Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 279 reacties

Apple stelt dat het voorlopig niet van plan is om zijn Macs te voorzien van een touchscreen. Volgens Apple-topman Craig Federighi heeft een Mac niet 'de juiste interface' voor een touchscreen. Verscheidene concurrenten hebben inmiddels laptops met aanraakgevoelige schermen.

Federighi deed zijn uitspraken in een interview met Cnet. Op de vraag of Apple van plan was om een Mac uit te brengen met touchscreen liet de topman weten dat hiervoor geen plannen zijn. Volgens Federighi is een Mac-computer niet het juiste type apparaat om te gebruiken met een touchscreen. Werken met een touchscreen op een laptop of desktop is volgens de topman een rare gebruikerservaring.

Apple heeft wel experimenten uitgevoerd met touchscreens op de Mac, maar de technologie werd niet goed genoeg bevonden. In plaats daarvan wordt de nadruk gelegd op het ontwikkelen van betere trackpads. In touchscreen is Apple niet langer geïnteresseerd, aldus Federighi.

Concurrenten focussen zich juist steeds meer op touchscreens. Microsoft heeft in zijn software vanaf Windows 8 steeds meer de nadruk op aanraakgevoeligheid gelegd en verscheidene fabrikanten van laptops brengen modellen met touchscreens uit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (279)

1 2 3 ... 6
Toch wel jammer dat ze zo finaal de deur dichtgooien voor de desktop, maar belangrijker de laptop.Touch interfaces werken fantastisch op de iPhones en iPad/Tablets.. het lijkt me stug dat mensen die niet fijn vinden op de kleinere laptops.
Zelf trouwens steeds enthousiaster over laptop met touchscreen icm windows8.
Er wordt nogal overdreven over gedaan als je het mij vraagt. Touch-gebaseerde I/O is technisch maar een kleinigheidje. Als zou dat ding op een laptop enkel hetzelfde kunnen als een muis dan is dat altijd handig om achter de hand te hebben. Bijv. iemand die achter de gebruiker staat mee te kijken kan even snel iets 'aanklikken'.
En je kan het waarschijnlijk ook uitzetten.
De gebruikservaring kan bij iets wat niet noodzakelijk gebruikt moet worden alleen maar vooruit gaan.

Persoonlijk heb ik er overigens niks mee, ik prefereer het toetsenbord voor bijna alles. Daar kan geen enkel ander invoerapparaat tegenop. Ik zou het touchscreen waarschijnlijk alleen gebruiken als ik te ver weg ben om bij het toetsenbord/trackpad te kunnen. :)
Wees eens eerlijk, wat is er intuÔtief aan een toetsenbord? Je hebt alle instructies eerst moeten leren. Een muis is logischer en touch is nog logischer.

Wat heel duidelijk is, is de voorwaarde dat het OS geschikt moet zijn voor touch. Apple heeft geŽxperimenteerd en geconcludeerd dat het niet geschikt is. Ik heb een prima gebruikservaring met touchscreen op een desktop waardoor ik denk dat 'het type apparaat' een excuus statement is.
Wat is er juist niet intuÔtief aan een toetsenbord? Je drukt op een knop en het tekentje dat op die knop staat verschijnt op je scherm. Dat is alles wat een toetsenbord doet op een paar speciale toetsen na.

Het klopt dat een CLI niet echt intuÔtief werkt, maar dat is niet de fout van het toetsenbord. Als je je toetsenbord gebruikt om bijvoorbeeld applicaties te starten kan je via windows search/spotlight/ubuntu dash de eerste paar letters typen en op enter duwen. Als je weet wat je wilt hebben is dat veel makkelijker dan met de muis of touch omdat je niet moet gaan zoeken waar je dat cryptisch icoontje hebt gelaten.

Van alle invoerapparaten heeft het toetsenbord de grootste bandbreedte. Je kan hier alle tien vingers tegelijk en onafhankelijk nuttig gebruiken waar geen enkele interface in de buurt van komt. Dit alleen maakt het toetsenbord enorm nuttig voor iedereen die werk wilt verrichten. Van applicaties starten tot hotkeys in programma's, makkelijk tekst selecteren, gewoon even iets in typen... Er zin tal van voordelen als je een toetsenbord gebruikt. Hoe snel je je werk kan doen is ook gewoon een onderdeel van gebruiksvriendelijkheid. Het toetsenbord alleen zou ik niet willen op mijn desktop PC (servers zijn dan weer een ander verhaal), maar het is echt wel onmisbaar.

[Reactie gewijzigd door Niosus op 19 oktober 2014 12:41]

Ik bedoelde uiteraard niet als invoerapparaat, maar voor besturing.
Wat je zegt over het zoeken/vinden klopt uiteraard (werkt heerlijk) maar dat is eigenlijk ook invoer (zoektekst).
Toetsenbord werkt wellicht het meest efficiŽnt, maar ik had het over IntuÔtief
Voor mij valt of staat een Touch of Toets interface bij de gebruiksvriendelijkheid ervan. In het DOS tijdperk kreeg je toetscombinaties om sneller te werken. In het muistijdperk shortcuts op je desktop, pull down menu's etc. Eens kijken wat Touch op Windows verder gaat brengen. Tot zover vereenvoudiging. Neem XBMC voor Touchscreens. Items die je eenmalig moet instellen zijn verder verstopt en zaken die je veel gebuikt hebben nu grote Touchknoppen op het Home screen. XBMC werkt nu gewoon fijner met Touch dan met muis.

Denk ook aan Windows 10 waarbij Unified Apps een grotere rol gaan spelen. Voor een aantal Apps zal het fijn zijn dat de interface op een Touch PC/Laptop niet veranderd hoeft te worden. Dat er nog geen apps voor zijn hoeft niet te betekenen dat die er niet komen.
De Transformer reeks heeft inmiddels wel bewezen dat we niet eeuwig aan hetzelfde concept moeten blijven vasthouden. MS en Apple wijzen elkaars innovaties wel vaker af. Net zoals een grotere iPhone denk ik dat een Touchscreen op de PC iets is wat Apple niet kan negeren.

Schoonmaken van het scherm is echt een non-issue.
Het touchpad op een MBP of MBA werkt prima, voor gebruik bij een iMac zijn ze er als los device.

Ik vind de touchpad of magic mouse vele malen makkelijker in desktop gebruik dan een traditionele ms muis vanwege de multigestures.
Ik snap het oprecht niet. Een telefoon of tablet kan je horizontaal oriŽnteren: dan is het makkelijk om met je hand het scherm aan te raken. Een iMac of MacBook heeft een scherm wat praktisch altijd verticaal staat: je moet dan je hele arm en hand optillen om ermee bezig te gaan. Immers: de iMac is te hoog om je elleboog ergens op te laten rusten, en de MacBook heeft daar een toetsenbord zitten waar je ook je elleboog niet wilt neerzetten.

Daarnaast hebben laptops een scharnier bij het scherm wat ervoor zorgt dat als je enige druk gebruikt om het touch-screen te bedienen, het scherm naar achteren begint te klappen.

Touch interfaces op dit soort apparaten voelt als een stuur op een motorfiets. Gewoon raar, en niet zoals het bedoeld is.

Als Apple dit al ooit gaat doen dan ga ik er vanuit dat ze een MacBook z'n scherm afneembaar maken, waarna het een iPad is. Dan heb je in de docked-modus een laptop (trackpad + toetsenbord), en is de separate stand een tablet (touch screen).
"gebruikt om het touch-screen te bedienen, het scherm naar achteren begint te klappen."

Ik heb een 13" MSI met W8. Ik moet zeggen dat ik touch af en toe wel gebruik. Maar waar ik me dan aan erger is dat niet alleen het scherm naar achteren klapt maar ook dat het toetsenbord omhoog komt. Zeker als ik bovenaan het scherm iets aanraak. En ik doe toch echt rustig met m'n spullen.
Ik neem aan dat je dan een rond stuur bedoelt zoals in een auto? :-)
Ik denk dat je voor een goede touch ervaring je het scherm wilt hebben waar je nu het toetsenbord heb staan, Dat gaat nu eenmaal niet.
Dat gaat wel, we noemen het een trackpad. Dit is wat Apple bedoelde met hun reactie in het artikel.
niets is finaal in de zakenwereld. Enkele jaren terug klonk het nog dat er nooit een iPhone zou komen met een groter scherm dan 3,5" en kijk waar we vandaag staan. Als de vraag vanuit de markt ooit groot word dan zal het er wel komen.

Zelf zie ik ook de toegoevgde waarde niet. Heb al sinds het Win7 tijdperk een laptop met touchscreen en hoewel het een leuke gimmick is die ik in het begin wel eens gebruikt heb puur omdat het kan heb ik de meerwaarde ervan nooit ingezien.
Ik denk dat ze gelijk hebben, mede omdat OSX er niet voor is geoptimaliseerd. Als software ontwikkelaar mis ik touch niet. En als touch een belangrijk element is dan vult een tablet dat gat goed.
ik snap uberhaupt niet waarom dit bij laptops geleverd worden.
bij laptops die in een tablet kunnen veranderen wel maar niet de standaard laptops
het werkt trager en maakt je scherm alleen maar vies
Ja, want het scherm van je smartphone/tablet wordt ook constant vuil?
Kuis dat gewoon af en toe eens af, net zoals bij je smartphone...

En ik vindt het trouwens sneller werken in sommige gevallen.
Scrollen door lijsten en dergelijke...
Klopt wordt vies. Moet er niet aan de denken die vegen op mn grote werkbeeldacherm te hebben. Scrollen werkt prima met de degelijke grote multitouch touchpad van Apple waar niet 1 andere Windows touchpad aan kan tippen. Merkwaardig.
Handen regelmatig goed wassen, en dan heb je deze probleem niet.

Ik heb een touchscreen, maar hij wordt niet vettig. Dat ligt aan het persoon dat eraan zit, ga je eten en was je je handen niet goed en gaat aan de scherm zitten, dan komt er inderdaad vet vlekken, anders zit je eraan met schone handen, en wordt het niet vies.

Ik neem aan dat zweten ook mogelijk is, maar dat ligt ook aan per persoon. Ik heb zelf ook spul om het scherm schoon te maken, alleen is dat bijna niet nodig.
Dat vet is geen etensresten, maar de olie die je huid vanzelf produceert. Doe je echt helemaal geen flikker tegen. Kortom leuk voor je dat jij daar geen last van hebt, maar dat is echt niet omdat jij weet wat handen wassen is.
En met jen nagels,is dat ook zo vet dan?😉
Wat hebben je nagels te maken met touchscreens?
Je touchscreen werkt ook door aanraking van je nagel!☺
Als dit dan nog afdrukken na laat........?😀
Uh, nee, dat doet een touchscreen niet. Dat geldt alleen voor resistive pressure schermen, oftewel die van lang geleden. Met moderne capacitieve touch is het belangrijk dat je vinger erbij in de buurt komt. Hoeft niet per se ook aan te raken, maar het aanraken van het scherm met je nagel an sich doet niks.
Jasper dat doet het wel.....😀
Dit bericht is getikt met een Nexus 7 2014.
Het vorige bericht had ik expres getikt ook met de nagel op mijn Dell touchscreen van 5jaar oud...wat ik overigens normaal met toetsenbord doe.
Dus.....!😉
Probeer het maar eens met een nagel die je op een stukje droog hout lijmt, doet dat scherm helemaal niets mee.

