Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 181 reacties

Apple heeft met de iPad Air 2 en iPad mini 3 twee nieuwe tablets aan zijn assortiment toegevoegd. De nieuwe Air krijgt een snellere A8X-soc, een dunnere behuizing en beschikt over de Touch ID-vingerafdrukscanner. De mini 3 moet het met minder vernieuwingen doen, maar heeft wel Touch ID.

De nieuwe modellen zijn door Apple aangekondigd tijdens een eigen evenement, bijna een jaar na de introductie van de vorige generatie. Met de iPad Air 2 zijn visueel gezien weinig veranderingen aan de behuizing doorgevoerd. Deze is met 6,1mm iets dunner gemaakt, maar heeft nog dezelfde formfactor. Er is nog steeds een 9,7"-scherm met resolutie van 2048x1536 pixels, al heeft deze door het samenvoegen van de lcd-, glas- en touchscreenlaag minder last van reflectie. De nieuwe iPad kan naast zilver en grijs nu ook in de kleur goud worden gekocht.

Binnen de behuizing is het nodige aangepast. Apple introduceert de nieuwe A8X-soc, die sneller is dan de A8-soc die bij de iPhone 6 werd geïntroduceerd. Vergeleken met de A8 moet de A8X 40 procent beter presteren en is de ingebouwde gpu 2,5 keer zo snel. Ook is het ram verdubbeld; in plaats van 1GB bij de eerste iPad Air is nu 2GB ingebouwd. De accu moet het 10 uur uithouden en er is ondersteuning voor wifi 802.11ac en lte tot 150Mbit/s.

Apple legt de nadruk op de verbeterde camera in de iPad Air 2. Het gaat om een model met 8 megapixels en een f/2.4-lens. Ook de beeldverwerkingschip moet verbeterd zijn, net als bij de camera op de voorkant van de iPad. De camerasoftware maakt het mogelijk om time-lapse-video en slow motion-video te maken. Nieuw is ook Touch ID, de vingerafdrukscanner die Apple voor het eerst bij de iPhone 5s introduceerde.

Verder komt Apple met een nieuwe iPad mini. De derde generatie heeft met 7,9" en een resolutie van 2048x1536 pixels dezelfde schermeigenschappen. Ook houdt het bedrijf uit Cupertino vast aan de relatief verouderde A7-soc die ook in de vorige versie zat. De enige vernieuwing lijkt het toevoegen van Touch ID te zijn. Tijdens de presentatie besteedde de fabrikant weinig aandacht aan het nieuwe mini-model.

Nieuwe iPad Air en iPad mini (2014)Nieuwe iPad Air en iPad mini (2014)Nieuwe iPad Air en iPad mini (2014)

Beide tablets draaien op iOS 8.1, een nieuwe versie van het mobiele besturingssysteem dat Apple eveneens donderdag presenteerde. De software bevat onder andere ondersteuning voor Apple Pay, het betalingssysteem dat op 20 oktober beschikbaar komt in de Verenigde Staten. Tevens keert in iOS 8.1 de camera roll terug in de fotogalerij en kunnen gebruikers hun foto's uploaden naar een nieuwe fotobibliotheek in iCloud die eerder al in bèta verscheen.

Apple brengt de nieuwe iPads volgende week uit, waaronder in Nederland, maar geïnteresseerden kunnen vrijdag al een preorder plaatsen. Voor de iPad Air 2 in de smaken 16GB, 64GB of 128GB wordt in Nederland respectievelijk 499, 599 en 699 euro gevraagd. De iPad mini 3 kost voor dezelfde hoeveelheid geheugen 100 euro minder. Voor lte-ondersteuning moet 120 euro extra worden betaald. De prijzen van de vorige generatie worden met 100 euro verlaagd en blijven verkrijgbaar. In totaal zijn er inmiddels meer dan 225 miljoen iPads verkocht, aldus Apple.

Omdat Apple per ongeluk de komst van de iPad Air 2 en de iPad mini 3 al verklapte, komt de aankondiging niet als een verrassing. Daarnaast doken er foto's op van onderdelen, waardoor de A8X-soc en de Touch ID-vingerafdrukscanner al geen geheim meer waren.

Presentatie iPad Air 2 en iPad mini 3Presentatie iPad Air 2 en iPad mini 3Presentatie iPad Air 2 en iPad mini 3Presentatie iPad Air 2 en iPad mini 3Presentatie iPad Air 2 en iPad mini 3Presentatie iPad Air 2 en iPad mini 3

Afbeeldingen zijn afkomstig van The Verge.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (181)

een beter camera, opzich leuk, maar komen er nu dan nog meer mensen die met een iPad gaan filmen/fotograferen? :'(
off-topic: sta je in parijs naar de ijfeltoren te kijken, zie je allemaal ipadjes in de lucht gehouden worden! :P

on-topic: de A8X zie ik graag! dat hij 40% sneller is qua rekenkracht zal niet zo heel veel uitmaken, maar het verdubbelen van het RAM zal voor de gebruiker zeker wel meerwaarde bieden. Apple staat al redelijk bekend om zijn efficientie van het multitasten (vooral gezien het beperkte ram dan apple heeft t.o.v high-end android toestellen) en een verdubbeling daarvan zal het nog verder uitbreiden.

Dat de grafische prestatie's met 2,5x omhoog zijn gesprongen kan helemaal goed uitpakken, niet alleen voor diegene die een grafisch veeleisend spelletje willen spelen. Maar kan, mits de juiste ondersteuning, ook meer functie's bieden op het bewerken/editen van foto's en video's aangezien er veel meer rekenkracht te bieden valt op dat gebied.

combineer dit alles met het nieuwe IOS 8.1, dat de toegang voor app-ontwikkelaars heeft uitgebreid. En de hardware geeft al veel meer optie's voor software matige groei.

Het gemis van 4G/LTE bij de ipad air is nu ook opgelost, dit deed wel afbreuk bij diegen die hem veel onderweg wilden gebruiken. Een dergelijk snel apparaat op 3G netwerk is wel zonde.
Ik weet niet waar je het gemis van 4G/LTE op baseert, aangezien de (originele) iPad Air en ook de iPad mini 2 gewoon 4G ondersteunen op alle frequenties die in Nederland voor 4G worden gebruikt.

En zelfs de iPad 4 en originele Mini hebben beperkte ondersteuning voor 4G in Nederland (1800 MHz).

Voordeel is nu wel dat je met de Air 2 slechts n model hebt die alle LTE banden ondersteunt. Met de Air (1) en de Mini's heb je daar nog twee verschillende modellen voor.

Zie: http://www.apple.com/ipad/LTE/

[Reactie gewijzigd door Jeroen O op 16 oktober 2014 21:10]

Je zult verbaasd zijn. Laatst was het molendag hier in de regio en bij een van de molens trok een moeder haar iPad tevoorschijn om een foto te maken van haar kinderen. Ik snap zoiets ook niet :+
het is wel handig om even een foto ofzo naar familie te sturen.

Maar vandaag is ons fototoestel (van 600+ euro) gevallen en kapot, dus ik zit ook even een maand of 2 a 3 te fotograferen met de ipad. Al is mijn samsung s5 dan wellicht handiger. Als tussen oplossing totdat je een nieuw fototoestel koopt is het wel handig :P
Het mooie van de iPad is dat je de foto precies op je scherm krijgt op de manier waarop je hem ook aan andere mensen laat zien. Zie het als een soort instant polaroid camera. (Zeker de mini). Telefoons zijn in veel gevallen dan toch weer net te klein om mooi foto's op te kijken (alhoewel die 6" phablets van tegenwoordig een mooi compromis zijn)
Een smartphone(<6.5") is hier perfect voor, een tablet(7"+ met bezels) absoluut niet, je kunt deze ook helemaal niet lekker stil houden.
Ik gebruik de camera nooit. Je moet eens letten op al die japanners en zo, die doen het dan weer wel.
Het ziet er belachelijk uit, maar als mensen dat nou willen doen met hun iPad, wat is daar op tegen?
Ik gebruik de camera op mijn iPad Air erg vaak. Dat komt ook wel omdat ik geen smartphone met een goeie camera heb, maar op zich is het grote scherm wel fijn om composities mee te maken.
Heeft de nieuwe iPad mini ook de nieuwe A8X soc ?
Nee, als het niet wordt gezegd tijdens de presentatie hoef je daar niet op te rekenen.
iPad mini 3 heeft ook gewoon de geupdate hardware aangezien de mini hetzelfde product is, maar in een kleiner jasje. Dat is van begin af aan de pitch geweest en daar gaan ze niet vanaf stappen.

