Door Jelle Stuip

Redacteur

Apple MacBook Air: niet meer helemaal up to date

23-10-2015 • 11:00

206

Apple MacBook Air 2015

Samengevat

De 2015-versie van de MacBook Air krijgt een snellere processor van de Broadwell-generatie en een snellere ssd. Hoewel meetbaar, zal dat verschil niet snel merkbaar zijn tijdens dagelijks gebruik. Het scherm is het grootste minpunt van de laptop. Hoewel het over een prima contrast beschikt, levert het tn-paneel slechte kijkhoeken op. Dat en de lage resolutie vinden we niet meer in deze prijsklasse thuishoren. Het grootste pluspunt van de Air is de lange accuduur van meer dan twaalf uur tijdens browsen.

Apples kleinste en lichtste MacBook werd begin 2015 van de troon gestoten door de nog dunnere en nog lichtere MacBook. Apple vergat de eerst genoemde MacBook, de Air, echter niet en gaf hem een hardware-update. Is dat genoeg om de Air aantrekkelijk te maken of kun je beter voor de 12"-MacBook kiezen?

Apple MacBook Air (2015)

Apple MacBook Air (2015)

Het is je in de wereld van laptops moeilijk voor te stellen, maar Apple heeft het ontwerp van de MacBook Air in 2010 voor het laatst ingrijpend gewijzigd. De prijs ging toen omlaag, er kwamen meer aansluitingen beschikbaar, de schermresolutie ging omhoog en er werd afscheid genomen van de harde schijf. Sindsdien heeft de Air alleen nog onderhuidse upgrades gekregen, in de vorm van snellere processors, ssd's en wifi-chips.

Apple MacBook Air (2015)Van buiten is de MacBook Air, zoals gezegd, onveranderd gebleven. Zelfs de nieuwe touchpads met Force Touch, waarvan de MacBook Pro is voorzien, zijn voorbijgegaan aan de Air, die daardoor nog steeds met exact dezelfde unibody-behuizing zit als vijf jaar geleden. Daar is op zich niets mis mee, het metaal voelt stevig aan, veert nauwelijks mee onder druk en weegt in totaal 1348 gram. Dat is nog altijd vrij licht, maar ondertussen zijn er wel veel ultrabooks die nog minder wegen, net als Apples eigen MacBook, die onder de kilogram duikt.

Ook toetsenbord en touchpad zijn onveranderd gebleven. De toetsen zijn voorzien van een heel licht kuiltje en geven een prettige feedback, al hadden we graag wat meer travel gehad. Er zijn echter veel ultrabooks die nog minder travel bieden, dus in zijn soort is de Air niet slecht. De glazen touchpad heeft een prettig glad oppervlak en voert (multitouch-)bewegingen vloeiend en direct uit. Force Touch ontbreekt dus, maar vooralsnog vinden we dat geen groot gemis. De functionaliteit is immers niet essentieel om met het besturingssysteem te kunnen werken en nog niet veel software biedt er ondersteuning voor.

Apple MacBook Air (2015)

Scherm

Apple voorziet de 13,3"-MacBook Air van een tn-paneel met een resolutie van 1440x900 pixels. In zijn soort blijkt dat scherm best goed te zijn. De verticale kijkhoeken vallen tegen, maar we hebben het wel eens erger gezien bij tn-panelen en het contrast is met 949:1 prima. Het scherm blijkt bovendien aardig goed gekalibreerd te zijn, al is het niet in staat om de maximaal verzadigde kleuren correct weer te geven.

Apple MacBook Air grijswaardenApple MacBook Air kleurweergave

Ondertussen zijn er echter genoeg 13"-laptops die voor een vergelijkbare of zelfs lagere prijs gewoon uitgerust worden met een ips-paneel met betere kijkhoeken en een hogere resolutie van 1920x1080 pixels. Dergelijke panelen hebben bovendien over het algemeen een nog iets hoger contrast en kunnen de maximaal verzadigde kleuren wel weergeven.

Apple MacBook Air (2015)Apple MacBook Air (2015)

Links: MagSafe-aansluiting, usb 3.0, rechts: sd-kaartlezer, usb 3.0 en thunderbolt

Wat is er dan wel veranderd?

De veranderingen voor de 2015-versie zitten, zoals gezegd, onder de motorkap. Haswell heeft plaatsgemaakt voor Broadwell en die processor zou sneller en zuiniger moeten zijn.

  • Cinebench Multi
  • Cinebench Single
  • Cinebench OpenGL
Cinebench 11.5 - Multi
Systeemnaam Processor In punten, hoger is beter
Apple MBP, 13", 2015, OS X Core i5-5257U
*******
3,23
Apple MBP 13", naj. 2013, OS X Core i5-4288U
*******
3,15
Apple MBA 13", vj. 2015, OS X Core i5-5250U
******
2,76
Apple MBA 13", 2014, OS X Core i5-4260U
******
2,57
Air 13 2013 Core i5-4250U
*****
2,45
Air 11 2012 Core i5-3317U
*****
2,37
Air 13 2011 Core i5-2557M
*****
2,23
Cinebench 11.5 - Single
Systeemnaam Processor In punten, hoger is beter
Apple MBP, 13", 2015, OS X Core i5-5257U
*******
1,35
Apple MBP 13", naj. 2013, OS X Core i5-4288U
*******
1,30
Apple MBA 13", vj. 2015, OS X Core i5-5250U
******
1,18
Apple MBA 13", 2014, OS X Core i5-4260U
******
1,13
Air 13 2013 Core i5-4250U
******
1,11
Air 13 2011 Core i5-2557M
*****
1,02
Air 11 2012 Core i5-3317U
*****
1,02
Cinebench 11.5 - OpenGL
Systeemnaam Processor GPU Framerate in fps, hoger is beter
Apple MBP, 13", 2015, OS X Core i5-5257U Iris 6100
*******
29,1
Apple MBA 13", vj. 2015, OS X Core i5-5250U HD 6000
******
25,8
Apple MBP 13", naj. 2013, OS X Core i5-4288U Iris 5100
******
25,0
Air 13 2013 Core i5-4250U HD 5000
******
24,3
Apple MBA 13", 2014, OS X Core i5-4260U HD 5000
*****
21,9
Air 11 2012 Core i5-3317U HD 4000
****
15,4
Air 13 2011 Core i5-2557M HD 3000
***
11,5

Die extra snelheid blijkt uit de Cinebench-resultaten, waarin Broadwell een procent of zeven sneller is in de multi- en OpenGL-test en vier procent sneller bij de single-test. Dat zijn geen wereldschokkende verschillen en in de praktijk zul je het verschil tussen de beide processors nauwelijks merken.

  • Browsen
  • Video
  • Opladen
Accutest browsen 2013 (180cd/m²)
Systeemnaam Processor Accu In minuten, hoger is beter
Apple MBA 13", 2014, OS X Core i5-4260U 54Wh
*******
13u12m
Apple MBA 13", vj. 2015, OS X Core i5-5250U 54Wh
*******
12u37m
Apple MBP, 13", 2015, OS X Core i5-5257U 75Wh
******
11u23m
Apple MBA 11", 2014, OS X Core i5-4260U 38Wh
******
10u41m
Apple MBP 13", naj. 2013, OS X Core i5-4288U 72Wh
*****
9u34m
Apple MacBook, 2015, OS X Core M 5Y31 40Wh
*****
9u2m
Accutest video 2013 (180cd/m²)
Systeemnaam Processor Accu In minuten, hoger is beter
Apple MBP, 13", 2015, OS X Core i5-5257U 75Wh
*******
12u9m
Apple MBA 13", 2014, OS X Core i5-4260U 54Wh
*******
12u2m
Apple MBA 13", vj. 2015, OS X Core i5-5250U 54Wh
*******
11u35m
Apple MacBook, 2015, OS X Core M 5Y31 40Wh
******
9u34m
Apple MBA 11", 2014, OS X Core i5-4260U 38Wh
*****
9u28m
Apple MBP 13", naj. 2013, OS X Core i5-4288U 72Wh
*****
9u20m
Laadtijd
Systeemnaam Accu In minuten aan de lader, lager is beter
Apple MBA 11", 2014, OS X 38Wh
****
1u56m
Apple MBA 13", 2014, OS X 54Wh
*****
2u14m
Apple MBA 13", vj. 2015, OS X 54Wh
*****
2u15m
Apple MBP, 13", 2015, OS X 75Wh
******
2u37m
Apple MacBook, 2015, OS X 40Wh
******
2u43m
Apple MBP 13", naj. 2013, OS X 72Wh
*******
3u9m

Net als in de snelheid blijkt er in de accuduur een klein verschil tussen het 2014- en het 2015-model van de Air te zitten, al blijkt het resultaat tegen de verwachtingen in te gaan. De 2015-versie met Broadwell-chip gaat namelijk een halfuurtje korter mee dan de 2014-versie met Haswell. Dat valt nog binnen de meetfout, maar een significant langere accuduur levert Broadwell dus niet op.

  • Seq. lezen
  • Seq. schrijven
  • 4k random lezen
  • 4k random schrijven
AS-SSD - Sequentiële lees-transferrate
Systeemnaam HDD / SSD Doorvoersnelheid in MB/s, hoger is beter
Apple MBP, 13", 2015, W8.1 Apple SM0128G
*******
1272,00
Apple MBA 13", vj. 2015, W10 Apple SM0256G
******
1133,00
Apple MBP 13", naj. 2013, W8.1 Apple SM0512F
****
692,39
Apple MBA 13", 2014, W8.1 Apple SD0256F
****
683,00
Apple MacBook, 2015, W8.1 Apple AP0256
****
673,00
Apple MBA 11", 2014, Win 8.1 Apple TS0256F
***
617,34
AS-SSD - Sequentiële schrijf-transferrate
Systeemnaam HDD / SSD Doorvoersnelheid in MB/s, hoger is beter
Apple MBA 13", vj. 2015, W10 Apple SM0256G
*******
1004,00
Apple MBP 13", naj. 2013, W8.1 Apple SM0512F
****
616,60
Apple MBP, 13", 2015, W8.1 Apple SM0128G
****
614,00
Apple MBA 13", 2014, W8.1 Apple SD0256F
****
544,00
Apple MBA 11", 2014, Win 8.1 Apple TS0256F
***
491,74
Apple MacBook, 2015, W8.1 Apple AP0256
***
392,00
AS-SSD - 4K Random Read
Systeemnaam HDD / SSD Doorvoersnelheid in MB/s, hoger is beter
Apple MBP, 13", 2015, W8.1 Apple SM0128G
*******
20,00
Apple MBA 13", vj. 2015, W10 Apple SM0256G
******
17,80
Apple MacBook, 2015, W8.1 Apple AP0256
*****
15,70
Apple MBA 13", 2014, W8.1 Apple SD0256F
*****
15,23
Apple MBA 11", 2014, Win 8.1 Apple TS0256F
*****
13,86
Apple MBP 13", naj. 2013, W8.1 Apple SM0512F
*****
13,31
AS-SSD - 4K Random Write
Systeemnaam HDD / SSD Doorvoersnelheid in MB/s, hoger is beter
Apple MBP, 13", 2015, W8.1 Apple SM0128G
*******
28,40
Apple MBP 13", naj. 2013, W8.1 Apple SM0512F
******
24,95
Apple MBA 13", vj. 2015, W10 Apple SM0256G
******
24,10
Apple MBA 13", 2014, W8.1 Apple SD0256F
******
23,89
Apple MBA 11", 2014, Win 8.1 Apple TS0256F
*****
21,69
Apple MacBook, 2015, W8.1 Apple AP0256
*****
21,50

Behalve een andere processor plaatst Apple ook andere ssd's in de 2015-generatie van zijn MacBooks. Onze test-Air was voorzien van een 256GB-exemplaar, wat een belachelijke meerprijs van 250 euro ten opzichte van het basismodel met 128GB oplevert. Wil je liever een 512GB-ssd, dan betaal je 610 euro boven op de prijs van het basismodel. Een verdubbeling van het werkgeheugen kost 120 euro, net als de upgrade van i5-processor naar i7. Kortom: upgrades zijn erg duur.

Hoewel duur, is de ssd wel snel. Bij sequentieel lezen en schrijven is de nieuwe Air veel sneller dan de ssd's uit eerdere MacBook-generaties. Het is aannemelijk dat de ssd op andere punten ook sneller is, maar dat blijkt niet uit de random read-write-test. We zouden de ssd met traces graag uitgebreider testen, maar de ssd's gebruiken een propriëtaire connector en werken dus alleen in Apple-hardware.

Conclusie

De MacBook Air draait ondertussen al aardig wat jaren mee en dat begin je steeds duidelijker te merken. Vooral het tn-scherm met een relatief lage resolutie is ons een doorn in het oog. De rest van de hardware wordt wel netjes up to date gehouden en hoewel het verschil niet echt merkbaar is, zijn processor en ssd weer een stukje sneller geworden dan bij de vorige generatie. Van de Broadwell-processor hadden we niet alleen meer snelheid, maar ook een langere accuduur verwacht, maar die blijkt helaas niet toegenomen. Dat betekent niet dat de accuduur tegenvalt. Integendeel, met twaalf en een half uur browsen is die nog steeds een van de belangrijkste redenen om een MacBook Air aan te schaffen.

Reacties (206)

206
189
117
3
0
5
Wijzig sortering
Al dat gezeur om het TN panel. De 2 jaar oude air van mijn vriendin vind ik prima te gebruiken onder elke kijkhoek.
Op de air ga je toch niet serieus foto bewerken dus waarom de IPS? De kijkhoek is prima en dat is ook een reden om voor IPS te kiezen maar is naar mijn mening bij de air geen argument.

Een trend die natuurlijk gaande is dat veel data in de cloud staat en je toch altijd online bent. Dus die muziek etc hoeft er niet altijd op te staan waardoor 128 opzich wel voldoende is.

Anders kan er altijd nog een externe usb schijf erbij.
Dus je geeft ruim €1000 uit aan een instap Macbook met een 5 jaar oud design, een TN paneel omdat IPS onzin is, een kleine SSD omdat er Cloud is of een externe HDD ook een optie is...

Dat zijn wel heel veel excuses om de aankoop van deze Macbook te rechtvaardigen.

