Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ubuntu en iTunes komen naar de Windows Store

Door , 168 reacties

Ubuntu verschijnt in de Windows Store en ook Fedora en Suse komen naar de winkel van Microsoft. Ontwikkelaars kunnen de distro's zo downloaden voor gebruik met het Windows Subsystem for Linux. Apple brengt iTunes naar de Windows Store.

Microsoft en Canonical werken al langer samen en hebben bij de Anniversary Update van Windows 10 vorig jaar, de functionaliteit 'Bash op Ubuntu op Windows' mogelijk gemaakt. Dit draait op het Windows Subsysteem voor Linux. Microsoft werkt eraan om ook Suse en Fedora naar die gevirtualiseerde omgeving te brengen, zodat ontwikkelaars hun Linux- en Windows-tools naast elkaar kunnen draaien. Als die distro's arriveren op Windows 10, kunnen ze ook via de Windows Store binnengehaald worden.

Daarnaast kondigde Microsoft aan dat Apple iTunes via de Windows Store gaat distribueren. Details over de release gaf Microsoft noch Apple, maar de Universal Windows Platform-app zou dezelfde functionaliteit krijgen als de bestaande iTunes-software voor Windows en volledige iPhone-ondersteuning bieden.

Microsoft is er op gebrand meer applicaties naar zijn Windows Store te brengen. Het bedrijf heeft begin mei een versie van zijn OS aangekondigd, Windows 10 S, die alleen de installatie van apps uit de Windows Store accepteert.

Reacties (168)

Wijzig sortering
Het zijn *geen* virtuele machines!

https://msdn.microsoft.com/en-us/commandline/wsl/about

"Bash on Windows provides developers with a familiar Bash shell and Linux environment in which you can run most Linux command-line tools, directly on Windows, UNMODIFIED, without needing an entire Linux virtual machine!"

Het is effectief een aanpassing van de windows kernel door de linux/posix api's te implementeren.

[Reactie gewijzigd door masterpoi op 11 mei 2017 20:26]

Ik erger me altijd kapot aan nieuwsartikelen die het WSL een virtual machine noemen. Een virtual machine is relatief simpel te realiseren op de meeste besturingssystemen. Gewoon de hardware nadoen en hier en daar wat trucjes uitvoeren om de nepmachine sneller te laten draaien.

Dit is hier niet het geval. Dit zijn GNU/Linux tools die op exact dezelfde kernel draaien als je Microsoft Word en je Internet Explorer. Er zitten een volledige extra interfaces ingebouwd in de kernel en indien nodig kunnen er meer worden ingebouwd!

De Windows kernel is hier ontzettend flexibel in en dat terwijl de grondslag van het ontwerp nog uit de tijd van NT3 komt. Destijds werd het gedaan om naast Win32 ook Win16 en OS/2 compatibility in te bouwen, maar van NT 3.1 t/m Windows 2000 zat er al een POSIX 1 compatible subsysteem ingebouwd! Echter zat hier geen sh shell in dus kon je er weinig mee.

Het zou veel technieuwswebsites sieren om zich hier in te verdiepen. Het is tenslotte een lastig technisch vraagstuk dat Microsoft behoorlijk goed heeft aangepakt.
Ze hebben eigenlijk een soort GLIBC gebouwd voor de NT kernel.
Probleem is alleen dat sommige dingen fundamenteel anders werken in de NT en Linux kernel, waar sommige applicaties (helaas) wel van uit gaan.

Zo zal alles wat in userland blijft (zoals de dev toolchains waar MS zich op richt) wel werken, maar voor tools die access tot de hardware nodig hebben (bijv. tcpdump) zal dit voorlopig nog wel even een probleem blijven.
Volgens mij is het niet echt een eigen versie van glibc: het is een implementatie van (veel van de) Linux syscalls. Zolang de syscalls werken werkt theoretisch ieder User mode programma aangezien glibc en dergelijke hier weer gebruik van maken.

