Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Wolfenstein II: The New Colossus

Vol heerlijk foute humor

29-10-2017 • 06:00

239

Multipage-opmaak

Enkel campagne

Samengevat

Bij Wolfenstein II: The New Colossus heeft Machine Games goed gekeken naar het succes van de twee voorgangers, zodat er nog meer nadruk ligt op het verhaal en de personages. Alles is nog meer over de top, zowel de personages als de dialogen waar ze in verzeild raken. Dit keer steken de makers echt met alles de draak, waarbij de harde grappen niet van de lucht zijn. Toch zit het script zo slim in elkaar dat niemand zich gekwetst hoeft te voelen. Het script en de voice acting zijn de grootste kracht van de game. De actie is iets anders geworden dan in de voorganger. Hij bestaat nog meer uit rennen en schieten, wat past bij een game als The New Colossus. Het maakt ook dat The New Colossus een hilarisch grappige shooter is, met gameplay die niet verrassend is, maar wel degelijk en vooral ook lekker. Helaas werd onze versie geplaagd door de nodige bugs, waarvan de meeste inmiddels hopelijk zijn geplet.

Gespeeld op: Windows
Ook beschikbaar voor: PlayStation 4, Xbox One (Switch in 2018)

Net nu de discussie over de commerciële levensvatbaarheid van singleplayergames is opgelaaid, komt Bethesda - de laatste jaren toch al hofleverancier van games met alleen een campagne - met een game die op geen enkele manier met anderen kan worden gespeeld. De optie voor multiplay heeft ontwikkelaar Machine Games niet eens overwogen, omdat de aandacht voor de campagne erdoor zou 'verwateren'. Er is dus enkel en alleen een campagne in Wolfenstein II: The New Colossus. Daar zul je het mee moeten doen. Vreemd is de keuze van de studio niet. Bij Wolfenstein: The New Order uit 2014 en Wolfenstein: The Old Blood uit 2015 maakte de Zweden dezelfde keuze, en beide games werden goed ontvangen. De vraag is of Machine Games het kunstje met The New Colossus kan herhalen.

Machine Games heeft in ieder geval goed gekeken naar wat die voorgaande twee games zo succesvol maakte. Beide waren een combinatie van enerzijds actie en anderzijds erg leuke cutscenes met goed geschreven dialogen, waarin verschillende memorabele personages naar voren werden geschoven. William 'B.J.' Blazkowicz stal niet in zijn eentje de show; ook zijn kompanen in het verzet en de verschillende nazileiders vielen die eer te beurt. Gelukkig had Machine Games in dat volop aanwezige verhaal een prima shooter verstopt. Niets baanbrekends, maar gewoon lekker knallen. Met het dual wielden van bijna alle wapens als leukste eigenschap, waarmee je heerlijk de bad ass kon spelen.

Review Wolfenstein II: The New Colossus

Op de man gespeeld

De nadruk ligt in The New Colossus nog meer op het verhaal, en daarbinnen op de persoon van William 'B.J.' Blazkowicz. Zelfs de vroege jeugd van deze held komt voorbij. Gelukkig zijn ook de bijrollen weer sterk neergezet, met een paar oude en veel nieuwe gezichten. Het verhaal in The New Colussus sluit aan op dat van de vorige twee games. Het is 1961, en B.J. heeft een tijd plat gelegen na afloop van de vorige game. Sterker nog, wie de vele trailers van The New Colossus heeft gezien, zal hebben begrepen dat B.J. flink is aangeslagen en de game begint vanuit een rolstoel. Een erg leuk element, omdat het goed is uitgevoerd. De besturing is heerlijk hoekig als je in de rolstoel zit, wat je een prima hulpeloos gevoel geeft, manoeuvrerend door de smalle gangen van de onderzeeër die dient als je basis in de game. Het is een mooie manier om de ontwikkeling van je personage in de game te starten.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Het verzet in actie, in The New Colossus.

Leren lopen

Die ontwikkeling stelt op zich niet zo heel veel voor. Je leert uiteraard ergens in de game wel weer lopen, en zelfs meer dan dat, maar heel veel opties krijg je er niet bij. Ergens in de campagne kun je kiezen tussen een aantal hulpmiddelen die het gemakkelijker maken om door levels te manoeuvreren: deuren open beuken, wat hoger reiken, door kleinere openingen klauteren. Heel veel verandert dat niet aan de gameplay, al heb je de optie die je kiest vrij vaak nodig in de tweede helft van de campagne. De gevechten blijven precies hetzelfde, maar met de optie wekt Machine Games toch op mooie manier de indruk dat je keuze ertoe doet. Uiteraard kun je met elk van de drie hulpmiddelen je doel bereiken, maar de weg die je door een level bewandelt verschilt.

Review Wolfenstein II: The New Colossus

Wie kies je?

In het verhaal past Machine Games iets soortgelijks toe. Aan het begin van de campagne moet je kiezen tussen twee oudgedienden. Een daarvan zal daarna in je basis zijn te vinden. Dit verandert niets aan de gameplay, maar behoorlijk veel aan de dialogen in de game, en dat maakt in een game als deze een flink verschil. Zo'n groot verschil zelfs, dat het de moeite waard is om de game op zijn minst gedeeltelijk opnieuw te spelen en te ervaren hoe de dialogen verlopen met de andere oudgediende aan boord van je basis.

Verder heeft Machine Games aan de opzet van de game eigenlijk weinig veranderd. Er is nog steeds hetzelfde systeem van health en armor, al gaan de makers daar nu wat creatiever mee om. Voorheen had je 100 health en 100 armor, en beide konden tijdelijk worden opgevoerd. Je health herstelt zich nog steeds gedeeltelijk vanzelf, maar Machine Games speelt wat meer met de standaarden. Je hebt niet overal een basis van 100 health en armor, maar zo hier en daar wat meer of minder, afhankelijk van het verhaal.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Nazi's knallen in The New Colossus.

Lekkere wapens

Verder heb je een degelijk arsenaal aan wapens als basis, met de Pistole die erg handig is voor de headshots van afstand, en wat vrij klassieke werkpaarden zoals het Sturmgewehr en de Maschinenpistole. Zo heb je een handvol vuurwapens waar je het grootste deel van je tegenstanders mee uit zult schakelen. De lol zit hem weer in de bijzondere wapens. De keuze aan het begin van de game, waarbij je kiest welke persoon je wilt behouden, heeft ook gevolgen voor je arsenaal. De ene keuze geeft je het Laserkraftwerk, de andere het Dieselkraftwerk. De wapens zijn even krachtig, maar de stijl verschilt. Ook hier geldt dat vooral de illusie wordt gewekt dat er verschil is.

Het is vooral goed dat Machine Games in alle gevallen het gebruik van de krachtigste wapens in de game beperkt houdt. De meeste wapens moet je opladen op vaste punten in de levels, en voor een enkel exemplaar is de munitie gewoon schaars. Munitie voor je klassieke wapens is er genoeg, maar de krachtiger wapens moet je spaarzaam gebruiken. Overigens is de verdeling zo dat je één sterk, oplaadbaar wapen vast in je arsenaal hebt, en de rest van de superwapens af moet pikken van je tegenstanders, waarna je ze slechts tijdelijk kunt gebruiken. Een ladder beklimmen maakt al dat je het wapen laat vallen, sterker: zelfs een ander wapen tevoorschijn halen, zorgt daar al voor. Leuk is dat je, als je door een beuk van een tegenstanders of door een projectiel of explosief flink wordt geraakt, achterover kukelt. Daarbij heb je een seconde nodig om weer overeind te krabbelen, en ook daarbij valt het tijdelijke wapen uit je handen, al kun je het daarna wel weer oppakken om er verder mee te knallen.

