Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

Apple heeft dinsdag zijn MacBook Pro-laptops een update gegeven. De 13"- en 15"-modellen beschikken nu over Intel Haswell-processors en hebben langere accuduur en ondersteuning voor 802.11ac-wifi. Beide MacBook Pro-laptops zijn per direct verkrijgbaar.

Apple heeft de 13"-MacBook Pro met Retina-scherm ook iets dunner gemaakt: hij is nu 18mm dik, waar de vorige 13"-Retina-Macbook Pro 19mm dik was. Het gewicht is 1,5 kilogram.

De prijzen beginnen bij 1329 euro voor de 13"-uitvoering, 200 euro lager dan het vorige model. De 13" MacBook Pro heeft een Retina-display met resolutie van 2560x1600 pixels, een 2,4GHz Core i5 Haswell-dualcore met Iris-graphics en 4GB werkgeheugen. De pci-e-ssd biedt een opslagcapaciteit van 128GB. Er zijn ook varianten met 8GB ddr3 en ssd-capaciteiten van 256GB en 512GB. Het model met de grootste ssd-opslag heeft bovendien een iets snellere cpu.

13 inch MacBook Pro retina 2013

Het 15"-model van de MacBook Pro met Retina-scherm heeft standaard Iris Pro-graphics. De Iris Pro-gpu van de Intel-quadcore biedt vergelijkbare prestaties als de GT 650M die de vorige 15" MacBook Pro met Retina-scherm had. De Intel Core i7 Haswell-processor tikt op 2GHz, terwijl het werkgeheugen 8GB groot is. Standaard wordt de laptop met een 256GB ssd geleverd voor 2029 euro. Dat is eveneens 200 euro lager dan de vorige startprijs. Het gaat om een pci-e ssd, die 60 procent snellere leessnelheden zou bieden dan de ssd van de vorige 15"-MacBook Pro met Retina-scherm. Er komt een andere standaard-variant met snellere Core i7, 16GB ddr3 en ssd met capaciteit van 512GB. De gpu van dit model is de GeForce GT 750M. Apple biedt nog verdere configuratie-opties, met de keuze om maximaal 16GB ddr3 en 1TB flashopslag toe te voegen.

De laptops zijn voorzien van Thunderbolt 2-aansluitingen en beide modellen gaan over 802.11ac wifi-ondersteuning beschikken. Dit is de opvolger van 802.11n die theoretisch tot drie keer zo hoge doorvoersnelheid biedt in combinatie met een 802.11ac-basisstation.

Apple kondigde ook OS X Mavericks aan, het besturingssysteem dat standaard op de nieuwe MacBook Pro Retina-modellen is geïnstalleerd. Beide nieuwe MacBook Pro's met Retina-schermen zijn per direct verkrijgbaar.

15 inch MacBook Pro retina 2013

13" MacBook Pro Retina 
Core i5-dualcore 2,4GHz, Iris Graphics, 4GB, 128GB pci-e-ssd 1329
Core i5-dualcore 2,4GHz, Iris Graphics, 8GB, 256GB pci-e-ssd 1529
Core i5-dualcore 2,6GHz, Iris Graphics, 8GB, 512GB pci-e-ssd 1829
15" MacBook Pro Retina 
Core i7-quadcore, 2GHz,  Iris Pro Graphics, 8GB, 256GB pci-e-ssd €2029
Core i7-quadcore, 2,3GHz,  GeForce GT 750M, 16GB, 512GB pci-e-ssd €2629
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Hoe komt iedereen (ook nu.nl) er toch bij dat de oude MBP Retina 24 mm dik was. Die was 19 mm dik, dus hij is 1 mm dunner geworden. Zelfs een MBP uit 2008 was al 24 mm dik... net als de huidige MBP NON retina, dus daar zal de verwarring liggen.
Klopt, zelfs in de eigen Tweakers review staat dat de Retina versie 19mm dik is. reviews: Apple MacBook Pro 13" Retina: ultraportable met puik scherm

[Reactie gewijzigd door Daan87423 op 22 oktober 2013 22:16]

Mooie update. Wel jammer dat ze de macbooks niet in de iPad/iPhone kleuren uitbrengen, dus champagne en antraciet...
er zijn tal van bedrijven die macs van een kleur voorzien
http://www.colorware.com/categories.aspx
Een iPhone of iPad wordt veel vaker gekocht dan een Macbook. Daardoor zou de productie duurder zijn voor Apple om de Macbook in meerdere kleuren te produceren.

Veel mensen willen volgens mij hun Mac(book) meestal ook in een neutrale kleur (wit of als het kan bij Apple zwart).
Tja, veel mensen kopen ook een Acer of een Asus. Volume is gelukkig niet altijd bepalend voor productie. De marges op deze apparaten zijn hoog genoeg om er een andere kleur aan toe te voegen voor dezelfde prijs. Het "standaard" aluminium ben ik echt wel een beetje op uitgekeken en het lijkt me erg mooi om een iPad, Macbook en iPhone in dezelfde kleur te hebben liggen op tafel. Misschien dat dan de iPad wel nog in die kleuren komt, we zullen het zo zien.

[Reactie gewijzigd door magel725 op 22 oktober 2013 20:33]

Je kan ook covers kopen..

Zwart, dan wel een matte antraciet kleur zie ik nog wel zitten, een macbook in champagne maakt het wel heel goedkoop, erg fout als je het mij vraagt.., maar goed, ieder zijn ding..
Een champagne kleurige laptop? yuckie. Nee, verstandige keus van Apple om dat niet te doen.
Op de nieuwe 15 inch heb ik gewacht!
ik was ook aan het wachten maar ik zit nu te twijfelen tussen deze en de nieuwe dell xps 15:
http://www.dell.com/us/p/xps-15-9530/pd

dit is de eerste laptop die echt in de buurt komt imho, ook mooi dun, en stevig.
deze heeft ook zo'n soortgelijk scherm (16/9 met iets meer pixels en touch)
ook een quadcore
zelfde GPU
17mm dik

enige nadeel/voordeel heeft normaliter een HDD en kost : $1,899.99
de 512gb SSD versie kost: $2,299.99
de gelijke macbook pro is $2,649.00

dus prijsverschil is niet enorm, maar wss ga ik voornamelijk windows draaien...
anyways blij dat er eindelijk concurrentie komt voor de MBP retina's!
In de dell ontbreekt ook de Intel Crystalwell technologie, je hebt dus geen 128 Mb eDRAM in de Haswell zitten daar noch Iris Pro graphics (GT3e) on die. De Macbook pro heeft dit wel.

Edit: en volgens mij zit er in de Dell ook nog een conventionele mSATA SSD ipv de PCI-e flash in de Macbook pro.

Edit: en je mist ook de 2 thunderbolt 2.0 poorten op de dell, maar de dell heeft dan weer meer usb poorten (3 usb3 poorten voor de dell, 2 voor de macbook pro). Een Thunderbolt 2.0 poort levert in totaal 20Gbps (full duplex).

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 22 oktober 2013 22:53]

Als je windows gaat gebruiken, kun je beter voor dell gaan.
1 je krijgt windows er gratis bij.
2 touch wordt belangrijk voor windows
3 Je hebt 2 fysieke muisknoppen.
4 Er moet geen bios en IDE emulatie worden gedaan.
5 ik kan nog doorgaan...
je zegt dat touch belangrijk "wordt" voor Windows. Nu zit er op de Macbooks al jaaaaaren een touchpad die eigenlijk alles doet wat met Windows nu op de touchscreens kan: zoomen, pinchen, draaien, schuiven, met 2, 3, of 4 vingers. Alleen dan zonder vetvlekken op je scherm en (achter het bureau) op een ergonomischer wijze.
Dat lijkt iedereen wel te vergeten of zo (of gewoon niet eens te weten!), dat de touchpads van Apple in geen velden of wegen lijken op de brakke touchpads van standaard notebooks.
Je wordt weggemod maar je hebt wel een zeker een punt.

Touch is voor Windows heel belangrijk maar inderdaad: je scherm wordt vies en vet. Juist een groot touchpad met veel mogelijkheden helpt hier juist mee.
1) Betaal je nog steeds zelf
2) En daar zijn we allemaal blij mee
3) Op de mac ook
4) Ook niet nodig met Windows op Native Mac (dus geen parallels)
5) Maak me gek...
Zo'n vraag moet je vooral bij een artikel plaatsen over Apple 8)7
Ik denk niet dat je hier objectieve reacties zal krijgen.
Ik was nog even op deze aankonding aan het wachten tot ik een Apple laptop ging bestellen, maar nu weet ik eigenlijk nog steeds niet wat de beste keus is. Is de onderstaande Air nu sneller als die Pro of zie ik iets over het hoofd:

Pro ( 1.429,00)
2,4-GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 2,9 GHz
8 GB 1600-MHz DDR3L SDRAM
128 GB flashopslag

Air ( 1.379,00)
1,7-GHz dual-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,3 GHz
8 GB 1600-MHz LPDDR3 SDRAM
128 GB flashopslag

Ik als leek zou zeggen van wel, maar maakt dit in de praktijk veel verschil uit? Voordeel van de Pro ten opzichte van de Air is natuurlijk wel het retina scherm en de betere videokaart.
Even op het forum die vraag stellen daar zitten vast mensen die je kunnen helpen ;). Ik weet niet precies hoe deze processors zich tot elkaar verhouden. De i7 is in elk geval niet per se beter omdat het denk ik ook een dual core variant is en mogelijk van een oudere generatie is dan de i5 die in de Pro zit. Het retina scherm is een pluspunt wat je voor het geld haast niet kunt laten liggen. Misschien is de accuduur veel verschillend?

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 22 oktober 2013 22:31]

De air heeft een i7 cpu met een lage TDP. Hier is een performance vergelijking:
http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html

Het performance verschil is niet bijzonder groot, maar de prijs ook niet.
Welk formaat heeft die Pro?
Verschil zit hem dan in het type RAM ofzo? Zelfs zou ik overigens voor de i7 kiezen die ook nog eens goedkoper is?
Voor hetzelfde geld kun je straks dus ook een Pro mrt retina scherm nemen(zij het mrt wst minder werkgeheugen).
De 13 inch is nu een goede concurrent voor de windows ultrabooks! 18mm is nog redelijk wat maar zeker niet dik! en het gewicht is ook niet slecht! opslag en werkgeheugen blijft wel weinig :/
Op de website van Apple is het mogelijk om het (werk)geheugen uit te breiden en nog veel meer.

Bron: http://www.apple.com/why-mac/compare/notebooks.html
(Klik onderaan op 'Build your own')
Ik heb het zo snel niet kunnen vinden, maar ik neem aan dat er net als in de vorige modellen een full-voltage processor in zit, wat nogal uit maakt qua prestaties, maar ook in verbruik. Intel vereist het gebruik van een ULV proc als je je laptop een ultrabook wilt noemen (waarmee ze dus ook de prestaties begrenzen).
Eindelijk fatsoenlijke graphics in de 13" MBP! Hier hebben we lang op gewacht..

Vraagje, is het nu Iris of Iris Pro voor de 13" (is nogal groot verschil in prestatie)
Precies, maar dus zonder dat speciale, soort van dedicated, VRAM geheugen.

Maar alsnog grote verbetering.
Voor de 13 inch is het de gewone Iris, voor het 15 inch model is het de iris pro.
http://www.apple.com/macbook-pro/specs-retina/
Leuke update en fijn dat ze nu standaard een SSD erin doen (was dat ook zo in de vorige versies?). Waar ik op hoop is dat ze de iMac ook gaan voorzien van een SSD en een prijsverlaging doorvoeren, want een harde schijf die op 5400 rpm draait... hoe snel je OS ook is... je merkt gewoon aan de iMac dat die echt niet op kan tegen een pc met een SSD of 7200 rpm. Wat dat betreft heeft de iMac altijd steken laten vallen.
Hoe sterk is de Iris gpu eigenlijk t.o.v. een dedicated gpu-kaart van nvidea of AMD? Is die echt een goede vervanger?
Ik wordt toch altijd weer een beetje jaloers als ik iemand op een iMac of Macbook zie werken. Die dingen zien er echt fantastisch uit en het OS werkt ook als een tierelier.
Binnenkort maar eens proberen van mijn i5 een Hackintosh te maken.
Op welke manier merk jij dat een iMac niet tegen een PC met SDD op kan? Ik heb altijd het idee dat het zo moeilijk vergelijken is met een PC.

