Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 222 reacties
Submitter: R J

Er zijn renders online verschenen van de nog niet aangekondigde MacBook Air met 12"-scherm. Het model zou smaller zijn dan het huidige 11,6"-model en er zouden bijna geen aansluitingen op de behuizing te vinden zijn.

Aan de ene kant zit een 3,5mm-aansluiting voor headsets, terwijl aan de andere kant een omkeerbare usb type-c te vinden zou zijn. De site die de renders en informatie publiceerde, het doorgaans betrouwbare 9to5Mac, tekent aan dat Apple alsnog kan besluiten om voor de release poorten toe te voegen. Ten opzichte van andere Apple-laptops ontbreken onder meer de MagSafe-aansluiting, backwards compatible usb-poorten en thunderbolt-aansluitingen. De laptop oogt op de renders dun voor die aansluitingen. De renders zijn geen uitgelekte afbeeldingen van Apple zelf, maar concepten op basis van de informatie die 9to5 Mac zegt te hebben.

De laptop zou dankzij dunnere bezels minder breed zijn dan het huidige 11,6"-model, terwijl om het 12"-scherm te huisvesten de laptop wel iets hoger zou zijn. Om alle elementen te laten passen, zit het toetsenbord dichter tegen de rand van de behuizing aan, terwijl de trackpad bijna doorloopt tot aan het toetsenbord. De site meldt verder niets over de gebruikte processor of schermresolutie. Volgens een eerder gerucht gaat het om een Retina-scherm en een Intel Core M-processor.

De volgende MacBook Air zou nog dit jaar moeten verschijnen, maar een exacte datum is nog niet bekend.

MacBook Air 12" 2015 (bron: 9to5Mac)MacBook Air 12" 2015 (bron: 9to5Mac)MacBook Air 12" 2015 (bron: 9to5Mac)MacBook Air 12" 2015 (bron: 9to5Mac)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (222)

Aan iedereen die roept dat het bizar is dat er geen Thunderbold, HDMI of MagSafe aanwezig is: de nieuwe USB C variant wordt gebruikt vanaf USB 3.1, waarbij het mogelijk is tot 4K beeld door te sturen en tegelijk de accu van de laptop op te laden. Je hebt dus maar één kabeltje nodig van je Macbook Air naar je (4K) scherm om op kantoor lekker productief te werken. 's Avonds naar huis en je kunt de hele avond op de accu doorwerken. En in het weekend pak je de losse adapter (ook USB 3.1C) erbij als hij leeg dreigt te raken.

Door Dropbox/GoogleDocs/Mega is een USB-stick over een jaar net zo lachwekkend als een CD nu, toetsenborden en muizen sluit je al jaren niet meer met een kabel aan. Dit is de toekomst dames en heren! Laat maar komen. Nog liever trouwens zou ik dit exemplaar in 14" hebben, nog steeds lekker licht en toch lekker kunnen werken in de avonduurtjes zonder het grote scherm van de zaak.
En met wat sluit je je muizen en keyboards dan wel aan? Bluetooth?
Laat me niet lachen.
Minstens 99% van de draadloze muizen en keyboards hebben nog steeds een eigen bluetooth dongle nodig. En het gaat nog lang duren voor dit helemaal omslaat.
In de tussentijd zit je er wel mee.

Plus via kabel is enorm veel beter. Dit vinden vele mensen en zal zeker niet veranderen.
Naast een stabielere connectie moet je ook niet eens opladen.

Plus mag het in het begin wel zijn dat de batterij lang meegaat, maar we weten allemaal dat dit snel achteruit gaat na enkele jaren.

Als dat de toekomst is, laat het dan maar nog even achterwegen.

[Reactie gewijzigd door Vrije Stoner op 9 januari 2015 17:33]

Wie een Apple koopt, kan die drie tientjes voor een bluetooth muis ook wel missen. Eéns per jaar een batterij vervangen, dat is voor mij niet zo'n probleem. En gamers met hun snelle muizen kopen toch geen Air.
Één USB poort lijkt me wel wat weinig, zeker als je ook nog via die poort moet opladen. Dan kunnen ze natuurlijk leuk een USB hub in de oplader verwerken, maar als je dan aan het werken bent op je accu met een USB hdd en je accu raakt leeg, dan moet je eerst de hdd ontkopppelen.

Ik denk dat dit niet het hele verhaal wordt (al ziet het er wel super strak uit).

[Reactie gewijzigd door pietje63 op 8 januari 2015 12:26]

Type-C USB zou tot 100W bij 5A moeten kunnen leveren/verstouwen; het lijkt me dan heel voor de handliggend dat op de ene aansluiting er een soort van Y-kabeltje komt zodat je kan laden vanaf het stopcontact maar ook je randapparatuur kan aansluiten op hetzelfde moment.
Ik zou toch niet heel gelukkig worden als ik zo'n supercompacte laptop kocht, maar dan zo gauw als ik een muis of een USB stick moet aansluiten met een onelegant verloopstukje moet gaan werken.

Ik snap dat Apple vanwege de compactheid en de cleanheid van het ontwerp zoveel mogelijk aansluitingen weg wil laten. Ik zou daarom kunnen leven met weglaten van een video-uitgang en een netwerkpoort, maar ik zou toch zeggen dat twee USB poorten (zeker als die ook als voedingsaansluitjng gebruikt worden?) toch wel het minimum is.
Waar heb je USB voor nodig dan? Ik gebruik het nooit. Deze laptop is bedoeld voor mensen die USB niet gebruiken, maar wel een zo compact mogelijke computer willen.

[Reactie gewijzigd door TMC op 7 januari 2015 09:09]

Ik gebruik USB ook niet vaak, maar het lijkt me echt super vervelend als je een keer wat op een USB stick wilt zetten en dat het gewoon niet kan.

Overigens lijkt me dit model niet echt wat het gaat worden. Waarom zou apple geen thunderbold aansluiting maken?
Handig als je een externe monitor wilt gebruiken.
Het zou ook betekenen dat Apple aangeeft dat Thunderbolt toch niet zo'n succes is als verwacht voor 1 aansluiting voor alles (even de professionele markt uitgezonderd, maar die lopen met een Pro, niet een Air)

[Reactie gewijzigd door Pyrone89 op 7 januari 2015 10:25]

Thunderbolt was/is prima, maar een exclusieve technologie van Intel.

Als USB 3.1 (een/de nieuwe, open standaard) dezelfde voordelen biedt als Thunderbolt (o.a. snelheid, bi-directioneel, chainen van randapparatuur, ook display poort, ook oplaadmogelijkheid via dezelfde poort, keerbaar) zonder de kosten, waarom zouden ze dan niet overstappen?

Apple implementeert de nieuwste technologie....daarmee zijn ze volgens mij de eerste.
Thunderbolt is heel wat anders als USB 3.1 en is als het ware een externe PCI-E waar al het denkbare op kan worden aangesloten.

USB blijft nog steeds de latency houden en overhead.

Eigenlijk blijft het technisch dus ook superieur maar het gebruik onder consumenten wil maar niet aanslaan mede dankzij de prijs. Ik zou het dus ook jammer vinden als men dus nu besluit om maar helemaal de stekker eruit te trekken, misschien was dat niet echt duidelijk uit mijn bericht.

[Reactie gewijzigd door Pyrone89 op 7 januari 2015 15:20]

Het kan zijn dat Apple de techniek wel beschikbaar blijft houden, maar dan bv op de MBP modellen.

Zie ook deze post op The Verge:

ome of the engineers also work on interoperability inside Apple, which could suggest Apple may seek to use USB Type-C across its product lines in the future. It could raise questions for the future of both the Thunderbolt and Lightning: USB Type-C is similar in shape and size to Apple’s existing Lightning connector, and has similar capabilities to Thunderbolt. The idea of Apple dropping either sounds far-fetched right now, but the company confidently scrapped FireWire from fifth-generation iPods with video, and started to kill it from MacBooks in 2008 to much dismay at the time. If the rumored 12-inch MacBook Air arrives this year, Lightning will be celebrating its third birthday, and possibly awaiting its fate at the same time. For all we know, the same situation might apply to Thunderbolt, Apple’s current version of the one port to rule them all.

http://www.theverge.com/2...015-usb-type-c-reversible

[Reactie gewijzigd door Isheara op 7 januari 2015 15:24]

Ik denk dat ze dan echt een hele lading mensen over de zeik hebben, zeker aangezien ze kort geleden al onder luid protest het hebben veranderd (mijn inziens toen onterecht, het was een flinke stap en de laatste verandering voor mobile was 10 jaar daarvoor).

Dan gaat het echt niet goed vallen onder zowel de mobile doelgroep (iOS) die net alles heeft vervangen voor Lightning en onder de Mac doelgroep die net alle FireWire heeft vervangen voor ThunderBolt.
De vraag is, net als the Verge zich ook afvraagt, welke doelgroep deze MBA gaat bedienen?

Is dit de opvolger van de huidige lijn, of wordt dit juist een goedkopere MBA om de strijd aan te gaan met de SurfacePro?
Ik gebruik USB ook niet vaak, maar het lijkt me echt super vervelend als je een keer wat op een USB stick wilt zetten en dat het gewoon niet kan.
Hoezo 'niet kan', er zit toch een USB poort op? Wellicht dat je 1 keer per jaar dan een verloopje nodig hebt of een apparaat moet unpluggen voordat je USB stick erin kan omdat je er net iets anders in hebt zitten waar geen draadloos alternatief voor is (de lader bijvoorbeeld), maar dat lijkt me een kleine trade-off die voor een ultra-portable wel te verantwoorden is.

Overigens lijkt het me volkomen uitgesloten dat dit de enige poort gaat zijn op de nieuwe MBA, er zal ongetwijfeld ook tenminste 1 Thunderbolt poort op zitten voor het scherm en andere randapparatuur. Onmogelijk dat je een MBA straks niet op een Apple's eigen Thunderbolt display aan kunt sluiten.

Verder zou ik het heel dom vinden als er geen MagSafe (of iets vergelijkbaars, een lader met een snoer met magneet bijvoorbeeld) op zou zitten, mijn MBA is al meedere keren gered van een val door MagSafe, nadat mijn iBook G4 al eens was gesneuveld omdat die het niet heeft (dat soort dingen heb je nog wel eens met huisdieren).
Dat jij geen USB gebruikt betekent niet dat andere mensen het ook niet gebruiken.

Bij een laptop werk ik altijd met een muis, ik vind een touchpad gewoon niet fijn genoeg werken vergeleken met een muis.

Ook moet ik af en toe wel eens een externe HDD of een USB-stick aansluiten om wat bestanden over te zetten of te back-uppen.

Wat als ik mijn iPhone even aan mijn Macbook moet hangen voor wat zaken? Maar dan is net mijn accu van mijn Macbook op 5%.

Dat zit je met een probleem, een verloopstekkertje kan dat probleem oplossen. Maar dat is naar mijn mening niet wenselijk. Zo'n verloopstekkertje kost waarschijnlijk weer een paar extra tientjes en dan zit ik weer met een los iets in mijn tas.
Bij een laptop werk ik altijd met een muis, ik vind een touchpad gewoon niet fijn genoeg werken vergeleken met een muis.
Bij een Windows laptop gebruik ik ook altijd een muis, maar bij een MacBook mis ik een muis niet.
Dat zit je met een probleem, een verloopstekkertje kan dat probleem oplossen. Maar dat is naar mijn mening niet wenselijk. Zo'n verloopstekkertje kost waarschijnlijk weer een paar extra tientjes en dan zit ik weer met een los iets in mijn tas.
Ik snap je onoverkomelijke probleem. Want je hebt ook geen voedingsadapter in je tas, of sleutels, of het externe apparaat dat je zonodig aan moet sluiten, of ...
Jij gebruikt ouderwetse technieken. Muis en backupmogelijheden zijn er legio zonder draad.

Liever een verloopstekker dan onnodig dikke laptop. Dat is de gedachte van deze laptop.

[Reactie gewijzigd door TMC op 7 januari 2015 09:28]

Ik werk niet graag met draadloze muizen (Of er moet een oplaad-kabeltje bijzitten) vanwege het feit dat de batterijen op kunnen raken en ik geen zin heb om altijd een paar extra batterijen heb mee te nemen.

Backupmogelijkheden zijn er legio zonder draad ja, en die gebruik ik ook. Maar ik vind het persoonlijk een stuk fijner om mijn data, en dan vooral data van grote omvang(films, series) op een externe harde schijf te hebben staan. Wordbestanden, foto's staan wel gewoon in de lucht.

Het zijn misschien 'ouderwetse' technieken. Maar wel technieken die perfect werken zonder problemen.

Weinig aansluitingen is mooi, en op de plaatjes ziet het er erg tof uit. Maar ik zou toch graag een aparte oplaad aansluiting of een extra usb poort zien.

[Reactie gewijzigd door JST94 op 7 januari 2015 09:33]

Bluetooth 4 is specifiek voor dingen als muis of koptelefoon die slechts één kant op zenden, en doel is energiebesparing. Dat werkt uitstekend. Je kunt makkelijk een half jaar of langer met een moderne usb muis werken, en als je merkt dat de batterij opraakt heb je nog het touchpad.

Ik vind het Macbook touchpad trouwens vele malen beter dan de muis, alleen is de muis onvervangbaar als je heel precies moet werken, zoals in Photoshop. Als je pixelprecies moet werken, dan is het touchpad niet fijn werken.
Moderne USB muis?
Jouw stelling gaat toch juist over het niet USB hoeven gebruiken maar BT 4.x?

Ben het wel eens over je MacBook trackpad. Werkt heerlijk, ook lekker glad door de combinatie met glas erin verwerkt. En super vlot.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 7 januari 2015 12:04]

Yep, ik bedoelde Bluetooth muis!
Maar ik vind het persoonlijk een stuk fijner om mijn data, en dan vooral data van grote omvang(films, series) op een externe harde schijf te hebben staan.
Voor die enkele keer dat je dat gebruikt, pak je een verloopstekker.
Je weet dat er nog hele delen van de wereld zijn met traag internet, ja?

In Amerika is het allemaal niet zo mooi geregeld met snelheden en glasvezel is er bijna nergens. Dus backuppen naar het internet gaat niet zo makkelijk.

Als ik bij familie ben hebben zij ook vaak ADSL of kabel en dan het instap pakket met een lage uploadsnelheid. Dat + WiFi maakt het zeer oncomfortabel en onpraktisch om naar het internet te backuppen.

Plus, als jij een verse installatie wil doen veel plezier zonder usb aansluitingen.

