Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 237 reacties

Apple lijkt van plan te zijn alle modellen van de 15" MacBook Pro een processorupgrade te geven. Daarnaast zou voor het goedkoopste model een verdubbeling van de geheugenhoeveelheid van 8GB naar 16GB in het verschiet liggen, bij gelijke prijs.

Dat valt althans op te maken uit een Chinese prijslijst waarover MacRumors schrijft. Daar staan drie modellen op, met Core i7-processors met kloksnelheden van 2,2GHz, 2,5GHz en 2,8GHz. De eerste twee zijn standaardmodellen. De kloksnelheden komen overeen met die van de recent aan de Intel-prijslijst toegevoegde modellen, waarmee de laptops dus een upgrade naar respectievelijk de Core i7-4770HQ, Core i7-4870HQ en Core i7-4980HQ krijgen. De cpu-upgrade betreft een verhoging van de kloksnelheid met 0,2GHz.

Opvallend is verder dat ook het goedkoopste model 16GB werkgeheugen krijgt, waar die laptop het nu nog met 8GB moet doen. De processorupgrade en de geheugenverdubbeling zouden niet met een prijsverhoging gepaard gaan. Ook de 13" MacBook Pro krijgt waarschijnlijk een processorupgrade: dat doet Apple steevast na het verschijnen van nieuwe processors van Intel. Of ook bij die modellen andere hoeveelheden geheugen gebruikt gaan worden is niet bekend.

15" MacBook Pro prijslijst (Chinees)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (237)

De cpu-upgrade betreft een verhoging van de kloksnelheid met 0,2GHz.
Ik begrijp volledig dat T.net dit groots brengt, 0,2GHz is een enorme stap vooruit. Komt nog eens bij dat Apple misschien mogelijk ooit een keer komt met deze upgrade. Maar het is een Apple en alles wat Apple doet is groot nieuws. Komt er voor elke laptop van andere merken vanaf nu ook een apart nieuwsbericht als er weer eens een processorupgrade of nieuw model wordt uitgebracht?
Apple heeft een erg klein aantal laptops die ze verkopen, met een beperkte hoeveelheid opties voor CPU en RAM. Ze hebben ook redelijk lange termijnen waarin een product leeft, waarna vaak een grotere update volgt. Kleine upgrades tussendoor zijn nieuwswaardig omdat dit niet vaak voorkomt.

In de Pricewatch alleen al: Zoek op laptops en vink een merk aan. Bij Apple krijg je 24 opties, Toshiba zo'n 200, Lenovo 165, MSI 72, HP zelfs 410. Het punt is: Deze merken hebben vaak tientallen producten in de markt, met ieder tientallen opties die je kan configureren. Daar is een kleine wijziging in model "U203949-P" ten opzichte van model "U203947-R" niet interessant omdát ze zoveel opties bieden.

Voor mensen die Apple systemen kopen is het vaak de moeite waard om op www.macrumors.com te kijken bij de Buyer's Guide; je wacht óf op het einde van een release cycle (redelijk voorspelbaar vaak), óf je koopt een systeem waarvan een update nog ver in de toekomst ligt.

In dit geval is het voor veel mensen misschien de moeite waard wel een MacBook Pro van 15" aan te schaffen, want het is een update waar men mogelijk op zit te wachten. De laatste release is namelijk al 279 dagen geleden, tot dit nieuws van vandaag in ieder geval.

Het geeft ook informatie weer: Een tussentijdse release zoals dit kán er op wijzen dat Apple niet binnenkort met een grotere wijziging komt. Immers: Intel werkt nog hard aan de Broadwell lijn van processors, en men verwacht de release daarvan pas eind dit jaar, of zelfs begin 2015.

Kortom: Wel nieuws.
Gezien de stormvloed negatieve reacties over zoals je zelf aangeeft zeer beperkte update mag je je zeer sterk afvragen of dit nieuws is en of tweakers ook de plek is voor dit dit nieuws. Zoals je aangeeft er zijn talloze producenten met letterlijk honderden laptops waarvan geen updates het nieuws halen tenzij het echt een nieuw model is. Apple kiest ervoor om een jaar nadat en CPU gereleased is hun laptop te updaten en dan komt dit wel in het nieuws? Dit gaat toch nergens over. En als we gaan praten over volume, Apple met een marginaal marktaandeel van minder dan 10% vergeleken met HP/Lenovo zou ik juist eerder het omgekeerde stellen. Dat juist deze merken meer interessant zijn omdat deze een mindere niche vormen en tenminste een update uitvoeren wanneer daadwerkelijk nieuwe hardware beschikbaar is, niet zoals Apple een jaar later.
Ik Ben prima tevreden met mijn MBP die ik net uit de USA heb gehaald.

Qua bouwkwaliteit, afstemming componenten, besturingssysteem en scherm kan er weinig tegen deze machine op. Ook al kost hij flink wat meer dan de plastic rommel van andere fabrikanten, IK heb het er graag voor over.

Zelfs FPS en andere grafisch intensieve games draaien als een zonnetje.

Bovendien is Apple de enige fabrikant van laptops die een sluimer mode snapt....deksel open aan, deksel dicht uit en in slaapstand.

De trackpad is het beste wat er ooit is uitgevonden, ook zonder brakke knoppen zoals op andere laptops. Bovendien is het OS vele malen stabieler, werken updates beter en heb ik nog nooit foutmeldingen gehad.
Heb op externe schijf (!) de beta van Yosemite geïnstalleerd (en niet zoals bij Windows brak brak en nog eens brak) en bijna alles werkt al.

Ook via parallels draai ik Windows, voor als er toevallig eens een app voorbij komt die het niet doet, en deze draait beter dan op mijn desktop: alle hardware wordt probleemloos gevonden.

OSX is misschien even wennen als je van Windows komt, maar de integratie met iPad en iPhone werkt nu al zonder problemen, terwijl het een beta is.

Dit is eindelijk zoals integratie bedoeld is: probleemloos en zonder na te hoeven denken.

Blij dat ik eindelijk deze stap heb kunnen zetten.

O ja, voor de zeikers die alleen maar met het argument prijs aan blijven komen, en altijd zo blij zijn dat ze kunnen upgraden: een Kever met Porsche motor blijft een Kever!
In tegenstelling tot andere bedrijven verkoopt Apple maar een handvol producten. 5 computers, 2 smartphones en 2 tablets, die allen slechts jaarlijks een upgrade krijgen. Als de upgrade er dan werkelijk is of er lekken details dan vind ik toch dat dit als nieuwswaardig bestempeld mag worden?

Google en HTC staan vandaag ook in het nieuws met een gerucht, gisteren was het Motorola. Dagelijks krijgen we nieuws en geruchten uit de informatica-wereld waar ik Tweakers.net voor dank met hun inzet zodat we steeds mee zijn met de laatste weetjes omtrent technologie. Vandaag zien we een gerucht uit de Apple-stal en plots zijn er weer mensen met commentaar aanwezig. Apple is toch ook maar een technologiebedrijf zoals Microsoft, Google, Samsung,... waar we net zozeer nieuws van mogen weten of niet soms?

Nu augustus voor de deur staat en weer een hoogtij van laptopverkoop aanbreekt (start nieuwe schooljaar) is het net zéér nuttig om dit nieuws te lezen, zodat potentiële kopers nu reeds gewaarschuwd zijn dankzij Tweakers om nog niet té snel tot aankoop over te gaan.

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 28 juli 2014 16:41]

Ik was ooit ook lichtelijk "tegen" Apple (en nu niet zeggen dat je niet tegen Apple bent). Maar ik was het op een gegeven moment zo zat om hardware bij mn besturingssysteem (ruim 10 jaar linux, laatste jaren ubuntu) te zoeken.. dat ik overgestapt ben op OSX. Wel unix achtig, geen hardware gedoe. Heerlijk. Zojuist toevallig een ubuntu systeem samen proberen te stellen voor iemand, maar wat een gedoe zeg. Z97 mobo, niet goed supported... GTX750 niet standaard supported... Tuurlijk, drivertje installeren hier, configje tweaken daar, bootparameter zus... en klaar. Maar ben blij dat ik dat gedoe niet meer heb.

Aangezien Apple niet 300 soorten computers in de verkoop heeft, maar juist een klein aantal en dit dus ook eens in de zoveel tijd een update geeft, is dit dus wél nieuws. Die nóg een nieuwe videokaart van weet ik veel wie items intereseren mij weer geen moer. Maar eind dit jaar wil ik wel een nieuwe MBP. Ben dus zeer geinteresseerd in welke kant het op gaat met die blikken apparaatjes.
Dit inderdaad. Apple verkoopt een product op zich, waar andere laptopfabrikanten een samenstellingen van losse onderdelen verkopen.
Je weet dat Apple ook gewoon alle onderdelen koopt en vervolgens in elkaar zet? (Zo goed als alle onderdelen)
Ja echter wordt er wel beduidend meer aandacht aan besteeds dan het simpelweg in elkaar steken van een videokaart en een moederbord. De AMD fireprokaarten in de nieuwe Mac Pro zijn helemaal opnieuw ontworpen door Apple, omdat de aansluiting aan de onderkant zit. Tevens zit er per PC twee verschillende designs van 1 kaart in. Namelijk eentje met een mini-PCIe slot voor de SSD en eentje zonder. Ook is de CPU mount op de schop gegaan en wordt de SSD zo getweakt dat deze maximale prestaties levert bij minimaal energie verbruik en minimale slijtage.

Dit alles wordt voor ¤3000 in een kastje gestopt waar je u tegen zegt en krijgt een volledig unieke koeloplossing.
En Apples laptops zijn 1 geheel? Sorry hoor, maar Apple haalt zijn hardware net zo goed bij verschillende bedrijven als alle andere fabrikanten.
Met het grote verschil dat zij alles netjes integreren om het zo compact mogelijk te maken en tevens om prestaties te optimaliseren door een OS te draaien dat ook geoptimaliseerd is voor die hardware.
Tweakers.net moet dit nieuws vooral blijven brengen, dat is hun plicht/taak/roeping. Elke Tweaker kan dan voor zichzelf bepalen of het in hun individuele geval relevant is.
Geruchten zijn nieuws tegenwoordig? Dan zijn de Story en de Privé journalistieke hoogstandjes.
Het valt mij tegenwoordig wel op dat de Apple geruchten overeenkomen met wat er uiteindelijk op de markt gezet wordt.
Sorry hoor maar een Macbook verschilt wezenlijk van andere laptops op een balangrijk punt: van 1 model worden er gigantisch veel verkocht.

Hoeveel mensen hebben een ASUS N550LF-CN061H? En hoeveel mensen hebben een 15" Macbook Pro van de huidige generatie?
Inderdaad, niettegenstaande de tegendraadse opmerkingen van veel tweakers levert Apple een laptop lijn die bijzonder goed verkoopt en bijzonder geliefd is bij de gebruikers. Die zijn graag bereid te betalen voor prima service, mooi uiterlijk en een OS dat gewoon prima werkt.

Ben wel erg verbaasd over het uitgebreide geheugen. Macs zijn zuinig met geheugen en je moet echt aan grafisch werk denken om 16 Gb nodig te hebben. Mijn macbook heeft met een paar browser windows en vrijwel de hele Office suit open nog ruim genoeg aan 4 Gb.
Dat ervaar ik ook (dat ze zuinig met geheugen zijn), al is dat vooral sinds Mavericks. Mijn vorige Macbook Pro had 4 GB ram, en voor de release van Mavericks liep ik soms tegen beperkingen aan. Ik stond op het punt uit te breiden maar heb dat (dankzij de update) niet meer hoeven doen. Vergeet alleen niet dat de huidige Macbook Pro(s) (of eigenlijk alle MacBooks) niet uitbreidbaar geheugen hebben, wie nu een Macbook Pro koopt en hem ook over een paar jaar nog zeker wilt gebruiken kan baat hebben bij 16GB. Hoewel ik denk dat 8 GB ook voldoende is, hoe dan ook zou dat een achterliggende gedachte kunnen zijn.
Je vergeet ff de geheugen upgrade naar 16gb

zou fijn zijn he, als je nu een laptop koopt en morgen de betere voor het zelfde geld kan krijgen.
in dat geval is Apple redelijk coulant en kan je gewoon terug. Apple snapt namelijk ook wel dat jij niet helderziend bent en niet kan weten wat Apple aankondigt de dag nadat jij iets nieuws koopt.
We hebben dit bij bijvoorbeeld de Surface Pro van Microsoft ook gedaan: nieuws: Microsoft-tablet Surface Pro 2 krijgt snellere processor
en vandaag nog hebben we een resolutieupgrade van een Acer-laptop gebracht nieuws: Acer brengt Switch 10-hybride met fullhd-scherm in september uit. We bekijken het van geval tot geval of een update van een onderdeel nieuwswaardig genoeg is.
Aan de andere kant, beide van die 2 zijn geen geruchten, de processor upgrade van de Surface Pro 2 was opvallend omdat het geadverteerd werd als hetzelfde model, Acers nieuwsbericht is dan weer noemenswaardig omdat die resolutie niet vaak voorkomt bij Windows tablets én daarbij ging het ook nog eens over en upgrade van andere onderdelen. Hier hebben we het over een gerucht, als Tweakers dat even consistent zou doen voor alle merken die noemenswaardig zijn in België en Nederland...
Apple heeft maar 3 types laptops in tegenstelling tot ALLE andere fabrikanten die tientallen verschillende types hebben.

