Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Een optelsom van kleine stappen

Telefoons van 2021 en 2022

28-12-2021 • 06:00

94

Multipage-opmaak

Inleiding

De decembermaand hangt aan elkaar van tradities. Van de sinterklaasviering tot de oliebollen luiden we het oude jaar uit met allemaal bekende gebruiken. Dit artikel valt intussen ook in een traditie. De eerste editie verscheen in 2016, met daarna versies in 2017, 2018, 2019 en 2020. Dit is dus het zesde artikel in deze reeks. Het enige wat lastig is, is een dag vinden tussen kerst en oud en nieuw die we nog niet hebben gebruikt voor deze reeks. De vorige artikelen verschenen op 27, 28, 29, 30 en 31 december van hun jaren, ook al was dat niet in die volgorde. Dat was niet bewust, maar het is een van de leuke feitjes die met deze artikelenreeks samenhangen.

Soms veranderen tradities, maar soms ook niet. Dit jaar is de formule ongewijzigd; eerst kijken we terug naar hoe de glazen bol vorig jaar functioneerde, en daarna kijken we vooruit naar wat telefoons ons in 2022 gaan brengen. Uiteraard hebben we ook dit jaar weer een overzicht met hoe de accuduur zich in het afgelopen jaar heeft ontwikkeld.

De smartphonemarkt had een roerig jaar. Inmiddels raakt 5G ingeburgerd en dus krijgen veel telefoons ondersteuning voor dit nieuwe netwerk. Corona bleef een wissel trekken op de hele wereld en dus ook op de smartphonemarkt, terwijl de wereldwijde chiptekorten eveneens hun gevolgen hadden. Er is, kortom, meer dan genoeg om te belichten zo aan het einde van het jaar.

Foto bovenaan: Anton Porkin + NeoLeo / Getty Images

Teaser smartphone cameratest 2021

Terugblik: voorspellingen van vorig jaar

De voorspellingen van vorig jaar vallen uiteen in twee categorieën: verbeteringen van huidige modellen en nieuwe vormen voor smartphones. Laten we beginnen bij het makkelijke gedeelte: de nieuwe vormen.

Vouwbare smartphones

We kennen inmiddels de vouwbare smartphone wel; sommige modellen zijn uit te vouwen tot een normale telefoon, andere tot een tablet. Hier komen ongetwijfeld meer toestellen mee op de markt, maar ze blijven vooralsnog schaars en duur.

Is dat zo? Deels klopt het natuurlijk; Huawei kwam met de Mate X2, een naar binnen gevouwen smartphone van 2300 euro. De perceptie van wat veel geld is, verschilt van persoon tot persoon en misschien laat jij het liggen als fooi bij een etentje, maar het is geen bedrag dat veel mensen zomaar uitgeven aan een telefoon. De Mix Fold van Xiaomi komt uit op minimaal 1300 euro en dat is de Chinese prijs; daar hanteert de fabrikant lagere prijzen. De Z Fold3 van Samsung was weliswaar met 1750 euro een stukje goedkoper dan zijn voorganger, maar was nog altijd duur.

Daar vallen twee dingen op af te dingen. De Z Flip 3 is met 1049 euro ook nog altijd duur, maar niet spectaculair duurder dan veel andere high-end smartphones. Bovendien komen de Folds nog weleens in een aantrekkelijke prijscategorie terecht door aanbiedingen en cashbacks. Dit jaar kochten sommige tweakers een Fold2 voor prijzen onder de 800 euro. Dat maakt het nog geen budgettelefoon, maar het is een stuk minder duur. Minder schaars worden ze ook al; de Z-telefoons waren behoorlijk in trek, veel meer dan hun voorgangers.

Daar komt een nieuwe vorm bij: smartphones met oprolbare schermen.

De smartphones met oprolbare schermen komen er nog steeds aan. Fabrikanten zijn er duidelijk mee bezig en OPPO liet bijvoorbeeld dit jaar de X 2021 zien, een concepttelefoon met oprolbaar scherm. Leuk allemaal, maar je kunt die in elk geval nog niet kopen.

Reguliere smartphones

Dan naar de 'reguliere' smartphones, de rechthoekige blokken met een groot scherm, weinig knoppen en zoveel mogelijk camera's op de achterkant. Kwamen de voorspellingen daarover een beetje uit?

We gaan 5G zien op nog veel meer modellen. Elke telefoon van meer dan ongeveer 300 euro heeft het volgend jaar in elk geval 5G aan boord, en dat geldt in de loop van het jaar vermoedelijk ook voor veel telefoons die minder kosten.

Gewaagde voorspelling hoor, dat de telecommarkt zijn nieuwe kip met gouden eieren op steeds meer telefoons zou willen zetten, maar is het ook gebeurd? Dit vraagt natuurlijk om een factcheck en dat hebben we dus ook gedaan.

In 2020 was 9 procent van de telefoonmodellen onder de 300 euro voorzien van 5G; in 2021 is dat gestegen naar 18 procent. Het aandeel van 5G-telefoons op de hele markt is 38 procent, maar dat is natuurlijk vertekend door de vele goedkope modellen. Als je kijkt naar telefoons boven de 300 euro is bijna driekwart voorzien van 5G.

TCL 20 R 5G BlauwDe goedkoopste telefoon met 5G is momenteel de TCL 20 R 5G, die in oktober verscheen voor rond 180 euro. Er zijn ongetwijfeld 5G-telefoons die met aanbiedingen af en toe onder die prijs komen, maar het geeft ongeveer de bodem aan van wat een 5G-telefoon momenteel kost.

Vlak daarboven zitten de Realme Narzo 30 5G en Vivo Y52 5G, beide natuurlijk van BBK-merken. BBK is ook bekend van de merken OPPO en OnePlus. Het maakt vaak ongeveer dezelfde goedkope telefoons en brengt die uit onder de vlag van verschillende merken. De Vivo Y52 is echt een ander beestje, maar de Narzo 30 5G en de net iets duurdere OPPO A54 5G hebben een specsheet die grotendeels overeenkomt, met hetzelfde scherm, veel dezelfde camera's en ongeveer gelijke afmetingen. De soc verschilt wel. De Narzo heeft een MediaTek; de OPPO is voorzien van een Qualcomm-soc.

Het verdwijnen van het 60Hz-scherm

Op midrangetelefoons worden 90Hz-, 120Hz- en 144Hz-schermen heel normaal en in dure telefoons kun je eigenlijk al niet meer zonder.

Het 60Hz-scherm is inderdaad aan het uitsterven, maar bestaat nog wel. Om dit te checken, hebben we er uiteraard weer cijfers uit onze eigen Pricewatch bij gepakt, omdat we zo een goed overzicht hebben van wat er in het afgelopen jaar is gebeurd.

Bij goedkope telefoons is 90Hz of hoger nog lang niet algemeen, maar boven de 300 euro is dat moment snel aan het naderen. Telefoons als de iPhone 13, 13 mini en Google Pixel 5a verschenen nog met 60Hz-schermen, terwijl onze Pricewatch ook de Microsoft Surface Duo bij dit jaar heeft staan, omdat hij dit jaar pas in Nederland verscheen. Zeker in de hoogste prijsklasse is het verder gedaan met het 60Hz-scherm. Daaronder is de transitie ook gaande, want het is al steeds lastiger om een 60Hz-scherm te vinden boven de 300 euro. Als je kijkt naar de hele markt, verschijnt ongeveer 40 procent van de telefoonmodellen met een scherm van 90Hz of hoger, tegenover 25 procent vorig jaar.

Geen adapters in doosjes

De keuze van Apple om geen adapter en oortjes mee te leveren met telefoons, zal vermoedelijk veel navolging vinden. Nu Apple het heeft gedaan, is het hek van de dam. Bovendien kun je jezelf profileren als bedrijf dat strijdt voor duurzaamheid en je verdient extra op snelladers die werken met je eigen telefoons. Die combinatie van kansen is te waardevol om te laten liggen. Vooral bij dure telefoons zal dat vermoedelijk het geval zijn, net zoals het met de 3,5mm-jack is gegaan. Die telefoons hebben een doelgroep met lades vol laders.

Is dit zo uitgekomen? De trend van steeds sneller kunnen laden leidt ertoe dat fabrikanten als Xiaomi en OPPO voorzichtig zijn met het uit de doos halen van adapters, vermoedelijk omdat gebruikers bij hen niet snel een compatibele snellader zullen kopen. Samsung is wel gevolgd, net als Google. Fairphone deed al geen adapter in de doos. Daarnaast hebben we het her en der elders op de markt ook gezien, maar het is zeker niet zo dat de adapter nu in elk telefoondoosje ontbreekt.

Doosjes iPhone 11 en 12. Bron: KanamiYamen op Twitter

Naast elkaar: doosjes iPhone 12 en 11. Bron: KanamiYamen

Camera's achter het scherm

De camera verdwijnt vanaf volgend jaar achter het scherm in plaats van in een gat in het scherm. Over camera's gesproken: ook daarin zet de trend richting meer en grotere camerasensors door. Daarbij is het zoeken naar wat mensen willen: een primaire camera en ultragroothoeklens is logisch, maar wat nog meer: time-of-flight? Microscoopcamera? Periscopische telelens? Die vraag is nog niet overal beantwoord.

De camera achter het scherm is er wel, maar is zeker nog geen gemeengoed. Samsung zette het op de Z Fold 3, maar op geen enkel ander model en gezien de camerakwaliteit was dat voor velen een prima keuze. Sowieso zit de technologie alleen nog op nichetelefoons. De Xiaomi Mix 4 heeft ook een camera achter het scherm, net als de ZTE Axon 30 UDC, maar daar houdt het op. Er zijn wel stappen om de technologie beter te maken, maar de kans dat dit binnen een jaar op veel meer telefoons zit, lijkt klein.

Samsung Galaxy Z Fold 3 - Frontcamera in scherm
Samsung Galaxy Z Fold 3: frontcamera in scherm

Andere vormen

Hoe zit het met andere vormen? LG maakte de Wing met draaibaar scherm, maar er zijn geen geruchten dat het een concept is dat volop wordt gekopieerd. Hetzelfde geldt voor de Surface Duo met twee schermen. Beide vormen zouden snel richting de grote stapel 'telefoonexperimenten die geen navolging kregen' kunnen gaan.

Dit lijkt inderdaad te gebeuren. Terwijl andere fabrikanten inmiddels wel aan de slag zijn gegaan met telefoons met vouwbare schermen, is er verder niets gebeurd met het idee van de Wing. De Surface Duo kreeg een opvolger in de vorm van de Duo 2, maar andere fabrikanten laten dit idee links liggen. De ontvangst van de Duo 2 was bovendien niet beter dan die van de eerste versie. Terwijl Mr. Mobile in elk geval nog wat zag in het concept, denkt Mkbhd dat het concept zelf niet levensvatbaar is.

LG Wing
LG Wing

De telefoons van 2022

Eerst maar een algemene voorspelling: de aanduiding 5G gaat verdwijnen van telefoonnamen. Dat is niet omdat telefoons in 2022 geen 5G meer zouden hebben, integendeel, maar omdat je je niet meer kunt onderscheiden door ergens 5G achter te zetten. Bij goedkope telefoons kan het nog een punt van onderscheid zijn, maar als je in 2022 een telefoon boven de 300 euro zonder 5G uitbrengt, hoor je er eigenlijk niet meer bij.

Een telefoonnaam met 5G erin zal dus onmiddellijk duidelijk maken dat je te maken hebt met een toestel uit de budgetklasse. Weet je wat ook een aanduiding zal worden voor een goedkopere telefoon? Een 90Hz-scherm. Ga maar na: 60Hz is te weinig, maar voor budgettelefoons is 120Hz te veel. Die socjes voor goedkope telefoons kunnen nauwelijks 120 beelden per seconde op het scherm toveren. Daarom kun je op duurdere telefoons niet langer met 90Hz aankomen. Mensen verwachten dan minstens 120Hz.

Nog een andere voorspelling: in 2021 gooide LG de handdoek in de ring en in 2022 kan het zomaar de beurt zijn aan de volgende. HTC heeft in de afgelopen tijd geprobeerd om iets te maken dat de aandacht trok, maar heb jij er iets van gezien? Toch maakt HTC naar verluidt nog altijd smartphones, maar in het komende jaar kan het moment komen om de stekker eruit te trekken.

Camera's

High-end telefoons gaan zich richten op cameraverbeteringen. Lowlightfoto's moeten beter worden door een combinatie van nieuwe pixelindelingen voor sensors en betere stabilisatie. Samsung kondigde al een sensor aan met witte pixels ertussen om meer licht op te vangen en van dat soort sensors komen er meer. Die waren er al eens jaren geleden, maar inmiddels zijn de algoritmen voor computational photography veel beter om het onderste uit de kan te halen met die cameramodules. Sensors worden ook groter. Momenteel slechten smartphones de grens van 1"; dat kan in 2022 oplopen tot meer dan 1,1".

Ook op het gebied van stabilisatie gaat er veel gebeuren. Apple was de eerste die voor stabilisatie de sensor bewoog in plaats van de lens. Android-telefoons gaan die beide manieren van stabilisatie wellicht combineren.

Wat eveneens op het kandidatenlijstje staat: smartphones met uitschuifbare lens voor continue zoom. Die techniek is niet bepaald nieuw, want compactcamera's hebben dat al sinds jaar en dag. Er zijn zelfs smartphones verschenen die dat al eens hadden, zoals de Samsung Galaxy K Zoom uit 2013. Een uitschuifbare lens maakt meer optisch zoombereik mogelijk.

Samsung Galaxy K Zoom Blauw
Samsung Galaxy K Zoom Blauw

Repareerbaarheid

Er is in het afgelopen jaar meer aandacht gekomen voor reparaties van smartphones. Apple kondigde zijn Self Service Repair aan en de release van de Fairphone 4 kreeg aandacht op een aantal van de populairste Angelsaksische techmedia, waaronder de YouTube-kanalen van Linus Tech Tips en Mkbhd. Die laatste beloofde meer aandacht te hebben voor duurzaamheid in zijn besprekingen.

