Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Een persbericht van Gigabyte waarin de fabrikant zijn GeForce GTX 1060 G1 Gaming aankondigt, is vroegtijdig online verschenen. De videokaart is uitgerust met een Windforce 2x-koeler met twee ventilatoren en heeft meer fases dan het referentieontwerp.

Het persbericht en de bijbehorende afbeelding zijn online gezet door VideoCardz. Gigabyte voorziet zijn GTX 1060 G1 Gaming van zijn Windforce 2x-koeler, die over twee 90mm-fans en een heatsink met twee heatpipes beschikt. Ook is de videokaart voorzien van rgb-leds, die in een kleur naar keuze ingesteld kunnen worden met software.

Volgens Gigabyte is de GTX 1060 G1 Gaming geschikt voor overklokken, maar kloksnelheden van de gpu worden niet genoemd. Wel zegt de fabrikant dat de videokaart over een 6+1-fasevoorziening beschikt, in plaats van de 3+1-fasevoorziening op het referentieontwerp van Nvidia.

De officiële introductie van de Nvidia GTX 1060 volgt vermoedelijk later op donderdagmiddag. Eerder lekte er al veel informatie over de videokaart uit, waaronder benchmarks. In 3DMark Fire Strike scoort de nieuwe midrange-videokaart gelijk aan de GTX 980 van de vorige generatie.

Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Laten we het hopen, met belasting er nog bovenop ~350?
Zoiets inderdaad. Nu hopen dat het toch rond de 300 blijft dan is het vrij intressant vergeleken met de AMD RX480.
Als de voorraad mee wil werken, hebben we kans dat hij voor die prijs in de winkel komt te liggen. Echter, als het net zo loopt als met de 1070/1080, zou ik er niet van staan kijken als de kaart achter in de 300 gaat kosten.
In het begin zal dat zeker het geval zijn. Na een tijdje is er genoeg voorraad af en zakken de winkels met de prijs om elkaar te beconcureren. Zolang de voorraad beperkt is kunnen ze er voor vragen wat ze willen..
10% sneller voor (300/220=) 36% hogere prijs? Vind ik niet echt competatief.
De 10% zijn nog geruchten en komen uit 1 benchmark, de prijs zijn nog geruchten zeker wat de europrijs aangaat...afwachten dus... (en ook afwachten wat de firmwareupdate van de RX480 oplevert, zeker wat overclocken aangaat want uit reviews blijkt dat overclocken geen verschil maakt, zelf een lichte underclock maakte geen verschil door de powerlimiet, zie de videoreview en extra video rond het poweronderwerp van OC3D)

https://www.youtube.com/watch?v=8Oc7zXhzlzU
https://www.youtube.com/watch?v=BzfW2f_Y8pw

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 7 juli 2016 14:34]

Gezien dat de 10-15% van NVIDIA komt is dat een best case, geen gemiddelde. Reken meer op 5 a 10 max gemiddeld.

Dan wil je toch niet zoveel meer betalen... de keuze is de RX480 4gb, 25% goedkoper maar dus 5-10% langzamer en 2gb minder ram of de 8gb versie, 5% goedkoper, 2gb meer ram en ook 5-10% langzamer. Dan moet je nog rekenen dar de 1060 de komende twee maanden wel duurder en moeilijk te krijgen zal zijn en het plaatje ziet er anders uit. Ik denk dat wachten voor de 1060 de moeite niet waard is, in elk geval.
DX12? Je bedoelt de DX12 die er niet eens zou zijn zonder AMD met hun Mantle? Haha
De RX 480 moet eerst maar eens helemaal uitgerold zijn voordat die prijs wat duidelijk wordt, ik verwacht dat je over een maand een aftermarket rx480 kan halen voor rond de 200 euro (er is altijd wel ergens een aanbieding)., voor de8 gigh iets van 250 misschien,, Gaan ze dan met de 1060 op 300-350 euro zitten (moet je ook nog wel even voor wachten), dan weet ik het wel (+5% prestaties + 50% van de prijs voor de nvidea).
Niet echt aangezien de 4GB RX480's straks rond de 220-250 zullen zitten. Prestatie verschil zou 10% zijn (RX480 is 10% trager dan een GTX980)
En dan betaal je dus 20% meer voor 10% meer prestaties.

