Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Bluetoothspeakers tot 200 euro

Acht populaire speakers op een rij

18-03-2019 • 06:00

194

Singlepage-opmaak

Conclusie

Bij het kiezen van een bluetoothspeaker is het zaak om na te denken over de situatie waarin je de speaker wilt gebruiken. Er zijn daarbij grofweg twee scenario's denkbaar: binnen en buiten. Het lijkt logisch de speaker zo te ontwerpen dat hij voor beide scenario's geschikt is, maar niet elke fabrikant doet dat. Zo zijn met name de speakers van KEF en Bose niet berekend op gebruik buitenshuis. De Pill+ van Beats is zeer handzaam, maar toch niet het geschiktst voor gebruik buiten de deur.

Gebruiksgemak

De bediening van de geteste speakers is bij de meeste modellen prima. De Pill+ heeft prettige knoppen, maar ook de modellen van Cambridge Audio en JBL doen het op dat vlak goed. Alleen de Megaboom 3 van Ultimate Ears valt wat uit de toon. Bij dat apparaat gaat vorm een beetje boven functie. Wat beschikbare apps betreft is het aanbod opvallend mager. Beats en Ultimate Ears hebben een goede app, maar bij de overige modellen is er geen app of biedt die weinig meerwaarde. Ook een handig protocol als nfc wordt opvallend weinig ondersteund. Alleen de speakers van KEF en Cambridge Audio kun je op die manier snel met je telefoon verbinden. De YoYo S van Cambridge Audio valt verder op doordat hij over aanraakgevoelige knoppen beschikt, die je zelfs kunt bedienen door er vlak boven te zweven. Het is dan ook de speaker die we het prettigst in gebruik vinden.

Handzaamheid

De cilindrische vorm van de speakers van Ultimate Ears en SoundCore maakt dat ze gemakkelijk in de hand zijn te houden, wat bij gebruik buitenshuis erg prettig is. Ook de speakers van Cambridge Audio, Beats en KEF pak je gemakkelijk op, hoewel je die laatste niet mee naar buiten wilt nemen. Hetzelfde geldt voor de speaker van Bose. De Xtreme van JBL is op dit vlak een buitenbeentje. Die is zo groot en zwaar dat hij niet handzaam is. Gelukkig levert JBL een draagriem mee, zodat hij toch gemakkelijk is mee te nemen.

Bluetooth-speakers - Overzicht 8 speakers

Accu en volume

Als het om accuduur gaat, is de winnaar duidelijk. De Flare+ van SoundCore gaat heerlijk lang mee. Logisch, als je weet dat SoundCore een merknaam is van powerbankfabrikant Anker. De Megaboom 3 is een goede tweede. Niet toevallig zijn het twee speakers die zeer geschikt zijn voor buiten, omdat ze waterdicht zijn. De JBL Xtreme en No Bounds XL van Marley vallen op dit vlak wat tegen, terwijl ook deze speakers vooral zijn gemaakt voor gebruik buitenshuis. Vooral de Marley presteert minder.
Voor gebruik buiten kan ook het volume belangrijk zijn. De Xtreme van JBL maakt hierin zijn naam waar, als luidste speaker uit de test, met de YoYo S als goede tweede. De speakers van Marley en Ultimate Ears kunnen ook lekker hard, al gaat die laatste daarbij wat snel vervormen. De Flare+ valt op dit vlak tegen, net als de speakers van Bose en KEF. Die laatste twee zijn echter vooral bedoeld voor gebruik binnen, waar het maximale volume minder belangrijk is.

Water

Bij gebruik buitenshuis is belangrijk dat een speaker wat vocht kan verdragen. De modellen van Marley, Ultimate Ears en SoundCore zijn echt waterdicht en kun je rustig naast je laten dobberen in het zwembad. Daarbij bevalt de No Bounds XL het best, doordat hij altijd in de juiste stand boven komt drijven. De Xtreme van JBL kan alleen spatwater verdragen. Toch is dat in de praktijk voldoende. Ook met de Xtreme hoef je niet bang te zijn voor een vochtig grasveld of een licht buitje. Vooral bij de Pill+ van Beats en de YoYo S van Cambridge Audio missen we de spatwaterdichtheid. Het zijn speakers die handzaam genoeg zijn voor gebruik buiten, maar ze kunnen datzelfde buitje niet verdagen.

Geluid

Op het gebied van geluidskwaliteit is er een duidelijk verschil tussen speakers voor binnen en voor buiten. De SoundLink Mini II werd door het testpanel het vaakst aangewezen als de speaker met het beste geluid. Dat geldt echter vooral onder stille omstandigheden. Als je binnen zit te luisteren, heeft de Mini II een prettig neutraal en helder geluid, met een opvallend goede bas, ondanks het geringe formaat van de speaker. Hij verslaat daarmee de Muo van KEF, die andere fabrikant die zich geheel richt op gebruik binnenshuis. De Pill+ en YoYo S zijn ook minder geschikt voor gebruik buiten. Bij beide valt het geluid echter wat tegen. De Pill+ klinkt als een echte Beats, en daar moet je van houden. Vooral de YoYo S valt wat tegen. Van een erkend audiomerk als Cambridge Audio hadden we iets meer verwacht. De YoYo S klinkt te schel, beoordeelden de deelnemers aan de blinde test.