De volgende stap is dat er een smartphone komt van een mainstreammerk met de focus op repareerbaarheid en beschikbaarheid van reserveonderdelen. Met de komende right-to-repairwetgeving in de VS en Europa lijkt het een kwestie van tijd tot er meer aandacht voor dit soort zaken komt in smartphoneontwerpen. Welke fabrikant kan die kar trekken? Het zou iets zijn voor LG, als dat nog actief was op de smartphonemarkt. De Zuid-Koreaanse elektronicamaker hield het langst vast aan verwisselbare accu's in zijn telefoons en was altijd in voor experimenten. Nu LG als smartphonemaker is weggevallen, zou het iets kunnen zijn voor merken als Sony, die weinig marktaandeel te verliezen hebben. Het is gek dat een focus op duurzaamheid in de smartphonemarkt nog niet echt normaal is.

Behalve repareerbaarheid is er nóg een trend die lijkt door te zetten: langere softwareondersteuning. In de afgelopen jaren is het steeds normaler geworden om smartphones drie jaar te ondersteunen na release, inmiddels zitten veel modellen al op vier jaar en kruipen de eerste telefoons met Android naar vijf jaar, en dat zal in de komende jaren wellicht ook moeten.

Intussen maakt de industrie zich daar klaar voor. Een groot struikelblok tot nu toe was de ondersteuning vanuit processorontwerpers. Qualcomm kondigde al eerder aan om socs langer te ondersteunen. Dit jaar kwam de processorontwerper bovendien met nieuwe versies van socs van vorige generaties. Die twee bij elkaar maken dat de ondersteuning voor telefoons uit 2019 en 2020 langer kan duren.

Voorbeeld: je hebt een eerste generatie Samsung Galaxy Fold uit 2019. Die heeft een Snapdragon 855. Die soc komt uit begin 2019, dus heeft ondersteuning vanuit Qualcomm tot begin 2023. Maar omdat dit jaar de Snapdragon 860 uitkwam, die functioneel hetzelfde is en alleen hogere kloksnelheden ondersteunt, heeft Qualcomm drivers voor deze soc tot 2025. Dat betekent dat Samsung, als het bedrijf dat wil, zonder grote problemen de Fold upgrades zou kunnen geven tot 2025, zes jaar na de release. Beveiligingsupdates zouden zelfs nog een paar jaar langer kunnen doorlopen.

Cijfers over 2021

De toename in accucapaciteit kwam dit jaar bijna tot stilstand en dat is te zien aan de gemiddelde accuduur. Nu het jaar zo goed als voorbij is, kunnen we de balans van het hele jaar opmaken en dan zien we dat een telefoon in ons testlab gemiddeld uitkwam op dik 12,5 uur, met een stijging dit jaar van zes minuten ten opzichte van vorig jaar. Dat is vrijwel verwaarloosbaar.

Onze browsetest loopt door vijftien gecachete webpagina's via een lokale server en is inmiddels geen zware test meer. Omdat we deze test al jaren gebruiken, zijn de resultaten door de jaren heen echter goed vergelijkbaar.

De mediaan ligt bij de Google Pixel 6, die het 12 uur en 22 minuten volhield in deze test. De percentielen kwamen uit op 14 uur en 10 minuten en 10 uur en 18 minuten. Een kwart van de telefoons hield het dus langer vol dan de Apple iPhone 13, die tot 14 uur en 10 minuten kwam. Eveneens een kwart deed het minder dan de OPPO Find X3 Pro, die het 10 uur en 18 minuten volhield.

Foto van accutest: twee telefoons en een tablet

Beeld van de camera die als back-up diende voor het meten van accutestresultaten in Tweakers HQ Amsterdam-Noord

De topper van dit jaar is ook van Apple: de iPhone 13 Pro Max hield het 20 uur en 43 minuten uit in deze test, waarbij hij de Moto G9 Power en Xiaomi Poco M3 achter zich hield. De voorgangers van de G9 Power, de G8 Power en G7 Power, waren de koplopers van de afgelopen jaren.

De rode lantaarn wordt gedragen door de Carbon 1 MK II, een afwijkende smartphone die door zijn dunne en lichte design een accu van slechts 3000mAh herbergt. Hij kwam dus ook niet verder dan 5 uur en 37 minuten.

Als we de accucapaciteit meerekenen, zien we dat een telefoon gemiddeld 16,74 minuten doet met 100mAh capaciteit. Per telefoon krijgen we dan een iets andere rangorde: de Sony Xperia 1 III gaat het minst zuinig om met zijn 4500mAh-accu: 10,53 minuten per 100mAh. Ook de ASUS Rog Phone 5, Xiaomi Mi 11-modellen en OnePlus 9 Pro komen niet of nauwelijks boven de 11 minuten per 100mAh uit. De iPhone 13-telefoons zijn het zuinigst, de 13 Pro voorop met 31,53 minuten per 100mAh accucapaciteit. De zuinigste Android-telefoon is de OPPO A94 5G, met 24,1 minuut per 100mAh.

Bij de andere tests is een iets ander beeld te zien. De Poco M3 komt als beste bovendrijven in de browsetest op 4G met bijna 17 uur. De Carbon bungelt daar weer onderaan, gevolgd door de Samsung Galaxy Z Flip3.

De videotest gaat wel weer naar de 13 Pro Max, met bijna 34,5 uur. De hoogst scorende Android-telefoons zijn de ASUS Rog Phone 5 en Motorola Edge 20 Lite. De LG K52 hield het bijna negen uur vol en is daarmee de minste, gevolgd door de Moto E20 en Moto G60s.

Als we kijken naar opladen, dan is de Xiaomi 11T Pro de rapste, want die is in een half uur 100 procent op te laden. De OPPO Find X3 Neo, Lite en Pro komen ook bijna tot 100 procent, net als de OnePlus 9 en Nord 2. De Nokia G20, Sony Xperia 10 III en Xiaomi Redmi Note 10 5G laden het traagst op, want die komen tot 19 procent.

Als we kijken naar de aantallen in mAh, dan pompt de 11T Pro ook het snelst, want dan heb je 5000mAh in je accu in een half uur. De langzaamste is de Xperia 10 III, die 855mAh in zijn accu krijgt in diezelfde tijd. Gemiddeld heb je 2422mAh in je accu na een half uur en dat is bij veel telefoons goed voor iets meer dan de helft van de capaciteit.

Het helderste scherm in ons testlab was van de Samsung Galaxy S21 Ultra, met 1203 candela per vierkante meter. Er kwamen veel meer telefoons dan vorige jaren boven 1000 'nits' uit. De Xiaomi Mi 11 Ultra, Samsung Galaxy S21, A72, S21+, Z Flip3 en Z Fold3, en de iPhone 13 Pro en Pro Max redden dat met 33 procent wit op het scherm.

Als de zon fel schijnt, ben je het minste af met enkele van de goedkopere telefoons. De Moto G20 kwam tot 289 candela per vierkante meter, de G30 en E20 van datzelfde merk deden het maar iets beter. Ook de Nokia G20 kwam laag uit, met 365 kaarsjes per vierkante meter.

Tot slot

Het is haast een cliché om te zeggen dat de stappen in smartphones niet zo groot zijn als voorheen. Helemaal waar is het ook niet; de stappen op het gebied van hardware en onderdelen zijn jaar op jaar nog steeds aanzienlijk, maar wat we zelf doen met al die nieuwe mogelijkheden, is beperkt. Als je dit jaar een telefoon hebt gekocht met Snapdragon 888 of Apple A13, wat doe je dan nu meer dan met een Snapdragon 865 of A12? Nog sneller appen? Vlotter door je e-mail scrollen?