Natuurlijk mis je de quirks en implementatiedetails die een echte Linux kernel heeft en nog steeds zijn niet alle syscalls ondersteund, maar het gaat hard.

Wel zo natuurlijk alles dat kernel support nodig heeft mislukken (je kunt geen ko's inladen) en ik verwacht zelf niet dat je ooit dingen als qemu/monitor mode/raw disk writes vanuit het Linux subsystem kan gebruiken.

Maar zoals het nu staat kunnen mensen de native Linux versies van nginx/apache/php/mysql installeren met een enkel commando en iedere tutorial online volgens voor de configuratie en dat is voor veel mensen al veel meer dan ze vroeger hadden kunnen dromen.
Nu hebben ze het netwerk gedeelte nu net aan gepakt (deels dan), veel netwerk tools doen het nu. Ik weet niet of het ook al voor tcpdump geldt, anders kun je altijd tcpdump.exe of iets dergelijk gebruiken om dezelfde output te krijgen, daar ze de interop een stuk beter hebben gemaakt.
Net zoals vroeger iedereen WINE (Wine Is Not an Emulator) een emulator noemde. WINE doet volgens mij het omgekeerde; zet Windows instructies om naar POSIX.
Als ik het mij goed herinner (moet wat oude boeken onder het stof vandaan halen :-)) zat er in de Windows NT Resource Kit een shell voor het POSIX subsysteem.
Het POSIX subsysteem was meer een 'proof of concept' naast de OS/2 (v1.x) en Win32 subsystemen.

Win16 was trouwens geen apart subsysteem, maar een apart proces op Win32 (WoW - Windows on Windows).
Ik baseer me op Wikipedia hier, dat aangeeft dat Windows origineel POSIX compatibility had vanwege Amerikaanse regelgeving. Technisch gezien moesten ze POSIX ondersteunen om voor bepaalde sectors verkocht te mogen worden. Die releases bevatten eigenlijk niks (geen ls, geen sh).

Ik twijfelde ook over Win16 om eerlijk te zijn aangezien ik dacht dat Win16 een soortgelijk systeem gebruikte als WoW64 maar dan met meer backwards compatibility. Ik zal Wikipedia hier wel verkeerd gelezen hebben of Wikipedia heeft niet zo'n betrouwbare bron als jij 😀

De eerste versie waar ik mee geëxperimenteerd heb was het Subsystem for Unix based applications op Windows Vista (of was het 7?), daar zat zeker een shell in. Volgens mij heeft het wel een paar jaar geduurd voordatbze daarmee begonnen en de support voor standaard tools was ontzettend matig.
Ls zit ook in powershell moest je dat nog niet weten
Reverse WINE :)

https://www.winehq.org/

[Reactie gewijzigd door 2green op 11 mei 2017 20:30]

offtopic:
Ik heb zelf al wel Wine op mijn Windows Subsystem for Linux gedraaid. Compleet nutteloos maar dat houdt me niet tegen :)

Nou nog wachten tot WSL+Wine goed overweg kan gaan met 32bit/16bit executables. Dan heeft Windows ineens dezelfde backwards compatibility als Wine heeft en dat kan heel goed uitpakken voor het gebruiken veel oude programma's en het spelen van oude games!
Lol, ik weet nou niet of ik je moet uitlachen voor je nerd actie of respect moet hebben voor je oplossing om software voor verouderde windows versie te kunnen draaien.

Wel weer een echte tweakers oplossing ;)
Kan je dan niet beter win98 (of versie maar keuze) draaien in een vm?
Jazeker, maar daar ging het niet om. Het was meer: 'omdat het kan'
Tuurlijk kan dat! But where's the fun on that? :)
Er bestond vroeger ook een WINE on Windows
http://www.kegel.com/wine/wow.html
Lijkt helaas niet meer ontwikkeld te worden. Mogelijk werkt het compileren nog wel, maar daar heb ik geen verstand van.

Ik heb er ook naar zitten kijken voor oude 16/32 bit software, toen ik las dat de WinXP VM van Windows 7 niet meer in Win10 zat na de upgrade.
En je kan WINE mogelijk ook als Sandbox-systeem gebruiken.

Ben overigens benieuwd of nu met Microsoft Windows x86 op ARM heeft bewezen als voorbeeld, ze ook WINE voor ARM kunnen verbeteren/versnellen.

[Reactie gewijzigd door mbb op 12 mei 2017 12:48]

Wel een stuk makkelijker te realiseren toch.
Voor de eindgebruiker of voor de ontwikkelaars hiervan?
Ontwikkelen van Wine is een stuk lastiger, omdat er geen source code beschikbaar is. Je moet het maar doen met API calls en vage documentation, voor de rest mag je het zelf uitzoeken. :P

En Microsoft heeft natuurlijk veel meer geld voor ontwikkelaars.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 11 mei 2017 22:37]

Ah voor de ontwikkelaars dus.

Vermoed dat ms graag de ontwikkelaars op windows wil houden en mede daarvoor dit toelaat.
Het begrip virtualisatie is zeer ruim. De manier waarop dit werkt in W10 doet mij bijv. denken aan Virtuozzo (en OpenVZ), een oplossing die zichzelf wel durft omschrijven als virtualisatie omdat je een volwaardige virtuele omgeving kunt draaien binnen een reeds draaiende linux distributie waarbij de virtuele en host distributie verschillend kunnen zijn.
En als je het letterlijk neemt draait heel Windows virtueel op de NT kernel. Maar het linux subsystem draait net zo native als het win32 system. Er is wat dat betreft, niets virtueels aan.
Maar gezien het geen echte Linux machine is (want niet alles bestaat), maar een virtuele Linux machine is het een ... VM
VM is een breed begrip. Java draait in een virtual machine. JavaScript draait in een virtual machine. Je Super Mario World ROM op je PC draait in een virtual machine.
het is niet echt een vm, als ik het goed begrijp heeft wsl geen linux kernel maar draait op dezelfde kernel als windows, ipv een vm wat een geheel eigen omgeving is

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 12 mei 2017 07:53]

without needing an entire Linux virtual machine!
without needing an ENTIRE Linux virtual machine!

Edit: Voor de duidelijkheid. Ik merk hier enkel op dat ze het woord "entire" gebruikt hebben. En dat als helemaal niets van virtualisatie werd toegepast ze geschreven hadden: "...without needing a Linux virtual machine!".

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 11 mei 2017 22:53]

Dat wil niet zeggen dat ze een halve vm gebruiken, kan ook gewoon native zijn.
Dat is nog eens creatief lezen. Entire hier zecht iets over de grote van een Linux VM, niet dat er slechts enkele componenten van een Linux VM gebruikt worden.
Dat is nog eens creatief lezen. Entire hier zecht iets over de grote van een Linux VM, niet dat er slechts enkele componenten van een Linux VM gebruikt worden.
Over creatief lezen gesproken. Ik leg enkel de nadruk dat het woord "entire". Ik geef daar niet mee aan op welke manier, zoals jij dat interpreteert.

Ik heb namelijk niet voldoende verstand van dit soort zaken om te weten, of denken te weten, op welke manier ze dit doen. Ik merk enkel op dat ze het woord "entire" gebruikt hebben. Wat voor mij aanduidt dat ze in ieder geval wel íets van virtualisatie toepassen. (Anders hadden ze geschreven: "...without needing a Linux virtual machine!")
Maar of dat met "de grote" te maken heeft, of met de hoeveelheid componenten, dat zou ik niet weten. Dus dat jij uit mijn citaat haalt dat ik een bepaalde methode bedoel, dàt is pas creatief lezen.