Review Wolfenstein II: The New Colossus

Tactiek

Zo ontstaat er als vanzelf een verdeling. Het is verstandig om uit de groep tegenover je eerst een tegenstander uit te schakelen die zo'n superwapen heeft, en dat wapen vervolgens in te zetten tegen de rest van de groep. Niet dat je afhankelijk bent van die sterke wapens, want ook met gewone wapens kom je een eind. Zelfs de sterkste vijand is ermee te verslaan, al vergt dat uiteraard wat meer vaardigheid. Het is een manier om jezelf uit te dagen. De game heeft een handvol moeilijkheidsgradaties die je tijdelijk omhoog of omlaag kunt zetten. Gelukkig maar, want ook de lagere niveaus leveren op een goede manier aardig wat uitdaging. De verdeling is echter prima, met goed uitgemeten stapjes richting 'behoorlijk pittig'.

Toch verlopen gevechten wat anders dan in de vorige twee games. Daar was af en toe ruimte voor een enigszins tactische aanpak. In beide games waren er hier en daar confrontaties waarbij het zinnig was om dekking te zoeken en een route te kiezen door het level, langs een klein aantal lastige tegenstanders. In de Wolfenstein is het allemaal wat meer over de top. Dit keer krijg je meestal gewoon een grote groep tegenover je, met veel zwakke en enkele sterkere tegenstanders. Het wordt hier gedurende de campagne meer en meer zaak om goed te blijven bewegen en na te denken over de timing van je wapens. Welke vijanden probeer ik af te knallen met mijn standaard Sturmgewehr, wanneer zet ik het krachtige Hammergewehr in dat ik achter de hand heb gehouden? Zulke vragen zul je jezelf moeten stellen. Een klein minpunt is wel dat we bij de gevechten de afwisseling soms missen die wel in de vorige games zat.

Review Wolfenstein II: The New Colossus

Commanders

Dat komt nog meer tot uiting in de nasleep van de campagne, waarin je terug kunt naar de levels die je in het verhaal al eerder hebt bezocht. Als je de game hebt uitgespeeld, kun je in elk van de levels op zoek naar één of twee nazi's, om zo de hele V.S. te bevrijden van nazi-kopstukken. De confrontaties zijn daarbij opeens een stuk pittiger, wat uiteraard alleen maar prima is in die fase van de game. Het is een leuk extraatje, dat de levensduur van de game flink verlengt. De campagne heb je in een uur of tien namelijk wel uitgespeeld. Het bonusdeel is gekoppeld aan een grappige minigame rond de Enigma-machine van de nazi's en de commanders die je tijdens de campagne tegenkomt. Ze vervullen dezelfde rol als in de voorgaande games, dus zolang een commander weet dat je in de buurt bent, gaat het alarm af en worden er steeds verse tegenstanders aangevoerd. Dat stopt pas als je de commanders - meestal zijn het er twee - hebt uitgeschakeld. Het is en blijft nog steeds een erg leuk element. Het vrijspelen van de missies die je na afloop kunt spelen, is gerelateerd aan het aantal commanders dat je tijdens de campagne weet uit te schakelen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

B.J. sloopt een boss in The New Colossus.

Rennen en schieten

De actie in de game is degelijk, en uitdagend te maken voor wie dat wil. De game biedt heerlijk knalwerk waarbij je lekker ouderwets mag rondrennen en kunt schieten op alles wat beweegt, zonder daarbij al te veel na te hoeven denken. De heerlijke geluiden van de wapens, op je rug gegooid worden door een explosie, en het onderlinge commentaar van de nazi's tegenover je: het maakt Wolfenstein II niet uitzonderlijk, maar wel heel herkenbaar en vooral erg leuk.

De uitzonderlijkheid van de game zit meer in de combi van de actie en het verhaal. Dat verhaal heeft prima plotwendingen en is heerlijk over de top, waarbij Machine Games spot met van alles en nog wat. Duitsers, Schotten, Amerikanen, dikke mensen, gekleurde mensen, gehandicapte mensen, er komt van alles voorbij en over alles worden grappen gemaakt. Harde grappen ook. Lastige maatschappelijke kwesties worden daarbij niet geschuwd, maar juist doordat Machine Games alles op de hak neemt, komt de studio er moeiteloos mee weg. De makers zijn bovendien slim, want op de nazi's na vecht bijna iedereen aan de goede kant van de zaak, en de nazi's zijn zo karikaturaal dat niemand zich aangesproken hoeft te voelen. Goed is dat dit keer niet alleen de nazi's memorabele personages zijn. Ook aan de kant van het verzet kom je heerlijke personages met uitstekende teksten tegen.

Review Wolfenstein II: The New Colossus

Fantastische dialogen

De grootste kracht van de nieuwe Wolfenstein schuilt echter in de dialogen. Die waren in de voorgaande twee games al goed, maar zijn dit keer nog beter. Ze zijn scherp, snel, uitgebreid en erg grappig. Daarbij maakt het dus enigszins uit welk personage je aan het begin van de game behoudt, en daarnaast moet je wel tegen wat harde grappen kunnen. Het zijn overigens niet alleen de teksten zelf, het is ook de enscenering van de vele cutscenes waarin ze worden uitgesproken. Bovendien spelen de acteerkunsten van de stemacteurs een grote rol, in positieve zin. De emotie die van virtuele gezichten is te lezen, de timing van de zinnen, het spelen met hard en zacht, de verschuivende focus van de camera: de makers hebben goed gekeken naar films en series, en daar veel van geleerd. Machine Games bereikt hier een heel hoog niveau mee.

Voor het uiterlijk van de game geldt gedeeltelijk hetzelfde. De koppen van de personages zijn geweldig, maar dat gaat met name op tijdens de cutscenes, dus dat telt niet helemaal. In de game zelf vallen sommige levels op. Een niet nader te noemen stad in de V.S. is door een atoombom vernietigd, wat een prachtig vervallen landschap oplevert. Een ander stadje is juist nog geheel intact en ziet er prachtig uit, in een mooie jaren '60-setting. De krottenwijk waar B.J. naar medestanders zoekt is dan weer wat minder geslaagd, net als het berglandschap waar hij kortstondig doorheen rent. Het enorme luchtschip van de nazi's is juist weer erg indrukwekkend. Gelukkig zijn de tegenstanders van B.J. allemaal goed geslaagd, al zijn ze misschien wat eenvormig. Toch weten de makers wel met enige regelmaat te verrassen met een onverwachte verschijning hier en daar.

Bugs

Is The New Colossus daarmee volledig geslaagd? Helaas niet. De versie die wij vlak voor release van de game konden spelen, had helaas flink wat technische kuren. Inmiddels zijn we wat patches verder, dus wellicht is de situatie verbeterd, maar wij maakten flink wat crashes mee - en dan niet alleen van de game, maar zelfs van het systeem waarop we speelden. Het zijn vast punten die snel verbeterd worden, of dat al zijn. Wat structureler lijkt een probleem met de kunstmatige intelligentie van de game. Er blijft nog weleens een vijand ergens in een hoekje hangen, en dat is lastig als je een bepaald deel van een level helemaal leeg moet spelen voor je verder kunt. Dan moet je echt op zoek naar de vijand die ergens naar een muur staat te staren. Sowieso laat de AI wat dat betreft steken vallen. Vijanden hebben je lang niet altijd door. We maakten dit zelfs mee bij de laatste bossfight van de game, een deel waarvan je toch mag verwachten dat het goed getest is. Ergens in een hoekje stond een eenvoudige nazi-grunt te niksen, en hij zorgde er daarmee voor dat het eindgedeelte van de game niet wilde starten.

