Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 118 reacties

De Chinese overheid is binnengevallen bij kantoren van Microsoft in vier steden in het land. Ook is er een officieel onderzoek naar het bedrijf geopend. Onduidelijk is echter waar het onderzoek precies over gaat; mogelijk gaat het om samenwerking met Amerikaanse spionagediensten.

MicrosoftZowel Microsoft als de Chinese overheid hebben de inval in de Microsoft-kantoren in Peking, Shanghai, Guangzhou en Chengdu bevestigd, maar geven niet aan waar het onderzoek zich op richt, aldus de South China Morning Post. Microsoft heeft toegezegd 'actief mee te werken aan het onderzoek'.

Mogelijk heeft de inval te maken met spionage. Begin vorige maand uitte de Chinese staatstelevisie beschuldigingen dat Microsoft nauw zou samenwerken met de Amerikaanse geheime diensten. Zo zou Microsoft backdoors hebben ingebouwd in zijn software. Twee weken eerder verbood de Chinese overheid de installatie van Windows 8 op nieuwe overheidscomputers, omwille van 'veiligheidsredenen' - al meldde persbureau Reuters dat Windows 8 simpelweg te veel energie zou verbruiken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (118)

Net alsof er zoveel "legale" versies van Windows rond gaan in China.
"we" hebben net een bedrijf overgenomen ( helft nog chinese overheid ) daarvoor volledig Chinese overheid.
Licensies hadden ze nog nooit van gehoord voor hun Windows OS. Alle software wordt door overheids websites aangeboden met crack en al.

Als China al een backdoor vindt zal het waarschijnlijk een beloning krijgen voor een bugreport.

Zag laatst docu over de cultuurverschillen. De Chinese overheid wil hiermee alleen een punt maken naar de Amerikaanse overheid. Business deal zijn in China deals waarin overheids belangen mee verstrengeld zijn aangezien de Chinese bedrijven meestal overheid gecontroleerd zijn.

@ gnodde zo werkt dat nou eenmaal in een communistisch land. Alles wordt door de overheid gestuurd.

[Reactie gewijzigd door caanova1984 op 28 juli 2014 19:19]

En "politie" in Nederland is geen overheid? En in China vallen de communistische leiders in eigen persoon bij MS binnen?
:O Dat is inderdaad een overheids instelling. In China geven de communinistische leiders de orders om dit te doen ja. Hier worden we gestuurd door het OM door een overtreding van de wet.
Inmiddels is al bekend gemaakt dat het om mededinging gaat en helemaal niet om spionage. Bijzonder tendentieus stukje weer van Tweakers. En in de comments gaat men al met het idee van spionage aan de haal alsof het reeds bevestigd is.

Waar blijft de update, tweakers?
Mocht dit echt over backdoors gaan en als die er ook daadwerkelijk in blijken te zitten heeft Amerika een groot probleem! Niet alleen met China dan ook lijkt me.
Ik kan het me niet voorstellen dat er backdoors in zitten, dat komt veel te snel aan het licht met een goede firewall en goede netwerkmonitoring. Tenzij speciale Windows versies voor de chinese overheid wordt gemaakt was dit al lang gevonden. De beveiliging van Windows ligt daarvoor veel te veel onder het vergroot glas.
Huh? Zo'n backdoor wordt toch als je het goed regelt alleen actief op het moment dat je die nodig hebt. Bij Microsoft zijn ze ook echt niet dom hoor. Management-wise misschien wel, maar die technische jongens kunnen echt wel wat.

Als ze slim zijn doen ze een of meerdere van het volgende:

1) MS stuurt al mooi gegevens naar buiten bij het opvragen van updates. Daar kun je best wat in verstoppen, want volgens mij is dat geencrypt.
2) Afhankelijk van het systeem kun je, alleen wanneer nodig, een 'update' doen die een backdoor open zet.
3) Port knocking gebruiken (https://wiki.archlinux.org/index.php/Port_Knocking)
4) Piggy backing op DNS verkeer
5) etc etc etc

Security audits hebben dus nul effect. Alleen als je op het moment kijkt dat zo'n backdoor open staat kun je als je heel goed kijkt misschien iets zien.

Edit: Politiek veranderd in Management-wise anders wordt het misschien verkeerd gelezen ;-)

[Reactie gewijzigd door Delgul op 28 juli 2014 17:35]

En het opvragen van source code is natuurlijk ook een lachertje. Sturen ze gewoon de "aangepaste" versie naar de auditors op.

De kans dat er een backdoor in Windows zit is gigantisch groot. Waarom er gewoon niet vanuit gaan dat hij er in zit? Waarom Closed Source vertrouwen?

Waarom uberhaupt iemand of welk bedrijf vertrouwen op hun "blauwe" ogen.
Iemand vertrouwen op feiten is beter.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 28 juli 2014 18:07]

Iemand vertrouwen op feiten is beter.

De feiten zijn echter dat er tot nu toe nul backdoors in Windows ooit gevonden zijn. Sterker nog de bekende NSA backdoor in de NITS random generator is juist als eerst ontdekt en bekend gemaakt door twee Microsoft onderzoekers. Als die onder een hoedje samen werkten, is er dus iets goed mis gegaan met de communicatie :)

Ook de Snowden onthullingen hebben tot nu toe zelfs niet eens melding gemaakt van een Windows backdoor. De ergste onthulling was de verplichte samemwerking in het kader van PRISM net als alle andere techbedrijven.

Als er ooit één backdoor gevonden wordt, is het bedrijf in Redmond bovendien zo goed als instantaan bankroet. Geen hond die immers ooit nog zaken met ze zal doen.

Tenslotte vergeten mensen wel eens dat de NSA niet enkel wil spioneren, maar ook wil voorkomen dat anderen bij de USA spioneren. Backdoors zijn riskant, omdat je nooit zo arogant moet zijn te denken dat je tegenstander jouw backdoor niet kan ontdekken en voor eigen gewin gebruiken. China en Rusland kunnen anders moeiteloos de computers van de Amerikaanse overheid hacken.

Als er dus al backdoors gemaakt zouden worden zou dat veel meer zijn in de stijl van de ontmaskerde RNG generator, waar in principe geen backdoor in zat, maar de default parameters effectief een private-public key vormden. De publieke waren in de spec, en de private zals de naam stelt privaat in handen van de NSA. Het algorithm/de methodiek is dan openbaar, maar de sleutel onbekend. Als er zo'n backdoor in Windows zou zitten, is die echter wel heel goed verstopt gebleven de afgelopen 10-15 jaar.

Paranoide is goed, maar teveel paranoide ook weer niet. Als je een Windows PC wilt kraken, zijn er historisch ook veel meer mogelijkheden dan een Microsoft gemaakte backdoor.
Ik sluit me hier bij aan. Windows ligt altijd onder een vergrootglas. Overheden, beveiligingsonderzoekers en cybercriminelen zoeken allemaal naar potentiële lekken. Als er een backdoor was, dan zou die al lang gevonden moeten zijn. Voor een cybercrimineel zou dat de spreekwoordelijke pot met goud zijn.

Waarschijnlijk hebben deze invallen eerder een politieke reden dan dat ze ooit wat zullen vinden.
Een universele backdoor is in tijden van constante updates helemaal niet nodig. Windows draait zowiezo iedere maand remote code. Als je ergens bij een specifiek target binnen wil en je beschikt over een van de geschikte private keys (zeer plausibel voor het geval van de uiterst agressieve spionagediensten van het land waar de softwareproducent in kwestie is gevestigd), volstaat het een customized update aan dat systeem te bezorgen. Om het een beetje te camoufleren moet je een halve maand geduld oefenen en je aangepaste update samen de reguliere patches meegeven. Een grote organisatie gaat die updates wel eerst zelf "testen", maar denk je dat dat meer inhoudt dan te controleren of hun belangrijkste applicaties nog lijken te werken na uitrollen van de geheel ondoorzichtige binary blobs in een testomgeving?
Helemaal mee eens, de chinezen gebruiken nu de "spionage" troefkaart voor eigen politiek gewin...Niets meer en niets minder en heeft te maken met "over en weer" elkaar beschuldigen van spionage, ingebouwd, in "hardware"cq "software" ...
De reden is niet bekend gemaakt. China gebruikt de spionage troefkaart helemaal niet in de geval. Waarschijnlijk is dit gewoon een antitrust campagne.
Oh ja joh? Vertel me eens, hoe groot is het probleem van America na alle verklaringen over spionage op gebruikers van het Internet? Of wacht, het gigantische probleem van America nadat bekend werd dat ze regeringen en regeringsleiders van bevriende naties bespioneren?

Het kan niemand ook maar iets schelen. En dan vooral omdat de Amerikaanse spionage diensten vrolijk alle informatie die ze willen delen doorsturen naar de spionage diensten van andere landen (ja, óók naar China en Rusland).
Probleem ligt op het bordje van amerikaanse bedrijven, klanten zijn wantrouwig en kijken naar leveranciers van buiten de VS.

CEO van Cisco heeft een open brief naar President gestuurd.

http://www.docstoc.com/do...rs-to-POTUS-2014_05_15pdf
Inderdaad dat speelt zeer zeker, en ik denk dat wat P.R. zoals een open brief in dit geval niet gaat helpen.

Ons bedrijf kijkt niet persé naar leveranciers buiten de U.S. maar wel naar leveranciers met de nodige expertise en service die kunnen uitwijken naar datacenters in Europa. IBM bijvoorbeeld heeft dat begrepen:

http://www.nytimes.com/20...-tech-companies.html?_r=0
En wat heeft Microsoft of Windows daar mee te maken?
Inderdaad, kritiek van de Nederlandse regering en nieuwsmedia op de allesomvattende spionage van de US is ondermaats en teleurstellend. Het feit dat de NSA de Nederlandse wetgeving aangaande spionage beinvloedt wijst erop dat de BVD en de andere EU spionage diensten
verregaande samenwerking hebben. Toezicht en controle is geheel afwezig. De zogenaamde geheime rechtbanken en toezicht-commissie welk "rechtvaardigheid" mogen garanderen is gewoon nep!
Het kan niemand ook maar iets schelen.
Dat valt te betwijfelen.
denk dat ze dan alleen met China een probleem hebben, en wie zegt dat die backdoor er in zat voor China ? Die Amerikanen zallen het wel weer op terrorisme gooien.
China zoekt een excuus windows/microsoft te verbannen zodat ze homeland (staats)bedrijven de ruimte kunnen bieden om de markt over te nemen.
Ik was me er niet van bewust dat China daar überhaupt een excuus voor zou moeten hebben. Die gooien gewoon een heffing op buitenlandse software en een subsidie op binnenlandse software, zodat Windows ineens tien keer duurder is dan de eigen brol en klaar...
Protectionisme dus? Laten we dat ajb niet goed gaan praten, want daar komt niks goeds van.
Dat is niet helemaal waar, de praktijken waar China zich de laatste jaren mee bezig houd en primair gericht zijn op eigen groei door het ondermijnen van de onze en Amerikaanse is anders zeer destructief. We zouden juist dmv protectionisme harder moet optreden tegen China om onze eigen welvaart beter te beschermen. Op een geven moment valt er niet meer te concurreren met bepaalde landen en zaken en dan is het jezelf beveiligen de enige optie.

Er is in China al jaren een gigantische stijging gaande van levensstandaarden terwijl wij hier al dik 10+ jaar stil staan. Ik zou graag zien dat onze overheden daar iets aan deden.

Als het Westen morgen stopt met Chinese producten te kopen en een flinke prijsverhoging doorvoert op voedsel dat word geëxporteerd naar China dan heeft het land een flink probleem.
Als het Westen eens loon naar werken zou invoeren dan kunnen we misschien beginnen concurreren ipv een economisch oorlogje te beginnen.
Vind jij ons minimumloon dan te hoog? Nee, het lijkt me eerder dat de welvaart die er is beter verdeeld moet worden.
Voor west Europese begrippen niet, maar als je praat over wereld economie zijn onze minimumlonen gewoon te hoog ja. Bedrijven outsourcen niet zomaar naar lage lonen landen..

Outsourcing naar het buitenland (Oekraine, polen, India, etc) gaat zelden op rolletjes. Het is veel eenvoudiger om die taken hier uit te voeren, maar voor het loon van 1 Nederlander huur je 3 man personeel in uit lage lonen landen.

Het probleem is alleen dat je een loon uit Indie niet direct kunt vergelijken met dat van een Nederlander, want een pak suiker is hier ook veel duurder dan in Indie. Zo is mijn euro in de VS meer waard dan hier in Europa en dat verschil is met Oost Europa/Azie nog groter.

Daarom moeten we hier juist vooral concurreren op basis van kennis en innovatie. Alleen wordt onze kennis economie nogal kapot gemaakt door steeds maar nieuwe bezuinigen in het onderwijs. De gevolgen daarvoor worden steeds duidelijker en schoolverlaters lijken elk jaar minder kennis te hebben..

Maar dat staat verder los van de gedachte van de Chinese overheid. Microsoft en Google hebben in het verleden al rechtszaken aangespannen tegen de Amerikaanse overheid om meer openheid te geven welke informatie zij moet afstaan aan de overheid. De gedachte over Ingebouwde backdoors is dan natuurlijk niet ver weg dan..

Dan het puntje over verdeling van de welvaart. Misschien wordt het eens tijd dat Europeanen stoppen met klagen en eens echt aan hun eigen toekomst gaan werken. Enig idee hoeveel studenten schulden opbouwen omdat zij perse die laatste telefoon moeten hebben? Dan gaan ze van school en blijkt dat het vinden van een baan nog niet zo eenvoudig is en de schulden stapelen zich op. Rekeningen worden niet betaald en daardoor krijg je een slecht betalings beeld bij het BKR, EDR of Experian. Daardoor krijg je dan weer geen hypotheek en dan staan we uiteindelijk met z'n allen op de dam te schreeuwen dat het oneerlijk is verdeeld. Hoeveel studenten denk je dat momenteel geld opzij leggen om straks een aanbetaling voor hun huis te kunnen doen?

Je bent verantwoordelijk voor je eigen welvaart. Wil je meer verdienen? Ga op zoek naar een betere baan of probeer zelf een bedrijf op te richten..
Het spijt me, maar denk je dat studenten geld OPZIJ kunnen leggen? Ik ga na de vakantie HBO doen, maar een snel rekensommetje leert dat ik na de vaste kosten en de basisbeurs+andere vaste inkomsten 150 euro per maand te kort kom. Hoe moet ik dan geld opzij leggen? De studiefinanciering in Nederland is gewoon te laag.
Er is in China al jaren een gigantische stijging gaande van levensstandaarden terwijl wij hier al dik 10+ jaar stil staan. Ik zou graag zien dat onze overheden daar iets aan deden.
Er is daar ook nog heel veel te verbeteren om op ons niveau te komen. Het is toch goed dat minder en minder mensen sterven van de honger ?
Als het Westen morgen stopt met Chinese producten te kopen en een flinke prijsverhoging doorvoert op voedsel dat word geëxporteerd naar China dan heeft het land een flink probleem.
Dan verliezen wij dus ook aan koopkracht en wordt het leven duurder. En waarom om China pijn te doen ?

[Reactie gewijzigd door goarilla op 28 juli 2014 17:35]

Wet van de remmende voorsprong.

Daarnaast kunnen we met vrijhandel een stuk meer bereiken dan krampachtig onze eigen welvaart proberen te behouden, waarbij dat laatste nog paradoxaal is ook. Protectionisme leidt altijd tot welvaartsverlies ten opzichte van het potentieel.
Het grotere plan is, dat in China steeds meer Ubuntu Kylin de standaard moet worden, in plaats van Windows.
Best een goed idee... Heb je in ieder geval minder last van mogelijke backdoors...
Bedoel je dit serieus?
Eigen software is toch veiliger dan software van een land waarmee je ruzie hebt?
Redeneer je nu als bedrijf of als overheid?
Maakt niet uit.

Voor china is het veiliger om software te gebruiken die zij zelf hebben gemaakt. Ze weten dan hoe het in elkaar zit en wat er gemonitord wordt.

Een amerikaans bedrijf moet natuurlijk veilig zijn als het software levert aan de chinese overheid. Dit soort invallen worden gebruikt door overheden (zoals china) om te kijken of alles nog wel oke is.

Als phillips (bijvoorbeeld) gloeilampen levert aan een vijand van nederland kan nederland er bijvoorbeeld afluister apparatuur instoppen. Handig.
Voor de Europese economie zou het ook beter zijn om zelfgemaakte software te gebruiken. Bedrijfsgeheimen worden met veelfout zonder schaamte gewoon gestolen door de USA.
Onze bedrijven leunen teveel op Microsoft technologie wat ik zeer verontrustend vind.

Een goede EU distro van Linux zou mooi zijn.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 28 juli 2014 23:48]

Die hadden we...Suse is van origine Duits. Totdat Novell het overkocht.
Voor hen die dat willen is er MANDRIVA.
Heffingen werken niet daar komen dan weer tegen heffingen op c.q deze kunnen door de WTO ongedaan gemaakt worden.

Dit heeft puur te maken met de beschuldigingen van de USA aan het adres van China. China reageert daar op deze manier op.
Dit is geen protectionisme maar wel degelijk een zeer harde werkelijkheid, kom op mensen, dit mag toch geen verassing zijn. Maar het bewijzen ervan is natuurlijk erg moeilijk.

