Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 175 reacties

De volgende versie van de MacBook Air zou beschikken over een Retina-scherm, een omkeerbare usb-aansluiting en een Intel Core M-processor. Dat beweert Expreview. De volgende versie van de Air zou in 2015 moeten verschijnen.

Als het gerucht van Expreview klopt, zou het gaan om de eerste MacBook Air met Retina-scherm; Apple gebruikt de naam Retina voor schermen met hoge resolutie, waardoor de pixels op normale gebruiksafstand niet meer te onderscheiden zouden zijn. De iPhone 4 was het eerste Apple-apparaat met Retina-scherm, daarna volgden onder meer de iPad en MacBook Pro. De resolutie van het scherm is onbekend.

Verder zou Apple de nieuwe Air willen uitrusten met usb 3.1, de omkeerbare kleinere usb-aansluiting. Deze usb-aansluiting is nieuw en konden fabrikanten tot nu toe niet toepassen. Expreview maakt ook melding van een Intel Core M-processor, die dit najaar uitkwam. Omdat de Air gericht is op een combinatie van dun ontwerp en lange accuduur, ligt die keuze voor de hand.

De Chinese site heeft vaker geruchten gebracht die achteraf bleken te kloppen. De nieuwe Air moet in 2015 uitkomen, maar wanneer dat precies zal zijn, is onduidelijk.

MBA

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (175)

En waarschijnlijk nog steeds geen touchscreen in 2015 voor Apple. Ze gaan hopeloos achter lopen.
Met een trackpad zo goed als dat van Apple heeft niemand een touchscreen nodig. :)
Klopt.. je kan nagenoeg alles op de trackpad doen, als wat je op een touch scherm kan doen.
Ik gebruik ook op het werk geen muis meer. Zelfs voor vector design lukt het me uitstekend op de trackpad.
Je kan heel veel over MacBooks zeggen, maar de trackpad is een heerlijke device.
(Snap ook wel dat mensen een losse trackpad verkiezen boven de muis bij een iMac, vooral met BetterTouchTool kan je bizar veel gestures toewijzen tot 10 vingers.
Touchscreen is perfect maar dan wel op een tablet.

Op een laptop wil ik gewoon een prima toetsenbord en trackpad.
Een touchscreen op een laptop is als windows 8 op een pc.......
Waar zie jij dan al die touchscreens? Als ik om me heen kijk, als ik onderweg ben, dan zie ik zo goed als nooit mensen met een computer met een touchscreen. Nou ja, misschien zie ik wel computers met een touch screen, maar ik zie zelden of nooit iemand een touchscreen gebruiken. Of het moet een tablet zijn.
En vergeet de trackpad niet!
Hoezo moet Apple touch screens verwerken?
Ik haat touch screens op laptops en desktop systemen... touch is enkelt voor tablets/phablets en telefoons en ander soort apparatuur.
Hoef geen vingervegen op mijn scherm.
De apple Touchpad kent alle gestures die op een touchscreen te gebruiken zijn. En trouwens. Ik wil helemaal geen vette vingers op mijn macbook dus nee ik vind touchscreen zwaar niet nodig. Het is leuk om iedereen te vertellen dat je het hebt maar verder zou ik het niet willen.
Het nut van een touchscreen op een gewone laptop is betwistbaar. Je arm uitstrekken om iets te swipen kan op de lange duur veel inspanning vereisen.
De touchpads van Apple zijn daarentegen zo groot, en ondersteunen veel multitouch gebaren. Het zou me niets verbazen als deze in productiviteit makkelijker te bedienen is dan een touchscreen.
Dan blijft er nog maar een niche over waarin een touchscreen voordelen biedt: het trekken van lijnen op je scherm en dergelijke.

Ik denk niet dat iedereen het jammer vind dat er geen touchscreen in die apparaten zit. Natuurlijk, als de prijs gelijk blijft en je boet niet in op helderheid en accuduur is het altijd een voordeel. Helaas is het zo mooi niet, en lever je altijd in op die punten (bron? :P). Ze zullen wel een afweging gemaakt hebben...

[Reactie gewijzigd door Struikrover op 29 december 2014 09:40]

Je kunt het Apple niet verwijten dat aanhangers van het merk staan te schreeuwen dat touch handig is op het moment dat Apple het pas in een product verwerkt.
Zij zijn gewoon een bedrijf dat een kosten-baten analyse uitvoert op touchscreens en beslist om ze niet te gebruiken. Misschien een misser, maar eentje die ze financieel niet merken want er wordt genoeg verkocht.

Ik denk echter dat het onderbuikgevoel dat je beschrijf toch ergens op kan slaan: namelijk, het feit dat Apple vaak hele goede integratie van hardware en software maakt. Goede drivers want je hoeft ze maar voor 1 combinatie te optimaliseren. Goede kwaliteit van de hardware an sich (moet ook want je betaalt de echte hoofdprijs). Goede driver naar OS integratie want, alweer, het OS krijg maar te maken met 1 stuk hardware in plaats van vele mogelijke combinaties. Als je het jezelf zo makkelijk maakt, wordt het ook makkelijk om een relatief betere gebruikerservaring te bieden. Dat is IMO wat ze doen, en daardoor gaan fans vaak zo berserk en geilen ze op het merk
Blalbla, mod me maar omlaag. We spreken ons in 2016.
Misschien ten overvloede: iedereen kan modden op tweakers. Ik heb dat knopje niet aangeraakt in ieder geval.
Goede Hardware?? Zowat elke iPhone die ik zie bij mensen heeft een gebroken scherm en ze zitten als gekluisterde parels verstopt in dikke hoesjes. Aluminium voelt premium maar dat is het niet. Ik heb nog nooit een hoesje gebruikt. Heb Samsung en Lumia toestellen gehad. Ik laat ze 50x per jaar vallen. En hoe. Nog nooit iets gebroken of wat dan ook. Goede plastic is premium voor gebruik en voelt ook niet zo vies koud aan.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 30 december 2014 15:06]

Je kunt wel blijven bitchen, maar je beargumenteert niks, je geeft alleen voorbeelden uit je omgeving maar dat zegt helemaal niks. Persoonlijke ervaring speelt hier geen rol, behalve als je hem collectief onderzoekt. Ik heb telefoons van HTC, van Apple en Nokia gehad, en vind de iPhone 4 t/m 5s goede hardware, net als de Nokia Lumia's. Windows Phone vind ik dan weer veel minder goed. Verder werkt ik op Windows, Linux en OS X, en wat me opvalt is dat Apple altijd heel veel aandacht aan afwerking besteed. Daar word ik blij van, en ik kan het me goed voorstellen dat iemand daardoor Apple aanhanger is. That's all.
Persoonlijk had ik liever gezien dat ze USB backward compatible hadden gehouden i.p.v. dit op te offeren om het omkeerbaar te maken. Als het aantal usb poorten op de volgende macbook air gelijk blijft zal er nog maar een 'normale' usb-poort overblijven.
Hopen dat het beter aanslaat dan Thunderbolt.
Thunderbolt wordt veel gebruikt door professionals. Voor de gewone gebruiker voegt het niet veel toe. Thunderbolt kan voor MacBook air ook heel handig zijn icm een thunderbolt Dock, iets wat totaal niet te doen is met USB.
Ik gebruik thunderbolt voor mijn Ethernet verbinding (heb zo'n thunderbolt - Ethernet ding gehaald) en dat werkt lekker.
Had ook gewoon via USB gekund. (Gebruik ik zelf)
Thunderbolt is vooral interessant om een monitor op aan te sluiten en daisychainen.
Mijn USB poorten gebruik ik al voor mijn harde schijf en time machine schijf.
Heb je niet de mogelijkheid om timemachine te doen via WiFi en dat terwijl ie snachts in hibernate in de tas ligt bijv? Heb hier zelf een htpc met een timemachine service erop. Daarvoor had ik een Airport router met externe schijf erop die als 'TimeCapdule' voor deed.
Gebruik zelf een normale externe HDD voor Time Machine... niet de door Apple uitgebrachte Time Machine.
Dus denkt niet dat dat gaat lukken.
Er zijn meerdere oplossingen voor.
  • Normale externe schijf op een Apple router (dan wordt ie via het netwerk gevonden als Time Capsule)
  • Gewone externe schijf instellen als Time Capsule en aansluiten via USB (je huidige situatie)
  • Een Time Capsule als los staande netwerk schijf
  • Een Linux bak in het netwerk met software die zich voordoet als Time Capsule (heb ik op mijn HTPC staan, die is zowel om films af te spelen, maar onder water backupt mijn MacBook elke nacht daar naartoe)
Omdat ik toch al een linux machine had draaien voor veel oplossingen heb ik voor het laatste gekozen.
Er is niks beter dan de andere, dit zijn een beetje de mogelijkheden die er zijn.
Welke dan? Alle professionals die ik ken gebruiken allemaal laptopdocks of USB.
Thunderbolt is in IT hardware termen gewoon geflopt. En Apple gooit nu blijkbaar de handdoek in de ring door USB3.1 aan te bieden. De doodsteek voor Thunderbolt.
de doodsteek voor thunderbolt? Welnee ik denk dat Apple het wel een mooi idee vind dat deze nieuwe "standaard" eigenlijk exact de lightning connector is, maar dan andersom. Ook is de connector een stuk kleiner dan normaal USB. Dit is voor de Air natuurlijk een enorm pluspunt. Deze liep juist taps toe, omdat USB nogal lomp was. Zo'n grote stekker voor 4 pinnetjes kan toch eigenlijk ook niet, of wel?

Overigens heeft Thunderbolt nog enkele voordelen ten opzichte van USB die veel zwaarder wegen dan jij denkt. Daisychaining, backhands compatibility met Display port, en het mooiste van allemaal is het feit dat het letterlijk een PCIe aansluiting is en dus altijd vele malen sneller zal blijven als USB als we het hebben over latentie en acces times.
Thunderbolt is wellicht niet de het meest populaire aansluiting, maar een flop? Zowat alle (professionele) hardware die een hoge data transfer vereisen hebben een thunderbolt uitvoering. En in het slechtste geval is thunderbolt een alles in 1 poort (ethernet, dvi, vga, etc..).
Mooiste aan Thunderbolt is juist de 20Gbit per poortje. je kan op 1 Thunderbolt verbinding 6 apparaten doorlussen. Je kan Data, geluid, video output erdoor heen jagen. Ik ken genoeg mensen die het gebruiken hoor. Ik zu zelfs durven zeggen dat 70 procent van Apple gebruikers het gebruiken. Dat Windows fabrikanten het niet inbouwen tja.....

[Reactie gewijzigd door Vegettokai op 29 december 2014 12:34]

Dan ken jij geen professionals in de audio of video wereld. Waar denk je dat je het zwaardere segment professionele geluidskaarten, video editing stations of een hoop Direct Attached Storage mee aansluit? Niet met USB, de bandbreedte is te klein, de latency te hoog.

Wat tot een paar jaar geleden allemaal over Firewire gebeurde is nu vrijwel allemaal over op Thunderbolt.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 29 december 2014 13:18]

Ik verwacht dat veel randaparatuur voorlopig nog nog USB 3.0 aansluitingen krijgen.
USB 3.0 is Backward Compatible en met 600 MB/sec snel genoeg voor de bijna alle apparaten.
Diezelfde eis zou je bij alle ´standaarden´ kunnen stellen. Echter krijg je dan situaties waarbij er geen nieuwe standaarden worden ontwikkelt, en/of je apparaten steeds meer overbodige verbindingen moeten meedragen (e.g. VGA die nog steeds op veel laptops moet zitten voor voornamelijk de zakelijke markt). Aan de consumenten kant valt de verandering prima op te vangen d.m.v. adapters aan een kant van de uiteinden van de USB 2.0/3.0 kabels te hangen.
Ik vind USB niet "zomaar" een standaard. Het is volgens mij zo ongeveer de meest gebruikte standaard op het gebied van elektronica. Alles heeft tegenwoordig een USB aansluiting. Ik zit er dan ook totaal niet op te wachten om te moeten gaan hannesen met adapters.

Daarbij grossiert de Mac al niet in USB aansluitingen (2 stuks inderdaad), dus ik voorzie daarbij wel wat praktische probleempjes.

[Reactie gewijzigd door Rossi46 op 29 december 2014 10:01]

Daarom is er juist meer reden om nu 't ontwerp tekortkoming van USB aan te pakken, en niet nog langer te wachten waardoorj de stapel USB goederen nog groter word, waardoor er nog meer reden is om de verandering uit te stellen.
Persoonlijk heb ik er totaal geen problemen mee als ik m'n huidige USB randapparatuur aan wat adapters moet koppelen. De USB apparaten die ik gebruik gebruik ik veel, maar in aantallen zijn ze klein. Dit merk ik bij veel mensen. Het is niet meer zoals vroeger voor de opkomst van de filehosts waarbij men tig USB sticks moest meedragen.
Daarom is er juist meer reden om nu 't ontwerp tekortkoming van USB aan te pakken, en niet nog langer te wachten waardoorj de stapel USB goederen nog groter word,
Het is opzich wel leuk dat 3.1 omkeerbaar is, maar om nu het niet omkeerbaar zijn als een tekortkoming in het ontwerp te noemen. Het omkeerbaar zijn zal het gebruiksgemak iets beter maken, maar wordt dit niet teniet gedaan door het gekloot met adapters wat je gaat krijgen als je 2 verschillende soorten usb poorten hebt.
Daar heb je een punt mee. De meeste USB apparatuur gaat ook niet tot in de eeuwigheid mee. Als de huidige generatie apparatuur het einde van de levensduur heeft bereikt, of men simpelweg wilt upgraden, is er tegen die tijd hopelijk meer apparatuur beschikbaar die de nieuwe connector heeft. Het lijkt mij dat OEMs de nieuwe connector voorzichtig introduceren, naast de legacy, zoals dat nog steeds in veel gevallen voor komt met USB 3.0 en USB 2.0, waar er altijd naast de USB 3.0 poorten nog een of 'n paar USB 2.0 aanwezig zijn. Niet dat dat laatste uit noodzaak is, maar gewoon om aan te geven dat de transitie naar een nieuwe connector niet à la minute zal gebeuren.
maar om nu het niet omkeerbaar zijn als een tekortkoming in het ontwerp te noemen.
Nee de tekortkoming in het ontwerp is dat we anno 2015 nog steeds zitten met een stekker van 1CM breed en een halve CM hoog waar nog steeds maar 4 pinnen inzitten en die zich dan ook nog gedraagt als Schrödingers USB stick. Daar komt dus allemaal quantummechanica bij kijken. http://img.gawkerassets.c...bttgnfu6png/ku-medium.png
Het omkeerbaar zijn zal het gebruiksgemak iets beter maken, maar wordt dit niet teniet gedaan door het gekloot met adapters wat je gaat krijgen als je 2 verschillende soorten usb poorten hebt.
Euh we hebben nu ook al 12 verschillende stekkers: Type A, Type B en dan hebben we nog de contra USB (verlengkabel) de mini USB, Micro USB en dan hebben we van de mini USB nog weer 5 verschillende ofzo. http://www.veritlabs.com/...ams/usb_connectors_02.jpg

Ik ben blij als dit allemaal verandert wordt naar 1 aansluiting: De type C
De Mac heeft twee USB poorten? Welke? Of allemaal?
En je wilt zeker ook dat iedere laptop nog met een VGA-poort uitgerust wordt..

Apple is altijd het enige grote bedrijf geweest dat de stap durfde te zetten om veel gebruikte, maar achterhaalde technologieën uit te bannen: (VGA, Diskette-drive, CD/DVD drive).

