Door , , reacties: 103, views: 128.197 •

Wie Skyrim heeft gespeeld, het vijfde deel van The Elder Scrolls, heeft vast weleens een berg beklommen om te kijken of er iets te zien is van de wereld erbuiten. Er zijn tenslotte delen van Tamriel waarin we in de eerdere delen van de serie rond mochten lopen. Het is een intrigerende gedachte, dat er achter de bergen nog enorme stukken land liggen die samen Tamriel vormen. Hoe mooi zou het zijn als er een game komt die de werelden uit alle voorgaande delen van The Elder Scrolls aan elkaar knoopt?

Die game komt er. Uitgever Bethesda hoopt nog dit jaar The Elder Scrolls Online op de markt te brengen, een mmog waarin heel Tamriel is opgenomen. En meer nog, want naast Tamriel blijkt er nog een soort schaduwwereld te bestaan waarin een deel van de game zich afspeelt. In die wereld zwaait ene Molag Bal de scepter. Dat is een Daedric Prince, net als Mehrunes Dagon, de vijand uit deel IV. Het domein van Molag Bal heet Coldharbour en het vormt net als Tamriel een onderdeel van Nirn. Molag Bal is echter niet tevreden met zijn status. Hij wil na Coldharbour ook Tamriel overheersen.

Video-preview van The Elder Scrolls Online.

Hij heeft echter een probleem. Hij kan zelf niet naar Tamriel afreizen. Als hij niet naar Tamriel kan, dan moet Tamriel maar naar hem komen. Vandaar dat hij gigantische Dark Anchors heeft gefabriceerd, die hij vanuit Coldharbour op Tamriel afvuurt. Met die Dark Anchors probeert hij Tamriel binnen te halen. Mocht dat lukken, dan is Molag Bal nog niet tevreden, want hij wil naast het land ook de inwoners veroveren. Hij probeert de ziel te roven van de inwoners.

Je ziel is weg

Uiteraard is er verzet. Onder andere de Fighters Guild en de Mages Guild proberen de plannen van Molag Bal te verijdelen, en daar kun jij ze bij helpen. Daar heb je ook alle reden voor: je bent een van de slachtoffers, want Molag Bal heeft je ziel gestolen. Dat gebeurde vlak voor het begin van de game. Gelukkig is er hoop. Je wordt uit de klauwen van de Daedric Prince bevrijd, waarna je deel kunt nemen aan de strijd. Dit is tegelijk de verklaring waarom je bij de start van de game kunt kiezen wie en wat je bent. Als zielloos persoon heb je geen geschiedenis meer, maar wel een reden om wraak te nemen.

Hoe het kan dat Molag Bal niet naar Tamriel kan komen maar jij zelf wel naar Coldharbour kunt, willen de makers nog niet bekendmaken. Dat is iets voor later in het verhaal en tijdens een speelsessie op het kantoor van ontwikkelaar Zenimax Online Studios mochten we alleen het begin van de game spelen. De makers willen wel verklappen dat je gedurende de campagne zult ontdekken waarom Molag Bal je ziel heeft gestolen en waarom die ziel belangrijk is. De Daedric Prince is uiteraard ook de grote boze vijand waar tijdens de campagne om gestreden wordt. Die strijd vindt overigens in een verleden plaats. TES Online speelt zich duizend jaar voor The Elder Scrolls V: Skyrim en achthonderd jaar voor de gebeurtenissen uit The Elder Scrolls III: Morrowind en The Elder Scrolls IV: Oblivion af.

Hands-on The Elder Scrolls Online

Populaire gebruikersreview

Meer gebruikersreviews over deThe Elder Scrolls Online

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair: Tablets Mobiele netwerken Gamecontrollers Smartphones Apple Sony Microsoft Games Consoles Politiek en recht