Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 138 reacties

Friesland krijgt geen eigen .frl-domein. Dat heeft de Friese politiek woensdag besloten. De Friese politici waren al sinds 2008 bezig met het idee van een eigen top level domain, maar uiteindelijk bleek er toch te weinig politieke steun voor het plan.

Diverse regio's hebben of krijgen een eigen top level domain, maar Friese bedrijven krijgen niet de mogelijkheid een .frl-domeinnaam vast te leggen. Het idee ligt er al sinds 2008, maar de kosten en de tijd die het zou duren voordat de extensie in gebruik kon worden genomen werden onderschat. De kosten werden destijds geschat op 60.000 euro, terwijl registratie van een .frl-domeinnaam vanaf 2009 mogelijk had moeten zijn. Die kosten bleken uit te komen op rond twee miljoen euro.

De Statenleden, de provinciale 'Tweede Kamerleden', bleken bovendien huiverig voor het voorstel, omdat mogelijk allerlei bedrijven op kosten gejaagd zouden worden om hun domeinnaam te registreren. Daarnaast vroegen diverse leden van Provinciale Staten zich af wat het nut zou zijn. Hoewel veel Statenleden graag een gewijzigd voorstel voor een .frl-tld hadden gezien, besloten Gedeputeerde Staten, het provinciale 'kabinet', het voorstel te laten vallen. Dat gebeurde woensdagmiddag bij een vergadering van de commissie Boarger en Mienskip (Burger en Gemeenschap) van de Provinciale Staten, de 'Tweede Kamer' van de Friese politiek.

Catalonië wil dat ook al langer. Eigen tld's voor regio's werden mogelijk in 2008, toen koepelorganisatie Icann besloot dergelijke domeinen toe te staan. Vanaf 12 januari tot 12 april kan iedereen een eigen top level domain aanvragen. Het registreren van een eigen top-level-domein is niet goedkoop. Voor het opzetten van het domein moet 185.000 dollar worden afgetikt, naast een jaarlijkse afdracht van 25.000 dollar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (138)

Een leuk idee, een stukje bescherming van eigen cultuur is belangrijk. Daar horen dit soort dingen bij.
Vind je dat echt? Een tld staat gelijk aan cultuur? Friesland is (tot het zich afscheidt ;)) nog altijd een deel van Nederland hoor, en daar hoort een .nl-domeinnaam bij.

De hoge kosten om een tld te beheren zouden moeten worden doorberekend naar ófwel belastingbetalers ófwel bedrijven die zeer hoge kosten moeten maken voor hun .frl-domein (waarbij bij de bovenstaande kosten volgens mij nog geen rekening wordt gehouden met het feit dat er ook een registrar moet komen, een taak die SIDN eventueel zou kunnen vervullen trouwens, maar die hoe dan ook ook flink geld zal kosten).

Ik vind het prima dat het er niet komt, want het dient geen enkel nut. Begrijp me overigens niet verkeerd: ik ben groot voorstander voor dat je cultureel erfgoed moet beschermen, en ik vind het ook prima dat Fries als volwaardige taal wordt gezien, maar dat is toch echt iets heel anders dan dat er ook een .frl-domeinnaam is, iets wat niet bijdraagt aan dat erfgoed, maar wel heel veel geld kost...
en bovendien .fr.nl is geen optie?
Vreemd dat in Europa geen enkel land echt dubbele extensies gebruikt (buiten het VK). Ik heb het dan bv over .net.nl / .com.nl / .gov.nl. Je hebt dan maar 1 toplevel domein nodig, maar toch kan je die volledig indelen zoals je wil. Komt waarschijnlijk ook nog heel wat goedkoper uit
in Duitsland kan je nu .com.de .net.de .org.de enzo registreren...
Maar geen hond wilt die domeinen hebben ;)
Da's inderdaad een goede optie. Die site staat namelijk op domain parking, dus zou het niet al te duur zijn om die op te kopen.
Het is wel jammer, maar wel duur.

Wat kost het nu eigenlijk 185.000 + 25/jr
Of die 2 Miljoen?

Een .FRL zou de Friezen en hun cultuur in Nederland, Duitsland en Denemarken versterken.
Zo kun je meer uitdragen, je leest hieronder ook eigenlijk dat men het enkel als een provincie Fryslân ziet en niet de provincie Fryslân als een uitdrager omdat er een bevolking in west-europa van Friezen is.


Ps: Begon al spontaan in het Frysk te schrijven. :)
De Friezen hebben net zoveel cultuur als elke willekeurige andere stad in Nederland. Het zich zo extra speciaal voelen zit tussen de oren van de Friezen maar de rest van Nederland kan het, in de goede zin van het woord, niks schelen.
Je moet een Fries zijn (of er lange tijd wonen) om te begrijpen waarom men trots is op Fryslân :)
ja want internet is de cultuur van friesland ;)
en zonder .frl was er geen fierljeppen en bestond de Elfstedentocht niet

[Reactie gewijzigd door Proxx op 8 februari 2012 16:35]

Google ondersteunt het. :) Stel de standaardtaal van je browser maar eens in op .fy (in Firefox staat hij in de lijst, in IE kun je hem met de hand toevoegen) en ga naar Google. Zie daar, Google yn it Frysk!
Ja, maar dat is de taal, niet de TLD. Google is ook beschikbaar in tlhIngan Hol, maar dat maakt het nog geen TLD.

-edit-
Ja, tlhIngan Hol is een taal.

[Reactie gewijzigd door TvdW op 8 februari 2012 17:09]

Zet er even bij dat dat het Klingon is zodat ook niet-trekkies weten waar je het over hebt :)
Wat is een Klingon?
Een Klingon is iets waarvoor je je moet schamen als je niet weet wat het is. Net als The Beatles. Je hoeft het niet te kennen, maar je hoort wel te weten wat het is.
Nogal overdreven en zeker met klingon. Mensen zullen eerder weten wat The Beatles is dan de betekenis van klingon en waar het vandaan komt. Veel mensen kunnen The Beatles wel plaatsen en weten dat dit een voormalige muziekgroep is. Maar klingon is iets wat enkel die-hard fans van Star Trek weten wat het is en dat het daar vandaan komt. Toevallig weet ik het omdat Star Trek wel eens op tv voorbij kwam en je daarbij ook wel in aanraking met artikelen daarover komt. Ik weet niet precies wat een klingon is, ja, een of andere galactische ras.
Ik ben helemaal geen fan van Star Trek maar zelfs ik weet wat een klingon is. Als je niet weet wat een klingon is heb je de afgelopen tig jaar toch echt wel onder een steen gelegen.
Of je moet vaker de big bang theory kijken! dan weet je ook wat klingon is :+ .
quote: In Search of Sunrise
Maar klingon is iets wat enkel die-hard fans van Star Trek weten wat het is en dat het daar vandaan komt. Toevallig weet ik het omdat Star Trek wel eens op tv voorbij kwam en je daarbij ook wel in aanraking met artikelen daarover komt. Ik weet niet precies wat een klingon is, ja, een of andere galactische ras.
Ten eerste spreek je jezelf tegen:
"alleen die-hard Star Trek fans weten wat het is" + (ook al zeg je het niet expliciet) "ik ben geen Star Trek fan" + "ik weet (ongeveer) wat een Klingin is" --> tegenspraak

Ten tweede:
"Ik weet niet precies wat een klingon is, ja, een of andere galactische ras."
Om de reacties van TvdW en Andros te begrijpen hoef je toch ook niet meer te weten dan dat het één of ander soort aliens is?
Natuurlijk helpt het (om te begrijpen dat je Google op Klingon in kunt stellen) als je weet dat de Klingon-taal ver genoeg uitgewerkt is om het daadwerkelijk te kunnen spreken (net zoals bijvoorbeeld Tolkien-Elvish, maar in complete tegenstelling tot veel andere "fantasy en sci fi talen" die alleen maar een aaneenschakeling van willekeurige klanken zijn), maar het is niet echt nodig.
Hij zegt "een Klingon", wat al verraad dat ie weet wat het is. Je zegt b.v. ook niet wat is "een Engels".
You've got to be kidding me.. 8)7

Google het maar.

Èèn hint, Star Trek :)
Nee, dat is geen TLD van Friesland, er staat tevens duidelijk bij dat het een fictieve TLD is.

Het werd gebruikt als 1 april grap in 2006:
.fy is het fictieve top-level domain van Friesland, zoals dat op 1 april 2006 als aprilgrap werd verzorgd door de even fictieve Stichting Internet Domeinnammeregistraasje Fryslân (SIDF).

[Reactie gewijzigd door Webmail op 8 februari 2012 18:59]

Bestond de cultuur van Friesland niet uit zombies dan? :P
Wat moeten die nou weer met internet?

[Reactie gewijzigd door Sunbeam-tech op 8 februari 2012 23:21]

Met cultuur heeft dit niks te maken... de cultuur van een provincie is niet echt afhankelijk van een TLD, maar meer van de inhoud van de betreffende website, en van andere niet-internetgerelateerde zaken.

Daarnaast denk ik dat een gemiddelde Amerikaan, Rus of Brit bij .frl niet direct de link met 'Friesland' legt.
Het gaat ook niet om de Amerikanen Russen of Britten.
Vraag de gemiddelde Amerikaan wat deze van .ca denkt en je krijg het antwoord "California".
ja maar dan krijg je dat andere steden ook een eigen domein willen, en zo blijft de namen groeien en word aanvragen van een eigen domein makelijker.

zo hoort het niet
amsterdam heeft toch ook een eigen TLD, '.xxx' ? :+
Waarom is dit zo hoog gemod?:S

Maarja goed ik ben het eens dat ze het niet krijgen, sowieso vind ik het eeuwige gedoe met Friesland zeer irritant. Zolang het bij Nederland hoort moet er geen onderscheid gemaakt worden imo.

Kosten van zo'n domein zullen ook niet 0 zijn, dus uiteindelijk zal de Nederlandse belastingbetaler onnodig moeten gaan betalen mocht een dergelijk initiatief als deze doorgaan. Waarvan ik by the way totaal de toegevoegde waarde niet van inzie.
Je hebt óók Ost-Friesland in Duitsland en Nord-Friesland in Denemarken.
.frl zou deze culturele gebieden op het internet kunnen verenigen.
Je hebt ook Limburg in België, nu wil ik dat .Lim er komt hoor!
Als je 185.000 dollars hebt geen probleem!

(En vergeet de 25.000 per jaar niet).
Met dat geld kan je al een zwerver van de straat halen!
Een mensen leven is toch belangrijker dan een domein? :Y)
Hebben we toch Henny Huisman en Patty Brard voor tegenwoordig?? :+
Alsof dat gebeurt met een tld. Wat een onzin.
Friesland en Catalonië zijn toch geen steden?

En wat is er mis mee met een toename van top-level domains dan?
Gelukkig niet, als elke stad zijn eigen TLD moet gaan hebben krijg je echt een wildgroei waar je niet vrolijk van wordt.

En wat voegt het toe, he-le-maal niks.
ja maar dan krijg je dat andere steden ook een eigen domein willen, en zo blijft de namen groeien en word aanvragen van een eigen domein makelijker.

zo hoort het niet
Sinds wanneer is Friesland een stad. Ga je eens even schamen en pak de bos atlas er maar even bij. Friesland is natuurlijk 1 van de 12 provincies.
En Catalonië is uiteraard een regio van Spanje, 1 van de vele regio's daar.
Sjongejonge, jeugd van tegenwoordig ook.
wordt er niet duidelijker op he. is het de site met .nl of .net of .com of .info of .frl.