Als er van deze 3 types er 1 een verandering in specificaties krijgt dan is dit zeker van belang, al is het een gerucht.

Net als het nieuws is wanneer de Xbox of Playstation een grotere harddisk krijgt omdat er maar een paar configuraties zijn van de consoles is elke minimale verandering nieuws.
En dan moet je nog bedenken dat Acer honderden verschillende modellen heeft terwijl Apple maar 3 soorten laptops heeft.
urrr.... waar haal jij 3 vandaan?

Ik kan me 2 soorten voorstellen (MBA/MBP) of 4 soorten (11"MBA, 13"MBA, 13"MBP, 15"MBP) maar 3 krijg ik met de beste wil van de wereld niet bedacht
Macbook Air.

Macbook.

Macbook Retina

Je kan natuurlijk onderscheid maken in de verschillende schermgroottes maar alle modellen zijn verkrijgbaar in verschillende schermgroottes dus dan tel je eigenlijk dubbel.
Er bestaat geen normale MacBook meer.

MacBook Air
MacBook Pro
MacBook Pro met Retina Display

Dat zijn er 3.
Dat bedoelde ik ook, de Macbook Pro zonder retina en Macbook Pro met Retina.
Wellicht is de keuze van nieuws representatief voor de bezoekers. Even afgaand op het aantal views onder een vergelijkbaar artikel, namelijk die van de Acer Switch, zit de redactie redelijk goed met het brengen van bepaald nieuws en de bijhorende interesse (wat zich vertaalt in inkomsten, oftewel: zo werkt een winstgevende website).

En ach, Apple domineert veel digitale muziek- en videomarkten, is een zeer grote naam op het gebied van smartphones, en weet het marktaandeel van OS X elk jaar weer te doen stijgen (t.o.v. het dalende Windows). Dat maakt een merk relevant en doet het voorkomen dat het (voor het gevoel te) vaak in het nieuws is.

http://www.theregister.co...e_dips_below_90_per_cent/
https://www.npd.com/wps/p...es-internet-video-market/
https://www.npd.com/wps/p...oad-dominance-in-the-u-s/
https://www.npd.com/wps/p...in-2013-according-to-npd/
Apple is het grootste IT bedrijf (qua marktwaarde), deal with it.
Heb je een leesverplichting?

Veel mensen vinden dit interessant. Dat zal waarschijnlijk ook wel blijken uit de bezoekersaantallen voor berichten met Apple als onderwerp. Life with it :)

Als tweakers dit niet zou posten, zou ik dat teleurstellend vinden.
Volgens mij is het vreemdste & grootste nieuws uit deze post:
De processorupgrade en de geheugenverdubbeling zouden niet met een prijsverhoging gepaard gaan.

:)
Ligt in lijn met dezelfde geruchten dat er dit jaar een 32gb iPhone 6 komt aan de laagste prijs ipv een 16gb.
Denk dat Apple het eindelijk door heeft.
Die geruchten heb ik nog niet gehoord, als de iPhone 6 32 GB het instapmodel wordt, zal daar zeker een flink prijskaartje aan hangen. En zeker niet vergelijkbaar met instapmodel 5S aangezien scherm ook groter wordt.
Dat was ook niet het geval bij de iPhone 5 die ook een groter scherm had dan zijn voorganger. Ik denk niet dat Apple de introductieprijs gaat verhogen.

Edit: Bronnen
iPhone 4s
iPhone 5

En de prijzen zonder abbonement
iPhone 4s
iPhone 5

[Reactie gewijzigd door rpolderman op 28 juli 2014 17:31]

Dat valt inderdaad mee, maar neemt niet weg dat als het instapmodel 32GB wordt, dit niet tegen $649 zal gebeuren. Aangezien bij beide modellen hiervoor het instapmodel 16GB had. Los van het feit of de 6 saffierglas scherm krijgt, wat een stuk duurder is dan Gorilla glas.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 28 juli 2014 19:56]

erm de eerste iPhone had 4GB en de iPhone 3G had 8GB dit ging volgens mij ook niet gepaard met een prijs upgrade.
misschien zelfs wel goedkoper als ze de zelfde stunt als met de mb airs gaan uitvoeren.
Dan is dit zeker de 1e keer dat jij een nieuwsbericht leest over de Macbooks?
Dus in wezen word je gewoon genaaid door Apple, want je krijgt nu een hogere processorsnelheid en 2x zoveel geheugen voor dezelfde prijs.
Uh dit is toch altijd zo? Als je nu een Dell pc koop kun je volgend jaar voor dezelfde prijs toch ook een snellere krijgen |:(
Ja, je hebt gelijk en een kameel heeft 1 bult... |:(
0,2GHz is een enorme stap vooruit.
Ik snap echt niet waarom mensen nog steeds naar de hoeveelheid Hz'en kijken. Dat zegt al jaren niets meer. Een CPU kan minder GHz'en doen, en TOCH sneller zijn, simpelweg omdat hij meer instructies per kloktik (Hz) afhandeld, en/of efficienter afhandeld.

Serieus, naar MHz'en kijken was ten tijde van de AMD Athlon al een compleet belachelijke vergelijking.
De hertz'en zeggen wel veel over de snelheid wanneer het exact dezelfde soorten processoren zijn. (Appels met appels verglijken)

Je hebt wel gelijk als een i7 vergeleken wordt met een Core2duo of AMD.
Maar het zijn zelden dezelfde :-)


Ik heb, als Ik me niet ernstig vergis, een eerste generatie i7 in mijn Mac zitten, als ik daar een huidige generatie i7 tegenover zet is er een wereld van verschil. Allebij i7, bak verschil. En ja, de codenamen zijn anders, en dus de architectuur / opbouw van de chip. Misschien zelfs het procedé. Maar dat ziet een consument niet. Die zit i3,i5 en i7. (En die laatste valt door de prijs vaak al direct af)
Klopt, andere generatie / architectuur is appels met peren vergelijken.

In dit geval krijgt de macbook pro een cpu upgrade van precies dezelfde generatie, architectuur en soort, maar dan 200MHz hoger. De hertzen hebben nu wel betekenis.
Ik heb de specs van de CPU's een naast elkaar gelegd, en ik zie inderdaad maar een paar verschillen: de cache (maar dat kan een slordigheid zijn) is een ander type, de package is iets dikker, de nieuwe ondersteund geen anti theft, maar de nieuwe ondersteund wel tsx-ni. (Transactional execution).

En de 0.2GHz speed bump natuurlijk.
Wat een onzin... De niewswaarde zit hem duidelijk in het feit dat er standaard 16GB in zit inplaats van 8GB, zeker omdat daar geen prijsverhoging aan vast zit (iets wat vrij bijzonder is omdat je bij Apple al snel 100 euro per opschaling bij moest betalen bij geheugen in het verleden). Daarnaast, tot op heden ben ik nog maar weinig laptops tegen gekomen die standaard met 16GB geheugen uitgerust worden.
Als je in de Pricewatch kijkt dan zie je dat er al vele merken 16GB leveren in laptops. En nee daar hoef je niet een kleine 2000 euro voor neer te tellen. Zie PW: http://tweakers.net/categ...aCSQKonNBmpUMzYwtTJRqa2sB
Maar dat zijn meestal niet de basismodellen van die laptops die je dan te zien krijgt. Er is ook niet veel nieuws aan 16 GB in een laptop. De nieuwigheid zit juist in het feit dat je het standaard "krijgt".
Hier is dat wel het geval, voor zoverre je bij een MacBook Pro ergens van een "basis"model kan spreken, natuurlijk. In mijn ogen geeft het gewoon aan dat het goedkoopste model steeds dichter tegen de duurdere varianten begint aan te komen: je krijgt een grotere SSD, je krijgt 200 MHz op CPU erbij en een losse GPU.

Om maar een voorbeeld te geven: in je lijst staan de Toshiba Satellite L70-B-18L (goedkoopste) en Dell Precision M3800-1892 voor 16 GB RAM (een kleine 2000 euro, trouwens). Maar die hebben elk kleine broertjes uit dezelfde reeks waar dat niet het geval is: de Toshiba Satellite L70-A-144 en de Dell Precision M3800-1427 die elk maar 8 GB hebben.
Er is maar 1 andere met 16gb geheugen in het 15" segment die minder kost, en die heeft beduidend langzamere specs. Tuurlijk kun je 'normale' laptops goedkoper upgraden, maar jouw verwijzing is echt een non argument.

http://tweakers.net/categ...dts3y3oTkEV0IZ_ygkvjGv9Ag
Als je jouw criterium mbt schermdiagonaal 0,2" oprekt, zijn er opeens 34 alternatieven. En wanneer je dan kijkt naar hoge resolutie schermen, dan blijven er nog 8 alternatieven over.
En met een ½TB SSD, blijven alleen 2 Delletjes over. Die ongeveer precies evenveel kosten.

Oftewel; door deze 'gratis' geheugen-upgrade, gaat de MBPro opeens op prijs concurreren met zijn directe competitie.
Je verliest even uit het oog dat voor pc gebruikers Apple niet in concurrentie categorie valt en voor MBP-users zijn pc laptops weer geen concurrentie.

Volgens mij zijn het doorgaans de pc gebruikers die graag hardware vergelijkingen trekken maar uiteindelijk doet Apple de dingen op z'n eigen manier en dat is voor de gebruikers van die Apples prima.
Concurreren doe je op functie. Functie van MBP is vaak grafisch werk/zwaardere applicaties. Dan is er er ineens veel concurrentie. Concurrentie verdwijnt alleen als je je productcategorie heel klein gaat maken (mensen die een alu laptop uit cupertino willen) maar meestal is dat niet het enige argument.
Functie van MBP is vaak grafisch werk/zwaardere applicaties. Dan is er er ineens veel concurrentie.
Nee hoor. het voordeel van een MBP is ondersteuning en stabiliteit. Monsterlijke accuduur en een briljant beeldscherm.
Ja want een MacBook is geen PC :S Ik hoor/lees die opmerking wel vaker.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Personal_computer
je weet wat we bedoelen: PC = Windows. Mac = Macintosh.
[Volgens mij zijn het doorgaans de pc gebruikers die graag hardware vergelijkingen trekken maar uiteindelijk doet Apple de dingen op z'n eigen manier en dat is voor de gebruikers van die Apples prima.
Klopt, maar als tweaker vind ik het toch wel leuk om de vergelijking te maken. Volgende laptop wordt sws een macbook ivm OSX, maar vind het toch luk om te kijken wat een gelijkwaardig alternatief precies kost en wat ie qua specs heeft.
Niet echt, een aantal daarvan hebben fors snellere GPU's tot hun beschikking die tot 2x meer power onder de motorkap hebben.
En welk van die laptops hebben een resolutie van 2880 x 1800, en een accuduur van 6-7 uur en volledig aluminium en.. en.. en..
http://tweakers.net/categ...waMxXajTQZUrW_y2q6WIgpfQB

De Dell Precision bijvoorbeeld :)
Sowieso hebben die laptops ook weer dingen die een Macbook niet heeft. Het schijnt dat er verschillende consumenten zijn met verschillende eisen ;)
Sowieso hebben die laptops ook weer dingen die een Macbook niet heeft. Het schijnt dat er verschillende consumenten zijn met verschillende eisen ;)
Ja, voorgeinstalleerde rommelware: Mcafee trial, Office starter en die belachelijke "plastic" dell applicaties.
Kan hij wel -1 krijgen, maar heeft wel een punt. Apple komt zonder bloatware. Face it.
Mijn Vaio Pro 13 had de optie om dit niet mee geïnstalleerd te krijgen :)

Anders is een clean install met je meegeleverde serial een kwartiertje werk... Waarvan 10 minuten wachten.
Ik weet niet wat jou Sony ervaring is maar meestal zit er geen OEM dvd'tje bij, biedt de recovery partitie die optie zonder meuk niet en kan je retail/msdn niet installeren met die Sony OEM key. Prachtig concept! 8)7

[Reactie gewijzigd door anessie op 28 juli 2014 18:01]

Iedere halve zool kan (legaal) Windows bij Microsoft weghalen en serials overschrijven. Met Windows 8.1 staan ze zelfs in je BIOS en hoeft dat niet.

Drivers gaan voor 90% automatisch en die laatste twee moet je dan even googlen.. Maar ook dat is toch echt een eitje voor Tweakers, oftewel de doelgroep van >¤1000 laptops.
Ik heb het hier over legaal, niet over winloader/autokms.

