KPN ontslaat personeel bij mobiele tak - update

KPN gaat mensen ontslaan als onderdeel van een reorganisatie bij zijn mobiele tak. Dat heeft de provider bevestigd tegenover De Financiële Telegraaf. Hoeveel mensen weg moeten bij de provider is vooralsnog niet bekend.

Het ontslaan van personeel is nodig, omdat het marktaandeel op de mobiele markt onder druk staat, schrijft directielid Jesper Eriksen in een interne mail, zo bericht DFT. "Op dit moment zijn, in vergelijking met onze concurrenten, onze operationele kosten te hoog en is de snelheid waarmee we ons aanpassen aan en anticiperen op de markt te laag. We bevinden ons als KPN en Consumer Mobile dus in een cruciale fase."

Hoeveel ontslagen gaan vallen en bij welke afdelingen dat gaat zijn, is vooralsnog onduidelijk. Het plan wordt volgens KPN begin februari naar de ondernemingsraad gestuurd. De nieuwe ontslagen zijn onderdeel van de grote ontslagronde die anderhalf jaar geleden werd aangekondigd. Daarbij wordt 20 tot 25 procent van het personeel de laan uitgestuurd. Die operatie stond gepland voor tussen 2011 en 2015.

KPN zal proberen komende maanden marktaandeel terug te winnen door als eerste Nederlandse provider een 4g-netwerk uit te rollen: dat gaat over twee weken live in de regio rond Amsterdam en Alkmaar. Pas tijdens of na komende zomer komt de concurrentie vermoedelijk met 4g: Tele2 is nog bezig met het bouwen van een netwerk, terwijl T-Mobile moet wachten op het overdragen van een deel van de frequenties; de provider kan een deel van de frequenties al wel gebruiken. Ook Vodafone heeft de frequenties om gelijk met 4g te beginnen, maar of de provider dat ook gaat doen, is onduidelijk. Door als enige sneller mobiel internet aan te bieden, wil KPN klanten terugwinnen.

Update, 10:39: De ontslagen zijn geen onderdeel van een nieuw plan, maar vormen slechts de invulling van de anderhalf jaar geleden aangekondigde ontslagronde, zegt woordvoerder Stefan Simons tegen Tweakers.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

22-01-2013 • 07:48

55 Linkedin

Reacties (55)

55
55
44
8
0
0
Wijzig sortering
"Op dit moment zijn, in vergelijking met onze concurrenten, onze operationele kosten te hoog en is de snelheid waarmee we ons aanpassen aan en anticiperen op de markt te laag."
KPN heeft het netwerk met de beste dekking (binnen Nl), ook in de buitengebieden. Maar daarmee heb je gelijk alle voordelen gehad. De abonnementsprijzen zijn ronduit hoog. Flexibiliteit in abonnementsvorm is er vrijwel niet, en toestel lease is helemaal absurd. Ik vind het niet raar dat je dan (snel) marktaandeel verliest.

Een andere grote klap voor KPN is de zakelijke markt. Tot een aantal jaar terug was KPN vrijwel de onbetwiste keuze voor bijna ieder bedrijf. Tegenwoordig timmeren echter ook de concurenten stevig aan de zakelijke weg. Dit gaat dus vrijwel allemaal ten koste van het marktaandeel van KPN. (Opmerkelijk trouwens dat voor de zakelijke markt de toestellen niet geleased hoeven te worden, althans, wij kregen onlangs bij de verlenging van de helft van de abonnementen weer netjes een stapel met S3's opgestuurd).

4G gaat de redding voor KPN niet worden, tenzij ze dit weten te verkopen tegen maximaal dezelfde (hoge) abonnementskosten als dat nu gehanteerd worden. Gaat de prijs nog meer omhoog, dan zullen er niet veel mensen aan gaan. Het wordt simpelweg te duur. Zeker als je vergelijkingen maakt met de providers over de grens. Nog even en de maximale europese tarieven zijn zo 'laag' dat het gunstiger wordt om in het buitenland een abonnement af te sluiten....
Eigen ervaring met KPN is juist niet dat zij het beste zijn. Er zitten geregeld zwarte gaten in het netwerk, ook in de Randstad. Bij mijn vorige werkgever wisten we niet hoe snel we terugmoesten naar Vodafone. We waren de afgebroken gesprekken (die we daarvoor nooit hadden) meer dan zat. Bij mijn huidige werkgever is de migratie andersom gegaan (concernbreed), maar in onze regio is het af en toe wel schipperen met de verbinding.

KPN is vooral duur voor wat je krijgt. Minimaal dezelfde, maar vaak hogere abonnementsprijzen en waar je een telefoon bij de andere telco's koopt of krijgt bij je abo, ben je bij KPN geen eigenaar. Dat kost ze meer klanten dan ze willen toegeven, want een beetje rondvragen bij kennissen leert dat ze KPN niet eens meer overwegen door die toestelellende, ongeacht de aanbieding. Ik verwacht sowieos één ontslag en dat is van de marketingknuppel die toestellease bedacht heeft.

De 4G (en overige licenties, mind you) zijn voor 17 jaar. Elders staat dat dit ~1,50/maand/klant kost. Dat valt nog wel te overzien.

Ik wacht echt op een Europese of Benelux provider. Waarom kan een groot land hetzelfde tarief gelden, maar in ons kikkerlandje zitten we zo aan de grenzen. Waar we trouwens met de gemaximaliseerde tarieven soms minder betalen dan buiten de bundel kosten bij Nederlandse providers. Oftewel, bundel op? Ga over de grens bellen...
Afgebroken gesprekken op 3G hebben met name in hoogbouw alle providers last van (gehad) hoor. Had het heel vaak op Vodafone, maar da's nu wel voorbij. KPN ben ik altijd heel tevreden mee geweest; dat deed het zelfs in de meest afgelegen werfkeldertjes in Utrecht, waar Vodafone en T-Mobile gewoon niet te ontvangen waren.

Ben dus wel heel benieuwd waar die zwarte gaten volgens jou zitten. Zowel qua 2G als 3G doen ze het toch niet verkeerd volgens mij hoor. En als ik zie met welke dichtheid hun 4G800-netwerk wordt opgebouwd dan twijfel ik eigenlijk of Vodafone dat ook meteen gaat doen aangezien ze echt heel veel 800-masten hebben neergezet in laagbevolkte gebieden in Noord-Holland... (is al te zien via antenneregister) Ik vraag me af of Vodafone dat ook gaat doen (uiteindelijk moeten ze wel, maar de vraag is of ze het niet vooruit schuiven, wat jammer zou zijn...)

Verder kan T-Mobile er niet eens aan tippen, tenzij ze 4G op 900 MHz gaan uitrollen, wat volgens mij alleen door de Lumia 920 wordt ondersteund en door zowat geen enkele andere telefoon...
Ik heb ook even gekeken op http://www.antenneregister.nl/register/Map.aspx

Maar ik kan niet zien hoe je het verschil tussen de providers kan herkennen?
Welke mast is van KPN en welke van vodafone?
Ik wacht echt op een Europese of Benelux provider.
Ik bel nu een half jaar via een VOIP client op mijn mobiel en ik kan jouw uitspraak alleen maar beamen. De vrijheid dat het niet meer uitmaakt waar je ter wereld bent, je tarief blijft hetzelfde, is echt een verademing. Roaming is überhaupt de grootste flauwekul, ik betaal toch ook niet extra als ik een Amerikaanse website bezoek vs een Nederlandse? Grote delen van het spraakverkeer lopen al over het internet en desondanks betalen we nog steeds een premium voor bellen buiten de landsgrenzen. Ik zou het uit moeten rekenen maar het nemen van een SIP nummer (paar Euro per maand) icm. Voip (€ 20,- per half jaar incl bellen) icm een data-only abonnement zou best nog eens een uitkomst kunnen zijn voor de veelbeller. Al zou het natuurlijk fijner zijn als de tarieven van normaal mobiel bellen zouden dalen met Europawijd uit je bundel bellen en/of hetzelfde tarief.
De kosten van de telco's worden geen cent minder als ze 1 wereldwijd tarief invoeren, dus dat betekent gewoon hogere prijzen voor mensen die niet internationaal bellen. In feite subsidieren 'lokaal' levende mensen zo de mensen met veel internationale contacten. Of dat een slechte zaak is, dat hangt voornamelijk af van in welke categorie je valt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 januari 2013 10:05]

Ja, zo zullen er ook mensen zijn die zeggen: "Ik bezoek alleen Nederlandse websites, laat mensen die Amerikaanse of Japanse websites willen bezoeken maar zelf voor de transitkosten betalen."

Het punt is juist dat berekenen van een tarief gebaseerd op locatie, tijd, transitkosten, gesprekduur en/of data de operationele kosten voor een provider juist heel erg duur maken. Je moet namelijk alles registreren en factureren. Zouden alle aanbieders gewoon transparante flat-fee abonnementen aanbieden kan alles veel goedkoper.

Zo is het ook grote onzin om investeringen in 4G te vertalen naar een per-MB-tarief. Je neemt gewoon X jaar afschrijving en een winstmarge. Je hebt die verbinding/mast op een gegeven moment staan. Of iemand veel of weinig belt is geheel niet relevant voor de exploitatiekosten.

De huidige internet abonnementen bewijzen dat het niet nodig is om per-MB af te rekenen. De verbindingen liggen er. Of er veel of weinig van gebruik wordt gemaakt maakt voor de exploitatiekosten niet uit.
Nouja, er worden op de internationale backbones wel prijzen voor traffic betaald, maar dat zijn bulk prijzen. Ook kost een connectie op de AMS-IX geld, dus het is niet zo dat een netwerk wat ligt te liggen niks kost als er geen traffic overheen gaat. Ook het stroomverbruik van de masten speelt bij mobiele telco's erg mee. Maar gezien over het aantal klanten zijn die kosten natuurlijk minimaal. Een netwerk zonder gebruikers, dát kost pas geld! Misschien moet KPN daar eens bij stil staan als ze de tarieven weer eens (naar boven) bijstellen.
Het punt is juist dat berekenen van een tarief gebaseerd op locatie, tijd, transitkosten, gesprekduur en/of data de operationele kosten voor een provider juist heel erg duur maken.
Dat is wel een behoorlijke aanname - misschien kan iemand met voldoende telco ervaring aangeven hoeveel facturatie kost in het hele plaatje, maar ik zou er niet teveel van voorstellen. Het factureren van een flat fee versus verbruik x prijs levert je ongetwijfeld een beetje besparing op, maar ik betwijfel of je er veel mee wint. Het is uiteindelijk gewoon geautomatiseerd logje draaien per user account x prijsalgoritme. De grote moeilijkheid zit hem niet in het berekenen van de prijs, maar in het innen van de centen :)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 januari 2013 11:16]

Ehm, die abonnementsvormen bestaan al, de zogenaamde World-roaming sim's.
Heb zelf een world-roaming prepaid en doet het goed. Kost wel hetzelfde als een prepaid in Nederland omgerekend zo'n 20 cent, maar ik kan gaan en staan waar ik wil. Overal ter wereld ook gratis oproepen ontvangen. Data gebruiken doe ik niet via die sim, kost 2,5 cent per 100 kb...

In the USA heb je ook een World-roaming dataplan waarbij je voor zo'n 75€ wereldwijd onbeperkt (FUP) data kunt gebruiken. Voor een paar euro's meer onbeperkt bellen erbij.

Het is misschien geen Nederlands mobiel nummer(keuze welk land) maar die is veel goedkoper te bellen via de vaste telefoon/VoIP dan een Nl-mobielnr.
Let op: pure speculatie want KPN heeft nog niets bekend gemaakt om welke afdelingen het gaat. Maar:

Laatst was er al in het nieuws dat KPN een deel van de masten ging verkopen en dan mastruimte ging terughuren. nieuws: KPN stoot deel van zijn telecommunicatiemasten af
Er zijn dus minder mensen bij KPN nodig om deze masten te onderhouden. De mensen die daarvoor in dienst zijn worden daarmee ook overbodig. Klinkt dit logisch?
Wat een oplossing.. In plaats van de abonnementsprijzen weer naar 'normaal' niveau te laten afdalen worden er mensen ontslagen 8)7

Ik ben benieuwd, zijn er veel mensen die meer overhebben voor een 4g abonnement? Het zal mij persoonlijk worst wezen of het nou via 3- of 4g gaat. Via m'n mobiel gebruik ik niet heel erg dataintensieve apps.

Ik kan me voorstellen dat mensen met een laptop hier wel heel blij mee zijn. De vraag is, gaat kpn hiermee de inverstering terugwinnen?

[Reactie gewijzigd door zjorsie op 22 januari 2013 07:54]

Je bent toch niet verplicht om een abonnement af te nemen bij KPN of een van de andere providers? Ik persoonlijk heb twee keer een twee jarige abonnement bij KPN gehad, maar dat was toen je nog voor ongeveer € 25 per maand onbeperkt internet kreeg en ook nog en gratis HTC Desire HD bijvoorbeeld.

Ik heb mijn abonnement bij KPN dus laten af lopen en heb al drie a vier maanden geen abonnement meer en ook geen mobiel internet, dus wat ik nu doe is gebruik maken van WiFi, op mijn werk gebruik ik de WiFi en thuis ook en in het centrum is ook gratis WiFi, dus ik zit maar een paar uur per dag zonder internet.

Mocht ik toch mobiel internet willen dan is een prepaid oplossing goedkoper, wan dan kan ik het aan en uit zetten.

Als meer mensen deden wat ik deed dan gaan die prjzen van zelf omlaag, Maja Nederlanders moeten perse een mobiel op afbetaling hebben, dus nemen ze uiteindelijk wel die dure contracten van de providers.

En inderdaad Tele2 kom er als de goedkopere uit.
@Diqiu-Long Voor mij geldt hetzelfde. Ik had altijd unlimited internet + bellen voor € 30,- p/m. Toen ik de nieuwe prijzen voor data zag schrok ik nogal. Ook ik zit maar max 1u per dag zonder internet, namelijk in de auto van en naar mijn werk. Ik ben dus ook terug gegaan naar prepay en heb het abonnement nog geen seconde gemist. Mijn podcasts en Spotify sync ik thuis of op het werk en bellen stel ik uit tot thuis zodat ik vrijwel gratis via VOIP kan bellen. Is nog veiliger ook :-). En aan het nieuwsbericht te zien zijn er meer mensen die hun abonnement eens tegen het licht hebben gehouden (bijna 8 miljoen mensen bellen al via een MVNO). Oja, en mocht ik eens sporadisch 3G nodig hebben, dan gebruik ik een Bliep simmetje in mijn iPad (al dan niet met Personal Hotspot enabled).
In plaats van de abonnementsprijzen weer naar 'normaal' niveau te laten afdalen
wat vind jij een "normaal" niveau ? Ik ben druk bezig te zoeken naar een nieuw mobiel abonnement en heb diverse providers (Vodafone, Telfort, Hi, KPN, T-Mobile en Tele2) met elkaar vergeleken met steeds 2 dezelfde toestellen en abonnementen die zo dicht mogelijk bij elkaar liggen (door de verschillen in de abonnementen blijft het een beetje appels met peren vergelijken natuurlijk, net als de diverse uiteenlopende acties die er zijn....). KPN zit dan bij een abonnement over 24 maanden in de middenmoot, hoewel de prijzen aardig dicht bij elkaar liggen. Enige die er echt uit springt is Tele2, die over 24 maanden gezien 200 euro goedkoper is. Blijkbaar zijn de huidige prijzen dus "normaal" voor dit moment.
Anoniem: 126717
@lameeuw22 januari 2013 08:33
[...]
Blijkbaar zijn de huidige prijzen dus "normaal" voor dit moment.
Of is er gewoon sprake van kijken naar elkaar. Hoeveel durven zij te vragen? En dan heb ik het woord kartel niet in mijn mond genomen.

Het feit dat de prijzen zo dicht bij elkaar liggen zou eigenlijk heel vreemd moeten zijn.
Nee de telco's reageren gewoon erg snel en de marges zijn erg klein, ook al denkt men soms van niet. Aan de andere kant wordt er ook een gigantische hoeveelheid geld weggegooid.

Ik heb bij T-Mobile meegemaakt dat men binnen een maand een compleet nieuw abonnementenstelsel in elkaar zet. En het zit zo verduiveld ingenieus in elkaar, met zulke handige trucs om omzet en winst te genereren, dat wil je gewoon niet weten. Werkelijk elk stuivertje wordt zes keer omgedraaid en bekeken of daar niet nog wat uit te halen valt. Elke voorwaarde wordt herschreven zodat de consument geen mazen in het systeem kan ontdekken om voordeel te halen.

Het grappige was wel dat deze telco vaak de eerste was en ik heb dan ook vaak gezien dat kort nadat 'wij' een nieuw stelsel introduceerden, Vodafone en KPN niet anders konden dan volgen en na-apen. En andersom gebeurde dat natuurlijk ook. Maar in de omslag van bellen/smsen als verdienmodel naar het internet/3G als verdienmodel was T-Mobile zo enorm alert en snel met wijzigingen dat ze de markt hebben gevormd voor de rest. Niemand durfde het aan een eigen weg in te slaan. En KPN reageerde altijd het laatst. Grappig dus om te lezen dat men nu streeft om ervoor te zorgen dat KPN 'sneller kan anticiperen'. Hoezo open deur intrappen :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 januari 2013 10:31]

Besef dat de Nederlandse markt er ook een is waar vooral op prijs wordt geconcureerd. Prijzen zijn internationaal gezien in Nederland nog steeds laag, en Nederlanders zijn - zoals ook de reacties hier elke keer aantonen :) - niet bereid meer te betalen voor hogere snelheden of grotere bundels.

Kosten beheersen worden dan automatisch een noodzakelijk speerpunt voor een Telco.
Dat de prijzen dicht bij elkaar liggen kan ook betekenen dat de kosten voor de operators om een eigen netwerk te onderhouden vrijwel hetzelfde zijn.

Vergelijkbare producten hebben meestal een vergelijkbare prijs, daar is niets vreemds aan.
Juist, ze zijn daar al vaak voor op de vingers getikt, maar volgens mij gaat het gewoon verder. Ik betaal gelukkig nog 15 euro per maand voor onbeperkt (FUP +-3GB) internet en 250 minuten en 250 smsjes, bij KPN.
Zelfs met de huidige prijzen wordt niet idioot veel verdiend (bij Deutsche Telekom, Vodafone en KPN), dus ofwel de kosten zijn inderdaad te hoog, ofwel de prijzen zijn te laag.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 januari 2013 11:05]

ik ben dan wel heel benieuwd naar je cijfers en beweegredenen mijn abonement zal ook niet heel lang meer duren ... maar ik had tot nu toe juist het gevoel dat kpn niet bepaald in het midden lag maar juist bij de duursten hoorden.

zeker als je die draak van een toestel lease tegen het licht houd...
aan het einde van die 2 jaar nog 2e hands prijzen voor je eigen toestel betalen (dat je al lang hebt afbetaald)... met sommige populaire toestellen ... zou dat betekenen dat je nog minstens 100 euro extra betaald...

bedenk je eens in dat jouw toekomstige galaxy s4 de nieuwe htc hd2 blijkt, en je dus aan het einde van die twee jaar niet 1 niet 2 maar 300 mag betalen omdat het toestel maar niet in waarde wil dalen ....

het enige dat kpn dan kan doen is pochen met cigaar uit eigen doos en je het toestel cadeau doen... wat gegarandeerd zal leiden tot een ow wat zijn ze lief hype...

maar met een beetje gezond verstand blijf je daar verre van...
Hieronder even een vergelijking abo HI & Vodafone:

HI iPhone5 toestellease M met 500MB en 75 min/SMS 2 jarig contract:
9 maand € 29,- en 15 maand €58,- = € 1.131,- en toestel inleveren

Vodafone iPhone5 500MB en 90 min/SMS 2 jarig contract:
12 maand € 28,12 en 12 maand € 37,50 + iPhone5 kopen à € 349,- = € 1.136,44 en toestel in eigendom

Voor € 5,- meer heb je een toestel wat van jou is. Oké, je moet hem niet verliezen of laten jatten...
Als je dan Tele2 erbij nog vergelijkt:

Sim Only 100 min/SMS 3 Euro per maand is 72 Euro +
500MB 12 maanden 7,50 Euro en 12 maanden 10 Euro = 210 Euro
Totaal is dat 282 Euro

Losse aankoop Iphone 5 rond de 680 Euro

Totaal 962 Euro voor 24 maanden

Ik zelf heb een Sim Only Start Smart 110 van T-Mobile met mijn oude Desire Z. Kost me 6 Euro per maand. Heb genoeg aan 110 min/SMS/MB. Heb hem voor maar 1 jaar afgesloten (voor 2 jaar was het 5 Euro pm) en ik zie het volgend jaar wel weer. Als ik een ander toestel wil hebben koop ik voor onder de 300 Euro een mooi toestel (Desire X of een S3 mini). Betaalde hiervoor 25 Euro per maand dus zet gewoon 20 Euro per maand op mijn spaarrekening voor mijn volgende toestel. Ik zit heel veel op WiFi dus heb maar weinig nodig.

[Reactie gewijzigd door tomvdlee op 22 januari 2013 11:50]

Je vergelijking klopt niet helemaal.
Natuurlijk is het goedkoper om een SimOnly abonnement af te sluiten en het toestel los er bij te kopen, maar ibrator's berekeningen gaan niet over SimOnly's maar over Toestel Abonnementen :)

Bij KPN kun je twee dingen doen: of een peperduur abonnement nemen icm toestellease (waarna het toestel niet van jou is en je na die 2 jaar dus de dagwaarde moet betalen om het toestel over te nemen), óf je neemt een SimOnly en koopt het toestel los (die standaard >€100,- duurder zijn dan bij bv de AppleStore).
je maakt een oneerlijke vergelijking: simonly met telabo. Simonly heeft KPN, Hi of Telfort ook. (Zelf zou ik Telfort willen vergelijken met Tele2, zelfde servicegraad.

Ben.nl is dan goedkoper. Maar met addertjes, iets meer adders dan de anderen.
Ik heb gekeken naar de Note 2 en de S III. Toestel lease is een draak van een systeem, dat ben ik helemaal met je eens, ik heb "gemakshalve" 10 % van de nieuw waarde meegerekend als afkoopprijs, bij de anderen zijn uiteraard de aanschafwaarde van de toestellen meegerekend. Het komt er globaal op neer dat je tussen de 1000 en 1100 euro uit komt (ik ben iemand die geen grote bundel nodig heeft, heb de boel vooral om bereikbaar te zijn). Zoals gemeld komt Tele2 er een stuk goedkoper uit.
Als je slechts bereikbaar wilt zijn koop je een simpel toestel, eventueel 2e hands, en neem je een sim only abo ergens.
Kost geen sodemieter.
Anoniem: 84766
@i-chat22 januari 2013 09:09
Telfort is over het algemeen echt niet duur en ook dat hoort gewoon bij KPN.
Lemeeuw, ga gewoon voor Tele2, dat is de enige betaalbare waar je niet met het toestel-lease verhaal te maken heb.

Ik heb het december ook gedaan en ben tot nu toe heel tevreden.
Heb je in de vergelijk meegenomen dat je bij KPN en haar dochters (Hi en Telfort) aan toestellease doet? en je dus de telefoon aan het eind van de rit moet inleveren of over kan overnemen tegen 10-15% van de nieuwwaarde?

Als je dat niet erg vindt dan maakt dat natuurlijk niet uit maar persoonlijk vallen deze providers om deze reden voor mij (en al heel veel vrienden en kenissen in mijn omgeving) af.
Als bijv. een iphone 5 na 2 jaar mijn eigendom wordt kan ik er op de 2e hands markt nog een aardig centje voor vangen.
Anoniem: 291781
@zjorsie22 januari 2013 09:43
Dus je vind t beter dat een bedrijf dat financieel niet goed gaat zn prijzen naar benenden bijstelt (=minder inkomsten) ipv dat ze minder personeel aannemen (=minder uitgaven)..?
Maar goed dat je in de electriciteit zit en geen boekhouder bent... ;p
Ja dat heet klanten binnenhalen. Hoef je niet persee direct veel aan te verdienen.
Wat heb je aan klanten als je er niets aan verdient? Het is geen kwartetten. Je kan ze met verlies binnentrekken in de hoop dat ze blijven zitten als je later de prijzen weer verhoogt, maar de praktijk leert dat zulke prijskopers dan direct weer weglopen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 januari 2013 10:39]

Precies, ik ben ook zo'n klant (and proud te be :)). KPN heeft daar al eens korte metten mee gemaakt in (ik meen) 2007 of 2008: alle klanten die langer dan 6 maanden niet hadden gebeld werden afgesloten onder het motto 'ga maar lekker de concurrent op kosten jagen'. Een niet-bellende klant kost in feite niets maar besef wel dat ze een 06-nummer vast houden (die zijn redelijk schaars geweest toen 06-7 en 06-8 nog niet waren aangeboord) en dat de servers van de telco wel dagelijks het beltegoed moeten berekenen. De telco gaat dan simpel rekenen dat een klant op die manier x kost; lever je minder op dan zijn ze je liever kwijt dan rijk. Voor mij is het simpel: ze doen maar. Het enige wat ik van een telco nodig heb is een 06-nummer voor inkomende gesprekken en mijn WhatsApp registratie, de rest gaat toch via VOIP of WiFi (data).
Strength in numbers. Meer mensen die iets minder betalen levert aan het eind van de streep meer op?
Daar wordt je marktaandeel misschien wel hoger van, maar lagere prijzen is ook weer minder geld binnenhalen per abbo, wat het probleem niet verandert. Ik ga er vanuit dat ze deze kosten rekenen omdat ze met de opbouw en aankoop van een 4G-net zijn en daardoor moet er ruimte gemaakt worden in het budget.

Helaas voor deze mensen, op zich lijkt de gevestigde markt van mobiele leveranciers vrij stevig omdat veel mensen één of meerdere abonnementen hebben (privé/werk) maar met een dalend marktaandeel komt recessie alsnog om de hoek.
Hopelijk kunnen ze snel weer op de been komen, zowel voor de mensen als voor de marktconcurrentie en -werking, prijzen mogen van mijn part weer zakken als ze klaar zijn met de aanleg en opbouw van nieuwe netwerken e.d.
vind je zelf niet dat dat een beetje als wartaal klinkt, hoe zou een bedrijf als kpn ineens veel meer geld nodig hebben en dus de winst moeten verdubbelen omdat ze een 4g frequentie hebben moeten kopen die aanzienlijk goedkoper was dan de 3g frequenties ooit... ja het was heel veel geld maar hun vorrige licenties waren luttele malen duurder en de kosten van een operationeel netwerk waren ook nog eens veel hoger. mede maar niet enkel door de hogere frequentie.

nu is dat verhaal een beetje makkelijker en is 4g bovendien een stuk efficienter wat zoveel wil zeggen als. als kpn een serieus bedrijf is ... en daar ga ik wel van uit, dan hadden ze voor dat hele 4g al een zak met geld klaar staan nog voordat hun 3g netwerk z'n hoogtijdagen berijkte.
Ze hadden inderdaad geld gereserveerd voor de 4G-veiling, maar uiteindelijk hebben ze behoorlijk meer uitgegeven dan in de planning stond. Dat werd opgevangen door geen dividend uit te betalen, en dat viel niet echt goed bij de aandeelhouders.

Om de aandeelhouders dan weer een beetje tevreden te stellen kunnen ze maar één ding doen, en dat is snijden in de kosten en wel op een zodanige manier dat dat zichtbaar is voor de aandeelhouders - inkrimping van het personeelsbestand dus.
Anoniem: 26447
@B6422 januari 2013 12:18
Juist en dat lost al dit soort problemen op denken ze, even een rekensom man verdiende 100 euro krijgt straks maar 70% ervan is 70 euro, de kosten voor levensonderhoud blijft 50 euro, conclusie man stopt met abonnement van 10 euro want dat is weer 10 euro verdiend voor deze man.

Doe dat maal b.v. 1000 man personeel en de simpele conclusie luidt dat de KPN straks nog meer moet ontslaan want en vallen dan 1000 man weg met een abonnement waardoor de aandeelhouders weer boos worden, dit gaat misschien een paar jaar goed, maar er komt een tijd dat al die ontslagenen hun abonnement opdoeken want eten en energie zijn belangrijker dan telefoon waardoor de KPN voorgoed zijn deuren kan sluiten. :Y

Dat heet crisis oplossing voor jan met de pet.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 26447 op 22 januari 2013 12:19]

Nou ja, persoonlijk denk ik niet dat KPN op hun eigen medewerkers superveel verdiend zal hebben. Gezien er 50% korting geldt op alle KPN producten voor personeel.

Als de mensen hetzelfde abbo behouden omdat ze te lui zijn om over te schakelen zou KPN zelfs dubbel kunnen verdienen op hun abbo's zo :P
Snijden in de kosten moet je altijd doen, geld verspillen is nooit handig. Probleem is blijkbaar dat er blijkbaar veel te veel mensen rondlopen voor steeds minder inkomsten en klanten.
"Berijkte" vind ik gezien de prijsverhogingen vorig jaar wel een leuke typo :+
Wat een oplossing.. In plaats van de abonnementsprijzen weer naar 'normaal' niveau te laten afdalen worden er mensen ontslagen
Uh, je bedoelt waarschijnlijk dat de prijzen omhoog moeten zodat deze mensen hun baan kunnen behouden?
Omdat het aantal abonnementen daalt, moeten ze mensen ontslaan. Als ze de prijzen omlaag gooien, of ze van 'de draak die toestellease heet' afstappen, zullen ze weer wat meer in de middenmoot van de prijzen terecht komen, en zal (waarschijnlijk) het aantal abonnementen weer toenemen, waardoor ze effectief dus meer verdienen.

Dit zal echter wel goed doorgerekend zijn.

Alles voor een paar maanden eerder 4G!! :+
Heel simpel.

Sinds korte tijd heeft KPN (NL en BE) een contract getekend met een indiase softwaredeveloper, ergo teveel duur personeel in NL en BE en dus moet er een pak weg (op de korte termijn minder kosten)
Je zou denken dat ze met het uitrollen van 4G alle mensen nodig hebben. Zeker als het snel moet gebeuren. Dan verdient dat zichzelf gauw genoeg weer terug. Maar ik denk ook dat ze gewoon teveel hebben betaald voor de 4G licentie en dat dit de korte termijn oplossing is om snel weer geld terug te verdienen. Maar het een lijkt het ander te gaan tegenwerken ;(
Tsja, de mensen van KPN kunnen nu natuurlijk sneller werken met 4G. Efficientie slag dus }>
Geld maakt alles kapot, maar dat zien kapitalisten vaak niet. Kijken niet verder dan 10 seconden vooruit op de klok en zijn naar mijn mening grotendeels het spoor bijster.
Deze ronde is pijnlijk maar wel zeer noodzakelijk. Het management binnen de divisies vast/mobiel zijn veel te groot. Er is voor alles een topmanager met een heel legertje ondermanagers. Dus als ze met deze reorganisatie daadwerkelijk gaan vereenvoudigen dan ben ik positief gestemd. Echter zie je vaak na reorganisaties dat er een blik consultants open getrokken wordt omdat het werk nog niet elders is ondergebracht.
Heb het zelf al gemerkt; ben er twee weken geleden uitgegooid ivm te weinig werk. Alleen contractanten mochten nog blijven.
En niet alleen bij de mobiele tak gaan er mensen uit, maar ook heel veel mensen van voormalig Getronics (nu KPN Corporate Market) gaan er binnen een paar maanden uit omdat deze mensen te duur zijn voor KPN :'(
Vinden ze het gek dat niemand meer KPN wilt? Zat vorige week naar abbo's te kijken...KNP is minstens twee keer zo duur als de concurrentie.
lekker bedrijf dat kpn zeg ..
eerst betalen ze 1. nog wat miljard voor frequenties (wat veeeeeel te veel is) en nu gaan ze mensen ontslaan . hoe cru kun je zijn als bedrijf..
natuurlijk speelt ook de regerign hier een grote rol in die laten dit soort bedragen toe .. die frequenties zijn gewoon veel te duur verkocht .
en die paar telco's die een frequentie hebben hebben veel te veel betaald ..
de consument de duppe omdat de prijzen zo nog hoger worden en weer een hoop personeel op straat . dat gaat de regering meer geld kosten als het opgebracht heeft.. ik snap niet dat dit soort dingen nog kunnen in deze tijd zeg .. te gek voor woorden gewoon.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee