ING brengt Android-app voor contactloos betalen via nfc uit

ING Nederland heeft zijn Mobiel Betalen-app voor Android uitgebracht. De app werkt in combinatie met smartphones die Android 4.4 of hoger draaien en over een nfc-chip beschikken. Gebruik van de app is de eerste zes maanden gratis en kost daarna 50 cent per maand.

ING Mobiel betalenEerder dit jaar maakte ING al bekend dat contactloos betalen met nfc-smartphones mogelijk zou worden. Volgens de bank hebben de afgelopen maanden duizenden klanten de bètaversie van de app getest, nu is versie 1.0.0.0 beschikbaar in de Google Play Store. ING claimt dat 65 procent van de Android-smartphones in Nederland geschikt is voor mobiel betalen. Om de app te gebruiken is een smartphone met een nfc-chip en Android Kitkat 4.4 of nieuwer vereist.

Met de ING Mobiel Betalen-app kunnen contactloze betalingen worden uitgevoerd, net als met een nfc-betaalpas. Tot een bedrag van maximaal 25 euro kan dat eventueel zonder pincode. Bij hogere bedragen is een pincode vereist die in de app ingevoerd moet worden. Contactloos betalen met de app is mogelijk op dezelfde locaties waar dat met een nfc-pas kan. Dat zijn volgens ING momenteel meer dan 100.000 plekken.

Alle gebruikers kunnen de Mobiel Betalen-app zes maanden zonder kosten gebruiken. Daarna kost gebruik van de app 50 cent per maand per geactiveerde rekening. Voor studenten blijft de app gratis. Momenteel is de app alleen beschikbaar voor Nederlandse klanten. Of er ook een app komt voor Belgische ING-rekeninghouders is nog niet bekend.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

30-11-2015 • 10:27

396

Reacties (396)

396
385
274
3
0
0
Wijzig sortering
Ik zit in de beta groep van deze app. Ik heb een Samsung Galaxy Note 2. Het werkt best leuk, al is het in het begin even zoeken hoe je je telefoon precies tegen de automaat moet houden. De chip zit op een bepaalde plek in de telefoon, en in mijn telefoon is deze blijkbaar niet sterk genoeg om de telefoon gewoon op een willekeurige plek tegen de automaat te houden. Hier had ik ook al last van bij gebruik van NFC voor andere toepassingen. Daarnaast ben je bij het type pinautomaat waarbij de lezer aan de bovenkant zit volledig afhankelijk van de geluidsterugkoppeling van de pinautomaat. Bij een pinpas kan je soms nog net het scherm zien, bij gebruik van je telefoon blokkeer je het gehele scherm. Bij de pinautomaten met de lezer aan de zijkant heb je uiteraard geen last.

Dat gezegd hebbende: je hebt snel genoeg door hoe het dan wel moet, en het is wel fijn om naar de bedrijfskantine te kunnen met niets meer dan je telefoon. Ook zijn de reacties van de kassadames wel leuk, natuurlijk. :)
Ik zat ook in de beta-groep gebruikers en vond het best onhandig werken. :|
Je moet je scherm unlocken (dus code of patroon invoeren), de app starten, weer een code invoeren en dan pas kan je betalen. Dit is veel lastiger dan het pasje uit mijn Secrid-portemonnee pakken en gelijk bij het pinapparaat houden. Vooral het 2x een code invoeren is een belangrijke belemmering om het vaak te gebruiken.
Ik zat ook in de beta groep.
Je scherm hoeft alleen aan te staan. Unlocken van je scherm is dus niet nodig!
Je hoeft de app niet te starten.

Alleen nu en dan na de telefoon tegen de betaalautomaat gehouden te hebben dien je je code in de app in te voeren (unlocken van je scherm niet nodig) en dan nogmaals (binnen 30 seconden) je telefoon tegen de betaal automaat te houden.

In mijn beleving ben ik ook met bovenstaande situatie sneller dan mijn portemonnee pakken en mijn pinpas eruit halen, weer terug te stoppen etc etc.
Bij mij werkte het enkel als ik de app echt opende. (Nexus 5 met CyanogenMod). Kan het nu echter niet meer testen omdat ik het toestel niet meer in gebruik heb helaas.
Dit is bij mij ook het geval: ik hoef alleen het scherm aan te zetten. Ik heb zelf 2 rekeningen. Standaard boekt ie betalingen van mijn persoonlijke rekening af, als ik van mijn gezamenlijke rekening wil boeken moet ik uiteraard wel de app openen en op de andere rekening tikken.
Heb zelf ook een Nexus 5 (maar niet met CyanogenMod), maar alleen scherm aan werkt prima voor mij. Misschien had het dus met CyanogenMod te maken.
Oftewel, precies hetzelfde als een pinpas, alleen duurt het nog langer omdat je eerst in de app een code moet invoeren én dan weer je toestel er tegen moet houden. Waar is de winst?

[Reactie gewijzigd door Domokun op 25 juli 2024 14:47]

Je pinpas niet langer meezeulen? Dat is het enige pasje dat ik nog bij me heb.
En om even de potentie aan te duiden, dus buiten deze app om, b.v. met Apple Pay; dubbeldruk op de knop onder de kroon van je Watch, zwaai je je Watch langs de betaal automaat, en klaar is kees.
En zodra je je horloge af doet is hij vergrendeld. Veiliger en sneller wordt het niet.

Helaas is het nog niet beschikbaar in Nederland, maar je begrijpt de potentie van een dergelijke opzet neem ik aan? Ongeacht merk.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 25 juli 2024 14:47]

Het zou wat mij betreft moeten werken alsof je bankpas op de achterkant van je telefoon zit geplakt. Gewoon ertegenaan houden en verder niets (onder de 25 euro).

En ik moet toch mijn rijbewijs of ID bij hebben, dan maakt een bankpas ook niet meer uit.
En daarop zeg ik; waarom zou je dat niet als app op je telefoon of watch hebben? Ingelogd met je DigID kunnen ze een koppeling maken met wie je bent en of je een rijbewijs hebt etc.
Onzinnig die pasjes, 1 voor 1.

P.s. Telefoon moet je weer uit je zak halen, horloge heb je altijd bij de hand.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 25 juli 2024 14:47]

Dan kan de NFC chip in ieder geval niet in de body van het horloge zitten. Het lijkt me vrij lastig om mijn pols zodanig te draaien dat ik met de "klok" tegen de lezer aan kom, zeker bij de versie van de betaalautomaat waarbij de lezer bovenop zit.
Het enige pasje??? En dus geen ID en eventueel rijbewijs. Neem aan dat je nog geen 14 bent...
Dit os toch niet anders dan contactloos betalen met een pinpas? Ook daar kan tot maximaal 25 euro zonder code betaald worden.
Daarom is het ook onzinnig om dit aan te zetten op je pinpas....ik zie echt de toegevoegde waarde niet als dit niet veilig kan.

Het wordt dus nu weer super interessant om je pinpas buit te maken.

Daarom ben ik ook nooit voorstander geweest van een chipknip.Beveilig het gewoon met een pincode, je telefoon met een pincode of vingerafdruk.

Je werkt alleen maar weer diefstal in de hand... Ik kan me niet voorstellen dat je daar als gebruiker op zit te wachten.
Nee, content geld is veilig... Daarvan hebben/hadden mensen ook geregeld enkele honderden euro's op zak omdat het makkelijker is. De toegevoegde waarde is dus gemak. Maar wellicht is het beter dat jij beide niet activeert, als je je daar prettiger bij voelt.
Ik zeg niet dat contant geld veiliger is.

Maar je bent het toch hopelijk met me eens dat een pinpas zonder dat je de pincode weet (of een telefoon zonder dat je de unlock code weet) praktisch onbruikbaar is?

Ik snap er niks van dat een bank iets promoot wat misschien wel gemakkelijk is, maar zonder enige vorm van beveiliging gebruikt kan worden door iedereen die je fysieke pas/telefoon in bezit heeft.

In dat opzicht snap ik er niks van waarom ING zich niet aansluit bij Samsung/Apple Pay omdat dit 100% veiliger is, en net zo gemakkelijk als de halfbakken app die ze nu leveren.