en ik ben enkel blij dat er geen frl komt. het is een provintie een geen land. landen hebben een domein naam. verder niet, opzoute.
Landen, bedrijven, organisaties, netwerken, pornosites, museums, continenten, mobiele apparaten, personen, telefoonnummers, reisorganisaties / landen, scholen, het leger, de regering... Waarom provincies niet?
Omdat provincies opereren met het geld van de belastingbetaler en als dusdanig zo simpel en goedkoop mogelijk moeten zijn in tijde van crisis?
Ook al zou het geen crisis zijn. Het is en blijft zonde geld wat beter gebruikt kan worden voor andere zaken, IMHO.
Als er geld verdient mee kan worden (.fr domein kost geld, geld gaat weer naar de provincie) dan zou het geen probleem zijn, echter wegen de kosten hier blijkbaar niet op tegen eventuele inkomsten.
jongeman, mag ik wijzen dat ik dyslexie heb :z . ik merk dat niet. maar je kan het lezen. wat miep je dan?

downmod maar.
Ik blijf het grappig vinden dat meer dan driekwart van de mensen op het internet last hebben van Dyslexie...
En de spellingscontrole van hun browser schijnbaar niet kunnen gebruiken.....
Jongens/meiden als we elkaar begrijpen, wat is het probleem dan verder?
Hoe kan je iemand die aangeeft dyslectisch te zijn op deze manier neersabelen door te zeggen dat je dit eigenlijk niet gelooft. Zo gaan we toch niet met elkaar om?

Ik ben het ermee eens dat de reactie van Luukje01, waar het hier over gaat, ook wel zonder de laatste drie woorden had gekund, maarja zo is hij/zij blijkbaar. Waarom moeten er zoveel reacties komen op in principe een spelfout van welgeteld 1 letter en het niet gebruiken van hoofdletters?

Als we dan zo goed op elkaars taalgebruik letten, zeg dan ook wat over de twee collegatweakers boven mij, want volgens mij sluit je zinnen af met een enkele punt en niet met drie of vijf.

Tip van flip: laten we ons eens wat minder druk maken om deze dingen.
Ah, en dat is direct een excuus voor slordige spelfouten? De kinderen in mijn klas met dyslexie namen gewoon meer tijd voor het foutloos spellen :)
Wel een met enig niveau. Het staat ook in de spelregels van t.net dat je een beetje normaal taalgebruik toe dient te passen. Wat jij doet "mag" dus eigenlijk niet. En nee, ik heb geen zin om het erbij te zoeken; dat mag je zelf doen ;)
Is het niet mogelijk om second level domains te gebruikern hiervoor?

Dus dat het mogelijk wordt om bv domein.frl.nl of domein.utr.nl te registreren.

Technisch lijkt me dit haalbaar en veel goedkoper aangezien de sidn deze tld beheert en landen als groot britannië er een soortgelijke structuur op nahouden.
Lastig aangezien utr.nl en frl.nl al in 'bezit' zijn van bedrijven.
(Al kan sidn volgens hun voorwaarden wel weer terugnemen aangezien het niet je eigendom is, hebben ze bij persoonsdomeinnamen ook gedaan)

[Reactie gewijzigd door DDX op 8 februari 2012 17:05]

*simpele ziel modus aan*
Is dat niet een verkapt subdomein?
*simpele ziel modus uit*

Je doelt op iets vergelijkbaars als gov.us?
Grappig...

In Nederland hoor je veelvuldig dat men tegen invloed van andere culturen is, dat men de "eigen cultuur" en "eigen identiteit" wil behouden, blablabla... En nu doet Fryslân daar een poging toe en dan is het ineens niet goed!? Goed, je kunt je afvragen in hoeverre Internet onderdeel van je cultuur is. Anderzijds is dit wel typisch iets dat je als onderdeel van de Fryske identiteit zou kunnen zien.

Begrijp me goed, mij persoonlijk boeit het niet zo. Ik constateer slechts...
Je hebt absoluut gelijk hoor, Friesland heeft een bepaalde cultuur en daar mag je als je wilt best trots op zijn.

Het is alleen de houding van veel Friezen die (volgens mij vooral Groningers en Drenthen) tegen de borst stuit. Velen plegen namelijk te vinden dat ze een uberapart volk zijn met een eigen (ook erkende) taal.

Feitelijk is het namelijk zo dat de Friezen helemaal niet van de oorsponkelijke Friezen afstammen (dan zouden jullie echt ander volk zijn als de in NL afstammende Kelten en niet-Friese Germanen) maar gewoon net als de omringende provincies (incl mezelf) een stelletje platte boeren zijn.

En dan word o.a jullie hardgevochten uniekheid van een andere taal niet meer dan onbegrijpbaar dialect.

Op die manier krijg je nogal snel een houding toegespeeld alsof de Friezen gewoon teveel warme lucht in het achterwerk hebt zitten.

Vandaar dat ik het dus niet vreemd vind dat Groningers bijvoorbeeld vorig jaar de Friezen in zee wilden duwen.
Lijkt me logisch. friesland hoort bij nederland, en nederland heeft een .nl , dus een andere is niet nodig.
Nederland hoort bij de EU, en de EU heeft een tld, dus .nl kunnen we afschaffen.
Maar dan moet je example.nl en example.de samenvoegen. Dat gaat niet werken, dus dan eindig je alsnog met example.nl.eu en example.de.eu, en heb je dus geen winst van je TLD.

TLD's opheffen gaat dus niet, wat juist een reden is om voorzichtig om te gaan met nieuwe.
geen elfstedentocht geen eigen .frl-domein. een depressieve dag voor friesland.
elfstedentocht.frl de meest depressieve site van de dag ?
Ik snap niet wat het nut is van een eigen domeinnaam. Volgens mij heeft ditmeer met nationalisme te maken dan praktisch nut :)

Als elke provincie dit gaat doen dan raken we het enigste overzicht (domeinnamen) op het internet ook al kwijt. Dan wordt het een wirwar van namen. .limb, .utr, .nhol, .zhol ect.

[Reactie gewijzigd door ObAt op 8 februari 2012 16:35]

Ja, en .BRA zeker. God wat zullen we veel pikante websites in Brabant krijgen, zeg. Aan de andere kant, Hunkemoller.bra en Livera.bra zijn dan wel weer toepasselijk.
Dit kan misschien off-topic gaan klinken, maar als iedereen toch een eigen domein ZOU krijgen wordt het dan niet een beetje onoverzichtelijk allemaal?
Lijkt me terecht besluit, kost alleen maar (belasting)geld, en dat kunnen we in deze crisistijd wel nuttiger besteden lijkt me zo.

En wat voegt zo'n TLD nu ook daadwerkelijktoe? Het is geen eigen land ofzo, maar simpelweg een provincie, niet meer, niet minder.

Als straks elke provincie een TLD wil wordt het er niet overzichtelijker op... daarnaast is .frl nu niet echt heel erg duidelijk... noem het dan op zijn minst .friesland of .provinciefriesland ofzo.
Goedzo, door dit soort wildgroei wordt het www echt niet overzichtelijker. En dat ook nog alleen omdat ze chauvinistisch zijn zonder verdere meerwaarden. Terecht dat het is afgewezen.
Hoe hebben ze in hemelsnaam ooit kunnen denken met 60.000 Euro klaar te zijn? Dan heb je net je TLD vastgelegd bij ICANN, maar nog geen enkel systeem er omheen. Volgens mij zijn de kosten (puur voor registratie) inmiddels sowieso al hoger.

Beetje natte vinger werk dit, of op zijn minst door ondeskundigen gebudgetteerd. Maar goed, het is overheid...

[Reactie gewijzigd door redah op 8 februari 2012 16:35]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True