Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

StarCraft II: Legacy of the Void Review

Voor fans verplichte kost

Door , 95 reacties

De trilogie is af

Samengevat

Blizzard probeert met legacy of the Void zowel oude als nieuwe spelers aan zich te binden. Voor nieuwe spelers is er uitgebreide uitleg, zowel in de campagne als voorafgaand aan de multiplayer. Ondanks dat is de game lastiger te doorgronden. Dat komt door de maatregelen die Blizzard heeft genomen om ervaren spelers tevreden te stellen. De start van potjes multiplayer is versneld en er zijn meer eenheden waarbij met micromanagement het verschil kan worden gemaakt. De game is daarmee voor ervaren spelers uitdagender geworden, wat de game voor de grote groep fans aantrekkelijker maakt. Voor ervaren spelers is Legacy of the Void in feite een verplichte aanschaf. Nieuwe spelers zal Blizzard er echter niet mee trekken.

Getest

StarCraft II: Legacy of the Void, PC (Windows)

Prijs bij publicatie: € 34,90

Vanaf € 24,25

Vergelijk prijzen

Voor we van start gaan, eerst een mededeling. Doordat StarCraft II een behoorlijk uitdagende game is, hebben we niet de illusie dat we alle ins en outs van de gameplay en de campagne binnen een paar dagen hebben kunnen doorgronden. Om die reden hadden we de review uit kunnen stellen, zodat we meer ervaring op konden doen. We hebben echter voor een andere weg gekozen. Onder het motto 'twee weten meer dan een' hebben we ons tot onze trouwe volgers gericht. We hebben de StarCraft II karma-koningen naar hun ervaringen gevraagd. Je wordt tenslotte niet zomaar karma koning; het is een status die aangeeft dat je verstand van zaken hebt. Deze review is daarom mede gebaseerd op de ervaringen en de mening van de tweakers Gropah, Rannasha en Sissors. Waarvoor dank!

Niet dat er enige reden is om de twee uitgevers met elkaar te vergelijken, maar in zekere zin zou je kunnen stellen dat Blizzard doet wat Valve nalaat: een keurig einde breien aan een game die in verschillende episodes is opgeknipt. Waar we nog steeds wachten op Half-Life 2: Episode Three, ligt StarCraft II: Legacy of the Void alweer ruim een week in de winkel. Daarmee komt voor Blizzard en voor de vele fans van de serie een einde aan een lang project. Helemaal afgelopen is het geheel nog niet, want Blizzard heeft op de BlizzCon wat kleine mission packs aangekondigd. Het project waar Blizzard tien jaar geleden aan begon, is met Legacy of the Void echter wel afgerond.

De game was oorspronkelijk helemaal niet als trilogie bedoeld. In mei 2007 kondigde Blizzard aan dat het was begonnen met de ontwikkeling van StarCraft II, dat toen nog zou bestaan uit een campagne verdeeld in drie hoofdstukken. Een jaar later liet Blizzard weten dat het project te groot werd en dat het de drie hoofdstukken als afzonderlijke games op de markt zou brengen, om zo toch nog binnen afzienbare tijd iets te presenteren. Het zou vervolgens nog tot halverwege 2010 duren voordat StarCraft II: Wings of Liberty op de markt kwam. Ook voor de twee andere hoofdstukken nam Blizzard de tijd. In 2013 verscheen StarCraft II: Heart of the Swarm en nu is er dus StarCraft II: Legacy of the Void, het laatste hoofdstuk.

Op eigen benen

Daarbij is het prettig dat Legacy of the Void op eigen benen kan staan. Wie Heart of the Swarm wil spelen, heeft Wings of Liberty nodig. Dit derde hoofdstuk is echter speelbaar zonder dat je de twee voorgaande hoofdstukken in bezit hebt. Het is tekenend voor dit nieuwe deel. Blizzard heeft alle moeite gedaan om het nieuwe spelers naar de zin te maken, al is het de vraag of het met Legacy of the Void veel nieuwe fans weet te trekken. Ondanks alle moeite die Blizzard doet, is de leercurve namelijk behoorlijk steil.

Introvideo van StarCraft II: Legacy of the Void.

Met Artanis op pad

Waar Wings of Liberty het verhaal vertelde van de Terran en in Heart of the Swarm de Zerg centraal stonden, kun je nu eindelijk uitvinden hoe het de Protoss vergaat, het derde ras in het onstuimige StarCraft-universum. De campagne zoomt vooral in op Artanis, die verantwoordelijk is voor het lot van de Protoss. Artanis neemt het uiteraard op tegen Amon, de grote bad guy uit StarCraft II. Waar Jim Raynor en Sarah Kerrigan, de twee kemphanen uit de vorige delen van de trilogie, vooral elkaar in de weg zitten, is het verhaal van Artanis en de Protoss van een andere orde. Raynor en Kerrigan hebben het vooral onderling aan de stok. Artanis vecht een veel grotere strijd. Hij vecht voor de toekomst van zijn ras en het terugwinnen van het thuisland van de Protoss. Dat is een strijd van veel epischer proporties dan die van Raynor en Kerrigan. Overigens zal het niemand verbazen dat ook de twee kemphanen weer opduiken in de campagne. Het verhaal van de Protoss, Zerg en Terran is tenslotte verweven.

Het zal van je persoonlijke voorkeur afhangen wat meer aanspreekt: de modderige strijd tussen Raynor en Kerrigan of de veel nobeler strijd van Artanis. Het verhaal dat Blizzard in Legacy of the Void vertelt is niet altijd bijster origineel, maar de studio vertelt het verhaal rond Artanis wel goed. Vooral de cutscenes zijn weer indrukwekkend. Gelukkig is de studio zo slim geweest om uitgebreid uitleg te geven over wat er aan de voorvallen in Legacy of the Void vooraf is gegaan. Wie wil kan the story so far bekijken, en er zijn drie aparte introductie-missies die het verhaal van Heart of the Swarm koppelen aan dat van Legacy of the Void. De pogingen van Blizzard zijn te prijzen, al krijgt een nieuwe speler nog steeds een flinke berg informatie over zich heen. De uitgebreide intro is misschien vooral handig voor de terugkerende speler die de serie even links heeft laten liggen. Het is daarbij wellicht jammer dat de verhalende introductie optioneel is. De drie missies zijn voor het verhaal eigenlijk onontbeerlijk. Ze hadden daarom eigenlijk onderdeel van de campagne uit moeten maken. Bovendien zijn ze het spelen waard.

Extra uitdaging

Wat Blizzard nog steeds goed doet, is dat je niet alleen tijdens de cutscenes, maar ook tijdens de diverse missies van de campagne stukjes informatie over het verhaal krijgt. Daarmee weet de studio persoonlijkheid mee te geven aan de acteurs in het verhaal, zelfs als ze niet op het slagveld aanwezig zijn. Hoewel de opdrachten die je in de missies voorgeschoteld krijgt zelden origineel zijn, zijn ze wel altijd op een goede manier ingebed in het verhaal. Bovendien zijn in elke missies wat extra uitdagingen verstopt, die alleen maar meer invulling geven aan het verhaal. Met die optionele doelen verdien je Solarite, de nieuwe grondstof die in LotV wordt geïntroduceerd. Blizzard slaagt er met de campagne in om de noodzaak van het wat bedachtzame handelen van Artanis goed over te brengen. De studio breidt met de campagne van LotV een goed en mooi einde aan het avontuur van de Protoss, en zelfs aan dat van de twee voorgaande hoofdstukken. Het is hooguit jammer dat je erg bij de hand genomen wordt en bijvoorbeeld nergens een keuze krijgt voorgeschoteld, zoals tijdens de campagne van Wings of Liberty het geval was. Een ander klein minpunt: de pathfinding van je eenheden is niet altijd even best. Het kan even duren voordat je eenheden een doorgang hebben gevonden als je ze van A naar B stuurt.

De drie intro-missies uit Legacy of the Void.

Goede opbouw campagne

Een ander sterk punt is dat aan het begin van de campagne niet alleen het voorgaande verhaal wordt samengevat. Je leert ook weer helemaal opnieuw hoe StarCraft moet worden gespeeld. En dat gaat ver; je leert weer helemaal hoe je individuele eenheden moet besturen. Daarna krijg je een serie missies waarin je vaak maar enkele nieuwe eenheden of gebouwen leert kennen. Leuk, maar voor de ervaren speler wellicht wat kinderachtig. Toch kan het geen kwaad, want de Protoss worden door veel spelers als het moeilijkste ras van de drie gezien. Enige introductie kan dus geen kwaad. Gelukkig zijn de missies op zich onderhoudend genoeg. En voor wie uitdaging zoekt zijn de missies weer net zo uitdagend als in Wings of Liberty.

Het is vooral leuk dat Blizzard je via de campagne dwingt om ook de eenheden uit te proberen die je wellicht minder vaak gebruikt. Zo hadden we erg veel lol met wat vroege campagnemissies waarin je met Dark Templars op pad moet. Het doel is om het al sluipend op te nemen tegen de nieuwe eenheden van je tegenstander; een even gruwelijke als krachtige mix van Zerg en Protoss. Wat de eenheden van de Protoss betreft: de krachtiger Dragoons, Immortals en Void Rays leer je vanzelf wel beheersen. Juist de kracht van de minder sterke eenheden wordt in de campagne goed geïllustreerd.

De campagne is dus prettig opgebouwd, met een goede introductie van nieuwe en vernieuwde eenheden. Wat voor het verhaal geldt, geldt ook voor de afzonderlijke missies. Het is misschien niet allemaal even origineel wat je moet doen, maar de afwisseling tussen de verschillende soorten missies is goed. Bovendien is het prettig dat je een nuttige bonus krijgt voor het het behalen van secondary goals.

Spear of Adun

Net als in de vorige delen heb je een basis van waaruit je tijdens de campagnemissies kunt starten. Waar je voorheen onderdak vond in de Hyperion en Leviathan is nu ruimteschip Spear of Adun je thuisbasis. Dat levert prettige nieuwe mogelijkheden op. Het schip geeft je de mogelijkheid om Pylons overal op het slagveld te zetten, zonder dat je daar een kwetsbare Probe voor op pad hoeft te sturen. Dat is erg handig als je bijvoorbeeld een Warp Gate wilt gebruiken om onverwacht eenheden dichtbij een vijandige basis op te laten duiken. Erg handig is ook de luchtaanval die je vanuit de Spear of Adun in kunt zetten. Daarbij daalt op jouw commando een erg sterke laserstraal neer op het slagveld. Het kanon van de Spear schiet zelfs vijf stralen af. Je kunt dus in een klein gebied vijf doelwitten aanwijzen die de volle laag krijgen. Uiteraard zijn de opties die de Spear biedt aan een timer gebonden.

Het is ook waar de Solarite om de hoek komt kijken, de nieuwe grondstof die je verdient door bonus-objectives te halen tijdens de campagne. Met Solarite betaal je upgrades van het kanon van de Spear of Adun en andere perks. Die upgrades zijn zeer de moeite waard. Het is erg leuk dat Blizzard je op die manier uitdaagt om bonus-objectives te halen. Los daarvan kun je aan boord van de Spear ook je eenheden opwaarderen. Vreemd genoeg hebben sommige eenheden een erg beperkte tech tree waarmee je hooguit wat accenten aan kunt brengen, terwijl de verscillen die je kunt maken bij andere units behoorlijk groot  zijn. Het optie geeft daarmee net wat meer diepgang aan de game.

Archon Mode

Naast de campagne zijn er uiteraard diverse andere spelvormen, waaronder één opvallende nieuwkomer, Archon Mode. Ook daarmee probeert Blizzard nieuwe spelers te helpen bij het overwinnen van de leercurve. In Archon Mode kunnen twee spelers samen één leger bestieren. Twee spelers doen dus wat normaal gesproken door één speler gebeurt. De bedoeling is dat de tweede speler niet alleen met de eerste mee kan kijken, maar ook mee kan doen. Wat de eerste en wat de tweede speler doet, mogen ze onderling uitmaken. Beide hebben dezelfde opties en kunnen desnoods de gehele besturing overnemen. De bedoeling is echter dat de lerende speler een deel van de besturing voor zijn rekening neemt. De aanval bijvoorbeeld, of juist het winnen van grondstoffen of het bouwen van nieuwe eenheden. Het is een sympathieke poging om nieuwe spelers op weg te helpen, al kon dat al enigszins via potjes twee tegen twee en vooral twee tegen de computer. Op de langere termijn is Archon Mode misschien vooral interessant als spelvorm voor twee teams van ervaren spelers. Het kan een spectaculaire spelvorm zijn voor op grote toernooien, al wordt het nog lastig om dergelijke matches van goed commentaar te voorzien.

