Software-update: WhyNotWin11 2.5.0.0

WhyNotWin11 logo (79 pix) Microsoft heeft afgelopen oktober Windows 11 uitgebracht. Het nieuwe Windows heeft hogere systeemeisen dan Windows 10, met name op het gebied van veiligheid. Het is echter niet altijd even makkelijk om uit te vinden of een computer aan die eisen voldoet. Ontwikkelaar Robert C. Maehl heeft een programma gemaakt met de naam WhyNotWin11 dat dit allemaal inzichtelijk maakt. Het programma is open source en bestaat uit een enkele executable, dus installatie is niet nodig. Hieronder is de changelog te vinden voor versie 2.5.0.0:

Changes in version 2.5.0.0:
  • Minor Translation Updates
  • Minor Error Handling Improvements
  • Removed Warning if already running Windows 11
  • Updated AMD, Intel, and Qualcomm Processor Lists
  • Added Checks for Windows 11 Updates Using TargetVersionUpgradeExperienceIndicators

WhyNotWin11 screenshot

Versienummer 2.5.0.0
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 7, Windows 8, Windows 10, Windows 11
Website WhyNotWin11
Download https://github.com/rcmaehl/WhyNotWin11/releases/tag/2.5.0.0
Bestandsgrootte 2,10MB
Licentietype GPL

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

30-06-2022 • 20:50

75 Linkedin

Bron: WhyNotWin11

Reacties (75)

Wijzig sortering
WhyNotWin11 zegt dat mijn CPU niet voldoet aan de eisen..
In mijn laptop zit een core i7 processor.. Als dat niet genoeg is, wat dan wel?
Er zijn inmiddels 12 generaties i7, het is afhankelijk van het "bouwjaar" van je i7 :) Een Ford Focus uit 1995 is ook geen focus uit 2020. De oudere generaties missen features die Microsoft noodzakelijk vind voor Windows 11.

Type aanduiding is i7-XXXXX. Bijvoorbeeld i7-8700X of i7-12000K

[Reactie gewijzigd door Steef op 1 juli 2022 10:00]

Even kijken of jou processor in de lijst staat: Windows 11 supported Intel processors
Misschien net een type dat ze zijn vergeten toe te voegen.
Heeft dus ook te maken met het ontwerp van je CPU, in verband met de (ByDesign) lekken die toen het hele Meltdown & Spectre issues met zich mee bracht. Zo heeft Intel vanaf de 8e generatie het ontwerp aangepast en deze generatie is dus vanaf het begin "veiliger" dan de 7e en alle voorgaande (en AMD vanaf de 2e generatie Ryzen ofzo?)

Microsoft heeft dit als basis genomen om het als "velig" of niet te bestempelen. Nu zijn er wel BIOS patches met MicroCode updates uitgekomen voor bijv. 7e generatie CPU, maar dit telt niet mee omdat dit per systeem kan verschillen.
Het zijn helemaal geen BIOS patches maar microcode patches, die ook via het OS ingeladen kunnen worden. Dat doet bijv. de linux kernel wel gewoon zonder rare requirements om het OS te kunnen installeren. https://youtube.com/watch?v=LcafzHL8iBQ
https://youtube.com/watch?v=vvaWrmS3Vg4

[Reactie gewijzigd door jwywy17276 op 4 juli 2022 03:47]

Troost je; Windows 11 is in mijn beleving op veel vlakken eerder een downgrade dan een upgrade. Een soort speeltuin voor Microsoft om nieuwe functies te testen.
Handig tooltje:
Force-Windows-11-Install
Dit is een hulpmiddel om de voorwaarde uit te schakelen op de Windows ISO.
Dus geen processor, TPM of UEFI voorwaarde die je tegenhoud. _/-\o_

ThisIsWin11
which helps you know, set up and customize Windows 11.

Deze had ik pas gevonden om win 11 op te ruimen en in te stellen. Dat scheelt weer veel scriptjes en deïnstall te draaien voordat Windows te gebruiken is.

[Reactie gewijzigd door cruysen op 1 juli 2022 08:01]

Als je de voorwaardes uitzet, geeft dat dan niet een probleem als je daadwerkelijk aan de slag gaat met W11? Ik bedoel, als je uiteindelijk W11 geinstalleerd hebt en W11 gaat daarna kijken of TPM het doet/aanwezig is, of disable je die dan ook in de geinstalleerde versie?
Voor zover ik weet wordt deze controle alleen gedaan voor het instaleren. Maar dit geeft geen garantie dat er updates geblokkeerd worden door MS in de toekomst.
In een YouTube filmpje had ik wel gezien dat het security pakket niet werkt zonder die voorwaarde, maar in dit filmpje laten ze ook meteen zien dat dit wel werkt door deze opnieuw te installeren.

verder staat er op de Github site:
-InjectPostPatch - (EXPERIMENTAL) Injects a script into the install.wim image to run when Windows 11 boots for the first time. The modifications that the script makes are intended to force upgrades that are done through Windows Update, as well as in-place upgrades, to succeed regardless of compatibility status. It does this by forcing the upgrade tool to bypass the compatibility checks that would otherwise cause the installation/upgrade to fail.
-PrepareUpgrade - (EXPERIMENTAL) Modify the current system to bypass compatibility checks to allow in-place upgrades using the modified ISO. Can be called on its own (no other parameters), or otherwise run after generating the ISO. See below for more information. Note: If doing an in-place upgrade using setup.exe from a Windows 11 ISO image, do NOT disable the downloading of updates. This seems to result in a TPM error. The reason is currently unknown.
-UndoPrepareUpgrade - (EXPERIMENTAL) Undo the changes made by -PrepareUpgrade, if there are any. Can only be called by itself.


Dus ze zijn wel aan het kijken om bij het instaleren de komende controles ook uit te zetten.
En anders zullen er waarschijnlijk ook nog wel methodes bekend worden als er problemen daarmee zijn. O-)


Maar je hebt gelijk: Elke aanpassing die MS zelf niet ondersteund geeft geen garantie dat daarna geen problemen kunnen komen daarmee. Deze aanpassing is een instelling in het register van de installatie, dus MS heeft deze omzeiling zelf ingebouwd/mogelijk gemaakt. 8)7


Edit: Lees dat er ook een optie is om de VMware tools in te binden:
-InjectVMwareTools - Injects the VMware tools installer into the install.wim image to run when the system boots for the first time. VMware needs to be installed on your system, and the VMware Tools ISO needs to exist in its application folder.
Zover ik weet ondersteund VMware geen TPM. Dus om Win 11 in WMware te gebruiken is deze tool dan weer nodig.

[Reactie gewijzigd door cruysen op 1 juli 2022 09:30]

Binnen VMWare Workstation is het eventueel wel mogelijk TPM te simuleren of toe te voegen aan de VM. Hiermee is het mogelijk om de "normale" Windows 11 iso te installeren.

edit. Workstation toegevoegd of dit ook in VMWare Player wordt ondersteund durf ik niet te zeggen.

[Reactie gewijzigd door ivolentjes op 1 juli 2022 23:01]

Ik heb Win11 via Bootcamp op een Mac geïnstalleerd (https://machow2.com/windows-11-mac-boot-camp/) die niet hardware compatible is, en het loopt als een zonnetje. Ook op de (1 jaar oude) laptop van mijn vrouw, die niet aan de eisen voldoent, loopt Win11 prima. Als enkele maanden zonder problemen aan het werk.
Ook updates werken probleemloos.

[Reactie gewijzigd door Wtrdk op 1 juli 2022 10:05]

Ik laat windows 11 gewoon links liggen :) laat het maar floppen :+ net zoals Me/vista/windows8 :+
Ik laat windows 11 gewoon links liggen :) laat het maar floppen :+
Je hebt Windows 11 nodig om 64 bit x86 code op ARM te kunnen draaien. Net als MacOS doet met die M1/M2 ARM CPU's. En ARM is wel een beetje de toekomst. Maar het zal nog wel jaren duren voordat alle programma's ook op ARM draaien, dus tot die tijd kan je eigenlijk niet zonder emulatie zoals in OSX Leopard of Windows 11.

Als Windows versies ongeveer 6 jaar meegaan, en je laat Windows 11 links liggen, dan kan je pas in 2028 meedoen met de laatste evolutie in computertechniek, zoals de Lenovo Thinkpad X13s, of de komende Arm64 X3: reviews: De nieuwe cpu's en gpu's van Arm - Mobile raytracing en twaalf cores

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 1 juli 2022 16:23]

Waarom is ARM de toekomst? Ik heb datzelfde ook al 20 jaar over Linux gehoord...en het is nog steeds de toekomst.
Besef jij wel welk marktaandeel Linux gebaseerde besturingssystemen hebben? Niet op de desktop, dat klopt, maar op alle andere plekken…
De discussie gaat over Windows 11, dus per defenitie dektop. En zoals Dazenet al zegt wordt inderdaad al een jaar of 20 geroepen dat Linux op de desktop het wel zou worden. Zie dat met Arm net zomin gebeuren. Wordt dan uiteindelijk toch een Arm versie van Windows als Microsoft oplet.
Per definitie desktop? Er zijn anders ook tablets die op Win11 draaien hoor?
En laptops? Daar draait dan geen Win11 op?

Kwestie van definitie: https://en.wikipedia.org/wiki/Desktop_computer
Het gaat hier hoogstwaarschijnlijk om Desktop en Server. Niet Desktop en tablet/laptop.
Je hebt het duidelijk over marktaandeel van Linux op servers, ik over gebruik op clients, dus desktops/laptops/whatever != server.
Met de Steam Deck heb je wel een precedent wat er eerder nog niet was, namelijk een grote commerciële partij die in de game / desktop beleving op Linux een belang heeft. We zullen zien, ik vermoed dat we niet snel een meerderheid van de 'gemiddelde gebruiker' op Linux krijgen, die het liefst blijven bij wat ze al kennen (al is Windows 10 dus ook geen optie meer), maar i.i.g. wel een deel van de gamers en een deel die geen nieuwe hardware kan of wil kopen.
Ik ben er iig erg over verbaasd dat m'n VR ready desktop pc, niet windows 11 ready is, dus dit tooltje is dan wel fijn.
Dit heeft niets met Linux te maken. Meer met de zuinigheid van Arm. Dat zeg ik niet, dat zeggen Apple en Nvidia.

nieuws: Apple stapt over op ARM-chips voor Mac en wil transitie in twee jaar ... (2020)
nieuws: Nvidia bereikt akkoord over overname Arm voor 40 miljard dollar (2020)
Zie dat met Arm net zomin gebeuren.
Heb je daar ook een argument voor?
Computers zoals de M1 Mac studios zijn de toekomst. 90% van de performance van een 12900K/3090 voor 1/10e van de grootte en energieverbruik. De tijd waar we zelf een PC samenstellen komt tot zijn einde. Je ziet dat ook aan het feit dat partijen zoals Intel, Nvidia en amd steeds dichter bij de fysieke limieten komen.

Deze video legt het goed uit:
https://youtu.be/LFQ3LkVF5sM

[Reactie gewijzigd door keejoz op 1 juli 2022 09:10]

Tja dat weet ik toch niet hoor. Upgradebaarheid en repareerbaarheid vind ik een flink nadeel van dit soort oplossingen. Als het nou veel goedkoper was dan een modulaire aanpak, vooruit, maar ikzelf vind het toch fijn dat ik over een paar jaar een nieuwe GPU in mijn PC kan gooien. Of een geheugenstickje erbij steken.

Daar komen nog eens de woekerprijzen bij die Apple door deze non-modulariteit kan vragen. De 2020 Mac mini bijvoorbeeld: als je 1TB opslag wilt ipv 256GB komt er grofweg 400 euro bij. En als je 16GB RAM wilt ipv 8GB ook 300 euro. Dat is wel een beetje gortig als je mij vraagt, 4x zo duur als wat vergelijkbare upgrades in een zelfbouw systeem kosten.
Wat heeft dit met Linux te maken?

Arm is de toekomst omdat het extreem zuinig is vergeleken bij x86, en een stuk goedkoper om te maken. Dat zeg ik niet, dat zegt Apple, het waardevolste bedrijf ter wereld, die in 2020 volledig is overgestapt op ARM. En dat zegt nVidia, die ook in 2020 40 miljard wilde betalen voor ARM.

Het enige dat x86 heeft is development familiarity en bestaande software.
Psies, en dat is overrated. Zie hoe snel de wereld van x32 naarloos overstapte op de Itanium architectuur, en hoe groot het success van bijvoorbeeld Windows Phone nu is. Software en support voor je architecturen zijn zwaar overrated! :+
Zowel ARM als Linux zijn al tijden lang overal onder ons en hebben de andere cpu-s en operatingsystemen al lang van hun troon gestoten. Het is maar net of en hoe je dat wilt zien.
Toegegeven: Op de desktop is zowel windows als 64 bits x86 nog wel de grote jongen. Maar we spreken hier nu al van 64-bits-x86, niet meer van intel. Voor windows is microsoft al bezig met amd. Maar dat is misschien wel omdat dat platform met android EN chrome-os aan de desktop knabbelt en op een ander vlak is de raspberry-pi ook winnaar in een niche die microsoft voor windows in gedachte had.
Nou...van de troon gestoten is wel heel erg optimistisch.
Je bent niet de eerste die zegt "maar op de desktop". Ja...die desktop die bij heel veel mensen thuis staat in de een of andere vorm, die in bijna ieder bedrijf op het buro staat en ook Windows draait op veel, heel veel, meer systemen die niet op het buro staan. Dat zijn ook servers, dat is echt niet alleen een Linux terrein...maar ook op ATMs, medische apparatuur, lucht- en ruimtevaart...de lijst is lang.

"We" spreken al 20 jaar niet meer van Intel. x86_64 of x64 is gebaseerd op een AMD ontwerp en wordt tot op heden nog gebruikt.

Er is best ruimte voor ARM, en als we daar allerlei OSen op kunnen draaien dan is dat super. Er zijn genoeg toepassingen te bedenken waar iets minder presteren prima kan en als dat een lager energieverbruik heeft is het fantastisch.

Ik ben voorstander van een bredere CPU markt, net zoals ik hoop dat Intel ook iets kan gaan betekenen in de GPU markt. We zitten best in een duopolie markt en dat is voor de prijzen en ontwikkeling niet goed.
Dat geldt ook voor andere markten.

Ik vind alleen niet dat je dingen op een paddestoel moet gaan zetten terwijl ze zich nog niet hebben bewezen en ook simpelweg niet het marktaandeel hebben.

Chrome-OS...tja...ik weet niet eens waar ik moet beginnen dus ik ga daar niet op in.
Kijk nu eens om je heen en bedenk waar een computertje in zit en vraag je af welk operatingsysteem dat draait. Toegegeven, veel van die apparatuur had 'vroegâh' geen computer aan boord en nu wel. Ooit had ook microsoft het idee dat daar allemaal een versie van hun operatingsysteem op zou kunnen/moeten draaien, dat is allemaal niet gebeurt.

20 jaar geleden dacht iedereen dat ze 1 of 2 computers in huis zouden hebben. En ja, die draaiden toen ook al een microsoft operatingsysteem. Maar de computers die er bij zijn gekomen draaien meestal linux en de kans dat ze een x86 cpu hebben is ook betrekkelijk klein. Bij mij in huis: CD/DVD/BR speler, tuner/versterker, tv-ontvanger/harddiskrecorder, TV, spelcomputer, tablet, telefoon, internet-router, nas, huis-automaat, deurbel, wasmachine, droger, magnetron, auto....

Ik bedoel maar te zeggen dat er heel veel verborgen computers zijn. Op dat vlak heeft het wintel platform echt niet veel mee gedaan. Wel zie ik dat de 'desktop' tegenwoordig steeds minder vanzelfsprekend is. Veelal is dat al een laptop en tegenwoordig wordt dat meer en meer een tablet, eventueel met toetsenbord. En die laatste stap, dat gaat bij microsoft echt wel pijn doen.
niemand schreef voor windows phone en dat is ook geflopt daardoor.
Vandaar dus ook dat de x86-emulator voor ARM die in zowel Windows 11 als OSX Leopard zitten zo belangrijk is, waarmee ik weer terug kom op het punt van mijn eerste reactie: Windows 11 heeft wel degelijk meerwaarde ten opzichte van Windows 10. Het is niet alleen cosmetisch.
D'r is alleen geen enkele ARM chip die (terwijl Apple M dat wel is) echt interessant is vergeleken met wat x86 te bieden heeft. Het is allemaal zonder uitzondering traag(celeron/pentium klasse) en maar een klein beetje zuiniger.
Na de 7 vette jaren is het nu op zijn retour inderdaad. Met 11 gaat er nog meer weg dan wat goed is. Ik ben nu serieus naar Linux/BSD aan het kijken, maar voor mijn werk ga ik toch niet helemaal zonder kunnen
Ik zou zeggen doen!

En voor heel veel betaalde software zijn er prima open source alternatieven, uitzonderingen daar gelaten.
Ja prima. Moet je alleen even deze commando uitvoeren in je terminal met Ctrl + F5 + F7 + V. Dan parse dit gewoon even in je command prompt doe sudo erbij en wijzig dit .config bestand even. Ook dit yaml bestand even wijzigen let op de spaties.
Simpel toch.
Iedereen kan met Linux overweg :)
Die zijn er op Windows ook. Dat is niet echt een reden om naar Linux te gaan.
Energieprijzen en verlengde levensduur van onderliggende hardware. En geen dingen meer die door je strot geduwd worden die je niet wilt.
Niets van dat lijkt mij gebaseerd op de realiteit, dus graag wat uitleg.

Hoe zijn energieprijzen relevant om wel of niet voor Linux te kiezen?
Waarom zou mijn hardware een langere levensduur hebben met Linux?
Welke dingen worden er door je strot geduwd?

Ik ben niet tegen Linux en ik ben ook absoluut geen Windows fanboy, maar ik vind de argumenten vaak nogal loos.
Zo kan je ook simpele argumenten in het voordeel van Windows geven.

Als we heel even On-Topic blijven dan is het screenshotje hierboven eigenlijk zoals mijn PC was en ik het zou willen, maar op Win10 kan ik dan geen VM gebruiken, dus ik moest mijn hele systeem omgooien naar UEFI en GPT.
Dat MS nu nog meer eisen gaat stellen om Windows te kunnen draaien is een beetje van de zotte en het argument van "veiligheid", ja...dat is niet onwaar, maar het zou een keuze moeten zijn. Wat dat betreft is Linux tot op heden minder kieskeurig.

Ik zou het veel meer op prijs stellen als Microsoft, maar ook alle andere OS leveranciers (inclusief mobieltjes), voor wat betreft veiligheid eens verplicht zouden worden om goede firewall/netwerk tools in te bouwen waarbij alle software/verbindingen standaard wordt geblokkeerd en je per verbinding aan kan geven wat je wel of niet toe wil staan (niet per programma, want dan heeft het nog geen nut). Ze bouwen allemaal achterdeurtjes in, omzeilen je instellingen en niemand wordt daar op aangesproken. Je kan er als klant/consument simpelweg niet op vertrouwen dat je software doet wat je er van verwacht en die privacy- en veiligheidsgevoelige gatenkaas is velen malen belangrijker dan een TPM die wel of niet voldoet of dat ik wel of geen secure-boot heb.
OpenBSD eens proberen: https://www.openbsd.org/p...ledgeUnveilBSDCan2018.pdf
En bcc en eBPF is ook leuk om te zien wat alle programma's nodig hebben:
https://github.com/iovisor/bcc
bijvoorbeeld examples/tracing/tcpv4connect.py: Trace TCP IPv4 active connections.

Energieprijzen: een nieuwe zuinigere laptop die Linux draait met hetzelfde gebruikerscomfort als een nieuwe energievreter met Windows
Hardware levensduur: oude laptops verzamelen, linux op zetten en schoolgaande kinderen in Gambia blij mee maken.
Je gaat op die oude laptops echt geen Windows 7,8,10,11 soepel draaien.
Welke dingen door mijn strot? (nog vóór inloggen) onedrive en mobiel koppeling (herinner mij over 3 DAGEN? -> HERINNER MIJ NOOIT MEER bedoelt u) :(

Als je bootloader corrupte code draait heb je al grotere problemen, want hoe is die corrupte code daar dan gekomen? Lekken van keys (expres of niet) is ook een ding.
Nee dank je. Linux (en gerelateerde OSen) is leuk om mee te spelen, maar totaal niet nuttig voor de dagelijkse productiviteit.

Het retroactief bekijken van connecties is ook volkomen nutteloos. Zoiets moet proactief gebeuren. Doe je het achteraf dan is het kwaad al geschied.

Ik betwijfel of een goed getuned Windows systeem echt (zo veel) meer verbruikt dan Linux. Je kan er natuurlijk wel een zuinigere processor inzetten, maar ja...dan kan je er weer niet mee doen wat je anders wel kan. Dat is ook vrij nutteloos, en dat kan natuurlijk ook in een Windows systeem.

Ik weet niet wat jij oud vindt. Mijn tien jaar oude laptop heeft geen probleem met Windows en draait ook heel wat games nog prima. Natuurlijk kan je er een Linux versie op zetten, maar dat gaat de hardware niet een langere levensduur geven. Dan nog kan je er niet méér mee dan met Windows.

(Ik snap wel dat voor veel toepassingen een Linux OS prima voldoet, maar het is niet voor iedereen een optie)
Welke dingen door mijn strot? (nog vóór inloggen) onedrive en mobiel koppeling (herinner mij over 3 DAGEN? -> HERINNER MIJ NOOIT MEER bedoelt u)
Kwestie van goed configureren...en dat is iets wat in mijn ervaring gemakkelijker gaat op Windows dan op Linux.
Als je bootloader corrupte code draait heb je al grotere problemen, want hoe is die corrupte code daar dan gekomen? Lekken van keys (expres of niet) is ook een ding.
Geen gekke dingen installeren 8)7
Secure Boot is een beetje een noodgreep om de (onnodige) problemen tegen te gaan die met (U)EFI zijn gecreëerd. Bovendien biedt het PC/software makers nu de ultieme mogelijkheid om er voor te zorgen dat je PC niet meer start wanneer zij vinden dat het tijd wordt voor iets nieuws

Jouw vraag "hoe is het daar gekomen?" ...dat is het grote mysterie van het universum :)
Semantiek.. levensduur -> afdanktijd. Linux draait ook nog steeds veel soepeler op een 15 jaar oude laptop dan je wilt toegeven. Linux heeft natuurlijk wel een firewall nodig, maar niet zoals op Windows. Linux heeft iptables/ufw (Uncomplicated FireWall) en firewalld, SELinux en service's als fail2ban. Met het automatiseren van configuraties, wordt het risico op misconfiguraties ook steeds kleiner. SaltStack Sec Ops is hier het beste voorbeeld van.

Fun fact, weet je waar een dedicated Sophos firewall op draait? Juist: Linux (openSUSE), dat is voor een goede reden, mag je zelf uitzoeken. Anders wil je het gewoon niet horen.
Ik wil hier geen ruzie maken, maar ik verbaas me wel over je redenatie.

Aan de ene kant vind je dat bepaalde eisen een keuze zouden moeten zijn. Prima, ik denk er anders over, maar ik snap het. Maar tegelijkertijd wil je wel dat een firewall dichtgetimmerd wordt.

Waarom zou de een een keuze moeten zijn en de andere niet?

Ik vind persoonlijk dat als ze voor veiligheid kiezen, dat de standaard moet zijn: 'aan/enabled' (dat zou dus ook voor de firewall moeten zijn). De mensen de keus laten, prima, maar dan moet het ze niet te makkelijk gemaakt worden.

De ellende die we op internet hebben met hacks en virussen en dergelijken zouden een stuk minder zijn, als dit soort dingen in de basis gewoon verplicht zijn.
De redenatie is dat Microsoft Windows 10 EOL maakt, maar geen alternatief biedt voor iedereen die nog een prima werkende PC heeft die niet aan hun eisen voldoen voor Windows 11. Niet iedereen wil of kan nieuwe hardware aanschaffen, en overstappen op een alternatief OS is voor de meeste mensen ook geen optie.

Dat is geen ruzie, en ik verwacht ook niet dat iedereen het met die stelling eens is, maar ik vind dat OS makers wel eens wat meer aandacht mogen schenken aan de bron van veel ellende, namelijk die constante verbinding met het internet en dat ieder programma ongestoord toegang heeft.
Dat doen alle OSen, de Windows firewall is vrij nutteloos, Linux heeft helemaal geen firewall die enigzins gebruiksvriendelijk is (in ieder geval niet die ik heb kunnen vinden) en ook bijvoorbeeld Android wat heel actief probeerd om het je zo moeilijk mogelijk te maken je informatie te beschermen.

Ik vind het altijd van die hypocriete aanpassingen; "kijk ons eens actief bezig zijn met jouw veiligheid", terwijl er aan de andere kant gewoon helemaal drie keer niets om je wordt gegeven en ze niet weten hoe veel en hoe snel ze informatie van je moeten leechen. Het heeft niet zo veel zin om er dieper op in te gaan, want je kan er een boek over schrijven...ja, over voor én tegens en in het voor- of nadeel van ieder OS.

Verder heb je volkomen gelijk, het ging wat dat betreft alleen om de hardware. Dat is een kostbare aangelegenheid. Softwarematig moet er gewoon veel meer gedaan worden én moeten je instellingen gerespecteerd worden zodat je niet na iedere update weer uren bezig bent om alles na te lopen.
Zo te zien zijn we het eigenlijk gewoon eens ;)

Maar Windows 10 is pas eind 2025 EOL, dat is nog ruim 3 jaar. Als je dan nog hardware gebruik van voor 2017, dan is veiligheid en updates die niet meer verstrekt worden waarschijnlijk ook geen probleem voor je ;)
ach je kan een windows 10 distro nog steeds in een VM draaien gratis en voor niets :Y)
Klopt helemaal. Ik heb op mijn laptop een zo goed als kale Windows 10 en 11 waarmee ik alles af kan drukken wat ik maar wil op mijn werk. Ik heb ook een Windows 11 die wat uitgebreider is. Maar alles doe ik op Linux en de documenten (PDF bestanden ervan gemaakt, heb je ook geen Office 365 nodig) die ik afgedrukt moet hebben sleep ik naar de Win 10 en 11 VM's.
Qemu/KVM is hiervoor de oplossing, draait zowat nog vlotter dan een normale Windows installatie en geen gedoe met TPM2 enzovoorts.
Ik heb voor een Macbook Pro gekozen ipv een nieuwe Windows computer/laptop.
Ik heb een tijdje een MacBook geprobeerd, maar het is niet aan mij besteed. Te gebruiksonvriendelijk vond ik het (onvolledig toetsenbord, de bedieningsconcepten voelden voor mij ook precies verkeerd om, etc). Dus dan zijn Linux of BSD denk ik de betere kandidaten.
ach win 10 kreeg ook een hoop commentaar en doet het nu prima. Ik wacht een jaar of twee en dan zie ik wel hoe het eruit ziet.
Als het door je strot geduwd word door alle oem pc's en laptops bij het publiek, dan doet het het wel goed ja. Zegt daarnaast niet echt veel nee.
gewoin afwachten, al dat door de strot duwen wordt steeds meer adgezwakt. en je hoeft de komende jaren niet over te gaan
Het is msWindows die door je strot geduwd wordt bij de aanschaf van een nieuwe desktop of laptop. De versie is 'de huidige' met altijd al de mogelijkheid om de vorige versie zelf te regelen. Sinds windows 8 is ook de volgende versie 'gratis' mits je hardware dat aan kan.
Dat is toch helemaal in lijn met mijn uitspraak?
Vind het al veel fijner dan w10.
Hmm. Toevallig vorige week een verse Windows 11 geïnstalleerd. Wat een heerlijk OS, voor mij de beste Windows sinds XP, dit doet vista, 8.0 en 10 vergeten. Enorm stabiel, snel, de logica is terug en werkt gewoon. En dat op een 10 jaar oude PC met ivy architectuur met een met rufus gecreëerde bootcd.
Hoe heb jij W11 op die oude laptop kunnen zetten? Ik heb een MSI uit 2017 die W11 niet kan draaien volgens MS
Rufus heeft nu een bootable usb creation met win11 waar de tpm eis uit gehaald wordt.
Hierdoor kan je het overal op installeren.
De TPM-eis (en secure boot) is daar uit, maar de cpu-eis volgens mij niet.
Dus ik kan het nog steeds niet installeren met mijn AMD Ryzen 1600 sixcore.
Windows 11 is gewoon 10 in een wat nieuwer jasje. Het kernel major version number is niet eens verhoogd. Elke nieuwe pc krijgt het en het werkt net als Windows 10 gewoon prima. De situatie gaat niet in de verste verte lijken op die van me of Vista of 8. Dus floppen? Droom maar lekker verder.
https://youtube.com/watch?v=LcafzHL8iBQ
https://youtube.com/watch?v=vvaWrmS3Vg4
"Microsoft, de nieuwe Apple."

[Reactie gewijzigd door jwywy17276 op 4 juli 2022 03:48]

Je kan Windows voor de meeste dingen überhaupt links laten liggen. Mijn systeem boot standaard in een Linux Ubunut (20.04 lts - long term support) en dat bevalt mij prima.. De meeste software draait we via wine Ik ben niet het type persoon dat zelf gaat uitzoeken hoe je iets onder wine kan krijgen maar dat hoeft ook niet want veel is al voorgebakken en vaak kan je het via de ubuntu/gnome appstore zo binnenharken.
Vwb games hoef je het ook niet te laten. Soms draait het niet even soepel, maar via lutris (library met kant-en-klare windows-to-wine script) heb je zo wat draaien. Het enige spel wat ik vaak speelde is warcraft en dat kreeg ik redelijk makkelijk aan de gang met ook best nog wat performance. Je moet vaak wel even kijken wat je allemaal vooraf moet doen (drivers, wine-profielen etc), maar vaak lukt het wel. Dan heb je ook nog de protondb om te kijken of iets compatible is voor steam/steamdeck - En reken maar dat er een hele zwik games in je steam-library gewoon native op linux draaien.
Werkt het nu echt helemaal niet en heb je per se een windows host nodig dat kan je altijd kiezen voor dual boot (ik heb Windows op ssd1, en Linux op ssd2) of je installeert virtualbox op je linux systeem en is maakt daar een windows vm in.
Best gek dat je irrelevant gemod wordt, terwijl je alleen maar nuttige informatie geeft.
EXACT! Die heb ik dus ook overgeslagen 😎
Kijk zelf erg uit naar Win11. Geniet er aardig van op mijn laptop. Wacht denk even tot 22H2 en dan zet ik mijn pc ook over.
Iedere Windows 10 update zorgt voor dataverlies linksom rechtsom bij mij. Ik snap het niet. Waarom kunnen die lui daar niet fatsoenlijk een (21H2) test doen alvorens een update uit te rollen?

De transitie eerder verloor ik al mijn stored passwords in o.a Windows Explorer voor FTP doeleinden. Ik weet, insecure, etc. Maar toch gebruikte ik het. Was nergens voor nodig de ruim 50 accounts die erin stonden te thrashen.

De transitie naar 21H2 verloor ik de standaard programma's die op bepaalde extensies stonden, bijv .webp of jpg om maar even iets op te noemen. Nu is er geen standaard programma voor en mag ik manueel rechtermuisklik > open met gaan doen.

Ik had in 1 avond m'n werk opengelten en ben gaan slapen. de volgende ochtend alles weg. Mislukte update. Tievus windows ook.
Inderdaad, zelf een goed moment plannen is fijner en het simpelweg herstarten (met verlies van data) is gewoon ruk.

Je kunt je verbinding instellen als een 'metered connection' oftewel een verbinding met datalimiet/kosten. Dan moet je toestemming geven om de updates binnen te halen. Daarnaast kun je de updates ook met een week (of meer) uitstellen.
Ik heb dat ook meegemaakt. Gebruik inmiddels al een tijdje geen Windows meer, behalve een hoop games en een paar programma's via wine. Werkt in princiepe vlekkeloos na correct instellen, games met kernel-level anti-cheat uitgezonderd.

[Reactie gewijzigd door jwywy17276 op 1 juli 2022 00:29]

Dat soort acties heeft microsoft zo ongeveer bij iedere update/uprade. Dat is al 30 jaar microsoft praktijk. Voor mij al 30 jaar de reden om zo min mogelijk met microsoft te doen en tegenwoordig steeds minder.

Dat jou ftp-accounts uit windows waren verdwenen heeft volgens mij alles te maken met dat microsoft op een zeker moment de ftp-client uit windows heeft gehaald. Daarmee werkte de ftp-gebaseerde shortcuts en ftp-urls ook niet meer. Of/hoe de instellingen ook zijn weggegooid.....

En ja de koppelingen van de extenties naar de applicaties worden door microsoft zo ongeveer ieder kwartaal terug gezet op de microsoft standaard, omdat dat veiliger zou zijn. En de manier waarop applicaties hun extenties kunnen registreren is de afgelopen 7 jaar ook een aantal keer aangepast waarmee veel applicaties ook daar de draad kwijt zijn.
"Malware is elke software die gebruikt wordt om computersystemen te verstoren (checked), gevoelige informatie te verzamelen (checked) of toegang te krijgen tot private computersystemen. :+
Eigen controle over updates wegnemen van mensen en dan systemen gaan breken. Echt geweldig 10/10.

[Reactie gewijzigd door jwywy17276 op 6 juli 2022 03:46]

Ik blijf het belachelijk vinden dat een computer die bij de introductie van Windows 11 2 jaar oud was niet geüpgraded kan worden naar Windows 11 omdat de processor niet word ondersteund. :(

Dit beleid van Microsoft heeft tot veel woeden geleid bij heel veel computergebruikers.

Ja je kunt door blijven werken met Windows 10 tot 2025 het gaat dan ook meer om het principe.

[Reactie gewijzigd door LEX63 op 1 juli 2022 17:06]

Draai windows 11 op mijn dual xeon E5-2695V4 zonder problemen :p
M'n i5 12400F is niet geschikt voor Windows 11 volgens dit progje.
Office 2007 krijgt al jaren geen security updates meer, die zit vol met security bugs ondertussen.

Dat die nog doet zal vast wel inderdaad.
MS Office Pro 2007werkt ook nog prima en heeft de laatste security updates. Groot voordeel is ook dat er wegen zijn om het zonder kosten te kunnen evalueren.
4 jaar geleden https://endoflife.date/office

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee