Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Irix introduceert 11mm f/4-ultragroothoek voor fullframecamera's

Door , 36 reacties

Irix introduceert een 11mm f/4-objectief met handmatige focus dat geschikt is voor camera's met een fullframesensor. De fabrikant maakt varianten voor dslr's van Canon, Nikon en Pentax en claimt dat de curvilineaire vervorming maar 3,13 procent bedraagt.

Het objectief heeft een lensconstructie van zestien elementen in tien groepen met een diafragma dat bestaat uit negen lamellen. Aan de achterkant is een filterslot voor het gebruik van galetinefilters met afmetingen van 30x30mm. De 11mm f/4 heeft geen autofocus, maar communiceert wel met camera's om exif-informatie door te geven. Irix heeft een foto op Flickr gezet die gemaakt is met een preproductiemodel van de lens.

De 11mm f/4 heeft een beeldhoek van 126 graden bij gebruik op een camera met een fullframesensor. Alleen Canon heeft een vergelijkbaar objectief in zijn assortiment, maar dat is een zoomlens die ruim drieduizend euro kost: de EF 11-24mm f/4L. De meeste ultragroothoekobjectieven van andere fabrikanten hebben een brandpuntsafstand van minimaal 12mm.

Er komen twee varianten van de Irix 11mm f/4: de Blackstone en de Firefly. Eerstgenoemde is een zwaarder uitgevoerd model met een behuizing van aluminium. De andere uitvoering heeft een behuizing van kunststof. Beiden hebben afdichtingen tegen stof en vocht.

Euroadviesprijzen van de Irix 11mm f/4 zijn niet bekendgemaakt en ook is niet duidelijk wanneer de ultragroothoek op de markt komt. Op de Amerikaanse Irix-website staat de Blackstone voor een bedrag van 825 dollar en de Firefly-uitvoering voor 595 dollar. Omgerekend en inclusief btw zou dat uitkomen op ongeveer 964 euro en 682 euro.

De 11mm f/4 is het tweede Irix-objectief. Eerder verscheen al de 15mm f/2.4, eveneens in een Blackstone- en Firefly-uitvoering. De objectieven worden gemaakt door TH Swiss, een fabrikant die gevestigd is in Zwitserland en zijn glaswerk in Zuid-Korea laat maken.

Voorbeeldfoto Irix 11mm f/4

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-02-2017 • 18:59

36 Linkedin Google+

Reacties (36)

Wijzig sortering
Opmerkelijk dat dit objectief ook voor Pentax uitkomt. Dat wordt door vele andere third-party lensmakers toch wat stiefmoederlijk behandeld. Behalve de echte amateur-crap komt (dus lage lichtsterkte, matige bouwkwaliteit) hebben ze vaak niets en het semiprofessionele en professionele spul ontbreekt zeker. Tokina heeft sinds ze samen met Pentax in Hoya zaten helemaal niets meer uitgebracht in Pentax mount en alle toenmalige PK-lenzen uit het assortiment gehaald.
Simpele verklaring: dit soort objectieven (dus ook die van Samyang) zijn heel makkelijk in iedere mount uit te brengen, want het is toch gewoon manueel focus. De andere third-party lensmakers maken autofocus lenzen en dan is Pentax een wat lastigere zaak. Tamron maakt trouwens gewoon Pentaxlenzen, die Pentax een andere behuizing geeft en hun naam erop.
Vergeet niet dat Tamron bij die Pentax lenzen ook nog eens geheel belangeloos de stabilisatie voor je uit de lens sloopt en 700 euro aan de prijs toevoegt. 8)7
Jammer dan weer dat Sony A-mount wordt overgeslagen. Als het toch full manual is, kan die mount er ook nog wel bij.
Tsja, Sony slaat zelf ook aardig zijn A-mount over. Het is dat ze out of the blue nog een A99II hebben uitgebracht, maar eigenlijk laten ze de A-mount eigenaren maar een beetje in het verdomhoekje.
inderdaad, sony heeft niet een heel super-reputatie op het langdurig ondersteunen van hun platforms.
Hhmm, ik meen me toch te herinneren dat ze bv. Betamax nog lang hebben ondersteunt, ook al toen VHS lang en breed de markt had overgenomen.

Betamax recorders zijn tot 2002 geproduceerd en de cassetteproductie werd pas gestaakt in 2015! (bron: wikipedia)
Daar heb je op zich wel gelijk in; ik refereerde meer aan hun camera-divisie. De alpha-mount, de NEX lijn. Ook de magere updates van firmware, dat soort dingen.
Mwa, dat vind ik eigenlijk wel meevallen. Lenzen zijn er genoeg en Sony heeft gewoon veel resources in E-mount moeten steken om dat van de grond te krijgen voordat de concurrentie die markt inpiktt.

De A77II is ditt jaar aan vervanging toe. Pas als er definitief geen A77III komt ga ik me wel zorgen maken mbt de toekomst van A-mount.

Overigens komt die A77III er gewoon IMHO: je ziet aan de A99II dat het voor Sony geen grote inspanningen behoeft om A-mount te blijven produceren: in de A99II zitten een hoop onderdelen die ook in de A7RII zitten, alleen in een ander jasje. Zo zal de A77III een soort van A-mount versie van de A6500 worden.
Dat hangt allemaal heel erg af van de markt. Gelukkig zit Pentax weer in de lift sinds de overname door Ricoh. Ze hebben nu een mooie range, met ook afgelopen jaar de langverwachte K-1 fullframe uitgebracht. Kleinere fabrikanten zoals deze springen daar op in. Samyang heeft ook K-mount lenzen. Tamron werkt wel samen met Pentax. Er komt steeds meer te kiezen voor ons gelukkig.
In de VS is Pentax nog wel wat groter dan hier dacht ik.
Met zo'n objectief heb je ook geen autofocus nodig, op F4 is alles verder dan 50cm in focus

Bron: http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Op F/8 zelfs 26cm, wat je ook wel nodig gaat hebben als deze net zo slecht presteert ;)
Zolang ze niets maken voor de Sony FE mount, neem ik ze ook niet zo serieus :).
Simpele adapter ertussen en klaar.
Er is trouwens ook een Voigtländer 10mm f/5.6 voor FE met minder vervorming dan deze.

[Reactie gewijzigd door Universal Creations op 21 februari 2017 19:46]

Wel een serieus mooie foto ;)
De objectieven worden gemaakt door TH Swiss, een fabrikant die gevestigd is in Zwitserland en zijn glaswerk in Zuid-Korea laat maken.
De objectieven worden dus ontworpen door TH Swiss en gemaakt door Samyang.
Of geeft TH Swiss hun stempeltje van goedkeuring? Zoals Leica en Carl Zeiss doen bij andere fabrikanten die hun naam mogen gebruiken.
Tsja... who knows. Er zit overigens wel veel verschil tussen ontwerpen en enkel stempeltje erop. Zeiss maakt zijn lenzen ook niet zelf, dat laten ze Cosina in Japan doen (op de Cinelenzen na, die worden wel in Duitsland gemaakt).
Laten maken door iemand is geen probleem, Apple maakt zijn dingen ook lang niet allemaal zelf maar hebben wel het ontwerp gemaakt en zetten hun stempel er daarna op ;) Dat is wat anders dan alleen je stempel zetten zoals Hasselblad doet met hun Lunar (Sony NEX-7) en Lusso (Sony a7).
Ideaal voor 360 graden fotografie op de D800
11mm op 36x24mm is toch meer een gimmick dan echt bruikbaar. Iemand uit mijn fotoclub doet ook bijna alles met zo'n extreme groothoek en de resultaten zijn op een gegeven moment lachwekkend. Weer die omvallende verticale lijnen....
Kwestie van je lens horizontaal houden. Dat is met alle groothoeklenzen een probleem. Maar het is soms erg handig bij wijdse landschappen, zodat je geen pano hoeft te trekken.
Extreme groothoek is een van de lastigste genres. Er zijn maar weinig mensen die het goed beheersen. Die vallende lijnen vallen zelden in de categorie "goed gedaan", wat mij betreft.
Maar: wanneer goed gedaan levert het wel degelijk spectaculaire beelden op.
De Irix 15/2.4 was al geen hoogvlieger wat scherpte betreft. Op hun eigen Flickr site, stonden genoeg voorbeelden van f/8 foto's die gewoon echt soft waren, vooral aan de randen. Laat staan de bruikbaarheid van f/2.8 foto's. Alhoewel het een vooroordeel is heb ik dan ook weinig vertrouwen in deze nieuwe lens.
Wat goed van lenstip dat ze standaard op meerdere afstanden testen. Dat wist ik nog niet.
Met name bij zo'n supergroothoek zullen veel testers problemen krijgen dat de testcharts niet groot genoeg zijn :)

Overigens erg opmerkelijk bij die digitalrev review dat verteld word dat de lens op f/22 scherper is dan de Nikon. Op f/22 ben je al lang diffractie gelimiteerd en moet je er eerder vanuit gaan dat je een verschil in focus ziet dan een verschil in de lenzen.
Normaal doet lenstip dit ook niet, maar het viel hun net zoals mij op dat ie op oneindig scherper was dan op korte afstand. Ik doe overigens zelf altijd wel een testje op oneinding en op kortere afstand.
Tsja, dat laatste zie je vaak in reviews terug, dat lenzen op f/22 nog niet zoveel last hebben van diffractie, aldus de reviewer... Als je lens daar verhoudingsgewijs niet zoveel last van heeft, betekent het dat je een slechte lens hebt die op f/11 nog niet diffractiegelimiteerd is (afhankelijk van de sensor erachter). Digitalrev neem ik doorgaans ook niet zo serieus qua reviews.
Wel uitkijken dat je eigen voeten niet op de foto komen met dit soort lenzen... :)
Gemaakt in Korea? Klinkt als Samyang. Die hebben onder hun eigen naam een 8mm en een 10mm. De eerste is een fisheye, maar de 10mm is dat volgens mij niet.
Ik ben benieuwd wat het verschil is in kwaliteit tussen deze Samyang 10/2.8 en de Irix 11/4.
Die samyang 10mm is een aps-c lens, deze is voor full frame.
ah, dat scheelt wel flink in de beeldhoek.
De bedoeling was dat ik voor m'n vrouw d'r verjaardag een leuke lens ging zoeken voor haar inmiddels iets verwaarloosde hobby die ooit begon in de vorm van een Nikon D3100 (We zijn beide erg druk, it happens.)

Nu besef ik mij dat dit de teletubby lijn is onder de puristen, maar de paniek slaat al toe als ik zie dat de schijf niet op auto staat, oftewel, we hebben nog even te investeren.... Lang verhaal kort, post dit ? :D Andere tips welkom.

[Reactie gewijzigd door ViPER_DMRT op 22 februari 2017 11:00]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*