Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 215, views: 35.126 •

De pc-versie van Crysis 2 is niet langer te krijgen via Steam. Ook Alice: Madness Returns is niet leverbaar via de downloaddienst. De games zijn wel via andere downloaddiensten leverbaar en staan bovendien op EA's eigen Origin.

Electronic Arts kondigde een week geleden, tijdens de E3, het eigen digitale distributiekanaal Origin aan. Directeur John Riccitiello noemde de dienst een hoeksteen van de strategie van de uitgever om zich meer te richten op games die online worden gespeeld en verspreid. Naar nu blijkt, laat EA daar geen gras over groeien. EA gaat direct de strijd aan met het grote voorbeeld van Origin. Zo is schietspel Crysis 2 niet langer via Steam leverbaar, terwijl het wel op Origin te vinden is. Het spel is ook te vinden op minder bekende digitale kanalen als Amazon, Direct2Drive, GamersGate en Impulse.

Voor actiespel Alice: Madness Returns, dat deze week in de winkel verschijnt, geldt hetzelfde. De pc-versie van de game is niet via Steam te krijgen, maar wel via Origin en andere digitale kanalen. EA heeft Steam echter nog niet volledig in de ban gedaan. Een aantal andere EA-games die dit jaar zijn verschenen, staat nog steeds in de Steam-catalogus, waaronder Bulletstorm, Dragon Age II en Shift 2 Unleashed. Tijdens de E3 maakte EA bekend dat de later dit jaar te verschijnen mmog Star Wars: The Old Republic enkel via Origin te krijgen zal zijn, om daarmee het platform een steuntje in de rug te geven. Volgens de eerste berichten is Origin niet goedkoop. Waar Crysis 2 op Steam voor 50 dollar werd aangeboden, moet de game op Origin 60 dollar kosten. Ook Dragon Age II wordt voor 60 dollar aangeboden.

Update 16 juni, 9:15: EA heeft inmiddels bekendgemaakt dat niet zij, maar Valve besloten heeft om de verkoop van Crysis 2 via Steam te staken. Valve heeft de voorwaarden voor verkoop via Steam aangescherpt en Crysis 2 voldoet niet meer aan de nieuwe eisen, aldus EA. De reden zou zijn dat Crytek ook een deal heeft gesloten met een andere downloaddienst en dat staat Valve niet toe.

EA Origin screenshot

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (31)

Reacties (215)

Reactiefilter:-12150213+1117+215+31
1 2 3 ... 9
En wat als je dit spel nu ooit gekocht hebt via Steam, en je wilt het na een herinstallatie weer opnieuw downloaden, zou dat nog wel gaan?
Ik neem aan van wel. Valve heeft ongetwijfeld een contract waarin staat dat een game eenmaal verkocht niet meer van het netwerk af mag worden gehaald.

Vraag me ook eerder af hoe het met updates gaat.
Hm zie het nog wel gebeuren dat iedereen de EA spellen uit Steam in Origin moet activeren om nog updates te kunnen ontvangen. BF3 maar ergens anders pre-orderen, wachtte nog op een Steam pre-order.
Gewoon in een winkel pre-orderen... Van sommige games moet je gewoon een doosje hebben :P
Zelfde voor de C&C reeks, de Half-Life reeks en DNF :)

[Reactie gewijzigd door Capa op 15 juni 2011 12:07]

(off topic) zie eerlijk gezegd niet eens waarom ge DA II in steam zou kopen..daar was het bijna 50€ terwijl het op play.com 15€ was
Je bedoeld DA1 denk ik. DA2 is 30 euro
Nu misschien, maar het is heel goed mogelijk dat deze een tijdje geleden in een aanbieding was, heb al vaker zelf meegemaakt dat ik games via play.com gekocht had voor 8 pond maar later stonden ze weer voor 25 pond..
zeg zeg :) ik weet wel nog wat ik zeg hoor..was zelf ook erg verrast, maar ja DA II voor 15€ (verzending inbegrepen) ..en dan nog, zelf 30€ is wel een dik verschil met de 49,99 die steam vraagt (vroeg)
Ik pre-order ook een retail versie, als het dan toch via Origin moet...
Dingen die aan je steam account gekoppeld zijn blijven van jou, en blijven te downloaden zolang je toegang hebt tot het account. Dat je de game niet meer kunt kopen staat daar los van.
Dat staat in de regels van Steam... maar zoals al eerder gezegd, je moet er niet gek van opkijken dat EA voor die games een update uit gaat brengen en deze migreert naar hun eigen platform. Offtopic/irrelevant? Zie het straks gebeuren...

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 15 juni 2011 15:13]

Op zo'n moment is er sprake van contractbreuk.

Namelijk toen jij het spel kocht kwam daar de service bij dat jij dit spel op ieder moment van het gekochte platform kan downloaden. Zou dit stoppen dan zou Steam contractbreuk doen, zou Steam dit doen onder druk van EA dan kan Steam vervolgens weer EA aanklagen.
Simpele feit is dat wanneer je bij Steam iets koop dat je daar een stuk service bij krijg, die kunnen ze niet zo maar stopzetten.
Oftewel:

Als je net zoals ik reeds al Crysis 2 gekocht hebt op steam heb je niks te vrezen..

Dragon age is een rotspel, BF heb ik nog NOOIT gespeeld (niet omdat ik denk dat het slecht is, maar omdat ik besloten heb een strikt limiet op mijn FPS games intake te zetten na vele dagen en nachten aan ET/AVP2/UT/COD4 en dergelijke verspilt te hebben.).

Om nog maar niet te beginnen over wat EA met C&C gedaan heeft...

Dìt echter is gewoon weer een spijtig slachtoffer van de EA Marketing afdeling:
http://www.escapistmagazi...en-Letter-to-EA-Marketing
Maargoed, het zou dan dus wel kunnen zijn dat je de laatste Steamversie kunt downloaden, maar niet de nieuwere updates.. Het is niet de eerste keer dat je een spel koopt en dat er dan geen updates meer uitkomen voor een bepaalde versie........
Men kan dlc bijvoorbeeld via origin aanbieden en niet via steam. Wil je de DLC moet je migreren. EA zal hun eigen platform gaan pushen en mensen van Steam vandaan willen halen. Ook staat er nergens in je contract dat een uitgever verplicht is om DLC of updates via Steam aan te bieden. Je game blijft beschikbaar maar verbeteringen krijg je niet.
Ja tuurlijk, maar hoe meer publishers toch beginnen weg te stappen van steam hoe groter de kans dat er toch ooit de stekker uit steam wordt getrokken. Een aantal kwartalen verlies zullen al voldoende zijn.

Soit, no EA for me.
Uitzuigers.
De codes van nieuwere EA games die je op steam gekregen hebt kun je ook activeren in de EA download manager.
Maar of je daar nou gelukkig van wordt, ik had ooit haat naar steam (ten tijde van CS1.6) maar die is in een jaar of 5 toch wel erg goed geworden, nu hetzelfde probleem met het resource vretende EA app, die ook nog is niet echt snelheid heeft :) Over 5 jaar zal ik het wss weer is proberen tot die tijd geen EA games dus of illegaal als het echt niet anders kan.
het mooie is eigenlijk dat je simpel buiten Origin om kunt werken. Ik heb bijvoorbeeld FIFA 11 met een snelkoppeling op mijn bureaublad staan en als ik het start wordt Origin niet opgestart.
Sterker nog, bij een aantal eerdere EA games moest je nadat je ze op steam had geinstalleerd ook nog eens een EA account aanmaken en daar de CD key invoeren voor je kon spelen. Het spel laad dan gewoon de drm (vaak widows live). EA kan dus prima de games op steam laten staan en nog steeds hun eigen platform naar voren schuiven.

De enige reden dat mensen de hoge prijzen van steam accepteren is gebruiksgemak en het hebben van meerdere games in 1 applicatie. Beide voordelen heeft EA nog lang niet, en ze vragen bovendien enorm hoge prijzen. Vrijwel iedereen zal dus gewoon naar een goedkopere online key store gaan ipv origin.

Behalve steam dwars zitten zie ik dus niet in wat EA hier mee opschiet.

[Reactie gewijzigd door RaCio op 15 juni 2011 14:46]

Zoiets doet Ubisoft ook. Erg onhandig als je het mij vraagt, want ze vinden allemaal opnieuw het wiel uit. En in het geval van Ubisoft is dat nog vierkant ook; met EA Origin heb ik geen ervaring.
Ik weet niet hoe impulse gaat werken, maar de oude EA store was in ieder geval erg teleurstellend, vooral dankzij de drm en prijzen. Als je het spel meer als 2-3 keer wou downloaden moest je extra downloads bijkopen 8)7 .

Dingen als de battle.net store (enkele dagen wachttijd voor een online aanschaf) en impulse (plain-text password opslaan in My documents) zijn al even dramatisch. Ik denk toch dat het komt omdat valve erg veel resources in steam stopt terwijl het bij andere studios lijkt of ze het alleen maar een ding erbij doen.
Steam is voor Valve toch een zeer belangrijke bron van inkomsten. Ze releasen zelf niet zo veel grote games en voor games als Team Fortress 2 betaal je niet zo heel veel. Juist doordat ze een platform als Steam hebben kunnen ze hun oudere games zoals Counter Strike: Source en de rest nog aan de man brengen. Daarnaast krijgen ze een flinke som van de andere uitgevers voor het ontsluiten van hun games.
Dat zou volgens mij nog wel moeten maar ik heb liever Origin(EA DM) omdat je de installatiebestanden kan downloaden wat bij Steam niet mogelijk is.
Wat vind jij daar een voordeel aan? Het is maar dat Origin sinds kort niet meer met de installer aan komt zetten, want dat vond ik nog al irritant. Spellen die ik op steam download doen het meteen.

Wat ik ook nog al loos vind is dat ik de serial 3x in moet vullen bij Origin, 1x bij het toe voegen, 1x voor dat de installatie begint en dan nog eens in game.

Wat ik dan doe is de key kopy pasten vanuit origin in de installer, en ik zie niet waarom EA dat zelf niet doet. In game is nog irritanter omdat ik steeds terug moet alt tabben om de key te lezen (nee ik doe niet aan pen en papier). Sind het steeds meer op een steam clone begint te lijken ben ik er achter gekomen dat ik wel in de in game browser kan pasten, maar doe het dan goed en laat de key net als steam ingame zien.

EA DM was echt slecht in het begin (vooral dat je een spel maar 1 jaar lang mocht downloaden), maar nu is dat weg en is het een poor mans steam geworden. Misschien dat het beter word, maar de populariteit van Steam gaan ze niet evenaren al is het maar omdat het aanbod beperkt is tot EA spellen die regelmatig nog steeds van zeer twijfelachtige kwaliteit zijn.

Ook moet ik regelmatig nog zelf voor updates zorgen, terwijl ik dacht dat de EA download manager begonnen was als patch downloader.
In steam is het mogelijk een "installatie backup" te maken na het downloaden, Hiermee kan je het spel dan later nog een keer installeren zonder te downloaden.
(ergens onder eigenschappen van het spel -> files back-up o.i.d.)
Je kan ook nog de installatie bestanden uit je "C:/Program Files (x86)/Steam/steamapps/common" kopieren, die vervolgens bij je volgende install precies op dezelfde plek plakken. Op een of andere manier vindt ik dat makkelijker dan backups maken.

Heeft ook te maken dat je die alleen maar voor je eigen account kan gebruiken. Want als 5 man de game gekocht hebben moet je alsnog 5x de game downloaden. En backups zijn bij mij een stuk langzamer dan straight from the source kopieren.
Ik weet niet of dat met alle Steam games is, maar als een vriend van mij inlogt op steam op mijn pc en zijn Portal game installeert, dan zie ik die ook geïnstalleerd staan in mijn Steam library, maar moet ik enkel nog de aanschaf doen zonder het opnieuw te downloaden. Maar ik kan niet bevestigen of andere games niet opnieuw gedownload moeten worden.
Ik heb steam gewoon op een niet primaire partitie staan. Na format van de PC gewoon netjes steam weer installeren in zelfde map en je kan meteen al je games weer meteen spelen.
je zou anders de EA customer support kunnen bellen en je vraag stellen, ik moest daar ook een keer wezen voor iets, en al zeg ik het zelf ze zijn heel erg klant gericht.
dat kan je ook niet zeggen van elke klantenservice namelijk.

in ieder geval mijn bevindingen zijn van wel, en wie weet kunnen ze je helpen.
ik hoop dat mijn punt nu wel langzamer hand wel duidelijk is :D

tel staat op hun website, onder support (even zoeken)...helemaal onderaan de pagina in het grijs aangegeven, als je daarop klikt kom je vanzelf een tel tegen.
indien je het nodig gaat hebben.
Mwa.. heb een enkele keer contact met ze opgenomen en was niet heel erg tevreden..
Ging over m'n serial die ik kwijt was voor Mirror's Edge. Bewaarde dat stukje papier van m'n serial samen met m'n bon en die was ik dus allebei kwijt. Ik zeg dat ik dat allebij niet heb, vragen ze alsnog om een copietje van de bon te sturen.

Vond het een beetje jammer.. Mirror's Edge ook nooit kunnen uitspelen daardoor (had geformateerd). Bij Steam trouwens niet veel beter toen m'n Left 4 Dead niet wilde activeren


Vind de stap van EA ook jammer. Uiteindelijk maakt het me niet uit dat ik een gamestore of iets dergelijks moet installeren, maar straks zit ik ook met een ubistore en een activsion-blizzard store, bethesda store. Meh, geen zin in en haalt ook alles weg wat Steam handig maakt, namelijk een enkele applicatie van waaruit je je games kan beheren. Denk niet dat EA dat idee heeft begrepen.
Denk niet dat EA dat idee heeft begrepen.
Ik denk dat ze dat heel goed hebben begrepen. En ook dat als ze er niks aan gaan doen, dat er in de toekomst geen weg terug meer is en ze vast blijven zitten aan een systeem van een concurrent. Jezelf afhankelijk maken van concurrenten is nog nooit een goed bedrijfsplan geweest. Ik heb dan ook nog nooit begrepen waarom concurrerende gamebedrijven überhaupt zo happig waren om hun games op Steam te zetten, en vind deze stap van EA redelijk logisch (net als een Blizzard die totaal niks met Steam doet). Of je het nou handig vind of niet.
Beetje jammer,
Ben toch wel erg blij dat ik momenteel alles in een account heb..
Totdat je account wordt gebanned, gehacked of je het password kwijt raakt. Of ze een update uitbrengen die om een of andere reden niet wil lopen op jouw computer.
Ik ben nooit zo'n fan geweest van dat soort alles-in-een systemen. Als er 1 game niet meer werkt speel je wat anders, als al je games niet meer werken wordt het vervelend.
tsja stiekem was dit wel een beetje te verwachten.
EA moet zulke acties ook wel doorvoeren als ze origin een succes willen maken.
persoonlijk denk ik alleen dat steam toch wel populairder zal blijven dan origin omdat ze gewoon een veel groter aanbod aan games (lijken) te hebben.

[Reactie gewijzigd door nickertNL op 15 juni 2011 11:21]

EA is de grootste game uitgever van de wereld.
Als die alle games aan Steam ontrekt is dat een enorme klap voor Steam.

Ik mis trouwens hoe het zal gaan met bekende kaskrakers als Fifa 2011
EA published misschien de MEESTE games, maar kwalitatief lopen de games enorm uiteen, ikzelf heb sinds Spore met de 3 activation limit gezworen nooit meer wat van ze te kopen.

En deze acties bevestigen mijn oordeel maar weer, ze sluiten steam gebruikers uit van hun diensten, dus dan moeten ze wel naar EADM komen.

Veelgebruikte Amerikaanse tactiek eigenlijk... land(Steam) binnenvallen, afhankelijk maken van middelen ( games aanbieden ), en dan alles afnemen zodat je alles daar duur kunt verkopen.

Vieze spelletjes vind ik.

(wegmodden omdat je niet dezelfde mening hebt ook trouwens)

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 15 juni 2011 13:57]

Steam is ook Amerikaans :+ en geen haar beter. Ze willen alles en iedereen op Steam, zodat niemand er meer zonder kan. Als je immers Steam of je account dumpt kom je niet meer bij je games.

Zo ging het bij mij vroeger ook in de tijd dat ik nog Counterstrike speelde. De nieuwe versie 1.6 kwam uit, met verplichte Steam integratie, dus alle servers gaan over op 1.6 en de enige keuze die je hebt is mee gaan met Steam of kappen met CS. Voor een spel waar je al eerder voor hebt betaald, en nooit akkoord bent gegaan met dat Steam, maar het wordt je wel achteraf opgedrongen. Door dat soort praktijken hebben ze bij mij bij de introductie van Steam het al verpest, nog afgezien van de 1000'en bugs die er toen in zaten.

Vieze spelletjes? Van EA? Ik noem het een koekje uit eigen keuken voor Valve...
EA de grootste, volgens mij is Activision/Blizzard groter, als in meer waard (bijna twee keer zo veel).

Een enorme klap zal wel meevallen, MS games zijn ook niet te vinden op Steam en weet je wat er dan gebeurt, ik koop ze niet. Ik kan nu voor een paar euro een goede game kopen (in de aanbieding), ze zijn vaak iets ouder (1-2 jaar), maar dat maakt het spel niet minder leuk.

Ik heb gebruik gemaakt in het verleden van de EA/Bioware store voor Mass Effect 2 en Dragon Age DLC, dat was zeer zeker geen happy experience. Dus ben zeer zeker niet blij met deze ontwikkeling.

Maar of dit daadwerkelijk een 'enorme klap' voor Steam gaat worden betwijfel ik. EA heeft nog 49 titels in de Steam store, waarvan er 9 al Sims (DLC) is, twee verschillende versies van ME2, en een MMO (meestal geen issue om dat via de uitgever zelf te doen). Het is maar een hele kleine selectie uit de Steam store. Er zitten zeker populaire titels tussen, maar ik denk eerder dat het voorlopiger pijnlijker voor EA gaat wezen dan voor Steam EA heeft een hele slechte naam (qua support en het beschikbaar houden van servers) en Steam heeft een goede reputatie opgebouwd over een periode van 5 jaar en heeft een veel grotere catalogus aan games dan EA heeft.

Fifa 2011 (en Fifa 2010) is nog te krijgen op Steam, of dat zo zal blijven is nog maar even de vraag, ik vermoed dat het afwachten wordt op hoe goed het zal gaan met Origin met deze twee 'exclusieve' Origin titles. Kennelijk is EA ook niet zeker van Origin, als dat wel het geval was geweest dan hadden ze alle titels uit de Steam Store gehaald.

Persoonlijk wordt de drempel voor de aanschaf van goede Bioware (EA) games een stuk hoger als deze niet meer in de Steam store worden uitgegeven. Directe aanschaf van ME3 komt op de tocht te staan en SW:TOR wellicht ook (ook al is het issue daar wat minder omdat het een MMO is).

Mijn ervaring met de MS store (Windows Live) is ook vreselijk, ik heb geprobeerd daar eens wat te kopen, je moest daar door zoveel hoepels springen (en het ging zo vaak verkeerd) dat ik er uiteindelijk mee ben gekapt. Blizzard heeft het wel netjes voor elkaar met Battle.net, maar dat gebruik ik eigenlijk alleen om mijn in de winkel gekochte codes te registreren.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 15 juni 2011 12:54]

100% Dit. Ik vond het al triest dat Blizzard zonodig een eigen portal moest openen (idd alleen voor activeren van al eerder gekochte keys).
Steam werkt geweldig, spellen die niet op steam (of GoG) verschijnen koop ik simpelweg niet. Net als Windows Live, paar keer geprobeerd, ik doe het niet meer, het is het niet waard, ik speel wel een ander spelletje.
Op Reddit vind ik alleen maar gelijkgestemden dus ik kan me niet anders voorstellen dan dat EA dit ook in de sales terug gaat zien. We zullen zien.
Vergeet niet dat Battle.net al 15 jaar oud is en Steam slechts een jaar of 8. Je kan nu dan wel digitale versies kopen van hun games via Battle.net, maar dat is echter toegevoegde functionaliteit ipv. als doelstelling een nieuwe downloadstore. Neemt niet weg dat Blizzard games exclusief via Battle.net worden verkocht, maar dat doet Valve ook met hun eigen titels.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 15 juni 2011 14:11]

valve verkoopt sommige games ook via andere kanalen (de oude in iedergeval)
en ik neem aan dat EA de marge van steam iets te hoog vond...
(geen idee wat die is, maar ik kreeg de indruk dat die hoog was)
daar kan ik best inkomen... voor de consument is het idd kut, om meerdere download zaken te hebben...
misschien dat de microsoft store, daar verandering in gaat brengen :)

(i love the ubuntu PPA way, even though its not designed to be abused that way :P)
Nou ja vanaf de release van Half-Life2 is de activatie op Steam verplicht geworden voor Valve games. Dus dan praat je over echt oude games :+.

[Reactie gewijzigd door MeltedForest op 15 juni 2011 16:41]

Ik weet niet wat jij MS games noemt, maar ik heb toch een GFWL game op steam, en ik heb er ook meerdere zien voorbij komen.

Dead Rising 2
Fable (publisher is MS).

Dus dat valt wel mee.

GFWL bied niet heel veel games aan, en EA wil echt alles via Origin pushen.

Keys voor Origin zijn wel goedkoper als de meeste steam keys.
Ach, heb je Steam gebruikt toen het net nieuw was? Wat een draak van een applicatie was het. Ik moet zeggen dat ik het sinds ik gekapt ben met CS 1.6 niet meer aan heb geraakt, maar volgens mij is het in de loop der tijd een stuk verbeterd. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hier zoveel mensen lovend over Steam zouden spreken als het nog steeds dat buggy gedrocht van vroeger was. Oftewel, geef het wat tijd, dan verbeterd Origin ook wel.

En voor al die mensen die lopen te drammen dat ze niks kopen wat niet op Steam staat: waarom eigenlijk niet? Wat is er moeilijk aan om het gewoon te doen zoals vroeger, toen er nog geen Steam was? Oftewel een disk in de winkel halen en een installer draaien?
En dan nog, als je echt niet snapt waarom niet alle uitgevers zitten te wachten op Steam, moet je je maar eens bedenken dat Valve een directe concurrent is. Ik vind EA of MS games op Steam ongeveer net zoiets als bv een Apple die z'n Macs voortaan door MS laat maken.
toch wel populairder zal blijven dan origin .

Op dit gebied vermoed ik dat Valve met Steam een betere reputatie heeft op het gebied klantgerichtheid. Zo komen er continue updates uit van de steam client en hebben ze een nieuwe anti hack / phishing mechanisme ingebouwd. Ook gaat de distributie van game noodzakelijke add-ons zoals punkbuster / Visual C++ distributals goed en is het op elkaar afgestemd. Maw alle combis van spellen zijn uitgeprobeerd. Iets wat ik met de EA reputatie niet zie gebeuren. En dan hebben we het niet gehad over de prijs. Dit was eerst ook het geval bij Steam maar na enorme protesten qua ongelijkheid zijn de prijzen nu best acceptabel. Mij zie je in ieder geval niet meer in de winkel. Ik begrijp EA gewoon niet. Ze hadden gewoon meer credits moeten afdwingen van Valve voor het gebruik van steam. Een nieuw eigen distributie kanaal opzetten is duur, tijdrovend en EA loopt op dit gebied enorm achter op Valve met hun Steam.
Nee joh, EA denkt gewoon snel te kunnen cashen op deze manier. Bovendien hoeven ze niet meer te luisteren naar klanten omdat er geen invloedrijke tussenpartij is die wel naar klanten luistert en soms dingen van EA afdwingt.
Prijzen acceptabel?? Niet in vergelijking tot boxed verkoop hoor... De verhouding is totaal zoek. Steam aanbiedingen zijn meestal acceptabele prijzen, maar dan is er dus wel 40% af.
Als je een beetje shopt ten minste: Wat recente voorbeeldjes:
NFS:HP, was bij steam €49,99, gekocht op disk voor € 21.
Duke Nukem Forever, Steam prijs € 49,99. DVD box is zojuist bezorgd voor € 22,50. Darkspore is nu met 40% korting precies dezelfde prijs als waar ik het boxed voor kan kopen.

En wat gebeurt er dan? In veel gevallen wordt het spel van boxed zo in je Steam client ingevoerd en je kan het spel downloaden. Dat ik 30-40% meer betaal voor online distributie t.o.v. boxed distributie veelal uit het buitenland verzonden nog wel, is toch niet acceptabel te noemen lijkt me.

En dan nog dat de prijzen voor USA ip adressen gerekend worden met USD = EUR, laten we daar maar niet over beginnen!

Steam is een mooi platform, en bij 50% discount acties zijn de prijzen mooi. Maar verder is het uit verhouding duur!
Groot gelijk.

Twee weken geleden The Witcher 2 besteld op Amazon UK voor 29€ (geen verzendingskost!) en je krijgt de game in een mooie doos + making of dvd + soundtrack cd + wereldmap + walkthrough + handleiding + promoritestuff (muntstuk uit het spel, pamflet, ...).

Op steam kost het spel 50€ en je krijgt dan ook enkel het spel...

En dan heb ik het nog niet over de meerwaarde van een pakje toegestuurd te krijgen, die plof in de brievenbus, het karton open te scheuren en het plastiekje af je game te knabbelen... (ja, dat gaat meestal niet goed...). Heelijk gewoon :-)
Op steam kost het spel 50€ en je krijgt dan ook enkel het spel...
Das niet waar, je krijgt die dingen er ook bij, alleen dan in digitaal formaat.

Dat geld natuurlijk voor de nieuwste games, bij wat ouder games is het verschil een heel stuk anders.

The Witcher Enhanced Edition
- Zavvi €12,45 (inc. verzenden)
- Steam €15,99

Nog steeds goedkoper via Zavvi, maar dan moet je (minstens) twee weken wachten voordat je het in huis hebt (als je het al binnen krijgt). Natuurlijk wel fysiek en als er leuke dingetjes bijzitten is het grappig, maar niet een pluspunt voor iedereen. Bij Steam direct downloaden en meestal binnen een uurtje aan het gamen en geen 'junk' voor in de kast. Maar ik heb Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena en The Witcher: Enhanced Edition (ROW) voor €12,22 totaal gekocht via Steam een jaar geleden (en beide nog steeds niet gespeeld. Doh!).
downloaden via gog.com en het kost je 9,99
Dollar is dat. Maar GoG hanteert wel de wisselkoersen en dus kost dat € 7 en nog wat centen.
In het begin boden ze het zelfs aan voor $5,99. Dat was een tijdelijke actie.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 15 juni 2011 15:12]

Excuses moi, maar de meeste boxed games zijn al in STEAM vorm, je koopt een boxed versie voor €29 en als je hem installeerd wordt het spel automatisch aan je STEAM account gekoppeld.

Als je games OP STEAM koopt betaal je inderdaad wat meer, maar waarom zou je dat doen, tenzij ze in de aanbieding zijn?
Dat is iets van de laatste tijd vooral. Steeds meer spellen vereisen dat je Steam installeert. Maar daarvoor was dit niet zo. Spellen van 2010 en daarvoor heb je geen steam voor nodig en wordt daar ook niet aan gekoppeld. En daarbij geldt het ook nog niet voor alle spellen. Two Worlds II bijvoorbeeld gebruikt geen steam. De Sims 3 ook niet, de S.T.A.L.K.E.R. serie niet,. Venetica, Drakensang, Sacred 2 en zo kun je nog wel even doorgaan.
True, maar het worden er wel meer gezien het gemak dat dit systeem betekent voor de gamer. Je hebt maar een keer het DVD'tje nodig om te installeren als je wil, en daarna kan je het veilig opbergen. Ook is het niet nodig bij het spelen en hoeft er vanwegen STEAM ook geen draconische DRM in.

STALKER is een oostblok spel, die zijn nog niet zo gewend aan STEAM :) Begrijp me niet verkeerd ik ben verliefd op de STALKER game, maar opzet wise waren de eerste qua distributie wat meer op de achtergrond.

Ik ben er gewoon voor dat uitgevers een standaard hanteren, een digitaal platform waarop ze hun games uitbrengen zodat gamers geen 80 clients moeten installeren om hun spellen te spelen, en STEAM is die standaard, is het de laatste jaren ook steeds meer geworden.
Men hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Ik ben er gewoon voor dat uitgevers een standaard hanteren, een digitaal platform waarop ze hun games uitbrengen zodat gamers geen 80 clients moeten installeren om hun spellen te spelen, en STEAM is die standaard, is het de laatste jaren ook steeds meer geworden.
Ik heb ook graag al mijn games in één applicatie (Steam), maar zo'n standaard heeft ook nadelen. Hier staat een interessante post over waarom diversiteit en concurrentie zo belangrijk zijn in deze markt. Toen ik het las had ik er ook een dubbel gevoel bij, maar ik zie de waarheid er wel van in.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 15 juni 2011 23:52]

Waar ik voor pleit is dat STEAM de "digitale DVD" blijft wat betreft standaard en dat alle winkels STEAM keys mogen verkopen tegen hun eigen prijs. Dus exact zo als dat het nu met DVD's is, de DVD is de standaard en elke winkel verkoopt ze tegen hun eigen prijs.

Het gemak van al je spellen in één client te hebben weegt makkelijk op tegen de (zowieso als heel kleine) nadelen die er nu nog aan STEAM kleven.
Steam is inderdaad duur. Echter hebben ze vaak zat aanbiedingen die het de moeite waard maken. Vaak genoeg spellen gekocht voor een eurote of 5 tijdens speciale events.

Ok je bent als je op de kortingen wacht misschien geen early adaptor maar laatste keer dat ik naar de EA site keek kon ik nog steeds originele retail betalen voor oude games! zelfs op steam waren ze toen standaard goedkoper!

Daarbij heeft steam ook nog eens vrij veel indy games in de aanbieding, die zie ik bij EA of Blizzard niet zo snel komen. Die zullen alleen hun eigen spellen aanbieden.

Al met al is de ontwikkeling mijns inziens niet goed, wat je kan er nu op gaan wachten tot andere uitgevers het ook gaan doen, waardoor je X verschillende downloadmangers gaat krijgen.

Daarbij is de prijs op EA nog eens hoger dan op Steam ook. Wat natuurlijk van de zotten is! Logischerwijs zouden de kosten als volgt moeten zijn ingedeeld (op standaard nieuwe releases, waarom dit niet is.. is mij een raadsel) Boxed > Digital ditribution 3rd partners > own digital distribution.

Zoals al je zelf al aangeeft is het momenteel zelfs andersom!!
Ja, dat is bij prijsvechters natuurlijk zo, maar in (irl :P) winkels zijn de prijzen nagenoeg hetzelfde. Alleen heb je dan niet het gemak van de luie stoel etc...

OT:

Ik heb Battlefield: Bad Company 2 en de Vietnam uitbreiding via EADM gekocht...wat een drama, Vietnam staat nu niet meer in mijn "gekocht"-lijst en voor B:BC2 moest ik eerst 3 keer (waarom!?) een nieuw wachtwoord aanvragen. Ik zie het dus vrij somber in voor Origin...
Het lijkt alsof je steam de schuld geeft, terwijl de prijzen hoofdzakelijk worden bepaald door de uitgevers zelf. Afgezien van het percentage dat Valve opstrijkt voor het aanbieden ervan natuurlijk.
Wel apart dan dat andere distributeurs blijkbaar dezelfde games stukken goedkoper kunnen aanbieden :/
EA moet zulke acties ook wel doorvoeren als ze origin een succes willen maken.
Origin word een flop, en maar goed ook. Waarom denk je dat ze anders hun grootste verkopers erop moeten forceren? Niemand zou de op Origin kopen als het niet verplicht was.

Daarbij, als EA het niet angstvallig geheim had gehouden dat ze zo ineens deze games van STEAM gingen halen wisten ze ook verdomde goed dat iedereen ze nog even op STEAM gekocht had.

EA alienate hun publiek steeds meer met deze wereldvreemde acties van hun. Wij gamers zijn niet gediend bij weer een standaard voor digitale distributie. De bestaande standaard (STEAM) is goed, betrouwbaar snel en efficiënt. Maarja, EA wil graag het wiel opnieuw uitvinden, is niet erg, maar niet verstandig.

Vergelijk STEAM met wat de DVD is in de fysieke wereld, een standaard is goed met daarachter een losse verkoopmarkt. Dat is wat STEAM ook moet worden.

edit: toevoeging

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 15 juni 2011 14:00]

Steam is bijlange na niet betrouwbaar. En de vergelijking met DVD loopt ook aardig mank. Steam is in handen van 1 partij en deze trekt aan de touwtjes. Dat is bij DVD niet het geval. Indien Valve besluit om de stekker uit Steam te trekken, om wat voor reden dan ook, dan ben je mooi de pineut met je gekochte spellen. Bij een fysieke drager zoals DVD heb je dat probleem niet. Je kunt altijd het spel installeren en het werkt altijd. Tenzij dat het kapot is, maar dat is een ander verhaal.
En Steam is geen standaard.
Dat is wel erg ver gezocht van je he: "Als Valve de stekker uit Steam trekt". Als Microsoft stopt met Windows te maken en als Apple stopt met het maken van gimmicks. De kans dat deze zaken daadwerkelijk gebeuren is kleiner dan dat jij de lotto wint waarschijnlijk.

STEAM is wel degelijk de standaard voor digitale distributie van games, tuurlijk er zijn een paar kleinere rip-offs maar niets komt in de buurt van STEAM zelf. Daarom gaat Origin ook gewoon floppen, het is een platform van een publisher, namelijk EA.

Zoals ik al zei, als STEAM nu evolueerd naar een service die lost staat van Valve als zijnde gamesproducent met een open markt erachter, nog meer dan dat die nu is, dan is er geen andere standaard of client nodig.

De laatste jaren is het al steeds vaker zo dat je een spel in de winkel op DVD koopt, maar dat de code gewoon aan je STEAM account gekoppeld word. Dan kun je hem van de DVD installeren en downloaden via STEAM. Uiteindelijk zullen de meeste spellen deze kant op gaan, en dat is ook de open markt die er achter moet komen. Winkels verkopen de hard copies gewoon voor hun eigen prijs, en je activeert het product op STEAM.
het is alleen jammer dat EA een redelijk groot deel van de interessante games vast heeft en waarschijnlijk ook gewoon origin exclusive gaat maken :(

The Old Republic, alice madness returns, battlefield 3, mass effect 3 (kan dat ik er nog 1 of 2 vergeet)

kzou ze allemaal kopen als ze op steam komen maar als ze origin exclusive worden... dan ga ik liever terug op het piraten pad.

(nadat ik er net zo lang van af ben geweest >.< damn u EA)

als ze op steam komen natuurlijk no problem, snel preorderen voordat ze als nog naar origin getrokken worden -,-"

[Reactie gewijzigd door anub1s17 op 15 juni 2011 20:02]

Wou net zeggen, je *hoeft* ze niet te kopen als je ze een signaal wil geven ;)

Ze kunnen het op STEAM uitbrengen wat mij betreft en anders moeten ze het zelf weten. Ik doe niet mee aan zinloze experimenten met mijn geld.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 15 juni 2011 22:23]

Voor single player games kan ik het me voorstellen dat je het negeert. Voor mmo's zoals The Old Republic wordt het een ander verhaal als je bijvoorbeeld al met een groep vrienden hebt afgesproken om het te gaan spelen. Nu blijkt dat het alleen via Origin werkt en zou je daarom je vrienden moeten laten zitten? Ik zie Origin ook allerminst zitten, maar als het op zo'n situatie aankomt dan slik ik het toch maar ><
Scheelt, ik speel die MMO niet, ook al ben ik een Star Wars fan. Als hij Free-to-play was en niet op origin zou ik er nog over peinzen, maar nu niet.

Ik speel wel World of Tanks, hardstikke vermakelijk en gratis als je dat wil.
http://game.worldoftanks.eu/
tuurlijk hij koppelt toch de serial aan je steamaccount.. dus je heb zelfs de installatie cd's niet meer nodig. kunt het spel geheel van de steamservers downloaden
Dat ze ook hogere prijzen vragen dan Steam vind ik echt verbazend. Of de gamers hier wat mee opschieten moet technisch gezien nog blijken, maar hogere prijzen vind ik geen goede start.
Nee, daar heb je helemaal gelijk in. En bij Steam was het al niet goedkoop.
EA had al niet zoveel goodwill meer bij de gamers en raakt op deze manier nog meer goodwill kwijt.
Het lijkt haast alsof EA in slow-motion harakiri aan het plegen is.

Edit:
Overigens wel ironisch dat juist Darkspore de midweek-deal is bij Steam :P

[Reactie gewijzigd door anandus op 15 juni 2011 11:31]

Bij steam zelf niet maar er zijn genoeg sites waar je voor 50% van het geld gewoon een serial kan kopen die op steam werkt :) Ik betaal NOOIT meer dan 30 euro voor een spel, tenzij voor de xbox360 en het heeft fable/halo/GOW in de naam ;)
Ik koop over het algemeen alleen op Steam als er iets in de aanbieding is, tegen de normale prijzen zijn de games bijna altijd wel goedkoper te vinden in de Pricewatch.

Ik hoop voor EA dat ze op Origin ook zoveel verkoop-stimulerende aanbiedingen gaan doen, anders ben ik bang dat dit een flop gaat worden.


PS.
"Hallowed are the Ori."
—The Book of Origin

(+1 voor wie de referentie snapt :) )
"Hallowed are the Ori."
—The Book of Origin

Iets met SG:SG1
Iets met ongelovigen? PFFF is wel lang geleden hoor.
Eerlijk gezegd hoop ik dat het een flop wordt. Ik haat dit soort lock-ins. Ze proberen kunstmatig hun platform interessant te maken door games alleen daar aan te bieden.

Overigens is Origin qua prijzen net zo bagger als Steam.
Ik kom geregeld een spel tegen dat goedkoper is in een winkel (retail versie) dan de digitale download van steam. Steam heeft dan ook nog een idiote Euro=Dollar conversie.
Zoals Quacka hieronder al meld geldt dat ook voor Crysis 2. (50 euro in Origin vs 30 in de winkel)
Dus wachten op een 50% aanbieding.

Beetje jammer, Ik had al een hekel aan Ubisoft vanwege hun DRM systemen. Nu komt EA daar ook nog bij vanwege dit soort stunten. Investeer aub in een algemeen distroplatform via een non-profit foundation.

PS. @sarethai
"Truth eludes those that don't seek it with both eyes open."
60 euro voor crysis 2
pricewatch: Crysis 2, PC

Je bent dan toch gek als je niet gewoon de DVD koopt? Dit terwijl voor de DVD een extra verkoopkanaal betaald moet worden, een DVD bedrukt moet worden, het moet naar het verkoopkanaal en naar de klant verzonden worden. Risico op restvoorrraad.
Maar dus wel VEEL goedkoper. Ik begrijp dit werkelijk niet.
Waarom zou ik nu Steam of deze downloaddienst gebruiken?
Ik merk zelf dat ik meer over heb voor een nieuwe download titel dan een DVD in de winkel.
Op zondag, of savonds wil ik wel eens gamen; winkels zitten dan dicht. Tevens maakt het voor ruilen of service toch niks uit. Winkel willen vaak niet een ruilen als het om titels gaat met een online key bijvoorbeeld.
Een dvdtje raak ik ook nog wel eens kwijt in een verhuizing waarbij wanneer het online te downloaden is gewoon een kwestie van gebruikersnaam + ww intypen is.

Jammer dat de games nu versplinteren over meerdere winkels.
Of andersom:

Ik heb pas een spel gekocht op DVD, maar ik moest na installatie van het steam applicatietje toch het geheel downloaden van Steam. Waarom dan nog een DVD kopen als je het toch nog moet downloaden?

Mijn idee, ik koop geen spellen meer die met Steam te maken hebben... Risico dat je ze op den duur gewoon niet meer kan spelen == Onacceptabel.
Nou
ten eerste: Het spel uit zijn voorbeeld kost €25 op DVD, en $60 op Origin.
ten tweede: Games die je op steam/origin koopt kun je altijd opnieuw downloaden. een DVD kan kapot gaan of kwijt raken.
De Key van de EA DVD kan je ook gewoon gebruiken in de Download manager van EA.
Goedkope keys van Ebay ook trouwens. NFS shift 2 bv 16 euro via ebay.
...
Mijn idee, ik koop geen spellen meer die met Steam te maken hebben... Risico dat je ze op den duur gewoon niet meer kan spelen == Onacceptabel.
Ehm, je kunt Steam games backuppen naar een andere plek en altijd weer terug zetten.
Maar ik ben het wel met je eens, wanneer Steam helemaal zou verdwijnen en je geen back ups hebt ben je je spellen gewoon kwijt*.

* tenzij deze d.m.v. een serial zijn te activeren in een concurrerend programma.
Mocht het ondenkbare gebeuren en Steam is foetsie en je kan je games niet meer spelen (omdat ze niet willen activeren) dan heb je een probleempje. Maar daar ga ik niet heel moeilijk over doen, want tegenwoordig moet je een hele hoop software activeren voordat je het überhaupt kan spelen en als activeringsservers niet meer online zijn kan je het ook niet spelen. Als ik software heb gekocht en het is niet meer beschikbaar ivm. security/beschikbaarheid van software doe ik niet zo heel moeilijk over 'bevrijde' software ;-)

Maar ik denk dat de kans dat Steam geheel verdwijnt kleiner is dan dat je in de toekomst je games niet meer kan spelen ivm. Windows incompatability. Steam timmert goed aan de weg, ze zijn namelijk niet alleen actief voor Windows, maar ook voor Mac en sinds kort ook PS3. Dit is een enorm groeiende markt en de grote spelers blijven altijd een belangrijke rol spelen, maar door onder andere Steam zijn er zat 'indie' games die bijzonder populair zijn.
Helemaal mee eens, games online kopen is bijna altijd belachelijk duur, je bent echt gek als je daar intrapt.
Ik houdt wel de online aanbiedingen op steam bij, daar zitten wel eens leuke koopjes bij.
Ik snap inderdaad ook niet hoe een kanaal zonder fysiek product en transport (apart van bandbreedte voor het downloaden) even duur kan zijn als het traditionele verkoopkanaal. Mij lijkt de marge 3 keer over de kop t.o.v. een ouderwets DVDtje met transport-, personeels-, huurkosten.
Antwoord op je vraag is denk ik 'Gemak'. Mensen die het het voordeel niet waard vinden te wachten op levertijden of een goedkopere aanbieder op te zoeken (kost tijd/moeite). Met een beetje zoekwerk heb je echter al snel een online keystore gevonden waar een spel 2/3 tot 1/2 kost van de steam-prijs. Dan krijg je een keycode die gewoon in steam te activeren is...makkelijk geld bespaard.
Prijzen worden bepaald adhv wat mensen bereid zijn om ervoor te betalen, en niet de werkelijk gemaakte kosten + een winstmarge.
Het platform kost ook geld. het online distribueren van content is niet gratis. Serverparken en ontwikkelkosten zijn volgens mij niet mals. Geen idee wat de kosten daarvan zijn ten opzichte van de oude distributie.
Ik kan me wel voorstellen dat de fysieke distributie optimaal is uitontwikkeld om de kosten te drukken, waar de digitale vorm nog dagelijks innovatief bezig is met ontwikkelen, testen en beveiligen.
Kan best zijn, maar je kunt me niet wijsmaken dat het eenmaal plaatsen van de install/game op een server en de daarop volgende verspreiding naar klanten duurder is dan het persen van cd's en de wereldwijde verspreiding daarvan. Ontwikkelkosten van games zijn zeker belachelijk hoog, maar feit blijft dat zelfs bij release gloednieuwe titels vaak in de winkel liggen (zeker in de UK bijv.) voor een euro of 30-40 (console & pc).
Dat verklaart niet waarom het als download 60 euro (adviesprijs) moet zijn. Zelfde op de consoles. inFamous 2 is afgelopen week uitgekomen, gemiddelde prijs ligt rond de 45 euro (mediamarkt ook). Is nu ook vrolijk digitaal te downloaden voor 59,99. Dit terwijl iedereen dacht dat in het downloadtijdperk men competitief kon zijn en zaken goedkoper werden. Nu zijn games vaak aardige downloads, maar dan nog. In het geval van Steam zijn er misschien 3 partijen die een marge willen zien: publisher, content provider (serverpark), distributie netwerk (steam bijv.) in een fysieke situatie heb je sowieso de publisher en de retailer en afhankelijk van hoe die retailer zijn supply chain regelt zit daar nog de cd perser, drukker, doosjes fabrikant + vervoer tussen. Dat zijn misschien geen grote marges, maar het zijn er gegarandeerd meer. Feit blijft dat normaal gesproken op een digitale download veel meer marge zit dan op een fysiek product.

Ikzelf speel niet meer zoveel pc games, maar die games die ik speel zijn allemaal aangeschaft via Steam. Snap niet waarom men niet bij 1 platform kan blijven ook al is het van de concurrent. De adoptie van steam is zo groot en het werkt als een trein. Als nu weer iedere publisher gaat komen met z'n eigen variant met aparte regels en manieren van werken dan keer je de mensen die nog legaal spelen op de PC alleen maar tegen je.
Jawel hoor, dat verklaart die hoge prijzen prima :)

Uitgevers willen de retailers niet teveel tegen zich in het harnas jagen. Als ze de games via digitale distributie voor lagere prijzen zouden aanbieden als dat ze in fysieke winkels kosten, dan gaan al die winkels failliet. Om dat te voorkomen worden de prijzen voor nieuwe AAA titels voor digitale distributie nu nog kunstmatig hoog gehouden.

Er zijn echter al geluiden vanuit de games industrie te horen dat digitale distributie voor PC de enige reden is dat er nog voor PC ontwikkelt wordt. PC games in fysieke winkels zal op termijn geheel gaan verdwijnen.

Wat er nou zo gruwelijk slecht is aan dit Origin idee is dat EA hiermee zorgt voor fragmentatie. Niemand zit er op te wachten dat ze meerdere accounts voor hun games moeten hebben. Beter zouden ze(EA, Microsoft, en anderen) zich op een of andere manier inkopen bij Steam. Dan kunnen de managers zichzelf op de borst kloppen dat hun belangen behartigt worden, en zijn de gamers blij dat ze slechts 1 account nodig hebben voor al hun games.

Steam heeft al meerdere malen aangetoond dat het verlagen van de prijs er voor zorgt dat de totale opbrengst groter is. En, belangrijker nog, die extra tijdelijke verkoop gaat niet ten koste van toekomstige aankopen. Ofwel, er is geen dip in verkopen nadat de prijsverlaging is afgelopen en de prijs weer op het 'normale' peil komt. Regelmatig stunten met de prijs is dus gunstig voor gamers, en voor de uitgevers.

De prijs verhogen, wat EA nu doet, heeft echter het tegenovergestelde effect. De totale opbrengst neemt af, en nadat de prijzen dalen naar een normaal peil nemen de verkopen niet zoveel toe dat ze de dip van de hoge prijs compenseren. Pas als de prijzen echt omlaag gaan wordt er weer flink verdient.

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 15 juni 2011 21:34]

Erg jammer.
staat nog steeds in de Steam-catalogus
Ik neem aan dat deze dan nog te downloaden zijn (voor mensen die 'm al hebben) en niet alleen speelbaar. (edit: bevestigd in andere posts).
Durf ik te zeggen; €A Games?

[Reactie gewijzigd door Nbgangsta op 15 juni 2011 11:24]

Slechte zaak, Steam is dan wel van valve, maar het begon zich zo langzamerhand te onwikkelen tot onafhankelijk platform.

Heb totaal geen zin in weer een nieuw platform erbij, zal de games van EA dan ook aan me voorbij laten gaan voor zover ze niet op steam komen. Straks gaan alle publishers hiermee beginnen, en dan kun je weer 10+ accounts gaan bijhouden.
Ik ook niet. De kans dat ik Crysis 2 nog ga kopen is dus ook erg klein.
Die kans was sowieso al nihil.
Dit juich ik dus niet toe, zo'n versplintering van de digitale markt. Ja concurentie is goed, maar dit staat het wel het idee van een enkele "digitale kluis" waar je bij al je content kan in de weg. Ik word er een beetje moe van dat ik bij iedere uitgever apart een account moet hebben om een spel te kopen of te spelen :(
Hear hear!

En de game dan ook nog eens duurder maken dan op Steam, way to go EA! Bah. :(
Eeuwige zonde inderdaad, want als voorstander voor digitale distributie, neig ik nu eerder om de game voor de helft van deze prijs bij een webshop (a la Zavvi.com, of TheHut.com) te bestellen. Nu deed ik dit al voor PS3-games, maar PC games worden dus ook meer de moeite waard...
Dat vond ik dus het erg fijne aan steam, al je games gebonden aan 1 account en op 1 installatiefolder, namelijk die van Steam (op ubisoft account e.d. na die je wel nodig had om online bijvoorbeeld Rainbow 6 vegas 2 te Spelen, en EA accounts nodig had)
Ik begrijp je frustratie wel hoor, heb het liefst ook 1 systeem. Maar in de fysieke markt werkt concurrentie ook goed voor de consument. Ik loop ook wel eens alle gameshops in de stad af om te kijken waar een game het goedkoopst is. Dat is digitaal natuurlijk alleen maar makkelijker. Enige nadeel dat ik zie is dat je dan meerdere soortgelijke applicaties op je pc hebt staan. Zolang die niet teveel resources vragen...
Alleen is het niet echt concurrentie, want het wordt van platform A weggehaald naar het eigen platform B (en de prijs gaat omhoog).
Eigenaardig dat dit eigenlijk kan , stel je voor dat een produkt overal verkocht wordt maar het mag niet in jouw winkel omdat de producent jouw geen toffe kerel vind.
Mee eens, dit was ook mijn eerste reactie.
Net als bij de DRM loop je hiermee het risico dat gamers weer via torrents gaan downloaden.
Jammer voor EA dan, maar hier maken ze meteen aardig wat verlies mee. Slimmer was geweest om het gewoon te behouden en de eigen store goedkoper te maken. Zelf zou ik wel de nieuwste spelletjes willen blijven kopen, maar Steam is zo gemakkelijk en lekker centraal(!) dat ik echt niet zonder meer weer een andere kanaal op m'n computer ga zetten.

En 60 dollar voor een spelletje.... give me a break. 50 vond ik al flink en daar deed ik al weinig aan.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 15 juni 2011 11:25]

Dat had een logischere oplossing geweest, ja. Kon je zelf kiezen of je bereidt was om een paar euro meer te betalen en de (ondertussen) vertrouwde Steam te gebruiken of Origin bij te installeren en wat euros uit te sparen. Nu krijgt het allemaal weer een negatieve bijklank.
Of extra content als je het bij Origin haalt ...
De komst van een concurrerende portal is goed. Maar het verwijderen op andere portals en alleen op je eigen portal beschikbaar stellen is weer niet goed. Hier schiet de consument weer niks mee op, een extra portal om te installeren en EA houdt lekker de prijs zelf in de hand. Ik bedoel Dragon Age 2 is fysiek al te koop voor 15E, digitaal 60 dollar gaat dan natuurlijk nergens over. EA had toch ook al de download manager, een soortgelijk portal. Daar heb ik in ieder geval mijn bad company 2 nog op staan.
1 2 3 ... 9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSalaris

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste website van het jaar 2014