Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Wolfenstein II: The New Colossus komt eind juni uit voor Nintendo Switch

Bethesda brengt de Nintendo Switch-versie van Wolfenstein: The New Colossus op 29 juni uit. Samen met de bekendmaking van de releasedatum heeft de uitgever een gameplayvideo van het spel op de Switch vrijgegeven.

In de gameplayvideo is te zien dat de Joy-Con-controllers gebruikt kunnen worden om de game te spelen in de handheldmodus. Eerder kreeg de Switch-versie van Doom, eveneens een Bethesda-game, ook al ondersteuning voor bediening met bewegingen.

Bethesda maakte vorig jaar bekend dat Wolfenstein II naar de Switch zou komen, maar wanneer het spel in de winkels zou liggen, was nog niet bekend. Volgens de uitgever is de Switch-versie wat betreft inhoud gelijk aan de game die voor de pc en andere consoles verscheen.

De studio Panic Button heeft de aanpassingen aan het spel gemaakt om het op de Nintendo Switch te laten werken. Het Zweedse MachineGames, de oorspronkelijke ontwikkelaar van de game, heeft daarbij geassisteerd.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-04-2018 • 17:24

72 Linkedin Google+

Reacties (72)

Wijzig sortering
Wacht eens even, is het hakenkruis nou vervangen voor een "nietszeggend" logo? Klik

Dat is toch wel jammer. Niet dat het spel nou veel slechter wordt, maar je vecht tegen Nazi's, dat weet iedereen, daar verandert zo'n logo niets aan. Of is dit een trailer voor de Duitse versie, die ze per ongeluk in NL hebben gebruikt?

Edit: daarnaast is dit een 18+ spel. Het is dus niet alsof ze de kindjes proberen te beschermen.

Edit 2: In de trailer van Nintendo UK ook dit logo.
In de trailer van IGN niet.
In de trailer van Bethesda Frankrijk ook het andere logo.
Het lijkt dus een EU-ding te zijn, wat toch best raar is.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 24 april 2018 17:44]

Het heeft te maken met een Duitse wet.

'The German Strafgesetzbuch section 86a outlaws the use of Nazi symbols as part of the denazification of the country post World War II. This law covers not only symbols like the swastika, but gestures like the Nazi salute. It doesn’t explicitly prohibit depictions of Adolf Hitler, but nevertheless, Hitler’s appearance in Wolfenstein 2: The New Colossus has been censored: they took his mustache off'

Bron: https://kotaku.com/wolfen...r-germanys-cen-1819985020

Gezien de game in heel Europa hetzelfde is, wordt dit dus gecensureerd al ben ik wel benieuwd of Hitler ook gecensureerd zal worden.

Edit: de pre-order staat live op de Nintendo eShop en hier staat de volgende disclaimer:

‘De internationale (niet-Duitstalige) versies van “Wolfenstein® 2: The New Colossus” (de “game”) bevatten nazi-gerelateerde symbolen en inhoud. De internationale versies van de game en zijn bijbehorende afbeeldingen en middelen zijn daarom niet bedoeld voor Duitsland en Oostenrijk. Verkoop, import, export, of distributie kan een schending zijn van lokale wet- en regelgeving, inclusief strafrecht.’

Link: https://www.nintendo.nl/G...New-Colossus-1276093.html

[Reactie gewijzigd door VirinR op 24 april 2018 23:25]

Ja, ik ben op de hoogte van die wet en die geldt inderdaad in de Duitse release. De PS4/Xbox One/PC versies van het spel, mits gekocht buiten Duitsland, hebben gewoon het hakenkruis.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 24 april 2018 18:01]

Dan zal het vast een PR-fout van Bethesda zijn :X
Of niet. Zorg voor discussie en je hebt gratis reclame.
Nintendo zal niet gediend zijn van de hakenkruizen en de gesensureerde versie voor de switch willen hebben.
Bionic command op de Nes had hakenkruizen in Japan.
Jep, maar das al even geleden. People change, companies change. Bovendien, dat kan er door geglipt zijn. Dat is wel vaker gebeurd met NES games. Het is niet dat dat via een update rechtgetrokken kon worden.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 25 april 2018 22:44]

86a is niet van toepassing op....toepassingen in de kunst, wetenschap of onderwijs
Nintendo doet gewoon waar ze bekend om staan en al jaren doen, was ook alzo bij het origineel op de SNES.

http://wolfenstein.wikia....ES_port_of_Wolfenstein_3D
Maar dat was toen ook in Japan en Amerika zo gedaan, nu lijkt alleen EU (ik kan geen Japanse trailer vinden) gecensureerd te worden. Ik zou het spel er bijna voor importeren...
Amerikaanse eShop, here I come! :)
Dan moet je wel ook echt uit de USA eshop downloaden, want als je je koop downloadt vanaf de Nederlandse eShop, zal het wel de gecensureerde versie zijn.

Ik heb even naar Bethesda NL getweet, om te vragen of ze per ongeluk de Duitse gameplay hebben gebruikt.
Ik heb een US account en je kan vrij makkelijk aan US eShop kaarten komen ;) (Google maar)
Ik switch (hah) altijd tussen eShops, maar voor de Amerikaanse eShop heb ik dan wel een Amerikaanse CC nodig.
Je kan bij bv Play-Asia.com gewoon US eShop kaarten kopen en daarmee je tegoed opwaarderen. Wolfenstein staat als $ 59,95 in de eShop dus 50 + 10 dollar kaarten en je kan los :)
In de geloof ik Amerikaanse trailer zie ik wel gewoon het hakenkruis. Misschien een Europees of Duits iets..

https://youtu.be/NSRDpRLcg0g
Nintendo of Europe is een Duits bedrijf, dus ja...
Ja, in andere trailers zie ik wel het hakenkruis.
Het lijkt verdacht veel op het Helghan logo uit Killzone :+ ... Exclusief de pijltjes ;).
Ik denk voor promotiemateriaal dat ze gelijk het hele Europese vlak pakken. Duitsland is niet het enige land waar nazi symbolen in games enzo verboden zijn. Zo uit mijn hoofd Bulgarije en Polen hebben een vergelijkbare ban. En voor Bethesda zal dat wel makkelijk zijn zodat ze niet ''per ongeluk'' een fout maken.

Ik zou je maar geen zorgen maken. In Nederland kan je gewoon heerlijk op nazi's schieten en totaal uit elkaar rukken met een hakenkruis, ook op de Switch.
Het is nou niet bepaald dat je een historische gebeurtenis naspeelt in dit spel. Daarom zou ik me niet zo druk kunnen maken om het symbool wat gebruikt wordt.
Correct. Wolfenstein II is ook gebaseerd op fictie.
Ik ben ook erg benieuwd hoe het gaat aanvoelen op de Switch. Vond DOOM het op de release net niet, maar de patch heeft wel aardig geholpen met een stuk stabielere framerate. Ik hoop dat Wolfenstein 2 dat vanaf de release gewoon heeft. Hoewel iedereen liever 60fps i.p.v. 30 zou zien is een stabiele 30fps toch wel het minimum dat in mijn ogen nodig is voor een shooter.
Benieuwd naar de FPS en de resolutie. Doom was voor mij daardoor onspeelbaar op Switch.
Doom heeft updates gehad en is nu prima speelbaar op de Switch.
volgens mij is dit de zelfde engine, ik zou ee niet te veel van verwachten, de switch heeft gewoon de power niet om nieuwe aaa titels fatsoenlijk te draaien
DOOM is snel uitgebracht zodat er titels waren, maar heeft later een patch gehad die de afwerking met zich mee bracht.

Gyro en een hoop optimalisaties en is daardoor prima speelbaar geworden (helemaal voor een handheld).
Zo te zien gaat ARK beter draaien op Switch dan PS4 en XB1 https://youtu.be/ai5SCrRawLw deze Switch gameplay heeft minder screen tears dan huidige gameplay op de rest behalve PC :+

ARK is geen nieuw spel maar het is een spel waar elke console van standaard tot Pro en X moeite mee heeft en het is afwachten het uiteindelijk resultaat misschien wordt het wel 720P maar dan nog liever 720P soepel dan 1080P laggy.