Oef toch niet. Geen onmogelijke, maar wel een onverwachte zet in mijn ogen.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 16 oktober 2014 21:35]

Uhmm nee. Enige update aan de mini is TouchID. Check hier de vergelijking op de Apple site: http://www.apple.com/nl/ipad/compare/#comparison-chart

Vind het zelf ook erg jammer dat ze niet de mini 3 gelijk hebben getrokken met de Air 2. Vind 100 euro voor alleen TouchID erg prijzig.
Erg prijzig vind ik nog een understatement. Ik vind het werkelijk absurd. Wie gaat er nu 100 meer betalen voor alleen een fingerprint scanner?
All mensen die nog met een iPad mini 1 rondlopen denk ik dan :-)
Dan nog zou ik gewoon voor de 2 gaan. Dat vind ik voor 299 euro nu een aantrekkelijk geprijsd apparaat hoor.
De 16GB versie lijkt me inderdaad redelijk uit de markt geprijsd. De Mini 3 is eigenlijk alleen interessant als je 64GB+ wilt hebben.
Dat is inderdaad wel jammer en ook ik vind 100 extra voor alleen touch ID pittig. Al zou ik nu geen iDevice meer willen zonder Touch ID. Het levert simpelweg te veel voordelen en mogelijkheden op.
Ik zie het meer als move om de iPad 2 meer op een voetstuk te plaatsen en daarmee de verkopen en marges te stimuleren.

Ik verwacht overigens wel dat de TouchID sensor een van de duurste onderdelen is. En vergeet niet dat de Apple A7 beter presteert dan vrijwel elke high-end Android processor op dit moment. Wat dat betreft is er dus geen vuiltje aan de lucht. De prijs is, gelet op de concurrentie, prima te verantwoorden.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 16 oktober 2014 23:31]

Zelf gebruik ik een iPad mini 1 icm een cover met magneetontgrendeling. Ik gebruik geen wachtwoord en doe veel met besturen. Als ik er zo over nadenk gebruik ik de home-knop vrijwel nooit, laat staan dat ik iets zou hebben aan touch id.
Met de cover om te ontgrendelen maak je dus geen gebruik van beveiliging. Daar is TouchID o.a. voor bedoeld. Met TouchID hoeft je namelijk niet langer een code in te voeren om je apparaat te beveiligen.
Daarnaast kun je TouchID gebruiken als vervanging van je Apple ID wachtwoord bij aankopen/installaties in de appstore.
En sinds iOS 8 kun je TouchID gebruiken om vergrendelde apps te unlocken en straks om eenvoudig online en real life (iPhone) betalingen te doen met Apple pay.
TouchID opent in mijn ogen echt nieuwe deuren en maakt alledaags gebruik prettiger.
Ik ben me bewust van de voordelen, maar denk ook dat die vooral van toepassing zijn op telefoons. Beveiliging is van grotere waarde op telefoons, tablet ligt bij mij toch vaak thuis, en als beveiliging op tablet al aan staat, ontgrendel je je tablet toch minder vaak (niet voor ieder appje e.d.). Het automatisch invullen van wachtwoorden blijft inderdaad wel staan.
Ik volg je redenatie zeker. Hij gaat zelfs voor mij grotendeels op. Echter had ik oorspronkelijk ook niet verwacht dat TouchID z prettig zou zijn op de iPhone. Nu zou ik er niet meer zonder willen en mis ik het op m'n iPad. Overigens ook voor mij geen reden om een nieuwe iPad te kopen. Heb een iPad 3 en ik gebruik hem hoofdzakelijk voor lezen van nieuws en het tonen van foto's en portfolio.
Het belangrijkste onderdeel is in de iPad voor mij dan ook het retina scherm en dat blijft het nog wel even doen ;)
Nope, check de Apple website maar eens, de mini 3 heeft een A7 processor en niet de A8x...
Als je iets kleiners wilt moet je maar een iphone plus nemen lijkt Apple te denken.,.
Indien dit waar is, is het echt ronduit belachelijk :s
"Koop maar een iPhone 6+" hoor ik Apple tussen de lijntjes mompelen ;) denk dat ze de mini bewust naar achteren schuiven... imo he...
Dat klinkt inderdaad best aannemelijk. Als Apple ergens bang voor is, is het wel dat hun eigen producten te veel overlappen qua prijs of functionaliteit. De situatie is nu eigenlijk al vrij krom.. een iPhone 6 Plus is duurder dan een iPad Air 2.
Nee, er zit een A7 in, even kijken op de specs site van de iPad Mini 3:
http://www.apple.com/nl/ipad-mini-3/specs/
Eigenlijk krankzinnig dat de instapprijs van de duurste iPad goedkoper is dan de goedkoopste iPhone 6 :X

