Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

China geeft Microsoft twintig dagen de tijd om met antwoorden te komen over het bundelen van Office met Windows. De autoriteiten kwamen dat maandag overeen na een gesprek met Microsoft.

China Chinese vlagOverheidsfunctionarissen spraken maandag met vicepresident David Chen van Microsoft in China. Zij vroegen naar de vermeende monopoliepraktijken van het technologiebedrijf en wilden een verklaring horen. Die mag Microsoft nu volgens staatspersbureau Xinhua binnen twintig dagen geven, waarin het zich ook schriftelijk mag verweren tegen de aanklacht.

Volgens het persbureau onderzoekt China de koppelverkoop van Windows met Office en de verificatiecodes die daarvoor worden gebruikt, hoewel meer concrete details ontbreken. Met de koppelverkoop zou Microsoft de Chinese wet hebben overtreden. De softwaregigant zegt mee te willen werken met het onderzoek en de vragen te zullen beantwoorden.

In juli voltooide de Chinese overheid een mededingingsonderzoek naar een ander Amerikaans bedrijf, Qualcomm. China oordeelde dat die chipgigant een monopolie op de chipmarkt in handen had. Het bedrijf zou daarbij te veel geld vragen voor licenties. Inmiddels zou er een oplossing binnen handbereik zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Van Chinese makelij: http://www.wps.com/
Misschien een alternatief?

[Reactie gewijzigd door rtfm op 1 september 2014 20:35]

google op libreoffice en download die.

Maar geen normale gebruiker gaat ooit libreoffice downloaden als word klaagt dat je geld moet betalen om verder te gaan.

Fiks aantal mensen dokt dan.

Klassieke definitie van koppelverkoop.
Ik gebruik al jaren Linux en LibreOffice. Prima pakket als je een document alleen schrijft. Druk op de PDF knop en verstuur dan dat bestand.
Nooit echt goed begrepen waarom men altijd het bron bestand (.doc) stuurt als het toch niet meer bewerkt word.
Je weet niet wat koppelverkoop is en je brult maar wat. 8)7
Dit is niet alleen MS, maar ook meerdere westerse bedrijven zoals Unilever, Philips, GM, Volkswagen, Yum Brands, McD, Qualcomm etc. Het heeft een goede reden waarom dit gebeurd. Sinds het aantreden van Xi Jinping tot het presidentschap, had Xi al als doelstelling de landelijk corruptie stevig aan te pakken. Echter begint de CCP eerst met westerse bedrijven, want dat is een populaire en gemakkelijke keuze. Xi kan dan toch aan het publiek laten zien dat hij iets doet tegen 'corruptie' (welke definitie dat in chinese ogen mag hebben), waarbij de CCP het lang kan uitstellen om bedrijven van eigen bodem aan te pakken. Bedrijven die overigens van globaal strategisch belang zijn voor de CCP. Daarnaast, als een westers bedrijf potentieel uit het land word gejaagd, zullen er zeer weinig chinesen zijn die daar een traan over los laten. Zie hoe 'groots' het afscheid voor Google was toen het uit het land vertrok.

http://www.marketwatch.co...eign-companies-2014-08-25
Zucht, pakt iemand corruptie aan, is het weer niet goed.
Westerse bedrijven hebben handig gebruik gemaakt van de corruptie / business ethics in China. (Zie een GSK bijv waarbij de top wist van de bribes die aan doktoren werd gegeven)

Dat die bedrijven nu hard worden aangepakt is alleen maar toe te juichen.
En er zijn zat Chinese bedrijven die even hard worden aangepakt, maar gezien dat geen nieuws is in Westerse media lees jij daar niks over. Zhou Yongkang's hele netwerk is compleet ontmanteld in het kader van corruptie bestrijding. Daar zitten Chinese bedrijven tussen die miljarden omzet draaiden (oa. mijnbouw)
Wat niet wegneemt dat het simpel geval van koppelverkoop is wat microsoft doet; wat totaal illegaal is en al jaren geleden door de EU had moeten worden aangepakt.
Met alle respect, het is gewoon een hetze tegen Microsoft.
Ga maar na: alle ondernemingen die hetzelfde doen mogen dat gewoon doen omdat men dat niet als koppelverkoop ziet, alleen als Microsoft dat doet wordt dat als koppelverkoop gezien.
Wat een rotmentaliteit is dat. |:(

[Reactie gewijzigd door bbcs op 2 september 2014 06:09]

Onzin,
MS heeft een groter marktaandeel en dus zijn ze daar strenger. Aannemen dat alle anti-trust zaken die MS wereldwijd verloren heeft te wijten zijn aan een rotmentaliteit getuigt van een weinig reele inschatting, aka fanboy gedrag, word hier normaal gesproken met een -1 bestraft. Nietd at MS nu bijzonder veel slechter is... maar ook zeker niet beter. Eerlijk gezegd vind ik de reactie van PostHEX hierboven een stuk waardevoller...
Onzin,
MS heeft een groter marktaandeel en dus zijn ze daar strenger.
Dat is pas onzin!
De grootste koppelverkoper Apple wordt met rust gelaten terwijl weer een hetze tegen Microsoft geopend wordt.

Koppelverkoop heeft totaal niets met het marktaandeel te maken.
Diverse organisaties doen dat toch, zodat ze ervoor zorgen dat de sekte Apple mooi buiten schot blijft. |:(
Wat niet wegneemt dat het simpel geval van koppelverkoop is wat microsoft doet; wat totaal illegaal is en al jaren geleden door de EU had moeten worden aangepakt.
Als Microsoft een Office aanschaf zou verplichten bij het verkopen van Windows (of vice versa), dan is dat inderdaad koppelverkoop. Maar je mag mij aanwijzen waar dit gedaan wordt. Ik heb nog nooit ergens een aanbieding gezien "Koop nu Office en krijg Windows gratis" of de andere kant op. Ook geen Office trails binnen een schone (niet OEM) installatie etcetera.
Maar ja dat krijg je als je continue EU commissarissen aanstelt die net zoveel IT kennis hebben als mijn nichtje van 2.
Aan je manier van schrijven te lezen had ik gegokt dat je wel fan zou zijn van Kroes die MS een boete van enkele honderden miljoenen had opgelegd vanwege IE?
Zo laat nu de microsoftlieden maar gaan replyen - een vorige keer bij zo'n soort subject als dit domineerde ook al het microsoft personeel de postings hier op tweakers - laat de Mosheiniks maar komen!
Ach ach, iedereen mag een mening hebben, zolang deze maar gelijk is aan die van jou? :/
MICROSOFT Windows en daarbij een Trial voor MICROSOFT Office welke je middels een licentie dient aan te schaffen etc...

Welk koppelverkoop praten we dan? Het zijn beide producten van 1 fabrikant en als de klant deze niet wilt dan kan deze worden verwijderd en door een ander worden vervangen....

China heeft nu gewoon niks beters te doen... :+
Was dit ook niet zo met Internet Explorer ? (al dan niet in Europa) Ook van ÚÚn bedrijf maar toch doen ze moeilijk :D
Was dit ook niet zo met Internet Explorer ? (al dan niet in Europa) Ook van ÚÚn bedrijf maar toch doen ze moeilijk :D
Nee, daar werd IE als niet vervangbaar component standaard meegeleverd, op een manier die de concurrentie op een onwettige manier benadeelde. Daarnaast was Microsoft op andere vlakken ook nog op onwettige manieren bezig de concurrentie kapot te maken, Er zijn de hele wereld over anti-trust zaken geweest tegen Microsoft, en die hebben ze merendeel verloren. De zaken die niet verloren zijn lopen nog. (zoals in Zuid Korea).

Dus die zaken liggen iets anders.
Het lijkt me duidelijk dat dit politiek is, en ik denk zelfs vooral binnenlandse politiek.

China heeft nogal wat misstanden op haar eigen markten en met haar eigen, binnenlandse bedrijven, maar dat is een stuk minder populair natuurlijk en ook een stukje lastiger dan het aanklagen van een bedrijf uit de VS. Door nu met een buitenlands bedrijf te beginnen kan een signaal worden afgegeven.

Wat echter ook mogelijk is, is dat dit wederom een zet is in het bekende spelletje tussen twee supermachten. China is duidelijk bezig Microsoft uit te bannen.
Natuurlijk niet, ben je wel bekend met de definitie van koppelverkoop of echo je gewoon een populaire mening?
Alleen zijn die trials een keuze van OEMs die welliswaar van MS een bijkomende korting op de licentiekost van Windows krijgen daardoor, maar naast Office ook een hoop andere crapware meeleveren.
Juist ja. Dus een kortingsbon bij Supermarkt Arie om vervolgens korting te krijgen bij diezelfde supermarkt op een ander product is ook koppelverkoop?