Verder is er aan het online gedeelte van de game niet zo heel veel veranderd. Er is nog steeds de optie om coöp te spelen, waarbij je het met Hero's als Raynor, Kerrigan, Artanis, Swann, Zagara of Vorazun als legeraanvoerder op kunt nemen tegen de computer. Uiteraard kun je het ook online tegen anderen opnemen, zowel Ranked als Unranked. Voordat je met multiplayer begint, kun je opnieuw wat tutorials doorlopen en wat potjes oefenen tegen de kunstmatige intelligentie van de game. Daarmee worden je vaardigheden gemeten en word je ingeschaald voor potjes tegen menselijke tegenstanders. Daar is allemaal weinig nieuws aan. Nieuw zijn wel de Automated Tournaments die Blizzard om de paar uur laat beginnen. Daarin speel je drie rondes één tegen één.

Snellere actie

Aan de spelvormen is dus niet heel veel veranderd. Aan de gameplay in multiplayer op zich ook niet, maar toch zijn er wat kleine wijzigingen die grotere gevolgen hebben dan je in eerste instantie zou vermoeden. Zo start je met meer workers dan voorheen. Doel daarvan is dat de opbouwfase van de game korter duurt en dat je sneller tot actie over kunt gaan. Je kunt daardoor ook sneller een eerste expansion bouwen. Die is erg nuttig voor de cracks en daarmee welkom voor de grootste groep spelers. Blizzard probeert met LotV echter ook tegemoet te komen aan nieuwe of onervaren spelers, en die zijn nu juist nog sneller het slachtoffer van de meer ervaren spelers. Nieuwe spelers hebben er juist baat bij als matches een langere opbouwfase hebben.

Hetzelfde geldt voor de diverse nieuwe of vernieuwde eenheden in de game, die Blizzard keurig netjes verdeeld heeft over de drie speelbare rassen. In de wijzigingen is een duidelijk thema te ontdekken. Eigenlijk geldt in alle gevallen dat de eenheden meer mogelijkheden voor micromanagement hebben. Om bij de Protoss te blijven; met name de nieuwe Disruptor en veranderde Immortals vergen veel meer aandacht dan je gewend bent. Ook dit is een prettige verandering voor de grote groep ervaren spelers. Wie de tijd neemt voor wat micromanagement kan de effectiviteit van de nieuwe eenheden flink vergroten. Voor nieuwe spelers maakt het de game juist moeilijker te doorgronden.

Over de balans in de game valt helaas nog niet veel te zeggen. Zoals gebruikelijk wordt er nog driftig gezocht naar winnende strategieën, naar de optimale inzet van de verschillende eenheden. Veel hangt daarbij af van wat de echte topspelers bedenken. Hun tactiek moet zich nog uitkristalliseren en zijn weg vinden naar de mindere goden. De ervaring leert bovendien dat Blizzard de komende tijd vast nog wat aan de balans zal schaven, met behulp van patches .

Blizzard toont nieuwe eenheden in StarCraft II: Legacy of the Void.

Conclusie

Wie StarCraft II speelt vanwege de campagne die door de trilogie loopt, heeft aan Legacy of the Void een goede. Heel verrassend zijn de ontwikkelingen in het verhaal niet, maar Blizzard brengt het allemaal weer ouderwets overtuigend, via mooie cutscenes en een serie afwisselende missies. Ook voor de missies geldt dat wat je moet doen zelden erg origineel is, maar met name door de nieuwe grondstof Saronite stimuleert Blizzard spelers op een prettige manier toch om harder hun best te doen dan strikt noodzakelijk. Na een eenvoudig begin worden de missies bovendien wat pittiger dan in het vorige deel. De campagne is daarmee een waardig slot van de trilogie. Wat de multiplayer betreft valt vooral de nieuwe Archon Mode op. Die is bedoeld om nieuwe spelers de kneepjes van het vak te leren. We vragen ons af of dat gaat werken. Ons lijkt het vooral een spelvorm die het op grote toernooien goed zou kunnen doen, als extra spannende wedstrijdvorm.

Het is wat ons betreft tekenend voor Legacy of the Void. Blizzard probeert met dit derde deel niet alleen ervaren spelers aan zich te binden, maar ook nieuwe spelers te trekken. Zowel in de campagne als in het multiplayergedeelte van de game heeft de studio diverse elementen opgenomen die spelers moeten helpen om vertrouwd te raken met de veeleisende gameplay. Dat lukt slechts ten dele. De campagne is zo opgezet dat je langzaam maar zeker leert hoe de diverse eenheden en gebouwen in de game werken, en voordat je aan multiplay begint krijg je opnieuw de nodige uitleg. Daar staat tegenover dat Blizzard de hardcore speler aan zich probeert te binden door juist dat multiplayergedeelte nog uitdagender te maken dan het al was. De start is sneller en er zijn meer eenheden die actief micromanagement vragen. Daarmee zullen ervaren spelers zeer content zijn; die hebben nog meer mogelijkheden om het verschil te maken. Voor hen is Legacy of the Void dan ook een haast verplichte aanschaf. Tegelijkertijd komt voor onervaren spelers de lat nog hoger te liggen dan hij al lag. Daarmee is Legacy of the Void een uitstekende game voor wie de voorgaande delen al veel heeft gespeeld. Veel nieuwe zielen zal Blizzard er echter niet mee winnen.

Lees meer

Reacties (95)

Wijzig sortering
Mooie update voor een fantastisch spel dat meer dan de moeite waard is. Voor de e-sport liefhebbers is dit nog een must see, namelijk de WCS Global Finals 2015: https://www.youtube.com/watch?v=JmW-3dHjOjQ
Over de singleplayer unit techtree "Toch is het een wat halfslachtige poging; de verschillen die je kunt aanbrengen zijn zo klein dat de optie net zo goed achterwege had kunnen blijven."

Vind ik toch wel een bijzondere conclusie. Zelfs op de screenshot die jullie erbij plaatsen is al te zien dat je met de keuze een Stalker of een Dragoon krijgt, twee verschillende eenheden. (een snel en mobiel, de ander traag maar sterk). Later kun je ook kiezen voor Arbiters, of Reavers in plaats van Collosus, Corsairs in plaats van Phoenix... Dat zijn gewoon compleet andere units die ook totaal anders spelen. Snap dit minpunt dan ook echt niet.
Ja dat is echt absurd!
In Starcraft zijn de kleinste verschillen al merkbaar zoals de move speed of attack speed van een unit, laat staan complete attributen.
Maar neem Collossus/Reaver. Dat is bijna een tegenovergestelde. Hoog, behoorlijk mobiel met lasers en lijn splash damage, enige land unit die damage ontvangt van air (toch?) tov die langzame landrups met die ontzettende scarab bom. Die overigens over de grond beweegt en daarmee dus ook grenzen kent. Je kunt niet zoals een siege tank van higher ground schieten. Bovendien kost schieten geld bij een reaver :P hahaha. En je gebruikt ze daarmee dus ook totaal anders. Wat een eindbaasunit was dat altijd zeg.

Anyway, die dingen zijn complete game changers in competitief SC. Net als de andere voorbeelden die al genoemd zijn.
100 % met je eens!
Andere misser vindt ik de omschrijving van het gemodder tussen Kerrigan en Raynor in de eerste twee delen.

[Reactie gewijzigd door Lankman op 23 november 2015 08:06]

Idd. Kemphanen zijn het zeker niet. Eerder een complexe haat-liefde-verhouding in het leven geroepen door Mengsk. Beetje meer research in de geschiedenis van SC2 had geen kwaad gekund.
Daarnaast is volgens mij de co-op mode nieuw in deze uitbreiding, althans de manier waar je een hero kiest (http://www.cinemablend.co...wo-Co-Op-Modes-68279.html).

Ik vond trouwens het enige jammere aan de singleplayer campaign dat bijna alle missies "timed" leken. Ik heb niet geteld hoeveel het er waren, maar het voelde alsof het er teveel waren. Ik ben zo'n "casual" speler die graag een groot leger bouwt en dan over de tegenstander heenloopt, dat kan niet wanneer de helft van de missies zegt "doe X voordat timer Y verstreken is" :(
Bereid je wel beter voor op online multiplayer, daar waar het tempo ontzettend hoog ligt.
Precies de reden waarom SC MP me nooit gelegen heeft. Ik speel de SC's puur voor de SP ervaring (geldt overigens voor alle RTS-en).
Same.. wat mij betreft hoeft een SP campaign me niet voor te bereiden op MP. Daar zijn de MP training missions voor en de matchmaker die ervoor zorgt dat ik tegen hetzelfde type kanslozen speel als ik zelf ;)

(en ik doe geen MP...)
Lekker late reactie, maar... Ik speel ook vaker SP dan MP (tenzij met vrienden), kan het hoge tempo ook niet volhouden, maar misschien zoiets als dit mij een keer weer overhaalt om het te proberen :P Was ook meer bedoelt alleen als een mogelijk voordeel van deze vorm van SP, hehe.
Dat was ook wel tof.

Soort knipoog naar de spelers van het eerste uur. Heerlijk met Arbiters en Reavers aan de gang, gevaarlijke combinatie!
Mee eens. Er zijn ook keuzes waarbij Dark Templar en Zealots respawnen, Zealots zelfs op de plek waar ze dood gaan. Ik vind dat toch opties met verstrekkende gevolgen.
Leuke review. Heel verstandig om er wat ervaren spelers bij te betrekken, dat is de kwaliteit duidelijk ten goede gekomen. Ik mis toch drie punten:
1. Starcraft als e-sport voor mensen die het meer kijken dan zelf spelen (zoals ik).
2. Volgens mij is een deel van Starcraft ook gratis toegankelijk.
3. Een scorekaart, of iig een samenvatting met de prijs.

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 23 november 2015 06:32]

Gratis singleplayer gedeelte heb ik gedaan, maar dat was heel kort. Multiplayer durfde ik niet aan, herinner nog de eerste SC game nog. Dat was vreselijk om te spelen. Ik was rustig een Base opbouwen en hij had al een leger... Lang leve ZergRush :+
Het is inderdaad jammer dat je niet echt een mooi basis kan bouwen en niet op een leuke manier kan turtelen.

Deels van dit probleem is eigenlijk ontstaan doordat de command en conquer franchise compleet verknalt is door EA en oud speler hun heil bij starcraft proberen te zoeken wat eigenlijk een compleet andere game is.

In command en conquer kon je heerlijk defensief spelen en ook winnen met langzamere tactieken (wat het spel voor oudere mensen ook geschikt maakt).

Er zijn nog genoeg leuke strategy games maar niet echt een die het gat van CnC op vult.

Warcraft/starcraft speel ik voornamelijk vanwege de geweldige custom maps.
Wat volgens mij een verschil maakt, is hoe zwak de gebouwen zijn tov eenheden.

Maar de meeste games zijn wel die kant op ontwikkeld.

Games met sterke gebouwen, kan ik me niet echt zo 1,2,3 meer voor me halen.
Vind je? Starcraft 1 had naar mijn mening een beetje té sterke gebouwen.

Je kon late-game zo hard meer stuff blijven bouwen dat er met een behoorlijk leger toch nog tientalle minuten nodig waren om alles af te breken.

In SC2 heb je na een tijdje gewoon zoveel manschappen (of beestjes) dat je inderdaad "even een gebouw kan snipen", maar als dat niet het geval was zou men dus massaal gaan turtle-en, wat met de huidige "zwakke" gebouwen ook al af en toe aan de had was.

Act of Agression had daarnaast naar mijn mening wel vrij sterke gebouwen. Je moest dan echt specialisten meebrengen om gebouwen op te ruimen. Of andersom, je zou kunnen stellen dat de eenheden in die game vrij kwetsbaar waren.
Act of Agression moet ik nog bekijken. Leuke tip!

Maar wat je zegt klopt wel, het zou leiden tot meer turtle-en.. maar sommige spelers willen dat juist. Lees het commentaar van Annihilism maar.
Ik reageer niet vaak maar ik vond Grey Goo een goede opvolger op de C & C franchise

nu in de aanbieding http://store.steampowered.com/app/290790/
de "mixed" review is onterecht naar mijn mening, en komt doordat mensen andere verwachtingen hebben van deze game, dit omdat de game trager is (zoals c & c) dan de meeste RTS's out there.

een erg goede game sterke SP (met goede cutscenes) en een goede MP met verschillende races
In command en conquer kon je heerlijk defensief spelen en ook winnen met langzamere tactieken (wat het spel voor oudere mensen ook geschikt maakt).
Wow, ik ben dus nu al oud :+ :Y) ,omdat ik niet van het hyperactieve hou _O- . Ik speel een spel om te ontspannen niet om er gek van te worden, daarvoor heb je altijd genoeg andere dingen voor ;) .

Ik heb Grey Goo even gespeeld op Steam en dat was van de makers van C&C, dat vond ik wel leuk, maar online gedeelte had ik niet gespeeld. Ik speel meestal voor het verhaal dan puur en alleen voor gameplay. Ik heb niet veel tijd om te gamen en een online spel vergt wel meer tijd, omdat je anders je teamleden naait en dat vind ik ook niet kunnen natuurlijk.
Je zou ook eens naar Act of Aggression kunnen kijken. Die game is gemaakt omdat bij Eugen veel C&C general werd gespeeld maar de officiële C&C generals 2 werd gecancelled. Het eindproduct is echter een stuk uitgebreider en uitdagender dan C&C generals ooit was. Turtelen is best een optie.

Act of Aggression review: The new command and conquer generals?
Ik ben dus niet de enige die turtelen leuk vindt 8-)

C&C 4 was de game die mij afleerde om te pre-orderen en überhaupt om game makers het voordeel van de twijfel te geven.
Je moet 12 uur per dag spelen als je beetje goed wil zijn.
Je moet 12 uur per dag spelen als je beetje goed wil zijn.
Wat een onzin.
De meeste professionele Starcraft-spelers trainen zo'n 8 á 10 uur per dag. Dat kan oplopen tot 15+ uur voorafgaand aan grote toernooien.

Maar om te stellen dat je 12 uur per dag moet spelen om 'een beetje goed' te worden is lariekoek.
Wel, je geeft zelf al aan dat je minstens 8 uur per dag nodig hebt om tenminste beetje goed te zijn. 8 of 12 uur, geeft beide aan dat dit spel dus niet voor mi is (gewoon geen tijd om elke dag even te spelen).
Je moet 8 uur spelen om je idiote klik snelheden te blijven trainen en je nieuw bedachte strategieën uit te proberen. Daar heb je dan al snel te kort aan zelfs. Een goede starcraft speler wordt niet gemaakt door idiote speeluren maar door een goed werkend brein. Om vervolgens je bedenksels te testen en te timen, dat kost veel tijd.
Ja als half-competitieve speler speel je om beter te worden, daar is de matchmaking systeem op gebouwd: Je speelt tegen mensen van jouw(of ietsjes hoger/lager) om zo tegen steeds betere mensen te spelen.

Hoef je nog niet 12 uur per dag voor te spelen.

Om een spel te reviewen om de e-sports is natuurlijk een beetje overdreven, zeker op een website als Tweakers: Daar kom je amper e-sports figuren tegen, daar kijk naar casuals en/of semi-competitief.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 23 november 2015 08:40]

Om een spel te reviewen om de e-sports is natuurlijk een beetje overdreven, zeker op een website als Tweakers: Daar kom je amper e-sports figuren tegen, daar kijk naar casuals en/of semi-competitief.
Als enige doel lijkt me wat overdreven maar ik had het gewaardeerd*. Volgens mij is de interesse in e-Sports in Nederland snel aan het groeien en ik denk dat onder het publiek van deze website best veel geinteresseerden zitten. Het zou me niet verbazen als we in NL meer mensen hebben die SC2 kijken dan dat ze het spelen.

Tweakers is een tech-site en in reviews wordt er dan vaak ook wat meer aandacht besteed aan technische kanten en ontwikkelingen er om heen. e-Sports vind ik daar bij horen, zeker bij een game als SC2 die zo belangrijk is in die scene. Dat voelt toch een beetje als een sportauto reviewen zonder een rondje over het circuit te rijden.

Er is ook best nog wel wat interessants over te zeggen is. Heb je als toeschouwer een aparte interface of zit je in dezelfde interface als de gamers? Heb je overzicht over het hele spel of kijk je vanuit het standpunt van één van de gamers? Hoeveel controle heb je over de camera? Kun je multi-player games saven en resumen? Zijn er aparte opties voor tournooien? Is streamen ingebouwd?**

* Met die kanttekening dat ik al maanden naar LOTV-games kijk en geen review meer nodig heb, maar dat terzijde.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 24 november 2015 14:28]

Ben ik wel mee eens dat meer mensen kijken dan spelen. Ik speel het ook niet, maar kwam laatst tegen en is toch best vermakelijk om te zien. Dat er belangstelling is in e-sports lijkt me sowieso wel duidelijk met al die streams en competities met groot aantal bezoekers.
Je haalt me de woorden uit de mond. Nu met de competitie van total biscuit is het lotv seizoen pas echt begonnen wat mij betreft, maar ik vind deze fase waarin de meta zich nog heel erg ontwikkeld juist heel interessant.
Dit gaat over pro-spelers, die er hun beroep van hebben gemaakt Starcraft te spelen, en daar dus ook hun geld mee verdienen. Dat is echter natuurlijk de extreem kleine groep van spelers die extreem goed zijn in het spel.
Met bijvoorbeeld ~6 uur spelen per week kan je ook al een hele goede speler worden in het 'amateur' veld. Het is dus zeker niet onmogelijk.
Paoper heeft helemaal gelijk, een goede vriend van mij speelt een uur of 3-6 per week en is top 15 master speler.. inprincipe kan iedereen het, als je maar logisch nadenkt, vaste build orders gebruikt en timings kent..