Maar inderdaad goed dat er nu standaard SSD's ingebouwd worden. Apple richt zich ook steeds meer op iCloud dus op zich ook heel logisch. Een grote HDD is dan ook niet meer nodig tenzij je fervent video/foto editor bent.

Wat betreft je vraag over de IRIS GPU, HwInfo heeft er laatst een review aan gewijd. Hij schijnt een beetje dezelfde resultaten te geven als een Nvidia GeForce GT 650M

[Reactie gewijzigd door yorroy op 22 oktober 2013 19:59]

Ik heb de iMac gehad en ben nu halsstarrig aan het uitkijken of de iMac wordt geupdate... maar ik geloof van niet. Ze zijn nu al bezig met iLife en iWork... Maar ik kan je vertellen uit persoonlijke ervaring dat de iMac een geweldig apparaat is... maar niet op kan tegen Windows 8.(1) mits je er een snellere harde schijf in hebt dan 5400 rpm. Hoe leuk het OS ook is... je word tegengehouden door de trage harde schijf. Bijvoorbeeld, ter vergelijking heb ik zowel op de imac als op de gewone pc op de 7200 rpm harde schijf windows 7 geinstalleerd met office 2013. Opstarten duurt maar liefst 10 seconde langer met opstarten. Klinkt het weinig? Als ik het met de SSD doe (Evo Pro van Samsung) scheelt het al snel 15 seconde en dat is best veel.
Mijn (persoonlijk) advies: haal een iMac als d'r standaard een SSD in zit anders; niet kopen je betaald de hoofdprijs voor die Fusion Drive (+ 200 euro) en de normale instelling bij de 21" model is echt te traag.

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 22 oktober 2013 19:56]

De iMac is in september nog gepdatet.
Denk je serieus dat een SSD goedkoper gaat zijn dan een fusion drive? Het hele idee van de fusion drive is dat grote SSD-schijven nou eenmaal erg duur zijn. Deze prijs gaat natuurlijk wel zakken, maar dat duurt gewoon even.
Je weet ook dat de iMac en Macbook Pro Retina (15") een dedicated GPU heeft? En een aardig krachtige ook ;)
Behalve de instappers, die hebben de Intel IRIS, en die is echt op de CPU aanwezig, niet dedicated.. Als er nVidea GT staat heft hij ook een dedicated GPU..
Is het toevallig mogelijk om mijn MBA 2013 in te ruilen voor deze MBP? haha. Hierop heb ik gewacht! En als extratje toch die prijsdaling. Dat was eigenlijk de bottleneck, vandaar dat ik de MBA gekocht heb.
Hier precies hetzelfde. De nieuwe MBA 2013 met 8GB Ram en 256GB SSD kostte 1429 euro, de MBP zat voor vergelijkbare specificaties daar honderden euro's overheen.
Kan iemand mij vertellen wat er met de vorige generatie Apple devices gebeurt bij het introduceren van de nieuwe? Deze zijn dacht ik vaak niet meer te verkrijgen in de winkels.
In de periode na de introductie kan je de oude modellen bij niet-Apple winkels vaak in de aanbieding of met korting krijgen. Ik moet mensen soms tot enkele maanden na introductie van nieuwe modellen nog wijzen op het feit dat de aanbieding waarmee ze wapperen slaat op de oude modellen.

Ik vind het persoonlijk wel een beetje jammer dat de 13' Macbooks nu een veel zwakkere GPU hebben dan de iMacs en dat 'goedmaken' met een standaard SSD. Een 13' Macbook met Iris Pro en HDD kan je openmaken om er zelf een SSD in te zetten. Verhoudingsgewijs heb je dan een veel betere koop.
Voor mijn gevoel zit die SSD vooral in de Macbooks om te zorgen dat de prijs niet nog eens 200e zakt, net zoals dat ze om diezelfde reden niet standaard in de iMacs zitten. Maar goed, leuke mazjientjes natuurlijk.
Waarschijnlijk vind je ze straks bij de MediaMarkt in de aanbieding.
Voor de n een magere upgrade voor de andere goede upgrade.

Zodra die te bestellen gaat de uitgebreide versie van de 13 het winkel mandje in met US toetsenbord. Om de air 13 2011 te vervangen.
Mag ik vragen waarom u nu al uw Air uit 2011 gaat vervangen? Ik zit zelf namelijk te twijfelen om een MacBook te bestellen terwijl mijn HP laptop uit 2007 het eigenlijk nog prima doet. Niet bedoeld om af te kraken maar meer om een idee te krijgen waardoor u een twee jaar oude laptop nu al moet vervangen..
Voor mij is de Retina de reden. Voor mijn passie fotografie wel een leuke aanvulling.
Heb net de 13-inch: 2,6 GHz 256GB besteld met US keyboard 8-)

Levering: 29 Okt, 2013 - 31 Okt, 2013 Ben benieuwd ;-)

[Reactie gewijzigd door Superdaantje op 22 oktober 2013 22:56]

Nice, die ga ik ook bestellen denk ik! Wel nog even een maandje sparen helaas..
IK heb de bestelling aangepast naar 2.6 GHz processor. Twijfelde of ik de gene zou nemen met 512GB, maar 256 is voor mij voldoende. Nu maar wachten tot die geleverd word :D
Hmmm twijfel zelf nog tussen de
- 13,3" Core i5-dualcore 2,4GHz, Iris Graphics, 8GB, 256GB pci-e-ssd 1529
en de
- 15,4" Core i7-quadcore, 2GHz, Iris Pro Graphics, 8GB, 256GB pci-e-ssd 2029

Kan ze uit de US laten meenemen en dat scheelt toch weer 400-500 euro!! :o
Zelf vind ik de 13 prettiger, maar neem de laptop ook vaak mee bijvoorbeeld voor de workshops fotografie. Dan is 15 inch niet praktisch om mee te nemen. Mijn keuze tussen 13 en 15 is dan snel gemaakt.

Vergeet niet dat in de US prijzen staan vermeld zonder BTW. Afhankelijk van de staat waar je koop komt de BTW erbij ;-)

Meenemen uit de US is een optie. Vergeet dan niet dat je strafbaar bent als je de aankoop niet aangeeft bij de Douane. Belastingvrij invoeren is t/m 430 euro. Geef je het niet aan en wordt je aangehouden. Dan is de kans dat je boete krijgt. Invoerrechten moet betalen en de BTW. Dan ben je gelijk duurder uit. (is wel iets om rekening mee te houden)

Voor mij is aankoop in buitenland niet praktisch gezien bedrijfsaankoop.

[Reactie gewijzigd door Superdaantje op 23 oktober 2013 09:45]

Ftografeer zelf ook, maar is meer een aankoop voor trainingen en presenaties die ik geef (niet fotografie gerelateerd). Hink ook erg op 2 gedachten hoor, denk dat ik de portabiliteit idd het belangrijkst gaat zijn.
Maar hij zou ook mooi zijn voor het tethered schieten :)

Ik zou op ongeveer 1160 euro uitkomen als ik degene zou nemen die jij hebt, wel uit de US. Iemand uit de US neemt hem voor mij mee, dus loop zo goed (zowel hij als ik) als geen risico.

Ben binnenkort ook "zelfstandig" dus een bedrijfsaankoop zou ook tot de mogelijkheden behoren. Op welk bedrag kom je dan uit?
Een risico loopt de gene die hem meeneemt. Als de Douane beambte je controleert dan kun je pech hebben. En zul je helaas moeten betalen. Het is een risico waar je rekening mee dient te houden.

Heb je in je berekening ook rekening gehouden dat veel winkels bruto prijzen hebben staan in de US. Zo ook de Apple store zover bij mij bekend. Bij aanschaf in New York zou er +/- 8% bij komen.

Wat je de laptop gaat kosten met BTW aftrek kun je zelf snel uit rekenen. Staat zelfs op de website van Apple. ;-)
lol zag het inderdaad :)

Idd rekening meegehouden! Eeen amerikaan die een MBP(US) mee heeft .... moet raar lopen als hij in de problemen zou komen.