Ik zit nu in die boot, ik ga de macbook pro van een familielid opfrissen. Hij is een lichte gebruiker maar er staat nog 35 GB foto's en 24 GB films op. Dat verplaats je niet zo makkelijk naar google drive of icloud.
Deze laptop is niet bedoeld als je geen toegang hebt tot snel internet. Lijkt me logisch.

35 GB op Dropbox zetten is super simpel. Ctrl+a, ctrl+c, ctrl-v.

[Reactie gewijzigd door TMC op 7 januari 2015 10:57]

Wat een onzin. Een laptop die bedoeld is voor plekken waar snel internet is? Schrijf dan maar 95% van de aardbol af. Het zou gewoon dom zijn om maar één USB-poort erop te zetten, zelfs al krijg je een hub erbij ( Apple kennende niet) of een oplader met ingebouwde hub. USB wordt nog voor ontieglijk veel spullen gebruikt, er is gewoon geen excuus wanneer er te weinig poorten op een laptop zitten.

Afijn, het is maar een render. We weten niet of het waar is.
Dit is inderdaad maar een render op basis van geruchten, dus we weten niet wat het uiteindelijk wordt.
Maar Apple zal ongetwijfeld met dit product nagedacht hebben over de laptop van morgen, en daar een product uit gepuurd hebben dat - en dat is de missie van de Air - alleen het strict noodzakelijke bevat voor de laptop van morgen. Ik denk dat ze deze laptop ontwerpen vanuit de veronderstelling: wat als we een laptop zouden willen ontwerpen met 0 aansluitingen: wat winnen we dan, en wat missen we dan, en waarom, en hoe kan dat opgelost worden?
Ongetwijfeld zal er aan het eindproduct wel iets "ontbreken" dat de wenkbrauwen doet fronsen vanuit wat we "gewoon zijn", maar tegelijk zullen ze ook een trend zetten.
Waarom zouden ze een trend zetten? Het is gewoon een feit dat kabels vrijwel altijd beter, makkelijker, sneller, goedkoper, zuiniger en handiger werken dan hun draadloze equivalenten. Dus tenzij Apple dat zo ineens om weet te keren, lijkt het me geen succes worden.
Je bedoelt dat draadloos opeens hip zal worden en men Apple als de grote innovator zal beschouwen.

Als een ánder bedrijf het doet, dan lacht men zich te pletter.
USB wordt ontzettend veel gebruikt, maar niet door de doelgroep van deze laptop.

En hoezo is er geen excuus? De laptop is zo dun en licht mogelijk. Dat is een prima excuus. Waarom gewicht en dikte toevoegen voor onnodige legacy functies die alleen door ouderwetse gebruikers wordt gebruikt? :?
Onzin. Dat zou betekenen dat ze niet naar de halve wereld cateren.
Klopt, Apple is prijzig en zodoende kan niet eens 10% van de bevolking het betalen. Maar 10% van de bevolking is nog steeds meer dan 0,5 miljard mensen, een flinke doelgroep. :)
En draadloze muis heeft nog steeds een ontvanger nodig die je in een usb poort moet stoppen. Backups via wifi is misschien wel modern , maar vooral heel traag. Daarbij moet je iets van een netwerkstorage hebben die je dan nog is met wifi moet verbinden, wanneer op reis, aan een onbekent netwerk.
Of je moet ook nog een wifi hub overal mee naartoe nemen natuurlijk.
Een bluetooth muis heeft geen losse ontvanger nodig. En zo kan je redelijk wat dingen prima zonder kabels en ontvangers aansluiten.

Storage via een kabeltje is ook een beetje een ouderwets idee inmiddels. De laatste keer dat ik een USB stick heb gebruikt kan ik me niet meer herinneren, voor bestandsdeling, storage en backups gebruik ik tegenwoordig bijna alleen maar web based dingen (vooral Google drive, in mijn geval), en ik zou mezelf toch geen extreme early adopter noemen. Het enige echte gemis is een displayport of hdmi aansluiting, een presentatie geven met dit apparaat kan vast dmv airplay of wi-di maar dat zit op een gemiddeld kantoor nog niet in veel TV's en beamers (maar wellicht loopt de omgeving waar ik werk achter ;))

Natuurlijk is er een grote gebruikersgroep die wel meer flexibiliteit in aansluitingen wil maar dat is niet de doelgroep van dit apparaat.
Volgens mij heb ik ooit eens iets geleazen over display aansluitingen tunnelen over usb 3.1. Die ene poort die er *wel* op zit dus.

Hiervoor zullen ze dan ook geen thunderbolt display maar een USB display regelen :)

Oh yes: "On September 22, 2014, VESA published the "DisplayPort Alternate Mode on USB Type-C Connector Standard", a specification on how to send DisplayPort signals over the newly released USB Type-C connector. One, two or all four of the differential lanes defined for the SuperSpeed bus can be configured dynamically as DisplayPort lanes. In the first two cases the connector still can carry a full USB 3.1 signal; in the latter case, at least a USB 2.0 signal is available. The DisplayPort AUX channel is also supported through the "sideband" pair over the same connector; furthermore, USB power delivery according to the newly expanded USB-PD 2.0 specification is possible at the same time. This makes the Type-C connector a strict superset of the use-cases envisioned for DockPort.[35]"
die ontvanger (bluetooth) zit toch al standaard in elke laptop tegenwoordig?
Mijn laptop heeft geen bluetooth , verder weet ik niet of ik mijn logitech performance mx via bluetooth kan aansluiten ipv die logitech ontvanger.
Iemand ervaring met het aansluiten van logitech hardware via bluetooth in de laptop zelf?
Werkt perfect! Bluetooth Logitech muis op een MBA om USB poorten vrij te houden en niet zo'n lelijk stickje te hebben.

Wel BetterTouchTool ook even installeren, dan kun je alle functie knoppen instellen.
Maar werkt dit met alle ,hedendaagse,draadloze logitech muizen ?
Nee, enkel de Bluetooth modellen.
Dit artikel gaat dan ook niet over jouw laptop, maar over een MacBook Air, en daar zit wel BT op :+
Klopt , maar dan nog is het aantal muizen die je kan gebruiken beperkt.
Mijn draadloze muis nochtans niet.. (hint: Bluetooth)
Je kunt niet eens je telefoon aansluiten via USB om er bestanden op te zetten.. Handig. :?
Een iPhone heeft dan ook Wifi Sync en dus is een kabel niet per se meer nodig. Ik gebruik mn lightning kabel nog wel eens om snel wat muziek te verplaatsen, maar dat komt omdat ik nu met een 16GB plebPhone zit opgescheept, want de 128gb is slecht leverbaar.
Ja, een iPhone misschien, maar niet iedereen met een MacBook heeft ook automatisch een iPhone.
Nee, drie maal raden wie de makers zijn van beide toestellen? Nogal wiedes dat ze dan niet speciaal gaan nadenken over de galaxy S6 of die nog wel werkt.

Zou hetzelfde zijn als Samsung die een handsofa implementatie gaat maken voor op haar laptops. Gaat ook niet gebeuren.