Daardoor niks voor mij om echt serieus te spelen.

Vind de review eigenlijk nogal kort door de bocht, wellicht komt dat omdat e.e.a. al toegelicht is in de eerdere reviews van sc2
En al ben je geen master, Starcraft heeft een prima matchmaking, waardoor je altijd ongeveer 50% zal winnen.
onderschat mijn kwaliteiten om te verliezen niet :P
Denk dat het ook uitmaakt hoe gezond je bent/leeft, hoe jong je bent, of je verder nog sport. Wat je naast gamen doet (qua werk, sport, hobbies).
Wel, je geeft zelf al aan dat je minstens 8 uur per dag nodig hebt om tenminste beetje goed te zijn.
Nee, dan lees je niet goed.
Ik geef aan dat professionele(!) spelers doorgaans(!) 8 á 10 uur per dag trainen.
Niet dat je 8 á 10 uur per dag moet spelen om 'een beetje goed' te worden.

Mijns inziens zit er een enorm gat tussen 'een beetje goed' en 'professioneel'.
Grootste probleem is altijd het matchmaking systeem geweest.

1vs1 werkt het op termijn wel een beetje, maar in 4vs4 is het gewoon altijd een puinhoop geweest.

Zeker als je het vergelijkt met zoiets wat Counterstrike zit, dat systeem werkt veel beter.
Komt vooral omdat SC2 ladder (en gameplay balans) gebouwd is rond 1v1.

4v4 heeft een te hoog steen-papier-schaar gehalte.
Maar ook in 1v1 duurt het lang voordat je echt op je eigen niveau speelt.

En 4v4 gebruikt het 1v1 ladder systeem, als je verliest is 100% jouw schuld, ook al kreeg je 3 randoms waarvan 1 trolde en zijn eigen basis vernietigde, 1 6 minuten afk staat en dan dropt en de laatste een kansloze 6-pool deed naar de tegenpartij en vervolgens gaat schelden op zijn team wegens gebrek van 'hulp'. En als de tegenstander niet een soortgelijk team heeft, ga je een zuur potje krijgen. ;(

Het flauwe is dat Blizzard 15 jaar de tijd heeft gehad om een degelijk matchmaking systeem te ontwikkelen en feitelijk met niets bruikbaars kwam.

Nu hebben ze hetzelfde gare systeem in Heroes of the Storm moeten gebruiken.
Bij veel andere games, DOTA2, LOL, en HOTS idd, is dit ook altijd het geval; je ELO rating is geheel afhankelijk van het resultaat van je team niet van je individuele prestatie. Ik dacht dat het ook zo was bij CSGO maar blijkbaar hebben die wat complexere algorithms die wat verder kijken.
Het probleem is dat ELO rating ontwikkeld is voor schaken eigenlijk alleen goed werkt bij 1v1 games. Bij DOTA2 hebben ze een tijdje terug nog een systeem gehad die ook naar individuele prestatie keek en dat motiveerde mensen om meer "egoistisch" te spelen en zich enkel te richten op veel damage te doen en kills te maken. Dat is dus weer snel teruggedraaid. Dit is wellicht niet ideaal, maar het promote wel meer teamplay.
Bij CSGO is het een andere situatie, je hebt daar veel meer de mogelijkheid om solo plays te maken, zelfs in 5v5 games. Moet jij altijd B verdedigen terwijl daar niet zoveel actie is? Dan kan je in mid/late game altijd nog een paar kills pakken en alsnog eindigen met een goede kdr, terwijl je alsnog goed je team duty doet.
Tja, helaas is het op ELO gebaseerd, wat van schaken komt en dus op basis van 1v1 is.

Wat misschien ook wel nog een verschil maakt, is dat je bij CS:GO als enkele speler heel veel impact kan hebben. Alleen in SC2 ga je niet in normale situaties niet met 200 supply een 800 supply leger verslaan. Tenzij het 800 marines zijn tegen 100 High Templar. :+

CS:GO kijkt niet naar je individuele prestatie, maar promoot en degradeert relatief erg snel. Hierdoor kom je heel snel in het gebied waar je thuis hoort en leidt naar eerlijkere en spannendere potjes ipv de 4v4 roflstomps in SC2. (ontvangend of uitdelend)
Tegenstanders lopen hier ook tegen aan. Dus op lange termijn zou als jij dit niet doet. Jij er toch beter uit moeten komen.
Dit klopt. Eind van het seizoen zit ik bijna eind Zilver of begin Goud.

Om daarna bij het nieuwe seizoen weer terug in Brons te worden geplaatst. Dat wordt na een aantal keren vermoeiend. :(
Ik zeg: voortaan archon mode met een betrouwbare maat :-)
Klinkt leuk, maar in mijn vriendenkring spelen ze niet echt Starcraft 2 meer.

De gast die het kon (master) is helemaal gestopt met gamen en de rest zuigt zo erg dat ze gelijk de arcade games zijn gaan spelen. (Tijdens WoL al, lol :+ 8)7 )
Dat is echt onzin, ik speel zo'n 4 uur per week ofzo en ben ook gewoon Master league geworden.
Het probleem is dat veel mensen dit kopen en online spelen met de mind setting "Ik heb 10 jaar geleden AOE2/RA2 gedaan dus ik ben hier vast ook wel goed in". De Blizzard RTS games zijn anders. Je moet echt non stop actief zijn, scouten, flanken, nieuwe expansions bouwen, upgraden, van unit composition wisselen, etc.
Iedereen die goed is in MOBA's als League of Legends of shooters als Counter-Strike GO of iets dergelijks, waar je ook een goede motoriek en snelle oog-hand-coordinatie voor nodig hebt, kan binnen no time goed worden in SC2. Zo lang je maar een beetje nadenkt bij wat je doet en niet zomaar wat potjes speelt en klaagt dat je verliest.
Hoewel ik het grotendeels eens ben met je post, vind ik je laatste stuk toch niet geheel waar. Zonder bijzonder veel te spelen ben ik diamond (momenteel is het wat meer vanwege LotV release, soms is het ook tijden niks), en ook een heel aantal seizoenen Master league geweest. Maar behalve dat ik echt geen 12 uur per dag speel, heb ik ook geen bijzonder snelheid. Ik speel ernaast wel BF4, maar dat is ook nou niet de allersnelste shooter.

En dat met een APM van rond de 60-70. Dat is heel veel lager dan gemiddeld, en ik denk eerder wat gemiddeld in Silver gehaald wordt. Maar dus ook zonder heel snel te zijn en een goede motoriek te hebben (niemand die mij ooit heeft zien zolderen kan me betichten van het hebben van een goede motoriek :P) kan je echt prima mee doen in de bovenste helft.
Het is allemaal relatief natuurlijk. Sommige mensen zijn ook al te traag voor BF4 en dan moet je SC2 niet proberen. Ik heb ook geen extreem hoge APM. Maar daarom vind ik SC2 juist zo leuk; je hoeft niet per see een super goede micro en/of macro te hebben door een hoge APM om te winnen, met wat goede flanks of onverwachte taktieken kom je al heel ver en kan je compenseren voor lage APM of andere aspecten waar je als speler niet in uitblinkt.
Precies.

APM begint pas echt een rol te spelen in de hoogste tiers van gameplay.

Dat is wel kenmerkend aan Starcraft II en dat vind ik dan ook het mooie ervan.. je kunt met 30-40 APM, zolang de acties die je met die muisclicks doet goed zijn!, gewoon gold league of zo worden.

En al ben je niet zo heel goed.. dat maakt ook niet uit want in silver of gold kun je je als 'casual' speler ook prima vermaken tegen tegenstanders van ongeveer hetzelfde niveau.
Meeste mensen weten ook niet wat ze doen, Sc2 is heel erg rock paper scissors. En net als bij Diablo 3 bepaalde item combinaties goed zijn heb je bij Sc2 goeie opening builds, en dan ook nog veel verschillende net welke race je tegen hebt. Maar zo lang mensen maar een beetje wat spelen en niks online opzoeken over timings en wat nog meer, tja dan verliezen ze heel veel.

Met de juiste blink stalker push build en wat oefenen op de stalker micro kan je zo diamond halen door continue deze tactiek te doen. Op je gemak een basis bouwen met sc2 zit er niet in.
Haha. Dat vertel ik die a-movers ook altijd ;). Maar nee, terran (mech).
haha oke! Terran is het lastigste ras IMO.

Speel zelf zerg. HOTS diamond. LOTV nog niet aan begonnen. Beetje bang gezien al die veranderingen. Geen enkele build uit HOTS is nog viable.
Wat is " een beetje" goed? Als je een beetje aanleg hebt is platinum league (top 20% geloof ik) best te halen met maar een aantal potjes per dag hoor.

[Reactie gewijzigd door GnrlSchnavy op 23 november 2015 14:23]

Ha-ha, my thoughts exactly, ik speel enkel de campaign , geef mij maar supreme Commander, bij StarCraft heb ik na 10 minuten meet zin om een bot te coden dan om te zitten clicken tegen de clock in.
bij StarCraft heb ik na 10 minuten meet zin om een bot te coden dan om te zitten clicken tegen de clock in.
Hahaha, je haalt me de woorden uit de mond. :)
Ik speel het toch liever met vrienden dan als e-sport. Tegen wildvreemden spelen geeft me vaak een zure nasmaak bij verschillende spellen, omdat het taalgebruik en de vriendelijkheid van je medespelers nogal te wensen over kan laten...

Verder snap ik die hubhub over Archon Mode niet zo. Het is niet nieuw. Starcraft 1 had al Team Melee waarmee zelfs 4 spelers dezelfde units konden delen in 4 vs 4 matches. Vind t vreemd dat het niet direct in Starcraft 2 zat.
Dat zat het in die vorm wel; maar je begon allemaal met een eigen basis, en je kon elkaar dan rechten geven, zodat je inderdaad taakverdelingen kon maken.
Dit was ook gewoon onder dezelfde naam in 2010 beschikbaar.

Nu in Archon mode begin je met één basis, dus eigenlijk als tweekoppige speler, met 2 muizen en keyboards.

Puur een bijverschijnsel van het feit dat SC2 het leukste is als het een beetje op niveau gespeeld kan worden. Een niveau waar ik in 2.5 jaar actief spelen nog niet een beetje van in de buurt kom. Maar met twee spelers die samenwerken en goed onderling communiceren kan je dus wel alles uit de titel halen doordat je dus tweemaal de APM hebt en op meerdere plekken tegelijk kan zijn, zeg maar wat de Pro's in hun ééntje aankunnen door dagelijks te trainen.
Verdorie... Ik heb de vorige 2 'delen' op release gekocht. Nu twijfel ik omdat ik nooit langs Platinum ben gekomen, en ik speel het al maanden niet meer. |:(

Starcraft is echt zo'n RTS dat je het op zich niet vergeet, maar het moet echt in je vingers zitten en dat duurt. echt. heel. erg. lang.
Probeer wat potjes te doen in Archon mode, kan je heel relaxed terugkomen bij Platinum of wellicht Diamond halen :)
Dat lijkt me op zich best leuk om te doen. Is dat ook mogelijk met randoms/queue of alleen met vrienden?
Volgensmij werkt dat enkel met vrienden. Het werkt ook niet zo goed zonder skype/teamspeak/ventrilo. Het is echt belangrijk dat je samen steeds afspreekt wie wat doet. Voor je het weet staan jullie samen op een drone te klikken omdat de ene een Hydra Den wilt bouwen en de andere een Infestation Pit :D
De kunst is om plezier te hebben en bij jezelf te ontdekken hoe het ermee staat. Ik kan op Gold/Platinum erg leuke potjes spelen, het wordt frustrerend als je level omhoog gaat en tegen diamond spelers komt en daar vervolgens echt meer tijd in moet gaan stoppen.

Kortom, zorg dat je niet te lang speelt. Je moet er dus ook lol in hebben als je verliest, als dat er niet meer is: stoppen!
Eens. Starcraft hamert er (nou ja, meer de spelers eigenlijk) soms te veel op dat winnen het allerbelangrijkste is. Alsof iedereen van plan is om naar Azië te reizen en op professioneel niveau te spelen. :P
Mis eigenlijk een belangerijke nieuwe feature in deze review en dat is Coop mode.
Samen met een vriend of vreemde een soort Campaign mission spelen.
Keuze uit meerdere commanders, en unieke units en speelstijlen hierbij.

