Hoofdcategorieën

Canon introduceert EOS 500D met hd-video

Door Pieter Molenaar, woensdag 25 maart 2009 14:04, views: 28.390

Canon heeft woensdag de EOS 500D uitgebracht. De nieuwe dslr heeft een cmos-beeldsensor van 15,1 megapixel en een verbeterde greep meegekregen. Net als de Nikon D90 en de Canon 5D Mark II kan de nieuwe Canon hd-video opnemen.

Canon logoDe EOS 500D moet volgens Hans Smittenaar, marketingdirecteur van Canon Nederland, niet gezien worden als een opvolger van de huidige EOS 450D. Deze laatste werd in mei 2008 geïntroduceerd en zal net als de budget-dslr EOS 1000D gewoon in het assortiment van Canon blijven.

Canon heeft de 500D voorzien van een cmos-beeldsensor van 15,1 megapixel, waar de 450D het nog met 12,2 megapixel moest doen. Het iso-bereik is met één EV-stop uitgebreid naar iso 3200, terwijl er met boost zelfs iso 12.800 gebruikt kan worden. Verder kan de 500D h.264-video's opnemen. De maximale resolutie bedraagt 1080p, waarbij de ongebruikelijke framerate van 20fps wordt gehanteerd. Filmpjes met een resolutie van 720p worden wel met 30fps vastgelegd. Volgens Jip Barth, technisch specialist van Canon Nederland, is het maximum van 20fps voor full-hd-video geen beperking van de Digic 4-beeldprocessor, maar van de grootte van de interne buffer. De EOS 5D Mark II, die ook is uitgerust met een Digic 4-chip, kan wel 1080p-video met 30fps opnemen.

Het rubber op de greep van de 500D beslaat een groter opppervlak; omdat nu ook de vingertoppen ermee in contact komen, zou de camera meer houvast bieden. De 3"-lcd biedt in tegenstelling tot het lage-resolutieexemplaar van de 450D, vga-resolutie, en de camera kan in live-viewmodus gezichten herkennen en volgen. De camera is voorts iets degelijker gebouwd dan de 450D. Andere features zoals een elektronische stofverwijderingssysteem, het lichtmeetsysteem met 35 zones, de pentamirrorzoeker met een beelddekking van 95 procent en het negenpunts autofocussysteem - waarbij het middelste punt van het cross-type is - zijn overgenomen van de 450D.

Canon kondigde op de persbijeenkomst ook een nieuwe instapflitser aan. In tegenstelling tot de populaire 430EX, die ook horizontaal gedraaid kan worden,  kan de SpeedLite 270EX alleen verticaal bewegen, maar de nieuweling beschikt in elk geval wel over een telestand.

Zowel de EOS 500D als de SpeedLite 270EX zijn vanaf mei leverbaar. De 500D-body krijgt een adviesprijs van 869 euro, terwijl de kit met een 18-55mm IS-lens 969 euro moet kosten. Met de nieuwe 18-200mm IS-lens kost de nieuwe dslr 1389 euro. De SpeedLite 270EX krijgt een adviesprijs van 159 euro.

 

 Canon EOS 500D Canon EOS 500D Canon EOS 500D Canon EOS 500D Canon SpeedLite 270EX Canon SpeedLite 270EX Canon SpeedLite 270EX Canon SpeedLite 270EX
Volgende 14:29
Vorige 13:36

Reacties

«  1  2  3  »

Zow, die behuizing is wel een verbetering zeg, en dan vooral de grip. Verder natuurlijk die mooie LCD erop (van de 5D?) en weer meer MP's. Het wordt wel steeds meer een consumenten toestel met features als video opnemen.

Hoe dan ook, het lijkt zo op papier een flinke verbetering voor de overstappende 450D gebruiker.

"Zow, die behuizing is wel een verbetering zeg, en dan vooral de grip" Hoe bedoel je er is geen verschil te zien met die van de 450D en de Aditionle grip is dezelfde. Dat beetje rubber wat nu door loopt tot aan de lens mount is maar marginaal t.o.v. de 450D. Maar ja alle beetjes helpen. Maar om er nu van uit je stoel te veren?

*ahum* je hebt gelijk, ik was in de war met de 400D, zie http://www.dpreview.com/news/0608/canon/eos400d-01-001.jpg

Daar is het een soort plastic/rubber achtig spulletje, en de grip is iets kleiner denk ik.

Overigens bleef ik gewoon in mijn stoel zitten hoor ;)

[Reactie gewijzigd door BeQuietAndDrive op woensdag 25 maart 2009 14:55]


Ja met de 400D vergeleken is het een sprong voorwaards die heeft inderdaat niet die prettige rubbers en loopt het rubber op de optionele grip niet zo mooi ver door als op de 450D/500D BG-E5 grip.

Op DPreview zijn ze niet zo enthousiast over de verbetering van de grip. Ze zeggen dat het wel iets beter is, maar dat het voor gebruikers met grote handen na langdurig gebruik oncomfortabel kan worden.

Mooie upgrade, alleen zetten ze zo de 50D wel flink in de hoek...Ik verwacht dan ook snel een update van de XX serie, een 60D met HD video en betere behuizing en ook dezelfde 15,1 MP sensor + VGA scherm

De 50D heeft dat allemaal al aan boord ;) alleen de HD video weet ik niet zeker, maar 15MP, DIGIC4 en 3.0 VGA scherm wel.

De 50D heeft geen videomogelijkheid, de HDMI en TV-out aansluitingen die er wel op zitten zijn alleen om plaatjes op je TV te laten zien of voor de live-view te gebruiken.

En terecht. In het professionelere segment mogen ze de videomogelijkheid van mij weglaten, willen ze nog hun geloofwaardigheid behouden.

Dat je video aanbiedt, omdat de markt er om vraagt, a la; maar ga niet iedereen er mee lastigvallen, die dat niet wil.

Als je de voorbeelden ziet die ermee gemaakt worden, dan ziet dat er zo goed uit dat ik het niet een totaal onzinnige feature vind.

Wat maakt het toch uit? Ik snap niet waarom veel mensen zo moeilijk doen over een extra feature. Dan gebruik je het toch niet? Het kost geen extra componenten, alleen wat software aanpassingen. De verwerkingschips kunnen het al aan.

Geen enkele reden om snel met een 60D te komen. Het verschil tussen de xxD en xxxD is nog nooit de sensor grootte of ISO instelling o.i.d. geweest.

De verschillen zitten 'm in andere features, zoals de betere AF sensor (met kruis-sensors op alle AF punten, i.p.v. alleen centrum, en kruis f/2.8 sensor op de center i.p.v. lijn f/2,8 sensor) hogere framerate, veel groter buffer, 2e sluitergordijn synchronisatie, extra bedieningsmogelijkheden, etc etc.

Mee eens behalve de 2nd curtain sync, die zat al sinds de 350D in the rebel serie.

De positionering (in de markt) van deze camera is wel dichter bij de 50D gekomen. Nieuw in de xxxD serie is ISO hoger dan 1600 (op oudere modellen kun je ook 1600 iso schieten met 1 of 2 stops onderbelichting is natuurlijk altijd mogelijk maar zul je niet van de vernieuwde noise reduction in DPP gebruik kunnen maken, met de nieuwe 500D dus wel). Maar doordat AF in weinig licht en snelle lenzen beperkt is, is iso boven 1600 niet heel zinvol, misschien bij goed licht met tragere telelenzen.

zowieso is de 50D niet zo'n grote update geweest. Als ik dan toch moet kiezen tussen een 50D of een Nikon D300 dan mag je voor mij echt de Nikon geven. Ze mogen mij zelfs de 40D geven.

oh ja meer megapixels maar ik vind hem in scherpte ingeboet hebben tegenover zijn oudere broer.

