Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

Windows 10 Anniversary Update

Microsoft polijst zijn OS

02-08-2016 • 06:00

467

Multipage-opmaak

Inleiding

De tijden van grote Service Packs voor Windows zijn voorbij. Bij Windows 10 beloofde Microsoft continu verbeteringen door te voeren en deze niet meer op te sparen voor grote updatepakketten. En toch is daar nu de Anniversary Update, een bundel wijzigingen die Microsoft eind maart tijdens zijn Build 2016-conferentie aankondigde.

Toch moet de Anniversary Update niet gezien worden als Service Pack voor Windows 10, vertelde Tim O'Brien, General Manager Platform Strategy, toen tegen Tweakers. Microsoft werkt Windows 10 wel degelijk op regelmatige basis bij, maar voor sommige updates is het simpelweg handiger deze samen te laten vallen, omdat ze van elkaar afhankelijk zijn, ze ongeveer tegelijkertijd af zijn of om andere reden met elkaar samenhangen.

Nu is Windows 10 al meerdere keren bijgewerkt afgelopen jaar en verscheen er in november vorig jaar ook al een relatief grote update voor het besturingssysteem. Zo bezien is er dus wel degelijk een Windows as a Service, zoals Microsoft zijn software graag noemt. Maar de manier waarop het softwarebedrijf uit Redmond uitpakt met de Anniversary Update, en deze zelfs een eigen naam heeft gegeven, is opvallend.

Die aandacht voor nieuwe functionaliteit hangt samen met het aflopen van de gratis upgrademogelijkheid voor Windows 10. De afgelopen maanden heeft Microsoft, tot aan het belachelijke toe, allerlei trucs uitgehaald om Windows-gebruikers over te laten stappen op Windows 10. Die gratis upgrade-optie liep 29 juli af, en wat werkt er nu beter om nieuwe gebruikers te lokken dan ze een vette worst in de vorm van nieuwe functies voor te houden.

Wat die nieuwe functies zijn, bekijken we op de Surface Pro 4 van Microsoft zelf, een apparaat dat vrijwel om Windows 10 heen gebouwd is. Wie bij Windows 10 op de Fast Ring van Insiders zat, werd de afgelopen maanden al met regelmaat getrakteerd op verplichte herstarts, waarna Microsoft het OS had bijgewerkt met functionaliteit van de Anniversary Update. Op 2 augustus kan iedere gebruiker de update verwachten.

Windows 10 Anniversary Update Surface

Cortana

Cortana W10Cortana is niet nieuw voor Windows 10, maar de persoonlijke assistent was alleen in een beperkt aantal geografische gebieden te raadplegen en Nederland en België vielen daar niet onder. Dat buitensluiten gebeurde vrij effectief: ook als je Windows op de Engelse taal zette, kon je niet van Cortana gebruikmaken in de Benelux. Daarvoor moest je ook de locatie aanpassen, wat weer gevolgen had voor gelokaliseerde diensten. Dat verandert met de Anniversary Update, beloofde Microsoft en dat is inderdaad het geval.

Microsoft heeft de harde geografische eis laten vallen, maar de eis voor taalinstellingen intact gelaten. Dat betekent dat je als je Windows 10 overzet naar een weergavetaal die Cortana ondersteunt, je van de assistent in die taal gebruik kan maken, ook als je systeemtaal op Nederlands staat. Veel gebruikers zullen voor de Engelse taal kiezen, maar gebruikers in het Franstalige deel van België kunnen bijvoorbeeld van de Franstalige Cortana gebruikmaken als ze dat willen.

Bij een nieuwe install met de systeemtaal op Nederlands en met regio Nederland konden we nu eenvoudig Cortana inschakelen door de taal bij de Cortana-instellingen op Engels te zetten. We kregen vervolgens na opnieuw inloggen wel de melding dat Cortana niet beschikbaar is in de gekozen regio, maar opnieuw de Cortana-taal op Engels zetten verhielp dit.

Windows 10 Anniversary Update Cortana taal

Dat Cortana niet in het Nederlands is te gebruiken beperkt de mogelijkheden hoe dan ook. Ondersteuning voor de Nederlandse taal is ook nog lang niet aan de orde, zei Microsoft bij de aankondiging van de Anniversary Update, dus het zal nog wel even duren voor de dienst optimaal beschikbaar komt.

Bij zoeken op je systeem en op internet, herinneringen aanmaken, agenda-items inplannen, het weer opvragen, routes plannen en e-mails opstellen, moet je er continu op letten dat dit alleen in het Engels kan en dat er een risico is dat Cortana specifieke Nederlandstalige termen, zoals bijvoorbeeld de namen van steden niet begrijpt. Voor wie daar geen moeite mee heeft, is de dienst wel bruikbaar, want lokale resultaten geeft deze wel. Als we Cortana vragen naar restaurants in de buurt krijgen we keurig een lijst en de route naar Amsterdam wordt ook getoond na een opdracht hiertoe.

Microsofts doel is dat Cortana uiteindelijk veel meer inspeelt op je gebruik van Windows 10 om je met raad en daad terzijde te staan. Een voorbeeld van nieuwe functionaliteit bij de Anniversary Update is bijvoorbeeld dat woorden in sticky notes herkend worden door Cortana. Schrijf je in zo'n notitie dat je een herinnering voor jezelf wilt aanmaken voor een bepaalde dag, dan detecteert Windows de data en vraagt Cortana je of ze een reminder aan moet maken.

Windows 10 Anniversary Update Cortana reminderWindows 10 Anniversary Update Cortana reminder

Privacy

Windows 10 vraagt je hierbij vooraf of Cortana de zoekgeschiedenis 'en andere info op je apparaat' mag benaderen en verzamelen, voor een 'persoonlijker ervaring'. Wat die 'andere info' is, wordt bij die melding niet duidelijk, maar via de instellingen van Cortana en de uitgebreide privacyverklaring voor de dienst wel. Daaruit blijkt dat de assistent informatie vergaart "over de locatie van uw apparaat en de locatiegeschiedenis, contactpersonen (personen), spraakinvoer, zoekgeschiedenis, agendagegevens, inhouds- en communicatiegeschiedenis uit berichten en apps en andere informatie over uw apparaat. In Microsoft Edge verzamelt en gebruikt Cortana uw browsegeschiedenis."

Microsoft biedt mogelijkheden Cortana te weren van sommige informatie zoals de zoekgeschiedenis en om vergaarde data te wissen. Een duidelijk overzicht met de plekken waar Cortana toegang toe heeft is er echter niet, en voor het verwijderen van alle data moet je bijvoorbeeld ook bij de opgeslagen locaties van Bing Maps en de online Bing-zoekgeschiedenis via je Microsoft-account zijn. Bij deze laatste staan al je gesproken spraakopdrachten. Privacyinstellingen met betrekking tot Cortana staan ook op verschillende plekken, zoals bij die voor Cortana zelf, bij spraakherkenning en bij de algemene privacyinstellingen. Microsoft had zijn gebruikers veel beter beheer over de privacyinstellingen kunnen geven, nu staat er teveel gefragmenteerd.

Windows 10 Anniversary Update Cortana privacyWindows 10 Anniversary Update Cortana privacy

Geen uitknop meer voor Cortana

Die noodzaak is er des te meer omdat Cortana vanaf de Anniversary Update geen uitknop meer heeft, waar deze er voor de update nog was. Dit toont nog maar eens aan welk belang Microsoft hecht aan Cortana voor Windows 10. Cortana moet de spil worden waar Windows 10 om draait en waar ook apps van derde partijen voor een deel gebruik van maken. Cortana moet dan bovendien als verlengstuk van Windows 10 op smartphones draaien, niet alleen Windows Phones maar ook op Android en iOS, voor reminders en andere koppelingen met de pc. Dat er geen uitknop meer voor Cortana is, betekent niet dat je automatisch aan haar vastzit voor gepersonaliseerde diensten: je kunt nog wel uitloggen met je account bij Cortana, waarna het een 'gewone' zoekmachine wordt. Dit kan via de About Me-optie bij het notebook-icoontje bij het zoekscherm, waar je op je account moet klikken om de uitlegmogelijkheid te zien. Daarnaast kun je natuurlijk de taal aanpassen naar Nederlands waarna ze simpelweg onbeschikbaar wordt.

Windows 10 Anniversary Update Cortana uitloggen

Op je lockscreen

Vanaf de Anniversary Update hoef je een Windows-systeem niet eens meer te ontgrendelen om van Cortana gebruik te kunnen maken. Dit is functionaliteit die je moet activeren, waarna Cortana ook vanaf het lockscreen kan reageren op het commando 'Hey Cortana'. Je kunt de assistent dan muziek laten afspelen, zoekresultaten op internet laten weergeven, locaties tonen, enzovoorts. Als je nog niet vertrouwd bent met de opdrachten die je kunt geven, kun je aangeven dat Cortana suggesties geeft op het lockscreen. Voor sommige commando's zal ze zeggen dat je systeem eerst ontgrendeld moet worden. Voor toegang tot de agenda en e-mail is dat standaard het geval, maar ook hier kan de assistent toegang toe krijgen, als je dit aangeeft bij de instellingen.

Windows 10 Anniversary Update Cortana LockscreenWindows 10 Anniversary Update Cortana LockscreenWindows 10 Anniversary Update Cortana LockscreenWindows 10 Anniversary Update Cortana Lockscreen

Dit is handig maar opent natuurlijk de weg naar misbruik. Cortana weet namelijk niet wie het commando geeft; er is standaard geen authenticatie. Er is echter wel de mogelijkheid om Cortana je stem te leren herkennen. Je moet daarvoor zes voorbeeldzinnen opzeggen in een stille ruimte. Vervolgens reageert de dienst alleen nog maar op jouw stem.

Windows 10 Anniversary Update Cortana Lockscreen stem

Net als bij Siri op macOS Sierra is het leuk om met Cortana te spelen en te kijken wat ze allemaal kan. Na de eerste verbazing over het begrip van natuurlijke zinnen, keer je vervolgens al snel terug naar je traditionele bedieningsmethode met muis of trackpad en toetsenbord. De eerste contouren zijn echter zichtbaar van een toekomst waarbij stembediening de voornaamste invoermethode wordt. Met name muziek afspelen biedt nu bijvoorbeeld al voordelen: door simpelweg te vragen een album of artiest af te spelen, kun je verder blijven werken zonder meerdere andere handelingen te hoeven te verrichten.

Er zijn nog wel de nodige zorgen bij dit toekomstbeeld. Naast privacy speelt het probleem dat Microsoft Cortana exclusief koppelt aan zijn eigen apps als de Edge-browser en de Bing-zoekdienst. Naarmate het belang van Cortana toeneemt, word je dus in toenemende mate naar Microsofts apps en diensten geduwd.

Windows Ink en Startscherm

Microsoft biedt al sinds Windows XP ondersteuning voor touchscreeninvoer met een stylus. Met Windows 10 introduceerde Microsoft nieuwe mogelijkheden voor de combinatie met een pen, met de integratie van OneNote en de mogelijkheid om in de Edge-browser te kunnen tekenen en notities te kunnen maken.

