Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties

Zes van de tien jongeren in Nederland hebben Snapchat op hun smartphone staan. Dat claimt Telecompaper op basis van eigen onderzoek. Alleen Facebook en WhatsApp zijn 'sociale apps' die op meer smartphones van Nederlandse jongeren staan.

Het onderzoek beperkt zich tot jongeren tussen twaalf en negentien jaar. Het onderzoeksbureau concludeerde eerder op basis van ander onderzoek dat in totaal rond anderhalf miljoen Nederlanders gebruiker zijn van de chat-app waarin berichten snel na het lezen verdwijnen. Telecompaper publiceerde enkele resultaten van zijn onderzoek op de eigen site.

Naast het door Facebook overgenomen WhatsApp hebben de meeste jongeren Facebook Messenger als chat-app op hun toestel staan, terwijl Facebooks andere aankoop Instagram ook op meer dan de helft van de smartphones van de ondervraagde jongeren staat.

Alternatieve berichten-apps als Viber en Telegram staan op rond de 7,5 procent van de toestellen en blijken dus onder jongeren minder populair dan WhatsApp en Skype. De cijfers komen uit het Telecompaper Consumentenpanel.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

Dat google+ niet op 100% verbaasd mij. Is dat niet standaard (verplichte) google app die op elke telefoon wordt meegeleverd samen met de playstore?
edit: wildhagen, gosh natuurlijk hebben we ook nog ios en windows phone. Helemaal vergeten, haha.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 15 april 2015 16:03]

Lijkt me niet. Hoe kan Google immers zo'n verplichting opleggen aan Apple of een willekeurige fabrikant van Windows Phone?
Niet verplicht, maar Apple leverde een tijd lang wel de Google Maps-app standaard mee in iOS.
Is dat nieuw? Ik heb een iPhone 5 en nog lang geen behoefte aan een nieuwe maar daar staat Apple's eigen 'kaarten' systeem op. Ik dacht dat de huidige modellen dat ook nog zouden hebben.
Nee dat is juist oud, voor Apple's eigen kaarten dienst hadden we allemaal standaard google maps
Oh ja daar was ik wel van op de hoogte maar dat is al veranderd met de komst van iOS6 en die was al beschikbaar op de iPhone 3GS en de iPad 2. Ik las de post van @Juicyhil verkeerd, hij geeft correct aan dat Apple, Google Maps 'mee leverde'. Excuus.
Hoe zit dat met imessage op de iphone? Want imessage plus hangouts is iets meer dan 50% terwijl je verwacht dat android plus ios op de meeste telefoons staat.

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 16 april 2015 09:25]

Nee google+ is geen verplichting. Het is in specifieke gevallen wel pre-installed. Bovendien zie ik mensen met een WP of iPhone totaal niet Google+ of Hangouts op eigenkracht downloaden. Ook is Facetime en iMessage daarom niet echt te vergelijken met apps die wel op eigen kracht zijn gedownload.
Google+ is geen verplichting inderdaad. Een google account hebben wel trouwens op de nexus. Als je geen google account gekoppeld hebt doet zelfs de Browser het niet. Wat ook vervelend is dat als je geen google+ account hebt, je frequent bij diverse zaken wordt lastig gevallen voor het openen van zon plus account. Zoals bij het openen van je foto - app.

Gelukkig gaat de EU dit soort mogelijk machtsmisbruik onderzoeken.
nieuws: Google verwacht Europees onderzoek naar Android
Een Google+ account is niks meer en niks minder dan het oude Google profiel alleen dan wat opgeleukt. Het is eigenlijk gewoon je Google account. Wanneer je niks in wilt vullen kun je alles leeg laten en er niks op posten. Ik snap het probleem niet.
Het is een sociaal netwerk die eigenlijk alleen in Amerika probeert te concurreren met Facebook. Maar wel door middel van hun monopoly positie waarbij ze gebruikers constant vragen/dwingen om een Google+ account aan te maken. Ruim 97% van de Google+ gebruikers is inactief. En het feit dat jij nu aangeeft dat het simpelweg een Google profiel is zegt het al. Want dat was het namelijk niet. Google+ is een concurrent van Facebook.

