Hoofdcategorieën

Vlamingen willen .vla als alternatief voor .be

Door Olaf van Miltenburg, vrijdag 4 juli 2008 16:27, views: 18.689

De Vlaamse regering wil een topleveldomain voor Vlaanderen laten registreren, zodat Vlaamse webadressen in de toekomst mogelijk niet alleen op .be maar ook op .vla kunnen eindigen.

Minister-president Kris Peeters heeft het Vlaamse parlementslid Mark Demesmaeker donderdag laten weten dat de regering de mogelijkheden voor een Vlaamse .vla-extensie onderzoekt. Die mogelijkheid dient zich aan nu de Icann het plan groen licht heeft gegeven om het aanmaken van nieuwe generieke tld's vrij te geven.

De Vlaamse overheid praat al langer over een eigen domeinnaamextensie. Nu de plannen van de Icann doorgang lijken te vinden, zal de introductie van .vla voor een groot deel een kwestie van voldoende financiële middelen zijn. Onduidelijk is namelijk nog hoeveel het verkrijgen van de extensies gaat kosten; mogelijk komt er een veilingssysteem. Als de laatste versie van het plan door de Icann goedgekeurd gaat worden, kan het aanvragen van nieuwe gtld's al in het tweede kwartaal van 2009 van start gaan.

Diverse steden en regio's hebben de Icann al laten weten interesse te hebben in een eigen topleveldomein, zoals Berlijn, Parijs en Catalonië. Begin deze week werd duidelijk dat ook Friesland een eigen extensie ambieert. Die provincie schat de kosten voor de invoering van de .frl-extensie op 60.000 euro. In Den Haag heeft Groen Links aan het college van burgemeester en wethouders voorgesteld de domeinnaamextensies .denhaag en .thehague te reserveren.

Volgende 16:48
Vorige 15:50

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

dubbel.vla
hopjes.vla
slagroom.vla

ja ik zie er wel wat in :)

koeien.vla? 8)7

Ik vind het eerlijk gezegd maar een onzinnig voorstel. Er worden nauwelijks .be geregistreerd, laat staan dat er veel mensen interesse zullen hebben in een .vla webadres.


Maakt niet uit allemaal, er zit toch al lang patent op dat domein.

Elke zuivelfabrikant zal je vertellen dat er sprake is van prior art.

Euhm, sorry hoor. Waar haal je dat?

Zie jaarverslag 2007 DNS.BE: http://dns.be/pdf/Annual_Report_nl_2007.pdf

Pagina 6:
In 2007 werden 193 648 nieuwe registraties uitgevoerd, een
stijging met 31,7% tegenover het jaar voordien....
Zie ook pagina 17, "Figuur 5 Evolutie van de domeinamen". Momenteel 802287 domeinnamen, dat vind ik toch goed voor zo'n klein landje :)

(bron http://dns.be/nl/home.php?n=4#2008)

[Reactie gewijzigd door webinn]


Kan me trouwens ook herinneren dat er in 2007 of 2006 een actie was waardoor je bij veel hosts 1 jaar lang gratis .be domeinnamen kon aanvragen. Dat zal dus misschien ook hebben bijgedragen.

dat was in 2005 geloof ik en die zijn allemaal betalend geworden na één jaar, dus dat speelt intussen niet meer

ok, maar als je dat vergelijkt met nederland: januari 2008: 2.7 miljoen

bron: http://www.sidn.nl/ace.ph...Jaarverslag_SIDN_2007_pdf

dan ja, dan doe je het wel slecht :P

Euhm, sorry hoor. Waar haal je dat?

Zie jaarverslag 2007 DNS.BE: http://dns.be/pdf/Annual_Report_nl_2007.pdf

Pagina 6:

[...]


Zie ook pagina 17, "Figuur 5 Evolutie van de domeinamen". Momenteel 802287 domeinnamen, dat vind ik toch goed voor zo'n klein landje :)

(bron http://dns.be/nl/home.php?n=4#2008)
http://www.domainnews.nl/?cat=4

803.000 belgische domeinen in 2007

Ter indicatie..in 2007 waren er 2,6miljoen nedelrandse domeinen

Zelfs als je nederland 2x zo groot rekent als belgië(eerder 3:2), ligt het gewoon ernorm achter en is het terecht dat de conclusie 'er worden nauwelijks belgische domeinnamen geregistreerd' niet eens zo heel farfetched...

Nee, NL is op dat gebied gewoon ver gevorderd. Er zijn maar weinig landscodes die even populair zijn als .nl.
.be doet het gemiddeld, vergeleken met andere 'normale' tlds. .vla vind ik onzinnig, waarom dit bericht gepost wordt is me ook een raadsel, de website ziet er me al belachelijk uit. Beginnen met drie belachelijke vergelijkingen en een magere 6,5k ondertekenaars (ja, 6,5 vlamingen vertegenwoordigen blijkbaar heel vlaanderen). Ziet me er nogal low-level amateuristisch uit.


haleluja!
nl: 2098 registrars. dat steekt ver boven de rest uit!!!

Al twijfel ik licht aan de betrouwbaarheid van de cijfers --> EU: 0 registrars

Nu onzinnig, eens zien hoe de bom barst op 15 Juli. Schrik niet als over enige tijd dit soort mensen ineens als vooruitzienden worden bestempeld.

Voor degenen die het niet begrijpen, volg eens een aantal vlaamse kranten over de communautaire situatie.

Om niet de boel meteen met diverse krantensites vol te spammen, hier een of andere nieuwstrackersite voor vlaamse kranten.

http://krantekoppen.be/

Ik ben benieuwd of ik over 2 jaar Vlaanderen Wallonië of het klein koninkrijk van Brussel verlaat.

Denk niet dat het er ooit van komt, ik zie de Vlamingen straks nog eerder .nl domeinen gebruiken omdat ze dan de 13e provincie zijn.

Je moet er toch ook niet aan denken dat er straks tld's komen als .flevo .zh .fries .limbo enzo? En dan is Nederland nog maar een klein landje, als iedere provincie van ieder land zijn eigen tld wil, zie je door de omen het bos niet meer.

Vlaanderen zou het denk ik als zijn huidige omvang niet slecht doen als onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden. Maar dan wel met zij eigen deel bestuur etc, maar wel als onder van het Koninkrijk der Nederlanden.
Het zou ons als het Nederlands volk zeker een sterke macht binnen Europa maken door de twee zeer belangrijke havens. (Rotterdam en Antwerpen uiteraard.)

Maar ik geloof niet dat de politicie zo'n fusie ooit zouden doorzetten door de vele belangen die er mee gemoeid zouden zijn. OA door de verschillende regels tussen NL en BE die het grote/multinationale bedrijfsleven beter uitkomen. (Het MKB zou er denk ik wel zeer veel baat bij hebben in beide landen.)

Ik meen dat de Belgen dat al ergens in 1830 niet helemaal meer zagen zitten.

Dat komt mede doordat in Nederland de .gov, .edu en .mil TLD's niet worden gebruikt.

Alles moet per se .nl zijn hier...

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_]


Er wordt vergeleken met België, en hier wordt dat ook niet gebruikt: alles .be.

Volgens mij is het bijna uitsluitend de VS die van die tld's gebruikmaakt...

En voor de rest: belachelijk: waarom niet van de eerste keer iedere gemeente, hebben we er meteen 589 + be (als je ook alle deelgemeenten een geeft: 2508+be).

[Reactie gewijzigd door Paretje]


Anderzijds moet je rekenen dat .nl in het buitenland de reputatie heeft "neem een willekeurige naam, zet er .nl achter en je komt bijna gegarandeerd op een pornsite". Dan moet je je afvragen: hoeveel individuele ondernemingen hebben er effectief 1 of meer domeinnamen.

off-topic
Het is overigens koeienvlaai....

on-topic
Ik vraag me af of het een verstandig besluit is. Je wilt je herkenbaar maken voor de rest van de wereld, maar hoeveel Amerikanen (bijv.) weten van het bestaan van Vlaanderen (niet negatief bedoeld, ik draag Vlaanderen een zeer warm hart toe). Een extensie waarin in ieder geval ook België (Be) voorkomt lijkt mij dan zinvoller.

Ook moet je je afvragen of het wel allemaal zo zinvol is dat die steden zich als een dolle dwaas op die extensies werpen. Vraag een gemiddelde Amerikaan naar de hoofdstad van Nederland en je krijgt Kopenhagen als antwoord (ligt toch allemaal vlak bij elkaar). Natuurlijk is het een "gratis" reclame voor de stad, maar zou je er meer toeristen door krijgen?

In mijn ogen allemaal zwaar overtrokken.

Tja, in België heb je dan ook een grote groep mensen die het liefst meteen de Vlaamse onafhanklijkheid zouden willen uitroepen. Helaas zitten er bij die groep ook wel wat met invloed. Waardoor je dus zo'n toestanden krijgt.

(Om nog te zwijgen over ons vele regeringen, instellingen die allemaal een Vlaamse/Waalse/Brusselse/Duitse tak hebben, ....)

Eendracht maakt macht. Riiight.

Eendracht maakt inderdaad macht. Want je kan moeilijk zeggen dat het zootje ongeregeld dat nu België bestuurd macht heeft. Het land ligt gewoon op apegapen en de meerderheid van de bevolking staat gewoon verstomd van verbazing over zoveel amateurisme. Niemand geloofd deze mensen nog!

Helemaal mee eens: Zoals het nu is/was het nog redelijk overzichtelijk met die domeinen. Nu je zelfs steden en delen van landen hun eigen extensie krijgen krijg je gewoon mensen die niet snappen waar die hele extensie vandaan komt en het dus de overzichtelijkheid van het internet ook niet ten goeden komt

koeien.vla?
Die is al voor DPC zeker? Vlaamse powercows - laat je dit niet afpakken! Ik sponsor het eerste jaar (mits prijs < 50 euro) :+

vlaamsblok.vla?

Verder kunnen de Belgen beter de Engelse oplossing gebruiken: laat ze .vla.be maar registreren.

@Shoq:

vla != vlaai

[Reactie gewijzigd door 7.01D]


Maar toch snapt iedereen de originele post...

www.campina.vla

edit: ik ben te laat zie ik.
Ik had natuurlijk ook niet eerst her bericht moetten lezen :-D

Beetje een dom plan dit imho, zo snapt de gemiddelde computergebruiker er toch niets meer van straks.

[Reactie gewijzigd door martijnve]


Beetje een dom plan dit imho, zo snapt de gemiddelde computergebruiker er toch niets meer van straks.
En wat valt er nu te snappen dan? Het enige wat een tld vroeger aan gaf, was tot welk land een domein behoorde...dat staat dus compleet los van de dienst of het bedrijf.

Of je nu tegen iemand zegt je moet naar tweakers.net, tweakers.be of tweakers.vla, dat maakt geen donder uit. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat iedere regio(mondiaal gezien is vlaanderen just that) om zijn eigen tld gaat vercthen..en dan iedere provincie...en dan iedere stad... vroeg of laat zitten we met een te kort aan alfanummerieke tlds en wordt 't knokken. (overigens heeft los angeles al lang geleden het la domain van laos overgekocht/geleased, dus het is niet geheel nieuw, maar da's gewoon een bestaand domein dat door een 4e wereldland wordt uitgebuit voor geld)

De meerwaarde van domeinnaam.vla.be zal wel nihil zijn, ook al kennen de engelsen zowel .co.uk als .uk.

Duidelijk zal het er niet op worden, door .vla dien je als bedrijf kwassie verplicht beide domeinen te registreren. Denk maar aan een situatie waarbij een Nederlander naar een Vlaamse site wil surfen, is het nu .be of .vla

En als je ze niet registreert dan bestaat de kans dat anderen met mindere goede bedoelingen misbruik van je domein maken. Lang leve fraude.

Hoe dan ook, de dag dat ze er komen zal ik al mijn (echte) naam opeisen, ondanks dat ik het belachelijk vindt.

