Specificaties Stereo Bluetoothspeaker met oplaadbare accu - Bekijk alle specificaties

JBL Xtreme Blauw Review

Trilla 18 september 2015, 1.033 views

JBL Xtreme Blauw

De JBL Xtreme heeft een helder en zuiver geluid, maar kan op maximale volume schel overkomen. Voelt stevig en solide aan en is tevens spatwaterdicht. 4 apparaten tegelijk verbinden werk oké, maar bij ieder geluid van een ander apparaat, connect de speaker met dat apparaat. Raad dit product wel aan!

Pluspunten

• Goed, zuiver, hard geluid..
  • Spatwaterdicht
  • 4 apparaten tegelijk connecten..
  • Robuust, stevig, uniek design

Minpunten

• ..maar hoogste volume zorgt voor schel geluid
  • ..maar speaker connect bij ieder geluid van een andere telefoon
  • Aan de zware kant (2kg)
  • Redelijk prijzig

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Ik heb voor de JBL Xtreme gekozen, omdat ik graag een degelijke speaker wilde hebben voor voornamelijk thuisgebruik. Ik heb ook de JBL Charge 2+ in mijn bezit (via actie van ING). Ik luister voornamelijk naar Deephouse, Techno, Hip Hop en Alternatieve Rock.

Verpakking, accessoires en speaker
Bij het ontvangen van de JBL Xtreme merkte ik meteen dat deze velen malen groter is dan de JBL Charge 2+. De speaker is verpakt in een rechthoekige doos en voelt zwaar aan (3,66kg). In de doos vind je het volgende terug:
  • power adapter
  • Strap
  • Quick Start handleiding
  • Warranty kaart
  • JBL Xtreme
  • USA connecter
  • EU connector
De speaker is redelijk aan de zware kant (2,11kg), maar je hebt wel echt het gevoel dat deze speaker 130 euro duurder is dan het kleinere broertje; de JBL Charge 2+. De formaat is te vergelijken met de body van een Coca Cola fles. Hij voelt solide en stevig aan. Over het design valt te twisten, maar ik vind het een mooie speaker. De speaker komt met een band, zodat je hem gemakkelijk kan verplaatsen (meenemen). Alleen vind ik hem met band niet zo mooi op een tafel staan en mijzelf niet op de fiets met zo'n om speaker om mijn nek door de stad heen rijden..

Connectie met bluetooth
Het connecten met de JBL Xtreme is zeer eenvoudig. Bluetooth van je telefoon aan, op het bluetooth teken van de speaker klikken, zoeken naar de JBL Xtreme en klaar is kees. Zowel bij de iPhone 5 en Note 3 ging dit eenvoudig.
De bediening van het geluid is wel beter geďntegreerd op de iPhone 5 (iOS 8 ) dan bij de Note 3 (lollipop 5.0). Als het media geluid van de Note 3 vol aan staat, kan het zo zijn dat de speaker nog velen malen harder kan. Hiervoor moet ik echt via de speaker het geluid harder zetten. Jammer dat het dus (nog) niet volledig werkt op Android 5.0.

Connecten met 4 apparaten tegelijk
De JBL Xtreme maakt het mogelijk om meerdere apparaten tegelijk te koppelen. Handig voor als je met vrienden bent en zij ook graag hun telefoon willen connecten. Alleen zodra 1 telefoontje een geluidje produceert dan zal de speaker switchen naar die telefoon (zelfs bij het geluid van lockscreen). Je zult dus nog steeds handmatig de bluetooth uit moeten zetten, of de telefoon volledig op stil zetten. Voordeel is wel dat de speaker je telefoon onthoudt en je niet opnieuw op het bluetooth teken van de speaker hoeft te drukken.

Accu
In mijn ervaring gaat de JBL Xtreme zo´n 10 a 11 uur uur mee en is in 3,5 uur volledig opgeladen. Het is ook mogelijk om de JBL Xtreme te gebruiken als poweradapter voor je telefoon. Mijn Galaxy note 3 was in 1,5 uur van 4% naar 76% geladen. Hierbij vermeld ik wel dat ik af en toe de telefoon gebruikte en de speaker voor muziek. Het is dan geen krachtpatser qua oplaadtijd, maar het zeer handig dat je in ieder geval twee telefoons tegelijk kunt opladen in bijvoorbeeld de tuin, waar je vaak geen stopcontact hebt.

Geluid
Ieder heeft zijn eigen mening met betrekking tot hoe zuiver of mooi het geluid is, maar ik ben onder de indruk van wat de JBL Xtreme produceert. De bass is duidelijk meer aanwezig dan bij de JBL Charge 2+. Dat mag ook wel, aangezien hij wel 2 keer zo groot is. Bovendien kan de Xtreme veel meer geluid produceren. Ik vind het een zuiver geluid, maar als je de volume echt tot het maximale opschroeft, dan vind ik het geluid wel schel worden. Maar dan praat ik wel over een geluidsniveau waar je echt heel hard moet praten om je verstaanbaar te maken.

In het begin luisterde ik vaak door mijn JBL Charge 2+, maar nadat ik het verschil had gehoord tussen die twee, gaat nu mijn voorkeur uit naar de JBL Xtreme, vanwege het zuivere geluid en de bass. Echter is de Xtreme redelijk aan de zware kant om hem in je tas te vervoeren en veel groter. Daarvoor hebben zij de oplossing bedacht voor een nekband, maar ik zie mijzelf niet met een speaker om mijn nek/schouder lopen.

Wil je de speaker voornamelijk in de tuin, dagje strand of thuis gebruiken? Dan zou ik zeker de JBL Xtreme overwegen. Het is voor “maar” 130 euro meer dan de JBL Charge 2+, zeker waard! Ik heb er geen spijt van!

Heb jij ook een JBL Xtreme Blauw?