Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 162, views: 46.394 •

Microsoft heeft een tipje van de sluier opgelicht over enkele veranderingen in Windows 7, die in navolging van de aanpassingen aan het uac-systeem zijn aangebracht. Het betreffen vooral kleine wijzigingen die het gebruik moeten vergemakkelijken.

De eerste Release Candidate van Windows 7 zal op diverse punten verschillen van de eerder vrijgegeven bèta van het besturingssysteem. Het zou in de meeste gevallen om kleine wijzigingen gaan, waarvan Microsoft denkt dat ze 'de gebruikerservaring zullen verbeteren'. Hoewel Microsoft aangeeft dat de tot dusver ontvangen feedback ook de nodige bugfixes heeft opgeleverd, wil het bedrijf nog niet verklappen welke dat zijn. Wel vertelt Chaitanya Sareen van Microsoft op de Engineering Windows 7-blog meer over de visuele wijzigingen.

Een van de veranderingen in Windows 7 RC1 is de ondersteuning voor lokale fat32-schijven. Ook heeft Microsoft het nieuwe besturingssysteem zo aangepast dat een laptop die tijdens het afspelen van content in de slaapstand wordt gezet, daar bij het ontwaken zonder meer mee verder kan gaan. Verder is de autolock-functie verbeterd. Deze functie kon voorheen alleen worden ingeschakeld als er ook een screensaver actief was, maar daar zouden nogal wat klachten van it-beheerders over zijn binnengekomen.

Een andere opvallende aanpassing aan het nieuwe OS is de toevoeging van de mogelijkheid om met behulp van de Windows-knop door geopende Quick Launch-items te navigeren. Als Internet Explorer bijvoorbeeld actief is en het IE-icoon het eerste icoon in deze toolbar is, dan zorgt de combinatie Windows-knop+1 ervoor dat de gebruiker direct naar IE overschakelt. Als er meerdere vensters van IE actief zijn, dan kan de gebruiker tussen deze vensters schakelen door de Windows-knop in te drukken en de 1 meerdere keren aan te slaan.

Windows 7 Aero Peek

Reacties (162)

Reactiefilter:-11620134+137+212+30
ziet er weer mooi gelikt uit. nu maar hopen dat de veranderingen niet het OS trager gemaakt hebben en dat alles nog net zo snel werkt als bij de beta het geval is
Daar zullen ze deze keer wel op letten hoor.
Ik ben benieuwd hoeveel verschillende functie jij in Vista Crap vind... ?

UAC was betwistbaar... maar in mijn ogen niet slecht.

Veel andere problemen heb ik niet gevonden.

jij wel?
Verantwoordelijkheid van de fabrikant, bij normaal gebruik geen last van, cache/superfetch, niet onveiliger dan andere Windows versies etc.
Je weet dat er anti-virus softwaren verkrijgbaar zijn?
je weet dat linux verkrijgbaar is :+
ik heb sinds vista uit is, maar 1 á 2 bsod's gehad, geen virussen (waarvan ik me bewust ben ;)) UAC stoort me absoluut niet en ram is tegenwoordig is toch in overvloed aanwezig, waarom storen zoveel mensen zich toch aan vista? is het alleen om stoer te kunnen doen?
Nee omdat er wel degelijk nog mensen zijn die meer last hebben met vista in hun werk omgeving te integreren dan de oude xp's.

Mijn zus hare draadloze router loopt om de week vast zolang ze vista gebruikt, gebruikt ze een paar weken hare vista niet en enkel xp dan heeft ze geen problemen.

Op het werk hebben we programma's die zonder problemen op xp draaien, maar om die op vista te draaien moet je continue in admin mode werken en dan gebeurt het nog dikwijls dat ze crashen. En nee dit zijn geen programma's die we even kunnen updaten zoals office.

Het ergste vind ik de slechte hdd prestaties. En dat vind ik triestig. Ik zeg niet dat linux beter is want de nieuwste versies zijn ook procentueel trager aan het worden, maar het verschil tussen vista en xp is vrij enerverend voor sommige en zeker voor mensen zoals ik die dan worden opgebeld om er iets aan te doen terwijl we er niets aan kunnen doen.
Op het werk hebben we programma's die zonder problemen op xp draaien, maar om die op vista te draaien moet je continue in admin mode werken
Dat is nochtans een fout van de ontwikkelaar van die software en niet die van Microsoft. De ontwikkelaar volgt de guidelines niet (die er vziw ook in XP al waren, maar daar kwam UAC niet klagen), en daardoor gaat het fout.
Programma's die alleen in admin mode werken, dan zijn ze slecht geprogrammeerd. Dat komt dan in Vista duidelijk naar voren, maar in XP is het natuurlijk net zo ernstig dat je gedwongen wordt als user op admin level te werken.

Na SP1 zie ik geen wezenlijk verschil meer in harddisk prestaties tussen Vista en XP bij zaken als verplaatsen, kopieren e.d.. Wat ik wel merk, is dat in Vista ik veeel minder last heb van HD vertragingen. Indexing loopt gewoon op de achtergrond, zonder dat ik daar last van heb. Dat is in XP niet mogelijk... Ook is het effect van Superfetch duidelijk te merken.

Mijn Vista computers loopt veel soepeler qua harddisk dan mijn XP computers. Sterker, ik ben van plan mijn XP computer op het werk naar Vista om te zetten, omdat XP teveel met de harddisk ratelt hetgeen met de voorgrond taken conflicteerd.
Wat slecht is hangt af van de prijs/prestatie-verhouding. Niet van de eigenaardigheden van een bepaald OS.
Mijn zus hare draadloze router loopt om de week vast zolang ze vista gebruikt, gebruikt ze een paar weken hare vista niet en enkel xp dan heeft ze geen problemen.
En dat is de schuld van Microsoft en niet van de router fabrikant natuurlijk |:(
Op het werk hebben we programma's die zonder problemen op xp draaien, maar om die op vista te draaien moet je continue in admin mode werken en dan gebeurt het nog dikwijls dat ze crashen. En nee dit zijn geen programma's die we even kunnen updaten zoals office.
Ja en het is natuurlijk de schuld van Microsoft dat die programma's admin mode nodig hebben en regelmatig crashen 8)7
Het ergste vind ik de slechte hdd prestaties. En dat vind ik triestig. Ik zeg niet dat linux beter is want de nieuwste versies zijn ook procentueel trager aan het worden, maar het verschil tussen vista en xp is vrij enerverend voor sommige en zeker voor mensen zoals ik die dan worden opgebeld om er iets aan te doen terwijl we er niets aan kunnen doen.
Prestatietechnisch is Vista inderdaad een misser t.o.v. XP. Microsoft heeft daarmee teveel gegokt op het nieuwere hardware = sneller principe. Het ziet er naar uit dat ze met name op dat vlak hun lesje meer dan geleerd hebben, want Windows 7 presteert duidelijk beter dan Vista.

Het nieuwe drivermodel uit Vista evenals de UAC hebben het OS juist duidelijk veiliger gemaakt t.o.v. de voorgangers. Let wel: ik zeg niet dat het superveilig is, maar zeker veiliger dan XP. Inmiddels zijn fabrikanten en softwareontwikkelaars (mede dankzij Vista) bij met hun drivers en software. Windows 7 uitrollen zal dus vele malen soepeler kunnen verlopen dan Vista destijds. Behalve natuurlijk voor diegenen die nog bij XP zijn blijven hangen met hun printers, scanners en webcams uit 1998.
En wat is er GVD mis met de printers, scanners en webcams uit 1998?? Het siert een OS zeker als dat ook nog blijft werken en we niet gedwongen worden bij iedere nieuwe computer met dito nieuwe OS ook gelijk maar onze randapparatuur te moeten vervangen. Dat is nu het toppunt van de weggooimaatschappij!
Het is allemaal onder het mom van veiligheid.,maar je krijgt grotendeels gewoon dezelfde functionaliteit in een nieuw jasje voorgeschoteld. Het is waarschijnlijk een koud kunstje om in Vista/Win7 een compatibiliteits modus in te bouwen (wrapper) voor oudere drivers, waarbij de veiligheid nog steeds ok is.
Ik heb een printer uit 1994, werkt prima onder vista :)
Prestatieverschil tussen Windows 7 en Vista zal denk ik wel meevallen. Het is nu wel weer zo dat reguliere hardware nu ruim voldoet aan Vista eisen. Windows 7 is gewoon Vista met wat nodige fixes. Maar de naam Vista zul je niet tegenkomen. Wel blijven programma's die nu niet werken onder Vista ook problemen geven onder 7, en dat ligt niet aan het OS. UAC is een geschenk. Eindelijk worden lamme programmeurs verplicht om hun software netjes op te voeden.
Op het werk hebben we programma's die zonder problemen op xp draaien, maar om die op vista te draaien moet je continue in admin mode werken en dan gebeurt het nog dikwijls dat ze crashen.
Vista heeft diverse compatibliteitsfuncties die erg goed werken. Ik kreeg zelfs oude spelletjes die het onder XP niet meer deden weer aan de praat onder Vista. Porbeer eens die compatibiliteitsfuncties te ontdekken.

Hint: klik een rechts op een applicatie icoon en selecteer Eigenschappen, tabblad Compatibilteit.
Ik heb er zelf ook echt 1 gehad. En na de reboot ging hij "zoeken naar oplossingen" en wist windows me te vertellen dat ik best een andere displaydriverversie installeerde! gefixt! _/-\o_ Hetzelfde systeem heeft crashes van IE door de flashplugin weten onderkennen en liet me weten dat een spel crashte door een hw-probleem met de videokaart, 3 dagen voor die het definitief begaf.

Ik heb dus net de omgekeerde ervaring dan Phas0r: volgens mij hebben de klagers niet eens geprobeerd een weekje of 2 met Vista te werken.
vista kent z'n downsides, zeker, maar er zijn tal van features die ik op m'n XP pc'tje op het werk écht mis, met aan top de superhandige snelzoekvenstertjes overal (start menu, verkenner,...) en "fast browsing" met de pijltjes in de Adresbalk.
En dan hou ik m'n mond over de meegeleverde apps: mediacenter, windows mail/agenda/contacts en de verbeterde explorer: ronduit _/-\o_ wat mij betreft hoor.
Oh ja tuurlijk is dat om stoer te doen, telkens ik belangrijke documenten moest afwerken kreeg ik blue screens, op school tijdens projecten telkens als iets af moest kreeg ik blue screen, nooit de oorzaak van kunnen achterhalen, dusja als er een probleem is en je vindt de oorzaak niet, dan kun je het ook niet oplossing en moet je veranderen van os. Het rare was dat ik perfect 3 weken normaal kon werken, maar telkens iets af moest kreeg ik blue screens, en neen daarvoor moest ik niets abnormaals doen.

Dusja betrouwbaarheid? en dat was voor mij genoeg om dan over te schakelen. Nu andere laptop en de problemen zijn weg met vista, nuja die doet soms ook rare kuren, dingen waar je geen controle over hebt enzo, of hoe vaak explorer.exe zelfs op een cleane install niet crasht
het gekke aan vista en zometeen misschien ook vista 7 is dat er geen tussenweg mogelijk lijkt te zijn in de waardering van het microsoft os.

of men is lyrisch, compleet met _/-\o_ symbooltjes

of men is negatief :( , ervaart problemen met drivers en bluescreens e.d. en wil het liefst terug naar windows xp.

alleen op mijn werk heb ik met windows te maken en wat mij het meest stoort in de werksituatie is dat beheer zo veel dingen op slot zet in het kader van security. zo mogen bijvoorbeeld alleen "packaged applicaties" geinstalleerd worden e.d. tevens zijn bepaalde configuratiemogelijkheden uit het windows os weggemoffeld (tabs die ontbreken, bijvoorbeeld de screensavertab is weggeconfigureerd e.d.). ook de voor windows os obligate virus scanner (mcafee enterprise) maakt een beheerde windows desktop nagenoeg onwerkbaar. er mag bijvoorbeeld niet eens een command boxje opgestart worden of een bat filetje uitgevoerd worden. dat is echt aan het doorschieten in de windows wereld; beheer die het werken met de windows desktop praktisch onmogelijk maakt

toch heerlijk om thuis dan een macbook pro te hebben om bovenstaande beheerde windows ellende weer rap te vergeten :)

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 27 februari 2009 19:05]

Je hebt natuurlijk gelijk dat je op het werk geen aangename ervaring hebt met Windows. Die heb ik ook niet. Ik ben van mening dat ik meer vrijheden zou moeten hebben, maar tegelijk weet ik ook waarom ze die vrijheden afnemen. Als je elke gebruiker maar alles laat doen dan heb je per dag x-aantal telefoontjes naar de support meer, dus dat kost het bedrijf lekker veel geld (handig in tijden van crisis). Dus jij weet goed genoeg dat ze terecht beperkingen opleggen.

Om dan thuis die ellende snel te vergeten heb je niet meteen een macbook nodig hoor :) Ik doe dat met een laptop waarop Vista voorgeïnstalleerd kwam, en daardoor vergeet ik ook die beheerellende. In ieder geval kan ik wel zeggen dat ik met deze combinatie - Laptop + Vista kan zeggen: BSOD wat is dat? :) Nog geen halve blue screen gehad, en 1 keer wel gehad dat laptop niet meer startte, maar dat was na 20 minuten opgelost met hersteltools van Vista zelf, niet noemenswaardig dus. BTW... ik deel je mening ivm McAfee, begrijpt iemand dat deze nog op zoveel plaatsen draait? McAfee heeft op het moment toch niet zo'n denderende naam....
Blue screens duiden bijna altijd op hardware problemen.
@Xenan
Waar baseer je dat op?

Microsoft ZELF geeft al aan dat zo'n 40% van de BSOD's door 3rd party DRIVERS veroorzaakt wordt.
Drivers dus en geen faulty hardware.
Xenan liet zich allicht iets onhandig uit, door iets te generaliseren.

Het gros van de BSODs wordt veroorzaakt door de drivers welke de hardware aansturen. Kun je het dan een hardware probleem noemen, ja want het is niet de software (lees: applicaties die je gebruikt op je computer) die de problemen veroorzaakt.
Idd,

Ik draai nu ook Windows 7 beta en probeerde na een succesvolle installatie van Windows Vista 64 bit drivers voor m'n nVidia 8800GTS ook even die voor m'n nVidia chipset. (790i SLI)
Dat ging prima behalve met de IDE/RAID drivers die er bij zaten.

Toen ik vervolgens opnieuw moest opstarten kreeg ik een mooie BSOD flits en resette de PC zich weer.
Dus maar even F8en en 'restore last good known configuration' draaien.
Daarna deed ie 't weer perfect.

Misschien dat hier nog wat aan gedaan word of dat er gewoon specifieke Windows 7 software voor komt.
Maakt verder gelukkig niks uit voor de werking van Windows aangezien Microsoft ook haar eigen drivers heeft voor IDE/RAID. ;)
Dat vind ik wel heul verdacht dat je alleen als er haast is een BSoD krijgt. Want als er wat af moet dan krijg je de neiging om veel naast elkaar te gaan doen?

En nou heb je een andere laptop en zijn de 'Vista' problemen weg?

Er worden hééééééél veel hardware problemen op de OS afgeschoven. Zo ook met Vista en zo zal dat ook gaan met Windows7. Kijk hier maar eens, er zijn inderdaad wat bugs, maar het meeste is hard/firmware.

Maar juist door een OS te blijven ontwikkelen krijgen we steeds beter inzicht in de methodes om dat soort problemen in kaart te brengen.

ps. Explorer.exe crasht ook op win7 weleens, althans dat deed het, heb het probleem gevonden: een brakke netwerk driver van de AV, verder is de nvidia driver die ingebakken zit niet al te best. Met c:\windows\system32\verifier.exe kan je veel in kaart brengen. Als je die inschakelt en alle drivers probeert te verifiëren en je krijgt een blue screen is het bijna zeker een driver fout.
Aangezien de halve wereld nog op 32-bit besturingssytemen werkt is ram nog niet in overvloed maar houdt zo bij de 3 gig op.

Mensen storen zich aan vista omdat het niet de nieuwe 'wouwie' is. een gelikte interface? ja, maar dat hadden apple en linux inmiddels ookal voorhanden, xp liep hopeloos achter. En is er nagedacht over goede user scenario's? Alleen door apple.

uac? dat je af en toe je wachtwoord moet intikken of toestemming geven is okay, hadden apple en linux ook al, maar uac is slecht uitgevoerd. wat gaf vista ook alweer dat zo nieuw en fantastisch was dat het de nodige nieuwe hardware verantwoordde? imho, niets. /rant

[Reactie gewijzigd door brabbelaar op 1 maart 2009 00:55]

Omdat het gewoon een factor 10 minder reactief is. Ik ga weer terug naar xp omdat ik het beu ben dat IE 3 keer per dag vasthangt, daarna taakbeheer, ik 10 seconden moet wachten voor ik iets kan typen na het openen van notepad, games gewoon minder presteren, oudere hardware idem. Met het kijken naar het ronddraaiend cirkeltje heb ik inmiddels genoeg tijd verspild.
Driver problemen zijn volgens mij toch echt meer de schuld van zeer nalatige fabrikanten van hardware.....

UAC kun je uitzetten...

Het feit dat Vista meer gebruikt dan XP maakt het nog niet slecht, hoewel dit wel beter had gekund inderdaad.

Wat is er precies zo onveilig aan Vista als ik vragen had? Ik heb nog nooit een virus infectie of andere rommel gehad op mijn Vista pc met virusscanner...
Kennelijk ben jij degene die er niet zo vaak achter zit, anders had je er toch wel wat meer kennis van.

- Driver problemen voor antieke hardware misschien, verder heb ik zelfs op de x64bit versie geen enkele driver problemen opgemerkt.
- UAC is ook niet zo'n probleem, het went erg snel.
- Resource vreter... tsja, was XP ook toen het net uit was, toen klaagden de mensen net zo hard als nu met Vista.
- Onveilig? Sorry hoor, maar Vista is het veiligste Windows OS dat er is. Veel veiliger dan XP.

Van de week naar een Seminar geweest voor 2008 Server R2, kregen we ook wat dingen van Windows 7 te zien. Moet zeggen dat het best indrukwekkend was. Denk dat Windows 7 toch wel meer het "wow" gevoel gaat geven dan Vista dat had moeten doen.
Nou sorry hoor maar ik heb ook nooit last van Virusen op Mijn Vista X64 Utimate.