Een veel minder groot probleem is dat de hulpstukken die B.J. krijgt aangereikt niet altijd even lekker worden bestuurd. Hij kan een paar stelten aantrekken en leren om zich in hele kleine holtes te proppen, maar de bediening is daarbij wat houterig. Onoverkomelijk is dat gelukkig niet. Verder is de basis van waaruit B.J. en consorten hun acties plannen wat onoverzichtelijk, maar gelukkig is er een hint-systeem waarmee je kunt zien in welke richting je moet zoeken. Dat de basis in de game is ingebouwd is bovenal prettig, omdat hij voor wat rust zorgt in een campagne vol actie. Er is bovendien het nodige te doen aan boord, zoals het ontcijferen van de Enigma-codes die je onderweg weet te bemachtigen.

Review Wolfenstein II: The New Colossus

Conclusie

Voor Wolfenstein II: The New Colossus heeft Machine Games goed gekeken naar het succes van de twee voorgangers. Er ligt daarom nog meer nadruk ligt op het verhaal en de personages, waarbij alles is nog meer over de top is, zowel de personages als de dialogen waar ze in verzeild raken. Dit keer steken de makers echt overal de draak mee, waarbij de harde grappen niet van de lucht zijn. Het script zit echter wel zo slim in elkaar dat niemand zich gekwetst hoeft te voelen. Het script en de voice acting vormen samen de grootste kracht van de game.

De actie is iets veranderd ten opzichte van de voorgangers. Machine Games heeft hem wat vereenvoudigd. In de vorige games zat er een licht tactisch element in de gevechten, maar dat is nu helemaal verdwenen. Het enige dat echt telt is rennen en schieten, waarbij je alleen een beetje hoeft te letten op de wapens die je tijdelijk kunt gebruiken. Het past bij een game als The New Colossus, want het is nog steeds heerlijk om dual wielding op nazi's te schieten of ze te bestoken met een wapen dat je ze net afhandig hebt gemaakt. Dat is al helemaal zo omdat de wapens prima in elkaar zitten en je slechts spaarzaam gebruik kunt maken van alles wat sterker is dan de gemiddelde mitrailleur. Dat maakt dat er nog steeds genoeg uitdaging is. The New Colossus is een hilarisch grappige shooter met gameplay die niet verrassend is, maar wel degelijk en vooral ook lekker. Helaas werd onze versie geplaagd door de nodige bugs, waarvan de meeste inmiddels hopelijk zijn geplet.

Review Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New ColossusReview Wolfenstein II: The New Colossus

Lees meer

Houden nazi's van milkshake?
Houden nazi's van milkshake? Video van 27 juli 2017

Reacties (239)

239
221
124
4
0
17
Wijzig sortering
Koop deze game als je hem ook maar een beetje leuk vind, dit om de devs en publishers te supporten die nog goede single player games maken zonder loot boxes, microtransactions en andere troep die alleen gemaakt is om na aanschaf nog meer geld uit je zak te kloppen.

Dat zijn geen games maar slotmachines met wat actie, DIT is een game.

Hulde en gekocht natuurlijk, speelt perfect.
De reviews op Steam zijn anders wel behoorlijk negatief erover
hoofdzakelijk Nvidia gebruikers hebben schijnbaar last van bugs.
Dan krijg je negatieve reviews aangezien er veel meer mensen een kaart hebben van Nvidia.
Aan de game ligt het niet, want ik heb met mijn Vega kaart nergens last van.
Ook mijn maat (r9 390x) heeft nergens last van.
Ik heb het voor een uur gespeeld op een nvidia 1080 ti + ryzen 1700.
Heb nergens last van gehad
Ik had er eerst niet eens op gelet, maar omdat sommige reviews nogal verschillen ging ik toch eens kijken wat men van de game vond op Steam zelf. Eenmaal gekeken op Steam stond ik vol verbazing naar mijn scherm te kijken en kon ik niet geloven wat ik zag aangezien de game bij mij echt SUPER de super loopt.

Schijnbaar hebben toch veel mensen last van bugs alleen heb ik daar dus echt 0,0% last van.
Loopt als een treintje :D
Ik ook, draai hem op über op een oude 4770s en een 1060 6G.
Loopt als een zonnetje en heeft me al een aantal uren goed aan de gang gehouden :s
Zelfde specs hier. Draait als een tierelier.....tot je steam overlay inschakeld, dan crasht het spel bij minste
-_-
Ik krijg de Steam Overlay niet eens gestart. Terwijl hij wel enabled is.
Staat uitgeschakeld door wolfenstein zelf.
Je kan inschakelen door:

1. Right click on Wolfenstein II: The New Colossus in your game library
2. Click 'properties'
3. Click 'launch options...'
4. Copy and paste everything from INSIDE the parantheses, do NOT copy the quatation marks
" +r_disableSteamOverlay 0 "
5. Click 'OK

Of laatste beta van de game te installeren
You're an absolute legend! Worked like a charm. Ik zat echt al uren te kloten maar kon deze solution niet vinden. Thanks!
Nou ja, bugs. Met een bsod kun je wel een negatieve review verwachten.
tenzij het met zelfgeschreven drivers komt is een BSOD nooit de schuld van een game die in usermode draait. Dat is de schuld van nvidia, microsoft, of falende hardware
Inderdaad, maar als dat alleen gebeurd bij 1 game... Daarbij inmiddels ook een sectie tegengekomen waar de game iedere paar minuten crashed. Als je hem nog moet kopen zou ik even een patch afwachten.
Dan is het alsnog de vraag of hier een de developer een patch op moet komen, of dat dit in een nieuwe nVidia driver gefixt moet worden...

Misschien is het sowieso al gefixt met een bepaalde driver versie, gezien hier op tweakers blijkbaar ook genoeg mensen zitten met nVidia hardware die nergens last van hebben.
Misschien kwestie van wachten op een nvidia update? Dan zullen de reviews weer lovend zijn.
Speel hem al een paar uur met een 1070GTX, nergens last van.
.oisyn Moderator Devschuur® @Andreshoi29 oktober 2017 19:51
Aan de game ligt het niet, want ik heb met mijn Vega kaart nergens last van.
Die argumentatie raakt kant noch wal. Het feit dat het met jouw AMD wel werkt, impliceert niet dat de problemen met nVidia kaarten dus niet de schuld kan zijn van de game :).
tuurlijk ligt het dan wel aan de game..die moet het goed doen op alle platformen. Als dat niet goed getest wordt dan krijg je dit soort problemen
Het is nogal uiteenlopend. De één vind het spel niet af, teveel politiek, de ander heeft problemen met hun instellingen of met de 'unskippable' filmjes. wat wel te skippen valt trouwens, het spel gebruikt het vaak om het laden te verbergen.
Het instellen van een hoge resolutie vergde inderdaad even wat puzzelen en met een borderless window instelling was dat toen ook opgelost. (UI scaling aanpassen werkte ook)

Ikzelf heb afgezien van het instellen alleen maar goede ervaringen met dit spel
Persoonlijk geen issues hier op mijn i5 4690k, 16 gb ram, gtx 1080 Ti, Win 7 64. Daarnaast speel ik hem op m'n tv. Geen crashes of resolutie issues. Steam overlay mis ik persoonlijk niet aangezien de game een ingebouwde fps meter heeft.

Ik hoop dat Machine de issues kan patchen; de game is het waard. Een game zoals deze is precies wat ik het leuk vind. Ik ben gek op old school campaign shooters; er zijn er te weinig over. Gelukkig brengt Bethesda nog games zoals Prey, Wolfenstein en Doom!! _/-\o_
Ik ga hem kopen. Overigens ook echt genoten van DooM !
Die zijn, tenminste in mijn account, hoofdzakelijk over de Duitse versie die behoorlijk minder is omdat er geen nazi's in mogen zitten... wat een beetje lastig is met dit thema.

Van crashes heb ik nog geen last gehad, ik heb een Nvidia GTX 1070

De game heb ik overigens via allkeyshop voor 28 euro.

Qua de USA : die zitten in een absurde periode van politieke correctheid die nog groter is dan in Nederland. Jammer dat een zeer kleine extreme minderheid het debat schijnt te bepalen.
Kunnen de makers ook niks aan doen. Beetje dom om een spel negatief te beoordelen op basis van de regelgeving van hun eigen land.
Omdat er een hele ophef over is vanuit de alt-right groep in Amerika.

Gemengd natuurlijk met klachten over technische issues. Maar deze game benadrukt wel een huidige controversie in Amerika.

[Reactie gewijzigd door Sn0wblind op 22 juli 2024 20:26]

De ophef gaat meer over de marketing, hoewel men nu suggereert dat die controverse is gecreëerd om af te leiden van de lengte van het spel en de technische problemen ("Iedereen die dit spel niet leuk vindt is een Nazi"). Ik weet niet of dat zo is, maar dit is waarom mensen er moeite mee hebben.
Nah voordat de game was uitgebracht was er al gezeik over omdat alt-right nu een soort van genormaliseerd is in de VS. Nu voelen mensen zich oprecht aangevallen voor hun bekrompte visie.

Daarnaast het gros van de game wordt voor de consoles verkocht zonder deze problemen.
Nah voordat de game was uitgebracht was er al gezeik over omdat alt-right nu een soort van genormaliseerd is in de VS. Nu voelen mensen zich oprecht aangevallen voor hun bekrompte visie.
Het is niet zo dat de alt-right genormaliseerd is, wel zo dat iedereen die niet extreem links is tegenwoordig alt-right genoemd wordt door sommige segmenten van de samenleving.

Dat is ook waarom men moeite heeft met de marketing: er worden citaten van Antifa gebruikt om echte Nazi's aan te vallen, terwijl 99% van de mensen die aangevallen zijn door Antifa helemaal geen Nazi's zijn. Daarmee lijken ze dus steun uit te spreken voor een groepering die in een fantasiewereld leeft waarin alle Trump-supporters Nazi's zijn.

OK, op een gegeven moment slaat de kritiek op de marketing door naar kritiek op het spel, en die kritiek is misschien niet rechtvaardig (ligt een beetje aan je persoonlijke opvatting over hoe lang een spel van €60 zou moeten zijn). Ik ben het daar niet mee eens maar ik begrijp het wel.
Zolang de president speeches kan houden over dat er "good people" waren bij charlottesville waar duizenden amerikanen "jews shall not replace us" roepen en dat niet veroordeelt, Breitbart steeds meer aan invloed wint en dan nog Fox steeds rechtser wordt (en het was al erg) kan je denk ik echt wel stellen dat het genormaliseerd is.
Dit inderdaad.
Het was jarenlang een logisch gegeven dat je tegen nazi's bent, zij waren de universele badguys, van Indiana Jones tot Daffy Duck.

Allerlei mensen lijken te vallen over het feit dat dit een game is waar geweld tegen nazi's verheerlijkt wordt. Aangezien de Wolfenstein serie zo'n 35 jaar oud is (of 25 als je telt vanuit Wolfenstein 3D) is die plotselinge verontwaardiging een teken dat een hoop mensen tegenwoordig opeens positiever tegen nazi's aankijken.
Allerlei mensen lijken te vallen over het feit dat dit een game is waar geweld tegen nazi's verheerlijkt wordt.
NIEMAND valt hierover. Er zijn hiervoor al 10 wolfenstein games geweest waarin het hoofdthema het neerschieten van nazi's is, en daar zijn nooit problemen mee geweest. Het is de marketingcampagne waar mensen over vallen.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 22 juli 2024 20:26]

Alsjeblieft, een artikel over het feit dat er een hoop mensen zijn die vallen over de inhoud van het spel, los van de marketingcampagne.
https://www.theverge.com/...us-alt-right-nazi-outrage
Ja, als je complete artikels gaat schrijven over troll tweets van "Pepe von Europa" heb ik het wel begrepen dat die site dolgraag het verhaal wil pushen dat de halve wereldbol stiekem een gaskamer in hun kelder aan het bouwen is.
Vergeet ook de Sniper Elite series niet waar jij als sniper heerlijk Nazi's aan het afslachten bent. En in de laatste 3 Sniper Elite's kon je zelfs Hitler neerknallen. Daar wordt het vermoorden van Nazi's ook verheerlijkt maar daar hoor je niks over.

[Reactie gewijzigd door Oimatewtf__ op 22 juli 2024 20:26]

Klinklare onzin, niemand kijkt positiever tegen Nazi's op.
U lijkt niet te begrijpen dat dit het effect is van een uitbreiding van wie en wat een Nazi genoemd word.

In geval van Antifa is iedereen dat hun en hun geweld niet steunt een Nazi.
In geval van de extreem linkse partijen is iedereen die rechts van hun is een Nazi.

Wanneer in zo'n klimaat waar iedereen Nazi genoemd word plotseling een ad campagne start die geweld tegen "Nazi's" aanmoedigt, dan kan je toch enigszins daar vragen bij stellen.

Ze hadden duidelijk een doelpubliek dat niet de beste bedoelingen heeft.
Nazi is ook een holle frase geworden, mijn opa die in een kamp opgesloten zat zou nu ook een nazi genoemd worden door links, hij was ook niet voor massa immigratie. :P
Klinklare onzin, niemand kijkt positiever tegen Nazi's op.
U lijkt niet te begrijpen dat dit het effect is van een uitbreiding van wie en wat een Nazi genoemd word.

In geval van Antifa is iedereen dat hun en hun geweld niet steunt een Nazi.
In geval van de extreem linkse partijen is iedereen die rechts van hun is een Nazi.

Wanneer in zo'n klimaat waar iedereen Nazi genoemd word plotseling een ad campagne start die geweld tegen "Nazi's" aanmoedigt, dan kan je toch enigszins daar vragen bij stellen.

Ze hadden duidelijk een doelpubliek dat niet de beste bedoelingen heeft.
Dit, en daarom ga ik deze nooit kopen/spelen.