Legaal werkt niet op een doorsnee Sony laptop want die zegt dat je Windows bij Sony zelf moet halen, eveneens kan je bepaalde Sony drivers niet eens installeren op een niet Sony Win installatie en werkt een standaard driver outofthebox niet eens omdat Sony hardware eigen ID's geeft.

Natuurlijk kan je erom met wat klooien, het gaat er net om dat al dat geklooi niet nodig zou moeten zijn om gewoon een clean install te doen. En dan is er nog die zooi dat je met een win8 key niet zomaar de win8.1 iso kan installeren.
Ik ook, en alles waar jij nu over begint heb ik geen last mee gehad met mijn Vaio Pro 13.
Drivers gaan voor 90% automatisch en die laatste twee moet je dan even googlen.
Foutje, volgende moest reply zijn op
Iedere halve zool kan (legaal) Windows bij Microsoft weghalen en serials overschrijven. Met Windows 8.1 staan ze zelfs in je BIOS en hoeft dat niet.
Ding je nu naar "Digital River" ?
Maar ook dat is toch echt een eitje voor Tweakers, oftewel de doelgroep van >¤1000 laptops.
Dus enkel PC experts schaffen laptops van > 1000 euro aan. Wat een larrie is dat nu !

[Reactie gewijzigd door goarilla op 28 juli 2014 21:04]

Nee.

En huismoeder en huisvader gaan echt geen laptop van 1000 (of 2000, we hebben het over 15" MBP Retina) euro kopen. Tenzij de verkoper van de mediamarkt in een goede bui is, misschien...
Het overgrote deel (>80%) van laptopverkopen valt tussen de 400 en 700 euro.

Bovendien hoef je geen expert te zijn om drivers te installeren. Je spiegelt nu haast voor alsof Apple gebruikers ongelofelijk lui en dom zijn.

[Reactie gewijzigd door Richh op 28 juli 2014 20:50]

En huismoeder en huisvader gaan echt geen laptop van 1000 (of 2000, we hebben het over 15" MBP Retina) euro kopen. Tenzij de verkoper van de mediamarkt in een goede bui is, misschien...
Het overgrote deel (>80%) van laptopverkopen valt tussen de 400 en 700 euro.
Genoeg mensen die wel iets zijn met dure laptops voor hun werk:
onderzoek, grafisch design, industriele CAD/CAM, CNC, ....
Bovendien hoef je geen expert te zijn om drivers te installeren. Je spiegelt nu haast voor alsof Apple gebruikers ongelofelijk lui en dom zijn.
Ik had het over een herinstallatie of ontrommeling van een PC-laptop.

[Reactie gewijzigd door goarilla op 28 juli 2014 21:09]

Ik ken meerdere mensen die een Retina macbook hebben (Niet grafisch o.i.d.) of welke macbook dan ook van ¤1000+ Deze mensen moet ik regelmatig helpen met dingen omdat ze totale leken zijn op computer gebied. De reden dat zij een macbook hebben is: Accuduur, betrouwbaarheid, alles aansluiten zonder gezeur en 'Het werkt gewoon'.

Deze mensen kunnen inderdaad geen drivers installeren, laat staan een draadloze printer.
Dat is exclusief 4 uur software update en 3 keer opnieuw opstarten zeker?
Ah, een XP-gebruiker.
Nee, bij Windows 7 gaat het stukken beter.... NOT. Wel eens een Linux of OS X update gedaan?
Ja, maar neemt niet weg dat die pc's vaak met allerlei bloatware geleverd worden.
Ik weet niet hoe dit tegenwoordig bij Dell zit, maar bij mijn Lenovo zat alvast niks van rommel.
Medion en HP (maar dat is wal al lang geleden) en Toshiba netbookje (daar viel het wel mee) kwamen allemaal met bloatware.
Volledig off-topic, maar het meest belangrijke wat ik mis is het os: ik word vrolijk van Mac OSx, en minder vrolijk van Windows 8.

De dag dat een Dell Precision aangeboden wordt met Mac OSx, is de dag dat ik af stap van Apple hardware. Lees wel: als alles goed werkt. Dus geen hackintosh-gekloot...
Dat vind ik anders wel een valide aankoopargument :)
Alsjeblieft.
Hou nou eens op die onzin te spuien.
Dat doe je nu al in ieder Apple topic van het afgelopen jaar volgens mij.

Ook op een MBP draait Linux (en Windows mocht je dat willen) en die 1-knop muizen zijn al 10 jaar geleden afgeschaft.
Of je kan het trackpad (eigenlijk stiekem een 1-klik muis) accepteren als de beste innovatie die Apple ooit heeft gemaakt, naast het creëren van design, stevige laptops, ultieme integratie van hard- en software, vrijwel virusvrij ecosysteem, beste beeldschermen die je kan krijgen, beste accuduur voor een laptop die 4 jaar na aankoop nog steeds ruim 90% van zijn duur meegaat, integratie van technologieën van over de hele wereld in een vloeiend geheel, geen maandelijkse veiligheidsbatches/updates om problemen op te lossen, geen virusscanners nodig die het hele systeem behoorlijk vertragen, geen computer die warmloopt owv processen die in de achtergrond blijven werken, ...
Waar Aionicus overdrijft over de problemen van Apple (een aantal dingen zijn in meer of mindere mate ook wel waar) overdrijf jij aanzienlijk over de voordelen.

De trackpads zijn inderdaad erg goed, maar hiermee zijn ze inmiddels echt niet meer de enige. (ze liepen inderdaad een tijd voor)

De beeldschermen zijn goed, maar niet de beste. Sowieso zijn vrijwel al hun schermen door LG of Samsung gemaakt.

Beste accuduur hebben ze wellicht momenteel, maar dit is geen algemeen gegeven. Wellicht accuduur per capaciteit, maar andere fabrikanten hebben mogelijkheden om de capaciteit uit te breiden waarmee vergelijkbare accuduren bereikt worden. Het is wel een sterk punt, maar compleet boven de concurrentie staan ze niet. Ook is het niet waar dat elke mac accu het zo goed blijft doen evenals dat het tegenovergestelde ook niet waar is voor andere fabrikanten.

Apple is niet zonder beveiligingsfouten en met 10-14 jaar is de support voor Windows veel langer (4 jaar voor Apple, plus een aantal jaar de volgende versie, samen ongeveer 7 jaar). Na 7 jaar moet je een onveilige Apple computer accepteren, of alsnog linux of Windows installeren. Een virusscanner op mac is ook echt niet zo overbodig als je denkt. (denk bv aan de paar duizend gehackte mac webcams laatst).

Dont get me wrong, Apple heeft ook echt sterke punten, maar je overdrijft.

Nog 1 uiterst zwak punt: reapairability, hiermee liggen ze echt achter. (ja het heeft ook wat te maken met het maken van de apparaten, maar dit is niet altijd genoeg reden)

ontopic: ik hoop dat hiermee het beleid van Apple op het gebied van upgrades verandert. Apple staat al lang bekend om de te dure upgrades, maar een 16gb instapmodel voorkomt voor de meesten de noodzaak voor een upgrade.
De trackpads zijn inderdaad erg goed, maar hiermee zijn ze inmiddels echt niet meer de enige. (ze liepen inderdaad een tijd voor)
Nog steeds, er is geen enkel trackpad wat zo goed aanvoelt als een trackpad van een MacBook Pro. Dat dat deels software is mag wel duidelijk zijn want in Windows werkt het Apple trackpad ook niet fijn.
Waar Aionicus overdrijft over de problemen van Apple (een aantal dingen zijn in meer of mindere mate ook wel waar) overdrijf jij aanzienlijk over de voordelen.

De trackpads zijn inderdaad erg goed, maar hiermee zijn ze inmiddels echt niet meer de enige. (ze liepen inderdaad een tijd voor)
Zoals hieronder ook beschreven zijn de Apple trackpads nog veruit de beste.
De beeldschermen zijn goed, maar niet de beste. Sowieso zijn vrijwel al hun schermen door LG of Samsung gemaakt.
Dat klopt. De LG's hebben ook last gehad van ghosting, inbranden en andere rare kuren.
Beste accuduur hebben ze wellicht momenteel, maar dit is geen algemeen gegeven. Wellicht accuduur per capaciteit, maar andere fabrikanten hebben mogelijkheden om de capaciteit uit te breiden waarmee vergelijkbare accuduren bereikt worden. Het is wel een sterk punt, maar compleet boven de concurrentie staan ze niet. Ook is het niet waar dat elke mac accu het zo goed blijft doen evenals dat het tegenovergestelde ook niet waar is voor andere fabrikanten.
Het gaat niet om accuduur per capaciteit, het gaat om wat de ingebouwde accu kan leveren. Accupacks zijn leuk en aardig, maar kosten een hoop en zitten niet ingebouwd in het ontwerp. We gaan uit van de standaard config en dan steken ze er ver boven uit.
Apple is niet zonder beveiligingsfouten en met 10-14 jaar is de support voor Windows veel langer (4 jaar voor Apple, plus een aantal jaar de volgende versie, samen ongeveer 7 jaar). Na 7 jaar moet je een onveilige Apple computer accepteren, of alsnog linux of Windows installeren. Een virusscanner op mac is ook echt niet zo overbodig als je denkt. (denk bv aan de paar duizend gehackte mac webcams laatst).
sorry, maar hier ik me dan weer niets van herinneren. Het enige beveiligingsprobleem wat me wel bijstaat is de flashback malware edn later de trojan. Deze twee lekken zijn echter in enkele dagen tijd gefixt.

qua support is het wel degelijk beter, omdat je zowel hard- als software bij Apple afneemt. puur alleen dat is al een enorm voordeel. verder zijn updates stabiel af te nemen en zijn ze snel beschikbaar (zit maar een paar maanden tussen.
Dont get me wrong, Apple heeft ook echt sterke punten, maar je overdrijft.

Nog 1 uiterst zwak punt: reapairability, hiermee liggen ze echt achter. (ja het heeft ook wat te maken met het maken van de apparaten, maar dit is niet altijd genoeg reden)
Euh hoezo? Ik heb hier mijn werk van gemaakt en Apple producten zijn toch echt veel eenvoudiger en goedkoper te repareren dan bijvoorbeeld Samsung of HP apparaten.
ontopic: ik hoop dat hiermee het beleid van Apple op het gebied van upgrades verandert. Apple staat al lang bekend om de te dure upgrades, maar een 16gb instapmodel voorkomt voor de meesten de noodzaak voor een upgrade.
van 8GB naar 16GB kost je los in de winkel normaal ook ¤120 dus ik zie niet in hoe ¤100 dan duur is?

nee je kan inderdaad die 8GB niet meer verkopen, maar daarvoor in de plaats krijg je wel een strak afgewerkt systeem. De meeste ultrabooks in dit segment werken ook met onboard RAM. Volledig of semi.
[quote]
Zoals hieronder ook beschreven zijn de Apple trackpads nog veruit de beste.
[\quote]

Ik stelde dat ze niet de enige zijn met goede trackpads, dat is niet hetzelfde. Of ze wel of niet de beste zijn weet ik niet, maar ze zijn niet de enige met goede trackpads.

[quote]
Het gaat niet om accuduur per capaciteit, het gaat om wat de ingebouwde accu kan leveren. Accupacks zijn leuk en aardig, maar kosten een hoop en zitten niet ingebouwd in het ontwerp. We gaan uit van de standaard config en dan steken ze er ver boven uit.
[\quote]

Ik heb het niet over losse accupacks, maar bv de 9 cell batterij zoals je deze in vele Lenovo thinkpads kan krijgen. Ik ben het met je eens, deze batterij is niet zo netjes verwerkt in het design als bij Apple, maar het is wel een batterij die in de laptop zit. De mogelijkheid om de batterij makkelijk te verwisselen zie ik trouwens wel als een voordeel. Bv als je in het vliegtuig zit (waar in dit geval dan geen stroom is) en je bent bezig met berekeningen, dan is een extra batterij met hot-swap wel een groot voordeel.

[quote]
sorry, maar hier ik me dan weer niets van herinneren. Het enige beveiligingsprobleem wat me wel bijstaat is de flashback malware edn later de trojan. Deze twee lekken zijn echter in enkele dagen tijd gefixt.

qua support is het wel degelijk beter, omdat je zowel hard- als software bij Apple afneemt. puur alleen dat is al een enorm voordeel. verder zijn updates stabiel af te nemen en zijn ze snel beschikbaar (zit maar een paar maanden tussen.
[\quote]

Ik heb de specifieke link niet waaruit je kan opmaken dat de webcams die toen gehackt waren van OS X waren, maar hier iig het achterliggende probleem ervoor:
http://arstechnica.com/se...-webcams-can-be-bypassed/

Dit is wel een leuk artikeltje:
http://editorial.nl.softo...ls-rond-virussen-voor-mac

OS X is zeker beter tegen virussen dan Windows, maar onschendbaar is het ook echt niet.

Bij Windows weet je als je het koopt al hoe lang de support gaat lopen, bij Apple wordt dit je niet verteld, gelukkig kan je meestal tot 4 jaar na release nog wel op updates rekenen. 10-14 jaar support vs ~7 jaar support is wel een groot voordeel vind ik. Zeker nu computers echt een stuk langer mee kunnen dan voorheen. Mijn laptop uit 2008 draait nog als een zonnetje. Die begint wel tegen de grens aan te lopen waar het bij Apple voorbij zou zijn met de updates. Het stoppen van deze updates heeft ook niet alleen gevolgen voor de veiligheid, maar nog wel meer gevolgen voor het werken van programma's. Mijn vriendin had nog OS X 10.6.8 vorig jaar, er waren verschillende plugins ed die niet fatsoenlijk meer werkten.

[quote]
Euh hoezo? Ik heb hier mijn werk van gemaakt en Apple producten zijn toch echt veel eenvoudiger en goedkoper te repareren dan bijvoorbeeld Samsung of HP apparaten.
[\quote]

Hiermee doel ik wel op enigszins vergelijkbaar geprijsde producten. Volgens mij zijn alle office laptops beter te repareren. Je moet ook niet vergeten dat Apple hier steeds verder in doordraaft, in de macbooks van een paar jaar terug was het nog een stuk beter.

De meest recente 15 inch macbook retina kreeg 1 uit 10 voor repairability van iFixit (bron: https://www.ifixit.com/Te...+Late+2013+Teardown/18696 )

In elk geval kan je stellen dat de repairability buitengewoon slecht is tov mijn Thinkpad. Ook plaatst Lenovo repair guides voor al zijn laptops op zijn eigen site. En ben je niet meteen je garantie kwijt als je iets wilt vervangen. Ik weet dat dit ook slechter wordt bij dunne laptops (ook bij Thinkpads), maar bv de hardeschijf blijft altijd nog makkelijk te vervangen en ook het vervangen van het LCD display is goed te doen vs je moet de "lid" en alles daarin tegelijk vervangen als er ook maar iets stuk is in je beeldscherm (iFixit).

Maar wat betreft goedkope apparaten laat de concurrentie idd ook veel te wensen over, afbrekende onderdelen ed. Ook slechte ervaringen mee. In alle office laptops tot nu toe lijkt het wel veel beter te zijn.

Dit geldt natuurlijk ook voor bv een iPhone, die is wel degelijk lastiger te fixen dan een Samsung Galaxy oid.

[quote]
van 8GB naar 16GB kost je los in de winkel normaal ook ¤120 dus ik zie niet in hoe ¤100 dan duur is?

nee je kan inderdaad die 8GB niet meer verkopen, maar daarvoor in de plaats krijg je wel een strak afgewerkt systeem. De meeste ultrabooks in dit segment werken ook met onboard RAM. Volledig of semi.
[\quote]

100 euro zou ik ook niet heel onredelijk vinden. Echter, Apple vraagt 200 euro voor de upgrade van 8 naar 16 GB (net gecheckt bij het instapmodel van de 13 inch retina). Dit kost bv bij Lenovo 59,68 euro en ja het is beiden DDR3L 1600 MHZ (net gecheckt bij T540p). Helaas gaat Lenovo hiermee ook de slechte kant op, het wordt hard duurder, maar het gaat nu ook niet alleen om wat anderen doen, maar wel om dat het ook anders kan. Dit begint voor steeds meer modellen te gelden, gelukkig bestaan er nog machines als de T540p waarbij je niets met dit soort onzin te maken hebt.

Al met al zijn er toch wel een aantal puntjes aan te merken vind ik. Uiteraard zijn er ook nadelen aan de kant waar ik naar kijk. Mijn laptop is veel dikker, mijn trackpad is veel te klein, Windows is virusgevoeliger (ik draai ook Linux erbij) mijn Accu steekt uit en hij is niet fashion worthy. Daartegenover staat dat ik alles easy kan vervangen, ik een beter toetsenbord heb (behalve als je van geen travel houdt) en een trackpoint (dat werkt serieus fijn als je eraan gewend bent).

Uiteindelijk zijn dit soort voor en nadelen voor de consument om af te wegen. Doen alsof ze niet bestaan daarentegen vind ik niet terecht. Dat een Apple laptop voor mensen echt een goede koop kan zijn geloof ik absoluut, maar dit betekent dat voor die mensen de voordelen tegen de nadelen opwegen en niet dat deze nadelen niet bestaan.

Mijn motivatie voor deze laptop: Ik wil graag een laptop waarbij ik zelf de processor kan upgraden en het LCD scherm vervangen. Daarom heb ik ook een een "echte" Thinkpad. (dus geen Thinkpad ultrabook ding). Dit blijft natuurlijk een eigen afweging. Ik vind het leuk als ik dit soort dingen zelf kan doen, voor de normale consument scheelt het geld als er eens wel iets kapot is. Hierdoor kan een Apple wel nog een stuk duurder uitvallen dan hij nu doet. Echter, zoals je al aangeeft, zijn er zeker meer laptops waarvoor dit geldt.
Graag neem ik hier even de gelegenheid om op een paar van jouw punten te reageren.
Dit geldt natuurlijk ook voor bv een iPhone, die is wel degelijk lastiger te fixen dan een Samsung Galaxy oid.
Deze quote vind ik leuk. Ik maak iedere dag meerdere telefoons en je kan zeggen wat je wil, maar het repareren van een iPhone 5(s) is daadwerkelijk een stuk makkelijker als een Samsung Galaxy S5. Dit laatste toestel is zelfs erg gevaarlijk, omdat het LCD scherm in duizend stukjes uiteenspat en de kans erg groot is dat je de twee onderste knoppen beschadigt omdat die tegen het glaswerk aangeplakt zitten. Overigens zijn de onderdelen voor een iPhone ook minimaal de helft goedkoper te krijgen.
De meest recente 15 inch macbook retina kreeg 1 uit 10 voor repairability van iFixit (bron: https://www.ifixit.com/Te...+Late+2013+Teardown/18696 )
Klopt, maar iFixit vermeld er echter niet bij dat het vervangen van het LCD scherm ook helemaal niet wenselijk is als dit nodig mocht zijn. Dit levert namelijk alleen maar complicaties op (Stof onder de glasplaat, Glaswerk wat er zo uit valt vetvlekken en vingerafdrukken op het LCD). Ik doe het wel bij de oudere MacBooks, maar bij de nieuwere is het net zo duur om een volledig scherm te regelen, maar het is wel dertig keer makkelijker.
Ik heb het niet over losse accupacks, maar bv de 9 cell batterij zoals je deze in vele Lenovo thinkpads kan krijgen. Ik ben het met je eens, deze batterij is niet zo netjes verwerkt in het design als bij Apple, maar het is wel een batterij die in de laptop zit. De mogelijkheid om de batterij makkelijk te verwisselen zie ik trouwens wel als een voordeel. Bv als je in het vliegtuig zit (waar in dit geval dan geen stroom is) en je bent bezig met berekeningen, dan is een extra batterij met hot-swap wel een groot voordeel.
Ja en die bedoel ik dus ook. Alles wat niet standaard is (ook BTO laten plaatsen dus). Uiteraard is de 9-cell een tik groter. Je hebt 50% extra capaciteit als voorheen dus daar kan ik goed inkomen. Apple is nog steeds heer en meester als het gaat om apparaten met een ongelooflijke batterijduur. Lees de reviewsites maar eens door. Bijna altijd staat er een Macbook bovenaan in de lijst. Overigens is Apple ook de enige die daadwerkelijk een accurate accuduur opgeeft. Sommige bedrijven zitten er 2 uur naast en gaan uit van een "best-case-scenario" terwijl Apple juist real-life resultaten gebruikt.
lol onzin ?
Ja.
jullie kunnen het gewoon niet hebben dat het 20 jaar duurde eer men een 2e muisknop aanbracht omdat het toch wel handig was ;)
25 jaar om precies te zijn. Echter waren ze wel de eerste die het naar de consument konden brengen met een productieprijs van slechts 6,25% van het licentiemodel.

[q]Daarbij was wat ik typte daarboven over een alternatief gewoon 100% waar. als je iets meer kon dan je apple icoontjes aanklikken en misschien is google leerde gebruiken dan was het zo te vinden hoor.
Niet waar. High0end laptops hebben namelijk dualchannel geheugen sloten en dus vrijwel altijd een 2X 4 setup. Alleen de goedkope laptops van ¤300-400 hebben single channel.
Natuurlijk kan je linux op een MBP draaien maar dan alsnog werkt het lang niet zo lekker als op een "normale" laptop. Krijg je van die premium troep he ;)
Zelfs windows loopt significant stabieler op een mac dan op een "normale" laptop. Hoe durf je trouwens te beweren dat een laptop die voor unix systemen is gebouwd minder fijn werkt met unix dan een laptop die vaak gewoon een berkje bij elkaar geveegde hardware is.
En ga lekker is ontkennen dat je niet absurde prijzen moet dokken voor bepaalde dingen omdat apple zo nodig hun eige connectors wilt gebruiken. Collega op werk heeft voor alles wel een eigen kabeltje, terwijl wij allemaal nergens last hebben waar dan ook met onze linux laptops.
USB3.0, SD kaartslot, 3,5mm Audiojack, Ethernet poort en mini displayport is nou niet bepaald: "voor alles wel een eigen kabeltje". Tsja naar VGA misschien, maar voor high-res displays (zoals het thunderbolt scherm van Apple of een willekeurige Dell heb je niks aan VGA/DVI of HDMI.
@TonnyTonny , onzin is het niet jongen , en natuurlijk laat ik mij negatief uit over apple want er is weinig om echt "positief" over te zijn , Het enige wat steve jobs goed kon was technologien van andere bedrijven samenvoegen tot 1 nieuw geheel , hij is jobless aka dood dus sindsdien is apple beetje ingestort als het gaat om "innovatie" (aka creatief gestolen ^^) . ga je hier tegen in ga dan maar is op youtube zoeken naar did apple really invent anything. Nuff said!

@mrpan : jij bent dus een typical fanboy =] , moet je zelf weten maar niets is onzin , je kan het gewoon niet hebben omdat ik je "apple-religie" de grond in trap. Het blijven overrated , overpriced producten.
Ben je ook 1 van die gekkies die voor de deur gaat liggen als er weer een nieuwe versie uitkomt ? ik verwacht het wel :)

Het "1 muis" principe is natuurlijk "semi" achterhaald , desondanks is het een leuk puntje leedvermaak.

als laatste : je kan idem windows of linux op een macbookpro draaien , maar als je dat doet dan doe je dat meer omdat je een "degelijk" besturingssysteem nodig hebt , had je beter in de 1e plaats een fatsoenlijke laptop kunnen kopen (een normale!).

dus kom maar op met de minnetjes. De meeste tweakers weten gelukkig wel beter en zullen ook niet vallen voor de marketingpraatjes die ze bij apple tot in de puntjes weten om simpele zielen over te halen om in hun "premium products" te investeren.
Sorry maar hier kan ik niet eens meer om lachen. Dit is gewoon om te janken zo dom. Noem mij 1 alternatief wat zich 1-op-1 kan matchen met de huidige MBP retina voor dezelfde prijs.
De Dell xps15 en de nieuwe nx500 van Asus. Overtreft de rmb zelfs ruim. 3x3 AC Wi-Fi, 2 pcie ssd slots, 4k display met veeeeel hoger colorgamut, en de GPU die 2x zo snel
De XPS 15 retailed normaal voor dezelfde prijs als de MBP retina. Deze is echter alleen leverbaar met een i5je of een i7-4712HQ. Terwijl de Macbook standaard met een i7-4750HQ komt en deze te upgraden is naar een 4850HQ of 4960HQ. CPU wise is dit dus in het voordeel van de Macbook. Hoewel de 4712HQ vergelijkbaar is met de 4750HQ qua CPU performance zit er een groot verschil tussen de 20 EU tellende HD4600 en de HD5200 bovendien is de ondersteunde intsructieset een stuk groter.

De XPS15 heeft trouwens geen PCIe SSDs, maar gewoon een 32GB Msata ssdtje en een 1TB 5400 RPM schijf. icm Intel raid start is dat wel beter dan een HDD, maar komt bij lange na niet in de buurt van een PCIe SSD.

De Graka is bij de instap serie van de macbook dus een stukje krachtiger (iris pro vs haswell), maar dell maakt het goed met de gt 750M die ook in de duurdere rMBP ligt.

Verder is het in beide gevallen een Intel 802.11AC bordje wat voor het internet zorgt en is de PPI exact hetzelfde. Het gewicht is op een paar gram na hetzelfde en de afmetingen van de rMBP zijn iets kleiner. Dat ivm met de andere scherm verhouding denk ik. het enige grote minpunt is de accu. 4,5 uur is veel, maar komt nog niet in de buurt van de Macbook pro die het in de browse tests ruim 10 uur volhoud en bij normale werkzaamheden ook wel een uur of 8-9 uithoud. puntje wat erg belangrijk is bij zulke laptops.

De zenbook waar je het over hebt is nog niet eens uitgebracht en dus ga ik daar ook niet serieus op in (De rMBP is bij release van de nx500 al weer een jaar oud en heeft bovenstaande upgrade dan in zijn voordeel). Het enige wat wel positief opvalt is de 850GTX die er in zou komen. Verder is deze wel een tik zwaarder dan de Macbook.

Allebei zijn ze in mijn opzicht dus nog steeds geen concurrentie voor de Macbook Pro. De Dell faalt keihard bij opslag en de Zenbook is nog niet verkrijgbaar.
De Dell xps 15 met 512gb ssd gaat evenlang mee als de retina op batterij, deze heeft een veel grotere battery Dan het instapmodel. 600 Euro goedkoper,

De nx500 komt binnenkort uit en Apple zal geen nieuw model nog introduceren in 2014. De retina hjeeft slechts 2x2 ac WiFi ipv 3x3 in de Asus. De Asus heeft wel pcie ssd en zelfs 2 slots. En de gpu.. lol de retina komt niet in de buurt
De Dell xps 15 met 512gb ssd gaat evenlang mee als de retina op batterij, deze heeft een veel grotere battery Dan het instapmodel. 600 Euro goedkoper,
Lees deze review maar eens door. dan zie je dat hij helemaal niet zo goed scoort als je nu zegt. http://www.laptopmag.com/...ops/dell-xps-15-2013.aspx

Battery life is twee uur minder (91 vs. 95 Whr oftewel ruim groter als de xps), boot tijden zijn hetzelfde (14 seconden), maar wel met twee keer zoveel opslag (wat wel degelijk een verschil oplevert)

Geekbench 3 score is in bootcamp (dus windows) ruim 2000 punten hoger dan de XPS.

De SSD is een heel stuk trager (231,3 Mbps tegenover 309 bij dezelfde test)

ik weet overigens niet waar je die ¤600 goedkoper vandaan haalt, maar dat is dus totaal niet waar. Beiden hebben een adviesprijs vanaf $1999 voor een model met een SSD. Voor een volledige 512GB SSD betaal je bij Dell echter $2508 (inclusief $50 korting!) terwijl je bij Apple dan voor $2499 gelijk een CPU upgrade krijgt naar 4850HQ.

Ik snap dus niet hoe je dit een serieuze concurrent voor de macbook kan noemen. Zoals ik al aangeef heeft de XPS bij enkele cruciale punten waarom je een macbook zou nemen echt enorme gaten liggen.

edit: Overigens is het gerucht zojuist bevestigd en zit er een ¤100 prijsverlaging bij. Dus nu kan ik de XPS helemaal niet meer serieus nemen.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 29 juli 2014 23:30]

Ik weet niet waar jij je prijzen vandaan haalt
voor 1999 euro heb je het topmodel bij Dell,
bij apple nog niet eens een dedicated GPU
Kijk eens naar notebookcheck voor echte reviewsites ipv laptopmag (lol)

Batterijduur is helemaal niet 2 uur minder. Maargoed dell XPS is interessant omdat hij veeeeele malen goedkoper is en quasi hetzelfde biedt.

De asus is nog interessanter want biedt zelfs nog meer als de retina
letterlijk vanaf de website van Dell net zoal ik de prijzen vanaf de website van Apple haal. Eerlijke vergelijking dus. waar je het over hebt geen idee, maar je hebt nog steeds niet aangegeven waar.in de pricewatch gaan ze niet lager dan ¤1511: http://tweakers.net/product/316590/dell-xps-15/

Het topmodel waar je het over hebt staat daar 2 plaatsen onder voor ¤2208.
Kijk op zijn minst eerst eens naar de producent website.. }:O
http://www.dell.com/be/p/...k=dellSearch&isredir=true

Base model 1499
512gb large battery model 1799

VS 2539 euro (de iris pro versie kan ik niet overwegen als alternatief)

dus 739 euro verschil :)
Ik zeg toch dat ik daar de prijzen vandaan heb? Alleen jammer dat de Nederlandse Dell afdeling morgen waarschijnlijk hele andere prijzen hanteert.

Overigens is het enige nadeel ten opzichte van de macbookr pro in bovenstaande vergelijking de GPU. Dus hoe kan je dat niet overwegen als alternatief? alle overige voordelen ten voordele van de Macbook pro zitten namelijk ook al in de instap versies. Dus 739 extra meenemen in je vergelijking puur om te winnen op prijs en GPU prestaties vind ik nog steeds geen concurrentie als je op alle overige punten tekort komt.
Als er iets goed te tweaken valt is het OSX wel.

En wat prijzen betreft; dat is erg afhankelijk van wat je er aan uit wil geven natuurlijk. Het enige wat overpriced is zijn de ios devices, niet de macs.

Je overige geblaat negeer ik maar.

[Reactie gewijzigd door MrPan op 28 juli 2014 21:18]

Wow jij bent echt de primus van de trollschool. Heb je je afstudeerspeech al klaarliggen.
@TonnyTonny , onzin is het niet jongen , en natuurlijk laat ik mij negatief uit over apple want er is weinig om echt "positief" over te zijn , Het enige wat steve jobs goed kon was technologien van andere bedrijven samenvoegen tot 1 nieuw geheel ,
En wat is een auto ? Een samenvoeging van chassis, motor, sofa, stuur en koffer. En een ware transportrevolutie destijds.
Hij is jobless aka dood dus sindsdien is apple beetje ingestort als het gaat om "innovatie" (aka creatief gestolen ^^) .
Dit is zo smakkeloos, jij verdient billenkoek.
ga je hier tegen in ga dan maar is op youtube zoeken naar did apple really invent anything. Nuff said!
Aah ja, laat je mening over aan de "rationele" youtube menigte. Zij beschikken immers over verheven wijsheid. Je weet wat een invloed (Apple) marketing kan hebben op mensen, maar het is OK voor youtube kliekjes ?
Natuurlijk kan je linux op een MBP draaien maar dan alsnog werkt het lang niet zo lekker als op een "normale" laptop. Krijg je van die premium troep he ;)
Iemand heeft precies moeilijkheden met het booten van ubuntu of mint op (U)EFI ?
en natuurlijk laat ik mij negatief uit over apple want er is weinig om echt "positief" over te zijn
Tja, dat is niet de beste basis voor een discussie he? Dan kan je anderen wel voor 'typical fanboy' uitmaken maar je gedraagt jezelf juist zo.
De meeste tweakers weten gelukkig wel beter
Leuke stelling, nu weet ik dat sinds de introductie van OSX ook onder tweakers de interesse enorm is toegenomen, en niet alleen de interesse maar ook het bezit en gebruik van Macs, maar dat zullen naar jouw maatstaven ongetwijfeld allemaal simpele zielen zijn.
Ja en hebben die een rappe SSD, standaard Bluetooth 4.0, Wifi AC, een Retina Scherm, en de kwaliteit van afwerking van een Apple laptop... Nee. Dus ga geen Appels met peren vergelijken!
Retina scherm is puur marketing. Het scherm in de Dell is qua specs beter zelfs.
Sorry hoor maar ik betaal zeker extra voor de klantenservice. Niemand verslaat Apple in aftersales.

Ook: http://www.zdnet.com/appl...faction-index-7000020777/
Ik heb vaak genoeg duur premium spul gekocht wat gewoon DOA was of gewoon kapot ging binnen een paar maanden.

Soms zelfs meerdere keren achter elkaar.

Apple test zijn onderdelen voordat ze hiermee systemen bouwen wat natuurlijk logisch is omdat de systemen vaak niet up te graden zijn.
Je bent niet verplicht om dat geheugen van Apple af te nemen. Ander geheugen van een ander merk werkt net zo goed.
Eigenlijk ben je wel verplciht om het bij Apple te kopen: net zoals in de meeste ultrabooks zit het geheugen op het moederbord gesoldeerd (idem zo met SSD trouwens). Met die Retina Macbooks heb je één mogelijkheid om te upgraden: bij de aankoop.
En ja, dat is een stap terug ten opzichte van ervoor, net zoals de batterij die vast zit tegenwoordig en het ontbreken van een DVD-drive. Maar dat is nu eenmaal de prijs die je moet betalen om een relatief kleine computer te hebben.
Het gaat hem om de RAM, maar in de titel staat er leuk "processorupdate" , makes sense.
lees dan eens verder. Staat toch echt duidelijk in wat deze "titel" allemaal inhoud.
" De cpu-upgrade betreft een verhoging van de kloksnelheid met 0,2GHz."

Poh wat een wereld van verschil, nee echt laten we de titel over de CPU's maken terwijl de eigenlijke echte upgrade de 8 naar 16GB RAM is.
Precies. En als de baseline omhoog gaat, is dat een indicatie dat het plafond ook omhoog kan gaan.

Dat is voor mij het belangrijkste nieuws: Ik denk dat dit een voorbode is van Retina MacBook Pro machines die 32 gigabyte RAM hebben.

En daar zitten een boel Mac gebruikers op te wachten.

(en ja: ik weet dat dat een andere groep is dan de modale Windows laptop gebruiker, hoewel ik steeds meer Windows gebruikers zie die zo'n lichte, SSD gebaseerde Retina MacBook erg waarderen, bijvoorbeeld vanwege de fikse accuduur. Die gooien er VMware Fusion of Parallels op met een Windows VM, of een dual boot Windows installatie).
Het is wel 200 Mhz sneller dat is maar liefst 28 Amiga's !!!
Nee, het komt hier te staan omdat het een verhoging is EN je niet extra hoeft te betalen. :P
Ik moet je volledig gelijk geven , dit zijn ook net als andere modellen gewoon laptops en zo lijkt het dat tweakers niet meer neutraal over komt op het vlak van merknamen en modellen.
tjah om eerlijk te zijn is het soms heel apart als je ziet dat elk apple geruchtje hier een apart nieuwsitem krijgt. Tevens zie je vaak bij releasedagen dan de hele lijst vol met apple staaan *dit is ook wel voor andere grote bedrijven* , miss zouden ze dat is aan moeten passen naar 1 topic met alle nieuwsinformatie erin ipv 10-15 topics.

nu hebben ze gelukkig al geleerd om gerucht : ervoor te zetten en dat helpt al een hoop. Desondanks vind ik dit hele nieuwsartikel nou niet echt een meerwaarde hebben. (en dat heeft niets met apple te maken, ondanks dat ik het een walgelijk bedrijf vind)

Je zag het ook al eerder weer vandaag met het htc gerucht , wat een nieuws zeg....... als het nou bevestigd was zou het miss een postje waar zijn maar deze geruchtenmodels afentoe doet me denken aan een online prive / telegraaf.

Vandaag hadden deze post en de volgende 2 in 1 bericht gezet kunnen worden :

nieuws: 'Apple koopt dienst voor gepersonaliseerde playlists voor podcasts'
nieuws: Apple neemt site met persoonlijke boekentips over
veel mensen zijn geïnteresseerd in alle "nieuws" rondom Apple. Veel geïnteresseerden betekent meer bezoekers en meer bezoekers betekent meer inkomsten.

Dus, wil je allemaal interessante nieuwsitems lezen die voor de niche met diepgaande kennis over processoren bedoeld zijn dan zul je moeten accepteren dat dit betaald wordt met de inkomsten uit deze nieuwsitems.

Overigens ben ik wel verheugd als er een upgrade komt zonder prijsverhoging, ben al een tijdje aan het overwegen mijn systeem te vernieuwen.
Apples zijn juist helemaal niet interessant, want je kan er weinig aan tweaken. Het heeft daarom niets te zoeken op tweakers.net.

Ik erger me dood aan die gesloten systemen door vuile trucjes als kasten dichtlijmen en ram vastsolderen. Uitermate slecht bedrijf.
Joh volgens mij is mijn MBP early 2011 zo open als ik t wil hebben. HDD vervangen door SSD en van 8 GB intern geheugen naar 16 gegaan.

Ja de recente MBP Retina zijn vrijwel niet re upgraden, dat ben ik met je eens. Maar of dat een ramp is, nu alle MBP 15 incher 16 GB intern geheugen hebben.
Mijn MBP early 2011 is ook voorzien van alle SSD, HDD en RAM upgrades. En natuurlijk komen voor de nieuwere Macs ook gewoon opties vanuit fabrikanten om deze te upgraden. Ze maken tenslotte meer winst door het los aan jou te verkopen dan in een bulk aan Apple.
Ik heb zelf een 15" Retina, vond het een dure upgrade van 8GB naar 16GB destijds (volgens mij ¤200), maar was het waard omdat ik het extra geheugen nodig had.

De SSD's kun je nog steeds zelf vervangen in de Retina modellen.

Nu er 16GB standaard in zit, is het ook geen probleem meer dat het niet te upgraden is.
Dus omdat jij er niet aan kunt tweaken is het een slecht bedrijf?

Tweakers is een tech nieuwssite "wij stellen technologie op de proef." ergo ook Apple producten.

Ik heb anders een pak minder problemen met mijn MacBook dan met Windows PC's en laptops (custom build en van diverse merken). Tuurlijk is het een duur product, maar ik ben zelf zeer tevreden over de hardware die ik er in heb zitten en de stabiliteit van het systeem.

Ik snap niet waarom er altijd zo'n heisa wordt gemaakt zodra er 'Apple' in een titel staat. Die reactiefeed van hier kun je zo onder ieder nieuw artikel over Apple plaatsen, want het is altijd hetzelfde geflame. |:(

En over het feit dat ze 'vuile trucjes' uithalen, dat zal ongetwijfeld bij andere bedrijven ook gebeuren. Ze willen zo veel mogelijk omzet genereren.
Apple hoef je niet te tweaken dat werkt al out of the box.
Ik kan ook concluderen dat PC's slecht zijn omdat je ze moet tweaken voordat je het fatsoenlijk draaiend hebt.

PC's tweaken is gewoon saaie onzin .... computers zijn bedoeld om er mee te werken niet om de hele dag aan te sleutelen.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 29 juli 2014 07:24]

PC's tweaken is gewoon saaie onzin .... computers zijn bedoeld om er mee te werken niet om de hele dag aan te sleutelen.
Dat zou je ook tegen auto hobbyisten kunnen zeggen: "Auto's tweaken is onzin, ze zijn bedoeld om mee te rijden, niet om de hele dag aan te sleutelen". Maar toch doen ze het. Weet je waarom? Omdat ze het leuk vinden om te doen, het is een passie, een hobby ;)
Nou wauw kaartjes in een pc-kastje plaatsen .... te simpel om er een hobby van te maken.

Anyway dan kunnen ze zich daar mee bezig houden ipv lopen te miepen op alles wat van Apple is :Y)
Toch grappig dat je acer en hp erbij haalt. Acer schijnt (volgens mensen om mij heen) over het algemeen slecht te zijn. En HP gaat uit eigen ervaring na de garantie periode iets kapot.
Acer is 'slecht' omdat ze traditioneel bijna al hun omzet halen uit het absolute budgetsegment. En ja, een laptop van 500 euro gaat in de regel niet zo lang mee als een laptop van het viervoudige - zeker als je zoals Acer vroeger liever bespaart op bouwkwaliteit dan op de snelheid van de hardware. Ik vraag me af of ze nog zo slecht uit de verf zouden komen als je ze enkel vergelijkt met merken in hetzelfde prijssegment.

De laatste jaren hebben ze met veel succes higher-end modellen uitgebracht en die zijn, volgens gebruikersreviews dan toch, zeker niet slechter dan die van hun concurrenten.
Nee, maar die kun je simpel zelf maken: Hackintosh.
Werkt Wifi nu al eens met die dingen? Hackintosh is leuk voor de spielerei. Voor het echte werk neem je een MacBook. Enige nadeel van mijn 5 jaar oude MacBook Pro uit 2009 is dat hij nog als een zonnetje draati. Ook met Yosemite, sneller nog dan met 10.9.
:) dat heb ik ook, ik wil best een nieuwe maar na een geheugen upgrade en SSD loopt hij nog steeds als een trein.
Simpel ? Je moet compatible hardware selecteren. Je verdiepen in unibeast, multibeast, de juiste kext files (drivers) en installatiemedia bemachtigen. Met osx86 distro's zoals Niresh en iAtkos kan het misschien wat makkelijker maar MAKKELIJK zou ik het toch allemaal niet noemen.
simpel?, ik heb het op een dell geprobeerd om "effe het os te testen" ben nu blij met me imac maar dat werkt al niet op laptops, en zelfs daar draait het onstabiel op.
nee, maar 80% van de consumenten hebben geen behoefte aan OSX of kennen het niet eens.
Als je iets niet kent hoe kan je dan weten of je er behoefte aan hebt of niet?
Er staat ook OF en niet EN.
Niet. Maar het feit dat je zo'n bekende concurrent niet kent, betekent dat je er nooit naar hebt gezocht. En dat wilt meestal zeggen dat je tevreden bent met wat je wel kent (lees: Windows), of toch minstens niet zo ontevreden dat je een alternatief wilt zoeken.
Je moet met een ander systeem werken om het te kennen.

Ik heb het niet over het kennen dat je de naam kent want dan kent iedereen alles wel.
Zouden ze al plannen hebben om naar ARM over te schakelen? Zo heb je de productie van chips in eigen handen, in plaats van afhankelijk te zijn van Intel. Je bent met ARM natuurlijk nog afhankelijk van Qualcom, maar niet in die mate als bij Intel het geval is.

Plus draaien dan zowel iOS en OS X op ARM en kan je dus veel makkelijker delen van beide os'en samentrekken.
Ik denk niet dat ze snel een volledige migratie naar ARM gaan maken voor hun computerhardware. Er is net een refresh gebeurd voor het Mac Pro-platform en dat is Intel, daaraan zitten ze dus nog zeker enkele jaren vast. Bovendien is een volledig migratie-traject echt niet efficiënt.
Eerst en vooral kan je dag zeggen tegen Bootcamp: de kans dat ze toestemming van Microsoft gaan krijgen om Windows RT (i.e. ARM) te draaien op hun hardware is klein, bovendien is dat OS nog niet groot genoeg om echt een meerwaarde te bieden en x86-Windows draaien op ARM zal niet gaan.
Daarnaast hebben ze nog de problemen op hun eigen OS: je krijgt weer een gat tussen ontwikkelaars en gebruikers. Op het nieuwe platform zijn er eerst maar weinig native apps, dus heb je een Rosetta-achtig framework nodig voor x86 naar ARM vertaling met de nodige problemen daarvan, dan moet je al je devs overkrijgen en dan pas kunnen alle gebruikers volgen. Je bent uiteindelijk weer 5 à 10 jaar verder om dat af te ronden.

Partiële migratie lijkt me enkele interessant op de Air-lijn, waardoor de grens tussen iOS en Macbook Air vervaagt en je bovendien een hardware-fragmentatie krijgt op je computersegmenten. Dat holt voor een groot deel het bestaansrecht van de Macbook Air uit (want dan kan je op termijn hetzelfde met een iPad die goedkoper is dan een ARM Macbook Air en je kan niet wat je met een Intel Macbook Pro kan, omdat de software nog niet helemaal op hetzelfde niveau staat)).

Wat ARM toe te voegen heeft op het huidige platform is bovendien maar de vraag. Met Intel gaat het momenteel goed genoeg, dat is niet zoals PPC dat toch veel vooruitgang maakte. Je kan trouwens integreren tussen OS X en iOS, dat hoeft daarom niet op hetzelfde hardwareplatform te gebeuren en hun code base zal toch al voor het grootste deel identiek zijn.
Ik zie dit idd nog wel gebeuren (en hoop het eigenlijk ook, arm is veel zuiniger/langere batterij enzo) maar ik denk dat Apple daar nog met een probleem zit.
De core van het OS (darwin) mag dan wel op x86 en arm draaien, de software niet. De UI en hun eigen software zouden de redelijk makkelijk kunnen porten denk ik, maar legacy progamma's en progamma's die naar mac geport zijn/die vis hun eigen compiler op mac draaien werken dan niet. Ik denk dat Apple niet een soort WindowsRT faal wil, hoewel RT wel een supervernieuwende stap is (alleen kraakt iedereen het af). Maar je moet natuurlijk niet ineens hebben dat op je ¤2000 kostende mac photoshop niet werkt ;)
Het feit dat software niet op ARM draait is geen probleem voor Apple. Dit probleem hebben ze al twee keer eerder meegemaakt (de overstap van 68k->PPC en PPC->x86)

Ze beginnen dan met hun toolchain aan te passen om zogeheten "fat binaries" uit te spuwen voor elke toepassing, een binary waarin uitvoerbare code zit voor beide architecturen. Na ongeveer een jaartje is voor elke software wel een dual-architecture variant beschikbaar. Dan introduceren ze een emulator (ofwel een klassieke emulator, zoals oorspronkelijk bij OS X zat voor Mac OS te emuleren, ofwel een binary translator, zoals qemu of Rosetta Stone, zoals ze bij de overgang naar x86 gebruikt hebben).

Het grotere probleem lijkt mij op dit moment dat er geen high-performance ARM chips zijn die de competitie aan kunnen gaan met zelfs mid-range Intel processoren.
Nou, vergis je niet, de A7 uit de iphone 5S en iPad Air en Mini 2 is een heel eind richting desktop-class performance, zeker als je 'desktop-class' rekent als "Ultra low voltage dual core i5" van de stijl macbook air. Een hypothetische A8X die een generatie nieuwer is en bovendien quadcore ipv dualcore zou een MBA prima kunnen voorzien van pit. Voordat je een quadcore mbpr 15" kan vervangen moet er nog wat meer ontwikkeld worden.
Ik heb geen ervaring met Apple's ARM chips, maar ik weet uit ervaring (en metingen) dat een typische Cortex-A15 of A7 clock-per-clock zelfs niet in de buurt komt van een Core 2 Duo uit 2007.

Het is natuurlijk onmogelijk om dergelijke systemen in isolatie te testen, aangezien een ARM systeem bijna altijd in een pakket met storage en geheugen zit. Het dichtste dat je daar bij zal raken, is een ontwikkelbord.

In die categorie, is zelfs de volgende generatie Nvidia K1 (die volgens mij in het top segment van ARM performance valt), aggressive geklokt met actieve koeling en aangesloten op de netstroom, komt met moeite in de buurt van een low-power, budget AMD model: http://www.phoronix.com/s...m=nvidia_tk1_amdam1&num=2. Laat staan dat ze een beetje degelijke Intel CPU zouden kunnen beconcureren. Zelfs de low-power i5 in een Air komt bijna dubbel zo ver in dezelfde tijd.

De toekomst kan uiteraard verandering brengen, maar Intel zal ook heus niet stilzitten.

[Reactie gewijzigd door sspiff op 28 juli 2014 16:42]

De Apple cores zitten in de verste verte niet in de buurt van A15 -- ze zijn niet voor niks de eerste 64 bits, eerste ARMv8 implementatie.

Denk meer aan de ARM Cortex A57 core.
Het zou er zelfs op kunnen wijzen dat Apple de strategie kan gaan volgen door OSX volledig te gaan integreren in iOS.

Dan zou het een soort iOSX kunnen worden, en is alleen de form factor nog iets waarin je kan kiezen...

Bovendien denk ik persoonlijk dat de telefoon hét krachtigste device wordt, waarbij de randapparatuur alleen maar ' domme' schermen worden met input/output apparatuur(muis/keyboard/printer etc)

Als ze alleen nu nog het batterijprobleem oplossen (brandstofcel?).....de hardware is er qua specs wel klaar voor. De belangrijkste innovatie moet gaan gebeuren op het gebied van de accu.
8 a 9 negen uur op 1 accu door kunnen werken vind ik toch wel redelijk goed te doen. Dit is een vrij realistische weergave voor een doorsnee consument die een MBA of rMBP koopt.
De overgang van RISC naar x86 zoveel jaar geleden heeft ze indertijd aardig wat problemen opgeleverd. Vooral omdat, bijvoorbeeld, Photoshop pas laat geport werd. Dat debacle zullen ze niet zomaar willen herhalen.

Bedenk je ook dat op OSX heel veel gebruik gemaakt wordt van virtualisatie van een Windows omgeving. Dat is niet eenvoudig te doen als je CPU niet op (consumenten) Windows ondersteund wordt.

Wellicht dat het een keer gaat gebeuren maar ik verwacht niet binnen de komende 3 jaar.
Ik denk wel dat het eerder gaat gebeuren dan 3 jaar. Op de wwdc heeft apple namelijk een nieuwe progammeertaal voor osx aangekondigd, welke ze waarschijnlijk ook al aan het porten zijn naar arm. Als ze nu developers een beetje gaan pushen dit te gaan gebruiken (bijv. Als je die taal gebruikt mag je m gratis in de mac app store zetten ipv licentie betalen) hebben ze al veel software.

Waar ik nog altijd op hoop is een iphone welke overschakelt op osx als je m aan een externe monitor/tv koppelt :P

[Reactie gewijzigd door brick5492 op 28 juli 2014 16:02]

"Aan het porten naar ARM"? In tegendeel -- Swift is day 1 geschikt voor het ontwikkelen van iOS applicaties -- en dus ARM. Het grote verschil tussen het schrijven voor ios en osx is niet de architectuur (want dat regelt de compiler) maar de APIs.
Swift werkt al op ARM, want het is bedoeld om zoals voor iOS (ARM) als OS X (Intel). Bovendien is het porten van een programmeertaal weinig relevant omdat ze gebruik maken van LLVM als compiler.
De front-end is specifiek aan de taal die je als ontwikkelaar ziet (dus C of Swift of Objective C, ...) en zet je code om naar een platform-onafhankelijke intermediare taal.
De back-end van LLVM (die de omzetting naar platform-specifieke instructies doet), moet per platform geschreven zijn, maar die is al lang beschikbaar voor tientallen platformen en daar moeten ze dus niets aan veranderen om het werkend te krijgen.
Het "enige" wat ze dus moesten doen om Swift werkend te krijgen, is de front-end te schrijven en die is onafhankelijk van het hardware-platform.
Punt is dat nog bijna geen populaire software op ARM draait. Dat zou nogal een probleem zijn.
Klopt, maar de populaire software vanuit het PowerPC-tijdperk was ook binnen een mum van tijd over naar de x86-architectuur (alleen Adobe en Microsoft deden er lang over om alles fatsoenlijk over te zetten). Door die transitie heb ik het volste vertrouwen erin dat Apple dit goed kan faciliteren. Het zou mij niets verbazen als de MacBook Air-lijn (of een vervanger daarvan) te zijner tijd over zou gaan naar ARM, om op die manier nog dunnere en stillere (i.e. zonder fans) laptops te kunnen bouwen.
ARM zit nog lang niet op het niveau van een Intel i7 (4 cores/ 8 threads). Dat zijn de processors die Apple in deze laptop gebruikt. Apple maakt zelf ARM processors dus ze zijn niet afhankelijk van Qualcomm.
Je kunt dit ook weer een twijfel trekken; het is namelijk mogelijk meerdere ARM's aan elkaar te hangen. Of het ook echt winst opleverd (zowel prestaties als kosten) is natuurlijk de vraag.

Over de CPU/Memory upgrade: het zou eens tijd worden. In deze tijd waar we steeds meer prestaties verwachten (lees cachen) is het fijn om over meer memory te beschikken.
De processor update is ook nice; wat ik wel grappig vind is dat mensen zich nu blind gaan staren op die 0,2Ghz verhoging. Het is al vaker aangetoond dat een hogere kloksnelheid (tegenwoordig) niet veel meer zegt over de uiteindelijke CPU prestatie.
Lijkt me lastig, de meeste mensen moeten ook nog wat Windows software draaien via bootcamp of vm-fusion of zo... dan moet je de x86 instructieset gaan emuleren... niet goed voor de performance.
Afhankelijk van Qualcomm? Ik dacht dat Apple hun op ARM gebaseerde cpu's liet maken door TSMC en Samsung.
Je bent met ARM natuurlijk nog afhankelijk van Qualcom, maar niet in die mate als bij Intel het geval is.
Hoezo ben je met ARM afhankelijk van Qualcom? Er zijn talloze ARM chipbakkers. Apple haalt z'n A7 CPU's van de iPhone en iPad bij Samsung vandaan (wel zelf ontworpen), en naar verluidt gaat Samsung die rol delen met TSMC voor de A8.

Met de licentie die apple heeft voor ARM kunnen ze wel zelf een FAB starten, maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. (alhoewel ze wel een FAB hebben in Amerika voor x86_64 CPU's, maar die kom je niet tegen in Apple producten - dat is een erfenis uit een overname)
ARM loopt nog veel te ver achter op de i5 en i7 om serieus te nemen voor laptops en desktop systemen. Ik meen dat ze nu zo ongeveer op het niveau van de laatste Pentium 3/4's zitten. Dat zou onacceptabel zijn.
In het verleden waren ze ook afhankelijk van de grillen van Motorola, Apple was qua volume een vrij kleine speler de G5 was niet echt vlot en energiezuinig met intel hebben ze nu een goede deal het nieuwe spul het eerst.
Apple Launches Retina MacBook Pros with Faster Haswell Processors, More RAM Standard

13-inch:
- $1299: 2.6 GHz dual-core i5 processor, 8 GB RAM, 128GB of flash storage
- $1499: 2.6 GHz dual-core i5 processor, 8 GB RAM, 256GB of flash storage
- $1799: 2.8 GHz dual-core i7 processor, 8 GB of RAM, 512GB of flash storage

15-inch:
- $1999: 2.2 GHz quad-core i7 processor, 16GB RAM, 256GB of flash storage
- $2499: 2.5 GHz quad-core i7 processor, 16GB RAM, 512GB of flash storage

Build-to-order options now include a 3.0 GHz dual-core i7 processor on the 13-inch model and a 2.8 Ghz quad-core i7 processor on the 15-inch model. Users can also now add up to 1TB of flash storage for both the 13-inch and 15-inch models.

Alongside the refreshed line of Retina MacBook Pros, Apple's 13-inch non-Retina MacBook Pro received a price cut, going from $1199 to $1099. However, the machine has not been updated with faster internals.

The minor refresh is primarily a stopgap measure until Apple can launch a more significant update to its Retina MacBook Pro line once Intel's next-generation Broadwell processors hit the market. Broadwell chips appropriate for the MacBook Pro may, however, not arrive until mid-2015. Apple is also rumored to be working on a 12-inch Retina MacBook for 2015 which is said to feature an ultrathin chassis, a fan-less cooling system and a revamped trackpad.

Apple's refreshed line of Retina MacBook Pros are available today through the company's various retail location and online store, with all standard configurations showing a shipping avaliability of "within 24 hours." The new notebooks will also be a part of Apple's back-to-school program, which gives qualified educational purchasers an Apple Store gift card of $100 with the purchase of a new Mac.

[Reactie gewijzigd door ismilyfox op 29 juli 2014 11:34]

Ik ben gestopt met het eeuwige Apple debat. Kijk jongens, als jullie liever Windows gebruiken, fijn, geen probleem, ga gerust Windows gebruiken en lees de artikelen die over Windows PC gaan. Ik gebruik zelf Mac, ben uitermate blij van mijn Mac en vindt het veel efficiënter met veel minder crashes, freezes,... dan Windows. Ik ben zelf Webdeveloper en ik zie echt wel een voordeel in Mac, samen zoals mijn conculegas. Er zijn heel wat professionals die Mac gebruiken. Maar laat ons alsjeblieft op houden over die discussies? Ik vindt persoonlijk dat Apple kwalitatieve producten maakt, en ik wil graag worden geïnformeerd over volgende modellen. Maar ik heb dan weer niets aan alle Windows nieuwtjes hier. Ik ga niemand overtuigen van een Mac te gaan gebruiken, mensen die zelf Apple verkiezen weten heus wat ik bedoel. Ik vindt het gewoon veel beter, gebruiksvriendelijker en betrouwbaarder, jij niet, ok dan gebruik jij verder Windows. Maar dat betekent niet dat je mensen die Mac liever gebruiken hier moet buiten sluiten. Iedereen eigen keuze, maar stop alsjeblieft met de discussies!
Daar ging net de discussie over, dat bij een specbump die zo minimaal is het nog als nieuwswaardig feit kan dienen? Dus ofwel publiceer je deze artikels niet, ofwel publiceer je ze ook voor windows laptops?

Persoonlijk denk ik niet dat iemand door dit te lezen plots geneigd is om te upgraden, gezien je beter een vorig model kan halen voor minder geld als je wat rondzoekt?
Raar dat alleen het goedkoopste model een gratis geheugen upgrade krijgt. De andere modellen krijgen alleen een 0.2Ghz cpu upgrade, hun prijs blijft hetzelfde als afgelopen jaar.
Je zou zeggen dat er in de laptop markt in een jaar tijd wel wat meer gebeurd is. Bv ssd's zijn een stuk goedkoper geworden. Dan zou toch op zijn minst de prijs van die duurdere modellen wat omlaag kunnen? Anders wordt Apple's winstmarge op die modellen wel heel erg groot.
Meestal doet Apple een keer een kleine CPU upgrade en vervolgens een major upgrade.
De upgrade cycle is redelijk vast. Dit jaar is het even onzeker omdat de launch van de Broadwell chip is vertraagd. Dat de prijs omlaag zou kunnen omdat men een jaar lang dezelfde onderdelen gebruikt is niet helemaal waar. Kijk maar eens naar de echte goedkope series van laptop fabrikanten, deze wisselen om de haverklap van onderdelen vanwege de marges.
Alleen duurdere zakelijke laptops blijven ook constant in hardware maar daar betaal je dan vaak ook weer voor.
Dus de vlieger van alles wordt automatisch goedkoper gaat niet altijd op.
Apple heeft wel PCIe SSDs in haar macbooks zitten, geen SATA.
Ik ben vooral benieuwd of deze MacBooks ook Thunderbolt 2 zullen hebben. *Moppert iets over DP1.2 en MST*
Ik ben vooral benieuwd of deze MacBooks ook Thunderbolt 2 zullen hebben. *Moppert iets over DP1.2 en MST*
Dat verwacht ik wel, die zit immers ook in de Mac Pro.
Daar zou ik niet zomaar van uit gaan. De MacBook Air heeft onlangs ook een upgrade gekregen zover ik weet hebben ze nog steeds de "oudere" Thunderbolt.
dit was echter een minor upgrade zoals hierboven omschreven. TB2 heeft een mobo redesign nodig ivm nieuwe chips en meer bandbreedte.
Dat heeft de huidige generatie MacBook Pro retina ("late 2013") al.
*Blink*

Dat is nieuw voor me. Verdikkeme voor niets zo lang gewacht op een laptop van de zaak.
De grote vraag is eigenlijk of je nu kan upgraden naar 32GB geheugen. Op dit moment kan je slechts maximaal 16GB in je mac laten proppen wat in sommige gevallen toch wel aan de krappe kant kan zijn.
Waar heb je meer dan 16 GB voor nodig dan ??
Bv als je meerdere vm's hebt draaien.
Nou weet ik niet hoeveel VM's je wilt draaien, maar op een rMPP kan je toch met 16GB makkelijk een paar VM's draaien. Je hoeft ze echt niet allemaal 8GB toe te wijzen. 32GB kan je bijna een heel serverpark virtueel laten draaien. ;)

[Reactie gewijzigd door OkselFris op 28 juli 2014 18:13]

Waar heb je meer dan 16 GB voor nodig dan ??
Enorme PSD's met super-highres content, of 4K video content in video editting software.
Videobewerking, soms audiosoftware en andere specifieke programma's. Voor videobewerking is meer geheugen eigenlijk altijd beter :). Voor de meeste fotobewerkingstoepassingen heb je het niet nodig.
Apple maakt kwalitatief echt goede producten, maar die prijzen van hun: Wauw! Dat overtreft wel alles. Natuurlijk is design belangrijk, maar dat weegt niet op tegen de prijs die je ervoor betaalt qua specificaties. Zelf heb ik de MSI GS60 Ghost Pro (een gaming laptop). Deze heeft grotendeels een zwarte aluminium behuizing, 16GB werkgeheugen, Nvidia GTX 870m, Intel core I7 4710HQ, 128GB SSD + 1TB HDD, 1080p mat scherm met goede kijkhoeken. Kort samengevat een pittig goede laptop. Nu denk je: "ja maar dat is een laptop van 4kilo waar je nergens gezien mee gezien wilt worden". Nope! Net zo dun als een Ultrabook met de kracht van een ultieme Gaming PC.De specificaties van deze laptop zijn alsnog beter dan de duurste Macbook Pro van ¤2629 die maar beschikt over een Nvidia GT 750. Ik heb maar ¤1700 betaalt.

Dan ben ik dus zeer benieuwd wat voor publiek een Macbook Pro neemt. De specificaties zijn nu ook niet 'je van het' voor echte professionals. De mensen die ik ken met een Macbook Pro zijn mensen die bedelen voor festival kaartjes op facebook. Terwijl ze wel met een ¤2500euro laptop lopen. Dus ik moet de logica hiervan nog even gaan begrijpen. Maar dit is puur de eigen interpretatie van hoe ik het zie....
Over betere specs valt te discussiëren. De MacBook Pro die je noemt heeft een 512 GB ssd, een i7 4850HQ en een 2880x1800 kleurecht ips-scherm. Dat vind ik niet minder dan jouw MSI.
Verschillen zijn er wel. Die MSI is voor een totaal ander type gebruiker. Als je ze naast elkaar legt zal je ongetwijfeld veel verschillen tussen beiden vinden. Waarom iemand een MacBook koopt, is dezelfde vraag waarom jij nou zo' n Gaming laptop koopt. Schijnbaar sluit die bij jou aan en die MacBook bij een ander type gebruiker. Gaming laptops hebben ook zijn nadelen.
De MacBook pro is een zeer goed presterende en fijne laptop met erg goede acuduur.
En het design is wel belangrijk, dat is niet alleen hoe het eruit ziet maar ook hoe alles werkt.

Er zijn altijd wel goede redenen waarom iemand voor een specifieke laptop kiest. En nee we bedelen niet met ons allen op Facebook voor festival kaartjes.
En hoe lang is de batterijduur van jouw laptop dan?

Bovendien heb ik sterk mijn twijfels over het gewicht van jouw machine...is deze net zo licht als de MBP waar jij hem mee vergelijkt?

Heb je een 15 of 17 inch?
Ik heb de 15 inch versie en hij is 1.96kg (volgens de website van MSI: http://www.msi.com/produc...o.html#hero-specification).

Dat is lichter dan de 2.0kg van de Macbook Pro.

De batterijduur is ongeveer 5 - 6 uur bij licht gebruik en scherm gedimd. Bij video kijken is dat 4 uur en gamen ongeveer 1.5 uur. Geen slechte resultaten voor een gamelaptop van dit formaat. Tevens is de MSI GS60 ook met een optioneel 3K scherm leverbaar.
Goed punt. Echter beschikt de MBP nog over een M2 PCI-e SSD, welke nog niet voor consumenten te verkrijgen is. (Let op... PCI-e M2 nog niet, M2 Sata wel). En de beschikking over een 16:10 IPS-paneel welke zich leent voor kleur-precies werk. Vandaar de populariteit onder designers, al kunnen die vaak ook andere redenen hebben. Inmiddels zijn er veel meer laptops voorzien van IPS-paneel wat een aangename ontwikkeling is.

Zelf heb ik voor een MBP gekozen vanwege het Unix-gebaseerd operating systeem. Na jarenlang op Linux distro's te hebben gewerkt, uiteindelijk het beste van twee werelden heb gekozen. Namelijk beschikking over de Bourne Again SHell, GNU compiler collection, ingebouwde github, subversion, perl & python interpreter en hetzelfde aanbod aan consumenten-software voor Windows (welke vaak op Linux nog nét wat minder door ontwikkeld zijn).
Daarnaast spreekt het grotendeels open source karakter van OS X mij aan, in tegenstelling tot het closed-source Windows waarin security updates wekelijks je systeem verplichten te rebooten. Bij Linux reboot je alleen zodra de kernel update.

[Reactie gewijzigd door el polini op 28 juli 2014 22:26]

De meesten die een Macbook van 2000 euro kopen weten nog geen eens wat 'intel' betekent.
De meeste mensen die ik ken die voor een Mac gaan hebben bijzonder veel kennis van dat soort technische details. Het merendeel is unix/Linux nerd van beroep. Daarnaast heb je nog grafici, en die gaan prat op alles wat snelheid oplevert. Geheugen, I/O snelheid, het kan nooit genoeg zijn voor ze. Idem voor een hele lading developers die ik ken.

En true, je hebt in die groepen zeer zeker mensen die voor andere merken en oplossingen gaan, dat is ook een deel smaak, een deel financieel, en ook nog een fors deel Apple aversie. Maar zelfs iemand die me altijd voor gek versleet dat ik Mac prefereerde, zit nu te overwegen een Mac te nemen, omdat het OS simpelweg alles aan boord heeft wat voor hem als developer aantrekkelijk is. En dat soort omslagen heb ik dusdanig vaak gezien dat ik ze niet meer kan tellen.

Mensen die geen zware eisen hebben, gaan doorgaans voor de lichtere, kleinere machine's zoals de MacBook air. Die zijn fors goedkoper immers. MacBook pro's hebben een dusdanig prijskaartje dat mensen dat moeten kunnen verantwoorden tegenover zichzelf. Kunnen ze dat niet? Dan doen ze het doorgaans niet.
Voor hipsters is die nuancering wellicht moeilijk te maken. Wat mij juist opvalt is dat MacBook Pro's veelal door programmeurs, designers en video bewerkers (Adobe Premiere, Final Cut Pro) etc. gebruikt worden.

Kijk maar eens naar het massale gebruik van MacBook's door ontwikkelaars van Google.
https://www.youtube.com/watch?v=lmv1dTnhLH4

Of door NASA ;)
http://www.cultofmac.com/...-curiosity-rover-to-mars/
je claimt dat jouw apparaat dezelfde specs heeft, maar dat heeft ie niet. EN dan heb je het erover dat de meeste mensen dat toch niet begrijpen. Je poogt dus je gelijk te halen. Als sommige mensen per se in een BMW willen rijden omdat het hen vooral om de rij ervaring gaat en niet om de kosten, laat ze, en probeer je Skoda niet aan hen op te dringen. :)
het enigste wat hij doet is inzicht brengen. Jouw verhaal/uitleg doet ook een poging tot gelijk halen..in mijn belevenis wint design, specs en software van de specs van de MSI waar hij het over heeft. MSI is overall gezien op hetzelfde cijfer niveau. Minpunten zijn de prijzen vd Macs en materiaal vd behuizing vd MSI.
Dat is nogal een bewering. Jij kijkt dus alleen naar de zogenaamde specs nergens anders naar en een laptops vergelijken tussen volledig verschillende gebruikersgroepen. Voor mij is die Macbook een aardige Mercedes en zo'n gamers laptop een opgeblazen Skoda welke niet praktisch zal zijn voor mijn dagelijks werk.
Het is maar net hoe je het bekijkt. Zonder enige nuance zet jij een paar specs tegenoverelkaar en trekt daaruit conclusies, echter kan je dan wel eens van een heel koude kermis thuiskomen. Als de cijfertjes bepalend zijn waarvoor hebben we dan reviews?

Waarschijnlijk kan je ook wel een Dacia kopen met een zwaardere motor dan een bepaalde BMW. Ik weet echter wel welke beter is afgewerkt en beter rijd.
Ik kijk echt niet alleen naar specs. Design/bouwkwaliteit etc. is ook belangrijk. Als je een grafische artiest of producer bent dan betekent het echt niet dat je meteen bent aangewezen op een Macbook. Die MSI mag dan 'gamers' als doelgroep hebben, maar een laptop van 1.96kg met specificaties van een gaming PC is echt wel een goede tegenpartij voor de Macbook ongeacht je doelgroep.

Een macbook is dan wel een mercedes, maar alsnog een massa auto. Aangezien vrij veel mensen een Macbook hebben.

Die MSI laptop heeft in Nederland een oplage van nog geen 100 stuks. Kijk dat is pas exclusiviteit!

En de afwerking valt nog wel te betwisten. Een Macbook is natuurlijk superieur qua afwerking, maar dat betekent nog niet dat andere fabrikanten het slechter doen integendeel zelfs.
Opvallend is verder dat ook het goedkoopste model 16GB werkgeheugen krijgt, waar die laptop het nu nog met 8GB moet doen. De processorupgrade en de geheugenverdubbeling zouden niet met een prijsverhoging gepaard gaan.
Dat is niet verkeerd! Nu hopen dat dit niet alleen voor China is, maar ook voor de rest van de wereld :)
[...]

Dat is niet verkeerd! Nu hopen dat dit niet alleen voor China is, maar ook voor de rest van de wereld :)
Naar mijn weten doet Apple nooit iets voor 1 land uitsluitend (behalve deals met muziekmaatschappijen en film studio's, maar daar ontkom je niet aan). Dus die upgrade gaat er voor de hele wereld komen.
China is nog wel eens een uitzondering, met bijvoorbeeld bepaalde telefoons die alleen beschikbaar zijn in China (niet Apple). Denk dan ook niet dat dit een uitzondering zal zijn :+

[Reactie gewijzigd door lesander op 28 juli 2014 19:12]

Ja, dat klopt, maar dat is spul voor de lokale markt. (Meestal met een bak patenten schendingen waardoor ze over de grens direct uit de handel genomen zouden worden, maar goed)
Ik zie liever dat die GT 750M wordt geupgrade naar een GTX 850/860M.
En dan fors bijbetalen voor een GTX-branding ipv een GT-branding? Toch liever niet...
Prijzen zullen zeer waarschijnlijk niet nog hoger worden voor de basis modellen, Apple houd liever een vaste (hoge) prijs dan zijn hardware goedkoper maken. Ze rollen liever onnodige geheugen/CPU upgrades uit ipv. een goedkoper product neer te zetten.
niet waar dus. De MBA heeft laatst eenzelfde upgrade gekregen (nieuwe CPU) en deze werd daarbij ook weer een stuk goedkoper. het scheelt je nu toch zo ¤100 in vergelijking met de basisprijs van het vorige model.
Dat heeft dan weer meer te maken met de concurrentie die te sterk was gezien het relatief 'brakke' TN paneel dat ze nog gebruiken in de air tov de vele 1080p/1440p/1800p IPS panelen in windows laptops

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 28 juli 2014 22:23]

1440p en 1800P op 11,6 inch ben ik toch nog echt niet tegen gekomen.al helemaal niet voor die prijs.
Duidelijk dat het over de 13" ging en er zijn al een paar 1440p 12" devices zoals de surface pro 3 en al zeer veel 13" apparaten: hp, Samsung, Asus, acer
ok maar als we het over het MBA basismodel hebben ga ik toch uit van de 11,6".

Overigens ben ik bang dat Apple daar binnenkort ook een retina scherm optie bij gaat gooien. niet omdat de huidige resolutie achterloopt (dat boeit je niet echt heel veel als je een MBA wil), maar meer voor de uniformiteit. Resoluties zijn vaak irrelevant bij Apple, deze zijn vaak bij alle apparaten op gebruik verdeelt. Zo is de Air een draagbaar dingetje wat je veel op schoot gebruikt vanwege de omvang en dus zit je automatisch dichter op het scherm als bij een pro (daarom is de 11,6' resolutie hetzelfde als die van de 13,3" MBP en die van de 13,3" MBA hetzelfde als de 15,4" MBP)
Waarom zou een hires met deftige color gamut niet boeien voor een mobile device?! Lijkt me net 1 van de belangrijkere zaken gezien het het niet moeten hebben van de supersnelle hardware.

Iphone, Ipad hebben toch ook een hires, high color gamut paneel??
Iedere laptop met een lagere resolutie dan 1080p is altijd wazig, of je nu het toestel op de schoot hebt of op tafel staan hebt

Waarom denk je dat de retina macbooks er gekomen zijn? Omdat je ze evendicht bekijkt als je ipad?

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 30 juli 2014 00:20]

[Iedere laptop met een lagere resolutie dan 1080p is altijd wazig, of je nu het toestel op de schoot hebt of op tafel staan hebt
Wat een onzin. Ik heb nergens last van met 900P op 15,4" zelfs op 40 cm afstand is dit prima te doen.
dus de retina is dus onnodig voor jou?
Ik weet dat ik niet meer lager als een retina res zou kunnen,
alles ziet er zo fuzzy uit.
Vergelijk het in een winkel waar een oude macbook 13 naast een retina 13 staat, je kan er niet naast kijken

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 30 juli 2014 00:52]

nee dat zeg ik niet. Dat jij niet meer zonder kan betekent niet dat het ook daadwerkelijk zo is. Je brengt het nu als een statement en dat is helemaal niet zo. Het ligt namelijk heel erg aan het gebruik. Ik heb mijn MBP vaak aan een extern scherm hangen en staat hij een eindje bij mij vandaan. Daarom heb ik nu nog geen retina nodig. data betekent echter niet dat ik het hele retina verhaal onnodig vind. In tegendeel zelfs.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 30 juli 2014 09:53]

Waarop baseer je dit? Of is het je persoonlijke mening?

Misschien kun je je post iets aannemelijker maken door niet je mening als feiten te brengen.

Prijzen zullen......wordt dan....ik denk/ik verwacht
Apple houdt .....wordt dan....het lijkt alsof
Ze rollen liever....wordt dan...volgens mij

Wel heel knap van je dat je alles weet, misschien dan toch maar een linkje naar de bron?

Krijg je van mij een +3 voor je waardevolle post _/-\o_
Ik zie niet in waarom, de GTX 850M is de directe opvolger van de GT 750M en kost voor zover ik weet niet meer voor fabrikanten om in te kopen. Ik zie Apple ook niet snel de prijs omhoog gooien alleen omdat er een X bijgekomen is.
GTX850M is weer een stuk krachtiger dan een GT750M. http://www.notebookcheck....ce-GTX-850M.107795.0.html De GT750M zal nu vast goedkoper worden omdat het een oud model is. Misschien heeft Apple nog veel voorraad dus kiezen ze niet voor de upgrade of ze willen de GT750M goedkoper inkopen om meer winst te maken. Daarnaast kun je ook denken dat de meeste games toch niet werken op OSX dus een krachtigere grafische kaart is minder interessant dan in een Windows laptop.
Ik denk dat het probleem eerder ligt in het feit dat de 850M geen drop-in replacement is voor de 750M. Een moederbord redesign zal vast op de planning staan wanneer er Broadwell cpu's beschikbaar zijn.
Na 12 maanden zou je dat toch op zijn minst kunnen verwachten...
Andere fabrikanten met een merkelijk lager budget slagen er WEL in

Het prestatieverschil is zo dramatisch tussen beide chips, dat het gewoon een absolute dealbreaker is geworden. Ik kan geen 2000 euro+ betalen voor een laptop met een outdated gpu

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 28 juli 2014 22:21]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True