Ook nooit vast lopers en hij loopt bij mij beter dan XP, en ik kan mooie DX10 spellen
spellen, en dat kan absoluut niet met XP, als je een Geforce 8 SLI of Geforce 9 SLI of
Geforce GTX 200 model hebt en geen vista op je computer heb staan ben je stom bezig.

Vooral omdat de Geforce 8, 9, 200 kaarten allemaal DX10 kaarten zijn, zelfde met Ati,
Zo als de HD3870 en X2 en HD4870 en X2.

Er zijn al aardig wat spellen met DX10 in hem, en dat ziet er een stuk beter uit dan DX9.

Test het zelf maar, zie je duidelijk het verschil.
Die drie zijn geen Windows OS-en. Vista wel, en ja, Vista is (Op 7 na) het veiligste Windows OS wat er bestaat. 7, echter, gaat denk ik Vista totaal onnodig maken. Wat een heerlijik OS is dat! Nog nul crashes gehad, een veel prettigere UI, en het voelt allemaal veel beter dan Vista en vooral het antieke XP.

9 jaar oude OS-en op 1 jaar oude hardware is geen porem.
Volgens mij zit jij niet zo vaak achter je vista bak.

1. Driver problemen. Op welke hardware doel je hier, bejaarde hardware en/of gespecialiseerde hardware? Op hardware van 2-3 jaar oud zal vista idd voor een poweruser niet lekker lopen. Voor mijn opa en oma werkt het echter goed op een systeem van bijna 3.5 jaar oud. simpele gevoelskwestie denk ik.

Ik ik heb Vista op 3 systemen draaien c.q. gedraait

Sys 1 Vista Ultimate 64 bit

Core 2 Duo E6400, 6GB ram, Gigabyte P35-DS4, 8800GTS 320Mb, onboard apparatuur aan (lan/sound, raidchip) met 2x velociraptor en 2 normale WD schijven 7200 >> Totaal geen drivers problemen

Sys 2 Vista Ultimate 64 bit

Core I7 920, 6GB ram, Gigabyte X58-UD5, Geforce GTS260 216 shaders, Creative X-Fi Fatality Titanium PCI-E, onboard lan, 2x veloliraptor en 2 normale WD schijven 7200 (inderdaad, upgrade gedaan op bovenstaand systeem) Geen driver problemen

Sys 3 Lenovo Thinkpad T61 Vista business 32 bits > Geen driver problemen

Randapparatuur: Logitech G15 Generatie 1, Logitech G9, Ipod nano 2nd gen, Xperia X1 en een HP2600n color laser > Ook geen driver problemen.

UAC > Net na een install kan het idd vervelend zijn. Echter na install ghost image gemaakt van een kale install met basis software (verder nog niet gebruikt uiteraard, en dus niet vervuild) en je hebt er bijna nooit last meer van, plus punt van UAC het verhoogd de veiligheid iets bij dom doorklikken en niet opletten.

Resource vreter: Vind ik erg meevallen, bij een uptime van 10 dagen nu op mijn system is 4.23GB geheugen in gebruik, dit lijkt veel echter het grootste gedeelte is cache, het vertraagt het systeem absoluut niet, wanneer het geheugen echt benodigd is zullen resources dan ook vrijgemaakt worden. Neem bijvoorbeeld World of warcraft, wanneer ik deze start nu gebruikt deze 1GB geheugen in de taskmanager, echter het geheugen gebruik zal gaan van 4.23GB naar 4.4GB, ergo WoW is dus of gecached omdat ik dit vaak start, of resources worden direct vrijgemaakt. Resourmanagement in Vista vind ik beter dan in XP zeker op zwaardere systemen.

Onveilig > Dit punt begrijp ik niet echt, zeker niet als je het vergelijkt met XP, vista is gewoon veiliger dan XP ooit geweest is.
je mist het punt hier.

als je een P4 2.0GHZ pakt met 512MB geheugen.

Instaleer je daar XP op loopt het soepel.
Installeer je daar Vista op ben je langer bezig met wachten dan iets te doen.
Instaleer je daar Windows 7 op loopt het soepel.

Je kunt hiermee van XP naar windows 7 overstappen zonder nieuwe pc, wat bij vista echt niet kon.
Windows Vista is nooit bedoelt om op die hardware soepel te draaien. Dat jij dat verwacht, is wat anders dan of het zo bedoelt is.
Dat Windows 7 daar nu wel soepel op draait is alleen maar mooi meegenomen...
neem een PIII 600 met 256MB RAM, zet daar windows 98 op, dan draait hij soepel.
zet daar ME op, dan is het een hel (duh), zet daar XP op en dat gaat, zet daar XP SP2 op en euh, dat is niet meer te doen hoor ;) Tot... je gewoon wat geheugen bijsteekt :)

Het is altijd zo geweest dat het voor een "nieuwe" windows een "nieuwe generatie" pc nodig had. Ook zo met Vista. Je hebt gelijk dat Vista enkele performance-issues kent (en MS heeft er gelukkig al heel wat gefixt ook) maar imho situeren die zich niet bij de minimum requirements. Het probleem is eerder de bij momenten erbarmelijke diskperformance en de soms ongelukkige timing van onderhoudstaken (indexering, automatische defragmentatie, windows defender,...)

Die diskperformance maakt het intensief swappen inderdaad rete-traag, zodat jouw pc'tje met 512 MB RAM meer kraakt dan werkt. Maar 512 MB is dan ook de minimum requirement voor Home Basic ;)
En waarom Windows 7 zoveel beter zou draaien op deze bak? geen idee eigenlijk: de requirements voor windows 7 zouden net als voor Vista Home Premium 1GB worden. Ik denk dat die performancewinst eigenlijk voornamelijk overroepen is: Windows 7 is hooguit een Vista SE, waar men dus wel degelijk een aantal performancetweaks gedaan heeft en aan de looks heeft gesleuteld, maar komt wel weer een paar jaar later uit en wordt dus "by default" met snellere hardware geleverd.
Volgens mij (opgepast: speculatie) is Vista voornamelijk te snel gelanceerd: de hardware was er gewoon nog niet helemaal klaar voor. Maar de wereld had al zo lang gewacht, en MS kon geen features blijven schrappen, dus werd er gewoon gereleased. En waren de verwachtingen voor Vista ook niet veel te hoog gespannen? Dat terwijl Windows 7 eerder afwachtend onthaald wordt...
Ja hee daar zeg je wat he, zelfs XP draait sneller met min 1024MB.

En er staat ook niks voor niks dat je min 1024MB nodig heb voor Vista, en beste is 2048MB
of meer.

En als je hem upgrade naar 2048MB DDR2 wat tegenwoordig niks meer kost, en niet
Aero aan zet en ook de rest op minder mooi uiterlijk zet, (je kan heel veel dingen ui zetten)
dan loopt hij zo goed als net zo snel als XP op 2048MB.

Test dat maar is.
Een KALE Windows 7 draait wellicht OK op 512MB, maar je moet er verder echt niet mee gaan werken.

Zet er voor de lol maar eens een zootje applicaties op, met name van die leuke met hun starter apps, waar met name Adobe een handje van heeft. Office erbij en dan nog eens kijken. Dan loopt het echt voor geen meter meer.

Dan investeer je 30 euro in 2 GB geheugen en je bent weer boven Jan.
Ik zit elke dag achter vista. en heb er ook amper problemen mee.
waar ik me nog het meest aan erger is het trage quick menu
elke dag urenlang op vista pc, nooit een probleem, hoe iedereen erbij komt ik heb geen idee maar Vista is natuurlijk wel bedoeld voor een up-to-date systeem, als je die hebt dan maakt dat "resourcevreten" niets uit, ik heb met 3 games open nog steeds de helft van mn ram over en ik heb een 32bit versie van vista
Of je neemt geen oude bak, maar een recente PC en je hebt nergens last van.
Dan zit je wss. niet zo heel vaak achter je bak met vista?

Driver problemen, UAC, Resource vreter, onveilig etc.
Door andere posters zijn hier de Driver problemen en de UAC al voldoende weerlegd. Over resource vreter wil ik nog wat toevoegen:

Windows Vista gebruikt grote gedeeltes van het vrije geheugen voor caching doeleinden. Moderne Linux kernels doen overigens precies hetzelfde. Ze houden zoveel mogelijk zaken in de buffer cache en houden dus zomin mogelijk memory doelloos vrij. Als ik op mijn Ubuntu 8.10 bak na enkele dagen draaien naar het memorygebruik in top kijk zie ik ook dat vrijwel al het geheugen in gebruik is. Dat is dus een feature, maar wederom geldt: onbekend maakt onbemind. Als je met je XP ogen hiernaar kijkt denk je dat er iets goed mis is...

[Reactie gewijzigd door resma op 27 februari 2009 22:03]

Inderdaad. Wat kost 4 GB ram tegenwoordig? Niets! Wat heb je er in godsnaam aan als je 300 van je 4GB in gebruik hebt.. Ik schrik niet van 2 a 3 GB in gebruik.

Ik moet zeggen dat ik ondanks dat toch XP prefereer, feeling met dat OS is gewoon beter. Ik draai XP (rare keus) vooe gaming momenteel naast een Mandriva installatie :)
Dagelijks achter pc en totaal geen problemen.
UAC is er juist om het systeem veiliger te maken, als jij dus last hebt van UAC schakel je het gewoon uit.
Dan krijg je niet telkens die irritante melding voor elke handeling die iets in de vista config verandert maar is om die reden dan minder veilig.
Mijnsinsziens nog steeds veiliger dan voorgaande versies.
Wat overigens niet betekend dat je geen antivirus scanner meer nodig hebt.
Drivers moeten de hardware makers schrijven, hoe is dit Microsoft's fout? Niet, dus dat kan je al doorstrepen. Met UAC is opzich niks mis, alleen vrij onhandig. Resource vreter ja, maar als je een beste bak hebt staan merk je het niet echt. Onveilig is het zeker niet, ook uit onderzoek blijkt dat het juist veiliger is dan Windows XP en helemaal niet onveilig is. En omdat jij met jou hardware problemen hebt betekend niet dat anderen weinig achter hun bak met Vista zitten. Ik zit dagelijks achter verschillende Vista bakken en heb bijna nooit problemen. Vaak is het gewoon oude hardware met slechte drivers (die door de hardware makers niet goed worden onderhouden).

Ik vind wat jij er neer hebt gezet dus ongeveer pointless.
Pff ik werk vanaf het begin al op vista, wel met een toentertijd nieuw gekochte computer.
Het enige probleem dat ik ben tegengekomen is dat mijn 10 jaar oude logitech webcam het niet meer deed.
Verder ben ik het met je eens dat vista beter had gekund: het zit soms gigantische te lezen/schrijven van de HD. Gelukkig is dat goed te beperken door de dagelijkse system backup en spywarescan uit te zetten.
Over de veiligheid ben ik het niet met je eens. Ik denk dat je beter vista dan xp aan een computer-noob kunt geven mbt veiligheid. Noem anders eens een voorbeeld; ik ben benieuwd.
Drivers moeten je fabriekant maken, bij mij geen problemen.
UAC kan je uitzetten,
Resources vreten alle programma's, tegenwoordig is vista sneller dan xp (weet ok niet waarom maar het is waar),
onveilig is het niet, veiliger dan xp en het ligt nog steeds bij de gebruiker wat voorn shit ze installen,

ect. zoveel problemen zijn er niet, het is alleen jammer dat niet alles compatable is.

ik denk dat windows 7 compatable is met alles waarmee vista compatble is, plus een beetje.

Edit: Ik was blijkbaar niet de enige die zoiets zecht :)

[Reactie gewijzigd door GamingZeUs op 28 februari 2009 16:17]

heb jij vista dan geinstalleerd op een Slot 1 Pentium II 350 draaien dan ofzo???

vista mag dan mss wel iets langzamer zijn dan XP.. maar je krijgt er veel functionaliteit voor terug.. en met een dualcore met 2gig.. maakt het toch allemaal geen drol meer uit
Het menu vind ik onoverzichtelijk, geef mij maar Xp menu of een optie dat je kunt kiezen.
UAC, paswoord vragen 1 keer per sessie/dag en voor de rest altijd openen, voorbeeld: (k)ubuntu.

Nog altijd geen WinFS?
UAC kun je afzetten en menu kan je naar xp aanpassen.
Mijn vriendin draait Vista, ik gelukkig niet. Enkele puntjes
voor SP1:
- muziek afspelen vertraagde je netwerk snelheid
- een bestand kopieren duurde vele minuten, uren of zelfs "dagen"

Na SP1:
- een bestand kopieren naar bv een usb-stick duurt nog altijd langer dan bij mij en het gebeurt zelfs dat het "bezig met kopieren"-venstertje gewoon hangt.
Verder is de draadloze verbinding niet stabiel: het netwerk wordt gevonden, maar "er is alleen lokale toegang", terwijl "internet toegang" een minuut op zich laat wachten.

Als een bestand kopieren al moeilijkheden oplevert, wil ik niet eens weten hoe de rest draait.

Microsoft zou beter eens zijn Chief Directions buitengooien (degene die zegt welke kant het op moet gaan). Mensen houden niet van verandering, dat is probleem 1.
probleem 2 is dat als je product slechter presteert op vitale zaken dan de voorganger je het publiek ook niet mee krijgt

zoals die uac: de idioot die dat uitgevonden heeft zou ik graag eens ontmoeten..
dé oplossing voor het "onveiligheids" probleem van Windows is simpel op te lossen:
voor elke applicatie/service laat je mij kiezen wat het mag doen. Zet groepen op en geef opties: programma mag:
- in eigen directory schrijven
- in andere dirs
- in windows dir
- te specifieren
- register local machine schrijven/lezen
- register user
- windows files wijzigen
- windows configuratie wijzigen

enz. Laat kenners alles aanduiden dat ze willen en maak voor gewone gebruikers een groep "weinig rechten", "meer rechten", "veel rechten" en "als je dit kiest kan het programma je computer verkloten"

+ geef een optie om nadat het programma gesloten is alle wijzigingen die het deed terug te draaien.

Zoiets kan toch elk kind verzinnen? Dat zou handig en veilig zijn. Een optie om de user default zonder rechten te draaien en dan "run as administrator" geven is niet veilig. Want je weet niet wat het programma doet. Dus : limiteer de mogelijkheden van het programma.
//vanaf nu is zo'n systeem dus enkel patenteerbaar door mij ook btw :9

[Reactie gewijzigd door Randmr op 28 februari 2009 11:25]

als ik een Vista 64 met SP1 installeer, en daarna zo veel mogelijk uit zet, ziet het er uit als XP. Als ik dan probeer een filmpje af te spelen met windows media player, dan krijg ik dat niet voor elkaar. 1 frame per 2 seconde op een E6600 @ 3.6GHz, 4GB geheugen en een opgevoerde 8600GT. op windows XP kan ik hetzelfde filmpje gewoon kijken op de normale snelheid.

vista krijg ik nog steeds niet stabiel. seven werkt bij mij veel stabieler dan een volledig geupdate versie van vista, en is even snel als XP. Vista blijft traag en omslachtig, dus van mij hoeft het niet.
Misschien moet je maar eens je PC deftig leren installeren.
Het feit dat win7 alles direct ondersteunt is omdat er al meer drivers standaard inzitten voor nieuwe hardware.

Je probleem ontstaat door allerhande zaken af te zetten, lijkt me logisch dat het probleem dan bij jou ligt, mijn systeem is zelfs trager dan het uwe en mijn vista x64 draait als een zonnetje.
Dat lijkt me sterk en ik zou als ik jou was even alle drivers etc controleren. Mijn configuratie is nog minder (Athlon 64 x2 4400, 2 GB Ram en een 8600GT) en ik kan hier zelfs full-HD films kijken (..verspreid over 2 17'' schermen:D!).

Misschien even nagaan of je ook echt daadwerkelijk de 64bits drivers hebt geinstalleerd ipv 32 bits
Dat is vreemd dan, want mijn Vader heeft een PC (zelf voor hem gemaakt) en daar doet vista het perfect op, lekker snel, net als XP, soms beter zelfs. Hij is meer dan 3 jaar oud.

Spects: MB: K9N SLI-F nForce 570, CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+ AM2,
Memory: 2048MB DDR2 800MHz, en een Geforce 8600GTS, en Windows Vista
X64 Ultimate SP1.

En het is ook handig voor jou om Media Player Classic Home Cinema (GPU accelerated)
1.2.908.0 te downloaden dan gebruik hij nog maar bij het afspelen van films 1 a 2% CPU.

Bij zelfs Full HD films, dus jij doet toch echt wat fout.

http://downloads.guru3d.c...rated)-download-2174.html

En voor hoe je hem moed instellen en hoe alles het beste werkt kan je hier er alles over lezen.

http://guru3d.com/article...ovies-over-the-gpu-guide/

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 27 februari 2009 21:29]

Misschien heeft 'traag en omslachtig' (zoals jij het noemt) iets te maken met het feit dat je je proc op 150% hebt geclockt en waarschijnlijk hetzelfde doet met je videokaart. Als je dat idee combineert met slechte, verkeerde of incompatible drivers....tja, dan is Vista echt veel slechter dan XP. 8)7
ja precies, dat is ook wat ik nou probeer uit te leggen.

Vaak rotzooien mensen met hun hardware en installeren slechte drivers of installeer de
drivers verkeert, of zelfs vergeten de restanten van de drivers er af te hallen met driver Sweeper of zo in savemode.

Of staat gewoon de Windows partitie vol met troep, wat ik gehad heb met mensen.

Hun Windows XP deed 10Min om op te starten, ik Formatteerde de HD en zetten toen Vista
op en binnen 1 minuut was Windows geladen

Dat zijn vaak de dingen waarom een computer slecht loopt.
hier vista 64 bit home premium met 2gb, core duo 1,83 ghz, 2 gig en zonder problemen 1080p afspelen. en niet eens een deftige kaart.
Eén fame per twee seconden? Ik geloof er weinig van dat je zo'n slechte prestatie zou hebben. . .

Maar wat ik echt ongelooflijk vind is dat je durft te beweren dat dat aan Vista ligt!
Kom op zeg! Je zit hier op tweakers. Iedereen weet dat zoiets niet normaal is, en dat er dan iets anders aan de hand is.

Dan heb je ergens een driver conflict, of je hebt iets verkeerd geconfigureerd. Of bij het 'zoveel mogelijk uitzetten' iets flink verneukt...
tjah, de core zou zijn herschreven volgens eerdere berichten, resources zouden naar beneden gedraaid zijn. Dus als microsoft nakomt wat ze beloofd hebben zou de RC1 vrijwel net zo snel als de beta zijn. En dus natuurlijk de officiele release straks ook.
De core herschreven? Dat was Vista. 7 is een doorontwikkeling. Aan de core is niet zo veel veranderd dit keer.
Fout, men was van plan de core aan te pakken in Vista maar is uiteindelijk (door financiele sh*t en te lang duren van ontwikkeling) gewoon blijven plakken op XP gemodificeerde kernel. Windows 7 heeft dan heel wat minder gemeen met XP dan vista heeft.
bron?

Volgens mij is het gewoon op vista based.

nieuws: Ballmer: Windows 7 is Vista, maar dan beter


http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7
Unlike its predecessor, Windows 7 is intended to be an incremental upgrade from Vista, with the goal of being fully compatible with device drivers, applications, and hardware with which Windows Vista is already compatible.
De opvolger van windows 7 zou toch een nieuwe core krijgen?
Grote kans dat het allemaal sneller wordt, helemaal als de RTM klaar is.
Dan kan alle debugging- en trackingsoftware eruitgehaald worden :)
Een andere opvallende aanpassing aan het nieuwe OS is de toevoeging van de mogelijkheid om met behulp van de Windows-knop door geopende Quick Launch-items te navigeren. Als Internet Explorer bijvoorbeeld actief is en het IE-icoon het eerste icoon in deze toolbar is, dan zorgt de combinatie Windows-knop+1 ervoor dat de gebruiker direct naar IE overschakelt. Als Windows-knop+er
meerdere vensters van IE actief zijn, dan kan de gebruiker tussen deze vensters schakelen door de Windows-knop in te drukken en de 1 meerdere keren aan te slaan
Ik heb laatste alinea nu al 3x gelezen, maar nog steeds snap ik hem niet.. dus wat nu mogelijk is met de nieuwe windows+combo toets... of zit er een tikfout in die ik 123 niet zie??

[Reactie gewijzigd door SYQ op 27 februari 2009 16:26]

Als Windows-knop+er meerdere vensters
Ik denk dat het gedeelte 'Windows-knop+' ertussen uit moet.
De alinea was wat brak :) :$ De functie kun je vergelijken met alt-tab maar dan met de quick launch-items.
Laat het mij uitleggen :)

Je hebt bij de taskbar van Windows 7 Quick Launch icoontje. Je kan aan de hand van een open programma het programma "pinnen" op de taskbar, zodat je het snel kan starten acheraf. Of je kan het programma er naartoe slepen, om het toe te voegen.

Nu, elk programma wordt genummerd van links naar rechts.
Dit wil zeggen dat met de combinatie WINdowstoets+ bijvoorbeeld 1, de eerste Quick Launch icoon geactiveerd en opgestart wordt.
Stel nu dat icoon 1 Internet Explorer is, en er meerdere Internet Explorer vensters open staan. Dan kan je doormiddel van meermaals op WIN+1 ( de toets om eerste Quick Launch programma te starten ) wisselen tussen de bestaande Internet
Explorer vensters.

En dit zo verder tot het 10e quicklaunch programma waarschijnlijk, dan zijn de cijfers op :)

Ik hoop dat dit het een beetje verduidelijkt ;) Tenzij er je iets anders onduidelijk was :)
...wel wat ja. Alleen begrijp ik uit de tekst dat het Windows-toets + 1 is. Als je dus het derde item in de quick launch wil hebben druk je op de windows-toets en vervolgens 3 keer op '1' (maar blijf wel de windows-toets ingedrukt houden). En wil je het 13e item hebben dan druk je dus 13 keer op 1... Denk ik... :+

[Reactie gewijzigd door Mesjefskie op 27 februari 2009 16:48]

Nee dan druk je op Windows toets plus 3. Je wilt namelijk de derde applicatie in je quicklaunch opstarten.

Als dat Word is en je hebt twee documenten open dan schakel je met WIN-3 naar het eerste word document en met WIN-3-3 naar het tweede word document.
Nee, als je het derde item wilt hebben druk je op Windows-toets + 3.

Iets langer voorbeeld om het duidelijk te maken, stel je hebt drie icoontjes in je quick launch, IE, Word en Excel (om het maar lekker MS te houden :p ). Met Win + 1 ga je naar IE, met Win + 2 naar Word en met Win + 3 naar Excel. Als je drie IE vensters open hebt staan kun je door de verschillende IE vensters bladeren door herhaaldelijk op Win + 1 te drukken. Om bijvoorbeeld door je Excel vensters heen te bladeren druk je herhaaldelijk op Win + 3.
Zie elke Win+nummer maar als een Alt+Tab specifiek voor de vensters van die ene applicatie.

Voor zover ik hier kan zien is het niet mogelijk om rechtstreeks naar het 13e item te gaan (al zou MS natuurlijk met Ctrl, Alt en Shift combo's nog een trucendoos open kunnen trekken (of dat erg gebruiksvriendelijk is kan ik niet zeggen)).
edit:
Oh sorry, wat Cyberfly hieronder dus ook al zegt.

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 27 februari 2009 16:58]

Ik denk dat je dan eerder op Windows-toets + 3 moet drukken. Het is echter zo dat als je meerdere instanties van een quicklaunch icon hebt open staan, dat je meerdere malen op dezelfde nummer moet bashen. Als je 2de quicklaunch bijvoorbeeld firefox is: je klikt elke keer op dit icoontje om een nieuwe firefox te openen. Je zal dan zien dat de firefox instanties zich zullen opstapelen op dit quicklaunch icoontje. Als je dan wilt switchen tussen deze firefox-instanties zal je windows-toets + 2 moeten indrukken, en de 2 herhaaldelijk moet indrukken en loslaten.
Probeer dit allen maar eens aan je opa uit te leggen :+

Kijk, dat wij tweakers en developers gebruik maken van toetsencombinaties oke, maar ik denk dat het groet gros van alle windows gebruikers nog niet eens geloven dat ze windows alleen met een toetsenbord kunnen besturen, ze zijn al blij dat ze met de muis overweg kunnen...