Met de Anniversary Update maakt Microsoft het gebruik van een stylus een stuk aantrekkelijker, waarschijnlijk ook in de hoop dat meer fabrikanten hun laptops en tablets met zo'n pen gaan leveren. Microsoft noemt de uitbreiding Windows Ink. Dit is de verzamelnaam voor een aantal nieuwe eigenschappen rond de stylus.

Windows 10 Anniversary Update Ink

Die onderdelen bundelt Windows 10 in de Ink Workspace. Op de taakbalk is deze te herkennen aan het stylusicoontje en een klik hierop roept een menu aan de rechterzijkant op. Hier zijn de voornaamste stylus-apps van Windows 10 te openen: Sketchpad, Screen Sketch en het eerder genoemde Sticky Notes. Daarnaast is er een lijst met recent geopende apps die van de stylus gebruikmaken en geeft Windows, heel slim, suggesties voor apps uit de Windows Store die geoptimaliseerd zijn voor de pen.

Sketchpad is een zeer basale teken-app met alleen de hoogstnoodzakelijke functionaliteit. Eigenlijk is vooral de liniaal bijzonder: deze kun je met je touchscreen op de juiste plek manoeuvreren om rechte lijnen te trekken. Voor de rest lijkt het vooral een demonstratie-app, die de geïnteresseerde gebruiker warm moet maken voor geavanceerdere apps uit de Windows Store. Screen Sketch maakt simpelweg een screenshot en opent deze in Sketchpad, zodat je aantekeningen op het openstaande scherm kan maken en deze kan delen.

Windows 10 Anniversary Update Sketchpad

Onderdeel van Windows Ink is verder een uitbreiding van het instellingen-menu: hier kunnen shortcuts worden toegewezen aan de knop achterop pennetjes, bijvoorbeeld voor het openen van OneNote of een ander programma door een enkele keer te klikken.

Windows Ink zal voor slechts een deel van de gebruikers interessant zijn, voor grote populariteit is het aantal bezitters van een laptop of tablet met stylus nog te klein. Door zo nadrukkelijk in te zetten op de pen, kan Microsoft er wellicht wel voor zorgen dat er meer systemen met stylus verschijnen. Dat kan op zijn beurt tot meer interessante stylus-apps zorgen .

Startscherm

Als er een onderdeel is dat Microsoft sinds de komst van Windows 8 veelvuldig heeft aangepast is het wel het Startscherm. Dat is niet voor niks natuurlijk, hier kwam ook de meeste kritiek op. Met de aanpassingen die bij Windows 10 hun intrede deden, lijkt de basis nu wel zo'n beetje af, maar Microsoft heeft het niet kunnen nalaten het scherm weer iets aan te passen, al zijn de aanpassingen niet groot.

Naast de Live Tiles stond bij Windows 10 een korte lijst met veelgebruikte apps en daaronder stonden basisknoppen voor het account, instellingenmenu, de verkenner en de aan- en uit-opties. Om alle apps te zien moest je op de desbetreffende knop klikken. Microsoft vond de apps blijkbaar toch teveel weggestopt want bij de Anniversary Update staan alle aanwezige apps standaard in een lijst, naast de Live Tiles. Daarboven staat dan de lijst recent geïnstalleerde en de meestgebruikte apps. De icoontjes voor account, instellingen, verkenner en de uitknop staan nu volledig links.

Windows 10 Anniversary Update Startscherm

In de tabletmodus is het Startscherm wat grondiger aangepast. Standaard is daarbij het scherm met Live Tiles zichtbaar en met een knop linksboven is deze om te wisselen voor een overzicht van alle apps. De Live Tiles zelf zijn vanaf de Anniversary update chaseable, wat betekent dat ze je direct naar het onderwerp van de tegel kunnen leiden, zoals een nieuwsbericht binnen een app in plaats van het startscherm van die app. Ook is het in de tabletmodus mogelijk de taskbar optioneel te laten verdwijnen, voor een fullscreenweergave.

Windows 10 Anniversary Update Startscherm tabletWindows 10 Anniversary Update Startscherm tablet

Edge en Store

Microsoft introduceerde met Windows 10 een nieuwe browser, die Internet Explorer moest doen vergeten. De browser werkt vlot, bevat geen onnodige opsmuk en heeft enkele onderscheidende functies, zoals het kunnen maken en delen van notities op pagina's. Of de browser veelgebruikt wordt wagen we te betwijfelen en een van de grote kritiekpunten die wij hadden bij onze review was het ontbreken van extensies.

Windows 10 Anniversary Update Edge Extensions

Dat maakt Microsoft nu een jaar later goed met de Anniversary Update. Extensies kunnen toegevoegd worden via de Windows Store en daar zijn er op moment van schrijven slechts twaalf als preview te vinden, maar dit zal ongetwijfeld uitgebreid worden in de komende tijd. Onder de extensies vind je die voor AdBlock, LastPass, Reddit, Evernote, Microsoft Translator, Pinterest en Save To Pocket. Vooral AdBlock en LastPass zullen voor veel gebruikers interessant zijn. De uitbreidingsmodules zijn vrijwel 100 procent compatibel met die van Chrome, dus waarschijnlijk is het een koud kunstje voor ontwikkelaars om hun Chrome-extensies om te bouwen naar die voor Edge.

Windows 10 Anniversary Update EdgeWindows 10 Anniversary Update Edge

Naast extensies heeft Microsoft enkele kleine verbeteringen doorgevoerd bij Edge. Websites hebben de mogelijkheid gekregen notificaties te tonen in het Action Center van Windows 10 en tabs kunnen gepind worden op een manier zoals we die kennen van andere browsers. Alleen de favicon van de site is dan nog zichtbaar en de site toont geen voorbeeldweergave als je erover beweegt met je muis, maar voor veelgebruikte sites is het handig, die kun je dan te allen tijde openen en hoef je niet meer te sluiten. Tot slot toont een rechterklik op de 'terug'-knop nu welke pagina eerder op de tab geopend was en kun je naar de geschiedenis van de browser.

Het zijn handige toevoegingen waarmee Microsoft zijn browser op peil brengt met de concurrentie. Edge heeft nog een flinke achterstand in te halen wat aantal gebruikers betreft, maar met de komst van extensies is een groot struikelblok verwijderd.

Windows Store

Microsoft heeft zijn Windows-winkel een nieuw likje verf gegeven en de nadruk ligt nu met name op beeld. Sinds Windows 8 worstelt Microsoft al met het ontwerp van de Store en het uiterlijk is sindsdien al regelmatig op de schop genomen. Bij de huidige iteratie krijgen twee items bovenin de meeste aandacht, met grote afbeeldingen. Dit geldt voor de Home-, Apps-, Games-, Music- en Movies & TV-onderdelen van de winkel. Onder de twee voornaamste items worden nog enkele producten en diensten uitgelicht, daarnaast staan bij elk winkelonderdeel knoppen voor toplijsten van items of meer uitgelichte apps, muziek en video's. De Windows Store ziet er iets gelikter uit maar groot is het verschil niet. De winkel ziet er nu identiek uit op pc, mobiel en Xbox One.

Windows 10 Anniversary Update Store

Een grote verandering komt er wel zodra Microsoft de inhoud van de Xbox Store gaat integreren in de Windows Store, wat op moment van schrijven nog niet het geval is. Een van de redenen om dit te doen is de komst van Xbox Play Anywhere. Deze functionaliteit zorgt ervoor dat je games die je gekocht hebt op de Xbox One, ook op de pc kunt spelen, zonder verdere kosten. Omgekeerd werkt het ook. De games moeten Play Anywhere wel ondersteunen. De lijst van ondersteunde games is nog niet zo lang, maar die groeit de komende tijd waarschijnlijk wel. Onder andere Gears of War 4, Forza Horizon 3 en ReCore staan er al op.

Xbox Play Anywhere is interessante functionaliteit die het deel van de Xbox One-bezitters die ook veel pc-games spelen zal aanspreken. Naast dat ze een game niet meer twee keer hoeven te aanschaffen, behouden ze de voortgang, add-ons en achievements als ze van apparaat wisselen.

De Xbox-app van Windows 10 heeft een upgrade gekregen. Enkele door Microsoft als topgames aangewezen titels krijgen een eigen game-hub binnen de app en op de Xbox One. Spelers kunnen daarmee nieuws en updates over die games op een plek terugvinden. Ook kunnen ze zien wat vrienden spelen, ongeacht of dat op Xbox of pc is, en kunnen ze clips en screenshots met hen delen. Pc-gamers kunnen met de Game Bar van de Xbox-app, de opnametool, clips op 60fps opnemen.

Windows 10 Anniversary Update Xbox

Donker thema en instellingenmenu

Een relatief kleine cosmetische optie, die desalniettemin door velen gewenst was, betreft het donkere thema bij Windows 10. Microsoft geeft de keuze tussen een Light en Dark 'App Mode' bij de kleureninstellingen. De donkere modus zorgt ervoor dat veel standaard-apps van Microsoft voornamelijk zwart weergegeven worden. Dit geldt niet voor alle apps, maar wel voor onder andere de rekenmachine, Groove Music, Alarms & Clock en Movies & TV.

Ook de Store verandert van wit naar zwart bij het omzetten en dit gebeurt overigens direct, voor alle apps die je open hebt staan. Daarnaast is het gehele instellingenmenu dan in het zwart uitgevoerd. Bij apps van derde partijen is het alleen de menubalk die van kleur verandert. De modus heeft natuurlijk geen enkele invloed op de traditionele desktopomgeving, de verkenner en Win32-programma's. Persoonlijk geven we de voorkeur aan de donkere modus, het beeld oogt rustiger en valt beter samen met zwarte schermranden, maar niet iedereen zal er gecharmeerd van zijn.

Windows 10 Anniversary Update Light en DarkWindows 10 Anniversary Update Light en Dark

Het instellingenmenu heeft wat indeling betreft geen grote wijzigingen ondergaan maar er is een visuele aanpassing die liefhebbers van icoontjes zal plezieren. De hoofdcategorieën van het menu, zoals Systeem, Apparaten, Netwerk & Internet, enzovoorts, hadden natuurlijk al hun eigen icoontjes, maar de onderliggende categorieën hadden dat niet, tot nu. De icoontjes zijn gestileerd, in vrijwel alle gevallen goed gekozen en zeker behulpzaam bij het werken met het instellingenmenu. In aanvulling op de categorienamen heb je nu een extra visueel herkenningspunt, zodat je veelgebruikte instellingen makkelijker en sneller kunt herkennen. Daarnaast zijn de instellingen op veel plekken uitgebreid, niet alleen naar aanleiding van de nieuwe functies die het besturingssysteem heeft gekregen, maar ook bestaande onderdelen bieden meer instelmogelijkheden.

Windows 10 Anniversary Update Light en DarkWindows 10 Anniversary Update Light en DarkWindows 10 Anniversary Update Light en Dark

Bash, Hello, Defender en Connect

Misschien wel het opvallendste nieuws bij de aankondiging van de Anniversary Update was de komst van Bash naar Windows. Bash staat voor Bourne Again Shell en is de standaard-shell van de Linux-distributies en OS X. De integratie in Windows stelt ontwikkelaars in staat Linux-commandlinetools te gebruiken. Daar zijn er meer van dan op Windows en ze bieden ook meer functionaliteit. Daarnaast is handig dat ontwikkelaars dezelfde scripts kunnen gebruiken als de collega's die Linux draaien.

Microsoft werkt samen met Canonical en de functionaliteit heet dan ook 'Bash op Ubuntu op Windows'. Het gaat dan ook om Bash zoals dat op Ubuntu draait, maar het subsysteem waarop het bij Windows draait is gebaseerd op Microsofts voortijdig gesloten project om Android-apps naar Windows te brengen, Project Astoria. Bash is alleen bedoeld voor commandline-utilities en niet voor serversoftware of grafische programma's. De grafische Ubuntu-interface draaien is er dus niet bij. Daarnaast kan de Bash-omgeving wel bestanden op je systeem benaderen, maar is er geen interactie met Windows-programma's mogelijk.

Bash zit niet standaard in Windows 10 Anniversary Update, maar kan als bèta-feature worden toegevoegd. Windows 10 moet hiervoor in de ontwikkelaarsmodus gezet worden. Vervolgens kan het 'Windows Subsysteem voor Linux' ingeschakeld worden bij 'Programs and Features' van het Control Panel. Na een restart is Bash.exe te installeren om Ubuntu op Windows te installeren. Windows 10 haalt de bestanden op uit de Windows Store en installeert 'Ubuntu op Windows'. Na het aanmaken van een account en wachtwoord is de Bash-omgeving te gebruiken. Software en updates kunnen via het standaard apt-get-commando van de Canonical-servers binnengehaald worden.

Het is een vreemde gewaarwording om Bash op Ubuntu, inclusief logo, op deze manier geïntegreerd te zien binnen Windows, nota bene in gang gezet door Microsoft zelf. Dat was een aantal jaar geleden volstrekt ondenkbaar. Het bedrijf gaat er echter een tijd prat op van Linux te houden en zet die claim steeds meer kracht bij door onder andere deze toevoeging van Bash.

Windows 10 Anniversary Update Bash
Windows 10 Anniversary Update BashWindows 10 Anniversary Update BashWindows 10 Anniversary Update BashWindows 10 Anniversary Update Bash

Hello

De biometrische authenticatiemethode die Microsoft Hello noemt komt met de Anniversary Update naar apps en websites. Op termijn moet je dus na een gezichts- of vingerafdrukscan kunnen inloggen bij websites en apps, net zoals dat nu al mogelijk is bij Windows zelf. Windows Hello werkt in combinatie met speciale webcamera's, waardoor met name bezitters van nieuwe laptops en tablets er gebruik van zullen maken. Daarnaast is het wachten op apps en sites die het gaan ondersteunen.

Windows 10 Anniversary Update Hello

Defender

Microsoft heeft Windows Defender uitgebreid met een aantal nieuwe functies. De belangrijkste is dat de beveiliging nu scans kan uitvoeren in aanvulling op een antivirussuite van een derde partij. Traditioneel is het niet verstandig twee av-applicaties naast elkaar te draaien, maar Defender krijgt met de Anniversary Update een Limited Periodic Scanning-mogelijkheid. De scanningtool schakelt zich op basis hiervan op gezette tijden in, om een second opinion te kunnen geven over eventuele beveiligingsdreigingen. De realtime-protectie staat dan uit.

Daarnaast kun je als gebruiker nu een groot deel van de notificaties van Defender uitschakelen, door Enhanced Notifications uit te zetten. Je krijgt dan nog wel de belangrijkste meldingen van de app. Bovendien is er nu een offline scanmogelijkheid: na een restart verwijdert Defender dan hardnekkige malware terwijl er geen internetverbinding is zodat de malware zich niet kan bijwerken.

Windows 10 Anniversary Update Defender

Connect

Microsoft levert Windows 10 met de Connect-app, die het mogelijk maakt het beeld van een pc draadloos naar dat van een andere in de buurt te casten. De schermweergave is zichtbaar in het venster van Connect en optioneel kan de invoer van het toetsenbord en de muis van het apparaat waarnaar gecast wordt geaccepteerd worden. Connect wordt daarmee een eenvoudig op te zetten remote desktop-app. De app geeft bezitters van een Windows Phone die Continuum ondersteunt, tegelijk de mogelijkheid deze functionaliteit te gebruiken zonder dat ze over een kabel, dock of adapter hoeven te beschikken. Met Continuum kunnen gebruikers hun Windows 10-smartphone als desktopsysteem inzetten, inclusief ondersteuning voor muis en toetsenbord. Met de Connect-app kunnen ze dus Continuum inschakelen via de pc, zonder verdere accessoires.

Windows 10 Anniversary Update ConnectWindows 10 Anniversary Update Connect

Conclusie

Spectaculair zijn de verbeteringen van de Anniversary Update niet en aan veel verbeteringen zitten nog wat haken en ogen. Cortana is er niet in het Nederlands en luistert nu dus ook vanaf je lockscreen mee, wat vanuit privacystandpunt bij sommigen weerstand zal oproepen. Om optimaal van Windows Ink gebruik te kunnen maken heb je een stylus nodig en die groep gebruikers is nog niet zo groot. Om met Windows Hello in te kunnen loggen bij apps en websites met gezicht of vingerafdruk moet je een recente camera hebben die ondersteund wordt. En die diensten moeten Hello ondersteunen.

Dat betekent niet dat Anniversary Update geen goede update is. Elke wijziging verbetert het OS wel degelijk, in meer of mindere mate. Met veel nieuwe functies is de software toekomstbestendig, en de kans is groot dat makers van laptops, tablets en 2-in-1's hun producten geschikt gaan maken voor Ink en Hello.

Het is vooral een update in de breedte. Voor vrijwel iedere gebruiker, van gamer en poweruser tot ontwikkelaar en tabletgebruiker zijn op heel veel plekken kleine onvolkomenheden of omissies weggewerkt en verbeteringen doorgevoerd. De toevoeging van extensies maakt Edge een geloofwaardiger alternatief voor Chrome en Defender behoudt door de 'second opinion'-optie zijn waarde, ook al maak je gebruik van een av-suite van een derde partij. De komst van Bash is een markante toevoeging en Windows 10 en Xbox zijn sterk naar elkaar toegegroeid, wat mogelijkheden voor platform onafhankelijk gamen met zich brengt.

Microsoft brengt naar verluidt een tweede omvangrijk updatepakket in 2017 naar Windows 10 maar ook tussentijds zijn nieuwe functies en verbeteringen te verwachten. Met de Anniversary Update laat het bedrijf zien te luisteren naar feedback van gebruikers en koers te houden met zijn besturingssysteem: behoud van het goede en verbetering waar nodig. Als het bedrijf uit Redmond zijn OS zo in de breedte blijft polijsten als met de huidige update gebeurd is, zal het steeds meer gebruikers tevreden kunnen stellen, van welk apparaat ze ook gebruikmaken.

Dinsdag 21.00: Microsoft is begonnen met de verspreiding van de Anniversary Update en geeft uitleg over het verkrijgen van de update. Gebruikers kunnen deze verwachten na het klikken op 'Check for updates'. Microsoft verstrekt de bijwerking op deze manier in fases de komende tijd. Optioneel is de iso beschikbaar via deze pagina. Het pakket werkt Windows 10 bij naar versie 1607.

Reacties (467)

467
434
298
16
1
35
Wijzig sortering
Die noodzaak is er des te meer omdat Cortana vanaf de Anniversary Update niet meer uitgeschakeld kan worden, waar dit voor de update nog wel mogelijk was.
Dit kan wel, maar heet nu gewoon uniform met de Android en iOS versie "uitloggen", zoals het artikel zelf al vermeld. Dit doet exact hetzelfde als de "Uitschakelen"-knop in versie 1507 en 1511, dus waarom staat dit erin?
Vanaf de Anniversary Update is er echter wel de mogelijkheid om Cortana je stem te leren herkennen.
Ook niet correct, dit kan al sinds versie 1507.

Verder vind ik dat deze review de wijzigingen aan zowel de Instellingen app als Edge nogal te minnen doet. Er wordt geïmpliceerd dat er bij Instellingen alleen maar enkele kleine visuele wijzigingen zijn, terwijl de app een erg breed scala aan nieuwe instellingen heeft bijgekregen en ook een hele reeks veelgebruikte instellingen die voormalig nog hun eigen dialoog hadden (zoals Taakbalk instellingen) nu eindelijk deel uitmaken van de app. En ook in Edge is er veel meer nieuw dan dat dit artikel doet uitschijnen, alleen al de Hub is erg veranderd, verbeterd favorieten beheer, verbeterd download beheer, etc. En natuurlijk, volgens HTML5Test is Edge nu beter dan Firefox terwijl voor toegankelijkheid Edge nu de volle 100% scoort, iets dat voor mensen met een beperking toch wel héél belangrijk is.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 juli 2024 15:42]

Dit kan wel, maar heet nu gewoon uniform met de Android en iOS versie "uitloggen", zoals het artikel zelf al vermeld. Dit doet exact hetzelfde als de "Uitschakelen"-knop in versie 1507 en 1511, dus waarom staat dit erin?
Ik heb de bewoordingen aangepast. Het blijft toch wel vreemd dat Microsoft dit heeft aangepast. Je moet nu aanzienlijk meer handelingen verrichten en ik denk dat het voor de meeste gebruikers helemaal niet zo 'gewoon' is dat je zo Cortana' uitschakelt' .
Verder vind ik dat deze review de wijzigingen aan zowel de Instellingen app als Edge nogal te minnen doet.
In de conclusie schrijf ik dat er op heel veel plekken wijzigingen zijn doorgevoerd. Het is geen uitputtend overzicht van de veranderingen maar ik snap dat de tekst een verkeerde voorstelling van zaken geeft wat betreft het instellingenmenu. Zal ook hier verduidelijken dat het menu wel degelijk uitgebreid is.
Windows Hello met gezichts herkenning is al beschikbaar sinds het uitkomen van Windows 10, mijn laptop heeft een Intel Real Sense camera waar ik die fictionaliteit al tijden gebruik. Dit zit overigens ook al sinds december in de Lumia 950XL

- edit: nvm ik had beter moeten lezen

[Reactie gewijzigd door TunefulDJ_Mike op 22 juli 2024 15:42]

Hij is er :-) Windows 10 Anniversary Update
Hier te downloaden: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Deze update maakt ook DX9 games stuk, hebben een zware performance verlaging.
Heb een game die sowieso al op 30FPS draait, gezien het zwaar veel 3D werk doet, maar met deze update, gaat het spel met 0.2FPS echt heel zwaar traag.

UPDATE

Update terug gedraaid, en hij werkt weer soepel, dus ik ga deze hele update negeren.
Het maakt meer stuk dan dat het goed doet.

Hopelijk word hier door MS nog aandacht aan besteed, maar ik heb het vermoeden dat het hun niet zal interesseren.
Deze update zal ook niet bij mijn ma en zusje worden geinstalleerd, het veroorzaakt veel problemen...

