'Sony introduceert in augustus nieuwe e-readers'

Sony is van plan om in augustus een nieuwe serie e-readers uit te brengen. Het bedrijf zou zijn huidige readers op diverse punten hebben verbeterd en denkt dat er een markt voor de e-lezers blijft bestaan door de hoge prijzen van tablets.

Met de nieuwe e-reader-modellen hoopt Sony volgens Bloomberg beter te kunnen concurreren met de Kindle van Amazon en de Nook van Barnes & Noble. De nieuwe e-readers zouden van verbeterde hardware en software zijn voorzien. De laatste keer dat Sony nieuwe e-readers uitbracht was op 1 september 2010 en destijds was de belangrijkste vernieuwing het gebruik van het nieuwe Pearl-e-paper van E Ink. Dit bedrijf heeft inmiddels ook het Triton-kleuren-e-paper ontwikkeld, maar of dat door Sony zal worden gebruikt, is onduidelijk: het is niet bekend of dit e-paper al in productie is genomen.

Hoewel Sony van plan is om in de herfst zijn eerste tablets uit te brengen, blijft het e-readersegment voor Sony van belang vanwege de lagere prijzen en daarmee de potentieel grotere markt. "We denken dat er een markt voor dedicated e-readers bestaat zolang tablets rond de 500 dollar blijven kosten", zei Phil Lubell, hoofd van de e-readerdivisie van Sony. Volgens een recent onderzoek van het Pew Research Center bezit twaalf procent van ondervraagde Amerikanen een e-reader, een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder.

Door Pieter Molenaar

15-07-2011 • 14:46

35

Lees meer

Nieuwe e-reader van Sony duikt op
Nieuwe e-reader van Sony duikt op Nieuws van 28 augustus 2011

Reacties (35)

35
35
21
1
0
8
Wijzig sortering
Ik geloof zeker wel dat er 2 markten zijn op dit moment, maar dat ze in de toekomst wel naar elkaar toe zullen groeien.
Krijg je net zoals met telefoons simpele modellen en smartphones, maar dan smart-ereaders of simple-tabs.

Waar ik nog op zit te wachten is een e-reader met kleurenscherm (e-ink, geen back-light) dat ook eenvoudige applicaties en een webbrowser kan draaien.
Ik wacht inderdaad ook nog op een e-reader met soepel werkend kleurenscherm en internet ondersteuning. En dan hoop ik dat uitgevers dat ook fatsoenlijk gaan ondersteunen zodat ik tijdschriften zoals EOS, scientific american en Oracle magazine gewoon op die e-reader kan lezen, met hetzelfde gemak waarmee ik nu nog steeds de papieren versies lees, maar met de toegevoegde waarde van animaties en filmpjes in plaats van statische foto ter illustratie van bepaalde principes bij de artikelen.
Precies. Het meeste wat ik op mijn netbookje doe is toch een beetje surfen en nieuws lezen. Zo heel af en toe een keertje youtube, maar dat zou ik absoluut niet missen, daarvoor gebruik ik mijn gewone laptop wel, maar zou wel graag bijvoorbeeld tweakers of vk in kleur willen zien. en het liefts buiten. Dus het wachten voor mij is nog op een e-reader die dat een beetje combineert.
Een e-reader en een tablet zijn twee totaal verschillende producten.
Je wil geen boek lezen in de zon op een tablet.
Je wil geen film kijken op een e-reader.
Mwoa, eerst was de uitspraak hier "je wilt niets lezen op een tablet". In de zon ben ik het mee eens, maar dat is een kwestie van waar je het gebruikt en tijd in scherm-ontwikkeling. Ik lees juist op een tablet, ik gebruikt het daarvoor het meeste en ben erg happy met wat er nog meer kan. E-readers zijn best leuk, ik snap waarom velen zo'n scherm prettig vinden, maar voor mij is dat zuiver een kwestie van gewenning.
Als de tablets met een gepaste oplossing komen zal 't wel fuseren.
Momenteel zie ik het ook als 2 compleet verschillende producten met verschillende doeleinden. Ik vind lezen op een E-reader veel prettiger en rustiger (je ogen worden veel minder sneller moe). Dat je op een Tablet ook kunt lezen is leuk, je zal er ook vast wel aan kunnen wennen, maar voor fanatieke lezers echt geen gepaste toepassing, zoals het nu is althans.

