Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Civilization VI Preview

Laat je steden groeien

Handige Traders

Dan komen we nu bij het deel van de game dat we in de 60 beurten die ons door uitgever 2K Games werden gegund minder goed hebben kunnen bestuderen. Wel duidelijk is dat je dit keer geen wegen meer hoeft te bouwen. Wegen zijn er wel degelijk, en ze zijn nog net zo belangrijk, maar je hoeft ze niet meer zelf te bouwen. Als je een Trader hebt getraind en hem de opdracht hebt gegeven om met een andere stad te handelen, dan zal hij tijdens zijn eerste tocht naar de stad tegelijk een weg aanleggen. Handig, vooral omdat je Builders maar zo beperkt houdbaar zijn.

Al wat onduidelijker is hoe het onderzoek in de game verloopt. Er is de klassieke Tech Tree en die werkt vertrouwd. Je kunt steeds kiezen uit een aantal technologieën die kunnen worden onderzocht, en waarbij steeds wordt aangegeven wat het onderzoek oplevert en hoeveel beurten het duurt voor het onderzoek klaar is. Daar komt nu iets bij. Voortaan heeft de game ook Civics, en ook die kun je onderzoeken. Het werkt hetzelfde; er is steeds een aantal Civics waaruit je degene kunt kiezen die je het eerst wilt hebben onderzocht. Het verschil is dat Civics gevoed worden door cultuur, en niet door Science. Produceer je veel cultuur, dan doorloop je de Civics Tree sneller. Doe je veel aan Science, dan doorloop je de Tech Tree sneller.

Policies

Daar komt nog een nieuwe fenomeen bij; Policies. Dat zijn speelkaarten die je vrij speelt en in kunt zetten. In het Policies-menu zie je vier slots: vakken voor Military, Economic en Diplomatic, en een voor Wildcard Policies. Vervolgens kun je aan de kleur van de vrij gespeelde kaarten zien in welk slot ze passen. Als je dus drie militaire Policies hebt, kun je er daar eentje van in het betreffende slot plaatsen. Het levert dan een kleine militaire boost naar keuze op. Je begint in dit systeem met de slots voor Military en Economics. De slots voor Diplomatic en het Wildcard-slot speel je later in de game pas vrij. Het aantal Policies dat je vrij speelt stijgt snel, dus je hebt al snel veel om uit te kiezen. Vandaar dat het prettig is dat je na verloop van tijd meer slots vrij speelt. Je krijgt er eerst een tweede militaire slot bij, en zo neemt het aantal Policies dat je in kunt zetten geleidelijk toe.

Envoys

Dan blijven er nog genoeg zaken over waarvoor onze speelsessie met 60 beurten echt te kort was. Zo weten we dat er een nieuw soort contactpersonen is. Het contact met de terugkerende City States verloopt voornamelijk via de nieuwe Envoys, een soort afgezanten die je op een City State af kunt sturen. Wat hun rol precies is, hebben we echter niet kunnen achterhalen. Naast Traders en de ook terugkerende spionnen is het echter een derde manier om contact te houden met steden. Aan de diplomatieke kant van de game is vast ook het nodige veranderd, maar ook daar zijn we in onze 60 beurten niet aan toegekomen. Wel duidelijk is dat andere mogendheden op de vertrouwde manier onderhandelen. Je krijgt dus weer geregeld het aanbod om open grenzen toe te staan of grondstoffen uit te wisselen.

Ook aan Religion zijn we nauwelijks toegekomen. We weten dat je zelf een naam voor je geloof kunt kiezen, en een bijbehorend symbool. Daarna kies je de stijl van je geloof, of eigenlijk de bonus die je geloof je geeft. Dat kan een economische bonus zijn, een wetenschappelijke, maar ook een landbouwbonus of zelfs een militaire. Dat is nog niet alles, want vervolgens kies je het gebouw waar je geloof beleden wordt. Dat kan een kerk, moskee of synagoge zijn, maar het kan ook neutraler, in een Meeting House. Ook voor de gebouwen geldt dat ze elk een andere bonus geven, en op basis daarvan maak je je keuzes. Ten slotte kun je een Pantheon bouwen, maar wat daar de rol van is is nog onduidelijk. Dat geldt ook een beetje voor de regering die je kiest. Je kunt een Government kiezen in verschillende stijlen. Je kunt kiezen uit stijlen als Classical Republic, Theocracy, Monarchy, Oligarchy, Autocracy of Merchant. De namen zijn duidelijk, wat je keuze oplevert echter nog niet.

Lees meer

Steden bouwen in Civilization VI Video van 21 juni 2016

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True