Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 34, views: 12.163 •

OnLive en Google gaan samenwerken. Beelden van games die gespeeld worden op OnLive kunnen via Google TV bekeken worden. Het is niet mogelijk om OnLive-games te spelen via Google TV, al hebben beide bedrijven wel plannen in die richting.

Google kondigt de samenwerking met OnLive aan via de blog die de internetgigant bijhoudt over zijn tv-dienst Google TV. Wie Google TV heeft kan de OnLive Viewer App downloaden en daarmee gestreamde content van de gamedienst via de settopbox van Google bekijken. Voorlopig kan er echter alleen gekeken worden naar games die door andere OnLive-gebruikers gespeeld worden. De twee bedrijven willen echter meer. De games die via OnLive speelbaar zijn zouden zonder de hardware van OnLive via Google TV speelbaar moeten zijn, is de bedoeling.

De twee maken echter niet bekend wanneer spelen via Google TV mogelijk is, al zijn de eerste tv's waarmee dat mogelijk is op de CES te bezichtigen, maakt Google bekend. Het gaat daarbij om hdtv's van Vizio, waarbij de Google TV-hardware is ingebouwd. Bij dergelijke tv's kan de draadloze controller van OnLive gebruikt worden om de 200 games te spelen die via OnLive speelbaar zijn. Bij elke game is het eerste halfuur gratis, daarna moet extra speeltijd bij OnLive ingekocht worden.

Ook concurrent Gaikai, die een vergelijkbare dienst levert als OnLive, kondigt samenwerking aan. Tv-fabrikant LG gaat de middleware van Gaikai gebruiken bij de nieuwe 3d-tv's die in 2012 op de markt verschijnen, zodat de games die Gaikai host via de tv's van de fabrikant gespeeld kunnen worden. Het is niet duidelijk welke controller nodig is om de games te spelen.

Gaikai ziet de toekomst zonnig in en heeft vertrouwen in het groeiend marktaandeel van streaming gamediensten. Nanea Reeves, chief product officer van Gaikai, denkt zelfs dat er door de opkomst van dergelijke diensten minder ruimte over zal blijven op de consolemarkt. Reeves denkt dat Sony of Microsoft de strijd op zal moeten geven. "Niet alle huidige consolebouwers zullen een volgende generatie hebben. Dat wordt het grote nieuws van de E3."

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (33)

Reacties (34)

Onlive via de browser is duidelijk de toekomst.

Als je even logisch doordenkt is dat waar Google naar toe wil. Daarmee kun je gemakkelijker kwaliteitsgames mee realiseren dan via 3d api's. Het stelt veel minder eisen. Als Onlive het niet wil dan doet Google het zelf wel, die zijn zo sterk aan het worden in de serverside. En Google wil de heilige appstore huisjes van Apple en MS doorbreken. Ik vind het wederom een top idee van ze. Gametube gaat het helemaal worden.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 12 januari 2012 16:19]

ben het hier helemaal mee eens games streamen is de toekomst. geen consoles, geen dure computer meer nodig. nu worden PC games gebruikt om te streamen ik hoop dat dit in de toekomst zo blijft.

hoop dat straks ook chrome OS ondersteuning gaat krijgen.
Daar kun je zeker van zijn. Chrome OS wordr verkeerd begrepen, het is een lange termijn ontwikkeling. Veel mensen zullen nooit op Chrome OS overgaan als er niet gegamed kan worden of als je geen zwaardere applicaties kan draaien. De zware applicaties niet alleen games maar ook grafische pakketten gaan straks op de server draaien en worden via onlive overdracht bestuurd. Ineens kun je alles overal gebruiken. En het voordeel van onlive is dat het programmaatje aan de ontvangst kan maar klein en licht is.

In deze ontwikkeling zal het ook vanzelfsprekend worden om gegevens online op te slaan. Wie heeft er dan nog een traditionele PC nodig? Een ander groot voordeel is dat het meteen ook alternatieven voor Windows als Linux aantrekkelijker maakt. Want eigenlijk hebben we dan alleen maar een stabiel en vellig platform nodig dat de hardware als beeldscherm, printer, toetsenbord en muis koppelt. Veiligheid en stabiliteit is iets waar Linux op uitblinkt.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 12 januari 2012 18:01]

Het is een mooie ontwikkeling. Jammer genoeg is de kwaliteit op dit moment bijzonder laag en de latency bijzonder hoog. Ik heb zowel OnLive als Gaikai geprobeerd en mijn verbinding is boven gemiddeld goed.
Gametube inderdaad.
live en via browser / online achtige abbonoment.
per maand betalen. elke game kunnen spelen. maar daarvoor moet particulier internet snelheid nog een heel eind omhoog.
ik krijg met me 1000kb/s nog best lelijke kwaliteid beeld en slome reacties.
ik denk dat ik naar de 20mb/s moet. (dus 20000kb/s)
Met mijn 25mbit lijntje heb ik ook nog steeds een te lage responsiveness op input devices om met plezier een FPS te kunnen spelen. Het idee spreekt me echter absoluut aan en ik zal dan ook zeker mijn ogen open houden.
Ik heb maar een 10mbit lijntje en een FPS spelen gaat prima. Je adopteert jezelf best gauw aan input lag. Met Quake kon ik met een hoge ping al prima uit de voeten :)
Dit is iets persoonlijks. Ik krijg dit namelijk niet voor elkaar. Als er lag op een verbinding zit ben ik ineens zoveel slechter omdat ik ga corrigeren op de trage input. Door dit corrigeren wordt het alleen maar lastiger om te aimen.

Ik ben zeker voor het idee van streamen maar dan mag er gewoon geen lag in zitten. Zolang dat niet opgelost word blijf ik consoles kopen zodat ik weet dat ik altijd zonder lag kan gamen en niet afhankelijk ben van andere partijen.
En dat is weer goed in de toekomst kijken denk ik zo.

Een console? Nee joh, gewoon via google TV de nieuwste games streamend spelen.

Dat zal de toekomst worden denk ik zo. En als deze samenwerking een succes word hebben ze het toch wel goed aangepakt.
De grootste streamer in games met Google TV (wat misschien wel tot het grootste platform op tv's gaat worden)

Een groot pluspunt als je het mij vraagt. Kies je voor Google TV of bijv. Apple TV.
Dan is de keus voor een gamer toch snel gemaakt?
Ik ben geen fan van het onlive platform. Leuk als niche maar niet als het populair wordt en zelfs een bedreiging gaat vormen voor de console/pc verkoop.

Is een platform met een te hoog casual gehalte, games van indie en creatieve developers zullen er niet zo snel op komen lijkt mij.
Dat zijn toch wel harde uitspraken voor een platform wat zich net aan het ontwikkelen is.

Een tussenstap is steam denk ik.
Online games kopen en downloaden en installeren op je computer.

Onlive gaat een stapje verder. Kopen en spelen. Het spel word afgespeeld op de "computer" van onlive.

Ben er zelf ook nog niet zo'n fan van hoor maar ik denk wel dat dit de toekomst gaat worden. Laat een bedrijf je spellen maar afspelen. Je hebt zelf dan niet de hardware nodig (niet nodig te upgraden)

Naarmate het populairder (doormiddel van googel tv bijv.) gaat worden en de service verbeterd zullen ook vast indie en creative zich op dit platform gaan storten.
Het leuk aan een PC vind ik nou juist het upgraden, nu met consoles nemen ze dat al lichtelijk van me af (omdat alle games tegenwoordig op 2 jaar oude PC hardware kan drtaaien omdat het voor consoles gemaakt is)...

Ik heb 2x een HD6950 maar 1 ligt al 2 maanden naast me PC, te lui om in te bouwen omdat ik er toch niks mee opschiet (waarom ik hem dan gekocht heb mag joost weten :P).

Maargoed met de vertragingen van besturingen gaan bepaalde genres nooit goed werken. Want het is normale lag x 2 (muisbeweing wordt verstuurd en beeld wordt terug gestuurd = 2x dezelfde vertraging). Voor shooters dus zwaar onwenselijk.
oke... das erg zonde. ik betaal er wel 100 eur voor?
Ik heb 2x een HD6950 maar 1 ligt al 2 maanden naast me PC, te lui om in te bouwen omdat ik er toch niks mee opschiet (waarom ik hem dan gekocht heb mag joost weten :P).
Hier in V&A zetten lijkt me een goede optie dan.

Maar je ziet op Onlive ook inderdaad veel singleplayergames, waarschijnlijk omdat de lag daar niet een dergelijk probleem geeft als in multiplayer. Ik vind de prijs alleen wat aan de hoge kant van de games.
"Naarmate het populairder (doormiddel van googel tv bijv.) gaat worden en de service verbeterd zullen ook vast indie en creative zich op dit platform gaan storten."

Dat is mijn punt juist, de indie en creatievelingen hebben Onlives toestemming nodig, op de weg naar de top zal Onlive geen oog hebben voor hen hebben (alleen voor de echte succesverhalen zoals World of Goo en dergelijken), eenmaal aan de top of als geduchte concurrent zal het nog voor kleine ontwikkelaars nog altijd lastig zijn om hun game op Onlive te krijgen.

In een groeiende markt als deze kom je helaas niet meer zoveel diversiteit meer tegen. Games zoals S.T.A.L.K.E.R. ga je niet gauw vinden op Onlive, laat staan indie games die niet gangbaar zijn.
Als Onlive eenmaal een grote speler zal zijn dan ben ik bang dat voordat ontwikkelaars aan een spel beginnen, ze eerst afvragen of Onlive hun spel wel aanneemt en of het spel uberhaupt aanslaat op het Onlive publiek. Iets wat ten koste kan gaan van de creativiteit.

Afijn, zo werkt de markt nu eenmaal.
games van indie en creatieve developers zullen er niet zo snel op komen lijkt mij.
Wat is Trine dan? Nog meer games ook trouwens. World of Goo, etc.
Dat was ook geen probleem voor de consoles, die hebben nooit indie games gezien met hun belachelijke eisen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 12 januari 2012 16:33]

Dit zou nog wel eens heel groot kunnen worden in de toekomst. Als meerdere tv makers OnLive gaan integreren in hun hardware en we met zijn allen dik internet hebben dan hebben MS, Sony en Ninty er een geduchte concurrent bij.
Ik heb nu al last van lagg, ik begrijp niet goed hoe iets als OnLive kan werken zonder lagg. Ik heb daarbij nog eens het duurste Belgacom abonnement.
je gaf al dadelijk het probleem me....'Belgacom' :D

Ik heb totaal geen last van lag...


OnTopic: Leuk te zien hoe GoogleTV de laatste week vrij frequent in het nieuws komt! Ik kijk ernaar uit het eindelijk in huis te kunnen halen! :)
Lag is ook lastig te herkennen. Sommige mensen vinden een game compleet lagloos terwijl anderen echt lag voelen. Zelfde geld ook voor fps lag. Dan zie ik de game compleet haperen en iemand anders zegt dat het vloeiend loopt. Of jitter in films is ook zo'n geval.

Ben er inmiddels achter dat ikzelf heel snel merk als er vertraging op de verbinding zit. Ik ben iemand die games speelt op reactie vermogen. Dus shooters is lekker rondrennen en reageren op wat je ziet.

Andere mensen spelen shooters door tactisch te lopen op hoeken en al te richten op punten waar vijanden vandaan kunnen komen. Met die manier van spelen zul je minder snel doorhebben als er lag is omdat je gewoon beter speelt :).

Vond het ook altijd wonderbaarlijk dat ik op lans altijd beter presteerden tegen dezelfde spelers op internet.
Voor verschillende games is een beetje vertraging geen punt... Voor andere games wel (FPS)...
Dat is dus het probleem dat ze bij OnLive grotendeels hebben weten op te lossen. Eigenlijk is het juist DIE technologie waar OnLive zo groot mee is geworden.
Ik denk dat Google TV dit jaar flink naam gaat maken als ik dat zo allemaal lees.
De TV fabrikanten zouden dit jaar ook al gaan beginnen met het produceren van TV's met Google TV.
Zou idd zeer mooi zijn, 1 tv, 1box (of zelfs in de tv) waarop je films kan zien, huren, opnemen, via USB bekijken, EN gamen :)
De infrastructuur is er nog lang niet klaar voor, en ik zal er nooit voor zijn.

De kwaliteit zal nooit hetzelfde zijn, het beeld wordt compressed verstuurd en bij de gebruiker decompressed, er zal altijd verlies optreden. Misschien als alles op glas loopt tot in mijn router met geen limiet en een degelijke snelheid.

De vertraging in input zal altijd groter zijn dan wanneer de game direct op je pc draait.

Geen internet is geen games, is nu ook al bijna zover op de pc en consoles, maar ik kan nog steeds zat games offline spelen op mijn ps3.

En in de toekomst zal je echt niet voor een paar tientjes alle spellen kunnen spelen, wordt gewoon betalen per spel of een veel duurdere bundelpakket.
Allemaal zaken die OnLive zo goed aanpakt ;)
Geen stroom is ook geen games ;)

Uiteindelijk is internet net zo vanzelfsprekend en stabiel als stroom.
Ook zou dit natuurlijk goed met Android samengevoegd kunnen worden, OnLive Google Games zie het al zo voor me.

HDMI out van je smartphone(of draadloos), bluetooth controller er bij en dan op elke TV waar jij wil games spelen.

Natuurlijk is dan pc gebied wel beter qua latency, zeker als de telefoon over wifi gegevens ontvangt (alhoewel ik met Sensation 4000Kb/s up/down, 11ms naar speedtest server haal, als dat stabiel voor onlive gamen is weet ik niet)

Wat ze dan met GoogleTV er bij willen doen mogen ze zelf verzinnen ;)
Er is al een OnLive app voor Android, dus feitelijk kun je bv. al Assassin's Creed op je Android-apparaat spelen.

Het grote wachten is nu op een OnLive-server in de Benelux (waar al enige tijd sprake van is) zodat wij ook eindelijk mogen spelen. :)
Straks gamen, gewoon als onderdeel van je kabelpakket, inclusief tv en bellen bij ziggo of tele2 die in elke stad hun gameservers onder licentie van onlive of gakai draaien...
Hiermee kan Google een nieuwe speler worden op de console markt, het kan zijn dat google onlive na deze samenwerking overneemt en dan zijn er vier grote spelers. een win voor gamers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.