Qua prijs performance is die deal niet zo goed. Ik denk dat je in het begin blij mag zijn als je een kaart voor 325 euro kan kopen. Dus dan is hij 30% duurder.

Tijd zal het leren maar de 1070 en 1080 prijzen voorspellen niet veel goeds.
250 dollar + belasting is 270 euro.

Al zal het wel minstens een aantal weken duren voor de prijs onder de 300 zakt. De goedkoopste 970 is ook nog 270.-
Niet lullig bedoeld, maar hoe kom je daar op? Zelfs met het laagste belastingtarief (voedselwaren e.d., 6%) kom ik op §275. Met het normale tarief van 21%, kom ik op een dikke §300.
250 dollar = 225 euro
225 * 1,21 = 272 euro
Dat zal wel de berekening geweest zijn ;-)
Aaah, inderdaad, had over het "dollar" deel heen gelezen. Mijn fout.
250 dollar, ~225 euro.
de adviesprijs van de 1070 is ook veel lager dan de huidge verkoopprijs. Dus ik ben bang dat de verkoopprijs van deze in eerste instantie tussen de 350 en 425 ligt.
De 1070 en 1080 hebben dan ook 0 concurrentie ;)
Nvidia kan daar letterlijk voor vragen wat ze willen.
Nee de shops kunnen vragen wat ze willen. bij newegg betaal je 10-20 boven de advies prijs. Is Nederland/europa is dat 100-150 euro. En dit komt omdat nvidia niet kan leveren aan de vraag.
Dat wordt altijd wel beweerd, dat is altijd een leuke marketing truc, maar ik zie die kaarten overal ruim op voorraad staan.
Dat is de enige reden die ik kan bedenken waarom hij hier in nl zoveel duurder is als bij bv newegg.

Waar zie jij ze dan ruim op voorraad? Ik zie enkele winkels die er 1 snel kunnen leveren. Maar heb er nog geen gezien waar je bij 5/6 shops hem binnen 3 dagen binnen hebt.

de rx 480 die wil ruim op voorraad was. Had redelijke prijzen tijdens launch.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 7 juli 2016 18:59]

dat was mijn eerste gedachte ook hier, maar dat werd afgekeurd door de rest.
Wat!!! 6gb vram voor 250 euro. Waar zit het addertje?
Het addertje is geen sli support.
Dat vind ik dan nog geen eens zo erg
Als het tegen zit werkt de vive ook op die kaarten niet.
Dat is voor de 3GB versie, de 6GB versie krijgt wel support.
Ik vermoed dat die prijs trouwens ook voor de 3GB versie zal zijn, als ze te ver onder de prijs van de 1070 duiken laten ze een veel te groot gat


Een van de vorige artikels fout gelezen, er is alleen een 6gb versie.

[Reactie gewijzigd door graverobber2 op 8 juli 2016 15:40]

Van waar haal je dat er 2 versies zijn? Ik heb tot nu toe enkel over een 6gb versie gelezen.
Een van de vorige artikels fout gelezen. Heb mijn comment aangepast
Amd doet het toch ook? Waarom kan nvidia dat niet?
Because nvidia needs more green paper.
Het addertje (of zeg maar gerust de python) is dat de 480 met 8 GB voor 250 in de winkel zou moeten liggen, en dat we ingeprent krijgen dat meer RAM = beter, want anders zijn mensen bang voor hun 4k-prestaties, of toekomstbestendigheid.
Als ze de 1060 willen verkopen zal hij het tegen die 8 GB op moeten nemen, en als wellicht de 470 (voor onder de 200 euro) ook met 8 GB komt zullen ze een nog interessantere markt te veroveren hebben.
250 dollar, geen 250 euro. Dat is dus omgerekend inclusief BTW zo'n 275 euro. De addertjes zitten hier:
- Eerst verschijnt er natuurlijk alleen maar een Founders Edition, die 50 dollar extra kost.
- De volledige Pascal line-up is tot nu toe zeer slecht verkrijgbaar, of kost een flinke smak geld bonus. De eerste maanden ga je de kaart dus niet krijgen voor dat geld
- AMD heeft vorige week een 8GB kaart op de markt gebracht met vrijwel dezelfde performance voor 30 dollar minder. Die kan je nu al bestellen voor 270 euro.
Klinkt wel plausibel en valt in de lijn van het hogere MSRP van de 1070 en de 1080.