En wat valt er nu te snappen dan? Het enige wat een tld vroeger aan gaf, was tot welk land een domein behoorde...dat staat dus compleet los van de dienst of het bedrijf.
Nee hoor, want vroeger had je voornamelijk .com, .gov, edu, en dergelijke. Dat soort algemene TLD's zeggen niks over de fysieke locatie van de website of het bedrijf. www.circumflex.com zit bijvoorbeeld in Nederland en is een Nederlands bedrijfje. www.telfort.com is dan wat bekender :)

Dat is met land-TLD's overigens ook voor een deel zo. De TLD's .tv, .cc, .to en .nu worden zelden gebruikt voor de landen waar ze voor bedoeld zijn, resp. Tuvalu, Cocos Islands, Tonga en Niue.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_]



wat is er mis met extreem veel tld's? ik zie het probleem niet eerlijk gezegd.

Oke, vraagje voor jou dan:

Stel ik zoek een (internationaal) bedrijf in a'dam, zeg blabla incorporated.
De website is niet vindbaar via zoekmachines.

Is het dan www.blabla.com, www.blabla.nl, www.blabla.adam, adam.blabla.com, adam.blabla.nl, adam.blabla.adam????


een website die niet vindbaar is via zoekmachines.. Welk bedrijf die een website heeft, wil niet gevonden worden?

je zou er van verschieten hoe slecht sommige bedrijven uit google (of andere zoekmachines) komen!

goed plan. en let maar op, in de toekomst kun je je eigen achternaam als tld registreren. en de icann maar cashen! :)

Ja voor 100.000$ ik denk niet dat veel mensen dat gaan doen :-P

nog efkes wachten, en dan komt dat neer op ¤ 10,00 ex btw ;)

Belachelijk, straks zijn er zo imens veel tld's dat het gehele overzicht verloren raakt. Binnenkort kan je nog je eigen tld kiezen. www.jantiepietpol.miepjanpiet, ik zie het al aankomen.

Neen, ik moet geen .vla hebben, alleen al omdat het zo belachelijk klinkt.

Ja ik zou ook liever een .vl ipv vla, mja da laat iccann nooit toe jammer genoeg... Een .vl(a) vind ik een zeer goed idee, net als een .fries (ik weet dus de officiele afkorting niet) niet slecht zou zijn voor een friese site, maar een .snow tld of .microsoft zie ik ook niet zitten. Een .paris dan wel, maar in de vs zijn ook verschillende steden die paris heten, dus veel nu heeft het niet en stel je voor http://hilton.paris... aaaaaaaahhhhhhh.

Dergelijk geografische tld's moeten zeker toegestaan worden om de identiteit van de verschillende bevolkings groepen binnen landen te kunnen duiden als ze hier om vragen. In veel gevallen, als ik bv naar skype.be kom ik ALTIJD op de fanstalige site uit. Hoezo er zijn meer Nederlands taligen in België?! bij skype.vl(a) zou dat opgelost zijn! (en zo zijn er zeer veel sites die vergeten dat we in België ook nog Nederlands spreken!)

In dit geval is het ook gewoon absurd om een apart .vla tld te hebben. Vlaanderen is een onderdeel van het land België, het zou dan ook mooier zijn als ze dat middels de tld ook naar voren laten komen. Ze zouden er beter iets van .vla.be en .wal.be van kunnen maken. Buiten dat zal dat .vla tld ook wel weer kwaad bloed zetten bij de andere helft van de bevolking...

En daar gaat weer een hoop belastinggeld naar de goot.

Waarom moet iedereen ineens zijn eigen TLD. Land TLD is MEEEEER dan genoeg!!!!

Waarom zou daar veel belastinggeld mee zijn gemoeid als er een nieuwe tld komt?
Die paar centen om het als raad te beslissen wat je wil, dat zijn echt niet de kosten...

Minister-president Kris Peeters en Vlaams parlementslid Mark Demesmaeker werken gratis volgens jou? Ze kunnen beter hun tijd (wat betaald word door belastingsgeld) steken in nuttige dingen zoals de inflatie bv.