Wil je met je speaker naar buiten, wat bij de modellen van JBL, Marley, SoundCore en Ultimate Ears de bedoeling lijkt, dan valt vooral de Xtreme van JBL in de smaak. Die heeft een stevige bas, die binnen overheerst, maar buiten juist goed is. Daar waait bas snel weg en blijft de Xtreme dus het best overeind. Hij produceert bovendien het hoogste maximale volume. De Megaboom 3 is op dit vlak een goede tweede en houdt het beduidend langer vol. De Marley komt buiten juist tekort. Daar blijft weinig van de bas over en de accuduur is ook minder dan bij de concurrenten. De Flare+ van SoundCore is vooral interessant door zijn lage prijs.

Zo hebben we dus twee favorieten, elk geschikt voor een ander doel. Zoek je een handzame speaker met een mooi geluid die je vooral binnen wilt gebruiken, dan is de SoundLink Mini II de beste keuze in deze prijsklasse. Wil je de speaker vooral buiten gebruiken, dan is de Xtreme van JBL een goede keuze. Die kan wat regen verdagen en heeft een stevige bas, waar in wat wind het nodige van over blijft. De accuduur van de speaker kan beter, maar is afdoende.

Reacties (194)

194
192
132
9
1
49
Wijzig sortering
@Paul Hulsebosch Goed dat Bluetooth-codecs worden behandeld, maar het hele gedeelte over Bluetooth-versies is niet waar.

Vroeger was er Bluetooth 1.x, met een datarate van ongeveer 1 Mb/s. Met Bluetooth 2.0 werd Enhanced Data Rate (EDR) geïntroduceerd, tot 3 Mb/s. Dit bij latere Bluetooth-versies omgedoopt tot Bluetooth Classic en wordt nu gebruikt in praktisch alle Bluetooth-speakers.

Met Bluetooth 3.0 is een High Speed (HS) modi toegevoegd, welke van wifi-protocollen gebruik maakt voor maximaal 24 Mb/s. Met Bluetooth 4.0 is Low Energy (LE) pas geïntroduceerd, en dat is de modus die in Bluetooth 4.1, 4.2 en 5.0 verder verbeterd is en in een optimaal scenario ook 2 Mb/s kan halen. LE wordt echter nog nergens voor audio-transmissie gebruikt.

De meeste Bluetooth-controllers zijn nu dual-mode, en ondersteunen dus Bluetooth EDR en LE. Maar het verschil tussen Bluetooth 4.x of 5.x maakt dus vrij weinig uit voor audiotransmissie. Veel belangrijker is inderdaad het audioprofiel met een bepaalde codec die gebruikt wordt, in veel gevallen is dat de Sub-band Coding (SBC) die standaard in Bluetooth zit. Dit protocol is echter niet heel goed voor de kwaliteit, waardoor eigen profielen met codecs kwamen zoals aptX en LDAC.

Het is tevens jammer dat deze informatie niet in de Pricewatch is terug te vinden, ik heb hier een topic over gemaakt:

[Reactie gewijzigd door Balance op 22 juli 2024 13:34]

Op je laatste opmerking over codecs in de pricewatch, de reden daarvoor wordt denk gwn in het artikel benoemt: 'Zo is niet bij alle speakers duidelijk welke codecs en welke bluetoothvariant worden ondersteund ... De overige fabrikanten maken geen melding van de ondersteunde codecs'
Voor whatever reden worden ze dus niet opgegeven bij de meeste fabrikanten. En als Tweakers een specificatie toevoegt waar het meestal geen invulling aan kan geven, is dit alleen verwarrend
Mag voor zoiets onderscheidends in kwaliteit dan toch prima onder de noemer 'niet gespecificeerd'. Praktisch toch heel fijn om te weten of het AptX, LDAC of iets anders fatsoenlijks is. Bij 90% van die er niets over willen melden kun je er zelf dan wel 'dus vermoedelijk het absolute minimum sbc' achteraan denken ;)

De waarde zit er ook al in dat er een filter bestaat, waarmee je ook aangeeft als Tweakers dat het relevantie heeft voor de productcategorie. Die filters zijn toch een soort levende documentatie.
En je creeërt een incentive naar de fabrikant toe om hier misschien toch wat opties aan te bieden.
Wie een online vergelijkingstool zoekt kan hier terecht. http://switcher.oluvsgadgets.net/
Selecteer de speakers die je wilt vergelijken, zet een goede koptelefoon op en luister zelf wat je mooi vindt.

