Door Willem de Moor

Redacteur

Philips 288E2A-monitor getest

Een prima thuiswerkplekscherm

21-02-2021 • 06:00

136

Singlepage-opmaak

Conclusie

Het 27"-formaat, waar we dit scherm voor het gemak maar onder scharen, is een populair segment. Niet zo gek natuurlijk, want voor een doorsnee computer, bijvoorbeeld een thuiswerk-pc, is het voor veel mensen groot genoeg. Helemaal als je de beschikking hebt over pakweg acht miljoen pixels, zoals bij een 4k-scherm het geval is. En mocht dat nog steeds niet genoeg zijn, dan is 27" een formaat waar je prima een tweede monitor naast kunt zetten. Probeer dat maar eens met een knoeper van een scherm.

Die hoge resolutie en het prettige formaat worden bij de Philips 288E2A aangevuld met een aangename prijs. Zo aangenaam zelfs dat je er best twee naast elkaar zou kunnen zetten. Met een prijskaartje van driehonderd euro is het een van de goedkopere schermen met een ips-paneel. Daar komt bij dat het scherm weinig verkeerd doet: de kleurweergave is, zeker in sRGB-modus, prima en de overige eigenschappen zijn ook in orde. Daar staat tegenover dat de 288E2A ook niks echt goed doet. De uniformiteit en kijkhoeken zijn redelijk maar niet goed, en de beperkte verversingsfrequentie van 60Hz en vrij trage responstijden maken het scherm geen aanrader als je ook eens op je werk-pc wil gamen.

Als werkscherm voor een thuiswerkplek, zeker als je die uit eigen zak moet betalen, is het scherm echter wel een aanrader. De verkrijgbaarheid is goed, wat bij sommige alternatieve 27"-schermen niet altijd het geval is, en met een hoge resolutie, lage prijs en prima eigenschappen kun je je bijna geen buil vallen. Nou ja, eentje dan, want naast zijn geringe geschiktheid om dubbeldienst te doen voor een spelletje is ons exemplaar niet bepaald ergonomisch ontworpen. De voet is niet in hoogte verstelbaar en draaien zit er ook niet in; je kunt het scherm alleen kantelen. Hecht je aan meer mogelijkheden op dat vlak, kijk dan uit naar de 288E2UAE-versie. Die heeft een in hoogte verstelbare voet en moet stilaan op de markt verschijnen. Als alternatief kun je ook nog kijken naar de Samsung LU28R550UQU. Dat scherm heeft hetzelfde paneel aan boord, kost ongeveer evenveel en is uit de doos iets beter gekalibreerd, hoewel het gamut wat beperkter is. Ook heeft dat scherm ondersteuning voor HDR10, al zal het nut daarvan met een maximale helderheid van 358cd/m2 beperkt zijn.

Philips 288E2A

Met de 288E2A heeft Philips een zeer betaalbaar scherm met acht miljoen pixels op de markt gezet. In deze prijsklasse van pakweg 300 euro zijn voornamelijk TN-alternatieven te vinden, terwijl Philips een ips-scherm levert. Verwacht voor dit geld geen superscherm, want op vrijwel geen enkel vlak blinkt het uit, maar de 288E2A laat ook nergens grote steken vallen. Het scherm is uitstekend geschikt voor kantoorwerk, maar gamers zullen zich ondanks de FreeSync-ondersteuning waarschijnlijk beperkt voelen door de 60Hz-verversingsfrequentie. Voor (thuis)kantoorgebruik missen we een in hoogte verstelbare voet, maar sinds kort is hetzelfde scherm mét zo'n voet verkrijgbaar: de 288E2UAE.

Getest

Philips 288E2A/00 Zwart

Prijs bij publicatie: € 290,-

Bekijk product

Reacties (136)

136
135
59
8
0
49
Wijzig sortering
In mijn ogen is geen enkel scherm dat niet in hoogte verstelbaar een ‘prima thuiswerkplekscherm’. Deze absolute basisfunctie zou bovenaan moeten staan als eis.
Het is dan ook een van de goedkoopste schermen in z’n klasse. Een groter nadeel van deze is dat de Vesa mount niet in het midden zit waardoor het scherm aan een monitor arm op de laagste stand vrij hoog komt te hangen.
Dat ligt denk ik eerder aan de arm dan aan het scherm. De bureauklem armen van Newstar kunnen vrijwel allemaal tot aan het werkblad worden gesteld.

Heb je een niet in hoogte verstelbare arm is het idd jammer.
Los van het type arm, een vesa mount hoort in het midden te zitten aangezien anders het scherm topzwaar wordt en gaat overhellen.
Zeker bij een groot en zwaar scherm als deze 28 inch.
Nee hoor. Dat ligt geheel aan de gewichtsverdeling van het scherm. Aangezien de bulk aan elektronica en behuizing van dit paneel onderaan zit ligt het zwaartepunt ook verder naar beneden.

Kans is groot dat met een vesa mount in het midden de boel dus altijd naar een stabiele positie zou hellen waarbij het zwaartepunt loodrecht onder de tiltkop komt te hangen. In dit geval dus een tikkie naar voren. Ik ben er vrij zeker van dat de gewichtsverdeling hier goed in balans is.

Overigens is dit scherm met 5,59kg erg licht. Ik heb hier een 27” thunderbolt display aan een beugel hangen (aluminium en glas) en die weegt 13,5kg. Das ff dik een factor twee.
Wat Winnie zegt. Zeker bij ruimte gebrek, een bureau dat niet diep genoeg is, wat thuis vaak het geval is, is een Logilink beugel van €22 een uitkomst. Dan kan je het scherm aan de rand van het bureau op de juiste hoogte bevestigen.

Maar anno 2021 een scherm zonder USB-C een goed scherm voor thuiswerken noemen kan ook écht niet.

Voor minder geld heb je QHD schermen die beter presteren mét USB-C. Waarom je een 4K scherm nodig hebt als deze voor thuiswerk is mij niet duidelijk.
Vergeef mijn onwetendheid, maar waarom zou je tegenwoordig graag USB-C willen op je monitor?
Ik heb mijn toetsenbord en muis aangesloten op mijn monitor en met de usb c kabel sluit je dat alles in 1x aan. Ook leverd mijn monitor genoeg stroom om de laptop te voeden. Dus met usb c is de monitor meteen een docking station.
Ah, ja dat is weer iets handiger dan het aparte dockingstation dat ik heb, ideaal!
Ja dan is het scherm dus weer het dockingstation. Scheelt weer in de kosten want die dingen zijn niet goedkoop.

Probleem met USB-C is alleen dan je maar heel beperkt lange kabels kunt krijgen. Ik ben zelf bezig met nieuwe kantoorsetup en de enige kabels (want moet TB3 kabel zijn) die ik kan gebruiken komen van Ali (3 meter met 100W PD).
USB-C Docking Station €47,91 bij Skikk vind ik niet duur.
Nee maar het is wel weer €50 die je extra kunt neerleggen voor het scherm.

Daarnaast is dit maar 60W PD en met een macbook pro 15 of 16” heb je daar dus niet heel veel aan (die wil namelijk 100w profiel om daadwerkelijk bij te laden).
Maar het is toch weer een extra ding op je bureau.
Precies, de mijne was niet goedkoop. Al was het zijn geld wel waard aangezien ik makkelijk alles (2 schermen, evt. toetsenbord etc. en de stroomvoorziening kon aansluiten met een thunderbolt kabeltje. Dat het beeldscherm dat nu ook kan wel beter, ik heb ook 2 beeldschermen die zelf al een usb-switch (ik weet even de term niet, kvm volgens mij) hebben. Dus ik kan met het dockingstation erbij denk ik bij wijze van 10 toetsenborden aansluiten. Een voordeel voor de dagelijkse praktijk moet ik daarbij nog eens zoeken. Waarom heb jij zo'n lange kabel nodig trouwens? Mijn laptop heb ik in principe naast mijn scherm/dockingstation staan.
Ik heb een kingston dalyx gekocht zodat ik alles netjes onder het bureau weg kan “managen”. Bij dat ding zit een kabeltje van 10CM. Schiet niet op.

In principe zou 1 a 2 meter ook best zijn natuurlijk, maar ik wil de kabel ook kunnen gebruiken als laadkabel onderweg en dan is een beetje lengte wel handig. Ik heb een totale bureaulengte van 4,5 meter dus kan de laptop ook ergens anders neerzetten of een ander apparaat aansluiten verderop. Laptop scherm gebruik ik nu wel als extra display maar wil naar ultrawide of super ultrawide (of 2x 27” whatever handig is)

Uiteindelijk wil ik naar een setup met multi OS mogelijkheden. Geïntegreerd geheel van windows 10 en macOS met 1 KB en Mouse waarbij ik beide systemen naadloos naast elkaar kan gebruiken. Zoiets wat je met parallels op mac kunt doen, maar dan daadwerkelijk 2 fysieke systemen met daarbij behorende rekenkracht. Beide verbonden met 10Gb+ link naar centrale filestorage zodat het niet uitmaakt waar je wat opent. Met een super ultrawide is dat het makkelijkst te verwezenlijken denk ik, maar dan ga ik niet de ingebouwde KVM switch gebruiken.

Alle fysieke hardware (serverrack) komt aan de andere kant van de muur en dus heb ik daar wel dergelijke kabellengte voor nodig.

Het is natuurlijk komplete BS dat de kabellengte zo kort is of je je helemaal scheel betaald. USB high speed en HDMI kabels zijn voor tientallen euro’s verkrijgbaar op 5 of 10 Meter.
Precies. Mijn monitor (Philips 243B1, van werkgever gekregen) heeft dit ook. Zelfs ethernet zit erop, dus op de thuiswerkplek meteen bekabelde verbinding. 1 kabeltje aansluiten en alles werkt.
Dit heb ik dus ook inderdaad, maar dan nog met apart dockingstation. Snap wel dat dat omslachtig is en dat veel mensen klagen dat op veel laptops te weinig aansluitingen hebben, maar zo'n probleem is een apart dockingstation nou ook weer niet als je toch al duizenden euro's uitgeeft aan zeg een nieuwe macbook. Mooi dat het tegenwoordig in de beeldschermen geïntegreerd zit, daar niet van, had ook wel wat eerder gekunt eigenlijk. Het is niet dat ze er een nieuwe techniek voor uit moeten vinden lijkt me.
Dank voor de tip. Direct besteld!
Heb je dan ook 2 inputs? Dus dat je van je werklaptop makkelijk kunt terugschakelen naar je vaste prive pc inclusief tobo en muis?
Mijn monitor heeft dat in ieder geval niet. (maar dat is een Samsung LS27H850QFUXEN maar dat is een andere dan waar dit artikel over gaat).
Ik heb zelf het 439P scherm van Philips. Is weer zo'n gevalletje van "dit had ik vroeger moeten kopen". Ik werkte zowel privé als voor het werk op 2x 27inch schermen. Dus was het ofwel 4x 27inch om gemakkelijk (lees lui) te werken ofwel 2x 27inch en kabels versteken.

Toen zag ik het philips scherm voorbijkomen met ingebouwde kvm switch. Nu is alles aangesloten aan het scherm (usb hub, netwerk,...) en is er een laptop en een nuc via usb-c aangesloten. Met een druk op de knop wissel ik tussen de twee en ondertussen wordt de laptop opgeladen.

Enigste probleem is dat ik nu de hele tijd denk van "had ik nog maar maatje groter gekocht" ;)
Ja dat is perfect, precies wat ik zoek. Ik heb alleen nu inderdaad dat maatje groter.
40 inch 16:9 scherm 3840x2160, ook van Philips. Heb hem al jaren (sinds 2016 ofzo?). Bij andere schermen mis ik vooral de hoogte. Wat ik ook fanastisch vind is dat je gewoon alle software kunt gebruiken zonder schaling. Perfecte pixelmaat: genoeg detail + genoeg ruimte om te werken.
energie en data in 1 kabel.
Bart ® Moderator Spielerij @Jazco2nd21 februari 2021 11:17
Maar anno 2021 een scherm zonder USB-C een goed scherm voor thuiswerken noemen kan ook écht niet.
:? USB-C is zeker handig hoor, dat hoor je mij niet ontkennen. Maar ik weet zeker dat tienduizenden, zo niet honderdduizenden mensen (waaronder ik) echt alles kunnen doen wat ze willen qua thuiswerken, zonder USB-C op een monitor. IMO dus een enigszins overdreven stelling van je dat het écht niet een goed scherm genoemd kan worden zonder USB-C.
Als je het zo bekijkt kan je ook prima werken op een 19" 1080P scherm ;)
Bart ® Moderator Spielerij @Jazco2nd21 februari 2021 12:58
Daarvan gaat je productiviteit natuurlijk flink omlaag he. 99% van de tijd dat je een scherm gebruikt, kijk je naar dat scherm, goed beeld is dus belangrijk. Welk enorm voordeel heeft USB-C voor jou dat het noodzakelijk is om een scherm 'goed' te mogen noemen?
Met een beeldscherm hoop je flink wat jaren te kunnen doen. Iets extra betalen voor nieuwere aansluitingen, in dit geval USB-C , lijkt me dan heel erg verstandig.
Wat USB-C betreft geef ik je gelijk, maar 4K kan voor thuiswerken wel echt meerwaarde hebben.
Ik heb momenteel een 27” 4K scherm van AOC staan ivm het vele thuiswerken en dit geeft toch echt net een wat fijner beeld dan een QHD scherm.

Achteraf baal ik wel dat ik inderdaad geen USB-C heb genomen.

[Reactie gewijzigd door yorroy op 22 juli 2024 20:21]

Mee eens. Heb nu ook een Iiyama 4k monitor en die is toch een stuk scherper dan mijn QHD Iiyama monitor. De tekst is zooooo scherp!
Ik heb 'vroeger' toen we nog op kantoor zaten (vorig jaar dus), een 27" QHD van mijn baas gekregen, ik heb hem na 5 min teruggegeven omdat ik alle pixels geteld had ;). Maar ik had daarvoor ook al 2 20" 1080p schermen, omdat ik de de pixels van 24” hd schermen ook al te groot vond. Ik heb toen maar zelf een 27” 4k scherm gekocht, nog nooit zo productief geweest :P
Ben ik wel benieuwd wat je kijkafstand is. Hier ongeveer 70cm. 23.8".
Ook 70cm, ik kijk ook meestal maar naar een half scherm tegelijk. IDE aan de ene kant, stack overflow aan de andere kant ;)
Als pixels afleiden van het werk is het misschien tijd voor een uitdagendere baan? ;-)
4K is wel handig als je met grote Excel bestanden werkt en een hogere resolutie is ook wat rustiger aan je ogen op korte afstand.
Waarom je een 4K scherm nodig hebt als deze voor thuiswerk is mij niet duidelijk.
Ik heb dit scherm thuis staan, primair gekocht voor de Playstation. Voor wat betreft de thuiswerk laptop werkte de 4K resolutie HDMI output alleen op 30fps.. helaas! Maar dat ligt natuurlijk aan de laptop, maar zeker iets om rekening mee te houden, zullen namelijk meer laptops hebben!
Te kort door de bocht. Als je bureau op een goede hoogte staat en ook je stoel op een goede hoogte, kan je met een fixed scherm prima uitkomen. Ik zit momenteel naar een fixed scherm te kijken en mijn ogen zitten exact op de bovenrand van het scherm. Daar is het dan ook op uitgezocht. Het ARBO-meetlatje heeft ernaast gelegen om alles af te stellen en te bestellen.