Of is dat misschien gewoon een korting? :Y)

Het is pas koppelverkoop wanneer je na die eerste aankoop bij Supermarkt Arie geen enkele andere supermarkt meer binnen mag of kan.

Bij de OEM's die Windows licenties inkopen is ook geen sprake van koppelverkoop omdat Microsoft en de OEM's niet dezelfde partij zijn. De OEM's kunnen ook gewoon een ander OS bij hun PC leveren maar kiezen daar niet voor.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 september 2014 09:52]

Juist ja. Dus een kortingsbon bij Supermarkt Arie om vervolgens korting te krijgen bij diezelfde supermarkt op een ander product is ook koppelverkoop?
Nee, maar als het om Microsoft gaat dan wel.
Sorry hardwareaddict, maar dat is onzin. Koppelverkoop is als je iets wilt kopen maar dat kan niet zonder de aankoop van een ander product. M.a.w. ik kan alleen een PC kopen tegen X prijs als ik ook MS office koop tegen Y prijs.
Sorry hardwareaddict, maar dat is onzin. Koppelverkoop is als je iets wilt kopen maar dat kan niet zonder de aankoop van een ander product. M.a.w. ik kan alleen een PC kopen tegen X prijs als ik ook MS office koop tegen Y prijs.
En dat is hier niet van toepassing.

Echter: de meeste mensen willen naast Windows ook Microsoft office.
Office maakt geen deel uit van Windows en wordt ook niet standaard ge´nstalleerd.
Wat wel gedaan wordt is dat een PROBEERVERSIE van te voren ge´nstalleerd wordt, waarbij de koper het pakket een x tijd kosteloos kan uitproberen.
Dat heeft totaal niets met koppelverkoop te maken.
Je begrijpt mijn antwoord op de hardwareaddict post verkeerd.

Ik zeg daarin dat hij het bij het verkeerde eind heeft en geef daarbij een voorbeeld wat koppelverkoop kan zijn. Niet een korting zoals hij zegt.

Er kan alleen sprake zijn van koppelverkoop als je Windows zou kopen en je verplicht wordt om ook Office af te nemen, m.a.w doe je dat niet, kan je geen Windows kopen.

Naar mijn mening is er in dit geval geen enkele sprake van koppelverkoop en is het hele gebeuren politiek gemotiveerd.
Ik zeg daarin dat hij het bij het verkeerde eind heeft en geef daarbij een voorbeeld wat koppelverkoop kan zijn. Niet een korting zoals hij zegt.
En toch zien diverse organisaties dat als koppelverkoop.
Er kan alleen sprake zijn van koppelverkoop als je Windows zou kopen en je verplicht wordt om ook Office af te nemen, m.a.w doe je dat niet, kan je geen Windows kopen.
Hier is wel wat van te zeggen.
Als 99,99% van de kopers naast Windows ook standaard Office kopen, kan ik het mij goed voorstellen dat computerfabrikanten dan een computer aanbieden met Windows en Office.

Maar dan nog: dat is aan de computerfabrikant en niet aan Microsoft.
Koppel verkoop als in ? Als je windows koopt dan krijg je office met korting ? Dat moet toch kunnen.
Ik kan in verdere bronartikellen ook niet direct iets terugvinden over koppelverkoop. Voor de ge´nteresseerden, het orignele persbericht (in het chinees: http://www.saic.gov.cn/yw...409/t20140901_147993.html ). Hierin is enkel sprake van meer informatie rondom de lopende zaak rond monopoliemisbruik bij Windows en Offce.
Koppelverkoop is bij wet verboden ook in Nederland.

Dus een bank die je verzekeringen aansmeert als voorwaarde om die hypotheek af te sluiten, dat is compleet bij wet verboden.

Dat ze het toch doen is heel ander verhaal.

Bij alle windows laptops die ik de afgelopen jaren gezien heb staat bijna automatisch ook een word versie op ,die na enige tijd gaat zeuren bij de gebruikers dat je ervoor moet dokken. Dat is vooral zo bij HP laptops.
Koppelverkoop is in Nederland alleen in bepaalde gevallen verboden. Zoals bij consumentenkrediet (jouw voorbeeld) of bij een marktmonopolie. Heb je dat niet dan mag je gewoon gebruik maken van koppelverkoop.