Iemand moet de 1e zijn, anders blijven we aan oude technieken vastzitten. Het gevolg is dat je nieuwe product misschien niet direct compatible is met oudere apparatuur, maar de geschiedenis heeft al aangetoond dat juist Apple gebruikers earl-adopters zijn. Ja, het heeft wel eens minder goed uitgepakt, maar ik ben blij dat er tenminste een bedrijf is dat de 1e stap durft te zetten...

Desalniettemin heb ik 1 gouden regel: Koop nooit een 1e generatie Apple product...
Ik had het over de keuzes die gemaakt zijn tijdens het ontwikkelen van de nieuwe USB 3.1 standaard. Apple heeft hier vrij weinig mee te maken omdat apple niet degene is die deze standaard heeft ontwikkelt.
De grootte vraag is, blijft de prijs gewoon hetzelfde of gaat de nieuwe air meer kosten vanwegen het retina scherm?
Vaak is het zo dat de upgrade versie de prijs aanhoud van de vorige versie zeg maar.
De vorige versie wordt hierdoor iets goedkoper.
Dit is geen nieuwe Air, maar eerder een nieuwe productcategorie.

Toen de eerste Air uitkwam was deze ¤1800. Het zou mij niet verbazen als deze hier ook op gaat zitten. Zeker als Apple de high-end M-Core processoren gaat gebruiken (wat ze waarschijnlijk wel moeten vanwege het retina-scherm).
Onzin, want dan wordt het prijsverschil naar de RMBP te klein.

Vergis je niet dat je voor ¤1329 al een 13 inch retina MBP hebt, met een volwaardige Intel cpu, dus geen M versie.

Dus de air retina zal nooit veel hoger in prijs worden dan deze prijs, misschien ¤100 duurder dan de huidige, dus zo'n ¤1229 voor 8gb en 128gb SSD
Omkeerbare USB, hopelijk slaat dan aan (wel zonde dat het niet backwards compatible is).

Retina scherm is ook goed, maar een Core M? Zucht, of die dat trekt is de vraag maar dit zal wel een flink prestatie verlies zijn, hopen dat de MBP wel bij de i serie blijft.
Ik denk dat die dat makkelijk trekt en dat je er bij dagelijks gebruik weinig van merkt. Ik heb zelf een MacBook Air uit 2011 (Dual Core i5 1,7GHz en HT) en die trekt het ook allemaal makkelijk. Het enige moment, dat ik merk dat de CPU niet zo snel is, is als ik mijn iOS App compile.
Hopelijk heb je gelijk, de Core M is een stuk zwakker en de resolutie helpt ook niet mee, je merkt ook dat de Retina iMac een betere videokaart heeft gekregen.

Dat de Intel HD de resolutie van de rMBP trekt is bekend, die GPU kan het makkelijk aan.

Dus hopen dat ik mij vergis en dat de Core M het wel trekt.
Ik hoop voor ze dat ze wel gewoon de standaard aan houden, en niet weer een eigen spinoff doen (zoals gebeurd is bij thunderbolt->lightning connectors)

Als ze zich aan de standaard houden, dan is het gewoon backwards compatible.
The USB 3.1 standard is backward compatible with USB 3.0 and USB 2.0.
Bron van bovenstaande quote
Thunderbolt is niet van Apple, maar van Intel. Die poorten beginnen (heel) langzaam ook te verschijnen op reguliere PC's.
Ze zijn wel begonnen met doorvoeren van de poorten op o.a. MacBooks, maar ik hoop wel dat Thunderbolt wat meer mainstream wordt.
Tsja, niet echt nieuws toch? Apple kan het nu al haast niet meer maken om z'n brak scherm in hun toch wel prijzige Air te plaatsen. Laat staan in het nieuwe model.

Ik ben wel benieuwd naar de performance van de M-processor i.c.m. met de vele pixels van het Retina scherm. Die nieuwe M staat nou niet bepaald bekend als een strepentrekker...

[Reactie gewijzigd door Rossi46 op 29 december 2014 09:23]

Ga jij maar eens een laptop zoeken voor de zelfde prijs met de zelfde specificaties van een ander merk. Ze zijn er op een hand te tellen, dan moet je nog kijken of de kwaliteit het zelfde is.
U vraagt wij draaien pricewatch: Toshiba Satellite P50-B-10N, sneller, hogere resolutie, groter scherm, meer geheugen, dvd speler, losse GPU. Alleen een wat mindere accuduur.
Akkoord. Maar ik ben zelf heel neutraal. Ik werk dagdagelijks met Windows, OS X en met Android en iOS. De Macbook Air die ik heb prefereer ik gewoonweg aan alle andere ultrabooks die ik ter beschikking heb (Lenovo Yoga 2 Pro en een Asus Zenbook). Het scherm is beter gekalibreerd en de acvuduur is gemakkelijk twee maal hetgeen ik daadwerkelijk haal met de andere laptops. De andere laptops hebben ook last van zaken als brakke wifi door de Intel 7260n die erin zit en in Windows is alle zo klein dat ik niks kan lezen.

Kom aub niet af met DPI scaling argument... Jij en ik weten zelf wat er dan gebeurd. Wat is het nut van zo een mooi IPS scherm als alles gepixeld is ?

En daarbij moeten mensen eens stoppen met zo te haten op Apple producten. Ja er zijn betere voor scenario x en y, maar als je iets van Apple koopt weet je dat je geen brakke SSD of wifi of wat dan ook krijgt. En de prijs valt goed mee, de concurrentie is niet bepaald goedkoper.

En je argument van hogere resolutie = beter is typisch iets voor mensen die niks van schermen weten. Alle schermen van Apple, zelfs die van de iPad kunnen zonder iets van kalibratie het volledige Adobe RGB spectrum weergeven out of the box (in sommige gevallen bijna volledig). En toen ik nog herstellingen deed was er geen enkel merk dat zoveel binnen kwam als Toshiba. Zowel hun goedkope, midrange als duurdere modellen werden over het algemeen slecht geassembleerd (meestal slechte koeling of te weinig koelpasta).
Jouw verhaal over een brakke wifi op de Asus Zenbook herken ik totaal niet. Nu heb ik geen ervaring met de Macbook Air, maar de ervaring die ik heb met de Zenbook over twee jaar tijd is erg positief!
Mijn baas heeft een Zenbook met een andere Intel kaart (ik denk dat het een broadcom chip is maar ben het niet zeker) en bij hem werkt het super. Laptop heeft zowel beter bereik en is stabieler.

De mijne met Intel kaartje is echt een ramp (dezelfde als Yoga 2 pro).
De iPad heeft ook een goed IPS scherm. De Air niet en komt ook niet in de buurt van volledig RGB. Als je hem los ziet niet zo'n probleem maar naast een pro valt het erg op.
Ik had het in mijn reactie meer op de pro maar het is nog vroeg :+

De persoon in kwestie suggereerde dan ook een alternatief voor de Macbook Pro en niet de Macbook Air !
Dan weet je zeker dat je geen brakke spullen krijgt? Mag ik je helpen herinneren aan de pro van 2011, welke allemaal kampen met slechte koeling waardoor de GPU precies na de garantietermijn zichzelf los soldeert?
Wauw ik ben zeker helderziend, ik wist dat iemand ging reageren met zo een voorbeeld.

Ja dat herinner ik mij. En nu ? Is dat nooit gebeurd bij Asus, Lenovo, Dell, HP, Toshiba, Sony, BTO, MSI, Acer,... ?

Trouwens het was een probleem met de Nvidia GPUs vanuit die tijd. Als je eens research doet deed dar probleem zich voor bij heel veel producten van Nvidia uit die tijd door een manufacturing proces van GF als ik het me goed herinner dat niet 100% goede yields behaalde oid. Ik herinner me nog een vriend van me die een Asus notebook had met hetzelfde probleem en een gelijkaardige GPU. Maakt dat van Asus een slecht merk ? Nee
Ach, iedereen zijn eigen keuze zou ik zeggen.
Ik ben nog steeds uitermate tevreden met mijn MacBook pro uit 2008. Gewoon met de laatste OSX versie. Ik haal nog steeds ruim 4 uur op een accu, oké, die is 3 jaar geleden vervangen door een nieuwe. Maar toch. Oh ja en de externe voeding is vervangen, kabeltje stuk.
Gebruik hem nog dagelijks en niet alleen voor mail en web. Op mijn werk heb ik in diezelfde tijd al 4 laptops "verwerkt", HP en Dell. Nu een Dell ultrabook op win7, het werkt, maar komt niet in de buurt van de Mac. Ik snap dus gewoon niet waarom men steeds zo zit af te geven op Apple laptops?