Wat dacht van die ton die het icann wil (lees het stuk: friesland schat de kosten op 60k en wie mag die betalen?)

als een vlaming zich geen belg voelt
kan ik best voorstellen dat ze zich meer voelen aangetrokken tot het vla tld

dus straks ook het .wal tld

[Reactie gewijzigd door xtrme]



Wallonië => .wal

kantnoch.wal dan nog altijd. Ik ben er inderdaad ook nog niet van overtuigd dat willekeurige tld's nuttig zijn. Zie daarvoor ook een paar strips van de afgelopen week op www.userfriendly.org (thanx voor de correctie, 84hannes)

[Reactie gewijzigd door mae-t.net]


En wat vinden we van .tld ?

dan zouden ze kunnen afsplitsen tot de onafhankelijke staat Vlaanderen. Dan krijgen ze van de ISO vanzelf hun eigen ccTLD. Zal alleen wel 2-letter worden, al is met die ICANN troep ook de 3-letter country code een optie natuurlijk.

verder kan 't mij niet schelen - de TLDs maken organisatorisch toch al niet meer uit, en er zijn verscheidene domeinen die -helemaal- geen TLD meer hebben (oftewel, ze zijn al hun eigen TLD).

Alleen wel lullig voor grote bedrijven/organisaties die vergolvens honderden zoniet duizenden domeinen moeten registreren (voor de concurrentie / een of andere grapjas/flapdrol er een pikt..), en geldklopperij van de organisaties die over de registraties van TLDs gaan.

En wat als een Antwerpenaar zich geen vlaming voelt dan ook maar effe .ant ? en eigenlijk is het enkel op 't zuid in antwerpen leuk wonen dus dan toch maar liever .zuid ?

@tukk

Omdat bepaalde ambtenaren (niet aanwijzend bedoeld, ben zelf ook ambtenaar) enkele 100-en euro's (c.q. dollars) ontvangen voor het toevoegen van een nieuwe DNS zone (don't worry, it's the truth)? Aangezien de ICANN een overheidsinstantie is, hoef ik hier niet al te veel woorden over vuil te maken?

Ik vind dat er wel genoeg TLD's zijn.. Waarom moet iedereen absoluut z'n eigen TLD hebben. Elk land heeft er een en daarbovenop zijn er nog een aantal algemenere TLD's. Niet genoeg keus? Ik kan niet wachten tot ik nu moet gaan uitzoeken of het een .com .net .org .biz .eu .be .vla of .ant(werpen) of .bor(gerhout) is. Ergens moet het stoppen.

".denhaag "

Daar begint de misérie al. Vroeger kon je nog makkelijk www.amazon.com typen en wist je waar je terecht ging komen. www.cnn.tv, lijkt me een goede verandering voor www.cnn.com. Omdat het voor de hand ligt.

Waarvoor denkt Den Haag dan het TLD te gebruiken? Om ridicule namen als www.tribunaal.denhaag en in een latere fase www.BroodjesZaakHenk.denhaag te gaan registreren?

Het komt de duidelijkheid allemaal ten goede.... niet dus!

Helemaal mee eens. Op deze manier krijgen toplevels de functie die ooit aan lagere niveaus was toebedeeld.

Daarbij, waarom zou Den Haag, een stad met een half miljoen inwoners, wel twee tld's hebben, en bijvoorbeeld een bedrijf als Microsoft, met "slechts" 89.000 werknemers, maar vele miljoenen klanten, geen eigen tld hebben? Buitengewoon onzinnig.

Dàt vind ik niet eens zo'n gek idee. Met de huidige tooling is het toch bijna triviaal voor een webserver om uit te zoeken waar een aanvraag vandaan komt en op basis daarvan de site vanaf de juiste server te presenteren met de juiste regioinstellingen. In dat geval kunnen we gewoon alle TLDs schrappen. Type gewoon "microsoft" of "tweakers" in je adresbalk en het komt wel goed. Ook protocol hoef ik niet in de domeinnaam terug te zien.

