Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Belfius start als eerste Belgische bank met nfc-betalingen via Android-telefoons

Door , 74 reacties

Belfius geeft vanaf april vijfduizend klanten met een Android-smartphone de mogelijkheid om contactloos mobiel te betalen middels nfc. Uiterlijk in juni moeten alle Belfius-klanten met een geschikte Android-telefoon toegang tot de functionaliteit krijgen.

Het contactloos mobiel betalen werkt op smartphones met Android 4.4 of nieuwer die zijn uitgerust met nfc. Gebruikers moeten de Belfius Mobile-app geïnstalleerd hebben staan op hun telefoon. Bedragen tot twintig euro kunnen zonder pincode afgerekend worden, daarboven moet de pincode ingegeven worden via de app.

Klanten die meerdere rekeningen hebben bij Belfius kunnen in de app hun 'favoriete' kaart selecteren. Die wordt dan standaard gebruikt voor de contactloze mobiele betalingen. Dat kan een betaalkaart, creditcard of prepaid-card zijn. Ook is het mogelijk om bij het betalen in de app een kaart te selecteren. Belfius maakt voor de app een widget waarmee het kiezen van de kaart direct vanaf het homescreen kan.

In de aankondiging schrijft de bank dat vanaf april vijfduizend 'intensieve Android-gebruikers' toegang tot de functie krijgen. Vanaf mei moet de optie beschikbaar worden voor meer klanten en uiterlijk in juni kunnen alle klanten met een geschikte Android-telefoon contactloos mobiel betalen.

Volgens Belfius zijn sinds 2013 alle nieuwe betaalterminals van Worldline in België uitgerust met nfc-ondersteuning. De bank zegt dat de ondersteuning tegen het einde van het jaar aanwezig zal zijn op alle terminals in het hele land.

Reacties (74)

Wijzig sortering
Persoonlijk vindt ik deze ontwikkeling erg gevaarlijk. Het contactloos betalen met een pas was al gevaarlijk omdat mensen met een scanner rondlopen en geld van je pas afhalen. Nu kan je dan wel je pas afschermen met een hoesje maar hoe ga je dat doen met een mobiel?

Zou je dan eerst moeten inloggen met je mobiel voordat je kan betalen? Zelf heb ik mobiel betalen nog nooit gebruikt.

BRON: http://radar.avrotros.nl/...-met-contactloos-betalen/
Die scanner (betaalterminaal) is uitgegeven en verkocht (of verhuurd) door een multinational. Om zo een terminal te krijgen moet je ook een contract afsluiten en het geld komt pas na X dagen op de rekening van de eigenaar. Met andere woorden, alle stappen zijn afgeschermd en traceerbaar.

Het is niet omdat je technisch met een mobiele betaalterminal naast mij kan komen staan en 20 § van mijn rekening halen, dat je hier in de praktijk zomaar mee weg komt.

Daarnaast zal je altijd, maar dan ook altijd, vergoed worden door je bank. Het is een reŽel risico waar ze tegen verzekerd zijn. Verder kan elke terminal van malware voorzien worden om je kaart te clonen en PIN te stelen, dus ook zonder NFC loop je risico (en een groter, want met je PIN is de limiet veel hoger).
ING heeft het ook. NFC staat standaard uit in mijn telefoon en wordt door de app tijdelijk geactiveerd. Zo is het dus redelijk veilig te noemen.
Maar moet je dat handmatig invoeren dat je NFC standaard uitstaat? Of moet je naar instellingen van de ING app gaan?
Betaal elektronisch met ING app.... best wel makkelijk. Maar telefoon verliezen is wel andere verhaal, dus let goed op.
Want tot bepaalde bedrag kun je betalen zonder pin. Doet me denken aan oude tijden, alleen hier kun je vaker doen (en heel vaak zelfs) hoewel dat allemaal wel lang duurt voor de dief.

Enig voordeel is dat je beurs niet in broekzak hoeft te houden. Heb eens beurs verloren en toen ging ik op elektronisch betalen. En dat is zelfs makkelijker dan pas uit beurs halen, terwijl mobiel nog sneller gaat.