Als je tevens zoekt op youtube op Clavinetjunkie krijg je een hele waslijst met reviews welke zeer professioneel en objectief worden behandeld. Zo vergelijkt hij veel bekende merken maar ook vooral onbekende merken vanuit de Chinese webshops. Gebruik zelf een goede koptelefoon aangezien de opnames ook via een zeer goede mic zijn opgenomen.

Ik was zelf opzoek naar een goede speaker voor +- 60-80 euro en ben zo via het kanaal van Clavinetjunkie bij Tribit gekomen, echt een topper!

[Reactie gewijzigd door NL_Scratch op 22 juli 2024 13:34]

Dit dus, @grootma was je al voor, maar Olav verdient de views op zijn kanaal. Erg handig als je op zoekt bent naar een Bluetooth speaker.
Clavinetjunkie is inderdaad dè autoriteit als het gaat om bluetooth speakers. Ik ben tijdens mij zoektocht naar een mooie speaker dankzij hem uitgekomen op de Doss Soundbox XL, verkrijgbaar via o.a. Bol.com. https://www.bol.com/nl/p/...speaker/9200000091756756/ voor € 109,-. Vorig jaar heb ik deze echter via Amazon.de nog voor € 89,- kunnen bemachtigen, helemaal een koopje.

Vrienden zitten telkens met verbazing te luisteren naar het volle geluid wat uit dat ding komt, zware kwaliteit voor een bescheiden prijs. Aanrader!

[Reactie gewijzigd door JunkO op 22 juli 2024 13:34]

Wat ik mij afvraag, zijn Marshall portable (bluetooth) speakers niet populair? 8)7

Ikzelf heb de Marshall Kilburn, kost onder de €200 en het geluid wat eruit komt.. is vooral gericht voor het Rock genre, maar andere genres klinken ook geweldig. Je hoort bijvoorbeeld net wat meer instrumenten beter zoals elektrisch gitaar, basgitaar, drums, etc. Ook kan je Bass en Treble instellen met draaiknoppen, en dat ding heeft een goede bass zeg! Zit ook zo'n gat achter voor lucht verplaatsing voor o.a. bass. _/-\o_ :)
Ik heb ook een Kilburn staan, ben er heel tevreden over maar ik geloof niet dat je 'm voor onder de 200 euro kan krijgen. Kan je een linkje geven?
Check Bol.com eens daar staat hij voor 179€ op het ogenblik.
Ik vind het heel twijfelachtig, de goedkoopste na deze is bijna 100 euro duurder. Niet dat ik jaloers ben :P

Alle gekheid op een stokje, deze deal zou ik niet aandurven, al kan ik begrijpen dat ze de oude units kwijt willen om ruimte te maken voor de 2e versie. Die 2e versie kan ik trouwens niet zo positief over zijn, ik heb 'm mogen bekijken in de winkel: bouwkwaliteit is minder, de aan/uit zit nu in de volumeknop zoals een goedkope FM radio van vroeger, en geluidskwaliteit heeft geen bijzondere sprongen vooruit gemaakt.
Ik heb ook een Marshal Killburn en heb deze voor €149,- gekocht vorig jaar Augustus, die €179 bij BOL vind ik dus niets geks aan.
Dat begrijp ik wel :P.

Bij bol.com inderdaad onder de €200 (€179)
Ik heb hem op 29 december 2018 bij bol.com aangeschaft voor zelfs goedkoper: €159 :)
En ik vind het die €159 zeker waar :)

Heb jij de kilburn 1 of 2?
Ik heb de kilburn 1 en de kilburn 2 is sowieso over de €200 als ik het goed heb.
Ik heb voor ongeveer 300 euro de Kilburn 1 gekocht, en daar ben ik echt dik tevreden over. Hij gaat mee naar kantoor, en thuis staat hij op een tafeltje die 'm redelijk aanvult op uiterlijk.

De Kilburn 2 kan je in de mediamarkt vinden, moet je die voor de grap eens bekijken, ik ben benieuwd of ik de enige ben die 'm minder vind.

Ik zou haast denken dat er een foutje gemaakt word tussen de variant zonder accu, die heb ik wel voor 170 euro zien staan toen ik mijne kocht.

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 22 juli 2024 13:34]

Al weer een tijdje geleden dan neem ik aan? Omdat de Kilburn 2 al niet eens 300 euro kost.

Ff gekeken op de MM website, ik vind hem wel mooi met dat mat zwarte, maar de Kilburn 1 met dat goud en zo (die ik heb) vind ik toch mooier :)

Een Kilburn zonder accu? :O
Heb de Killburn vorig jaar voor 179 euro gekocht bij Coolblue.
Ik heb me dat nog geen moment beklaagd. 20 uur autonomie op volume 7, snel opgeladen, bass en treble bij te stellen en een zeer goede geluidsweergave.
Enige twee minpunten die voor mij niet baten:
- niet zo draagbaar (al wandelend of fietsend)
- niet stofdicht

Maar als de kwaliteit van je audio je genegen is, moet je die zeker overwegen!
Ja echt geweldig. Ik wist wel van internet dat die goed geluid had, maar toen ik heb voor het eerst aan zetten.. nog beter dan ik verwacht had.

Dat ie niet zo draagbaar is maakt me niet uit, staat toch altijd binnen, al wel in mijn stoffige kamer 8)7
Denk dat deze linup gewoon gekozen is door de winkel die ze ter beschikking gesteld heeft aan Tweakers.
En dit zijn misschien de producten die ze op voorraad hadden, of waar ze het meest aan verdienen of die ze het liefste verkopen.
Eens! Ik had zelf eerst een Bose Soundtouch, maar die heb ik toch snel weer doorverkocht en toen de Kilburn gekocht, veel blijer mee! :)
Ik heb hier een Marshall Stanmore. Echt een geweldig geluid inderdaad. Niet echt portable, maar voor thuis, hotel, camping een meer dan prima Bluetooth speaker. Helaas heb ik destijds niet de multiroom versie gekocht.
Zoals genoemd in het artikel is de latency van aptx (veel) lager dan sbc. Dat is met name heel fijn bij het kijken van films met je laptop of mini beamer via de telefoon. De vertraging is merkbaar bij sbc en verwaarloosbaar bij aptx. Gelukkig is het met sommige externe spelers te corrigeren.
AptX heeft - in de praktijk - niet _per definitie_ een lagere latency dan SBC. Er is wel een AptX-Low Latency (AptX-LL) variant die daar speciaal voor ontworpen is, maar dat moet volgens mij wel expliciet vermeld worden dat het ondersteund wordt. Rtings.com doet bv. vrij uitgebreide reviews van o.a. BT headphones, waar ook de latency van diverse codecs gemeten wordt. AptX doet het vaak wat beter, maar er zijn ook voorbeelden waarbij SBC op merk/model A het beter doet dan AptX op merk/model B.

Met name bij hoofdtelefoons/headsets is een hoge latency (> ~200ms) storend als je aan het gamen bent of video kijkt (geluid asynchroon). Voor muziek luisteren via een luidspreker lijkt me dat niet zo'n probleem.

Vreemd trouwens dat er kennelijk geen set is die AAC support als codec. Ik heb nu 2 hoofdtelefoons in gebruik die geen AptX ondersteunen, maar wel AAC (naast SBC). Op een 'Moderne Android versie' wordt dat ook vaak out-of-the box ondersteund. Subjectief doet AAC het wat 'beter' qua geluidskwaliteit dan SBC in de twee voorbeelden.

Ik heb ook een andere hoofdtelefoon gehad met AptX. Ik heb geen directe vergelijking kunnen doen, maar ben niet helemaal overtuigd van de superieure kwaliteiten van AptX boven bv AAC. Zelfs SBC kan best 'goed' klinken. AptX lijkt vooral een 'marketing tool' om een soort van 'referentie standaard' te implementeren vwb de audio kwaliteit, maar de proprientaire implementatie maakt het niet bepaald aantrekkelijk.

Bovendien is BT codec support en implementatie in het algemeen een puinhoop;
- AptX (+ -LL en -HD) zijn proprietair en moeten op zender en ontvanger ondersteund worden (en dat is _lang_ niet altijd zo)
- Sony heeft apart daarvan ook nog LDAC ontwikkeld; ondersteuning is volgens mij standaard vanaf Android 8.0, maar onduidelijk of dat voor _alle_ implementaties geldt.
- AAC support is regelmatig ook beschikbaar en ondersteund, maar wordt niet actief geadverteerd en daardoor onbekend.
- Theoretisch kun je bv ook MP3 of AAC bestanden _zonder conversie_ direct streamen (wat de voorkeur heeft boven elke andere BT codec), maar het is onduidelijk welke apparaten dat ondersteunen.

SBC is daardoor de go-to default die altijd werkt. Bovendien is het de vraag of je het verschil tussen al deze codecs hoort op een _mobiele luidspreker_ die technisch beperkt is in weergave kwaliteit en in veruit de meeste gevallen alleen 'hard' moet spelen in een luidruchtige setting (buiten).

Edit: typo's

[Reactie gewijzigd door CaptainKansloos op 22 juli 2024 13:34]

Alles boven de 50ms is irritant. Heb een tijd radio gemaakt bij een lokale omroep en daar hadden door wat interne omleidingen via een nieuw digitaal mengpaneel een latency van ongeveer 50ms, dat was niet te doen, omdat je niet direct jezelf hoort maar dus 50ms later.
Latency verschillen geven ook voor reguliere aptx een mooie voordeel. 70ms vs 220ms is wel degelijk te merken. Nu meld @Miglow dat bij 50ms het al bij je eigen spraak uitmaakt, maar voor filmen is het nog te doen. 220ms niet.

[Reactie gewijzigd door NTwoO op 22 juli 2024 13:34]

Voor die plantronics dus wel... Ben wel benieuwd hoe dat in het algemeen uitpakt
Zoals genoemd in het artikel is de latency van aptx (veel) lager dan sbc. Dat is met name heel fijn bij het kijken van films met je laptop of mini beamer via de telefoon.
Je kan ook het beeld vertragen/het geluid eerder afspelen om te compenseren. Wordt bijvoorbeeld ondersteund in Kodi.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 13:34]

Als ik naar de conclusie kijk dan zou ik er eerlijk gezegd uit op maken dat de JBL het beste heeft gescoord. Hoewel de Bose beter geluid heeft scoort hij slecht op maximaal volume en weersbestendigheid. Ik heb al een paar bluetooth speakers geprobeerd en ik ergerde mij er juist aan als het volume niet hard genoeg kon om storend omgevingsgeluid te overstemmen.
Let ook op het prijsverschil van bijna 25%, in het voordeel van de JBL.

Iets algemener, op pagina 3:
Toto slot zijn er nog de opladers en bijbehorende aansluitingen.
Ah, nu weten wij met welke muziek getest is. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 13:34]

De grijze Bose SoundLink Mini II is er inderdaad vanaf 210 euro. Echter, de zwarte uitvoering, die EXACT hetzelfde is als de grijze (op de kleur na) heb je al vanaf 139 euro. Dat is euh 12% goedkoper dan de JBL. Just sayin' ;)
Ja en veel breder verkrijgbaar. Waarom wordt de grijze aangehaald in het artikel? 70 euro voor alleen de kleur is beetje overdreven :)
Scherp. Ik keek alleen naar de prijzen in de review. Beetje gek dat ze niet de goedkoopste variant meenemen. Kleurtje kiezen is leuk, maar niet belangrijk voor zulke prijsverschillen.

En iedereen weet dat zwart sowieso de betere keuze is. ;)
De Soundlink II is al geruime tijd uit productie, voor zover ik weet. Denk dat er ergens nog wat restpartijen circuleren, plots steken ze weer de kop op. Heb er zelf een en ben er erg blij mee, overigens.
In t grijs kost de soundlink 149 euro op de website van Bose. Ik weet dit omdat ik m daar net heb besteld :-)
Heb zelf de JBL Flip 4 en die vind ik zelf echt ideaal.
Ik bezit zelf ook de Flip 4 en ben goed over te spreken.
Zelf vind ik het jammer dat ze JBL Xtreme hebben gereviewed, want ik denk dat de meeste mensen meer interesse hebben in een in JBL Flip of Charge, omdat deze wat lichter en compacter zijn.
Idd en het scheelt niet zo heel veel misschien iets meer bass en het volume zal iets hoger kunnen, maar bij de Flip 4 is dat eigenlijk al meer dan genoeg en ik hecht meer waarde aan een helder geluid, dan wat doffer met een dikke bass.
Leek mij ook een van de meest interessante tot nu toe. En je kunt ze blijkbaar to stereo combineren.
Zoiets dacht ik dus ook. Daarnaast valt er met een equalizer ook nog veel te verbeteren/tweaken en kan je hierdoor de 'overheersende' bass dimmen. Heb dat ook bij sommige muziekgenres gedaan voor mijn charge 3; werkt perfect.

Ik zou wel weten voor welke ik zou gaan. Vooral het geringe maximale volume is gewoon een flink minpunt voor speakers. Zoals gezegd kan kan je geluid nog met een equalizer regelen, maar het maximale volume is iets waar je weinig aan kan doen; of je wilt je box opblazen.
Ik probeer in de conclusie duidelijk te maken dat er een duidelijk verschil is in het doel waarvoor je speaker gebruikt. Wil je naar buiten, dan is de JBL de betere speaker. Blijf je ermee binnen, dan klinkt de Bose beter (en is het niet zo erg dat hij niet zo hard kan en je hem niet als powerbank kunt gebruiken).
Ik erger me eraan dat je buiten wel kutmuziek hoort, net ff te hard, maar slecht te lokaliseren, dus liever minder volume.

Hier in huis een klein JBL Go2 speakertje, wat veel beter klinkt dan mijn vorige Nokia8 en zelfs mijn huidige OP6T. En daarnaast ook nog waterdicht, dus gewoon in de badkamer zonder risico op vochtschade.
Eens, hard is niet altijd beter. Mijn dochter luistert heel veel muziek, op haar kamer, badkamer, op de fiets en met 'chillen' in de tuin. Ik heb daar een Ultimate Ears Roll 2 voor gekocht. Erg fraai design (vinden wij), waterdicht en praktisch/handzaam. Bovenal een verassen goed geluid. Zie ook de test van WhatHiFi.
Jammer dat de beste speaker qua geluidskwaliteit die je kunt kopen voor 200 euro er niet bij staat. Dit is namelijk de Denon Envaya DSB 250 BT. Echt heel muzikaal met een fraaie maar niet alles overheersende bas. Maar wellicht meer voor een ander (audiofiel) publiek, want Denon doet weinig qua marketing voor dit product.
Met AptX ondersteuning :)
Ik vind het idioot om anno 2019 een bluetooth ding te kopen zonder AptX HD. Bij deze Denon kan ik het vergeven want het lijkt een wat ouder model te zijn. Maar bij de andere modellen die nog met SBC aan komen zetten, foei!
https://www.denon-hifi.nl...thspeakers/envayadsb250bt
Bluetooth AptX