Als we dan af zijn van bedrijven die voor de zekerheid ook maar wwwfbto.nl registreren omdat ze te beroerd zijn het in de reclame goed uit te spreken ben ik ook voor.
Het wordt echter wel een kostbaarder geintje op deze manier. Daar staat tegenover dat de wildgroei van domeinnamen dankzij het prijskaartje wordt ingedamd.

.vla 8)7

.vl was waarschijnlijk te neutraal ofzo :?
ALS het ding er ooit komt, wat mij betreft absoluut niet nodig is, mag het toch wat anders zijn dan vla; we maken ons gewoon belachelijk zo :/

Ik had ook eerder .vl verwacht. Ik denk dat men nu vooral voor .vla gaat omdat het Vlaams Belang VL gebruikt in zijn aankomende verkiezingscampagne.

Vlaams belang zal wel blanke.vla gaan gebruiken ;) Maar zonder gein, er komen geen willekeurige 2-letterige TLD's vrij, dat blijft behouden aan landen.

Dus moet Vlaanderen onafhankelijk worden :p, dan maken we kans op vl ipv vla

Jep vind ik ook. We maken ons sowieso al internationaal belachelijk door een falende regering (door een idioot kiesdossier waar de helft van België niet eens mee te maken heeft) en dan wil de Vlaamse regering er blijkbaar nog een schepje bovenop doen met zo'n idioot TLD als .vla???

Pas op, ik heb niks tegen Vlaams gezind zijn, maar ik heb ook niks tegen België. Ik vind het gewoon belachelijk dat er voortdurend dingen worden bijgevonden waar ze Vlaanderen en Wallonië willen splitsen.

Is het niet zo dat TLD's met twee letters voor landen zijn, en die met drie letters voor regio's? Als dat klopt, dan kan ik me voorstellen dat streven naar een .vl nogal provocerend is voor sommigen. ;)

2 Letters is idd voor landen en wat daar voor door moet gaan (taiwan/palestina)

Het is ook een regio.
.wal voor de andere helft van belgie.
oja en .bru voor brussel.
Was er niet ook nog een duitstalig gebied in belgie?

Ha! Zullen we de friezen ook al vast aan het idee van een .frl toplevel helpen?

Prima.

Nou KAN ik me wel voorstellen dat er ergens, zeker in een engelstalig land een regio is die begint met Sex....

Ik heb er niets op tegen, maar, MAAR, eigenlijk zou de hele domeinnaam structuur op de schop moeten, want het werkt gewoon NIET.
.com alleen voor echte internationale bedrijven, en de rest structureren naar: of land en dan of regio of aandachtsgebied
(dus bijv of vvv.utrecht.nl of meer iets als abn.bank.nl of wietmuseum.museum.nl)
of eerst aandachtsgebied en dan een verdere uitsplitsing
(wat dat betreft is juist een toplevel als .museum of .sex een schot in de roos)

Het onzinnige idee om gewoon alleen maar steeds meer toplevel domeinen te maken tegen nameclashes dat werkt dus ECHT niet, en is vooral irritant (domainsquatting anyone? iemand al geprobeerd zijn bedrijfsnaam als .eu domein te registreren? ik wel, en gefaald. er zit een squatter op.) en een melkkoe voor de betreffende registratie organisaties. (kijk naar .nu en .tv bijvoorbeeld, maar ook gewoon de com domeinen leveren die amerikaanse organisatie veel te veel geld op voor iest wat internationaal zou moeten zijn.)


Met dat soort opmerkingen zou ik oppassen als ik jou was. Het geeft namelijk meer aan dat je bepaalde zaken voor waarheid aanneemt (gelooft dat het waar is) dan dat je je post voor onbetwiste waarheid door moet gaan.

Ik doel met name op het volgende: "Louche" en "niet verder denken als eigen marktplein"; is nogal suggestief.

[Reactie gewijzigd door LollieStick]


Het nederlandse toplevel domein is toch ook .nl en niet .ho ? Niet lopen zwetsen.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:48
Vorige 15:50
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: