Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Canonical brengt Ubuntu uit in Windows Store

Door , 103 reacties

Canonical heeft Ubuntu in de Windows Store gezet, zodat Insiders van Windows 10 de distro kunnen downloaden en installeren vanuit Microsofts appwinkel. Het gaat om een versie die gericht is op het gebruik van Bash binnen Windows 10.

Het gaat om Ubuntu 16.04 LTS, blijkt uit de listing op de site van Microsoft. Ubuntu in Windows 10 is geen volledige desktopomgeving als een standalone-installatie. Gebruikers kunnen binnen Ubuntu de commandline-interface gebruiken om onder meer Bash en SSH te gebruiken binnen Windows 10.

Om Ubuntu aan de praat te krijgen, moeten gebruikers wel binnen het oude Control Panel in het submenu Turn Windows Features On or Off de optie selecteren om het Windows Subsystem for Linux te gebruiken, waarna Ubuntu na een reboot zal werken. Daarvoor is wel lidmaatschap van het Insiders-programma vereist.

Microsoft en Canonical werken al langer samen en hebben bij de Anniversary Update van Windows 10 vorig jaar, de functionaliteit 'Bash op Ubuntu op Windows' mogelijk gemaakt. Dit draait op het Windows Subsysteem voor Linux. Microsoft werkt eraan om ook Suse en Fedora naar die gevirtualiseerde omgeving te brengen, zodat ontwikkelaars hun Linux- en Windows-tools naast elkaar kunnen draaien.

Reacties (103)

Wijzig sortering
Het verhaal laat een stukje eruit. Je moet de laatste Insiders build hebben (16190). Op de laatste regulier versie (Creators Update) kan de app niet ge´nstalleerd worden en is Windows Subsystem for Linux nog een beta versie.
Thanks! Misschien is het ook wel makkelijk om te weten hoe het update in zijn werking gaat:
- Zoek naar Ubuntu in de Store
- Klik op "Join now"
- Klik op "Aan de slag" en log in
- Onderaan de pagina staat "Aan de slag" daarna klik op "WINDOWS 10 INSIDER PREVIEW"
- Klik vervolgens op "Hulpprogramma nu downloaden"

Veel succes!

[Reactie gewijzigd door xgiovanni op 11 juli 2017 09:12]

Mmm, maar eens kijken of er tzt ook een oplossing buiten de store om komt. Heb die handel verwijderd, met alle Xbox, Cortana (niet helemaal, dan gaat je explorer stuk) en andere Addware, op de machine waar ik dit zou willen gebruiken.

Maarja, kwestie van tijd natuurlijk voor dat het elders beschikbaar is. Goed te horen dat het subsystem nu uit de Beta is!
Ik heb al "Bash on Ubuntu on Windows" sinds de Anniversary Update, het enige nieuws is dat het straks ook via de app store kan. Dit is hoe het kan zonder app store:
  • Zet "Developer mode" aan, via Settings > Update & Security > For Developers > Developer Mode
  • Ga naar "Turn Windows features on or off", en selecteer "Windows Subsystem for Linux".
  • Start je computer opnieuw op
  • Open start en open dan "Bash". De eerste keer wordt er van alles ge´nstalleerd, daarna werkt het gewoon als (bijna) elke andere Bash-shell.
bron: http://www.omgubuntu.co.u...ows-10-anniversary-update

[Reactie gewijzigd door dwilmer op 11 juli 2017 09:43]

Bedankt voor het aanvullen. Ben er zelf ook niet z'n fan van, maar ik kon niet wachten om het eens uit te proberen. Ik hoop namelijk dat het ook werkt met OpenCV.
Dank, heb dat even verduidelijkt in het stuk.
De versie van openSUSE
https://www.microsoft.com...suse-leap-42/9njvjts82tjx

En voor biede geld dat je minimaal Windows 10 versie 16190.0 moet hebben.

[Reactie gewijzigd door Arjanjnl op 11 juli 2017 07:46]

Ben zelf niet zo thuis in Linux, maar dit is een goede stap vooruit?
Of zie ik dit verkeerd?
Ben eigenlijk wel benieuwd waar het allemaal voor te gebruiken is, is het alleen echt een basic commandline of kan je "alles" wat je ook vanuit de commandline in Linux zou moeten kunnen?

Toch wekt Linux steeds meer mijn interesse om eens wat mee te gaan doen.
Dit is vooral gericht op server admins en developers.

Dat zijn mensen die veel bash shell scripts en ssh gebruiken voor repeterende taken zoals remote beheer en versionen, testen en compileren van software.

Ze kunnen dit nu native onder Windows doen. Voorheen moest je een 3rd party tool een ssh sessie opzetten (bijv. WinCRT of putty) naar een remote server of je was toewezen op cygwin, wat ook een drama was.
Cygwin is voor mij geen drama maar absoluut een uitkomst. Ik gebruik het al jaren voor allerlei verschillende toepassingen en heb er eigenlijk nooit problemen mee. Kunt u uitleggen waarom u het zo'n drama vind?

Ik heb vorige week Ubuntu for Windows aangezet en een beetje uitgeprobeerd maar loop tegen meer problemen aan dan met Cygwin (allereerst dat ik niet global node_modules kan installeren, wat op Cygwin zonder problemen verloopt)
Mocht je vaak Cygwin gebruiken, kijk dan ook eens naar Babun: Cygwin met direct de meeste gebruikte tools aan boord. http://babun.github.io/
Eens, ik gebruik ook al jaren Cygwin (vooral voor SSH, IRC (weechat), GIT, wat scripting) en daar heb ik echt bijna 0 issues mee. Een erg fijn product!
Werkt inderdaad erg fijn. Draai op mijn SP4 dualboot en doe best veel op mijn Ubuntu omgeving, maar als de bash omgeving op Windows 10 echt volledig volwassen is dan ben ik volledig om. Het is nu al fijn dat je gewoon git native kan draaien en als test opstelling werkt zelfs Ansible. Microsoft is in mijn ogen echt zeer goed bezig.
Zelfs docker kun je erop draaien! Geweldig!
Als je een linux omgeving wilt in Windows kan ik msys2 aanraden. Zit zelfs pacman als package manager in.
Je kan er vrij veel mee binnen Windows (gebruik het al een tijdje sinds de beta) voorzover ik weet zijn er een aantal beperking (zoals ping lijkt niet te werken). Verder kan je wel dingen installeren via de commandline en is het ook mogelijk om de complete GUI aan de praat te krijgen mocht je wat verder willen gaan dan alleen de commandline.

Edit: ping schijnt dus wel te werken, zie hieronder.

[Reactie gewijzigd door BJD1997 op 11 juli 2017 07:49]

In de Windows 10 Creators Update heeft Microsoft veel verbeterd aan het Linux Subsystem, vooral op netwerkgebied, waardoor Ping en andere netwerktools nu wel werken. Zie https://blogs.msdn.micros...-bashwsl-windows-console/
Ping werkt gewoon hoor ;)
Bij mij heeft het in de beta niet gewerkt, of ik heb inmiddels teveel gesloopt tijdens het rommelen :+
Op mijn werk surface werkt ping als een trein anders. Enige wat niet altijd lekker werkt is I/O redirection, zie reactie van mij sfranken in 'nieuws: Canonical brengt Ubuntu uit in Windows Store'
Bij mij ook niet hoor, en dat komt omdat de ICMP implementatie in deze versie niet volledig was. Iets als Nmap werkt bijvoorbeeld ook niet. Zie hier: https://wpdev.uservoice.c...rk-connection-enumeration
Het zou wel mooi zijn om de GUI goed aan te praat te krijgen, maar ik krijg constant fouten en crashes. Wel jammer, ik krijg sinds kort ook Ubuntu niet meer naast Windows in dual boot. Gparted zeurt over een blok-size wat niet goed is en na install weigert Ubuntu op te starten, heeriljk dat UEFI :(
block size heeft weinig met uefi te maken, krijg je wel grub in beeld? of start ie gelijk in windows. als grub in beeld komt heb je alleen een probleem met de ubuntu installatie zelf, en als windows gelijk start heb je grub niet goed geinstalleerd
Nee, UEFI heeft niets met block-size te maken. Maar UEFI lijkt wel problemen te geven bij het installeren van Grub. Installatie van Ubuntu loopt gewoon door (heeft wel veel tijd nodig om partities te herkennen en aan te passen), en als op het laatst Grub2 wordt ge´nstalleerd loopt de installatie vast. Ik baal er goed van, aangezien ik normaal gesproken veel in Linux werk.
klinkt niet als een probleem door uefi, als de installatie wel boot dan staat secure boot uit lijkt me, en zou uefi dus geen invloed hebben verder.
Het probleem zit 'm ergens in de UEFI, maar ik kan de vinger er niet opleggen. Het lijkt erop dat Grub zijn info niet kan wegzetten in de GPT. Bij de installatie stokt het bij het installeren van Grub2. Misschien dat een install vanuit Windows zelf de boel kan laten lopen.
heb je legacy mode aan staan in je uefi instellingen? die moet uit
Beiden geprobeerd, no luck.
misschien als je voor het installeren van grub kiest voor de ubuntu partitie, ipv de boot partitie, en dan via live image grub herstellen
Weet je. Ik vind het raar dat gparted blijft zeuren over een verkeerde blok grootte en dat daarna grub weigert te installeren. Ook met partitieloze schijjf blijft Linux dit aangeven.
ubuntu installeren, opnieuw opstarten, opnieuw live cd/usb opstarten, terminal openen en 'sudo update-grub' runnen, en dan opnieuw opstarten en dan zou grub correct moeten werken.
heeft mij al enkele keren geholpen.

[Reactie gewijzigd door jeroen7s op 11 juli 2017 09:12]

Hmm... thanx. Ik ga het vanmiddag eens proberen.
Nou, wat let je? Download Oracle VirtualBox en een Ubuntu Live CD

Installeer een VM met deze CD (Dat kan ook jij) en probeer het eens. Er gaat een wereld voor je open :)
Dat is toch niet helemaal hetzelfde, maar je komt dichtbij ja
Voor iemand die blijkbaar nog nooit iets met Linux heeft gedaan zal alleen het opstarten naar de live CD al een hele ervaring zijn :)
Doe dat dan met een live USB op echte hardware voor de, uh, eerste keer :)
Met alle bijkomende risico's. True, de ervaring op echte hardware is beter, maar op een VM kan je ook echt klooien zonder dat je de boel sloopt. En de VM is niet per definitie trager in gebruik.
Sorry maar een OS in een VM is per definitie altijd langzamer dan hetzelfde os rechtstreeks op dezelfde hardware als waar je de VM op draait. De emulatie laag kost altijd per definitie extra tijd.
Een VM is geen emulatie. De VM maakt direct gebruik van de CPU (Type 2 Hypervisor) mits de CPU het ondersteunt en aan gezet is in de BIOS. Het verschil is nauwelijks merkbaar voor alles dat door de CPU afgehandeld wordt. En als je een Hypervisor zonder Guest OS gebruikt (Type 1), zoals VMware of Xen, dan merk je niet eens verschil. De tijd van emulatie ligt al ver achter ons.
Of Hyper-V! Ook een type 1 hypervisor...
Maar die zijn niet aan te raden om te gebruiken als je een desktop experience wil. Kan je beter voor een type 2 gaan.
Klopt. Hoewel Hyper-V (als server) wel Windows Server gebruikt als boot OS, is dat inderdaad een Type 1 Hypervisor.

De meeste VM omgevingen in een desktop OS gaan onderuit op schermperformance. Er zijn daarvoor veeal experimentele add-ons maar die werken niet altijd optimaal. Als je Virtual Box gebruikt, is de schermopbouw via een RDP sessie op de Guest sneller dan de schermopbouw in de VM zelf. Dus de VM opstarten en de rest remote. Dan is het verschil echt niet merkbaar.
Zie toch liever gebeuren dat we straks kvm native kunnen gebruiken op Windows 10. Virtualbox is zeker niet slecht gezien het gratis is, maar VMware kost toch wel wat centjes als je meer dan 2 VM's wilt draaien.

Type 1 zal zeker ook uitsterven nu docker omgevingen de plaats gaat innemen.

[Reactie gewijzigd door vali op 11 juli 2017 16:47]

Meest irritante is dat bij elke nieuwe versie van Hyper-V, VMware, Xen etc. het licenteimodel ook weer verandert. De ene keer op basis van het aantal fysieke cpu's, dan weer op cores, dan weer op geheugen etc.

KVM is zeker interessant, alleen is het zo dat sommige leveranciers van software support weigeren als de VM niet op basis van (ÚÚn van) de eerstgenoemde drie draait. Triest maar nog steeds realiteit.
True, dat kan ik niet ontkennen, en eigenlijk vooral met type 2 hypervisors, maar tenzij je met hardware uit het jaar kruik werkt, en maximaal 2GB RAM in je PC hebt, is een VM best rap te noemen om mee te werken.
Ik werk elke dag fulltime op een ubuntu VM voor development. Als je redelijke hardware hebt merk je er weinig van (e.g. 16GB ram en een ssd, en inderdaad een nieuwere cpu -- wist je trouwens dat we allemaal op een VM draaien? There's no such thing as native x86 :) ).

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 11 juli 2017 08:22]

Heb je Linux wel eens geboot van een USB stick?
Zet de koffie-machine maar vast aan....
Heb jij wel eens Linux geboot op een i5 via een snelle usb stick?
De CPU is niet eens echt belangrijk, natuurlijk is heb je een relatief snelle cpu (bijvoorbeeld i3 ) nodig. Maar je kan beter een flinke sloot geheugen en vlotte datadrager hebben. En dat geld ook voor een VM.
Ligt vooral aan je distro, en snelheid van je USB stick. Weet niet of ie bij het booten al gelijk USB 3 ondersteunt anders zou t echt niet traag moeten zijn.

Of je zet je koffie met een hogedrukreiniger, dat gaat wel heel snel ja 😎

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 11 juli 2017 07:58]

Jazeker Manjaro Linux momenteel hiervoor Ubuntu GNOME, en op mijn werk laptop is dat vanaf een USB 3.0 stick een heel stuk sneller dan Win7 vanaf de HDD.

Ik heb daarbij wel een echte installatie gedaan op de USB stick, dus geen live omgeving. Mocht iemand dat overigens proberen, vergeet dan niet de opstartlader (GRUB) ook op de usb stick te zetten. Standaard wordt die namelijk op de interne schijf ge´nstalleerd, maar om geen wijzigingen aan mijn werk laptop te doen heb ik het zo gedaan.
Ik heb jaren vanaf een USB3.0 stick in m'n monitor gebruik gemaakt. Het scherm stond op een vaste plek, dus kon ik een case neerzetten naar wat ik nodig had en Linux booten. Zeg maar hotswappable CPU / mem sets over USB3 ;) :+

Dit was een Ą50 64GB Sandisk Ultra stick, die 100MB/s leest en 60-80MB/s schrijft. En werkelijk waar sneller bruikbaar was na het booten vanaf die stick dan m'n Win 10 vanaf m'n 1200MB/s M2 interne drive nu.
Met een live USB ook niet, tenzij je op installeert klikt
Ik heb hem zojuist op mijn Hyper-V geinstalleerd, nou ja... de installatie loopt :)
Ben benieuwd!
Dit is echt een super waardevolle aanvulling voor ontwikkelaars en hobbyisten. Het is erg indrukwekkend dat praktisch alle Ubuntu software draait vanuit Windows. Op internet staan vele toepassingen met uitleg, en het werkt ook prima samen met Visual Studio Code. Het vervangt voor mij in 1 klap PuTTY, een Hyper-V Ubuntu installatie en Cygwin.

Het is zelfs (met wat trucjes) mogelijk om windowed applicaties of zelfs een volledige Linux desktop te starten via WSL.
Zeer interessant! Mocht ik ooit weer eens verplicht worden om te ontwikkelen op een windows omgeving, dan is dat in ieder geval niet zo'n ontzettende aderlating.

Het is alleen jammer dat het tot nu toe alleen werkt binnen het windows insider programma. Aangezien ik daar geen zin in heb (met alle potentiŰle problemen), zal ik ermee wachten tot ge´nstalleerd kan worden in de reguliere windows.
Is ook in de normale release beschikbaar hoor. Je loopt wat achter met features tegenover de insiders, maar voor de tools die ik gebruik (web dev) ben ik nog geen problemen tegen gekomen.
Hmm, interessant!
Eerst maar eens wat verdiepen in Ubuntu voordat ik hier mee aan de slag ga :)
Het is fantastisch voor de nix admin, maar een potentieel drama voor het client-side gedeelte van het opensource/linux ecosysteem. Namelijk, hoe minder reden er is om een Linux distro native te draaien, des te minder gebruikers dat ook gaan doen. Minder gebruikers betekent dan ook dat er minder ge´nvesteerd gaat worden door developers (vrijwilligers en bedrijven) en dat er ook minder nieuwe devs bijkomen. Ik weet het zo niet goed..
Daar hoef je je niet zo zorgen om te maken, het client-side gedeelte van het Linux ecosysteem draait als een tiet, op een miljard Android devices.
Ah nochtans draai ik geen Linux Appl., DE of WM op mijn toestel :p

[Reactie gewijzigd door elaurensh op 11 juli 2017 16:12]

Welnee, het gaat hier enkel om de command prompt. Niet de volledige desktop omgeving.

De reden is juist omgekeerd: Windows heeft juist hard developers nodig en die probeert Microsoft aan zich te binden door de bash prompt aan te bieden. Aangezien Android ook Linux is, Chrome OS ook kan Microsoft het zich niet langer veroorloven om niets te blijven doen.
Te veel developers laten Windows links liggen, zie het aantal 'echte' apps in de Windows app store.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 11 juli 2017 22:15]

Alles wat normaal werkt *zou* moeten werken met bash for Ubuntu on Windows. Enige waar je mee zit is input output redirection naar de wat exotischere devices, naar /de/null zal gewoon werken, maar een /device/pts/* (random voorbeeld) zal lastiger worden.
Waar is de love voor Debian zie al die distros waarvan alleen Ubuntu interesant is.
Debian komt wel, zijn altijd wat slomer :)
Er staan meerdere distros in de store. Als de debian community in de store zou willen staan is dat een heel kleine moeite. Of ze dat ook echt willen is een tweede natuurlijk.
Aan Ubuntu valt meer geld te verdienen.
Nice! Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je een grafische shell installeert. En is het ook mogelijk om achtergrond processen te hebben terwijl de Bash is gesloten? Als dat zo is, is dit wel gaaf hoor!
Met screen kun je alles op de achtergrond draaien.

Je kunt zoveel meer doen dat dat, in windows heb je overal wel een tooltje voor nodig. Dat er niet eens ssh is ontgaat me volledig, dan heb je nog een omslachtige/onhandige terminal als putty nodig, dan hebben we het nog niet eens over grep, rsync, find, curl, wget, perl, python etc.
SSH zit in Powershell.

Powershell als admin starten en "Install-Module Posh-SSH". Eventueel wel importen en je execution policies aanpassen. http://www.thomasmaurer.c...sing-ssh-with-powershell/

Grep

Rsync

find

Wget zit gewoon in powershell, alhoewel het een alias is voor Invoke-Request.

curl

Perl en Python zijn sinds jaar en dag onder CMD en Powershell te draaien.
Precies wat ik zeg: tooltjes installeren.

Het is goed dat Microsoft Ubuntu gaat integreren om van al die exotische handel af te komen en scripts crossplatform (misschien) mogelijk te maken.
Ah, je bent er zo 1. Alles moet voor jou in de doos zitten. Want onder ubuntu apt je zeker niets.
Jij vind een via-google-gevonden-willekeurige-blogpost hetzelfde als een centrale repository ?
Ik niet en prefereer zeker het laatste.
Ik pak alleen wat bronnen erbij, het meeste zit erin, alleen Rsync dien je even een scriptje voor te maken of downloaden.

Een module installeren is niet anders dan apt-getten.
Beetje non argument dat je in Windows overal een tooltje voor nodig hebt en vervolgens geef jij een lijst op met tools (dat deze tools in vrijwel iedere distro standaard aanwezig zijn vind ik een andere discussie).

Overigens zitten een heleboel van de "tools" welke jij noemt wel degelijk in Windows (de alternatieven dan) : Curl en Wget zaken kun je gewoon met Powershell doen dmv 1 commando. Grep idem. Python noemen slaat natuurlijk nergens op en het gebrek aan een ssh cliŰnt is logisch aangezien je binnen Windows WMI en WSMAN gebruikt. SSH komt overigens eerdaags naar Windows).