Had het een Surface Pro geweest met deze specs, propriëtaire connectors en veel te dure upgrades dan had de wereld te klein geweest en Microsoft een enorme oplichter!
Het design hoeft toch niet verandert te worden als het prima is? Never change a winning team.. Naar mijn idee worden designs alleen maar veranderd omdat de massa dat kicken vindt (af en toe iets anders wil).
3-4 jaar geleden was dat iets anders. Verder was de hoofdreden dat ik geen zin had om sysadmin te spelen en door OSX al die jaren nooit gezeik gehad.

We hadden toen ook naar een vergelijkbare Asus gekeken maar het trackpad was gewoon ruk vergeleken met de air.

Maar goed jij wilt horen wat jij wilt horen. Ik zeg kijkhoek van een IPS is mooi maar als ik naar de kijkhoek van de air kijk is die prima in orde.
Volgens mij ben jij degene die 'wil horen wat hij wil horen'. Het meest gehoorde kritiekpunt is en blijft dat men voor de minimaal duizend(!) euro die je moet neertellen voor een laptop, een TN paneel voorgeschoteld krijgt. Of het scherm volstaat voor simpele taken doet er niet toe. Het gaat om de prijs/kwaliteitverhouding.

Geef dan gewoon aan dat jij vindt dat het prima kan, of dat zo'n scherm voor jouw wensen volstaat. Proberen de geldigheid van deze kritiek met alle macht onderuit te schoppen is gewoon fanboy gedrag.
Volgens mij zeg ik ook dat je toch niet gaat fotobewerken op een air waar een IPS vereist is naast de beter kijkhoek van een IPS panel.

En het kijkhoek argument gaat voor de air bijna niet op.

Maar het is heel simpel. Koop wat je wilt kopen en respecteer de keuze van die gene ipv je mond op te trekken en het schandalig te vinden dat je zo veel geld moet betalen voor zo slechte hardware.

Niemand dwingt je iets te kopen.

Heb hier trouwen een HP laptop van 1500 piek die ook een TN panel heeft. Just saying....
Maar het is heel simpel. Koop wat je wilt kopen en respecteer de keuze van die gene ipv je mond op te trekken en het schandalig te vinden dat je zo veel geld moet betalen voor zo slechte hardware.
Het is heel simpel, bij een review wordt gekeken naar plus- en minpunten en wordt de prijs/kwaliteit verhouding afgewogen. De reviewer is van mening, net als een groot deel der tweakers, dat een laptop van duizend piek anno 2015 niet uitgerust zou mogen worden met een lage resolutie TN-paneel. Die kritiek krijgt de iPhone ook (qua resolutie althans) en zou elk willekeurig merk met die combinatie krijgen. Dus ook Apple. Dat er vervolgens mensen allerlei genoemde minpunten gaan bagatelliseren ('al dat gezeur over..') is daarom ronduit vreemd, maar verbaas je er dan niet over als mensen met je in discussie gaan.
Heb hier trouwen een HP laptop van 1500 piek die ook een TN panel heeft. Just saying....
En dat is (zeker als het een recent model betreft) niet minder erg. Ik ga er wel even van uit dat hij op zijn minst FHD is, maar dan nog is de kritiek even goed op HP van toepassing.
Wat je ook even vergeet musje is dat het scherm van de air echt heel dun is. Ik begrijp nog steeds niet goed dat het "5 jaar oude design" zoals jij dat noemt nog maar amper de norm is tegenwoordig. Ik heb laatst mijn oude Air verkocht en nu een Pro overigens, maar mis soms wel eens hoe ongelofelijk licht en dun de oude laptop was. (licht is ook makkelijk met openklappen enzo)

Een heel lage resolutie was het ook weer niet, om eerlijk te zijn stoorde ik me er niet enorm aan bij het standaard internet/development werk.

Wat ik wel deel met veel gebruikers is dat het paneel niet super is nee. Maar als ik dan weer kijk op mijn werk naar de gemiddelde HP of Lenovo denk ik oei.. ik zie gewoon haast niets van zij. En dat zijn spiksplinternieuwe laptops met hogere prijzen. Dan valt het wel mee. Alleen dan zit je met je MBP op de bank en dan vind je de TN panelen wel weer erg slecht. Het is gewoon wat je gewend bent denk ik..
Zoek op deze site eens naar de HP ZBook 17". Een laptop uit de topklasse. En met een scherm dat 4" groter is dan dat van de grootste Air.

Deze had mijn werkgever voor mij besteld. Ik heb hem weer teruggegeven toen ik het scherm zag: beroerd en 1600 bij 900 pixels. Op een groot 17" scherm!

De MacBook Air is een fantastische ultrabook, de eerste en nog steeds de beste. Het ontwerp is 5 jaar oud, maar kan met gemak nog 5 jaar mee. Alleen het scherm mag best IPS worden, en de opslag mag ook best naar 240 - 256 GB minimaal. Zonder dat dat een prijsverhoging oplevert natuurlijk.
Zoek op deze site eens naar de HP ZBook 17". Een laptop uit de topklasse. En met een scherm dat 4" groter is dan dat van de grootste Air.

Deze had mijn werkgever voor mij besteld. Ik heb hem weer teruggegeven toen ik het scherm zag: beroerd en 1600 bij 900 pixels. Op een groot 17" scherm!
Dat is eveneens beneden de maat, ja.
De MacBook Air is een fantastische ultrabook
Eens.
de eerste
Nee, dat was de Sony Vaio X505 (en nog een prototype van Intel daarvoor, waarvan ik de naam zo niet weet)
en nog steeds de beste.
Dat is jouw mening.
maar kan met gemak nog 5 jaar mee.
We gaan het zien!
Het ontwerp kan nog wel een tijd mee. Een TN scherm en "weinig" opslag hoort niet bij een top ultrabook. Alhoewel, zonder foto's en video's kan 128GB best voldoende zijn.
Zoek op deze site eens naar de HP ZBook 17". Een laptop uit de topklasse. En met een scherm dat 4" groter is dan dat van de grootste Air.

Deze had mijn werkgever voor mij besteld. Ik heb hem weer teruggegeven toen ik het scherm zag: beroerd en 1600 bij 900 pixels. Op een groot 17" scherm!
De HP ZBook 17 is een mobile Workstation voor tekenaars e.d. en een slecht model om te vergelijken met een MacBook Air.

Het mooie van de lineup van HP is dat je kunt kiezen. Dat jouw werkgever voor een instapmodel gekozen heeft met een wat minder scherm wil niet zeggen dat de ZBook 17 een slecht product is maar meer dat de inkoper niet goed opgelet heeft bij het bestellen van het product.
De inkoper heeft niet gekeken naar wat wij wilden hebben, maar heeft besteld wat volgens hem high end was.

Qua prijs is het high end, het is echt geen instapmodelprijsje!
Musje83, wie o wie kan met droge ogen beweren dat het aantal beeldpunten een absolute maat is voor kwaliteit?? Op een gegeven moment is dat wle voldoende. Het paneel mag idd wat beter. Maar pas op dat meer punten beter is. Je komt zo wel over. Ik heb zelf een Air en een Pro (retina). De retina is mooier. Die resolutie is dan ook wat mij betreft precies goed en vindt een hogere resolutie, mocht die er komen, dan slechts marketing.

Mijn bescheiden mening is dat de requirements voor een laptop welke de prijs/kwaliteit verhouding deels subjectief is. Je trekt wel erg van leer en je argument is voor mij niet zo sterk als je kennelijk zelf vindt. Er kan geen sprake zijn van een objectieve waardering in de zin van 'erg' aangezien ik persoonlijk een aantal andere argumenten heb die maken dat ik de Air wel het geld waard vindt.