En daar komt bij dat zijn mijn MacBook pro mobo na 3 jaar! hebben vervangen omdat ik het nvidia probleem had.

Maar goed, on-topic.
Mijn MacBook pro heeft een full HD mat scherm. Ik heb op dit moment niet het gevoel dat een nieuwe met retina scherm het geld waard is. Vooral mat voor foto bewerking is toch wel erg mooi. Tegenwoordig is alles glanzend, ook retina.
De nieuwste schermen zijn gelamineerd wat weerspiegeling tegengaat. Een mat scherm had juist altijd als probleem dat kleuren minder mooi werden weergegeven
Kleuren hebben op mat inderdaad iets lager contrast. Maar dat ruil ik graag in voor geen reflecties. Gelamineerd vermindert het nog wel maar spiegelt nog steeds als een gek. Wat dat betreft hebben sommige Vaio's een heel mooi systeem waarbij een gepolariseerde laag op het scherm zit - 90% van de reflecties weg maar wel de scherpte en contrast van een glansscherm.
Mee eens. Een MBP met mat scherm is geweldig. Maakten ze daar een retina versie van dan ging mijn spaarpot leeg..
Wauw ik ben zeker helderziend, ik wist dat iemand ging reageren met zo een voorbeeld.

Ja dat herinner ik mij. En nu ? Is dat nooit gebeurd bij Asus, Lenovo, Dell, HP, Toshiba, Sony, BTO, MSI, Acer,... ?
Jij doet de uitspraak dat Apple gegarandeert geen problemen oplevert. Dat is bewijsbaar onwaar. En dus is het logisch dat je dat om je oren krijgt.

Apple is, kwalitatief, helemaal niet zoveel beter dan andere merken. De kwaliteit van laptops in het algemeen is tegenwoordig gewoon heel erg goed dus dat argument kan Apple simpelweg niet meer gebruiken. Apple gebruikt dat argument echter nogsteeds om te verklaren waarom je helemaal niets zelf kunt veranderen aan hun systemen; ook kul dus. En dat laatste is helaas tegenwoordig de belangrijkste eigenschap van Apple marketing: Kul.

Begrijp me niet verkeerd; hier staat een MacBook Pro. Maar niet vanwege de kul argumenten zoals kwaliteit en accuduur, wel vanwege de gebruikers argumenten: Goede hardware voor een redelijke prijs.
Dit heeft Apple echter wel op een fatsoenlijke manier opgelost. Ik heb zelf een kennis gehad die dit probleem had en die heeft een nieuwe gekregen (15" MBP 2011). Overigens zijn deze modellen vaak wel gebruikt op manieren waar ze niet voor gemaakt zijn. Bijvoorbeeld tijdens het spelen van een goed spel op een kussen of op het bed tijdens het renderen van video materiaal. Daar zijn ze niet voor gebouwd namelijk. Ik heb zelf ook het 2011 model gehad en heb daar geen problemen mee ondervonden. Het was alleen grafisch niet echt een krachtpatser. De 2012 heeft een veel snellere kaart erin liggen die minder heet wordt.

Overigens is accuduur nog steeds een punt wat wel degelijk beter is met een Pro. Ik trek nu de hele dag (~7,5 uur) op 1 lading met 3 IDE's 4JVM's, Hosting, Devtools, Wlan en LAN verbinding en mn telefoon erbij terwijl mijn collega studenten het nog geen 4 uur volhouden, met laptops die qua specs nog niet in de buurt komen (i7QM vs i5DC). ik laad hem in de pauzes alleen wat bij indien nodig.

Accuduur is dus wel degelijk een groot pluspunt.
Accuduur is dus wel degelijk een groot pluspunt.
Mijn vrouw heeft een MBP, ik heb een Asus transformer. vergelijkbare prijs, vergelijkbare hardware, vergelijkbaar gebruik en vergelijkbare accuduur. Zij heeft een hogere resolutie, ik heb een touchscreen.

Ja, het is een groot pluspunt maar het is zeker niet uniek voor Apple.
10 uur werken op een Macbook Pro zoals Xcode en programmeren enzo is mij op een Windows laptop nog niet gelukt hoor.
same here. Ik ontwikkel Java applicaties met web front end en draai met 2 IDE's (netbeans en intelliJ iDea) en dat houd mijn MBP rustig 7 uur vol op een accu.
Dat bedoel ik :). Ik kan makkelijk 9-10 uur gaan zitten scripten en compillen zonder stekker. Iets dat mij op een Ultrabook nogneit gelukt is.
Ik heb een Macbook Pro uit 2011 en geen last van defecte koeling oid.
Het voorbeeld van de wifi is nogal pijnlijk, aangezien Apple daar bij elke OSX versie weer grote problemen mee heeft. Ook is er nogal wat ophef geweest over kwaliteitsverschillen tussen Macs die hetzelfde zouden moeten zijn door het gebruik van verschillende leveranciers (Samsung displays en SSD's in de Mac presteren het beste, LG displays en Toshiba / SanDisk SSD's aanzienlijk minder. Zie Google voor de topics hierover).

Bij Apple weet je dus helaas juist NIET dat je altijd de beste variant krijgt door dit probleem.
Daar zeg je wat. Doet mij herinneren aan mijn iMac 27 van +- 4 jaar geleden. Een prachtmachine, al was het tegelijk ook de hel. In de reeks die ik toen had zat er een brakke HDD in, maakte continue irritante geluiden die versterkt werden door de klankkast van de imac 27. Geen normale hdd geluiden maar echt absurd abnormaal luid. Normaal denk je geen probleem, andere schijf erin. Wat apple doet om je van A tot Z te binden was toen al absurd: het probleem lag aan de harddisk reeks. Wilde ik een andere harde schijf dan kon ik enkel maar eenzelfde type terugkrijgen ook al gebruikt apple (toen) zowel WD, Seagate, enz verspreid over verschillende toestellen. Staat in uw serie nummer dat je dit bepaald onderdeel hebt, dan kan je enkel maar vervangen door dat specifiek onderdeel, en niet van een andere fabrikant ook al hebben ze dezelfde eigenschappen. Zit je met een brakke HDD, pech je kan enkel vervangen door een andere brakke. Ook op eigen kosten een andere HDD willen afgeven om met deze te switchen was ook niet mogelijk doordat apple zelf er eigen firmware op de disks plaatst. Plaats je geen apple schijf dan is er ook geen temperatuurcontrole want deze verloopt via deze apple diskfirmware, bijgevolg zou de fans continue op 100% staan blazen. Ik heb mij toen ongelooflijk kwaad gemaakt, een prachtmachine (dat scherm! die snelheid! die slanke aluminium vormgeving!) maar onmogelijk om op te werken/concentreren door het continue lawaai. Dat was in de periode dat SSD zijn intrede deed en ik heb toen uiteindelijk geregeld met de repair dienst om iets op het moederbord kort te sluiten waardoor de fan van de HDD niet continue op 100% ging blazen. Dat was de enige oplossing om de apple filosofie om u zoveel mogelijk te binden te doorbreken, met een SSD dat nauwelijks warmte afgeeft en bijgevolg de fan wel kon afgesloten worden (alhoewel later een defect mainboard heb gehad, weet niet of dat er iets mee te maken had, maar deze werd wel keurig omgeruild in garantie). Dit is eigenlijk heel triestig voor een apparaat van +- 1800-2000 euro.