Daarbij komt dan nog de prijs. Je koopt geen tablet als je van plan bent alleen boeken te gaan lezen. Dus het zijn vooralsnog 2 verschillende markten met wellicht enige raakvlakken die in de toekomst wel zullen gaan toenemen.
Anoniem: 415322 @xs4me15 juli 2011 17:31
... en dan is er nog de batterij, die van een e-reader gaat een paar weken mee, die van een tablet een paar dagen
Een paar dagen is meestal genoeg om een lader te vinden. Zelfs een halve dag moet genoeg zijn daarvoor.
Anoniem: 614 @kmf16 juli 2011 20:17
Ja en daar zit je op te wachten als het alternatief weken mee gaat. Een serieuze lezer die een tablet gelijk stelt aan een eReader houdt zichzelf voor de gek. Je hebt een iPad zeker :X
Mwoa, eerst was de uitspraak hier "je wilt niets lezen op een tablet". In de zon ben ik het mee eens, maar dat is een kwestie van waar je het gebruikt en tijd in scherm-ontwikkeling. Ik lees juist op een tablet, ik gebruikt het daarvoor het meeste en ben erg happy met wat er nog meer kan. E-readers zijn best leuk, ik snap waarom velen zo'n scherm prettig vinden, maar voor mij is dat zuiver een kwestie van gewenning.
Ja, met gewenning wordt een tablet drie kwart lichter, een stuk kleiner, wordt het beeld "natuurlijk" rustiger en gaat de accu vanzelf langer mee. 8)7
Mwoa, eerst was de uitspraak hier "je wilt niets fotograferen met een telefoon". In het donker ben ik het er mee eens, maar dat is een kwestie van waar je het gebruikt en tijd in sensor-ontwikkeling. Ik fotgrafeer juist met een telefoon, ik gebruikt het daarvoor het meeste en ben erg happy met wat er nog meer kan.dSLR's zijn best leuk, ik snap waarom velen zo'n camera prettig vinden, maar voor mij is dat zuiver een kwestie van gewenning. ;)
Ik heb een PRS-300 e-reader van Sony en een iPad en geeft toe dat ik mij Ipad 90% van de tijd gebruik om te lezen en mijn e-reader maar 10%. Alleen in de zon is de e-reader superieur maar lezen in de zon is in ons landje nu niet bepaald een bezigheid die heel frequent voorkomt.
Daarnaast lees ik hoofdzakelijk engelse literatuur waarbij er soms woorden worden gebruikt die ik niet ken. Op de Ipad tik je even op zo'n woord waarna er in een kadertje een volledige beschrijving wordt getoond incl ontstaansgeschiedenis.
Men vergeet ook dat een tablet veel meer kan ivm een e-reader dus de aanname dat het prijsverschil nieuwe e-readers marktkansen geeft zou wel eens een dure misser blijken te zijn.
itarix:
nieuws: Computex: PixelQi demonstreert verbeterde 3Qi-technologie

bv de Notion Ink Adam tablet heeft zo'n PixelQi paneel. Hiermee kan je in de zon lezen.
Ik wil niet tig apparaten voor tig functies. Ik koop pas een tablet wanneer deze ook optimaal geschikt is als e-reader en ik koop pas een e-reader wanneer deze een goed kleurenscherm heeft. Tot die tijd heb ik nog 3 boekenkasten die nog genoeg boeken bevatten die ik nog niet uit heb of opnieuw wil lezen.

