Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 210 reacties

Meer dan driekwart van de ondervraagden in een onderzoek van onderzoeksbureau Telecompaper zegt evenveel of zelfs meer gebruik te maken van wifi sinds de overstap naar 4g. Ongeveer een vijfde claimt wifi minder te gebruiken door de overstap naar 4g.

Logo lteDe veronderstelling die providers uitspraken bij de introductie van 4g was dat klanten met 4g minder gebruik zouden maken van wifi, omdat ze dankzij 4g eveneens een snelle verbinding op hun smartphone hebben. Die veronderstelling blijkt dus niet juist voor het overgrote deel van de respondenten, zegt Telecompaper.

Ongeveer 34 procent van de ondervraagden zegt meer gebruik te maken van wifi na de overstap van 4g, hoewel Telecompaper er niet bij zegt of mensen zelf claimen dat het komt door de overstap naar 4g. Sinds er 4g-abonnementen zijn, hebben aanbieders van vast internet ook de modems van andere klanten opengesteld als wifi-hotspots, waardoor klanten met vast internet op veel meer plekken dan voorheen wifi hebben.

Een andere verklaring voor het niet minder gebruiken van wifi is het feit dat datalimieten weliswaar opgerekt zijn sinds providers met 4g kwamen, maar niet zijn verdwenen. Daardoor moeten Nederlanders nog altijd oppassen dat ze niet door de datalimiet heen gaan, een angst die er met wifi niet is.

Telecompaper claimt dat zijn consumentenpanel representatief is voor de Nederlandse bevolking. Er zijn ongeveer 4,3 miljoen Nederlanders met een 4g-abonnement. Vrijwel alle nieuwe abonnementen bij de grote providers bevatten standaard 4g.

4g en wifi

Gebruik jij wifi meer of minder sinds jij 4g hebt?

Het is ongeveer hetzelfde gebleven
48,6%
Ik heb geen 4g en/of wifi
28,7%
Wifi gebruik ik veel minder
11,4%
Ik ben wifi meer gaan gebruiken sinds ik 4g heb
7,9%
Ik gebruik geen wifi meer sinds ik 4g heb
3,4%

Aantal stemmen: 7.446. Deelname gesloten op 24-04-2015 16:15. Stemmen is niet meer mogelijk.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (210)

1 2 3 ... 8
Dit zal vast niet met nog altijd relatief lage data-limieten en de dure prijs voor data te maken hebben?
Precies. Dit "nieuws" was eigenlijk wel te verwachten. Je maakt de internetsnelheid hoger maar handhaaft nog steeds krappe en vooral dure databundels en belachelijk trage snelheden (mits je niet per MB moet betalen) zodra je door je bundel heen zit. Dachten ze nou echt dat iedereen massaal de WIFI-verbinding in de ban ging doen ?

Dit bericht valt bij mij in de categorie "open deuren intrappen" :*)
Dus jij vind de databundels duur? Ik heb 8GB en een galaxy S5 voor 5 tientjes per maand. Spotify heb ik er gratis bij, bij mijn oude abonnement betaalde ik daar eerst 10 euro per maand voor. Toen was ik 60 per maand kwijt icm met een vlaggenschip toestel, 2GB internet en spotify los erbij.

Nee ik ben tevreden over de prijs. Wi-Fi zet ik nooit meer aan omdat ik anders me 8GB niet vol krijg. Behalve dat spaart het me ook accu aangezien m'n telefoon niet twee verbindingen in stand moet houden.

[Reactie gewijzigd door Macfreakje op 3 april 2015 17:22]

Het kan aan mij liggen maar 50 euro voor een telefoonabo per maand vind ik ranzig veel geld in vergelijking met mijn losse tv, internet, en streaming abonnementen. (ik heb wel de mazzel dat mijn bazen al jaren voor mijn mobiele telefonie betalen)
Hij betaalt blijkbaar ook zo'n S5 af met die 50 euro. Het valt dus nog mee.
50 euro per maand is 600 euro per jaar.
Grote kans dat het hier gaat om een 2-jaar abonnement van dus totaal 1200 euro.
Daarmee betaal je een toestel van ~450 euro af, dus ben je zeg maar 30 euro per maand kwijt voor je abonnement.
In verhouding niet heel duur, maar nog steeds een hoop geld.

En wat ik mij afvraag, bij 4G verbruik is je accu-verbruik een stuk hoger dan bij 3G/WiFi gebruik.
Dus alleen daarom al wil je toch wel WiFi gebruiken waar mogelijk?
4G is zuiniger dan 3G, niet zuinger dan WiFi inderdaad

[Reactie gewijzigd door !mark op 3 april 2015 20:12]

Dat 4G zuiniger is dan 3G, is niet wat ik gemerkt heb in de week dat ik een Samsung Galaxy S4 had.
De eerste dagen was nog met 3G en daarna met 4G en de accu was een stuk sneller leeg. (vergelijkbaar gebruik aan websites bezoeken, zelfs iets minder lang "aan", omdat downloaden veel sneller ging)

En dat schijnt door meerdere bronnen onderschreven te worden, zoals deze: Why LTE sucks (your battery that is
Vreemd uit de test van tweakers zelf kwam dat 4g wel degelijk zuiniger eruit dan 3g
reviews: Hoe snel en zuinig is KPN's 4g-netwerk?

Overigens is de afstand tot de zendmast(de sterkte van het signaal) ook een factor, hoe zwakker je signaal hoe meer batterij het vreet, misschien dat je bereik op 4g bij jouw minder is dan op 3g oid?
Hmm, ik zie inderdaad dat bij gelijke condities 4G eigenlijk beter zou moeten zijn dan 3G, wanneer je op het accuverbruik let.
En dat terwijl de ontvangst van 4G op mijn bureau-plek eigenlijk beter is dan 3G.
Maar goed, dat zou natuurlijk ook kunnen betekenen dat 'ie bij 3G niet eens meer probeert en bij 4G nog wel data erdoor probeert te drukken. (met retransmissions tot gevolg waarschijnlijk)
Volgens mij is 4G zuiniger dan 3G. Of het zuiniger is dan wifi weet ik eigenlijk niet.
Volgens mij is 4G zuiniger dan 3G. Of het zuiniger is dan wifi weet ik eigenlijk niet.
Dat is een mythe.
Zie: Comparing LTE and 3G Energy Consumption
Is alleen bij langdurig hoog data verbruik, zoals in jou gelinkte artikel ook staat.