Zal hier dan wel op de 300-325 euro uitkomen voorlopig en richtjng de 250 zakken als er voorraad is. Dat maakt de RX480 nu dan wel bijzonder interessant!
Ik ga er meteen ťťn bestellen. :)

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 7 juli 2016 14:33]

Mooi kaartje :-) Hopelijk gaat deze minder dan 300 euro kosten, dan wordt het tijd om m'n oude trouwe 7870 XT met pensioen te laten gaan.
De GTX1060FE zou 299dollar moeten worden ;)
Dat is dus inclusief de 'FE Premium'?
Jup, maar op de 1060 is die 'maar' 50 in plaats van 100 dollar...
Ja, zonder belasting en in dollars....

299 US$ is §270, reken daar 21% BTW bij en je zit op een prijs van §325 voor de Founders Edition.

Custom kaarten zouden dus voor US$249 = §225, inclusief BTW = §275 verkocht moeten worden is ongeveer 50 boven de RX480. Wat mij betreft iets te hoog.

[Reactie gewijzigd door TheTinusNL op 7 juli 2016 14:25]

Dat is 50 dollar(adviesprijs) boven de rx480 vind dat nog best meevallen.
Voor een kaart met maar 10% betere performance (als we de uitgelekte benchmark mogen geloven) en minder VRAM vind ik dat best tegenvallen als ik eerlijk ben.
Vram is niet alles. En hoe hoger je komt hoe minder performance je per euro/dollar krijgt. Dan is volgens jou logica de 1070 en 1080 ook tegen vallen omdat je minder fps per euro krojgt.
Ik benoem meer dingen dan alleen het aantal vram, de 1060 is een heel stuk duurder en maar een heel klein beetje beter. Een grote daling in price/performance zal je pas zien als de prijzen echt een stuk hoger liggen, dan moet je denken aan dubbel zo duur, niet bij een kaar van 30% meer.

[Reactie gewijzigd door PhillyD op 7 juli 2016 19:48]

Zou wel raar zijn aangezien de gtx 980 ongeveer 375 kost nu. Daarmee zetten ze de leveranciers dan wel een beetje kakken...

edit, oh ik zie dat er maar 1 370 euro is en de rest toch wel boven de 400. Lijkt mij logisch als de 1060 ook die prijsgeving aanhoudt...

[Reactie gewijzigd door So!eX op 7 juli 2016 13:29]

De 980 was de high-end van die generatie. De 1060 is een midrange kaart.
Dus nee dat prijspijl is niet logisch.
Wat wel logisch is, is dat de 980 zakt in prijs. En hij moet onder de 1060 uitkomen want de 1060 is zuiniger en makkelijker aan te sturen.

Nvidia zal trouwens niet handig bezig zijn geweest als ze nog een grote voorraad 980 zouden hebben.
Nvidia natuurlijk niet, maar de leveranciers. Nu hebben ze al een keer een pricedrop gedaan vorige maand om de leveranciers tegemoet te komen. Wellicht dat ze het nog een keer doen? Founder edition staat hier voor 299 geadverteerd, daar moet nog belasting op, dus onder de 300 zou ik wel raar vinden, althans, gezien wat ze bij de 1070 en 1080 beloofden zou het voor de verandering wel leuk zijn :P
De Nvidia Maxwell generatie is zo goed als End Of Life. Nog niet officieel, maar het zit er natuurlijk wel aan te komen. Er zijn bijv. veel 980 TI modellen die 500-600 euro kosten en dus even duur zijn als 1070 GTX kaarten. Uiteraard koop je voor dat geld liever een nieuwe 1070 dan een 980 TI. Om oude voorraden op te maken zullen de prijzen van bijv. de 980 GTX gaan zakken, anders koopt niemand ze en blijven webshops met oude voorraden zitten :)