Microsoft heeft een monopolie (gezien het marktaandeel van hun concurrenten op de pc markt), vandaar dat het voor hun wel verboden is.
Bij alle windows laptops die ik de afgelopen jaren gezien heb staat bijna automatisch ook een word versie op ,die na enige tijd gaat zeuren bij de gebruikers dat je ervoor moet dokken. Dat is vooral zo bij HP laptops.
Dat is vooral omdat de laptopbouwer de software installeert (Bloatware als gratis proefversies). Dat houdt jouw laptop iets goedkoper en spekt de winstmarges van de fabrikant, net zoals de reclames Tweakers voor ons gratis houdt en de medewerkers betaalt. Eignlijk bij bloatware ook een verkapte vorm van koppelverkoop m.i. want het een kun je niet krijgen zonder het ander af te nemen. Bij Tweakers heb je de keuze de advertenties voor je te laten betalen of zelf een ad-vrij account te huren.


De bloatware die je aanmerkt zou van mij trouwens ook wettelijk geregeld een keuzelijst mogen worden: installeer programma A wel en B niet, en bij Android wettelijk alles verwijderbaar mogen worden. En natuurlijk het eeuwige debakel van de laptops die niet zonder Windows licentie te leveren zijn, maar da's een andere discussie.
Maar KPN mag wel korting geven op mijn mobiele abbo als ik ook een triple-play abbo afneem?! :X
Maar KPN mag wel korting geven op mijn mobiele abbo als ik ook een triple-play abbo afneem?! :X
Ik vermoed dat in China altijd office meege´nstalleerd wordt op de Computer waardoor je geen keus hebt.
Daarom is het anders dan KPN. Analoog zou zijn dat als iemand een PC met Windows koopt had er dan een versie van office met korting aangeschaft kan worden.
Dat is aan de computerbouwer en niet aan Microsoft zelf.

Dan nog:
Als iedereen dat doet wordt het NIET als koppelverkoop gezien, maar als Microsoft dat doet wordt het wel als koppelverkoop gezien.

Apple doet niets anders dan aan koppelverkoop, maar daar mag dan niets van gezegd worden.
Simpelweg omdat men kijkt naar het aandeel van een fabrikant in de markt, en dat heeft totaal niets met koppelverkoop te maken. De sukkels. }:O

[Reactie gewijzigd door bbcs op 2 september 2014 09:43]

Dat is aan de computerbouwer en niet aan Microsoft zelf.

Dan nog:
Als iedereen dat doet wordt het NIET als koppelverkoop gezien, maar als Microsoft dat doet wordt het wel als koppelverkoop gezien.

Apple doet niets anders dan aan koppelverkoop, maar daar mag dan niets van gezegd worden.
Simpelweg omdat men kijkt naar het aandeel van een fabrikant in de markt, en dat heeft totaal niets met koppelverkoop te maken. De sukkels. }:O
Precies omdat ze een monopolie hebben.
De wet is de wet en is uiteindelijk om de consument te beschermen en voor eerlijke concurrentie. Dat dit toevallig in jouw straatje past is dan mooi voor jouw maar niet perse voor anderen en zeker niet voor de concurrenten van Microsoft.

Als jij vind dat dit niet eerlijk is moet je maar via hert democratische proces regelen dat de wet veranderd wordt. Ik denk dat je heel weinig kans maakt. Puur omdat je niet voldoende stemgerechtigden zult hebben die je steunen.
Koppelverkoop heeft totaal niets en dan ook totaal niets te maken met een monopolypositie!

Als men dat wel doet is het gewoon Microsoft pesten en alles goedkeuren wat Apple verkeerd doet.
[...]
De wet is de wet en is uiteindelijk om de consument te beschermen
Mis.
De wet is er niet om de consument te beschermen. De wet is ervoor om zowel koper als verkoper allebei te beschermen.
Daarnaast bepaald de computerbouwer wat op de computer komt te staan en niet Microsoft.

[quote]Dat dit toevallig in jouw straatje past is dan mooi voor jouw maar niet perse voor anderen en zeker niet voor de concurrenten van Microsoft.[quote]
Dat is echt gezeur om niets.
Apple is gewoon ook een pc en daar bepaald Apple alles. Dus kan een concurrent van Apple echt niet zonder toestemming van Apple iets op dat systeem ge´nstalleerd te krijgen.
Dat is pas koppelverkoop.
Kuch, browserkeuzescherm wat bij MS osen verplicht is bovenop de miljardenboete maar bij google en apple niet hoeft?
Eerlijk/iedereen is gelijk: Google en Apple zouden dezelfde boetes en eisen moeten krijgen of MS zou dat niet verplicht mogen worden + terugstorting van de betaalde boete.

Straks krijgen ze nog problemen omdat ze alleen "Hun" implementatie van een calculator meeleveren.

En apple is inderdaad de definitie van koppelverkoop maar vanwege minimaal succes altijd oke geweest, pas wanneer je echt grote getalen gaat aanspreken is het dan in eens verkeerd.
Kuch, browserkeuzescherm wat bij MS osen verplicht is bovenop de miljardenboete maar bij google en apple niet hoeft?
Met alle respect, maar degene die het hardste klagen maken zelf wel de slechtste software.
Doordat de consument hen dan links laat liggen, gaan ze huilie huilie doen en krijgt Microsoft de schuld.
Dat zijn wel de feiten.
Het is mij niet duidelijk welke partij je hiermee bedoelt maar voor Internet Explorer (ik vermoed dat je daar op doelt) was een browser een pittig duur stukje software.
Koppelverkoop heeft totaal niets en dan ook totaal niets te maken met een monopolypositie!
Het werkt andersom. Als je een monopolie hebt dan krijg te maken met strengere regels. Je monopolie gebruiken om koppelverkoop af te dwingen is bijvoorbeeld verboden.
Als men dat wel doet is het gewoon Microsoft pesten en alles goedkeuren wat Apple verkeerd doet.
Je bent wel heel erg gefocussed op Apple. Vrijwel niemand hier verdedigt Apple. Er zijn hier genoeg mensen met een hekel aan Apple. Die hoor je nu alleen niet aangezien dit topic over Microsoft gaat. Wat mij betreft mag Apple ook eens streng bekeken worden maar je moet ergens beginnen.
[...]

Het werkt andersom. Als je een monopolie hebt dan krijg te maken met strengere regels. Je monopolie gebruiken om koppelverkoop af te dwingen is bijvoorbeeld verboden.
Microsoft heeft nog nooit de OEM leveranciers gedwongen om office verplicht mee te leveren met Windows.

Wat wel kan is dat computerfabrikanten en computerbouwers wel die koppelverkoop toepassen. Daar is Microsoft nooit aansprakelijk voor. Dus als die fabrikanten een computer aan de consument aanbieden inclusief office en windows kan Microsoft nooit aan worden geklaagd voor koppelverkoop. En dat gebeurd dus wel.
[...]
Je bent wel heel erg gefocussed op Apple. Vrijwel niemand hier verdedigt Apple. Er zijn hier genoeg mensen met een hekel aan Apple. Die hoor je nu alleen niet aangezien dit topic over Microsoft gaat. Wat mij betreft mag Apple ook eens streng bekeken worden maar je moet ergens beginnen.
Ik ben niet gefocust op Apple. Alleen dat Apple volop aan koppelverkoop doet en met rust gelaten wordt en dat Microsoft de bekende shit over zich heen krijgt.
Er wordt heel duidelijk met verschillende maten gemeten.

In andere branches waarin Microsoft niet de leiding heeft worden degene die wel de leiding hebben gewoon met rust gelaten.
Behalve als Microsoft de leiding krijgt, dan begint dat gezeur weer.
Dat valt gewoon op.

Wat gewoon vergeten wordt is dat Microsoft niet bepaald wat op de computers ge´nstalleerd wordt, maar dat de computerfabrikanten dat bepalen.
Als in China dus die fabrikanten de klanten verplichten om met Windows ook Office aan te schaffen kan Microsoft nooit aangeklaagd worden voor koppelverkoop.

Windows en Office zijn altijd twee aparte pakketten geweest. Het is een misverstand en een fabeltje dat Office onderdeel uitmaakt van Windows.
Microsoft heeft nog nooit de OEM leveranciers gedwongen om office verplicht mee te leveren met Windows.
Ik heb er ook nog nooit van gehoord maar de Chinezen beweren dus dat ze het in China wel hebben gedaan.
Wat wel kan is dat computerfabrikanten en computerbouwers wel die koppelverkoop toepassen. Daar is Microsoft nooit aansprakelijk voor.
Wat Microsoft wel heeft gedaan is deals sluiten waarin staat dat leveranciers een Windows-licentie moeten betalen voor iedere computer die ze verkopen, of daar nu Windows op staat of niet. Tegelijkertijd was (is?) het verboden om een ander OS naast Windows te installeren. Mogelijk dat er hier ook zo iets is gebeurd met Office.