Ik heb ook een 50D en ik zie het als een dedicated fototoestel, een van de betere pro-sumer toestellen vóór de 5D mark II.

De Digic 4, de 15,1 megapixels (heerlijk croppen) en goede iso, zijn allemaal een genot.
Als er een soortgelijke camera komt mét Full HD en betaalbaar, dan koop ik m wel.
Maar de 1400 euro voor de 50D was al een aardige financiële klap oefff :P

Voor mensen die écht net beginnen met DSLR raad ik de 1000D aan en als ze veel meer gaan doen kunnen ze de 450D of deze camera halen :)

Ga je links en rechts wat opdrachten binnenhalen en centen verdienen zoals ik dat nu doe zit je met de 40D, 50D etc wel goed.
De 5D Mark II is wel erg duur, maar extreem goed.

De professionele (en ook met name in de studio) fotograaf zijn nog beter uit met de 1D 1Ds etc.
Dit vanwege de hoge resoluties en featureset.

Weet iemand ook of er een APS-C formaat sensor in zit of eens een fullframe?
Da's natuurlijk wel zo handig om te weten ivm cropfactor.

Haha ga er maar van uit dat dit geen full frame is. Alleen de allerduurste 1DS en 5D hebben dat


haha MadButcher - ik vind je echt grappig, ik had nog niet de moeite genomen om het na te lezen ofzo op DPReview :)

Ik ben toch wel blij met de extra featureset op de 50D die ik op de 500D niet zie.
Dit na het lezen van de specs uit deze review.

Ik zal voor het gemak, en hopelijk voor een eerlijke waardering van mijn post (hehe) eens wat vergelijking maken.
Dit voor de mensen die ook een 50D gekocht hebben, voor deze 500D er was.

50D's voordelen t.o.v. 500D:
  • 1/8000 shutter speed ipv 1/4000.
  • 6,3 FPS vs 3,5 FPS
  • Compactflash (persoonlijke voorkeur)
  • Meer hardware buttons.
  • Snellere flash-sync.
  • Meer batterylife (1400mAh)
  • 2nd LCD display (is écht een must)
Dus niet getreurd mensen met een 40D of 50D :)
De moviemode op 20 FPS is natuurlijk waardeloos, dus je hebt een 720P bruikbaar.

Ik wacht wel tot de 50D lekker op is, en dan koop ik de eerste de beste Canon camera die moeiteloos 1080p kost én te betalen is.

edit: zie ook de uitstekende reactie van Spooik

[Reactie gewijzigd door DJ TerraByte op donderdag 26 maart 2009 14:08]


Ben het echt wel met DJ Terrabyte eens!

De 50D heeft toch meer de X-Factor tegenover de 500D.

En neej sorry voor die HD functie ga ik nog niet overstappen, tegen de tijd dat mijn 50D versleten is (en hij kan echt nog wel lang mee), dan hebben ze de HD functionaliteid veel dieper uitgewerkt.

Dus die centjes aan de kant, en ik zeg Canon 50D

Wel apart dat 20fps maximaal is voor 1080p.

Hadden ze niet een andere buffer in kunnen bouwen??
Nu vraag ik me af of je 1080 en 720 merkt met eigen opnames, maar dat maakt even niet uit....

Verder een ERG kek ding!! Tis dat mn 350D nog prima bevalt maar anders, was dit een leuke opvolger/vervanger geweest.

Wat heb je nu aan 1080p met 20fps? Da's zo'n beetje als een auto die niet naar links kan draaien. Bizar, waarvoor zou je zoiets met 20fps ooit gebruiken?

20fps opnemen, en dan 25fps afspelen.
Loopt het toch nog vloeiend :D

Bij films wordt het zo gedaan, die zijn 24fps opgenomen, en worden hier 25fps afgespeeld.

[Reactie gewijzigd door MadButcher op woensdag 25 maart 2009 22:45]


Die 1080P is denk ik puur toegevoegd om de de Nikon d90 minder te laten lijken. In de praktijk lijkt me 720p @ 30 fps beter bruikbaar.

Die lagere framerate zal je vooral merken bij snel bewegende shots denk ik.

Als het geen opvolger is van de 450D, wat is het dan wel? Qua formaat past het prima in de xxxD series...

Nou heb ik zelf een Sony HDR SR1 HD camera, die kan alleen 1080i opnemen maar is natuurlijk een echte kamera, kan de beeldkwaliteit van deze 500d een HD kamera benaderen? (de lenzen zijn zowieso al beter op deze 500d dan op een doorsnee HD kamera)
Het zou wel mooi zijn 2 in een en je kan tenminste lenzen wisselen etc etc, ik geloof wel dat ik zoiets zou kopen in de toekomst want ik hou van fotograferen en filmen.

[Reactie gewijzigd door een_naam op woensdag 25 maart 2009 14:43]


Het zal wel de beeldkwaliteit kunnen benaderen, maar op een SLR met videomode mis je wel de autofocus tijdens de opname.

Waarom zou autofocus niet werken in videomode op een SLR, omdat de spiegel met alle sensoren erin omhoog staat? Ik las laatst toch ergens dat men daar een oplossing voor had? Lijkt me sterk dat ze een kamera modus leveren zonder autofocus mogelijkheid.

En dat is dus wel het geval met een 5DII, en waarschijnlijk ook met deze. Ze hebben wel een oplossing, maar dat is dus door het meten van contrastverschillen in het beeld wat op de sensor valt. Denk niet dat ze dat hierin gebouwd hebben, en daarom zal hij waarschijnlijk in videomode alleen handmatig te focussen zijn.

Ok, dat zou dan erg jammer zijn en moeten we wachten op de volgende generatie die zo'n oplossing heeft ingebouwd. Zoals al gezegd zit ik echt wel te wachten op zo'n 2 in een apparaat, de fotofunctie van de huidige cams is gewoon van beperkte kwaliteit en de kwaliteit van de SLR lenzen is natuurlijk 10* beter als die ingebouwde Carl Zeis lenzen die je in allerlei camcorders vind, nog afgezien van de flexibiliteit die verwisselbare lenzen je bieden.

het is tijd dat je je wat verdiept in de verschillen tussen de sensorverschillen die hier meespelen. Je fijne sony cam kan hier niet aan tippen vanwege scherptediepte.

Je wilt daarom ook geen autofocus, in de "echte" film wereld bestaat er iemand die heet een "focuspuller" die moet alleen de focus bedienen, want met kleine scherptedieptes wil je niet dat je camera gaat bepalen wat er in focus is - daarom geen autofocus - of 1 die langzaam is (ook iets wat je wilt), maar een "normaal" mens die weet wat filmen inhoudt doet dit allemaal handmatig.

Hoe lang zou je kunnen filmen met een 8GB sd kaartje?

Lijkt mij iets van 30 minuten voor 1080p, 1080i met een 30Gb HD erin is goed voor +/- 3 uur.

gewoon met 720p filmen zou ik zeggen. Verschil ga je toch niet merken.

Met een dergelijk hoge resolutie sensor ga je dat echt wel merken.

Bij AVCHD-camera's is het ongeveer 10 minuten per GB.
Ik heb even gemist welke codec ze hier gebruiken, maar ik gok dat het ook zoiets zal zijn.

Dat is balen.. net 4 maanden geleden een 50D gekocht, mooie camera maar filmen is toch wel iets wat ik mis in dSLR.

Hopen dat de 60D ook kan filmen en in hetzelfde onderwaterhuis als de 40/50D past...

Als je wilt filmen koop dan gewoon een losse camera erbij.

Filmen met een digitale fotocamera krijg je nooit de kwaliteit van een normale camera, logisch want de dSLR is gemaakt om fotos te maken geen films.

Ligt er maar net aan wat je eisen zijn. De meeste mensen zijn bijvoorbeeld heel blij met de (bagger) foto's die uit hun mobiel komen. Een videocamera aanschaffen puur omdat een digitale camera niet gemaakt is om mee te filmen is natuurlijk onzin. Bovendien heb je met een videofunctie op je dSLR wel erg veel vrijheid mbt lenzen en focussen (DOF) etc, dit zul je op een consumentencamera niet zo snel vinden.

Ik vind vooral die 20 fps op 1080p erg jammer, dat maakt de feature eigenlijk onbruikbaar. Goed.. ik wacht wel op de 550D, ben met mijn 400D nog steeds erg tevreden.

[Reactie gewijzigd door reconf op woensdag 25 maart 2009 17:42]


De resultaten met de Nikon D90 waren anders, iig op een aantal punten, verassend goed, als het ging om scherpte diepte creeeren bijvoorbeeld. Dat schijnt alleen zo te lukken met semi professionele videocamera's die een factortje duurder zijn dan de D90. Maar er kleeften inderdaad wel een heleboel nadelen aan waardoor hij weer in veel gevallen onbruikbaar was, bijvoobeerbeeld bij snelle panbewegingen.

Toch gaf het een goed beeld van wat we in de toekomst zouden kunnen verwachten.

Ik neem aan dat je zelf de focus wilt doen als je aan het filmen bent?

Ik heb de 5D mkII en van mij hadden ze die optie eraf mogen laten. Kwaliteit is prima maar niet scherp, tenzij je de focus goed bij kan houden (en zien)

Ik ook, maar niet getreurd,
lees ook mijn post wat verder bovenaan.

De 50D heeft genoeg voordelen t.o.v. de 500D om je weer vrolijk te maken en een mooi onderscheid te maken tussen de consumer DSLR en de prosumer DSLR :)

Dat gaat een mooie vervanger van m'n 1000D worden: HD video met fatsoenlijke lenzen en lowlight performance, voor een eigenlijk ongelooflijk lage prijs. Waarschijnlijk vallen de instelmogelijkheden en remote-bedienbare eigenschappen wel erg tegen in filmmodus, waardoor hij niet goed als videocamera te gebruiken is, maar alsnog een erg kek ding.

Hij staat op m'n verlanglijst :)

Die lowlight-performance zal wel bakken met ruis opleveren. Kan nergens vinden welke sensor er precies inzit, maar lijkt me sterk dat dat dezelfde is als de 50d. :)

If this is sounding a lot like the image sensor in the EOS 50D, that's not a coincidence. The two share a sensor that is nearly identical, and in some early side-by-side testing with a beta Rebel T1i, it appears the image quality is nearly identical too. The only notable specification difference is the number of channels each sensor incorporates for data readout: the 50D has four, while the Rebel T1i has two.
Bron: http://www.robgalbraith.c..._page.asp?cid=7-9973-9976

Ik ben benieuwd wanneer de verwarring gaat beginnen. ;)
Er is nu een Canon 500D en een Canon EOS 500D.

Als je het verschil niet ziet tussen een voorzetlens en een body moet je toch echt een brilletje opzetten. Ook de prijzen liggen dermate uit elkaar dat je je daar ook niet in kunt vergissen.

Oh, die was er al. Ging een keer de voorzet lens halen, vroeg om een 500D, waren de verkopers van hun apropos, zeiden dat Canon alleen maar tot de 350D ging :')

OT: de plaatjes zijn overduidelijk gerenderd, en dat is vooral goed te zien aan die ene met de achterkant van de camera. Blijft de vraag waarom niet een stel echte foto's van het ding.

Ik denk ook dat dit ding nu, post PMA wordt aangekondigd omdat morgen de Photo Imaging Expo in Japan begint. Om eigen markt een beetje proberen op te krikken enzo.

Wie weet doet Nikon vandaag of morgen ook een aankondiging.


Het ding heeft wel mooie specs voor een instapper. De megapixel race is ook nog niet over zo te zien.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:29
Vorige 13:36
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: