Apple en Google moeten bijdragen aan de investeringen die KPN doet in zijn mobiele netwerken. Dat zegt Eelco Blok, directeur van KPN, in een interview. Dat Apple en Google niet betalen, noemt de directeur 'een onhoudbare situatie'.
Bedrijven als Apple, Google en Facebook zouden moeten betalen, omdat ze van de netwerken gebruikmaken, zegt KPN-directeur Blok in een interview met weekblad Elsevier. "Zij gebruiken onze netwerken zonder dat ze meebetalen aan investeringen in die netwerken. Dat is een onhoudbare situatie in de telecomsector. Ik vind dat die bedrijven moeten bijdragen, maar ik weet alleen niet hoe."
Apple biedt met iMessage een alternatief voor sms, terwijl Google hetzelfde doet met Google Talk en Facebook met zijn chat-functionaliteit, zo merkt Elsevier op.
KPN is niet de eerste provider met een dergelijk standpunt. Vorig jaar bleek al dat T-Mobile internationaal in gesprek was met de bedrijven om deze reden. Ook Vodafone loopt al met dergelijke ideeën rond.
Als KPN extra inkomsten wil genereren, is het opnieuw verhogen van de prijzen voor mobiel internet een mogelijkheid. "Dat is echt onvermijdelijk om de kwaliteit van het netwerk op peil te houden." De directeur Consumenten van KPN suggereerde deze week al ongeveer hetzelfde; hij zei toen dat klanten gemiddeld 40 euro per maand moeten betalen als KPN kostendekkend wil werken. Dat gemiddelde lag dit najaar op 24 euro per maand.
Blok meent ook dat de ophef over deep packet inspection, een techniek om netwerkverkeer te analyseren, onterecht was. KPN kwam dit voorjaar onder vuur te liggen toen een topman zei dat KPN al jaren dpi gebruikt om gedrag van klanten in kaart te brengen. "Het is opmerkelijk dat er zo'n scherpe discussie over dpi werd gevoerd, terwijl bedrijven als Apple en Facebook echt alles van je weten en opslaan. Ze weten zelfs welke apps ik heb gedownload op mijn iPad. Dat de discussie over ons gaat, vind ik heel bijzonder. Wij kijken nooit naar de inhoud van berichten."
Blok volgde in april Ad Scheepbouwer op als directeur van KPN. Vrijwel direct na zijn aantreden kondigde hij een grote ontslagronde aan, waarbij duizenden Nederlanders moesten worden ontslagen. Ook maakte hij toen zijn plan bekend voor een 'chatheffing', waarbij gebruikers extra zouden moeten betalen als ze filmpjes willen bekijken of willen chatten via WhatsApp op hun telefoon. De Tweede Kamer stak een stokje voor dat plan door in razend tempo netneutraliteit op te nemen in de Telecomwet. Daardoor mogen providers geen verschillende tarieven berekenen voor verschillende soorten internetverkeer.
[Reactie gewijzigd door Texamicz op vrijdag 16 december 2011 07:44]
Klopt helemaal.. Ooit houd het groeien een keer op.. Maar veel bedrijven stoppen hun vingers in hun oren en roepen kijhard Lalalalallalala..Haha, het is/was toch ook schofterig, 25 cent voor een berichtje van 140 tekens, bellen per minuut. Die arme KPN zal gewoon maar moeten WENNEN aan normale winstmarges.
SMS is inderdaad bijna dood.. Daar moeten ze zich bij neerleggen.. Maar dat is niet een reden om zulke prijsverhogingen door te drukken.. Ik zal zeggen .. laat KPN zelf met zo een dienst komen die concurrend is!!!Google en Apple zouden moeten betalen omdat zij een alternatief leveren voor SMS, niet omwege de hardware e.d. Dus dat Nokia hier wordt buitengelaten lijkt mij dan ook logisch.
Ik snap het helemaal niet.. Ze zijn pas begonnen met prijsverhogingenn van het internet met belachelijke tarieven met data limiet.. Maar dit is gewoon puur oplichterij eerste klas omdat hun winst een beetje daalt!Overigens kan ik hun (= providers) ook een beetje snappen, in het gat waar ik woon kan ik beter met mijn mobiel internetten, dan ADSL. Dat eerste is gewoon sneller. En dat voor een 10tje per maand. Terwijl ADSL flink duurder is.
KPN moet gewoon goede service gaan leveren, en innoveren.. ze staan de laatste 2 jaar gewoon stilWel ben ik het met DJJ eens, ik heb niks aan een 400 belminuten omdat ik 1.5GB aan data wil. Als ze nou wat betere abbonnementen zouden samenstellen, of geef deze keuze zelf aan de klant met schuifbalkjes ofzo.
Inderdaad SMS is bijna dood, dit komt doordat de consument een andere manier gevonden heeft om berichten te verzenden.SMS is inderdaad bijna dood.. Daar moeten ze zich bij neerleggen.. Maar dat is niet een reden om zulke prijsverhogingen door te drukken
Als je de datalimieten en de tarieven belachelijk vindt en je wilt in de toekomst op dezelfde gebruik maken van mobiel internet zou je juist het idee van KPN om Google, Apple en Facebook te laten meebetalen moeten aanspreken.Ik snap het helemaal niet.. Ze zijn pas begonnen met prijsverhogingenn van het internet met belachelijke tarieven met data limiet..
Dat is natuurlijk wel erg kort door de bocht.KPN moet gewoon goede service gaan leveren, en innoveren.. ze staan de laatste 2 jaar gewoon stil
[Reactie gewijzigd door ravenamp op vrijdag 16 december 2011 16:52]
Nokia biedt dan ook geen dienst aan als iMessage, Google Talk of Facebook chat welke veel meer gebruik maken van dat netwerk, daar zit het verschil in.Dus waar is nog geld te halen: nou, bij die schathemelrijke jongens van Google en Apple. Want over Nokia (redelijk ingezakt) hoor je ze niet. Maar die is nog wel een van de meest verkopende gsm fabrikanten ...
De KPN moet eens ophouden met constant "zeuren" over geld. Als ze meer willen verdienen aan "content" zoals Google, levert, beginnen ze zelf maar een zoekmachine. En dat geld ook voor gsm's: dan maak je ze toch gewoon zelf?
Aangezien de abonnementen niet hoog genoeg zijn om het netwerk te kunnen onderhouden (aangenomen dat die stelling waar is) zal KPN ergens geld vandaan moeten halen om een bepaalde kwaliteit te kunnen waarborgen. Op dit moment kunnen zij dat niet, zoals de directeur zegt. Ik ga er voor het gemak vanuit dat de beste man de waarheid spreekt.Je beantwoord je eigen vraag.
De consument betaald vandaag al voor de datatrafiek veroorzaakt door deze applicaties.
Dus waarom zouden bv google nog eens moeten betalen?
Ze zouden dus wel degelijk grootverbruikers, als je Google en Apple zo mag zien, inperken/mee laten betalen. Een soort fair use policy dus.Daartoe mogen zij grootgebruikers en excessief wildgroeiende protocollen redelijkerwijs inperken
[Reactie gewijzigd door Geekomatic op vrijdag 16 december 2011 12:41]
Tuurlijk wel, wat een onzin. Als de dienst niet aangeboden wordt kun je er ook geen gebruik van maken en is er geen dataverkeer.Omdat het aanbieden van diensten geen traffic veroorzaakt.
Het gaat om fair use, aanbieders van dergelijke diensten genereren vele malen meer dataverkeer dan een website als bv. tweakers.Of zullen we website-eigenaren dan ook maar aan KPN laten betalen als iemand hun website bezoekt?
Mee eens. Je kunt het immers net zo goed omdraaien: als Apple/Google/Facebook enz. niet zulke goede producten en diensten hadden ontwikkeld, dan had ik nu geen mobiel internet afgenomen en had de telco niet (via die weg) aan mij verdient.Nee, KPN, samen met zijn concurrenten, zijn niks meer of minder dan een stel "zeurders" met een stel aandeelhouders die beter aandelen Apple of Google hadden kunnen kopen.
[Reactie gewijzigd door Rick2910 op vrijdag 16 december 2011 10:44]
[Reactie gewijzigd door Thijsbeer op vrijdag 16 december 2011 13:21]
Deze vergelijking is nietszeggend. Ter illustratie de gegevens van Google: ebitda/revenues = 37,6%.KPN directeur Blok is gewoon door de aandeelhouders op pad gestuurd: de aandeelhouders willen, en zullen, meer winst, en alles mag.
De winst van KPN is helemaal niet zo slecht: boven de 14% van de omzet. Er zijn branches, levensmiddelen, die hebben minder dan 5% van de omzet.
En de branche maakt voor de geld schieter niet uit: een euro is een euro.
Het draait hier om smartphones. Ik beschouw de bijbehorende marktaandelen als bekend. Dus ik vind dat je hier niet echt een sterk argument maakt.Dus waar is nog geld te halen: nou, bij die schathemelrijke jongens van Google en Apple. Want over Nokia (redelijk ingezakt) hoor je ze niet. Maar die is nog wel een van de meest verkopende gsm fabrikanten ...
De zoekmachine levert toch niet de content?De KPN moet eens ophouden met constant "zeuren" over geld. Als ze meer willen verdienen aan "content" zoals Google, levert, beginnen ze zelf maar een zoekmachine. En dat geld ook voor gsm's: dan maak je ze toch gewoon zelf?
[Reactie gewijzigd door hieper op vrijdag 16 december 2011 17:06]
Dat is niet logisch, omdat de concurrent onvoldoende capaciteit beschikbaar heeft om die toestroom van nieuwe klanten te accommoderen. Dan zou de concurrent meer moeten investeren, waarna de eerste provider zijn prijzen verlaagd en weer klanten terugkrijgt en de concurrent minder goed kan concurreren. Met andere woorden: er is sprake van een Nash-equilibrium. Ter illustratie: Vodafone en KPN deden niets toen T-mobile congestie-problemen had met haar netwerk in 2009/2010.Dan moeten ze die smartphones ook niet verkopen. Maar ja, dan gaat iedereen naar de concurrent...
Ook Ziggo zal er binnenkort aan moeten geloven, om dezelfde reden als KPN: gebruikers gaan alles online doen. Ik ken al een aantal mensen die thuis geen kabel of tv meer hebben. Alle series die ze willen zien downloaden ze en het nieuws lezen ze online of via filmpjes op BBC News of Euronews. Wat dat betreft zit ik er zelf ook aan te denken om gewoon alles op te zeggen en alleen mijn internetverbinding aan te houden, scheelt toch gauw 3 tientjes per maand.probleem is dan, dat het Ziggo geld kost en dus bieden ze een vast pakket aan.
[Reactie gewijzigd door Rick2910 op vrijdag 16 december 2011 10:54]
[Reactie gewijzigd door Benno de Bruin op vrijdag 16 december 2011 10:51]
Bullshit.. Ze kunnen ook sim only abbo's verkopen met standaard niet smartphones met internet etc eropNatuurlijk heeft KPN daar wel behoefte aan. Anders verkopen ze helemaal geen data abbo's meer natuurlijk, en haalt iedereen vrolijk een simpele Nokia die kan bellen en SMS-en.
[Reactie gewijzigd door adsa op vrijdag 16 december 2011 10:14]
[Reactie gewijzigd door Buggle op vrijdag 16 december 2011 09:58]
[Reactie gewijzigd door Buggle op vrijdag 16 december 2011 11:32]
Dat is in theorie... in praktijk blijkt dit niet snel gehaald te worden...Dat artikel staat vol met omissies en kleine foutjes:
- In Nederland max. 7.2 Mbps? Volgens mij is dat 14.4 (T-Mo), 21 (KPN), 28.8 (Vodafone)
Je noemt hier één provider... zelf niet veel prive-ervaring mee maar ik weet wel dat zakelijk Vodafone zijn zaakjes overal (dus ook DE en GB) goed voor elkaar heeft... ook wat betreft dekking.- Vodafone Duitsland en Engeland hebben veel minder goede 3G-dekking buiten steden dan Vodafone NL
Nederland is één van 's werelds dichtstbevolkte landen, dus zou hier de investering per inwoner juist lager moeten zijn, omdat je een kleiner gebied hoeft te dekken.- Volumes in genoemde landen zijn veel groter waardoor basisinvestering lager is
Nee, dan moet je wel een duurder abo nemen, dat klopt, maar bij KPN en Vodafone haal je het wel (in de grote steden, buiten het drukke stadscentrum).Dat is in theorie... in praktijk blijkt dit niet snel gehaald te worden...
Qua 3G(!)-dekking zijn ze toch echt minder in het buitenland. Hier heb je zelfs op het platteland vrijwel overal 3G, dat is in Engeland en Duitsland echt niet zo...Je noemt hier één provider... zelf niet veel prive-ervaring mee maar ik weet wel dat zakelijk Vodafone zijn zaakjes overal (dus ook DE en GB) goed voor elkaar heeft... ook wat betreft dekking.
Klopt niet helemaal: om capaciteit uit te breiden is het vaak nodig dure uitbreidingen te doen aan een basisstation als je boven een bepaald plafond koopt. Daarnaast kan ik me zo voorstellen dat het duurder of in ieder geval niet goedkoper is om veel locaties binnen de bebouwde kom te huren en onderhouden dan gemakkelijk bereikbare hoge locaties buiten de bebouwde kom (bijv. de masten langs snelwegen die een veel groter gebied bestrijken dan een mast op een flatgebouw in een grote stad).Nederland is één van 's werelds dichtstbevolkte landen, dus zou hier de investering per inwoner juist lager moeten zijn, omdat je een kleiner gebied hoeft te dekken.
Ik denk dat je een heel belangrijk ding vergeet hier... waar kan een klant naar toe rennen? Er is vrijwel geen concurrentie op de telecom markt simpel weg door de enorme investeringen die nodig zijn om meet te kunnen komen met de top 3 is er ook vrijwel geen kans voor andere bedrijven om zich op deze markt te gaan begeven. UPC & Ziggo kunnen het niet alleen zelfs deze reuzen in de ISP wereld moeten samen werken om het geld op te kunnen brengen om een dekkend netwerk op te tuigen en de risico's te spreiden...Als KPN aandacht voor zijn klanten verliest en zich alleen maar foucust op winst dan lopen de klanten weg. Als je ze juist aandacht geeft dan komen ze vanzelf. Door dit soort dingen te roepen jaagt hij alleen klanten weg en komt KPN weer in negatief licht te staan.
Alles leuk en aardig, maar zolang de klant gebruikt maakt van meerdere netwerken (GSM en UMTS) zullen de providers al die netwerken operationeel moeten houden. En elk van die netwerken gaan gepaard met onderhoudskosten en afschrijfkosten. Het is dus niet meer dan logisch dat providers hun bundels zo prijzen dat de kosten van al die netwerken worden gedekt.Daarnaast luisteren ze simpelweg niet naar hun klanten. Ik wil best minder belminuten en smsjes wanneer ik voor hetzelfde bedrag werkelijk onbeperkt internet krijg. Daar maak ik nu namelijk minder gebruik van. Maar de telco's willen dat je én meer belminuten én meer smsjes én meer internet aanschaft.
We hebben nu een systeem met veel data-congestie en waar capaciteitsuitbreiding op bepaalde locaties problematisch is. Lte kan worden toegepast op 3G en kan worden gezien als een capaciteitsuitbreiding. Bijkomend voordeel van Lte is dat het kansen biedt om additionele diensten aan te bieden aan klanten.Ik vind het eerder een goed idee om gewoon eens te wachten met dat LTE gedoe, omdat het helemaal nergens voor nodig is, als je het vergelijkt (1) met wat we nu hebben en (2) wat het gaat kosten. Verdien eerst je investeringen in de 3G ifra zoveel terug dat je een solide basis hebt. 2015 zou je dan eens aan LTE kunnen gaan denken. HSDPA+ is snel zat.
Sorry, niet zo handig geschreven. Ik bedoel ermee dat LTE advanced backwards compatible is met multi-cell HSDPA.Wat bedoel je met "LTE op 3G"?
Ik neem aan dat je hier een LTE-implementatie bedoelt die oa 100 Mbps in beweging haalt. Dan ben ik het volledig met je eens. Echter er bestaat conventieprobleem, zoals Buggle al aangaf. Sommige telefoonfabrikanten en sommige telecomproviders marketen LTE-implementaties die oa dat criterium niet halen ook al als 4G.LTE met alles is wel 4G
Gedeeltelijk mee eens, toch zullen er congestieproblemen in de tijdsruimte blijven bestaan. En die QoS-problemen kunnen niet met datalimieten worden opgelost.De capaciteitsproblemen zijn er omdat mensen dingen doen met die verbindingen waarvoor het helemaal niet bedoeld is. Datalimieten zijn wat mij betreft een vereiste. Heb je ook geen noemenswaardige capaciteitsproblemen meer.