Je moet wel pin goed afschermen op mobiel, want er zit geen overkapping op tegen lurende mensen, die zit wel op de pin automaat...
Als ik mijn telefoon verlies dien je eerst door de vingerafdruk beveiliging of 5 cijferige pincode heen te komen wil je tot 25 euro betalen met mijn telefoon.
Daarnaast kan ik het ding van afstand blokkeren, dus ik ben niet zo bang voor zo'n situatie.
Inderdaad. Er zijn nog tal van vertragende/blokkerende factoren. Ik heb ook een vingerafdruk ingesteld met code als backup. Daarnaast kan je de telefoon via Mijn ING ook weer ontkoppelen en tevens kan ik in het uiterste geval ook mijn telefoon op afstand helemaal blokkeren (of zelfs wipen) via ESET Smart Security. En zelfs mocht je dit alles niet doen, moet je inderdaad elke 25 of 50 euro weer een aparte pincode ingeven, dus heel groot is de schade ook niet.
Plus dat de het verliezen van een telefoon veel meer schade is dan de potentiele paar tientjes die je verliest als de vinder door de beveiligingen weet te komen.
Uiteraard. Van mij mag de vinder/jatter 25 euro pinnen als ie de telefoon maar teruggeeft, die kost nog +-350.
Bij het verliezen van de telefoon direct Cardstop bellen.
Dan is de authorisatie voor de App ook meteen ingetrokken.

Zo is het althans bij KBC. Ik ga er van uit dat dit ook zo werkt bij andere banken.
Bij het verliezen van de telefoon direct Cardstop bellen.
:+
Gelukkig hebben de mensen rondom je wel een mobiel toestel, kan je snel even lenen ;)
dan kan je ipv aan de dief van de telefoon 25 euro te betalen je geld meteen aan de bank geven om je nieuwe kaart aan te vragen. great deal! :P

[Reactie gewijzigd door hsander op 21 februari 2017 23:43]

alleen hier kun je vaker doen
Nee, na iedere §25 moet je je pincode weer opnieuw invoeren. De maximale schade is nooit hoger.
Dat is wat ik bedoel: hou onder die bedrag en je kan nog even doorgaan met bedrag afsnoepen.
Of bedoel je dat 20+20=40 in 2 winkels betekent dat je pincode moet intoetsen?
Volgens mij kun je doorgaan zolang je onder 25 blijft.

Heb zelf nog niet tegengekomen, en in website ING staat niet of het "steeds optelt" of bij elke "betaling" gebeurt.

Oh wacht, als je te snel doet, dat is maximaal 50 Euro zodat pincode nog niet nodig is.
Doe je later over een kwartier of zo, is pincode nog niet nodig.
Bij betalingen hoger dan §25 moet je sowieso je code invoeren, voor kleinere betalingen wordt het totaal opgeteld sinds de laatste keer dat je je code hebt ingevuld en is dit hoger dan §50 dan moet je die als nog geven.

(edit: limiet aangepast)

[Reactie gewijzigd door hcQd op 21 februari 2017 19:10]

Ik lees in ING FAQ:
"Ja, betalen met uw smartphone is veilig, even veilig als andere manieren van betalen. Mobiele betalingen worden op dezelfde veilige manier verwerkt als uw pinbetalingen. Bij aankopen tot en met § 25 kan naar keuze met of zonder pincode betaald worden. Bij hogere bedragen is altijd een pincode nodig. Het maximale bedrag dat achter elkaar zonder pincode kan worden betaald is § 50. Precies hetzelfde principe als contactloos betalen met de Betaalpas. "

- per betaling is max 25 Euro, dus elke keer aan kassa maximaal 25.
- reken je twee keer in korte tijd af, dus 25/25, dan is pincode nog niet nodig (max 50 dus)
Wat ik zo lees boven is dus: het telt niet door. Dus betaal je over kwartier weer 25 euro dan is pincode nog niet nodig. Staat er toch ongeveer? Het is wel mogelijk om 50 Euro eraf te halen zonder pincode.

Want ik zou niet leuk vinden als ik gespreid over middag boodschappen 5-10-5-7-10-10-10 en vraagt ie tussendoor ineens om pincode omdat het nog steeds laag bedrag is, niet waar? Maar natuurlijk langzaam, niet te snel achter elkaar.
Oke, de limiet is §50, maar er zit geen tijdslimiet op. Ik moet geregeld bij kleine betalingen toch die code invoeren.
Ik zal dit in gaten houden. Heb nog niet eerder in praktijk tegengekomen. Bedankt voor de aanvulling. :)
zowieso staat de ING garant om alles in een 24 hr periode wat via je telefoon (of draadloze betaal pas) is "gestolen" terug te betalen uit eigen zak.

[Reactie gewijzigd door rvdm88 op 21 februari 2017 19:52]

En als je een nieuwe kaart krijgt moet je ook altijd eerst een keer gepind hebben voordat je draadloos kan betalen, voor als de nieuwe kaart onderschept is met de post.
De teller gaat weer op 0 als je tussendoor een keer normaal pint of een bedrag boven de 50 euro contactloos doet. Kortom elke keer als je je pin invoert, gaat de contactloze-teller weer op 0.
Bij de ING betaal-app kan je aanzetten dat er altijd om een pincode gevraagd moet worden.

Wat vooral ook makkelijk is, je kan vooraf je PIN invoeren in de app, in bijvoorbeeld de kassarij. Ik denk dat dieven pas echt goed kijken als je bij de terminal staat, en dan is de PIN al lang ingevoerd.
Met Samsung S5 heb je zeer brede kijkhoek. Ik moet scherm tegen mijn lichaam aandrukken om afkijken klein te houden. Je bent anders dom als je je mobiel gewoon voor je houdt en code intikt. Dat is nog makkelijker afkijken.

Met terminal is er al overkapping. Kan ik wel makkelijk hand bovenhouden en code toetsen. Of zelfs blind intikken en geheel afgedekt. Dit kan niet blind op de mobiel.
dat is zeker waar, maar als je je helderheid bijvoorbeeld op het laagst zou zetten zal niemand denken dat je je pincode aan het invoeren bent terwijl je je nog in de rij bevind
Maar telefoon verliezen is wel andere verhaal, dus let goed op.
Want tot bepaalde bedrag kun je betalen zonder pin. Doet me denken aan oude tijden, alleen hier kun je vaker doen (en heel vaak zelfs) hoewel dat allemaal wel lang duurt voor de dief.
Dit werkt alleen als je telefoon ontgrendeld is: maw zolang je een lockscreen hebt (vingerafdrukscanner, pincode of tekenen) kan de telefoon niet zomaar een transactie doen. Het is daarmee zelfs een stukje veiliger dan contactloos betalen met je pinpas, gezien die deze drempel niet heeft.
Betaal elektronisch met ING app.... best wel makkelijk. Maar telefoon verliezen is wel andere verhaal, dus let goed op.
Uh ja. Lijkt me nogal logisch dat je goed op let. Net zoals je goed oplet dat je je portemonnaie niet verliest.
Dat zou je gewoon in kunnen stellen, ik heb bij de ABN app ingesteld dat er bij elk bedrag een (pin)code gevraagd wordt.
Sinds ING hier de app voor heeft uitgrbracht heb ik zelden nog een portemonnee bij. Heerlijke feature.
Ik betaal liever contactloos met de bankcard, die is lichter.
ING heeft de mobiel betalen app. Supermakkelijk, maar waarom moet dat §0,50 per maand kosten? Waarom, ING?
6 maanden gratis, om eraan te wennen en als je er niet meer zonder wilt, tjakkaa, §6/jaar. Geen enorm bedrag, maar toch jammer. Zelf begin ik er niet aan, ondanks dat het mij enorm handig lijkt.

[Reactie gewijzigd door Ramon 73 op 21 februari 2017 22:35]

En dan hoop ik maar als Belfius-klant dat ik deze functie volledig kan uitschakelen...
De app niet installeren en NFC afzetten misschien ? :)
De app op zich is fantastisch. Heel gemakkelijk in gebruik, ruim en overzichtelijk.
Dus met de app op zich heb ik geen enkel probleem. :)
Waarom zou je de functie volledig willen uitzetten? Contactloos betalen is aardig handig en de veiligheid valt ook nog wel best mee lijkt me. Sowieso is het risico klein, omdat je maximaal 50 euro kan uitgeven zonder je PIN opnieuw in te moeten geven.

Om een betaling te doen moet:
- je telefoon aan staan en ontgrendeld zijn
- afhankelijk van de instellingen, moet de app ook nog eens open staan.
- je een PIN ingeven (op de kaartlezer waar je de telefoon tegen hield) bij bedragen boven de 25 euro of als het bedrag je boven de 50 euro zou brengen sinds de laatste keer dat je de PIN ingegeven hebt.
Op papier klinkt het inderdaad allemaal netjes.

Maar als je net een betaling hebt gedaan van pakweg §1 in de krantenwinkel, waarbij je enkel je smartphone tegen hun toestel tikt, staat er nog steeds §19(?) of §49(?) vrij om te betalen.

Dat schrikt mij wat af. Aangezien je mobiele betaalterminals hebt, hoeven ze maar tegen jou(w smartphone) aan te lopen en geld afhalen.

Klinkt als een alu-hoedje, maar ik pas toch liever voor deze technologie.

Van Proton was ik ook geen voorstander trouwens.

Het systeem van tik-en-pin lijkt mij dan een beter systeem.
Al ben je hier dan weer afhankelijk van:
- veiligheid eigen smartphone (Android en in mijn geval nog eens Bitdefender);
- veiligheid open wifi (al gebeurt dit alles via 4G bij mij);
- veiligheid NFC-chip systeem (denk aan de groene overzetsystemen bij pin-automaten).

EDIT: noem het een beetje "angst voor het onbekende" :)
Ik kijk op dit vlak graag de kat uit de boom vooraleer ik mee ga in de stroom.

[Reactie gewijzigd door RRV op 21 februari 2017 21:20]

Dat schrikt mij wat af. Aangezien je mobiele betaalterminals hebt, hoeven ze maar tegen jou(w smartphone) aan te lopen en geld afhalen.
Dat wordt bij bankkaarten met NFC ook al jaren geroepen en ik heb nog nooit van een grote scam gehoord waarbij dit in de praktijk ook gebeurd. Zo'n scanner moet je echt tegen de kaart of telefoon aanhouden wil het werken. Dat voel je echt wel.
Je telefoon moet ontgrendeld zijn (en scherm aan), dus ze kunnen niet zomaar tegen je aanlopen.
Dan nog moet het digitale geld van de rovers naar hun eigen bankrekening worden overgemaakt, dus ze hebben dan een katvanger nodig. Erg lastig allemaal hoor.
Nee, mensen die tegen je aanlopen, rollen meestal gewoon je zakken en hebben dan al je geld ťn je telefoon te pakken. De pakkans is kleiner, telefoon is meer waard en wellicht wat contant geld als bonus. En je ID-kaart met je bsn met alle kans op identiteitsfraude...
Maar als je net een betaling hebt gedaan van pakweg §1 in de krantenwinkel, waarbij je enkel je smartphone tegen hun toestel tikt, staat er nog steeds §19(?) of §49(?) vrij om te betalen.
Als die betaling van § 1 de eerste was nadat je de vorige keer een PIN hebt moeten gebruiken, dan kan er nog §49 afgehaald worden zonder dat de PIN gebruikt moet worden. Dit echter met een beperking van maximum § 25 per transactie, omdat daarboven sowieso een PIN nodig is.
Je kan (vanaf Android 7, daarvoor via apps) ook een PIN code of fingerprint vragen bij het starten van een bepaalde app, dus op die manier kan je bereiken dat de app nooit zonder je PIN opgestart kan worden. Je zal dan af en toe natuurlijk nog door de betaalterminal gevraagd worden om je betaal-PIN in te geven.
Dat schrikt mij wat af. Aangezien je mobiele betaalterminals hebt, hoeven ze maar tegen jou(w smartphone) aan te lopen en geld afhalen.
Dat valt ook nogal mee, aangezien je smartphone aan moet staan en ontgrendeld moet zijn. Verder krijg je dadelijk een melding op je scherm dat er een bepaald bedrag betaald is, dus weet je onmiddellijk dat er iets mis is.
Voor zover ik weet is er ook altijd een betaalterminal waarmee de communicatie verloopt, en is er dus een digitaal spoor van waar het geld naartoe gegaan is, dus zelfs al zouden ze via een richtantenne of dergelijke de afstand kunnen vergroten, dan nog weten de banken waar ze achter hun geld aan kunnen. Jij wordt als slachtoffer van fraude toch vergoed.
Van Proton was ik ook geen voorstander trouwens.
Ook ik was daar niet zo'n grote fan van, maar toch was Proton veiliger dan cash in je portefeuille. Wanneer je je portefeuille kwijt bent, is het geld er zo uitgenomen. Je Proton kon je echter laten blokkeren, waarna deze maar beperkt bruikbaar was en je vergoed werd voor frauduleus gebruik na de melding.
Het systeem van tik-en-pin lijkt mij dan een beter systeem.
Als ze inderdaad de betalingen zonder PIN optioneel zouden maken en de keuze aan de gebruiker zouden laten, dan lijkt me dat een mooiere optie.
Maar in combinatie met de mogelijkheid om apps te beveiligen die ik bovenaan vermeldde, lijkt het me even veilig.
Zucht, lekker handig dat dit weer maar bij 1 bank kan en dat ze in 2017 nog altijd de eerste zijn. Ongelooflijk dat landen zoals China al jaren smartphone betalingen omarmd heeft en je daar in het hol van pluto kan betalen met WeChat terwijl wij hopeloos achter lopen.
Achja, ik vraag me echt af wie hier nu gelukkiger van wordt ... Ik betaal toch gewoon met mijn kaart. Helft van de keren duurt de transactie langer dan mijn interactie ...
Ach ja, wet van de remmende voorsprong waarschijnlijk.
Ik betaal al een tijd met mijn smartphone. Aan de kassa eerst de klantenkaart scannen vanop de telefoon, en vervolgens betalen met de telefoon. Dat werkt best wel handig. De telefoon heb ik vaak toch al vast, omdat ook het winkellijstje erop staat :p
Lijkt me zeer interessant. Vooral als het snel en simpel werkt.

Het zou natuurlijk nog beter zijn als Belfius hun Android Wear app uitrust met deze NFC-betaling. Hoewel Android Pay ook blijkbaar nog niet op alle Android Wear toestellen werkt (en nog niet in BelgiŽ beschikbaar is).
Ik hoop dat je de code kan vervangen door de vingerafdruk scanner in de app. Dan hoef je niet moeilijk te doen om je scherm af te schermen voor andere mensen rond je. Dit lijkt me dan inderdaad heel erg gemakkelijk om te gebruiken. Echter heb ik bij ťťn van de supermarkten waar ik toch vaak heen rijdt totaal geen bereik binnen dus dat zou dit niet mogelijk maken. Waar dat aan ligt geen idee want zelfs op de parkeerplaats is weinig bereik ondanks dat telenet een goed netwerk heeft in de omgeving. Overal volledig 4g verbinding en geen problemen. Enkel op dat kleine stukje van Wieze(belgie) Dan maar naar de ander supermarkt :)
Dat kan momenteel al met de app, dus ik neem aan dat dat gewoon gaat werken. Althans dat hoop ik :)
Okť, ik gebruik het zelf nog niet op mijn telefoon maar dit zou me kunnen overhalen. Bankzaken doe ik voornamelijk op de laptop/desktop. Betaal met kaart okť ik heb de app op mijn ipad staan en op vakantie gebruik ik die. Als de smartphone dat kan gaan veranderen is dat prima :)
Dat is inderdaad handig. Mijn KBC App werkt ook met vingerafdruk, lekker makkelijk.
Dat in combinatie met nfc betalingen boven een bepaald bedrag zou wel mooi zijn.
De code moet je (in ieder geval waar ik draadloos betalen al gebruikt heb in BelgiŽ) gewoon ingeven op de betaalterminal, net zoals wanneer je met een kaart betaalt.
Dat zou 'raar' zijn omdat het er in het bericht toch op lijkt dat je zonder je code via je gsm kunt betalen. Maar we zullen zien hoe dit daadwerkelijk werkt. Met nfc passen moet je inderdaad nog je code invoeren. Maar het lijkt me dat het in dit geval anders geÔmplementeerd kan worden.
Ik gebruik SEQR om te betalen, en dat werkt net hetzelfde als draadloos betalen via de kaart (beide al gebruikt). Code bij bedragen boven de 25 euro en ook nog als er meer dan x euro uitgegeven wordt sinds de laatstse PIN.

Als je het vooral voor kleine bedragen gebruikt, zal je dus inderdaad maar af en toe je PIN moeten ingeven.
In het persbericht: https://www.belfius.com/N...2017-NL_tcm_80-131890.pdf
Deze snelle en vernieuwende betaalwijze, die tot op heden nog onuitgegeven is in BelgiŽ, wordt vanaf april met 5000 intensieve Android-gebruikers gelanceerd. Dan is er een gefaseerde uitrol naar alle Android-klanten vanaf mei en tegen ten laatste juni zal 100% van de dienst kunnen gebruikmaken. Zowel in BelgiŽ als in het buitenland.
Dus ook in het buitenland blijkbaar. Ik verwacht er niet veel van.
Ik betaal met mijn smartphone en ABN AMRO app heel regelmatig in BelgiŽ. Gaat prima. Zou niet weten waarom dat andersom wel een groot probleem zou vormen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*