En ja het feit dat Google+ bestaat heeft ervoor gezorgd dat Google iedere vorm van integratie door Facebook heeft geblokkeerd. Facebook foto's met contacten syncen is sinds android ICS(4.0) geblokkeerd en kijk maar bijvoorbeeld naar dingen als het Google toetsenbord. Personalisatie via Facebook bestaat niet maar wel Google+ (Met swype en swiftkey kan dit weer wel) Ook agenda syncen kan niet met Facebook tenzij je externe apps gaat installeren.

Dus ben je een Facebook gebruiker is dit erg irritant gezien alles dubbel moet. Ik heb nu een app "Sync.ME" die alle foto's en status updates van Facebook dagelijks update in al mijn contacten. En weer een andere app die mijn Facebook events in mijn agenda zet!

Dus tja, ik hoop dat Google vanzelf gaat inzien dat Google+ geen succes is en ze niet langer Facebook moeten blokkeren want gebruikers willen Facebook integratie, Niet Google+ .

Maar Google dwingt hun gebruikers al jaren hun eigen programma's kijk maar naar Hangouts dat was een tijdje het standaard SMS app geworden. En Drive waarbij ze constant vragen of je alles wilt back-uppen via hun cloud dienst. En nu het ergste... Ik als Outlook gebruiker ben enorm gefrustreerd om het feit dat ze in Lollipop geen email app meer hebben maar alleen een gmail app welke wel ondersteuning voor POP email heeft waarbij ik mijn emails dus met een sync vertraging binnen krijg en die hele app werkt gewoon traag en slecht als je het koppelt met Outlook. Andere emaildiensten in de playstore blijken ook allemaal heel slecht te werken of alleen Gmail te ondersteunen. Het is bijna een verplichting geworden om Google Apps te gebruiken. Ik als vooral Microsoft gebruiker word hier toch wel echt boos van.

Ook Youtube wat ooit en dan heb ik het over bijna 10 jaar geleden. Kon je je registreren zonder google account en nu is google verplicht. Geen mens op aarde meer die geen Google account heeft.(uit de internet gebruikers dan)

Bij Microsoft is die verplichting er vaak al lang niet meer. Je kan je Google account zelfs registreren voor Microsoft diensten!

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 17 april 2015 15:24]

Andersom kun je het ook stellen:
Als ik de Facebook app gebruik kan ik niks delen met andere apps, wat in Android supersimpel te implementeren is. Ik kan het alleen delen via Facebook. Ik kan niet eens Chromecast gebruiken bij een video.

Ik snap niet helemaal wat Google+ door je strot duwt. Het had ook gewoon Google kunnen heten. Was het dan wel goed geweest? Je kunt er mee delen en alles wat met Facebook kan. En je foto's worden er automatisch gebackupt (dit was wel goed als het een ander naampje had als G+?: Picasa). Je hoeft niks ervan openbaar te zetten.

Qua sociaal deelplatform vind ik het persoonlijk een stuk beter dan Facebook, maar zonder actieve gebruikers heb je er idd weinig aan.

Waarom zou Google Facebook gaan integreren of een andere dienst integreren. Android werkt met Intents waar apps zelf op kunnen reageren. Dat is in theorie een geweldig systeem. Juist Facebook gebruikt dit niet en wil dat alles binnen hun app gebeurt...

In mijn vorige reactie had ik eigenlijk niet moeten zeggen dat het niet meer is dan een Google account. Dat is natuurlijk onzin. Maar je kunt het wel zo gebruiken. Eigenlijk worden dus veel mensen "kwaad" omdat Google meer "gratis" functionaliteit toevoegt.

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op 17 april 2015 16:37]

Ik geloof dat jij een heel verhaal mist. Facebook was voordat ICS (android 4.0) uitkwam namelijk volledig ge´ntegreerd in je telefoon contacten/agenda en delen via andere apps weet ik niet. Maar die vrijheid heeft Google van Facebook weg gehaald door de app uit de playstore te verwijderen tot dit weer weg zou worden gehaald. En bovendien heb je altijd de optie om een link te delen en kun je die link gewoon pasten in de app. Delen op Whatsapp is btw ook al ge´ntroduceerd, misschien handig als je dit artikel van vorige week even leest! : nieuws: Facebook experimenteert met delen van statusupdates via WhatsApp

Google is en blijft gewoon een slecht bedrijf naar de concurrent toe. Ze willen je het liefst dwingen alleen hun producten te gebruiken door anderen die mogelijkheid niet te bieden. Apple is altijd duidelijk geweest over het feit dat ze hun producten alleen beschikbaar stellen op hun eigen platform maar andere producten wel accepteren. En Microsoft is open naar de concurrent door hun producten te verspreiden en ook te ontvangen. Niemand kan dit ontkennen. Vooral gezien Google nog altijd Microsoft geen Youtube app gunt op WP zelfs niet na ze zelf in samenwerking met Google een geweldige app hadden ontwikkeld werd dit 2 dagen later geblokkeerd!

Google is een hele slechte markt aan het maken waarbij het draait om macht ipv innovatie. En dat mag dan misschien mijn mening zijn en ik weet best dat Google ook innoveert. Maar ze laten anderen niet toe in hun wereldje en dat is gewoon jammer! Met Facebook heb ik dit idee nooit gehad. Maar zij worden dan ook vooral bekritiseerd omdat het een heel privacy gevoelig bedrijf is waarbij ik soms denk dat Google misschien wel extremere fouten heeft gemaakt maar er minder op word aangesproken!

Dit is en blijft mijn mening uiteraard. Maar Ik irriteer me er eigenlijk aan dat ik met mijn Android phone wat zo costumizable is toch veel vervelende verplichtingen heb van Google's kant!
Dat delen via WhatsApp komt er ook alleen in omdat WhatsApp van Facebook is. Bij Android hoef je delen per dienst helemaal niet los te implementeren. Dat doe je alleen als je gebruikers wilt "insluiten" binnen jouw diensten. Daar zijn blijkbaar dus alle grote jongengs niet vies van.
Klopt, maar meer dan whatsapp en een link heb je eigenlijk ook niet nodig als je iets wilt delen perse. Als je een hyperlink plakt werkt het opzich altijd al. Al snap ik heel goed wat je bedoeld. Ik snap het ook van Facebook dat ze hun eigen diensten graag voortrekken maar het is in iedergeval wel mogelijk in een bepaalde vorm. Dat kan ik van Google niet altijd zeggen :(
Meegeleverd inderdaad maar mocht je je telefoon flashen met een custom ROM, dat heb je niet altijd google+.

Ik heb zelf een Google Apps nano installer gebruikt, en die installeerd alleen google play en verder niks!
Maar snap ook dat dit een test is onder jongeren, alleen jongeren die zich er echt in verdiepen kunnen custom roms flashen. De doorsnee scholier kan dat niet.
We weten ook niet hoe het onderzoek verricht is. Of de onderzoekers de vraag gesteld hebben, of dat ze daadwerkelijk in de telefoon gekeken hebben, maakt nogal een verschil.

Bij een vragenlijst zijn de ondervraagden zich er misschien helemaal niet van bewust dat ze de app hebben aangezien ze zelf niet een handeling verricht hebben om deze te installeren.
Niet iedere smartphone is een android telefoon. De titel van de grafiek geeft ook een andere indruk dan de daadwerkelijk vraag. Er is in de enquete gevraagd aan te geven welke van de volgende (lijst met apps) heb je op je smartphone. Apps die wel ge´nstalleerd staan maar je niet gebruikt zullen dan wegvallen. Apps waar niet naar gevraagd wordt zie je dus ook niet terug, een goed beeld geeft dit dus niet. Ik zie bijvoorbeeld GMail, Outlook ook niet terug. Dus het beeld wat dit onderzoek schetst is erg gekleurd. Bankieren apps of NS Reisplanner zullen ook veel gebruiken, maar komen ook niet terug, als snap ik dat dat niet de insteek van het onderzoek was.
Gmail word niet gezien als sociale app vandaar dat deze gemist worden.

Wel had ikzelf Tinder erin verwacht. Ik geloof zeker wel dat meer dan 5% die op de telefoon heeft staan en het is een sociale app.
Alle adroid telefoons/tablets bedoel je. ;)
Maar Google+ is niet echt verplicht. Je kunt er omheen werken. Alleen Gallery verplicht het, irritant, maar daarvoor installeer je een andere viewer en werkt het prima.

FB messenger had ik op mijn tablet totdat ik het energieverbruik zag, dat was direct het einde van zijn verblijf. Van de rest heb ik alleen WhatsApp.

Edit: Niet helemaal waar wat ik daar zeg. Op de telefoon heb ik geen van alle. FB is voorgeinstalleerd maar heeft geen logingegevens. En het gaat over telefoons. FB en WA staan op de tablet.

[Reactie gewijzigd door ADQ op 15 april 2015 16:07]

De service ervan alleszins toch. Ik had die verwijderd, en ineens werkten andere Google-apps niet meer. Maar zoals hierboven gezegd, dit geldt enkel voor Android. En misschien vermeldden ze het niet in de enquete omdat ze het niet gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Pieeeeeee op 15 april 2015 16:15]

Wellicht is dit onderzoek gedaan als enquŕte. Als mensen die zelf geen Google+ gebruiken worden gevraagd of dat op hun telefoon staat is de kans best groot dat ze dat niet eens doorhebben. In dat geval heb je een mix tussen de gebruikers die de vraag interpreteren als "welke apps staan op je telefoon?" en die gebruikers die de vraag beantwoorden "welke apps op je telefoon gebruik je?".
Google maakt geen apps voor in de Windows Store.
Wel straf dat 24,2% hier zegt dat ze iMessage staan hebben (voor zover ik weet is dit enkel beschikbaar op iphones) terwijl het marktaandeel van de iphone in Nederland (in 2013) maar 15% betrof.

Het gaat hier natuurlijk om jongeren, maar je zou net denken dat die duurdere toestellen van apple door volwassenen wordt gekocht...

[Reactie gewijzigd door ddbc op 15 april 2015 16:08]

In mijn omgeving hebben veel jongeren een oudere iPhone, de iPhone 4(S) meestal. Die zijn al veel betaalbaarder voor jongeren.
terwijl het marktaandeel van de iphone in Nederland (in 2013) maar 15% betrof.
Marktaandeel gaat om nieuw verkopen in een bepaald tijdsbestek. Marktpenetratie is hoeveel van die dingen in de totale markt in gebruik zijn. Dat kunnen dus heel andere percentages zijn.
+iPads... Dan kom je er wel hoor.
veel schoen gebruiken nu ipads als reader waarop alle lesmateriaal komt te staan, deze worden dus wel door studenten gebruikt, valen ook onder consumentenverkoop maar de concentratie op een specifieke plek (in dit geval een school) zal veel hoger liggen dan terug te zien is in het algehele marktaandeel... Statistieken zijn mooi en aardig maar je mag er echt niet altijd definitieve conclusies aan koppelen, immers 1 op 3 drie heeft een dodelijke ziekte, ik niet, mijn collega hiertegenover ook niet dus dan moet jij dat zijn, dat kan niet anders !
Ik heb de top 7 niet eens op mn device, en van de rest alleen G+, en die gebruik ik niet.

Ik vind SMS en Email voldoende, waarom moet ik een of andere app of social media account hebben om iemand plaatjes ofzo te sturen, wat een onzin echt.

Ze zouden die kids vandaag de dag eens een lesje privacy gevoeligheid moeten geven, anders gaat het echt fout hoor, niemand die nu op school zit maakt zich zorgen over wat ze online doen, en waarom zouden ze ook, ze weten nog niet beter, maar daar mag die postbus 51 ofzo wel eens wat aan gaan doen. (mede ook vanwege de recente geluiden vanuit de europese unie dat we allemaal te veel amerikaanse platformen gebruiken)

Maarja, meestal als ik dit soort dingen roep kijken mensen me raar aan / voten ze m'n reactie offtopic, dus ik zal wel oud worden ofzo.
SMS is ook niet bijster priacy vriendelijk... Dat wordt totaal niet encrypt.
En voor e-mail ligt het eraan welke provider je gebruikt; maar eigen servers zijn dan nog altijd een pre.
Het privacy ding waar ik op doel is meer dat we Amerikaanse bedrijven gebruiken om berichten rond te sturen, niets mis mee, ware het niet dat ze in Amerika recentelijk nog een wet hebben aangenomen die zegt dat iedereen buiten Amerika geen rechten heeft. (oke ik bagitalizeer het een beetje, maar dit is wel wat de wet feitelijk zegt)

[Reactie gewijzigd door olivierh op 15 april 2015 16:50]

Als je privacy wilt, is niks veilig op internet. Niks. Zelfs over Tor twijfel ik sterk.
Het is nooit een kwestie van is het onkraakbaar, maar hoeveel moeite kost het de beveiliging te kraken.

Ik vind dit ook non-nieuws trouwens. Snapchat staat denk ik voorge´nstalleerd op alle Samsung smartphones, dus ja...
Tor is ook niet veilig, daar is een boekwerk mee vullen, maar om geen ellelang verhaal te maken en niet te ver offtopic te gaan noem ik alleen deze 2 punten;
- Tor is ontwikkeld door het amerikaanse leger
- 95% van de Tor 'exit nodes' worden gehoost door Darpa, een amerikaanse instantie die word gedraaid met overheidgeld.

Komt je vrij snel tot de conclusie dat ze in Amerika dus gewoon in Tor kunnen kijken, ze hebben het immers gebouwd en zijn de belangrijkste 'host', dus geloof maar dat ze toegang hebben.
Dat heb ik dus ook, ik val ook in die groep en heb alleen hangouts, skype en telegram.

Ik ben 15 en heb er geen last van dat ik het mis.
Ik vind het ergens toch wel 'eng' dat Facebook met vier apps in de top vijf te vinden is. Al die apps zullen wel weer andere privacy settings hebben en ook verschillende soorten data van je telefoon afplukken van contacten tot locaties en andere gegevens. Gelukkig doe ik niet aan instagram en bezoek ik Facebook via de browser, ik ben alleen 'schuldig' aan het hebben van Whatsapp en Snapchat :)

Edit: Ik wil overigens verder niet hypocriet overkomen hoor. Ik ben me er zeker bewust van dat Facebook allang mijn data binnen heeft geharkt. Dat accepteer ik nou eenmaal om hun dienst 'gratis' te mogen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door stin00 op 15 april 2015 16:06]

Je vindt Facebook eng, maar bezoekt dit wel via de browser. Uit je cookies kunnen ze ook genoeg info vissen hoor. Ook je browser kan GPS info doorspelen. (zie GeoLocation API) Op de telefoon kun je gewoon zien waar apps toegang tot willen hebben en dit eventueel weigeren.

Overigens is FB ook eigenaar WhatsApp, dus je contactenboekje hebben ze allang.
Beste werkt nog de TinFoil Facebook app uit de PlayStore:
https://play.google.com/s...=com.danvelazco.fbwrapper

Hiermee kun je Facebook gebruiken binnen een wrapper waardoor Facebook geen cookies kan achterlaten of de GPS locatie kan bekijken.
En als kers op de taart kun je ook gewoon berichten versturen via deze app i.p.v. via energieslurpende Facebook messenger.
Ik vind het ergens toch wel 'eng' dat Facebook met vier apps in de top vijf te vinden is.
Dat betekent vooral dat zij (volgens gebruikers) de beste diensten leveren. Net als in andere industrieŰn waar sommige bedrijven oververtegenwoordigd zijn omdat ze snappen wat de markt wil.
Facebook verbaast mij niet zo, aangezien die op alle Android toestellen standaard staat ge´nstalleerd. Zelfde geld voor Twitter, Google+ en meer. Zou even niet weten of en wat er standaard ge´nstalleerd staat op iPhones (behalve iMessage en Facetime) en Windows toestellen, maar dit zegt in ieder geval niks over gebruik. Ik denk ook dat veel jongeren Snapchat hebben staan omdat anderen dat ook hebben en uit nieuwsgierigheid, maar dat ze uiteindelijke Whatsapp meer gebruiken, maar goed, dat is een aanname van wat ik zie en hoor.

Wat ik mij wel eens afvraag is waarom Whatsapp en Snapchat en dergelijke onder sociale/social media apps valt en er geen onderscheid word gemaakt tussen 'sociale' apps en messaging apps. Ik snap dat er vaak overlap is, maar Facebook en Whatsapp kan heel goed naast elkaar staan, maar of de een meer gebruikt word (of zoals hier, ge´nstalleerd staat), zegt in eerste instantie niet zo heel veel.

Wel grappig om te zien, maar verder een niet heel interessant onderzoek.
Op WP staat bar weinig geinstalleerd, toen ik mijn Vodafone L820 in mijn handen kreeg, stonden daar 1 of 2 verwijderbare Vodafone apps op, een flink deel van de Here bundel [want het is een Lumia] en alle onverwijderbare dingen zoals Onedrive, Calculator, Alarms, Calendar, Data Sense, Hotmail,IE en nog wat dingen, maar dat is allemaal meuk van MS zelf, en bijna alles daarvan is ook echt wel nodig.

Facebook stond er als ik het me goed herinner niet op.
Facebook stond er inderdaad niet op, maar zat wel verweven/verwerkt in de people hub. Volgens mij is dit er al uit gehaald (ik gebruikte het nooit dus weet niet helemaal zeker of dit zo is)

[Reactie gewijzigd door reinier.sr op 15 april 2015 18:21]

Huh, FB en twitter standaard geinstalleerd op android? Niet bij mij hoor. Google+ wel, net als enige andere google spullen, maar dat is zo weg.
Eerlijk gezegd verbaasd het lage percentage voor snapchat me nog, iedereen lijkt dat te hebben tegenwoordig.
Wel grappig om te zien dat ik niet meer bij de jongeren hoor :P
Ik vraag me af onder hoeveel 12-19 jarigen dit onderzoek is gehouden. In het vorig onderzoek van Telecompaper deden 'duizenden' mee. Is dat ook deze keer? Link naar Twkrs artikel: nieuws: Meer dan negen miljoen Nederlanders gebruiken WhatsApp actief.
Duizenden vind ik nog al een ruim begrip.

Het valt me op dat Google+ zo hoog staat (met daarbij Hangouts). :p

[Reactie gewijzigd door CyberDonky op 15 april 2015 16:05]

Mij niet. Want dat staat standaard geinstalleerd. Net als heel veel andere apps in de lijst.
Dat wil niet zeggen dat ze ook allemaal gebruikt wordten.
Beetje onzinnige lijst dus.
Ja, maar dat ga je toch als onderzoeker niet meetellen denk ik dan. :P
True, als dat zo blijkt dat ze alleen kijken op basis van aanwezigheid app, dan is dit onderzoek niet goed.
De vraag: Welke apps heb je op je telefoon is een nutteloos onderzoek dus.

Het gaat erom wat men echt ook daadwerkelijk gebruikt, waarvan Google Plus waarschijnlijk veel lager zou uitkomen. Helemaal onder jongeren is Google Plus niet populair. Wat ik op Google Plus tegen kom is vooral communities die draaien rond technologie en developer communities van mensen tussen de 20 / 35 jaar oud.
Ik zie dit ook mijn omgeving. 25+ gebruikt whatsapp en telegram maar de echte jonge jeugd Snapchat. Zelf nooit gebruikt Snapchat, zie de toegevoegde waarde niet in van de app tegenover Whatsapp en co.
De reden dat jonge jeugd Snapchat gebruikt is juist dat ouderen het niet gebruiken. Als je ouders dezelfde apps gebruiken is het killing.
Het artikel heeft het dan wel over berichten. Maar snapchat is meer gericht op het versturen van foto's die na een x aantal seconden verdwijnen :9
Tenzij iemand eventje een screenshot maakt, waar zelfs al capturing apps voor bestaan....
Pikante pics sturen en deze op afstand kunnen weggooien. Verder is het een draak van een app zo slecht ontworpen.
Mmmm, kan je toch gewoon screenshots maken?!
De ander krijgt daar een notificatie van. Geen idee wat het uitmaakt, maar goed.
Maar de screenshot is er ondanks die notificatie nog steeds.....
Dat... zeg ik toch? "Geen idee wat het uitmaakt"
Op de IPhone,
aan-uit-knop en een keer op je home knop drukken en je hebt een print-screen. Denk dat het ook kan op een Android.

Bent echt na´ef als je in de veronderstelling bent dat snap-app er voor zorgt dat je foto's niet worden doorgespeeld.

Sex sells totdat je zelf of naaste slachtoffer wordt, dan zet men vraagtekens bij in hoeverre bepaalde zaken getolereerd kunnen worden. Ouders en scholen moeten er voor zorgen dat ze bij dergelijke apps snel inspringen wat wel en niet kan voordat iemand letterlijk zijn hele hebben en houden op internet gooit.
Dat weet ik en ik gebruik de app ook niet. Maar volgens mij is dat wel een beetje het doel van de app. Chats en foto's die zichzelf weggooien wanneer de user dat wil. Overigens krijgt de verzender een bericht als er wordt gescreenshot.
Volgens mij is dit nou zo'n voorbeeld van "je wordt ouder papa!"
Steeds meer jonge mensen wenden zich bijvoorbeeld af van het medium TV.
(Ik zal voor mezelf spreken, dat geldt i.i.g. voor mijn kinderen)

Zij zien de wereld met andere ogen dan wij (en kennen een hedendaagse waarde aan nieuwe zaken toe)
Hence: Snapchat...
Yippie .. ik ben een oudere jongere .. of jongere oudere ...
Kijk na genoeg nihil naar de speelbuis .. maar heb ook geen snapchat danwel feestboek of andere noviteiten 8-)

Naja het aankoop beleid van facebook loont in iedergeval wel qua marktaandeel .. met 4 uit de top 5 ...

[Reactie gewijzigd door gekkie op 15 april 2015 16:53]

Hm, de meeste apps zijn toch al vaak voorgeinstalleerd? Zo is het percentage wat imessage gebruikt eerder een aanduiding voor het percentage dat een iphone heeft, en hetzelfde met g+ op een android phone.
Dat is niet correct.
Van de smartphone gebruikers is het percentage iPhones + Android wel dik boven 90% gok ik.

Daarmee haal je je statement onderuit:
iMessage: 24 %
Google+: 30%

Dit houdt simpelweg in dat een zeer groot deel van de iPhone- en Androidgebruikers de applicaties niet heeft.

Standaard voorgeinstalleerd apps zorgen wel voor een vertekeningen in het percentage gebruikte apps.
Maar een aantal worden standaard geinstalleerd. Dat maakt de lijst een stuk minder waardevol.
Kon er niet beter gemeten worden welke ook daadwerkelijk gebruikt worden?

En opvallend: 4 van de 5 apps is van of overgenomen door Facebook.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 15 april 2015 16:10]

Toch ben ik enigszins verbaasd, ik had verwacht dat Facebook meer installaties zou hebben dan WhatsApp. Zeker omdat Facebook nog best wel eens voorgeinstalleerd wordt op toestellen, en WhatsApp niet. Dat maakt het eigenlijk nog indrukwekkender.

Maar weet niet of ze geteld hebben in de zin van "geinstalleerd" of in de zin van "wordt actief gebruikt". Op aardig wat toestellen wordt LinkedIn tegenwoordig ook standaard bijgeleverd, maar wordt door de jeugd heel weinig gebruikt. Die 5% is dan wel te verklaren.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 15 april 2015 16:43]