Als je tikt en daarbij je nagel is wat er het scherm aanraakt is vervolgens nog steeds de vinger zelf die geregistreerd wordt, en niet de nagel.
Dat vet is geen etensresten, maar de olie die je huid vanzelf produceert. Doe je echt helemaal geen flikker tegen. Kortom leuk voor je dat jij daar geen last van hebt, maar dat is echt niet omdat jij weet wat handen wassen is.
Hoeveel natuurlijke vetten denk je dat je aan je handen krijgt? Het is inderdaad waar dat je lichaam vetten aanmaakt, maar deze zitten vol met bacteriŽn. Wellicht nog een reden om vaker je handen te wassen.

Grote deels van vettige handen is eten, het ligt eraan wat je eet, maar als je iets vettigs in je handen hebt gehouden. Kan het 2 tot 3 spoelbeurten kosten om het goed schoon te houden.

Ik neem aan dat een normaal persoon, 3 keer per dag of meer naar de WC gaat, en 2/3 keer eet. Dat is dan 5 keer handen wassen, en dan wordt douchen niet meegerekend. Als je normale activiteiten doet, moet dat genoeg zijn, om deze natuurlijk vetten weg te houden.
In der daad, mijn collega's wijzen nog al eens iets aan op mijn iMac, de vegen die over blijven zijn nog ergelijker dan Max OS X zelf...

Hier vind ik dat Apple gewoon een goede beslissing maakt, hoewel ik een techniek als Leap-motion nog wel zie zitten op een desktop.
Better touch tool brengt ondersteuning voor leap motion naar OSX. Ligt er wel aan hoe je het geheel instelt maar het werkt best wel degelijk als ik video's bekijk.
"multitouch touchpad" je bedoeld magic trackpad
http://www.apple.com/magictrackpad/

Je kan het prima combineren met andere interactieve middelen, ik zie het graag te gemoed komen in een iMac en er zijn genoeg concepten te bedenken waardoor het je software net even wat effectiever kan maken.

Alleen beetje vreemd tweakers nu zo uit het niets met dit bericht aan komt. Het was 2 jaar geleden ook al bekend dat Apple ervan af zag.
Apple zag 2 jaar geleden ook af van telefoons groter dan 4 inch.. :-)
Als je iemand wilt verbeteren, zorg dan dat het ergens op slaat. Magic Trackpad is ook maar een marketing naam van Apple, het is in essentie echter gewoon een multitouch touchpad.

Of vind jij het ook vervelend als iemand je iPhone een "smartphone" of zelfs *gasp* een "telefoon" durft te noemen? 8)7
Het is de enige op de markt die wel werkt, die mogen ze van mij best magisch noemen ;)
Er zijn meer trackpads die goed werken, maar de meeste zijn waardeloos. Van de goede trackpads is die van Apple veruit de beste, mits je hem onder OS X gebruikt. Onder Windows wordt hij minder. Maar dat is geen probleem, een Mac is gemaakt voor OS X.
Waarschijnlijk toch een relatieve beleving. Mijn ervaring is precies andersom. Ben Windows trackpads gewend en zit met twee linkerhanden te worstelen met de trackpad op een Apple laptop. In een woord: gewenning. Je hersens zijn gewoon gewend aan iets anders. Laten we dus terughoudend zijn onze eigen ervaring als een absolutisme te verkondigen.

Net als Boringday ben ik wat verbaast dat wel/geen touch screen nu nog een kwestie is. Die hele argumentenstrijd hebben we toch al gehad bij het verschijnen van de eerste generaties Windows Ultrabooks en Convertibles. Hardwaremakers waren zelf ook niet overtuigd van het nut van een (glanzend) touchscreens. Nadat klanten aangaven een no-touch variant te willen, met een mat scherm, zijn die varianten schielijk geproduceerd. Ik herken ook niet dat concurrenten zich steeds meer op touchscreens focussen. Misschien in de beleving van Microsoft.

Dus nu zelfs het Windows kamp voor niet mobiles wegdraait bij touchscreens zou het wel heel erg raar zijn dat Apple ineens gaat zwalken in zijn terechte overtuiging dat niet mobile systemen betere invoer mogelijkheden hebben en daarom niet afhankelijk zijn van het beeldscherm. De vraag omdraaiend, welke bron heeft het gerucht veelbetekenend gemaakt dat er WEL een touchscreen gebruikt zou zijn?
Met gewenning ben ik het niet helmaal eens (tussen een kwalitatief windows trackpad en mac trackpad misschien wel) ik heb een jaar lang een latitude 15r (helaas zonder pointer) gehad.
Hier ergerde ik mij constant aan het trackpad, slechte response, nam guestures fout of niet op, ik heb echter nooit een "functioneren" windows trackpad gehad, (dit zal waarschijnlijk aan mijn beleving liggen.) en ik ben nu toch erg blij met het trackpad op mijn MBP
Natuurlijk, gewenning speelt mee. Wat de ťťn fijn vindt werken, vindt de ander niks.

Maar wat ik zie, naast mijn eigen ervaringen, is dat de meesten een muis gebruiken bij een Windows laptop, en gebruikers van een MacBook gebruiken zelden een muis. Voor hen volstaat de goede trackpad / touchpad.
Waarom levert Apple dan Bootcamp? Een Mac is ook gemaakt voor Windows en Linux.
Nou ik zie het meer als ondersteuning voor... Een Macbook, iMac, Mac pro of Mac mini is wel degelijk gemaakt voor OSX en visa versa. Dat windows en unix varianten daar ook fantastisch op draaien is een ander puntje.
Waarom levert Apple dan Bootcamp? Een Mac is ook gemaakt voor Windows en Linux.
Een Mac heeft ook een Intel CPU, je kunt er dus ook Windows op draaien. 8 jaar geleden was het een argument om twijfelaars over de streep te trekken.
Amen.

Ik heb dagelijks te maken met "magic"' trackpads op WIndows laptops.
Ik heb continue ruzie met die dingen. Het eerste wat ik doe is ze uitschakelen.

D'r komt er geen enkele ook maar in de buurt van de Apple trackpad op een MacBook of een losse MagicMouse of trackpad.
Die werken dus wel goed.
Sorry hoor maar de magic mouse is echt shit. Je kan niet eems de linker en de rechter muisknop tegelijk indrukken. Die gestures zijn we mooi maar je moet de 2 muisknoppen gewoon teglijk kunnen indrukken
Allebei tegelijk werkt toch echt wel op mijn Mac.
En ja, ik werk veel in X Server sessies waar je de 2-button klik hard nodig hebt om de derde muisknop te emuleren.
Nooit moeite mee gehad.
D'r komt er geen enkele ook maar in de buurt van de Apple trackpad op een MacBook of een losse MagicMouse of trackpad.
Die werken dus wel goed.
Wel is de trackpad van een Asus Zenbook geprobeerd? Het lijkt erop van niet.
Yep. En nee het ding komt een aardig eind, maar is het toch echt niet.
"Ik heb een iphone van Samsung"

Zeg niet dat je dit nog nooit gehoord hebt!
Vaak zat. Klant van mij: "ja ik heb een barst in het glas van mijn iPad zitten" "Ok kan gebeuren, welke iPad heeft u precies?" "ja een Samsung galaxy van ongeveer 10" |:( |:( ;(
Logisch.

Vroeger waren alle draagbare cassettespelers "walkmans", ook al waren ze niet van Sony.

Apple heeft de MP3 speler op de kaart gezet, dus alle MP3 spelers zijnn iPods, ook al komen ze van Sony.

Telefoons bestonden al, maar Apple heeft de smartphone, het huidige model zonder fysiek toetsenbord, op de kaart gezet, dus alle smartphones zijn iPhones in de ogen van een leek. (In de ogen van Apple haters niet.)

Met tablets is het nog erger. De iPad heeft weinig serieuze concurrentie, dus alle tablets zijn iPads.
Het vuil worden van je scherm is een, maar wat ik nog erger vind is de ergonomische kant van het gebruik van je scherm als touchscreen.
Het over de tafel reiken naar je scherm is erg onergonomisch en dodelijk vermoeiend..... nee voor mij geen touchscreen laptop-achtige apparatuur op korte termijn.
De touchpad van Apple, standalone alsmede de in de MB's ingebouwde versies, zijn idd van absolute topklasse!
Nouja het trackpad van een MacBook kan je eigenlijk al als een multitouch touchscreen zien, alleen met als voordeel dat je scherm niet vies wordt. Het werkt gewoon belachelijk goed, en zelfs nu ik niet aan het scherm van mijn MacBook Pro 15'' Mid 2014 zit kan ik me al ergeren aan eventuele vingerafdrukken.
Vingerafdrukken op het scherm vervormen ook vaak het beeld, en dat is extreem merkbaar met retina displays.(Displays met een hoge pixeldichtheid)
Nouja het trackpad van een MacBook kan je eigenlijk al als een multitouch touchscreen zien, alleen met als voordeel dat je scherm niet vies wordt.
Een touchscreen zonder scherm, ja ja, 8)7

De trackpad van de MBA/MBP werkt goed, maar het blijft een trackpad zonder scherm ;)
Indeed, een touchscreen zonder scherm. De nauwkeurigheid en gestures van een touchscreen zonder het nadeel dat je arm oncomfortabel naar het scherm moet, je vingers in de weg zitten of dat het scherm vies wordt. Lijkt me een goede deal toch? Windows komt wat dit betreft pas net op de hoek kijken, bij laptops van vrienden vind ik het trackpad in combi met 8 een draak en het touchscreen wordt zelden gebruikt.
Heb je er zelf ook mee gewerkt ooit? De "touchpads" in een Macbook zijn zo donders goed dat je het verschil niet eens merkt. Werken met een normale muis vind ik daarom ook supervervelend met mijn macbook en daarom heb ik ook de magic mouse erbij gekocht om het gat een beetje te dichten, maar zit nu te denken aan het losse touchpad van Apple. Gewoon omdat het zo sterk lijkt op een volwaardig touchscreen qua werking.
Euh, is het niet zo dat je met een touchpad voornamelijk de cursor bestuurt? (op de guestures na) Probeer maar eens iets te selecteren; je moet eerst de cursor plaatsen. Een touchscreen is veel directer.
Klopt. Je moet de cursor plaatsen, maar als je lang genoeg met een Macbook werkt dan is die vertraging vrij klein. Mijn handen komen alleen van het vlak af als ik type of als ik een langer artikel aan het lezen ben/Film kijken oid. Overigens gaat tekst selecteren weer veel makkelijker met het trackpad dan op een normaal touchscreen. Ook ckeckboxes en radiobuttons kruis je makkelijker aan.
En toch is die vertraging er (en verhoudingsgewijs best groot, ook op een macbook is mijn ervaring). Het is veel intuÔtiever om iets aan te raken met je vinger(s).
Tekst selecteren en check/radio buttons gemakkelijker met een trackpad? Dat is niet mijn ervaring. Telkens als ik terug moet naar de trackpad merk ik aan mezelf dat het meer moeite kost. En dat zit 'm in het positioneren van de cursor lijkt me.
Dus jij hebt je arm constant recht naar voren wijzen? Die moet je toch ook optillen en naar het scherm verplaatsen? In die tijd heb ik mn muisaanwijzer al lang en breed waar ik hem hebben wil. En dat heeft niet eens veel met m'n 30 jaar muis ervaring te maken.
Mijn punt is dat het een scherm mist, en daarom dus nutteloos is te verwijzen naar dit als een touchscreen, het is immers gewoon een touchpad (die erg goed werkt).
Het is inderdaad geen touchscreen, ik zou dit op een 21" of 27" apparaat ook nooit willen, ik ben hartstikke blij met mijn trackpad (2 jaar terug nooit gedacht dat ik dat ging zeggen!).
Dan ben ik blij dat apple meer research doet op trackpad dan op touchscreen! (Just my opinion)
Heb nu een laptop met Windows en touch. Werkt heerlijk. En vuil worden? Valt mee en zo schoon.
Als ik mag vragen hoe het zit met precisie als je tikt? (ik vind dit soms op mijn tablet en smartphone lastiger als met mijn trackpad)
Je hebt gelijk, de trackpad is geen touch screen. Maar de touchscreen bij windows is (volgens mij) geliefd als alternatief door de bagger trackpads die het gros van de Notebook boeren in hum systemen (durven) te zetten.
Ik veeg mijn smartphone altijd schoon aan mijn broek of shirt. Ga ik ook eens met mijn 23" beeldscherm proberen.
ik kuis mijn schermen altijd met een microfiber doek met een speciaal sprayke....
het zou nog niet in me opkomen omdat een mijn shirt of broek te doen :s
Wat veel irritanter is; probeer eens te touchen op zo'n groot desktopscherm, met je armen gestrekt want ja, ik meen dat de meesten zo'n scherm rechtop hebben staan. Maw; touch op een desktopscherm is ridicuul. Mťt of zonder vlekken!
Zal ik dan maar wekelijks door je huis komen banjeren met modderlaarzen nadat ik door de gierkelder gelopen heb? Kost immers maar 5 minuten op schoon te maken 8)7

Het is gewoon irritant en nergens voor nodig. Ik erger mij zelf ook aan vieze vegen op het scherm. Ja, je kunt het weer schoonmaken, maar dan kom je met 1 keer in de week niet vergenoeg. Dat zal meerdere keren per dag moeten plaatsvinden. Dat is het mij niet waard.

Scrollen gaat sneller met de muizen waarbij je de ratel van het scrollwieltje af kunt halen waardoor deze onbeperkt snel kan scrollen. Blijft je scherm mooi schoon van en het werkt ook nog eens veel nauwkeurig.
zit jij dan met vingers vol modder op je scherm? :s

beetje serieus blijven, je huis wordt ook vuil van gewoon dagelijks gebruik, je smartphone ook en je toetsenbord ook...
Smartphone wordt inderdaad vuil, daarom heb ik er ook zo'n hekel aan. Je kunt niet fatsoenlijk foto's kijken op het gemiddelde touch screen omdat die vol vieze vegen zit. Bovendien is het vaak ook ernstig makkelijk om de pincode van iemand anders af te lezen uit de vetvlekken op zijn/haar scherm.

Toetsenbord wordt ook vies, maar daar kijk ik niet de hele dag naar. Daar kom je dus rustig mee weg als je het een keer in de week of zelfs een keer in de maand eens schoonmaakt.

Nee, ik zit niet met vingers vol modder op mijn scherm, maar vetvlekken op mijn scherm vind ik wel minstens net zo storend als modderafdrukken in de gang.
Die vegen zie ik zelf alleen maar als me scherm uit staat op zowel me telefoon als laptop. Als je niet je helderheid op de laagste stand zet, zie je geen vegen.

Daarnaast kan je ook overwegen om voortaan iets vaker je handen te wassen als het scherm echt heel smerig wordt.
Sorry, maar mijn scherm wordt gewoon uit zichzelf vies. Daarvoor hoef ik hem niet aan te raken. Laptops klap je nu eenmaal dicht en vetresten die aan je toetsenbord zitten komen daarmee dus ook op je scherm terecht. Hoewel ik ze nu niet zie erger ik me er wel aan als ik geen witte achtergrond heb oid.
Ben met jullie beide eens, maar mijn smartphone stop ik regelmatig in mijn broekzak en dan zijn de vegen van mijn scherm als ik hem er weer uithaal dus dat vind ik geen probleem.
Je smartphone kuis je gewoon even af met een brillendoekje. Een desktop- of laptopscherm...?
bekijk het als een voorruit terwijl het licht aan het regenen is: je wil altijd deftig zicht hebben en niet telkens uit te moeten stappen om ze schoon te vegen. Op je auto hebben ze daarvoor ruitenwissers gezet.
Want een doekje over je scherm kost ook meer tijd en creŽert meer ongemak dan de auto stoppen en in de regen uitstappen om je voorruit schoon te vegen? |:(
Een doekje over je scherm halen is absoluut niet genoeg om het scherm ook daadwerkelijk schoon te maken. Voor de verkoop van een laptop ben ik altijd ruim een kwartier bezig om het scherm goed schoon te maken zonder strepen achter te laten. Vet is erg lastig te verwijderen met alleen een doekje, en een poetsdoek voor brillen veegt het alleen uit. Schoon wordt het daar dus niet mee. Daar heb je toch echt water of een beetje alcohol voor nodig, maar dit kan in veel gevallen de coating op het scherm aantasten. Niet wenselijk dus.
Water met een scheut azijn op, scherm met instanet bespuiten, de vochtige vezeldoek (met die scheut azijn in het water) gebruiken om het scherm proper te maken. Dan met een droge vezeldoek afdrogen en streeploos schoongemaakt ;)
Water met een scheut azijn op, scherm met instanet bespuiten, de vochtige vezeldoek (met die scheut azijn in het water) gebruiken om het scherm proper te maken.
Het gaat over een display, geen toilet.
Ik vraag me af of het goed is om een zuur (Azijn) op een display, zeker op een zonder gorilla glas of een variant ervan, te gebruiken.
De commerciŽle display vloeistoffen zijn op basis van een beetje alcohol en niet op basis van een zuur.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 20 oktober 2014 10:31]

Hier worden alle ramen en laptopschermen op die manier gepoetst. Werkt zeer goed (het is niet zo zuur hoor, het azijn wordt verdunt door het water) en mijn scherm van mijn Macbook is nog steeds in nieuwstaat.
Het scherm van jouw macbook heeft ook geen enkele coating opt glas zitten, terwijl normale schermen zonder glas er voor dat wel hebben. deze kunnen absoluut niet tegen zuren in welke concentratie dan ook. Ik weet niet of het je ooit geleerd is, maar op het moment dat water verdampt wordt het zuur minder verdunt en dus steeds sterker. 1 druppel 10 Mol zwavelzuur is voldoende om je hele was te verpesten omdat dit indampt tijdens het drogen en het dan veel sterker wordt.

Azijn zou ik absoluut niet gebruiken op een niet glazen oppervlak van een laptop. Zelfs alcohol kan de coating al beschadigen. Schermen moet je altijd voorzichtig schoonmaken als er geen glas voorzit en dit kan het beste met een vochtige tissue en daarna in cirkels droogmaken met een droge tissue of koffiefilter. Dan krijg je geen strepen.
smartphone duw je zo afentoe in je broekzak om schoon te vegen :+
vinden is een mening helaas is het een feit dat toetsenbord/muis sneller werken
je kan sneller en precieser meerdere keystrokes en movements aanslaan
Het OS moet er echter wel op ingericht zijn om toetsenbord/muis vriendelijk te zijn.
dat is bij android/ios niet het geval

bij smartphones en tablets is het minder erg echter op een echt scherm waar ik op werk en een scherm waar ik films op wil kijken wil ik dit niet

die dingen hebben verschillende doeleindes waarbij vegen op het scherm juist een irritatie punt is

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 19 oktober 2014 11:02]

scrollen door lijsten gaat altijd nog sneller met de middelste muis knop vind ik persoonlijk.
Ja want het scherm van een laptop is exact het zelfde als een tablet
en maak je net zo makkelijk schoon ! :P
Scrollen door lijsten en dergelijke...
Page Up/Down?

Vanwege het kleine oppervlak is het kuisen van een smartphone of tablet scherm met de zoom van je kleren zo gedaan. Probeer dat maar eens met een 27" scherm ;)
Sneller scrollen... gebruik het touchpad van de MacBook eens.
Die ervaring is ongeŽvenaard. Scrollen is daardoor een woordt geworden dat ik niet meer gebruik. Niet voor niets is de scrollbar uberhaupt verdwenen uit de Safari (Apple) browser; je hebt hem niet meer nodig. Ik swipe ipv scroll namelijk al sinds 2008 op de MacBook. Daar gaat een touchscreen niets aan verbeteren.
Je bent je ervan bewust dat "swipen" hetgeen is dat je doet op je touchpad om door de inhoud op je scherm te "scrollen"?