[Reactie gewijzigd door Isheara op 25 juli 2024 14:47]

25 euro lijkt me nou niet echt superinteressant...
(minus wat je er sinds de vorige pincode al mee betaald had)

[Reactie gewijzigd door SCiENTiST op 25 juli 2024 14:47]

Net zoals wanneer je mn pinpas jat met contactloosbetalen. Je neemt inderdaad een risico van maximaal €50,- (aangenomen dat je binnen 24 uur blokkeert) als je dit activeert. Als je mijn telefoon jat zit ik meer over mijn telefoon in dan over die €50,- waarmee je ook nog allerlei hints achterlaat over waar je geweest bent.
Bovendien vergoed ING het bedrag dat niet door jou is betaald!
Waarom zou je ING verantwoordelijk houden als je telefoon gestolen wordt?
Rixard, volgens mij klopt jouw verhaal niet. Want je hoeft je telefoon alleen maar aan te zetten en NIET te ontgrendelen en vervolgens kan je hem direct tegen de betaalautomaat aanhouden.
Dus ik ben benieuw of je misschien extra uitleg hebt over welke beta-groep jij in zat, want ook daar werkte het de laatste keer zoals ik het net beschrijf.
Anoniem: 669957 @Rixard30 november 2015 13:04
ja als je vergeet om de app op de foreground te laten draaien moet je steeds je scherm unlocken ja. als je in je instellinen bij tik en betaal kijkt kun je de app op de achtergrond laten draaien zodat je alleen nog maar je scherm aan hoeft te houden tijdens de transactie
Deze info was mij ook niet duidelijk tot ik het in de feedback schreef en hetzelfde antwoord als Robinski76 geeft, terugkreeg.

Daarna werkt de app ineens echt veel sneller dan mijn pinpas zoeken :)
Heb ook de note 2. Net gelijk geprobeerd en het lukte gelijk de eerste keer. Had m'n hoesje er dan ook niet om.

Wat me vooral opviel is dat het erg snel werkt. Best cool.

[Reactie gewijzigd door M.l. op 25 juli 2024 14:47]

Ik heb ook de Note 2 maar de Play store zegt dat mijn telefoon niet compatible is. Draai je de stock ROM?
Ah oke, ik draai CyanogenMod, inmiddels wel de app kunnen downloaden door de Play store te spoofen met MarketHelper. Echter kan ik de app niet activeren omdat mijn toestel niet geschikt is :(
Dan had de playstore dus gewoon gelijk :+

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 25 juli 2024 14:47]

Grappige is dus dat de mensen hierboven het aan de praat krijgen met hun Note 2. Ik heb een andere Android versie maar de app meldt dat mijn besturingssysteem wel geschikt is maar mijn telefoon niet. Vermoed dat het iets met de hardware checks te maken heeft in de app. Maar om nou te zeggen dat de device incompatible is lijkt me niet de juiste conclusie :)
Zou dit niet gewoon zijn omdat jouw Note 2 geroot is? Cyanogenmod zelf is compatible omdat sommige smartphones het out of the box draaien (bvb OnePlus One). Daar zal het wel op werken maar de Play Store doet wss een root check. En indien de Play Store root access detecteert zal deze het niet toelaten om deze app te installeren omdat dit bepaalde beveiligingsrisicos met zich meebrengt.

Ik kan natuurlijk niet 100% zeker zijn dat dit het probleem is maar lijkt mij het meest waarschijnlijke scenario. :)

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 25 juli 2024 14:47]

Ik heb een Oneplus One met cyanogenmod 13 (Anroid 6.0), geroot en met Xposed geïnstalleerd en kon de app zonder problemen installeren. Heb hem nog niet getest, maar naar alle waarschijnlijkheid werkt het probleemloos. Het zal voor @The_Ownman dus een ander probleem moeten zijn.
Ik sluit me hierbij aan.

Ik heb ook de bèta mogen gebruiken, en na een tijdje oefenen werkt het best goed. En regelmatig leuke reacties. :Y
Al 2x geprobeerd om te betalen met een Sony Z3, zonder succes. NFC staat aan, beeldscherm ook, app gestart, PIN code ingevoerd, niets. Op een gegeven moment zag ik wel het bedrag, maar werd niet afgeschreven. Je staat zo aardig voor joker in een winkel. Iemand ervaring met de Z3?
Fijn ING. Ik zit bij Rabo. Maar we krijgen straks dus ING-pay, Google Pay, HTC Pay, Apple Pay, Samsung Pay, LG Pay, Rabo Pay, ABN Pay ?

Ik heb liever EEN contacloze standaard die wereld wijd of Europe wijd werkt.

Maar ik denk niet dat de banken in NL afschrijvingen van je betaalrekening via bv Apple gaan toestaan. Ik heb nog steeds hoop dat dit wel gaat kunnen/mogen via bv. een Eurocard (creditcard).
Aangezien deze app gewoon je betaalpas na doet zodra je hem tegen de betaalautomaat houd is het geen nieuwe standaard? Gewoon hetzelfde principe als de pasjes die nu al door de bank uitgegeven worden.
In principe zouden het allemaal tokenized transacties moeten zijn via NFC. Dus ISO 14443 geloof ik. Mij ook een raadsel waarom we dan tig verschillende naampjes hebben.

Als ik naar de oplossing van ING kijk, is het mij te omslachtig:

- Unlock telefoon
- Start app
- Enter password (??)
- Hou telefoon naast reader
- Betaald !!

Met bankpasje is dan sneller, of bv met Apple Pay waar je alleen met TouchID de transactie goed keurt.
In principe zouden het allemaal tokenized transacties moeten zijn via NFC. Dus ISO 14443 geloof ik. Mij ook een raadsel waarom we dan tig verschillende naampjes hebben.
Waarom is dit jou een raadsel? Dat heb ik je toch net vrij kort en bondig verteld? Ik herhaal mijn reactie wel even:
Die contactloze standaard die wereldwijd werkt is er al, en die wordt ook gewoon gebruikt door ING. Waar geen standaard voor bestaat, is het uitgeven van een virtuele pas. Met andere woorden: hoe krijgt de bank een digitale kopie van je betaalpas op je telefoon? Dat is het grote vraagstuk, en dat is ook waar al die termen die je hierboven noemt precies op slaan. De betaaltransactie zelf gaat volledig volgens bewezen internationale standaarden.
Wat betreft je stelling dat de ING-app omslachtig is:
Als ik naar de oplossing van ING kijk, is het mij te omslachtig:

- Unlock telefoon
- Start app
- Enter password (??)
- Hou telefoon naast reader
- Betaald !!

Met bankpasje is dan sneller, of bv met Apple Pay waar je alleen met TouchID de transactie goed keurt.
Niet nodig. De app start automatisch als je je telefoon naast de betaalterminal houdt. In werkelijkheid gaat het dus zo:
1. Houd telefoon naast terminal
2. Betaald

Bron: ikzelf.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 25 juli 2024 14:47]

Anoniem: 264553 @MarcoC30 november 2015 11:25
Als ik het zo lees is het idd heel makkelijk maar totaal niet veilig. Iedereen kan dan betalen met je telefoon als je die verloren bent?
Iedereen kan tot €25 betalen met je telefoon als je hem kwijt bent, maar dit geldt ook voor je betaalpas dus daar veranderd niks aan. Ook deze app heeft een extra pincode nodig als je meer wilt betalen en die is zelfs anders dan die van je pinpas, mocht je dat willen.
Tot 25 euro, daarna moet een pincode ingegeven worden. Tevens kun je er zelf voor kiezen om altijd een pincode te vereisen op je telefoon.
Niet nodig. De app start automatisch als je je telefoon naast de betaalterminal houdt. In werkelijkheid gaat het dus zo:
1. Houd telefoon naast terminal
2. Betaald
Eigenlijk is het:
1. Zorg dat het telefoonscherm aan staat (lockscreen of homescreen maakt niet uit)
2. Houdt de telefoon naast de terminal
3. Betaald

[Reactie gewijzigd door TweakOverflow op 25 juli 2024 14:47]

Eh ja, want die terminals zitten altijd precies op de hoogte van je broekzak. En die dingen hebben natuurlijk ook een bereik van 5 meter...

Plus het scherm van je telefoon moet aan staan.
Je kunt de mensen ("klanten") door een spoel verwerkt in zuilen, vloer en plafond, laten lopen.
Die terminal staat standby totdat de volgende betalingsopdracht verwerkt moet worden (oftewel, totdat mevrouw de caissière aangeeft dat de klant met pin wil betalen) en alleen daarmee is het dus al onmogelijk
je moet wel erg in de buurt zijn van het apparaat. < 10 centimeter naar mijn ervaring... Bovendien kunnen ze dit met regulier pinnen ook gewoon doen. "Meneer, er is iets misgegaan. Wilt u het opnieuw proberen alstublieft?"
je moet wel erg in de buurt zijn van het apparaat. < 10 centimeter naar mijn ervaring...
Dan kan je nog wat meemaken. Er zijn apparaten commercieel verkrijgbaar die wel een meter ver reiken.

En als een techneut zijn best doet.... dan scant ie jou op 10m.
Je hebt gelijk Bruin Poeper. Maar je vergeet even dat de mobiele versie dan beter beveiligd is dan de huidige NFC bankpas. Met jouw theorie kun je iedereen met het standaard NFC bankpasje 25,00 lichter maken. Degenen die de app hebben niet, zij moeten namelijk eerst hun toestel even activeren (unlocken is zelfs niet nodig, zolang de display maar aan gaat). Het aanzetten van het display zal ongetwijfeld een bewuste beveiligingskeuze zijn geweest.

Na de betaling zie je vervolgens altijd een scherm waarop je ziet wat je net betaald hebt, dit moet je zelf weg klikken. Je kunt dat zien als het ouderwetse pin bonnetje. Als je dus digitaal beroofd bent dan zie je dat dus direct zodra je je telefoon weer bedient. En net zoals bij de gewone bankpas zal de bank hier wel een fraude potje voor hebben. En zij kunnen dan precies zien welke betaalterminal fout is geweest en die wordt vervolgens direct geblokkeerd.
@robertwebbe.
Niet iedereen zit constant op zijn telefoon te koekeloeren.
Wie / waar was het?, vraag je je later af. Denk maar even aan standjes op massa evenementen, voetbalfansfeestjes, toeristencentra, kermissen, koninginnedag.

Dat de banken dan proberen snel in te grijpen is duidelijk...
Maar jij als gebruiker hebt een uur, een dag later wel heel weinig in handen om te bewijzen.
Volgens mij zoek je spijkers op laag water. Met een bankpas zie je mogelijk dagen/weken later pas dat je getild bent als je een keer door je transacties loopt. Een smartphone kijk je toch wel minstens elke paar uur even op. Dan zie je meteen dat er iets is afgeschreven zonder jouw medeweten. Vervolgens neem je contact op met de bank en die weet meteen welke terminal en welke persoon je getild heeft. Probleem opgelost. Dit is een dusdanige drempel voor kwaadwillenden dat het in de praktijk bijzonder mee zal vallen. Plus dat de betaalterminal ook nog eens binnen 10 cm bij de telefoon in de buurt moet komen om de betaling te doen lukken. Dat is ook erg lastig zonder op te vallen.
Ik gebruik het al een tijdje, en ik start mijn tel op terwijl ik naar de kassa loop, toets mn code in en betaald voor ik er erg in heb. Je pasje moet je ook ergens vandaan halen.
Waarom het allemaal anders heet? Ach, dat lijkt specialer voor de klanten. Met TV's heb je ook zo iets als HDMI-CEC. Daarmee kunnen apparaten met elkaar communiceren over HDMI. Maar heeft verschillende namen bij verschillende merken en zijn grotendeels compatibel.

Samsung – AnyNet
Sharp – Aquos Link
Sony – BRAVIA Link en BRAVIA Sync
Toshiba – CE-Link en Regza Link
LG – SimpLink
Panasonic – HDAVI Control, EZ-Sync en VIERA Link
Phillips – EasyLink
Ja en nee... Het is inderdaad volgens de standaard maar hij doet niet je betaalpas na. ALs je met je betaalpas contactloos betaald met een bedrag boven de 25 euro of na je limiet van 50 euro moet je je pincode op de pin-terminal ingeven. Als ditzelfde gebeurd via je telefoon wordt de melding op de terminal weergegeven dat je je telefoon moet gebruiken om de pincode in te voeren en hem vervolgens er weer terug tegenaan houden. Je raakt dan in principe de pin-terminal nooit aan, waardoor in ieder geval de invoer van de terminal niet onderschept kan worden.

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 25 juli 2024 14:47]

Zoals al aangegeven is dit gewoon precies hetzelfde als met je pas kan, en werkt dit dus ook gewoon in het buitenland. Ik heb al in het buitenland met deze app (in beta fase) betaald.
Naar mijn weten heb je dan een werkende internetverbinding nodig.. Klopt dat?
Hm, dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Ik had een buitenland bundel actief staan, dus inderdaad wel internet, maar kan dus niet zeggen of het zonder ook gewerkt had.

In de algemene voorwaarden en de veelgestelde vragen staat er verder niets over vermeld in ieder geval.
https://www.ing.nl/partic...mobiel-betalen/index.html
Op de link die je geeft staat onderaan bij "Wat heeft u nodig?" Internetverbinding vermeld. Dus lijkt me dat ie nodig is dan. Valt voor mij de NFC oplossing af want met mijn Prepaid heb ik nooit internet aan staan en via een open wifi verbinding van de winkel lijkt me ook weer niet helemaal veilig.
Ah, je hebt gelijk.. Ik was gefocust op het buitenland gedeelte, maar een internetverbinding is gewoon in het algemeen nodig :)
Ik ga zo toch naar de AH, zal eens proberen te betalen in vliegtuigmodus :)

Edit: Het werkt dus wel, zoals ezariah al beschrijft.

[Reactie gewijzigd door janvandijk96 op 25 juli 2024 14:47]

Nee, je hebt niet de hele tijd een werkende internetverbinding nodig. Als je de pas aanmaakt krijgt de app 10 'tokens' die elk eenmalig worden gebruikt bij een betaling. Je moet dus minimaal 1 keer in de 10 betalingen online zijn om weer nieuwe tokens te ontvangen. Maar je kunt betalen als je niet online bent.
Mocht je een van de volgende toestellen hebben kan het ook met Rabobank. Werkt prima bij mij in ieder geval :)
  • Samsung Galaxy S4
  • Samsung Galaxy S6
  • Samsung Galaxy S6 edge
  • Samsung Galaxy Note 3
https://play.google.com/s...rient.android.wallet.rabo
Het is alleen jammer dat de Rabobank gebruikt maakt van het embedded secure element. Er is bijna geen enkel nieuw Android-toestel dat zo'n embedded secure element heeft. De kans lijkt me dan ook klein dat het aantal ondersteunde toestellen voor mobiel betalen met Rabobank in de nabije toekomst zal toenemen.
Aan de ene kant is dat jammer voor de ondersteuning. Aan de andere kant is er natuurlijk een reden dat zo'n secure element bestaat (iets soortgelijks zit ook in je pinpas): De veiligheid is een stuk beter gegarandeerd.
Klopt, het is theoretisch veiliger waardoor er minder beveiligingsmaatregelen nodig zouden zijn (zoals tokenization). Apple maakt ook gebruikt van een secure element. Echter zie je in de praktijk dat Apple net zo goed gebruikt maakt van tokenization :P .
Alle Samsung-toestellen hebben dat geloof ik sowieso, hebben andere merken dit niet? Ik dacht dat dat aardig generiek was.
Samsung-toestellen wel ja, daar kwam ik ook net achter. Maar vrijwel alle andere merken niet volgens mij.
Ik dacht dat de Sony Xperia's ook een embedded chip hebben?
Anoniem: 344663 @bum30 november 2015 15:13
yup klopt. Maar die samsung noobs denken dat alleen hun merk dat soort spul heeft.
Ik gebruik het nu ook een weekje icm de Galaxy S6. Werkt inderdaad bijzonder goed (zou je niet verwachten na die draak van een Bankieren-app) - alleen de app openen gaat lekker snel en betalen is dan alleen een kwestie van je telefoon er tegenaan houden.
Sorry, iPhone...
Tja, dan had je geen gesloten toestel moeten nemen... Tot de iPhone 6 hebben iPhones geen NFC en is het technisch dus onmogelijk. En daarboven is het geloof ik nog steeds niet mogelijk voor developers om toegang te krijgen tot de NFC-hardware.
Je hebt gekozen voor een vendor lock-in waardoor je op Apple Pay bent toegewezen ;)
Anoniem: 696390 @Richh30 november 2015 12:07
Apple pay werkt gewoon via nfc hoor. De nfc chip is alleen niet toegankelijk voor andere apps en ontwikkelaars.

