Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 226 reacties

De ceo van Tesla Motors, Elon Musk, heeft aangekondigd dat het bedrijf in 2025 minimaal een paar miljoen elektrische auto's per jaar moet produceren. Daarnaast kondigde Musk aan dat Tesla de eerste autoproducent zal zijn die volledig zelfrijdende auto's op de markt brengt.

Musk deed zijn uitspraken op het Automotive News World Congress, meldt Reuters. In 2020 moet de productie zijn gestegen naar 500.000 auto's per jaar, om in 2025 een paar miljoen auto's per jaar te produceren. Musk uitte daarbij de verwachting dat het bedrijf vanaf 2020 winstgevend zal zijn. Afgelopen jaar verkocht Tesla 33.000 auto's, de productie moet in het komende jaar met vijftig procent stijgen en alle voertuigen die geproduceerd gaan worden, zijn al verkocht.

Cruciaal voor de enorme stijging is de introductie van Tesla Model 3, die in 2017 zal plaatsvinden. Dit model is een geheel nieuw ontwerp en moet waarschijnlijk rond de 35.000 euro gaan kosten. De Model 3 wordt het vierde model van Tesla en zal kleiner zijn dan de Model S. In de zomer van 2015 zal Tesla ook nog de grotere Model X uitbrengen, een sports utility vehicle.

In Detroit stelde Musk ook dat Tesla de eerste autofabrikant zal zijn die auto's levert die volledig autonoom kunnen rijden. Eerder gaf Musk al aan dat de auto's van Tesla binnen vijf tot zes jaar zelf kunnen rijden. Tesla zal de komende jaren de autopilotfunctie gefaseerd gaan uitbreiden in zijn auto's. Ergens na 2020 zouden de auto's volledig zelfstandig moeten kunnen rijden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (226)

Cruciaal voor deze stijging zijn de oplaadpunten, actie-radius, laadsnelheid.
Absoluut niet het model auto...
Een tesla is nu nog steeds geen auto waar je mee op vakantie gaat.
Je zult op dit moment nog altijd een 2e auto moeten hebben.
Naar mijn mening moet daar de focus liggen bij Tesla, en niet zo zeer op prijs/model etc.
Ik zal namelijk nog steeds geen auto kopen die maar 300km kan rijden, en vervolgens niet binnen 15min opgeladen is. 35.000eu of niet.

[Reactie gewijzigd door tellavist op 14 januari 2015 13:23]

Er zijn maar heel weinig mensen met praktijkervaringen en al deze mensen reageren naar mijn mening te kortzichtig. Ik bezit nu 13 maand een Tesla model S en heb er nu dik 63.000km op zitten.
Ik woon zelf in Groningen en rijd het hele land door zonder problemen of na te hoeven denken of ik het nu wel of niet haal. Afgelopen zomer een roadtrip door Europa gedaan (Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland/Monaco/Spanje/Frankrijk) en heb nog nooit zo relaxed gereden. Waarom een tweede auto nodig?

Ja, inderdaad: je moet ongeveer 30 minuten laden voordat je weer 300km kan rijden. Maar hoe vaak per jaar doe je dat? Wellicht 1 a 2 keer per jaar als je naar Zuid Frankrijk rijdt. Dan doe je er inderdaad ongeveer 3 a 4 uur langer over, maar vergeet niet: het opladen d.m.v. Superchargers is gratis! Dat scheelt dus toch mooi ongeveer 350 euro benzine kosten (1:15, 3000km heen/terug).
Daarnaast is iedere ochtend de accu van de Tesla vol. Ik stap de deur uit en hoef nooit meer te tanken wat me ongeveer een halfuur tot uur per week scheelt (omrijden, tanken, weer&wind). Dus uiteindelijk heb ik veel meer tijd over per jaar. :)

Nee, ik wil nooit meer terug. Het enige minpunt is natuurlijk de prijs, maar de auto was d.m.v. de zakelijke prikkels wel erg aantrekkelijk in 2013/2014. Hopelijk lost Elon dit op met de Model 3.
Dank je voor je inzichtelijke reactie. Vraagje: Wat is de economische verbruiksduur van je Tesla? Je hebt er al 63.000 km opzitten en ik vermoed dat de accupack het meest aan slijtage onderhevig is. Dus als deze versleten is kun je de accupack vervangen en weer als "nieuw" doorrijden en dus de economische verbruiksduur verlengen en wellicht langer doorrijden dan met een brandstof auto.
de chef hier heeft er ook één, allerlei gekke fratsen voorbij zien komen. water in de achterlichten, klepjes op het dak die openspringen en vollopen met water en onafgewerkte punt op het dashbord. geen dingen die ik zou willen zien in een bak van 90k :S
69k* scheelt aanzienlijk, ik dacht altijd dat die bakken 120k waren maar zijn toch een stuk betaalbaarder dan ik dacht

[Reactie gewijzigd door jctjepkema op 14 januari 2015 15:05]

Ligt helemaal aan de opties, het instapmodel zit rond de 70k, de duurste uitvoering is ongeveer 130k.
Tja dat heb ik met mijn Golf 6 ook gehad, noemde dat ding destijds Das Boot :D. Alle wagens hebben problemen het gaat erom hoe het opgelost zal worden door Tesla en dat schijnt zeer goed te zijn. Ik heb zelf een 85D in de bestelling staan dus kan niet wachten.
offtopic:
ging even '85D' opzoeken op google. niet zo handig op het werk.. :+

[Reactie gewijzigd door Dr C op 14 januari 2015 21:01]

Briljant dan ook je giggity avatar 😋
¤ 35k vind ik nog steeds een heel bedrag. Onderhoudskosten zijn er haast niet, alleen om de 8 jaar een accu wissel wat je ook 8k tot 10k kost. Hoe zit het met de actie radius wanneer de accu enkele jaren oud is? Oplaadpaal thuis is éénmalige kosten van 1k. En hoe lang gaat het duren voordat elektrisch rijden belast gaat worden (want ik denk niet dat ze die accijnzen links laten liggen)? Time will tell...Als ik het kon leasen had ik het zeker gedaan.
nou nou, "haas niet" zou ik ook niet zeggen.
Nog steeds een electro motor die nog wat onderhoud vergt. Maar natuurlijk wel nog remblokken en schijven , banden , airco, etc. Die kosten zijn gelijk
Rprp ik ben gewoon zo jaloers op je :-) Enjoy je wagen!
Rprp: Toon mij die oplaadpunten elke 300 Km en ik ga je geloven. Zo'n road trip is ofwel onmogelijk of kost een enorme hoeveelheid planning vooraf. Even spontaan een afslag nemen op het Franse platteland is er niet bij, want je moet wel eindigen bij een stopcontact.
Je brabbelt. Zie hier de behoorlijke spreiding van super charger stations in Europa.
Ik ken het een brabbel niet. Voor normaal gebruik van je auto maakt dit je extreem inflexibel. Je moet gewoon van punt naar punt en vaak kan dat niet. In een gewoon stopcontact kan je de auto niet opladen in een nacht. Die stipjes zien er indrukwekkend uit, maar dat moeten er nog veel en veel meer worden om zonder gedoe lekker rond te kunnen rijden.

Je kunt je batterij niet helemaal leeg rijden, want het risico is dat je langs de weg stil staat.

[Reactie gewijzigd door brabbelaar op 15 januari 2015 19:33]

Voor normaal gebruik van je auto
Óf jij bezit geen auto óf jij maakt geen 'normaal' gebruik van jouw auto, want juist voor normaal* (dagelijks) gebruik moet dit voor zeker voor het overgrote deel van de mensen voldoende zijn.
* [nɔrˈmal] zoals het vaakst voorkomt, zoals de meeste mensen doen
Ik heb een auto. En normaliter plan ik niet precies wanneer ik waar naartoe rijd. Ik besluit in een weekend weg wel eens om te rijden, iemand anders op te zoeken, plots meer dan 300Km in een weekend te rijden. Als ik hiermee van A'dam naar Groningen rijd en daar besluit de provincie in te duiken moet ernstig rekening houden met de beperkingen. Met benzine hoeft dat niet.

Natuurlijk kom je er wel 'normaaĺ' mee van je werk naar huis, maar daar heb ik geen auto van 60 ruggen voor nodig.
Maar bij elke tank station staat toch ook een oplaad punt voor een elektrische auto? :P
Althans hier in friesland staan veel tankstations al met elektrische oplaad punten.
En ik persoonlijk raak ook wel eens in de stress als mijn benzine lampje aan springt :$
woon dan wel niet in Groningen, maar heb 100% dezelfde ervaring, voor mij niets anders dan elektrisch meer na 41.000 km.
Voor echt lange tripjes haal ik een 7 zitter oid van snappcar. want ondanks 7 zitplaatsen in een model S is het te krap in ruimte voor een vakantie.
Twee zitplaatsen zijn voor kinderen.
Rearfacing seat. In de kofferbak kan je affabriek 2 stoelen mee bestellen voor de kinderen.
Denk eens in oplossingen in plaats van problemen, dit probleem komt dus 1, 2 of 3× per jaar voor gemiddeld gezien en dan kan men ook een huur auto nemen. Maar naast dat feit vergeet ook niet het volgende:
  • Neem na elke 2 uur rijden een kwartier pauze.
Bron: Wat is een slaaprijder en wat zijn de gevolgen van slaaprijden?
Superchargers zijn voor het snel tanken onderweg: in 20 minuten laadt de Supercharger de batterij op tot ongeveer de helft.
Bron: Tesla Opladen

Is misschien niet heel praktisch om van dat kwartier een 20 minuten te maken maar dan zou je met een normale rijstijl alweer 2 uur vooruit moeten kunnen.