LTE is wel degelijk zuinger als 3g.
Daarmee betaal je een toestel van ~450 euro af, dus ben je zeg maar 30 euro per maand kwijt voor je abonnement.
Misschien heeft ie hem wel gekocht toen die 600 euro was? of preorder dat de waarde nog 650 was? Dan gaat er maandelijks nog bijna 5 euro af van de prijs die je dan over houd om je abonnement te betalen, en zit ie op ~25 euro...

Daarnaast vergeet je spotify (-10 euro per maand) even en zit je ~15 euro niveau, en dat is ranzig weinig voor een abonnement met 6GB :)

Ik betaal iig 24 euro :) En dat is zonder telefoon, en met maar 5GB 4G :) en de rest vind ik niet belangrijk dus staat zo laag mogelijk...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 april 2015 21:12]

In het begin was die S5 volgens mjj nog 699,-.
En dan valt de prijs van het abbo inderdaad erg mee.
Ik had hem idd ook vandaag dag 1.
wetende dat het zou dalen, maar ik wilde het.
Dus in de totale berekening was het toestel 700
Het abo 24x62.50, en destijds de compleetkorting nog 10/m
Al met al kost mij mijn abo dus qua telefonie zo'n 25, en 25 aan het toestel.

ik 'moet' dus in 2016 een simonly of ander abo kiezen, want dan wordt het te duur in verhouding
Accuverbruik van 4G is juist lager dan 3G.
Vind ik nog duur. 35 euro per maand voor z2 kpn netwerk met vaste klant voordeel dus nu onbeperkt bellen en smsen en 10 gb internet 4g+ Spotify
Mooi abonnement heb je daar! Ik betaal 38 sim only voor 10gb 4g, onbp SMS en 300 min..
het is een fout van kpn, :) doordat ze een extra bonus gaven in december van 1gb, en ik toen ook een vaste aansluiting kreeg, werd die 1 gb ook verdubbeld. dus ik ging van 3 gb naar 4 gb en dat verdubbeld naar 8 gb en dan kwam er ergens anders ook nog eens 2 gb bij. Hoe ze daarbij komen geen idee. Oorspronkelijk dus een 2gb abbo. Bovendien was het eerst een 2 jarig abonnement en nu een 1 1/2 jarig abonnement, wat ook nogal vreemd is. Al met al, ik betaal alleen voor de telefoon en niet voor het abonnement. Echt veel bang voor bucks van kpn :)
Dat is geen fout, ze hebben de data bundels gewoon flink verhoogt van 2gb naar 5 gb. En met vast erbij word het dus verdubbeld naar 10 gb 😎 en je abonnement is wel voor 2 jaar maar je kunt een half jaar van te voren verlengen. Wil je overstappen zul je die 2 jaar toch moeten uitzitten.

[Reactie gewijzigd door Chillko op 5 april 2015 00:57]

nop. Verlengd in augustus 2014 (originele abbo liep tot december), kan opnieuw verlengen in augustus 2015 (of af laten lopen in december 2015) ;)

Ik wist niet dat de 2gb verhoogd is naar 5 gb, hebben ze geen bericht over verstuurd naar mij, lol. bedankt voor de kennisgeving!

[Reactie gewijzigd door Xanward op 5 april 2015 10:19]

Het is misschien niet duur (al valt daar over te twisten), maar persoonlijk vind ik 5 tientjes per maand wel veel geld voor een abonnement - niet het bedrag an sich, wel zo'n bedrag voor een telefoon-abo.
Maar dat komt misschien omdat ik het persoonlijk niet het einde van de wereld vind om even n, twee uurtjes zonder internetverbinding te zitten (waarmee ik niet wil suggereren dat jij dat wel vindt, overigens...) Alle plekken waar ik vaak kom voorzien mij van WiFi, ik heb een bescheiden 3G bundel voor noodgevallen (films/series kijken of uitgebreide Youtube-sessies op een pietepeuterig smartphone-schermpje zijn niet mijn ding), en voor de rest ben ik gewoon even 'off the radar'.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 3 april 2015 17:26]

Vind het wel prijzig. Ik had de S1 vlak na release wat destijds het vlaggeschip was voor 40pm met zonder datalimiet. Is er niet beter op geworden
ik verbruik zon 35gb met robin mobile met 3g, ik snap niet dat mensen 4g willen als je toch een datalimiet van 5gb hebt zit je er binnen een dag over heen met die snelheid.
5gb per dag? Heb je de heledag niks te doen ofzo?
Ik kom uit op 1,17gb per dag in de maand.
Ik heb een BEN.nl abo uit 2011, onbeperkt 3G internet... voor bijna 20 euries.

Dus ja, wel degelijk duur voor 50 euro.
Haalt niet weg natuurlijk dat wi-fi altijd nog sneller zal zijn dan 4G.
Nee ik ben tevreden over de prijs. Wi-Fi zet ik nooit meer aan omdat ik anders me 8GB niet vol krijg. Behalve dat spaart het me ook accu aangezien m'n telefoon niet twee verbindingen in stand moet houden.
Ik heb even snel gekeken in het data verbruik van mijn telefoon op Wifi in de afgelopen 30 dagen. Dit komt op 22 GB.

Er is geen databundel dat een hoger limiet heeft dan 22 GB en enigszins betaalbaar is. Alleen al om deze reden kan 4G mijn Wifi niet vervangen. Ik vind het dan ook zeer naef dat providers hadden verwacht dat 4G zou leiden tot minder Wifi verbruik. Ik gebruik Wifi helemaal niet om de snelheid, die vind ik al prima bij een stabiele 3G verbinding. Ik gebruik Wifi louter om een stabiele verbinding te hebben en mijn databundel niet voortijdig vol te laten lopen.