Ongeacht hoe je de actie noemt die je ervoor moet uitvoeren, het verandert er niets aan dat je effectief nog steeds aan het scrollen bent.
Dat swipe scrollen kon al sinds de 2005 ibook :p
De apple magic mouse is ook Multi touche ... En de magic trackpad is gewoon geweldig! als je dat eenmaal gewend ben , wil je niks anders meer :p
Bij mij is er wel degelijk een scrollbar zichtbaar aan de rechterkant van Safari 8. Deze wordt zichtbaar tijdens het scrollen.
Zodra je gaat scrollen met je muis of touch pad, komt de indicatieve scroll bar tevoorschijn. Wanneer je met de muisaanwijzer er naar toe gaat, wordt de indicator een echte scroll bar, en kun je positie op de (volledig interactieve) scroll bar verslepen.
true, maar ik gebruik het echt alleen voor websites en artikelen die echt moeilijk lang zijn (PDF's van college materiaal van 800 pagina's) en ik geen zin heb om zelf te scrollen. Voor de rest is het alleen een indicatie voor mij hoe ver ik nog kan en waar een pagina zich ongeveer bevind.
Nope, je kunt de "knop" van de side bar gewoon beroeren. ;)
daarvoor heeft Apple zijn trackpad dus doorontwikkeld. Daar scroll; pinch, sleep,... je als vanzelf mee zonder je hand naar het scherm te brengen, en je maakt het meteen ook niet vuil. Wanneer ik op een pc (Windowsomgeving of Linux) werk, mis ik al wel eens die functies. Omgekeerd mis ik haast nooit het "scherm aanraken", al heb ik in de beginperiode op Mac af en toe wel eens bijna op mijn scherm 'geklikt'. Nu ik 40/40/20 (Linux 20) gebruik, gebeurt dat niet meer.
Ja, want het scherm van je smartphone/tablet wordt ook constant vuil?
Kuis dat gewoon af en toe eens af, net zoals bij je smartphone...
Dat wordt het ook. Moet je ook regelmatig schoon maken.
Een touchscreen is bij mijn weten altijd een glossy display, terwijl ik veel liever een matte display wil hebben.
En ik vindt het trouwens sneller werken in sommige gevallen.
Scrollen door lijsten en dergelijke...
Ik niet, geef mij maar keyboard en muis werkt voor mij veel sneller, zeker voor productie werk.
Ik moet er niet aan denken dat ik gedurende mijn werk met een touchscreen zou moeten werken. Is IMO leuk voor een uurtje of zo.
Uberhaupt ooit al een laptop met touchscreen gehad voor een langere bepaalde tijd?

Zelf zeer goede ervaring met deze combinatie in allerlei vormen: Afneembaar scherm, 360-modus, gewoon als laptop, ... En dit is zeker wel fijn. De eerste keer met een muis werken was toch ook 'raar' en 'onwennig'?

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 19 oktober 2014 10:11]

Uberhaupt ooit al een laptop met touchscreen gehad voor een langere bepaalde tijd?
Ja, op mijn werk. Onder Windows 7, dat dan wel. Het had geen toegevoegde waarde, ik heb het 3 keer gebruikt om anderen te laten zien dat ik een laptop met touchscreen had.

Voor mij was het een volledig nutteloze toevoeging.
Nutteloze toevoeging op een systeem waar voor het niet bedoeld was. Daarom was er Windows 8.
Je zegt het zelf al: afneembaar scherm. Dat is essentieel voor het succes van een touchscreen op een laptop. Je gebruikt het touchscreen niet totdat je het scherm van het toetsenbord hebt losgekoppeld en je laptop dus in essentie als tablet gebruikt. Daarvoor werkt een touch interface wel.
Lees aub fatsoenlijk. Ik vermeld ook andere opstellingen!
Ja, maar alles gebaseerd op een apparaat waarbij een touch screen wel een bepaalde functie heeft.

De eerste keer gebruik met muis (lang lang geleden) was overigens niet onwennig en raar, nee dat voelde heel natuurlijk. Geldt niet voor iedereen, ik heb diverse (met name wat aoudere) mensen ermee zien stuntelen toen zij er voor het eerst mee in aanraking kwamen. Maar het bood een uitkomst, het was een zeer efficiente manier om bepaalde taken te bereiken. Dat is tot op de dag van vandaag ongeŽvenaard. Programma's als Photoshop zijn lastig zonder muis. Een alternatief hiervoor zijn sommige tekentablets waarbij het gebruik van een stylus alsnog essentieel is om de benodigde precisie te bereiken.

Touch screen voelt in bepaalde omstandigheden ook heel natuurlijk aan. Met name bij browsen op een tablet. Daar heeft het dus zeker een functie. Helemaal als je het als "sociaal device" gebruikt waarbij je bijvoorbeeld met meerdere mensen om een tablet zit en dingen probeert te bereiken. Het touch screen biedt daar een intuÔtieve manier van input wat bovendien het doorgeven van de muis overbodig maakt.

Waar in ieder geval Microsoft met Windows 8.x aardig in is doorgeslagen is de aanname dat touch screen voor alles goed werkt, en daar ben ik, en vele mensen met mij, het niet mee eens.

Wat dat betreft kan ik mij dus volledig vinden in Apple's visie hierop: touch is hartstikke leuk voor gebruik op hun iPad. Schijnbaar ook op de iPhone gezien het succes, maar daar kan ik mij dan weer minder in vinden. Voor op desktops is het zeker een ergonomische ramp en op laptops is de toepassing op zijn zachts gezegd discutabel.
Ik heb een asus s400 met touchscreen en Windows 8.
Ik gebruik het zo goed als nooi . Ten eerste omdat de touchapps naar mijn mening niet volstaan. En de hele desktop interface is veel beter geschikt om met trackpad te bedienen. Helemaal met de handige multitouch bewegingen op de trackpad.

Mijn scherm is ook constant vies, ook als ik het heel weinig gebrui . Ik denk dat dit komt omdat ze ander soort schermen moeten gebruiken ofzo, maar het trekt veel vuil aan.

Als ik andere moet adviseren ( na een jaar touch gebruikt te hebben), zou ik zeggen: laat touchscreens links liggen en investeer die honderd Euro in een SSD of betere soc.
Volgens Apple zijn er in de voorverkoop een recordaantal iPhone 6-modellen verkocht.

Ik citeer; " en is ondertussen ook al een hele groep weer teruggegaan/overgegaan op android....vanwege specs vd telefoons!

de meeste fanboys/girls bestellen hem gewoon weer...en terecht als ze er blij mee zijn...vooral doen! "

Mijn bevindingen;

Je kunt je blindstaren op specs, maar dat heeft alleen maar zin als je vergelijkt met een andere telefoon die exact dezelfde software draait. Een discussie over bijvoorbeeld het RAM van een iPhone in vergelijking tot een Android device is totaal nutteloos. Er draait een ander OS op, de apps draaien op een andere wijze, en het zijn uberhaupt totaal andere apps.

Hetzelfde geldt voor CPU cores. Waar Android toestellen al een hele tijd op quadcores zitten, zit de iPhone nog met een dualcore. Dat wil echter niet zeggen dat een Android toestel een veel betere performance heeft. Sterker nog, in veel gevallen lijkt dat helemaal niet zo te zijn (al blijft het appels met peren vergelijken).

Ik heb zelf een Nexus 5 (voor werk) en een iPhone 5 (privť). Met beide toestellen doe ik ongeveer dezelfde dingen. Voor wat betreft responsiveness lijkt de iPhone net iets vlotter, al is de Nexus beslist niet traag. Toch heeft de Nexus 2x zoveel cores ťn 2x zoveel RAM. De Nexus heeft tevens op papier een veel beter scherm (FullHD) dan de iPhone, maar in de praktijk levert de Nexus alleen met webbrowsen en film kijken een betere ervaring.

Hoe dat komt?

Software. Software is voor mij de belangrijkste reden om een iPhone te verkiezen boven de Nexus, zelfs als de Nexus de helft goedkoper is. Ik ben bijzonder te spreken over mijn Nexus als toestel, en ook het OS is prima. Echter, het ecosysteem van Apple, de iOS apps en de development tools zijn in mijn optiek vele malen beter. Het lijkt soms wel alsof app developers minder moeite doen voor de Android versie, terwijl de iOS versie van hun app gewoon goed is. Of misschien komt het omdat Google je net wat minder bij de hand neemt bij het ontwikkelen van een app dan Apple doet met XCode. Neem Flitsmeister als voorbeeld. De iOS versie laat op het kleinere scherm van de iPhone meer informatie zien dan de Android versie op mijn Nexus, en doet dat tegelijkertijd ook nog eens overzichtelijker.

Echter, als het belangrijkste aspect aan een telefoon voor jou de hoeveelheid RAM is, de grootte van het scherm, de hoeveelheid CPU cores of de megahertzen; koop vooral het toestel dat jou daar het meest van geeft. Onthoud echter, voor het voeren van de volgende discussie, dat Android zelf je helemaal niets geeft van die dingen die je als belangrijk omschrijft. Android is toevallig het stukje software dat de fabrikant op zijn 'doosje met specs' heeft gedrukt. En het gaat om de specs, toch?

En laat tegelijk het geroeptoeter over 'fanboys' lekker achterwege. Zeker als je wilt dat iemand je serieus neemt en niet voor 'obvious troll' uitmaakt. Want net zoals niet elke Android gebruiker megahertzgeil is, zijn veel iPhone bezitters geen fanboys. Mensen kopen een iPhone om uiteenlopende redenen, maar een groot deel van de iPhone bezitters die ik ken, hebben een iPhone vanwege de software, het ecosysteem en de integratie met andere Apple producten.
Leuke rant, waar ik het helemaal mee eens ben, maar ik begrijp hem niet als reactie op mijn commentaar.

Ik vind iOS ook fijner werken dan Androi . Ik heb een Nexus 5 en mijn zusje een iPhone 5. En ik zie toch wel een goed verschil in apps. Natuurlijk zijn veel Android apps heel mooi en goed gemaakt. Maar de iPhone app lijkt toch vaak voorrang te krijgen tijdens de ontwikkeling.

In de toekomst wil ik ook van Android en Windows af. En volledig naar iOS en OSX overgaan. Zeker met iOS 8 en OSX 10.10 is de samenwerking tussen de apparaten geweldig. On vergelijkbaar met andere fabrikanten. Je krijgt daar misschien wel hetzelfde voor elkaar, maar nooit met het gebruikersgemak als dat van OSX en iOS.
Eens ! Daarom ben ik helemaal verslingerd aan Windows Phone. Altijd snel, of je nou de entry neem of het topmodel, altijd goed.
En dit is zeker wel fijn.
Meningen en feiten mensen... Meningen en feiten..
Het lijkt me dat het ook niet gaat om het OS maar zodat je er in zelfgemaakte Apps en websites gebruik van kunt maken. Dus dat je zo'n ding in een winkel kunt zetten of presentaties op kunt geven of weet ik veel waar, zonder dus een muis, toetsenbord, klicker of iets nodig hebt.

Maar met die 5k resolutie zal het ook niet gaan denk ik, dan moet ie te precies zijn.
Is persoonlijk, ik vind het ook maar niets, maar mijn zus heeft een precision m3800 en zij vindt het touchscreen geweldig
Waarom? Omdat het er op zit? Of omdat er toepassingen zijn waardoor ze er niet zonder kan...

Alleen maar zeggen dat het geweldig is voegt imho niet veel toe aan dit topic.
ze vind het gewoon handig wanneer ze op het web browst of ze snel even iets moet aanklikken, geen wereld schokkende zaken en geen toepassingen waardoor ze niet zonder kan, ze vindt het gewoon super leuk en daarom voegt het voor haar iets toe, namelijk gebruikservaring.
Maar zoals ik zei is dit persoonlijk, zelf zou ik het ook niet gebruiken op een laptop.
Heb ruim een jaar een HP Elitebook Revvolve 810, en moet zeggen dat -zeker in windows 8- ik het echt een super toevoeging vind, ja als ik hem een tijdje als tablet gebruik merk ik wel dat het zwaarder is dan mijn ipad, maar trager is echt niet waar, zeker in combinatie met sneltoetsen en snel op het scherm swipen of scrollen is het echt een goede toevoeging.

En vies valt wel mee ik maak hem niet meer of vaker schoon dan mijn ipad of de Android tablet van mijn vrouw als ik deze gebruik.
Hiervoor gebruikte ik een ProBook en maakte deze ivm stof misschien 1 of 2 keer in de maand schoon en denk mijn laptop nu 1 keer in de week of 1 keer in de 2 weken.
Wel belangrijk om te melden dat ik ermee werk en thuis ook veel gebruik dus denk aan 10 tot 12 uur per dag gebruik gemiddeld door de week.
ik snap uberhaupt niet waarom dit bij laptops geleverd worden.
bij laptops die in een tablet kunnen veranderen wel maar niet de standaard laptops
het werkt trager en maakt je scherm alleen maar vies
Ik heb een Surface Pro en die heeft een touchscreen. Als ik bijvoorbeeld een mail tik in Outlook, dan gebruik ik vrij automatisch mijn vinger om op de send knop te drukken. Op de een of andere maneir voelt dat heel natuurlijk. Zo natuurlijk, dat als ik op mijn laptop zonder touchscreen aan het werken ben, ik ook regelmatig met mijn vinger aan de send knop zit en me dan pas realiseer dat dat niet werkt.

Ik ben met je eens dat het scherm sneller vies wordt, maar dat is een kwestie van een goed schermdoekje en af en toe schoonmaken. Het eerste wat ik doe als ik op mijn werk kom is meestal mijn bril schoonmaken en daarna het scherm van mijn Surface en mijn iPad.
Mijn vriendin heeft een HP ProBook 450 en gebruikt dat touchscreen gewoon naast de trackpad en/of muis. Het is heel makkelijk om er mee te scrollen bijvoorbeeld, geeft je veel meer het gevoel dat je door een document bladert (zoals je met een tablet hebt). Het is gewoon een fijn secundair input device, ik begrijp niet waarom mensen altijd roepen dat muis en toetsenbord toch fijner is. Ja, nogal wiedes: het is een toevoeging op, geen vervanging van.
helemaal mee eens. vegen op mijn scherm, daar moet ik niet aan denken.

@pingy: het scherm van een smartphone is immers ook snel beschadigd? hoe vaak het je schone vingers als je over een scherm veegt?
Dit inderdaad, touchscreen hoeft niet als gimmick op laptops en desktops te zitten, het is compleet zinloos om tegelijk twee totaal verschillende en functioneel overlappende besturingen te hebben. Er zijn nu tablets voor touch, laptops voor muis/tobo... keep it simple, stupid :)
Het werkt trager? heb ik niks bij gemerkt bij sommige mensen die laptop met touch gebruiken.

ligt er aan hoe je het gebruikt het kan in mijn perceptie best handig zijn.
Echter zou het beter zijn om een switch te maken waarmee je touch uit kan zetten (hardware) aangezien het volgens mij extra energy kost.
het werkt trager als in het gebruik niet als in traagheid van de pc/laptop

in de werk omgeving i.e brieven schrijven bellastingen regelen data base bij houden excel sheets onderhouden of coden is touch screen niet fijn.
maar soms doe je ook wel iets anders als werken op je laptop
voor dat kleine beetje soms ga ik geen 100 euro extra neer leggen voor touchscreen
En dat is ook jouw goed recht, het is dan ook een persoonlijke afweging
Het ligt er erg aan waarvoor je de laptop gebruikt. Ik ben het met je eens als je hoofdzakelijk werkzaamheden zoals die je hier noemt doet, is een touch screen niet handig.

Waar ik het handig voor vindt (heb zelf niet maar gezien bij andere mensen) dat het scrollen in veel gevallen makkelijker en soepeler gaat dan via je trackpad. (Echter ligt dit natuurlijk ook weer aan meerder factoren).

En daarnaast is touchscreen ook natuurlijk gewoon een ontwikkelingsstap, en dit moet geld opleveren voordat er een nieuwe stap gezet wordt.

Dus het is zoals Maevian zegt een persoonlijke afweging. Niet alles is langzamer, alleen veel dingen die je mogelijk op een computer/laptop doet wel ,tot nu toe.
Ik heb een laptop met touchscreen en ik moet eerlijk zeggen dat ik er wel blij mee ben.Ik gebruik het niet heel vaak maar af en toe is het wel fijn. Ik merk af en toe ook als ik op de laptop van mijn vriendin zit dat ik dingen op het scherm wil aanklikken. En het is natuurlijk ook gewoon leuk om te kunnen.

Wat betreft het schoonmaken, dat valt enorm mee. Ik veeg een keer in de week even met mijn mouw over het scherm en ik zie er niks meer van.

Uiteindelijk heeft het dus alleen maar voordelen. En vergeet niet dat het heel vervelend is als jouw mac straks de enige laptop is die geen touch heeft, zelfs als je het niet gebruikt.
Uiteindelijk heeft het dus alleen maar voordelen. En vergeet niet dat het heel vervelend is als jouw mac straks de enige laptop is die geen touch heeft, zelfs als je het niet gebruikt.
Waarom zou het heel vervelend zijn als iedereen (behalve apple) een functie heeft die ik niet zie zitten?
Als ik het niet zie zitten ga ik het niet gebruiken en eerlijk gezegd boeit het mij vrij weinig of dingen die ik niet ga gebruiken wel of niet op mijn laptop zitten.
Ik heb sinds 2jaar wel een touth 22'' en ik moet zeggen het bevalt mij prima.
Alleen het even aanraken gaat echt super snel.
Overigens doe ik dit met een verbouwde balpen met daarin een AAA batterij er in.
Nooit geen vuil scherm dus.😊
Ze zouden OS X er natuurlijk op aan moeten passen, maar dat is niet het grootste probleem in mijn optiek. Ergonomisch klopt een touchscreen op een laptop of desktop gewoon niet, het legt teveel belasting op je schouders en armen.

Met een goed, groot touchpad (wat horizontaal ligt i.p.v. verticaal) kun je zo goed als hetzelfde bereiken qua scrollen en zoomen. Maar de muispointer moet je natuurlijk nog wel verplaatsen.

Nee, touchscreens op laptops en desktops zie ik zelf ook weinig in. Ik denk dat er veel interessantere en natuurlijker manieren aankomen om computers (in het algemeen) van input te voorzien. Spraak, 3D gestures en het scannen van oogbewegingen bijvoorbeeld. Dit is allemaal nu nog niet op het niveau dat het traditionele inputmethodes kan vervangen, maar dat is wel waar het mijns inziens naar toe gaat.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 19 oktober 2014 10:24]

Met een goed, groot touchpad (wat horizontaal ligt i.p.v. verticaal) kun je zo goed als hetzelfde bereiken qua scrollen en zoomen.
Waarom zou je een scherm van een laptop of desktop niet van hoek kunnen veranderen zodat het ligt i.p.v. staat? Dit heb je in de "laptop"-categorie al in de vorm van tablet-hybrides en voor desktops maakt bijv. Wacom de Cintiq schermen die je op verschillende hoogtes en hoeken kan instellen.
Ik denk dat er veel interessantere en natuurlijker manieren aankomen om computers (in het algemeen) van input te voorzien. Spraak, 3D gestures en het scannen van oogbewegingen bijvoorbeeld.
Deze vormen van input kunnen een uitbreiding zijn, maar zijn niet per definitie een alternatief voor touch (net zo min dat een muis een alternatief is voor een toetsenbord en vice versa). Welke inputmodaliteit(en) het geschikst is/zijn hangt van de situatie af.
Omdat het beeld dan niet meer goed staat om er lange tijd mee te werken?
Het is niet voor niets dat de arbo een bepaalde houding voor schrijft. Dit is om RSI te voorkomen!
Wat een onzin. Als je een boek leest zet je het toch ook niet rechtop op tafel ?
Lijkt me veel makkelijker werken met een aanraakscherm vlak op tafel.
Dat de schermen verticaal staan heeft gewoon te maken omdat het vroeger met de CRT monitoren niet anders kom. Net als dat we nu met een prehistorisch typemachine toetsenbord met volstrekt onlogische volgorde tekst invoeren. Of, nog verder, dat we voor > 80% van de energiebehoefte nog steeds kolen en olie uit de grond halen terwijl we voldoende uit de zon en andere duurzame bronnen kunnen halen.

Kwestie van te weinig lef on Ťcht te innoveren. Ook bij Apple dus. Jammer, want een Macbook met afneembaar scherm die dan desnoods hybrid iOS en OSX draait lijkt me geweldig.

Maar er zijn al experimenten gedaan met een soort tafel scherm, een tafel met ingebouwd scherm. Zou me niks verbazen dan we ergens tussen 2020 en 2030 meer zo gaan werken ipv een verticaal scherm met losse muis en toetsenbord. In 2030 lachen we er ons rot om.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 19 oktober 2014 21:58]

Een boek lees ik niet 8+ uur per dag.
Ik heb het er niet over dat het nooit zou kunnen, maar het is niet aan te raden voor een hele werkdag. Ik zit zelf meer dan 8 uur per dag achter de pc (iet s met een eigen bedrijf) en dan merk je goed waar die arbo-eisen op slaan.

Als je te lang met je nek gebogen zit (houding tablet en laptops!) krijg je last van je nek en van je schouders. Voor een dagje maakt dat niet uit, maar als je dat dag in, dag uit doet krijg je een gegeven moment gegarandeerd klachten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Repetitive_strain_injury

Qua indeling van de toetsenborden : met je eens. Er is geen enkele reden om tegenwoordig nog qwerty te gebruiken buiten dat het altijd al zo geweest is.
Al zijn er andere indelingen die schijnbaar sneller typen nadat je eraan gewend bent, maar vind maar eens een toetsenbord met een andere indeling in dit land.
Oud nieuws... Apple gaf een jaar geleden al aan dat ze geen brood zien in touchscreens voor computers.
“The reason OS X has a different interface than iOS isn’t because one came after the other or because this one’s old and this one’s new,” Federighi said. Instead, it’s because using a mouse and keyboard just isn’t the same as tapping with your finger. “This device,” Federighi said, pointing at a MacBook Air screen, “has been honed over 30 years to be optimal” for keyboards and mice. Schiller and Federighi both made clear that Apple believes that competitors who try to attach a touchscreen to a PC or a clamshell keyboard onto a tablet are barking up the wrong tree.