Rin volgt en herhaalt wel erg veel gekleurd fakenews. Haha.
Er waren "good people" bij Charlottesville. Ten minste één van de organisatoren was zwart! Het is niet zijn schuld dat op zijn uitnodiging het grootste gespuis van Amerika afkwam, er waren ook heel veel normale conservatieven.
.oisyn Moderator Devschuur® @Mitsuko29 oktober 2017 19:57
Oh kom op, dat is het hele punt niet. Trump heeft duidelijk gemaakt dat hij de groep die veroordeeld had moeten niet wilde veroordelen. Maar als er dan ineens een (donkere) NFL speler niet wil staan voor het volkslied dan is twitter ineens te klein. De beste man heeft zijn prioriteiten duidelijk niet op een rijtje.
Anoniem: 304028 @.oisyn29 oktober 2017 21:58
Volgens mij was het hele probleem dat alle idioten van beide kanten daar rond liepen, wat een beetje lastig veroordelen is, alsof extreem rechts op de vuist gaat met de antifa tijdens de top in Hamburg.
Daarnaast heeft hij het geweld ook direct veroordeeld alleen de groepen niet gespecificeerd, dit heeft hij de dag erna als nog gedaan. Vond het dan ook meer een storm in een glaswater, er werd gedaan alsof hij een steunbetuiging uitsprak.
Hij veroordeelde beide groepen. De media noemde het vaag, maar iedereen kan wel voor zich beslissen hoe je het interpreteert.
Eén groep toelating had om daar te betogen, en de andere niet. Het was aan de lokale besturing om hun die toelating niet te geven in de eerste plaats. Beide groepen hebben fouten gemaakt, ik hoop persoonlijk dat het rechtsysteem iedereen een gepaste straf kan geven voor zijn/haar daden.
ach het zit volgens mij ook in de hetze over antifa die de alt-right gecreerd heeft. Dat kleine groepje linkse lui die tegen neo-nazi's zijn en geweld met geweld beantwoorden bestaat al sinds de jaren 70 en nu opeens wordt het enorm opgeblazen alsof het een enorm probleem is (zie de onzin over hoe ze op 4 november amerika over zouden nemen en blanken vermoorden - niets gebeurt natuurlijk).

Ieder zinnig mens is tegen fascisme, dus zullen we gewoon besluiten dat we allemaal antifa zijn, behalve de nazi's, en daar iedereen neo-nazi's kan missen als kiespijn lig ik daar niet wakker van. En ja, ik woon in Berlijn - zit hier vol met extreem links en extreem rechts. Ik loop liever door een straat met extreem links dan extreem rechts, daar de linkse alleen op nazi's willen slaan (extreem rechts) en de nazi's willen slaan op alles wat niet blond haar/blauwe ogen/Duits is.

Dat onze hele maatschappij, en zeker de VS, naar rechts aan het schuiven is sinds de rechts-extremistische tea party daar alles opschudde, tja - de meeste amerikanen die tijdens WOII gesneuveld zijn zouden de huidige alt-right en tea party leden waarschijnlijk als landsverraders standrechtelijk executeren, maar daar zullen we het verder maar niet over hebben.
Lijkt vooral om performance issues te gaan. Wat me ook opvalt is dat de game platform breed nogal wat kritiek ontvangt uit Amerikaanse hoek waar bepaalde groeperingen de game af doen als haatzaaiende linkse propaganda. Mooie tijden waarin een Wolfenstein game als anti nazi propaganda gaat gelden...
Anoniem: 370508 @HaseMike29 oktober 2017 07:53
Koop het gewoon als het je leuk lijkt en laat andere achterliggende gedachtes buiten beschouwing.

Hoe je het ook probeert te verpakken, het blijft een spel van ongeveer 6 uur lang, zonder extra modes en met een verhaal en personages dat niet voor iedereen is weggelegd. Kijk maar naar de rating op steam.

En waarom wolfenstein kopen en niet mario als je single player wilt?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 370508 op 22 juli 2024 20:26]

En waarom wolfenstein kopen en niet mario als je single player wilt?
[/quote]

appels en peren ... mario is een totaal ander spel .. Ik zal die bijv. nooit aanraken, maar wolfenstein daarentegen vind ik te gek, lekker oldskool enemies knallen met dikke wapens en leuke humor. Te kort is het tegenwoordig bijna altijd helaas .. maar toch koop ik ze, omdat er gewoon weinig van dit soort singleplayer shooters zijn. Ik heb tot nu toe van elk deel genoten en maak me bij deze ook geen zorgen :)

[Reactie gewijzigd door JediUberknaft op 22 juli 2024 20:26]

.oisyn Moderator Devschuur® @JediUberknaft29 oktober 2017 16:23
appels en peren ... mario is een totaal ander spel ..
Nee, dát is appels met peren. De opmerking van daegranos moet je natuurlijk lezen in de context van de stelling van HaseMike, namelijk dat je de game moet kopen omdat het een single player game is zonder MT en al die meuk. De vraag is terecht: Waarom wel Wolfenstein naar niet Mario?
Volgens mij leggen jullie nu HaseMike iets in de mond wat hij helemaal niet zegt. Hij pleit er namelijk voor om SP games zonder MT's etc. te kopen, zoals je zelf ook aangeeft. Toevallig staat het onder een review van Wolfenstein die hij te gek vindt, maar hij zegt toch nergens dat je Mario niet zou moeten kopen? Sterker nog, zijn stelling pleit er impliciet voor om games zoals Mario óók te kopen...

[Reactie gewijzigd door Wouterkaas op 22 juli 2024 20:26]

Ik speel het spel nu al 10 uur op medium moeilijkheidsgraad, k zit op 75% van de verhaallijn. Ik geniet van de keuze (ja die is er) om bijna heel het spel sluipend te doen.
Het is geen open wereld maar je hebt wel replay-ability in de vorm van collectibles (heel goed verweven in het verhaal) waarvoor je terug mag gaan naar levels die je eerder gespeeld hebt.

In dit spel komt, als je hem een beetje moeilijk zet, de nadruk op FPS skills te liggen.
Persoonlijk vind ik Mario niet wat omdat je daar platformer skills voor moet hebben, die heb ik niet en ik heb er ook geen plezier in die te krijgen.

Dit is een voor mij langverwachte game. Ze zijn, sinds ze deze serie 4 jaar geleden begonnen, nog steeds zo vernieuwend als in het begin.
Harde actie, hard verhaal, geen gedoe maar wel heel leuk.
Ik ben benieuwd hoe die mensen dat doen. Ik zit inmiddels op 11 uur en ben in de hub tussen de Dallas en New Orleans missies. Ik speel op hard en moet soms meerdere pogingen doen om een scene te volbrengen. Daarnaast uiteraard zoeken naar de collectibles en alle side content op de sub doen.

Ik heb vooralsnog het gevoel waar voor m'n geld te krijgen. Als ik uiteindelijk rond de 25 uur op deze manier aftik ben ik tevreden.
6 uur? Ik weet niet hoe jij speelt maar ik zit op 7 uur en ik ben nog niet op 50%.
ik heb het Main verhaal met net geen 6 uur uit
Een goed verhaal heeft bepaalde tijd nodig maar met 40 uur wordt het meer serie waar uitgerekt verhaal in zit en dan wordt het minder.

Het is als verhaal belangrijk vind , dat het goed moet worden opgebouwd en ook goed naar het einde wordt gewerkt.
Rekken en rekken en wordt troep.
Daarmee het verhaal bepaald de lengte van de game. En dan is 6 uur goed passend bij epische verhaal.
Absoluut daarnaast heeft Bethesda echt een parel van een game neergezet. Het ziet er fantastisch uit, het script zou zo uit een Tarantino film kunnen komen en ik ken maar weinig shooters die zo lekker knallen als deze.