Alleen nieuwe iPhones hebben dit jaar een fors betere accuduur. De rest van de markt stond op dit gebied een beetje stil. Telefoons worden nauwelijks nog groter en daardoor past er geen accu met meer capaciteit in de behuizing. Dit jaar zagen we wel voor het eerst telefoons die met de meegeleverde adapter na een half uur laden helemaal vol zitten. Snelladen kan de gewoonte van miljoenen Nederlanders om 's nachts te laden, doorbreken.

Nieuwe vormen zagen we dit jaar alleen bij prototypen, zoals concepttelefoons met oprolbare schermen. Telefoons met vouwbare schermen werden iets normaler, waarbij Xiaomi en OPPO hebben gekozen voor de telefoon die uit te vouwen is tot een tablet. Samsung boekte daarentegen succes met zijn tweede Flip-model, waarmee je uitgevouwen een reguliere smartphone hebt die opgevouwen makkelijker in de broekzak moet passen.

De grootste trend is misschien wel dat er eindelijk piepkleine lichtpuntjes te zien zijn om langer met onze telefoons te kunnen doen. Apple begint met zelfreparaties en hopelijk volgen andere fabrikanten. De ondersteuning met updates wordt zoetjesaan langer en die trend zet hopelijk door. Als je het immers aan Moeder Aarde zou vragen, is de beste telefoon die je in 2022 kunt gebruiken, de telefoon die je in 2021 al in je zak of tas had.

Reacties (94)

Sorteer op:

Weergave:

De grootste trend is misschien wel dat er eindelijk piepkleine lichtpuntjes te zien zijn om langer met onze telefoons te kunnen doen. Apple begint met zelfreparaties en hopelijk volgen andere fabrikanten. De ondersteuning met updates wordt zoetjesaan langer en die trend zet hopelijk door. Als je het immers aan Moeder Aarde zou vragen, is de beste telefoon die je in 2022 kunt gebruiken, de telefoon die je in 2021 al in je zak of tas had.
Als dit de trend voor 2022 wordt, zou het dan ook een onderdeel in de Pricewatch kunnen worden. Dat je kunt zoeken en filteren op de duur van upgrades en (veiligheids)updates die de fabrikanten beloven. Of op repareerbaarheidsscores, eventueel afkomstig van andere tech-platformen.
Ik zou ook geen probleem hebben met een subjectieve score voor repareerbaarheid als in 1 tot 5 sterren waarbij bv een Fairphone 5 sterren zou krijgen. Filteren zou dan kunnen zoals dat nu ook al gebeurt in de PW met bv beoordeling product of winkel.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @P_Tingen28 december 2021 11:22
Ik zou ook geen probleem hebben met een subjectieve score voor repareerbaarheid als in 1 tot 5 sterren waarbij bv een Fairphone 5 sterren zou krijgen. Filteren zou dan kunnen zoals dat nu ook al gebeurt in de PW met bv beoordeling product of winkel.
Interessant idee :)
Subjectieve scores op basis van eigen testen en ervaringen zijn natuurlijk prima, maar hoe zou dat moeten werken met subjectieve scores op basis van incomplete informatie van de fabrikant zelf? We hebben gekeken naar of we andere scores zouden kunnen gebruiken, maar iFixit is heel incompleet en de Franse labels zijn eveneens incompleet (maar meest kansrijk voor de toekomst).

Eigen scores zijn natuurlijk mogelijk, maar dan moet je - vind ik - echt dingen weten over hoe onderdelen verkrijgbaar zijn, welke je precies met hoeveel moeite kunt vervangen etc. Die info is er (nu in elk geval) niet bij release. Hoe zouden we dat kunnen oplossen?
Misschien á la wikipedia? Iemand deelt zijn ervaringen/zoektocht met een panel (per merk?) en gezamenlijk kom je tot een score.
Misschien zou je 'repareerbaarheid' ook kunnen opdelen in het 'technische gemak' aspect en een 'transparantie van de fabrikant' aspect.
Een voorstel zou zijn om te beginnen met enkele kernzaken die je dan zelf kan vervangen, denk aan:
- scherm
- accu
- achterkant
In ieder geval zaken die vaak kapot gaan/kunnen gaan.
Op basis van element zou je dan een per item een ster kunnen krijgen als het mogelijk is.
Een tweede, daaraan gerelateerde schaal zou kunnen zijn hoe makkelijk de reperatie kan worden uitgevoerd. Deze is subjectiever, kun je bijvoorbeeld de spullen op de website van de fabrikant bestellen of via een ander circuit. Daarnaast hangt dan ook de gemakkelijkheid mee samen. Is het een kwestie van een paar schroeven of is alles vastgelijmd. De tweede is dus doorzichtiger en zou bijvoorbeeld ook kunnen scoren op 1-3 sterren (of meer).

Wellicht kun je hier handige zaken uithalen @arnoudwokke. Mocht je hier iets mee willen zal ik gerust met je mee kijken/mee denken over de objectiviteit/subjectiviteit van de schaal/schalen.

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 22 juli 2024 20:07]

Beschikbaarheid van onderdelen wil ook nog wel eens enorm schommelen. Wat een jaar geleden beschikbaar is mogelijk onvindbaar vandaag de dag. Het probleem daarmee is natuurlijk altijd dat de fabrikanten het moeten blijven produceren of er moeten voldoende voorraden zijn om alle reparateurs te voorzien. Dat lijkt me onmogelijk in te schatten. Geen fabrikant zal daar gauw harde garanties over geven. Voor het meeste ben je hoe dan ook aangewezen op AliExpress of eBay.com en blijft het ook gewoon een kwestie van een beetje mazzel hebben met de beschikbaarheid

Maar je hebt niks aan beschikbaarheid als de reparaties niet redelijk uit te voeren zijn. Ik zou vooralsnog erg blij zijn met een repareerbaarheidsscore gebaaseerd op hoe makkelijk of moeilijk een reparaties is en of je er bijvoorbeeld specifieke gereedschap voor nodig hebt om het redelijk te doen.
Het hoeft misschien niet eens heel ingewikkeld te zijn:
Een score voor hoe ingewikkeld de uitvoering van de reparatie is (wat heb je nodig, hoe hoog is het risico op andere schade, moet je dingen beschadigen om aan andere componenten te komen?)
En een score tweede voor hoe modulair een ontwerp is (kan ik een usb-poort alleen vervangen of moet het hele moederbord mee de deur uit en dat soort ongein)
Leuk inkijkje in jullie gedachtengang mbt dit onderwerp.
Hoewel bij lange na niet perfect, maar een eerste begin hiermee maken door de incomplete scores van diverse bronnen te vermelden zou het onderwerp wel meer op de kaart kunnen zetten.
En dat geldt waarschijnlijk ook voor het updatebeleid van de diverse fabrikanten, dat is ook lang niet compleet.