En dan nog de oplossing die BMW aanbied bij zijn i3 zonder range extender:
Maar wat als u een auto nodig heeft voor een (buitenlandse) zakenreis of vakantie? Ook dan heeft BMW een oplossing voor u, want met BMW Add-on Mobility heeft u altijd de mogelijkheid om uw BMW i3 tijdelijk om te ruilen voor een compleet uitgeruste en all-risk verzekerde BMW of MINI met brandstofmotor.
Bron: BMW Financiering en Verzekering
Die optie van BMW heb je dan wel nodig ook: wij hebben op de zaak (in Duitsland) een i3 zonder extra batterijen en de rijafstand schijnt iets van 100 km te bedragen...... dus een radius van 50 km?
Daar kom je zelfs binnen Nederland niet mee uit!
Grappig dat je naam batteries4ever is maar voor gewoon woon-werkverkeer is dit voor veel mensen ruim voldoende. Neemt niet weg dat diezelfde mensen ook een keer van Amsterdam naar Delft willen om vervolgens weer naar regio Utrecht te rijden en dan heel goed moeten kijken waar men parkeert.
De mensen die klagen zijn altijd diegene die of heel Noord-Amerika rond willen zonder te laden of mensen die de hele dag rijden voor hun werk. Nooit normale situaties die gelden van 90% van de mensen. De actieradius van een tesla prima, zeker voor in West-Europa.
Als in worst-case (verwarming, airco, 140-150 km/u) nog 250 km bereik heeft dan ben ik over en zal ik met plezier elektrisch rijden. Met de besparing die je realiseert door elektrische te rijden vind ik wel een oplossing mocht ik echt een lang stuk (vakantie) af willen leggen.

Edit: Misschien had ik moeten toevoegen dat het een betaalbare auto moet zijn en niet een van een ton.

[Reactie gewijzigd door Deveon op 14 januari 2015 16:54]

Net even gevraagd aan een Tesla S 85+ rijder, die hier naast mij zit. En met 140km/u red je dat. 150 niet.
250 km is echt geen enkel probleem met die snelheden voor de 85 kWh versie.

[Reactie gewijzigd door Navi op 14 januari 2015 16:07]

Dat is ook waar Tesla een punt wint ten opzichte van de concurrentie. Ze hebben hun eigen supercharger netwerk, al is dat in Europa nog wat karig.
En prijs/model is ook zeker waar ze een stap moeten maken. De S is veel te duur, de Roadster niet meer te krijgen en de 3 is waar ze op moeten gaan winnen. Dat zou de auto moeten worden die betaalbaar is en het geld moet binnen brengen. De X misschien ook nog wel, want SUV's zijn populair naar de 3 moet in mijn ogen de betaalbare middenklasser worden.

En ze moeten met een nieuwe Roadster komen, want daar valt ook wel wat te winnen (al was die ook te duur).
De S is veel te duur
Aangezien alle Tesla's al een jaar van te voren uitverkocht zijn is de prijs niet te hoog.
Op de lange termijn en bij grotere productieaantallen is de prijs natuurlijk wel te hoog maar door een forse vergroting van de productiecapaciteit zal de prijs ook wel gaan dalen.
Daarnaast is te duur maar net waar je het mee vergelijkt. Vergeleken met een fiat panda is het duur. Vergeleken met andere auto's van dit formaat en deze prestaties is ie ruim 50% goedkoper.
Dan zou ik je willen adviseren even goed de specs door te nemen. Dan zal je zien dat de concurrentie komt van de BMW m5, Mercedes AMG e of s klasse, of de Porsche panamera. De Tesla is kwam formaat vergelijkbaar met deze laatste. En in de snelste uitvoering goedkoper dan de goedkoopste panamera.
Zodra inderdaad het opladen en oplaadpunten is opgelost geloof ik er wel in. Je kunt nu al bij een snel laad station in 30 minuten je auto tot 80% opladen. Dat is relatief lang. Maar ik ga ervan uit dat we binnen een paar jaar dit hebben beperkt tot maximaal 5 minuten. En dat is meer dan acceptabel. Dan is mijn grootste bezwaar voor een elektrische auto weg.
Ik zou niet te hard hopen op die 5 minuten, maar eerder eens nadenken over je dagelijkse routine. Hoe vaak maak je een trip van meer dan 300km aan één stuk? De meeste mensen doen dan maar 2x per jaar, als ze op vakantie gaan. En als je dan zo'n rit maakt, dan wil je toch iedere 300km wel even stoppen om de benen te strekken. Een half uurtje is dan zo om. Even naar de toilet, bakje koffie, rondje lopen en je kunt weer.

Daar tegenover staat, en dat vergeten veel mensen, dat je in je dagelijkse routine van woon/werk verkeer, eigenlijk helemaal nóóit meer hoeft te tanken! Waar de gemiddelde lease-rijder toch wel 1 of 2x per week aan de pomp staat (en hier vaak zelfs voor om moet rijden om het goeie merk tankstation te vinden), hoeft een elektrisch rijder alleen maar bij aankomst de stekker in het stopcontact te doen. Dat is een heel groot gemak wat iedereen conveniently vergeet als we excuusjes zoeken om nog geen enge elektrische auto te hoeven kopen.
tenzij je op lokatie bent en alle stroompuntjes gevuld zijn. Hoe groot is je gemak dan?
Als er meer elektrische auto's komen en het aantal laadpunten groeit niet navenant, krijgen we nog leuke taferelen bij de laadpomp.
ja als als als, daar ga je weer met je excuzen zoeken. Waarom zouden er niet navenant meer laadpunten komen als het aantal elektrische auto's stijgt? Het omgekeerde lijkt me eerder waar, het wordt steeds lucratiever zo'n laadpunt te maken, dus zal het aantal eerder stijgen dan dalen.
De organisatie die dat regelde onafhankelijk van energieleveranciers stopt in 2013....
Of als de prijzen aan het laadpunt zo achterlijk hoog zijn dat het goedkoper is om op benzine verder te rijden met de plug-in?

Voorbeeldje: Ik parkeer met mijn plug-in gratis bij de huidige klant (luchthavenweg Eindhoven). Tegenover de klant zit een openbaar laadpunt. Het laadpunt is al aan de prijs (61ct starttarief en 35ct/kwh) maar hierbij komen ook de parkeerkosten. Alles bij elkaar kan ik met de kosten voor het laden op deze locatie twee keer zo ver komen op benzine!

Het bedrijf hier in de straat die 3 betaalde (29ct/kwh, zakelijke stroomprijs is hier 9ct/kwh) laadpunten heeft (die permanent onbezet zijn) kan ik ook niet bij laden omdat dit op hun bedrijventerrein zit :/
Dan start je je eigen laadpunt op; voor een laadpunt heb je alleen verbinding nodig met het stroomnet, itt benzinestations die aan allerlei zaken moeten voldoen. Als de regering dan ook nog eens wat meer parkeerplaatsen aanlegt naast de snelweg, en/of meer vergunningen vrijgeeft om laadpunten te plaatsen, moet dat geen probleem meer zijn. Veel bedrijven bieden ook gratis laadpalen aan voor bezoekers / medewerkers, en thuis kun je ook eentje neerzetten. Nee, die infrastructuur komt er wel aan, met enorm veel concurrentie zodat de prijs voor de consument laag blijft.
Dus ik moet infrastructuur gaan aanleggen bij een klant waar ik slechts een paar maanden aanwezig ben omdat de gemeente de bestaande laadpaal onpraktisch duur heeft gemaakt?

Ik heb thuis al een laadpaal waar ik dan ook altijd gebruik van maak, maar met 50 km bereik (plug-in) moet ik bij de klant kunnen laden wil ik weer volledig elektrisch naar huis kunnen rijden.
Benzine rijden wordt nooit een succes wat als er straks nergens tankstations komen. Dan kun je nergens je auto vol tanken! Laten we allemaal op stoom blijven!

[Reactie gewijzigd door Mirved op 14 januari 2015 15:31]

Is deze post serieus bedoeld, of enkel als loze kreet?

Volgens mij IS benzine-rijden allang een succes. Dat is namelijk wat we al meer dan 100 jaar doen: rijden met een verbrandingsmotor. Sinds de uitvindingen van Lenoir (1862, motor op waterstofgas), Otto (1878, verbeterde versie), Daimler (1885, hoge-snelheidverbrandingsmotor) en Diesel (1892, verbeterde zware-olie-motor) rijden we al met verbrandingsmotoren. Het is alleen jammer dat de motor van Lenoir niet met dezelfde brandstof is doorontwikkeld. Dan hadden we een heel groot milieuprobleem wellicht helemaal niet gehad. Mijn vrouw en ik zouden graag een milieuvriendelijkere auto rijden, maar zolang dit soort auto's veel duurder zijn dan verbrandingsmotoren, zal juist de elektromotor moeten vechten om een groot succes te worden. Als straks de fossiele brandstof echt schaars wordt en elektrisch rijden het beste alternatief blijkt, dán kán elektrisch rijden een groot succes worden. Voorlopig is het een gimmick voor milieufreaks en zakenmensen. Ja, de actieradius is al een heel stuk beter dan aan het begin, maar nog steeds is de prijs-/kwaliteitsverhouding scheef t.o.v. de benzine-/verbrandingsmotor.

[Reactie gewijzigd door Jorgen op 15 januari 2015 00:08]

Helemaal mee eens, ik vind het niet zinnig om een auto uit te zoeken op basis van iets onbenulligs als een vakantie, een zware uitzondering.Nederland heeft als geheel een zeer kleine straal plus een dicht netwerk van stations (uiteindelijk), juist ons land is uitermate geschikt hiervoor.
Je moet de vele voordelen inderdaad willen zien en niet blijven hangen in alleen de mogelijke nadelen.

Bijvoorbeeld: EV-rijders stoppen makkelijker met roken.
5 Minuten lijkt weinig, alleen is dat nog steeds veel. Maar al te vaak gaan we op ongeveer hetzelfde moment tanken, na het werk, rond de klok van 5 uur. Met twee wachtenden voor je heb je het al over ruim 10 minuten voordat je weer op weg bent.

Een optie is om thuis een soort van condensator te installeren waardoor je sneller kunt opladen zonder dat je stroomnetwerk overbelast.
Jij ziet dan nog de traditionele tankstation met 4 rijen je kunt natuurlijk een laadpaal op elke parkeerplek plaatsen. Daarnaast is het al zo dat heel veel bedrijven al laadpalen hebben. Laat staan als er straks steeds meer elektrische auto's zijn. Opladen word meer een incidenteel iets. Je laad op bij lange ritten. Werk en woonverkeer word dan denk ik meer door het thuis- en werk laadstation wel gecompenseerd.
Met een Model S kun je prima op vakantie vandaag de dag. Actieradius van pakweg 350 km (met een rappe chauffeur, that is), dan 20 minuten opladen - helemaal gratis - en je kunt weer dik 300 km vooruit. Ik weet dat je er met een 'normale' auto sneller bent, maar de drempel is echt zo hoog niet meer als veel mensen nog steeds wel denken dat die is.

Ik denk dat de prijs wel degelijk het grootste obstakel is, want wees nu eerlijk, wie kan er tegenwoordig even een auto van een ton (model s met wat extra's) privé aanschaffen? En als je dan al zo iemand bent, waarom zou je dan niet een leuke luxe Mercedes, Audi, BMW, etc. kopen? Desalniettemin zijn ze momenteel als warme broodjes over de toonbank aan het gaan, dus in dat opzicht denk ik eerlijk gezegd dat er op het moment helemaal niet over serieuze drempels gesproken kan worden.
Zeker hier in Nederland waar de afstanden relatief klein zijn is zo'n Model S zakelijk ideaal.. Je rijdt hem in de lease spotgoedkoop vergeleken met normale brandstof auto's in dezelfde klasse..

Buiten dat is het gewoon een heel mooi stukje interessante nieuwe techniek wat mensen aantrekt.. Ik zou het ook wel weten hoor.. Maar helaas zit zo'n leaseauto er voor mij niet in, moet alles privé betalen..
Als je zakelijk een tesla S in het verleden hebt aangeschaft met VAMIL/MIA/KIA (belastingvoordeeltjes) krijg je alleen al 63% van de aankoop prijs terug van de belastingdienst. Daarnaast nog even 5 jaar afschrijving en geen bijtelling. In principe komt het erop neer dat je na 3 jaar er geld op gaat verdienen.
JA, maar wie betaalt die 63% dan? daar zal op een gegeven moment een eind aan komen.
Dat komt / kwam (mag ik hopen) uit de zware accijnzen voor benzine en de wegenbelasting. En ja, daar komt een einde aan / is er al gekomen; de 0% regeling voor volledig elektrische leaseauto's is volgens mij ook al weer afgelopen. Was iig iets mbt bijtelling voor milieuvriendelijke auto's bijgesteld.
"waarom zou je dan niet een leuke luxe Mercedes, Audi, BMW, etc. kopen? "

Zag laatst op Twitter iemand voorbijkomen die Tesla vergeleek met BMW 525D (zakelijk). Op de levensduur van de Tesla (8 jaar garantie!) kwam deze ¤ 55.000 goedkoper uit dan de Bavariaan.
Verbaast me niks.. Moet je eens uitrekenen wat je bespaart aan brandstofkosten.. Tevens op onderhoud wat een elektrische auto amper nodig heeft.. En dan nog alle belastingvoordelen van dit moment..

Het is alleen zo jammer dat in dit land vooral alleen de leaserijders profiteren van allerlei financiele voordelen.. Particulier is het nog steeds niet te betalen..
Hangt ook van de kosten af... Ik zou zelf net wat meer range willen dan 300 km zodat ik comfortabel vanuit zuid limburg naar friesland kan rijden, maar veel meer hoeft wat mij betreft niet. Als je dan genoeg bespaart met zo'n auto om die ene keer dat je een grotere afstand wil afleggen een auto te kunnen huren, tja, waarom niet?
Uiteraard is het ook een persoonlijke keuze, sommige mensen gaan inderdaad vaak met de auto op vakantie, ikzelf heb volgens mij met met 1 of 2 uitzonderingen nog nooit meer dan dik 300 km op een dag gereden.
Range is ook hoger dan 300km,
als je wagen volledig volgelanden is heb je een bereik van 390 of 502 (afh van het model).
Als je afstanden doet die langer zijn, kan je onderweg opladen bij een supercharger, en die superchargers zorgen ervoor dat je in 30 min terug 270km verder kan rijden. Trouwens, als je een stop maakt van 40 min ipv 30, kan je zo'n 400 km extra rijden.
Conclusie, je kan eigenlijk eenvoudig naar het zuiden van frankrijk rijden met een tesla, zonder in te boeten aan comfort (vertek met volledige batterij, na 500km eten => stop van 40min, terug 400 km, stop van 30min en je komt aan op je bestemming). Voorwaarde is wel dat er natuurlijk plaats vrij is aan de supercharger. (ik zou je ook zeker eens aanraden om een kijkje te nemen op de website)
Natuurlijk moet je verblijf op vakantie mogelijkheden hebben om je auto ginds op te laden...
Die afstanden zijn wel enkel het geval als je aan een slakkegangetje je voortbeweegt, ik ga ook wel eens de andere kant op vakantie en dan rijd ik 's nachts ipv overdag zodat ik gewoon vlotjes kan doorrijden. Ik vraag mij af wat er van dat bereik nog overblijft in Duitsland wat ik nu zonder problemen kan doorkruisen aan een gemiddelde snelheid van 200km/u. Zelf in andere landen zal ik niet te vaak 120km/u rijden op de snelweg, en volgens mij zijn al die afstanden die genoemt worden berekend op max 120.
Aan 160km/u rij je bv al maar 200km, met mijn rijstijl mag ik waarschijnlijk elk uur even aan de kant gaan staan. 8)7

En dan heb je nog het feit dat er voor de prijs van een Tesla stukken leukere auto's te koop zijn.
Jep, heb het ondertussen eens gevraagd aan iemand met een tesla, en de range is toch een stuk minder als wat men beweert (beetje afhangend van weer en snelheid).

En idd, luchtweerstand is kwadratisch evenredig met snelheid dus als je 1.5 keer sneller rijd dan voorzien, verbruik je al meer dan het dubbele.
Maar waar het hier echt over gaat, is dat het tesla-concept wel doenbaar is. Met hun supercharge network kan je vrij probleemloos op vakantie gaan. Het percentage mensen dat die snelheden aandurft met gans hun gezin in de wagen is ook vrij verwaarloosbaar, plus het aantal wagens dat dit aankan is ook nog eens beperkt. Bijgevolg voor mij niet echt een breekpunt...
Met het geld dat je uitspaart door het rijden op elektrischiteit kun je voor je vakantie een benzine auto huren.
Dit gebeurd ook al bij verschillende lease maatschappijen. Hier lease je een electro auto en tijdens je vakantie wissel je de auto om bij het leasebedrijf voor een auto in een duurdere bijtelling klasse. Zo betaal je 11 maanden 7% van 35000 en 1 maand 25% over bijvoorbeeld 30000.

Nu moet ik wel zeggen de de electro auto op dit moment te duur zijn voor mijn leasebuget maar 35.000 euro gaat dan wel lukken.

Ik moet wel een kanttekening zetten want als leaserijder rijd ik vaak per dag meer dan 300 kilometer en niet op elke plek waar ik kom is een laadpaal. Dus actie-radius van 300 is echt veel te weinig. maar met 500 kom ik een heel eind.
Ik moet wel een kanttekening zetten want als leaserijder rijd ik vaak per dag meer dan 300 kilometer en niet op elke plek waar ik kom is een laadpaal. Dus actie-radius van 300 is echt veel te weinig. maar met 500 kom ik een heel eind.
Voor die keren dat er op geen enkele locatie waar je komt een laadpaal is kun je onderweg even chargen ( en lunchen) bij een Tesla supercharger station of andere oplaadlocatie.
Als je met de auto op vakantie gaat zou een shortlease/huur auto voldoende zijn of desnoods ruil je even van auto met een vriend/familielid je hoeft voor die 3 weken per jaar echt geen 2de auto erbij te hebben.

Trouwens het gros van de Nederlandse huishoudens heeft al 2 auto's ;). Ook zou met goed plannen het geen probleem moeten zijn, je kan natuurlijk niet in 1x door naar de zuid-kust maar als je het planned met een hapje/drankje of overnachting (binnen 30 minuten zit je vaak al op 80% van de capaciteit, genoeg dus voor plassen, drinken en even rusten)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 14 januari 2015 13:29]

Zo lang de prijs nog in de > 70.000 range zit zal de prijs nog steeds wel de grootste belemmering vormen voor een gemiddelde consument. Dit is echt geen prijs om op te kunnen schalen naar miljoenen en deze auto's voor de gemiddelde consument bereikbaar te maken.
Het probleem is nog wat groter dan dat, ook in de 30.000 range blijft betaalbaarheid een probleem, tenzij je leent. De meeste mensen in Nederland zijn aangewezen op occassions, 10.000 tot 15.000, misschien 20.000 max. Het zal dus lang duren voor de echt grote groep binnen bereikt komt.
Dat niet alleen, Tesla verwacht zeker tegen die tijd nog steeds de enigste autofabrikant te zijn die elektrische auto's verkoopt. Die miljoenen gaan denk ik tegenvallen.
Ze zijn nu al niet de enige die elektrische auto's verkoopt.
Wereldwijd is Nissan nummer 1.
Renault nummer 2.
Tesla nummer 3.
De rest is hard bezig de achterstand weg te werken.

Het grootste opstakel is nu nog betaalbare accu's.
Het spookbeeld van dat opladen verdwijnt vanzelf als meer mensen met real world ervaring het wegblazen.
Ik ga dit jaar met mijn Tesla Model S naar Slovenië op vakantie en dat gaat echt geen enkel probleem zijn. Goed, elke +/- 3 uur moet ik even een tussenstop houden van 30 minuten om bij te laden aan een Tesla Supercharger. Maar dat is ook wel weer gezond voor de concentratie op de weg. En ik vind het zelf ook wel relaxed om wat rustig aan te doen en daarnaast is het sowieso al geen weggegooide tijd, want in die tijd kun je dan mooi even lunchen.
Dan neem ik de trein, het vliegtuig of huur ik een auto.
Luister naar Steve Jobs, er zal altijd een markt blijven voor "trucks" (pc's)...maar de meerderheid wil (zeker in de steden) een compacte auto voor woon-werk en boodschappenverkeer. Voor 75% van de bevolking volstaat zo een auto.
Voor dat laatste komen/zijn oplossingen: je batterij wordt dan vervangen voor een volle, waardoor je net zoveel tijd kwijt zou zijn als een gemiddelde tankbeurt (bron).
Mijn ouders zitten overigens qua vakantie in een vergelijkbare situatie, maar huren voor zo'n aangelegenheid gewoon voor een paar honderd euro een vakantie-wagen.
Het vervangen van de batterij lijkt me op langere termijn geen zinvolle oplossing.
Het kan in theorie wel iet sneller dan opladen (hoewel opladen vermoedelijk in de toekomst nog wel wat sneller wordt) maar het is relatief duur omdat je meer accu's nodig hebt plus opslag en een hele dure omwisselrobot.

Het is wel een oplossing voor electrische bromfietsen en fietsen waarbij een gebruiker zelf de wissel met de hand kan uitvoeren
De tesla rijd volgens de tesla site 380 KM of 480KM. Als ik op vakantie ga wil ik wel half uurtje koffie drinken als ik een van deze afstanden heb gereden. Moet er natuurlijk wel een oplaadstation zijn.

In ieder geval zijn deze afstanden ruim voldoende om dagelijks meer rond te komen. 's avonds opladen en dan kun je de volgende dag weer verder. Bovendien ga ik meestal met een vliegtuig of een gehuurd busje (wielrennen) op vakantie. Ik bedoel maar vliegreisje naar italie kost een keer 50-100 euro. Kun je niet voor gaan rijden. Veels teveel moeite.
Heb je dat recentelijk van een Model S eigenaar gehoord? Ik geef toe het duurt misschien een uurtje langer, maar ik ben met een Model s naar Oslo München en Barcelona gereden, en met de Superchargers is dat absoluut geen probleem.
Bovendien maakt het feit dat je in een spaceship from the future rijd dat uurtje meer dan goed.
Als je elke week naar de andere kant van Europa moet tikt die extra tijd misschien wel aan, maar voor de 95% van de mensen die een paar keer op vakantie gaan heb je absoluut geen tweede auto nodig.

Ik geef toe hij is momenteel behoorlijk duur, maar daarnaast zijn voor mij alle obstacels om electrisch te rijden weggenomen.
Een tesla is nu nog steeds geen auto waar je mee op vakantie gaat.
Oh nee? Onlangs is er nog een Tesla met zeven man erin van Amsterdam naar Monaco gereden. Ook een ritje Amsterdam-Londen kan gewoon nu al!
Jij misschien niet, maar ik wel.
Kijk naar de model S: die is behoorlijk duur, maar toch worden ze goed verkocht. De lage prijs van de model 3 gaat echt doorslaggevend zijn. Een actieradius van 300km is dan echt wel voldoende, je moet het gewoon aanwennen om elke avond als je thuis komt je auto aan de stroom te hangen. Iets wat mogelijk straks ook nog eens vanzelf gaat.
Inderdaad. Mijn mobile kan ook 3 dagen mee op een accu maar gaat braaf elke avond op mn nachtkastje op de lader
Verkocht als leaseauto ja.. Particulier amper denk ik..

Ik ben benieuwd wat ze straks op de 2e handsmarkt gaan doen als ze uit de lease komen..
Dus je punt is?
Ze zijn verkocht.

Wat ze tweedehands gaan doen? Minimaal hetzelfde als iedere wagen die nieuw 69k gekost heeft.
Misschien houden ze hun waarde nog wel beter, aangezien er 8 jaar garantie op zit!
Maar je zou wel aan de gemeente kunnen vragen of ze bijvoorbeeld een oplaadpaal voor je huis installeren, ivm CO2-neutraalheid en het promoten van electrische auto's enzo.
Denk in mogelijkheden, niet in problemen. Ook wel DiMmen in plaats van DiPpen.

Bijvoorbeeld, ik noem maar wat: maak van elke lantaarnpaal een laadpaal.

Echt, zo moeilijk en negatief is het allemaal niet!
Als het alleen voor de vakantie is kan je beter voor die paar weken een auto huren. Kan je echt geen tweede auto voor kopen/onderhouden.

Dat vindt ik daarom niet echt een - punt.
actieradius en laden kan wel een punt zijn (afhankelijk van de dagelijkse afstand die af moet leggen).
Dat kan denk ik alleen opgelost worden door accu's te verwisselen.. Tesla was daar ook al mee bezig.. Gaat sneller dan jij je auto vol kan tanken..

Uiteindelijk zie ik als eerste op snelwegen ook oplossingen komen waarmee je je auto via inductie oplaadt.. Maar dan is het ook allang niet meer belastingvrij rijden natuurlijk, de overheid is niet gek en let vooral op de centen..
Tesla moet een service aanbieden voor een huurauto voor op vakantie. Zoals BMW dat heeft (maar daar betaal je dan wel voor). Dit zou veel mensen over de drempel trekken voor een elektrische auto. Want voor woon-werk heeft een Tesla of een Zoe, of een Leaf of een i3 al genoeg bereik. Alleen voor de wat langere afstanden heb je een probleem en 'bijtanken' onderweg is niet erg handig, of duurt een half uur. Daarbij is een goedkoper model echt wel handig, want niet iedereen leased een auto en de goedkoopste Tesla is voor 90% van de prive-rijders in NL onbetaalbaar en/of niet rendabel.
Voorlopig is de lease markt heel praktisch omdat het zorgt dat bedrijven die ze leasen ook meteen oplaadpalen op hun parkeerterrein neerzetten.
En de aanschafprijs moet lager, want een Tesla is nog steeds niet te verkrijgen voor een leuke prijs van een huidige kleine middeklasser. Dus daar zal een klein model voor moeten komen met dezelfde techniek. Pas dan zie ik zijn voorspelling uitkomen ;)
Afwachten wat ze op de 2e handsmarkt gaan doen als ze uit de lease komen.. Particulier zullen dit soort auto's nieuw voorlopig nog te duur blijven denk ik voor grote aantallen verkoop..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 14 januari 2015 14:17]

Daar heb je helemaal gelijk in, maar er zijn ook veel mogelijkheden met auto's die niet een erg grote actieradius hebben. Zo zie je in Amsterdam erg veel Tesla Model S taxi's. Ideaal voor zakenverkeer tussen schiphol en de stad. Taxi's staan relatief vaak ergens te wachten, dus dat is een ideaal moment om even op te laden.

Woon-werk verkeer is ook prima mogelijk, maar je kan inderdaad nog niet met deze auto's op vakantie, tot ze echt snel laden of batterijen kunnen wisselen. Maar goed, het gaat volgens mij erg goed met Tesla, gezien het aantal modellen dat ik dagelijks zie rondrijden, dus er zullen vast niet al te veel problemen zijn met de actieradius.
omdat ze veel minder klandizie hebben vanwege onze hoge bevolkingsdichtheid en (ondanks alle zeveraars) een heel goed openbaar vervoer netwerk.
daarbij komt een hoge regeldruk, belastingen, accijnzen op brandstof.
en niet te vergeten de mensen die nog een taxi kunnen betalen kunnen het makkelijk betalen de rest zit hutje mutje in de bus gestouwd.
De vraag hierbij is: wíl ik zo'n zelfrijdende auto. Daar ook Google en andere autofabrikanten daar druk mee zijn denk ik hier echt een trent te zien. Vooralsnog vind ik zelf rijden toch het leukst. Ik rijd iedere dag op en neer tussen Rotterdam en Den Haag en zelfs dan zou ik m niet op autopilot zetten vermoed ik!
Dat gaat gewoon gebeuren, denk ik. Zelf rijden is ook maar twijfelachtig leuk als je het dagelijks moet doen. In de randstad rij je in de file, je moet je aan saaie snelheden houden, en je leven wordt lastig gemaakt door vervelende verkeersdeelnemers die niet zitten op te letten of niet doorrijden, etc.

Stel: Jij bent lid van een service die jou iedere werkdag om 08:30 uur thuis komt ophalen. Je stapt in en geeft aan of je wel of niet wilt carpoolen (+5 min reistijd, maar -25% reiskosten). Terwijl jij nog even je ogen dicht doet of via de ingebouwde internetverbinding alvast wat gaat werken, of gewoon gaat teleconferencen, rijdt de auto jou naar je bestemming. Je komt veilig aan, je komt altijd op tijd, en je kan tijdens je reis gewoon doen wat je wilt.

Geen onderhoud, vele malen goedkoper dan het zelf hebben van een auto, zelfs goedkoper dan het OV, en altijd van deur tot deur. Dat klinkt mij als een ideale oplossing. Mensen die graag zelf willen rijden snap ik ook wel, maar waarom zou jij 20k uitgeven voor een middenklasser die APK, brandstof, onderhoud, verzekering, etc. nodig heeft als jij ook gewoon vervoer kan regelen zonder al die ongemakken?

Men werd vroeger ook niet blij van mobieltjes; "Ben je aan het fietsen, dan word je gebeld", "Telefooncellen zijn er toch al?" Nu zijn we nog geen 15 jaar verder en iedereen is bereikbaar via een GSM.
Mooi toekomst idee, in 'het eggie' zie je zulke zaken enkel in films. Begint al bij 'carpoolen', meest gefaalde iets van de afgelopen 10 jaar, dat veranderd niet, zal niet veranderen.

Maargoed, gros wat er op de weg zit is kantoorpersoneel, fabriekpersoneel, zij kunnen weinig tot niets doen in de auto, vrijetijd rijders, bezoek familie, winkelen. Vrachtauto's, bestelbusjes, onderhoudwagentjes, zijn die ook allemaal klaar voor 'zelf rijdende autos'?

Om dan over aanschaf van een auto niet eens te beginnen, het gros wat je rond ziet rijden komt niet eens meer tot de helft, of het zijn ex-lease of aftrappertjes.

Elke keer wordt die toekomstvisie weer met paar jaar doorgeschoven, weer wat nieuws, weer wat anders, benzine is nu al 10x opgeraakt, hybrid was de nieuwe shizzle, nee waterstof is de toekomst, autonoom rijden is de standaard..

2025 is nog ver weg, maar wat is er nu veranderd de afgelopen 15 jaar? (in 2000 spraken ze al over zelfrijdende autos en electrische wagens, als het aandeel electrische autos nu op de straat over de 5% komt, zou ik al verbaasd zijn).

Ik kan in Gouda alleen al zo 7 locaties opnoemen waar ik zeer benieuwd ben of zo'n zelfrijdende auto daar überhaupt doorheen komt, of zelfs ooit zou kunnen rijden.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 14 januari 2015 14:00]

Carpoolen is echt niet overal gefaald. Er zijn zeer grote communities in Nederland die het doen, en sommige bedrijven belonen het met betere parkeerplekken.

Iedereen kan iets doen in een zelfsturende auto, al is het maar het nieuws lezen, slapen, je scheren.

Juist de revolutie is dat aanschaf niet eens nodig is. Je vult in een app in wanneer je vervoer nodig hebt, en een auto komt je in zijn eentje halen. De totale waanzin die we nu hebben waarin een auto 95% van zijn levensduur niets doet, is dan over.
Ik zou direct mijn wagen wegdoen als ik aan een fractie van de kost van een taxirit zo'n automatische wagen kan oproepen en gebruiken. Ik gebruik mijn wagen extreem weinig en door het scheve systeem van verkeersbelasting en autoverzekering dat aanzet tot freeridergedrag en dus files, betaal ik extreem veel per kilometer. De brandstofprijs weegt bij mij helemaal niet door in het totaalplaatje; ik zou vandaag perfect 3 euro ipv 1 euro willen betalen voor een liter diesel als ik dan geen aparte verkeersbelasting en verzekering moet betalen. ...of hoe de zuinige wagenbezitter wordt benadeeld.

In verhouding moet ik ook heel vaak naar de autokeuring en die kost en tijdverlies zou ik graag zien wegvallen (als je bv 12 uur per jaar met de wagen rijdt en 1 uur rekent voor het maken van een afspraak, de verplaatsing naar het keuringscentrum en de eigenlijke keuring, dan voelt dat zeer tijdsverspillend aan).
Jazeker, zowel een auto bezitten als rijden is bizar duur. Toch ben ik niet 100% optimistisch dat dit ooit veel goedkoper worden met zelfsturende autos die je niet zelf bezit. De overheid zal daar een stokje voor steken of het op een andere manier van je halen.
Carpoolen gebeurt enorm vaak is mij opgevallen. Collega's die elkaar thuis ophalen en de kosten delen, en onderweg nog aanspraak hebben. Scheelt sommige mensen gewoon vele tientallen Euro's per week aan OV-kosten, en het kost veel minder tijd.

Vrachtauto's zullen vervangen worden binnen landsgrenzen. Als ze de grens overgaan wordt het vast onmogelijk op korte termijn. Maar een bevoorradingswagen voor de supermarkt rijdt een voorspelbare route. Dat is te automatiseren zonder verrassingen.

Bestelbusjes idem, maar aangezien die toch iemand nodig hebben voor het laden en lossen zal dat vast niet op korte termijn nodig gaan zijn.

Mensen die "niks" te doen hebben in de auto? Net als mensen die "toch nooit gebeld" gingen worden? Als jij een ritje moet maken naar familie aan de andere kant van het land, dan heb je anderhalf uur om in je zelf-rijdende auto te zitten. Je kan lekker gamen, een beetje Tweakers.net lezen, misschien een serietje kijken via Netflix, of even lekker slapen. Of gewoon van het uitzicht genieten.

Wat is er veranderd in de afgelopen 15 jaar? Kijk eens naar de AAPL (Apple) stocks. Doe eens. Kijk eens hoe dat is gegaan. Apple stond ooit op een TED presentatie te laten zien hoe multi-touch schermen werkten. De mobiele telefoon en zeker de smartphone zijn gekomen. Iedereen heeft er nu 1. Laptops en tablets zijn sneller geworden. Hybride auto's zie je steeds vaker. En in Amsterdam zie je met grote regelmaat de Tesla's voorbij rijden.

Auto's die zelf rijden gaan vast locaties krijgen waar ze niet mee uit de voeten kunnen. En dan is het volgens mij heel simpel: Die plekken komen ze gewoon niet. En als iemand daar echt graag doorheen wilt, stapt hij maar uit. En in noodgevallen zou de auto uiteindelijk een controller kunnen presenteren waarmee de inzittende zelf de auto kan besturen (tot een max van 20 km/u) totdat deze het weer kan overnemen.

Of in geval van nood: De auto maakt verbinding met een medewerker van Tesla die de controle handmatig overneemt via een satelliet.

Handmatig bestuurde auto's zullen we nog vele jaren blijven zien, maar ik vind dat idee nu al hopeloos verouderd ;)
Ik kan in Gouda alleen al zo 7 locaties opnoemen waar ik zeer benieuwd ben of zo'n zelfrijdende auto daar überhaupt doorheen komt, of zelfs ooit zou kunnen rijden
Je zou de auto voor dat soort situaties manueel besturen moeten kunnen. Eventueel alleen met lage snelheid (<10km/uur) zodat een rijbewijs niet eens nodig zou zijn.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 14 januari 2015 15:08]

Ik denk dat eerder de vraag is hoe lang dat nog mag. Overheden zitten nogal te springen om dit te kunnen verplichten als safety feature. Ik zou zelf ook liever de keuze houden, want als ik niet meer zelf mag rijden dan hoef ik ook geen auto meer. Sowieso zou dat een dooddoener voor variatie zijn, want wat moet je met een 200pk+ blok als je auto toch netjes achter de rest aan tuft, mooi aan de snelheid houd en zo economisch mogelijk rijd.
De primaire functie van vervoer (veilig en efficient van A naar B) is van een veel groter maatschappelijk belang dan persoonlijke entertainment waarde, lijkt me.

Daarnaast ieder zijn ding, maar differentiatie op autos vind ik in het drukke en platte Nederland overschat. Je hebt niet zo heel veel aan meer PKs of een 4-wheel drive, het levert weinig voordelen op.
Sommige mensen komen ook wel eens buiten Nederland. 8)7

En als je veilig en efficient van A naar B wilt komen hebben we het openbaar vervoer, de reden dat ik een auto gebruik en niet trein/bus is toch wel omdat het gewoon ongelooflijk leuk is om zelf te rijden. En zelf in Belgie en Nederland worden die pk's ook ten volle benut.
Veilig en efficient van A naar B betekent automatisch openbaar vervoer? Dat is de meeste inefficiente vorm van vervoer voor veel mensen.

Dat jij auto rijd omdat je het leuk vind maakt het nog niet tot hoofddoel van onze infrastructuur. Die is er niet voor de leuk.
De trein is milieuvriendelijk, je hoeft niet zelf te rijden en de kans op een ongeval is minimaal. Lijkt mij redelijk eficient en veilig. Meeste mensen rijden nog altijd auto omdat ze het gewoon leuker vinden, iemand die beweert dat pk's geen voordelen opleveren zal dat uiteraard niet snappen.
Met efficientie doelde ik efficiente in tijd. Het OV is daarin meestal erg slecht.

Ik geloof niet dat mensen auto rijden boven openbaar vervoer omdat auto rijden zo leuk. Men wil op de snelste manier van A naar B, en daarvoor is er een auto. Ik ken weinig mensen die woon-werkverkeer leuk vinden.
Wat denk je als
  • de verzekering een tarief heeft voor wanneer jij rijd en een lager tarief voor als de auto zelf rijd.
  • de leasemaatschappij een lager tarief aanrekent wanneer de auto zelf rijd.
  • de actie radius van de auto 10-20% stijgt
etc
Eerlijk gezegd denk ik dat de leasemaatschappij een lager tarief gaat rekenen als jij de auto niet rijdt. Als een automatische piloot rijdt je zuiniger, veiliger en beter naar de eindbestemming. Jij als bestuurder kan verkeer schakelen (doe dit 1000 keer en je schakelbak is flink beschadigd), je kunt ongelukkig veroorzaken door er even niet bij te zijn etc. Meer risico betekent hogere verzekering, wat resulteert in een hoger tarief.

Ik vind het idee van Blue-eagle zeker een goed idee en zie hier in de toekomst ook zeker start-ups in ontstaan.
Dat is écht een leuke route ook Rotterdam - Den Haag maakt ongeveer niet uit welk tijdstip. Ik zet de mijne eigenlijk altijd op de half auto piloot, cruise control. Nee gewoon woon-werkverkeer zou voor mij prima automatisch mogen gaan, maar goed waarom ga ik 'naar' werk? Ik ben thuis minstens net zo productief als software ontwikkelaar, maar goed ouderwetse bedrijfsvoering verander je ook niet zo maar.
De "groene" auto's zijn de nieuwe vervuilers.

1. Auto's met accu's zijn erg zwaar, lichtere auto's kunnen met minder brandstof (in welke vorm dan ook) vooruit.
2. Accu's zijn niet duurzaam, metalen (zoals bijv litium) worden vaak gewonnen onder slechte omstandigheden en zullen ook uitputten.
3. Elektrische energie is niet persé groen, erg afhankelijk van de centrale

no-offence tegen Elon Musk, wat hij doet doet hij erg goed.

De groene oplossing zit in lichte auto's, met duurzame materialen en de mensen zelf kunnen het grootste deel besparen door goed te rijden/anticiperen (ruim 30% !)
Ik ben wel benieuwd of er minder CO2 uitstoot is per km als je ook kijkt naar hoe de elektrischiteit geproduceerd wordt. Ik kan me wel voorstellen dat dat een stuk minder is dan als je bijvoorbeeld op diesel of benzine rijdt.

Elektrische auto's zijn ver van ideaal, maar ik denk dat het al een stuk beter is dan een stinkbak met een inefficiente verbrandingsmotor?
Nee het meeste voordeel in uitstoot wordt behaald in het transport van de "" brandstof"" en daar is elektrische energie in het voordeel tov olie. De uitstoot per km met door centrales opgewekte energie KAN minder CO2 uitstoten, vooral kernenergie is erg goed, maar daar zijn ook niet zoveel voorstanders van.

Ik ben geen voor of tegenstander van elektrische auto's maar men moet goed weten wat echt groen is en niet, en er veel meer dan enkel de co2 uitstoot van auto's.

Stinkbakken met inefficiente verbrandingsmotoren zijn er niet meer, de benzine motoren zijn tegenwoordig ontzettend zuinig met lage uitstoot maar hebben als nadeel dat ze een auto mee moeten zeulen die tegenwoordig 1500kg weegt waar deze klasse vroeger 750-900kg woog.

Echt het meest millieu vriendelijk kunnen we rijden met lichtere auto's
Beste Pinin,

je hebt gemist wat het grootste millieu probleem van deze tijd is.

Of een auto groot of klein is doet er niet toe. Of hij veel of weinig energie gebruikt doet er ook niet toe.

Maar als er bij de productie of het gebruik fossiele koolwaterstoffen worden verbrand is het een vuile auto. Als er bij productie en gebruik geen fossiele koolwaterstoffen worden verbrand is het een schone groene auto.

Het probleem heet global warming. Het zal niet al het leven op aarde verwoesten. Uiteindelijk leefden de dinosaurussen ook in een veel warmer klimaat.
De aarde is alleen niet meer geschikt voor bewoning door zoogdieren, maar mogelijk vind je dat niet zo erg?
Blijkbaar heb je gemist dat onlangs de grootste electriciteits producent van europa al zijn centrales die fossiele brandstoffen gebruiken in een sterfhuis constructie heeft ondergebracht.

Electriciteit uit kernenergie en koolwaterstoffen is eerder historie dan dat de meeste auto's op batterijen rijden.

En auto-accu's zijn zeer duurzaam. De metalen daarin worden niet verbruikt, maar zijn heel goed te recyclen.
Hoeveel energie kost het winnen, produceren transporteren en recyclen van de metalen.

Accu's zijn nasty!
We hebben het hier over lithium. Dat is geen metaal wat heel erg veel problemen veroorzaakt. Het is niet giftig zoals zware metalen, dus hoef je geen extreme voorzorgsmaatregelen te nemen. De energie bij recycling is simpele electro-chemie, dus ongeveer net zoveel als de batterij opladen van 0% tot 100%.

Transporteren boeit ook niet. Boten zijn zuinig. Bovendien, verreweg de meeste kilometers maakt lithium terwijl het in je auto zit.

Kortom, de hele overhead is maar een fractie van het normale energie-gebruik voor vervoer.
Accu's zijn nasty!
Mooie, algemene stelling. Kun je 'm ook algemeen onderbouwen?
1. Auto's met accu's zijn erg zwaar, lichtere auto's kunnen met minder brandstof (in welke vorm dan ook) vooruit.
2. Accu's zijn niet duurzaam, metalen (zoals bijv litium) worden vaak gewonnen onder slechte omstandigheden en zullen ook uitputten.
3. Elektrische energie is niet persé groen, erg afhankelijk van de centrale
Accu's zullen zeker lichter worden in de toekomst.
Accu's zijn wel duurzaam omdat accu's prima gerecycled kunnen worden voor bijna 100%. Het Lithium dus ook. Zeker als de grondstoffen voor de accu's moeilijker te winnen wordt. Nu is het nog onvoldoende rendabel door het klein aanbod van accu's maar dat gaat natuurlijk veranderen als er miljoenen auto's op de weg komen.
De vooraad Lithium is overigens vrijwel niet uit te putten want het zit bijvoorbeeld gewoon in lage concentraties in zeewater. Overigens is het natuurlijk helemal niet zeker dat toekomstige elektrische auto's nog lithium nodig hebben.
Elektrische energie is groener dan energie uit een fossiel brandstofmotor. Elektrische centrales worden bovendien ook steeds efficienter terwijl ze minder vervuiling uitstoten en de minder efficiente centrales zullen de komende jaren vanzelf verdwijnen omdat een minder efficiente centrale ook minder financieel rendabel is. Elektriciteitsopwekking kan bovendien groene bronnen.
Nou, meneer Musk heeft er vertrouwen in. De Tesla's zijn nu nog erg duur en vooral in Nederland met onze belastingvoordelen als bedrijfsauto populair.

Daarnaast zitten andere auto fabrikanten ook niet stil, als wil hij dat wel zo doen geloven. Mercedes is ondertussen al veel verder met een autonome auto dan Tesla, en die is ook al te koop. Ik verwacht dan ook niet dat hij die claim waar kan maken, zeker niet als Google de technologie eerder kan leveren.

Maar, Tesla heeft in ieder geval bewezen dat ze daadwerkelijk levensvatbaar zijn. De andere populaire milieu auto in Nederland was dat niet (Fisker Karma). En Elon heeft al wat successen op zijn naam.
Hij heeft het wel zorgvuldig verwoord natuurlijk, hij verwacht dat Tesla de eerste autoproducent zal zijn die zelfrijdende auto's op de weg zet. Google is geen autofabrikant ;)
Ah, zo staat het hier boven niet. Daar staat dat ze aankondigen dat te gaan zijn.

Maar goed, zoals ik zei gaat Google wel die technologie leveren aan andere fabrikanten om dat ze zelf geen auto willen bouwen. Tesla heeft zover ik weet nog vrijwel niets, terwijl Google al rijdende auto's heeft en Mercedes auto's verkoopt die al een groot deel van de zaken kan, en zelfs een optie bied om het stuur los te laten (voor korte tijden).
Ik denk inderdaad dat Google verder is, maar Tesla heeft niet niets, een paar maanden geleden was er een update voor de model S waar nu ook de optie in zit dat de auto zelf stuurt en remt als hij een andere auto voor zich ontdekt. Daar waren toen ook filmpjes bij, dat deed het ding gewoon netjes.

Of wellicht zijn ze zo slim om alvast alle sensoren in die Tesla's te zetten waardoor ze de Google oplossing gewoon in kunnen pluggen.
Maar misschien gebruikt Tesla wel de technologie van Google bv...
Als je het over de nieuwe Mercedes-Benz F 015 hebt... die is nog een tijdje niet te koop.
Hoe weet jij dat Mercedes verder is dan Tesla? Omdat ze de één een concept model heeft laten zien?
Nee, een S met inteligent drive bijvoorbeeld. Die stuurt en houd afstand, en kan zelfs stoppen en weer verder rijden.
Als ik dit https://www.youtube.com/watch?v=E_ZNG8cmnlw filmpje mag geloven, heb ik niet veel vertrouwen in de systemen van Mercedes. Zelfs de VW Up stopt op tijd, de Merc niet.
Erg populair durf ik te zeggen.. Voor zo'n dure auto zie ik ze namelijk best veel rondrijden.. Hier in de straat alleen al staan er 2..

Dat komt inderdaad door alle belastingvoordelen als je hem least.. Particulier is het helaas niet te betalen.. Ik heb er best interesse in, vind het prachtig waar Tesla mee bezig is.. Hopelijk wordt de Model 3 een stuk betaalbaarder, maar als ik 35.000 dollar zie vrees ik alweer prijzen richting 50k euro hier.. In de lease zal hij waarschijnlijk wel als een tierelier gaan, misschien wordt het daardoor wel de best verkopende auto in Nederland..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 14 januari 2015 14:19]

Het enigste (wat ik weet) is dat Mercedes een auto heeft die zelf inparkeerd, in bepaalde omstandigheden. Hoezo zijn ze "veel" verder dan?
Lollig concept. Fucntioneert-ie ook? Is-ie al leverbaar?

Ah, dat dacht ik al...
Mercedes is ondertussen al veel verder met een autonome auto dan Tesla,
Knap dat jij de status van de research en development van tesla en mercedes kent om daarover te oordelen.
Ik vind het nogal een behoorlijke groei, in weinig tijd. De ontwikkeling is geweldig, maar met de dalende olieprijs van $130 naar $45 wordt het veel minder interessant om zo een ding te rijden.

In Nederland merk je niet veel van de prijsdaling van de olie, maar in andere landen (lees: Duitsland en België) daalt deze prijs veel en veel harder omdat er minder tax op zit.
Alleen zal de prijsdaling van de olie wel van tijdelijke aart zijn.
Inderdaad, en bovendien gaat die olie een keer op dus is het sowieso goed om te blijven investeren in elektrische auto's.

Ik zie het een beetje net als Spotify, die maken nu ook nog verlies maar het is wel waar de markt op aanstuurt en naar toe gaat (in dit geval onbeperkt muziek streamen voor een vast bedrag). Iemand moet de pionier zijn bij nieuwe ontwikkelingen en een stap durven te zetten. Wat dat betreft een goede ontwikkeling van Tesla en goed van ze dat ze toekomst gericht zijn.
Dat weet je nooit, door de kleinere vraag (mede door de ontwikkeling van Tesla) wordt het weer goedkoper. Er is een onwijs overshot, ik verwacht niet dat het OOIT weer zo hoog gaat worden als de piek van $140,00.
Dit is er eentje in de lijn van "640 Kb ought to be enough for everybody". De olie prijs gaat echt wel boven de $140 komen hoor. Al was het alleen maar door inflatie. En als er straks meer en meer bronnen opdrogen en de olie echt schaars wordt (over een jaar of 50-100), gaat dat nog sneller.
10-01-2015 1,559
01-10-2014 1,809
25ct de liter in krap 3 maanden.. wij merken dat wel degelijk :)

En zulke auto's? Het zal door de leasewereld wel worden opgepikt met de tijd (zoals nu die IMEV van Mitsubishi) als er genoeg belastingvoordeel in zit, maar een ~35000 voor een particulier.. dat zie ik nog zo 123 niet gebeuren.
Jazeker, maar er zijn grotere verschillen. Ik vind dit nog niet in verhouding tot toen de olieprijs ook op deze hoogte was.

6 jaar geleden was de benzine 1,19 op dezelfde hoogte van de olieprijs. Nu kun je daar nog wat extra tax en 2% btw bij optellen. Maar dan kom je ook max op 1,35. dus het scheelt nog steeds 20(!!) cent hier of daar.
In duitsland zijn die dalingen anders ook niet echt dramatischer dan hier. Sterker nog, in veel gevallen is het verschil tussen duitsland en nederland zelfs afgenomen (was voorheen doorgaans 20-30 cent en is nu vaak tussen 15-25 cent).
Daar komt bij dat een dalende olieprijs ook alle andere energiebronnen die wij als eindgebruiker hebben beinvloed. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Op moment dat de olieprijs dermate hard daalt, gaat ook electriciteit en gas op termijn wat goedkoper worden.
Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat de olieprijs heel lang zo laag gaat blijven. Als dat wel zo is, dan gaat dat dramatisch zijn voor ons milieu. Zou geen beste ontwikkeling zijn.
Kun je mij uitleggen waarom dat slecht voor ons milieu is?

Er wordt dan toch juist minder verbruikt?
Ik zei ook dat het slecht is voor het milieu als de olieprijs permanent zo laag blijft. De hoge olieprijs was in de afgelopen jaren juist een reden voor een snellere overstap op alternatieve energiebronnen. Maar met deze daling zijn ineens heel veel alternatieve energieen niet meer winstgevend. Veel van de subsidies die dus net zijn afgeschaft omdat bijvoorbeeld zonnepanelen economisch rendabel waren zullen dus weer terug gehaald moeten worden omdat de overstap anders te laat plaatsvindt
Net nog even aan een maatje van me in Engeland gevraagd wat de benzine daar nu kost.. 1.10 pond per liter was het antwoord.. wisselkoers 1 pond is 1,29 euro op dit moment, dus dat zou 1,42 euro per liter betekenen..

En wat kost de benzine hier in Hilversum op dit moment.. Juist, 1,42 euro!!!

Kost dus exact evenveel op dit moment.. dat vond ik wel opmerkelijk.. is wel eens anders geweest..
Sterker nog, in veel gevallen is het verschil tussen duitsland en nederland zelfs afgenomen (was voorheen doorgaans 20-30 cent en is nu vaak tussen 15-25 cent).
Komt door de vele belastingen en accijnzen die NL heft op brandstof, ongeveer 63% van de prijs die jij betaalt aan de pomp. In Duitsland is dat minder, dus bij een dalende olieprijs, wordt het prijsverschil NL-D kleiner.
Ben benieuwd wat het scheelt aan belasting per jaar en qua benzine verbruik.
Denk dat die 35000 nog best wel meevalt als je het op de lange termijn berekent.

Edit: 500 km kost met een tesla 19.29 euro. 100 km kost dus 3.858
Als ik nu uit ga van een zeer zuinige grote auto.
5 liter benzine op 100 km is 1 liter benzine op 20 km
1.5 keer 5 =7.5 bijna twee keer zo goedkoop als je al een hele zuinige auto rijdt.
Als het nieuwe model van 35000 kleiner en zuiniger is. Is het nog goedkoper.
1408 euro wegenbelasting voor een auto in deze gewichtsklasse.
denk alleen dat een gelijkwaardige auto minder weegt.

[Reactie gewijzigd door CoranOrange op 14 januari 2015 14:46]

Merk je niet veel van de prijsdaling? De prijzen zijn met bijna 30 cent per liter gedaald de laatste paar maanden...

Maar aangezien de olie op begint te raken, zullen deze auto's voor de toekomst zeker wel interessant zijn. Olie is een aflopende zaak, dan moet je gewoon nu al op zoek naar alternatieven, en de elektrische auto lijkt me dan de grootste kanshebber. Als je, zoals Tesla, daar vroeg op kunt inhaken geeft je dat straks wel een aardige voorsprong.
Olie is een aflopende zaak, dan moet je gewoon nu al op zoek naar alternatieven, en de elektrische auto lijkt me dan de grootste kanshebber.
En waar moet de elektriciteit dan vandaan komen? Het overgrote deel van de elektriciteit komt nog steeds uit een centrale waar gewoon olie, gas of kolen worden opgestookt. Zonder olie hebben we een probleem dat vele malen groter is dan de keuze van de brandstof voor je auto.

En voordat iemand begint over wind- of zonne-energie; ook windmolens en zonneparken worden gemaakt (en onderhouden) met behulp van brandstoffen. Geen olie/gas/steenkool voor de hoogovens, dan ook geen staal en dus ook geen windmolen.

Het probleem van de beperkte voorraad brandstoffen is niet 1-2-3 op te lossen met duurzame energie. Tenminste niet zolang die energie afhankelijk is van de niet-duurzame energie.

En wanneer je écht om het milieu geeft, rij je de komende 20 jaar door met je huidige auto. Het bouwen van een nieuwe auto kost meer energie dan dat je oude auto teveel verbruikt aan brandstof. Een motorwissel kan wellicht nog uitkomst bieden, wil je toch nog wat zuiniger rijden en wat minder luchtvervuiling veroorzaken.
Steenkool hebben we zat (400 jaar), maar het is efficienter om het te gebruiken in de productie van windmolens dan om het direct te verbranden: de route kolen->windmolens->elektriciteit levert circa 3x meer kWh per ton kolen op.
Ik vind het nogal een behoorlijke groei, in weinig tijd. De ontwikkeling is geweldig, maar met de dalende olieprijs van $130 naar $45 wordt het veel minder interessant om zo een ding te rijden.
De kosten zijn voor de meeste Tesla rijders niet de reden om die keuze te maken. Ik bijvoorbeeld kan makkelijk benzine betalen en de zuinigheid van een auto is voor mij geen financieel argument slechts een mileu argument.

Tesla rijders kiezen hem omdat het een hoog technologische auto is met veel mogelijkheden, hij werkelijk bijzonder lekker rijd en als je wilt je er als een speer mee kan gaan. Ik rij er overigens wel lange afstanden mee want er komen meer en meer laadpunten (en die zijn van Tesla dan ook nog gratis) in gebruik. Parijs - Amsterdam met een lunchpauze heb ik reeds vele malen gedaan. In Parijs hebben alle duurdere hotels snellaad mogelijkheden tegenwoordig. In Amsterdam is dat zeker niet het geval. Ook veel duurdere restaurants hebben nu oplaadopties btw. In de US zag ik al supermarkten die gratis opladen aanbieden aan hun klanten. Extra service net als WIFI.

Dit soort auto's en hun infrastructuur zit nu nog in het hogere segment, maar dat gaat veranderen. Veel sneller dan de meeste mensen verwachten.
En wat kost ie nou ongeveer in de lease?

85kwh?
Ik vind het nogal een behoorlijke groei, in weinig tijd. De ontwikkeling is geweldig, maar met de dalende olieprijs van $130 naar $45 wordt het veel minder interessant om zo een ding te rijden.
Zodra de VS klaar is met het fucken van OPEC in z'n algemeenheid en Rusland in het bijzonder gaat die prijs gewoon weer omhoog.
Het is niet alleen fucken van de OPEC, ISIS fucken speelt hier ook een redelijk grote rol en daar is de OPEC ook voorstander van.
Is de prijs van energie ook niet gekoppeld aan de prijs van olie?
Als de politiek besluit dat rijden op olie duurder is dan rijden op electriciteit dan doet het er niet toe voor welke prijs het uit de grond komt.

En de politiek zal dat besluit nemen. Minstens in heel europa.
held.

weet niet of Tesla ook echt de eerste wordt met volledig zelfrijdende auto's, maar respect voor de push van betaalbare elektrische auto's die het bovendien nog is bijzonder goed doen én er goed uit zien. Ga er graag eentje kopen zodra er een uitkomt binnen mijn budget. (gelukkig kan mijn budget nog even groeien terwijl Tesla doorontwikkelt :))

[Reactie gewijzigd door FlyOn op 14 januari 2015 13:24]

Bij een hogere omzet zal de kostprijs wel dalen maar er moet een betaalbare versie komen om die aantallen te halen die hij voorspelt. Als ze dan ook nog een leuk uiterlijk hebben dan lijkt het me goed te doen...
tot nu toe is elk nieuw model een stuk goedkoper dan de vorige
Al eens gezien wat er gemiddeld rond rijdt op de baan?
Een beetje een firmawagen kost al snel ¤30.000 en daar komt de hoge brandstof en taxen bij.
Als je dus een tesla koopt van zo'n ¤5.000 meer maar minder taxen, onderhoud en energie komt het zelfs goedkoper uit.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het binnen ieders beurs past, maar wel haalbaar voor velen.
In een wereldwijde markt hoef dat niet eens waar te zijn. Ferrari e.d. doen het immers ook zeer goed nu er zoveel nieuwe koopkrachtige Chinezen zijn.
Continental is naast Google bezig met systemen voor autonoom rijden. Onder andere Audi (en dus de hele VAG-groep) testen die systemen op dit moment. Voorbeeld is bijvoorbeeld de A7 die onlangs in het nieuws was. Ook bij Continental is de uitspraak gedaan dat in 2025 de eerste autonoom rijdende auto te koop zal zijn. Lijkt me dus geen toeval dat Tesla deze uitspraak doet ;)

Overigens zal hiervoor op gebied van regel- en wetgeving nog veel moeten gebeuren, los van de infrastructuur. Ben dus benieuwd of dit gehaald zal worden.
De overheid is al bezig met het faciliteren van zelfstandig rijdende auto. Allereerst voor testen en ook al met het voorbereiden van aanpassingen op europese wetgeving
http://www.rijksoverheid....op-nederlandse-wegen.html
Offtopic: Het valt me altijd op dat er heel veel sceptische mensen zijn (Geen Tesla rijders) richting het merk en/of Musk. (Lijkt wel het nieuwe Apple). Erg jammer...

Ik rij sinds kort een model S 85 KW en ik kom uit een Audi A5. Wat een verschil in rij beleving. Je kunt dan duidelijk merken dat de focus op automatisering bij de huidige Automotive industrie totaal is blijven hangen.. Die Tesla voelt in het gebruik zo natuurlijk aan!
Musk is lekker bezig en is echt niet gek. Dit komt helemaal goed!

Het aspect bereik is helemaal niet zo's issue. Voor de grote ritten rij je via een supercharcher.. binnen 20 minuten kun je weer verder en bovendien is dit nog gratis ook. Als je echt ver op vakantie wil(=Meerdere dagen onderweg) ga je echt niet rijden maar lekker vliegen. ;)

Ik zit te wachten op de 6.1 update :
http://www.teslamotorsclu...ftware+firmware+changelog waarin de eerste voorbereidingen zitten voor Autopilot. (Gelukkig zit de hardware al in de auto). De update wordt overigens via de ingebakken 3G verbinding automatisch aangeboden en je kunt als gebruiker er zelf voor kiezen de update uit te voeren. (Vergelijkbaar met een smartphone). Onbegrijpelijk dat andere fabrikanten hier nog nooit aan gedacht hebben.(Niet naar mijn weten althans)

De auto wordt de komende tijd alleen maar beter!
Echt helemaal top!

[Reactie gewijzigd door spidynl op 14 januari 2015 13:54]

Is die gigantische touchscreen in het middel van de console niet irritant na een tijdje, vooral wanneer je in het donker rijdt?
Gek genoeg niet. Ik had echt verwacht dat dit inderdaad heel erg zou afleiden.
Hij zit in een kijkhoek waarvoor je dus echt een actie moet doen met je ogen of het draaien van je hoofd. Hij zit eigenlijk op de perfecte plek. Het scherm staat zo afgesteld dat je s'nacht nightmodus krijgt dan is de basisvul kleur donkergrijs waardoor het scherm niet op je af komt.

Dit alles is naar wens nog in te stellen in het menu.(Nightmodus on\off , brightness enz)
by night:
http://www.google.nl/imgr...35&page=1&start=0&ndsp=43

By day:
http://cdn3.mos.techradar...del%20S%20(11)-580-90.jpg
Ergens na 2020 zouden de auto's volledig zelfstandig moeten kunnen rijden.
Grote kans dat Tesla dan niet meer de eerste is, Google wil tussen 2017 en 2019 op de markt komen. En Audi en Mercedes hebben al plannen voor volgend jaar. Audi's auto zal volledig autonoom kunnen file rijden, en die van Mercedes zou zelfstandig op de autoweg moeten kunnen rijden.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 14 januari 2015 15:16]

Dat wil Google niet. Google heeft duidelijk aangegeven hun technologie in samenwerking met een autofabrikant aan te bieden, welke dus ook Tesla kan zijn.
Leuk dat gezever over opladen, aanschafprijs, subsidies en andere struikelblokken maar hoe dan ook is het de toekomst en iemand moet de eerste stap zetten.

Ik ben autoliefhebber, gek van rokende banden, knallende uitlaten, gierende turbo's en brandstofverslindende 8-cilinders maar besef me ook dat deze techniek al minstens 60 jaar over de datum is. Shell heet het lang weten te rekken maar we moeten nu echt om.

Ik ben blij dat het Tesla als eerste gelukt is om een praktisch bruikbare, mooie en goed presterende volledig elektrische auto op de markt te zetten. De stap naar een station-uitvoering met nog betere actieradius en trekhaak is niet heel groot meer.

Het eerste wat ik doe als mijn bedrijf voldoende gegroeid is, is mijn stampende diesel uit 2006 de gracht inrijden en bij Tesla op de koffie.