Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 41, views: 12.435 •

2K Games komt met Sid Meier's Civilization V: Gods & Kings, een uitbreiding voor de strategische pc-game uit 2010. In de uitbreiding staat godsdienst centraal. Onder de negen nieuwe speelbare beschavingen bevindt zich Nederland.

Ontwikkelaar Firaxis Games maakt bekend dat Sid Meier's Civilization V er met de Gods & Kings-uitbreiding negen speelbare beschavingen bij krijgt. Daaronder bevinden zich, naast de Carthagers, Kelten en Maya's, ook de Nederlanders, onder leiding van Willem van Oranje. Verder krijgt het spel drie nieuwe scenario's die zich afspelen in de middeleeuwen, rond de val van Rome en in het victoriaanse Engeland. De game krijgt in totaal 27 nieuwe eenheden, 13 nieuwe gebouwen en 9 nieuwe wonderen.

De grootste verandering is wellicht echter dat religie terugkeert in het spel. Godsdienst speelde een grote rol in voorgaande delen van de serie, maar was in Civ V naar de achtergrond gedrongen. Daar komt met Gods & Kings verandering in, al laat uitgever 2K Games nog weinig los over de precieze rol die religie in het spel gaat spelen.

Firaxis gaat in de uitbreiding ook het oorlog voeren aanpakken. Er kwam bij de release van de game al veel kritiek op de kunstmatige intelligentie van het spel en Firaxis heeft via een patch geprobeerd om daarin verbetering aan te brengen. Met Gods & Kings wil de studio bereiken dat het voor spelers belangrijker wordt om een uitgebalanceerd leger samen te stellen. Het wordt bovendien mogelijk om vanuit zee steden op het vasteland aan te vallen. De uitbreiding verschijnt nog voor de zomer voor de pc. Een prijs is nog niet bekend.

Sid Meier's Civilization V: Gods & Kings Sid Meier's Civilization V: Gods & Kings Sid Meier's Civilization V: Gods & Kings Sid Meier's Civilization V: Gods & Kings Sid Meier's Civilization V: Gods & Kings Sid Meier's Civilization V: Gods & Kings

Reacties (41)

Het wordt bovendien mogelijk om vanuit zee steden op het vasteland aan te vallen.
Dit kan toch al?
Ja, dat kon al :)
Waarschijnlijk is het volgende verkeerd begrepen:
Among the changes to the combat system is the addition of melee naval units, which will force you to really rethink the way you execute your naval assaults.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 16 februari 2012 17:07]

Kort gezegd, nee. Je moest eerst je units aan land brengen (wat weer een beurt kostte) en dan pas kon je ze vanaf land laten aanvallen.
Kan wel, je doet dan een amphibious attack op een stad. Oftewel je legt de vloot op de water tile voor de stad en dan kan je gewoon rechtstreeks vandaar uit aanvallen. Je hebt alleen een negatieve aanvalsbonus.
Ik vind de DLC van Civ5 tot dusverre eigenlijke veels te duur voor onderdelen die al in het spel hadden moeten zitten. Maar dit klinkt wel als een waardevolle update waar ik best wat voor wil betalen, mits de prijs een beetje realistisch. Dus niet meer als 20 euro.
Vind ik ook... ik heb al een aantal keren getwijfeld om de DLC te kopen, maar de prijs ligt gewoonweg te hoog vind ik. Alles tesamen kan ik bijna een nieuw spel kopen voor hetzelfde bedrag.
Het beste is om de DLC te kopen als het met 50% of 66% korting is, dit is meermalen per jaar.

Overigens wordt de prijs $29,99, dus reken maar op §30,-
idd.

zo heb ik ook de dlc gekocht met de 66% korting.

denk ik 10 euro in totaal betaald voor alles dlc die er is en dat is er toch al heel wat.
Als ze nou die legio bugs eens fixen, civ5 is echt een mijnenveld aan crashes, bugs, onregelmatigheden, slechte AI en andere onzinnige troep. Zo'n foute aankoop geweest, bah.
Wanneer heb je het voor het laatst gespeeld? Ik vermoed eind 2010?
Met de sloot aan patches hebben ze de meeste bugs wel gesquasht :)
Voor de multiplayer helaas niet, dat is vaak nog steeds nagenoeg onspeelbaar. Dat varieert dan van de vele bugs in de lobby (waardoor het lang duurt om een spel te beginnen) tot de enorme traagheid tijdens het spelen.
Volledige samenvatting hier; http://www.garath.net/Sullla/Civ5/whatwentwrong.html

Ik speel met laatste updates uiteraard, gewoon via steam, zelfs met de laatste update blijft civ rare fratsen geven. Dat laden en saven in multiplayer werkt ook nog steeds niet op een normale manier zonder workarounds. Echt een drama. Spontaan loading screens enzo halvewege het potje, geen idee waarom.
Het is helaas zo buggy als maar kan, droppende players, gigantische fps drops, loading screens in-game, rondetijden van 5 minuten terwijl iedereen al lang klaar is...

Echt onspeelbaar, ik zou willen dat ze dat eens fixten I.PV. DLC's maken...
tip:koop ipv civ 5 dlc gewoon voor 10 euro het hele civ 4 pakket met alles inbegrepen. Ziet er bijna hetzelfde uit, draait overal, veel uitgebreider en mijnsinziens veel leuker. Civ 5 speel ik al tijden niet meer, maar civ 4 nog steeds.
Ze breiden het stap voor stap uit, weer betere AI, vernieuwde combat, en Religion is weer terug. Misschien is het nu leuker voor je?
Mee eens, Civ 5 laat ik liever liggen. Civ 4 speelt qua gameplay beter en is veel uitgebreider. Ben wel benieuwd hoe religie in Civ 5 een rol gaat spelen.
koop ipv civ 5 dlc gewoon voor 10 euro het hele civ 4 pakket met alles inbegrepen.
Uitbreiding op de tip: Het is mogelijk om dit voor 5 euro te kopen. Een jaar geleden heb ik het hele pakket gekocht voor 5 euro en later heb ik zelfs Civ III + Civ IV gezien voor minder dan 10 euro. Ik heb ook Civ V en ik denk dat Civ IV leuker is. Al vind het grote voordeel van Civ V toch wel de zeshoekige tiles tov de vierkante in Civ IV.
Ook raar: op het 2e screenshot staat "Christianity, founded 900 BC". Dat is best vreemd...
Het hele idee van het spel is toch dat je de geschiedenis anders kan laten verlopen. Helemaal niks vreemds aan dus :)
True, maar BC is Before Christ. Dat is toch raar als Christus, en dus het Christendom, pas 900 jaar later wordt uitgevonden :P

Klinkt op zich wel als een leuke uitbreiding, en dat Religie terugkeert lijkt me een goede zaak, die hadden ze sowieso nooit moeten verwijderen, was altijd wel een leuke component binnen het spel.
Religie was een leuke component, maar in Civ 4 afgrijselijk geÔmplementeerd. Ik ben dan ook blij dat ze het op een andere manier implementeren in Civ 5 :)

Overigens hadden ze inderdaad ipv BC BCE kunnen gebruiken, zeker gezien Christendom losstaat van de jaartelling.
Ik zou dat niet zeggen. Zonder christendom hadden we een andere kalender gehad en zou BCE ook niet bestaan.
Christianity was Civ4 een uitvinding, dus het kan verschillen wanneer Christianity is "uitgevonden" Denk dat het in Civ5 hetzelfde blijft dus vandaar 900BC
Christianity was geen uitvinding. Theology is de uitvinding, waarmee Christianity gekozen kan worden als religie.

Ik hoop dat ze de netwerkcode en turn tijd eens aanpassen, echt te belachelijk in Civ5, vooral in een game waar geen handelsnetwerk zit. Daarnaast waren maps in Civ5 belachelijk klein tegenover de voorgangers. CIv4 heeft nog altijd 10x meer diepgang dan zijn opvolger, best zonde.
Ook raar: op het 2e screenshot staat "Christianity, founded 900 BC". Dat is best vreemd...
Dat komt wel ongeveer overeen met de tijd waarin Jesaja in zijn profetiŽn aankondigde dat de Messias er aan zou komen om het volk te verlossen.
Voor de geÔnteresseerde, op Civfanatics loopt een analyse draadje over de screenshots. :)

Stukje uit het topic:

List of civs (9 in total):

Netherlands (William I)
Celts (Boudicca)
Mayans (Pacal)
Byzantines (screenshot analysis)

List of wonders (9 in total):

Terracotta Army (screenshot analysis)
Great Mosque of Djenne (screenshot analysis)
Petra (screenshot analysis)

List of units (27 in total):

sort of WW1 tank (screenshot analysis)
Machine guns (screenshot analysis)
Pictish warrior (celt UU?; screenshot analysis)

[Reactie gewijzigd door Loev op 16 februari 2012 17:00]

oh zalig nieuws!
Tijdje geleden dat ik het spel nog eens heb opgestart, maar ik krijg nu al terug zin :)
Religion was hetgeen dat ik het meeste mistte in deze versie.

Ook leuk dat de AI nog eens onder handen wordt genomen, bij de release was deze echt erbarmlijk slecht. Het is ondertussen al beter, maar ik moet toch nog regelmatig mijn wenkrbrauwen fronsen als de AI weer een niet-zo-slimme zet doet

[Reactie gewijzigd door Fush op 16 februari 2012 16:59]

meeste bugs zijn ondertussen toch al gefixed? heb bijna nooit ergens last van als ik speel.

wat de prijzen betreft, ik wacht meestal (iig voor dure dlc) tot ze het afprijzen op steam en dan koop ik het pas. Civ5 expansion met zoveel leuke nieuwe features (godsdienst en zo te zien komt espionage ook weer terug) daar heb ik wel weer wat geld voor over, gok dat het rond de 30-35 euro gaat kosten gezien er 9 nieuwe civs komen en er ook flink gesleuteld is aan nieuwe features.

ben in ieder geval erg benieuwd!
Het gaat $29,00 kosten. Maar het zal wel $=§ worden, dus 30 euro.
Ja Het viel mij ook al op dat er weer spionage in zit! Dit wordt zeker weer smullen en ik hoop dat de vorige prul DLC's met Denmark, PolynesiŽ, etc er ook bij zitten meteen. Als ik kijk naar het aantal uren dat ik al in Civ5 heb zitten, is het elke cent dubbel en dwars waard geweest, al was het wel jammer dat het een half jaar duurde voor alle bugs eruit waren (single player iig) en dat de AI zonder penalties nog zo idioot is.
@MSalters hieronder, inderdaad menig potje Civ4 ben ik 's maandags begonnen, elke avond van de week uren gespeeld, om vervolgens zaterdag 's avonds met een foto finish te winnen of verliezen. Maar met Civ5, grote map en normale snelheid zijn die speeltijden nog prima te halen.

[Reactie gewijzigd door TeXiCiTy op 17 februari 2012 09:11]

Oeh spannend ik hou wel van RTS games.
En wat is beter dan Civ?
Lekker verslavend :)
Civ is turn-based , geen real time. En om Civ V verslavend te noemen? Ik heb Civ4 potjes gespeeld die elk langer duurden dan ik totaal Civ5 heb gespeeld.
Hopelijk zijn er nu animaties inde multiplayer, replays van de map evolutie , twee dingen die ik toch wel miste in civ V , om over spyonage nog te zwijgen.
Animatie voor multiplayer zijn al aangekondig voor een patch (al zie ik niet in waarom je dat zou willen hebben, multiplayer duurt al lang genoeg, amar dat terzijde).
En spionage zit in deze expansion.
[...]replays van de map evolutie ,[...]
Je bedoelt van de game? Die zit er iig in singleplayer wel in. In MP games dus niet begrijp ik?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Laptops Google Sony Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013