Zelf switch ik altijd netjes tussen Wifi en 3G, waardoor ze mooi allebei tegelijk aanstaan.
Dat is inderdaad vrij duur ja in mijn ogen dan... Ik heb een THL 5000 en een simyo abbo voor 10,50 per maand. 1 gb data. Oke, misschien niet helemaal eerlijk omdat het sim only betreft. Ik bespaar echter elke maand dus bijna 40 euro t.o.v jou waardoor mijn telefoon snel is terug verdient... En muziek zet ik gewoon thuis via de wifi op mijn telefoon.
Maar goed iedereen is anders natuurlijk, ik vind elke euro die naar een provider gaat gewoon zonde
50 euro voor 8GB vind ik veel ja

ik betaal 64euro voor ongelimiteerd internet 200/20 bij mij thuis.

ik vind dat ze die twee dingen wat meer naar elkaar toe moeten trekken het word voor mij pas interresant als die cap dus meer richting de 50 a 100 GB per maand is.
5 tientjes per maand klint voor jouw misschien weinig, totdat ik het even omreken naar 1200 per 2 jaar misschien?

Dat is toch 750 euro aan data, ervan uitgaande dat je S5 hier ook bij inbegrepen zat. Dat noem ik niet weinig of goedkoop eerlijk gezegd
Behalve dat spaart het me ook accu aangezien m'n telefoon niet twee verbindingen in stand moet houden.
Zet je telefoon 3g/4g niet automatisch disabled als je op WiFi zit en weer aan als je niet op zit?

[Reactie gewijzigd door !mark op 3 april 2015 22:57]

12 x 50 = 600 euro en niet 1200. Ik denk dat je 1200 per 2 jaar bedoeld. Dat komt dan volgens jouw berekeningen uit op 375 euro per jaar aan *data* volgens. Trek daarbij de kosten van spotify (12 x 10 euro) ervan af (want dat had hij anders ook besteed) en dan hou je 375 - 120 = 255 euro per jaar over. Ik vind dat best wel mee vallen (voor bellen/smsen en 8 gb aan data) 255 euro per jaar / 12 = 21,25 per maand aan de databundel en de bel/sms bundel. Daag je uit om dat als sim -only te vinden (4g)

*edit typos
Hier is de uitdaging haha

Ik heb een sim only abonnement met 11 gb per maand voor 18 euro met 4g van Vodafone

Alleen denk ik dat je dit nu niet meer vind wad destijds een aanbieding _/-\o_ _/-\o_
Haha nice! Ja, dat soort aanbiedingen zijn zeldzaam, maar mooi voor diegene die ze te pakken krijgen!
24 maanden per jaar? ;)
50 per maand, 600 op jaarbasis, is voor iemand in de bijstand 2/3 van zijn maandloon... Kijk dat jij het niet veel vindt ;)
Zo lust ik er nog wel n. |:(
Ik betaalde 22.50 per maand voor een abbo met obeperkt internet en een vlaggenschip toestel in 2010. Dat was niet duur. 50 euro per maand is gewoon gestoord in mijn ogen.
Ik heb 20gb + Spotify en onbeperkt bellen/smsen voor 37,50 per maand. 😁 Koop m'n toestellen los, want gebruik alleen maar Lumia's.

Gebruik praktisch nooit meer Wifi sinds ik 4G heb, en m'n batterij gaat nog een uur of 8 langer mee ook.
Vind wel dat je het nu te krap schetst. Met de komst van 4G is de grootte van de bundels significant toegenomen. Daarnaast krijg je nu meer MB's per euro dan vlak voor 3G en is het sneller geworden. Dat iedereen zou weglopen van WiFi was niet te verwachten maar het ligt wat genuanceerder dan je schetst.

Zelf gebruik ik nauwelijks WiFi meer. Sowieso buiten de deur niet.
Precies. Ik heb nu voor dezelfde prijs als voorheen op 3G ruim 6GB extra dataverkeer...
Dat compenseert wel voor het 4G effect "je gebruikt meer omdat je meer kan in minder tijd". (eg: meer nieuws artikelen lezen, nog een extra youtube filmpje kijken omdat je geen last hebt van buffer, etc.)

Ik kom er prima mee uit de voeten.
Wat mensen lijken te willen is dat ze gewoon onbeperkt 1080p video's van Netlix de hele dag door kunnen kijken. En als ze dat niet kunnen, noemen ze de databundel te klein.
Sommige Tweakers kunnen er misschien niet mee overweg, maar het gros van de smartphone gebruikers heeft genoeg aan zo'n 1GB per maand oid.

Ik verslind zelf +/- 6 tot 8GB per maand, en dat vind ik eigenlijk al redelijk asociaal omdat het best minder kan. ;) Als er serieus mensen zijn die er 20GB per maand doorheen rammen, dan ben ik echt benieuwd wat ze in godsnaam allemaal aan 't doen zijn; buiten streaming in uber kwaliteit om.
Ik bel vaak via skype, wat mij gemiddeld 2MB per minuut kost aan audio. Alleen daarom kan je een datacap van onder de 10GB al klein noemen. Natuurlijk doet lang niet iedereen dit, maar voor mij is het een reden om ze veel mogelijk op Wifi te zitten. Mijn 3G bundel gebruik ik amper, en wanneer ik het gebruik is het vaak voor tekst berichtjes, dus 4G heeft gewoon geen meerwaarde voor mij.
Als er serieus mensen zijn die er 20GB per maand doorheen rammen, dan ben ik echt benieuwd wat ze in godsnaam allemaal aan 't doen zijn; buiten streaming in uber kwaliteit om.
Ik haalde het niet, mijn 16GB ( nu 20GB ) bundel gaat vaak niet over de 5GB uit, maar eigenlijk tegen bovenstaand onderzoek in, ik 'vergeet' zo nu en dan mijn wifi terug aan te zetten als ik thuis kom.
verder blijven de berichten relatief klein, en vaak merk ik pas dat ik niet op wifi zit, als er iemand een filmpje stuurt, die niet automagisch binnengehaald wordt. ( vaak download ik die dan ook nog vr ik wifi aanzet )
Vorige maand had ik 5,2GB gebruikt en 3GB naar de andere abo gezet, dus ruim 8GB ( over 2 personen )

Door de Hi->KPN actie ga ik naar 20GB, en ik betwijfel die ooit te halen ;)
'Significant' is een overstatement.... 10gb is het max wat je gaat vinden en zelfs dan betaal je 40 euro voor je abo (minimaal). Mijn internetverbinding kost 25 euro per maand.... En heeft geen datalimiet. Als grootverbruiker ga ik dus echt niet overstappen op 4g, en voor onderweg een siteje meepikken heb ik aan 3g meer dan genoeg.
10 gb hier voor 35 euro per maand inclusief high-end toestel. Het is dus mogelijk ! :)
Tja... Mijn Wi-Fi heeft geen datalimiet, knijpt niet mijn internet af tot 1/1600e (102400/64) van de normale snelheid als ik teveel gebruik, minstens net zo snel als het niet sneller is, en is stabieler.

Die databundels groter maken, dat is natuurlijk te gek voor woorden. :+
Hiernaast is het gewoon ontzettend makkelijk voor plekken waar je vaak bent wifi in te stellen en klaar.

Denk dat de meesten mensen waar het kan gewoon wifi gebruiken. Ikzelf ook, en met mijn type gebruik merk ik ook geen verschil tussen 3g en4g overigens.
Dat is onzin.
De oorzaak is dat het dekkings probleem niet is op gelost. Je hebt op nog steeds de zelfde plekken geen of slecht internet als met 3G. Wanneer schakel je over naar WiFi als je slecht netwerk hebt.
Een behoorlijk open deur lijkt me. Ik baal er al van dat Facebook op Android mijn 4G als Wi-Fi ziet en vrolijk alle filmpjes toont. Je krijgt een "gratis" 4G boost op je huidige 1GB data bundel. Ja om er ook 2x zo snel door heen te jagen zeker, en Maar hopen om je zo een extra grote data bundel te kunnen verkopen.

Hier is nog steeds de regel van kracht thuis Wi-Fi en buiten huis 3G of nu 4G
Misschien ook een idee om op te houden met "Smoelboek" ? Ik heb mijn account in December gesloten. Toegegeven, het was eventjes wennen omdat ik er (ongemerkt) veel tijd in stak, maar na de "ontwenningsperiode" heeft het me heel veel rust gegeven. Als ik met vrienden wil babbelen bel ik ze op of pikken we ergens een terrasje.

Als alternatief zou je er voor kunnen kiezen om de officile Facebook app van je toestel te knikkeren en Friendcaster te installeren. Die heb ik ook een tijd lang gebruikt. Geen last meer van automatisch afspelende video's en dat soort ellende. Ik had die app voor Android; geen idee of ze er ook voor iOS is.
ik denk dat eerder komt omdat ons gedrag niet verandert omdat we 4g hebben. Je zal nog altijd evenveel thuis zijn, waar je gsm automatisch op wifo schakelt en je bent waarschijnlijk nog even lang onderweg. Dus de tijd dat je internet gebruikt buitenshuis blijft dezelfde.
Maar waar je eerst geen Spotify streamde omdat je bundel te klein was of de snelheid te traag op dat stuk doe je dat nu wel en kijk je gelijk even dat YouTube filmpje omdat je nu niet 3 minuten hoeft te wachten tot deze is ingeladen. Denk dat we relatief even veel tijd buiten de deur doorbrengen maar wat doen we in die tijd anders dan voorheen. Ik zie wel verschil :P
Als bewoner van het buitengebied, maak ik vl meer gebruik van 4G dan toen ik het nog met 3G moest doen.

4G is een factor 4 sneller als mijn vaste lijntje, dus als ik bijvoorbeeld een filmpje op Netflix wil kijken, hang ik m'n mobiel aan de TV en kijk ik Netflix via 4G. Het stottert zelfs soms (buffering) als ik het via de vaste lijn kijk.
Dit is natuurlijk nog veel erger als er meerdere mensen gebruik maken van het internet, en er eventueel nog een televisie aan staat.

Het is dat de prijzen van 4G (nog) veel te hoog liggen, anders had ik gekeken of ik de vaste lijn kon vervangen door een 4G accesspoint. Dit zal voor veel meer mensen gelden, niet alleen in het buitengebied, maar ook in de steden, waar het tamelijk lastig is de bestaande koper infrastructuur te upgraden of te vervangen.
Precies waar ik dus aan dacht, waarom zouden we ineens ons gedrag veranderen als we 4G gebruiken. Meeste mensen zullen het meest thuis of op hun werk zijn waar veelal standaard wifi is en dus ook gebruikt wordt.

@Rhys08 • 3 april 2015 16:54
Maar waar je eerst geen Spotify streamde omdat je bundel te klein was of de snelheid te traag op dat stuk doe je dat nu wel en kijk je gelijk even dat YouTube filmpje omdat je nu niet 3 minuten hoeft te wachten tot deze is ingeladen.
Misschien opent alles wel sneller maar je zit veelal nog vaak vast aan de zelfde data limieten. Hierdoor blijven we dus nog steeds even alert als bij 3G met ons gebruik en zullen we zodra we kunnen overschakelen naar WIFI.

[Reactie gewijzigd door defixje op 3 april 2015 21:21]

Bij vooral batterijgebruik. 4G open laten staan en/of gebruiken = batterydrain. Get gaat wel lekker snel, maar als er WiFi in de buurt is, direct Wifi...
4G is vaak sneller. Dan laad ik maar op. Ik verstook ook meer data over 4G dan over WiFi. ISO bestanden en MSDN bestandjes haal ik ook gewoon lekker over 4G binnen. Gaat sneller dan over ADSL.
Sinds wanneer is 4g sneller dan WiFi? Zeker nu glasvezel op steeds meer plaatsten komt... Ik haal met gemak 40Mb/s (geen mbps) op de WiFi, met mijn glasvezel 500mb/s van kpn. Op de pc zonder WiFi haal ik nog veel meer, zo erg dat ik cat5 door cat6 kabels heb moeten vervangen omdat de kabels de beperkende factor waren
Als er meer FttH was, dan zou DSL niet meer verder worden ontwikkeld. Feit is dat er bijna geen FttH is in Nederland, Noord-Brabant uitgezonderd. Om het nog erger te maken heeft PTT besloten om glasvezel in dorpjes aan te leggen, terwijl het kopernetwerk van bijv. Amsterdam kwalitatief minder goed is dan kopernetwerken in die dorpjes.

