Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Met de introductie van het Wind-moederbord voor zelfbouw-nettopsystemen wil MSI een graantje meepikken van de populariteit van nettops. De Atom-cpu en de overige componenten op het bord worden passief gekoeld.

Het door MSI aangekondige mini-itx-moederbord is uitgerust met een 1,6GHz Atom 230-cpu. Verder lijkt het bord als twee druppels water op het MS-7314-moederbord dat in de Wind PC-nettop gebruikt zal worden, maar volgens een woordvoerder wordt in die machine een Atom 270 gebruikt. Later zal MSI ook uitkomen met een moederbord op basis van de dualcore-Atom, maar de introductiedatum daarvan is niet bekend.

Het Wind-moederbord is voorzien van twee dimm-slots met ondersteuning voor maximaal 2GB ddr2-667-geheugen. De chipset is, net als op het eerder aangekondigde Atom-moederbord van ECS, een 945GC-exemplaar van Intel met een GMA950-igp. De Atom-cpu en de chipset worden door een enkel aluminium koelblok gekoeld. Vanwege het ontbreken van een hdmi-aansluiting ligt toepassing in een htpc minder voor de hand. Het bord moet ongeveer 70 euro gaan kosten.

MSI Wind-moederbord

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

alternatief:

mini-itx bordje met mobile celeron op 1,2 ghz, fanless.

Betere performance, zelfde prijs. Energieverbruik in dezelfde ordegrootte.


http://www.myelectronics.nl/
Ik weet niet welke je bedoelt, maareh, alle 1200MHz Celerons op een rijtje:
- Celeron 1200 met Tualatin core - 32,9W
- Celeron-M 310 met Banias-512 core - 24,5W
- Mobile Celeron 1200 met Tualatin-256 core - 24,2W
- Celeron 205 met Dothan-512 core - 21W
- Celeron 220 met Conroe-L core - 19W
- Celeron-M ULV 443 met Yonah-1024 core - 5,5W

En de concurrent:
- Atom N270 met Diamondville core - 2,5W

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/w...l_Celeron_microprocessors
http://en.wikipedia.org/w...ntel_Atom_microprocessors
Die Celeron 220 zit toch op dat Intel D201GLY boardje?

Momenteel gebruik ik in mijn desktop de 420 en voor het gebruikelijke internetten, dvd'tje bakken, downloaden etc is dat uitermate geschikt. Zelfs spellen als Colin McCrae 04 en Trackmania nations gaan probleemloos.

Is die 220 nu veel minder krachtig dan die 420?

Ik hoop nog steeds dat er een elcheapo itx-plankje komt zonder gesoldeerde celeron of atom zoals deze in de Shuttle K45 zit. Die vind ik met z'n 100-115 euro ook net weer even te gortig qua prijs.
Ik ben het met je eens, de Celeron 220 1.2Ghz op het Intel D201GLY2T komt aardig in de beurt, van het gigabyte Atom N bordje scheelt het maar 3w op full load en eigenlijk niks in idle. Nu weet ik niet wat het msi bordje gaat doen, maar meer dat 10w verschil gaat niet zijn denk ik. Gigabyte Atom N bordje verbruikte 37w bij HWI TV, met 1 zuinige HDD en zuinige pico voeding en 1 reepje DDR2.

Hier het Celeron 220 itx systeem:

* Intel D201GLY2T
* Corsair XMS2 1024MB PC2-5300 memory
* Fujitsu MHT2080BH hard drive (2.5", 80GB, 5400RPM, SATA)
* Sparkle Power SPI220LE 80 Plus power supply
* Microsoft Windows XP Pro - 32-bit
* Nexus 80mm silent fan

The Sparkle Power SPI220LE 80 Plus power supply used in this system is about 77% efficient at 40W AC input and 75% efficient at 30W AC input.

CPUBurn 100% 40W
Idle 32W
Off 2W

Het gaat dus geen wereld van verschil zijn.