De Envaya is voorzien van hoogwaardige Bluetooth® aptX® Low Latency die audio-streaming via Bluetooth met cd-kwaliteit biedt en problemen met latentie en 'lipsync' vermindert als dit wordt ondersteund door het apparaat dat streamt.
Ondersteunt hij gewoon hoor :?

[Reactie gewijzigd door zion op 22 juli 2024 13:34]

AptX en AptX HD zijn verschillend. Maar het lijkt erop dat er nog helemaal geen portable BT speakers met AptX HD bestaan dus dan vind ik het heel goed dat deze wel de gewone AptX ondersteund. Gek want mijn Sure Electronics mini BT amplifier is al jaren oud en heeft AptX HD (zie ik op mijn Pixel telefoon bij de verbinding).

Voor binnenshuis vind ik Bluetooth eigenlijk achterhaald. Er zijn genoeg makkelijke oplossingen om te vermijden dat je muziek überhaupt eerst getranscodeerd moet worden en je naast je wifi ook bluetooth nodig hebt, wat weer extra vervuiling van 2.4Ghz betekent.
Zie mijn oplossing hieronder beschreven of die van Orion64. Voor binnenshuis is Bluetooth een beetje overbodig vind ik.

Voor meer info over Bluetooth, codecs en vergelijkingen, zie de in depth artikelen op Soundguys.com:
https://www.soundguys.com...te-bluetooth-guide-20026/

https://www.soundguys.com...h-aptx-and-aptx-hd-19914/

https://www.soundguys.com...g-bluetooth-codecs-15352/

https://www.soundguys.com...uetooth-headphones-20019/

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 22 juli 2024 13:34]

Knappe oren als je het verschil tussen de codecs kan horen op een bluetooth speaker. De afwijkingen in de speaker en van de ruimte zijn vele malen groter dan de afwijkingen van de codec.
Goede tip ik ben ook op zoek naar een bluetooth speaker maar helaas trekt dit soort mini speakers publiek aan die juist van luid en compressed muziek houdt zodat het zo luid mogelijk klinkt (https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war)
Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat Denon ook niet direct in mij opkomt als iemand mij zou vragen voor een speaker/Soundsystem
Klopt. Ik heb de Soundlink Mini 2 en de Envaya die je beschrijft. De laatste klinkt een stuk strakker/hi-fi-achtiger dan de Bose, die al niet slecht is. De Denon heeft voor mij de Bose vervangen.

Nadeel van de Denon tov de Bose is dat deze veel meer van plaatsing afhankelijk lijkt te zijn dan de Bose. De Denon klinkt echt een heel stuk beter als ie in een soort klankkast komt te staan. Ten slotte biedt de Bose een prettigere ervaring vanwege de prettige knoppen (matig op de Denon) en de spraakinterface.

[Reactie gewijzigd door oef! op 22 juli 2024 13:34]

Tip: zet het geluid van de Denon op maximaal en regel het volume met het aangesloten apparaat. Met het verlagen van het volume van de Denon zelf zakt de bass een beetje weg. Deze tip heb ik van Clavinetjunkie (zie Youtube en http://www.oluvsgadgets.net/). Hij heeft ook een uitgebreide geluidsdatabase van allerhande speakers op deze site staan. Krijg je een aardige indruk hoe elke speaker of hoofdtelefoon/in-ear klinkt. Heeft mij erg geholpen bij de keuze.
Ik heb na mijn eigen vooronderzoek een paar maanden geleden ook deze Envaya gekocht, en inderdaad geen spijt van. Ik vond het ook al apart dat ie er niet tussen stond.

Geluid is prima, kan buitenshuis gebruikt worden, accu gaat 10+ uur mee. Enige nadeel van de Envaya is dat de bediening nogal klunzig is vanwege de stugge knoppen, maar doorgaans heb je toch alleen maar de knop nodig om hem aan te zetten.
De Marshall Acton valt ook in dezelfde categorie met een meesterlijk goed geluid. Dat gezegd hebbende is de versie met accu duurder dan het segment. Maar nog steeds het overwegen waard.
Helemaal mee eens, absoluut een gemiste kans dat de Denon er niet tussen staat. Ik heb 'm een half jaar geleden gekocht en nog geen moment spijt van, voor de grootte denk ik één van de beste speakers. Ik sluit me wel aan bij een bericht hieronder; geplaatst binnen een soort klankkast klinkt hij nog eens stukken voller.
Heb hier de Envaya Mini. Ook super ding! Lekker klein, gaat makkelijk in de koffer mee en komt echt een prima geluid uit :)
Ik vind het jammer dat jullie de eerste generatie megaboom niet meegenomen hebben in de vergelijking. Dat apparaat klinkt bijna het zelfde als de megaboom 3, heeft wel NFC en een jack ingang. De prijs is nu rond de 130 euro.
Plus het groot feest van je Booms is het kunnen koppelen van de speakers, tot wel 50 stuks :o
Ik mijn vriendengroep is het om bovenstaande redenen de meest populaire speaker en wordt hij binnenkort door nog een aantal gekocht voordat hij niet meer verkrijgbaar is.
+ Je kan er wel mee bellen
Ik heb deze kunnen kopen met een actie voor iets van een 100€. Voor de huidige prijs zeker een aanrader. Ik vind ook het water- en stofdicht zijn een zeer grote voordeel. Bij gebruik aan het zwembad moet ik geen schrik hebben dat hij er mogelijks zou invallen, en ook na gebruik bij het werken in de tuin of stoffige situatis in onze werkplaats kan ik hem snel even afspoelen onder de kraan om hem terug proper te maken.

Begrijp wel niet goed waarom er zoveel aandacht gegeven wordt in de review over het gebruik in het zwembad. Lijkt me niet echt de meest nuttige feature aangezien het veel logischer is om de speaker gewoon naast het zwembad te plaatsen.
Was ook het eerste wat ik dacht. Vreemd eigenlijk dag deze niet naast series 2 wordt vergeleken, series 3 van ue wordt beschouwd als cashgrab. Ontbreken van functies en geen verbetering van het geluid, enkel een nieuwe look.
Ik had graag de Sony's er ook bij gezien :(
Een mooie vergelijking en Bluetooth is erg handig. Het is jammer dat Sony niet is meegenomen in de vergelijking van deze test. Zelf gebruik ik Sony SRS-XB20 €119 gekocht 12 uur accu en IPX5 inmiddels zijn de opvolgers er al weer
Nee, merkwaardig idd, Sony is volgens mij toch wel, en ook al langere tijd, een behoorlijk grote speler op de BT speaker markt.

@Paul Hulsebosch, is er een reden dat Sony buiten het vergelijk is gehouden? Lijken me toch minder obscuur dan sommige van de andere geteste merken die in deze review voorbij komen.

Gebruik zelf sinds een aantal jaar tot m'n tevredenheid de Sony SRS-X33 overigens.
Ik heb de SRS-XB2 dacht ik zo uit mijn hoofd. Heerlijke speaker voor binnen (badkamer) maar ook op 't strand met relaxte loungemuziek is ie geweldig. Prijs ligt dacht ik rond de € 100,- momenteel.
Er zijn maar weinig winkels die hem aanbieden op de pricewatch. En dan alleen in blauw of rood. De zwarte staat er niet bij. Dus dat lijkt me de reden. Maar ik hoor graag of dat echt zo is.
Inderdaad! Geen Sony tussen al deze merken? Ik heb zelf vorig jaar de SRS-XB40 gekocht, ben er zeer tevreden mee.
Ik was op zoek naar een speaker die een paar uurtjes draadloos bij een warm bad kon spelen, en voilà: de Sony werd het. Inmiddels achtervolgt het ding me overal in en rondom het huis, vooral in de zomer bij het zwembad en de BBQ. Ik was verbaasd door de bass, maar wat wil je ook met een apart subwoofertje erin :-)

Edit: zelfs een Great Value Award bij de buren.

[Reactie gewijzigd door gnoptri op 22 juli 2024 13:34]

Helemaal mee eens. Zelf gebruik ik nu een jaar de SRS-XB41. Dat ding is echt fantastisch. Naast dat het geluid erg goed is, zijn de LED's een leuke toevoeging en is de app (niet noodzakelijk) ook een ware toevoeging.

Daarnaast is het gadget gehalte ook erg hoog druk het gebruik te maken van de verschillende druk sensoren waarmee je de speaker als trommel kan gebruiken.
Leuke review, maar er is zo enorm veel keuze in deze prijsklasse. Waarom specifiek deze modellen? Of heb ik daaroverheen gelezen?
In de titel staat dat ze populair zijn. Of dat een criterium is dat handig is in dit soort gevallen weet ik ook niet : )
Dat vraag ik mij ook af. De jbl extreme 3 is enorm populair ik ken dan ook veel mensen die enorm enthousiast zijn en na een praatje kom je erachter dat men zich vooral richt op het volume en de bas. Persoonlijk vind ik het geluid zwaar tegenvallen en enorm spijt dat ik m heb gekocht.
Verder wel een leuke speaker voor een puber die graag op straat wilt laten weten dat hij rapper boef leuk vindt.