Dat niet iedereen met een macbook ook een iPhone heeft is natuurlijk geen reden voor Apple om hun eco systeem NIET te pushen. het is natuurlijk de bedoeling dat dit wel zo wordt.

offtopic:
Overigens werkt het wel vele malen beter als je naast je macbook een iPhone gebruikt. De integratie is fantastisch en de iOS8/Yosemite functies zijn erg goed uitgewerkt.
Elke telefoon heeft clouddiensten warmee de MacBook prima samenwerkt.
Waarom zou je bestanden via usb op je telefoon willen zetten? Op een paar uitzonderingen na kan ik me geen reden bedenken waarbij er geen draadloos alternatief is.
Een draadloos alternatief wordt een stuk minder interessant als je erg grote bestanden moet overzetten. Ik bedoel, wees wel even eerlijk en geef het toe..
Klopt.

Maar welke grote bestanden wil je overzetten? Tegenwoordig heb je toch Netflix etc.?

Grote bestanden overzetten is iets wat zeer zelden gedaan wordt, en mocht je het wel willen dan pak je een adapter.
Zo zeer zelden gebeurt dat niet, ik doe het wel vaker, maar goed blijkbaar heb je voor alles wel weer een antwoord en daar heb ik geen zin in. Ik vind het allemaal te omslachtig, maar goed wie ben ik. Ik ben ook maar iemand met een mening. ;)
Het is gewoon een feit dat voor 99% van de handelingen die usb vereist een prima draadloos alternatief is. Dat stelt Apple in staat om usb te ditchen.

Wil je die comrpomis niet maken? Dan is deze laptop niet voor jou. Maar ik gok dat veel mensen veel liever een superdunne en lichte laptop hebben dan een paar extra usb-poorten.

Als je een Ferrari koopt ga je ook niet klagen over een gebrek aan laadruimte. :)
Infrarood om te verbinden met telefoon?? Lol en wat is daar dan weer het doel van?

Je hebt toch gewoon WiFi of Bluetooth of AirDrop ?

Of probeer je met de afstandsbediening van je tv je laptop te besturen?
Misschien heeft Apple het wel slim opgelost door een USB hub te integreren in de adapter. :Y)
Het is een mooi ontwerp, maar de combinatie van usb en laadkabel (enkel uitgevoerd) is IMO gewoon een beperking. Er zullen best mensen zijn die geen of weinig USB gebruiken, maar een tweede usb-c poort (indien combinatie) of onafhankelijke laadpoort is gewoon handig.

Er zit toch ook een koptelefoon aansluiting op. Als ik nu om mij heen kijk zie ik een tiental mensen werken met een laptop; geen van hen heeft een koptelefoon op. Verreweg de meeste mensen gebruiken dus een laptop zonder koptelefoon. Waarom zit er dan wel een koptelefoon aansluiting op deze laptop? Indien noodzakelijk kan een koptelefoon toch ook bluetooth?
Heb jij ooit een verloopstuk gezien van je headphones naar USB?

Voor de meeste andere aansluitingen zijn die er wel, voor een 3,5mm headphones jack niet.

Vandaar dat die er op zit waarschijnlijk.
Uh, ja? die zijn vrij gemeengoed. Kost een tientje ongeveer, voor de goedkopere usb geluidskaarten. Naast het feit dat je gewoon USB headphones kan kopen.
Heeft beats gewoon USB headsets? Apple koopt een bedrijf maar laat de aansluitingen voor de produkten van dat bedrijf achterwege.....serieus?

[Reactie gewijzigd door Isheara op 7 januari 2015 14:35]

Het is zeker een beperking, maar dikte en gewicht is voor velen ook een beperking.

Een koptelefoon is noodzakelijk om muziek via goede kwaliteit te kunnen beluisteren, daarvoor is geen goed draadloos alternatief dat beter werkt dan een draadje, voor bijna alle overige usb-toepassingen wel. Zodra dat er is, zal Apple denk ik als eerste de hoofdtelefoonuitgang droppen.
Muis, USB stick (zeker als er geen dvd speler aanwezig is), camera, printer, externe hdd, telefoon... Deze zaken hebben allemaal USB nodig, en zeker een muis zou toch erg fijn zijn.
en wat dacht je van een draadloze muis, cloud opslag, netwerk printer en WiFi sync met iOS.

Draad verdwijnt, reken daar maar op.
Een draadloze muis zonder ontvanger dmv USB?
blue tooth? Zo werkt dat al jaren op mijn iMac.
Kom op mensen, dit is tweakers, blijf een beetje bij ;) Draadloze muizen zonder ontvangers zijn er al een hele tijd middels een protocolletje dat bluetooth heet.

Deze bijvoorbeeld.
Nou, dan koop je toch een andere laptop om jouw muis te behouden? Ieder zo zijn afwegingen...
Apple muizen zijn natuurlijk al vele jaren bluetooth....

En mijn printer, camera etc zijn allemaal draadloos. Externe HD zou voor mij de enige beperking zijn. Maar daarvoor zit er ook een USB poort op!
Niet alleen Apple muizen. Die dingen met zo'n USB dongle zijn leuk (vooral goedkoop) maar uiterst kwetsbaar (tenzij je altijd die dongle van je laptop haalt voordat je m in je tas stopt. Die USB dongle zijn ooit geïntroduceerd omdat bluetooth niet standaard was (en nog steeds niet is op desktops), maar voor laptops moet je gewoon een bluetooth muis gebruiken.
Prik je ze allemaal in een hub, kan je ze ook in één keer af- en aankoppelen. Zo doe ik het al tijden, en niet omdat ik te weinig USB poorten heb.
USB stick gebruik ik wekelijks, DVD speler maandelijks, dus nog best wel vaak. En een draadloze muis heeft nog altijd een ontvangertje nodig, en waar prik je die in? Juist, USB.
DVD speler heb ik al 4 jaar niet meer aangeraakt. Een USB stick gebruik ik zeer sporadisch en een Apple muis werkt via BlueTooth. Ik vind eerder het gemis aan een Thunderbolt aansluiting een gemis. Dan kun je hem namelijk niet meer aan Apple's eigen monitor hangen (waar meteen Ethernet, audio, USB, ...) in zit.
Hij krijgt een USB-C connector en als ik het goed heb wordt Display port 1.3 ondersteunt over USB-C, dan zou een probleem oplossen.
Ik had ook liever een USB poort en een Thunderbolt poort gehad, alle problemen opgelost. Vooral voor de gebruikers van een Thunderbolt display welke volgens mij niet werkt op een gewone Displayport.
Dit is duidelijk geen laptop voor jou dan. Maar ik zou me als ik jou was toch wel eens orienteren op nieuwere technologie die je een hoop kabels kan schelen.

USB sticks heb ik al tijden vervangen door Google drive, datzelfde geldt voor DVD's (tenzij je films kijken bedoeld maar daarvoor gebruik ik een online TV app en Netflix). De muis kan via bluetooth en ook printen werkt prima via het Netwerk (printer staat hier al jaren in de meterkast zodat iedereen hem kan gebruiken).

Zoals ik al eerder zei, displayport of HDMI is het enige dat ik echt zou missen bij dit ding om volkomen dongelless te kunnen werken (airplay of wi-di zie ik nog niet heel vaak soepel werken).
Dat van de Bluetooth muis wist ik inderdaad niet, heb zelf dan ook geen Apple producten, en ook nooit gehad. En wat betreft de rest; ja, er zijn inderdaad wel alternatieven. Ik wilde ook niet zeggen dat het een onbruikbaar ding was, maar waar USB allemaal handig voor kan zijn ;-)
Bluetooth muizen zijn niet des Apples.

En mijn Apple muis werkt ook gewoon op mijn HP windows laptop.
De Apple magic mouse is wel degelijk een Bluetooth mouse, net als het externe keyboard en de losse trackpad, voor eventueel desktop gebruik.

Ik snap het commentaar in de Posts niet.

Mensen hier op Tweakers hebben altijd hun mond vol hoe Apple zich niet conformeert aan standaarden (o.a. Thunderbolt, lightning).

Conformeren ze zich een keer, en gebruiken ze als een van de eersten nieuwe technologie, is het weer niet goed.

Een poort is weinig, maar misschien zitten er in de definitieve versie wel twee poorten.... Voor iedereen met zijn dvd speler of USB stick uit jaar nul.

Ik denk dat dit een super notebook wordt wat de concurrentie met de Chrome books moet aangaan, wellicht met een vergelijkbaar prijskaartje.
Die muis werkt bij Apple al enkele jaren via Bluetooth.
Als je geld hebt voor een Macbook Air kun je ook wel investeren in een Bluetooth muis ;) Printer kan via Wifi, telefoon via de cloud of ook via BT (tenzij je hem wilt opladen natuurlijk maar persoonlijk doe ik dat nooit op mijn laptop tenzij die aan de stroom hangt).

Trouwens, als je zoveel USB meuk aan je laptop wilt kunnen hangen moet je waarschijnlijk even heroverwegen of een Macbook Air wel de juiste laptop is, of dat je toch een model met iets meer aansluitingen moet hebben.
One size fit all bestaat niet. Jij behoort duidelijk niet tot de doelgroep van dit apparaat.

Ik vind het een mooie ontwikkeling dat Apple kiest voor een minimum ontwerp. Een portable laptop heeft vaak toch geen randapparatuur en het meeste heeft draadloze alternatieven.
Jij gebruikt het, maar het is niet NODIG en jij zei van wel (lees maar terug). :)

Er zijn draadloze alternatieven. En die draadloze ontvanger zit gewoon op het moederbord. Bluetooth.

[Reactie gewijzigd door TMC op 7 januari 2015 09:25]

Misschien voor jouw niet maar er zijn zat mensen die een usb3 stick gebruiken.
Sporadisch, een usb stick laat niemand de hele dag in zijn ultrabook zitten hoor, je zou je usb aansluiting kapot maken tijdens het verplaatsen. Aan 1 usb aansluiting kun je genoeg hebben, ik heb er zelf meestal meer nodig omdat ik veel extra randapparatuur aansluit: mechanisch toetsenbord, oude rf muis, usb-stick's, extrene hdd's en meer van dat soort onzin voor bij de werkplek. Hier heb ik dan ook gewoon een hub voor. Bevalt prima.
Ik heb een USB stukje van 32 GB er continu inzitten (MacBook air 128 GB). Daar zit heel m'n iTunes op wegens ruimtegebrek. Dat ding steekt een paar mm uit en zal dus niet breken.

Uiteraard is het een specifiek geval, en ik ben ook een voorstander van nieuwe technology implementeren (of juist oude technologie weglaten, zoals de DVD drive in de eerste MBA), maar dit betekent wel dat ik of meer geld moet uitgeven aan een 256 GB versie of overstap op een MBPro.
Ik heb zelf een MBP met 1tb SSD, niet zo uit de fabriek maar het is een 2011 13" model. Geen last van een tekort dus. Is streaming, denk aan spotify of iTunes match niets voor je?
Er zijn ook zat mensen die hun hond elke dag meenemen in de achterbak van hun station.

Er zijn ook Ferrari's waar 0,0 kofferruimte in zit.
Bluetooth Muis? Bestanden in de Cloud? Daar is dit ding ooit voor bedacht, om nooit nog wat te moeten aansluiten.
Ik denk dat Apple dan ook meer mikt op Bluetooth voor het gebruik van een externe muis of toetsenbord, en cloud opslag voor data.

edit:
typo

[Reactie gewijzigd door Campo di Casa op 7 januari 2015 09:32]

Als het grootste gedeelte van de gebruikers er mee weg komt is het prima toch? We zijn niet allemaal Tweakers. Zo'n Mackbook Air is vooral voor casual/zakelijke gebruikers in de trein of om snel even iets snel te laten zien op het werk. Geen werkstation waar je HDD's en stuff aan gaat koppelen. Trouwens.. fysieke opslag? Dat gaat natuurlijk allemaal via iCloud Drive ;)
Als je een Mac gebruikt met muis of los keyboard, dan is de kans heel groot dat je een Bluetooth apparaat daarvoor gebruikt. En een USB stick nog in 2015? Uhm tsja.
Ik denk dat die ene poort wel prima is.
Een Y-kabeltje van, uiteraard, minimaal ¤79,- welke niet bijgeleverd zal worden bij de computer als we Apple een beetje kennen. :P
Misschien gaan ze iets doen in de trant van draadloos laden. De Core-M zou daarvoor wel geschikt zijn, alleen zou het Retina scherm misschien daar teveel energie voor vragen. Maar wie weet. Misschien komen ze alsnog met een nieuwe (kleinere) versie van MagSafe. En zoveel USB poorten heb je niet nodig natuurlijk. Apple's eigen randapparatuur is allemaal draadloos via Bluetooth. Beetje moderne printers (all-in-ones) gaan via het netwerk. Externe opslag gaat ook via het netwerk. Dus ik vind de enkele USB poort prima. Houd het uiterlijk van de laptop mooi strak!
Macs werken toch via magsafe? of stond die foto er nu net nog niet bij?

EDIT: Nog niet goed wakker excuus.

[Reactie gewijzigd door Splitinfinitive op 7 januari 2015 09:45]

Alleen al het gegeven dat er op deze renders geen thunderboltaansluiting zit maakt dat het complete nonsense is. Bespaar je de discussie, dit is afkomstig van één of andere enthousiaste hobbyist die prachtig kan renderen maar het getuigt van weinig realiteitszin.
Thunderbolt is passe met de komst van USB 3.1
Waar baseer je dat op? Volgens mij is Thunderbolt 2 nog steeds 4x zo snel als USB3 en 2x snel als USB3.1, en TB3 komt er al aan. Als je dan bedenkt dat USB3.1 nog niet eens te verkrijgen is, zou je ook kunnen zeggen dat USB3.1 al passé is voordat het op de markt is.
Los van de ruwe doorvoersnelheid is TB ook nog eens betrouwbaarder en vraagt het minder resources van het aangesloten systeem. Enige (grote) nadeel is de prijs, die significant hoger is.

[Reactie gewijzigd door page404 op 7 januari 2015 14:40]

USB 3.1 is de nieuwe standaard. Middels uitspraken van de Europese commissie moeten straks alle devices voorzien worden van zo'n poort (o.a.smartphones).

USB 3.1 is 10gbps, even snel als Thunderbolt. Het aanbod in randapparatuur van Thunderbolt is op dit moment niet ruim te noemen en zeer aan de prijs.

Als deze USB standaard de nieuwe standaard is, vele malen goedkoper en zonder licenties te hoeven kopen van Intel, dan is het toch alleen maar logisch dat iedereen overgaat naar USB 3.1?

Bovendien kan de poort 100watt afgeven, dus via deze USB poort laden is geen enkel probleem en kan niet eens met Thunderbolt.

Daarnaast is de USB 3.1 poort backwards compatibel met vorige USB devices.