Hoop dat ze hiervoor nog wat maps uitbrengen, vind het idee hierbij erg leuk.
Mag van mij ook 3 of 4 player zijn.
Coop mission objectives klink gaaf. Ik heb het spel eergister aangeschaft, was ze nog niet tegengekomen.

In Starcraft 1 had je in ieder geval dergelijke custom games waarbij je met een aantal spelers samenwerkte om een doel te bereiken. Favorieten van mij waren daar Smash TV en Aliens RPG. Heb wel een paar keer gezocht naar remakes van deze maps voor SC2 maar helaas nog niets tegen gekomen.

Coop-mode ga ik in ieder geval zeker eens onderzoeken!
Co-op was voor mij ook een leuke verassing. Je leert er best aardig van tegen de klok een build uit te voeren, het is eigenlijk best een beetje op de noobjes gericht... En ja, daar hoor ik ondanks het sinds 2010 spelen ook nog bij.

Anyway, de commanders zijn allemaal anders genoeg, bieden veelal 1 a 2 builds en hebben genoeg leuke buffs die het opzoeken van steeds moeilijkere missies wel aanmoedigen. Maar als je gewoon even 20-25 min wilt chillen en wat wil Starcraften is het ook prima gewoon Normal / Harder te spelen.

Tegen de tijd dat je level 7 ofzo bent met een commander ben je alleen meestal wel een beetje té bekend met de flow van de map en de builds die het beste werken. Ik hoop dat ze tzt nog de nodige uitbreiding doen.

Al met al geeft het mij een beetje een C&C Generals Zero Hour gevoel, een zeer bekende MP game spelen, maar dan met een twist en uitzonderlijke Generals die andere units en abilities hebben.
Ik zou eigenlijk ook vooral graag deze compo's in PvP gebruiken!
Volgens de review is protoss het moeilijkste ras? Haha sinds wanneer?! :D
Tsja, ik ben het er zelf niet mee eens maar hoor dat verhaal ook van heel veel mensen. Persoonlijk vind ik Terran het moeilijkst om (goed) te spelen. Protoss is veel vergevender qua tijdsplanning in het begin van een potje. In ieder geval op de niveau's waar ik op speel (bronze / silver).
Ik ervaar hetzelfde. Bij Zerg en Protoss heb je flexibiliteit door respectievelijk larven en warpgates. Bij Terran moet je de juiste productiegebouwen hebben die dan ook continue bezig zijn de meest nuttige eenheden voor dat moment te produceren.

Dus ja, Terran kan behoorlijk pittig zijn.
Maar er is weinig micromanagement in de basiseenheden van de terrans, waar zerg en protoss meer bijzondere opties hebben in een vroeger stadium. Ik vind persoonlijk protoss vooral in het begin moeilijker. Als je tegenstander je de kans geeft om je luchtmacht er uit te pompen, dan ben je een heel eind op weg naar winnen.
Ik weet niet precies of je het nu over de WoL multi heb, de HotS of de LotV multi.

Oorspronkelijk was het een beetje gebalanceerd. De Zerg had de infestor, de Protoss de sentry en Templar en de Terrans hadden de Ghost.

Plus kleine dingen hier en daar zoals; Stimpack, burrow and Blink.

Ze hebben de infestor op een gegeven moment helemaal kapot generfed, dus micro was bij Zerg eigenlijk afwezig. Afgezien van de Larvae inject van je queens.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar heb je geen ghosts nodig tegen grond Protoss als Terran? Hoe kom je anders door zijn schilden heen? Brute kracht? Dan moet je qua macro behoorlijk uitlopen op je tegenstander. Toch?
Wat ik erg fijn vind aan de campagne is dat ze er niet van die flut unit upgrade missies in hebben gedaan (zoals in HotS). De missies zijn erg leuk, en dankzij de verschillende moeilijkheidnivos en achievements ben je er toch een flinke poos mee bezig. Had vroeger nooit gedacht dat ik die achievements zou najagen, maar aangezien ze hier (bijna) allemaal skill based zijn, wil ik ze toch halen... Ook alle referenties naar de oude SC delen vindt ik erg leuk.
Multiplayer doe ik bijna niet meer, wordt ouder, en mijn handen kunnen mijn hoofd niet meer bij houden :D

[Reactie gewijzigd door Lankman op 23 november 2015 08:07]

absoluut met je eens een achievement gebasseerd op skill based zorgt ervoor dat je jezelf naar het uiterste pushed.
Die onzin in assassins creed van zoek 100 vlaggetjes is gewoon hersenloze bezigheids therapie waar ik me tijd niet aan ga verspillen.
Leuke review, slim om wat starcraft veteranen er bij te vragen. Ik mis eerlijk gezegd wel een iets uitgebreidere bespreking van het multiplayer gedeelte. Speel zelf al sinds bèta van Wol en heb nooit de campagne aangeraakt :p ik ben wel benieuwd wat andere mensen vinden van de nieuwe multiplayer updates. De minerals in elke basis minen twee keer zo snel uit, je begint met twee keer zo veel workers etc. Allemaal redelijk zware veranderingen in de multiplayer als je het mij vraagt. Dan heb ik het nog niet eens over de nieuwe units!

Nu ik deze review zo lees toch maar eens een keer de campagne gaan spelen, ik twijfel :p
Zonde! WOL heeft zo'n goeie campagne! De campagne van HOTS was minder maar de campagne van LOTV is dik. Je mist echt wat als je de campagnes niet speelt.
Het is een leuke game, maar Saronite? Dat lijkt meer iets voor een LOTR game.. ;)

In Starcraft moet je Solarite verzamelen met je bonus objectives ;)
Zeer vermakelijke game. Tot nu toe beleef ik veel plezier aan de campaign.

Wat ik jammer vind aan de campaign, is dat ze niet net als in de multiplayer, je laten beginnen met 12 probes. Dan zou ook de campaign wat sneller kunnen starten en begin je ook niet iedere missie met downtime.

EDIT: commentaar over units opwaarderen weggehaald, aangezien het artikel is bijgewerkt

[Reactie gewijzigd door Castor385 op 23 november 2015 10:46]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*