Edit: Toevoeging quote

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 11 mei 2017 22:55]

Als ik zeg dat je product x ook om de hoek kunt halen zonder een hele treinreis van 2 uur betekent dat niet dat ik de trein naar om de hoek neem. :P
Het is geen volledige Ubuntu, Fedora of Suse. Er is alleen de command prompt ddoor de Windows kernel die Linux ELF64 binaries aanroept. Er is ook geen grafische omgeving.

Leuk voor voor developers, verder niet. Het is niet zo dat Microsoft nu Windows aan het verbouwen is tot een Linux distributie :)
Een GUI kan wel hoor: https://www.youtube.com/watch?v=gkC_HFPr5kE

Verder was het MS natuurlijk om developers te doen, zij zien ook wel dat macOS veel developers inpikt die graag met gulp en andere node.js tools werken. Dus missie geslaagd voor MS.
Dat zijn eigen brouwsels en niet de bedoeling van deze actie. Het gaat hier puur om cross platform ontwikkelen.

Nu veel developers Windows compleet negeren (in vergelijking nauwelijks apps beschikbaar) is dit een slimme poging van Microsoft om toch gemakkelijker content proberen te krijgen.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 12 mei 2017 07:55]

Wel gaaf om te zien!

Node.js en node.js tools als gulp werken trouwens ook prima op windows.
Het zit nog steeds vol bugs helaas.
Heb je enig onderbouwing voor die stelling of is het weer de onderbuik die spreekt? Ik zie namelijk wel degelijk voortgang; in de eerste versie van Bash on Windows werkte fs watcher niet goed, en kon je geen windows applicaties openen vanuit Bash, in de meest recente versies zijn die twee dingen gefixed. Ik zie dus wel degelijk vooruitgang. Het enige was ik laatst nog tegen aan liep is dat PhantomJS niet werkt nog.
Precies, ik snap zelf de meerwaarde niet (behalve als PR-stunt) het is vooral leuk om te zien hoe flexibel gnu/gpl is maar omgekeerd blijft het armoe troef. (toch heeft microsoft het wel weer goed weten te spinnen)

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 12 mei 2017 01:22]

Voor (web) developers is dit extreem handig. Er zijn enorm veel development tools die in Linux draaien. En die kun je nu native in Windows uitvoeren. Linux subsystem for Windows staat ook niet voor niks onder de development tools in Windows: een 'normale' windows gebruiker zal het niet snel nodig hebben (maar voor een tweaker is het dan wel weer erg cool)
Maar dan zag jij ook al de meerwaarden van Cygwin en dergelijke niet, dus dan ben je toch niet de doelgroep. En dan kun je je af vragen of het erg is dat het je niets lijkt.
Het bestaan van Cygwin is juist mede waarom ik de meerwaarde niet zie, ik zie juist meerwaarde in een omgekeerd product (maar daar zul je microsoft geen energie in zien steken).
Nouja cygwin is anders niet echt een pretje, WSL is veel meer compatible dan Cygwin.
Je kan gewoon net xming je Windows desktop een display server maken, en vervolgens met export display grafische applicaties draaien.
Het subsystem voor Linux vertaalt Linux system kernel calls direct naar Windows kernel calls, waardoor ELF binaries direct op de NT kernel kunnen draaien.

De binaries draaien dus native op Windows.

Dit is hartstikke handig voor ontwikkelaars. Wat in de store komt, zijn de userlands van Ubuntu, Fedora en Suse. De directory structuur, binaries (zoals apt of yum), etc.