Erna heb ik nog een Macbook Pro Retina 15 gekocht, met een paneel dat last heeft van inbranden terwijl er in dezelfde reeks ook een ander paneel wordt gebruikt die daar totaal geen last van heeft, met nog betere eigenschappen. Het stoorde mij niet zo, maar voor een apparaat van 2300 euro zou dit toch niet mogen. Los daarvan wel heel tevreden van geweest, het is een supermachine.

Doch na ruim 15 jaar enkel apple machines te gebruiken, heeft apple mij voor bovenstaande redenen verlaten, en niet omgekeerd. Toegegeven de laatste OSX versies hebben mij bij deze belissing ook geholpen. De macbook pro retina 15 was mijn laatste Apple, en toevallig vandaag cadeau gedaan aan mijn broer. Apple probeert u nu nog veel meer aan hen te binden door van hun macs echte wegwerptoestellen te maken door alles te lijmen en niets meer te kunnen upgraden. Kassa kassa voor hen want je moet sneller vernieuwen van toestel. Vorig jaar een beetje te zuinig geweest met uw budget en je merkt dat de SSD te klein is of het geheugen te weinig? Pecht, koop maar lekker een nieuwe apple. DON'T THINK SO.

[Reactie gewijzigd door frankyds op 29 december 2014 23:47]

Ja dat solderen bijvoorbeeld van de ram modules in de laatste macmini is toch echt een doodzonde. Mijn volgende mediacenter wordt geen macmini meer maar een nuc.

Dat overigens nog wel even kan duren want mn oude macmini uit 2009 heeft sinds kort een ssd. Zo zeg wat een snelheidswinst ;-)
dat je geen brakke SSD of wifi of wat dan ook krijgt
WIFI is nou juist niet één van de sterke punten van Apple.

Zo werkt sinds Yosemite WIFI (o.a. i.c.m met bluetooth) voor heel gebruikers niet meer naar behoren:

https://www.google.nl/?#q=yosemite+wifi

Zie ook de 1.860 reacties op https://discussions.apple.com/thread/6601963

Ruim 2 maanden later is het probleem helaas nog steeds niet verholpen.

[Reactie gewijzigd door Dlocks op 29 december 2014 10:43]

Heb ik helemaal geen last van hoor. Mijn Wi-Fi haalt alles uit de 802.11n verbinding die ik thuis heb, en maakt data transfers over Wi-Fi naar mijn vaste PC zeer snel. Dits is op een MBP 13" 2012.
1860 reacties van hoeveel personen?
Internet staat vol met info over dit probleem. Meest recente Yosemite update van Apple stond dan ook in teken van oplossen van dit probleem. Is ze niet gelukt (als in: voor meeste gebruikers met WIFI problemen is het niet verholpen). Komende update (nu nog in beta) staat wederom in teken van fixen WIFI problemen.

Bij mij op werk ca 20 MacBook Pro (2011 t/m 2014) gebruikers. Net iets minder dan de helft heeft dit probleem (maar weer niet bij alle WIFI netwerken). Ofwel WIFI valt op een gegeven moment volledig weg indien bluetooth actief gebruikt wordt ofwel snelheid zakt naar paar mbit.
Kijk op de link die er bij staat... Kun je zelf tellen.
Dat is gemeen, voor een 15 inch scherm moet je bij Apple 600 euro meer neertellen. En dan krijg je ook geen extra numerieke toetsen.
Wat voor veel mensen juist een enorm pluspunt is. Niks zo irritant als een toetsenbord wat niet gecentreerd is en een touchpad die helemaal links zit (serieus, wie verzint dat?)
Niets zo irritant als een toetsenbord zonder nummeriek deel. Serieus, wie verzint dat!
(ik heb er totaal geen last van dat het nummerieke deel niet in het midden zit).
het gaat ook niet om het numerieke deel, maar om de rest van het tobo.

Wie heeft het ooit verzonnen dat een touchpad aan de linker of rechterkant van een laptop moet? Voor mij is dat direct een no-go. Dat werkt voor geen meter. Als je overigens per se een numeriek gedeelte wil hebben dan koop je toch een los toetsenbord? Het grootste gedeelte van de mensheid gebruikt dat deel misschien 1 of 2 keer in de week. En in principe heb je exact dezelfde toetsen bovenaan zitten. Echt een gemis is het niet.

Een niet gecentreerd toetsenbord is daarentegen ook niet heel goed voor de gezondheid denk hierbij aan RSI/muisarm spierpijn en vermoeidheid daardoor. Ook kan je hier rugklachten van krijgen doordat je constant gedraaid zit (dat gebeurt nou eenmaal onbewust).

edit: Karmos. Ja AZERTY heb ik een keer geprobeerd voor de gein. Wat een drama is dat zeg. Maar uiteraard heb ik het hier over de internationale QWERTY variant. Dus ook de europese versie is dan net anders (¤ heeft int versie niet)

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 29 december 2014 12:20]

Met een azerty-layout is een numeriek klavier wel prettig. Je moet namelijk de shift-toets indrukken en dan op de cijfertjes boven je klavier drukken als je deze wilt gebruiken. Een numeriek klavier is gewoon veel sneller in dat geval.
Heb je statistieken waaruit blijkt dat het grootste deel van de mensheid het nummeriek deel 1 of 2 keer per week gebruikt of verzin je dit zelf?

Ik gebruik het altijd als ik cijfers in moet typen (dat gaat veel sneller) en dat is dus vaak. Dus is het een essentieel onderdeel van het toetsenbord. Waarom zou ik daar een los toetsenbord voor moeten kopen?

Het touchpad zit overigens gecentreerd onder het reguliere deel. Je zit dus helemaal niet gedraaid. Hooguit verschoven. Daarbij is het ook beter bedienbaar (voor rechtshandigen iig) omdat je rechterpols meer ruimte heeft om op de behuizig te liggen en daardoor minder gedraaid is. Dat lijkt me beter ter voorkoming van RSI en vermoeidheid, niet slechter.

Een laptop zonder nummeriek toetsenbord is voor mij in ieder geval direct een no-go. Je ziet: meningen verschilen.
Het touchpad zit overigens gecentreerd onder het reguliere deel. Je zit dus helemaal niet gedraaid. Hooguit verschoven.
En daarmee dus gedraaid. als je iets verder naar links zit, is je scherm immers verder naar rechts. Hier ga je onbewust voor compenseren door of je bovenlichaam iets te draaien of met je hoofd iets te draaien. Dit heb ik momenteel met mijn computer omdat mn laptop iets verder naar rechts staat in verhouding met het toetsenbord. hier krijg ik op langere duur last van en dan los ik dit op door de laptop tijdelijk wat te verzetten. Helaas is mijn oplader niet lang genoeg om dat de hele tijd te doen door een ongelukje met een stoel.
en 2,1kg.

Een Air koop je toch vooral omdat je een compacte lichte laptop wilt. De MacBook Air 11" weegt 1,08kg en de 13" 1,35kg
Je bent alleen vergeten op PCIe-ssd te klikken toen je aan het uitzoeken was.
U vraagt wij draaien pricewatch: Toshiba Satellite P50-B-10N, sneller, hogere resolutie, groter scherm, meer geheugen, dvd speler, losse GPU. Alleen een wat mindere accuduur.
Mooie laptop hoor, alleen een MBA is 11 inch, dezelfde specs in een kleine form factor stoppen is nu eenmaal duurder. Vergelijken met een gewone 15,6 laptop heeft weinig zin. Voor zijn klasse biedt de MBA een prima deal, de vraag is hoeveel het retina scherm extra gaat kosten.
Een zoals je zelf zegt veel lagere accuduur, mindere bouwkwaliteit, veel zwaarder,...
is eigenlijk een totaal ander product,
Ik heb echt geen nood aan een 15.6" scherm, wat kan ik doen met een DVD speler (hallo 2004 heeft gebeld, ze willen hun technologie terug), en aangezien ik niet meer game op pc kan ik ook niets aanvangen met een losse gpu
"U vraagt wij draaien pricewatch: Toshiba Satellite P50-B-10N, sneller, hogere resolutie, groter scherm, meer geheugen, dvd speler, losse GPU. Alleen een wat mindere accuduur."

Weer iemand die appels met peren vergelijkt en de doelgroep van de Air niet begrijpt: 15.6 inch is te groot, 2.1kg is veel te zwaar en een HDD is niet meer van deze tijd, net zoals een dvd speler. En een losse GPU is een nadeel tov een Iris GPU - zie de batterijduur.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 29 december 2014 10:04]

Losse GPU wordt uitgeschakeld en zuinige ingeschakeld indien niet gebruikt...
ja en we weten allemaal hoe dit gaat in windows. Het energy management van windows is nu eenmaal niet heel best. Ik kan bv niet mn CPU op volle snelheid laten draaien en de GPU niet. Nee als ik hem op hoge prestaties zet gaan ze allebei aan het werk en kost dit dus enorm veel energie. Terwijl er eigenlijk helemaal niks gebeurt. Met een accuduur van maximaal, net geen, 5 uur is dat dus erg jammer.

Sws is het erg raar dat ze er een 4-cell li-ion accu in hebben gestopt. Goed dit kan natuurlijk niet op tegen de accuduur van een pro, die met 8 uur al lang meegaat, en de air modellen 11,6" en 13,3" (resp. 9 en 12 uur).
Ik snap niet zo goed wat je nu wilt zeggen. Je hebt het over een 15,6 inch i7 die 5 uur meegaat. Ik vind dat best goed. MBP 15 inch gaat ook niet heel lang mee als je hierop bezig bent, de 13 inch weer wel.
Maximaal 5 uur hea. Mijn 15,6" i7-3615qm gaat gemiddeld twee tot drie uur langer mee. Zoals ik hier boven al aangaf kan ik daar zeven uur behoorlijk intensief werk mee doen waarbij hij een half uurtje stroom krijgt in mijn lunchpauze.
Beweer je nu echt serieus dat een intel cpu onder windows anders werkt dan onder osx ? Want volgens mij zit de GMA klok vast aan de CPU klok.

[Reactie gewijzigd door jbhc op 29 december 2014 13:58]

Ja, ik hebt het nu ook over de dedicated graphics. Die kan je met het standaard energie beheer systeem van windows zeven erg slecht inregelen. Zet je hem op hoge prestaties dan wordt automatisch de dedicated GPU gepakt. Ook voor 2D werk. Andersom wordt de ingebouwde IGP fiks op zn staart getrapt als je hem op laag zet en gaat gamen. Twee dingen die absoluut niet goed zijn voor je energieverbruik.
Ik snap niet zo goed waar je het over hebt?
Mijn i5 laptop staat op hoge prestaties de bank te verwarmen maar de dedicated gpu gaat pas aan de slag zodra ik een game opstart. Zolang ik dat niet doe werkt de boel gewoon via de IGP.

Misschien heb je last van een driver issue?
Das appels met stoeptegels vergelijken...
hey een DVD speler, wauw!!!
Een blu-ray speler zelfs...
Gebruiken mensen nog Cd's en Dvd's??
Haha ja met een 5400 RPM schijf, 2 kilogram zwaar en een belabberde Accu duur.
Had je beter de Kirabook kunnen nemen als vergelijking, toch? :P
Uiteraard heeft alles zijn prijs. Maar ik vind persoonlijk het verschil in prestaties/kwaliteit tussen de Air en de Pro te groot, gekeken naar het verschil in prijs.

Daarbij is het verschil in kwaliteit tussen het scherm van de Air en de Pro écht groot. Ik weet dat niet iedereen er even gevoelig voor is, maar voor mij was een Air een absolute no-go, puur door het achterhaalde scherm. Ik heb dit jaar dan ook een Pro gekocht.
Je koopt de Air vrijwel primair vanwege het gemak van meenemen, het ding weegt amper iets, de laatste 2014 versie heeft een zeer goede batterij duur en de prestaties zijn top. De grootste limitatie is dat het onmogelijk is om componenten te upgraden of vervangen maar dat is voor de bedoelde gebruiker eigenlijk geen probleem. Een retina scherm maakt het device naar mijn mening alleen maar "af" en ben zeer tevreden dat dit er nu komt.

Een Pro is te zwaar en heeft teveel zaken die ik niet nodig heb voor mijn dagelijks gebruik.
Er is tegenwoordig geen enkel Apple apparaat meer dat je kan upgraden, op de duurste Mac lijnen na (de iMac 27 inch en Retina versie en de Mac Pro)
Dat valt allemaal wel mee.
De 27", 27" Retina en Mac Pro zijn zelf te upgraden.
De Air, 13" Pro en 15" pro niet.

Oftewel het is bij de helft gewoon nog mogelijk (of bij de helft niet)
Dat zeg ik toch?

Je vergeet de Mac Mini en je vergeet dat de Mac Pro een niche product is. De grote aantallen die worden verkocht zijn instap Air, Pro en 21 inch iMac en die zijn dus allemaal niet aan te passen.
ooh daar zeg je wat, de MacMini is nog te upgraden toch? Memory dacht ik.

Neemt niet weg dat de helft prima te upgraden is (meer dan de helft als de MacMini het nog toelaat) en daardoor is het een beetje overbodig om te vermelden dat Apple niet te upgraden is.

Er zijn ook zat Windows Laptops waar alleen de HDD nog te upgraden is omdat ze werken met Onboard Memory en dergelijke.
Nee, de Mac Mini hebben ze inmiddels ook non-upgradable gemaakt, is heel veel kritiek op gekomen.
Een Pro 13 inch te zwaar in vergelijking met een Air 13 inch? :?

Scheelt iets meer dan 2 ons...
Een pro 13 inch is ongeveer 2,1 kg, een air 13 inch is 1,4 kg, dat is 50% meer. > Zoals repeP hieronder zegt, dit is niet waar. Ik keek bij Macbook Pro 13 inch, niet bij de retina versie. Mea culpa! (Zie http://store.apple.com/nl/buy-mac/macbook-pro)

OT: Op dit moment heb ik voor thuisgebruik een MacBook Air 13 inch uit 2013. Bevalt prima, kan er redelijk wat dingen op draaien (Unity, Photoshop) en de snelheid is meer dan voldoende. Een Retina scherm is een hele mooie toevoeging!

Edit: correctie van gewicht

[Reactie gewijzigd door marcel50506 op 29 december 2014 16:15]

Weet niet waar je dat vandaan haalt hoor. Een Pro 13 Retina weegt 1,57 kg aldus Apple's website: http://www.apple.com/nl/macbook-pro/specs-retina/
Als je prijsverschil als argument gebruikt dan kan ik daar in meegaan. Gewicht van Pro ten opzichte van Air mag geen argument zijn om te kiezen tussen die 2.
- Pro heeft een beter scherm en betere prestaties tov Air.
- Air is goedkoper, heeft betere accu duur en is iets lichter en dunner. Hoewel accu duur ook niet zo'n sterk argument is. 9 uur pro en 13 uur air. Als 9 uur niet genoeg is dan heb je hele zware eisen.

[Reactie gewijzigd door adsa op 29 december 2014 15:29]

Het blijft een appels en peren vergelijking. De Air is een ander product dan de Pro (vooralsnog). De Air heeft compactheid als belangrijkste doel. De Pro niet.
De 13" retina is anders bepaald geen dikkerd.
Zal Apple ongetwijfeld ook hebben gemerkt in de verkoopcijfers van de Air 13 inch en de Pro Retina 13 inch.