[Reactie gewijzigd door Isheara op 7 januari 2015 14:59]

Sorry, maar informeer je even beter voordat je wat gaat roepen. TB 2.0 kan 2 kanalen bundelen en komt zo tot 20GB bandbreedte, 2x zo snel als USB3.1.
De voor 2015 aangekondigde versie 3 gaat al tot 40GB en de architectuur voorziet nu al snelheden van honderden GB.
Daarnaast gaat dit helemaal niet over connectoren. TB is niet geschikt en niet bedoeld voor smartphones. Het is bedoeld voor pc's/werkstations/servers. Daar worden hele andere eisen gesteld aan een connectiestandaard dan voor mobiele devices. Dus niks passé, gewoon een andere standaard voor een andere doelgroep. Met TB kan je zware RAID NASsen daisychainen aan 4K monitoren zonder dat de performance er onder lijdt. TB zit rechtstreeks op de bus van je moederbord en heeft een eigen controllerchip. Het is eigenlijk een gecombineerde DisplayPort-PCI Express aansluiting. Daarom is het ook duurder.
En in de specificaties staat duidelijk dat de koperen variant van TB wel powered is. Dus ik weet niet wat voor FUD je aan het verspreiden bent?
Over welke pc's/workstations/servers met Thunderbolt aansluiting heb je het? En welke randapparatuur bedoel je allemaal?

Naast een paar lenovo laptops heeft Apple als enige de technologie in gebruik, net als dat ze dat hadden met FireWire.

Alles valt of staat met implementatie, hoe goed de technologie ook is.

Volgens the Verge:http://www.theverge.com/2...015-usb-type-c-reversible

As it turns out, Apple has been heavily backing USB Type-C. Documents detailing contributors to the USB Type-C specification reveal that Apple assigned 18 engineers to help build it alongside companies like Lenovo, Dell, and HP. That engineer count is second only to Intel (with 24 people) and just above Microsoft’s 16 assigned engineers. Apple significantly surpasses the amount of engineers assigned from Google (10), Dell (5), and HP (6).

Some of the engineers also work on interoperability inside Apple, which could suggest Apple may seek to use USB Type-C across its product lines in the future. It could raise questions for the future of both the Thunderbolt and Lightning: USB Type-C is similar in shape and size to Apple’s existing Lightning connector, and has similar capabilities to Thunderbolt. The idea of Apple dropping either sounds far-fetched right now, but the company confidently scrapped FireWire from fifth-generation iPods with video, and started to kill it from MacBooks in 2008 to much dismay at the time. If the rumored 12-inch MacBook Air arrives this year, Lightning will be celebrating its third birthday, and possibly awaiting its fate at the same time. For all we know, the same situation might apply to Thunderbolt, Apple’s current version of the one port to rule them all.

It’s not unusual for Apple to be heavily involved in forming hardware specifications — the company fought against Nokia to finalize the nano-SIM standard just in time for the release of the iPhone 5 — but the employees assigned from the company suggest Apple may well be planning to use USB Type-C on a future Mac. At least two employees work inside Apple’s Mac hardware group and Mac systems architecture group, and the rest are a mix of cable experts, product designers, and pure software / hardware engineers.

[Reactie gewijzigd door Isheara op 7 januari 2015 16:30]

Nog een aanvullend punt:

Als je straks een prachtig scherm op je desk hebt staan, kun je met een enkele USB 3.1 kabel zowel je monitor aansluiten alsmede je MBA opladen. USB 3.1 werkt namelijk in beide richtingen.

Dan heb je dus maar 1 device in een stopcontact zitten: je monitor.

Bovendien is het niet ondenkbaar dat Apple op zijn komende iPhones, iPads etc ook gelijk gaat switchen naar deze USB 3.1 aansluiting, omdat ze al min of meer geforceerd worden door de Europese commissie om deze universele aansluiting te gaan gebruiken.

Op MBP zal wellicht een combi zitten van USB 3.1 en Thunderbolt aansluitingen, maar ik zou er niet raar van opkijken als ze Thunderbolt zouden laten vallen.

Wel kunnen er meer USB poorten geplaatst worden op dezelfde ruimte als de oude USB poorten, omdat het USB 3.1 slot veel kleiner is.

http://9to5mac.com/2015/0...-macbook-air/#more-360284
Hmmm, interessant. Dat is een ontwikkeling die logisch klinkt. Maar of ze de lightningadapter op de mobiele devices gaan dumpen betwijfel ik nog, Daar zitten namelijk meer functies in, zoals audio. We gaan het zien!
Hmmmm slechts 1 usb-poort valt nog wat van te zeggen, persoonlijk denk ik dat het voor het gros van de mensen genoeg is maar geen Thunderbolt poort zou wel jammer zijn, juist daarmee behoud je zo veel flexibiliteit op je apparaat wat betreft aansluit mogelijkheden (vga, dvi, hdmi, gigabit ethernet, usb, firewire, e-sata, grafische kaart, etc etc etc)....

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 7 januari 2015 08:53]

Zonder Thunderbolt is dit voor mij een no-go. Ik wil mijn laptop achter een scherm kunnen hangen als ik thuis langer werk. Twee laptops vind ik geen optie. Veel te veel gedoe. Maar daarvoor heeft Apple natuurlijk de MacBook Pro serie...
Ik ken veel mensen die een Air hebben en bij aanschaf ook dachten om er "ooit" een groter scherm aan te hangen. Niemand heeft dat ooit gedaan. I.t.t. de mensen met een MacBook Pro. Kennelijk doet Apple dus wel marktonderzoek, ondanks dat ze claimen dat niet te doen.
Ik heb mijn MB Air thuis bijna altijd aangesloten op Muis/Tobo/27 inch scherm hoor, 13" is nou eenmaal wat klein om permanent op te werken (ben developer).
Daar zou je best wel eens gelijk aan kunnen hebben. Ik ken inderdaad ook drie mensen met een MacBook Air, maar die hebben er ook allemaal een aparte iMac bij. Ik vind dat niet handig, want ik wil graag één computer hebben.

Daarom houd ik ook nog mijn MBP (late 2011) totdat er een MBP beschikbaar komt die ik kan aansluiten op een 5K Apple display. Hopelijk komt die dit jaar eindelijk.
Ik moet zeggen dat ik het ontbreken van een Thunderbolt aansluiting ook verdacht vind.

Juist met een ultraportable als dit wil je als je thuis of op kantoor aankomt hem kunnen aansluiten op een reeks randapparatuur. Onderweg lekker compact, op kantoor sluit je hem met Thunderbolt aan op groot scherm, muis, toetsenbord, gigabit ethernet etc. en heb je een volwaardige desktop. Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt waar iedereen van die 12" Powerbookjes had, de werkplekken bestonden alleen maar uit schermen, toetsenborden en muizen waar je die dingen bij binnenkomst inprikte.

Nou is dit natuurlijk geen lek maar een mockup van een Third Party en dus er is best kans dat het uiteindelijke model wel gewoon Thunderbolt en MagSafe krijgt. Het zijn allebei nou niet bepaald erg dikke aansluitingen.
USB vervangt alles wat Thunderbolt ook heeft:

Quote van 9to5 site:

As we’ve reported on multiple occasions, the new USB Type-C connector is smaller, faster, and more capable than the standard USB 2.0 and 3.0 ports on existing computers. The connector is able to replace the Thunderbolt Display port on the current Apple laptops as USB Type-C actually has the technology to drive displays. Additionally, the latest specifications from the USB foundation indicate that USB Type-C can actually be used to power computers, which makes the standard MagSafe plugs unnecessary on this new device. The connector is also reversible like Lightning on iPads and iPhones, which should make the overall experience a bit more intuitive.


http://9to5mac.com/2015/0...nch-redesign/#more-360101
Daarin geven ze dus aan dat het de display port kan vervangen, maar de Thunderbolt connector bevat zowel PCI-Express als Display Port technologie ook weet ik dat Thunderbolt een stuk minder processor intensief is in ieder geval in vergelijking met USB 2 (of USB 3 ook nog zo leunt op de processor is mij niet duidelijk)
Ziet er leuk uit, maar op basis van bovenstaande info zou je dus moeten opladen via USB. Dit betekend dat je geen enkel ander usb-apparaat zou kunnen toevoegen. Natuurlijk is dat geen groot probleem, maar persoonlijk zou ik het fijn vinden als er minimaal 1 extra usb-aansluiting bij komt. Voornamelijk omdat ik met een laptop het liefst een losse en bekabelde muis gebruik, en niet het touchpad. Dat is dus alleen mogelijk als de laptop niet word opgeladen.

Wel prachtig hoe klein ze die dingen weten te krijgen. Ben benieuwd !

[Reactie gewijzigd door JST94 op 7 januari 2015 08:32]

Als je een macbook hebt wil je toch niet iets anders gebruiken dan het touchpad?
Ik heb even gewerkt met een macbook (en het touchpad) maar mijn voorkeur geniet gewoon van een losse muis.

Het is niet dat een touchpad slecht functioneert, in tegen deel. Die van Apple werkt prima, maar ik vind het veel fijner om gewoon een muis vast te hebben en te gebruiken.
Apple muizen werken via bluetooth.

Mijn ultrabook (np900x4d) heeft 3 USB poorten, en ik heb persoonlijk een aantal keer een poort gemist op mijn laptop. Om die reden gebruik ik nu ook een bluetooth muis. Moet zeggen dat het over het algemeen goed werkt, maar de bluetooth tranceiver van mijn laptop niet altijd stabiel werkt.
Voordeel is wel dat je ultrabook geen uitstekend USB ding heeft.

[Reactie gewijzigd door mohf op 7 januari 2015 09:35]

De Apple muizen liggen voor mij niet fijn in de hand. Ik heb het liefst een wat grotere muis (Logitech M500 bedraad bijvoorbeeld).

De reden dat ik hem bedraad wilt hebben is omdat ik geen zin heb om altijd een pakje batterijen mee te nemen omdat mijn muis misschien wel eens leeg kan gaan.
Bluetooth geeft gewoon door wat het batterijpercentage is van je apparaten, en waarschuwt al ruim van te voren dat hij leeg begint te raken. Bij mijn desktop mac heb ik een (gewone draad) muis plus een bluetooth touchpad voor als ik dat wil gebruiken, zodoende.
Meen je dat nou echt? De touchpads van Apple zijn prima, maar nog steeds niet te vergelijken met het gebruik van een gewone muis. Voor mij is bijvoorbeeld de combinatie touchpad en sketch up een no-go...
Ik kan juist alles met een trackpad. Waaronder sketch, Photoshop en zelfs hotline Miami heb ik er mee gespeeld. Met een muis heb ik al zo lang niet meer gewerkt dat ik het half verleerd ben (qua snelheid, preciesie). Scheelt ook toch weer een muis meedragen.
Volgens mij vergelijk jij een Windows trackpad met een Apple trackpad, dat verschilt nogal....mits je er voor open staat om het ook echt te gebruiken.

Als je aan een Apple trackpad gewend bent mis je je muis geen moment meer....en heb je zeker geen behoefte aan touch schermen.
Nou, hij heeft wel gelijk dat er software is die dusdanig verweven is met het gebruik van muis plus scrollwiel plus modifier keys, zoals sketchup, dat een touchpad gewoon heel moeilijk werkt.
Gebruiker N8n zegt zelf in zijn reactie dat het prima werkt.

Ik denk dat het een kwestie van gewenning is, maar daarom zit er toch een USB poort op? Er zullen heus wel usb hubs op de markt komen.

Bovendien zijn er genoeg Bluetooth muizen op de markt.
Ik zie niks over Sketchup in gebruiker N8n's reactie.
Ik dacht dat hij sketchup noemde en op jouw reactie reageerde, maar hij had het blijkbaar over sketch.... Excuses
Op zich zijn veel USB aansluitingen of een ethernetpoort of een HDMI poort niet nodig.
Ik bedoel, USB opslag zal misschien steeds minder worden gebruikt, aangezien toch alles 'in de cloud' zit, synchroniseren gaat tegenwoordig heel makkelijk met dropbox of andere vergelijkbare tools. Daarnaast heeft inmiddels iedereen (in Nederland) al wifi. En als laatst, als je toch een groter scherm wilt gebruiken kan je deze streamen.
Anderzijds, een extra usb poort zou inderdaad makkelijk zijn voor opladen en het gebruik van een bedrade muis tegelijkertijd.

Persoonlijk heb ik er dus zeker geen problemen mee als een laptop minder poorten krijgt.
Mee eens. Als je naar typisch kantoorgebruik kijkt dan biedt deze laptop alles wat je nodig hebt. Ik heb zelf een HP laptop met een heel zooi aansluitmogelijkheden, en ik gebruik alleen de power adapter in de praktijk. Bestanden sla je op op het bedrijfsnetwerk (via WIFI). Bij ons zijn alle beamers vervangen door beamers die je via WIFI kunt aansluiten, dus wat heb je nog meer nodig? Nu nog iets vinden dat je niet meer hoeft op te laden....
Ik heb vaak al met 4 usb poorten een tekort. Cloud opslag is alleen goed voor kleine bestanden die weinig waarde hebben. Grote bestanden neem ik toch liever mee op de laptop zelf of via een externe HDD. Ik sluit altijd als eerste een muis aan , omdat dit gewoon onvervangbaar is. Soms wil ik dan nog even mn telefoon opladen of nog wat data kopieren naar telefoon/usbstick.
1 usb poort die je moet delen als voeding vind ik wel heel beperkt.
Dan gebruik een usb-c naar usb adapter.
Dan krijg je ineens 4 usb poorten?
Wel als je op plekken waar je meer nodig hebt, een USB hub hebt liggen, die je gelijk in kan prikken, waar ook de apparatuur al op aangesloten zit.
Je hoort niet bij de doelgroep van deze laptop....
Wat zit dat touchpad dicht op de toetsen zeg, ik denk dat dit een hoop ongewenste 'clicks' gaat opleveren, tenzij op de een of andere manier het touchpad geblokkeerd wordt als de toetsen gebruikt worden.

Op de manier hoe ik type zou ik mijn polsen min of meer constant op het touchpad laten rusten, of ik moet mijn handen in een (voor mij) onnatuurlijk vreemde hoek moeten houden.

[Reactie gewijzigd door Niekleair op 7 januari 2015 08:57]

Als ik tik op mijn MacBook Pro worden er ook geen clicks geregistreerd op mijn touchpad terwijl de afstand 'slechts' 1cm is en mijn hand er op rust. No flame intended maar ik heb zelf nog nooit een 'PC' touchpad ervaren die zich kan meten aan die van Apple qua detectie van gestures enzo.

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 7 januari 2015 09:31]

Dat kan ik beamen. Op al mijn andere laptops zet ik uit pure frustratie de hele touchpad maar uit omdat tijdens het typen continu mijn cursor verspringt. Ook als ik die optie aanzet dat hij ongewenste aanraking moet detecteren. Op mijn Macbook nog nooit last van gehad.
En de Apple trackpads zijn gewoon geniaal goed!
Daar zal wel voor gecorrigeerd worden neem ik aan.
Vraag me af hoeveel verloopjes je wel niet nodig zal hebben om alle accesoires aan te sluiten.. zeker aangezien deze waarschijnlijk niet allemaal usb c zullen hebben.
Direct overstappen op alleen usb c is inderdaad wel een rigoreuze stap. Ik had verwacht eerst beiden naast elkaar te zien op apparaten, waarbij de oudere USB A aansluitingen langzaam uitgefaseerd zouden worden.

Afstappen van MagSafe zou ik wel jammer vinden. Dat principe is gewoon heel goed. Voedingskabels van laptops krijgen nu eenmaal zo nu en dan een opdonder. Dat hij dan losschiet in plaats van je aansluiting of kabel sloopt is een groot voordeel.
De USB-C port is backwards compatible met de reguliere USB standaard, de 'andere kant' van de kabel die in de accesoires gaat volgens mij niet.

[edit]

Excuus, klopt niets van bovenstaande :)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 7 januari 2015 09:37]

Eerste nieuwe apple laptop waar ik totaal niet in geïntreseerd ben, ik maak vaak gebruik van een externe usb 3.0 harde schijf (en ik ben niet van plan om direct een nieuwe dure 3.1 harde schijf te gebruiken), daarnaast heb ik nog de receiver van mijn logitech muis en af en toe mijn telefoon om hem op te laden, dus 3 USB 3.0 / 2.0 poorten zijn wel een minimum
3 USB poorten, net zoals de... wel, *iedere* andere laptop van apple he?

MacBook Air vroeg 2008-mid 2009: 1 USB 2.0.
Oh. Hm. Die had er ook geen drie. Laten we verder kijken.

Macbook Air laat 2010/mid 2011: 2 USB 2.0
Mid 2012-vroeg 2014: 2 USB 3.0
Damn. Alweer niet.

De Macbook Pro dan, die is tenslotte voor pros!
Vroeg 2006-laat 2008 13"&15": 2 USB 2.0
Unibody, Laat 2008-mid 2012 13"& 15": 2 USB 2.0
Retina, mid 2012-mid 2014: 2 USB 3.0

Ahhhh. Dus de enige mac laptop waar je de afgelopen 6 jaar in geinteresseerd bent geweest is, drumroll: De Macbook Pro 17", want die had er wel drie. Discontinued mid-2012.
Ik hoop niet dat deze opmerking als een flame opgemerkt word, alleen bestaan er ook iets van adapters voor bijvoorbeeld dvi output, ethernet etc? Ik zie dit apparaatje wel lekker mobiel zijn voor het geven van presentaties alleen dan heb ik het wel over beamers met antieke vga aansluitingen en niet overal is wifi. Zo stond laatst onze docent een beetje voor jan met de korte naam op locatie met zijn macbook die de aansluitingen mistte. Geef toe dat hij ook nogal een digibeet is... Maar dat ben ik ook op Apple gebied :+

Verder benieuwd naar die bluetooth optie en hoeveel verbindingen deze per keer aan kan. Denk dat er heus wel een doelgroep is voor dit apparaatje.
Apple heeft inderdaad adapters voor o.a. vga, dvi, hdmi en ethernet.
Apple heeft (op het moment) nog geen adapters voor dat soort dingen die werken met deze potentiele nieuwe laptop. Wel zijn dat meestal launch-day-verkrijgbare accessoires als er een nieuwe interface geintroduceerd wordt.

Ik geloof zelfs dat er wereldwijd nog niet 1 apparaat is dat usb type C gebruikt en dus ook geen kabeltjes.
Ziet er zeker goed uit, maar heb wel het gevoel dat vorm over functie gaat hier. Een extra kabeltje voor VGA is tot daar aan toe, maar eigenlijk mis ik op mijn huidige Air al een directe HDMI aansluiting. Met een laptop gericht op mobiel gebruik wil je gewoon overal kunnen binnen stappen en een beamer of monitor aansturen zonder de halve Mediamarkt aan verloopstukjes mee te hoeven nemen. Laat staan dat je dus straks voor een USB-stickje al een verloop nodig hebt.

Daarnaast zou die speakers wel echt een verslechtering zijn t.o.v. het huidige ontwerp.

[Reactie gewijzigd door gambr0 op 7 januari 2015 08:41]

Niet vorm over functie, compactheid over functie. Deze laptop is bedoeld voor mensen die USB-poorten nooit gebruiken en gaan voor ultieme mobiliteit.
Als ik zo naar het ontwerp kijk, en ook naar ultrabooks van andere merken, zou een USB-poort geen beperking voor de mobiliteit hoeven zijn, aangezien de dikte nog steeds afdoende is. Weliswaar kan het ontwerp dan niet zo mooi naar binnen aflopen aan de onderkant, omdat je die hoogte ook nodig hebt.

Dus naar mijn mening is het vooral vorm over functie en niet compactheid over functie.
Je weet met Apple dat voor hen de vormgeving erg belangrijk is. Een verdikking voor een extra poort zullen ze nooit doen, dat doet afbreuk op het design en dat design is juist 1 van hun verkoop argumenten.
Apple gokt hiermee op een bepaalde gebruikersgroep welke waarschijnlijk de poorten niet nodig heeft. Thuis kan je altijd nog een hub gebruiken.
Tegenwoordig zie je dat alles meer en meer draadloze technieken gebruikt en Apple is nooit schuw geweest om de markt een bepaalde richting in te sturen en afscheid te nemen van legacy technieken. Voor muizen, toetsenborden, opslag, printer etc heb je tegenwoordig echt geen kabeltje meer nodig.
Erg raar hoeft deze stap niet te zijn, als het waar is.

Persoonlijk had ik nog wel graag een thunderbolt gezien, afwachten waar ze straks mee komen.
Quote vanaf de 9to5 Mac site:

As we’ve reported on multiple occasions, the new USB Type-C connector is smaller, faster, and more capable than the standard USB 2.0 and 3.0 ports on existing computers. The connector is able to replace the Thunderbolt Display port on the current Apple laptops as USB Type-C actually has the technology to drive displays. Additionally, the latest specifications from the USB foundation indicate that USB Type-C can actually be used to power computers, which makes the standard MagSafe plugs unnecessary on this new device. The connector is also reversible like Lightning on iPads and iPhones, which should make the overall experience a bit more intuitive.

http://9to5mac.com/2015/0...nch-redesign/#more-360101
Dus jij denkt dat Apple USB schrapt zonder dat daar voordelen aan zitten? Lijkt me hoogst onwaarschijnlijkheid.
Een USB poort kost geld wat weer in de winstmarge scheelt voor Apple.
Ga jij mij nou vertellen dat een extra USB-poort zoveel kost.
+ het feit dat Apple zoveel winst pakt op alle producten dat niet meer normaal is.
Waar andere fabrikanten juist mee kampen.

Apple kon makkelijk extra usb/ of HDMI toevoegen zonder enige winstmarge te verliezen. Hiermee kan je niet even op een school komen en een presentatie geven zonder adapters erbij te halen wat jammer is :) VGA of HDMI its your choice.