Wat ik niet begrijp is dat microsoft heel hard moeite doet hun OS te verbeteren, maar Internet explorer nog steeds de meeste buggie ongebruiksvriendelijke en vervelende browser voor webdevelopers is...
Ik werk nu al bijna 10 jaar als webdeveloper, en hoeveel extra code ik moet toevoegen en css tweaks en hacks moet uitvoeren om een webpagina in zowel IE als in de rest van de browsers precies hetzelfde eruit te laten zien is frustratie nummer 1. 8)7

Elke browser interpreteert de code goed behalve IE... waarom?!!?? Omdat microsoft zich te goed voelt omdat toch 80% van de webpagina's bekeken wordt in IE?
Klinkt een beetje alsof je nog geen kennis hebt gemaakt met ie8. Daarin is het nog niet perfect, maar het scheelt voor een web-developper wel weer een hoop kopzorgen. Enige is dat het nog jaren duurt voordat pre-ie8 bijna niet meer gebruikt wordt...
Ik moet je gedeeltelijk gelijk geven. IE8 ondersteunt de standaarden veel beter dan zijn voorgangers (nog steeds niet perfect, maar het is een grote stap vooruit). Ik werk nu al bijna een maand met windows 7, maar qua gebruiksvriendelijkheid en overzichtlijkheid is IE8 RC1 echt verschikkelijk. De browser is nog steeds trager dan zijn concurenten, en de browser ziet er eerder rommelig dan overzichtelijk uit. (..gelukkig voor mij is er google chrome, wat een prachtig stukje software!! haha)
Feits is ook dat je opa er geen (of zeer weinig) belnag bij heeft een OS eeficiënt te gebruiken. Maar dat gekdt alvats niet voot jij en ik, en miljoenen andere kantoorgebruikers die massa's acties en dus tijd en "effort" kunnen sparen door een efficiënt te gebruiken GUI.
Features als deze zijn er niet op gericht om je opa op weg te helpen, maar wel voor een select doelpubliek van powerusers die misschien wél gaan gebruiken!
Ik gebruike win-e win-d en een hoop andere continue, ik hou van het snelzoeken venster in mijn vista startmenu, etc etc Ik zou kwaad spreken van MS mocten ze één van deze features slopen. Wellicht denken er na de release van Windows 7 een aantal gebruikers net zo over deze feature :) Er wortd op het net althans goed op gereageerd!
Het klinkt als een soort ''alt + tab'' functie die het snel start menu gebruikt.
Stel dat jou snel start er zo uitziet: 1: IE 2: Word 3: Google Maps.

Zit je in Google Maps en wil je naar IE dan druk je dus op ''windowsknop + 1 ''.

Je zit in Google Maps en je hebt twee keer IE open staan en je wilt naar de 2e IE dan druk je op ''windowsknop + 1 + 1 ''. (Dus twee keer op 1 drukken.)

Je zit in Word en wilt naar Google Maps, druk op ''windowsknop + 2 ''.

Volgens mij gaat het op bovenstaande manier werken. Ik kan er niets anders van maken. :P
dit heeft vista ook
Dit heeft vista dus niet.
Wat vista dan wel weer heeft (als je de aero hebt draaien) is als je windowsknop + tab indrukt hij zoals Alt+tab door de programma's bladert maar dan in het 3D-view.
Uhu... Koel.. Weer wat geleerd.. Ik dacht dat ik ze onderhand allemaal wel kende... Maar in Vista werkt het ook jah... Beetje jammer alleen dat je er zo weinig aan hebt voor het Task-Switchen.. Het enige wat het in Vista doet, is task-starten... Klein verschil. Laat Windows7 maar komen hoor... De public beta viel bij mij wel in de smaak.
Hierop is dus nu een toevoeging gemaakt voor de rc van Windows 7. Het lanceren van programma's uit de quick launch is er in vista inderdaad ook al.
Goed om te horen dat UAC een heel stuk verfijnder is, geen geklooi met onnodige meldingen en toch nog de veiligheid die het hoort te bieden.
Als de RC1 stabieler is dan Vista 64-bit toen het uitkwam, dan zit het wel goed.
Het is op het eerste gezicht qua looks net iets smoother dan Vista, eigenlijk geldt dat voor alles..het is net iets beter. ;)
Dat over de windows knop zit ook al in vista. Als ik op mijn pc windows-toets + 1 doe, gaat mijn scherm naar bureaublad (dat is de eerste quicklaunch). Dus dat is niet nieuw?
dze functie is uitgebreid. Je kunt nu ook door je quick launch applicaties browsen.

Dus Windowstoets-1 zal door alle instanties van applicatie 1 browsen. Denk aan bv IE
Nee, het is nu zo, dat als dat programma al is gestart, dat dan dat programma naar voren komt.
het nieuwe besturingssysteem zo aangepast dat een laptop die tijdens het afspelen van content in de slaapstand wordt gezet, daar bij het ontwaken zonder meer mee verder kan gaan.
Hoe is dit nieuw of bijzonder? Dit doe ik ook met XP. Als de batterij leeg is gaat hij automatisch standby (of slapen) en als ik hem weer aan doe gaat de film verder waar hij was (of het nou youtube is of een avi). Alleen irritant dat de film direct verder gaat terwijl ik nog niet ben ingelogd.
En dat ie ook weigert om het volume uit te zetten, soms ben je andere locatie waar het niet meer gewenst is dat ie auto verder speelt. Hoe zouden ze dit aanpakken?
Een andere opvallende aanpassing aan het nieuwe OS is de toevoeging van de mogelijkheid om met behulp van de Windows-knop door geopende Quick Launch-items te navigeren. Als Internet Explorer bijvoorbeeld actief is en het IE-icoon het eerste icoon in deze toolbar is, dan zorgt de combinatie Windows-knop+1 ervoor dat de gebruiker direct naar IE overschakelt. Als er meerdere vensters van IE actief zijn, dan kan de gebruiker tussen deze vensters schakelen door de Windows-knop in te drukken en de 1 meerdere keren aan te slaan.
Dit kan al min of meer in Vista... niet echt nieuw dus

[Reactie gewijzigd door JelleDamen op 27 februari 2009 16:37]

Ja, maar het is een beetje uitgebreid ten opzichte van Vista/7Beta. Wel nieuw dus.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013