Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

De bedenker van de Oculus Rift, een virtual reality headset die kan rekenen op de steun van diverse gamestudio's, zamelt via Kickstarter geld in voor de productie van een dev kit. Het beoogde startbedrag was al binnen een dag binnen.

Palmer Luckey, de man die de Oculus Rift bedacht, heeft een Kickstarter-project aangemaakt om 275.000 dollar in te zamelen. Met dit geld wil hij dev kits van deze virtual reality headset produceren. Luckey hoopt dat ontwikkelaars de dev kit gaan gebruiken om games mee te maken. Hij hoopt op die manier vooral meer feedback op de headset te krijgen, die hij wil gebruiken bij de ontwikkeling van een consumentenversie.

Luckey mag zich verheugen in de interesse van heel wat grote namen. Zo stond John Carmack van id Software op de laatste E3 om de Oculus Rift te demonstreren. Carmack heeft ondersteuning voor de headset ingebouwd in de Doom 3 BFG Edition die op 16 oktober verschijnt. Palmer en Carmack hebben ondertussen al meer ontwikkelaars overtuigd. Zo steunt Epic Games het project en zal dit bedrijf ondersteuning voor de headset in de Unreal Engine inbouwen, en ook Valve is enthousiast over de Oculus Rift.

De inzameling is succesvol. De teller staat inmiddels op ruim 700.000 dollar, terwijl de inzameling nog 29 dagen loopt. Wie 300 dollar of meer doneert, krijgt een prototype van de dev kit, maar alle giften vanaf 10 dollar zijn al welkom.

Palmer Luckey presenteert de Oculus Rift op Kickstarter

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (21)

Reacties (61)

Reactiefilter:-161061+132+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik zit op een dergelijk product al jaren te wachten. Heb zelf ook brillen gehad die meer geschikt waren om films op te kijken. Wat mij altijd tegen heeft gestaan, en nog steeds tegen staat is de resolutie.
Ook bij deze bril schijnt de resolutie 1280 bij 800 pixels te zijn en volgens mij is dit gewoon niet genoeg voor een beeld waarbij je gaat kwijlen van opwinding.

Volgens mij zijn we in een tijdperk beland waar hogere resoluties eindelijk mogelijk zijn en daarom zou ik het jammer vinden als daar geen profijt van gemaakt zou worden. Ik betaal graag een paar 100 euro extra voor zoiets spectaculairs.
als je 1280x800 per oog zou hebben, dan is dat al zeker kwijlen van opwinding, zelfs met de 640x800 per oog is het al kwijlen ivm de extra immersion dmv de headtracker..

Enuh, de hogere resoluties zijn nog steeds niet zo goed mogelijk voor een extreem lage prijs. Vergis je niet in de prijs van displays, het wordt wel gelukkig steeds goedkoper, dat wel.. Dan hebben ze hier dus nog eens een simpele oplossing bedacht (in principe een smartphone display met 2 lenzen, waarbij de meeste VR-brillen met 2 kleine displays werkt welke niet groter zijn dan een 10 eurocent munt..
Ik geloof dat ie wel genoeg geld heeft: binnen een dag 3x zijn doel gehaald. Daarnaast vind ik het vreemd dat de grote jongens in de industrie allemaal aangeven er achter te staan maar er alsnog geld nodig is van de consumenten. Zal wel stukje PR zijn
en dat laatste is misschien wel meer nodig dan geld alleen.

er zijn de laatste jaren wel dergelijke projecten uitgekomen.
eens een video kaart hier een game daar die een HMD mee leverde, maar dat was het wel zo ongeveer.

EN het moet ietwat een open standaard worden, zodat er concurrentie op de markt kan komen anders is dit imho ook tot uitsterven gedoemd.
Het maken van games is ongelofelijk duur. Nu je moet het zo bekijken, als de game ontwikkelaars ervoor zorgen dat hun games werken op deze bril dan verkopen ze misschien meer games.

Je zou dan kunnen denken, wel.. als de game studio's investeren in die bril, dan winnen ze 2x.. want als er meer games verkocht worden en ze een deel van de winst van de bril kunnen meepikken. Kassa, kassa!

Maar ik denk met de huidige tijden, waarin veel bedrijven het toch moeilijk hebben, ook de grote game studio's, "denk ik" dat ze nog even de kat uit de boom kijken, eerst de goeie prototypes afwachten en als het echt een hit wordt, dan zullen de grote mannen ook wel investeren.

Je moet ook zo zien, misschien kiest Oculus er bewust voor om enkel met kickstarter investeringen te werken, zo vermijden ze teveel invloed van grote investeerders en hebben ze ook nog steeds wat meer vrijheid.
Stukje PR, en het verkopen van Dev kits aan mensen. Kijk naar android en iOS. als alleen grote bedrijven er voor ontwikkeld hadden. dan waren er een boel apps niet.

Ook de populariteit van Indie Games op het moment.

Al dat lijkt mij het wel een geniale zet om het op Kick Starter te hebben.
Ik heb er ook al een besteld.. Ik vind het een heel goed idee!

Het is heel moeilijk (en duur) om een HMD te maken met een heel brede kijkhoek en geen vervorming van het beeld. Wat zij nu doen (als ik het goed begrepen heb) is een fisheye lens gebruiken, gewoon de vervorming op de koop toe nemen en bij de bron van het beeld (in software) compenseren zodat je toch een recht beeld ziet. Ik vind het een erg slim idee en nu gebeurt er eindelijk eens iets op dit vlak. Want het heeft zo'n 20 jaar bijna stilgestaan.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 2 augustus 2012 10:14]

Want het heeft zo'n 20 jaar bijna stilgestaan.
Nou... er is natuurlijk genoeg onderzoek gedaan, en er bestaan ook best wat hmds, maar veel zijn te duur voor en niet gericht op consumenten. En hun ultra-low latency trackers en displays komen ook natuurlijk niet uit de lucht vallen; die zijn ook allemaal in die 20 jaar ontwikkeld.

Het is meer een geval van dat de techniek nu geavanceerd genoeg begint te worden om dit soort dingen (goedkoop) te kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 2 augustus 2012 10:30]

Laat ons dan zeggen : "na 20 jaar beweegt er eindelijk iets op de consumenten-HMD-markt"

Men is inderdaad al lang bezig en regelmatig hoor je wel eens iets in die richting maar er komt bijna nooit iets van in huis.

misschien dat het deze keer wel aanslaat ?
Inderdaad zo bedoelde ik het eigenlijk... Eindelijk komt er eens wat beters uit dat ik ook daadwerkelijk kan kopen :)
Gaaf! Deel je je ervaringen op het topic in GoT? Wil graag namelijk erg graag het een keer ervaren maar om er gelijk 250 euro aan uit te geven...
Een VR helm voor 275 dollar (DIY maar dan nog) is behoorlijk interessant (trouwens foutje in de tekst).
275 is uitverkocht dus zodoende moet je nminimaal 300 neertellen.
Zou je met developer kit van de rift ook films kunnen kijken via de pc? Dan zou er in de software namelijk iets moeten zitten om het beeld aan te passen in verband met de lens.
Waarom zou je dat willen? Het blijft dan een rechthoekig scherm, dan kan je wel naar links en naar rechts kijken, maar toch zal je niet meer dan het gefilmde zien.
Zou vet zijn in dien het beschikbaar word voor ook fps games.
Ja, het lijkt me geweldig om bijvoorbeeld die nieuwe Doom versie ermee te kunnen spelen, maar dat zal wel nooit gebeuren :D.
Als je het filmpje had bekeken, had je geweten dat Doom 3 BFG Editie al werkt op dit systeem...
Doom 3 is al jaren oud, ik neem aan dat hij Doom 4 bedoelt.

Maar aangezien John Carmack helemaal gek is van dit ding kan ik me niet voorstellen dat dat niet goed gaat komen.
Idd, wat een support zeg van grote namen. Kickstarter is ook wel een mooi platform om dit nu nog meer voeten aan de aarde te geven.

[Reactie gewijzigd door geerttttt op 2 augustus 2012 10:39]

Er wordt wel degelijk Doom 3 BFG bedoeld. Als je bij de donatie bedragen kijkt, zie je die verschijnen bij de hogere bedragen.
Ik denk het wel hoor.. Dit is niet voor niets een developer kit. Ze willen juist dat ontwikkelaars er mee aan de slag gaan.
Ga er maar dus uit van wel, Carmack heeft er al voor gezorgd dat het in de Doom 3 BFG versie is ingebouwd en hij zal ook wel zorgen dat de nieuwe Doom4 het ook zal ondersteunen..
Ik verwacht dat er wel een mogelijkheid zal zijn om games die niet hiervoor geoptimaliseerd zijn toch er mee te spelen, je zult dan alleen het beeld wat uit moeten zoomen omdat de game er geen rekening mee houdt dat de zijkanten van het scherm ook echt in je perifere blikveld zit en je daar dus niet heel goed statusbalkjes en zo kunt lezen. Als dat goed kan, dan is het kip-ei probleem opgelost en zullen mensen het ding kopen zelfs als nog niet al hun favoriete games het ondersteunen.
Wel vraag ik me af hoe handig dit ding uiteindelijk zal zijn met het instellen. Ik kan de review niet meer terug vinden zo snel maar bij het bespreken van een 3D bril voor films (dus ook in met ingebouwde schermpjes) een tijdje geleden kwamen de t.net reviewers tot de conclusie dat het leuk was maar eigenlijk teveel gedoe om de bril helemaal perfect voor je ogen te krijgen iedere keer. Nou kan ik me voorstellen dat mensen voor games iets meer hassle bereid zijn te accepteren, maar als je iedere keer dat je een slok drinken neemt of je vriendin aankijkt als ze iets tegen je zegt weer een paar minuten met je bril zit te worstelen voor het goed werkt dan geef ik het niet veel kans. Hopelijk hebben ze iets slims bedacht waardoor dat hier niet zo'n probleem wordt en dat het (na eventuele eerste calibratie) een kwestie wordt van opzetten en spelen.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 2 augustus 2012 12:03]

het is ook beschikbaar voor fps games, en het wordt ook beschikbaar, daarom dus die devkits, zodat developers hun game kunnen optimaliseren voor deze vizor..
Toch mooi die kickstarters, maar zouden de game developers die dit project dus steunen ook een schepje er boven op gedaan? Lijkt me niet meer dan logisch met hun kapitalen ;)

Dit zie ik toch graag snel op de markt komen, lekker relaxed in je eentje een game spelen zonder dat anderen er last van hebben (koptelefoon zelf nog even op doen) en geen pookje/muis meer nodig om te kijken!

Het wordt ook leuk als ze betaalbaar genoeg worden voor 2-4 van deze devices, dan kan je multiplayer spelen zonder dat men op je scherm kan spieken :)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 2 augustus 2012 10:20]

http://www.youtube.com/watch?v=-sSsRIhVYB4
Dit is wellicht een goede impressie wat in de toekomst allemaal mogelijk kan zijn met een dergelijke headset. Met uiteraard een vleugje augmented reality, cloud gaming en een snelle 4G verbinding.
Dacht het dus niet, zodra ze dit soort dingen beschikbaar gaan stellen dat mensen buiten op straat zo rond gaan 'spelen' dan mag er meteen een zware wet komen die dit verbied, levensgevaarlijk is dat namelijk..
Dan moeten ze er een "pedestrians system" inbouwen. Lekker al gamend naar je werk lopen. De Oculus laat je de goede kant op lopen zonder dat je ongelukken maakt ;)

Misschien zelfs veiliger;

de Oculus "verwijdert" mist en laat de zon weer schijnen.
de Oculus maakt van de nacht weer dag (voor mensen die slecht in het donker kunnen rijden)

[Reactie gewijzigd door frits1986 op 2 augustus 2012 15:20]

Je hebt wel een verschil tussen volledige visuals en augmented reality natuurlijk. Bij Augmented Reality integreert het spel zich in de werkelijkheid dus ben je nog steeds naar je omgeving aan het kijken, misschien nog wel beter dan zonder AR...als je volledige visuals aan het bekijken ben zie je de omgeving niet meer en moet je dus inderdaad niet rondlopen op straat...
Duus over een tijdje heb je van die halve finale wedstrijden met een stadion vol kijkers naar een groot 3d scherm terwijl in het midden de 2 gamers in hun stoeltje zitten met hun vr helmpjes op hun hoofd:)

Hoe sci fi is dit:)

die dingen heten orgineel ook eyephones geloof ik, tenminste zo noemde Jaron Lanier ze als ik t me goed herinner. Klinkt als...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Games

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True