“It’s obvious and easy enough to slap a touchscreen on a piece of hardware, but is that a good experience?” Federighi said. “We believe, no.”
Bron: http://www.macworld.com/a...-keeps-going-forever.html
23 januari 2014

Ze hadden ook al eerder testen gedaan met de iMac, maar de testen waren eenduidig: het is een gimmick die gebruikt wordt in de eerste dagen dat je je computer koopt, maar in de loop der tijd blijf je uiteindelijk toch muis en toetsenbord gebruiken omdat het vermoeiend is om je arm omhoog te houden naar het scherm en je het scherm vuil maakt.

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 19 oktober 2014 11:54]

Klopt, dan krijg je het Windows 7 en ouder verhaal, touch kan wel maar werkt voor geen meter.
vanwaar deze sneer over dat Apple beweert de eerste te zijn, dat zeggen ze hier toch helemaal niet (en komt mij ook erg bekend voor deze discussie). Daarnaast wordt er in het stuk alleen maar een mening van Apple weergegeven en je doet net alsof ze hard uithalen naar mensen of bedrijven die touch gebruiken. Dat vind ik onterecht van je.
Gaan we weer. Hou er toch mee op! Microsoft heefy even zo goed dingen afgekeken bij Apple. Die bedrijven zijn lang niet zo vijandig als iedereen denkt.

By the way, ooit gehoord van de Newton. http://en.wikipedia.org/wiki/Newton_(platform) Nee? Precies omdat het niet uitmaakt wie als eerste is, maar wie het goed weet te verkopen, en aanvoelt wat mensen echt willen.

Maar in mijn ogen moet Apple niks. Het gaat nog steeds goed, en verkopen de Mac's nog steeds heel goed.
Toch zou een Mac met touchscreen een grote evolutie zijn t.a.v. de huidige lineup. En zoals Apple kennende, zijn ze goed in het beperken ťn uitlichten van bijzondere functie's (kijk naar Touch ID).

Voorbeeld: je pakt een potlood in Adobe Illustrator, dan wordt het touchscreen standaard geactiveerd. Vervolgens kun je een tekening maken met je vinger, en wanneer de tekening af is, wordt alle input via het touchscreen totaal genegeerd.

Voorbeeld 2: je moet een handtekening zetten in Adobe Acrobat, je Mac activeert het touchscreen en vervolgens kun je je eigen handtekening zetten. Vervolgens wordt het touchscreen weer genegeerd.

Dat soort kleine gebruikersgemakken is juist waar Apple op vooruit loopt. Ik zou best, naast mijn Magic Mouse en Apple Keyboard, een Touch ID willen liggen, zodat ik met mijn Mac instant kan inloggen. Juist daarom kiezen mensen voor Apple, niet alleen om het design. :)
Je kunt in Yosemite nu met het touchpad handtekeningen zetten in documenten. Is toch makkelijker dan op het scherm. Dit kwam ik tegen toen ik de update uitvoerde. Moet het nog een keer testen.
Is inderdaad zo! Als je via "preview" een pdf opent (bv contract ofzo) , kan je via "extra's-annoteer-handtekening" vrij makkelijk documenten aftekenen. De handtekening moest eenmalig ingevoerd worden, en dit kan via 2 manieren: ofwel touchpad, ofwel via de camera! Imo werkt dit vrij goed!
Net getest: briljant! Dank voor de tip
Het is altijd zinnig bij een nieuwe OS-X versie een paar keer de nieuwigheden door te kijken. Ik gebruik deze feature al jaren. Het zit er al in sinds Lion.
Handtekeningen zetten in voorvertoning met het touchpad zit er volgens mij al minimaal sinds 10.4 in.
Ze voegen naar mijn weten nooit triviale (hardware) functies toe die je zelden gaat gebruiken (of die half werken).

De voorbeelden die je noemt zijn van die triviale dingen die je anders kunt oplossen, sterker nog - heb je wel eens een handtekening gezet op een pdf dmv de iSight camera (via annotations) ? Dat werkt bijzonder goed.

Touch ID kan ik me wel iets bij voorstellen op een keyboard/macbook (zou zomaar de powerknop kunnen worden op een mb)
Voor de iMac als desktop apparaat zie ik touch niet zo zitten. Maar een iMac die wordt gebruikt als informatie zuil oid, daar zou touch wel een mooie toevoeging zijn - of een 15" of 22" iPad natuurlijk.

Een iMac met een Lumia View voorzet touch scherm ziet er niet uit: http://www.lumiaview.com
Gebruik de Surface 3 of Asus T100 (of de andere hybrides) en je snapt dat touch op een hybride top is. Of eigenlijk, dat een hybride gewoon het bommetje is :) De perfecte balans tussen de kracht van de machine, de accuduur en het overal voor kunnen gebruiken.

En voor de desktop? Kijk eens terug naar de laatste keynote het filmpje over hun nieuwe iMacs met 5K resolutie. Op ALLE foto's wezen de mensen naar het scherm en wilde ze de foto's pannen en zoomen. Niet dat ik dat vaak doe, maar toen ik het zag dacht ik: ze komen met touch, zie die mensen BIJNA touchen! Dus ook daar kan het handig zijn.

Consumeren is touch, produceren is mouse+keyboard. En iedereen die denkt dat hij met een trackpad goed kan werken heeft OF teveel tijd, OF is heel slecht in de motoriek, want ik als average muizer ben sneller dan welke touch-track-ultra user dan ook :) Ik zie een hoop mensen, maar ik ben altijd sneller en zij zelf ook als ze de muis gebruiken! Ik kan me altijd zo slecht inhouden als ik mensen met een trackpad zie: mannnnnn, wat is dat traaaaaag.

[Reactie gewijzigd door DealExtreme2 op 19 oktober 2014 11:49]

Ga eens voor je werk 8 uur op een ipad of surface of anderszins je werk doen, en je begrijpt dat het niet gaat werken. Foto's pannen en zoomen en dergelijke is leuk, als je het een kwartier tot een half uurtje doet, maar als het werk is, wordt het een heel ander verhaal. Gaan we van RSI ineens naar een Stiff Neck Syndrome, of een Frozen Shoulder.
Wat een domme vergelijking weer. Het is geen vervanging maar toevoeging! Je gaat natuurlijk niet 8 uur lang met touch werken. Niemand wat vůůr touchscreens is zegt jou dat je dat moet doen. Maar als je tijdens die 8 uur af en toe je handen kan optillen om iets te swipen ipv op rsi-achtige wijze met je wijsvinger de hele dag scrollen is dat best fijn. Het gaat zich om de combinatie!

[Reactie gewijzigd door enomiss op 19 oktober 2014 12:08]

Laat ik dat nou niet 8 uur, maar inmiddels al wel meer dan 200 uur gedaan hebben, werk er al meer dan een jaar op :) En, werken is produceren: dus met muis+keyboard. Maar bij het consumeren kan ik hem als tablet inzetten, of de touch mogelijkheden benutten.

Meteen ook een kritische noot: de hybride's die er zijn liggen wel ver achter qua design en luxe uitstraling (T100 is bijvoorbeled plastic all the way), en bij de Surface is dat beter, al ben ik meer voor een scharnier dan het Surface toetsenbord voor onderweg.

Hoe dan ook, Apple mag opschieten om hun OS touch geschikt te maken (en IOS Apps te kunnen draaien/emuleren), en Microsoft mag die voorsprong (met unified apps) eens meer gaan benutten/promoten :)
Correctie, ze lagen ver achter qua design. De Surface pro 3 en de Lenovo Yoga 3 zijn prachtige apparaten.
Maar daar ligt het probleem. Om touch goed te kunnen gebruiken, heb je een andere interface nodig, of een aangepaste. Ik zie zowel een touch als een "normaal" interface wel, maar de combinatie niet, of het moet iets worden in de trend van instelbaar. De fout die Microsoft gemaakt heeft met Win8, zal Apple niet gaan maken.

Apple gaat naast 10.10 voor een iMac of Mac Pro, niet nog een apart Os maken voor de touchscreen-apparaten.
Het voordeel om een pointer te gebruiken in plaats van je vinger is dat een pointer minder in de weg zit en dus ook veel nauwkeuriger is. Snelheid van verplaatsen maakt niet zoveel uit als je maar geen fouten maakt. Ik ben oprecht benieuwd hoe jij je werk/hobbies efficiŽnter of leuker maakt door middel van touch. Kun je hier een voorbeeld geven?

Verder over het nieuwsbericht: ironisch genoeg heeft Apple eerst een launcher voor applicaties geÔntroduceerd in 10.7 (gesture is 4 vingers naar elkaar toe bewegen) die veel weg heeft van een interface die via touch heel handig zou zijn (homescreen van een tablet/telefoon). Vervolgens hebben ze diezelfde launcher overbodig gemaakt via het toetsenbord en een goede zoekfunctie (spotlight). Ik open nooit een app met mijn muis of trackpad, omdat cmd+spatie en twee of drie letters typen gewoon nog heel veel sneller is en mij in ieder geval minder cognitieve capaciteit kost.

Het enige dat ik mis op mijn MacBook is om wat neer te kunnen pennen / te tekenen, bijvoorbeeld om documenten en pdf's te kunnen annoteren, nu moet ik daarvoor switchen naar de iPad. Misschien moet ik echter gewoon een tekentablet kopen.

[PS. Heb je de trackpad van de macbook wel eens gebruikt? Ik gebruik alleen voor games een muis, en gebruik de trackpad voor desktop-gebruik zelfs als ik een muis eraan gekoppeld heb.]

[Reactie gewijzigd door Jefrey Lijffijt op 19 oktober 2014 13:11]

Ja, die launcher deed me dus ook vermoeden dat ze de touch kant op wilde/gingen, want verder voegt het weinig toe inderdaad!

Snelheid is zeker een issue, ik zie veel mensen zooo traag zijn dat ze het zelf niet eens doorhebben tot ik ze er op wijs. En jazeker, regelmatig erachter gezeten. En yep, beste trackpad around. Maar, met de muis win ik iedere wedstrijd van de trackpad. En ik denk dat de meeste mensen iedere wedstrijd van zichzelf winnen:)

Annoteren op PDF's, ook een voorbeeld van het het vaak NIET moet ;) Wat nu vaak in organisaties aan de hand is (bij jou wellicht anders, meer aantekeningen bij bestaande boeken), maar dit doen veel organisaties:

- Persoon X maakt Word document of PPT presentatie en wil feedback en stuurt het rond.
- Secretaresse van Y zet het om naar PDF, en zet het daarna op DropBox
- Manager Z opent vanuit DropBox het document, gebruikt iAnnotate om opmerkingen te plaatsen en slaat het document weer op
- Y download het document weer en zet de aantekeningen om naar tekst in het word document en stuurt dit naar X
- X krijgt het document met aanpassingen van iedereen in APARTE documenten en kan de bende gaan uitzoeken.

Terwijl, als meneer Z direct Office gebruikte (op iPad had, of beter op een Windows machine of kleine laptop) had hij direct in het gedeelde document kunnen annoteren (tekst of tekenen) en was er verder niemand nodig, Mucho faster :P

Dus ipv het super handige:
Word -> PDF -> DropBox -> iPad -> IAnnotate -> DropBox -> PC download -> Word omzetting -> Nieuw Word document -> Mergen van alle wijzigingen

Hadden we ook kunnen doen:
Word -> direct aanpsasen op laptop, tablet op PC -> klaar

Maarja, managers willen nu eenmaal graag een iPad ;) Om over de PDF presentaties nog maar te zwijgen ;)

[Reactie gewijzigd door DealExtreme2 op 19 oktober 2014 14:32]

Annoteren op pdf's doe je niet alleen om wijzigingen door te voeren, maar ook om voor jezelf aantekeningen te maken... En soms wil je simpelweg niet dat mensen het origineel wijzigen (bijvoorbeeld omdat ze slecht zijn in Nederlands...). Laat dan de secretaresse het maar gewoon overnemen en zorgen dat het document fatsoenlijk blijft.

Maar daar heb je je iPad niet voor nodig, kan gewoon prima met de voorbeeldweergave op de Mac. Gewoon pdf openen, menu Extra's en dan Annoteer.
En nu dat Word document doorsturen naar een ander bedrijf om te printen. Wedden dat het gebruikte exotische font niet meegestuurd word, en het geprinte resultaat er niet uitziet zoals bedoeld?
Pannen, zoomen, swipen en alle andere (multi) touch gestures kan je al met de magic of macbook trackpad doen. Touchscreen voegt niks nieuws toe.
En iedereen die denkt dat hij met een trackpad goed kan werken heeft OF teveel tijd, OF is heel slecht in de motoriek, want ik als average muizer ben sneller dan welke touch-track-ultra user dan ook :) Ik zie een hoop mensen, maar ik ben altijd sneller en zij zelf ook als ze de muis gebruiken! Ik kan me altijd zo slecht inhouden als ik mensen met een trackpad zie: mannnnnn, wat is dat traaaaaag.
Dan heb je het vast over Windows gebruikers met een trackpad...

Jij bent echt niet sneller met je muis in bv een browser dan met de multi gestures op een trackpad onder OSX, mits je een tig-Knops muis gebruikt met allerlei shortcuts voorgeprogrammeerd.

Check hier ff of jij deze gestures allemaal met je muis kan doen....

http://support.apple.com/kb/ht4721

[Reactie gewijzigd door Isheara op 19 oktober 2014 22:06]

In mijn ogen is een computer of een scherm wat je met je vingers bedient voor 2 verschillende doelgroepen.
Als je zo graag met je vingers op een scherm wil zitten om deze te bedienen, pak dan lekker een tablet.

Ik heb nooit gewerkt met een touchscreen op een computer maar het lijkt mij juist onhandig. Vooral het typen en slepen van de muis. En je handen zitten dan lekker voor het beeld.
Eerst proberen, dan oordelen. Bij een smartphone zitten je handen toch ook voor het beeld? En dat scherm is zelfs kleiner. Dus dan zou je helemaal niks meer zien? Graag eerst het zelf ervaren voor dat je een oordeel velt over de functies en/of het geheel.
Zowel een touchscreen als een trackpad als een muis halen bij lange na niet de hoeveelheid informatie die je met een toetsenbord kan genereren. Ik denk dat hij doelt op het verschil tussen gewone gebruikers en computerfreaks.
Ik heb al jaren geen smartphone meer maar ik herinner me heel goed dat ik het ding het snelst kon bedienen door via de PC met ssh in te loggen in Android. Maar iemand die met 2 vingers typt en geen raad weet met een CLI kan beter gewoon het touchscreen gebruiken.
Lijkt me een fout van developers dan? Want een GUI is ontwikkeld voor snelheidnen gebruiksgemak. Vermits je zegt dat dit niet het geval is, is die GUI door slechte developers gemaakt. Want ze bieden niet waar het oorspronkelijk voor bedoeld was. Heeft dus niets met touchscreens te maken, maar met de achtergrond
Nee hoor, gewoon de kenmerken van je I/O. Doe maar eens een (in DOS-stijl) "copy c:\docs\*.txt e:" met de muis. Wat duurt langer?
En nu op google maps / tom tom grofweg een locatie typen. Wat is sneller pinch/zoom en aanklikken of gps-coordinaten opzoeken en intypen?

Wat sneller is verschilt per toepassing per openstaande apps per geval.

Bijv als ik in een statische html-pagina een stukje tekst bold wil hebben dan heb ik de volgende scenario's :
- (Op de server) : Sed
- (Op lokale linux VM) : Mcedit of nano
- (Op lokale macosx) : Net de texteditor die ik open heb
- (Zou ik dreamweaver open hebben) : Selecteer met de muis het stukje tekst en druk op Bold / Ctrl-b
Juist doordat je er nog nooit mee gewerkt hebt, kun je er absoluut geen uitspraak over doen.
Ik vind het super handig, heb zelf een surface en moet toch wel wennen als ik geen touch meer heb. Dan merk je pas hoe vaak je het gebruikt.
Scrollen, vergroten, presenteren, highlighten, snel muis verplaatsen (druk sneller met mijn vinger op OK dan met de muis of scrollpad.

Ben trouwens benieuwd hoe jij typed met je muis....

Denk overigens ook vooruit. Een touch interface, zoals Microsoft die langzaamaan optimaliseert is voor de volgende fase wel zo makkelijk. Daar waar touch over gaat in air gestures...

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 19 oktober 2014 10:23]

Denk overigens ook vooruit. Een touch interface, zoals Microsoft die langzaamaan optimaliseert is voor de volgende fase wel zo makkelijk. Daar waar touch over gaat in air gestures...
Tja, dit zie ik dus weer niet zo.
Net zoals touch een heel ander segment bestrijkt als tobo/muis
Zo denk ik dat air gestures weer een heel ander segment gaat bestrijken dan touch.

Scrollen, vergroten, presenteren vind ik air-gestures.
Maar highlighten, snel muis verplaatsen etc zijn weer typische mouse / touch acties.
Volgens Federighi is een Mac-computer niet het juiste type apparaat om te gebruiken met een touchscreen. Werken met een touchscreen op een laptop of desktop is volgens de topman een rare gebruikerservaring.

Mag ik hieruit afleiden dat in 2017 de Mac met touchscreen op de markt is?
Herinner me vaag iets als:
Een telefoon met een scherm groter dan 3,5" is niet ideaal en Een tablet met een scherm kleiner dan 10" geeft geen goede gebruikservaring.
En bedenk dan ook even dat Apple niet dom is en dat als blijkt dat genoeg mensen het toch willen ze uiteindelijk overstag gaan. Op dit moment denken ze dat de meeste mensen het niet handig vinden en het geen groot succes wordt.
ja maar als de meeste mensen het wel zouden willen is apple te laat tov bijv microsoft . die zetten nu redelijk groot in op touch in hun os. het computer gebruik verandert in de komende jaren en als apple nu de deur dicht gooit lopen ze straks achter de feiten aan .
dit kan wel is een beslissing zijn waar apple heel veel spijt van gaat krijgen . en ik snap het niet want geld hebben ze genoeg dus ja ontwikkling van touch in mac os zouden ze gewoon kunnen gaan doen om straks iig iets te hebben mocht het zover komen. zoals ik het eerder zei en zoals ik het nu nog steeds zie is apple nix anders aan doen dan teren op een hele grote melkkoe en dat zijn ipad en iphone. en zoals daar de innovatie in mijn ogen gewoon helemaal compleet weg is is het op dit vlak ook zo dat apple weinig innoveert en daardoor eigenlijk stil staat . en ze staan natuurlijk nog op een goeie plek op de snelweg maar zodra ze voorbij gereden worden kunnen ze niet meer vooruit en dan is het te laat .
ja maar als de meeste mensen het wel zouden willen is apple te laat tov bijv microsoft . die zetten nu redelijk groot in op touch in hun os. het computer gebruik verandert in de komende jaren en als apple nu de deur dicht gooit lopen ze straks achter de feiten aan
Windows 8 was inderdaad een onverwacht succes en iedereen heeft zijn computer vervangen voor eentje met een touch interface. /sarcasme

Feit is gewoon dat in heel veel situaties touch op een computer gewoon niet werkt. Het is gewoon niet ergonomisch op een normale monitor. Slechts een kleine selectie aan hardware (hybrids) in een beperkt aantal opstellingen haalt daar voordeel uit. Maar ik gok dat meer dan 75% van het bedrijfsleven daarvoor niet in aanmerking komt. Is het daarmee zinloos? Nee, maar het is gewoon niet voor iedereen.

En ik denk dat Apple dat juist inschat. Een computer is een computer en een tablet is een touch device. Je haalt meer uit een naadloze overgang tussen die twee en dat is waar ze met Continuity op inzetten.

[Reactie gewijzigd door Ethirty op 19 oktober 2014 14:22]

je snapt me verhaal niet helemaal . waar het eigenlijk omgaat is dat in de nabije toekomst het gebruik van een computer veranderd en dat meer en meer naar touch gaat , en dat apple dan achter de feiten aan gaat lopen omdat ze hun os dan niet op orde hebben . het gaat er niet om dat windows 8 nu een succes is of niet , maar dat microsoft wel met de toekomst bezig is .
Er is een verschil tussen "de toekomst zijn" en "de toekomst opdringen"
Apple ziet gewoon een andere toekomst.

De meningen over de voor- en nadelen van touch zijn zoals hier te lezen nogal verdeeld. Alleen de toekomst zal uitwijzen wie gelijk kreeg.
Inderdaad. En het feit dat ze iOS en OSX hetzelfde design aan het geven waren (of toch in stappen) met OSX 10.10 Yosemite, is ook al 'verdacht'
Apple gaat zo hopeloos achter lopen wat dit betreft.
Ze geven eigenlijk zelf al aan dat hun software nog niet ervoor geschikt is. Maar ze zouden het wel willen. Neem maar van mij aan dat ze er in 2016-2017 mee gaan komen.

De vraag is niet, is een touch screen nuttig? Maar de toekomst is dat elk scherm aanraakbaar moet zijn. Dit kun je ontkennen, maar dan loop je zelf achter. Convertibles zijn wat mij betreft de toekomst.

Al gebruik je het touchscreen maar 1 of 2 keer per dag dan nog heeft het zijn toegevoegde waarde.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 19 oktober 2014 11:39]

Ik denk toch niet dat touch op een laptop het gaat worden.
Voor mij blijft het raar om over je fysieke toetsenbord heen op een scherm te drukken. Het zou veel intuÔtiever zijn als je laptop handgebaren op kan pikken die je boven je toetsenbord doet. Voor apple zou hun ui dan ook geen knelpunt meer zijn. Touch is prima op mobieltje en tablet, maar op desktopomgevingen wordt het krampachtig, zie bijvoorbeeld Windows Server 2012.
is een iMac convertible ? Een laptop ?
De reden waarom mensen met een surface het wel ok vinden, is omdat het een convertible is.

Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik mijn iMac aan wil raken, heb een trackpad en die werkt top voor de desktop.

Een scherm wat je in je handen hebt wil je met je handen bedienen, daar hebben ze de iPad/iPhone voor. Zodra de techniek vereenvoudigd is en je OS er op gebouwd is dan kun je de stap zetten om het toe te voegen. Voorals nog heeft het geen meerwaarde.
De vraag is niet, is een touch screen nuttig?
Wat is de vraag dan? Die ontbreekt namelijk in het vervolg van je post.
Lijkt mij vanzelfsprekend dat de enige vraag die overblijft is: Waarom niet? Touch gebruikt niet veel stroom. Verder ondervind je er geen nadeel van als je het niet gebruikt.
De vraag is niet, is een touch screen nuttig? Maar de toekomst is dat elk scherm aanraakbaar moet zijn.
Touchscreen op een 27" desktop is net zo handig en een even goed idee als een toetsenbord en trackpad wat je met je voeten bedient. Touch op je tablet werkt omdat je je vingers gebruikt voor nauwkeurige precisie-bewegingen. Touch op een desktop werkt niet omdat je armen zonder steun voor je ellebogen opeens heel onnauwkeurig worden. Hang een vel papier aan de muur, en probeer uit de vrij hand je naam te schrijven. En dan de kramp in je schouders, na vijf minuten. En de RSI na een paar weken.
Hoezo ?

http://core0.staticworld....0_1160-100221716-orig.png

Kleine aanpassing in de voet, klaar. Gebruik je hem mooi voor tekenen of wat je wil.
Non argument. Je gaat je 27 inch niet fulltime met Touch bedienen. Als je af en toe de mogelijkheid hebt is dat fijn. Of als je even staand iets wil doen. Touch is geen vervanging maar een toegevoegde waarde. Waarom begrijpen mensen dat toch niet en komen ze altijd met situaties als 'je gaat toch niet 8 uur kan met Touch werken'. Nee daar is Touch niet voor bedoeld nee. Dat betekent niet dat touch zinloos is. Voor zeker 15 minuten van die 8 uur zal het heel handig zijn als je even wat kan aanraken.
Als jij rechtop staat iets te overleggen met een collega is het sneller om even een foto naar de volgende foto te swipen dan je te bukken, je muis te zoeken, je vinger erop te leggen en het dan te doen. Zomaar een voorbeeldje. En nee, natuurlijk is er niet veel handigs te doen in OSX omdat het hopeloos achterhaald is qua touch en totaal niet voorbereid is op de toekomst. Spreek je wel in 2016/2017. ;)
Waarom moet elk scherm touch zijn? Zoals iemand hierboven al zegt is een touchscreen op een laptop of pc totaal p logisch, ergonomisch onverantwoord en in veel gevallen niet te gebruiken. Ga jij als grafisch ontwerper lekker met toch screen werken, tik maar is een brief op een laptop met touchscreen. Nee ze hebben het juist bij het rechte eind dat het totaal omslachtig is, leuk voor tablets maar echt niet voor alles.
Sorry, maar Microsoft heeft anders met Windows 8 echt wel laten zien over dit concept niet heel goed te hebben nagedacht. Dat laten de verkoopcijfers wel zien en hun gewijzigde koers met Windows 10.

En als ze touch zo fantastisch vinden voor de computer, waarom is er dan nog geen enkele poging gedaan om Office touchvriendelijk te maken? Van wat ik begreep staat dit niet gepland vůůr 2016.

Touch is gewoon ergonomisch niet verantwoord op een desk- of laptop. Veel te grote belasting op je bovenlichaam met te weinig winst om dat goed te maken.
Ik denk dat ze er wel goed over nagedacht hebben. Het is alleen een complex verhaal om iets vriendelijk voor zowel touch als muis en toetsenbord te krijgen. Niet heel vreemd dat ze hiervan leren en het ze met Windows 10 wel lukt volgend jaar. En het ziet er naar uit dat dat prima gaat lukken. Het is toch logisch dat zoiets niet in een keer lukt maar verfijning en ontwikkeltijd nodig heeft.

Office touch is volop in ontwikkeling en kotm waarschijnlijk volgend jaar uit, dus ik weet niet waar jij het over hebt.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 19 oktober 2014 14:35]

Ik denk dat er voornamelijk economische motieven zijn. Als een macbook zou worden uitgerust met een touchscreen en afneembaar keyboard dan gaan ze concurreren met grotere ipad's. Net zoals te grote iphone's concurreren met kleine ipad's.

Het is natuurlijk de bedoeling dat je een iphone en een ipad en een macbook koopt. Als de ipad overbodig wordt dan moet de winst die daar op gemaakt werd worden goedgemaakt door extra winst op de iphone en macbook. En die dingen zijn al (te) duur, verhoog de prijs nog meer en ze gan klanten verliezen.
Laten we dan zeggen dat ze het op de 27" iMac doen, dat gaat echt niet concurreren met een iPad Air 2. Maar ik denk dat er inderdaad economische motieven achter zitten, maar niet qua concurrentie met andere eigen producten. Een goede touchscreen kost een hoop geld om goed te implementeren, er zitten te weinig mensen op te wachten om ze er standaard meer voor te laten betalen en als optionele feature wordt het gewoon te duur (kosten moeten worden terug verdiend over veel minder hardware). Ik denk ook dat de hardware marges op de x86 hardware een heel stuk minder zijn ivm. de iOS hardware en een dergelijke upgrade beter aan iets anders kan worden besteed aan bv. standaard een SSD of meer memory.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 19 oktober 2014 13:31]

Over de iPad ten opzichte van een terugval in PC/Laptop verkopen werd er destijds gezegd dat je beter jezelf kon kannibaliseren dan dat een ander dat doet. Als er marktomstandigheden ontstaan waarin tablets overbodig worden doordat een ander product deze use-case overneemt, verwacht ik wederom dat Apple er met een eigen visie bovenop zal duiken en de iPad niet meer actief marken zoals bijvoorbeeld nu met de iPod gebeurt.

Het voornaamste verdienmodel van Apple is het ecosysteem, en de gebruikers binnen dit ecosysteem houden. Yosemite is een voorbeeld van een product die zich meer dan ooit lijkt te richten op het elkaar laten aanvullen van devices. Persoonlijk verwacht ik dat deze integratie alleen nog maar verder gaat.
Hoewel ik het wel eens ben dat een verticaal staand scherm, of zelfs maar schuinstaand, niet prettig is om mee te werken in touch mode, kan ik mezelf dat wel af en toe zien gebruiken.

Wellicht dat Apple meer gaat naar "air-gestures" voor dat soort niet-tablet gebruik. Daar zijn al devices voor.

Het is lastig te voorspellen, voor je het weet is dit toch weer een "640k is genoeg voor iedereen", of een "groter dan 4.7 inch is niet nodig voor een telefoon". We zullen het zien.

[Reactie gewijzigd door Stangg op 19 oktober 2014 10:03]

'Minority Report' is een film. Wat ze laten zien was de fantasie van ťťn specifieke filmmaker. Dat het er in de film leuk uitzag wil niet zeggen dat het een goed idee is.

Ik moet er niet aan denken dat ik de hele dag hele grote zwaaibewegingen moet maken om m'n werk te doen. Of ik nou wel of niet een scherm aanraak. Touch op een telefoon of tables werkt juist omdat je hele kleine bewegingen kunt maken. Daar zijn je vingers optimaal voor. Touch op een 30 inch scherm of in de lucht zwaaien voor een 80 inch scherm is net zo handig als typen met je voeten.

Ik heb ze beiden in handen gehad. De 6 is oncomfortabel groot, de 6+ is te groot. Ik ben twee meter zes, heb dus geen kleine handjes, maar ik ga zuinig zijn op m'n 5s. Het is jammer dat hier de druk van de markt gewonnen lijkt te hebben van de feiten.
Het punt is juist dat air-gestures een aanvullende human interface is.

De hele dag lopen zwaaien is natuurlijk niks, helemaal eens. Maar als ik achter mijn computer zit en wil een scherm wisselen, of een foto schuiven of zo, dan kan het handig zijn deze optie te hebben.

Ik gebruik nu mijn magic mouse voor dat soort dingen, en dat werkt redelijk goed.
Ik gebruik nu mijn magic mouse voor dat soort dingen, en dat werkt redelijk goed.
Voornamelijk omdat de afstand tussen je rechterhand en je muis minimaal is. Hou je beide handen eens zonder ondersteuning halverwege tussen je toetsenbord en je scherm, er van uitgaande dat je achter een desktop zit. Hoe lang hou je dat vol? 30 seconden? 60? En dan kramp in je schouders. Je baas gaat het je verbieden, want die wil je niet in de WAO hebben.

Touch op of voor grote schermen is nu zeker 10 jaar oud. Het is nooit ergens aangeslagen. Waarom gebruikt niemand z'n kinect voor z'n powerpoint presentatie? Waarom is de originele Microsoft Surface (multitouch koffietafel) zo'n extreem niche-product gebleven?
Leap motion word op dagelijkse basis gebruikt. Zeker interessant in de VR-hoek.
Het is dan ook geen vaporware - het heeft nog z'n issues, maar werkt voor sommige toepassingen al vrij goed. Zie filmpje.
De volgende quote zegt genoeg:
"We don't think it's the right interface, honestly," he said. "Mac is sort of a sit-down experience."

Het ligt helemaal niet aan de touchscreen technologie maar juist aan de Mac interface, deze vinden ze niet goed samenwerken met een touchscreen. En Apple durft het natuurlijk niet aan om de hele interface om te gooien (dat heeft voor Windows ook niet direct prositief uitgpakt).

Daarnaast heeft Apple vaker bepaalde producten dood verklaard om er later toch op terug te komen. Zie iPad Mini en de grotere iPhones die zijn daar het beste voorbeeld van.
Wat in Windows niet goed heeft uitgepakt is het verplichte gebruik van die interface. Er is niets mis met de Modern UI op een touch device, maar vele desktopgebruikers vinden het afschuwelijk. En daar is Apple ook bang voor. Alleen verwacht ik dat Apple nooit zal willen kiezen voor een gesplitste interface op een desktop en ze dus eerst een oplossing moeten vinden voor een interface die vlot werkt met touch als met muis/toetsenbord.
En launchpad dan ?
Launchpad is gewoon een manier om snel al je applicaties bij elkaar te zien. Een soort tegenhanger van het Startmenu. Maar om alleen daarvoor touch in te zetten is zinloos. Zelfs daarvoor zou ik het al niet eens gebruiken.

Ik gebruik Launchpad nu al nauwelijks, met Alfred/Spotlight heb ik binnen 2 letters de juiste app sneller gestart dan ik zelf met touch zou kunnen.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True