Mijn punt is eigenlijk Musje dat jij jouw mening t.a.v. de waarde van een apparaat op basis van door jou aangevoerde weging van kenmerken als objectief ervaart en bestempeld en die van Matty niet. Dat is dus niet terecht. Je waardering is subjectief - Matty waardeert andere kenmerken hoger! Ik ook en het minpuntje van het scherm is voor mij niet belangrijk. De bouwkwaliteit wel - zeker gezien dat hij nu door mijn dochter in gebruik is die er wat minder zorgvuldig er mee omgaat....Hij is er niet door achteruit gegaan :) Een heel belangrijke eigenschap voor mij :)!!! Het scherm is voor haar 15 jarige ogen (beter dan die van mij inmiddels) ook perfect!
Plus dat je bij een MacBook in principe altijd alleen voor het scherm zit in de juiste kijkhoek, en je daardoor niet zo snel tegen die beperking aanloopt. Dat is bij een iMac (op kantoor) of televisie (huiskamer) wel anders waar je wel met enige regelmaat met meerdere mensen naar kijkt.

Ik combineerde voorheen een Air met een iMac, en dan ervaar je wel sneller de kleurverschillen. Dat vond ik erger dan het verschil in kijkhoeken. De Air kwam bij mij kouder over en de iMac warmer.
Eens, om die reden heb ik hem 3 jaar geleden ook gekocht, toen zat je net met Windows 8 wat echt ruk was, daar had ik geen zin in en heb ik mijn eerste Mac gekocht.
Neemt niet weg dat de Air nu wel erg overpriced raakt, de concurrentie staat niet stil. Ik ben alleen nog nooit zo'n fijne trackpad tegengekomen als Apples trackpads...
Zeker icm wat meer geheugen en SSD is het al snel interessanter om naar de Macbook te kijken.
Ja want het os bepaalt de hardware. Slappe hardware was vroeger een drama met windows.

Daarentegen zou niemand lopen sputteren over een TN paneel in een tablet als deze kwalitatief goed was. Ja de air heeft een TN paneel. So what?

Als het scherm goed is voor de use case dan boeit het toch verder niet welk stikkertje erop zit?
Prima gebruiken betekend niet dat het goed is. TN-Panel is inférieur in elk opzicht tegenover IPS. Apple probeert oude achterhaald technologie in de Macbook air te duwen, in 2015 is dat onacceptabel.
Dat is niet helemaal waar. Refresh rates zijn op tn panelen nog steeds beter. Echte gamers gebruiken nig steeds goede TN panelen omdat deze sneller en beter verversen dan IPS, PVA en andere panelen.
Refresh rates grotedeels van belang bij games, en dit macbook is niet bepaald gemaakt om zwaar op te gamen. CPU specs zijn matig voor intensieve games zoals GTA V, Crysis 3 of Fallout 4. De laatste games worden zwaarder en zwaarder. Technologie van TN blijft inférieur, slechte kleur weergave en ziet er gewoon minder goed uit dan IPS. Ookal hebben te de technology proberen te verbeteren, het blijft een uitstervend tech.
Tuurlijk. Het ging me meer om je standpunt dat het in slle opzichten zo was. Uiteraard ga je niet gamen oo een air.

Dat terzijde vind ikhet tn paneel in de air alles behalve slecht. Ik ken mensen die het in verhouding met andere laptops een zeer goed scherm vinden. Dat het scherm dan wat minder verzadigt is is dan een pluspunt met office dingen. Tsja resolutie is leuk en ik denk dat ze volgend jaar wel met een retina uodate komen of een prijsverlaging.

1440x900 is nog steeds een redelijke werkruimte op 13".
Dat het voor jou prima is betekend niet dat het voor anderen dat ook zo is. Vooral als je de Air naast een Macbook pro 13 houd bijvoorbeeld is het verschil enorm groot.

Daarnaast niet iedereen wilt ook van een cloud werken. Naast je moet de files van je cloud wel eerst lokaal opslaan bijvoorbeeld Je streamed het niet zozeer van je cloud oplossing zoals iCloud, Dropbox etc maar je download en upload het elke keer.
In een Toshiba chromebook van 325 euro zit al een IPS scherm van 1920x1080 pixels.
Eeuh sorry hoor, maar als ik mijn bijna drie jaar oude XPS naast een MB Air van heden ten dage zet zie je vrijwel onmiddellijk het verschil en dan is is het scherm in mijn XPS al achterhaald- als je de nieuwste generatie Dell XPS13 ernaast zet dan verbleekt de MB Air helemaal.

Laat ik ook duidelijk wezen. Ik zou best een Mac willen kopen, maar een air zou wel het juiste gewicht e.d./ omvang hebben, maar niet de performance en scherm- dat zou je dan weer bij de MB pro hebben, maar dan heb je weer een dikkere computer die weer een stuk zwaarder is. De nieuwe macbook is het dan ook niet helemaal. En dat is het grootste probleem bij Apple: wat je ook pakt je moet altijd bereid zijn tot compromissen. En daar boven op betaal je je bont en blauw in vergelijking met niet Apple hardware.
XPS is ook duur, hoor, maar inderdaad, de nieuwe XPS 13 kickt deze Air op letterlijk elk vlak...
Het is inmiddels toch wel duidelijk dat de Air voorlopig het instapmodel is als je een MacBook wilt? De specs zijn daar dan ook naar. De MacBook Air anno 2015 is wat mij betreft wat de witte MacBook in het verleden was.
nieuws: Apple neemt afscheid van witte MacBook - update
"Apple heeft de witte, plastic MacBook uit zijn assortiment verwijderd. Zijn plek als goedkoopste Mac-notebook wordt ingenomen door de 11,6"-MacBook Air van 949 euro. Apple introduceerde zijn eerste MacBook vijf jaar geleden."
Je hebt nu de MacBook Air --> 12" MacBook retina --> MacBook Pro retina in volgorde van prijs. Het zal niet lang meer duren eer de 12" MacBook retina de plek van de MacBook Air in neemt, net zoals de Air dat deed bij de witte MacBook. Tot die tijd is de Air een prima laptop die, doordat wij zo verwend zijn met retina schermen, inderdaad een beetje achter loopt, maar waar nog steeds prima mee te werken valt.
Het gaat niet om retina het gaat om een goede kwaliteits ips scherm en een karige hoeveelheid opslaggeheugen.
Samengevat

De 2015-versie van de MacBook Air krijgt een snellere processor van de Broadwell-generatie en een snellere ssd. Hoewel meetbaar, zal dat verschil niet snel merkbaar zijn tijdens dagelijks gebruik. Het scherm is het grootste minpunt van de laptop. Hoewel het over een prima contrast beschikt, levert het tn-paneel slechte kijkhoeken op. Dat en de lage resolutie vinden we niet meer in deze prijsklasse thuishoren. Het grootste pluspunt van de Air is de lange accuduur van meer dan twaalf uur tijdens browsen.
Daar komt bij dat de retinaschermen zoals Apple die levert min of meer gelijk staan aan goede kwaliteit ips.

[Reactie gewijzigd door swv op 22 juli 2024 14:49]

Retina heeft niks met het type paneel te maken maar met DPI. De meeste retina's zijn gewoon IPS schermen met een hoge resolutie, eigenlijk is retina gewoon een marketingterm voor schermen met een hoge resolutie (rond de 330 dpi).
Zucht :p Dat snap ik wel, maar waar ik op doel is dat wanneer Apple in zijn producten retina schermen toepast, dat samen gaat met een kwalitatief hoogwaardig IPS paneel. Wat jij dus ook zegt.

De nieuwste 12" MacBook wordt op termijn de vervanger van de MacBook Air, dat kan haast niet anders. Ik denk zelf wanneer het beestje krachtig genoeg is om de Air ook daadwerkelijk te kunnen vervangen. Wellicht pas wanneer Apple met zijn eigen CPU voor laptops komt in samenwerking met Intel. Maar dat is een ander verhaal.

Andere producten van Apple uit het verleden met zeer goede IPS panelen die kwamen toen 'retina' werd geïntroduceerd in volgende productcategorieën:

iPhone 4 retina en hoger: reviews: Apple iPhone 4: op het scherp van de snede

iPad 3 retina en hoger:
reviews: De nieuwe iPad: schermen met de resolutie

iPad mini 2 retina en hoger, hoewel niet zo goed gecalibreerd:
reviews: De iPad mini Retina: eindelijk high-end

MacBook Pro retina 2012 en hoger:
reviews: Apple MacBook Pro Retina: pixelperfect?

MacBook 12" retina 2015:
reviews: Apple MacBook: zijn tijd (te) ver vooruit

iMac is een uitzondering en heeft sinds 2010 een Full HD en QHD IPS paneel net als de Apple Cinema Displays:
Wired: New iMacs Add IPS Displays, Core ‘i’ Processors Across the Range

De Apple Watch is ook een uitzondering, maar combineert wel retina met een prachtig OLED paneel:
reviews: De Apple Watch: duur gadget voor de echte Apple-fan

Daaruit concludeer ik dat wanneer Apple overgaat op de volgens marketingtermen scherpe 'retina displays', dit hand in hand samen gaat met het toevoegen van IPS voor goede kijkhoeken en natuurgetrouwe kleuren. Wil je dus een MacBook Air met retina display, dan kan je wachten tot je een ons weegt, maar die gaat er niet komen. Daar is namelijk de 12" MacBook voor uitgevonden die de komende jaren verder wordt door ontwikkeld en op termijn de MacBook Air vervangt.

De reviewer vergeet trouwens antwoord te geven op zijn eigen vraag uit de inleiding, namelijk: "Is dat genoeg om de Air aantrekkelijk te maken of kun je beter voor de 12"-MacBook kiezen?"
In de conclusie moet daarom nog doorverwezen worden naar de 12" MacBook voor mensen die een prachtige retina display willen maar iets inleveren op prestaties, en zo niet dat de MacBook Air 2015 voldoet. ;)

[Reactie gewijzigd door swv op 22 juli 2024 14:49]

Dat is het punt niet. Het punt is dat je nog steeds duizend euro betaalt voor de MBA en er gewoon nog steeds een TN paneel voor terugkrijgt. De (imo) terechte conclusie luidt dat dit gewoon not-done is. Zie ook mijn reactie hierboven.

Bagetelliseer het zoveel je wil; het doet niets af aan de scheve prijs/kwaliteit verhouding.
Dat is het punt van de reviewer, maar hier wordt gediscussieerd over mijn eerste reactie.

Wat betreft prijs kwaliteit verhouding waar je eeuwig over kan discussiëren -immers heeft iedereen zijn eigen beweegredenen om voor Apple te kiezen- stel ik mij de volgende situatie voor.
Uit mijn andere reactie hier:
"Wat nou als je hooguit 1000 euro uit wilt geven (nou oke €1019,05 kan nog net) en per se OS X wilt, thuis een iMac 5k hebt en nog een reismaatje voor onderweg zoekt? Dan is de MacBook Air nog steeds een hele fijne partner die je de hele werkdag niet in de steek laat.

Toegegeven, inmiddels ontstaat het momentum dat je jezelf moet afvragen of een 12" MacBook of 13" MacBook Pro niet een betere optie gaat worden maar dan moet je de meerprijs er wel voor over willen hebben."

[Reactie gewijzigd door swv op 22 juli 2024 14:49]

Ja, dat begrijp ik. Maar, wederom imo, volgens mij heb je zelf niet eens door dat je enorm aan het bagetelliseren bent op dit punt. Dat staat even geheel buiten de discussie of dit paneel 'erg' is om te gebruiken. Het kan gewoon niet in de 1000+ euro klasse.
Ja dat heb ik wel door, maar dat komt ook omdat de laptop an sich nog steeds goede up to date hardware heeft (in maart 2015), zoals de reviewer ook beaamt. In die zin is het nog steeds een goede ultrabook. Ook ik erken dat dit tn paneel niet meer past binnen de line up van de andere Apple producten. Ook dit staat in de review en ook hier ben ik het mee eens. Daarom is het ook een kwestie van tijd dat de Air verdwijnt en zou ik mensen serieus in overweging laten nemen te kijken naar de 12" MacBook of 13" Pro. Besluit je toch voor de Air te gaan, dan heb je nog steeds een prachtig ding en ben je hopelijk wel bewust van wat je in huis haalt vanwege het instapkarakter.

:)

[Reactie gewijzigd door swv op 22 juli 2024 14:49]

Het probleem is dat Apple apparaten uit de 1000 euro klasse gewoon als "instapmodel" ziet. Een instapmodel hoeft toch geen tophardware is het motto. Beetje zonde, maar als je het verkocht krijgt, heb je gewoon gelijk.

Laat duidelijk zijn, ik ben geen Apple-hater, in ons gezin hebben we zes apple apparaten (ipod, ipad en iphone).
...of beter voor een Windows laptop kiezen. Tegenwoordig zijn er Windows laptops die de vergelijking makkelijk aan kunnen.
Of nog beter, een MacBook met OS X én Windows. Ik ben tevreden met OS X El Capitan en Windows 10. Dan kan ik altijd gebruiken wat ik nodig heb. Werkt prima :)
Beetje kort door de bocht. OSX is bepaald geen straf om mee te werken.
@repeP Beetje positief blijven.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg het zo, dat het logisch gezien geen reden zal zijn. Dan eerder de hardware. Dat maakt OSX nog geen straf. Natuurlijk niet. Alleen Windows 10 is zo goed dat OSX voor heel weinig consumenten een reden zal zijn.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 22 juli 2024 14:49]

Ken inderdaad maar weinig mensen die OSX onder Windows draaien, daarin heb je zeker gelijk. Zullen er bepaald minder zijn dan andersom.
Die vergelijking klopt niet helemaal. De Air is daarintegen qua CPU, GPU enzo weer een stuk sneller dan de fors duurdere 12inch Macbook.


Verder maakt het niets uit, de concurrentie leverd wel al tijden hoge kwaliteit IPS panelen im hun laptops uit dezelfde klasse.
De enige reden tegewoordig om deze te kopen lijkt toch echt wel nog het OS: qua hardware is er veel beter te vinden voor zelfde/minder geld.
Er is meer te zeggen over hardware dan alleen een beeldscherm. Waar het beeldscherm inderdaad achterloopt op de concurrentie is de rest van de notebook gewoon goed. Processors en SSD upgrades als deze zijn er niet voor niks. Los van de harde specificaties vind ik persoonlijk dat alleen de Surface producten van Microsoft dezelfde bouwkwaliteit hebben als de Macbook producten. Ook het touchpad is mijns inziens ongeëvenaard.
Ik moet zeggen dat ik bepaalde modellen van Dell ook op het gebied van bouwkwaliteit zeer goed vind bijvoorbeeld de latitude series al is die van mij destijds vervangen door een samsung en.nu door een insperion. De latitude was mischien lelijk maar kon zoveel abuse aan dst hij het 4 jaar lang uitgehouden heeft (vallen met tas van scooter, paar keer van het bureau getrokken) buiten de backlight doet hij het nog steeds en staat die hier ergens in de kast te verstoffen. Helaas omdat het.een zakelijk model is was hij mij nu te duur om en IPS en een i5 en een dedicated gpu te kopen. Als ik eentje via een bedrijf kon kopen had ik dit zeer zeker gedaan omdat je dan "21% korting" kreeg. het onsite garantie is ook zeer goed. Eenmaal gebruik van moeten maken voor een dood toetsenbord de volgende dag al vervangen en koste een of twee koppen koffie :+
Er is eigenlijk geen reden om te upgraden vanaf mijn huidige MacBook Air, van anderhalf jaar geleden. Het ontbreken van een IPS-scherm vind ik voor deze prijsstelling toch echt niet meer kunnen, evenals de standaard SSD-grootte van 128 GB. Prachtige en fijne laptop verder, maar deze punten moeten echt worden aangepakt.
Maar die worden niet aangepakt, want dan kom je in het territorium van de Retina Macbook Pro terecht. De MacBook Air wordt volgens mij gewoon uitgefaseerd, en de MacBook en de Retina MacBook Pro zullen de 'alternatieven' zijn.
Uitgefaseerd? Ze brengen net een nieuwe uit. Het is gewoon de goedkoopste laptop van Apple. Er zullen altijd mensen zijn die net 1000 euro willen uitgeven en dan maar voor een MBA gaan.
Nee hoor, niet net een nieuwe. De review volgt gewoon pas na ruim 7 maanden... Volgens macromors buyers guide is dat het laatste moment dat er een nieuwe air is uitgekomen namelijk. maart 2015.
Inderdaad. Voor mij zou het wel wat zijn. Meer zou ik niet uit willen geven, maar voor dit geld een mooi, licht, dun en op alle fronten goede en prettige machine. En niet te vergeten de heerlijke accuduur, geen lader meer meenemen.

Verder is mijn ervaring met de service van Apple erg positief. Bij Sony was het een hoop gedoe (de Vaio lijn wordt weliswaar niet meer geleverd, maar een passende service mag je toch nog wel verwachten? Het viel niet mee om überhaupt iemand aan de lijn te krijgen). Dan biedt Apple mij een prima deal met dit apparaat.
Inderdaad. Voor mij zou het wel wat zijn. Meer zou ik niet uit willen geven, maar voor dit geld een mooi, licht, dun en op alle fronten goede en prettige machine. En niet te vergeten de heerlijke accuduur, geen lader meer meenemen.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat de MacBook Air een perfecte laptop is!
Verder is mijn ervaring met de service van Apple erg positief.
Dan ben je volgens mij de enige!

Ik ben fan van de producten van Apple, maar de service van Apple is 0. Niks, noppes. Ja, als je AppleCare koopt, dan krijg je service. Oh, nee, wacht, je krijgt geen service, je hebt er al voor betaald. Je moet je service er zelf bij kopen!

Koop Apple producten bij een goede zaak, één die zonder morren 2 of 3 jaar garantie geeft, waar je niet hoeft te lullen als Brugman om na 18 maanden een (fabrieks)fout gratis gefixt te krijgen. Ik heb zeer goede ervaringen met MyCom. Jammer dat het niet goed gaat met de BAS groep, aan de service van MyCom heeft het in ieder geval niet gelegen. Ik heb overigens ook goede ervaringen met de MediaMarkt. Een jaar korter garantie, maar wel probleemloos.
Ik werk in retail en Apple is in België heel strikt wat betreft reparaties ed. Wij hebben een herstelatelier dat alles kan en mag repareren, behalve apple en acer. Voor apple producten maakt het in België niet uit waar je ze koopt, de service en garantievoorwaarden en reparaties zijn overal dezelfde want apple controleert quasi alles.
Ik heb m'n MacBook Air tijdens garantie door MyCom laten repareren, en ik had 'm binnen 2 dagen terug, want ze hadden het zelf gedaan, bij hun eigen in-house technische dienst.
Dan is het in Nederland anders geregeld dan in België. In België moet je sowieso drie weken rekenen voor eender welke reparatie bij eender welke retailer.
Wat een onzin, ik heb een scherm laten vervangen in Turnhout, kon je gewoon op wachten.
Dan was dat buiten garantie neem ik aan. Buiten garantie kan iedereen herstellen. Als je een herstelling onder garantie laat doen door een herstelatelier dat niet door Apple gecertificeerd is, verlies je de garantie.
Dan ben je volgens mij de enige!
Nope. Ik ben er ook erg tevreden over. En dat zonder apple care. Apple den Haag repareerde mijn meer dan 3 jaar oude MacBook Pro op een zondag binnen 4 uur. Dat moet ik nog zien bij concurerende merken.
Die service van apple stelt niet zo heel veel voor kan ik je uit ervaring vertellen (accu uit een known bad series, maar net na de verlooptermijn van de extended warranty stuk dus mocht ik m zelf kopen. En dat was MET een applecare-onzin pakket).

Voordat je 1000 euros neerlegt voor deze teleurstellende air zou ik eerst eens op marktplaats of leapp kijken of je daar niet iets beters voor minder geld kan vinden.
Bij leapp kan je garantie bijkopen, en dat is echte garantie (ook uit ervaring).
Mijn ervaring is het tegenovergestelde. Na twee en half jaar had mijn laptop er last van dat bij elke reboot een deel van de settings kwijt waren, bij Apple aangekomen was dat nog wel een keer opgelost, maar volgens de beste man was de accu niet goed meer (65% capacity na 2.5 jaar). Ik kwam er gewoon de dag mee door zonder oplader dus het was me nooit zo opgevallen, maar ze hebben de laptop omgeruild (ik gok dat mijn SSD in een refubrished model is gezet, kan me niet voorstellen dat ze een nieuwe uit de doos halen voor een 2.5 jaar model, maar de accu leek wel nieuw, ging opeens 4 uur langer mee)
Je leest altijd klachten over Apple's garantie bij mensen die geen Apple kopen. Apple's service - of die van goede resellers - is wel degelijk top, dat kan ik als klant getuigen, en de meeste klanten zullen mij gelijk geven.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 583079 op 22 juli 2024 14:49]

Behalve in mijn geval. Ik gebruik al ruim 11 jaar macs en vind hun garantie afhandeling buitengewoon slecht.
Leapp, natuurlijk, lekker teveel betalen voor verouderde tweedehands versie.
Nog altijd een stuk gunstiger dan de nieuwste modellen.
Uitfaseren betekent (gelukkig) niet dat er vandaag op morgen geen Macbook Air meer verkrijgbaar is, maar zal in dit geval denk ik een jaar of 2-3 duren. Het betekent in mijn ogen zoveel als dat Apple niet (veel) zal investeren in het veranderen van het basisproduct en slecht incrementele upgrades zal uitvoeren. 'Net' een nieuwe is overigens ook niet helemaal correct aangezien dit model stamt uit maart 2015.