Ik kan mij niet voorstellen dat single player geen bestaansrecht meer heeft. Ik speel namelijk alleen maar singleplayer en heb geen zin en tijd om steeds een groep mensen te moeten charteren om online te gaan. Daarnaast wil ik (vader met kinderen) gewoon af en toe een game kunnen spelen en met hetzelfde gemak weer afsluiten. Gezien de successen met Uncharted, Mario, Zelda en Skyrim denk ik dat we ons voorlopig geen zorgen hoeven maken dat deze vorm van games verdwijnt.
Een van die weinige de je kent is hopelijk dan DOOM ? ;-) Ik heb de game net aangeschaft en ongeveer een uurtje gespeeld. Wat me opviel is dat ik al vanaf het begin lekker in het spel zat en door wilde spelen. Iets wat meer op gevoel gebaseerd is maar voor mij wel een belangrijk aspect van een (single)player game. Voice acting is goed tot uitstekend te noemen en voegt veel toe aan de game immersion. Enige waar ik ff op most letter met 4k is dat je de resolution scaling uit zet. Anders doe de game dat ook en ziet het er niet uit. Verder nog geen bugs tegen gekomen maar ik ben nog maar net begonnen :)
Klopt Doom vond ik ook heerlijk spelen. Voor mij gaat het ook om de beleving en het verhaal. Ik speel daarom veel singleplayer games. Deze game vind ik daarom ook erg geslaagd.

Technical issues ben ik niet tegengekomen en ik speel op gtx1080 sli op ultrawide 3440x1440 dus niet de meest betrouwbare configuratie :-)

Overigens speelt de game dus ook echt vloeiend en vind ik de graphics echt prachtig.

[Reactie gewijzigd door juggle op 22 juli 2024 20:26]

Doom... Maar laten we vooral Prey niet vergeten. Zeer ondergewaardeerde game.
De nieuwe Prey? dan ben ik het helaas niet met je eens. De oude prey was een erg vermakelijk en toen schitterende game.
Maar wel weer een season pass.. Al voor dat de game zelf uit is..

Ik koop hem wel als hij goedkoper te krijgen is, ben voorlopig toch nog druk met andere games..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 22 juli 2024 20:26]

Dit is gelukkig ook zo'n titel waar dat makkelijk mee kan. Ik had dat met de vorige Wolfenstein ook, had de trailers gezien, was er best hyped over, maar vervolgens gewoon vergeten.
Totdat ik hem met kerst in een keer in de aanbieding bak zag liggen "oh ja, die vette game", meegenomen en heerlijk wat kwaliteit entertainment voor een tientje.

Ik heb zelfde een beetje met Destiny 2, ik wil die wel een keer spelen als de DLC's uit zijn en ik goedkoop aan het hele pakket kan komen, maar omdat het zo multiplayer georiënteerd is, kan ik dus best wel veel missen (en kan aan het einde van dlc's wellicht zelfs minder leuk zijn).

Het liefste speel ik gewoon single player games, die blijven tenminste tijdloos.
Had het niet beter kunnen zeggen. Heb zelf niet veel met shooters maar ik koop deze wel gewoon te laten zien dat er een markt is voor sp games.
Er is toch ook een season pass ;)
Ai niet gezien, inderdaad er is een season pass voor een paar extra missies.
Zodra deze uit is voor de Switch haal ik de game. Ik ben benieuwd naar de performance en kwaliteit van deze game op de Switch.
Je hoeft geen geld te investeren. Call of duty zonder extra maps kent genoeg spelers. Een keer de game kopen en blijven fraggen, zonder een extra euro uit te hoeven geven kan gewoon hoor.
Beetje kortzichtige - populaire - reactie zonder onderbouwing.
Anoniem: 920955 @HaseMike29 oktober 2017 14:53
Mee eens, Prachtige game die er goed uitziet en ook nog eens fantastisch speelt. Rond 50FPS op ultra settings met Ryzen 1700X & RX 480.

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=lesRFrIMRmg
Heb zelfs een nieuwe PC gekocht voor deze game omdat mijn 5+ jaar oude PC hem gewoon niet trok (upgraden was niet mogelijk). Geen moment spijt van gehad! :)

[Reactie gewijzigd door Slavy op 22 juli 2024 20:26]

Ook om deze redenen de CE gekocht (al stelt de inhoud daarvan niet veel voor)
Ik ga deze game zeker kopen, maar wacht wel op een wintersale ofzo. Ga echt geen 60,- neertellen voor een game, en zeker geen singleplayer game.
Nog nooit gedaan, en ga ik ook niet doen.
Sorry, 6 uur spelen voor 40 EUR vind ik vrij duur.

Civ 6 kun je ook single player spelen. Dan ben je veel langer bezig dan 6 uur.

Dat spel heeft geen lootboxes of microtransacties. Wat het wel heeft is veel DLCs en daar ben ik niet kapot van. Maar die kun je over een tijdje vast in een pack kopen. Het heeft ook niet zulke veelzijdige graphics als een shooter. Dat maakt het een oneerlijke vergelijking. Maar misschien is dat ook niet meer zo van deze tijd.

Al met al vind ik het Wolfenstein genre uitgemolken en qua FPS vind ik een stealth game veel spannender (en realistischer) dan wat men "actie" noemt (24/7 in het rond knallen).
Gelukkig voor jou varieert de lengte van deze game (moeilijkheidsgraad, side missies, collectibles) en kun je de game zowel als een stealth en als een guns blazing game spelen!

De vergelijking met Civ is idd appels en peren. Heel ander genre, meer systeem gebaseerd dan lineaire scripted set pieces, minder acteurs nodig, minder gedetailleerde assets benodigd, enz.
Nee, volgens mij komt dit spel in de verste verte niet in de buurt van een stealth game (denk aan de Spliter Cell reeks).

Ik denk niet dat je in dit genre (SP FPS) lange, boeiende games meer kunt verwachten of maken. Te duur, of te weinig afwisseling. MP FPS heeft het menselijke aspect en hoeft niet te 'crawlen'.
Dat neemt niet weg dat je veel situaties in deze game stealthy kunt benaderen. Enemies hebben LOS, je kunt kort om hoekjes peaken zonder opgemerkt te worden, en er zijn meestal meerdere wegen die naar de commanders leiden. Jouw redenering dat dit een 24/7 in het rond knallen game is gaat wat mij betreft niet helemaal op.

Voor mij is het iig. de sport om alle commanders ongezien om te leggen in deze Wolf games! :) Daarnaast zijn er juist te weinig FPS games die de focus leggen op single player campaigns zoals Wolfenstein, Doom en Prey. Zo lang genoeg mensen ze kopen zijn ze niet te duur om te maken! En die campaigns vind ik afwisselend genoeg.
Voor mij waren SP FPS games heel vet in mijn jeugd. Het was erg spannend om spellen als Wolfenstein 3D, Doom, Quake, Heretic, Hexen, Quake II, enz te spelen. Maar op een gegeven moment heb je het gezien. Dat je half in een film zit is op zich gaaf, maar de verhaallijnen kunnen mij niet meer boeien. Ik vind Wolfenstein tegenwoordig te surrealistisch. Terwijl iets als Splinter Cell wel realistisch op mij overkomt en het daardoor bij mij beter doet.
niet echt duur voor een goede FPS
zeg maar het dubbele (12 uur) voor de campaign en dan nog wat meer uur voor de ubercommando en side missies.
trouwens CIV6 is niet echt een goed voorbeeld qua speelduur, dan kan je beter één van de voorgangers noemen. De AI is nog erg slecht en niet echt bugvrij. weinig lol nog aan kunnen beleven.
Ik heb als laatste Civ 5 gespeeld. Daar kan ik over meepraten. Maar ja als ik die noem krijg ik misschien de opmerking dat die oud is...
Civ6 vergelijken met Wolfenstein is als appels en patat vergelijken |:( . in civ6 heb je soms dingen wat 1-2 uur duurt om te ontwikkelen/bouwen vindt je het gek dan de game langer duurt.
Misschien is het appels met peren maar je bent na 1 potje Civ 6 single player gewoon nog niet klaar. Als je weinig tijd hebt om te gamen kan dat zelfs onprettig zijn. Dan wil je misschien liever een korter spel zoals een scripted SP FPS (in dit geval met nazi theme en humor).

Maar vertel welke spellen jij nog meer kent die 40 of meer EUR kosten, maar 6 uur gameplay leveren, en toch het geld waard zijn?
Dat zijn totaal andere spellen.

Maar een paar single player games met lange gameplay story.
- the Witcher
- Skyrym
- Fall OUT
En die het zeker waard zijn.
Dark Souls is geloof ik ook SP. Heeft ook coop. Er zijn aardig wat spellen die SP en coop zijn.

Hoe dan ook, geen de spellen die jij noemt leveren 6 uur gameplay. Ze leveren een veelvoud aan gameplay. Ze waren tijdens release misschien ook iets duurder.

Als je bijv dit spel neemt, kost 60 EUR op Steam. Zoiets zal Skyrim ook tijdens release hebben gekost. Toch heb je aan Skyrim veel meer spelplezier, tenzij je het echt niet leuk vindt of je geen tijd hebt. Maar die factoren kunnen voor elk willekeurig spelletje gelden.
Kan ik die key dan in Steam gebruiken?
Anoniem: 368306 @Jerie30 oktober 2017 10:22
Ja, spel is waarschijnlijk ook alleen via steam te spelen. Code invoeren oo steam dus..
Als ProjectRed hun nieuwe game straks neerzet die natuurlijk in (inmiddels vertrouwde) hun manier een sterk verhaal neerzetten, icm met content georienteerde DLC en deze game ook de hemel in geprezen wordt, dan maak je toch een heel duidelijk statement.
CDPR is geen first person shooter aan het maken, die zijn met een heel ander genre bezig dus dat kan je niet vergelijken, lijkt mij.
Het gaat mij om het single player campagne-opmerking.
Anoniem: 505316 @HaseMike29 oktober 2017 15:28
heb pas het eerste stukje gespeeld en het begon meteen goed :)
2 maanden geleden gekocht ofzo en zeker geen spijt van!
loopt soepel op mn: 4790 cpu, 1070 gpu, 16gb ram

heerlijk dat er nog steeds goede wolfenstein games blijven komen _/-\o_
Dat ligt toch aan nvidia en niet de game zelf.
""De besturing is heerlijk hoekig als je in de rolstoel zit, wat je een prima hulpeloos gevoel geeft, manoeuvrerend door de smalle gangen van de onderzeeër die dient als je basis in de game."

Ik begrijp dat je dit ervaart als je voor het eerst in een rolstoel zit. Ik zit er nu 20 jaar in en vond Wolffenstein juist een oase van gemak, met de ophanging van een Citroen DS ;)
Ik heb even vraagje over de tussenstukjes. Op de Xbox One kan ik bij het merendeel van de tussenstukjes niet verstaan wat er gezegd wordt. Heb de Audio settings al veranderd van Cinema naar HiFi maar geen resultaat. Ben ik de enige of hebben hier meer mensen last van. In de review staat Dialogen en Cutscenes maar ik vind dat juist groot nadeel omdat ik ze niet kan verstaan omdat vaak de camerapositie niet klopt...

[Reactie gewijzigd door NBe op 22 juli 2024 20:26]

mis je misschien de center speaker? vaak gaat dialoog daar overheen, en heb je bij de overigen kanalen enkel een zachte echo/crossover.

[Reactie gewijzigd door Countess op 22 juli 2024 20:26]

Ik ga vanavond nog wel even kijken maar als BJ praat, zijn de stukjes wel luid en duidelijk te verstaan. De ondertiteling heb ik goed staan. Had bij de Audio de Voice al op 100 % gezet maar het resultaat was dat BJ te hard stond en voor andere andere stemmen het geen verschil maakt.
Is er niet ergens een optie om ondertiteling aan te zetten?
Ondertiteling staat op de Xbox standaard op "Foreign", deze moet je even omzetten naar "All"
Ik had daar ook last van, maar bij de pc-versie kun je heel makkelijk de balans aanpassen tussen tekst, muziek en omgevingsgeluid en daarna is het prima.
Ik heb de vorige delen niet gespeeld en wil graag deze kopen. Mis ik veel qua verhaal als ik begin met dit deel?
Nope je kunt hem gewoon spelen :)
je krijgt een intro van de gebeurtenissen in de vorige games
Zelf zou ik ze in chronologische volgorde spelen... omdat het kan :P
Ik vond TNB wat kort, dus TNO kan er prima achteraan. Dan door met deze, ben je wel ff zoet ;)
Wat de rest zegt, ik zou zeker aanraden de andere ook te spelen, puur omdat je er dan meer in zit en meer content hebt om te spelen. Als je enkel deze haalt dan blaas je er waarschijnlijk vrij vlot doorheen en kan je zaken die terugkeren uit voorgaande games niet echt 100% waarderen.

Het is een vrij hersenloze (maar ontzettend toffe) shooter, verhaal is ook lineair (je kan dus geen verkeerde keuzes ofzo maken omdat je informatie mist). Dus je hebt de voorgaande delen echt niet nodig, maar het verhaal is wel een stuk toffer als je het wel doet.

Ontzettend vette game, wel wat aan korte kant, doe dus ff een warming up met de voorgaande titels ;)
In de vorige games zat er een licht tactisch element in de gevechten, maar dat is nu helemaal verdwenen.

Ik vraag me toch af wat dat tactische element dan was uit de vorige 2 delen want wat ik me er van kan herinneren is dat je daar ook gewoon hersenloos doorheen knalde.
Ik ga deeltje 2 zeker spelen aangezien the New Order en Old Blood ook fantastisch waren.

[Reactie gewijzigd door Enyalios2011 op 22 juli 2024 20:26]

In de voorgaande twee games is er hier en daar een passage waar sluipen wat handiger is dan gewoon knallen, hoewel dat laatste overal een zeer valide optie is :-) Neem bijvoorbeeld de Prison aan het begin van The Old Blood. Dat is hier wat minder. Maar het verschil is niet groot :-)
Serieus, spel heeft werkelijk nooit tactische elementen gehad. Dat je er voor kan kiezen dat toch te doen staat er wel los van.

Spel is gewoon een hersenloze run n gun game met een lekker lopend verhaal. Ik heb de voorgangers in ieder geval nooit tactiek toegepast (nog was dat nodig), spel is ook niet echt moeilijk ofzo (ook op hogere moeilijkheidsgraad niet).
De focus ligt nu op het eerst uitschakelen van commandanten. Het tactische zit hem om ze uit te schakelen zonder dat ze versterking kunnen roepen. Ik begrijp niet hoe ze dan kunnen stellen dat die elementen verdwenen zijn...

[Reactie gewijzigd door Deem op 22 juli 2024 20:26]

Altijd een fan geweest van deze game.

Alleen nu komen de problemen.

Ik woon sinds een jaar in Duitsland en daar is de ''foute humor'' niet toegestaan helaas. Veel keys met de toffe content geblokkeerd in Duitsland (PC-versie) . Maar ook de PS4 versie is bijvoorbeeld ook zo. Dus dat betekend kopen in Nederland maar krijg ik dan alsnog de content??

Ik vindt het echt geen probleem om te kopen, alleen wil ik dus de volledige foute humor!
Kan een nederlandse makker/familie lid geen NL steam kadootje sturen? Of download je dan gewoon de lokale versie?
Wil het liefst een fysieke kopie. Want download is hier bagger 1mb/s dus het liefst fysieke ..

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 22 juli 2024 20:26]

Je hebt waarschijnlijk een VPN nodig en moet tijdelijk je locatie veranderen in Steam. Op consoles simpelweg een andere store bezoeken.
Misschien via vpn of engelse/nederlandse key ergens kopen?
Anoniem: 170423 29 oktober 2017 07:29
New Order en Old Blood waren meesterlijke games en deze is ook goed zo te lezen.
Ik wacht tot deze game in de digitale budget bak te krijgen is, mede door mijn back log.
Als jij hierna nog zo'n game wilt, zou ik niet wachten tot het in de budget bak ligt. Het feit dat veel mensen wachtten op korting bij Dishonored 2 en Prey 2017 heeft Bethesda al genoeg doen twijfelen aan singleplayer games, waren zogezegd financiële flops.
Dan is het aanbod simpelweg te groot. Je kunt nou eenmaal niet alles op releasedag spelen. Ik kom ook pareltjes op PlaystationPlus tegen die nu gratis zijn maar waar ik best voor had willen betalen om te spelen, maar daar simpelweg niet aan toe kom.
Het aanbod van single player shooters is juist erg laag, er komen misschien 2 of 3 per jaar uit...
Dát is zo, maar dan is het aanbod overige games waar 'de markt' op zit te wachten te groot, bedoel ik eigenlijk. Ik gun het Bethesda van harte, die goeie verkoopcijfers - sterker nog, het lijkt me erg leuk om de game op de Switch te spelen volgend jaar, maar ik heb zelf ook zo'n giga backlog dat ik maar beter volgend jaar helemaal geen games zou moeten kopen :|

Skyrim (ook Bethesda!) wil ik óók op de Switch hebben over pakweg twee weken. Nu heb ik net Mario Odyssey gekocht, een berg amiibo in de preorder staan, Xenoblade II LE in de preorder, een mini SNES gekocht, voor een prikkie Metal Gear 5 gescoord, nog flink wat Playstation+ titels die ik wel 'gekocht' heb (gratis) maar niet gespeeld, The Witcher 3 wacht nog op me ... heb vorig weekend eindelijk Uncharted 4 en Zelda:BOTW eens uitgespeeld dus die kunnen dan wel van m'n mentale to-do lijstje. En natuurlijk is net Stranger Things 2 uit en heb ik House of Cards ook maar eens uitgekeken. Veel. Te. Veel!

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 20:26]

Je doet net alsof het een Unicef actie is. Help Bethesda de winter door..
Het wringt bij mij ook, Bethesda verdient eigenlijk meer dan genoeg en als je wacht tot de game scherp afgeprijsd is, wordt er door ontwikkelaar en uitgever ook aan verdiend. Het probleem is dat de uitgevers al op korte termijn heel hoge doelen zetten, die dan niet behaald worden. Iedereen wilt de volgende Overwatch hebben terwijl gewoon winstgevend zijn niet goed genoeg meer is.

Het probleem voor mij is dat er tegenwoordig te veel games met always online content in de steigers staan, of die extra geld proberen te verdienen met allerlei cosmetische micro DLC en lootboxes.
Bioware maakt met Anthem een always online ding, Beyond Good and Evil 2 wordt ook always online, Bungie doet er nu ook volop aan met Destiny 1&2, Shadow of War heeft lootboxes. Ik word er een beetje moedeloos van als je dan leest dat EA de studio die een singleplayer Star Wars game aan het maken was sluit (nieuws: EA sluit studio die aan nieuw Star Wars-project werkte), de geruchten zijn dat Arkane hierna een online game zal maken en Bioware Austin is gesloten (Mass Effect Andromeda was wel een terechte flop). Goede AAA singleplayer games worden zeldzaam, het zegt misschien veel dat de voor mij meest memorabele game die ik het afgelopen jaar gespeeld heb, een indie game is (Owlboy).

Ik heb niets tegen multiplayer, maar ik heb altijd vooral singleplayer gespeeld, en online games eisen gewoon te veel tijd die ik er in zou moeten investeren om bij te blijven met andere spelers.

Als dan een game uit komt, waar ik de voorloper meer dan eens heb gespeeld, en waar de ontwikkelaar nadrukkelijk van zegt te willen blijven investeren in een pure singleplayer ervaring, dan is mij dat wel wat waard. En als je wat rondkijkt moet je ook niet die €60 betalen die het spel op Steam kost, ik heb de Digital Deluxe Edition (met Season Pass) kunnen kopen voor iets minder dan €60 op een legitieme webshop (de gewone versie kostte rond de €40, dat is al wat aanvaardbaarder). En ik heb ook een backlog van 300+ games, maar daarvan is een heel groot deel wel afkomstig van bundels, en die ga ik waarschijnlijk toch nooit spelen.
En ik heb ook een backlog van 300+ games, maar daarvan is een heel groot deel wel afkomstig van bundels, en die ga ik waarschijnlijk toch nooit spelen.
Backlog is wat je daadwerkelijk wilt spelen, niet random spul dat je toevallig hebt. :P
Het random spul dat je toevallig hebt kun je gelijk naar de 'Done' kolom schuiven met Resolution: WONTPLAY.
Het is maar goed dat we gamen tegenwoordig ook efficiënt in een agile methodiek kunnen doen. :)
Anoniem: 111246 29 oktober 2017 08:03
Dat heerlijk rennen en schieten de (te) lange cutscenes vind ik juist weer jammer. Tact mis ik enorm in de game. Ja het is een shooter, maar je neemt het wel op tegen nazi's, die niet bepaald bekend stonden om met rennen en schieten omzeep te helpen.
De enige tact van die commandant omleggen is eentonig en herhaling.
Ik had erg uitgekeken naar deze game, maar hij valt me best tegen.
Mij valt hij ook een beetje tegen. Al weet ik niet zo goed waar het 'm in zit. Het schijnt echter na +/-6uur beter te worden kwa level opbouw. Dus ik speel nog even vrolijk door :D
hoe zit het met het geluid van de wapens. In de new order vond ik de wapens namelijk belachelijk under powered klinken.
Pak het Sturmgewehr, zet je volume wat hoger en off you go :)
Ik vindt ze ook erg muf klinken, maar ben nog niet zo heel ver..
Ik speel m nu een paar uur met een i5 7600K / GTX 1070 en de game crashed (BSOD) alleen als ik even ALT/TAB doe en weer terug naar de game wil. Verder nergens last van,en loopt de game perfect. Zal wel verholpen worden binnenkort met nieuwe drivers lijkt me.
Er is ondertussen al een patch voor Nvidia uit.

Hotfix Nvidia

Geen vastlopers tot nu toe (GTX 1070 met I5 3570K OC).

Knal ze!

[Reactie gewijzigd door Lord Blackadder op 22 juli 2024 20:26]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.