Ik pak sowieso teveel in mijn koffer (vrouw), dat dat extra boek er ook nog wel bij kan. Daarvoor heeft mijn koffer wieltjes. Maar ik hoop wel dat snel aan mijn spec wensen wordt voldaan, want ik gebruik nu mijn mobiel als tablet, en een iets groter scherm zou we fijn zijn.
Ben benieuwd. Tot nu toe was er niet echt geloofwaardige concurrentie voor de Kindle. Niet wat betreft het scherm, want daarvoor gebruikt eigenlijk iedereen tegenwoordig een e-ink pearl, maar door de prijs (Voor EUR 139 vanuit de VS bij mij thuis in de brievenbus), het gebruiksgemak en de integratie met de Amazon boekenwinkel. En hoewel de Kindle software zeker niet perfect is, is hij toch veel beter dan die van andere readers.

Het werkt wel lekker hoor: twee weken geleden lag ik in Griekenland aan het zwembad te lezen, en had ik ineens mijn boek uit. Geen probleem, via het wifi netwerk van het hotel had ik zonder op te hoeven staan binnen een paar tellen een nieuw boek gekocht en gedownload en kon ik weer verder. Ideaal!
Denk ook dat Sony gewoon wat aan de prijs moet doen, de NOOK en de Kindle zitten beide rond de 100€ en bieden een vele grotere collectie boeken aan. Enige voordeel van sony nu is dat ze in alle winkels te verkrijgen zijn, en de andere 2 enkel online te krijgen (en de Nook enkel in B&N winkels in de States)
Als je met een e-reader met één boek erop op vakantie gaat heb je het denk ik niet goed begrepen... Was je bang dat je koffer te zwaar werd met meer boeken erop O-)
Hij ging niet met één boek op vakantie, hij ging met een Kindle op vakantie. Als je via wifi of 3g gewoon elk willekeurig boek kan downloaden wanneer je maar wil hoef je helemaal niet na te denken over welke boeken je "meeneemt".
Zo eens tijd worden! Verkoper van de Dixons hiero.

We hebben al een half jaar geen levering meer gehad van de PRS-350 en PRS-650!
Niet alleen bij ons, maar door heel Nederland en zelfs op het internet.
Wel heel veel vraag naar, maar moeten keer op keer teleurstellen.

Hopen dat deze wel geleverd blijven worden.
Het is inderdaad ongelofelijk waneer je kijkt wat voor omzet winkels mislopen door de buitengewoon slechte beschikbaarheid van de PRS-650 en PRS-350. Ik denk dat ik het afgelopen jaar elke dag meerdere keren vraag naar (vooral) de prs-650 heb gehad.

groetjes uit 1712 :)
Anoniem: 415322 @lepel15 juli 2011 17:29
Inderdaad een groot probleem, heb voor mijn prs-650 heel wat moeite moeten doen om hem te mogen kopen.
Ik heb zowel een ipad als een Sony PRS-650 en ik gebruik toch veel liever de e-reader. Overdag binnenshuis is het verschil niet zo groot maar vooral 's avonds vind ik de e-reader toch veel rustiger voor mijn ogen.

Het scherm mag wel wat groter, 7" zou al wat fijner zijn dan de huidige 6", mits deze ruimte komt uit de erg grote rand om de e-reader.

Ik kan trouwens Calibre aanraden voor Sony e-reader gebruikers. Sony maakt leuke hardware maar software zijn ze nooit goed in geweest.
Ik denk dat er producten komen waarin beide technieken zijn verwerkt. Ik dacht dat Apple zelfs daarop een patent heeft aangevraagd. Bijv. ik heb nu de Ipad2 met zo'n flexibele magnetische cover. Ik kan me voorstellen dat de Ipad4 een gewoon scherm heeft en een cover waarin een e-reader zit.
Ik gebruik mijn prs-600 nog dagelijks met erg veel plezier. De 650 was voor mij niet zo'n grote stap om meteen te gaan vervangen maar misschien wordt de volgende generatie dat wel, ik kijk er in ieder geval wel naar uit.