Bron: http://www.silentpcreview.com/article780-page3.html

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 5 juli 2008 03:52]

Hopelijk dit keer wel met gigabit NIC, deze bordjes zijn leuk voor een Windows Homeserver als je er een 6 of 8 poorts SATA controller indrukt.
Ik heb zo'n bordje van Intel en die heeft helaas maar een 10/100 NICje.
Volgens mij mis je hier 1 ding, en dat is een PCI-express slot (x1,x4,x8 etc). Met 8 schijven op een PCI-slot kom je geloof ik bandbreedte tekort en niet zo'n klein beetje ook, tenzij je genoegen zou nemen met maar 133MB p/s.

Voor 70 euro is dit idd een mooi bordje. Compact, vrij vlot, en kost nauwelijks energie tov een hedendaagse server. Kortom, de ideaale vervanger als je het mij vraagt voor mijn Huidige server.
Maarja, PCI-E uitbreidingsloten mogen er niet op in van Intel en het lijkt er helaas op dat geeneen fabrikant de moeite doet om er giga-bit op te zetten, misschien is het ook een andere beperking van Intel waar nog niet over gesproken is.
de doorvoersnelheid van PCI is niet het probleem, de beschikbaarheid van SATA raid controllers op PCI wel
Altijd nog ruimte voor een Promise Raid IDE controller oid. 4x 250GB erin en je hebt een leuke fileserver :)
Met 8 schijven op een PCI-slot kom je geloof ik bandbreedte tekort en niet zo'n klein beetje ook, tenzij je genoegen zou nemen met maar 133MB p/s.
Dat maakt niet veel uit als er maar een 10/100 NIC op sit.
Zelfs met een Gbit-netwerkkaart is dat feitelijk genoeg :)
alhoewel die 133mb/s een maximum is wat je nooit zult halen in de praktijk.
En dikke kans dat de NIC ook op de pci bus zit, dan heb je helemaal bandbreedte tekort.
Idd. Niet alleen de Intel, ook de ECS en Gigabyte varianten hebben maar een 100Mbit NIC. Maar goed nieuws - klik eens op het linkje in de review:
As far as specifications go, we can tell you that models we saw on display in Taipei this afternoon were using [...] Gigabit Ethernet [...]
:)
[Vragen] MSI WIND Notebook

Voor mensen die vragen over de MSI WIND laptop hebben. Deze zullen zondag door een medewerker van MSI worden behandeld!

Ontopic:
Mooi deze compacte bordjes. Ideaal voor simpele servertjes en 2e dessktop. Verbruikt weinig en is stil.

Ik vindt het persoonlijk nog steeds een gemis dat de Atom geen HD Video aankan door het gebrek van een goede IGP zoals Intel's eigen X3100. Dat had hem ook uiterst geschikt gemaakt voor HTPC's. Een gemiste kans wat mij betreft.

Vraag me af of een chipset met die IGP samen kan werken met de Atom. Zou een geniale stap zijn van 1 van de mobo bakkers.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 4 juli 2008 16:56]

Leuk dingetje, lijkt op de GC230-D van Gigabyte, en zo te zien met dezelfde flaws (geen DVI, geen PCIe). leuke is wel dat deze 2 dimmsloten heeft, dat geeft toch wat meer mogelijkheden als de andere bordjes, die er maar 1 hebben (hoewel dat op zich zat zou moeten zijn).
Als dit ding Gb lan heeft, dan is dit zeker een kandidaat voor in m'n nieuwe servertje :)

Dat het ding geen HDMI heeft en geen PCIe zal waarschijnlijk bij Intel liggen, die blijken er niet zo happig op te zijn als die lowpower dingen teveel functies hebben.

Een toepassing als HTPC is sowieso niet praktisch, die Atom's kunnen nauwelijks overweg met 720P materiaal nieuws: Atom-cpu heeft moeite met afspelen 720p-content

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 4 juli 2008 17:09]

Daarom moet je daarvoor ook de hardware versnelling aanspreken die vrijwel alle moderne videokaarten en IGP oplossingen bieden.

Ik speel met mijn via 1,3 ghz processortje prima HD content af. Heb wel de hardwarematige versnelling aangezet.
Dat snap ik. Maar het gaat er ook om dat dit bord dat juist niet heeft, en de ECS, Intel en Gigabytes ook niet (dat zijn in principe dezelfde namelijk).
van de website van intel over de GMA950-igp:
High Definition Hardware Motion Compensation to support high definition hi-bitrate MPEG2 media playback

Up and Down Scaling of Video Content

High Definition Content Decode - up to two stream support

5x3 Overlay Filtering
zou ik toch denken dat hardwareversnelling mogelijk zou moeten zijn, al staat er niet expliciet vermeld dat dit ook werkelijk zo is...
MPEG2 = DVD codering als ik me niet vergis.. Niet de meer courante codexen.

Nieuwe chipset, nieuwe kansen.
MPEG2 versnelling ja. Daar had je 10 jaar geleden ook aparte PCI kaartjes voor die dat konden.
HD materiaal is grotendeels H.264 en VC1 (en op het internet voornamelijk X.264).

M.a.w. dit ding dedicated als HTPC voor HDTV gebruiken zit er niet in.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 4 juli 2008 18:29]

De huidige sat en kabel zenden hun HD zenders uit met MPEG-2. Alleen Blu-Ray heeft VC1 of H.264. En al die illegale zut natuurlijk :)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 4 juli 2008 18:55]

Uit de bron: As far as specifications go, we can tell you that models we saw on display in Taipei this afternoon were using a new Intel CPU, 1GB DDR2-533 memory, 160GB SATA hard disk drive, Gigabit Ethernet, DVD combo drive and 65-watt power adapter.
Klinkt dus wel goed. Dat Gbit-lan is voor mij ook een vereiste om hem als thuisservertje te gebruiken :9 Alleen had ik dan graag een pci-e-slot gezien en niet gewoon pci...

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 4 juli 2008 22:52]

Ik snap de hype van de Intel-atom met 945G eigenlijk ook niet.

De VIA-oplossing is veel sneller.
Maar dat platform heeft natuurlijk wat minder push dan het grote merk intel.
Vanwege het ontbreken van een hdmi-aansluiting ligt toepassing in een htpc minder voor de hand.
Een HD2400 PCI erin en een DVI-HDMI converter en dan heb je toch een behoorlijke HTPC
zonder SP/DIF...

Ik zie hier meer een leuke server in terug
Helaas zonder SP/DIF, daarvoor zou je het ECS bordje moeten hebben met de Atom. Die heeft namelijk nog een PCI-e x1 aansluiting waar een geluidskaart in kan.

[Reactie gewijzigd door h264 op 4 juli 2008 17:22]

HD2400 PCI vraagt mogelijk teveel stroom. Ik weet dat deze kaart in ieder geval niet werkt op dat oudere (kan even niet op de naam komen...) mini-ITX bord van Intel, met de geintegreerde Celeron, omdat de PCI slot onvoldoende stroom kan leveren.
zonder SP/DIF...

Ik zie hier meer een leuke server in terug ;)
SP/DIF kan ook via USB:
M-Audio Audiophile USB Soundcard MIDI I/O SP/DIF

Helaas wel prijzig.
En dan nog, je kan er wel een leuk pci videokaartje in drukken maar dan heeft de atom nog zwaar moeite om 720p af te spelen. Gecombineerd met het feit dat je voor de prijs van dit bordje + een pci videokaart evenveel kwijt bent als een fatsoenlijk amd bordje + low end processor die veel beter hd content af kan spelen, kunnen we ondertussen concluderen dat dit niet je nieuwe htpc bordje gaat worden :P
Ja zeker interessant!
Inderdaad voor een klein thuisservertje, waar je je eigen dingen op kunt doen. Zat er maar een tweede sata aansluiting op!
:)

@hieronder: Ja had ik niet goed gezien... Perfect dus!

[Reactie gewijzigd door Kailash op 4 juli 2008 22:07]

Ik zie anders rechts boven het PCI slot 2 SATA aansluitingen zitten.
2 paarse connectors zie je niet? Juist boven de condensators rechts boven
Jammer dat er geen HDMI of DVI/spdif op zit. Dan had het een mooie HTPCtje kunnen worden. Dat PCI slot had dan voorzien kunnen worden van een TVtuner en klaar!

Ach ja, komt vanzelf wel. Paar maanden/jaar en dan is dat zo ingeburgerd dat ook het low-end segment vanzelf meekomt.
idd wel interessant als server/routertje :) Alleen kan ik na even zoeken hier helemaal geen geschikte cases met voeding voor vinden. Misschien dat een ATX-voeding erop past, maar dat vind ik wat lomp (en bovendien heb je dan een fan). Wat me ideaal zou lijken is een kastje iets groter dan een router met ingebouwde voeding of losse adapter.

Iemand een idee wat voor voedingen/cases hier allemaal beschikbaar voor zijn? En dan het liefst in NL voor een lage prijs (30/40 euro). In de pricewatch staan alleen vrij dure mITX-cases (vanaf 75 euro, wat duurder is dan het mobo zelf).

[Reactie gewijzigd door Palomar op 4 juli 2008 17:17]

Zoek eens op 'pico psu', super kleine dingetjes, van 60 tot 120 watt +/-, anders kan je uiteraard ook gewoon de fan uit een gewone voeding slopen, die worden volgens mij minder heet als je ze minder belast.
Die pico-psu kost bijna net zoveel als dit mobo zelf.
Ik vind dat accesoires wel eerst iets in prijs omlaag mogen, eer men zichzelf verlekkert aan een goed geprijsd mobo.

Nu ben je nog 400 ballen kwijt aan alles wat erbij hoort... :?
Ik heb exact hetzelfde probleem, ik zoek naar een leuk micro-ITX bordje, vind er een voor een leuke prijs (~80E). En dan zoek je een klein kastje ervoor moet je eventjes 90Euro betalen voor een losse micro-ITX kast Zonder voeding.

Hopelijk gooit MSI ook gelijk wat m-ITX kastjes op de markt, want zo als het nu is zie ik niet veel mensen profiteren van zowel de lage kosten, als het kleine formaat.
Had in Duitsland een klein desktop uATX kastje gekocht voor 29,50 inkl 450W P4/AMD power supply. Mijn fanless Jetway Mini-ITX bordje met een 1.2 GHz CPU
http://tweakers.net/aanbo...oederbord-aangeboden.html
paste als een droom.
Hangt natuurlijk ook van de fabrikant af, maar tot nu toe al mijn ITX bordjes hebben in gewone ATX kastjes gedraaid. De mini-ITX kasten hebben zowiezo geen ruimte voor meerdere harddisks, dus voor een file ser ver applicatie moet je toch een normale kast gaan gebruiken....tenzij je niet met externe USB troep wil gaan werken...

[Reactie gewijzigd door datbenik513 op 5 juli 2008 08:58]

Ik hoop dat MSI eens wakker word en die com/printer poorten eens gaat vervangen voor poorten waar we meer op zitten te wachten :) Zou een leuk bordje kunnen zijn maar het is het net niet om er een streaming videospeler van te maken. De 950 van Intel moet wel Full HD aankunnen maar dat moet ik nog eens een keertje testen via mn eigen server of dat wel presteerd.
Ik persoonlijk kan toch slecht de compoort missen, veel industriele toepassingen werken nog altijd met compoorten. Voor de normale consument is de compoort
misschien overbodig maar in veel andere sectoren wordt ie nog veelvuldig gebruikt.
Ja en raad eens voor welke doelgroep het is? Hint: niet voor de industriŽle sector ;)
ja ja, ik weet het,ik weet het, mag ik ut zegge aaah Pleas:)

de huis tuin en keuken gebruiker :D
Paralellepoort idem, gebruik die voor programmeren van een 8515...

[Reactie gewijzigd door Raven op 7 juli 2008 14:27]

Raar dat hier wel 2 dimm geheugen sloten op zitten. Ik had o.a. hier gelezen dat Intel beperkingen oplegde kwa moederbordmogelijkheden (geen dvi, single channel ram, geen PCI-E, geen Gbit Lan) mbt de atomcpu.
Dat er twee dimms op zitten wil nog niet zeggen dat deze in dual channel mode opereren.

edit:

Maar het gelinkte artikel zegt dat wel zie ik.

[Reactie gewijzigd door masteriiz op 4 juli 2008 17:49]