Dus als die fabrikanten een computer aan de consument aanbieden inclusief office en windows kan Microsoft nooit aan worden geklaagd voor koppelverkoop. En dat gebeurd dus wel.
In andere branches waarin Microsoft niet de leiding heeft worden degene die wel de leiding hebben gewoon met rust gelaten.
Er zijn er ook maar weinig die zo groot en dominant zijn als Microsoft op de PC-markt. Android komt in de buurt en daar doet de EU onderzoek naar.
Wat gewoon vergeten wordt is dat Microsoft niet bepaald wat op de computers ge´nstalleerd wordt, maar dat de computerfabrikanten dat bepalen.
Als in China dus die fabrikanten de klanten verplichten om met Windows ook Office aan te schaffen kan Microsoft nooit aangeklaagd worden voor koppelverkoop.
Het kan zijn, en ik zeg niet dat het zo is, dat het voor de fabrikanten bijzonder duur is om geen Office te verkopen bij Windows. Strict genomen zijn ze dan niet verplicht, maar als alle concurrenten het ook doen dan kunnen ze de korting niet laten liggen zonder hun eigen prodcut veel duurder te maken.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 2 september 2014 20:43]

Als je meer dan 1 verzekering afneemt mogen ze voor meerdere verzekeringen ('producten') wel korting geven.
China is al langer bezig met een offensief van chinese producten stimuleren. Apple, Google en Microsoft komen dus herhaaldelijk in het nieuws waarbij men of onveilig is, of hoge prijzen zou vragen of koppelverkoop, etc. Dat is een 'normaal' onderdeel van zaken doen in China.

Autofabrikanten mogen bijvoorbeeld ook enkel zaken doen via een Chinese partner. En ook bij productie is het 'eigendom' van de ontwerpen niet langer de jouwe.

China heeft een grote binnenlandse groeimarkt en gebruikt deze macht op een vanuit westerse ogen wat ouderwetse en lompe manier. 50 jaar geleden echter deden wij hetzelfde in Europa en vonden wij dit ook normaal.
Europese autofabrikanten worden de laatste tijd in China vaak ook aangeklaagd voor het rekenen van woekerprijzen van onderdelen. Hoewel die claim niet helemaal onzin is kan het inderdaad ook een aanklaaggolf aan buitenlandse bedrijven zijn om de interne markt te stimuleren.
Euh, kijk maar naar Nederland/ Europa. Die rekenen ook importheffingen op alles wat buiten Europa binnenkomt. Zo komt er extra belasting op Aziatische auto's waardoor de Europese merken beschermd worden, doordat de prijzen niet zover uiteen lopen. Ook moet je voor al je bestellingen belasting/ importheffing betalen die je besteld in Amerika of AziŰ.
Autofabrikanten mogen bijvoorbeeld ook enkel zaken doen via een Chinese partner. En ook bij productie is het 'eigendom' van de ontwerpen niet langer de jouwe.
Dat klopt dat heeft India ook, zo beschermen ze zich tegen buitenlandse profiteurs.

Als dat niet het geval zou zijn zouden de buitenlandse bedrijven die van de lage loonkosten geprofiteerd hebben de fabriek van de ene op de andere dag sluiten waarna de medewerkers en het land het nakijken hebben. Van de meeste buitenlandse bedrijven is het enige belang de lage loonkosten en het ontbreken van milieu wetten.

Zo zijn er ook bedrijven uit landen als MaleisiŰ vertrokken puur omdat ze te duur geworden waren. In China zal dat minder snel gebeuren omdat ze een stok achter de deur hebben.
China heeft een grote binnenlandse groeimarkt en gebruikt deze macht op een vanuit westerse ogen wat ouderwetse en lompe manier. 50 jaar geleden echter deden wij hetzelfde in Europa en vonden wij dit ook normaal.
Dat doen we nog steeds. Kijk maar naar bijvoorbeeld chocola. Deze mag zonder heffingen uit Afrika ingevoerd worden maar verwerkte chocola mag niet. zonder heffing ingevoerd worden.
Ja, maar als je Linux wilt draaien waar is Microsoft Office? (kom niet met dat openoffice geleuter want veel dingen werken gewoon niet)
Het probleem verdwijnt direct als Microsoft gewoon meer platformen zou ondersteunen, en dit komt ook omdat Microsoft wel office op de iOS kan laten draaien maar niet op open-source..

je moet of een Mac/iOS kopen of Windows, dat is nou niet echt een vrije keuzen voor overheden die zich los van de Amerikaanse overheid willen frikken (met het gebruik van hun eigen OS)
LibreOffice is min of meer de opvolger van openoffice en die gebruik ik en dat werkt zowel onder windows als onder linux prima voor simpele zaken.

Voor simpele documenten is het net zo eenvoudig en in tegenstelling tot het knullige openoffice, waarin vanalles gammel werkte (althans bij de versies die ik gebruikte), kun je ook saven naar alle versies van word en die ook inladen in LibreOffice.

Ik heb er ook een boek mee uitgebracht met libreoffice - en DAT is niet zo eenvoudig om ermee voor elkaarte krijgen, want geavanceerde zaken werken NIET zo supereenvoudig als bij word.

Ook word is voor dat soort geavanceerde zaken niet zo'n best pakket. Handiger is iets als Indesign gebruiken voor publiceren boek, om voorbeeld te geven.
In een kantoor omgeving kun je wel direct vergeten dat je OpenOffice/LibreOffice gebruikt vooral vanwege excel en database integratie.

OpenOffice/LibreOffice is geen volwaardige vervanging voor Office..

Je kan wel echt heel hard roepen dat het niet zo is, totdat je het ook echt moet gaan gebruiken in de praktijk.

[Reactie gewijzigd door stewie op 2 september 2014 03:01]

Die zit geintegreerd in Libreoffice.

Daar zit complete integratie van een spreadsheet in, die sprekend lijkt op excel.
Verder nog verschillende andere zaken waaronder database en andersoortige programma's .

Net dus als de office suite.
Geheel vergelijkbaar.

Downloaden en geen onzin verkopen stewie.
Bied geen volwaardig excel support.
ik weet prima wat er wel en niet in zit, heb het bij veel bedrijven geprobeerd te integreren maar 80% van de vooral complexere bestanden kun je dus echt mooi vergeten om te doen..

Ik zelf gebruik openoffice al toen het nog StarOffice heten...
Je hoeft mij geen onzin te verkopen over hoe geweldig het niet is qua volledige format ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door stewie op 2 september 2014 03:07]

compleet volwaardig. Ik kan er alle documenten mee openen en saven, kriskros.

Echt alles lukt prima ermee. Wel nieuwe versie van libreoffice downloaden zodat de macro's prima werken. gebruik 4.2.5.2 hier.

Je praat echt compleet over het verleden wat openoffice heet waar vanalles half functioneerde.

Bazel dus geen onzin over hoe JIJ DENKT dat het nu is.

LibreOffice werkt fantastisch en al helemaal simpeltjes ook voor eenvoudige dingen. Met 1 druk op de knop converteer je ook naar PDF formaat, dat gaat geweldig.

Alleen complexere zaken zijn iets ingewikkelder krijg ik indruk (als het gaat om writer) dan Word.

Voor complexere zaken heb je dan ook eigenlijk indesign nodig.
Indesign is dan ook professioneel pakket wat ook gebruikt wordt door uitgevers en inlichtingendiensten. Licentie is paar honderd euro en voor server nog iets meer.

Spreadsheets werken al heel erg lang heel erg prima onder libreoffice. Je kunt libreoffice ook prima onder windows installeren.

Huis en tuingebruikers en zakelijke gebruikers die vrijwel zonder uitzondering simpele documenten gebruiken is libreoffice heel erg simpel.

[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op 2 september 2014 03:17]

Ja, maar als je Linux wilt draaien waar is Microsoft Office? (kom niet met dat openoffice geleuter want veel dingen werken gewoon niet)
Ik ben in Libre Office en voorheen Open Office nog nooit iets tegen gekomen wat niet werkte tov Microsoft office, vaak werkt het iets anders.
Het probleem verdwijnt direct als Microsoft gewoon meer platformen zou ondersteunen, en dit komt ook omdat Microsoft wel office op de iOS kan laten draaien maar niet op open-source..
Ik denk dat je OS X bedoelt i.p.v. iOS, iOS is namelijk het iPhone OS.
je moet of een Mac/iOS kopen of Windows, dat is nou niet echt een vrije keuzen voor overheden die zich los van de Amerikaanse overheid willen frikken (met het gebruik van hun eigen OS)
Tov Open Source Office, kun je deze Tweakers test misschien een keer lezen?
reviews: Kantoorsoftware: Office, LibreOffice en OpenOffice getest
iOS
https://itunes.apple.com/...e-mobile/id541164041?mt=8

en ook dat artikel is leuk, maar het zegt het zelf dat er gewoon dingen missen bij LibreOffice..
En als je op een puur kantoor gebruik kijkt, loop je gewoon nog steeds tegen de gebreken aan & compatibiliteit issues tussen alle software. "er zullen altijd nieuwe issues zijn met elke update van libre of office"

dat heb ik wel gemerkt na JAREN extreem gebruik van OpenOffice & Word..

[Reactie gewijzigd door stewie op 2 september 2014 10:36]

Enige koppelverkoop die ik zou kunnen bedenken met Windows en Office is hooguit te vinden in Windows 8.1 dmv OneDrive en je Microsoft-account. Aangezien OneDrive zowel in Windows 8.1 ingebakken zit (hoewel je dat vast wel zou kunnen uitschakelen 't blijft een Microsoft-product ;) ) en dat je bij de meeste Office abbo's ook 1TB OneDrive opslag gratis erbij geleverd krijgt. Daarbij zou ook juist de synchronisatie tussen je PC's en WP (van het uiterlijk van je startscherm, tegels, wachtwoorden e.d.) die via de cloud loopt hier misschien onder vallen (Je kan dat onderdeel van Windows niet gebruiken zonder gebruik te maken de cloud van Microsoft).
discount for all comrad.
Wat is hier mis mee? Apple levert per ios en mac os standaard safari aan, en microsoft mag dit niet met betrekking tot Internet Explorer.

Als klanten office willen gebruiken dan gebruiken ze het tich wel, willen ze het niet dan niet toch?

Android levert veel stock apps waarvoor genoeg andere apps voor beschikbaar zijn, ik hoor daar niemand over klagen?
ik hoor daar niemand over klagen?
Je volgt de discussies op Tweakers op dit gebied niet vaak neem ik aan. Zeker wordt daar over geklaagd. Zowel door gebruikers als door fabrikanten.
Om het meest gebruikte pakket te koppelen met het meest gebruikte OS (in de gewone kringen, dat je een Linux met OpenOffice hebt speelt hier niet mee :p) is discutabel?
Ik zou dat klantvriendelijk noemen, Windows 7/8/9 met Office er direct bij zodat je Windows instaleert en direct aan de gang kan met de Office programma's? Klinkt perfect.
Welke Chinese concurrent wordt hierdoor benadeeld? Kingsoft is gratis.
het is gewoon correcte uitspraak van die Chinezen - soms moet je ze ook credits geven als ze het wel ok zien.
Krijg je bij Windows RT niet Office erbij?

[edit]
@ShitHappens: Het bij de prijs in zitten is toch juist de definitie van koppelverkoop? Ik kan geen Windows RT krijgen zonder Office. Ik zou liever een goedkopere RT licentie hebben zonder Office, maar MS dwingt ook te betalen voor office (want dat is een deel van de prijs)

[Reactie gewijzigd door pietje63 op 1 september 2014 19:50]

Ja maar daar zit het gewoon bij de prijs in, hoef je niet apart af te rekenen ofzo. Anderzijds, daarvoor zijn ook weer geen alternatieven beschikbaar.
In dit artikel staat dat Microsoft een monopolist is. Het is wel een monopolie op basis van illegale versies van Windows en Office. `
"It's ironic they can be accused of a monopoly in a mostly pirated operating system market, as they were criticized for ending support to mostly non-paid versions of Windows XP," said Clark, referring to Microsoft halting support for the 13-year-old operating system in April.
Microsoft heeft meer omzet in Nederland dan in China, terwijl de PC verkopen in China op het niveau van de VS liggen.
Inderdaad, de ironie druipt er vanaf. Zoals wel vaker met dit regime en zijn uitspraken :) Ben benieuwd hoe hard ze er bij de MS China divisie om hebben moeten lachen.
Nu nog acties tegen het bundelen van pc's met windows en we zijn klaar :Y) .
Bij mij (windows 8 pro) zat in iedergeval niet standaard office erbij...
Echter zien sommige mensen dat Office windows nodig heeft om te kunnen functioneren dat het onder koppelverkoop valt.
Duh! |:(

De enige die echt aan koppelverkoop doet is Apple. Maar daar mag niets van gezegd worden.
En nee, koppelverkoop heeft niets met het marktaandeel te maken, al denken sommigen van wel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True