Hoofdcategorieën
Device Settings

Vodafone maakt abonnementen eind dit jaar duurder - update

Door Arnoud Wokke, woensdag 14 september 2011 12:45, views: 43.867

Vodafone gaat in januari 2012 zijn abonnementen vernieuwen. Dat melden diverse bronnen aan Tweakers.net. Bel+SMS+Web-abonnementen gaan per maand een tientje meer kosten, maar in ruil daarvoor mogen klanten onbeperkt sms'en.

De nieuwe abonnementen gaan in per 1 januari 2012, zo staat in het interne abonnementensysteem van Vodafone. De grootste wijziging vindt plaats bij Bel+SMS+Web-abonnementen; daar worden de prijzen verhoogd met ongeveer tien euro. Het tegoed, bijvoorbeeld 100 of 150, kan volledig gebruikt worden voor belminuten; nu worden zowel belminuten als sms'jes van het tegoed afgetrokken.

Het goedkoopste Bel+SMS+Web-abo, met 50 belminuten, gaat 32,50 euro per maand kosten. Voor dat geld kunnen gebruikers 50 minuten bellen, onbeperkt sms'en en een onbekende hoeveelheid data verstoken. De datalimiet zou ten opzichte van de huidige situatie iets omhoog gaan. Dit abonnement is nieuw; het goedkoopste, huidige Bel+SMS+Web-abo heeft 100 belminuten of sms'jes. De wijzigingen in de abonnementen gelden waarschijnlijk alleen als gebruikers een nieuw abonnement afsluiten: voor huidige abonnees zou er niets veranderen.

Er komen ook nieuwe Bel+SMS+Web Smart-abonnementen per 1 januari. De prijzen blijven gelijk en wat en of er iets verandert is nog onduidelijk. Vodafone wil tegenover Tweakers.net de wijzigingen in de abonnementen niet bevestigen. "Ik kan hier helaas geen reactie op geven", aldus woordvoerder Jasper Koek.

Vodafone voerde per 1 augustus de laatste wijziging in de abonnementen door. Toen werden de huidige BSW Smart-abonnementen geïntroduceerd. De details van die abonnementen kwamen eveneens via Tweakers.net naar buiten.

AboPrijs huidig
Min+sms/data huidig
Prijs nieuw
Min/sms/data nieuw
B+S+W 50
- -
32,50 50/onbeperkt/onbekend
B+S+W 100 26,50 100 min of sms/200MB
35,00 100/onbeperkt/>200MB
B+S+W 150 30,50 150 min of sms/300MB
40,00 150/onbeperkt/>300MB
B+S+W 200 34,50
200 min of sms/400MB
45,00 200/onbeperkt/>400MB
B+S+W 250 38,50
250 min of sms/500MB
50,00 250/onbeperkt/>500MB
B+S+W 300 42,50 300 min of sms/600MB
Onbekend 300/onbeperkt/>600MB
B+S+W 350 46,50 350 min of sms/700MB
Onbekend 350/onbeperkt/>700MB
B+S+W 450 55,00 450 Onbekend 450/onbeperkt/>800MB
B+S+W 650 75,00
650 Onbekend 650/onbeperkt/>900MB

 

Update 14:26: Vodafone ontkent in een tweede reactie dat de informatie klopt. "Wij herkennen dit niet." Tweakers.net heeft echter ter bewijs van een van de bronnen enkele foto's gekregen van het interne systeem van Vodafone. De foto's zijn volgens de data woensdagochtend genomen, acht minuten voor ze in de mailbox van de redactie terechtkwamen. Volgens Vodafone komen ze uit een intern testsysteem.

Screenshot van foto uit interne systeem Vodafone

Volgende 12:59 Rusland gaat wellicht investeren in Windows-kloon ReactOS
Vorige 12:34 OPTA verklaart gekwalificeerde certificaten DigiNotar ongeldig
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »

En daar gaan we weer.. dit was natuurlijk te verwachten aangezien de 3 grote telco's elkaar gewoon opvolgen in hun acties.

Idd zover voor markt werking, dat werkt dus gewoon niet. Niks concurenten, elkaars vriendjes lijkt het meer op. Hou jij het hoog dan doen we het allemaal, blijven de winst marges ook lekker hoog...

En wat schieten wij ermee op al gewone consument waar het tenslotte allemaal om te doen is: Nou niks dus. In de boeken lijkt het altijd allemaal zo mooi, in de praktijk pakt het toch vaak net ff anders uit.

Het is ondertussen bijna goedkoper om een satelliet-telefoon aan te schaffen als je naar de prijs per minuut kijkt ... Ben blij dat ik een pre-paid kaartje in mijn telefoon heb waarmee ik hoogstens € 15 per maand telefoneer / sms. Whatsappen doe ik enkel thuis of bij gratis hotspots.

Ik heb niet de behoefte om overal en op ieder moment internet bij me te hebben. Zeker niet als ik kijk wat je er ondertussen per maand voor kwijt bent.

Die telco's zijn een stelletje criminelen. De abonnementsprijs met 25% omhoog gooien ... Geen enkel bedrijf levert producten / diensten omdat ze lief willen zijn voor de klant. Het enige wat telt is geld, en het liefst zo veel mogelijk. Als het dan positief voor de klant uit pakt is dat meegenomen, zo lang het maar geen geld kost.

Ik raadt iedereen aan om het mobiele abonnement per direct op te zeggen, je belgedrag aan te passen en een simpel prepaid kaartje te pakken. Wil je een nieuwe smartphone ? Spaar er dan voor en koop deze simlock-vrij in de winkel zonder abo. Misschien dat ze dan eens wakker worden bij KPN / Vodafone / T-Mobile.

Alternatief is politiek ingrijpen. Iets anders weet ik ook niet.

Precies, als dit zo door gaat worden smartphones uiteindelijk ook weer verleden tijd.
Puur door het duurder worden van data.

In een tijd van internet op je mobiel wordt onbeperkt SMS'en steeds minder interessant. Onbeperkt mobiel dataverkeer, dat zou wat zijn. Op deze manier is het gewoon een excuus om de abonnementsprijs te verhogen.

Er is een app (ik weet niet meer of het voor android of ios is) waarmee je kan internetten via sms. Het zal wel onbruikbaar traag gaan, maar met onbeperkt sms is het een optie.

Nee niet echt.
Het enige wat het doet is de webpagina in image-formaat naar je MMS'en. Dus interactie heb je niet, en dat maakt internet nou net internet...

Niet waar, de app stuurt een gezip'de versie van de website naar je mobiel via MMS.
Dit word een PNG genoemd zodat het door firewalls van providers komt.

Je krijgt een volledige website toegestuurd.

Ik zit hier helemaal niet op te wachten, Vodafone doet alsof SMS een alternatief is voor Whatsapp, maar met Whatsapp kan je veel meer dan een plain tekst berichtje versturen. Ik lees niets over het MMSen....

Whatsapp geeft de gebruiker veel meer mogelijkheden, deze verandering is daarom ook niets meer en/of minder dan een orinaire prijsverhoging. Denk je nu echt dat de mensen die nu Whatsappen (oid) nog terug gaan naar old school smsen?

Whatsapp en gelijkwaardige toepassingen hebben de mogelijkheid om zowel via het GSM netwerk als via WIFI divesie audio, video en natuurlijk tekst berichten te versturen. Juist Whatsapp (en anderen) maakt mulitimediaal communiceren mogelijk, Vodafone laat juist nu zien dat ze helemaal niet op deze vooruitgang zitten te wachten.

Wanneer haar klanten echt hadden willen smsen hadden ze wel een extra SMS buddel willen hebben, mensen zitten te wachten op data MB's niet op SMSjes.

Kom op Vodafone, het lijkt er op dat jullie het oog op wat jullie kanten echt willen steeds meer aan het kwijt raken zijn.....

Ik was en ben tot nu toe altijd Vodafone klant geweest, ook naar alle tevredenheid, mocht Vodafone echt een dergelijke prijsverhoging komen zijn ze mij als klant kwijt, dan zal ik overstappen naar een andere partij.

[Reactie gewijzigd door Bullet NL op woensdag 14 september 2011 13:43]


Ja. Dat denk ik wel. Whatsappen is nu zo goed als gratis omdat het via inet gaat, maar qua mogelijkheden zijn er maar weinig die die ten volle benutten. De enige reden waarom mensen bij mij op school niet smsen is dat het niet gratis is. Binnenkort dus wel.

Dus trap je in de val van de Providers......

Ik bedoel;

Berichten versturen via het internet bied veel meer mogelijkheden (en toepassingen)
SMSen is jaren veel te duur geweest, helemaal sms berichten van en naar mensen binnen het eigen netwerk.
SMSen wordt niet gratis, je betaald straks 10 euro extra t.o.v. de huidige situatie, het is dus een sigaar uit eigen doos.....
Vodafone leverd je dus voor 10 euro een SMS onbeperkt blox..... En ook hier zal vast wel weer voorwaarde bij zitten dat mensne die te veel SMSen (meer dan fair use oid) extra zullen moeten betalen...

Kortom, het is een ordinaire prijsverhoging voor iets wat de providers eigenlijk al niets kost (het smsen)

Ik snap werkelijk waar niet dat er geen provider is die het Internet wil omarmen.... Ze maken Internet voor de klant nu bewust veel duurder om maar meer te kunnen verdienen.....

Ik snap werkelijk waar niet dat er geen provider is die het Internet wil omarmen.... Ze maken Internet voor de klant nu bewust veel duurder om maar meer te kunnen verdienen.....
Ze omarmen mobiel internet juist allemaal!
Na het SMS-tijdperk is dat hetgene wat ze maximaal gaan uitmelken, minstens het komende decennium maar als we het toestaan nog wat langer.

Ik heb geen bel minuten nodig, ik heb geen sms tegoed nodig, ik heb geen MMS tegoud nodig .....

Het enige wat ik wil is een betaalbare internet verbinding. De gehanteerde prijzen staan niet in verhouding tot de dienst en de kwaliteit daarvan !

ik kan het niet begrijpen mensen nog kunnen spreken over concurrentie als drie partijen de markt beheersen, en vervolgens ongeveer allemaal dezelfde prijzen vragen en allemaal op ongeveer dezelfde tijdstippen wijzigingen aanbrengen in hun te leveren diensten ......


een tip voor veel mensen: neem een zakelijk abonnement daar is alles ongewijzigd !

[Reactie gewijzigd door herbalx op woensdag 14 september 2011 14:32]


Zakelijk kun je alleen afnemen wanneer je tijdens afsluiten van het contract een inschrijving van de Kamer van Koophandel kunt overleggen. Of wel; daar schieten de meeste mensen niets mee op.


Tevens, moet je ook niet vergeten dat de abonnementen zoals op Vodafone.nl staan vermeld exclusief BTW zijn en net als de particuliere abonnementen allen al met maximum dataverkeer is. Dus;

Vodafone Ondernemersbundel Web (a 195min. + 1GB) = € 41,65 incl. BTW a € 35,00 ex.
Vodafone Bel+sms+web smart is (a 200min + 1,2GB) € 48,50 incl. BTW a € 40,75 ex.

Als je voor dat verschil welke op jaarbasis hooguit ca. € 82,20 (incl) of wel € 69,00 (excl) een KvK inschrijving wilt gaan nemen ben je niet goed bij je hoofd, want; gemiddelde KvK inschrijving is ook al enkele tientjes in de praktijk houdt je er niets aan over.

* Ik ga in dit geval uit van ~200min met internet welke op zo goed als gelijke niveau liggen binnen Vodafone. een groot aantal mensen hebben echtere hogere bundels, en het lijkt erop dat de verschillen in dat geval alleen maar kleiner worden.

Ja, neem een zakelijke abonnement, want iedereen is een ondernemer in NL, toch?
Zet je dan ook even de kosten van KvK erbij, de totaal andere manier waarop je bij de belastingdienst komt te staan, de verplichte contributies van ondernemersverenigingen enz.

Zelfs als simpele eenmanszaak wordt je op flinke kosten gezet met een KvK inschrijving dan is een zakelijk abo dus echt niet meer interessant.

maar als je ziet wat ze hebben moeten betalen voor de UMTS licenties, is het niet zo gek dat dat geld een keer terug moet worden verdient :-)

Ben ik nou gek, of was smsen in het begin niet gewoon gratis? Kan me nog een tijd bedenken, volgens mij 1992, dat mijn ouders een mobiele telefoon kochten. (Nokia 101, type koelkast, met het gewicht van een pak melk). Maar toen was SMS echt nog een gratis dienst.

[Reactie gewijzigd door Biersteker op woensdag 14 september 2011 14:40]


nou mijn op mijn eerste telefoon de Sony CMD C1 kon ik toch echt niet gratis sms`n en zat ik constant over de hoeveelheid heen en moest constant bij betalen.


En gelijk krijg ik de herinneringen naar boven van het internetten op m`n 9600bd modem.. wat dat betreft is dat ADSL nog steeds een gift van de goden.. no more telefoontikken!

Naar mijn beste weten is SMS nooit gratis geweest. Je moest een deel van je beltegoed omzetten naar SMS-tegoed. Zo was het in ieder geval toen ik mijn eerste GSM kocht.

Vodafone doet juist of SMS/Whatsapp een alternatief voor bellen is, niet SMS voor Whatsapp.

SMS of Whatsapp maakt niet uit in deze bundels, Whatsapp is ook zo goed als onbeperkt als je geen media mee stuurt. Echter bellen, via VOIP of niet wordt een stuk duurder.

VOIP wordt kwa kosten meer gelijk aan normaal bellen.

volledig mee eens, maar waar wil je naar toe overstappen? alle (grote) telco's gaan het doen...

Ik ben blij dat mijn abbo van voor augustus 2010 is, en ik dus nog gewoon FUP heb.
vraag me alleen af hoe het gaat als men abbo verlopen is. moet toch gewoon "stilzwijgend" verlengd worden zonder wijzigingen?

Je huidige abonnement loopt gewoon door, dus wanneer je nu onberperkt hebt hou je dit ook wanneer je contract is afgelopen. Echter heeft Vodafone wel de mogelijkheid om je contract op dat moment op te zeggen (iets wat ze nu natuurlijk ook mogen)

Je kan er dus vanuit gaan dat Vodafone je abonnement misschien een jaartje aan kijkt maar dat ze op dat moment brieven gaat versturen aan alle mensen met een internet onbeperkt abonnement dat ze per een bepaalde datum alle abonnementen op gaan zeggen. Op dat moment zal je dus een keuze moeten maken, of je blijft bij Vodafone en je gaat voor de nieuwe voorwaarden of je stapt over naar een andere provider...

Je zou bijna een petitie op GoT starten.... Ik zeg een nieuwe provider ala Tweak die wel abonnementen weet aan te bieden waar de gemiddelde smartphone bezitter op zit te wachten....

[Reactie gewijzigd door Bullet NL op woensdag 14 september 2011 14:14]


Was er vorig jaar niet een poll of enquete hier op T-net van iemand die precies daar mee bezig was? Nooit meer iets van vernomen helaas... Kan het ook niet terug vinden..

Je huidige abonnement loopt gewoon door, dus wanneer je nu onberperkt hebt hou je dit ook wanneer je contract is afgelopen. Echter heeft Vodafone wel de mogelijkheid om je contract op dat moment op te zeggen (iets wat ze nu natuurlijk ook mogen)

Je kan er dus vanuit gaan dat Vodafone je abonnement misschien een jaartje aan kijkt maar dat ze op dat moment brieven gaat versturen aan alle mensen met een internet onbeperkt abonnement dat ze per een bepaalde datum alle abonnementen op gaan zeggen. Op dat moment zal je dus een keuze moeten maken, of je blijft bij Vodafone en je gaat voor de nieuwe voorwaarden of je stapt over naar een andere provider...
Ze mogen het, maar doen het veelal niet. Ik heb hier 3 abonnementen, allen bij Vodafone waarvan 1 abonnement al 4 jaar stilzwijgend verlengd wordt met de toen geldende tarieven.... dat was zelfs nog met onbeperkt internet (geen FUP) en dit abonnement neem ik ook nu nog af. Zakelijk heb ik eveneens een telefoon abonnement die wel FUP heeft, en particulier heeft mijn vrouw een abonnement met de voorwaarden van 6 maanden geleden.

Dat eerste abonnement hebben ze wel getracht verlengd te krijgen, maar ik gaf ze hierop steeds een nee als antwoord. Telco's weten echter dat ze de kans lopen dat ze bij een beëindiging vanaf eigen zijde, een klant kwijt kunnen raken omdat de klant dan voor goedkoper en meer zal gaan bij de concurrent en die concurrent telefonisch vaak zelfs nog betere aanbiedingen heeft dan wat op de website wordt vermeld.
Je zou bijna een petitie op GoT starten.... Ik zeg een nieuwe provider ala Tweak die wel abonnementen weet aan te bieden waar de gemiddelde smartphone bezitter op zit te wachten....
Hoe zie je dit precies? Tweak die net als nu met xDSL gebruik maakt van een derde partij of met een eigen netwerk? In het 1e geval zijn ze afhankelijk van de inkoop bij T-Mobile, KPN of Vodafone en die zullen echt niet tegen een lage prijs iets aan een wederverkoper (in dit geval Tweak) aanbieden... of wel, die tarieven zullen voor jou als eind-gebruiker onbetaalbaar blijven. In geval van een eigen netwerk geldt hetzelfde qua eindgebruikersprijzen aangezien ze dan de kosten voor het netwerk terug moeten verdienen.

Een nieuwe VT zal dus precies het zelfde aanbieden als de huidige VT's met soortgelijke tarieven aangezien een KPN, Vodafone of T-Mobile woekerprijzen vraagt voor onbeperkte dataverkeer.

probleem is dat er nog mensen zijn die niet geen state of the art mobiel hebben wat what'sapp gebruikt.( incl mij sonim xp3300)

Degene hebben dan meestal een klein internet bundel omdat het niet anders kon(lees duurder) of geen internet.

Tevens wordt het intressant als what'sapp later ook sms gewoon kan versturen naar mensen die het niet gebruiken.

Ik lees niets over een blokkade van Whatsapp. Het dataverbruik via Whatsapp valt reuze mee. Dus met een webabonnement kun je dat dus prima doen, als je het overige internetten niet al te zwaar doet. Dat SMS geen alternatief kan zijn, ben ik niet met je eens. De meesten gebruiken Whatsapp namelijk alleen maar om te chatten.
Uiteraard is het geen alternatief met het oog op groepsgesprekken. Maar goed, zoals gezegd: Whatsapp is gewoon mogelijk.