[Reactie gewijzigd door stin00 op 7 juli 2016 13:52]

De 980 Ti presteert beter dan de 1070 in de meeste benchmarks.
Custom en goed overgeklokte 980 Ti's versus een FE 1070 wel ja. Maar ga je custom 1070's weer overklokken dan trekt de 1070 aan het langste eind.

Zou leuk zijn als deze 1060's ook zo lekker ver overklokken als de 1070 en 1080 :D
Sterker nog, ik heb van Alternate al een mail ontvangen met diverse Nvidia kaarten die zijn afgeprijsd. De retailers zijn dus al op de hoogte gebracht van de aankomende kaarten en hierbij horende prijzen (of ze nemen zelf initiatief).

Deze ontwikkelingen en nieuwe videokaarten vind ik zelf prettig, omdat mijn GTX650 wel aan vervanging toe is. Dit was een low tot mid-range kaart en passend in mijn kostenplaatje. Nu je voor 250 tot 300 een veel betere kan kopen, ga ik maar de overstap maken.
Ik hoop (en verwacht ook) dat die het komende jaar niet onder de 300§ gaat komen, want ik heb net voor bijna 300§ een GTX 970 gekocht. ;)
Oei, dat is teveel geld voor een kaart die nu toch echt al achterloopt. Zou hem terugbrengen als ik jou was, en wachten op de custom 480s/1060s.
Weet iemand wanneer er "gaming" versies van de RX480 uitkomen?
Daarmee bedoel ik natuurlijk gewoon 1 met een fatsoenlijke koeler ipv referentie design met veel lawaai.
de non-reference edities bedoel je vgm toch? Daar is helaas nog geen nieuws over :/ heb mijn gtx 760 al verkocht om de rx 480 te halen maar duurt nog wel erg lang zo.
Daar is zeker wel nieuws over:

http://techfrag.com/2016/...-nitro-detailed-pictures/

Alleen nog niet bekend wanneer hij naar Nederland komt..
ziet er gaaf uit maar ja ik hoop dat ze snel naar nederland komen.
Eind juli hebben powercolor en sapphire hun release gepland van custom kaarten. Precieze data zijn er nog niet.
Hier inderdaad wel iets interessants gevonden van Powercolor. https://nl.hardware.info/...eon-rx-480-devil-duikt-op

Alleen de naam spreekt me al aan. :)
True, maar nog steeds geen release data. Wťl vernomen dat de Nitro van Sapphire erg goed op voorraad zou zijn. (per retailer nůg meer dan de originele rx 480 op 29 juni).
Ik blijf denk ik nog maar even wachten met mijn GTX 8800 :)

Volg het nu al een tijdje, maar voordat de voorraden weer voldoende zijn, en enkele prijsverlagingen en de rest allemaal officieel en gerecenceerd zijn we een half jaartje verder (en is het meer binnen-blijf-weer).

Zat eerst te kijken naar een 1070, maar die blijft te duur denk ik, de 1060 of misschien de 480 zal het wel worden.

[Reactie gewijzigd door Potato42 op 7 juli 2016 15:12]

Achja met beide kaarten ga je er voldoende op vooruit, ik heb net een tweedehands msi 970 gehaald voor 200 euro met bon etc.. net zo snel als een 480 ongeveer en net even een paar tientjes goedkoper,.. je doet er toch maar een paar jaar mee en dan gaat ie weer de deur uit. Als je dan nu een 1070 haalt en je hebt die voor 3 jaar dan is het ook niet veel meer waard, doe je het met een gpu van 200 euro dan valt het nog wat mee.
De normale GTX 1060 zou 6 GB aan 192-bit GDDR5 geheugen krijgen op zo'n 8GHz.
Ik vraag mij af of fabrikanten ook sneller geheugen zullen introduceren op hun topmodellen.

De afbeelding is een render, maar volgens andere websites zou het PCB van de GTX 1060 vrij kort zijn. Ben benieuwd of Gigabyte voor hun G1 GAMING series een groter PCB heeft ontworpen (ik las al over meer 6+1 ipv 3+1 powerphases).
Yes nog een kaart met een complete chinese lichtshow... Kom op mensen ik ben toch geen 12 meer ofzo.
Dan steek je ze toch gewoon in een kast zonder window? :p Ik snap die overgang wel. Steeds meer mensen steken leds, dus waarom niet in de onderdelen beginnen integreren? Ze lijken meer premium, krijgen misschien de voorkeur door velen tegenover eentje zonder leds en degenen die het niet interesseert trekken zich er niets van aan (want die zit dan wrs toch in een gesloten kast en/of die leds zullen wel kunnen uitgezet worden).
Mij lijkt dit wel tof, dat je zo bijvoorbeeld een bepaald onderdeel in de picture kan zetten. Vroeger had je toch ook al zo'n lichtbalken die je voor RAM-latjes kon kopen (was dat corsair?).
Maar anderszijds moet niet alles lichtgeven :p Maar zoals een GPU is voor veel gamers toch hťt paradepaardje van de setup, dus die mag wel in the picture staan dan, toch?
Leuk voor de mensen die een lichtshow willen bouwen ja, maar ik heb het idee dat de consument die daar allemaal geen behoefte aan heeft nu extra betaalt voor een functie die ze toch niet gebruiken.
Dan kun je wel op zoek gaan naar goedkopere non-LED modellen, maar dan krijg je niet meer de populaire TwinFrozr/STRIX/Windforce koelers, maar wat mindere koelers.
Uiteindelijk kiezen mensen voor een GPU en niet zo zeer voor een merk of voor de ledjes. De GPU bepaalt dan ook de prijs. En dat weten de fabrikanten dondersgoed. De prijs zal dus niet sterk beinvloed worden door de ledjes en andere decoraties, want daarmee zouden ze zichzelf uit de markt prijzen. Voor een goed OC-model zal men nog wel wat extra willen neerleggen. Voor de rest mag je van vergelijkbare prijzen uitgaan. Binnen die prijzen zullen ze natuurlijk proberen om meer klanten te winnen door bepaalde extra's te leveren.

Het is wel een illusie te denken dat je minder betaalt als dat er niet op zou zitten. Daarvoor is er veel te weinig keuze.
Begrijp me niet verkeerd, ik probeer het niet goed te praten. Helemaal niet, ik vind het een leuke functie maar lijkt me persoonlijk ook wat overbodig.

Opgelet, wat nu komt is volop mijn mening, kan zijn dat ik er totaal naast slaag :p

Maar ik denk gewoon dat op de markt van GPU's geen verschil te maken is door een fabrikant.De enige manier van cliŽnteel dat ze kunnen halen is:
1. Trouwe klanten
2. Dezelfde kaart net iets goedkoper aanbieden dan de rest
3. Iets uniek doen.

En laat daar het schoentje wringen.
Ze probeerden hun kaarten iets goedkoper te maken, komen andere fabrikanten met 'OC' kaarten voor maar een lichte meerprijs, waar de consument in trapt. Dus die prijzen tegenwoordig verschillen nog amper.
Ze probeerden allemaal een unieke cooler te ontwerpen, waardoor de consument zich er uiteindelijk niets meer van aantrekt. Zolang hij maar goed werkt voor die prijs. En zolang ze goede ervaringen bij een merk hebben, blijven ze daar van kopen (dat bedoel ik met trouwe klanten).

Maar hoe win je dan nieuwe klanten bij? Opnieuw uniek uit de hoek komen. Zoals Asus (kan zijn dat een ander merk eerst was, maar ik merkte het voor het eerst bij asus) deed met zijn eerste RGB onderdelen. Andere fabrikanten gaan dat nu steeds meer doen denk ik. Omdat het mooi is of er zo'n grote vraag naar is?
Neen, omdat ze bang hebben dat 10% van hun trouwe klanten dat misschien toch wel interessant en naar Asus overstappen.
Dus dit lijkt me niet zozeer om nieuwe klanten te lokken of voor mensen die dat graag willen gebruiken. Dit lijkt me puur om het eigen trouwe cliŽnteel niet naar een andere fabrikant zien te gaan.

En zoals Laloeka hieronder al zegt, die meerkost is echt nihil, maar de marketing krijgt wel een enorme boost i.p.v. een slag tegenover ander merken.

Maar ik zei het al, dat is mijn mening en ik kan er totaal naast slagen ook :D

[Reactie gewijzigd door Zymp op 7 juli 2016 14:24]

Ik snap aan de ene kant ook wel dat ze dit doen hoor, en het is niks tegen Gigabyte zelf. Alleen lijkt het tegenwoordig als of een ledje belangrijker is dan de hardware zelf 8)7 . Als ik zelf ooit upgrade en er zit RGB op mn GPU, dan staat hij waarschijnlijk altijd op wit :P
Tja, maar was is nou eigenlijk het verschil tussen de verschillende fabrikanten? Ze presteren praktisch gelijk, als de koeling verder ook effectief gelijk is en je toch gewoon de driver van Nvidia download en de software van de MSI of Gigabyte of whatever dus ook geen verschil meer maakt... tja, dan blijft het uiterlijk over. Niks mis mee dan als ze daar nog een beetje proberen te concurreren toch?
Ik probeerde je bericht te lezen maar ik was helemaal verblind door mijn lichtsh... ik bedoel computer 8-)

Nee hoor, ik snap dat de fabrikanten moeten concurreren en met de trend moeten mee gaan. En uiteindelijk was dit mijn mening en jullie hoeven het daar echt niet eens mee te worden hoor ;) . Blijkbaar zijn heel veel mensen toch erg geÔnteresseerd in RGB en dat respecteer ik ook.
Het is ook niet alsof het zoveel extra zal kosten en waarschijnlijk kan het ook gewoon uit :)

Overigens, bij een uitspraak als "ik ben toch geen x meer!" denk ik altijd dat ze nog niet zo lang geen x meer zijn, of er nog onzeker over zijn ;)
Niet dat ik jou ergens van beschuldig, maar ik merk zelf eigenlijk juist dat ik nu ik wat ouder en zelfverzekerder (wijzer? :P) ben ik mezelf juist weer toesta om te genieten van dingen die andere mensen als kinderachtig zouden kunnen zien. Zo staat er ook een Wolf Link amiibo en een Darth Vader poppetje van Disney Infinity op mijn bureau, samen met een kleurig stuk speelgoed van Perplexus :P
Heb je daar last van als je kast toe is?
Niet echt, tenzij je een vrij open kast hebt, dan kan het er misschien raar uitzien. Echter kun je de leds vaak uitzetten, of met een plug loskoppelen van de PCB, dus dat is verder geen probleem.

Voor die twee euro extra productiekosten maakt het de marketing van zo'n kaart wel een stuk gemakkelijker.
Gelukkig word ook het gigabyte logo rgb ;)
De officiŽle introductie van de Nvidia GTX 1060 volgt vermoedelijk later op donderdagmiddag.

:9
Geef mij dan maar een 970.
Wat je wilt maar deze kaart gaat waarschijnlijk op het niveau van de 980 presteren voor de prijs van een 970.
De 1060 is waarschijnlijk beter geschikt voor VR en DX12? Maar dat mensen nog 970s kopen is precies wat NVIDIA wil... eerst de oude voorraad verkopen. De concurrent hobbelt er toch maar wat achter aan.