Als je naar specificaties kijkt dan zou het verboden moeten worden om nu nog PS4 en XB1 te verkopen en zekers voor de huidige prijzen maar omdat Consoles minder nodig hebben en meer geoptimaliseerd zijn (voor God of war en Horizon zero Dawn op de PC een GTX 1080TI nodig zijn) kan het nog verkocht worden.

Kijk minder naar hardware specificaties en kijk meer naar optimaliseren want de meeste (9 van de 10) spellen draaien beter op Nvidia hardware en juist de Switch is Nvidia in hart en nieren ;)

Dus waarom nieuwe AAA spellen niet op de Switch kunnen komen geen idee maar Bayonetta 3 komt er aan en dat is toch een stevig spel vol effecten en adrenaline!
Grafische features terugdraaien is geen optimaliseren. Veel developers willen daar gewoon niet aan voor de switch en dat is begrijpelijk. Ik heb die Doom gespeeld, en ja ook na die update. Het is nauwelijks speelbaar te noemen.
Jup, maar had ik ook niet anders verwacht, de tegra SOC in een switch is gewoon niet in staat om op een zelfde niveau als een xbox 1 te draaien, lijkt me ook niet meer dan logisch als je kijkt naar het beschikbare vermogen/koeling van de twee apparaten.

Tegelijkertijd kunnen vooral nintendo fanboys af en toe de waarheid slecht hebben, vooral als je beweert dat het kwa hardware weer gewoon een generatie achterlopen is.

Event praktisch in getallen, de Tegra X1 kan pakweg 512 GFLOPS aan gpu werk verstouwen, ALS hij de gpu op 1 GHz laat draaien. Dan zit je dus al op maar pakweg 40% van wat een 750Ti kan verstouwen. Reken dan mee dat de switch nooit 1 GHz aantikt op de GPU, maar het met 768 mhz moet doen in docked mode (dat is dus 0.3 750Tis) of zelfs nog maar 300 mhz in portable mode (0.12 750Tis). Neem dan mee dat een 750Ti ongeveer je minimum is om Doom op de pc een beetje te kunnen spelen op 1080p, en dan weet je het wel.
Inderdaad, digital foundry heeft een filmpje op ytube waarin de settings met pc vergeleken worden. Het zou neerkomen op ultra low. Meer potato mode. En dat verklaart ook waarom developers geen AAA games naar de switch brengen en waarom ik geen switch heb.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 25 april 2018 22:47]

Ik ben echt héél benieuwd hoe stabiel de fps is op de Switch. Zo'n game is leuk en aardig (en het is een hele vette game) maar als het behoorlijke framedrops heeft dan is die lol er snel van af, zeker gezien de snelheid waarmee de actie zich soms voortzet.
Ik denk dat het een verdomd goede stap is geweest dat DOOM naar de Switch is geport. Het heeft laten zien dat, hoewel het grafisch enorm teruggeschroeft is, het nog steeds behoorlijk speelbaar is. Dat zorgt ervoor dat angst om naar het platform te porteren bij andere ontwikkelaars al verder wordt weggenomen. Ik vermoed voor Wolfenstein dus ongeveer hetzelfde compromis als wat bij DOOM is gedaan.
SpelenVulkan drivers ook niet een groot deel daarin? Beide titels zijn vulkan compatible volgensmij
Ik ben pc gamer, hou van snelle actie, maar kan prima leven met DOOM op 30fps in het vliegtuig, trein, park, etc. Tuurlijk is het op de PC mooier, sneller, beter speelbaar met muis en tobo. Maar ja, die doen dat toch stukken minder goed op het strand in Tenerife.
Ik had liever gehad dat Bethesda een nieuwe update voor Wolfenstein II voor de pc had uitgebracht. De pc versie is niet meer speelbaar sinds de laatste patch. Teksten zijn completely messed up. Compleet onspeelbaar. Opnieuw installeren help niet.
Ik ben het deels wel met je eens maar gezien ik geen andere console heb en dit spel nog nooit gespeeld heb lijkt het mij wel een toffe game om te hebben. Denk dat ik daarom ook wel overstag ga als hij uitkomt. Voor mij blijft het dan sowieso een nieuwe game, ook al is deze eerder uitgekomen op andere platformen.
Ik kan 'm voor een paar tientjes op de PS4 spelen, maar wachtte toch voor de Switch versie, om zo een signaal te sturen naar de uitgever dat de Switch een prima platform is voor zulke spellen. En ik hoop dat velen dit met mij doen.
Ben het gedeeltelijk met je eens. Allereerst vind ik absoluut dat meer naar de Switch moet worden geporteerd en zijn developers ook steeds actiever daarmee bezig na de voorzichtige eerste maanden.

Echter vind ik het ook belangrijk dat ze inzien dat de prijzen lang niet altijd in verhouding staan. Pak DOOM als voorbeeld: op Steam kost hij, buiten de sales om, 30 euro. Op de Switch kost hij daarentegen een volle 60 euro. Persoonlijk vind ik het een behoorlijk verschil, ook al heb je als extraatje bij de Switch versie dat je hem portable kunt spelen. In bepaalde mate ben ik het dus wel met @stewie eens dat er in sommige gevallen alsnog gamers worden uitgebuit bij spellen voor de Switch.
Is een persoonlijk iets wat je hier vraagt. Voor bepaalde spellen heb ik het absoluut over om de uitgever het extra geld uit te geven wanneer ik een spel al heb en deze geport wordt naar een ander platform. Zo heb ik:
  • Castle Crashers zowel op PC als PS3
  • Cave Story(+) op vrijwel elk platform waar hij voor uitgekomen is
  • The Binding of Isaac Rebirth op zowel PC als Switch
Het had absoluut niet gehoeven, en op sommige platforms zijn deze spellen ook duurder in vergelijking met hun PC counterpart, maar alsnog heb ik er bewust voor gekozen om ze op meerdere platformen aan te schaffen. De prijs is daarbij slechts een kleine factor geweest ten opzichte van de liefde voor het spel/de uitgever/de developer(s).

[Reactie gewijzigd door stuiterveer op 24 april 2018 18:01]

Maar dat is eigenlijk mijn punt: ik heb geen PS4, alleen een Switch.
Mijn PS4 kan ik niet in de trein spelen ;)
Misschien ben je niet dedicated genoeg dan ;)
plaatje
Had bijna verwacht dat je met een foto van de Tweakers-expres zou komen.


En ja, in veel Nederlandse treinen heb je 230V in de 1e klas waarmee je een dergelijke setup kan krijgen. Maar het is niet vergelijkbaar met een Switch die je letterlijk overal kan spelen ;)
Succes met 12 uur lange vluchten.
Dan slaap ik 50% van de tijd, en ik kijk meestal netflix of gedowloade video's buiten die 50%.. (Ik game wel thuis, en neem ook een console mee voor op een hotel/airbnb.)
400 euro voor een PS4, 1000 euro voor een Smartphone, Unlimited 4G (anders ben je zo door je bundel) voor 25 euro / maand. En dan spelen op 720p met een waardeloze lag.

Of één keer 330 euro voor een Switch. De Switch is dan ook 720p (handheld) maar meeste games zijn lekker snel en je hebt geen last van inputlag, netwerklag, internetlag, etc.

Prijzen voor de games niet meegerekend.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 24 april 2018 20:23]

Lag en latency is lager dan op de switch? Hopelijk weet je nu dat je onzin praat. Zo niet, educate yourself.
De controllers bij de switch zitten vast aan de console. Je hebt dan dus een hardwarematige verbinding, geen draadloze. Lag en latency is er dan dus niet, behalve nihile input lag.
Via 4g zit je echter wel met een ping te kijken die over het algemeen via 4g toch vrij hoog is. Lag en latency heb je dan dus standaard, dat heb je al een beetje via een kabel, wat meer via WiFi en gewoon veel meer via 4g. Een fps spelen over 4g is vrij onmogelijk. Competitief multiplayer fps spelen zul je altijd verliezen. Het is wellicht leuk voor rts games, point en click adventures en schaken, maar iedere andere game waarbij timing en snelheid komt kijken is 4g toch wel redelijk funest nog. Ongeacht je netwerk.

Dat kun je echt niet vergelijken met een game spelen op de switch, waarbij de game lokaal draait en de controllers vast zitten aan de console. Wanneer je de controllers los klikt en gebruik maakt van de Bluetooth verbinding kan er wat meer lag ontstaan, maar niets vergeleken met 4g.

Ter vergelijking: mijn iPhone heeft een ping tussen de 40 en 60 ms via 4g Vodafone. Via WiFi is dat maar 6ms. En dit is dan thuis op de bank verbonden met 1 mast. Succes in een rijdende trein waar je van mast naar mast verbind.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 25 april 2018 07:42]

Dat weet ik heel goed. Daarom weet ik ook dat controllers via een vaste verbinding minder last van lag hebben dan controllers via een draadloze verbinding. Hoe meer schakels in die draadloze verbinding, hoe groter de afstand tussen controller en console, hoe hoger de lag. Het verschil tussen de controllers van de switch en jouw oplossing van gamen via 4g naar je ps4 thuis kan niet groter. Bij de een zit de controller letter fysiek aan de console vast, bij de ander zitten er meerdere draadloze internet knooppunten tussen die zorgen voor lag. En dan durf jij glashard te beweren dat dat de betere oplossing is. Dat is natuurlijk gewoon een verkeerde opvatting, geen enkele technologische uitleg bestaat om te kunnen stellen dat jouw oplossing minder lag zou hebben.
Ten eerste is dat al niet waar. Usb heeft minder lag en ver hogere doorvoersnelheden dan Bluetooth. Zeker usb3 is echt veel sneller.

Ten tweede gaan de joycons niet over usb, maar heeft nintendo een eigen aansluiting gemaakt in het schuifmechanisme.

Ten derde was dat niet jouw stelling. Je had het niet over het verschil in lag tussen usb en Bluetooth, maar het verschil in lag tussen een vaste verbinding aan de ene kant, tegenover een Bluetooth controller, aan een smartphone, die via 4g verbind met internet, naar het thuisnetwerk, daar binnenkomt op de router en dan dus draadloos dan wel bedraad verbind naar de ps4. Dan heb je het dus niet alleen over de lag van de Bluetooth verbinding, maar ook alle verbindingen tussen de smartphone en de ps4, en weer terug. Er is echt geen enkele manier waarop dat minder lag zou opleveren dan een direct hardware matige verbinding van een controller aan een console. Er is zelfs geen enkele manier waarop een Bluetooth verbinding naar een console meer lag zou hebben dan jouw opstelling, gezien daar nog een heel aantal verbindingen bijkomen, waaronder 4g, waarbij de hoge ping zorgt voor lag en latency. Dit is dan ook precies de reden dat remoteplay niet voor alle games zo goed werkt, zelfs niet wanneer je binnen het eigen thuisnetwerk zit.

Kijk, dat je fout zit kan gebeuren, maar dat je vol blijft houden en jezelf eruit wil praten is gewoon niet handig. Je hebt het fout, laat het gaan, zand erover. Volgende keer eerst iets beter onderzoeken wat je claimt voordat je het de wereld in roept.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 26 april 2018 00:45]

De latency van veel third party games up de switch is tussen de 100 en 350+ microseconden "draadloos of direct verbonden maakt geen drol uit, en de joycons zijn USB1.1", wireless in amsterdam vanuit Alkmaar is de latency van veel games onder de 150ms.. (Dus het is leuk wat je zegt over usb/bluetooth, maar de latency bij de switch zit hem in de software die echt zeer hoog is met vooral third party games)
De latency van de PC/PS4 over 4G met veel games is onder die van de Switch, 100/350ms.
Weer leuk zo'n persoonlijke aanval, 100% troll hé :Y)..

Maar het punt was : Goedkoper games + betere graphics en dus ook nog eens volledig speelbaar (De switch bied niets beters, en heeft ook geen OLED)
Het is heel leuk dat je de switch wilt verdedigen, maar het is goedkoper om dit soort games op een andrer platform portable te spelen met veel langere accuduur.."good enough"

[Reactie gewijzigd door stewie op 26 april 2018 19:20]

Dit is gewoon niet waar. Ja er waren in begin problemen met latency in de docked modus, maar niet wanneer de controllers aan de switch zaten. Dat is inmiddels allang opgelost met software updates. Dus je bent appels met peren aan het vergelijken en een situatie die kwam door bugs aan het generaliseren naar algemene verbindingen. Ik zal het nogmaals zeggen: er kan nooit meer latency zijn wanneer controllers vast zitten aan een console, dan in een situatie die jij beschrijft; remoteplay over 4g in een bewegende trein. En dat kun je vol blijven houden van wel, maar als je er zo zeker van bent, laat dan eens cijfers zien? En niet uit je duim gezogen, maar daadwerkelijke metingen?
Ik heb nog nooit problemen gehad met 4G, en latency van 4G zelf is ongeveer tussen de 30ms & 100ms in de randstad..

Maar nog eens het is speelbaar en kost minder, dus je kan wel weer lekker door gaan met je Nintentroll gedrag maar feit is dat het speelbaar is en als je al een PC/PS4/4G/smartphone het je haast niets kost en je gewoon geld kunt besparen..
Dat is dus een drogredenering. Dan kun je net zo goed zeggen: als je al een switch hebt kost het je haast niets om onderweg te kunnen gamen. Die ps4 kost ook geld. Die 4g verbinding kost ook neer dan een een basis abonnement. Etc. Jouw oplossing is niet beter omdat het goedkoper is en ook niet omdat er minder lag is. Daarmee is het niet een invalide oplossing, maar gewoon niet perse voor iedereen de beste. Jij speelt onderweg graag via remoteplay en vindt dat prima, ik via een switch en vind dat fijner. Ik ben niet aan het trollen, jij bent drogredenen, waarop je al door meerderen hier bent tegengesproken, aan het opstapelen zonder dat je naar anderen luistert. In plaats van een discussie aan te gaan blijf je herhalen wat je steeds zegt. Alleen maar omdat je door wilt drammen dat jouw oplossing beter is. Dat is ie niet, maar dat maakt niet uit, dan mag het nog steeds jouw voorkeur zijn.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 27 april 2018 19:34]

Ik geef liever een euro of 30 a 50 uit aan een Nintendo platform dan een 10 a 20 euro aan de rest dus ja laat de Studio's maar fijn doormelken want Ninty heeft geen concurrentie in de Handheld markt en gaat nu alles domineren doormede derde partij studios }> One Hybride to rule all!

Maar serieus bij Sony en Microsoft moet je maar afwachten of je de vorige generatie software mee kan nemen naar de komende hardware en kijkend naar de Cartridge historie van Nintendo lijkt het mij dat elk Switch spel wat je nu koopt een investering wat je mee kan nemen naar het nieuwe platform ;)
Grappig. Vroeger was het precies andersom; Nintendo titels kon je niet meenemen, maar Sony Playstation wel. Bij de PS3 is men daar mee opgehouden. Helaas. De hardware moest goedkoper. In plaats daarvan had men Bluray en de Cell processor moeten schrappen; die boden weinig toegevoegde waarde maar waren toen nog heel duur waardoor de PS3 600 euro kostte, 200 meer dan de XBox 360.
Op handheld gebied zijn ze anders erg goed bezig geweest met backwards compatibility.
Want je WiiU discs passen natuurlijk ook in je Switch?

#facepalm

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True