Een bose soundlink revolve, onlangs gekocht voor mijn ouders, komt al een stuk dichter bij 'prima' geluid out of the box. Die staat er helaas niet bij maar de marketing is daarvoor ook niet op het niveau van jbl

[Reactie gewijzigd door AOC op 22 juli 2024 13:34]

De JBL extreme 3 bestaat niet. Ik ben erg benieuwd waarom de JBL Xtreme 2 niet is meegenomen ipv Xtreme 1, hier schijnt de bas een stuk beter bij te zijn.

De marketing van bose heeft het beter voor elkaar dan JBL, ze verkopen in dit segment 'slechter' spul dan jbl voor meer geld. Dat lukt alleen met een goed design en een slinkse marketing.
Omdat de JBL Xtreme 2 buiten de prijsrange valt? Zo moeilijk was dat niet, ze moeten ergens een grens trekken.
Als je iemand kent die je wat ING punten wil geven, of als je ze zelf hebt: https://www.ing.nl/punten/productdetail/6874814

Daarnaast staan er genoeg nieuw op marktplaats voor onder de €200,-
Voor de helft van de punten + 100 euro, kan je een 200 euro waardebon krijgen voor de JBL webshop: https://www.ing.nl/punten/productdetail/6542611_102202. Dan betaal je nog nog maar 150 euro voor de Xtreme 2 (plus je kan zelf de kleur kiezen)!
Ja dat klopt, maar als je hem dan terug wil sturen omdat je hem toch niet hoeft dan zit je met tegoed van de JBL shop. Bij ING krijg je gewoon je geld terug
De JBL Xtreme 2 is eigenlijk niet onder de 200 euro te vinden, en presteert eigenlijk niet veel beter dan de JBL Xtreme 1. Voor dat prijsverschil is het niet waard om voor de nieuwere variant te gaan.
Marketing is waar Bose op leeft... Ze kijken wat een gemiddelde normaal persoon leuk vindt klinken en past hun product daar op aan... Better = different is het motto van Bose en vooral niet kijken hoe iets nou echt zou moeten klinken...

Speakers horen een mooi vlak verloop te hebben van de frequency response, maar bij Bose wijkt dit ernstig af...

E.e.a. komt niet van mij zelf af, maar is te zien in het filmpje: The Secret Behind Bose Sound Revealed op YouTube...

[Reactie gewijzigd door rcor op 22 juli 2024 13:34]

Verder wel een leuke speaker voor een puber die graag op straat wilt laten weten dat hij rapper boef leuk vindt.
Dank je, voel me bijna weer jong!

Nu heb ik de extreme niet maar een kleiner model maar bass stond wel op de eerste plaats. Luister gelukkig niet naar boef, maar wel (vaak wat oudere) nederhop, trap, drum and bass en reggae :)
“Deze week testen we vijf bluetooth luidsprekers waarvan je nog nooit gehoord hebt en die nergens in Nederland op voorraad zijn!”
Leuke review, maar er is zo enorm veel keuze in deze prijsklasse. Waarom specifiek deze modellen? Of heb ik daaroverheen gelezen?
Dit lijkt me toch wel het rijtje meest verkochte modellen. :)
Ik mis er toch wel een paar:

JBL Charge, de Boom was ook erg populair maar wordt niet meer gemaakt geloof ik.
Denon Emvaya
Sony SRS XB31 en 41
Harman Kardon Onyx
Bose Soundlink Revolve (hier gekozen voor de SOUNDLINK MINI II)

Volgens mij toch allemaal redelijk populaire modellen die in dezelfde prijsklasse vallen maar niet zijn meegenomen. Ik snap dat er keuzes gemaakt moeten worden maar had deze er toch wel bij willen zien.
En toch dat velen voor een Beats gaan, niet alleen vanwege de prijs maar ook de marketing achter het merk.
Ik weet niet hoe de phil klinkt maar ik heb met heel veel plezier de beats 1 koptelefoon 7 jaar, 4-6u per dag gebruikt op het werk. In mijn ogen prima geluid en perfecte noise cancelling. Nu zijn we 9 jaar verder en heb ik de sony mdr1000x gekocht, maar dit had meer te maken met de trage vooruitgang van beats de afgelopen jaren dan de marketing van sony
Beats komt altijd al slecht uit testen. Ooit een Beats koptelefoon voor iemand gerepareerd. Echt zeer slechte kwaliteit onderdelen. Voor hetzelfde geld had hij een goede Sennheizer, Shure of ander goede kwaliteit koptelefoon kunnen kopen, die veel beter gebouwd is en een *VEEL* beter geluid geeft. Beats maakt kwalitatief slecht spul. Je kunt dan vaak beter spul uit China halen en een Beats stikker er overheen plakken. Wat dan wel weer grappig was was de allereerste Beats koptelefoon. We zaten met een aardige groep bij iemand thuis en er was zowel een echte als een Chinese nep versie inclusief logo's van de koptelefoon aanwezig. Aan de buitenkant kon je niet echt zien welke de echte en welke de neppe was. Toen gingen we blinde tests uitvoeren en bijna iedereen gaf aan dat de nep Beats beter klonk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.