Als de plek voor meerdere mensen wordt gebruikt is het mogelijk minder ideaal, maar het is echt niet zo dat dit als eis bovenaan zou moeten staan. De eis is dat je scherm op de goede hoogte staat. Hoe dat wordt bewerkstelligd is niet relevant.
Als je bureau op een goede hoogte staat en ook je stoel op een goede hoogte, kan je met een fixed scherm prima uitkomen
Welk scherm en welke voet hebben we het dan over?
Niet de standaard voet neem ik aan...
Jahoor. Werkt prima. 32" toevallig ook Philips scherm (328E) met standaardvoet.
Die serie zit op een hoogte van 52,3 cm. Dat is ruim 4 cm meer dan de 48cm van dit scherm.

Als je dit scherm zou willen gebruiken zou je dus uitkomen op de goede hoogte met een pak A4 eronder (5cm).
Mijn ZR2740w komt tot 55cm, maar van mij zou ie nog wel 10cm hoger mogen.
En anders zet je hem gewoon op een pak papier zoals vroeger... |:(
Als het qua hoogte uitkomt, komt het uit. Punt. Kan je rare dingen gaan zeggen die je moet doen als het niet uitkomt, maar dat lijkt me niet zo revelant. Je kan van alle schermen de afmetingen opzoeken en dus van tevoren zien hoe hoog het scherm gaat komen. Komt dat uit, kan je prima een monitor met een vaste voet bestellen. Komt dat niet uit, bestel je er 1 met een verstelbare voet.
En net dat vind ik persoonlijk enorm, maar dan ook ENORM irritant om op te werken. Mijn hoofd scherm zit een stuk hoger waarbij mijn ogen 35-40% onder de bovenrand zit, ie 60% van het scherm onder, 40% boven mijn oog hoogte. Voor mij een uitstekend hoogte. Na een werkdag voel ik echt wel het verschil tussen mijn hoofd licht voorover gebogen voor een "op ideal hoogte hangend" scherm en mijn setup waarbij er helemaal geen stress op mn nek wordt uitgeoefend.
Klopt. Ik het 3 monitoren waarvan 2 in hoogte verstelbaar. Maar die staan gewoon op dezelfde hoogte als de monitor die ik niet in hoogte kan verstallen. Die staat van naturen op precies de goede hoogte met een juist ingesteld bureau en stoel. De monitorontwerpers weten ook wel waar ze mee bezig zijn natuurlijk.
De monitorontwerpers weten ook wel waar ze mee bezig zijn natuurlijk.
Is dat zo?
Ik zie toch zeer regelmatig monitoren op pakken papier of op monitorplankjes..
Vrijwel alle schermen die ik ken die wel “verstelbaar” zijn zijn in de praktijk zo laag dat je er toch niets aan hebt. Mijn schermen staan altijd alsnog op een stapel boeken.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 22 juli 2024 20:21]

Hij kan beter te laag dan te hoog zijn( zonder hoogte verstelling), te laag kun je er iets onder leggen, te hoog :-)
Te hoog zonder verstelling ben ik nog nooit tegen gekomen..
Heb zelf onlangs de IIyama Prolite B2875UHSU gekocht en overal verstelbaar en zeer tevreden over.
Ik had gehoopt dat de m1 mac mini die ik voor KDE's binary factory had gekocht dienst kon doen om mijn Eizo monitor wat hoger te zetten... Maar er zit een soort rond voetje van glibberig plastic onder dat de hele setup instabiel maakte. En mijn vorige monitor standaard, mijn woordenboek Sanskriet is ingepikt door mijn jongste dochter...
Als ik naar de arbo-instructie kijk moet de bovenkant van de monitor op ooghoogte zitten. Als je er boeken onder legt is de bovenkant al gauw te hoog voor instructie en dan moet je omhoog kijken lijkt me.
5cm hoger dan de instructie aangeeft mag toch geen probleem zijn?
Dat lijkt me wat kort door de bocht. Als je een setup met een (muilti)monitor arm maakt, heb je niets aan een in hoogte verstelbare voet. Dat is dan alleen een dure en nutteloze toevoeging.

[Reactie gewijzigd door winnie op 22 juli 2024 20:21]

+1

Van mij mogen ze die dingen weglaten.
"In mijn ogen is geen enkel scherm dat niet in hoogte verstelbaar een ‘prima thuiswerkplekscherm’"

Je kunt hem kantelen, dat zou voldoende ergonomie moeten bieden, zie bijvoorbeeld https://www.eizo.nl/prakt...ergonomie-op-de-werkplek/

Als hij beslist hoger moet, kun je de voet ook altijd ergens bovenop zetten, desnoods op een stapeltje boeken o.i.d.
Komt dat oude telefoonboek toch nog een keer van pas. Kantelbaarheid is minstend zo belangrijk als hoogteverstelling en kun je niet simpel zelf oplossen. Hoewel bij IPS de noodzaak tot kantelen al wat kleiner is dan bij TN.
dat wilde ik dus ook zeggen maar de reviewer is wat mij betreft een blind geweest tijdens het kijken naar de specs.

het scherm heeft namelijk 100mm VESA - dat wil zeggen dat je voor een paar tientjes al een monitor arm kunt krijgen die het probleem oplost. KLIK ** dus voor nog geen 3tientjes heeft het scherm Wél de nodige ergonomische features en dan nog wel beter dan enig ander af-fabriek scherm in deze en hogere prijsklasse.

** Deze standaard is officieel berekend op 27inc schermen maar dit scherm is dun en licht genoeg (marge van bijna 1000g) om aan te nemen dat het gewoon past!
Nou inderdaad. Eigenlijk zou daar aan moeten worden toegevoegd een uitstekende webcam (1080/60) en luidsprekers en goed bereikbare usb poorten. Zeg niet dat dat onmogelijk is want kijk naar Apple of je mobiele telefoon.
Dat probleem wordt "kleiner" naarmate het scherm groter wordt. Heb zelf een 32" monitor. Soms is de laagste stand nog te hoog voor de bovenkant van het scherm en te laag voor de onderkant van het scherm. Wil je dat probleem oplossen moet je het scherm behoorlijk ver van je af zetten. Vervolgens moet je dan alles vergroten en heb je even veel op je scherm staan als op een 24" monitor...
Een groot scherm is fijn maar het heeft onoplosbare ergonomische nadelen.
Ach zo vind ik het al bloedirritant dat mijn thuiswerkscherm 60hz is, gratis via het werk gekregen, dus een gegeven paard etc. Maar zelf zou ik het niet meer kopen.
Volledig met je eens; werkgevers die met gaming monitoren die niet in hoogte verstelbaar is begrijpen niks van ARBO regelgeving https://www.arboportaal.n...-wet-over-beeldschermwerk. En als je dan na een jaar met een rekening van de fysio aan komt of erger onherstelbare lichamelijke schade hebt aan nek en schouders zijn ze niet thuis, wanneer houd deze on ergonomische trend op.

[Reactie gewijzigd door Algoreclimate op 22 juli 2024 20:21]

Leg eens uit wat je hiermee bedoelt?

Lijkt mij dat je de hoogte van een scherm één keer instelt en daarna nooit meer aanpast, hooguit als je een nieuwe bureaustoel koopt. Ik vind het zelf ook een nutteloze geldbesparing om dit niet in het product te bouwen, maar je kunt prima de hoogte van een monitor "instellen" door een paar boeken onder de voet te leggen. Als de monitor van zichzelf te hoog is, is het uiteraard een ander verhaal.
Een goede monitor voor een werkplek hoort eigenlijk in hoogte verstelbaar en kantelbaar te zijn. De arbo regels verplichten dat echter niet.
Ook een monitor met een vaste voet kan arbo-technisch gewoon prima uitvallen, maar dan moet je wel een beetje geluk hebben. Als je monitor toch aan een arm met vesa-mount ophangt is die voet natuurlijk niet van belang en dan is elke euro die je daar aan uit moet geven eigenlijk al zonde van het geld.
In mijn ogen is geen enkel scherm dat niet in hoogte verstelbaar een ‘prima thuiswerkplekscherm’. Deze absolute basisfunctie zou bovenaan moeten staan als eis.
Hartelijk dank voor het geven van je mening, maar ik heb bijv. zelf vorige week 2 keer de Samsung 28" tegenhanger van deze monitor besteld en de voeten direct weggegooid omdat ze uit de doos direct aan een deskmount gingen.

Dus nee, die 'absolute basisfunctie' is voor veel mensen nutteloos en daarmee niet een universele eis. Er zijn meer situaties dan alleen die van jou en zo.
Hoeveel zou Tweakers ontvangen hebben voor het schrijven van dit review?
Als één van de eersten in NL heb ik dit scherm op de gok gekocht, nadat ik vele andere schermen heb moeten afkeuren. Er waren toen nog geen reviews over dit scherm. Ik was gelijk blij verrast: zeer rustig beeld, ingebouwd blue light filter, tekstlees functie (soort zwart-wit modus), ontspiegeld. Gewoon fantastisch. Ik zit er nu 8 uur per dag achter en krijg geen eyestrain. Colorgraden gaat prima, maar dan moet ik het kleurenprofiel wel even bijwerken. Het scherm heeft wel één groot nadeel: het duurt bij mij zo’n 15 seconden voor het tot leven komt bij het aanzetten. Heel hinderlijk, maargoed ik krijg er veel voor terug. Oja en de speakers zijn zoooo slecht, dat hadden ze echt achterwege mogen laten van mij.
Beetje Philips eigen of zo? Heb dat ook bij mijn eigen Philips 32 inch scherm en in het begin heb ik weleens m'n pc een reset gegeven toen ik dat nog niet door had...
Het zou dan ook een eigenschap moeten zijn van AOC en tal van andere merken die hun OEM modellen bij TPV vandaan halen.
Het vorige model, de 276E, die ik hier heb staan heeft hetzelfde. Wel is het beeld gelijk fel. Mijn oude Dell met ccfl geeft veel sneller beeld, maar dat is erg donker omdat de lampen nog niet meteen op sterkte zijn.
ik heb hetzelfde gedaan, ik heb een rma'tje gedaan na shipping maar ben super tevreden met dit scherm, heb hem voor een prikkie gekocht (zon 200 euro) en heb zeker geen spijt. Speakers zijn niks maar het scherm zelf is erg net, de schermen komen zelfs met een factory calibration sheet. Perfect voor kleur intensief werk zoals in illustrator ETC. scherm duurt inderdaad lang om op te starten. Maar ik was eigenlijk verbaasd hoe goed de input lag is wanneer ik een potje csgo of rainbow six speel (met een rx 580 nb). moet zeggen dat ik wel tevrden ben. heb veel problemen gehoord in reviews over de samsung variant, de hdr modus daarop zou veel problemen hebben en ook veel mensen hebben klachten over de kleuren. daarnaast heeft de samsung een vesa onvriendelijk ontwerp aangezien hij de meeste mounts in de weg zit. Deze philips is zeker een aanrader.
Ik zou een Dell USB-C Hub monitor prefereren. Bijvoorbeeld de U2421HE of zijn 27 inch broertje. Nu een breed scala aan formaten en prijsklassen. Zelfs 40 inch als t moet. En die dunne bezels zijn ook nog eens esthetisch mooi.

Grote voordeel is de Gigabit Ethernet poort in het display. Vereist uiteraard wel USB-C. Maar ik heb nu thuis maar 1 kabeltje liggen wat ik hoef in te prikken voor ik aan de bak kan. Stroom, USB-verkeer en Netwerkverkeer in 1 klap geregeld.

Ik wissel zo ook enorm snel tussen mijn werk en prive laptop.

Geen ethernet poort nodig? Dan pak je een normale USB-C monitor. En ja dan zou mijn keuze ook naar Dell uitgaan. Al is het alleen al vanwege de advanced display exchange garantie van 3 jaar op veel modellen... Volgende dag een nieuwe monitor op je deurmat en de dag erna je oude retour.

[Reactie gewijzigd door Alpha89 op 22 juli 2024 20:21]

Docking monitoren zijn inderdaad een uitkomst voor de (thuis)werkplek. Groot beveiligingsrisico is echter dat deze apparaten onderdeel worden van je netwerkomgeving want er loopt netwerkverkeer overheen. Dat maakt dat je de firmware up-to-date moet houden en daar is bij veel fabrikanten niet goed over nagedacht hoe dat centraal te beheren en in te richten. Je kunt dat immers niet aan de gebruikers over laten. Wij hebben daarom gekozen voor de HP docking monitoren. Deze zijn volledig remote te beheren met HP Display Manager. Ook heb je dan centraal inzichtelijk hoeveel branduren de units hebben gedraaid en of er nog garantie op zit e.d. Qua scherm gewoon prima. Verstelbaar, 24 of 27 inch en popup camera met Windows Hello. Het gaat dan om HP E24d G4 en E27d G4.
je bedoeld net als de netwerk printers die nog nooit zijn geupdate sinds 1995 in 99% van alle bedrijven? ;)
Haha. Ja, idd. Gelukkig zijn wij onderdeel van die ene procent... :)
Deze is niet leverbaar voor ons en zijn direct bij Dell besteld. Ergens in juni pas weer.

Gaat wel om ongeveer 300 stuks.

Mooie monitor is het wel.
Ja, populair model! Alternatief zou de u2421e kunnen zijn.
Voor wie niet persé 4k nodig heeft, maar ook met 1440p op 27" uit de voeten kan is de Phlips 276B9 een betere thuiswerkplek-keus:

- degelijk gebouwd en goed verstelbaar
- USB-C hub + power
- Low Blue Light, Afwezigheidssensor etc.
- Zuinig
- Veel instellingsmogelijkheden voor het beeld

Test Philips 276B9 bij Prad.de

[Reactie gewijzigd door Tweaker626 op 22 juli 2024 20:21]

Ik zit nu achter deze monitor. Gekocht nadat mijn vorige 4k scherm begon te verkleuren. Ik vind het echt een prima scherm.

Ik herken me niet in de slechte kijk-hoeken. Voor alle hoeken waarin ik praktisch naar het scherm kan kijken is het beeld echt prima.

Verder is het beeld echt prima en rustig. Ik heb hem zowel aan de desktop (hdmi) als een laptop (display-port) hangen en het wisselen tussen die twee gaat probleemloos.

Er is ook een scherm van AOC met hetzelfde paneel, deze vond ik zelf minder mooi. Maar als het meer jou smaak is dan zou je ook die kunnen overwegen.
Wat is dat voor toetsenbord dat getoond wordt op de Tweakers hoofdpagina? I like it!
Lijkt op een Cherry KC6000 SLIM.
Dat lijkt er inderdaad heel erg op :) Goed speurwerk! Dank je wel, @We.are.cake !
Jammer dat de 4K schermen nu alleen nog maar op 27+ inch te krijgen zijn.

Ik heb hier zelf een 24" 4K scherm maar dat is nergens meer leverbaar. Ik vind dit zelf de ideale optie: Met een virtuele resolutie van Full HD met 200x scaling is het precies goed en enorm scherp. 4K op 27-28" vind ik gewoon te brokkelig qua ppi en bovendien wil ik niet zo'n bakbeest.

Dit baart me wel zorgen als hij een keer kapot zal gaan.. Er is gewoon niks meer als alternatief. Van Dell staat er een in de PW maar dat is een model uit 2015 en die is 2x de prijs van wat ik voor deze betaald heb (200 euro). En LG heeft nog een model maar die is nog veel duurder met 750 euro dus totaal niet in overweging te nemen. Heel vreemd. Ik had verwacht dat 4K nu allang mainstream was geworden.

Terwijl we op onze mobieltjes allemaal met retescherpe resoluties van 400-500ppi werken, zitten we op desktop schermen nog met grote pixels te klooien. Geeft er dan niemand om mooie scherpte?

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 20:21]

Het gereviewde scherm is te klein voor 4K 1:1 en te groot voor 200% scaling. Voor 27/28 inch zou ik persoonlijk liever een 1440p scherm zonder scaling hebben.
Een thuiswerkscherm dat niet eens in hoogte verstelbaar is? De belangrijkste specificatie...

Wat is er zo speciaal aan dit scherm dat het een review verdient
De lage prijs icm formaat, ips en 4k wellicht, daarin is deze vrij uniek. Maar eens, zou er zelf ook niet aan beginnen. Heb zelf een LG, die zijn wel vestelbaar én hebben usb-c koppeling. Dat laatste was voor mij essentieel.
Een thuiswerkscherm dat niet eens in hoogte verstelbaar is? De belangrijkste specificatie...
Een in hoogte verstelbaar scherm met een resolutie van 1024x768 is dus beter dan het besproken scherm? ;)
Wat is er zo speciaal aan dit scherm dat het een review verdient ?
Het is een 4K (en dus geen QHD) IPS-scherm voor een behoorlijk scherpe prijs. Juist om die redenen is het voor Tweakers de moeite waard om te kijken hoe het presteert en voor welke activiteiten het scherm geschikt is: is zo'n (relatief) goedkoop scherm wel een goede investering?

Wanneer je, zoals ik, op zoek bent naar een nieuw scherm voor thuiswerken (en casual gamen) lijkt dit scherm qua overall prestaties een goede optie te zijn. Het nadeel dat het scherm niet in hoogte verstelbaar is, wordt in de review daarnaast uitdrukkelijk genoemd. Dat kun je dus ook meenemen in je overwegingen.

[Reactie gewijzigd door PCG2020 op 22 juli 2024 20:21]

in hoogte verstelbaar is erg belangrijk. Ik zou dit voor onze mensen die thuiswerken dus afraden omdat je als werkgever ook verantwoordelijk bent voor een goede thuiswerkplek waar mensen goed achter kunnen zitten. Gelukkig zijn er veel alternatieven voor dit scherm met wellicht iets andere prijs (daalt vanzelf wel).

Daarbij zijn ook in hoogte verstelbare alternatieven met grotere resolutie dan 1024 x 768. Je bagatelliseert het verhaal nogal door een absurde vergelijking te maken. Maar waarschijnlijk bedoel je/zeg je nu stilletjes in jezelf: "hap-hap" :)

[Reactie gewijzigd door Jochem op 22 juli 2024 20:21]

Dat van die resolutie was een grapje, vandaar die ;) achter mijn opmerking :+

Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuw beeldscherm voor thuiswerken. Mijn werkgever heeft me daar een budget voor toegekend. En ja, dat beeldscherm moet ook in hoogte verstelbaar zijn, dus in die zin valt het Philipsscherm dus helaas af.

Ook zou ik graag een scherm met dockingmogelijkheden willen hebben, dat is wel zo handig voor wanneer ik (over een hééle tijd, gezien de laatste berichten...) mijn bedrijfslaptop krijg. Dan hoef ik niet meer te klooien met een oerwoud aan kabels :)

Maar goed, los van het voorgaande lijkt het besproken scherm verder wel heel geschikt te zijn voor thuiswerken en casual gaming, en dat voor een heel behoorlijke prijsstelling. In die zin zal het dus voor veel mensen prima voldoen.
Thuis kun je je hele werkplek exact op maat maken voor jouw eigen lichaam. Lijkt me in-hoogte-verstelbaar zijn van het scherm juist overbodig.
Precies, er komen x schermen per week op de markt. Er is niets bijzonders aan deze. Erg vreemd.
Een thuiswerkscherm dat niet eens in hoogte verstelbaar is? De belangrijkste specificatie...
Dat is net de minst belangrijke.
Afmeting, resolutie, kleurweergave, kijkhoeken,.. zijn de belangrijkste. Dat zijn eigenschappen van het paneel die niet aanpasbaar zijn of te verhelpen bij een minder goede specificatie.

Hoogte regelen is een fysieke eigenschap waar je opties hebt als het standaard niet voldoende is. Zet je scherm op een paar boeken of een tafeltje. Of je koopt een beugel voor op je bureau of aan de muur te bevestigen, die beginnen al rond de €20-€25 in de pricewatch.
Een thuis werk scherm zonder usb-c/thunderbolt ingang?

Gemiste kans. Met één kabel scherm, randapparatuur en stroom aan je laptop koppelen is fantastisch.
Een 4K alternatief met dock is de 279P1/00. Zelf erg tevreden over. Prijsniveau is wel wat hoger, komt mijn inziens ook door beperkte beschikbaarheid van de schermen.
dat brengt direct een pak complexiteit met zich mee dat je van deze prijs niet kan verwachten, dit is gewoon het minimum wat het moet zijn voor de laagste prijs
Een vergelijkbaar scherm van Dell met usb-c hub met power kost rond de 700 euro. Kan je beter deze met een losse hub nemen tenzij je heel erg hecht aan minder rommel op tafel.
Je kan de losse hub achter het scherm vastplakken en een verlengkabel gebruiken om effectief hetzelfde te behalen.
Dat vind ik niet hetzelfde. Je hebt dan nog steeds twee power cords naar tafel lopen. Build in dock geeft mij uit eigen ervaring de voorkeur. Je moet bij workstation laptops goed opletten dat het vermogen dat doorgeven wordt voldoende is. Anders zorgt dit voor connectie interrupties. 90 watt of meer is dan wel aan te bevelen. Voor reguliere kantoor laptops is een vermogensdoorgifte prima.
Er zijn geen beeldschermen te koop die meer dan 85W via USB-C kunnen doorgeven, op eentje na: die 6k pro display van Apple waarbij dat 6k op zowel de resolutie als de prijs slaat... vind dat wel een heel forse meerprijs voor een draadje minder...
De goedkopere schermen met usb-c doen hooguit rond de 50W en zijn alleen geschikt om ultra portable spul mee van stroom te voorzien.
Mijn Philips 346B1C doet 90W, en de Dell waarvan sprake ook...

De Appel blijkbaar 96W, dus da's weer iets om die '6' te verantwoorden :P

Het maximum volgens de standaard is trouwens 100W en het is inderdaad wel iets belangrijks om op te letten wanneer je zo'n scherm kiest.
Maar dat is weer geen 4K helaas
Er zijn er ook met 4K en 90W. Oa Philips. Maar ik denk dat de filter functie in de Pricewatch je nog meer resultaat geeft
Tsja, dan heb je gelijk weer een 32 inch paneel, eigenlijk te groot voor een 4k desktop monitor als je scherpte wil.
De overige schermen die je in de pricewatch kan vinden zijn dan weer ontzettend duur. Als je kijkt welke een 16 inch MacBook 95W voeding kunnen geven is er nog maar 1 scherm leverbaar. Mag je hopen dat die ook nog een beetje fatsoenlijk beeld geeft...
2 powercords die je met cablesleaves aan elkaar tape't de kosten voor dat 'project zijn'
+/- 100 euro voor je dock (icybox bijvoorbeeld) en +/- 15 euro aan: dubbelzijdig tape en cablesleaves.

een alternatief is dat je de dock netjes op tafel tape't en dat je de originele laptop (usb-c) adapter inplugt de meeste docks doen prima 65 of 90 watt PD, de meeste (degelijke) laptops hebben voldoende aan 45w PD, en de nieuwe macbook M1 doet het zelfs met 30w PD.

maar om eerlijk te zijn: met de huidige thuiswerk-regels hoef je hoe dan ook nauwelijks rekening te houden met het aantal in te pluggen kabels en de moeite die het wegwerken al dan niet kost. je plugt de laptop of pc eenmalig in en tot juni 2022 kan ie blijven staan. voor die tijd zullen de regels niet- of nauwelijks veranderen (met het huidige vac-beleid)
Ik ben zelf uiteindelijk op een IIyama gekomen van iets minder. In hoogte verstelbaar, kantelbaar maar dan met minder pixels. Voor mijn standaard kantoorwerk heb ik weinig aan 4K versus HD.
Heb juist het omgekeerde: voor werk geef ik de voorkeur aan scherpe tekst en kleine lettertjes die nog te lezen zijn. Op een HD scherm met zo’n diagonaal krijg ik het gevoel dat ik wazig zie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.