Stel ik wil een Python script schrijven voor mijn Linux server dat rsync aanstuurt, om backups te maken, dan kan ik dit nu volledig op Windows ontwikkelen en testen, voordat ik het op mijn server draai :)
Mooi dan kan ik eens Linux testen en niet de Bash op Ubuntu
Linux is nu net wat je niet krijgt. Je krijgt alleen het GNU userland.
in principe heeft hij gelijk, linux is de kernel en niet alles wat daarboven draait.
maar inderdaad, iedereen ziet het anders, dus als dragunov wsl ziet als linux, dan is dat wat hij krijgt.
Mooi dan kan ik eens Linux testen en niet de Bash op Ubuntu
Ehh, ik weet niet of je het weet, maar er bestaat ook zoiets als Virtualbox, Hyper-V en VmWare Player. Alle 3 zijn gratis te downloaden en bijna alle linux disotro's zijn ook gratis. Of je installeert Ubuntu, OpenSuse of Fedora rechtstreeks op je machine.

Bash for Windows is een minimalistische terminal, meer voor beginners imo.
Beginners? Het is juist ideaal om mee te developen als je bijv. node.js/gulp/etc nodig hebt.
Ik vindt het juist fijn om hetzelfde OS te draaien als je target server, leer je daar ook meer mee omgaan.
Klopt als je het hebt over php/python etc maar bundlen/builden/compilen/transpilen van CSS/JS doe je toch niet op de server, dus daar is Bash on Windows erg goed voor geschikt.
Op de server draai ik een uitgeklede (zonder desktop environment) versie.

Op mijn PC een met desktop environment.

Ik gebruik nodejs, typescript en aurelia.

Als ik iets build op mijn PC (met zelfde OS) werkt het eigenlijk altijd zoals op de server. Als je op Windows iets ontwikkeld, werkt het niet altijd het zelfde, bijvoorbeeld padnamen en bestanden aanpassen/kopieren.

(Is het zo raar dat ik de code op de server zelf build? Nadat ik het lokaal test?)

Daarnaast leer je beter je omgeving kennen.
Als je dus Bash on Windows gebruikt, dan gebruik je momenteel Ubuntu 16.04. In mijn geval draait er op onze servers Ubuntu Server 14.04 en dat werkt eigenlijk altijd goed, geen issues met padnamen of andere incompatibiliteit.

En of je de code op de server build moet je natuurlijk zelf weten, persoonlijk vind ik het link om dingen als node/gulp/etc op de server te installeren; als dat niet nodig is doe ik het liever niet en installeer ik alleen het broodnodige op de server.
Ben ik het met je eens, enkel het hoognodige op een server en meer niet. Sommige rollen kun je samenvoegen maar als een server dient als Domein controller zoals het bij windows heet dan zet je daar liever geen exchange/andere internet services op. Ik weet ook dat sommige services niet mogelijk zijn om op ene DC te installeren.

Als zo'n server in test staat is het natuurlijk even anders, dan kun je best eens iets bij elkaar stoppen om te zien of het werkt. Maar als je in test zit is het ook geen moeite even een tweede server op te zetten.

Vind het leuk dat Microsoft dit mogelijk maakt en ergens konden we dit zien aankomen. Begonnen met Bash on Windows en nu dit.
Ben lang Apple en Linux fan geweest maar windows 10 is een heerlijk OS en hoe ze nu bezig zijn dat uit te bouwen hebben ze me enthousiast gemaakt. Meer dan Apple heeft gedaan de afgelopen jaren.
Ideaal is een groot woord. Er zitten behoorlijk wat haken en ogen aan.
met live cd's (of USB sticks) hoef je ze zelf helemaal niet eens te installeren :9
Komt op hetzelfde neer. Bash op Ubuntu is gewoon een Ubuntu container net zoals je deze uit de store zal halen. Blijft gebruik maken van hetzelfde subsysteem.
Maar wanneer krijgen we een beter subsysteem voor Linux. Ik kan op dit moment nog altijd geen netwerk shares benaderen bijvoorbeeld, iets wat toch echt een gemis is.
apt-get install smbclient
^ dat, of je mount een share in windows en gaat ergens in /mnt kijken. Werkt volgens mij ook.