Waar bovenstaande reacties op doelen is dat er een duidelijk trend zichtbaar is in de manier waarop Apple haar computer range upgrade. Eerste 'nieuwe' modellen zijn vaak geen enorm succes en worden parallel aan bestaande modellen aangeboden. Tweede generaties (iPad 2, Macbook Air 2010) doen het vaak beter. Dit zowel omdat er vaak kleine kinderziektes in initiële producten zitten als dat de prijs relatief lager is na een jaar of twee. Daarnaast lijkt Apple te streven naar simplificatie van zijn aanbod wat in lijn ligt met het op termijn stoppen met aanbieden van de Macbook Air. Daarbij moet overigens wel worden opgemerkt dat appel, tot mijn grote verbazing, de originele 'dikke' Macbook Pro nog steeds aanbiedt.

[Reactie gewijzigd door Auctore op 22 juli 2024 14:49]

Waarbij het wel heel vervelend is dat bij die simplificatie de continuïteit voor bepaalde groepen gebruikers waar ze in het verleden hoog van opgaven niet altijd is gegarandeerd.
Zo is er een ruime periode geweest na de uitfasering van de oude Mac Pro voor de nieuwe uitkwam. Hoe bedrijven dat in tussentijd moesten oplossen.... hackintosh, marktplaats, het was niet geregeld.
Over de OSX servers zullen we het maar niet meer hebben. Een Mac Pro of mini als schamel alternatief.
Ook zijn er nog veel filmeditors die treuren over het einde van de MBP 17 inch. Als je op locatie wilt editen en iemand naast je wil laten meekijken dan was dat toch wel de ultieme machine en dan maakt 2 inch vrij veel uit.
In software vergelijkbare taferelen rond Aperture en FCP.
Inderdaad uitgefaseerd. Het enige wat ze nog zullen doen is de processor vervangen totdat het product niet meer in alle redelijkheid verkoopbaar is. Tegen die tijd komt de MacBook op zijn plaats en is er alleen nog de MacBook en MacBook Pro.
Toch was ook het eerste wat ik dacht toen ik het las: 'hé, de Air gaat er uit!'.
Dat is een gevoel gebaseerd op:
- het feit dat de upgrades van deze laatste versie minimaal zijn.
- de Macbook nieuw geïntroduceerd is en toch duidelijk overlap heeft.
- Ook de Ipad Pro gelanceerd is die wellicht ook taken kan uitvoeren die je nu op een Air doet.

Denk dus dat dit de laatste iteratie is van de Air.
- Ook de Ipad Pro gelanceerd is die wellicht ook taken kan uitvoeren die je nu op een Air doet.
Dat kun je voor de meeste taken wel vergeten. De iPad Pro draait geen OSX maar het beperkte iOS.
Toch kan een iPad of iPad Pro absoluut een aantal van de belangrijkste taken prima overnemen (zeker als de iPad wordt gekoppeld aan een keyboard zoals ik wel eens doe).

Taken die op die manier prima te doen zijn op een iPad (pro) zijn o.a. Office taken met iWork, internet browsen, mailen, agenda beheren, foto's bewerken, financiën regelen, pdf's lezen en (mits met een juiste printer) documenten printen. Veel mensen gebruiken een laptop (zeker van de klasse van een MB Air) enkel voor deze zaken, waarom zou je dan niet voor een iPad kunnen kiezen?

Natuurlijk zijn er ook zaken die beter/enkel op een laptop uitvoerd kunnen worden zoals videobewerking, CAD programma's, zwaardere fotobewerking, etc. maar dat zijn taken waarvoor een MB Air ook al niet de eerste keus is, maar waarvoor men een MB Pro of krachtige Windows laptop voor koopt.
Inderdaad, de eerste dingen die je noemt kun je prima op een iPad (of Android tablet), je noemde nog niet films kijken. Media consumeren dus.

Foto's bewerken blijft dan toch beperkt tot een beetje inkleuren en rode oogjes weghalen.

En dan is een 'licht' tabletje zoals de iPad Air (2) of een Galaxy Tab S2 prima voor.
Klopt, maar ik ken zelf niet veel mensen die meer doen dan een beetje "spelen" met contrast, belichting saturatie, het verwijderen van rode ogen, beetje bijsnijden en misschien de horizon recht zetten. Dat zijn de dingen die ook makkelijk kunnen met photos op iOS en als je nog meer wilt is er ook Photoshop Fix.
Ironisch gezien is de iPad pro de ideale Facebook machine. Mooi apparaat, mooie apps, relatief licht, lange accuduur, gebruiksvriendelijk en je kan bijna niks verkeerd doen. Het grote scherm is voor bijvoorbeeld ouderen een grote meerwaarde.
Inderdaad, vooral voor Facebook zelf.
Immers met een aparte app kunnen ze veel makkelijker je data harken dan via de browser.

Dus deze malware nooit op mijn apparaat !
Ik denk dat niet. De Air is tegenwoordig het OS X volumemodel van Apple, het volstaat voor 90% van de mensen die mobiel moet zijn, en toch over "klassieke" desktop apps moet beschikken.
Heb je ook reden om aan te nemen dat Ive geschikter zou zijn als CEO? Het gaat namelijk helemaal niet slecht met Apple. En Ive is een designer. Wat je niet gelijk geschikt maakt als CEO.
Waarschijnlijk inderdaad, als straks alle producten retina hebben en dit gewoon wordt zal de naam mogelijk wel weer terug gaan naar Macbook en Macbook Pro. 2 keuze's en duidelijke naamgeving.
Ik ook. Zelfs de nieuwste HP Chromebook van €349 heeft tegenwoordig een full-hd IPS-scherm.
Vele Windows laptops in het segment tot 500 euro worden anders gewoon nog geleverd met lage resoluties en Tn-panelen.
Precies de helft van wat de MBA kost, dus. Punt is dat het in deze prijsklasse gewoon schofterig is om zo'n paneel te gebruiken. Dit kritiekpunt was er overigens net zo goed geweest als het een Dell, HP of Lenovo van 1000+ euro was geweest. Dat gezegd hebbende, het feit dat juist het (bij grafici nog altijd zeer populaire) Apple zo'n goedkoop paneel gebruikt, is nog net even iets schofteriger.

Een beetje alsof je een nieuwe BMW zou kopen met slingers voor de ramen of zonder centrale deurvergrendeling. Het functioneert wel, maar hoort gewoon niet thuis in de prijsklasse.
Grafici zouden als ze een mac kiezen toch sneller voor een Pro gaan. De Air is heerlijk om te gebruiken tijdens het reizen en op verschillende plekken.

Adobe CC gaan we wel doen op de Pro machines, die toch nog behoorlijk licht en handzaam zijn.
Dat is wat ik doe:
De 13" air late 2012 vliegt overal met me mee naartoe. Ik tether er aan op locatie. Weer op kantoor gaan de foto's inc xmp files naar de andere Mac en ga ik editen.

Op mijn Air staat louter Lightroom, Pages, Numbers en mijn mail. Voor mij echt de ideale machine. Kan er direct USB sticks in mikken zodat tijdens het tetheren alles dubbel gebackupt kan worden.

Als hij het nu zou begeven zou ik direct meer een Air halen.
Weet ik. Maar ik koop nooit meer een laptop zonder ipsscherm. Heb ik best wat meer voor over.
dan zit je toch wel onder 50% van de prijs, waardoor het ineens niet vreemd meer is.
Maar ja, die hebben dan niet het design van die Air, noch Thunderbolt 2 noch native ondersteuning voor externe schermen van 3840 x 2160, toch? En dan zal ik vast nog wel iets vergeten zijn.
Klopt, het imago....
OSX misschien? :P
dank je voor die link.
Geen wonder dat ik zo weinig van die thunderbolt hoorde :P
Tja, het is natuurlijk het "instapmodel" van Apple. Maar voor deze prijs verwacht men tegenwoordig toch wel een ips paneel en 256GB.
Zelf heb ik een Air uit 2013 en toen was het opslaggeheugen me ook al een doorn in het oog, het tn-scherm vond ik toen voor het instapmodel wel te overzien. De meerprijs voor het ramgeheugen, hoog maar wel zijn geld waard.

Het is afwachten wat Apple met de Air wil. Uitfasering en compleet mikken op de nieuwe Macbook is mijn schatting.
Helemaal mee eens.

In de afgelopen jaren was het telkens toch echt een moeilijke keuze: was de 13" Pro of de 13" Air nou de beste Macbook voor "algemeen" gebruik.

Op dit moment is het simpel: neem de 13" Pro. Je krijgt nagenoeg hetzelfde als de Air (als je wat upgrades in acht neemt) en veel meer laptop voor je geld.

Wat betreft uitfaseren: Ik denk dat ze kat uit de boom gaan kijken of de iPad Pro een beetje aanslaat. Wat ze de afgelopen jaren gedaan hebben is zoveel mogelijk een 'continuum' te maken waarbij je telkens voor "maar 100 a 200 dollar" meer een categorie van rekenkracht kan opschuiven. (zie ook mijn Air/Pro-voorbeeld).

Ik denk dat uiteindeljk of de Macbook Air, of de Macbook One of de iPad Pro in dit continuum het gat tussen reguliere iPad en Macbook Pro gaat opvullen. Denk niet dat ze alledrie gaan overleven.
Beetje late review...

Ben benieuwd of dit de laatste versie is of dat er begin volgend jaar gewoon weer een nieuwe komt met bijvoorbeeld een Retina scherm en Skylake processors...

Ik type dit overigens op een originele MBA13 uit 2010, die het nog prima doet. :)
AuteurPiweD Redacteur @Fiber23 oktober 2015 11:22
Deze review is ook meer 'voor de volledigheid'. Er is weinig nieuws te melden en dus hebben we de review beperkt tot een enkele pagina waarin we naar de paar wijzigingen kijken van cpu en ssd. Daarnaast hebben we nu ook de benchmarkresultaten van de laatste macbook air in onze database staan, waardoor we goed bruikbaar vergelijkingsmateriaal hebben als die nieuwe MacBook Air wel of niet uitkomt :)
Ik vind de classificatie en prijzen van Apple wat minder logisch worden. Je zou denken dat de MacBook een instap model is (qua specs) maar heeft dan een hoge prijs vanwege Retina scherm. De Air is krachtiger, goedkoper maar heeft geen Retina scherm.

Daarnaast blijft Apple op een aantal dingen toch achter, resolutie is daar één van. Maar ook connectivity. Twee usb-poorten of een usb-c poort kan echt niet in mijn optiek voor die prijs.
Aan de andere kant blijft Apple wel pluspunten behouden, OS X, een super fijn trackpad en mooi afgewerkte machines.

De eeuwige dure rommel / fanboy / je kunt beter windows kopen / apple gebruikers zijn slaven - discussie ben ik wel moe. Je ziet aan het succes van Apple dat mensen het nog steeds willen betalen en ook doen. Kun je het niet betalen of wil je het niet betalen, zeur dan ook niet zo.
Anoniem: 343906 @iAR23 oktober 2015 12:35
Die Airs hebben toch ook Thunderbolt 2?
Doe mij maar de XPS13 met InfinityEdge, die heeft niet een enorme rand. Hoe komt Apple daar nog mee weg. En dan als slogan, Apple, licht.jaren vooruit..

http://www.dell.com/us/p/xps-13-9350-laptop/pd?ref=PD_OC

[Reactie gewijzigd door cbr600f4i op 22 juli 2024 14:49]

Betere workflow voor Pro
Dan kunnen ze zichzelf snel terugverdienen.
(al kan dat ook op linux, maar er zijn weinig laptops met 100% beschikbare linux drivers, uit mijn hoofd zijn er de XPS13 en M3800 dev edition van Dell, om nog maar te zwijgen over beschikbare software voor linux).

Voor prive zie ik ook geen meerwaarde in een macbook t.o.v. een windows laptop voor de helft van de prijs(m.u.v. externe bouwkwaliteit en accuduur).

Ik gebruik mijn mbpr 13 zowel voor werk als prive en voor prive is het enige voordeel t.o.v. een windows laptop de betere accuduur (kan zo een hele avond met de mbpr op schoot casual indies spelen)
Betere workflow voor pro.
Dan verdienen zichzelf zo terug ;)
(al kan dat ook op linux, maar er zijn weinig laptops met 100% beschikbare linux drivers, uit mijn hoofd zijn er de XPS13 en M3800 dev edition van Dell, om nog maar te zwijgen over beschikbare software voor linux).

Voor prive zie ik ook geen meerwaarde in een macbook t.o.v. een windows laptop voor de helft van de prijs(m.u.v. externe bouwkwaliteit en accuduur)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 22 juli 2024 14:49]

Oioioi, een TN paneel in een laptop van meer dan 1000 euro. Dat is echt belachelijk.
Anoniem: 672930 @Rixos23 oktober 2015 13:34
Wat belachelijk is ... is dat mensen dit dan ook nog betalen ;)
Wat nog belachelijker is dat mensen alleen maar kunnen argumenteren dat het duur is.....

Who cares.... Als mensen hun geld daar aan uit willen geven, nou en?

De een koopt een spijkerbroek van €15 en de ander eentje van €400....nou en?

EDIT: gottegot wat een stelletje tere zieltjes hier op Tweakers tegenwoordig....hoe kan dit nu een ongewenste reactie zijn en -1 krijgen? Onvoorstelbaar....

[Reactie gewijzigd door Isheara op 22 juli 2024 14:49]

Hier zal Apple een flinke marge op maken vermoed ik. Ontwikkelkosten is nauwelijks meer sprake en deze laptops gaan als warme broodjes over de toonbank. Mensen die op gevoel een MacBook willen, kiezen vaak voor de Air. En dat zijn er nog wat.
Het is typische houding van Apple die we kennen van de laatste jaren. Enorme prijzen vragen, maar steeds vaker niet meer top of the art technologie.
Niet state of the art? Ze hebben met deze laatste update toch weer de nieuwste processors in hun machines zitten.

Enorme prijzen? Kom jij maar eens met een alternatief met dezelfde Specs, materiaal, bouwkwaliteit, gewicht en accuduur.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.