China is niet de enigste http://news.techworld.com...man-government-thinks-so/

Het is echter China die er nu dus daadwerklijk iets aan wil gaan doen en dus waarschijnlijk nu ook wat hardere bewijzen heeft.
Ik was me er niet van bewust dat China daar überhaupt een excuus voor zou moeten hebben. Die gooien gewoon een heffing op buitenlandse software en een subsidie op binnenlandse software, zodat Windows ineens tien keer duurder is dan de eigen brol en klaar...
En dan nog zal het aantal piraten kopieen daar het zelfde blijven. Een zeer groot deel van de zakelijke markt werkt daar met illegale software en de overheid doet er weinig of niets aan. Al was het alleen maar omdat ze het zelf ook in grote mate gebruiken.
Moesten ze daar massaal legale versies gebruiken zou ik zeggen ja.
Maar schattingen lopen op tot 90% van de versies die illegaal zijn en waarvoor dus niet betaald word.

Tol heffen gaat dus niet veel helpen.

bron
In China wordt heel vaak niets betaalt voor software. 10 keer zoveel betalen voor een gratis gekraakte versie is nog steeds heel erg goedkoop.
Net als dat wij in de EU doen bedoel je?
Waarop baseer je dat? Er zijn toch genoeg alternatieven, alleen zolang ze niet net zo goed zijn...
Groot gelijk, waarom blijven we met zijn allen krampachtig vastklampen aan MS?? mss dat de markt zo eens een keer openbreekt
Net zoals met de NSA. Och, de wereld zou vergaan. Een paar maanden verder en er is niets, maar dan ook niets veranderd. We blijven allemaal hetzeflde gedrag vertonen, bedrijven krijgen nog steeds dezelfde privileges en overheden gaan rustig door beetje bij beetje onze vrijheden te ontnemen.

Maar denk maar niet dat dit waar is, of kan zijn. Microsoft zal nooit haar naam te grabbel gooien voor de amerikaanse geheime dienst en de geheime dienst zal nooit haar manier van werken vrijgeven bij microsoft. Maar we zullen zien hoe dit zich ontwikkeld..
Dit is oud nieuws. En Amerika heeft niet een groot probleem - alleen wij, de gebruikers.
Dit is oud nieuws. En Amerika heeft niet een groot probleem - alleen wij, de gebruikers.
toch wel... anders krijgt amerika een handel embargo... daar worden de amerikaanse bedrijven dupe van en de amerikaanse overheid wordt misschien niets getroffen.
Een handels embargo tegen de USA?, Dat gaat niemand durven.
Het van de BRICS niet meer in dollars met elkaar handelen is wat dat betreft wel een significante stap omdat daar de dollar nog zwakker van wordt.
En vergeet niet dat Amerika een enorme staatsschuld heeft lopen bij China
Das dus complete onzin. Meeste staatsschuld VS ligt bij hun eigen burgers. China heeft ongeveer 1/17de in handen.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 28 juli 2014 16:22]

Das dus complete onzin. Meeste staatsschuld VS ligt bij hun eigen burgers. China heeft ongeveer 1/17de in handen.
Dus jij vind 1/17 van $18.810.000.000.000 niet een enorm bedrag? Ik wel!
China is afhankelijk van de USA om haar economische motor op gang te houden. Het binnenlandse deel vanhet BBP van China is niet veel meer dan twee keer Nederland ondanks dat het een miljard inwoners heeft.

Die schuld is dus meer een wederzijdse keten. Google, Apple en Microsoft hebben voortdurend te maken met dit soort acties. Dat is helaas een onderdeel van 'zaken doen' in China. Er is daar nu eenmaal weinig tot geen scheiding tussen overheid en bedrijfsleven. China straft dus bedrijven, omdat ze niet direct de Amerikaanse overheid kan, en dus vanwege de handelsafhankelijkheid, wil aanpakken.
2 Miljard eerder, en ze gaan overal heen.

China is de nieuwe USA, waar echt iedereen met een idee het gewoon probeert.

Dat soort dingen kunnen dus bv in NL niet meer.

Je nieuwe super recept voor dumplings. Op de straat verkopen, Hoppa, rijk.
Je nieuwe plan om tropisch hardhout in Indonesie te laten kappen, en naar China te laten gaan voor veel geld.
Austro en Indo koraal plukken en kettingen van maken?
Hoppa rijk.

Hou me ten goede, ik vind hun praktijken vaak niet goed, maar de spirit is er zeker, en die is niet te stopppen.zelfs niet niet als ik het weer eens zeg dat het niet leuk en aardig is om in tropisch hardhout en olifantenivoor te handelen.
dat heeft helemaal niets met overheid te maken in hun ogen. Dikke middelvinger naar de overheid van henzelf.

Ik krijg heel erg het gevoel dat veel mensen in Europa een beetje een achterhaald beeld hebben van de gemiddelde Chinees.
Ik zit nu al 11 jaar in Indonesie, en hier is ook driekwart van de echte economie, dus productie en zo, in Chineze handen. En dat is niets nieuws.

En in Europa is de economie niet echt meer. Wat wordt er nou nog echt gemaakt daar?
Alleen maar luchtbelletjes.
Oh ja? Graag een betrouwbare link.
Nu jij met een betrouwbare link dat er "geen" backdoors in zitten. Eens kijken of die links ook bestaan.

Wat ik hiermee wil zeggen dat niemand weet of het er wel of niet in zit. Daarom kunnen we beter er vanuit gaan dat ze er wel zijn. Hierdoor maatregelen nemen zodat er 0.0% kans is op backdoors. Closed Source is hierbij geen oplossing.
Dat nieuws heb ik dan gemist; heb je daar een bron van (en geen link naar LMGTFY alsjeblieft; Google snapt "-aluhoedjes" helaas niet).
al meldde persbureau Reuters dat Windows 8 simpelweg te veel energie zou verbruiken.
Dit is natuurlijk kul. Windows 8 is de zuinigste Windows tot nu toe.

Waarom kunnen de Chinezen niet gewoon openlijk toegeven dat ze niets meer met Amerikaanse producten meer van doen willen hebben? Waarom allerlei onzinverhalen de wereld in slingeren die ervoor zorgen dat je de Chinezen, net als de Amerikanen nauwelijks serieus kunt nemen.
Omdat als ze dat openlijk toegeven, dat als protectionisme gezien zal worden door andere landen en die dan allemaal vrolijk belasting zullen heffen op Chinese producten.
De truck voor elk land is om zoveel mogelijk 'legale' belastingen te kunnen verzinnen op buitenlandse producten, denk maar aan:
- milieuvervuilend
- slechte werkomstandigheden
- ongezond
- niet veilig
- namaak
- oneerlijke subsidies
- onethisch
-...

Dit gebeurd zelfs tussen de VS en de EU (onder de regering Bush in 2003 was er bijvoorbeeld een ruzie onstaan ivm staal http://www.theguardian.co.../usnews.internationalnews)
De berichten dat de NSA via software en hardware spioneert zijn dus een uitstekende 'reden' voor China om eigen producten te kunnen bevoordelen tov Amerikaanse producten.
Ze hoeven zelfs geen bewijs te vinden bij Microsoft. Het enige wat ze nodig hebben zijn redelijke aanwijzingen dat het zo zou kunnen zijn en dan kan China extra belasting op Amerikaanse software heffen zonder dat andere landen daar al te veel aanstoot aan zullen nemen.
Ik vermoed dat er, als puntje bij paaltje komt, precies nul belasting op Chinese import geheven gaat worden, als de regeringen der wereld niet collectief de bevolking tegen zich in het harnas wil jagen.
Als je immers een extra heffing op alle Chinese import gaat zetten, dan wordt dus minstens 95% van alle elektronica, het gros van het goedkope gereedschap/plastic voorwerpen/wegwerpartikelen en overige meuk duurder in de aanschaf. Dat wordt voor de overgrote meerderheid immers allemaal in China gefabriceerd.

Daarnaast komen dan verschillende industriën in de problemen, zoals alle elektronica die dan nog wél buiten China geproduceerd worden, omdat ze ineens niet meer aan materialen voor onder meer accu's kunnen komen - die komen ook bijna allemaal uit China.

Amerika zal dus wel een hoop dimplomatiek stampei gaan maken, maar daar zal het bij blijven.
Bedenk wel dat er allerlei landen bijvoorbeeld rondom china (bv Vietnam) staan te springen om delen van die chinese prodcutie over te nemen en dat dus een import heffing op chinese producten snel zal leiden tot een enorme verschuiving van productie naar andere goedkope prodcutie landen en dat zou China enorm veel kosten.
De kosten van producten zouden wel iets stijgen maar veel minder dan de hoogte van de heffingen.
En Reuters quote de Chinese overheid in hun artikel. Wat is je punt?
Dat men hier beter moet lezen:

Twee weken eerder verbood de Chinese overheid de installatie van Windows 8 op nieuwe overheidscomputers, omwille van 'veiligheidsredenen. al meldde persbureau Reuters dat Windows 8 simpelweg te veel energie zou verbruiken.

Dat noem ik geen quote, maar een gewijzigd statement door Reuters.

[Reactie gewijzigd door GoT op 31 juli 2014 09:50]

al meldde persbureau Reuters dat Windows 8 simpelweg te veel energie zou verbruiken.
Moeilijk, hè? Lezen.
Het lijkt me toch vrij eenvoudig een backdoor aan te tonen, door uitgaand verkeer te monitoren. Komt er een server in voor die niet zelf opgevraagd is, dan is het ¨bingo¨ _/-\o_ .

clearOS kan een goede tool zijn

[Reactie gewijzigd door kritischelezer op 28 juli 2014 15:03]

Veel mensen snappen dat niet maar dat is inderdaad zo goed als waterdicht, tenzij je in een complottheorie gelooft waarbij heel veel hardwareboeren betrokken zijn die overal een geheim non-TCP/IP kanaal naast de standaardinfrastructuur hebben aangelegd. Nogal onwaarschijnlijk dus. (Wel leuk als dat ontdekt zou worden, hebben we een extra poort die overal in zit :P )

Maar als je Windows of een ander closed source OS gebruikt en de betrapte uitgaande data ook niet leesbaar is ben je alsnog uitgepraat behalve dat je dan kan stellen dat het OS dubieuze data naar een dubieus url stuurt. Daar is voor een beetje OS-maker nog wel een smoesje voor te verzinnen.

[Reactie gewijzigd door blorf op 28 juli 2014 15:45]

Je kan het dan zelf blokken, als je het smoesje niet vertrouwd.

Een bedrijf zal dit standaard moeten doen, naast ingaande sites, met name uitgaand traffic controleren op verdachte omstandigheden.
Maar waarom zou een backdoor makkelijk aantoonbaar moeten zijn? Hoe kan het uitgaande verkeer van een kwestbaar systeem betrouwbaar worden geobserveerd?
Een systeem kan op vele manieren kwetsbaar worden gemaakt:
* foutieve implementatie van beveiligingsalgoritmes (bijv. PRNG, maximale wachtwoordlengtes, etc.)
* exploitatie bug in verouderde software
* subversion via software-update
* subverted hardware

Overigens lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat er een backdoor in windows is ingebouwd.

[Reactie gewijzigd door hieper op 28 juli 2014 17:50]

Alsof een backdoor "constant" open staat en data verstuurd. Niet dus.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 28 juli 2014 18:14]

Popcorn tijd. China is behoorlijk bezig ruzie te maken met de VS, gezien ze tegenwoordig weinig van ze te vrezen hebben en heul veul geld in t land hebben zitten. Ben benieuwd hoe t afloopt.
Voor veel van die chinese bedrijven met vestigingen in de VS geldt dat de inkomsten uiteindelijk in China terecht komen. Het voordeel voor de amerikaanse economie is daarmee helemaal niet zeker. Ik denk dat er zat economen zijn die chinese investeerders liever zien gaan dan komen in de VS.
Dat Amerikaanse geld gebruiken de Chinezen weer om Amerikaanse staatsobligaties te kopen. Ze zijn daarmee één van de weinigen die nog Amerikaanse staatsobligaties kopen.
De Amerikaanse staasschuld is inmiddels zo groot dat het land technisch failliet is. De schuld is groter dan ze ooit kunnen terugbetalen (of altans in een termijn die in de financiële wereld nog redelijk is). De rentebetalingen zijn inmiddels zo groot dat de wereldrente kunstmatig laag gehouden moet worden om te zorgen dat dat nog op te brengen is.
China heeft de VS aardig bij de ballen. Wanneer China besluit om een maand lang geen nieuwe Amerikaanse staatsobligaties te kopen, zit de VS zonder geld en kan het de in die maand aflopende staatsobligaties niet aflossen. Daarmee heeft China zelfs de hele wereld bij de ballen, want na twee maanden gaat of de Amerikaanse economie geheel door het putje, of de rest van de wereld moet waardeloze Amerikaanse staatsobligaties kopen. Nog nooit heeft waardeloos papier zoveel macht gegeven.
Het enge is dat dit niet lang goed meer kan gaan, zelfs al blijft China braaf obligaties kopen. De VS toont geen enkel teken dat het op enige termijn minder schulden gaat maken en tenzij China besluit om renteloze obligaties te kopen, zal de VS op niet al te lange termijn ook geld moeten lenen om rente over haar leningen te kunnen betalen. Dan is het hek van de dam en komt de VS is een spiraal terecht waar alleen een echt faillissement ze uit kan halen. Dat betekent dat de Amerikaanse economie echt volkomen crasht. De dollar wordt waardeloos. De rest van de wereldeconomie wordt ook mee het zwarte gat ingezogen.
Lekker gechargeerd.
De grootste opkoper van amerikaanse staatsobligaties zijn amerikaanse spaar -en pensioenfondsen. De grootste buitenlandse opkopers zijn China en Japan. En waarom? Omdat de China, Japan en de VS (nagenoeg) elkaars grootste handelspartners zijn. Kortom, ze zijn wederzijds afhankelijk. China heeft niets aan een waardeloze dollar.