Gesloten als de kindle lijkt me in ieder geval niks en het 2e scherm van de nook is een beetje onzin. Doe mij maar lekker simpel zonder al teveel gedoe epubjes laden.
Hoe bedoel je dat de kindle gesloten is? Ik gooi er regelmatig nieuwe boeken op en dat gaat niet via amazon.
eeuhm..omdat je er geen gekochte boeken (bijna allemaal epub met drm) kan opzetten zonder de drm te strippen :)
Ik lees vrijwel altijd digitaal, comics op de laptop en boeken op de ipad maar buiten gaan zitten met een digitaal boek is echt geen optie daarmee omwille van de leesbaarheid. Sinds de opkomst van de tablets zijn e-readers echter moeilijk te vinden in België.
Een e-reader is geen tablet en vice versa.

De enige manier voor deze markten om samen te komen zijn tablets met e-ink schermen. Zolang dat niet gebeurd hoef ik geen tablet om te lezen. Ik heb een iPad en een Kindle en ondanks dat ik sommige boeken mooier vind op een iPad leest het verschrikkelijk.

Mensen die roepen dat het wel fijner is snap ik niet helemaal. Want tenzij je superhuman bent krijg je gewoon last van vermoeide ogen na verloop van tijd. En dan hebben we het niet over de slechte batterijduur en de vreselijke glare op tablets.

Mijn kindle kan ik pal in de zon houden en nog steeds kan ik perfect lezen.

Hoop wel dat dit op korte termijn samen gaat, scheelt weer een device.
Ik snap die steevaste uitdrukking "tablet vermoeiend aan de ogen helemaal niet".
Veel mensen kijken de hele dag naar een computer monitor op hun werk en 's avonds naar TV. Zodra het echter een tablet is krijg je opeens vermoeide ogen. Ik heb daar dus geen last van. Volgens mij krijg je vermoeide ogen als de verversingsfrequentie te laag is of de lichtopbrengst van het scherm t.o.v. het omgevingslicht te hoog (dat laatste moet dan wel heel lang duren om er last van te krijgen).
ik weet niet hoe jij leest maar als ik lees(echt recreatief lezen) kijk ik zeer geconcentreerd naar mijn scherm omdat je veel "kleine" dingen moet lezen..helemaal anders dan als ik tv kijk, waar je een veel ruimer zicht hebt..ik leg het wsl niet goed uit maar ik werk idd de hele dag met pc's, als ik dan nog eens alle tijd die ik lees op mijn reader zou spenderen op een tablet (+-2 a 3u per dag) zouden mijn ogen bijna nooit geen rust meer krijgen, en hoewel veel minder erg dan met de crt's van vroeger (toen kon ik soms bijna niet meer naar mijn scherm kijken omdat mijn ogen er begonnen van te tranen) merk ik dat toch fel hoor..

hangt er ook van af of er een glazen front voorzit bij mij..

afgezien daarvan -> voor mij is een tablet geen waardige "boekvervanger"..misschien met pixel-qi daar ben ik in elk geval wel beniewd naar..overigens voor de mensen die het interesseert..iets verouderde link, maar wel interessante pro-cons uiteenzetting
http://www.wired.com/gadgetlab/2009/06/blackandwhite_ebooks/
je bedoelt een e-reader is (nog) geen tablet ;)
Het grote voordeel van een e-Reader is natuurlijk dat je veel boeken kunt meenemen en ze direct online kunt bestellen. Zelf heb in een oudere reader gehad (Cybook Gen2), maar ik heb hem weer verkocht. Voor mij gaat er niets boven een echt boek. Beetje hetzelfde als fotografen die niet digitaal willen fotograferen denk ik. Alleen voor PDF's is het erg handig, maar daarvoor gebruik ik nu een goedkoop tablet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.