Voor mij persoonlijk zou dat een hele waardevolle aanvulling zijn in de zoekcriteria, maar ik hoop vooral dat de voorspelling die je in het slot hierover schrijft uit zal komen en dit een belangrijker onderwerp over de gehele markt zal worden.
Eigen scores zijn natuurlijk mogelijk, maar dan moet je - vind ik - echt dingen weten over hoe onderdelen verkrijgbaar zijn, welke je precies met hoeveel moeite kunt vervangen etc. Die info is er (nu in elk geval) niet bij release. Hoe zouden we dat kunnen oplossen?
Vraag fabrikanten die info te geven. Wanneer die info dan toch niet gegeven wordt, scoort de telefoon op dat onderdeel nul punten. :)
Fairphone is een leuk concept, maar voor de gemiddelde consument totaal niet interessant. Die gaat namelijk niet zelf aan zijn smartphone zitten sleutelen. En datzelfde geldt ook voor Apple telefoons.
Als je het milieu zo belangrijk vindt moet je sowieso niet elk twee jaar een nieuw toestel kopen.
Als je het milieu zo belangrijk vindt moet je sowieso niet elk twee jaar een nieuw toestel kopen.
En daarvoor is de repareerbaarheid juist belangrijk. Repareerbaarheid slaat niet alleen op het vervangen van een gebroken scherm, maar ook op het vervangen van een brakke accu. Dat was nog niet zo lang geleden best eenvoudig: je haalde het achterpaneel eraf met je nagels. Wipt de accu eruit en vervangt die door een exemplaar van eBay.
Zo is heb ik althans een Galaxy Nexus ooit wat langer in leven kunnen houden.

Dat de fairphone voor het gemiddelde publiek niet interessant is komt deels door de oneerlijk lage prijs van concurrentie. Als je het milieu echt belangrijk vindt zou je de belasting van het milieu erbij moeten tellen.
[...]
Dat de fairphone voor het gemiddelde publiek niet interessant is komt deels door de oneerlijk lage prijs van concurrentie. Als je het milieu echt belangrijk vindt zou je de belasting van het milieu erbij moeten tellen.
Ehh. oneerlijke lage prijs? Dat heet gewoon marktwerking. Als wij onze electronica voor een paar euro minder uit China kunnen halen willen we wel. Gebroken scherm wordt gedekt door de inboedelverzekering en kosteloos vervangen. Geen Fairphone voor nodig.
Het lijkt erop dat je geen oog heb voor de verborgen kosten die het voor jou goedkoop of gratis doen lijken.
Dat de Chinese prijzen goedkoop zijn, komt door lage loonkosten en hoge staatssubsidies. De verzendkosten van Aliexpress zijn al een beetje rechtgetrokken.
Als een gebroken scherm gratis verzekerd is, heeft toch iemand daarvoor betaald.
Hetzelfde geldt voor het milieu. Als je nog niet in de gaten had dat er qua vervuiling en qua klimaat iets stuk is gaan je ogen de komende jaren 'vanzelf' wel open. Misschien wel in de eerste plaats door kosten die je nu nog niet ziet aankomen. Denk aan de energieprijzen, maar misschien ook wel dingen die we nu nog niet kunnen voorzien. De schade van een kleine overstroming afgelopen zomer in Nederland was al extreem. Wat denk je dat de verzekering uitkeert als de Noordzee ons land binnenstroomt?

Ik heb ook nog geen fair geproduceerde telefoon, maar ik voorspel dat dit zeer snel veel normaler zal worden.
Wat denk je dat de verzekering uitkeert als de Noordzee ons land binnenstroomt?
Ehm niets, maar heeft dan ook niets met het al dan niet duurzaam produceren van telefoons te maken.
Je kan een mooi PR praatje houden over fair geproduceerde telefoons en duurzaamheid, feit is dat het duurder is dus wordt nauwelijks verkocht. Wat is de reden dat zonnepanelen in China geproduceerd worden? Wat is de reden dat zo'n beetje alle hier verkochte Tesla's in China geproduceerd worden, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik had mijn huidige telefoon alweer bijna twee jaar geleden laten vallen waarbij het scherm gebroken was. Omdat het deels gedekt werd door de reisverzekering heb ik hem laten repareren.

Een jaar later gebeurde het weer (domme pech) maar nu zou de reparatie duurder zijn dan de telefoon. Deels vanwege de kosten van het scherm. Deels omdat je gespecialiseerde gereedschappen nodig hebt om de telefoon te demonteren.
Als je het milieu belangrijk vindt dan wil je inderdaad niet elke twee jaar een nieuw toestel kopen. Dan helpt het dus wel als de telefoon goed te repareren is. Dat kan door de gebruiker zijn, maar ook door een reparateur. En dat hoeft niet per se helemaal modulair en duurzaam te zijn zoals de Fairphone, maar momenteel zitten veel merken aan dichtbij het andere uiterste: veel onderdelen zijn uberhaupt niet te vervangen door third parties.
Sorry, lees ik uw argument nu goed ;-) ? En waarom zou een telefoon volgens u niet repareerbaar moeten zijn? Fairphone maakt het net makkelijk voor éénieder om deze telefoon te repareren. Nogmaals: Het gaat over onderdelen vervangen zoals we autoonderdelen vervangen. Om te beginnen zijn er kwalitatieve wisselstukken nodig. Iets wat bij Apple amper het geval is.

Je doet nu alsof consumenten alles zelf repareren, er zijn voldoende winkels die reparaties aanbieden en die zouden ook voordeel hebben als er 1.kwalitatieve wisselstukken zijn en 2. Geen softwarematige beperkingen zijn vanuit die producent.

Think about it: We zijn nu einde 2021 en producenten van telefoons werken de right to repair tegen met hun software en moeilijk repareerbare hardware. Terwijl dat technisch vaak geen probleem is. Ik hoop dat er snel een wetgevend kader komt waarbij die right to repair zo belangrijk wordt dat het een basisrecht wordt van elke aardbewoner. De techindustrie is zo groot en zo machtig dat we ze soms moeten wat actiever moeten sturen zodat de economie duurzamer, aangenamer en nuttig wordt.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 22 juli 2024 20:07]

Je hebt repareerbaarheid en repareerbaarheid, je hoeft een telefoon, net als een auto, niet zo te ontwerpen dat de gebruiker hem zelf kan repareren. Zolang je reparatie maar niet actief bestrijd/tegengewerkt.

Right to repair richt zich ook met name op reparatie winkels, waar men toch net ff wat met ervaring/kennis dan de consument zelf heeft.

Wat betreft wetgeving, tsja het lijkt helaas nodig, want de consument kiest er niet zelf voor...
Of iets wel of niet interessant is Voorde gemiddelde consument veranderd niets aan de repareerbaarheid?
Wanneer een concept als dat van Fairphone een succes wordt, dan zullen meer merken gaan volgen met telefoons die men gemakkelijk kan repareren (zelf of laten doen).
Fairphone laat in elk geval zien dat het bijna onmogelijk maken van het repareren van telefoons onzin is. Fairphone bewijst namelijk dat het heel goed mogelijk is om onderdelen zo te maken dat zelfs een leek zijn telefoon kan repareren. Voor de "Right to repair" beweging is dit daarom ook een belangrijke ontwikkeling.

Apple heeft zijn reparatiebeleid al aangepast.
Ben ik het helemaal mee eens. Ik zou graag willen dat alles beter wordt mbt right to repair.

Waar ik echter op reageerde was dat tweaker2010 zegt dat Fairphone niet interessant is voor de gemiddelde consument, als reactie op P_Tingen die over een repareerbaarheid index op Tweakers waar fairphone als voorbeeld dat die een 5 zou hebben. Of het wel of niet interessant is maakt niet uit voor hoe repareerbaarheid van een toestel.
De fairphone is inderdaad niet interessant voor de gemiddelde consument. Daar is de prijs gewoon te hoog voor en de prestaties zijn maar middenmoot. Voor milieubewuste bedrijven is het wel een leuk toestel om aan de medewerkers mee te geven en daarmee ook weer een milieubewust signaal af te geven.

De gemiddelde consument heeft alleen via een omweg wat aan de repareerbaarheid. Maar voor wie wat langer dan twee of drie jaar met een telefoon wil doen is een index voor de repareerbaarheid wel iets om op te letten.
In Nederland is repareren zoiezo duur en onmogelijk ivm. de arbeidskosten. Er zijn hier gewoon niet genoeg mensen te vinden die voor weinig geld je electronica repareren. Een telefoon kun je nog opsturen (hoe goed is dat eigenlijk voor het milieu?) naar Azië maar voor een wasmachine wordt het moeilijk.
Het ligt er een beetje aan welk onderdeel kapot is en welke telefoon je hebt. Er zijn genoeg zaakjes waar je voor relatief weinig geld een nieuw scherm of USB-poort kan laten plaatsen. Reparaties als het vervangen van een camera duren vaak lang omdat ze die niet op voorraad hebben, maar over het algemeen haal je het er wel uit als je telefoon daardoor nog een jaartje langer mee gaat.
Ik bekijk momenteel hoe ik een nieuwe batterij in mijn Samsung A70 kan zetten. Ziet er nog goed te doen uit. Alleen wil Samsung me geen batterij verkopen:
Wij leveren geen batterijen aan andere verkopende winkels, alleen onze service locaties hebben ze. Echter zijn ze niet te koop en worden ze gebruikt voor reparaties
En mijn vrouw wil niet dat ik een nepbatterij koop omdat ze vreest dat ons huis zal afbranden.

Ik zou nog jaren doorkunnen met mijn Samsung mocht ik de batterij kunnen vervangen.

[Reactie gewijzigd door quizzical op 22 juli 2024 20:07]

Wat vraagt Samsung voor zelf voor de vervanging?
Dat is niet relevant. Punt is dat ze reparatie door een niet-aangewezen-partij tegenwerken. Argumenten over 'kwaliteitswaarborging' zijn ook niet fraai. Een telefoononderdeel zou net zo goed verkrijgbaar moeten zijn als een laptoponderdeel (muv van Apple-onderdelen (; )
Dat is niet relevant.
Als ze het voor 15 euro doen hoor je mij niet klagen..

Je hebt wel gelijk, onderdelen zouden gewoon los verkrijgbaar moeten zijn.
Helaas is dat gebruikelijk, maar Fairphone toont aan dat de claims gewoon onzin zijn.
Een batterij vervangen is zelfs bij elke telefoon vrij gemakkelijk. Het open krijgen van de behuizing is nog de moeilijkste stap.
Gelukkig is er Europese wetgeving in voorbereiding die dit soort praktijken gaat verbieden. Onderdelen moeten dan minimaal zeven jaar voor een redelijk bedrag verkrijgbaar zijn. Ook voor de particulier die zelf wil repareren. Alleen als het om (behoud van) garantie gaat mag men nog eisen dat reparaties door aangewezen centra worden gedaan.
Precies.

Zo zou mijn Nokia 5 ook nog prima mee kunnen als HMD langer dan 3 jaar security updates zou kunnen/willen uitgeven. Of als ze de bootloader vrijgeven voor een custom rom waarmee updates wel mogelijk blijven.

Allemaal criteria die een langere levensduur van smartphones mogelijk moet maken.
Het lastige is dat telefoons die niet getest zijn dan meteen buiten de boot vallen, terwijl specificaties (cpu/geheugen/schermgrootte) gewoon domme/geautomatiseerde invoer is geweest, kost een score tijd (en dus geld) om te onderzoeken/beoordelen.

Niet dat ik tegen ben maar het is waarschijnlijk 20x meer werk dan ze nu kwijt zijn aan invoer.
Is dat dan niet gewoon gelijk aan de telefoons die om elk willekeurig ander criterium buiten de selectie vallen omdat die gegevens niet bekend of niet volledig ingevuld zijn?
Ik bedoel er alleen een aanvullend criterium mee, om het onderwerp op de kaart te zetten én om het voor wie het belangrijk vind doorzoekbaar te maken.
Gewoon b.v. ik noem maar iets, de Samsung S5, perfect, alleen accu verwisselen, ze kunnen met gemak zorgen dat android 12 o.i.d. er op draait, weg alle zorgen, tegenwoordig kunnen ze het scherm groter maken met dezelfde buitenmaat, ideale maat, groetjes, Willem
Een van de belangrijkste trends is afwezig: de ontwikkeling en productie van telefoons met een modulair OS. In China zijn al miljoenen telefoons met het Harmonie OS in gebruik. Dit zelfde OS werkt ook op TV's, laptops, automobielsystemen, enz. Een heel nieuw ECO systeem wordt niet genoemd.

Maar misschien wordt het niks, eind 2022 weten we meer.

Prettige jaarwisseling voor alle tweakers en hun families.
Om eerlijk te zijn zou ik een nieuw eco systeem ook niet als een belangrijke "nieuwe" ontwikkeling bestempelen. Een belangrijke ontwikkeling zou ik het vinden als telefoonhardware en software meer structureel los van elkaar komen te staan. Er zijn al genoeg initiatieven op dit vlak (LineageOS, Ubuntu Touch, PureOS, KDE’s Plasma Mobile, Manjaro ARM, postmarketOS, PinePhone). Nu zijn die initiatieven nog in de marge, zeker geen gemeengoed. Het is alleen te gemakkelijk dergelijke initiatieven hierom te diskwalificeren. Het gegeven dat ze tegen de stroom in op zwemmend toch bestaan, ondanks dat ze vaak als oplossing nog niet zo gepolijst zijn, zie ik als een bewijs dat de behoefte aan eco-loze wearables best groot is. Andersom zie ik da alomtegenwoordigheid van de twee grote ecosystemen niet als een bewijs van hun populariteit.

Zelf vind ik het wel een interessante vraag hoe die alternatieve OS'sen wat meer de wind in de zeilen kunnen worden gegeven. Een meer brede support vanuit de hardwarefabrikanten is denk ik een belangrijke. De support van hardware is nog wel een breekpunt bij deze software initiatieven. Dit kost de hardwarefabrikanten vooral geld, zonder dat ze er iets voor terugkrijgen. Misschien dat de wetgevende macht hierin kan faciliteren dat hardware support breder en langer wordt ondersteund. Enige terughoudendheid heb ik hierbij wel, met de universele lader vanuit de Europese unie in het achterhoofd hebbende. Voor ons tweakers kan een mindset verandering nodig zijn. Bijvoorbeeld dat innovatie op gespannen voet kan staan met ondersteuning en continuïteit. Hiermee is innovatie dus lang niet altijd in het belang van klanten. Het lijkt me goed dat we alert zijn op dit gegeven.

[Reactie gewijzigd door teacup op 22 juli 2024 20:07]

Helaas laat de levering van mijn L5 door allerlei problemen nogal op zich wachten.
Ben met je eens dat liskoppeling van OS en HW de belangrijkste trend van de laatste 10 jaar is, gaat helaas heel, heel erg langzaam.
Mijn grootste hoop: een afscheid van glas als default materiaal voor de achterkant.
Het heeft vrijwel alleen nadelen (kwetsbaar, wordt snel vies, geen grip), en beperkte voordelen:

- ziet er mooi uit (tenzij vingerafdrukken en het onvermijdelijke hoesje)
- is "premium"
- laat signalen beter door dan metaal


Ik hoop echt op de revival van high-end plastics als achterkant, met als ultieme wens de sandstone/schuurpapier finish van de OnePlus One. Een stoffen achterkant lijkt me ook tof. We moeten toch meer kunnen verzinnen dan de huidige eenheidsworst. Jammer dat MotoMaker nooit wereldwijd is gelanceerd, dat was echt gaaf.
https://www.xda-developers.com/moto-maker/

Helaas een stille dood gestorven.
Doe mij maar een kunststof achterkant die er in zijn geheel af te halen is. Dan kan ik zelf mijn batterij vervangen en mensen die dat graag willen een vervangende achterkant kopen van veelteduurium of onpraktika.
Ik heb eigenlijk liever glas omdat het niet krast. Ziet er na 4 jaar nog steeds als nieuw uit. En het is mooi. En ik heb er alleen een dun (doorzichtig) siliconen hoesje omheen gehad. Daarmee kan je het nog steeds zien :)

Ik heb ook een telefoon met plastic achterkant, de Samsung A40 van mijn werk. Als daar wat stof tussen het hoesje en de achterkant komt dan krast het meteen.

Plastic zou ik wel goed vinden als je het kan verwisselen. Zoals bij de XCover 4S die ik gebruik om te hiken. Dan kan je gewoon een ander achterkantje erop zetten als het erg bekrast is. Maar als het vastgeplakt moet zijn dan vind ik het juist minder dan glas.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 20:07]

Ik vind het tergend slecht dat Nokia op dit moment maar één toestel heeft met draadloos laden. Ze waren er destijds zo vroeg bij met o.a. diverse Windows Phones als bijvoorbeeld de Nokia Lumia 930.
Ik vind het waardeloos dat sowieso niet meer toestellen draadloos laden hebben. Het voegt weinig toe aan dikte in je telefoon en als ik zie dat ik draadloos-opladen-kits voor een euro op Ali kan kopen kan het ook niet duur zijn. Je maakt mij niet wijs dat een paar duppies op de kostprijs van een telefoon zo'n issue zijn.
Ik snap juist niet wat iedereen zo geweldig vind aan draadloos laden het is trager en heeft veel meer energie verlies dan traditioneel laden en als straks iedereen draadloos laat in de wereld heb je extra centrale nodig voor de energie compensatie. Zelfde als de domme 3D brillen hype op tv’s hopelijk verdwijnt het

[Reactie gewijzigd door Spacekonijn op 22 juli 2024 20:07]

Met energie als argument snap ik sws niet waarom je niet een Nokia 3310 hebt die 2 weken doet op een batterij die 1/5de is van een smartphone...

Als je de snelheid van het laden gaat vergelijken dan snap je het voordeel gewoon niet, dat heet gebruikersgemak. Je kan ook gewoon een draad gebruiken die ene keer dat je haast hebt.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 20:07]

Deze reactie gaat mijns inziens wat ver. Je kunt je best zorgen maken over een marktbrede ontwikkeling die tot meer energieverbruik leidt zonder meteen in het extreme een Nokia 3310 te moeten gebruiken.
Dat is alsof je niks mag vinden van nieuwe kolencentrales tenzij je geheel energieneutraal leeft.
Er staan uiteraard voordelen (gebruiksgemak) tegenover de nadelen van draadloos laden, maar je kunt best een discussie voeren over de wenselijkheid van deze ontwikkeling in het licht van verduurzaming.
Er staan uiteraard voordelen (gebruiksgemak) tegenover de nadelen van draadloos laden, maar je kunt best een discussie voeren over de wenselijkheid van deze ontwikkeling in het licht van verduurzaming.
Alle kleine beetjes helpen ook maar een klein beetje, dus laten we niet doen of het de wereld veranderd want dat doet het niet (daar zeg ik niet mee dat jij dat doet).

Zolang we niet naar de echte problemen kijken als maatschappij (en dan vooral de politiek die dit moet afdwingen) zal ik me niet bezighouden met dit soort micro besparingen. 50% besparen op 0.0000000001% is gewoon niet relevant, de discussie over het onderwerp kost misschien wel meer energie dan het op kan leveren, imho pure verspilling dus.

Zelf rijdt ik weinig km, ben ik bewust kinderloos, kan ik veel thuiswerken, kan bijna gasloos stoken, wek meer stroom op dan dat we verbruiken, eet zelfs iets minder vlees dan paar jaar geleden. En dan gaan mensen zeuren over laders die totaal geen serieuze bijdrage leveren aan het probleem?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 20:07]

Wat is er duurzaam aan kinderloos?
Gezien kinderen ook gewoon mensen zijn en (teveel) mensen de basis van het hele milieuprobleem zijn? Als je die link niet ziet is dat vooral jammer voor jou maar niet voor de realiteit dat wij met z'n alle het probleem zijn en hoe meer er zijn hoe groter het probleem.
Wie gaat jouw pensioen en aow betalen of je kont afvegen in het bejaardentehuis?
Mensen die daarvoor betaald krijgen omdat ik daar mijn hele leven belasting voor betaal en pensioengeld afdraag! Die vraag heeft verder natuurlijk niks met het milieu te maken...
Met max 2 (eigenlijk 2.1 maar dat is gemiddeld uiteraard) kinderen verander je niks.
Precies! En dat is nou net wel de bedoeling, om wel wat te veranderen :Y)
Nu claimen dat je milieubewust bezig bent terwijl je eigenlijk leunt op de kinderen van anderen vind ik wat dubieus.
Ik vind deze opmerking juist dubieus, je hebt werkelijk geen idee waar ik over 35 jaar op moet/mag leunen en of ik daar genoeg/te weinig voor heb bijgedragen. Maar buiten dat heeft het vooral niks te maken met het milieu :+
Teveel mensen? Hoezo? We kunnen nu al genoeg voedsel maken, distributie in gebieden met politieke spanning is het probleem. De bevolking vlakt al af (aantal kinderen is al stabiel) dus van enorme overpopulatie zal geen sprake zijn. Hoogstens een paar miljard erbij.

Het is leuk dat jij je hele leven belasting hebt betaald maar dat is niet de (enige) plek waaruit je AOW en pensioenen betaald worden, die worden betaald uit wat men op dat moment aan premies betaalt + bv pensioenfondsen. Waarom denk je dat vergrijzing een probleem is en pensioenen gekort worden en/of niet indexen? De werkenden betalen voor de gepensioneerden.

Jij hebt mogelijk een fantastische pot voor je oude dag gespaard buiten je pensioen en AOW om maar dat je geld hebt is het punt niet eens. Wie gaat je alle diensten leveren waar je gebruik van moet maken? Bejaarden zoals jij?

Hilarisch dat ik hier een -1 voor vang. Niemand hier heeft blijkbaar ooit Factfulness of vergelijkbare boeken gelezen.
Het is inderdaad minder efficiënt dan laden met een kabel, maar de absolute energie die je 'verliest' is echt nihil. Een keer een kop thee minder drinken maakt al zo veel meer verschil.
Daarnaast zou je zelfs nog kunnen stellen dat door draadloos te laden er veel minder slijtage optreedt aan je telefoon(poort) en er dus in bepaalde gevallen minder snel vervanging van de telefoon nodig zal zijn.
Niks is nihil als het over 2 miljard smartphones gaat.
De "Nokia" wat nu telefoons maakt is niet hetzelfde Nokia als tijdens de Lumia. Het is een compleet ander bedrijf die enkel rechten op de merknaam heeft gekocht. Dat kan het verschil verklaren.
... enkel rechten op de merknaam heeft gekocht.
HMD Global is opgezet door oud-Nokia-werknemers en is gevestigd in de Nokia campus in Espoo (Finland).

Dat is toch wel ietsjes heel veel meer dan 'recht op merknaam gekocht'...
Mijn XR-20 heeft het, maar verder moet je inderdaad 2 jaar terug. Ik vermoed dat het te maken heeft met dikte en gewicht. Dat is bij de XR-20 geen issue, maar bij veel andere toestellen wel.
Dit zijn met name trends in ontwikkeling wat niets nieuws is, maar verbeteringen op die in alle redelijkheid niet echt onderscheidend zijn en ook niet noemenswaardig. Men zal zoals aangegeven waarschijnlijk nog meer uit de camera proberen te knijpen maar dit trekt toch niemand meer over de streek tenzij je een nieuw mobieltje moet hebben.

Ik hoop dat dan ook 2022 iets meer te bieden heeft dan enkel meer pixels, het is zo'n dooddoener. Ik vind de nieuwe Samsung folds wel fraai, misschien niet meer dat nieuw maar daar zullen verbeteringen wel nog grote stappen kunnen maken. Daarnaast hoop ik toch ook iets nieuws, iets innoverenders en tegelijk een mobieltje waarbij fabrikanten luisteren naar de consument. Toevallig net een S21 gekocht en qua techniek mooi, maar tegelijk toch wel een stap terug in consumenten verwachtingen.
Er is geen pixel race aan de gang hoor. Ja, 48MP, 50MP en soms zelfs 108MP wordt nu aangeboden. Maar die gebruiken allemaal pixel binning om uiteindelijk 12MP foto's te maken. Wat wel gaande is, is de sensor race. Die is flink groter geworden en dat lijkt me een prima ontwikkeling.
Grotere sensoren is zeker welkom, je zag het bij de Huawei P40, S21U en de Mi11U al.. wordt volgend jaar waarschijnlijk alleen maar meer!
Als de innovatie een beetje tot stilstand komt, dan mag ik toch hopen dat de fabrikanten hun toestellen goedkoper gaan proberen te produceren en daarmee gaan concurreren. Wat mij betreft ook de hoogste tijd want ik vin het prijsniveau veel en véél te hoog voor zoiets banaals en dagelijks als een telefoon.
Ik betwijfel het. Zowel fabrikanten als consumenten zijn gewend aan die hoge prijzen. Als er dan ook minder vaak geüpgraded gaat worden, in combinatie met lagere prijzen maakt voor fabrikanten geen interessante markt meer. Wat ik me wel voor kan stellen is dat je een model kan kopen met meer features die er al op zitten, maar nog niet unlocked zijn voor een lagere prijs. Die zijn dan later te betalen als upgrade. Dat zie je al wel bij andere elektronica. Gebruik je geen zoomlens of ultragroothoek? Prima, dan is je telefoon goedkoper ook al zit het er op. Wil je het later toch gebruiken? Prima, kost het 100€ per lens. Zelfde met upgrades aan de beeldbewerking bijvoorbeeld, dat staat softwarematige upgrades, anders dan security en basale os upgrades betaald gaan worden. Meer telefoon as a service dan als hardware. Niet dat ik daar blij van word.
Wat mij betreft ook de hoogste tijd want ik vin het prijsniveau veel en véél te hoog voor zoiets banaals en dagelijks als een telefoon.
Is een (nieuwe) Porche nu goedkoper dan 50 jaar geleden? Dat is je antwoord, nee dus en dat gaat met telefoons ook niet gebeuren.

Daar staat tegenover dat als je voor 100 euro al een smartphone kan kopen, dus zeuren over de duurste toestellen raakt kant nog wal.
Jammer van de kwalificatie "zeuren".

Vreemde vergelijking ook, een high end automobiel, die waarschijnlijk over 25 jaar de status "klassieker" zal verwerven, met bijbehorende waarde, met een artikel dat in drie, vier jaar tijd volledig is afgeschreven.
Ik hoor nu al een paar keer dat accuduur beter is met nieuwe telefoons. Ik doe nu 2 dagen met mijn 5 jaar oude Moto G5S, kan ik dan 3 of 4 dagen zonder laden of zijn er maar weinig mensen die zolang met hun telefoons doen?
Ik heb een Xiaomi Mi 6 van 4,5 jaar oud, die laad ik ook 1x in de 4 dagen op.

Zonder enige context / info over je verbruik hebben mensen niet heel veel aan die info. In mijnnl geval zet ik hem aan als mediaspeler die gekoppeld is aan de badkamer speaker. Na elke douchebeurt van de kinderen, gaat de telefoon weer op flightmodus.
De iPhone 13-telefoons zijn het zuinigst, de 13 Pro voorop met 31,53 minuten per 100mAh accucapaciteit. De zuinigste Android-telefoon is de OPPO A94 5G, met 24,1 minuut per 100mAh.
31% efficiënter dan de concurrentie. Dat is toch wel het grote voordeel van alles zelf optimaliseren (al had ik dat van Google ook wel verwacht, maar hun eigen telefoon doet het niet al te best).
Als je er vervolgens 31% minder batterij in stopt dan is het alleen niet echt in het voordeel van de consument want voor de batterijduur verandert er dan helemaal niks, het gewicht van een iPhone is er ook niet echt minder op (ze zijn vaak zwaarder dan de concurrenten) en het opladen duurt er vaak langer of op z'n best net zo lang.

Daarnaast is het ook niet zo simpel om het allemaal maar op optimalisatie te gooien. De hardware is niet gelijk dus welk deel van de zuinigheid uit software of eigen componenten komt is ook helemaal niet bekend...

Ik snap dus wel dat andere fabrikanten daar niet zo naar omkijken zolang de accuduur lang genoeg is.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 20:07]

Ik kijk erg uit naar de folds. Vooral als men weer kan reizen dan is een telefoon en tablet in een wel handig
Op dit moment zijn folds technisch helemaal nog niet op een punt dat ze vaak gebruikt kunnen worden.


Er zijn al verschillende reparaties te vinden waarbij continu dezelfde zwakke plekken terugkomen, bij het “scharnier punt” wat geen echte vouw is maar meer kromming.

Ook een dure grap om te repareren, zelfs als je het zelf doet.
Er is redelijk veel discussie over het scherm formaat van smartphones. De ene vind ze prima zo. De andere wil ze groter of kleiner. Wat voorspelt Tweakers voor het aankomende jaar?
Zo zo tis geen Plus artikel.. ook wel eens fijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.