Specificaties Stereo Bluetoothspeaker met oplaadbare accu - Bekijk alle specificaties

JBL Xtreme Blauw Review

SkyRain 6 december 2015, laatste update op 6 december 2015, 2.989 views

JBL Xtreme Blauw

Voor wat hoort wat... Het is een goed product met uitermate goed geluid voor zijn form factor, maar helaas heeft alles zijn nadelen.

Pluspunten

• Stevige bouw
  • Krachtig geluid
  • Helderheid
  • Meerdere verbindingen
  • Volume
  • Accuduur en powerbank mogelijkheden
  • Voelbare knoppen
  • Spatwaterdicht!

Minpunten

• Bevlekt snel, vrijwel er niet uit te krijgen
  • Aardig gewicht
  • Bas niet meer onder controle op hoog volume
  • Meerdere verbindingen...
  • Bluetooth hapert soms even

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Ik heb de JBL Xtreme gekocht ter vervanging van mijn Bose Soundlink II, ik wilde iets wat harder kon, waarmee ik mijn telefoon in geval van nood kon opladen, iets wat ik kon meenemen en iets met betere geluidsweergave.

Kort nadat ik mijn zoektocht begon, kwam ik erachter dat de JBL Xtreme net was uitgebracht, dat kwam dus mooi uit. Na enkele reviews heb ik zelf besloten de Xtreme te kopen, en ik ben er niet ontevreden over, maar na een tijdje vallen je toch een paar dingen op, en ik deel graag mijn ervaringen.

In de doos

Dit is een uitspreiding van wat er allemaal in zit

Sorry, die E50BT krijg je er niet gratis bij :P

De powerbrick

Je krijgt er ook een UK stekker bij.

De doos zelf

De JBL Xtreme

Vorm en bouw

De vorm van de speaker vind ik zelf mooi, alleen is het soms onpraktisch om te plaatsen, in verband met de plaatsing van de woofers moet ik soms dus rekening houden met het feit dat de bas niet al te sterk word weergegeven. De grootte van de speaker maakt het ook lastig om het in 1 hand te vervoeren, tenzij je 'm bij de zijkant oppakt.

Het is geweldig dat de speaker spatwaterdicht is. Je kunt 'm gewoon gebruiken in de regen zonder er over in te zitten dat ie kapot gaat! Het komt me zo vaak voor dat ik in de regen bezig ben, en met mijn vorige Bluetooth speaker, de Bose Soundlink II, moest ik maar zo gauw mogelijk dat ding ergens onder zetten. Ook is het natuurlijk leuk om even te zien wat er gebeurt als je één van de woofers onderdompelt in water.. :P

Geluidskwaliteit

Wat me direct opviel toen ik de speaker uit de doos haalde was de kwaliteit van het geluid. Het laag is veel beter dan bij de Soundlink II, en het hoog is heerlijk sprankelend en levendig. Maar het valt wel op dat JBL geen gebalanceerde weergave biedt, de middentonen zijn namelijk niet geweldig waar te nemen. Bose is hier beter in, maar kan de helderheid van de Xtreme niet evenaren.

De speaker raakt op (bijna) het hoogste volume de controle kwijt. Er treed een beetje vervorming op van de lage tonen, hij zet het volume wat naar beneden, dit is waarschijnlijk om de speaker te beschermen tegen overbelasting. Het is sowieso niet aan te raden om de speaker op zijn luidst te zetten in verband met gehoorschade, maar de kwaliteit wordt er ook echt niet beter op als het zo hard staat.

Verbindingen

De speaker heeft de (anno 2015) gebruikelijke verbindingen voor portable geluid, bluetooth en 3.5mm. De speaker beschikt als extra over nog 2x USB, waarmee je apparaten kunt opladen. Er zit een 10.000 mAh accu in, waarmee je, volgens JBL zo'n 15 uur muziek mee kunt afspelen. Ik gebruik de speaker vrijwel de hele dag op een niet al te luid volume, waardoor er 4 van de 5 LED indicatoren aangaan. Oftewel, ik zit nog op een prima percentage.

Wat ik wel zelf vervelend vind, is dat er meerdere mensen tegelijk kunnen verbinden met de Xtreme. Zo kun je in principe dus steeds elkaar lastig vallen (mocht iemand dit willen), wat dus wel aardig vaak gebeurt bij mij op het werk (collega's onder elkaar, zucht :P). Het kan natuurlijk ook een voordeel zijn.

JBL heeft ook hun eigen stukje verbinding, JBL Connect. Apparaten die over deze functie beschikken, kunnen met elkaar verbinden, om zo muziek synchroon af te spelen. JBL heeft een app speciaal voor de Flip 3, Charge 2+ en Xtreme gemaakt. Ik weet niet of deze werkt met overige apparaten die over Connect beschikken, zoals de E50BT.

Eigen ervaring in een apart paragraaf

Mijn eigen ervaring staat deels al verwerkt in de review, maar hier kreeg ik op mijn vorige (uitgebreide) review ook commentaar op, daarom heb ik besloten een extra paragraaf te maken om dit te schrijven.

Ik gebruik de speaker vrijwel altijd. Het zou me ook niets verbazen als de speaker minder lang mee gaat bij mij dan bij anderen. Ik gebruik de luidspreker tijdens stage op het bureau, dus het gemiddelde gebruik ligt daar op zo'n 7 uren per dag. Het volume heb ik dan op mijn laptop op 10 tot 20 staan en het volume van de luidspreker zelf op het hoogst. 's Avonds gebruik ik 'm soms ook nog na het werk, en toch houdt ie het makkelijk de hele dag uit.

Het geluid is, naar mijn mening, geweldig. Toen ik weer een Bose Soundlink II hoorde, dacht ik bij mezelf: "Hoe heb ik hier ooit comfortable naar kunnen luisteren?". Natuurlijk is de JBL Xtreme nieuwer, maar deze gaat zelfs over de Soundlink III, die niet eens zo oud is. Het hoog is heerlijk crisp, zoals ze dat vaak noemen in Engelse reviews, "gewoon" lekker helder. Het laag laat iets (iets) te wensen over, maar het kan wel een lekkere punch geven. Zet 'm eens neer in een kamer die groot genoeg is, en je zult 'm wel in de grond voelen. Soms denk je wel eens, hé, kon het nog net iets lager, was het iets leuker geweest, maar dat kan ik zelf wel missen in een portable luidspreker van dit formaat, had ik dit nou gemist in, bijvoorbeeld, mijn JBL L7, is er toch echt iets goed mis.

Toevoeging:
Wel iets wat vervelend is, is dat Bluetooth soms 1x hapert binnen 10 minuten van de eerste verbinding. Deze hapering is echter ook slechts eenmaal en duurt op zijn max een seconde, maar het kan een vervelende ondervinding worden na een tijdje.

Vertel me wat je vond van deze review, ik review niet vaak, maar feedback is altijd welkom. Ik ontvang ook graag tips over hoe ik de layout zou kunnen verbeteren!

Mist er iets? Geef het aan, dan zal ik het proberen toe te voegen.

Heb jij ook een JBL Xtreme Blauw?

Ik heb de luidspreker zelf ook, en soms overheerst de bas ook wel, maar bedenk hierbij dat de luidspreker niet is gemaakt om binnen te gebruiken. Buiten overheerst de bas nooit en is fijn aanwezig.
Vind je? Ik merk dat zelf niet. Misschien heb ik 'm niet hard genoeg binnen, haha.
Heey SkyRain, mocht je deze op het strand gebruiken wat vind die van het sand ? Gaat er sand tussen de Meshing zitten of is dat geen probleem met deze ?
Ik heb 'm nog nooit op het strand gebruikt, echter vermoed ik dat je simpelweg het zand dat tussen het stof is komen te zitten eruit kan sproeien :)
Okeej bedankt voor het snelle antwoord ;)