Je laatste alinea zou impliceren dat dit allang bij Japan zou moeten zijn gebeurd. Overigens, ik zou me eerder zorgen maken over de Chinese binnenlandse schuldencrisis.

NB: Technisch gezien kan een land niet failliet gaan, omdat geen enkele souvereine staat over dergelijke wetgeving beschikt. Wel kan een land stoppen met betalen (ie default).

Dan terug on-topic: Ik vermoed dat dit plagen is door de Chinese overheid ivm de amerikaanse aanklachten tegen Chinese militairen wegens cyberspionage.
Bekijk het positief: de instorting van de VS zou dan toch het einde kunnen inluiden van de dominantie van de monolithische staat die meegraait in de vruchten van 's lands economische activiteit om de eigen macht te bestendigen door het subsidiëren van de juiste stemmers.

De eerste tekenen zijn er al. De bitcoin betekent dat de staat niet langer het monopolie heeft op de munt. Wereldwijde digitale communicatie maakt nationale beperkingen op het vrije verkeer van goederen, diensten en informatie irrelevant en maakt het mogelijk dat communities zichzelf regeren. Enz.
Wow, dat is toch redelijk onverwacht. Je ziet niet vaak dat een regering besluit om dit soort invallen te doen bij grote bedrijven. Meestal zit er dan wel een verdomd goede reden achter.
Ben ook wel nieuwsgierig, mocht het zo zijn dat het om spionage gaat, en mocht het zo zijn dat inderdaad bewijzen boven tafel komen dat ze hieraan schuldig zijn; wat zijn dan de gevolgen?
Wow, dat is toch redelijk onverwacht. Je ziet niet vaak dat een regering besluit om dit soort invallen te doen bij grote bedrijven.
Dat gebeurt continue en ontzettend veel

[EDIT] dit was na een paar zoekopdrachten op een paar grote Nederlandse bedrijven..

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 28 juli 2014 16:05]

Echter gaan al die berichten om:

Fraude, verduistering, kartelvorming en andere financiele zaken. Ik heb het over spionage onderzoeken.
Je ziet niet vaak dat een regering besluit om dit soort invallen te doen bij grote bedrijven. Meestal zit er dan wel een verdomd goede reden achter.
Hoe dit op mij overkomt: de blijk van verbazing ging niet specifiek over spionage, maar over grote invallen ;)

De gevolgen kunnen zijn dat ze verbannen worden, boetes krijgen, verplicht inzicht moeten geven in het ontwikkelingsproces van producten, alleen in Chinese labs ontwikkelde producten (niet in Silicon Valley) verkopen, alle buitenlandse werknemers uitzetten enz. Ik zou niet vrezen voor verbanning als er geen China OS bestaat, maar ze kunnen altijd spelen en dreigen natuurlijk :/
Serieus? "ontzettend" 1995.... Dat is wel een tijdje terug hé/
Vervang dat voorbeeld met de invallen bij de Nederlandse telecomindustrie en je zit al flink recenter.
Het schijnt ze voornamelijk om Office en Windows te gaan, want er wordt al getweet dat Chinese officials boxed versies in beslag nemen.
wel lekker goedkoop zo.
Voor Office hebben ze daar al een redelijk alternatief: http://www.kingsoftstore.com/index
Blijkbaar niet dus.
Iedereen heeft het over backdoors etc, maar de State Administration for Industry and Commerce doet vooral onderzoeken naar corruptie, antitrust etc. Niet naar techy stuff.

Al meerdere westerse bedrijven (oa. GSK recentelijk) zijn beschuldigd van prijs afspraken en omkoping. Grote kans dat dit de reden is van de invallen.

Misschien dat de exclusitiviteits deal van Microsoft met JD.com om de Xbox One te verkopen er mee te maken heeft.
Het taalgebruik in dit soort berichtgeving is al tendensieus: als in Nederland een inval bij MS gedaan zou worden, zou er staan: de politie deed een inval. Nu het China betreft is het "de overheid" die de inval doet...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True