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 16 oktober 2014 20:17]

Kleinere onderdelen zijn duurder en er zitten flink wat patenten op draadloze en mobiele technologie. Verklaart ook het verschil in prijs met de 4G versie vd iPad.
Daarom slaan al die kostenberekeningen waar alleen de onderdelen in worden berekend nergens op.
Ik snap ook wel dat kleinere onderdelen duurder zijn, maar het blijft een apart fenomeen, zeker omdat de iPad en iPhone veel hardware delen. Minder betalen voor iets dat groter is en grotendeels dezelfde functionaliteiten biedt.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 16 oktober 2014 20:43]

Juist doordat er veel functionaliteiten hetzelfde zijn kan de prijs deels omlaag om verschillende redenen. Een groter aantal onderdelen zorgt voor lagere productie kosten en ook minder R&D kosten en geloof maar dat dat laatste behoorlijk veel kost. Voor elke nieuwe ontwikkeling worden miljoenen geinvesteerd en die moeten toch terug verdiend worden.
Ach ja, geldt dat niet voor veel tablets vergeleken met smartphones? Tablets hebben grotere schermen, behuizingen, accu's maar zijn veelal goedkoper dan smartphones.

Zo ook hier dus...
Kleine onderdelen zijn vaak moeilijker dus duurder te produceren en voor een iphone moeten ook meer licenties/patenten worden betaald ivm belfunctie.

-ah wat RobbieB zegt dus...-

[Reactie gewijzigd door Jos_M op 16 oktober 2014 20:29]

Een laptop met vergelijkbare specs als een desktop is ook duurder. Zo gek is dat dus niet.
Helemaal mee eens. Marketing technisch gezien hebben ze de eerste ipad veel te laag in de markt gezet. Al hadden ze vanaf de ipad 1 er 700 voor gevraagd dan hadden ze enkele miljarden meer verdiend. Voor ons als consument is dit natuurlijk ideaal aangezien de ipad al jaren de beste prijs/prestatie weet te bieden. De iphone daarentegen is te duur ten opzichte van de concurrentie die qua kwaliteit niet of nauwelijks onderdoet maar vaak wel 200 goedkoper is. Al moet ik zeggen dat onderdelen als de vingerscan ten opzichte van de concurrent altijd beter zijn uitgewerkt, alleen is dit 200 meer waard?
Zo vind ik het ook apart dat een complete PC (de Apple Mini) net zo is duur als een tablet (de iPad Air 2), de instapmodellen zijn even duur.
Die dikte en sterke processor zijn zeker technologische hoogstandjes.
Persoonlijk kan ik mij echter niet voorstellen dat ik iemand zou aanraden 100 euro meer te betalen voor deze nieuwe ipads. de verschillen zijn te klein om 25% / 33% meer te betalen.
Hoezo 25% en 33% meer? Ze zijn juist $100 goedkoper geworden t.o.v. van de vorige modellen (dan vergelijk ik met hoeveel de iPad Air vorige week kosten en niet nu er nieuwe modellen zijn).
omdat ze nu in prijs gezakt zijn wordt de prijs van de 'oude' iPads NU vergeleken met de prijs van de de nieuwe iPads NU. Dat zal bedoeld worden.
In gewoon gebruik zijn ze inderdaad nauwelijks, al dan zelfs gewoon NIET merkbaar. Vandaar dat de 'oudere' modellen beschikbaar blijven aan een lagere prijs.
Is de prijs van de oudere modellen lager of is de prijs van de nieuwere modellen hoger?
Jammer dat ze niet een 32gb variant hebben. Stap van 16 naar 64 is nogal groot. Konden ze beter standaard 32 doen. Nu is t wel erg pushend richting de duurdere variant.
Maar de prijs van de 64 Gb versie is hetzelfde als die van die oude 32 Gb en de prijs van de 128Gb versie is de prijs van de oude 64Gb versie.
Doen ze juist heel slim idd. Het is nu juist 'supervoordelig' om 100 euro extra uit te geven voor die 48 gb extra. Dat zie je bij de iphones ook. Waar eerst de 16 gb versies het meeste verkocht werden zijn dat nu de 64 gb versies. Kortom: 100 euro extra omzet per verkochte unit en straks weer record omzet voor Apple.
Ik volg je niet, in de oude situatie:

16 Gb en voor $100 meer krijg je 32

Nieuwe situatie:

16 Gb en voor $100 meer krijg je 64.

De prijzen voor de 16Gb zijn bij de oude en de nieuwe hetzelfde gebleven.

Er veranderd prijs technisch niets, maar voor $100 meer krijg je nu meer extra opslag ruimte als vroeger.
Verschil tussen 16 en 64 = 48.

Door $/100 extra uit te geven bovenop de 16 gb variant krijg je nu dus 48 gb extra en veel mensen vinden dat aantrekkelijk. Apps, fotos en films worden steeds zwaarder en groter dus die extra opslag is toch wel fijn.
Precies wat ze je willen laten denken, werkt goed dus. Als ze netjes zijn maken ze die 16 gewoon 32 maar ze willen die 100 euro uit je zak hebben :)
Dat doen ze zodat je 100 dollar/ euro meer uitgeeft voor 48 gb extra. Voor 16gb zal je dat minder snel doen. Aangezien dit voor hun niet zo duur is is dit kassa. Dus commercieel sterk geprijsd.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 16 oktober 2014 20:43]

Geniale zet! Het werkt namelijk erg goed.
16GB of 64GB is niet echt een keus meer als je het mij vraagt. 16GB is toch echt weinig, dus ik verwacht dat de meeste voor 64GB gaan...zeker als je videos wilt editen zoals in de demo werd gedemonstreerd.

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 16 oktober 2014 20:49]

Klopt, ben ik met je eens.
Snap wel waarom ze het doen, maar vind toch dat ze anno 2014 nu wel eens standaard bij 32gb mogen beginnen. Alleen zullen velen dan de 32gb nemen en de duurdere 64 gb niet.

Maar 16 GB is zeker voor de iPad wel weinig hoor.
In tegenstelling tot mijn telefoon vind ik een 16GB iPad meer dan voldoende. Dat ding ligt vooral thuis, dus dan kijk je vooral een beetje streaming media en heb je meestal WIFI. Mijn iPhone gaat mee onderweg, dus heeft navigatie, iTunes, offline Spotify, ... Dat vreet veel meer ruimte.
Ik vind het een prima update , de Ipad is op alle fronten weer wat beter geworden.
Veruit de beste tablet en ik weet zeker dat ik meteen deze Air 2 voor 100 euro meer dan de Air 1 zou kiezen.

Enige wat me irriteert is dat ze voor 16gb en 64 gb hebben gekozen.

Had gewoon de 32gb voor de prijs van de 16gb gegeven daar heb ik wat aan .
En de 16gb versie gewoon geschrapt.
Dan hoef ik ook niet meer grote apps te verwijderen om een IOS 8 update te kunnen binnenhalen.

64gb al is het voor 'maar' 100 euro meer kan ik niks mee 32 is voor mij meer dan zat.
Ook hier meteen een cover!

Oef, het kiezen van een iPad is nu wel erg moeilijk. Zowel de Air 2, Air als de Mini 2 zijn stuk voor stuk interessant. Goed dat er morgen pas besteld kan worden, kan ik ondertussen er goed over nadenken :)

[Reactie gewijzigd door merauder op 16 oktober 2014 21:17]

Er is naar mijn mening totaal niks interessants aan de Mini 3. Die is feitelijk gezien gewoon een Mini 2 met Touch-ID.
Klopt, daarom zijn de Air 2, Air en Mini 2 dat wel =)

De mini 1 zou ik zelf niet zo snel aanschaffen overigens. Daarvoor is de A7 veel te snel en ik denk ook meer future-proof.
Hetgeen wat ik mis bij de Air 2 presentatie is het gewicht. Het was al goed laag en ik snap dat 18% kleiner niet betekend 18% lichter, maar bij de vorige zaten ze erg met het gewicht te pronken en deze keer niet. Vind dat toch vreemd
Enorme goede stap vooruit. Kan onze huidige iPad 3 mooi doorgeschoven worden naar de kleine. Een iPad Air 2 64GB voor mij en een iPad Mini 3 16GB voor het vrouwtje. Vergelijkbaar met een laptop is eens in de 3 jaar een update inmiddels ruim voldoende.

[Reactie gewijzigd door Zware Unit op 16 oktober 2014 22:36]

Goed punt, maar het kan bijna niet anders dan dat ie lichter is.
Hij is 435 gram, t.o.v. de iPad Air 1 die 453 gram is. Scheelt dus 18 gram oftewel ~4%.
Als het gewicht niet noemenswaardig verminderd is zullen ze er ook niet mee gaan pronken. Niet vreemd dus?
Van mij part hadden we hem wat dikker mogen maken en die verschrikkelijk bezels kleiner mogen maken. Ik vind het ontzettend fijn om met de iPad te werken, maar op dit vlak scoren ze geen pluspunten bij mij.

Is er al iets bekend over het gewicht? Ben daar wel benieuwd naar.
http://www.apple.com/nl/ipad/compare/ + wiki data

#1) iPad 680 gram
#2) iPad 2 600 gram
#3) iPad 3 640 gram
#4) iPad 4 652 gram
#5) iPad Air 469 gram
#6) iPad Air 2 437 gram

Bezels moeten zeker niet kleiner, want anders dan een telefoon houd je de iPad aan de rand vast.

[Reactie gewijzigd door Zware Unit op 16 oktober 2014 21:03]

Zonder bezels is het wel onhandig beet houden.
Apple heeft nu eindelijk zijn eigen SIM kaart in de nieuwe iPad Air 2 en iPad mini 3 gestopt.. Ik kan uit de tekst niet opmaken of het een software SIM is maar het is wel mogelijk om te schakelen tussen providers zonder van SIM kaart te wisselen.. Nu nog support voor meer providers, bij voorkeur ook die uit NL ;) En dat die mogelijkheden dan ook in de volgende iPhone zitten :)

http://www.apple.com/ipad-air-2/wireless/

Zoek even op "One SIM. Many options."

[Reactie gewijzigd door Myrdhin op 16 oktober 2014 22:15]

Dat ziet er veelbelovend uit.
Hopelijk gaat dit ook werken met de providers in andere west-europese landen.
Dan ga je op vakantie en kan je effe snelle wisselen van provider , hoef je geen shop meer te zoeken