Wat ik vreemd vind is dat ze het bellen kennelijk meer lijken te ontmoedigen. Dat is toch ooit anders geweest. Een abonnement van meer dan 30 Euro en dan maar 100 minuten. Sowieso als instap abonnement (althans wanneer je internet wil) is het erg prijzig.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op woensdag 14 september 2011 17:02]


Ik denk dat je het artikel beter moet lezen (nieuws: Android-app laat gebruikers browsen zonder internetverbinding). De webpagina wordt gecomprimeerd en 'vermomd' als PNG, dus uiteindelijk zie je gewoon HTML en kun je ook 'gewoon' op links klikken e.d.

dat gaat via mms, en is alleen in de VS te krijgen

en laat hier de mms nu net niet 'gratis' worden

ach, als je toch onbeperkt gratis SMSjes krijgt, kun je ook gewoon data over een SMSje knallen. Dan is 1 internetpagina misschien 30 SMSjes.

En met het huidige internet verbruik zou een gemiddeld persoon dan een ~10.000 SMSjes per maand krijgen. Zal Vodaphone leuk vinden! }>

Dat was toch via mms? En volgens mij stond dat hier op tweakers ;)


Lees dat artikel dan zie je dat het verre van gebruikelijk is.

zal ook wel weer wat op gevonden worden.
een kleine filter en klaar. plus dat het super langzaam is

Nope, werkt niet in Nederland.

Leuk om te zien dat economische theorieën gewoon nog gelden. Prijs van een sms gaat naar nul vanwege de concurrentie van flatfee berichten sturen over internet.

Mja, behalve dat ze nu dus juist gewoon €10 bij alle abo's optellen.

Ze maken in 2012 dus de oneindig SMS blox van €10 gewoon verplicht. Simpelweg omdat niemand deze anders nog zou afsluiten. Dat noem ik nou niet bepaald conform economische theorieën. Het is gewoon koppelverkoop van een onverkoopbaar product naar mijn mening.

Dan wordt SMS'en voor mij duurder dan wat ik er in de jaren 90 voor moest betalen.
10 euro voor SMS en dat voor 10 SMS'en dat betekend dat ik 1 euro per SMS zou moeten gaan betalen +)
Lijkt mij geen goede deal!

Nee eerder dat je die blox erbij hebt. dus 1000 sms inbegrepen in je abbo.
Voor mij zou dit betekenen dat ik de blox kan opzeggen en er qua prijs niks veranderd

het kost ze niets extra en de prijs zou met 10 euro p/m stijgen, als er voldoende concurrentie was dan was een dergelijk stijging niet gebeurd.

ik zelf betaal al jaren voor zaken waar ik geen gebruik van maak in de koppelverkoop die "bundel" heet, het zou eens fijn zijn nu dat duidelijk is dat er onvoldoende concurrentie is als de opta eens ingreep in die koppeling van diensten, nu er sprake is van marktfalen.

Kunnen we met het nieuwe abbo ook VOIP gebruiken? Wanneer dat zo is zal het nieuwe B+S+W 50 abbo wel erg voordelig zijn.

T-Mobile heeft nu ook weer zon leuk truckje. Onbeperkt data staat er met grote letters bij hun ismart abonnement, en wat staat er onder. Maximaal 800mb! Dat is dus niet onbeperkt he!!!

Ik heb het helemaal gehad met die grote providers! Ik ga over op een simonly zonder internet zonder bundels zonder dat ik "genaaid" wordt bij een kleine provider.

Dan maar alleen bellen, vroeger kon ik ook zonder internet op mijn mobiel.

En na die 800mb kun je met minder snelheid zonder extra kosten door internetten.
Als T-mobile's netwerk niet zo slecht was zou ik daar naar terug gaan.
Alternatieven zitten of ook op het t-mobile netwerk of ze zijn duurder.

Momenteel zou ik voor MTV mobile gaan. zelfde constructie als t-mobile (langzamer naar zoveel mb) en via het hi --> kpn netwerk.

Alleen vrees ik dat ze allemaal zo belachelijk de prijs gaan verhogen.

Momenteel biedt volgens mij telfort ook nog aardige abonnementen aan, hierbij kun je zelf aangeven hoeveel je per onderdeel wil (bel/sms/web). (1GB/3,6Mbit = 10€)
Zo kun je de smsbundel zelfs uitzetten en enkel betalen voor Tel+Data

Ik moet over een maand of 2/3 over en ga in ieder geval weg bij Hi, niet te spreken over hun service/tarieven.

Hoop dat tegen die tijd er nog een redelijk abonnement te verkrijgen is.

Je kunt ook een abo nemen bij youfone: 8.95 euro/mnd onbeperkt inteternet op kpn netwerk en 1e jaar voor EUR2.50/mnd iedere maand 250 belminuten.

Stelletje afzetters...

Dit geldt alleen voor nieuw af te sluiten abo's, lijkt me?

Of/en bij verlengen gok ik.

Ja, lijkt mij wel. Zo niet moet de optie geboden worden om het contract op te zeggen zonder extra kosten.

Off-topic: In mijn geval zou dat niet echt slecht zijn, aangezien ik net een abbo heb afgesloten (onder de oudere voorwaarden) waar een gratis Galaxy S2 bij zat. Dat betekent dat ik voor de kosten van 2 maanden een gratis toestel hebben :)

Vaak word je dan gevraagd het toestel terug te sturen ;)
heb ik ook gehad bij mijn HTC Desire toen er sprake van contractbreuk was bij T-Mobile.

[Reactie gewijzigd door Twixell op woensdag 14 september 2011 13:00]


De vraag is, of zo'n actie van T-mobile juridisch stand houdt. Als ze jou een toestel verhuren, via een huurkoopregeling of in bruikleen geven, staan ze sterk mits dat expliciet in de abonnementsvoorwaarden is vermeld. In alle andere gevallen kan het worden uitgelegd als' aankoop' en is het toestel van jou.

Maar goed, als Vodafone-klant stuur over 9 maanden aan op een stilzwijgende verlenging van m'n huidige abonnement. En als dat niet lukt dan wordt het gewoon shoppen voor een ander abonnement.

T-Mobile mag 't best vragen, vragen staat vrij. Maar anders stuur je gewoon een vraagje terug wat ze voor je mobiel bieden. Tenslotte wordt die in 24 maanden van jou, dus het is de vraag in hoeverre hij al van jou is, en dat deel moeten ze uitkopen.

Dan krijgen ze in mijn geval een toestel terug vol met krassen, niet opzettelijk gewoon gebruikt.
Ik had er geen last van maar een nieuwe eigenaar zal er niet de volle mep voor willen betalen.

Die worden ook niet meer verkocht aan gebruikers.
De toestellen gaan terug naar de fabrikant voor eventueel onderdelen.

Dat betekent dat ik voor de kosten van 2 maanden een gratis toestel hebben
In je dromen vriend :)

Als jij nu je contract onbind, en je telefoon onderdeel is van dat contract, mag je die telefoon netjes weer inleveren. Lees je contract er maar eens op na, dat is een standaard clausule die ook gewoon rechtsgeldig is. (niet omdat je er voor getekend hebt, maar omdat het echt wettig is)

Bedoelt yinx84 niet juist dat je provider je contract niet onder de huidige voorwaarden door laat lopen (dus je huidige contract ontbindt)? Dat betekent dus dat je een nieuw contract afsluit met andere voorwaarden, en hier hoef je niet mee akkoord te gaan. Bovendien is volgens mij zo dat omdat ze ermee adverteren dat je je telefoon gratis bij het contract krijgt (het ontbonden contract dus), je je telefoon mag houden als zij dit contract beëindigen. Dit is wat ik tenminste altijd heb begrepen, kan zo snel geen bevestiging hiervan vinden maar het lijkt me wel de meest logische gang van zaken.

Het gaat over de situatie waar de provider een contract vroegtijdig wil ontbinden, niet de klant.

Bij Telfort heb ik mijn telefoon trouwens niet hoeven inleveren toen ze mij aanboden om 't contract kosteloos te ontbinden na 1 jaar (2 jarig abo incl. toestel) omdat VPN gewoonweg niet wilde werken over 3G terwijl het over Wifi geen probleem was.

Ik heb zelf begrepen dat dit niet het geval is bij unbranded, sim-lockvrije toestellen. Zal m'n contract er nog eens op naslaan.

Dat is niet mijn ervaring. contractbreuk, alles betalen in 1x en kon m'n telefoon houden. Helaas was het dan wel zo dat ik nog een jaar abo tegoed had... (lees: veel geld)

Maar je telefoon is geen onderdeel van je contract. Je sluit een contract af en daarbij krijg je een korting die vaak zo hoog is dat je een telefoon gratis kunt aanschaffen. Bij een duurder contract met meer minuten e.d. heb je vaak een hogere korting. Dan kun je bij een telco 500 euro korting krijgen als je een abonnement afsluit. Een telefoon van 350 euro is dan gewoon gratis en 150 euro bespaard voor de telco.

Als zij het contract ontbinden dan is het jammer voor ze, maar de telefoon blijft eigendom van de klant want die heeft hem gekocht voor nul euro.

Daarom laten ze die contracten doorlopen tegen huidige voorwaarden. Ontbinden wordt een dure grap voor hun.

Niet helemaal waar. Ik heb het eens laten uitzoeken toen ik problemen had met T-Mobile en mijn contract wilde ontbinden. Komt ie;

Het contract is gebaseerd op de abonnementsvorm die je hebt gekozen in combinatie met een telefoon. Die telefoon hoeft niet in een contract te worden vermeld, omdat deze vermeld staat in de factuur. Ook al staat er op een factuur vaak dat je € 0,00 betaald hebt, ook dan nog is het een onderdeel van de overeenkomst welke je bent aangegaan voor onbepaalde tijd met een minimum van 1 of 2 jaar - ook stilzwijgende verlenging per maand valt n.l. onder 'onbepaalde tijd'.

ECHTER! En nu komt het. Als jij direct bij Vodafone, T-Mobile of KPN een overeenkomst aangaat. Dan zullen ze bij tussentijdse beëindiging (ongeacht vanaf welke zijde) het toestel terug eisen omdat ze directe inzage hebben in de overeenkomst en factuur. Ben jij als klant een overeenkomst aangegaan via een derde partij, dan is deze derde partij de geen die bepaald heeft welk toestel jij in combinatie met het abonnement bent aangegaan. Eigenlijk; heeft de derde partij de overeenkomst als sim-only ingekocht, heeft deze de korting verkregen en jou het toestel in combinatie met de overeenkomst geleverd. De tussenpartij heeft echter de korting al gekregen van de telco, en zal dus nimmer tussentijds het toestel terug eisen.

Of wel;
Het is altijd beter een overeenkomst aan te gaan via een tussenpartij als gsm.nl, bestelmaar.nl, algebeld.nl, typhone.nl e.d. in tegenstelling tot 'direct' bij de telco. De telco zal in geval van ontbinden (ongeacht de zijde) het toestel terug eisen, de tussenpartij doet dit niet.

Ik ben in 1e instantie enkele jaren geleden hiermee de fout in gegaan, en heb sinds dien via derde partijen mijn abonnementen afgesloten met hogere kortingen en vaak zelfs persoonlijke aanbiedingen na een mailtje te hebben gestuurd bij een telco gebeurt dit laatste veelal niet eens (uitzonderingen daargelaten).

Je verhaal klopt dus niet want ik heb mijn toestel direct bij de telco in 1 van hun eigen winkel afgesloten. En zoals gezegd, ik hoefde het toestel niet in te leveren.

Ik kan geen huurgedeelte vinden in mn huidige abo voorwaarden, dus het wordt moeilijk voor ze zoiets terug te vorderen (hij staat toch echt ook voor 0 euro op mn rekening).

Rekening is onderdeel van je overeenkomst indien je direct bij een telco een contract hebt afgesloten. De telco ontbindt de (koop)overeenkomst direct in de 1e graad van het aangaan van de overeenkomst d.w.z. ook de factuur wordt vernietigd.... en dus moet het toestel worden geretourneerd.

Dat kan juridisch niet. Wat jij beschrijft is een nietigverklaring, geen ontbinding. Dat vereist dat de overenkomst vernietigbaar is. De gronden die genoemd wordne in 3:44 BW zijn "bedreiging, bedrog of misbruik van omstandigheden".

Bij nietigheid wordt de overeenkomst geacht nooit te hebben bestaan (en kun je dus facturen intrekken). Maar bij ontbinding heeft de overeenkomst wel degelijk bestaan.

Een tweede probleem is dat zo'n verplichting tot teruggave van het toestel in strijd is met 6.236 BW lid a. ("zwarte lijst") Die voorwaarde is dus al bij voorbaat nietig; en hoeft dus niet eens vernietigd te worden.

Aan de andere kant zit je straks vast aan een veelste duur abonnement als je hem stilzwijgend wil verlengen omdat onbeperkt internet nergens meer te krijgen is ;)

Dat lijkt mij wel, maar ik ben er nog niet helemaal uit of dat is wat ik wil. Sinds twee maand heb ik Vodafone via de friends&family aanbieding: Sim-only 300 minuten + 1Gb internet voor 12,95 p.m. Erg goedkoop maar het netwerk is ronduit slecht. Zeer regelmatig valt de verbinding weg, soms ook tijdens gesprekken. Dat had ik voorheen nooit met Hi.

Als de verhoging nou ook geldt voor bestaande klanten kan ik tenminste zonder problemen opzeggen. Dan neem ik misschien wel alleen maar telefoon en geen internet meer. Er is toch bijna overal wifi...

32,50 euro voor het instap abonnement? 8)7 Dat je onbeperkt kunt sms-en zal wel. Voor de jeugd is dit onbetaalbaar.

50 minuten, waarschijnlijk 200MB en gratis smsen(waarschijnlijk 500 of 1000 per maand) voor €32,50.
Belachelijk!
Ik heb nu nog een abonnement lopen bij Vodafone waarmee ik 150 belminuten, 300 smsjes, en onbeperkt internet(fup) voor 32,00(incl btw). Ben ik toch een stuk beter uit, als je bedenkt dat ik door Whatsapp nooit meer dan 100 smsjes in de maand verstuur.

Zodra mijn abonnement afloopt zijn ze mij kwijt.

Zodra mijn abonnement afloopt zijn ze mij kwijt.
Waarom? Gewoon door laten lopen. Tenzij je geen sim only had natuurlijk, dan blijf je voor je al afbetaalde telefoon betalen. Aan de andere kant, als je deze prijzen ziet kun je je nog afvragen of dat misschien niet gewoon alsnog voordeliger is.

Ik heb nog voor de vorige wijziging een sim only abo afgesloten (190 belminuten, 1 GB internet, 20 euro per maand), en die laat ik lekker doorlopen als mijn contract over anderhalf jaar ophoudt :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op woensdag 14 september 2011 13:36]


Bij een verlenging ga je wel mee met de nieuwe voorwaarden. Je verhaal gaat deels op. Tot op het moment dat jij het wil laten doorlopen.

Bij een verlenging wel ja, maar als jij je contract na de looptijd stilzwijgend laat doorlopen niet. Je bent immers niet akkoord gegaan met nieuwe voorwaarden.

Nee hoor. bij laten doorlopen verleng je niet. Je doet gewoon niks

Hou je rekening met inflatie correctie ??

Voor de duidelijkheid, verlengen =! doorlopen.

Doorlopen is tegen huidige voorwaarden en tarief (vaak de volle mep).

Verlengen is gewoon een nieuw contract bij dezelfde telco maar met andere voorwaarden en vaak ook een fikse korting (wel iets minder dan je vorige contract vaak zodat je hogere pakt).

Door laten lopen kan je opbreken. Je koopt een nieuw toestel maar de telco mag na een half jaar de stekker eruit trekken als ze niet genoeg aan je verdienen.

Door laten lopen kan je opbreken. Je koopt een nieuw toestel maar de telco mag na een half jaar de stekker eruit trekken als ze niet genoeg aan je verdienen.
1. Je hoeft niet per se een nieuw toestel te kopen
2. De prijzen zijn dermate gestegen dat een "fikse" korting het verschil echt niet goed gaat maken. Ik heb nu een abo van 20 euro per maand (eerste jaar 10 euro maar dat geldt dan uiteraard niet meer), dus als ik die gewoon 2 jaar lang laat doorlopen betaal ik in totaal 480 euro. Sluit ik een nieuw abo af, dan zou ik denk ik gaan voor de variant van 40 euro. Wellicht geven ze een soortgelijke deal - het eerste jaar 50% korting, dus dan betaal ik 12*20 + 12*40 = 240+480 = 720 euro. Ben ik toch 240 duurder uit dan met mijn huidige abonnement, die ook nog eens 40 belminuten en 700MB data meer heeft.

Zoals de Klusjesmannen zouden zeggen: Tik hem aan ouwe!

Ik heb precies hetzelfde gedaan met me Vodafone abo (ook 190/1GB en 20 euro, eerste jaar zelfs 10) toen in maart de geruchten al begonnen van nieuwe dure abo's bij KPN. Koop me foon voortaan gewoon los als ik een nieuwe wil en laat me abo zolang het kan stilzwijgend doorlopen =)

[Reactie gewijzigd door AppieNL op woensdag 14 september 2011 16:46]


Inderdaad, terug naar het stenen tijdperk, ik snap hier niks meer van.
Ik heb nu voor 28 euro; 320min of 640 sms en 1gb data + telefoon van (toen) 430 euro, dan moeten ze toch enorme verliezen op mij draaien, willen ze ooit dit soort prijzen kunnen verantwoorden/verklaren. Wanneer wordt er eens ingegrepen door de beleidsmakers want dit kan echt niet meer.
Als dit soort prijzen over een jaar ook nog gelden dan ga ik wel terug naar een dumbfone en neem ik voor een paar euro een simyo-achtig abbo....

Je zal bij dit abbo ook korting krijgen op een nieuw toestel. Al zal dat niet zoveel zijn. Dat is eigenlijk ook het vervelende aan die toestelkortingen. Je tast volledige in het duister wat betreft de echte prijzen voor mobiel bellen. (ook naar voren gekomen uit onderzoek van de EU, dat NL niet te meten en vergelijken valt)

De websites, winkels en folders lopen te schermen met gratis toestellen, kortingen op abonnementen voor een wisselend aantal maanden (van 3 tot 24 maanden), dat is inderdaad nogal verwarrend.

Maar eigenlijk kun je het beste uitgaan van de totale prijs van een abo + toestel. Kies het toestel dat je wil en bereken gewoon wat het je in totaal gaat kosten. Zorg dat je abo niet te klein is. Beter iets te groot dan iets te klein.

Zo moeilijk is het niet om het uit te rekenen.

Wat dat betreft is de pricewatch van Tweakers ontzettend handig. Daar staan de totaalprijzen bij voor de totale periode, inclusief toestel en aansluitkosten.

De jeugd kan inzake abonnementen als deze helemaal geen overeenkomst aangaan tenzij ouders toestemming verlenen. Of te wel;

- Geen toestemming is geen abonnement.
- Wel toestemming is ouder zorgt voor de rekeningen en staat borg voor de betalingen.

Of wel;
Geen probleem!

Serieus??:|
Ik zit elke maand rond de 800 MB dataverkeer!
Gaat een dure grap worden :'(

Wanneer wordt Tweakers.net nou eens provider? O+

(ik sms 2 keer per week, bel bijna nooit, internet me suf) :X

EDIT:
Volgens Vodafone-topman Jens Schulte-Bockum verschuift de telecommarkt naar een model waarbij primair abonnementen voor mobiel internet worden verkocht. "Nu betaalt de klant nog 20 euro voor spraak en sms, en 10 euro voor mobiel internet. Wij moeten dat omdraaien",

nieuws: Vodafone wil dataverkeer als voornaamste inkomstenbron

[Reactie gewijzigd door Twixell op woensdag 14 september 2011 15:57]


Ik zit elke maand op de 350 minuten maar nog geen 100MB. Dus ook voor in die situatie gaat het een duurdere grap worden. (moet/kan einde jaar verlengen)

Als je dan in December nog gebruik kan maken van de oude regeling heb je nog een beetje geluk...
Als er een provider is die 100 belmin/sms doet en 1 tot 2 gb dataverkeer voor 25 euro ga ik daar naar toe...

Denk dat de meeste Tweakers (en ook veel 'gewone'gebruikers) juist een stuk meer data gebruiken dan smsjes. Diensten als Whatsapp maken sms'en grotendeels overbodig en dat kost de providers geld. Nu wordt je dus gedwongen om 10 EUR meer te gaan betalen voor onbeperkt te smsen terwijl de meeste mensen daar helemaal geen behoefte aan hebben. Daarnaast hebben de providers ook nog eens de datalimieten flink verlaagd waardoor je er dus makkelijk overheen gaat of je gedwongen bent een duurder abonnement te nemen. Bel-minuten vind ik niet echt samen hangen met het aantal smsjes of data dat je gebruikt en bel-minuten zouden wat mij betreft dus gewoon variabel moeten zijn.

Belachelijk dat providers op manier nu geld willen verdienen. Vorig jaar maakten alle providers nog reclame's als 'voor 10 EUR (of soms nog minder) onbeperkt internet'. Analisten binnen de providers hadden de groei van smartphone gebruikers en daarmee ook het internet toch moeten zien aankomen?!

Vorig jaar kon je gewoon voor +/- 30 EUR 200sms/400bel en onbeperkt internet krijgen inclusief het nieuwste van het nieuwste toestel helemaal gratis... Dat betekend dat ze toen dus nooit geld aan ons verdiend kunnen hebben of dat ze nu juist bakken met geld aan ons willen verdienen....

Hoop dat tegen dit soort afzetterij de overheid en/of de EU in actie komt want op deze manier worden relatief normale abonnementen redelijk onbetaalbaar voor de jeugd/student.

Klopt helemaal..... Ook de afgelopen jaren hebben de providers (dus Vodafone ook) gewoon aan hun abonnementen verdient. Echter heeft de wet op Netneutraliteit de mogelijkheid tot extra verdiensten op basis van Internet voor de providers onderuit gehaald. Nu "pakken" ze de klanten dus gewoon op een andere manier.

Ik ben Vodafone klant en SMS letterlijk nooit meer, ik zit dan ook helemaal niet op een verplichte afname van gratis smsjes te wachten. Ik wil gewoon meer MB's bij mijn belbundel.

Ik snap ook niet dat ze de klanten hun eigen belbundels niet laten samen stellen, dan kan iedereen samenstellen wat voor hem of haar het beste uit komt. De ene gebruikt namelijk meer MB's terwijl de andere meer aan het bellen is.

Vodafone, KPN en T-Mobile laten gewoon zien dat ze niet klant vriendelijk bezig zijn. Eigenlijk zouden we gewoon met een petitie moeten komen dat wij als klanten op scheiding van de verschillende diensten zitten te wachten.....

Iedereen z'n eigen (persoonlijke) mobiele abonnement alsware.....

Wat je schrijft klopt ook helemaal, ze konden onbeperkt internet aanbieden voor 10 euro boven op je telefoonabonnement. Nu is de kostprijs van internet echt niet omhoog gegaan. Ook zijn de netwerkkosten niet gestegen (gezien de beperkte aanvraag van nieuwe GSM antenne vergunningen)

De Providers willen gewoon meer verdienen, Vodafone dus voorop. Je krijgt als consument veel minder en je moet er veel meer voor betalen.

Waarom ze je geen eigen bundel laten bouwen?
Omdat ze dan de kosten er niet uithalen van het internetten.
De winst moet uit het bellen en smsen komen. met onbeperkt internet lukt ze dat niet.

bellen en smsen kost een telco geen kont (geloof 1 cent per minuut bellen, en iets van halve cent per sms (meen ik ergens gelezen te hebben, maar pin me er niet op vast).

de 3G palen neerzetten om voldoende bandbreedte te hebben is schreeuwend duur.

dus sja, ergens winst vandaan halen is de enige reden....

Wat je schrijft klopt ook helemaal, ze konden onbeperkt internet aanbieden voor 10 euro boven op je telefoonabonnement. Nu is de kostprijs van internet echt niet omhoog gegaan. Ook zijn de netwerkkosten niet gestegen (gezien de beperkte aanvraag van nieuwe GSM antenne vergunningen)
Euhm, het netwerk is wel degelijk flink belast. De capaciteiten zijn drastisch gedaald. Ze willen nu gewoon melken.

Voorheen was het product 'internet' een rising star, marktpotentie groeide zeker >10% per jaar en het reële marktaandeel was redelijk fors te noemen (gok iets van 0,8 t.o.v. de grootste telecompooier, KPN) en dan ga je als Vodafone jezelf profileren als goede internetprovider op de mobiele markt.

Afroomstrategiën werken niet, dan wordt het amper geaccepteerd in de markt. Beter is het om promotie te voeren, de eerste 2 jaar voor een tientje onbeperkt alles uitproberen, markt voor dit alles groeit enorm.

Markt is enorm gegroeid, stabiliseert een beetje en vervolgens krijg je deze acties. Bij je volgende contract naaien we je gewoon, en dat contract daarop nog ietsje meer.

Tot zover de beknopte samenvatting van 'Mobiel Internet, van rising star tot cashcow'.

En de 'gebeten hond' of 'vraagteken' is natuurlijk SMS. Markt hiervoor groeit niet en het echte marktaandeel zit bij de goedkope sim-only providers die het goedkoop aan kunnen bieden.

Vodafone, KPN en T-Mobile laten gewoon zien dat ze niet klant vriendelijk bezig zijn. Eigenlijk zouden we gewoon met een petitie moeten komen dat wij als klanten op scheiding van de verschillende diensten zitten te wachten.....
Welke diensten wil je los hebben dan? Data? Dan neem je toch een mobiel internet abonnement, die zijn er zat en worden door iedere provider los verkocht. Of alleen telefonie, Zijn er ook genoeg. Alleen sms? Sja! Dat zal nimmer los geleverd kunnen worden.

Al met al, wat jij zegt bestaat dus al.
Wat je schrijft klopt ook helemaal, ze konden onbeperkt internet aanbieden voor 10 euro boven op je telefoonabonnement. Nu is de kostprijs van internet echt niet omhoog gegaan. Ook zijn de netwerkkosten niet gestegen (gezien de beperkte aanvraag van nieuwe GSM antenne vergunningen)
/ Sarcasme /
Klopt, ze hebben zo vaak te kampen gehad met hun netwerken omdat ze veel te veel capaciteit hebben en ongelofelijk goed spul hebben staan overal wat ongelofelijk stabiel werkt. En personeel die aan diezelfde spullen werken hebben ook jaarlijks echt geen loonsverhogingen gekregen etc. etc.

De beperkte aanvraag van nieuwe vergunningen zegt niets, of heb je wellicht ook inzage gehad hoeveel locaties verbeterd, uitgebreid of zelfs duurder geworden zijn?
/ End-Sarcasme /
De Providers willen gewoon meer verdienen, Vodafone dus voorop. Je krijgt als consument veel minder en je moet er veel meer voor betalen.
Logisch natuurlijk, het is en blijft een bedrijf die gaan echt niet op non-profit basis jou voorzien van een super deluxe product waar je niet omheen kan omdat je het juist door die luxe 'moet' hebben. Luxe kost geld, net als een auto, caravan, koophuis, je vakanties en weet ik allemaal niet meer. Als je op de centen wilt letten, zul je daar eens naar moeten kijken hoeveel daar in om gaat.

Ik vind dit eigenlijk een beetje vals de prijs ophogen. Eerst hun abbo's wijzigen (2 maanden terug ofzo) zijn ingegaan op 1 sept, en nu aankondigen dat die abonnementen binnenkort weer duurder worden.

Ik denk dat ze een boel mensen hebben proberen weg te lokken bij hun huidige provider door net iets goedkoper te zijn.

Ik snap niet dat ze onbeperkt sms niet gewoon een blok laten, kan iedereen er zelf voor kiezen. Wellicht proberen ze sms weer populair te maken na de daling die pakketten als Whatsapp hebben veroorzaakt.

Volgens mij kost SMS aan providers zo goed als niets. Logisch dus dat ze hiermee gooien om er geen pure prijsstijging van te maken.

Consument betaalt wat meer maar krijgt er dan zogezegd ook meer voor terug. De provider kost het geen hol meer. Pure winst dus.

SMS kost ook niets, de lijnen staat open voor bellen en sms werd per toeval ontdekt en kan er zo tussen gestopt worden. we betalen er nog steeds wel voor.

En nu wordt het zelfs standaard in de "€10 voor oneindig"-variant door onze strot gedrukt.

Een jaar of 3 geleden had dat nog acceptabel geweest, maar nu zit niemand hier meer echt op te wachten.

SMSjes kosten al jaren minder dan een factie van een cent (0,015ct) als je het stroomverbruik en de tijdelijke caching ervan meerekent voor de provider. Door er jaren steevast €0,23 voor te vragen, is iedereen massaal overgestapt, waardoor ze niets verdienen en nu gaan ze dit op deze manier ondervangen? Slap verhaal, ik kom nooit meer bij ze terug als klant.

Daarbij komt ook nog eens dat SMSen wezelijk anders is dan Whatsapp achtigen....

Bij whatsapp kan je video's, audio, en veel meer andere dingen versturen, SMSen is alleen maar platte tekst wat ook nog eens in een eigen SMS-took draait.....

Bij whatsapp heb je alles bij de hand, berichten, video en audio..... Puur het smsen mag dan wel het zelfde zijn als een Whatsapp berichtje. De laatste geeft je echter veel meer mogelijkheden.

En daar gaan de providers (Vodafone dus voorop) helemaal aan voorbij....

Dus eigenlijk krijg je nu verplicht een SMS bundel inde maag gesplitst :S, ik SMS zelf niet zo veel dat ik een tientje per maand uit zou geven aan onbeperkt SMS'en.

Gelukkig heb ik ook helemaal geen abonnement (zit wel bij Vodafone maar prepay) maar ik zou er niet blij mee zijn om verplicht meer te moeten betalen voor iets dat ik niet gebruik.

Als ze nou dat hele sms gebeuren uit de bundel gooien en mij daar onbeperkt internet voor die 10 euro geven. Dan betaal ik wel voor dat sporadische smsje dat ik stuur.

Jeej, onbeperkt sms, iets wat ik niet gebruik.. en weer €10,- extra t.o.v. de al enorm gestegen prijzen i.v.m. internet.
Waar ik die €10,- normaal wel zou gebruiken, betaal je dat nu voor iets wat je niet gebruik.... :(
Waar gaat dit heen?

Betaal nu nog 32,50 voor 150/150/onbeperkt
dan 40,- voor 150/onbeperkt/300mb :(

[Reactie gewijzigd door HellStorm666 op woensdag 14 september 2011 12:50]


De wijzigingen in de abonnementen gelden waarschijnlijk alleen als gebruikers een nieuw abonnement afsluiten: voor huidige abonnees zou er niets veranderen.
Natuurlijk slaat een prijsverhoging van ~10 euro per maand (26,50 -> 35,00 is ruim 30% meer betalen) nergens op als je er voor terug krijgt dat je gratis kunt sms'en. Dit is dan wel als je nu ook heel weinig smsjes gebruikt. Je krijgt immers wel 'meer' belminuten.

Kijken hoe lang het duurt voordat KPN/Telfort en de rest van de telecom wereld komt met nieuwe prijzen.

Vind het maar onevenredig duur worden.
Zeker als je niks met SMSjes doet.
«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:59 Rusland gaat wellicht investeren in Windows-kloon ReactOS
Vorige 12:34 OPTA verklaart gekwalificeerde certificaten DigiNotar ongeldig
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011