Telecompaper: Nederlanders willen gemiddeld smartphone met 4,4"-scherm

Nederlanders willen gemiddeld een telefoon met 4,4"-scherm. Dat concludeert onderzoeksbureau Telecompaper op basis van eigen onderzoek. Er zijn steeds minder modellen verkrijgbaar met een kleiner scherm dan de gewenste displaygrootte van 4,4".

Met die 4,4" is de grootte die Nederlanders gemiddeld verlangen van een smartphone iets toegenomen ten opzichte van vorig jaar, toen het op 4,3" lag, schrijft Telecompaper. Het onderzoeksbureau haalt die gegevens uit een vragenronde onder zijn eigen consumentenpanel, waarin 3500 mensen zitten.

Er zijn nog veel goedkopere smartphones met een schermgrootte van rond 4", maar er komen niet veel telefoons meer bij met een kleiner scherm. Apple heeft zijn 3,5"-modellen als de iPhone 4 en 4s inmiddels uit de schappen gehaald.

Veel high-end modellen hebben juist schermen die groter zijn dan die 4,4". Het gemiddelde over de topmodellen van grote merken in 2014 lag iets boven 5", zo bleek uit een inventarisatie van Tweakers. Ook veel goedkopere modellen hebben steeds grotere schermen: zo verkoopt Motorola de Moto G 2014 met 5"-scherm en ook Microsofts Lumia 535 heeft een 5"-paneel.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

30-03-2015 • 09:43

127 Linkedin

Reacties (126)

126
125
104
1
0
0
Wijzig sortering
Ongeveer 1 keer per jaar doe ik zelf onderzoek onder de Tweakers naar hun wensen.

In 2015 vroeg ik wat men zocht in de perfecte telefoon, daarbij wilde ik ook graag weten wat voor telefoonformaat/schermresolutie men graag wilde hebben.
Mijn onderzoek is door ruim 650 mensen ingevuld en daaruit bleek dat men het liefst een telefoon heeft van "ongeveer 141 x 70mm = max 5""
Hier zijn de resultaten:
Tweaker Kiswum: De perfecte smartphone? - De resultaten

September 2014 is het onderzoek door ruim 930 mensen ingevuld en wilde de meerderheid het liefst een 4,7" telefoon:
Tweaker Kiswum: Poll: Welk schermformaat?

September 2013 is het onderzoek door ruim 630 mensen ingevuld en won de 4,3" nipt van de 4,7" telefoon:
Tweaker Kiswum: Poll: Welk schermformaat?

Oh ja mijn eigen mening?
Ik vind een telefoon tot 128x65mm het meeste ideale formaat. Daarbij moet dan ook een zo groot mogelijk scherm in zitten wat momenteel mogelijk is. Tevens vind ik dat zo'n telefoon telefoon dezelfde power (=processorkracht/prestaties) als de flagships moet hebben. Een 4k scherm is echt niet nodig op 5" of minder. Gelukkig snapt Sony dat als enige fabrikant in de wereld.
Dit komt dus neer op mijn huidige Sony Z3 Compact met 4,6" scherm.

Edit: Definitie van power duidelijker gemaakt en de laatste overbodige zin weggehaald

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 30 maart 2015 10:30]

Anoniem: 40104
@Kiswum30 maart 2015 10:09
Mijn voorkeur gaat nog steeds sterk uit naar het formaat van de iPhone5/5s, de iPhone 6 is simpelweg in beide modellen te groot. Een diagonaal van 4.065inch dus. Ik kan slecht begrijpen waarom mensen met zo'n joekel van een telefoon willen/kunnen rondlopen.
Het blijft altijd een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik snap persoonlijk niet dat mensen nog steeds met zo'n klein prielig schermpje rondlopen. Ik ben enorm blij met mijn 6" Lumia 1320 en zou stiekem geen problemen hebben met een maatje meer (lees wel: een schermmaatje meer, niet perse de buitenmaat van de telefoon). Maar ja, wie ben ik.
Dus zo'n onderzoek vind ik ook een beetje zinloos. Het is niet dat plotseling iedereen zielsgelukkig is als er een 4,4" (of in het geval van Kiswum 5") telefoon op de markt komt. Er zullen altijd personen zijn die een kleinere danwel grotere telefoon willen.

Ik vind het vooral interessant om de trend te zien dat de behoefte naar een groter scherm wel meer wordt. Daarnaast zou ik deze resultaten wel eens willen zien naast de gegevens van de telefoons van dat jaar. Groeit de 'wens' naar een groter scherm even snel als de marktintroductie van grotere telefoons? Of passen we onze mening gewoon aan naar de huidige beschikbare telefoonmarkt?

[Reactie gewijzigd door T-!-M op 30 maart 2015 10:19]

Dit gemiddelde van 4.4 is inderdaad nutteloze informatie. Er zullen hier vast meerdere pieken zijn geweest in de verspreiding en ik verwacht dat je voor die informatie bij telecompaper zult moeten betalen.
Maar denk dat het wel een realistisch getal is. Genoeg mensen die een telefoon rond de 3.5-4 willen en genoeg die tussen de 5-6.5 zitten.

Persoonlijk rouw ik nog steeds om mijn galaxy S3. Een highend smartphone met 4.7 inch amoled scherm zou ik direct kopen. De Z3 Compact komt in de buurt maar hij is iets te zwaar en LCDs zijn gewoon bagger als je eenmaal aan amoled gewend bent.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 30 maart 2015 10:23]

Zo snel als je went aan een amoled, zo snel vergeet je het ook weer.
Ik ging van de s3 naar de z1 compact, ik heb daar nooit spijt van gehad.

Ik heb tot op heden met de sony nooit problemen gehad, toestel is mooi en degelijk voor zover dat mogelijk is. Maar dit is 1 van de weinige telefoons die ik altijd met 1 hand kan bedienen en daarbij ook nog eens een goede accu. Het scherm is in vergelijking met de S3 zeker niet minder, maar wel ten opzicht van de s5.

Het ding is, hoeveel merk je daarvan, als je ze naast elkaar legt dan zie je het duidelijk, maar hoeveel invloed heeft het op je dagelijks gebruik, dat moet je afvragen.
Ik gebruik mijn telefoon wel eens vaker als het donker is (in bed en of buiten) en dan zijn LCDs ronduit lelijk. Ik heb de Z1C en de OPO geprobeert (allebei ongeveer een maand omdat mijn S4 kapot was, maar uiteindelijk een S5 gekocht). Het is alleen in velle omstandigheden geen verschil. Maar zodra het wat donkerder wordt zie je zelfs op de beste LCDs gewoon een grijze waas waar zwart hoort te zijn. Ik hoop daarom ook echt dat Samsung en concurrentie binnenkort met betaalbare AMOLED PC schermen komen. Daarvoor zou ik denk ik zelfs weer van 4K naar 1080p gaan.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 30 maart 2015 11:07]

4k resolutie is toch sowieso onzin voor een PC scherm of mobiel ?
Ik heb mijn Z3 naast een S5 gehouden van mijn neef. Zelfs hij vindt de Sony van mij mooiere kleuren weergeven. Dit kan natuurlijk ook aan de instellingen liggen, aangezien ik de kleurtemperatuur van mijn Sony heb aangepast.

Zwart waardes zijn misschien minder maar dat is slechts een deel van de uiteindelijke kwaliteit van het scherm.

En zoals REDSD al zei, het is maar een smartphone, geen high end 50+ inch TV waar je films op de beste kwaliteit wilt bekijken.

Het hele marketing gedoe met 4k resolutie is voor mij onzinnig, maar ze moeten toch wat verzinnen om nieuwe toestellen te verkopen.

Überhaupt het feit dat telefoons met een veel kleiner scherm eerder hogere resoluties panelen krijgen dan TV's of monitoren is onlogisch.

Natuurlijk zou het misschien voor een kleiner oppervlakte makkelijker te produceren zijn dan voor grotere schermen, maar dat weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door sjaak88 op 30 maart 2015 18:41]

Tja, je hebt duidelijk nog nooit gewerkt met een 4K scherm. Desktop schermen hinken al tig jaren achter op DPI (iets dat toch wel echt uitmaakt). Games op 4K zien er zoveel beter uit dan op FUHD of 1600x1200. En het filmmateriaal is echt toch een stuk gedetailleerder. Het is alleen dat de optisch goede films/series die ik graag in 4K zou willen hebben niet op die resolutie te krijgen zijn.

Dat telefoons inmiddels een beetje doorgeslagen zijn in DPI is zeker waar, maar op desktops is een 4K zeker geen overbodige luxe. De DPI van een 28 inch op normale afstand is stukken prettiger dan hetzelfde scherm op FHD.

Natuurlijk zijn er andere dingen aan een scherm dan zwartwaarde, maar het is een substantieel deel van wat een beeld relastisch doet aanvoelen. Veel belangrijker dan die minuscule afwijking van groot of blauw voor die je geavanceerde meetapparatuur nodig hebt om het zichtbaar te maken omdat de verschillen bij bijna alle schermen binnen de afwijking van de placebo vallen.

Dat jij en je neef misschien het scherm van de Z3 mooier vinden (waar genoeg mensen het ook niet mee eens zullen zijn) doet er niet aan af dat de oled technologie gewoon superieur is. Als ze goed afgesteld zijn dan verslaan ze LCDs op elk vlak.
Mee eens, OLED is op dit moment de toekomst.

Alleen wel apart dat de S5 OLED zwaar tegenviel, ik ging met de verwachting vergelijken dat de S5 mijn Z3 inderdaad omver blies qua kwaliteit, maar dat viel dus heel erg tegen.

Dat kan zoals je al zei door verkeerde instellingen komen, of gewoon een inferieur OLED techniek.

De OLED TV's in de winkels van LG op dit moment zijn superieur aan ieder LCD die ik zie, daarom vind ik het ook zo frappant dat bv. Samsung OLED in de koelkast heeft gezet en de LCD techniek verder gaat uitmelken met o.a. Curved en 4k.

Ik zie veel liever de waardige opvolger van Plasma, OLED, verder ontwikkeld worden.

Zelf heb ik altijd gedacht dat vanaf een bepaalde afstand de DPI dusdanig toeneemt dat een hogere resolutie geen verschil meer oplevert.
Zie ook; http://icdn3.digitaltrends.com/image/720vs1080-625x1000.png

Ik moet erop terugkomen dat je bij PC monitoren het verschil misschien wel ziet, zelf heb ik inderdaad nog niet hoger dan 1080p beleeft.
Bij PC monitoren zit je erg dicht op het scherm. Des te meer reden om juist die op hogere resoluties te maken.
Bij een 50 inch scherm moet men ongeveer 1.8 meter of dichterbij zitten om volgens de grafiek 4k verschil te zien. 8)7
Anoniem: 126513
@sjaak8830 maart 2015 23:12
Hoe hoger het contrast is hoe beter ik het kan lezen en daar wint amoled toch echt dik van ips. Ook films zien er heel goed uit. Ja de kleuren van ips zijn beter.
Waarom zou je daarom rouwig zijn, de S4 heeft bijvoorbeeld een 5,0' inch maar is qua body net zo groot (zelfs kleiner) als een S3. De opvolgers daar weer van zijn volgens mij ook niet echt groter.

Misschien is een Galaxy Alpha iets voor je als het per se 4,7 en Amole moet zijn
Dat toestel (alpha) is veel minder dan de s3. Baggere accu, geen microsd en verwisselbare batterij. En het gaat toch echt om de afmetingen van het scherm, niet de telefoon. Ik kan ook de s5 en de opo prima met een hand vasthouden. Maar bedienen is niet mogelijk. Dat kon bij de s3 wel. En hij was minder vierkant waardoor hij in je hand kleiner voelde dan s4/5.
De S4 is veel kleiner dan de S5, ondanks dat de S5 maar 0.1" groter is. Dat komt doordat de S5 waterdicht is, waardoor de scherm oppervlakte verhouding slechter is geworden.
Hier net zo.
Ben ook een eigenaar van een 1320 en vind het spijtig dat MS een stap terug heeft genomen qua schermgrote.
Vind 6" prima om mee te werken en voor de nieuwsgierige....ja het past ook heel gewoon in mijn broekzak.
Zie er tegenop als mijn huidig toestel vervangen moet worden, zit stiekem wel te kijken naar een 830 en een 930 maar vindt 5" toch wel aan de kleine kant.
Ik ben juist weer een stapje terug gegaan qua formaat. Van de Lumia 1520 (6-inch) naar de Lumia 930 (5inch). Ondanks dat het prima handelbaar is, na even gewend te zijn, en het toestel ook in al mijn broekzakken past.
Ik vind 6inch net iets te groot. Om hem goed te gebruiken heb je over het algemeen echt 2 handen nodig. Ja ik kon het ook met 1 hand, maar mijn duim moet ik dan met iets teveel overstrekken. (korte vingers)
Daarnaast heeft de 1520 qua scherm formaat geen echte voordelen. Op het scherm ontstaat namelijk geen extra ruimte voor meer tegels, of tekst. Het is alleen allemaal wat groter.
En tenslotte door het grotere formaat, bleef ik er "te" voorzichtig mee omgaan, steeds bang dat ik hem zou laten vallen.

Desondanks is de 1520 een super toestel, met een prachtig scherm, en een aantal voordelen op de Lumia930. De 930 heeft geen Glance, 930 heeft naast de standaard 32GB geen MicroSD uitbreidbaar geheugen. De 930 houdt iets prettiger vast en de 930 heeft een AMOLED scherm. Verder..... 100% hetzelfde..

[Reactie gewijzigd door LessRam op 30 maart 2015 10:56]

Idd Microsoft maakt niet echt gebruik van de extra ruimte, maar maakt de content groter.
En dat laatste vind ik juist het fijne van deze apparaten, zeker nu de oogjes wat minder worden.

Voor het formaat en de handeling daarvan, tja ik heb mijn telefoons altijd al met twee handen bediend dus dat maakt voor mij dus weinig uit.
Daarnaast heb ik er ook nog een hoes er omheen, en dat maakt hem er niet echt kleiner op :)

Ms heeft alles in huis wat voor mijn gebruik meer dan voldoende is, helaas niet allemaal in één toestel.
De 1520 vind ik nog steeds een schitterend apparaat, doch vind ze nog steeds aan de prijs.
Zeker voor een toestel wat al meer dan een jaar oud is.
(...)
Zie er tegenop als mijn huidig toestel vervangen moet worden, zit stiekem wel te kijken naar een 830 en een 930 maar vindt 5" toch wel aan de kleine kant.
Je kan toch upgraden naar een Lumia 1520? Betere specs bij een zelfde formaat.
1520 is mijn top toestel. Aan het formaat ben je gewend binnen een week en dan valt het haast niet op tot er weer een of andere grapjas een tv/tablet grapje maakt.
Ik lees veel op mijn telefoon, zowel web content als gewoon ebooks. Dan is een net iets groter scherm wel fijn. Verder heeft het ook zeker nadelen, dus als ik niet zo veel las zou ik vast ook wel wat kleiners willen.
Anoniem: 126513
@Sylph-DS30 maart 2015 23:18
Dat heb ik ook wel gemerkt met veel lezen. 5 inch is ongeveer kwa breedte pocket book formaat. Ideaal.

Maar ieder zijn ding. Heb zelf een 5 inch scherm op gs4 maar dat ding voelt echt als een plank in je zak. Groot dus. Ik zou best wel ook een 3,5 inch willen hebben voor als je geen plank wilt shouwen. Daarnaast zou ik ook wel een 6 tot 6,5 inch willen hebben voor in de binnenzak van je jas. Soort mini tablet om mee te nemen.
Ik zou nog wel meer willen dat wel....
Het blijft wachten op een opvouwbaar scherm :+
ik hoop ook dat apple realiseert dat ze de gebruikers te kort doen door de laatste modellen alleen maar groter uit te brengen. Wat mij betreft heeft steve helemaal gelijk toen hij zei "You can't get your hand around it," he said, "no one's going to buy that.". Ik hoop dat het 4s en/of 5s model ook terugkomt.
Steve Jobs was zeker een slimme man, maar hij heeft in zijn leven ook zeker fouten gemaakt. Die uitspraak is er een van. De verkoopcijfers van de nieuwe iPhones bewijzen dat. Niet dan 4 inch geen bestaansrecht heeft, maar het is onzin dat die andere maten minder populair of nuttig/handig zijn. In tegendeel blijkbaar.

Het is wel grappig dat Apple nu Samsung naaapt. Terwijl dat een paar jaar geleden nog andersom was.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 30 maart 2015 16:11]

onzin niemand wil weer terug naar dat kleine schermpje van de iphone 4
Ik ben zelf om naar de 6plus en wil niet terug... En eigenlijk sla je de spijker op zijn kop.

Ik wil niet rondlopen met deze grote telefoon.
Ik wil wel werken op deze grote telefoon.

Dilema is gewonnen doordat het gewoon echt mega fijn werkt.
Ligt er aan wat je met je telefoon doet, ik gebruik zelf een 7inch honor x1 en vind dit perfect, uiteraard zijn er handigere formaten om mee rond te lopen, past wel gewoon in mijn broek maar je gaat bv niet even snel met 1 hand terwijl je fietst een berichtje sturen. :P

Maar ik gebruik mijn telefoon ook heel vaak voor het lezen van comics, boeken en om te internetten. Dan is zo'n groot scherm gewoon heel erg handig, anders zou ik overal een telefoon + een tablet moeten meeslepen.
Dit komt dus neer op mijn huidige Sony Z3 Compact met 4,6" scherm.
Laat dat nou toevallig net de telefoon zijn die mijn galaxy s2 gaat vervangen. Al die grote schermen hoeven van mij helemaal niet. Als ik een groot scherm wil dan gebruik ik een tablet of beter mijn laptop, afhankelijk van de situatie en doel.
Tevens vind ik ook dat een telefoon waterdicht moet zijn en ook tegen een stootje moet kunnen omdat het apparaat simpelweg vaak in de handen zit en vaak ook blootgesteld is aan de buitenlucht. Schandalig eigenlijk dat de garantie kan vervallen door een stomme strip die al verkleurt door hoge luchtvochtigheid.
[...]


Tevens vind ik ook dat een telefoon waterdicht moet zijn en ook tegen een stootje moet kunnen omdat het apparaat simpelweg vaak in de handen zit en vaak ook blootgesteld is aan de buitenlucht.
Ik heb zelf ook de Z3 Compact en het is voor mij de perfecte mobiel, maar bedenk je wel dat hij van glas is. Dit is toch wel 1 van de breekbaarst mobiel op de markt op dit moment. Tegen stootje kan hij zeker niet zo goed.
Leuk om te lezen dat een hoop mensen bij dezelfde telefoon zijn uitgekomen waar ik voor gekozen heb. Wat mij betreft hoeft de telefoon ook niet groter. Een vriend van me heeft een Z1 en dat is echt een joekel voor mijn gevoel. Mijn Z3C met beschermingshoes past nu prima in mijn zak en ligt lekker in de hand. Ik ben er uiterst tevreden over. Wel jammer is dat de achterkant van glas is, dat had wat mij betreft niet gehoeven. Ik denk ook niet dat ik anders een beschermhoes had gekocht.
Helaas is de z3c niet stootvast vanwege het glas. Over het algemeen zullen de rest van je eisen/wensen wel prima kunnen bij deze krachtpatser.
Ik ben veel onderweg voor werk, veel op de fiets, weekends auto en maandelijks vliegen. In geen van die gevallen zou ik iets hebben aan een 5" of groter toestel want:
- op de fiets valt het zo uit mn hand of kan mijn been bij sommige broeken de fietsbeweging niet lekker maken door het stuk metaal in me zak.
- in de auto niet handig om ff snel adresje in te voeren, iets op te zoeken in de buurt
- vliegen totaal niet handig met je boarding pass in de app, info opzoeken, ff bellen

Reden: je hebt belangrijkere zaken in je handen, waardoor meestal maar 1 hand vrij is. Als ik 2 handen wil gebruiken moet ik stoppen met fietsen, de auto parkeren of een bankje zoeken op het vliegveld voor me tas/jas etc.

En dan prive:
Doordat ik zovaak met 1 hand mijn tel wil bedienen, ben ik dat gewend. In bed valt zo een groot toestel makkelijk op je neus.

Een groot scherm heeft voor mij geen voordeel, wellicht als ik een stuk ouder ben later wel, ivm kunnen lezen en knopjes goed kunnen raken. Maar nu totaal niet. Alleen maar onpraktisch.
tot 4.7" vind ik het fijn voor websites, maar voor de meeste toepassingen nog ietsje te groot. Ik heb nu een HTC One M7 en zou dolgraag de Moto X 2013 van mijn vriendin willen. Die is een stuk kleiner, compacter en ligt uberlekker in 1 hand en is dan nog prima te bedienen.

Een Sony zal ik nooit kiezen, dat is letterlijk een blokje en vind ik totaal niet lekker in de hand liggen. Zelfde geldt voor bijv een Lumia 735.

MAARR ik begrijp fabrikanten wel: in de grootste afzetmarkten willen ze juist >5". Dat wij in NL/Europa juist klein willen boeit niet want we zijn een erg kleine afzetmarkt vergeleken met mammoet landen in Azie.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 30 maart 2015 11:08]

Anoniem: 460511
@Jazco2nd30 maart 2015 17:41
Je hoort ook niet te fietsen of een telefoon achter het stuur te gebruiken. Verbaast me altijd hoeveel asos dat alsnog doen.
tanden poetsen, scheren, ogen opmaken, autonavigatie (ingebouwd) of radio bedienen, zelfs bellen met headset heeft bewezen evenveel afleiding te veroorzaken. Sorry hoor, ik bel handsfree maar het apparaat gebruiken is te algemeen om mij direct aso te noemen. Radio/ingebouwde nav mag je dus wel gebruiken, maar zodra het op een stukje portable glas is mag het niet.. raar.
4,7" lijkt mij ook het ideale formaat. Wat jammer is aan dit onderzoek dat er niet de modus bij staat maar alleen het gemiddelde. De combinatie van die 2 vind ik altijd wel waardevol :)
Wat is de toegevoegde waarden van dit soort onderzoeken?
Elke individu wil een ander formaat scherm omdat hij of zij het handig vind. Voor bedrijven is het wel interessant omdat zij hierop hun productie kunnen aanpassen.
Ik denk inderdaad dat je duidelijk 2 stromen hebt. Aan de ene kant die mensen die de telefoon in de broekzak dragen en daarom de telefoons groter dan 5" als groot beschouwen. Aan de andere kant de mensen die de telefoon in een (hand) tas stoppen en daardoor minder gelimiteerd zijn. Een gemiddelde tussen deze twee zegt niet zo erg veel. Ik verwacht eigenlijk in een grafische weergave twee gemiddelden te zien!
Wat ik dus niet snap is dat als Sony dit jaar met een Z4 compact komt dat de mensen deze dan niet allemaal willen hebben? We willen het liefst een 4.4'' scherm, maar dan wel met een Apple logo erop.....
Volgens mij doet de Z3 Compact het niet zo slecht hoor, zie de laatste tijd in elke treincoupé wel iemand met een Z1/Z3 Compact bijvoorbeeld.
Klopt, ik ben laaiend enthousiast over mijn Z3C, mijn beste foon ooit, tot nu toe :)
Voor mij is dat vanwege een teleurstellende ervaring met Sony: de Xperia Sola. Het lukte Sony om software updates uit te brengen die niet voor alle productie-series werken. Mijn exemplaar heeft zodoende een aantal bij introductie aangekondigde features nooit werkend gezien. Bovendien ging de vaste batterij rap achteruit.
Zo ben ik bij Chinese import beland. Ook geen software-updates, maar wel vervangbare batterij. 't Is wel even zoeken naar een exemplaar met upmarket specs. Vooral omdat modellen vaak maar een paar maanden te koop zijn. Nu lijkt de Jiayu G5S me wel wat, of de Xiaomi Redmi 2.
Heb de sola ook gehad, nooit een update gekregen... Daarbij wat hij al leeg voor ik s'ochtends uit de trein stapte. Uiteindelijk ben ik binnen een half jaar overgestapt op een Huawei p6 gekocht.
Bij mij is het de Huawei G700 geworden. Dat scheelt wel erg weinig met jouw P6. Kostte me minder dan de helft van de Sola, en echt alles is er beter aan. En drie jaar garantie is ook fijn.
Maar als jij 'm voor je P6 had, dan moet het al minstens half 2013 zijn geweest. Ik mag hopen dat jij er geen 2.3 op geleverd kreeg!

Ik heb twee jaar met die Sola gedaan :-(
Jup, 2.3 terwijl ze me 4.x beloofd hadden binnen 3 maanden...
Ik heb de Z1 Compact gevoeld en dat ding is zo een recht blok dat het totaal niet lekker in de hand ligt. Dat vind ik dan ook enorm jammer.
Jaaa!!! Ik ben Nederlander! en ik ben echt 'ongelukkig' met hoe groot smartphones tegenwoordig zijn. (en waarom zijn ze de laatste tijd eigenlijk zo groot? omdat Apple het doet?) Persoonlijk vond ik 4,3" het beste formaat voor een smartphone, maar 4,4" vind ik ook goed hoor!

Ik hoop dan ook van harte dat we dit jaar weer wat goeie telefoons gaan zien van het formaat 4-4,5" :D
quote: olivierh
en waarom zijn ze de laatste tijd eigenlijk zo groot? omdat Apple het doet?
Apple deed daar juist niet aan mee, maar uiteindelijk zijn ze overstag gegaan.

Over groottes gesproken: Ik had eerst een Galaxy S5 van 5.1" en dat leek mij het perfecte formaat. Tot ik een 5.5" OnePlus One in m'n handen kreeg. Ik vond deze ondanks de grotere omvang tóch iets fijner om te gebruiken.

De eisen die ik voor mezelf stel of en wanneer iets té groot is hangt (voor mij) met name af van:

- of het nog goed met één hand te gebruiken is
- of het nog goed in de broekzak past

Dit zijn uiteraard persoonlijke kwesties, voor iemand anders zullen waarschijnlijk weer andere (ver)eis(t)en gelden.

[Reactie gewijzigd door born4trance op 30 maart 2015 12:56]

Het is waar dat Samsung(? volgens mij) begonnen is met de hele 'phablet' craze (dmv hun Note serie) maar in mijn ervaring was Apple degene die de 'grote smartphone hype' heeft aangezwengeld door een 'hoge' (langwerpige) iPhone 5 te maken. (en laat ik hierbij meteen onderstrepen dat ik Apple niet als hoofd-schuldige aanwijs, maar ze dragen wel een groot deel van de schuld, omdat smartphone fabrikanten nou eenmaal graag Apple na doen)

En vervolgens kwam opeens iedere smartphone bouwer om de hoek met 'hoge' (langwerpige) smartphones, de generatie daarna werd iedere telefoon vervolgens nog wat breder en/of nog hoger, en nu is vrijwel iedere smartphone een 'phablet' zoals we die ~2 jaar geleden kende. Al met al vind ik er dus wel wat voor te zeggen dat voor een groot deel Apple de oorzaak is (wederom, omdat andere smartphone bedrijven nou eenmaal graag afkijken, ook als dat betekend verkeerd afkijken)
Nah, de Samsung S3 was er eerder dan de iPhone 5 en die is echt groter.
Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen:
Vrijwel iedere smartphone maker wil 'stiekem' Apple zijn, het is al vaker gebleken dat als Apple iets besluit, alle concurrenten dat ook zsm willen hebben/na doen.

Voordat de iPhone 5 om de hoek kwam waren er nauwelijks grote smartphones, en destijds heten ze 'in de volksmond' nog 'phablets' (middenweg tussen phone en tablets) maar toen kwam dus de Iphone 5 uit, en vervolgens 'moest' iedere smartphone fabrikant grote telefoons maken, nu is vrijwel iedere smartphone groot (5"+) wat dus veroorzaakt is door het feit dat iedereen Apple na doet.

Apple heeft op hun beurt weer Samsung na gedaan, dat klopt, maar dat is verder eigenlijk niet zo relevant, de industrie in z'n geheel 'liep pas warm' voor grote smartphones toen Apple ermee kwam.
Totaal niet waar. De S3 moest dan wel strijden tegen de 5 (die een paar maanden later kwam, pakweg 4!!). Maar LG had de Optimus 4x HD en HTC had de One X. Allemaal telefoons met grotere schermen. Alle 3 waren ze voor de iPhone 5 gelanceerd en ik vind het belachelijk dat je dat als reden gaat proberen te geven. Er zat al een evolutie in schermgrootte bij de hele Galaxy S lijn. Zie de Galaxy S, de S2 en vervolgens de S3. Elke telefoon uit deze high-end lijn kreeg steeds een groter scherm: 4", 4,3" en vervolgens 4,8". Argument gaat dus niet echt op..
quote: olivierh
Het is waar dat Samsung(? volgens mij) begonnen is met de hele 'phablet' craze (dmv hun Note serie) maar in mijn ervaring was Apple degene die de 'grote smartphone hype' heeft aangezwengeld door een 'hoge' (langwerpige) iPhone 5 te maken.
Volgens mij is het toch écht andersom (zie onderstaand artikel):

http://androidcommunity.c...oid-competition-20111004/ (over de iPhone 4S en de Android tegenhangers)

http://cdn.androidcommunity.com/wp-content/uploads/2011/10/4s-bionic-sgsII-sensation-g2x-v3.jpg

En dit:

http://www.phonearena.com...III/phones/7710,7597,6330

Of dit:
Apple fans believe that a smartphone should be small enough to use with one hand, Sunnebo said, while Android users clearly believe the opposite, judging by the success of larger Android devices like Samsung's 4.8-inch Galaxy S3 and 5.5-inch Galaxy Note 2.
(bron: http://www.techradar.com/...-top-phone-system-1116281 )
quote: olivierh
(en laat ik hierbij meteen onderstrepen dat ik Apple niet als hoofd-schuldige aanwijs, maar ze dragen wel een groot deel van de schuld, omdat smartphone fabrikanten nou eenmaal graag Apple na doen)
Dat fabrikanten elkaar nadoen/afkijken is volgens mij al langer bekend. Maar om dit als hoofdargument aan te halen vind ik eigenlijk nietszeggend, het leunt daarvoor teveel op persoonlijke aannames.

Disclaimer: ik ben niet Anti-/Pro- Apple/Samsung of iOS/Android aangelegd :+

[Reactie gewijzigd door born4trance op 31 maart 2015 04:39]

Ik sluit me aan bij Dattack. Ik snap wat je wilt zeggen maar het klopt feitelijk dus niet ;)
dubbel (mod maar weg ;))

[Reactie gewijzigd door born4trance op 31 maart 2015 04:16]

Anoniem: 404283
@43436530 maart 2015 14:54
Bij mijn weten was Apple net de laatste smartphone bouwer die met een grotere telefoon kwamen, terwijl de rest al lang was overgestapt op grotere formaten. Samsung is begonnen met de Note, voor de Note weet ik nog dat iedereen vond dat mijn LG optimus 3D een absurd groot scherm had en dat was... 4,3inch. De iphone had toen nog een mini schermpje van 3.5inch.

Toen kwam de Note en dit was zo'n succes dat alle andere smartphonebouwers ook phablets begonnen uit te brengen. Uiteindelijk werden de telefoons steeds groter en groter, Apple was de enige die nog niet op de bigger=better trein was gesprongen en zag zich nu eigenlijk wel verplicht om een grotere telefoon te maken. Ik heb iphones in ieder geval altijd gezien als kleine telefoons ivg met de andere telefoons. Dat de industrie pas warm liep voor grote telefoons nadat Apple ermee kwam klopt dus niet echt, Apple volgt hiermee net als laatste een trend die al enkele jaren bezig is.
[...]en waarom zijn ze de laatste tijd eigenlijk zo groot? omdat Apple het doet?[...]
Helaas, maar Apple liep hier achter de markt aan en was rijkelijk laat met grote schermen.
Sinds apple zijn schermen groter maakt is het een beetje dun gezaaid op de high-end markt. De bb's zijn volgens mij niet zo groot en verder zijn er de z1c en z3c van sony. Raar dat niet meer fabrikanten daar in springen eigenlijk.
Dat is niet zozeer sinds Apple, Apple is practisch de laatste fabrikant die naar grotere schermen is overgestapt. Dit is naar mijn idee een zeer spijtige ontwikkeling. Zelf heb ik op het moment een Lumia 820 met 4,3 inch scherm, naar mijn idee zou een telefoon niet grote moeten zijn. Het moet namelijk wel een telefoon blijven en geen tablet.
toen ik nog een 4 inch sony xperia P had vond ik het ook allemaal prima en groot zat. Na 5 minuten met mijn nieuwe 5,5 inch telefoon kon ik die 4 inch niet meer aankijken zo klein en moeilijk te gebruiken dat het was.

5.5 inch is heerlijk alleen meeste dingen zal je wel met 2 handen moeten doen. Heb nu ook niet het idee dat het nog groter moet, maar ook niet kleiner ;)
Bedankt voor de waarschuwing. Ik blijf mijn Xperia P nog even gebruiken,; nu vind ik dat scherm nog prima. ;)

Heb de Xperia P toen trouwens vooral gekocht vanwege de helderheid; op het moment dat dat toestel uitkwam had hij veruit het helderste scherm op de markt (linkje naar concullega's). Hoe heb je dat ervaren bij je overstap naar een nieuw toestel? Kan je dat buiten net zo goed aflezen als de P?
het valt zeker wel te lezen, maar mijn P had ik wel altijd op automatische helderheld in energiebesparende modus dus vrijwel altijd op zn laagst ;)

Nu met mijn jiayu S3 moet ik deze altijd op het hoogst hebben anders vind ik het gwn niet helder genoeg :P
De best verkochte smartphone is van 4" naar minimaal 4,7" inch gegaan. Dat heeft echt wel een significant effect gehad op de gemiddelde schermgrootte.
Dat Apple naar grotere schermen is gegaan is niet alleen spijtig maar het is ook nog eens dramatisch. Ik heb juist een iPhone 5S i.v.m. het compacte formaat. Als die op is heb ik geen keuze meer bij Apple. Ik hoop dus echt dat Apple weer een compact toestel terug brengt.
Ik denk dat het artikel (en het onderzoek) een belangrijk punt onderbelicht laat :

Willen consumenten een TELEFOON met een 4.4" scherm gemiddeld

of...

Willen consumenten een SCHERM met een 4.4" afmeting gemiddeld?

Al lijkt het op t' eerste gezicht niet correct, is het wel waar de pijn zit. De gewone consument denkt niet zozeer in schermgrootte, maar in 'telefoongrootte'. Hoe fijn hij in de hand ligt, hoe zwaar hij is, hoe hij in de broekzak zit etc.

Het zou dus zomaar kunnen als je de consumenten een betere vraag stelt (of ze mockups geeft) dat ze de voorkeur geven aan een 5" telefoon met extreem dunne bezels (ook boven/onder dus, wat nu veelal niet het geval is en ze erg lomp maakt) over een 4.4" telefoon met dikke bezels. Die zijn namelijk effectief even groot qua omvang, maar wel dus met 0.6" schermverschil.

Ik durf te stellen dat consumenten geen onderscheid maken tussen die twee formaten en best een groter scherm willen mits de buitenmaat niet toeneemt tov 4.4".

My $0.01

[Reactie gewijzigd door majic op 30 maart 2015 10:25]

Geen enkele consument wil (alleen) een SCHERM, ik denk dat je bedoeld:

Willen consumenten een TELEFOON met een 4.4" scherm

of...

Willen consumenten een TELEFOON van gemiddeld 4.4"?
was nog vroeg :D thx
Anoniem: 126513
@sjors8630 maart 2015 23:38
Hahaha zit zen verhaal gewoon af te zeiken.
In beide gevallen gaat het om een schermgrootte van 4,4". De eerste stelling zou alleen betekenen dat de telefoon zelf nog groter zou mogen zijn (maar dat is in de praktijk meestal niet het geval, op het knoppenstukje aan de onderkant en de bezel na)
Ik heb nu een iPhone 6 (4,7"). Ik had liever de iPhone 6+ (5,5") gehad, tot ik hem vast hield en hem in mijn broekzak deed. Ik vond hem veel te groot. Maar ook de iPhone 6 is eigenlijk ook te groot, ik kom niet overal met mijn duim bij (tenzij ik de telefoon in mijn hand een beetje omhoog en omlaag wurm), dat terwijl ik huishoudhandschoenen niet pas in maat M en dus L koop (mijn handen zijn dus niet klein).

Ik denk dat 4,4" of 4,3" heel realistisch is.
Ik ben in het bezit van een Iphone 6 plus en is voor mij ook veelste groot. Ik was zo stom om hem via internet te kopen zonder hem van te voren in de winkel te bekijken. Een vriend van mij heeft de Iphone 6 en deze bevalt mij vele malen beter. Ik had hiervoor een mobiel van 4" en dat vond ik dan weer iets te klein.
Ik kom ook niet overal bij, gewoon jezelf aanleren om te dubbeltappen op je home knop ^^
En dat werkt ook IN alle apps?
Ja, reachability, of bereikbaarheid werkt IN elke App. Maar niet altijd goed. Wat er, zoals je in de link kan zien, wordt het beeld gewoon naar beneden geschrevenzodat de bovenste 40% van je scherm niet meer gebruikt wordt, de onderste 40% verdwijnt gewoon. Echter is de uiterst linkse kant nog steeds moeilijk te bereiken en functies die onder in je beeld zaten verdwijnen dus waardoor sommige apps misschien niet goed bruikbaar meer zijn. Wat ze, wat mij betreft, beter hadden kunnen doen, is de apps gewoon naar 3,5" schalen. Dat schalen werkte goed op de iPad voor iPhone apps (dan werd alles 2X zo groot. Het tegenovergestelde zou apple ook wel moeten kunnen maken. Dan zou iedereen namelijk weer overal bij moeten kunnen. Maar goed, reachability is in vedergeval al wat, dat blijft uit TheSolutioner's tevredenheid.
Anoniem: 126513
@klonic30 maart 2015 23:42
Ten minste eerlijk. Als je dat ding met 1 hand wil bedienen en je hebt gemiddelde handen dan is idd 4 to 4,5 max.
G2 met 5.2" leek me in de eerst instantie te groot maar door de super kleine bezels werkt het perfect, behalve dat je soms net niet bij de hoeken van het scherm kunt komen wanneer je de telefoon met 1 hand bedient. 5.5" lijkt me echt het absolute maximum, en dan alleen met hele kleine bezels (maar liever niet).
Iphone 6 met 4.7" werkt ook heel prettig. Dus misschien is 5" met super kleine bezels wel het beste.

[Reactie gewijzigd door Socket 1337 op 30 maart 2015 12:25]

Er is niet zoiets als de beste telefoon, voor mij is 5" gewoon veel te klein, voor anderen zal het ook al is het bezelloos nog veel te groot zijn. Verschillende mensen, verschillende smaken en verschillend gebruik van een telefoon. Het beste formaat zal dus altijd iets persoonlijks zijn.
Dat is zeker waar. Maar het probleem van een 5.5"+ telefoon lijkt mij niet eens het gebruik, maar waar laat je zoiets? De G2 is af en toe al een beetje storend in een broekzak. In de jaszak kan dan wel maar tijdens de zomer gaat dat weer niet.
Ik heb een 7" honor X1, als ik een jas draag gaat hij in de binnenzak en dan is er geen enkel probleem, anders gaat hij in mijn broekzak. Het past op zich goed maar als ik neerzit haal ik hem er inderdaad iedere keer uit omdat ermee zitten toch iets minder comfortabel is. Ook met autorijden liet ik vroeger gewoon mijn gsm in mijn broekzak, nu haal ik hem er uit en stop hem in mijn deurvakje. 7" is natuurlijk meer tablet dan telefoon (het vervangt voor mij ook een tablet en telefoon) dus vermoed dat je met 5,5-6" die problemen minder zal hebben tenzij je echt heel graag skinny jeans draagt.

Maar wel een punt ja, je laat je telefoon wel meer overal wat "rondslingeren" waar hij vroeger gewoon in je broekzak bleef zitten.
Toevallig heeft iedereen hier reuzenhanden. Man ik kan die dingen echt nauwelijk met 1 hand bedienen. Opschepperij allemaal....ik kan dat ding met 1 hand bedienen. Ja als je kramp en rsi wilt krijgen.
Just for fun he deze post. ;)
Grappig, eerst wordt ik voor gek verklaard dat ik geen groot scherm op mijn mobiel wil, dat ik dat eerder tablets noem. En dan blijkt nu dat vele het er mee eens zijn. Apart dat de fabrikanten er niet op inspringen.

Ik ben iig tevreden met mijn 4". Groter wil ik niet, dat past niet eens meer fatsoenlijk in mijn broekzak.
Het blijft inderdaad een telefoon vind ik.
Neem dan een kleine tablet vind ik.
Ik vind de iPhone 6 (niet de +) echt de max.

Onder de telefoons die ik bezit zit een Xperia Mini Pro.
Qua formaat mini en zou deze graag geupdate zien naar het huidige mid range spec level en ik denk dat die echt goed zou verkopen dan!
VOLLEDIG mee eens! Ik heb erg lang de Mini Pro gebruikt, vooral ook omdat er gewoon geen alternatief was. Toevallig had ik laatst 1 gezien bij Vodafone. Wat een UBER toestel is dat!

Als ze die nou upgraden, formaat zelfde houden maar dan met een volledig scherm over het oppervlakte (kan makkelijk 4" in), lekkerdere knopjes (waren wel beetje hard om in te drukken) en een stuk platter met verder recente specs (Snapdragon 400 is al prima voor zo een lekker klein ding, anders 610 ofzo). Dan koop ik die gelijk :)
JAAAA Een Xperia Mini Pro met een snelle processor, Android 5.0, 8Gb storage.. Die wil ik ook!. Groot scherm is niet nodig als je toetsenbord niet het halve scherm gebruikt!
Anoniem: 126513
@NightFox8930 maart 2015 23:44
Ik zou ook wel 4 inch willen maar ik ben gewoon te scheel voor 4 inch. Rond 5 inch is ideaal lezen en typen. Groter is nog beter lezen en typen maar dan kun je meteen een handtasje aanschaffen.

*dre denkt eraan om mss een handtasje aan te schaffen....
Mensen willen tegenwoordig dat hun mobieltje meer kan dan hun laptop en computer samen. Daar betaalt men (vanzelfsprekend) de hoofdprijs voor en daar hoort een groot scherm bij, anders is het allemaal niet te overzien.

Haal je al die luxe er vanaf, maar wil je wel een ietwat groter scherm, dan kom je op de budgettoestelletjes uit. Ik heb vorige week een Huawei Ascend Y550 gehaald. Daar zit een 4.5" scherm op, 5mp camera, 1.2ghz q-core, 1gb ram en 4gb opslag. Moet zeggen, deze camera is beter dan de 8MP camera van GE (general electric) die ik in 2008 gekocht heb.

Perfect voor alledaags gebruik !
Perfect voor alledaags gebruik... als je zeer weinig eisen stelt ja. Anders voldoet het al snel niet meer.
Ja, da's ... exact wat ik zeg :')
Ik snap niet hoe dit onderzoek representatief voor heel smartphone gebruikend Nederland kan zijn. Er zijn slechts 3.500 mensen bevraagd, terwijl er meerdere miljoenen smartphonegebruikers zijn in Nederland. Daar zit zo'n grote marge in (ruim minder dan 0,1% van de gebruikers zijn bevraagd), hoe kan dit onderzoek representatief zijn?
Dan is een basiscursus statistiek wellicht iets voor je. Hier kun je in ieder geval al iets over sampling lezen.
Lijkt me toch een terechte vraag, er wordt immers niets gezegd over de normaalverdeling of samenstelling van de groep. Hoewel Telecompaper een redelijk goede reputatie heeft zou daar per onderzoek wel iets meer over mogen worden toegelicht. Dit soort onderzoek is erg gevoelig voor een Sampling bias.

Verder wordt op de pagina van Telecompaper het onderzoek wel genoemd, maar kom je vervolgens op een overzichtspagina terecht waar niet duidelijk is welk paper het betreft.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee