Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

De generaal

Civ V heeft geen campagne voor singleplayer en de Scenarios uit Civ Rev keren evenmin terug.
Dat klopt; in de voorgaande delen was de optie om random speelvelden te genereren altijd de meest populaire, dus dat is nu weer het hart van het spel. Wat scenario's betreft, geven we natuurlijk de modtools vrij en zijn we heel benieuwd wat fans van de serie deze keer in elkaar gaan zetten. Daar zullen vast zaken als scenario's tussen zitten, waarschijnlijk zelfs meer en beter dan wij dat kunnen.

Militaire eenheden kunnen eigenlijk maar in beperkte mate worden opgewaardeerd. Bij een game als Civilization zou het niet vreemd zijn als er meer keuzes waren bij het opwaarderen. Hebben jullie dat ooit overwogen?
We hebben daar wel mee geëxperimenteerd, maar zijn uiteindelijk een iets andere weg ingeslagen en dat komt doordat er nog maar één eenheid op een tegel mag staan. In plaats van meer keuze bij het opwaarderen willen we dat spelers beter nadenken over waar ze hun eenheden plaatsen. Dat is nu ook veel belangrijker, in zowel aanvallend als verdedigend opzicht.

Hebben jullie overwogen om iets als een Hero-eenheid in het spel te stoppen?
Niet echt; we hebben eigenlijk juist steeds proberen te bereiken dat je gehecht raakt aan je hele leger, niet zozeer aan een enkele eenheid waarvan wij vertellen dat hij belangrijk is. We zien liever dat je gehecht raakt aan die ene willekeurige eenheid die je hebt weten op te waarderen en die misschien net dat ene gevecht heeft overleefd. We vinden het leuker als je zelf kunt beslissen welke eenheid je opwaardeert. We hebben wel een generaal; die lijkt op die uit Civilization Revolution, maar met wat meer mogelijkheden. Je kunt hem meenemen op het slagveld, waar hij een bonus oplevert voor vechtende eenheden, net als in Civ Rev. Je kunt hem echter ook een citadel laten bouwen op een willekeurige tegel in je invloedssfeer. Die geeft een flinke verdedigende bonus aan de eenheid die zich binnen de muren bevindt, ideaal om in een smal gedeelte van het speelveld neer te zetten, zodat vijandelijke legers er niet of moeilijk door kunnen.

Titel Sid Meier's Civilization V
Civilization V box
Platform pc
Ontwikkelaar Firaxis
Uitgever 2K Games
Releasedatum 24 september 2010

Jpg's Preview Civilization VJpg's Preview Civilization VJpg's Preview Civilization VJpg's Preview Civilization VJpg's Preview Civilization VJpg's Preview Civilization VJpg's Preview Civilization VJpg's Preview Civilization VJpg's Preview Civilization VJpg's Preview Civilization VJpg's Preview Civilization VJpg's Preview Civilization VJpg's Preview Civilization VJpg's Preview Civilization V

Laagste prijzen voor: Sid Meier's Civilization V, PC (Windows)
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Less4Games

Score: 5

€ 9,95

€ 9,95

Kostenoverzicht

Productprijs € 9,95
E-mail € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 9,95
Bekijk

NedGame

Score: 3

€ 18,-

€ 19,95

Kostenoverzicht

Productprijs € 18,-
Pakketpost tot ¤ 75,- € 1,95
iDeal € 0,-
Totaal € 19,95
Bekijk


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Reacties (52)

Reactiefilter:-152052+135+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik hoop dat je nog wel op non-random maps kunt spelen, zoals Earth.
je doelt misschien op de Aarde?

Ik vind het trouwens heel onrealistisch dat ze het stapelen hebben afgeschaft: In de echte wereld strijden diverse soorten soldaten naast elkaar. Dat lijkt in de Civ-wereld niet meer te kunnen. Dat is toch niet logisch?
Eigenlijk hadden ze misschien beter op een Totalwar-achtige gevechten kunnen overstappen.
Dus op het moment dat je oorlog wilt voeren, dan ga je over naar een ingezoemde kaart.

En in die ingezoomde kaart hadden ze desnoods dit systeem kunnen gebruiken.

In het echt heb je kilometers ruimte om een stad heen. Daar kan je gigantisch veel eenheden neerzetten. Dat is in Civ dus niet meer mogelijk.

Maar goed: ik ben de doelgroep ook niet meer: Ik heb geen tijd meer om avonden achter elkaar te spelen. Toen ik een jaar of 14-15 was speelde ik tot ver in de nacht met Civ 2.
Je moet één eenheid in CIV dan ook zien als een groep mannen/tanks/etc. En totalwar-achtige gevechten? liever niet, dan kan je toch beter gewoon Total war gaan spelen?

[Reactie gewijzigd door Ramon op 26 augustus 2010 17:00]

Ik vind het trouwens heel onrealistisch dat ze het stapelen hebben afgeschaft: In de echte wereld strijden diverse soorten soldaten naast elkaar.
Ja en nee...
Zoals eerder gezegd, het gaat hier om een groep soldaten/machines. Maar ondanks dat is het vrij weinig. Eén tegel is één stad. En je kan toch wel meer dan 1 troep tanks kwijt in de gemiddelde stad. Maar in vorige versie kon je oneindig stapelen en dat was nou ook weer niet realistisch. Misschien hadden ze een maximum aantal units op een tegel moeten invoeren. (groter dan één)
Eigenlijk hadden ze misschien beter op een Totalwar-achtige gevechten kunnen overstappen.
hm... dan koop ik wel Total War. Of mis ik iets?
Ze willen de focus niet alleen op het vechten leggen. Het moet een gebalanceerd geheel zijn tussen oorlog, economie en diplomatie. Als je dan dit soort dingen er in gaat verwerken wordt het gewoon een oorlog spel.
Maar goed: ik ben de doelgroep ook niet meer: Ik heb geen tijd meer om avonden achter elkaar te spelen.
Hier heb je op zich wel een punt. Dat is ook mijn probleem, ik heb die tijd meer, maar vind het wel een geweldige leuke reeks en zou deze ook weer willen spelen. Ze zouden eigenlijk voor onze doelgroep een arcade modus moeten toevoegen. Een kort spel van max anderhalf of twee uur of zoiets. Vraag me niet hoe dat er verder uit moet zien, maar het zou voor mij iig wel een uitkomst zijn.
In de echte wereld strijden diverse soorten soldaten inderdaad naast lekaar. En dat kan hier ook, door ze op aangrenzende tegels te zetten. Geeft nog een fijne bonus ook ;)
Het is misschien wel onrealistisch, maar de stacks of doom halen het hele tactische aspect weg uit de gevechten in Civ IV. Daar moest gewoon een oplossing voor komen, en 1 unit per tile vind ik een mooie oplossing.

Voor de mensen die bang zijn dat Civ V te simpel is geworden: Ik maak me daar absoluut geen zorgen om, ja er zijn wat stukken simpeler gemaakt maar andere zijn ingewikkelder geworden.

Bijv. de wegen tussen steden kosten nu 1 gold per tile/turn, spoorwegen kosten 2 gold per tile/turn. Daardoor kun je niet meer overal lukraak wegen gaan maken, en zul je echt na moeten denken tussen welke steden je wegen gaan aanleggen en tussen welke steden niet.

Meer van zulke wijzigingen zijn op de officiële website te lezen, daar staan best leuke stukjes op welke mij toch het gevoel geven dat Civ V meer terug naar de basis gaat van Civilization en daar nog eens flink wat verbeteringen in doorvoert.
Volgens deze site bestaat het bonus map pack uit 'nomale' maps. Dat moet dus mogelijk zijn. :)
Hopelijk komt hij snel ook voor de Mac uit, anders ga ik toch Starcraft II eerst kopen.
Aangezien ze zich voor het grafische gedeelte gebaseerd hebben op DX11, en de lagere DirectX versies daarvan hebben afgeleid, zou ik er niet meteen op hopen.

Ze zouden het volledige rendergedeelte van de engine moeten herschrijven, de interface met het besturingssyteem (hoewel dat wel nog zal meevallen), mogelijk het audio-systeem (DirectX bevat o.a. ook audio-libraries), etc.

Wat betreft optimalisatie voor de processoren weet ik te weinig van Apple hardware om er een uitspraak over te doen, ik weet bijvoorbeeld niet in hoeverre er nog nieuwe macs uitkomen die niet op een x86 architectuur draaien.
En omdat we alleen voor de pc ontwikkelen,
Wat denk je zelf??
Een hexacore met 90% efficientie op elke core? Ik hoop dat de game dan niet vsync gelimiteerd was en een flinke fps haalde anders wordt het wel een erg cpu heavy game.
In spellen als Civ wordt de rekenkracht van de CPU niet alleen gebruikt om hoge FPS te halen. Als je klaar bent met je beurt en de AI-tegenstander is aan de beurt, dan moet je altijd een aantal seconde wachten voordat er berekend is wat die AI allemaal gaat doen. Daarin zou 90% efficiëntie op 6 cores heel erg helpen, je hoeft nauwelijks meer te wachten. Ik vind het een prachtsysteem.
Volgens mij wordt er iets anders bedoeld met 90% efficientie. Namelijk dat er weinig overhead is en dat er dus van de 6 cores 5,4 effectief gebruikt worden en dat het pakket dus 5,4 maal sneller loopt als op een single-core.
M'n enige probleem met deze game is dat het uitkomt op ongeveer dezelfde datum als die waarop m'n zoontje geboren zou moeten worden...
Keuzes, keuzes... veel te weinig tijd!
Al maanden geleden in pre-order gezet bij steam.
Je hoef het spel natuurlijk niet gelijk te spelen nadat je hem in je steam library hebt staan.
Je hoeft je zoontje natuurlijk ook niet direct te zien als hij eruit is :+
ik zie het al voor me.

"DE BABY WORD GEBOREN"

"WACHT EVEN NOG 1 TURN"
Haha deze thread word wel erg offtopic. Maar ik kan de humor wel waarderen.

Daarom voel ik me genoodzaakt om nog even te vermelden dat het spel een 10+ rating heeft. Dat betekend dus dat je nog z'n 10 jaar hebt voordat je hem kunt betrekken in deze hobby. Dat is wel een vaderlijke verplichting die je hebt natuurlijk. Maar alles op zijn tijd.

Ik hoop dat ik je bij deze enige gerust stelling heb kunnen geven over de toch wel zeer gegronde zorgen die je met ons deelde :D

Wel fijn overigens om te horen dat de vaders van vandaag zo betrokken zijn bij de opvoeding van de kinders, want je hoort wel eens anders :P
mijn kindje wordt geboren rond 20 oktober, dus heb nog een maand te tijd :)
Leuk stukje. Ik begrjip alleen niet of ze nu wèl of niet eerder hebben overwogen het stapelen van units af te schaffen:
Er kan in Civ V nog maar één militaire eenheid op een tegel staan, waar in de voorgaande versie grote hoeveelheden eenheden op een tegel konden worden 'gestapeld'. Die beperking voelt zeer natuurlijk aan en maakt vechten een stuk interessanter. Hebben jullie zoiets al voor de vorige versie van Civ overwogen?
Ik geloof niet dat zoiets voor oudere games overwogen is.
En bij de volgende vraag
Hoe reageerde Sid Meier op je voorstel om naar zeshoekige tegels te gaan en stapelen af te schaffen?
Hij reageerde er goed op. Het afschaffen van stapelen is ten tijde van Civ II al eens voorgesteld, als een tactische spelvorm...
Dat is inderdaad niet helemaal duidelijk. Het is dus alleen ten tijde van Civ II overwogen, als een soort extra spelvorm - naast de bestaande spelvorm waarin stapelen wel mogelijk is. Voor de hoofdmoot van het spel is het nooit overwogen. Misschien had ik de vragen niet moeten stellen. Schafer werkt nog maar kort bij Firaxis en weet dus niet zo heel erg veel over het verleden van de serie.

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 28 augustus 2010 12:24]

ik wist niet dat ze al dx11 in 2002 hadden :). Dit spel moet het van de gameplay hebben, maar ik vind de gfx voor een 2010 spel toch behoorlijk mager. En iets zegt me dat je toch een hele dikke machine nodig hebt voor dit spel.
Als je goed kijkt zie je dat het spel op de screenshots gedraaid wordt in DX9. (Zie de titelbalk bovenaan.)
Ik ben het met je eens, in DX9 ziet het er niet uit, vooral die animatie met Caesar. Maar zeg nou zelf: welk spel ziet er wel goed uit in DX9 modus?
halflife2
crysis
fear
dirt
etc...
Op civfanatics.com zijn screenshots te zien die een veel hogere kwaliteit hebben

bijvoorbeeld: http://www.civfanatics.co...image.php?i=3107&c=36
Daar zijn ze 1280x800. Dat is precies een even hoge resolutie als in de tweakers lightbox. En bij beide moet je een keer extra klikkem om de plaatjes zo groot te zien :)
<quote uit artikel>We zijn bij het ontwerp bovendien uitgegaan van de nieuwe processors van Intel: de Core i3, i5 en i7. Samen met mensen van Intel hebben onze programmeurs de verdeling optimaal laten verlopen. <end quote>

Leuk hoor dat ze met Intel samenwerken. En hoe werkt dat op mijn AMD machine (Phenom II X3)?
Dat zal ook niet slecht zijn hoor. Optimaliseren voor een bepaald type CPU houdt 10% meer performance in of zo, maar misschien ook wel minder. Je ziet het nu al met spellen die beter werken op intel of AMD, er zit altijd verschil in maar het is nooit zo veel dat het op één merk onspeelbaar wordt of zo.
Eindelijk ook eens een devver die wel inspeelt op quadcores en dx11 als primaire api gebruikt, hulde! _/-\o_
Wat ik niet snap is dat de screenshots allemaal uit de DX9-mode komen(zie de balk bovenin)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG Nexus 5X Apple iPhone 6s FIFA 16 Microsoft Windows 10 Home NL Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Gear S2 Skylake Samsung Galaxy S6 edge+

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True