[Reactie gewijzigd door RobIII op 11 mei 2017 22:50]

Dat helaas niet, tenminste niet netwerk mapped drives. die staan er bij mij niet tussen. Maar het is schijnbaar een WIP.
Dat is een optie, een relatief vergelijkbaar programma is cifs-utils, moet je nog wel zelf de mount aanmaken in /etc/fstab!

Zie: https://wiki.ubuntu.com/MountWindowsSharesPermanently
Ik heb een linux server die op Mac (finder) en Windows (Explorer) zichtbaar is en te bereiken is.

Ook kan ik vanuit Windows (putty) en mac (terminal) ssh'en.

VNC tussen allen.

Filesystems zijn nog wel wat "meh" maar op linux kun je hfs+, fat en ntfs ook wel redelijk (soms enkel read only) werkend krijgen als je van alles installeert ;p

Heb eigenlijk niet echt vanuit linux naar een anders iets proberen te connecten, maar daar zullen inderdaad legio van installatiemogelijkheden zijn.
Putty kan je wegdoen als je Ubuntu on Windows draait. Daar zit SSH namelijk gewoon in
Ja inderdaad, heb nu een exe die voorziet voor netcat (als je die aan omgevingsvariabelen toevoegd, werkt het ongeveer hetzelfde). Maar dat is niet te doen voor elk individueel commando (handmatig downloaden en hopen dat het werkt), ik ga er eens naar kijken.
Zou wel mooie toevoeging zijn. Zal mij benieuwen of Itunes dan op phone/mobile te gebruiken is... Betreffende linux vind ik dit een erg mooie stap van MS. Op dat gebied hebben ze wel een mooie transformatie als bedrijf gemaakt betreffende linux.
Als het een port van de desktopapp is dan niet, als het een volledig nieuwe UWP app wordt, dan zou het heel goed kunnen...
Volgens het artikel wordt het een UWP app, dus dan zou de mogelijkheid inderdaad kunnen bestaan.
volgens mij wordt een x86 applicatie ook als uwp gezien als deze in de store komt, dus het ligt eraan wat tweakers bedoeld met uwp. ook lees ik nergens dat microsoft het over een uwp had.
UWP is een app die zowel op Mobile, Desktop, Xbox One en tablets kan draaien met minimale aanpassingen (is de bedoeling in ieder geval).

Een x86 applicatie in de Store is in Win32 applicatie, en dat blijft die ook zolang de developer dat laat. Dat is dus geen UWP. Deze applicatie draait niet op ARM processors en dus ook niet op Mobile.

Als gewoon de huidige iTunes (Win32) in de Windows Store wordt gezet, is het dus ook geen UWP app.
dat klopt, maar het artikel heeft het over uwp, maar verder kan ik dat nergens vinden, ik denk zelf dat het inderdaad gewoon de win32 applicatie wordt
Ik ben het ook nog niet tegengekomen dat het een UWP is (volgens mij heeft Microsoft of Apple daar ook nog niets over bekend gemaakt), dus waarschijnlijk is het een fout in het artikel.
Hoezo zou je je iPhone op je win mobile willen beheren :?
Itunes music library afspelen op je win mobile?

Daarnaast, met continuum is er een kleine niche die een windows mobile phone ook voor desktopzaken gebruikt. Die hebben hier baat bij :)
er is toch ook apple music? of kan dat geen eigen mp3 afspelen uit bijv. je itunes library
Ja, dat zou Windows Mobile er helemaal bovenop helpen...
Nu hopen op iTunes voor de xbox one
Ja en niet tig services installeert. Waarom dat nodig is is mij een compleet raadsel. Er is geen enkel ander programma die zoveel nonsens installeert als iTunes.
Windows zelf installeert ook verl nonsens dat je niet nodig hebt 😂
Windows is ook geen programma, maar een besturingssysteem
Windows.. Das toch een app in de Store?? :P
Dat lijkt me niet, dat zou een reden wegnemen voor mensen om een apple computer te kopen. daarop draaide het een stukkie soepeler, iig een paar jaar geleden
Nog steeds. iTunes op Mac is prima, ik heb daarom ook nooit begrepen waarom ze dat zo verslonzen op windows.
De installatie zal in ieder geval beter verlopen. Niet meer 5 administratorschermpjes, wat nu alleen iTunes voor elkaar krijgt.
Zou dat marketing zijn? Om te laten zien hoe stom windows is? Aldus apple dan iig..
Wat raar is want op mijn Macbook pro, natuurlijk is dat native etc, geen problemen met iTunes. Vind het daar nog best een leuk progamma op ook!

Op Windows is dat een ander verhaal ja. Gebruik daar inmiddels de nieuwe music player en die werkt ook goed :) Stabiel en layout is ook in orde. Al gebruik ik het meest spotify :)
Ik vind het heel bizar dat Apple iTunes naar de Windows Store brengt. Het ontbreken van apps zoals iTunes is voor veel consumenten juist een reden om niet te kiezen voor Windows S. Ik vraag me af waarom Apple hier dan toch aan meewerkt?
Microsoft heeft ook veel apps uitgebracht in hun App Store. Ik denk dat Apple en Microsoft een relatief goede verstandshouding heeft. Dat is best knap. Google bijvoorbeeld vertikte het om hun apps naar de Windows Store te brengen.
Precies en diezelfde starre ietwat arrogante houding heeft Microsoft zichzelf jarenlang ook aangemeten. Uiteindelijk heeft dat Microsoft geen goed gedaan en lijken ze zich nu heel anders te gedragen. Google lijkt nu hetzelfde gedrag te vertonen als Microsoft jaren geleden ook deed.
Samenwerken> grotere markt voor je producten. Nu denk ik niet dat Apple hun 'Office' producten in de windows store gaan zetten. Al zou dat ook ene mooie keuze zijn. Veel mensen gebruiken inmiddels niet perse één OS maar meerdere en dan kun je prima switchen.

Persoonlijk hoop ik dat Literature & Latte hun schrijf programma Scrivener in de Windows Store gaan zetten. Dat zou mij ook vrolijk maken.
Nu nog iTunes en Microsoft Office 365 voor Linux.
Maar wel een mooie ontwikkeling.

(Waarom levert de reactie hieronder +1 op?)

[Reactie gewijzigd door Dtsonline op 12 mei 2017 17:24]

Vooral office voor linux, dan gaat er serieus een vlag uit!
Hmm vim of nano (of "cat <") is toch genoeg texteditor? :p
Vooral Nano :Y) Heb mijn vriendin eens gevraagd of ze Vim wilde afsluiten. Duurde even maar ze kreeg het voor elkaar door gewoon even te lezen xD
Vind het ook altijd leuk als nieuwe mensen een Linux gebruiken en klagen als ze hun password moeten invoeren dat ze niks zien :)

Maar Office voor Linux zou inderdaad een mooie stap zijn want de alternatieven daar zijn gewoon niet zo goed als Word/excell etc. Voor gewone bestandje typen ja, maar als je wat dieper gaat.. Ook is de spellingscontrole een stuk beter in Word dan andere die ik heb geprobeerd.
Ah kijk, de eerste nuttige toepassingen komen eindelijk naar de Windows Store :)
Beetje laat, alle apps haken af . NU.NL, ANWB file info,enzovoorts, alleen NOS draait nog, ben er geloof ik wel klaar mee.( Nee,ik WIL niet terug naar android!!) maar als Win mobile mij in de steek laat,kan ik niet anders).
YouTube moet überhaupt nog komen, talloze voorbeelden helaas. Maar ja. Ik heb privé een iPhone, zakelijk een Android en zakelijk voor stand-by diensten een Windows Phone dus vergelijkingsmateriaal genoeg om me op te baseren :)

Terug on topic: bash/Ubuntu werkt super op Windows