Youtube ga je thuis maar kijken wat mij betreft.
[Reactie gewijzigd door hieper op vrijdag 16 december 2011 11:56]
Wat een lulkoek...investeren doe je met je EIGEN geld in je bedrijf , of geintereesserde investeerders, niet dmv extra abbo geld heffen op het bestaande netwerk..dat heet namelijk gewoon ordinair afzetten....[...]
Alles leuk en aardig, maar zolang de klant gebruikt maakt van meerdere netwerken (GSM en UMTS) zullen de providers al die netwerken operationeel moeten houden. En elk van die netwerken gaan gepaard met onderhoudskosten en afschrijfkosten. Het is dus niet meer dan logisch dat providers hun bundels zo prijzen dat de kosten van al die netwerken worden gedekt.
Lang verhaal kort: we zitten in de overgangsfase naar 4G en dat brengt extra kosten met zich mee. De tarieven zullen pas dalen als de legacy-netwerken end-of-life zijn. Dat proces wordt versneld als nieuwe toetreders geen GSM- en 3G(Lte)-netten hoeven te bouwen.
[Reactie gewijzigd door linkforsoad op vrijdag 16 december 2011 17:18]
[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op vrijdag 16 december 2011 10:04]
Wanneer hebben mensen nou eens door dat dit helemaal niet het geval is. Sim only + pricewatch telefoon is vaak gewoon goedkoper als je alle kosten optelt.in Nederland heb je als een van de weinige landen dat je gewoon voor weinig een mooie telefoon kunt kopen met een abonnement.
[Reactie gewijzigd door Vastloper op vrijdag 16 december 2011 08:46]
..en waar vindt jij dezelfde soort berichtgeving van Vodafone/T-mobile? Het eigen initiatief is wel btw wel heel erg volgzaam aan die van KPN....Imo is dat een erg makkelijke statement over KPN, immers in dezelfde lijn gaat dit dan ook op voor Vodafone/T-mobile? Zij willen immers net zo goed meer geld zien van de consument voor hun services. Ook is het juist de omgekeerde wereld te denken dat andere providers meegaan in hetgeen wat KPN doet. Zij acteren op eigen initiatief (al wilt men graag geloven dat er sprake is van cartel vorming is dit tot op heden nog niet aangetoond).
Tussen diezelfde cijfertjes staat ook dat die zogenaamde "enorme kosten van het onderhoud" van het mobiele netwerk...wat volgens die zelfde cijfertjes per klant bijna verwaarloosbaar is op de huidige abbo kosten.....Wat nog krommer aan je gehele betoog is dat het inderdaad om de winstgroei gaat net zoals ieder ander bedrijf maar je ziet niet in hoe het met de winstgroei is gesteld. Als we naar de cijfertjes kijken zien we dat KPN door de jaren heen een behouden winstgroei kent. Dus ondanks dat de consument denkt meer te betalen voor diverse services lijkt dit niet te zijn in een gestabiliseerde markt.
Hier heeft de KPN een kant en klaar, door ons (gebruikers) betaald netwerk overgenomen inclusief alle klanten..........uitbreiden en onderhouden is het enige wat ze hebben hoeven doen...Natuurlijk valt te stellen dat het elders goedkoper is zonder de gehele context te bekijken. Zo zit ik in China en is hier mobiel internet ook erg goedkoop maar beperkt in snelheid en nog belangrijker China Mobile is in de handen van de staat en subsidieerd deze zwaar. Misschien dat er dergelijke factoren ook in het buitenland van toepassing zijn.
Dus als de overheid een bedrijf zegt zich aan de regels te houden (BESCHERMING CONSUMENT, en dus GEEN bescherming van aandeelhouders...) vindt jij dat bemoeienis...tja..da's ook een manier om er tegen aan te kijken...Ook is het essentieel te zien wat er voor verschuivingen zijn in qua inkomsten. Zo was iedereen heel blij dat men in het buitenland minder ging betalen voor roaming of bellen en ook is men blij dat er een neutraliteit wordt geeist. Allemaal mooie eisen ten gunste van de consument maar deze verloren inkomst potenties worden elders weer teruggehaald. Het is dan ook naief te denken dat services zoals ze nu zijn blijven bestaan wanneer van buitenaf de overheid het bedrijfsleven gaat vertellen hoe het moet.
Ik vind het zeer onredelijk, zeker nu al een tijd geleden is aangetoond hoeveel woekerwinsten ze hebben gedraaid in de "oude" situatie op bijv. alleen al sms-jes....Het feit dat er minder winst verwachting is jaagt ze de stuipen op het lijf...ze zijn namelijk nu gewoon het zoveelste bedrijfje wat gewoon moet concurreren en presteren naar wat ze zeggen te kunnen doen naar de klant...Een oud systeem uitmelken zoals ze nu doen is meer crimineel te noemen dan innovatie.....Is het dan uiteindelijk redelijk om 40 euro van de consument te eisen, ik weet het niet maar ik weet wel dat het te makkelijk is om te stellen dat KPN een log beest is zonder te weten hoe de andere beesten functioneren en hoe diens omgeving is.
Sorry hoor, maar dat is dikke onzin.Als je Nederland met een andere land wil vergelijken dan moet je dat doen met een vergelijkbare land qua bewoners. Nederland is gewoon qua aantal bewoners minder winstgevend dan Duitsland bijvoorbeeld.
[Reactie gewijzigd door Mecallie op vrijdag 16 december 2011 08:21]
Dat is natuurlijk onzin, Google en Apple hebben datacenters vol met servers die aangeschaft moesten worden en onderhouden moeten worden (en dan heb ik het nog niet gehad over het verkeer wat aan hun kant het Internet op gaat); ze moeten echt wel iets doen voor alle diensten die ze aanbieden.Google en Apple ook genereren een redelijk inkomen dankzij mobiele internet zonder dat ze zelf maar iets hoef te doen.
Das echt b.s. Nederland is juist heel dicht bevolkt.. 16 miljoen op zo een klein oppervlak is juist heel efficient om een goed compact en solide netwerk neer te zetten en te onderhouden.. Duitsland wonen er ook veel meer.. Mar veel meer verspreid over het land.. Daar is het juist veel moeilijker.. en zijn de kosten vele malen hogerAls je Nederland met een andere land wil vergelijken dan moet je dat doen met een vergelijkbare land qua bewoners. Nederland is gewoon qua aantal bewoners minder winstgevend dan Duitsland bijvoorbeeld.
Google en Apple ook genereren een redelijk inkomen dankzij mobiele internet zonder dat ze zelf maar iets hoef te doen.
Google verdiend niks aan Android maar door de advertenties via android. Men dekt dus niet direct de kostprijs maar maken dus wel gretig gebruik van de mobiele internet.
Dat is dan ook het hele punt. Jij gebruikt het netwerk, niet bedrijven als Apple, Facebook en Google. De abonnee gebruikt het netwerk enkel om diensten van die bedrijven via het netwerk aan te spreken.Daarnaast: Ik betaal toch netjes mijn abo? ook al gebruik ik het veel of minder ze krijgen mijn 34 euro per maand wel binnen hoor.. Zeurders
[Reactie gewijzigd door mddd op vrijdag 16 december 2011 08:18]
De autofabrikanten betalen die wegenbelasting toch niet. Zonder wegen (infra) zou hun product ook niks waard zijn. En dat is nou net wat KPN wil. Ze willen dat diegene die de producten maken ook gaan betalen voor de infra. Lijkt me nogal een beetje krom, want zonder producten heb je ook geen infra nodig.Als jij op de snelweg rijdt, betaal je wegenbelasting en in veel landen tolheffing.
Zal lekker zijn dat VW.. Chevrolet , DAF Volvo etc ook moeten meebetalen aan het wegen net... Denk als dat zo ver komt geen Apple en Android phones meer zullen zien hier[...]
De autofabrikanten betalen die wegenbelasting toch niet. Zonder wegen (infra) zou hun product ook niks waard zijn. En dat is nou net wat KPN wil. Ze willen dat diegene die de producten maken ook gaan betalen voor de infra. Lijkt me nogal een beetje krom, want zonder producten heb je ook geen infra nodig.
En de platenmaatschappij betaalt ook meer naar mate hun nummers meer worden gedraaid...Een radio station dat geld verdient met commercials, moet ook betalen voor het transport van het signaal.
De providers leggen deze zelf aan. Of denk je dat de wegen die worden aangelegd ook worden betaald door de infra maatschappijen?De providers moeten betalen voor de ether ruimte die ze gebruiken voor hun netwerk.
Jij wilt gebruik maken van hun diensten, maar ze mogen er niet rijker van worden? Je kijkt ook niet naar televisie zenders met reclame? Sterker nog: helemaal geen t.v. de producent betaald immers helemaal niet voor de infra...Uiteindelijk worden zij rijk via advertenties en wij als gebruikers betalen er ook nog voor om dat voor hen mogelijk te maken.
Ik vind het een zotte gedachtengang. Met de logica van KPN (en jou, en een aantal anderen die hier comments hebben geplaatst) kan je stellen dat als ik straks een blog opzet die ineens erg populair wordt en miljoenen hits van over de hele wereld krijgt, dat het niet meer dan logisch is dat ik straks een rekening van weet ik hoeveel ISP's over de hele wereld kan verwachten voor het dataverkeer dat door m'n bezoekers gegenereerd is.Ik vind de gedachtegang nog helemaal niet slecht. Facebook, is inmiddels miljarden waard, maar zou zonder de netwerk infrastructuur helemaal niets voorstellen.
Quoted for truth.hoe groot acht je de kans dat sites als youtube and Facebook en vergelijkbare startups uberhaupt van de grond waren gekomen als ze meteen voor de kosten van het dataverkeer van hun bezoekers moesten gaan opdraaien?
En zonder Facebook (of uberhaupt iets anders dat nuttig is op het internet) zou niemand van KPN data afnemen. Onzin dus.Ik vind de gedachtegang nog helemaal niet slecht. Facebook, is inmiddels miljarden waard, maar zou zonder de netwerk infrastructuur helemaal niets voorstellen.
Ga je nu serieus als tweaker zijnde de Ted Stevens "It's a series of tubes!" gebruiken? Ik zou mezelf afmelden en nooit meer hier terugkomen.Als jij op de snelweg rijdt, betaal je wegenbelasting en in veel landen tolheffing.
[Reactie gewijzigd door Yoozer op vrijdag 16 december 2011 09:43]
Wacht even. Je wilt dus serieus beweren dat bedrijven, die nu reeds kapitalen uit geven om hun diensten op Internet aan te kunnen bieden nu ook nog mee moeten gaan betalen aan partijen waar zij 0,0 zaken mee doen omdat de klanten van deze bedrijven gebruik willen kunnen maken van hun diensten?Deze topman weet donders goed waar hij het over heeft. En zijn idee is ook zo gek nog niet.
[Reactie gewijzigd door ph4ge op vrijdag 16 december 2011 10:44]
Dit is natuurlijk onzin. Door een goede prijsoorlog waren alle abonnementen spotgoedkoop en kreeg je gratis telefoons bij de vleet...Dit is wel de wereld op zijn kop.
Ik betaal mijn telco om mij toegang te geven tot het www of om te kunnen bellen en SMS'en. Ik verwacht van mijn telco dat ie zorgt dat ik dat kan blijven doen, investeren dus.
Het is toch totaal absurd dat elke website op het www aan mijn telco moet betalen om "bereikbaar" te zijn? Die website betaalt zelf al aan zijn/haar telco om bereikbaar te zijn.
Als het geld dat ze van abonnee's of klanten krijgen niet volstaat om de boel draaiende te houden, zijn er 3 mogelijkheden:
1. Werk intern efficiënter, zodat er meer geld overblijft om in uw netwerk te investeren
2. Verhoog de prijzen, zodat er gewoon meer geld binnenkomt. Volgens mij is dat in Nederland al gebeurt.
3. Hou er finaal mee op, in deze sector/branche/markt is gewoon niet goed geld te verdienen.
[Reactie gewijzigd door Kapiteiniglo op vrijdag 16 december 2011 07:51]
Nee, stroombedrijven (Google) betalen de netwerkbedrijven (KPN) om hun stroom bij de consument te krijgen. Wij betalen op onze beurt ook het netwerkbedrijf en het stroombedrijf.En Miele gaat aan Nuon betalen om dat hun wasmachines zoveel stroom gebruiken...
MSN MessengerHet gaat allebei om de software tak.
Google Talk van Google
iMessage van Apple
Staat gewoon in het artikel. Vanwaar haal jij de hardware vandaan?
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Android Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Microsoft Sony Games Politiek en recht
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True