En Apple pay werkt al met alle nfs terminals. Je hebt voor Apple Pay zelf geen nieuwe terminal nodig.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Apple_Pay

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 696390 op 25 juli 2024 14:47]

Dat zeg ik ook :p je bent op Apple Pay toegewezen omdat iets anders niet mogelijk is: NFC is niet toegankelijk voor andere apps en ontwikkelaars. Dus ook niet voor banken. Banken moeten verplicht Apple Pay gebruiken om draadloos betalen op smartphones mogelijk te maken.

Totdat Apple Pay in Nederland werkt (met alle banken) (wat dus waarschijnlijk niet gaat gebeuren) kan je als iPhone-bezitter fluiten naar draadloos betalen met je smartphone.
Anoniem: 696390 @Richh30 november 2015 12:33
Maar Apple pay gaat ook hier van de grond komen. Banken hebben daar namelijk erg weinig over te vertellen. Als mensen het willen komt het er. VISA en Mastercard Nederland zijn al on board.

En ING is ook al met Apple Pay bezig
http://www.ad.nl/ad/nl/10...acht-naar-Nederland.dhtml

En mijn eigen banken Lloyds en VTB hebben ondersteuning ook al aangekondigd.
Ga er maar gewoon vanuit dat Apple Pay ook in Europa en uiteindelijk ook in Nederland gaat komen :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 696390 op 25 juli 2024 14:47]

Je geeft met andere woorden aan dat Apple het weer onnodig moeilijk maakt. Apple wil namelijk erg graag aan hun nfc-model gaan verdienen. Dat is op zichzelf prima maar wat dat betreft is het met Android-toestellen een stuk beter gesteld. Google biedt met Wallet ook een betaaldienst aan maar die kan dus gewoon naast dat van de banken zelf bestaan. Dat is een fundamenteel andere houding. Apple denkt het echter te kunnen afdwingen omdat hun doorsnee klanten zodanig gebonden zijn aan hun Apple-producten dat ze die toch niet kwijt raken, hoe moeilijk ze ook doen. Ik denk dat het bedrijf daar gelijk heeft, helaas.
Ik ga niet eens op je comment in. Wat het is echt 100 procent fout en nietszeggend.
Je kunt het oneens met me zijn, dat mag zelfs. Alleen spreek je jezelf nogal tegen. Als je er niet op in wilt gaan, zeg dan niets. Bovendien kwalificeer je mijn post zonder enige onderbouwing. Op deze website wordt doorgaans iets meer inhoud verwacht. Wat is er volgens jou niet waar van wat ik in mijn vorige post schreef?
http://www.idigitaltimes....me-your-phone-near-445497

https://www.defcon.org/im...ON-20-Lee-NFC-Hacking.pdf

Dit dus. Ik vind NFC een goed iets begrijp me niet verkeerd maar ik geef Apple groot gelijk dat ze hun NFC chip niet open stellen voor andere diensten. Al had ik het als IOS developer stiekem wel anders willen zien.
Ik gebruik Apple pay regelmatig wanneer ik in de UK ben en het werkt gewoon goed. Dus ik zie geen rede waarom alle banken opeens toegang zouden moeten hebben tot die NFC chip.

En als Apple Pay idd zo veilig is als ze beloven:
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2489330,00.asp

Kijk begrijp me niet verkeerd maar er is over Apple Pay echt wel nagedacht. Het is alleen jammer dat mensen erover zeuren alleen omdat het van Apple is.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 696390 op 25 juli 2024 14:47]

"Intern bezig zijn" is natuurlijk heel iets anders dan een bevestiging dat het er daadwerkelijk komt. Ik moet het nog zien, zeker bij grotere banken, die dan opeens een stuk van hun eigen systeem en verdienmogelijkheid uit handen gaan geven. Hier in Nederland gaat dat toch vaak wat lastiger heb ik het idee.

De tijd zal het hoe dan ook uitwijzen :)
Zolang ze niet gaan afdwingen dat Apple Pay de standaard wordt, waardoor iedereen verplicht een iPhone bij een van die banken moet gaan gebruiken, dan zie ik het niet als een probleem.
Helaas werkt de app niet op de S6 Edge Plus. Vreemde keuze :?
Alleen al het feit dat je suggereert dat betalingen via bv. Apple zouden gaan lopen geeft al aan hoe weinig je er in verdiept hebt.

Bij zowel Google Pay, Apple Pay als Samsung Pay verloopt er geen enkele betaling via die bedrijven, maar via de transactie verwerkende bedrijven, zoals ook bij traditioneel pin verkeer.

Het enige wat de verschillende Pay systemen doen is het faciliteren van een koppeling tussen card houder en de bank, door de registratie van de card in de betreffende app.

De bedrijven die de pin transactie verwerken zijn identiek aan betalingen via pin, alleen de manier van aanbieden verschilt: per pin of via de app op je telefoon.
Die contactloze standaard die wereldwijd werkt is er al, en die wordt ook gewoon gebruikt door ING. Waar geen standaard voor bestaat, is het uitgeven van een virtuele pas. Met andere woorden: hoe krijgt de bank een digitale kopie van je betaalpas op je telefoon? Dat is het grote vraagstuk, en dat is ook waar al die termen die je hierboven noemt precies op slaan. De betaaltransactie zelf gaat volledig volgens bewezen internationale standaarden.
Ik heb liever EEN contacloze standaard die wereld wijd of Europe wijd werkt.
Je contactloze betaalpasjes en de ING app gebruik dezelfde techniek, ik neem aan dat andere banken snel volgens dus in ieder geval in Nederland zal dit overal werken.
Wat is dan het verschil tussen rabo-pay en ing-pay? Hetzelfde verschil als tussen een ing-pas en rabo-pas :) Er wordt dus gewoon een standaard gebruikt, ook door Google, Apple en Samsung trouwens (soms aangevuld door een eigen implantatie, maar die werken straks ook gewoon op de plekken waar je nu met je ing-pas/ing-app kan betalen!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 juli 2024 14:47]

Die standaard is er EMV Contactless. Die ING, Google, HTC, Apple, Samsung zijn gewoon applicatie ID's van de verschillende instanties om ze uit elkaar te houden, net zoals dat Meastro dat ook doet voor verschillende banken. Het is niet voor niets dat Amerikanen met b.v. Apple pay hier in Nederland al kunnen betalen met NFC.

[Reactie gewijzigd door Myrdhin op 25 juli 2024 14:47]

Zolang je maar internet hebt werkt de ING Contactloos betalen app ook gewoon waar Android Pay wordt ondersteund. Zelf getest in een winkel met ondersteuning voor Android Pay :Y
Als aanvulling op lsheara: http://www.mastercard.com/contactless/
Oftewel: die standaard is er al voor elke MasterCard brand (oa. Maestro) en VISA gebruikt voor zijn brands zo ongeveer de zelfde standaard. Allemaal gebaseerd op de EMV standaarden: https://www.emvco.com/specifications.aspx?id=21
Er is al een contactloze standaard (EMV), deze wordt gebruikt door contactloos betalen met pinpas.

https://en.wikipedia.org/wiki/EMV

Omdat telefoons geen EMV chip hebben gebruiken die NFC. ING Mobiel Betalen, Samsung Pay en Apple Pay werken allemaal via de NFC standaard.

[Reactie gewijzigd door SCiENTiST op 25 juli 2024 14:47]

Anoniem: 109978 @loekf230 november 2015 10:49
Beetje ongeinformeerde post van je.

Er zijn helemaal niet zoveel nieuwe standaarden. De enige die echt een andere/afwijkende standaard heeft is Apple. Die heeft ook flink wat kritiek gekregen doordat ze geen andere partijen toegang willen verlenen. (ik hoop persoonlijk dat Apple Pay niet wordt geadopteerd)
Over ongeïnformeerde posts gesproken, Apple heeft helemaal geen andere/afwijkende standaard, en heeft daar dus ook helemaal geen kritiek op gekregen. Dit is je reinste flauwekul. Apple Pay werkt ook prima in Nederland, het enige probleem is alleen dat je geen Nederlandse rekening kunt toevoegen aan Apple Pay.
Misschien dat AMEX gaat werken, zoals in de UK. Je wordt alleen als een paria in NL behandeld als je met een AMEX kaart zwaait.

(ivm de veel te hoge provisie die AMEX rekent)
En omdat het wemelt van de vervalste AMEX kaarten.

Prima techniek. Zou fijn zijn als de Rabobank zijn liefdesrelatie met Samsung eens zou verbreken en dit ook gewoon op andere Android telefoons invoert.
Geen vervalste AmEx EMV kaarten, alleen die magstripe-only kaarten die in de VS nog de standaard zijn
Je bedoelt in tegenstelling to Maestro / Visa / MasterCard / American Express / UnionPay en weet ik niet wat voor logo's de banken op dit moment al in gebruik hebben? Ooit geprobeert in een ver buitenland te pinnen?

Ik heb zelf maar 1 rekening waar ik vanaf kan pinnen, en 1 creditcard. Ik hoef dus maar 1 app te installeren, mogelijk 2 (lijkt mij niet handig je creditcard aan je mobiel te koppelen).
Dit was te verwachten dat het zou komen.
Maar denk dat we hier in de toekomst veel gebruik van zullen maken.
Maar is dit niet gevoelig voor skimmen?
Off topic: Tevens vraag ik me af waarom voor sommige gebruikers (in dit geval studenten) de app gratis is/blijft.
Valt dit niet onder discriminatie? Dit is hetzelfde als "leeftijds korting" (Hans Anders volgens mij) of iets dergelijks.
Niet zozeer skimmen maar als je een mobiel PIN apparaat hebt en je stelt die in op bijvoorbeeld 20 Euro en je loopt langs broekzak waar een bankpas of smatphone in zit wordt er wel betaald zoalsx in dit voorbeeld.
http://www.dumpert.nl/med...d_te_kort_in_de_kas_.html

Nu is alleen de vraag of je ermee wegkomt omdat het PIN apparaat aan een rekening gekoppeld zal zijn die bekend is bij de bank.
Dat is met de ING app niet mogelijk. Het scherm moet aan staan en dat is in mijn broekzak niet het geval. Dus wat dat betreft is het veiliger dan mijn pinpas.

Ik heb alleen nog steeds niet getest of hij ontgrendeld moet zijn. Elke keer teveel mensen achter me.
Ik heb dat dus geprobeerd en tot mijn verbazing werkte het dus ook als mijn telefoon gelocked was, maar het scherm wel aanstond.
Dat had ik wat mij betreft liever anders gezien.
Indien je moet unlocken gaat dit ten koste van de snelheid en is het een stuk minder aantrekkelijk, maar idd wel een stuk veiliger. Ik zou graag de optie vingerafdruk willen hebben bij compatible telefoons om de app bijvoorbeeld snel te activeren en toch een laag veiligheid te hebben.
Het idee van de app is dat het hetzelfde werkt als je pinpas. Op je pinpas heb je geen unlock-mogelijkheid.

Als je meer dan 25 euro pint, of je eerdere betalingen + de betaling die je aan het doen bent boven de 25 euro uitkomen, dan moet je in de app je pincode intypen.

Ik vind het veilig genoeg, het is niet onveiliger dan de Bankieren-app.
Je kan in het menu betalen zonder pin uitzetten. Dat maakt het evt nog wat veiliger tegen skimmen. Je kan ook een hoesje nemen dat nfc signalen blokkeert.

[Reactie gewijzigd door SCiENTiST op 25 juli 2024 14:47]

Naar mijn idee is het gewoon de "abonnementsvorm" die je afneemt.
Dit is niet gevoelig voor skimmen, aangezien je niets hebt aan de onderschepte data. Tijdens de transactie wordt een token verzonden die maar één keer geldig is.
Studentenpakket zelf is ook gratis in tegenstelling tot het normale pakket van ING. Voorwaarde is dat je studiefinanciering laat storten op die rekening, dus geen discriminatie op basis van leeftijd.
Studiefinanciering is maar tot je 30e, dus wel degelijk discriminatie op basis van leeftijd (als je het al discriminatie wilt noemen)
Studiefinanciering is een bron van inkomsten, mijn salaris (en de hoeveelheid geld in mijn rekening) zijn sinds ik student af ben velen malen hoger dus als het om de directe inkomsten zou gaan zou juist een student moeten betalen aangezien dat slechts peanuts is.

Het grote verschil ik is dat ik als student afentoe rood stond, en zelfs dat kleine beetje (een paar weken 100 EUR rood per jaar) leverde de bank meer op onder de streep dan ik nu aan abonnementskosten betaal.
Er zijn wel meer bankzaken gratis voor studenten. Ze hebben namelijk (zogenaamd) weinig te besteden en banken willen je natuurlijk wel graag als klant. Dus worden studenten "gelokt" met gratis diensten.
Ik heb aan staan dat ik altijd mn code moet invoeren voor ik een transactie kan starten, dus skimming is niet echt een probleem.
Pure klantenbinding. Overstappen naar een andere bank omdat je een baan krijgt zal niet veel gebeuren en als je dan de student al binnengehengeld hebt, heb je ze ook als ze salaris krijgen en/of een hypotheek afsluiten.
Al een tijdje gebruikt op meerdere telefoons, en het werkt geweldig. Het enige ietwat onhandige is als je over de periodieke €50 heen gaat, dan moet je opeens je pincode invullen en opnieuw erlangs halen. Maar verder werkt het prima en snel.
Dit is een afspraak tussen de banken mbt de cumulatieve limiet van 50 euro. Zelfde afspraak geldt ook voor je plastic pas als je die contactloos gebruikt
Dat klopt, maar het beinvloedde wel de ervaring, vandaar dat ik het even noemde. Zag overigens dat e.g. ABN bij tankstations het om de €100 doet. Dus banken mogen er zelf overheen als ze dat risico willen dragen.

En bij de pas hoef je niet opnieuw te swipen, of wel? Ben het nog niet tegen gekomen.

[Reactie gewijzigd door Dykam op 25 juli 2024 14:47]

Ben het laatst tegengekomen dat ik met mijn contactloos betalen pas over het limiet zat en dan moet je niet je pas er opnieuw langs halen, maar moet je wel je pas in het automaat steken zoals bij een pas zonder contactloos betalen en vervolgens je pin invoeren.
Voor zover ik me kan herinneren hoef je je pas er dan niet in te steken hoor, alleen je pincode invullen is dan genoeg.
Hangt misschien van het automaat af, maar ik moest mijn pas er in ieder geval wel in steken.
Volgens p88l2 in 'nieuws: ING brengt Android-app voor contactloos betalen via nfc uit' hoeft het niet als je meer dan 25 euro betaald, maar moet het wel als je over de 50 euro limiet heen gaat. Ik weet alleen niet wat de bron daarvan is.
Als je meer dan 50 euro cumulatief pint, en je hebt je normale pas langs de reader gehaald, dan moet je op de reader je pincode intypen.

Met de app typ je je pincode in op je telefoon, waardoor je alsnog je telefoon naast de reader moet houden. De pincode komt immers uit een andere bron dan de reader zelf.
Ik snap de techniek prima, maar dat veranderd niks aan het ongemak.
€25 tanken is in Nederland niet zo heel reeël, dus staat het voor specifieke terminals op een andere limiet. Ik geloof dat voor parkeergarages ook een ander tarief geldt (omdat een dagkaart meer dan €25 (in het geval er geen pinpad is) of €50 kost bijvoorbeeld)
Je kunt ook prima contactdoos betalen bij een bedrag, wat meer is dan (cumulatief) €50, maar dan moet je je pincode nog even invoeren
Daarvoor moet je dan wel de kaart in de automaat steken dus van contactloos betalen is dan geen sprake meer

kortom.
50 is max.
pardon :?
ik stond laatst bij de AH met een flinke lading boodschappen en tikte met mijn kaart tegen de zijkant en kon (zonder dat de pas in de pinautomaat gestoken moest worden) gewoon mijn pincode invoeren en klaar.
Dan zal dat bedrag wel onder de €50 zijn geweest. PIN-loze (no CVM) limiet is €25.
Het is ook niet pin-loos als je correct leest. Dat gebeurt na het "tappen".
Dat beweer ik ook helemaal niet, maar is een reactie op de "pardon". Als ik de reacties op elkaar even samenvat:

1) arthur-m: contactloos boven €50 kan, maar moet dan met PIN
2) Baron Ballsaver: bedrag van boven de €50 kan niet contactloos (gaat niet over cumulatief)
3) Yucko: verbaast zich, want moest laatst een flink bedrag betalen en dat kon contactloos
4) ik: dat kan alleen als het bedrag onder de €50 is gebleven. En (slecht geformuleerd) het bedrag boven de €25 is (of het cumulatieve bedrag boven de €50)
Je samenvatting is niet correct.

Dit is de samenvatting:
1) arthur-m: contactloos boven €50 kan, maar moet dan met PIN
2) Baron Ballsaver: bedrag van boven de €50 kan niet contactloos (gaat niet over cumulatief),dan moet je je pas in de automaat steken
3) Yucko: verbaast zich, want moest laatst een flink bedrag betalen en dat kon contactloos,hij moest wel de pincode invoeren
4) ik: dat kan alleen als het bedrag onder de €50 is gebleven. En (slecht geformuleerd) het bedrag boven de €25 is (of het cumulatieve bedrag boven de €50)

Yucko reageerde dus op het wel of niet invoeren van de pas, en niet over het wel of niet invoeren van de pincode
Deze is idd erg lastig uit te leggen.

Je kunt in beginsel altijd contactloos betalen, maar boven de EUR 25 is een pincode nodig na het tappen. Insteken is dus niet nodig.

Echter.... Als je steeds zonder pininvoer (dus steeds bedragen tot max. 25 EUR) contactloos betaalt en tussendoor geen contact-betalingen doet (met pin), dan mislukt de eerst volgende betaling van max EUR 25 die je cumulatief over de EUR 50 heen laat gaan. De pas insteken is dan verplicht.(tenzij je het bedrag eerst aanpast naar meer dan EUR 25...)
Dat klopt dus niet. Je hoeft nog steeds niet de kaart erin te steken, alleen maar je pincode in te toetsen

-edit- Yucko's reactie had ik nog niet gezien, maar idd zoals hij ook al aangeeft: alleen pincode invoeren is voldoende

[Reactie gewijzigd door arthur-m op 25 juli 2024 14:47]

Ik denk trouwens dat de meeste mensen trouwens harder wakker liggen van het verlies/diefstal van een telefoon, dan van die 50€ betalingsreserve...
De ING zou dat bedrag door de gebruiker zelf moeten kunnen laten instellen via MijnING hetzij tijdelijk of structureel op max. 250 euro bijvoorbeeld.

Het volgende is een aanvulling op de reacties hieronder.
Deze manier van betalen is een alternatief/opvolger van het contant betalen.
De bank heeft een limiet van 50 euro als maximale vergoeding bij misbruik, alles daarboven komt voor rekening van de gebruiker. Je zou bij verhogen van de 50 euro grens kunnen aangeven dat maximale vergoeding 50 euro blijft bij misbruik.
Ik denk dan dat je bij een inboedel-, reis- of andere verzekering moet zijn als je meer dan 50 euro bent verloren.

[Reactie gewijzigd door style147 op 25 juli 2024 14:47]

Het is een graadmeter van hoe veilig of onveilig de bank contactloos betalen vindt. Ze zijn bereid om tot 50 euro te vergoeden als er misbruik wordt gemaakt van je pas zonder pincode.
Anoniem: 666170 @yade30 november 2015 10:52
Vooral een graadmeter wat wel en niet 'de moeite waard is' voor criminelen.

€25,- per winkel = 5 maaltijd salades bij de AH.
Voor die opbrengst neemt de beroepscrimineel niet graag de moeite, en ook nog het risico om opgenomen te worden door de camera's in menig winkel of horeca gelegenheid.
Hoezo €25 per winkel? De limiet om zonder pincode te betalen is €25€50 in totaal.

edit: cumulatief zonder PIN is €50 met als pinloze trx. limiet €25 inderdaad.

[Reactie gewijzigd door celshof op 25 juli 2024 14:47]

De limiet is €50 in totaal, €25 per transactie geloof ik.
Inclusief een evenredige toename van het eigen risico bij fraude/verlies? Of laat je dat buiten beschouwing?
Hier ben ik het mee eens. Als ik het ga verhogen naar 200 euro per transactie, en vervolgens verlies ik mijn pas, dan denk ik dat de ING me ook een dikke vinger geef als ik dat even kom verhalen op de ING. Vandaar dat zij gewoon marges aanhouden die door hun zijn ingecalculeerd als mogelijke 'collateral damage'.

Vergeet ook niet, deze techniek is nu voor de consument om gewoon kleine bedragen sneller en toegankelijker te maken, even die paar boodschappen, pakje sigaretten bij de pomp, etc. Het is niet bedoelt om een huis of auto mee aan te schaffen.
Volgens mij hebben ze dat vaste bedrag gedaan omdat dat nou eenmaal makkelijker werkt. Als je ook nog die gegevens op moet halen, controleren en doorsturen, duurt je transactie alleen maar langer.
(Of laat ik het zo zeggen: het zijn weer andere gegevens om op te halen)

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 25 juli 2024 14:47]

als je weet dat je over de 50 euro heen gaat, kan je alvast de app openen en je pincode invoeren. Je krijgt dan 30 seconden om te betalen, en je hoeft de telefoon er dan dus maar 1x langs te halen!

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door thefal op 25 juli 2024 14:47]

Wat iets is wat je nooit onthoud, in de talrijke kleine transacties.
Voordat mensen gaan mopperen over de kosten van €0,50 per maand na 6 maanden gratis gebruik:

Bij de ING kost je betaalrekening incl pinpas slechts €4.35 per kwartaal. Met een creditcard komt er 17.40 bij.

Er zijn duurdere betaalpakketten maar die bieden (in elk geval vanaf januari 2016) geen voordelen als je geen 2e pas of extra creditcard nodig hebt.
Dit zijn overigens de tarieven per 1 jan 2016. In totaal ben je dus nu €34.80 per jaar kwijt. Als je meer betaald en bij de ING zit raad ik sterk aan nog voor einde van dit kwartaal even langs het bankkantoor te gaan om je pakket om te zetten naar het Oranjepakket. Voorheen kon je met een duurder pakket gratis pinnen buiten de EU, dat is straks (1jan) voorbij.

Bij elke andere bank in NL ben je makkelijk het dubbele uit.

Als de ABN AMRO (makkelijk 2x zo duur per jaar) 0.50 per maand extra zou vragen zou ik dat ook absoluut onbegrijpelijk vinden. Bij de ING vind ik het niet verassend.

Ik zit al 2 jaar te wachten op deze dienst. Heb een Slimmy portemonnee, geschikt voor ID en enkele pasjes. Alle overbodige pasjes liggen in een bakje thuis. Als je al jaren rondloopt met een NFC smartphone is je pinpas eigenlijk dubbelop. Fijn dat die op een gemiddelde dag nu ook in het bakje kan blijven. Slimmy wordt zo nog dunner.

Overigens is een betaalrekening incl VISA card waarmee je gratis mag pinnen, zonder losse pinpas, geheel gratis bij vrijwel alle Duitse banken inclusief ING-DIBA. Ik werd geweigerd bij de aanvraag daar omdat ik geen Duits adres heb :(

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 25 juli 2024 14:47]

Jij schijnt het normaal te vinden om te moeten betalen voor betalen.
Ik niet.
Dan betaal ik maar helemaal niet. Klant is toch koning?

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 25 juli 2024 14:47]

Je bent helemaal vrij om met cash geld te betalen. Kost je niets.
cash geld kost een bank te veel geld...als iedereen contactloos gaat betalen hebben de banken flink wat minder kosten:

- geen fysieke passen meer, geen productie kosten
- geen/minder geldautomaten meer voor contant geld
- minder fraude, dus minder reserveringen qua geld om deze fraudekosten op te vangen

Ondanks het feit dat de banken er dus forse besparingen mee kunnen realiseren, weigeren ze kortingen te geven (omdat je als volledig pas-loze klant minder kost voor je bank).

In plaats daarvan laten ze je extra betalen.....ook al is het 'maar' 0,50 per maand....het is te belachelijk voor woorden.
Eerlijk gezegd: het zal de omgeving zijn waarin de berichtn gelpaatst worden (tweakers), maar realiteit lijkt mij toch dat dit hele NFC gedoe niet van de grond gaat komen als je daar zelfs niet meer dan 0,50 voor vraagt. Dat zal gewon gratis moeten. Het "voordeel" is anders toch wel ver te zoeken. Overigens heb ik op mijn (gratis) ING bank pas het NFC contactloos betalen alweer afgezet toen ik enkele maanden geleden op vakantie was. Dat i.v.m. (vage ?) geruchten dat de draadloze beveiliging van de betaalmethode toch niet 100% zou zijn. Hoe dat laatste ook zij: daarna heb ik de hele functie niet eens meer aangezet, omdat ik er eigenlijk het nut niet zo van inzag. Niks sneller (de ene terminal laat me aan de zijkant aantikken, de andere weer ergens bovenop(dát schiet lekker op) en heb je teveel contactloos betaald (meer dan € 25,00) dan moet je ineens toch weer een pincode ingeven. Kortom: hoezo sneller ? Dat is iedere leer weer een verrassing.... Het bevalt me eigenlijk prima om niet contactloos kunnen betalen. Leuk experiment, maar tot op heden blijkbaar nog niet de belangrijkste uitvinding van de 21e eeuw. Dat is wel duidelijk.
Ben het helemaal eens met je post! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik vind het contactloos betalen op dit moment niks toevoegen ten opzichte van betalen met een pincode icm een beveiligde pas, dus ik heb het ook uitgezet.

Ik kijk uit naar Samsung/Apple Pay omdat dit juist wél doordachte, veilige en generieke oplossingen zijn die volgens mij meer kans van slagen hebben omdat er zo veel meer mee kan dan deze ING app, en bovendien een stuk veiliger.
Je betaald al, zoals ik uitleg, om te betalen, je betaalt immers voor je betaalrekening inclusief bankpas.
Ik geef zelfs aan dat dit in Duitsland gratis is, waarmee ik dus al aantoonbaar dat het wel gratis kán, maar niet in NL. dus ik begrijp je reactie op mij niet.
Ach, het is maar hoe je het bekijkt.. In Duitsland is de spaarrente weer veel lager (en de spaartegoeden gemiddeld een stuk hoger). Mensen met een betaalrekening hebben vaak ook een spaarrekening. Linksom of rechtsom, de kosten die een bank maakt (infrastructuur, personeel etc.) worden uiteindelijk door de klant betaald.

Daarnaast, ING DiBa is relatief kleine bank die aggresief probeert te groeien in een zeer verzadigde bancaire markt. Dit doen ze bijvoorbeeld door betaalrekeningen onder de kostprijs aan te bieden. ING in NL of Belgie is al een van de reuzen, en hoeft dus niet te stunten voor marktaandeel.
De spaarrente is in NL anders ook te verwaarlozen, dus die vlieger gaat niet op.

En zoals ik zei: bij ALLE Duitse banken kan dit, ook bij Deutsche Bank en ook bij DKB. Ze hebben allemaal hetzelfde product.

Dus ook dat argument gaat niet op.
Klant mag dan koning zijn, echter ben je alleen klant als je betaalt.
Tsja, dan wordt ik dus geen klant.
Jij schijnt het normaal te vinden om te moeten betalen voor betalen.
Ik niet.
Betalen kost geld. Aan de hardware, aan de software, aan de personeelskosten. In totaal vele miljarden in Nederland. Als jij dat niet wil betalen, wie moet het dan betalen? Ik, terwijl ik deze service niet gebruik?
Nooit 50 cent extra hoeven te betalen om te mogen pinnen? Kwam een paar jaar geleden ook nog regelmatig voor.
Daar gaat het niet om.

Iedereen is erbij gebaat om zoveel mogelijk cashloze transacties te hebben in het betalingsverkeer. Het kan m.i. nooit zo zijn dat pinnen duurder is dan contant betalen. Wat de ING nu doet is cashloos betalen ontmoedigen. Je slaat dan echt de plank mis!

De kostprijs van een cash transactie ligt altijd nog hoger dan die van een pinbetaling. Dus dit is de wereld op z'n kop. Het enige wat de ING hier doet is snel even meeliften op een 'novelty'.

[Reactie gewijzigd door Ecomonist op 25 juli 2024 14:47]

Iedereen is erbij gebaat om zoveel mogelijk cashloze transacties te hebben
Nee, alleen de banken zijn daarbij gebaat... omdat ze daardoor kosten kunnen besparen, extra inkomsten genereren, en ook nog eens veel gedetailleerdere informatie over het uitgaven-patroon van hun klanten krijgen.

Ik betaal liever gewoon cash, het is snel, veilig, anoniem en je hebt altijd inzicht in hoe snel je geld uitgegeven is.

Helaas komen er steeds meer winkels/kassa's waar alleen gepint kan worden. ... Nouja... die verliezen mij dan als klant.
Totdat je nergens meer kan betalen.
Waar haal je die gegevens vandaan?

ABN Amro
Het Privé Pakket kost € 3,25 per maand.
Het Privé Pakket is een totaalpakket. Het pakket bestaat uit: een betaalrekening, een spaarrekening, een betaalpas, Internet Bankieren, een creditcard en 5 extra betaalrekeningen.
Je hebt helemaal gelijk, in mijn herinnering was het €60 per jaar toen ik er nog een rekening+cc had.
Het is nog altijd duurder, 3.25 per maand is €39 per jaar. Maar het verschil is idd veel kleiner nu.
Ik zie nu idd dat je kwartaal schreef bij ING. Maandagochtend. Tijd voor koffie
Bij Rabo kost het totaalpakket incl. creditcard 3,95 per maand = 47,40 per jaar. Ook dus bij lange na niet 'makkelijk het dubbele'.
Rabobank € 3,95 per maand inclusief CC
Mooie goed gebouwde app, iets wat je verwacht van een bank. In het gebruik vind ik het toch wat omslachtig. Naar mijn idee is het toch sneller om je bankpas met NFC te gebruiken. Wel word het handig als je je bank pas kwijt of vergeten bent, want wie gaat er tegenwoordig nog zonder smartphone van huis. Wel vind ik het raar dat ze dit niet geintergreerd hebben in de bestaande Mijn ING app.
Waarom is je bankpas sneller? Het is precies dezelfde handeling, alleen pak je nu je telefoon in plaats van je bankpas.
Omdat in de meeste winkels ik ook wel een voordeel of bonus kaart uit mijn portemonnee moet halen. En omdat hij toch om die pincode blijft vragen.
De app werkt vrijwel hetzelfde als een contactloze betaalpas. En grappig dat je die bonuskaart of voordeelkaart noemt; juist dit is iets wat in de toekomst met dit soort technieken veel sneller kan als in de toekomst die bonuskaart óók op je telefoon staat en via nfc benaderd kan worden.
Waarom moet het allemaal sneller tegenwoordig? Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik nfc ook op mn betaalpas en vind het leuk werken. Alleen mis ik de optie om hier niet mee opgedrongen te worden, waar iedereen een eigen keuze in hoort te hebben.

Bedrijven hebben uberhaupt daardoor te veel macht. Maar als het slecht met ze gaat wordt er van de overheid verwacht dat ze gered worden. Rare wereld.
Omdat het betaalproces geen waardetoevoegende handeling is. Het kost alleen maar tijd en levert niets op, behalve wachtrijen.
Dus dan zal je er alles moeten doen om tijdwinst te boeken? Heb jij haast als je in een rij voor de kassa staat? Ik heb zelf niet het idee dat dergelijke veranderingen om tijdwinst draaien, maar meer om geld.
Er zijn veel meer voordelen:
- Geen fysieke slijtage = lagere kosten
- Bundelen van loyalty aan de transactie
- Geen portemonnee meer meenemen
Daar had ik nog niet eens over nagedacht. Thanks voor de response.
Volgens de woordvoerder van ING vergeten mensen wel hun portmonnee maar niet hun mobiel. http://www.telegraaf.nl/t...n_met_je_telefoon___.html

Gaat dus niet om wat sneller gaat maar om gemak.
Naar mijn ervaring is de telefoon vaak sneller. In plaats van portemonnee pakken, open doen, pas eruit halen, hoef je alleen je telefoon uit je broekzak te halen en één keer op het uit/aan knopje te duwen. Het werkt dus gewoon vanaf je lockscherm.
Eigenlijk niet.
De normale app draait ook op android lager dan 4.4, dan zou de normale app dus voor een aantal mensen ineens niet beschikbaar meer zijn.
Is dus juist heel goed over nagedacht ;)
Vandaar, zo had ik er zelf nog niet over nagedacht :)
Dat is een heel bewuste keuze geweest, ik vind het ook beetje jammer maar begrijp het nu wel. Dit is ook iets wat eerst gemeengoed moet worden. Best kans dat het in de toekomst wel 1 app wordt.

1 van de redenen is volgens mij gevoel van veiligheid creëren door de normale bank app met al je prive zaken op slot te laten als je een betaling doet via NFC.
Hele hordes mensen gaan zonder smartphone van huis (of hebben er niet eens eentje). Als ik voor mezelf spreek, bankpas en nog een aantal passen (rijbewijs, zorgverzekering, kenteken) heb ik altijd bij me in een Secrid. Smartphone (van de baas, zelf heb ik helemaal geen mobiel) laat ik met grote regelmaat thuis, geen idee waarom ik dat ding altijd mee zou moeten slepen.
Anoniem: 604938 30 november 2015 10:34
Zijn er tweakers voor wie dit echt een voordeel oplevert? Heb de app net geinstaleerd en het viel me op dat ik een nieuwe pincode moet bedenken (bovenop de pincode van mijn betaalpas en de vijfcijferige code om in te loggen in de reguliere app). Toen mezelf maar even afgevraagd of dit echt wel handig is voor me.

Draadloos betalen met bankpas werkt tot 25 euro en op verrassend veel plekken. Mijn pinpas komt zelden nog uit mijn portemonnee. Het limiet ligt weliswaar op 25 euro, maar die keer dat ik grote bedragen moet pinnen stop ik hem wel even in het apparaatje.

Van de mensen die dit gebruiken hoor ik graag welk voordeel dit hun oplevert boven het regulier draadloos pinnen met bankpas.
Voor mij wel, voor kleine boodschappen neem ik vaak mijn portemonnee niet eens meer mee en betaal ik met de app :)
Die portemonnee heb ik altijd wel bij me. Rijbewijs, OV Chipkaart, Tankpas en nog een zooitje dingen. Natuurlijk kan ik besluiten om hem thuis te laten in een bepaalde situatie, maar dan nog is het handiger mijn pinpas er uit te halen dan mijn naar verhouding lompe telefoon er voor te gebruiken
Nog handiger, de pinpas in de portemonnee laten en de hele portemonnee tegen de automaat houden. Zo gaat het bij mij, gewoon helemaal geen geklooi met de portemonnee of telefoon.
Ik heb 2 bankpassen, een bedrijfs smartcard en stadpas met NFC. Rijbewijs/ID is oude versie zonder NFC, maar over een paar jaar komt die er ook bij. Dan werkt gewoon tegen terminal aanhouden toch opeens minder handig.
Je kunt dezelfde pin gebruiken. En alleen nodig boven 25 euro. En je kunt je pin al ingeven voor je hem bij de automaat houdt, is sneller.
Bij grotere bedragen kun je ook gewoon je pas ertegenaan houden en vervolgens je pincode toetsen. Als de terminal contactloos betalen ondersteund hoef je je pas er dus niet meer in te steken.
Het inloggen op de reguliere app hoeft alleen bij het instellen van de betaal-app en de pincode is alleen nodig boven de 25 euro. Ik heb het vanmiddag voor het eerst geprobeerd en het gaat net zo vlot als draadloos betalen met je pas, misschien nog wat sneller omdat je de telefoon al vast hebt en je je pin meteen kunt invoeren, in het geval dat je boven de 25 euro wil afrekenen.
Klinkt goed. Hopen op iOS Compatibility. Het mooiste zal zijn dat de OV-kaart ook met een soort gelijk iets komt.
Met Apple's geslotenheid beleid komt er voorlopig helemaal niks, ze zullen eerst NFC moeten open gooien. Voor mij en sommige anderen weer een reden om niet voor Apple te gaan, er zijn namelijk al veel mooie toepassingen voor NFC en nu komt ING er met één bij. Ook het OV zal binnen enige tijd waarschijnlijk te betalen zijn met NFC op je telefoon.
Misschien heb ik het mis maar ik dacht dat je allerlei pasjes in "passbook" of sinds iOS 9 in "wallet" kan zetten. Ik weet echter niet als deze, naast de Apple Pay items, de NFC module kunnen gebruiken.
Ik hoop ook op een open gebruik voor de NFC module, het zou veel nieuwe mogelijkheden bieden.
Anoniem: 696390 @html30 november 2015 13:00
Dat kan ook :)
Inderdaad het zou mooi zijn als de NFC meer wordt gebruikt van Telefoons. Dus ook dat je ipv de ov-chipkaart je telefoon tegen de paal kan houden.
Nadeel is wel natuurlijk dat je een probleem hebt als je telefoon leeg is.

Maar hoop dat deze manier van betalen ook snel naar de iPhone's komen.
Ik vrees dat iOS Compatibility nog wel even op zich laat wachten. Vooral doordat Apple pas sinds vorig jaar een NFC chip meelevert. Maar ook doordat er (nog) geen SDK is om als developer de NFC chip aan te spreken.

Also, het is gebaseerd op deze techniek https://en.wikipedia.org/wiki/Host_card_emulation
Er is juist ook een ontwikkeling de andere kant op: OV in met je pin-pas. Ik moedig beiden aan, alles wat het aantal noodzakelijke pasjes kan verminderen is fijn. (Plus dat wanneer je met je pin-pas het OV in kunt, je als incidentele reiziger geen chipkaart hoeft te kopen.)
ik heb deze in de beta getest, het werkt, t word alleen lastig als je twee verschillende rekeningen hebt, en meer dan 25 euro uit geeft.. zit ik soms te prutsen met de app openen, wachtwoord invullen, rekening kiezen... en dan er tegenaan houden..

dan merk je toch dat je NFC pas tegen de automaat leggen sneller werkt :)
App opent vanzelf als je over een limiet gaat. Rekening kiezen is wel onhandig ja, kan een pasje kiezen sneller zijn.
Ik open altijd de app al als in in de rij sta en selecteer de rekening, en voer dan mn code in op een cijfer na. Zodra ik kan betalen voer ik het laatste cijfer in en klaar.
Volgens mij werken de passen met EMV, niet NFC.
Nou top, op de HTC One m8 met de android 6.0 GPE official rom is hij incompatible? :P
Hou je telefoon updates in de gaten, er is een probleempje met de M8.
Ik zat ook al van huh waarom niet, ik ben dus niet de enige met een M8 en dit probleem, goed om te weten :P

Weet je ook wat het probleem is toevallig?
Exacte details weet ik niet, maar hij werkt niet goed samen met (sommige) betaal terminals
Hmm oke, zit dus niks anders op dan wachten tot ING een versie heeft die wel goed werkt op de M8
ING reactie op Google Play:
ING Nederland 1 december 2015
Hoi Bas, tijdens tests is gebleken dat de app niet goed werkt op deze toestellen. Deze toestellen lijken niet goed genoeg te werken bij de pinautomaten in winkels. Omdat we veiligheid willen garanderen, hebben we besloten om deze toestellen uit te sluiten. HTC is bekend met het probleem, wellicht dat er nog een fix komt. ^Linda
Nou lekker is dat. Hopelijk wordt dit met de Marshmallow update gefixt.

Bedankt voor de reactie!
De marshmallow update fixt dit niet, aangezien ik al op de official GPE marshmallow zit. Er moet een losstaande fix voor komen.
Wat voor probleempje hebben we het hier over? Want spec-wise zou het ok moeten zijn
Inderdaad, al contact gehad met ING maar bleek in de betatest niet goed te werken. Erg jammer, zou het door de metalen behuizing komen?
Hij draaide al op mijn M7 stock Sense. Momenteel op de Nexus 6P, net zo prima.

[Reactie gewijzigd door Dykam op 25 juli 2024 14:47]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.