[Reactie gewijzigd door Power2All op 22 juli 2024 15:42]

Als de focus bij een gebruiker op toegankelijkheid ligt, zal deze dit zeker meenemen.
Het voordeel na dit artikel is dat vele Tweakers dat weten en dat dus eerder zullen gaan doen.
Dus zeker boeiend. Alleen wellicht niet voor jou.
Inderdaad, f*ck mensen met een beperking! Waarom zouden die het internet goed moeten kunnen gebruiken... /s

Meen je dit serieus? Sorry hoor, maar toegankelijkheid is met voorsprong een van de belangrijkste aspecten van een browser. Leuk dat jij het niet nodig hebt, maar er zijn zat genoeg mensen die dit wel moeten gebruiken, en voor die mensen maakt zelfs 1% héél véél uit. De 2de beste browser - Firefox - heeft "slechts" 89% ondersteuning, en dat is voor dit soort zaken een make-or-break gegeven. Maar leuk dat je hersenloze kritiek geeft zonder ook maar enige onderbouwing.
Helaas werkt Edge nog steeds vrij slecht met schermlezers en andere software. Ik heb nog geen officiële statements gezien over de Anniversary Update maar even testen met NVDA geeft mij geen fijne resultaten (statement van April zegt ook dat het nog lang niet klaar was). Simpele dingen als het openen van een nieuwe tab geven je niet de simpele resultaten die je zou verwachten (Firefox: "new tab", Edge: "search or enter web address edit collapsed blank"). PDFs worden ook nog steeds helemaal niet voorgelezen binnen Edge, wat natuurlijk een complete deal-breaker is.
Wij van takties.nl testen ook onder Edge hoor, je zult wel moeten. Een hele hoop klanten gebruiken dit op moderne laptops/surface etc. Het is niet mijn favorite browser en er zijn zeker verschillen tussen IE11 en Edge. Daar moet ik wel bij zeggen dat we firefox en opera etc. vrijwel nooit meenemen in de test. Het gebruik van deze browsers is simpelweg te laag. We houden het vooral bij Google en Microsoft.

Toegegeven dat we eerst ook zoiets hadden van, "is dat nou nodig?". Maar al heel snel merkte een paar klanten op dat er opmaak issues waren onder Edge, waaronder geneuzel met font-awesome waardoor speciale tekens/icons niet werden weergegeven en het responsive gedeelte reageert net weer even iets anders.

IMHO is het gewoon heel simpel, wat zijn de grootste namen op dit moment en welke browsers worden het meeste gebruikt? Daar is je antwoord, Doesn't matter if you like it or not.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 22 juli 2024 15:42]

Er zijn altijd al opmaak issues geweest tussen alle browsers, wij blijven testen in Chrome, Firefox, IE, Edge, Opera en Safari. Ook hebben browsers makers nog te vaak een eigen interpretatie van de huidige standaarden, wat soms nog behoorlijk kan afwijken van hoe het zou moeten zijn.

Je ziet daarnaast nog te vaak dat bepaalde knoppen in b.v. aanvraagstraten niet aanklikbaar zijn in b.v. Firefox en dit dus niet getest is / wordt. Heel slecht mijn inziens.

Daarnaast hebben we een aantal Virtual Machines draaien om problemen bij een bepaald besturingssysteem in combinatie met een bepaalde browser op te kunnen lossen.
Firefox heeft 8% marktaandeel, Edge 5% en je test niet voor Firefox wel voor Edge? Daarmee spreek je jezelf tegen.
Het gaat om hun klantenbase natuurlijk.
correctie, Edge is van MS, iteratie op IE. Gezien IE veel gebruikt wordt door de doorsnee gebruiker, kan je dat met Edge ook verwachten (standaard op nieuw systeem etc.) Dus ja hoewel het marktaandeel laag is op dit moment, is het wel in opmars. Maar dit leek mij eigenlijk wel logisch? Ik zit hier op tweakers.net ;)
Firefox is in het afgelopen jaar dan ook 4% gevallen, Edge is 5% gestegen... Het gaat niet alleen om de data op dit moment, zo'n beslissingen worden ook gemaakt op trends.
Edge ondersteunt goed de standaarden die er zijn en werkt het ook 9/10 gewoon. De klanten waar ik mee te maken heb, hebben gewoon Edge als browser in de browser set zitten en die worden dus ook gewoon getest. Je bent dus waar aan het schreeuwen zonder onderbouwing.
Statistisch gemiddeld gezien zullen ontwikkelaars eerst naar Edge kijken voordat ze naar Opera kijken (Opera is uit de top 5 geduwd door Edge). Maar wat heeft deze hele rant met het onderwerp van toegankelijkheid te maken?
De onze! (Gelukkig, want we zien er onze site toch genoeg voorbij komen hoor :) )
Elke fatsoenlijke webdeveloper test ook voor Edge.
Wij hebben als klein bedrijf afgelopen jaar een nieuwe website laten bouwen. Aangezien onze website belangrijk is bij het aantrekken van nieuwe klanten was één van de belangrijkste eisen dat de website onder elke browser met een marktaandeel groter dan 3% fatsoenlijk werkt. Elk bedrijf die dit niet doet neemt wat mij betreft zijn (potentiele) klanten niet serieus.
Natuurlijk wel. Ze kijken naar gebruik. Hoe meer een browser gebruikt wordt des te meer zal een dev er rekening mee houden. Met Extensie support kon Edge wel eens een flinke boost krijgen. Ik ken er nu al 5 die na een dag van Chrome/Firefox naar Edge overgestapt zijn/een kans geven. Met positieve eerste feedback.
jij redeneert wel erg vanuit je eigen straatje niet? Ik zou zeggen, ga maar eens websites ontwikkelen voor klanten (dus niet voor jezelf!)
Vreemd, want de insider versie worden toch regelmatig aangeboden. Als je dat een beetje bijhoudt kan je een zeer uitgebreid review voorbereiden. Maar ja, dat kost tijd en geld.
Om optimaal van Windows Ink gebruik te kunnen maken heb je een stylus nodig en die groep gebruikers is nog niet zo groot.
Vind het vreemd dat dit bij de conclusie staat. Is een beetje het zelfde als je zou zeggen: Om de virusscanner volledig te gebruiken, heb je toch een infectie nodig, of, Om de efteling in te komen, moet je toch een kaartje hebben.
Ink geeft je een toolset die alleen fatsoenlijk te gebruiken is met een tool die daar bij hoort. Dat is hoe de techniek werkt. Kwasten in Photoshop kan met de muis, maar om echt fatsoenlijk hier mee te werken, moet je een pen hebben. Daar hoor je ook nooit iemand over, en je hoeft het niet te gebuiken. Wat ik belangrijker vind: is de tool zelf goed als je de benodigde tools hebt? Het product op waarde schatten.

[Reactie gewijzigd door ixl85 op 22 juli 2024 15:42]

gezien de rest van de review niet vreemd, er wordt ook niet heel diep ingegaan op de ondersteunde Bash functies, of gezegd hoe goed defender virussen detecteert.

Ink heeft gewoon een stylus nodig, net zoals ze zeggen dat hello een speciale camera nodig heeft. Als deze update goed in elkaar zit kun je misschien over 1 of 2 jaar veel meer verschillende apparaten kopen met een stylus of een aparte camera.

Zo lees ik de conclusie nu: In een review waar verschillende nieuwe opties toegevoegd worden aan windows is dit een optie die er in zit die nog voor weinig mensen van toepassing is
Defende in Limited Periodic Scanning mode lijkt erg zoals het in Vista was. Je hebt in feite een virusscanner nodig, maar Defender scant af en toe je PC (Quick Scan) vergelijkbaar met de MSRT, die maandelijks in de Updates zit.
Ik ben verder wel benieuwd naar de opties onder "Restart options" bij Windows Update.
En wanneer je serieus gebruik wilt maken van een teken tablet zul je weer alle Microsoft meuk moeten uitzetten gezien die de officiële drivers negeert. Of dat moeten ze bij deze versie hebben aangepast. Mijn tablet (Wacom) werkte met de standaard instellingen in ieder geval alles behalve goed.
Microsoft maakte een tijdje geleden bekend aan een universele pen te werken die op beide systemen werkt. Wacom is trouwens minder goed aan de randen van het scherm dan die zogenaamde meuk van Microsoft. Volgens velen testen is er zo goed als geen verschil te merken behalve dan die randen.
Acer Stylus in combinatie met Acer Switch 10 FHD werkt prima, ik ben heel blij met de nieuwe functies.
"Cortana kan niet meer uitgeschakeld worden."

*ZUCHT*

Ik heb geen behoefte aan een 'assistent' die het IQ van een aardappel heeft.
Heb een paar maanden terug (na ze die november update door m'n strot geduwd hadden) het weer eens even geprobeerd en het was gewoon nog steeds ronduit onbruikbaar.
Heb netjes een feature request naar Microsoft gestuurd met alles wat relatief makkelijk te implementeren moet zijn met de huidige stand van techniek maar zoals ik het zo lees is daar NIKS van terecht gekomen, jammer.

Ongetwijfeld gaat er echt wel een 3rd party programma/fix zijn die alsnog Cortana deactiveert... hopelijk, ik weet dat ik de eerste zal zijn om zoiets te gebruiken!
http://www.windowscentral...isable-cortana-windows-10

Cortana kan wel degelijk uitgeschakeld worden. Je hoeft alleen even binnen Cortana uit te loggen.
Ik vind het raar dat Tweakers niet even iets verder heeft gekeken voordat ze dit soort onzin schrijven inderdaad. Volgens mij ben je standaard niet eens ingelogd (iig niet bij mij).
Standaard vraagt Microsoft je om in te loggen bij het installeren van win10, echter door paar knoppen te rammen kan je als nog lokaal account krijgen.
Wacht, krijg je standaard een ms account? Ik heb de installatie zelf nu 4 keer doorlopen en krijg elke keer een lokaal account waarna ik deze uiteindelijk moet verwijderen...
Dan heb je geen internetverbinding tijdens de installatie. In dat geval maakt de Windowsinstallatie standaard een lokaal account aan.
Als je wel internet hebt wordt juist het Microsoft account behoorlijk opgedrongen en is de optie om een lokaal account aan te maken ergens weggedrukt op een onlogische plek.
Dan klik ik waarschijnlijk op de onlogische plekken want ik ben wel gewoon verbonden met het netwerk.
Wordt jouw netwerk-kaart correct gedetecteerd en geïnstalleerd tijdens de Win10 installatie of doe je dat zelf achteraf?
Wordt correct gedetecteerd, zowel op mijn PC bedraad en Laptop met WiFi.
Waarschijnlijk gewoon Education of Enterprise. Die defaulten naar lokaal account.
Net de 28ste een install gedaan , ja ze vragen een MS account om in te loggen, maar je kon die ook gewoon skippen, waarna hij m'n oude account en paswoord overnam.

zooo moeilijk was het nu niet, bij windows 8 & 8.1 zat het veel beter verstopt.
en wist nu natuurlijk ook dat ik naar een "skip" moest zoeken ;)

nu ja het kreng werkt toch niet.
Mwah dat weggedrukt valt wel mee, ik log ook nergens in met m'n Outlook account, gewoon lokaal account dan heb ik al die meuk niet.
Het heeft er meer mee te maken welk antwoord je geeft op de vraag "wie is eigenaar van dit systeem"
indien je hier niet kiest voor jezelf krijg je de keuze voor een locaal/domain account.
Klik je op ik ben eigenaar van dit systeem dan wordt er direct een MS account gevraagd/aangemaakt.
Nee bij de windows 10 installatie wil Microsoft standaard dat je inlogt met een account van hun, of dat je er gelijk 1 maakt.

Echter als je goed kijkt paar klikjes doet kan je prima nog een lokaal account maken, en deze hoef je echt niet te verwijderen daarna.
Ik wil juist alles verbonden hebben zodat alles ook op mijn telefoon staat en andersom. Ik maak de lokale accounts tijdens de installatie en maak dan een account verbonden aan mijn MS account. Daarna verwijder ik het standaard lokale account omdat ik die niet hoef.
Dat kan ik wil juist niks in de cloud en alles lokaal, maar gebruik verder ook geen windows.
Ik heb ene Iphone en en een Mac mini + Macbook pro, echter zelfs die staan niet verbonden met elkaar door de cloud.

Ik hoef niks in de cloud alle opties van cloud gaan uit ook, ook dingen als onedrive/cortana en alles gaan altijd uit bij mij.
Ook digitale assistent Siri gebruik ik niet staat uit, deze zal ook straks uit staan bij mij als MacOs uit komt.
Dan ben je vast blij te weten dat een lokaal account aanmaken prima gaat tijdens de installatie?
Zeker ik heb gewoon niks met de Cloud, en wil mijn data in eigen beheer.

Ook back-ups van Iphone en Ipad maak ik niet via de Icloud, telefoon/tablet gegevens horen niet belangrijk te zijn, als ik een foto maak of filmpje die ik wil bewaren gaat die als ik thuis ben via de ds file manager naar mijn Synology.
Straks als IOS10 uit komt gaat de telefoon/tablet ook helemaal leeg, en zet de oude back-up van foto's en alles niet terug begin weer opnieuw :).
Ook je contactenlijst en privacy instellingen ga je weer opnieuw doen?
Contactenlijst komt mee als ik inlog met met mijn apple id, oke dat is misschien klein beetje cloud maar daar blijft het bij.

Instellingen ja IOS10 gaat er straks schoon op allemaal nieuwe functies, dus ik loop elke menutje even langs.
Daar voor ga je gewoon even op de bank zitten en neem je de tijd voor.
Apps download ik wel weer wanneer ik ze nodig heb, ik download whatsapp en begin weer met een lege gesprekken lijst(Zal alleen in de standaard groepen weer toegevoegd worden die ik dan heb).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juli 2024 15:42]

Dat is inderdaad een eigen keuze, cloud is handig en veilig.

Ik vind het persoonlijk ook erg handig dat je contacten, apps en documenten makkelijk te bereiken zijn via dropbox/icloud/microsoft whatever.

Zowel Apple als Microsoft zetten in op the cloud en dat gaat alleen maar meer worden. Met Windows Server 2016 kun je gebruikers al direct een Microsoft account geven voor email en word etc. je kunt je gehele active directory in de cloud beheren. Het lijkt me dat dat ook meer en meer gaat worden.

Ik heb respect voor je dat je telkens opnieuw begint, ik vind het net juist handig dat als ik een nieuwe iPhone koop en inlog dat alles erop gezet wordt.
Ik begin niet bij elke update opnieuw maar van 9 naar 10 wel, dit is gewoon een grote update en wil ik schoon hebben.
Een backup blijft een backup zal altijd rotzooi in zitten, maar inderdaad blijft een keuze.

Het verschilt ook wat je allemaal doet, mijn Iphone ligt nu al sinds ik op mijn werk kom niks te doen(Of te wel nog geen facebook/snapchat/whatsapp bekeken).
Ik doe er alleen beetje mee whatsapp en onderweg tweakers ofzo kijken, heel af en toe eens foto maken dan houd het op.

Documenten op mijn CV na heb ik allemaal niet, dus die hoeven ook niet gedeeld te worden.
En apps ja de 1ne vind het handig alles terug te krijgen altijd, maar op zich is wel eens goed om niet alles terug te krijgen(Vaak gebruik je vele apps al niet eens meer)

Gelukkig hebben we allemaal de keuze hier in :)

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juli 2024 15:42]

Dat is waar, op mijn telefoon staat ook vrij weinig trouwens. Enkel apps die ik echt gebruikt. Muziek via spotify en door dat alles kan ik prima overweg met een 16GB telefoon :)
Ik werk ivm gaming vaak met Voiceattack, en die vereist dat Windows voice uit staat.
Dus zal deze Cortana zowiezo niet gebruiken.
Lees het nog eens goed door. Het staat zelfs aan het eind van zijn zeer pro Microsoft verhaal. Je kunt Cortana niet uit zetten, je kunt enkel uitloggen en het niet gebruiken. Hij kwam zelf ook al tot de conclusie dat uitloggen niet gelijk is aan uitzetten.
Als je het meeluisteren en gepersonaliseerde zoeken kunt uitzetten, wat maakt het dan verder uit?
Als ik het verhaal goed heb gelezen dan zet je het meeluisteren juist niet uit. De verzamelde gegevens worden niet meer verstuurd en niet meer bewaard op de servers van Microsoft. Er wordt nog steeds meegeluisterd alleen wordt er niets met de data gedaan.

Vreemd trouwens dat oneliners een +1 krijgen maar een inhoudelijke reactie zoals die van mij een 0.
Waaruit maak je dat dan op?

Lijkt me sterk dat het "meeluisteren" (wat toch een zekere belasting van de processor zal kosten) niet uitgezet zou worden als er niets met de data wordt gedaan.
Uit het onderste deel van het verhaal in de link.
Hebben we het allebei over http://www.windowscentral...isable-cortana-windows-10 ?
Ik lees in het einde daarvan niets dat suggereert dat het meeluisteren nog aan zou staan.
Uit de link:
You don't turn off Cortana. You can (a) log out from it and (b) do not use it.
Dit impliceert dat het nog steeds aan staat.

[Reactie gewijzigd door Ryack op 22 juli 2024 15:42]

Je doet de veronderstelling dat Cortana altijd meeluistert als het aan staat, of je bepaalde functies uitschakelt of niet. Ik betwijfel dat. Maar stel dat het wel zo is: als het niets met de data doet, en het veroorzaakt geen significante belasting van de processor, wat dan nog?
Persoonlijk vind ik het geen prettig idee dat de computer in de kamer naar alles staat te luisteren. Ik snap ook niet waarom het niet op een makkelijke manier gewoon echt uitgeschakeld kan worden. Het lukt wel aangezien het via de registry kan, maar hoe lang gaat Microsoft dat nog gedogen.
Het meeluisteren staat wel uit. Het moet zelfs expliciet worden geactiveerd.
Ik denk niet dat je de eerste bent, ik heb al een registry-hack gevonden (en toegepast), zie hier.
Voor de echte tweakers: Cortana kan nog wel uitgezet worden, al is dat voor de meesten via het register. Zie: http://www.ghacks.net/201...e-cortana-says-microsoft/
Je ben een held die gaat in mijn foldertje Windows 10 Fix, hier bewaar ik alles in wat ik moet verwijderen/uitschakelen van windows 10.
Haha, ben benieuwd hoeveel tweakers zo'n map hebben. Ik in ieder geval ook.
Ik heb een dergelijke map sinds Windows 8 om de ontzettende bloat aan "default folders" te verwijderen uit de "navigation pane" en uit "this pc" scherm. Echter werken mijn opgeslagen .reg bestanden nooit na een update en moet ik dit continue handmatig uitvoeren. Enige idee hoe dit op te lossen is?
Ik had hem nog niet maar ga die nu wel maken :) altijd handig om dit soort linkjes te bewaren
Ik kan mij niet voorstellen dat ze dit er ook uit halen, het niet uit kunnen schakelen van cortana zou voor veel bedrijven een overweging zijn geen windows meer te gebruiken aangezien het zo veel inbreuk maakt op de privacy en potentieel gevaarlijk is voor het bedrijf. Ik zou zeker Linux gaan overwegen voor bedrijfsmatig gebruik door dit soort grappen. Het is dat gamen zo moeilijk gaat op Linux anders was ik al lang overgestapt.
Volgensmij kunnen bedrijven het gewoon uitzetten, Die hebben wat meer keuze/vrijheid om het aan te passen.

En op de desktop kan het ook gewoon zover ik weet. Of blijft het toch nog ergens opde achtergrond draaien?
Via group policies, zo kan de pro ook de updates gewoon aanpassen, wat de standaard editie weer niet kan.(Althans niet zonder register hack).

Ik lees overigens wel dat sommige policies uit de pro versie zijn gesloopt. lekker dan, koop je een dure pro versie voor dit soort dingen halen ze er een paar uit!

Lees ik overigens niets over in de review.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 22 juli 2024 15:42]

Ik lees overigens wel dat sommige policies uit de pro versie zijn gesloopt. lekker dan, koop je een dure pro versie voor dit soort dingen halen ze er een paar uit!
Doe eens een hint welke verwijderd zouden zijn of waar we dat kunnen lezen ? Ik koop geen pro om via een servicepack een downgrade te krijgen.
Het gaat om dingen waar microsoft eventueel geld mee kan verdienen, dus apps uit de store etc.

Hier heb je een gedetailleerde lijst met policies die niet meer werken!

http://www.ghacks.net/201...-policies-windows-10-pro/

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 22 juli 2024 15:42]

Dank. Je kunt geen extra info genoeg hebben.
Lijkt me sterk trouwens dat in de Enterprise versie Cortana niet uit te schakelen is/überhaupt geimplementeerd is.
Een bedrijf draait dat soort troep vóór implementatie al de nek om via GPO's. Verder betwijfel ik of Win10 Enterprise Cortana uberhaupt levert / aanzet...
Een bedrijf draait dat soort troep vóór implementatie al de nek om via GPO's...
... En een GPO is niets anders dan een (geforceerde) instelling in het register. Punt van HKS blijft dus staan :)
Ja dat klopt .. maar wat ik bedoel is, veel bedrijven zullen zich niet zo druk maken of Cortana standaard aan- of uit staat, die bouwen hun Windows implementaties zelf wel via GPO's om tot wat zij nodig hebben. Windows Update doe je ook via WSUS servers en niet direct via Microsoft zelf.

Tuurlijk, het MKB zal dat misschien nog wel doen (hoewel Essentials Server ook een prima keuze is) maar grotere klanten regelen dat toch zelf wel. Net als die idioterie dat Windows Updates default via peer-to-peer binnen je netwerk en internet worden verspreidt. Dat soort ongein moet je er direct uithalen.
Er komen vast wel weer how to's om een en ander uit te schakelen via register hacks.
Tjah het is het nieuwe verdienmodel van Microsoft. Windows 10 is gratis, maar je wordt dan wel geacht vanalles prijs te geven. Cortana luistert altijd mee, al je zoektermen worden doorgestuurd en met een beetje mazzel ga je ook nog producten afnemen uit de Store.

Dat ze onderdelen verplicht aanzetten vind ik persoonlijk ook heel storend. Als je af en toe een spelletje wil spelen heb je echter niet veel keuze. De ondersteuning in Linux is lang niet zo goed en DirectX 12 is ook een W10 feestje.

Ik betaal graag €100,- voor een OS waarmee ik controle heb over _mijn_ systeem. En inderdaad de eerste optie die uit gaat is Cortana. Deze zit echter zo ernstig ingebakken in Windows 10 dat verwijderen nu ook al niet mogelijk is. Uitzetten enigszins, verwijderen nee. Ik wacht dus even met je mee op een 3rd party fix ;)
Al je zoektermen worden doorgestuurd... tja, bij Google heb je dat natuurlijk niet 8)7

Soms grappig die Microsoft privacy-bashing te lezen terwijl andere platforms dit al vele jaren doen.
Kan aan mij liggen, maar ik vind het nogal een verschil of ik bewust online naar een site ga om te zoeken, of dat mijn OS zelf alles doorstuurt. Die laatste vind ik toch echt van een ander kaliber.

Nu zijn het je zoekopdrachten, zowel online als lokaal. En over een tijdje vindt MS het welletjes en wil ook graag weten welke bestanden je zoal aanklikt. Of welke bestanden je uberhaupt hebt... dat is nu niet zo, maar die kun je aan zien komen natuurlijk. Alles in het kader van een betere persoonlijke ervaring.
Het punt is, en daarin ben ik het volledig eens met r2504, dat je data links of rechts om toch wel wordt verzameld. Soms zelfs links én rechts tegelijk.

Het toverwoord: metadata. Je gegevens worden niet verzameld en in een dossier onder jouw naam gestopt, je gegevens worden op een anonieme hoop gegooid.

Het is een feit dat vrijwel alle grote bedrijven gegevens verzamelen, dat is zelfs een 'ding' in de IT sinds een jaar of wat: Big Data. Bedrijven, overheden, instellingen en organisaties verzamelen zo veel data ze kunnen om daar vervolgens enorm interessante informatie uit te vissen. Het interesseert ze geen moer dat jij op 23 juli om 1 uur 's nachts pr0n hebt gedownload, een half uur later een trouwring in China hebt uitgezocht om daarna rond 2 uur een broodje döner met saus te bestellen. Jouw data komt, in beginsel anoniem, op een gigantische stapel. Al die data geeft al die bedrijven, overheden enz. een fantastische kijk in het leven van hun publiek/onderdanen enzovoorts zónder hun privacy rechtstreeks te schenden.

Wil je zelfs dat niet, dan zul je per direct moeten stoppen met het gebruik van:

- Google (en alles wat daar onder valt)
- Facebook (en alles wat daar onder valt)
- Apple
- Amazon
- Smartphone, tablet
- Banken
- Verzekeringen
- Bonuskaart
- Enzovoorts.

Dus, zoals weer wordt bewezen: Microsoft bashing is nog helemaal 'hip & happening' :z
Als je de market cap van bovenstaande bedrijven optelt zit je op de paar triljoen.

Dus volgens de markt is de "waarde" van deze meta data zo'n 10-25% van de echte markt? laat me niet lachen. Hoe vaak heeft een banner mij tot een aankoop verleidt?

Is het je nooit opgevallen dat er nooit objectieve onderzoeken naar de effectiviteit van online advertising worden gepubliceerd?

Of wetgeving wordt geintroduceerd om bewezen monopolies van Google, Apple, Microsoft en Amazon op te breken?

Welke website/krant zal ooit kritisch zijn over zijn eigen inkomsten bron.

Welcome to the meta-data bubble of the 21st Century! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door madhapee op 22 juli 2024 15:42]

Hoe kom je erbij om meta data een waarde te geven? Je kunt niet zomaar een prijskaartje aan dit soort dingen hangen, zo werkt dat niet. Die data wordt niet alleen gebruikt voor banners en dergelijke (marketing), die data creëert als het ware een alternatief universum van (ongeorganiseerde) kennis, feiten en statistieken op basis waarvan analyses worden gemaakt voor talloze doeleinden. Het wordt gebruikt voor productontwikkeling, ontwikkeling van bedrijfsstrategieën, optimalisatie van dienstverlening, beveiliging en algehele IT efficiëntie, procesverbetering, maar ook voor verhoogde efficiëntie binnen de zorg, transport, logistiek en ga zo nog maar even door.

Je moet je niet blind staren op de commerciële kant, hoewel dat begrijpelijk is omdat dat wel de meest zichtbare kant is.
je maakt een goed punt, het is meer dan alleen advertenties, maar het is wel zo dat de grote meta-data bedrijven (Apple, FB, Google) een enorme beurswaarde hebben, dit geeft aan dat de markt denkt dat deze bedrijven deze informatie kunnen omzetten in financiele returns.

Ik vraag me af of deze waarde is overgewaardeerd omdat uiteindelijk volgens mij de invloed van advertenties minder sterk is dan wordt gesuggereerd. Ook valt het mij op dat niemand onafhankelijk de invloed of waarde van het hebben van meta data onderzoekt.

ja iemand liked een paar honderd "cat-movies", wat is dat waard?
Het liken van een paar honderd kattenfilmpjes an sich is niets waard. Als onderdeel van vele biljoenen andere statistieken kan het echter van enorm belang zijn voor veel bedrijven. Bedenk je vooral dat het in 99,9% van de gevallen indirect gebruik is van data. Ik gebruik al ruim anderhalf jaar Windows 10 op 5 apparaten (desktop, 2 laptops, tablet en telefoon) maar heb precies nul advertenties, mailtjes of andersoortige commerciële toenadering bemerkt van welk bedrijf dan ook. Alles wat ik in Google intyp lijkt echter linea recta om te worden gezet in banners en dat soort troep.

Point being, het hangt er van af vanuit wiens perspectief je het bekijkt. Aandeelhouders zijn nogal grillig en vaak onwetend, voor hen is geld het enige dat telt. Omzet uit data analyse vinden zij daarom belangrijk. De CEO van Microsoft ziet dit weer anders, voor hem is het belangrijk om de markt realtime te kunnen volgen en conjuncturen te kunnen spotten door die data analyse van haar gebruikers. Wordt er door 49% van de gebruiker dagelijks minimaal 1x een game gestart die op DirectX draait? Dan zal Microsoft meer focus leggen op de (door)ontwikkeling van DirectX om een bepaalde continuïteit te kunnen waarborgen. De data analyst in dienst van Rijkswaterstaat probeert daarentegen te ontdekken of er een verband bestaat tussen smartphonegebruik en het ontstaan van files op bepaalde punten, zodat ze daar wellicht borden kunnen plaatsen of de KLPD daar vaker te laten patrouilleren.

En zo kun je eindeloos doorgaan. Big Data slaat namelijk niet zozeer op de pure omvang van de verzamelde data, maar vooral ook de enorme breedte ervan. O-ve-ral wordt data verzameld en dat wordt alleen maar meer met Internet of Things.
Behalve misschien dat blijkt dat 90% van de mensen die katten filmpjes liked en een tablet heeft grote kans heeft om bepaalde producten te kopen. Dat is het idee achter big data. Het is misschien grotendeels anoniem maar kan weer herleid worden tot persoonlijk niveau..
Tuurlijk, het gaat om de metadata. Overal wordt waar mogelijk data verzameld. FB, Apple, Amazon en Bonuskaart gebruik ik om die reden ook niet.

Het gaat nu toevallig om Microsoft... als een andere partij een dergelijke actie uit zou halen, zou men zich in de reacties die kant op richten. Ik reageer hier niet om af te geven op een bedrijf, maar op de manier waarop ongewenste functionaliteit door je strot geduwd wordt.

De één boeit het allemaal geen flikker en denkt 'ach waar maak je je druk om', de ander gaat compleet 'off the grid' om datavergaring te voorkomen. Ik ga wat meer richting aluhoedje dan de gemiddelde Nederlander... so be it :)
Het is ook je goed recht hoor, daar zul je mij niets over horen zeggen. Ik constateer alleen weer een enorme wildgroei aan kritiek op Microsoft, 99% waarvan door mensen die geen enkel besef hebben wie er zoal met hun data aan de haal gaat. Ze 'stappen over' op Apple, omdat ze denken dat die geen data verzamelen... Of blijven gewoon Facebook gebruiken... You get the picture.

Ik roep het al jaren en jaren - als je anoniem wenst te blijven, moet je de stekker uit je apparatuur trekken, punt. Zo niet, dan wéét je dat bedrijven jouw metadata mogen verzamelen. Dit was 10 jaar geleden al zo en is nu nog couranter dan ooit tevoren.
Je zegt dat je om die reden geen fb enzo gebruikt, opvallend is dat google (de ergste van allemaal) niet genoemd is. Ik kan namelijk vertellen dat als je wel google gebruikt het weinig zin heeft om je van de andere diensten te onthouden. Facebook bijv is zo'n dienst waar je geen lid van hoeft te zijn, maar toch verzamelen ze je data (ik dacht dat het ging om alle websites waar een like knop beschikbaar is) in het ergste geval dus (wat ik al bij meerdere mensen heb meegemaakt) weet facebook al lang wat jij doet ondanks dat je geen lid bent. Dat doen ze zodat wanneer je wel van plan bent lid te worden van facebook, ze je meteen suggesties en dergelijke kunnen geven. Van al deze bedrijven denk ik dat Apple zelfs de minste data vergaart en ook doelbewust adverteerders weert uit hun besturingssysteem, maar ook voor apple geldt, gebruik je spotlight/safari icm google services, dan zit je weer te kijken met de voorwaarden van google en niet die van apple.
Lastig verhaal allemaal, maar geloof me of je gebruikt het of je gebruikt het niet, het heeft geen zin om geen facebook account te hebben, maar vervolgens wel volop met google te werken. Wil je in principe privacy? Dan zul je handmatig met firewalls moeten gaan spelen of compleet van internet af gaan.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 22 juli 2024 15:42]

Ghostery installeren op je browser en de Facebook meuk blokken. Dan ben je al een heel stuk minder zichtbaar voor FB. Maar ja, dan kun je ook geen likes uitdelen via allerlei pagina's.
Het punt is, en daarin ben ik het volledig eens met r2504, dat je data links of rechts om toch wel wordt verzameld. Soms zelfs links én rechts tegelijk.

Het toverwoord: metadata. Je gegevens worden niet verzameld en in een dossier onder jouw naam gestopt, je gegevens worden op een anonieme hoop gegooid.
Dat hopen we dan maar, wellicht is dat nu nog zo maar zal dat in de toekomst ook zo blijven ?
En je denkt dat dat niet is op pak m beet een android telefoon? (android is van google) ik denk dat ms nog veel werk moet verichten willen ze evenveel data vergaren als google. En denk je dat veel mensen er bewust om vragen dat facebook alle data van je bij elkaar raapt zonder dat je daar om vraagt en zelfs als je geen lid bent van facebook? En zo kan ik nog wel even doorgaan, ik denk dat je probleem met ms in het niet valt als je ook maar 1 vd 2 gebruikt (facebook of android) en natuurlijk doet ms en apple het ook maar absoluut in mindere mate.
Als je mijn reacties leest, zie je dat ik me ervan bewust ben dat er meer partijen zijn die op grote schaal gegevens verzamelen. Een OS als Android op mijn telefoon geef ik echter een andere kwalificatie dan een OS op mijn desktop PC die toegang heeft tot mijn hele hebben en houden.

Mijn 'probleem', als je het zo kunt noemen, is niet met MS. Ik ben onder de indruk van de mate van soepelheid waarmee het overgrote deel van de gebruikers heeft weten te upgraden naar W10. Het draait, het draait snel en ziet er gelikt uit.

Waar ik mij echter dood aan kan ergeren is dat werkelijk ieder stukje software tegenwoordig uit lijkt te zijn op je persoonlijke informatie en gedrag. Dat wordt dan lekker makkelijk onder het kopje 'zorgen voor een betere gebruikerservaring' geduwd, maar een optie om hier niet aan mee te werken is er niet. Hier wordt nu zo'n zelfde stuk software opgedrongen.

Maar goed, ben een beetje klaar met deze non-discussie. Iedere keer dat er zorgen geuit worden over een Windows product, wordt dat meteen als MS-bashen gezien. Nee, MS is niet de enige die data aan het verzamelen is. Ja, ik gebruik ook een Android telefoon. Ander apparaat, andere data, andere factor van privacy.
Ik begrijp je "probleem" en ik ben het deels wel met je eens, maar geef ms eens ongelijk? Alle grote bedrijven doen het en met succes. (Siri heeft miljoenen gebruikers). Je zegt alleen dat je pc al je hebben en houden is, maar doorgaans bevat de pc alleen backups/fotos en documenten van gebruikers (ik neem aan dat het niemand zal interesseren als windows weet welk mp3 bestand je aanklikt of welke film je er op hebt staan). Je telefoon daarintegen weet veel meer van je dan je pc, de telefoons van nu hebbem vaak 2 of meerdere microfoons, een dubbele camera, proximity sensors, gps etc etc. Op de smartphones van nu staan toch ook je privefotos? Dat ding weet met wie je smst of chat, wie je belt, wat je zoekt, hoe vaak je op een app klikt en zelfs welke hoek je van je scherm het meest aanraakt, het apparaat weet je locatie en dat de hele dag door. (Allemaal dingen die veel minder aan de orde zijn op een pc, aangezien een desktop pc geen sms kan versturen, geen gps ontvanger heeft, niet standaard een microfoon en een webcam hebben etc etc) en wat dacht je van de facebook app? Die hebben nogal wat mensen op hun toestel en ook die vergaart informatie van je telefoon en andere apps. Daarom vind ik je beredenering een beetje vreemd, want in deze tijd is er toch geen enkel apparaat zo persoonlijk als een smartphone? En als privacy een obstakel is in een OS vanwaar dan de keuze voor android, waar het verdienmodel gebasseerd is op het vergaren van persoonlijke informatie? Overigens begrijp ik wel dat het irritant is dat bedrijven die technieken min of meer opdringen.
Dat kan je net zo goed zeggen over Apple en Google, zowel macOS als iOS als Android als Chrome OS hebben ook een zoekfunctie die direct communiceert met Bing, Bing, Google en Google respectievelijk.
Ja maar dit wordt duidelijk aangegeven en kan je daadwerkelijk helemaa uitschakelen. Bij vortana kan dat niet.
Dit kan voor Cortana ook gewoon uitgeschakeld worden. En hoe exact tonen Spotlight en Now duidelijk dat ze gebruik maken van Bing en Google en Cortana niet?
De eerste keer dat je spotlight gebruikt krijg je duidelijk een melding.

Volgens een aantal reacties hierboven kan cortana sinds de update niet meer zomaar uitgeschakeld worden.
En volgens net zoveel reacties kan het wel. En ja, het kan.
Klopt, voor mij één van de redenen om Cyanogen op mijn telefoon te zetten. Die geforceerde zoekbalk is er niet meer, problem solved. Er zijn absoluut overeenkomsten, maar dan nog vind ik het persoonlijk een groot verschil of het gaat om een telefoon met nagenoeg geen bijzonderheden of om mijn desktop & server thuis met mijn complete verzameling documenten, media etc.

Wellicht is het technisch vergelijkbaar, het geeft mij nog steeds een onprettig gevoel.
Zoals jij cyanogen op je telefoon zet kan je ook Linux op je mac of windows bak zetten. Dat is exact dezelfde oplossing voor hetzelfde probleem.

Het bashen op microsoft is totaal niet meer terecht als je ziet waar iedereen tegenwoordig zijn privacy aan blootgeeft. Maar waarschijnlijk krijgt Microsoft de volle laag nu omdat hun de laatste zijn die die richting op gaan en niemand meer een veilige (is meer een gevoel natuurlijk) Plek meer heeft.

Zolang ik geen bericht hoor dat Microsoft slecht met onze gegevens omgaat is er geen reden tot paniek en moeten we dit maar gewoon slikken, zoals we dat ook bij google, apple, facebook, etc... Doen
Dus je hebt Google Now of Siri uitstaan? Anders blijft de vergelijking precies hetzelfde. Het gaat niet alleen meer om browser verkeer. Denk aan locatie enz.
Gebruikers vinden het blijkbaar prima en dus doet Microsoft er ook voor een deel aan mee. Zolang we de optie maar hebben om uit te loggen.
Yup, dat soort zut staat allemaal uit of zit er niet (meer) in. Ik maak me geen illusies dat mijn telefoon goed beveiligd zou zijn. Er gaat ongetwijfeld nog data naar partijen waar ik niet achter sta.

Ik kan het MS wat betreft strategie ook niet kwalijk nemen dat ze hier een graantje (of flink stuk graan) van mee willen pikken. De wijze waarop vind ik echter wel storend en helemaal omdat je niet kunt besluiten er niet aan mee te doen.

Uitloggen helpt alleen tegen een persoonlijk profiel, maar alles waarnaar gezocht wordt, gaan nog steeds door naar MS. Al eindigt het op een grote hoop, dan nog ben ik er op tegen dat dergelijke gegevens zonder goedkeuring worden verstuurd.

Als je nog eens een spelletje speelt, is er jammergenoeg niet zoveel te kiezen op het gebied van OS. Als dat onder Linux net zo goed zou kunnen met DirectX 12, stap ik direct over. Hopelijk komt dat binnenkort nog eens.
Dus als vele bedrijven iets slecht doen mogen we het niet meer over hebben als een ander bedrijf ook hetzelfde gaat doen? Als of men al niet jaren klaagt over Google en Facebook... ik vindt het niet grappig dat Microsoft nu ook steeds meer deze kant uit gaat.
Windows 10 is niet gratis. De upgrade vanuit een vorige licentie (waarvoor betaald is geweest) is gratis. Elke nieuwe computer vereist een nieuwe licentie (of je moest een Win10 retail hebben).
Maar tegelijkertijd zegt ms dat er geen nieuwe versie meer komt (wat dat ook mogen betekenen en lijkt me stug). Dat zou betekenen dat het oude Windows verdienmodel niet meer opgaat. Cq men gaat niet meer betalen voor Windows... Afgezien van een bedrijven die perse enterprise willen.

Of krijgen we straks betalen per jaar net zoals ze nu graag zien voor Office?

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 22 juli 2024 15:42]

Retail verkoop heeft nooit een groot deel van Microsoft's inkomsten uitgemaakt, het was gewoon hartstikke slim van MS om het zo te doen want ze score makkelijk zonder dat het hun veel kost. Uiteindelijk worden de meeste Windows licenties verkocht in combinatie met hardware, en daar verandert helemaal niks aan.
huh toch zijn er legio mensen die na de upgrade denken; Hij doet t weer prima hij kan nog wel een jaar of 2 mee! (en niet een nieuwe machine incl licentie gaan aanschaffen) dus ergens kost t toch wel geld hoor....
Ik zie niet in hoe het oude verdienmodel niet meer opgaat. Het overgrote deel van licenties op PCs zijn altijd al OEM licenties geweest gevolgd door Volume licenties.En laat dat net de twee verdienmodellen zijn die ongewijzigd zijn gebleven. Enkel de retail licenties zullen minder verkopen, maar die cijfers zaten al in de marge omdat retail door vele mensen als weinig interessant aanzien wordt.
Waarom zou het oude verdienmodel niet meer opgaan als er geen nieuwe versie meer komt? Microsofts inkomsten van Windows zijn altijd al gekomen vanuit OEMs en bedrijven. Upgrades, het enige middel dat door deze "WaaS" wordt beïnvloed, is nooit een bron van winst geweest voor Microsoft. OEMs betalen nog steeds, bedrijven ook.
Bij iedere nieuwe computer koop je steeds een nieuwe licentie, net zoals bij eerdere versies van Windows. Alleen om zoveel mogelijk mensen op Windows 10 over te zetten heeft MS tijdelijk een gratis upgrade van Win 7/8 naar 10 beschikbaar gesteld.
Tjah het is het nieuwe verdienmodel van Microsoft. Windows 10 is gratis, maar je wordt dan wel geacht vanalles prijs te geven.
Tegenwoordig is Windows 10 niet meer gratis. Ja, via een omweg nog even wel, maar het is maar de vraag hoe lang die optie open zal zijn.

Gebruik je die omweg niet, dan betaal je voor een retail editie van Windows 10 Home nu 135 euro en zelfs 279 (ruim het dubbele dus) voor Windows 10 Pro. Bron: nieuws: Windows 10-upgrade is eenvoudig gratis via toegankelijkheidspagina te... waarin ook de omweg uitgelegd wordt. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 15:42]

er zijn natuurlijk ook meer opties, zoals deze pagina laat zien. je kan voor ongeveer 32 euro een Pro OEM licentie kopen. dat is toch een tikkie goedkoper :P
Ik weet dat OEM goedkoper is, maar ook die is dus niet (meer) gratis. Daarnaast is de OEM wat beperkter (met activeren). Een OEM licentie koppelt zich aan 1 PC, waar je een retail versie meerdere keren kan activeren. Dus licentie-technisch gezien zit er wel degelijk verschil in beide licenties. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 15:42]

Ik vraag me eigenlijk af, als je windows 10 zou kopen, zit je dan ook in deze windows as a service vast, of is dit alleen voor de gratis versie?

Neem aan dat je met de betaalde versie wel een zo kan zijn dat ze voor 1 of andere update graag geld voor zouden willen zien.. En die alleen `gratis`is bij de gratis versie .
Naar mijn weten kan Cortana wel uitgeschakeld worden echter alleen niet als je met een Microsoft account ingelogd bent. Als je een lokaal account hebt waarbij locatie uitgeschakeld is dan weigert Cortana te werken dacht ik.

Edit: Ik refereer naar de toekomstige situatie, in mijn huidige situatie draai ik deze update al.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 22 juli 2024 15:42]

Dat is in der daad hoe het op dit moment werkt. Heb je het artikel gelezen? Daar staat nl. vrij duidelijk in dat dit uitzetten van Cortana niet meer mogelijk zal zijn. :|
Heb jij het artikel gelezen? Als je de taal op Nederlands laat staan, heb je geen Cortana. Hoef je ook niks uit te zetten
Dat is Cortana niet uitschakelen of verwijderen, dat is gebrekkige implementatie misbruiken. Zodra Nederlands wel ondersteund wordt werkt die truk ook niet meer.
Gewoon uitloggen dan werkt ie niet meer, staat ook in het artikel.
Cortana wordt dan een universal search. Cortana staat dus uit. Cortana werkt via een account en internet verbinding. Zonder account login geen Cortana.
Excuses ik vergat te melden dat ik in de slow ring zit en deze update al een flinke tijd heb. Misschien veranderen ze het dan alsnog met het uitrollen naar elke gebruiker.

Maar naar mijn weten vereist Cortana 2 dingen > Locatie en MS Account.
Lijkt mij vrij frappant als deze 2 dingen dan ook vereist worden, dan zullen zij een hoop gebruikers hier mee de kast op jagen nietwaar?

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 22 juli 2024 15:42]

Je kan wel degelijk Cortana uitschakelen als je met een MSA bent ingelogd. Je kan je namelijk gewoon uitloggen van Cortana.
Ja dat is waar natuurlijk, in de huidige situatie nog wel.
Onzin, ik heb Cortana nu ook gewoon uitgeschakeld en gebruik een Microsoft account.
Ja dat is waar natuurlijk, in de huidige situatie nog wel.
Register hack. ;)

Ik heb vanaf het begin cortana gewoon uitgeschakeled via een regsiter hack. Alle updates\upgrades hebben de hack zo overgenomen. Even zien of deze dat ook doet anders weer een register hack voor cortana uitzetten.
Ik draai de update al een tijdje (slow ring) bij mij weigert hij gewoon te werken omdat locatie bij mij uitstaat. Nu weet ik niet of ze dat nog gaan veranderen, zal als ik thuis ben even zoeken naar updates.

Anders is een dingetje in het register wijzigen ook geen probleem nee
Lokatie staat overigens bij mij ook uit.
Dan werkte ''zij'' in principe toch al niet?
Kan ook zijn dat door de register hack van Cortana de lokatie ook automatisch uitgeschakeld wordt. ;) Ik heb hier niets mee hoeven doen.
Ben het helemaal met je eens!

Het zou mij dan ook niks verbazen als (zeker nu) er een fysieke aan/uit schakelaar komt voor een ingebouwde microfoon in bijvoorbeeld een laptop. Er zijn al steeds meer camera's met een fysieke afscherming als het niet gebruikt wordt. Zou mij niks verbazen als zoiets ook komt voor microfoons.
Normaliter schakel ik de microfoon en webcam altijd uit via de BIOS. Helaas trakteert mijn Latitude 7370 mij dan op een felle witte keyboard-LED die aangeeft dat de microfoon is gedeactiveerd.

Is het niet genoeg om het microfoonvolume helemaal te minimaliseren ? Of kan Cortana je dan nog steeds "horen" ?
Lijkt mij niet fijn als Cortana non stop mee luistert.
Hoezo?
Cortana is het beste wat je kon gebeuren sinds Clippy de paparclip je bijstond met het opstellen van documenten!

/Sarcasme uit
Ik zie het meer zo; Je wilde niet naar W10 ivm de geegevens die MS verzamelde over je onder W10 dus bleef je bij 7 of 8.1. MS brengt een update uit zodat die gegevens onder 7 en 8.1. ook worden verzameld dus zucht je en doe je maar updaten naar 10. Daarna besluit MS om een grote update uit te brengen zodat alles wat je zegt ook nog door MS kan worden gebruikt.
Het beste aan deze update is Bash...en dat is niet van MS en Windows maar van Linux.
hoezo dat is niet van MS en Windows, zij hebben het toch mogelijk gemaakt? Allemaal geïmplementeerd, dus is het wel van hun in samenwerking met de linux-gemeenschap.

De rest is ook wel lichtjes overdreven :-).
Is er vermoedelijk al: https://www.ntlite.com
Ik weet niet of hij Cortana al aanpakt, maar ik ga het zeer zeker weer kopen.
Het is alleen jammer dat je zoiets moet aanschaffen. Maar het is zeker een oplossing.
Mac heeft geen Siri deze komt pas bij MacOS welke in september of oktober uit komt, ik draai geen beta versies op mijn systemen welke ik dagelijks gebruik.

Ik moet zeggen mis het totaal niet verder game ik op de ps4, er zijn wel paar spelletjes die ik speel Warcraft 3/C&C generals voorbeeld maar dat is gewoon op de Mac beschikbaar.

Maar ja als MacOS uit komt zal ik ook hier SIri uitschakelen :)
Ik zit zelf ook niet te wachten op een digitale assistent die constant meeluistert, die assistent mag meeluisteren wanneer ik het wil niet wanneer Microsoft het wil dus altijd.
Ik zie je hier al meerdere keren verkondigen dat je trots Apple gebruiker bent. Hoe dacht je dat Siri werkt?

Bovendien kun je actief luisteren gewoon uitzetten. Dan moet je op Cortana klikken voordat je een commando kan geven.
update is nu beschikbaar https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

https://postimg.org/image/b61fq8487/

[Reactie gewijzigd door -Z- op 22 juli 2024 15:42]

Voor diegene die eigenwijs zijn en toch grafische programma's via Bash wil draaien: http://www.howtogeek.com/...m-windows-10s-bash-shell/ :)
Ow en de complete Ubuntu GUI: http://www.zdnet.com/arti...tu-desktop-on-windows-10/

[Reactie gewijzigd door ShellGhost op 22 juli 2024 15:42]

Hoe verschilt deze bash eigenlijk van de Cygwin implementatie?
Apt? En official support? Veel meer kan ik niet verzinnen. Daarbij misschien dat een linux binary gewoon werkt? En volgens mij bij cygwin is het toch echt een aparte build?
Cygwin = gecompileerd voor Windows
Dit = meer een soort omgekeerd WINE (Linux-programma's op Windows in plaats van Windows-programma's op Linux)
De grafische Ubuntu-interface draaien is er dus niet bij.
Officieel gezien misschien niet, maar het is wel degelijk mogelijk; nieuws: Unity Desktop draait native op Windows 10, jammer dat de reviewer dit gemist heeft.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 15:42]

Leuk overzichtje van wat er allemaal veranderd na deze update, en da's niet weinig: http://changewindows.org/build/14393/desktop
Mijn ervaring is dat dit soort 'grote' updates alleen maar irritant zijn, voor mij persoonlijk dan.

A: het duurt heel lang om te installeren.
B: na de installatie moet ik bepaalde drivers weer terugzetten omdat Windows heeft besloten dat andere drivers beter zijn, terwijl dat niet zo is.
C: ik moet alle settings weer langslopen omdat Windows heeft besloten sommige settings die ik expliciet had ingesteld weer terug te wijzigen, of omdat er nieuwe settings zijn die ik zeker wil uitschakelen.
D: er is ineens iets van 30GB opslag minder beschikbaar op mijn SSD, die ik met de disk cleanup tool weer moet gaan claimen.

Gisteravond toch even een uurtje of 2 aan verspild, waar ik helemaal geen zin in had. En ja, ik snap dat een OS soms vernieuwd wordt en dat je daar af en toe wat tijd en moeite in moet stoppen... maar er zit werkelijk niet 1 wijziging in waar ik iets mee kan of doe. En ja, ik snap dat er andere gebruikers zijn die wel blij zijn met de wijzigingen. Maar dit is mijn persoonlijke ervaring.
Heb zojuist Windows Update gedraaid maar zie nog geen Windows 10 Anniversary Update... Iemand een handmatige download link?

[Reactie gewijzigd door cyspoz op 22 juli 2024 15:42]

Dat is pas om 1900H vandaag :)
En dan nog vindt de uitrol in fasen plaats. Enerzijds om de systemen niet over te belasten, anderzijds om fouten vroegtijdig op te sporen.

Eerst komen de Surface-tabets aan de beurt, daarna andere apparaten die native met Windows 10 zijn geleverd. Vervolgens komen de overige apparaten.
Initially, the Windows 10 Anniversary Update will arrive for Surface devices, then to devices that originally came with Windows 10, and then the update will reach everyone else.
Edit:
Omdat ik bovenstaand bericht op de mobiel had getikt had ik de bronvermelding niet bij de hand. Dank voor de aanvulling, witterholt :).


Op dezelfde site worden ook trucs genoemd om de update eerst te laten starten.

The Windows 10 Anniversary Update is available starting August 2nd, and here we tell you how to get it. .

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 22 juli 2024 15:42]

Bron: http://www.windowscentral...=navigation&utm_source=wp

[Reactie gewijzigd door witterholt op 22 juli 2024 15:42]

Hij kwam bij mij iets na zeven uur anders al binnen hoor via Windows Update. Ik heb in het instellingen-menu gewoon naar updates gezocht, en hij vond de upgrade. Ik draai gewoon maar een Windows 10 desktop-PC, echt geen surface tablet. Inmiddels draai ik dus al enkele uren de Anniversary Update.

Tuurlijk, niet iedereen zal de update op deze manier meteen de eerste dag verkrijgen. Maar het is complete onzin dat eerst alle Surface tablets aan de beurt zijn en de rest moet wachten.
Ik ben hem aan het binnenhalen op SP3
Hoe ga ik deze update verkrijgen en hoe ga ik em upgraden?
De update komt via Windows Update binnenrollen een deze dagen. MS gaat het in groepjes uitrollen dus het kan even duren voordat je de update binnen hebt.
Ik heb gezocht via Windows update maar hier ziet hij hem nog niet.
Updates beginnen doorgaans pas om 19u00 uit te rollen voor de Benelux. Nu is dit met builds niet altijd het geval geweest, dus het kan vroeger of later zijn, maar het is doorgaans wel de norm. Daarna is het nog steeds niet zeker dat je de update direct krijgt:

- De update wordt geleidelijk aan uitgerold, niet iedereen krijgt hem direct te zien.
- Als je nog maar 30 dagen hebt geüpgraded naar Windows 10 wordt de update nog niet aangeboden om je de 30 dagen test periode te geven om eventueel terug te kunnen naar je vorige OS.
- Natuurlijk krijgen mensen om de Current Branch for Business de update ook nog niet direct.
Volgens mij begint vanavond de update pas uit te rollen. Dus misschien vanavond, maar het kan ook pas donderdag zijn ofzo.
Binnenrollen nog wel. Ik ga mijn kegels alvast klaar zetten. :P
Via Windows Update en Windows Update regelt alles voor je, je moet gewoon een keer opnieuw opstarten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.