Mijn auto heeft 4G en heeft sneller internet dan mijn thuis internet. Vandaar dat ik soms de auto gewoon voor de deur zet als ik even wat ISO bestanden moet binnenhalen. Inderdaad, over WiFi haal ik dan hele hoge snelheden :)
4G is vaak sneller. Dan laad ik maar op. Ik verstook ook meer data over 4G dan over WiFi. ISO bestanden en MSDN bestandjes haal ik ook gewoon lekker over 4G binnen. Gaat sneller dan over ADSL.
Hier al een paar iso's opgehaald met de downloadbooster op de S5, mijn ADSL is 4MB, mijn 4G thuis rond de 9MB, gecombineerd loopt het regelmatig op naar 11 12 MB download.
Dat verschilt dan blijkbaar per gebruiker. Ik heb eerder het idee dat 4G minder batterij gebruikt bij mij.
Dat was precies mijn eerste gedachte, om die reden zou ik ook nog steeds geen mobiele data abonnement nemen, zij het 3g of 4g.
Enige provider die ik er echt positief vind uitschieten is Kpn, met relatief grote bundels, en ook nog verdubbeling van die bundels voor vaste klanten.
Bij KPN is het veel 'bang for bucks' ja. Snappen de markt beter dan Vodafone...
Ik heb Simpel(.nl), als ik die prijzen vergelijk met KPN zijn KPN alsnog afzetters.
Kan je "afzetters" definieren ?

Ik heb een KPN-abo, en kan tijdens concerten/megamanifestaties mijn telefoon gebruiken, waar mijn collega met Telfort en andere virtual providers het laten afweten.

Na mijn 20GB data ga ik omlaag in snelheid, hoeveel data / sms / bellen mag je bij Simpel ( tegen 50 in de maand )
Krijg je bij jouw Simpel abo dubbel data/MB/SMS omdat je ook een thuispakket hebt bij hen ?
Is jouw TV pakket thuis op de rekening gespecificeerd als 10 korting ( aka gratis )
Wordt Spotify van je bundel getrokken ?

oftewel, afzetters is een vreemde benaming, voor iets waar je zelf de keuze in hebt.
Ik zal nooit een 3e lijns virtuele aanbieder pakken ( Telfort, Simpel, AH, Hema, Aldi .. enz..... )
Je betaald voor wat je krijgt, ik ben akkoord met de prijs ( 52,50 ) en kan ondertussen mijn 20GB met mijn gezin delen, die een sim-only hebben met minimale kosten.

oppervlak is het inderdaad misschien (stukken) duurder, maar de constructie is meer dan alleen een tekentje
Simpel biedt alleen sim-only abonnementen aan, dus vergelijk ik de prijzen van KPN's sim-only met die van Simpel. En dan zijn ze toch echt vreselijk duur.

De alles-in-1 pakketten van KPN zijn inderdaad zeer goed te doen, maar lang niet iedereen zit daar op te wachten.
Kun je vinden maar even de volgende som.

Alles-in-1 instap + sneller internet (vast) kost 50,-- per maand.

Een simpel abonnement met 2Gb aan data is iets van 27,-- en doordat je dan alles afneemt wordt de bel en databundel verdubbeld en dan zit je prima met veel belminuten en veel data. Heb je nog een mobiel abonnement dan wordt ook die bundel verdubbeld en krijgt deze 5,-- korting.

Als ADSL een optie is dan zit je bij KPN goed. Ik ga nu een jaar bij Ziggo zitten en als mijn T-Mobile abonnement afloopt dan stap ik over. Dan ben ik per maand minder kwijt en krijg er meer voor terug en dat is voor mij als alleenstaande vader heel belangrijk. :)
Dit is bij mij voornamelijk omdat 4g 3g of whatever g gewoon niet lekker loopt. Als ik onderweg ben valt simpelweg op delen mn internetverbinding weg, en de snelheid ook met 4g is droevig. Sure als ik op 1 plek sta, niet beweeg en met speedtest.nl kijk, dan haal ik de max snelheid. Zodra je onderweg bent, in een tram zit, whatever dan duurt het beetje browsen op een doodnormale site tergend lang en is de verbinding gewoon brak. (tele2 in amsterdam).
Tja, je zit dan met een MVO welke nog haar eigen netwerk aan het bouwen is. Al zou ik met T-Mobile naast je staan op hetzelfde netwerk (3G) zou ik wel een redelijke snelheid halen. Alhoewel de providers beweren van niet, worden klanten van de netwerkoperators (KPN Vodafone en T-Mobile) altijd voorgelaten en moeten de 'goedkope' providers maar genoegen nemen met de overcapaciteit mits aanwezig. Ik heb dit meerdere malen in de praktijk meegemaakt.
Of luiheid? Ik ga echt niet steeds wifi uitzetten zodat ik op 4G zit...

Ik zit bij t-mobile en heb gewoon 5GB dus daar hoef ik niet voo rop WiFi...
Dit vermoed ik ook. Ik heb momenteel een data verbruik van maandelijks ca. 25GB op mijn telefoon volgens de Data Monitor app. Dit verbruik stijgt sneller dan dat de data limieten in bundels stijgt. Dus is het enige logische gevolg om toenemend gebruik te maken van WiFi.
Alles met data limiet in mijngeval, kijk ik 1 voetbalwedstrijdje live op 4G dan gebruik ik zo 1,5 tot 2Gb al..dag bundel..
Ik wil het heel graag gebruiken, maar die bundels zijn zo veels te klein..en daarnaast zijn de prijzen ook nog belachelijk..
Mijn telefoon schakelt automatisch de mobile data uit wanneer hij op een wifi netwerk inlogt. Denk niet dat vele dit hebben aangepast zodat je telefoon niet automatisch overschakelt naar wifi indien mogelijk.
Ik gebruik noulijks WiFi meer sinds ik 4G heb, 4G is sneller en door mijn (belachelijk) grote bundel kom ik er toch niet door heen.

Ik betaal ~20 voor 16GB 4G (Daarna 64kbps), 200 Belminuten en ombeperkt SMS bij Hi, Prima dus!
Dat vind ik erg knap. Als ik op de website van Hi.nl kijk zie ik dat je voor 20 per maand slechts 150 min/sms + 1GB data krijgt. Bovendien zit je dan 2 jaar aan dat abonnement vast.

https://mobiel.hi.nl/sim-only/vooral-internet-instap/2-jaar

Sterker nog; ik zie geen enkel abonnement in de Pricewatch staan waar ze databundels van 16GB aanbieden.
Je hebt soms acties bij Hi met verdubbelaar (heb ik zelf ook) en mogelijk 10 euro korting vanwege familie korting. Dan is 16gb voor 20,- (zonder telefoon erbij) goed mogelijk geweest. Lijkt me zelf alleen veel te veel. Heb 4g en 4gb, kom zelden boven de 500 mb.
Zou je dan niet beter gewoon overschakelen naar iets als Simyo en maar 11 betalen ofzo?
Orgineel was 4GB per maand, samen met 100min. Omdat we thuis een abbo hebben van KPN en ook een een 2e mobiel abonnement van KPN kregen we twee extra's: Verdubbeling abonnement & 5 euro korting op een Hi abonnement of 10 euro op een KPN abonnement.

Okay, dus we hadden nu voor 19 per maand 2x4GB=8GB 2x100min=200min. Op een moment verhoogde Hi zijn bundels van 4GB naar 6GB, ik kreeg dus vanaf dat moment 12GB per maand. Nu in het recente nieuws Hi --> KPN gaat zijn de pakketen van 6GB overgezet naar 8GB... En heb ik dus nu 16GB.

Proof: https://i.imgur.com/W8exrFP.png
16GB 4G voor 20? Dit is niet het geheugen van je telefoon he. Als ik bij hi ga kijken is het 5GB voor 25/maand bij een 2 jaars abonnement.
Oud abonnement of lang klant of misschien zakelijk, de huidige prijzen gelden natuurlijk niet perse voor abonnementen die al lopen :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 april 2015 16:13]

Bovendien gaat Hi verdwijnen en wordt KPN. Op een andere pagina staan de oude abonnementen van Hi en die zijn vreemd genoeg duurder dan die van KPN.
4G is zo'n 10-20mbps, terwijl mijn wifi vijf maal sneller is inclusief een veel lagere ping en overal in het huis een goed bereik. Dat is wat 4g niet biedt.
Wifi in nieuwere huizen heeft ook bagger bereik. Zeker met de standaard routers van de providers.

Ik gebruik meestal 3g (nog geen 4g ) dat is stabieler dan de wifi hier. (aan de andere kant van de deur is de wifi overigens weer beter :(
4G gaat zelfs beter door muren heen dan WiFi. Wellicht door de lagere frequenties?
Haal hier persoonlijk op 4G 25-45Mbps Down - 6-15Mbps Up met een ping tussen de 30-40ms. Thuis haal ik 25Mbps Down - 3Mbps Up en een ping van ~35ms, en dat is als niet een van mijn andere apparaten (of familieleden) het internet belasten. Duidelijk een verschil zeker in de Upload :)
tijd voor een nieuwe router. gaat je accu ook langer mee 4g slurpt stroom.

mijn asus me173 met budget hardware en mediatek chip haald gewoon 65/20 mbit wat de cap van de link speed is en mijn upload

dus nieuwe router en wpa2 encryptie als je nog web heb en het is sneller en zuiniger.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 3 april 2015 17:16]

Router is niet het probleem, de binnenkomende Koper verbinding is het probleem. Ik haal intern beneden op mijn 5Ghz netwerk tot 500Mbps en boven op mijn 2e netwerk 100-200Mbps. Dit is dan als ik iets van mijn NAS haal
gaat je accu ook langer mee 4g slurpt stroom.
3G trekt een grotere wissel op de batterij dan 4G bij mijn toestellen.
Scheelt aanzienlijk, bij 3G was battery drain 50% of meer, met 4G is dat nog maar 25-30% op een werkdag.
In vergelijking met 3G is 4G zuiniger MITS e grote hoeveelheden data verstookt. bij lagere hoeveelheden data (whatsapp en wat browsen) is 3G gewoon zuiniger.

Wifi is echter in elke situatie gewoon minimaal de helft zuiniger.

4G gebruikt fors meer sap als 3G maar is met grote hoeveelheden data sneller klaar waardoor hij minder lang aan staat (20 mbit plus vs vaak maar 6 mbit)
Maar gebruik je dus maar minimaal data waardoor bijde maar een fractie van een seconde nodig hebben om de data te verwerken is 4G gewoon minder zuinig.

Wifi is met of zonder data gebruik zuiniger in idle zelfs tot 5x zuiniger afhankelijk van signaal sterkte.
Ik heb het over mijn eigen toestellen met standaard gebruik dus niet non-stop browse/stream/whatever maar ook met de gebruikelijke rustmomenten.
Er moet ook nog gewerkt worden enzo.

Wanneer ik dan een 50% reductie in batterijverbruik constateer sinds 4g geintroduceerd is op mijn abonnementen en ik het aan heb gezet is dat voldoende voor mij ;)

[Reactie gewijzigd door alt-92 op 3 april 2015 20:50]

Dan heb je het over je eigen wifi? Misschien heeft hij het wel over de hoitspots van ziggo of upc.

Die hotspots heb ik bewust niet ingesteld, trage troep :) Dan liever nog H+...
10-20mbps? Ik haalde in utrecht wel 50-60 :P
Het ligt enorm aan je regio, als je midden in de stad woont is je bereik goed. Bij mij in huis niet.

4G kan je wifi vervangen mits goed bereik. Maar dat is dus niet overal zo ;)
Het is beter dan jou ''3G'' die je had.
Of jou Wi-Fi is gewoon crap thuis?

Ik denk dat dit komt omdat 3G gewoon toen der tijd gewoon niet overal evengoed was als 4G nu wel merendeels gewoon goed is overal.

Ik heb een bundel van 2GB, die is binnen enkele dagen al weg vaak, en moet dus via Wi-fi.
Snap heus wel dat er mensen zijn die het nu meer gebruiken, maar ik denk dat ze dan bundel van 4GB+ hebben.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 3 april 2015 16:10]

Ik betaal 10 euro voor mijn abbo totaal. Niet veel gb... maar zolang ik wifi binnen bereik heb, en een "oneindige" bundel ga ik niet onnodig veel betalen.

En jammer dat HI stopt ;)
Mis nog n antwoord. Ik gebruik alleen wifi omdat ik 4/3G onzin vind. Overal waar ik kom is wifi - OV, horeca, op het werk en uiteraard eveneens bij vrienden en familie. Zelfs verscheidene winkelcentra hebben openbare WiFi. Ik geniet van een enorm lage telefoon rekening (20 euro op jaarbasis) en kan hiermee prima uit de voeten qua bellen en sms'en. Snap niet dat mensen 3/4G nodig hebben - in de auto heb ik het eveneens niet nodig, want ik rij en dus kan niet whatsappen of mijn mail checken en maak gebruik van (offline) TomTom - dus 4g is in mijn situatie totaal overbodig.

Zijn er mensen die mij kunnen overtuigen waarom ik in godsnaam(paasstemming) wel gebruik zou moeten maken van 3/4G?
Het is voornamelijk lekker makkelijk, nooit zorgen hoeven maken of er wifi is, altijd mensen kunnen bereiken, je telefoon gebruiken als gps en ook als de wifi weer eens moeilijk doet toch nog een mailtje kunnen sturen

Maar inderdaad, echt nodig is het niet
Genoeg redenen: gedoe met inlogportals, slechte beveiliging (moet je voor de lol eens de open wifi sniffen in de trein, je kan de reizigers soms met naam aanspreken). Steeds wisselende verbinding. Ik vind het geweldig met 4G (en heb niet eens een abonnement maar gewoon prepay). Betaal zeker niet te veel (10 euro p/m voor het aanzetten van een 5GB bundeltje). Al is dat niet in Nederland. Ik weet dat de tarieven daar niet geweldig zijn. Waarom snap ik eigenlijk niet want Ierland is veel dunbevolkter.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 april 2015 23:22]

Bij welke provider zit jij?
In Ierland? Ik heb momenteel zowel Tesco Mobile (in mijn telefoon) als Vodafone (in mijn tablet). Tesco Mobile heeft geen 4G maar Vodafone wel, en die zijn weer veel gunstiger met Roaming (200MB / dag voor 3 euro). Beide rekenen 10 euro voor 5GB, maar Tesco Mobile is weer gunstiger met internationaal bellen (naar Nederlandse vaste nummers bellen voor 1 cent per minuut), vandaar dat ik die op mijn telefoon heb.
Ben het met je eens hoor. Ik heb zelf 4G, maar gebruik op de meeste plekken gewoon even vaak Wifi als voorheen. Alleen wanneer het ergens te druk is of de verbinding te traag is en als ik geen zin heb om de Wifi code op te vragen is het wel lekker dat je 4G achter de hand hebt. Daarnaast is het ook wel handig als je elke dag op meerdere locaties moet werken en niet steeds opnieuw hoeft in te loggen.
Tja, logisch want je telefoon verbind toch automatisch met WiFi als je thuis of op 't werk zit. Waarom zou je daar op 4G werken en je datalimiet opmaken ?
En daarbij komt nog dat er meer en meer hotspots bijkomen, waar je (meer en meer) automatisch op inlogt.

Je moet dan al bewust wifi uitzetten om 3/4G te gebruiken
En dat je accu veel langer mee gaat op wifi omdat het maar een derde tot een kwart van de energie verbruikt van 3G/4G

En accu is toch het belangrijkste probleem waar iedereen over jammert maar niemand die door lijkt te hebben wat hun accu leeg zuigt.

ikzelf haal zo met mijn zenfone 6 gewoon 9 uur scherm aan tijd per dag als ik zou willen (geen idee wat ik 9 uur per dag op mijn telefoon moet doen haha).
Maar als je dan het internet leest heb je mensen die niet weten hoe ze een telefoon moeten managen en die halen maar 5 a 5.5 uur.
en dat terwijl brightness op 0% echt fel is bij de zenfone snachts te fel zelfs. ik heb m alleen standaard op EDGE staan (2g) voor whatsapp en switch naar 3g als ik even wat moet opzoeken of meerdere fotos verstuur).
en thuis heb ik automatisch mijn wifi waar velen gewoon wifi uitgeschakeld hebben omdat ze werkelijk geen idee hebben wat ze doen.

Zo heb ik mijn lg 4x hd weggelegd met sim uit en wifi op 5ghz en dat hield ie bijna 16 dagen vol en in 2,4 ghz mode zelfs 23 dagen!
zet ik echter mijn wifi uit en activeer ik de sim in de meest zuinige 2G mode haal ik de 5 dagen net.
dus mensen de boodschap is zet gewoon je wifi aan en laat hem aan staan. het verbruikt bijna niks en als je even 20 minuten per dan van wifi gebruik maakt ipv van 2/3/4g heb je het minimale extra accu verbruik al dubbel terug verdiend.
Ik maak gebruik van 3G en op plaatsen waar het kan van WiFi en dat zal niet veranderen met de komst van 4G. Heb daarom maar een hele kleine data verbinding voor mijn telefoon en dat is een stuk goedkoper. (maak gebruik van Choozze Zero en dat is genoeg).
Heb thuis een Glasverzelverbinding liggen met een Fritzbox die 802.11AC ondersteund. Dus mijn verbinding thuis is ook nog een stuk sneller.
Mobiele providers blokkeren bovendien gebruik van VOIP diensten en met een WiFi verbinding heb ik daar geen last van.

[Reactie gewijzigd door tomvdlee op 3 april 2015 16:24]

Welke provider heb je? Ik heb huidige Vodafone en kan gewoon VOIP gebruiken.
Ik gebruik Choozze en die maakt gebruik van het T-Mobile netwerk.
Denk dat pas met 4G+ het nuttig wordt. Snelheden van 4G+ liggen een stuk hoger dan veel mensen thuis kunnen afnemen.
Klopt maar deels, theoretisch is het dan sneller maar dat is sterk afhankelijk van je bereik, een kennis van mij heeft KPN, in hartje amsterdam op z'n werk en op zijn tussenstop in utrecht haalt hij makkelijk 35mbps of hoger qua download, maar thuis slechts 8mbps (buitenwijk utrecht, paar honderd meter van een telco mast).

Ik zelf haal thuis met 3G 6 a 7mbps, mijn beloofde snelheid in principe (dat is 7,2mbps) maar ook dan, in hartje amsterdam haal ik soms 7,5mbps, maar in sloterdijk zie ik mijn telefoon zwetend 2mbps eruit halen.

Conclusie, ja theoretisch is 4G+ sneller dan thuis maar is te variabel en te afhankelijk van waar je maar woont, nou is thuis internet ook niet altijd zo snel als beloofd (zo haal ik thuis netjes wat Ziggo belooft, 180mbps down en 30mbps up) maar mijn moeder haalt thuis 22mbps van de beloofde 30mbps, echter kabel heeft altijd de voordeel, het raakt minder snel overbelast, is sneller en stabieler.

4G+ zal alleen nut hebben op plekken waar geen kabel ligt of waar de kabel te traag is, echter aangezien op dat soort plekken vaak minder mensen wonen, hebben zij meer aan.
Dat is zo maar met je bundel van 5 GB zit je binnen paar minuten er door heen en dan zit je dus ik vind onbeperkt dan heeft het echt nut of +10 gb
Dat is onzin, uit eigen ervaring gaat de bundel even snel op met 3G en 4G, echter je hebt de neiging meer van je data te gebruiken met 4G dan 3G, vooral met uploaden had ik dat omdat ik met 4G 16mbps upload had (nooit minder dan 5mbps) en nu met 3G 300kbps (maar dat ligt aan mijn bundel, niet de verbinding).

3G of 4G, data gaat net zo snel op alleen hoe sneller het internet hoe meer sommige mensen de neiging hebben meer te gebruiken en daar ligt het aan.
Ik heb geen 4G. Ik heb "mobiel internet" van Vodafone, maar ze weigeren 4G aan te zetten op mijn abonnement. Ze snappen niet dat het voor hen n voor mij beter is als ze dat doen, zelfs als ze de snelheid hetzelfde houden (voor hen, omdat er dan meer 3G vrijkomt, en voor mij, omdat het sneller is). In plaats daarvan leggen ze zichzelf """"technische"""" beperkingen op die natuurlijk volledig arbitrair zijn en dus niet hoeven te bestaan.

Als ik DSL neem, zal het me ook een rotzorg zijn of dat over ADSL1, 2+ of VDSL2 gaat. Als ik maar de snelheid krijg die me beloofd is. En bij 3G is dat nou juist/ook het heikele punt: de beloofde snelheid wordt bijna nooit gehaald, terwijl dat over 4G wl kan.
wat je er vergeet bij te vertellen: het is nog beter voor Vodafone dat jij een extra bedragje betaalt om 4G te krijgen. En wat je er ook bij vergeet te vertellen: jij weigert om dat extra bedragje te betalen. Dus ik zou hier niet klagen.
Ik mag hier niet klagen omdat ik moet betalen voor iets dat beide partijen juist geld oplevert?... Ik vindt het moeten betalen voor ALLEEN MAAR toegang tot 4G nogal misleidend nml. Het wordt niet sneller, alleen maar responsiever. En dat geldt ook voor de klanten die achterblijven op 3G, omdat daar de beschikbare capaciteit beter wordt.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 5 april 2015 19:25]

Nogal logisch, de datalimieten zijn niet of nauwelijks gestegen. Daarnaast is het ook gewoon sneller.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 3 april 2015 16:04]

:+ zoals je al hiervoor kan lezen, Hi ( en KPN ) hebben het afgelopen jaar aardig wat 'weggeven'

Ik ben op 6GB begonnen, wat in juni begon, en tegen september ging hetzelfde abo naar 8GB, en nu sinds een paar dagen gelijk getrokken naar KPN met 10GB
Met KPN-Compleet wordt het verdubbelt naar 20GB

VF introduceerde alleen maar nieuwe vormen, die meer kregen, maar ook meer kosten.
Was 8jaar klant bij VF, en elke maand kwam er wel een 'ander' abonnement bij, mijn laatste was incl. roaming, maar dat was maar 2 maanden verkrijgbaar ....
Tweakers.net heeft zelf nog gekeken of data downloaden via 4G uiteindelijk energie zuiniger is dan 3G of Wifi. Conclusie: 4G is zuiniger dan 3G, maar kost meer accu dan Wifi. Dus om die reden, plus dat 4G MB's geld kosten, lijkt me voldoende om verbonden te blijven met Wifi access points :)

Dit was wel op basis van oudere modellen (Samsung Galaxy S4, Lumia 930), dus ik vraag me af hoe het zit met de huidige generatie 4G LTE modems.
Verschilt per locatie: als je vlakbij de zendmast zit dan gaat je accu minder snel leeg bij een actieve dataverbinding. Bij wifi is het energieverbruik lager omdat het maximale zendvermogen lager ligt.
Ik gebruik zelf nauwelijks meer Wifi sinds ik 4G met 5 gig limiet heb Bij Hi/KPN liggen de snelheden ook zeker op de 50 Mbps, wat vaak een stuk sneller is dan de meeste open Wifi verbindingen. Sowieso zijn open wifi verbindingen vaak heel vervelend doordat je vaak moet inloggen op een 1 of andere hotspot website.
of gedwongen wordt om een pin- of vingerafdruk beveiliging te gebruiken (ja jij Ziggo!) ivm het certificaat wat je moet installeren
1 2 3 ... 8