Denk dat Apple eerst nu met een Retina scherm op de Air 13 inch komt vanwege die M processoren. Hét verkoopargument van de lange batterijduur van de Air 13 inch kon niet volgehouden worden met een Retina scherm zonder die M processoren.
Inderdaad voor mij zou de air ook een no-go zijn. Alleen voor me vader die af en toe filmpje of foto's bewerkt zou het top zijn.
Foto en filmpjes bewerken zijn toch "zware taken"? De air is toch primair een luxe notitieblok, voor tekstverwerking, beetje browsen, etc, perfect voor mij. Nu de geruchten er zijn stel ik de aanschaf van de 13" Retina pro toch nog weer even uit.
@mashell: Zou ik niet doen, uitstellen. Een 13" MB pro is echt geweldig!!!!
Omdat ik .net ontwikkelaar ben moet ik ook Windows draaien. Doe ik gevirtualiseerd met Parallels. Een MB Air is daar te slap voor.
Heerlijk om email, browsen en tekst verwerken onder OS X te doen, in plaats van dat vervelende Windows dat vaak zelf de aandacht wil.
Heb je het wel ooit eens getest? Ik draaide voor mijn werk vmware fusion met windows en gebruikte o.a. photoshop en heb nooit problemen ervaren. Alles draaide super vlot.
Air met VMWare Fusion moet toch wel lukken?!?
Foto bewerken met lightroom kan best op de air. En bedoelde eigelijk een filmpje kijken / foto bewerken :)
Mijn samsung 9 series (np900x3c) uit 2012 heeft een i5 met 4gb ram en 1600x900 resolutie i.t.t 1400x900 op de Air.
En hij is zelfs een paar mm dunner dan de Air en is ook van aluminium met een mooi en strak design.
De opvolgers in 2013 en 2014 hebben zelfs een veel hogere resolutie scherm inclusief touchscreen. Ja de adviesprijzen liggen hoger maar ze zijn daarna allemaal online voor de prijs van een Air te halen.
Sommige mensen doen alsof je twee keer zoveel voor een macbook betaald, maar je ziet zelf, dat wanneer je in de ultrabook segment kijkt, dat het helemaal niet zoveel scheelt. Wat beter is, komt neer op persoonlijke voorkeur. Hoger resolutie vs lange accutijd, of Windows vs OSX.
Klopt. Voor mij persoonlijk vallen ze net te duur uit. Maar dit komt meer door het feit dat de prijzen van macbooks niet vaak zakken of dat oude modellen voor rond de 700 euro worden verkocht. Samsung bijvoorbeeld is/was dan toch gunstiger voor mij.
Maar ben het met je eens dat het kwaliteitsproducten zijn en je krijgt waar je voor betaald.
Alleen met de macbook air zijn ze wel echt achtergebleven. De Retina upgrade had eigenlijk al vorig jaar moeten komen naar mijn mening.
Het is geen hogere resolutie op je scherm. Het is het verschil tussen 16:10 (1440x900) en 16:9 (1600x900) beeldformaat.
Ik zeg ook nergens dat het een hogere resolutie is. Geef alleen aan wat de resolutie van beiden is, waarbin dus het scherm van de air een strookje kleiner is.

[Reactie gewijzigd door D2FValinor op 30 december 2014 01:34]

Dat weet ik vandaar dat ik ook zei dat er een paar op een hand te tellen zijn. Want het zijn er niet veel die de zelfde specs hebben.
Microsoft Surface Pro 3: lichter, meer pixels, touchscreen, dunner, net zo snel, kwalitatief net zo goed...
Twee keer zo duur bij dezelfde specs, net geen tablet, net geen notebook, geen OSX
Twee keer zo duur?
13" Core i5 4GB werkgeheugen, 128 GB opslag: ¤ 1029,--.
Surface Pro 3 i5, 4GB, 128 GB met toetsenbord: ¤ 1049,--.

Links:
http://store.apple.com/nl...3Aii5a&cid=AOS-NL-Aff-PHG
http://www.microsoftstore...d=SurfaceBG=Surface-Pro-3

"net geen tablet, net geen notebook"? Wat zijn dat voor een argumenten? Je bedoelt hij is zwaarder en groter dan een iPad Air? Ik snap dat sommigen de Surface graag wegzetten als vlees nog vis, maar dat is wel heel bekrompen gedacht. Een Stationwagon is ook geen MPV en ook geen sedan.

Geen OSX zal wel een persoonlijke voorkeur zijn, maar dat argument betekent dat je sowieso geen andere hardware dan Apple in ogenschouw wil nemen.

Ik reageerde op iemand die stelde dat er geen betere hardware voor ongeveer dezelfde prijs te krijgen was. Dat in het licht van het gerucht dat Apple in 2015 zijn MacBook Air gaat uitrusten met een 'retina' scherm.
Als je zweert bij Microsoft en Windows 8.1 geweldig vindt, is het vast een fijne laptop.....
Het leveren van bewijs tegen jouw bewering dat de surface 'twee keer zo duur is', is dus gelijk aan zweren bij Microsoft en Windows 8.1...
Twee keer zo duur is inderdaad overdreven, maar de SurfacePro is behoorlijk aan de prijs, weldegelijk zwaarder dan een MBA (je vergeet de 295gram van de type cover), kortere batterijduur, als tablet minder bruikbaar dan als laptop (door het eco systeem).

Een aantal argumenten zijn idd persoonlijk:

Ik vind geen OSX wel degelijk een argument, omdat ik dat vele male fijner vind werken dan Windows, en ik bij een MBA wel de keus heb welk os ik erop wil zetten, en bij alle alternatieve laptops niet.

Het zal ongetwijfeld een geweldig apparaat zijn, maar voor mij voegt touch niks toe en is het gewoon een vreemd uitgewerkte laptop die ook net geen tablet is.
Als de Surface Pro 3 wel aan de prijs is, dan is de MBA dat zeker ook (de prijs is nagenoeg hetzelfe). De stelling was juist dat de MBA onovertroffen is in zijn prijs... Wat ik in twijfel trek.

Overigens: gewicht MBA 1,35kg; gewicht SP3 800gr + 300gr = 1,1 kg.

Ik begrijp niet waarom de SP3 als tablet door het ecosysteem minder bruikbaar is. Dat hangt er sterk van af wat je ermee wil doen. Maar als het om apps gaat: op een SP3 kun je ook Android draaien, als je absoluut 1 miljoen apps wil kunnen downloaden. Samen met 3 miljoen windows applicaties en 500K apps in de Windows store lijkt me dat het ecosysteem voor de SP3 behoorlijk groot is...

Over touch dacht ik hetzelfde als jij, maar ik moet mijn mening op dat punt echt herzien. Voor mij geen laptop meer zonder touchscreen. Overigens denk ik dat de SP3 niet een of andere curieuze niche categorie is, maar voor heel veel mensen (zeker in het zakelijke verkeer) precies wat ze nodig hebben. Met de iPad kun je net niet genoeg en het gros van de laptops brengt 95% van de tijd door in het dockingstation...

Tja als je OSX absoluut beter vind werken, maar dan begrijp ik niet waarom je nog steeds de keuze wil hebben van welk systeem je er op wilt zetten.
pricewatch: Asus Zenbook UX301LA-C4003H

Heeft een 1080p scherm en touchscreen, 10 euro goedkoper.
Je post begon zo mooi.... Nee, het is niet echt nieuws. Het is net zoiets als "Sony's volgende UltraHD scherm heeft 4K resolutie".....

Maar om nou te zeggen dat de huidige air een "brak scherm" heeft en prijzig is, is nonsense. Hij is net zo duur als alle andere Ultrabooks en heeft net zo'n scherm als alle andere ultrabooks. Als Apple het voor elkaar krijgt om voor dat geld een Retina scherm te plaatsen dan hebben ze een hele mooie prijs/prestatie verhouding (maar laten we realistisch zijn; voor de huidige prijzen blijft er waarschijnlijk gewoon een 1080p scherm in zitten en zul je grif moeten bijbetalen voor dat Retina scherm).

Hetzelfde geld voor de CoreM. Niet bepaald een strepentrekker? Volgens mij is het precies datgene wat de Atom had moeten zijn; Core i3 prestaties voor de stroom van een gemiddelde tablet. Alle benchmarks die ik gezien heb plaatsen de CoreM precies daar waar Intel hem graag wil hebben; behoorlijke prestaties voor kleine accus.
Je hebt zeker een punt. Wellicht moet ik het anders verwoorden. Ik vind nu dat de Air en pro te dicht bij elkaar liggen. Daarvoor valt mij bij de Air het verouderde scherm erg op en zou ik daardoor nooit voor een Air gaan.

Als Apple er voor kiest om de Air en de Pro verder van elkaar af te laten staan. Maar ja, dan zouden ze juist geen Retina scherm moeten plaatsen... ;)

Nou ja, bottom line, ik zou nooit 1000+ euro uitgeven aan een laptop/ultrabook met het scherm van de huidige Air. Maar ik ben dan ook vrij gevoelig voor de kwaliteit van een scherm.
Dit vind ik ook. Sinds de introductie van de Nieuwe macbook pro is de Air te duur geworden. De nieuwe pro kannibaliseert het marktaandeel van de Air aanzienlijk.

Toen ik het spul nog moest verkopen, verkocht ik aan mensen altijd de pro indien ze voor een Macbook air kwamen. Tenzij het echt om het gewicht en de dikte ging. Dit bleek echter voor veel mensen ineens geen issue meer indien er gewezen werd op de nogal grote verschillen qua hardware.

Een jaar geleden was dit al, en dit is nu nog steeds zo. De air verkoopt nauwelijks en is een niche geworden. Ook al wijzigt Apple de hardware, dan nog steeds zal het moeilijk worden omdat de dikte met de huidige (en toekomstige) processors gewoon niet veel power toestaat. Indien Apple dit ding laat uitblinken in batterijduur, en dan heb ik het over 20+ uur, heeft dit ding weer veel interesse van een grotere groep business users en een groep studenten.

[Reactie gewijzigd door Nollekeuh op 29 december 2014 10:51]

Daarom komt er een M-processor in; wordt de laptop trager dan de huidige Air...dus wel het betere scherm maar een significant tragere CPU. Op die manier komt er nog enige afstand.
Waarom zeg je dat er grif bijbetaald zou moeten worden voor een retina scherm in de MBA?

Het prijsverschil tussen een MBA en RMBP op 13 inch met 8 gb geheugen en 128gb SSD is nu ¤200, waarbij je bij de RMBP een betere cpu krijgt.

Het prijsverschil kan dus nooit te klein worden, want anders koopt iedereen de RMBP.
Het prijsverschil kan dus nooit te klein worden, want anders koopt iedereen de RMBP.
De doelgroep van de Air en de Pro zijn compleet verschillend. Dat zit hem niet in het scherm of de processor maar in de form factor en het gewicht. Al kosten ze exact even veel en heeft de MBP een betere processor dan zal de Air nogsteeds verkopen omdat die het moet hebben van afmeting en gewicht.
Daarom kost een MBA nu ook minder dan een MBP.
Natuurlijk kunnen ze dat maken. Het is technisch een behoorlijk uitdaging.
Een retina scherm moet over het algemeen 4x zoveel pixels vullen. Als ze een accu duur van 12 uur willen adverteren, zullen ze er toch iets op moeten verzinnen om 4x zoveel pixels te vullen bij hetzelfde procentuele verbruik uit de accu.
Ik denk dat iedereen het er over eens is dat de Air aan een upgrade toe is. Niettemin is het in zijn huidige vorm nog altijd een betere computer dan 90% van wat gekocht wordt, zèlfs wat het scherm betreft.
Hoewel iedereen het eens zal zijn met je eerste punt (toe aan een upgrade) weet ik niet of je 2e opmerking juist is, dat is meer jouw mening dan een algemeen geaccepteerd iets.
Nou ik denk dat mijn tweede punt met gegevens makkelijk te onderbouwen is. Als je kijkt wat er aangeboden wordt - en geef toe, ook gekocht wordt- , dan zijn de meeste laptops in de klasse 400-650 euro te vinden en geeft toe, dat is toch zo goed als altijd huilen met de pet op.
Ik 'zit niet in de markt' voor een laptop, maar ik zie nog steeds Apple ieder jaar een paar laptops uit brengen met hardware van het jaar ervoor, en een prijs die zo'n ~150% is van wat de concurrentie vraagt.

Wat verder niet iets slechts hoefd te zijn hoor, voor die 50% krijg je wel hele goeie service, een mooie en lichtgewicht laptop, en het is ook echt niet zo dat de nieuwste hardware altijd beter is (sterker nog, iets ouder is vaak stukken veiliger, want het heeft zich in de praktijk al bewezen)

Maar m'n punt is, jij zegt dat Macbook air's per definitie beter zijn dan wat er nog meer verkocht word en dat is gewoon een beetje te kort door de bocht, er is echt wel genoeg ander goed spul op de markt wat ook goed verkoopt.

Daarbij moet je ook beseffen dat in de laptop branche er meer dan genoeg 'sub branches' aan te wijzen zijn, bijvoorbeeld 'de simpele surfer laptop', iemand die zoiets zoekt heeft meer aan een chromebook dan een macbook bijvoorbeeld (om maar wat te noemen!) of 'de gamer laptop' die heeft dan waarschijnlijk weer meer aan een dikke msi of asus laptop dan een macbook, (wederom, om maar wat te noemen!) etc etc.

(Hoop dat dit niet een onnodige discussie over merk X vs merk Y ontketend, dat is helemaal nergens voor nodig, iedereen moet vooral zn eigen mening hebben, als je bovenstaande reactie leest als 'Apple is kut' dan moet je hem nog maar een paar keer lezen, en misschien eens achter je oren krabben waarom je het zo interperteerd. In mijn ogen is Apple hardware gewoon voor een bepaalde doelgroep, met groot succes. Maar besef dan wel dat er nog gebeurd/bestaat dan alleen Apple)
Apple is juist een van de weinige fabrikanten die zijn hardware als een van de eersten upgradet (en meestal zonder prijsverhoging), kijk naar de cpu upgrades die Apple als een van de eersten doorvoert.
Ik ben het er mee eens dat Apple niet per se "alle doelgroepen" dekt. Maar ik ben het er niet mee eens als je stelt dat Apple verouderde hardware uitbrengt (het tegendeel is eerder waar: de machines - de laptops met name -worden regelmatig up to date gebracht) en zeker al niet als je stelt dat dit aan 150% van de prijs van de concurrentie is. Zoals hier al zo vaak is aangetoond, zal je voor een vergelijkbare laptop een vergelijkbare prijs betalen.
Inderdaad, dat het een 'retina' scherm krijgt is logisch, alle recente Apple devices hebben zo'n scherm, over die usb 3.1 aansluiting gaan ook al maanden geruchten dat Apple dat in zn devices gaat gebruiken, en de processor is gewoon een logische vooruitgang.
Ik vind ook het scherm van de air echt veel minder goed als die van de pro lijn... Jammer want voor de rest is het een prima laptop
je vergelijkt dan ook 2560x1600 met een Air scherm.
Klopt het nou dat in die omkeerbare usb dingen geen standaard pluggen passen?
Denk het wel, USB is niet omkeerbaar. Als ze het toepassen zal het wel hetzelfde ding worden als op die iPhone zit. USB type C is niet door Apple uitgevonden en dat is histories gezien meestal wel een dingetje. Maar ook daar passen de huidige plugjes niet in zonder verloopjes, waar Apple dan weer geen moeite mee heeft om ze voor 29 euro te verkopen.

[Reactie gewijzigd door bouwfraude op 29 december 2014 10:12]

De iPhone 4 was het eerste Apple-apparaat met Retina-scherm, daarna volgden onder meer de iPad en MacBook Pro
en niet de nieuwe iMac te vergeten.
Deze pagina is erg nuttig als je interesse hebt in de laatste geruchten over de nieuwe Macbook Air: http://www.macrumors.com/roundup/retina-macbook-air/
Is dat niet USB 3.1 Type-C in plaats van USB 3.1? USB 3.1 maakt nog steeds gebruik van de huidige backwards compatible connectoren van USB 1, 2 en 3. Tenzij de specificaties veranderd zijn en het voormalige Type-C plots de standaard USB 3.1 is geworden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True