Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 246 reacties

Apple heeft aangekondigd dat de nieuwste versie van zijn OS X-besturingssysteem, Mavericks, gratis verkrijgbaar is. Mavericks brengt onder andere finder-tabs, tags, Maps en iBooks naar het OS. Daarnaast zijn er verbeteringen bij Safari, notificaties, calendar en de accuduur.

Apple heeft voor het eerst een nieuwe OS X-versie gratis gemaakt. De software is vanaf dinsdag zonder extra kosten door Lion-, Mountain Lion- en Snow Leopard-gebruikers te downloaden via de Mac App Store. De software is als ware het een app te downloaden en te installeren.  OS X Server 3.0 heeft Mavericks nodig en is in de Mac App Store te krijgen voor 17,99 euro.

De nieuwe OS X-versie brengt een aantal zichtbare en een reeks minder zichtbare functionaliteiten naar het besturingssystemen. Een van de meest zichtbare toevoegingen is tabs bij de Finder. De gebruiker kan meerdere tabs in een enkele Finder-venster openen en ook afzonderlijke vensters bij tabs onderbrengen zodat ze in een enkel venster gegroepeerd worden.

Het terugdringen van energieverbruik is een belangrijke factor geweest bij het ontwikkelen van Mavericks. Zo gaat het OS Timer Coalescing bevatten, waarbij de mate van activiteit van de software meer in lijn is gebracht met cpu-activiteit. De activiteit van de cpu zou hierdoor met 72 procent kunnen worden teruggebracht. Apple claimt dat je met een MacBook Air met Haswell-processor en Mavericks een uur langer kan webbrowser en 90 minuten langer iTunes kan gebruiken dan met Lion. Delen van het werkgeheugen die niet gebruikt worden, comprimeert Mavericks, zodat 6GB aan data in 4GB ram past. Mavericks maakt beter gebruik van de gpu van de processor en kan geheugen dynamisch toewijzen aan de videochip.

Een vernieuwing om items binnen de software te organiseren is de mogelijkheid om te taggen. Hiermee kan de gebruiker eenvoudig bestanden groeperen door er een of meerdere steekwoorden aan te koppelen en ook zijn items op deze manier eenvoudig te vinden in combinatie met de zoekfunctie.

De iBooks Store is nu onderdeel van OS X en boeken die gekocht zijn voor de iPad, iPhone of iPod verschijnen automatisch ook op Mac-systemen met het OS. Daarnaast is ook Maps nu onderdeel van Apples besturingssysteem. De plattegronddienst van Apple is geïntegreerd in Mail, Contacts en Calendar.

Apple heeft de weergave op meer dan één beeldscherm uitgebreid bij Mavericks. De gebruiker kan onder andere programma's met een enkele klik op een ander scherm openen. Ook is Mission Control geoptimaliseerd voor gebruik met meerdere schermen, waarbij de gebruiker de miniatuurweergave naar andere schermen kan slepen. Op elk scherm is de menubar en de dock op te roepen, wat bij Lion nog niet zo was.

De zijbalk met notificaties is uitgebreid en toont meldingen van sites ook als Safari niet draait, terwijl ook iOS-notificaties getoond worden. De prestaties van Safari zelf zijn verbeterd en het stroomverbruik is teruggebracht. Dit gebeurt onder andere met App Nap: de browser zet apps die de gebruiker niet gebruikt in een soort slaapstand.

De dienst iCloud Keychain moet de veiligheid verbeteren. Apple biedt de mogelijkheid wachtwoorden voor verschillende diensten op te slaan bij iCloud-opslagaccounts. De wachtwoorden worden versleuteld via 256bit aes-encryptie en zijn via meerdere apparaten op te vragen.

Apple OS X Mavericks Apple OS X Mavericks Apple OS X Mavericks Apple OS X Mavericks Apple OS X Mavericks Apple OS X Mavericks
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (246)

1 2 3 ... 7
Op zich maar logisch dat het gratis is. Betaal jij dan ook voor de nieuwe versie van iOS voor je iPhone?
Je koopt immers zowel de hardware als de software bij Apple dus lijkt het mij logisch moesten ze het OS+updates er gewoon "gratis" bij geven (of laten we zeggen meerekenen in de prijs). Vind de prijzen die Apple voor hun OS dan ook hanteert zo idioot. Een upgrade kost inderdaad bij hun zeer weinig (en dan gaat de vergelijking vaak met Windows op), maar naar mijn mening kunnen ze die evengoed gratis maken of juist ¤100 voor vragen en hun hardware zelf goedkoper maken.
Toch is het niet zo zwart-wit, commerciele OS'en voor laptops/pc's zijn altijd betaald geweest en updates voor telefoons inderdaad niet. Apple doorbreekt als eerste (ivm MS) deze regel door iedereen gratis een verbeterde experience te bieden! Al vond ik zelf 20,- ook nog een prikkie hoor, vooral ivm MS die hun inkomsten meer uit het OS moeten hebben dan de hardware.

De hardware is toch altijd net even een stapje meer dan de concurrent vooral als je kijkt naar de simpele dingen als de body en touchpad op de macbook pro. Ik heb als hardware verkoper een hoop moois onder mijn vingers gehad en tegenwoordig nog steeds altijd even bij de MediaMarkt aan het kijken wat men doet, maar niets komt in de buurt van dergelijke afwerking. Mijn inziens de prijs aardig waard, goedkoper mag altijd natuurlijk :)

De prijs is er naar, maar ik werk nog steeds na 4,5 jaar op dezelfde macbook pro die er nog steeds prachtig uit ziet en aardig mee kan. Mijn vriendin zit inmiddels net op haar derde laptop terwijl ze een stuk zuiniger is dan ik, en zelfs nu krijgt Sony het niet voor elkaar een fijne multi-gesture touchpad uit te brengen (helaas! veel incorrecte interpretaties van 2 vinger scrollen wat ineens zoom wordt etc) en is het nog steeds plastic dat blinkt (en krast).
Vergeet overigens niet dat updates voor de iPod Touch (voordat het OS iOS heette) iets van ¤10,- waren, en alleen voor iPhones gratis waren. In die tijd was 10.5 courant, en die retail ook $130,- kostte.

Momenteel brengen ze daar flink verandering in en Mac OS X gratis aanbieden is daar de laatste stap in. Iedereen de laatste versie geven is ze meer waard dan 3 tientjes die op het OS wordt verdient en het is logisch dat die waarde waarschijnlijk in het vergemakkelijken aantrekken en bedienen van developers ligt: in de App business is dan wellicht meer te verdienen.
Dat kwam alleen maar door een bepaalde wetgeving in de USA die verbood om nieuwe software gratis te verspreiden voor niet-telecommunicatie apparatuur oid. Hier zijn ze ook vrij snel vanaf gestapt.
Ligt er natuurlijk aan of Apple de eerste is hoe je het bekijkt, Apple en MS hanteren een andere vorm van updates. MS gaat voor minder maar grotere veranderingen en Apple voor meer en kleinere veranderingen wat dan ook terug te zien is in de prijzen. Daarbuiten geeft MS daarentegen wel service packs die ook onder de noemer "verbeterde experience" vallen gezien ze daadwerkelijk dingen toevoegen en niet enkel bugfixes zijn. Nu heb ik niet veel verstand van Apple's OS maar voor zo ver ik weet doen zij niet aan een vergelijkbare vorm van service packs op bugfixes na.

MS heeft nog nooit geld gevraagd voor de service packs.

Verder zijn het veel meningen dus daar ga ik niet op in, het is immers jouw mening.
Mac Os heeft regelmatig updates die in hele mooie bundels worden aangeboden (geen update 1/20 achtige praktijken) en bij MS heb ik zelf zelden het gevoel dat een service pack echt iets toevoegt aan de experience m.u.v. wanneer er in de vorige opzet nogal wat 'fouten' waren zoals nu met windows 8 > 8.1

Echter is het net als bij een aantal linux systemen zo dat de basis mijn inziens gewoon 'beter' is en dus mogelijk uitbreidingen veel minder extreem zijn inderdaad. Mac Os zou in de jaren inderdaad weinig veranderd zijn naar het gevoel maar was vanaf een bepaald punt al een veel betere weg ingeslagen waar MS en had een enorme voorsprong. Windows heeft dit in andere vormen gedaan maar ook vooral veel op UI gebied (glass, areo etc).

Ik zie het een beetje als mijn eigen avontuur naar de sportschool, mijn vriendin ziet me dagelijks en ziet amper vooruitgang waar de vrienden die ik zelden zie zich verbazen over mijn vooruitgang. Mac OS update vaker en dus zie je minder 'grote sprongen', waar MS er toch wel een paar jaar voor uit trekt en de aanpassingen erg radicaal lijken, maar uiteindelijk als je uiterst begin/eind kijkt is het beide enorm.
misschien ook even zinvol om te noemen dat pages, numbers en notes gratis worden. eerst iets van 15 euro per pakket.

daarnaast hebben ze ook een "samenwerking" gemaakt in icloud.com zodat je op welk platform (win/mac enz.) je ook via de browser live in je documenten kan werken EN samenwerken. (live dus.)

ik vond de "opstoot" wel grappig in de presentatie over dat je voor office 365 per jaar 100 euro moet betalen en dat bij apple alles gratis wordt, kon m wel waarderen!

Ik ben pro microsoft maar ik ben nog steeds stellig van mening dat microsoft de verkeerde weg is ingeslagen en dat apple langzamerhand marktaandeel gaat krijgen. koop je een mac krijg je tekstverwerken, presentaties maken en rekenprog. er gratis bij. een mail programma die op ALLE!!! platformen werkt. tevens kan je browsen zonder geneuzel, en alles wat je aan een apple plugt werkt over het algemeen.

koop je een standaard windows laptop/desktop staat ie vol met troep mcafee,norton, allerlei andere reclamesoftware wat je machine vers uit de doos al traag maakt, moet je voor office 500 euro betalen (5jr levensduur zeg maar), virusscanners die je opdringerig geld afhandig maken. Als je t allemaal bij elkaar optelt ontloopt het elkaar niet wat geld betreft en dan heb ik het nog niet eens gehad over performance/snelheid enz.

het gezeur, ik kan niet bij een ntfs partitie, even tuxera kopen/downloaden probleem opgelost.
windows toch nog nodig, parallels.com 80 eurootjes probleem opgelost.

conclusie, als apple de brug weet de slaan in de business op het gebied van bedrijfsapplicaties naar de desktop laptop te brengen dan kan microsoft inpakken!! (omvallen zal het niet, maar veranderen doet het dan zeker)

Microsoft doet enorm rare sprongen, ze stoppen met technet abonnementen, msdn subscriptions maken ze peperduur, losse office licenties zijn bijna onbetaalbaar voor de kleine ondernemer. Windows 8.1 is het net niet. ze gooien zand in de ogen van hun trouwe aanhang en gaan keihard voor diensten en hardware.

apple, zoekt meer de mainstream op met wel is waar initiele dure aanschaf, maar os en alle rand software spullen zijn gratis.

de tijd zal het leren, maar ik denk dat apple een hele goede keus heeft gemaakt door dit pad op deze manier in te slaan, en de marketing machine die apple gebruikt is ongekend knap!!!!
Ik geef je op heel veel punten gelijk, maar dat een standaard Windows laptop/desktop vol met troep staat, kan Microsoft weinig aan doen. Dat ligt meer aan de producent van het stukje hardware.
Dat zegt hij ook niet. Maar het is wel iets waar je als klant mee geconfronteerd wordt. Ongeacht wiens schuld het is.
Daarnaast is het niet acceptabel dat er malware zoals McAfee opstaat die je nooit meer volledig kan verwijderen. Dat is toch echt Microsoft's schuld, want McAfee zou nooit zo geinstalleerd moeten kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 oktober 2013 09:50]

Voor meer details, John Siracusa schrijft al sinds jaar en dag fantastisch uitgebreide reviews over nieuwe OS X releases, met heel veel details. Deze keer 24000 woorden schoon aan de haak:

http://arstechnica.com/apple/2013/10/os-x-10-9/

[Reactie gewijzigd door djc op 22 oktober 2013 20:52]

Ik las het net op het blog van Anandtech en sta toch erg verbaast. Een OS update wat verbeteringen brengt qua accuduur en dat gratis... Dat is op zichzelf echt heel, heel vreemd. Zeker als het bedrijf Apple heet en dat zeg ik terwijl ik een ipad mini heb en nogal enthousiast ben over het merk. Ik snap alleen niet hoe ze nu precies alles hebben geoptimaliseerd. Hoe past 6 GB RAM nu in 4 GB?
Daarnaast hebben ze meer gedaan aan de integrated graphics, zo zou ook de GPU van 512 MB nu ineens kunnen functioneren als 1 GB... zo staat het op Anandtech...Wat ik toch best vreemd vind

Edit: Apple is ziek geloof ik... de nieuwe rMPB is niet alleen lichter, dunner en ondersteund PCIe SSD's... hij is ook nog eens 200 dollar goedkoper :D, het instapmodel dan. Ongelooflijk. Dat geldt ook voor de grotere 15" versie waar ze een SSD in hebben gezet. "Schud nog maar eens zijn hoofd". Iemand is wakker geworden bij Apple, zoveel is mij persoonlijk wel duidelijk geworden.

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 22 oktober 2013 19:36]

Normaal wanneer het RAM vol is in een OS gaat het meestal swappen naar een harde schijf. Dat is een stukje minder vaak gebruikt geheugen op de harde schijf plaatsen zodat dat later weer in het geheugen geladen kan worden wanneer dat nodig is.

In plaats (of in combinatie met) daarvan wordt het in Mavericks gecomprimeerd. Vergelijkbaar met het effect van bijvoorbeeld het zippen van een bestand maar dan voor het geheugen. Het voordeel is dat je meer in je geheugen kwijt kan, een nadeel is dat je wat meer CPU kracht nodig hebt. Maar met de snellere processors van tegenwoordig zal je daar niet al te veel van merken.

Ook verwacht ik dat het enkel geheugen comprimeert wat normaal geswapped zou worden. En decomprimeren is altijd nog sneller dan het lezen van een disk.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 22 oktober 2013 19:48]

Bedankt voor de uitleg Zpaz, dat verduidelijkt een boel :). Hopelijk neemt Windows deze techniek over in 8.2 - als die er niet al in zat. Ik mag nooit klagen met 12 GB, maar ik kan me voorstellen dat bij 4 GB met intensief fotoshoppen het toch snel vol zit.
Zoiets noemen we al jaren 'virtual memory' .... niks nieuws aan.
"Virtual memory" is disk swapping. Daar is inderdaad niets nieuws aan.
Virtual memory maakte historisch gezien geen gebruik van compressie. Sinds enkele jaren heeft Linux de zram module die optioneel in te schakelen is, maar Mavericks is het eerste OS dat dit standaard toepast, voor zover ik weet.
Hoe past 6 GB RAM nu in 4 GB?
Compressie.
Daarnaast hebben ze meer gedaan aan de integrated graphics, zo zou ook de GPU van 512 MB nu ineens kunnen functioneren als 1 GB... zo staat het op Anandtech...Wat ik toch best vreemd vind
Dat gaat om de integrated graphics. Die gebruikt een deel van je gewone geheugen om GPU-taken mee te doen. Dat is nu dus aangepast zodat 't wat dynamischer is.

De discrete graphics, waar beschikbaar, hebben wel dedicated en dus "statisch" geheugen.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 22 oktober 2013 22:17]

Je kan data comprimeren, en dan past er voor 6GB aan data op 4GB. Over de prijs: al is hij 200 Dollar goedkoper, hij is nog steeds duur.
Agreed :), de prijs is nog steeds echt Apple... Maar toch, het is voor een bedrijf als Apple niettemin een best grote stap.
Dit is toch hetzelfde met de Air? Die was aan het begin ook reteduur, maar is elk jaar steeds goedkoper geworden (nog steeds duur).
Dat heeft denk ik meer te maken met de erg snelle ontwikkeling van technologie de afgelopen tijd. Met al die vernieuwingen en ontwikkelingen op smartphone gebied is het natuurlijk ook makkelijker om kleine componenten te krijgen en gaan dus de kosten voor een kleine laptop omlaag.
de iMac refresh zijn ze vergeten te discounten helaas.
OS X gebruikt voor het integrated graphics geheugen (een deel van?) het RAM geheugen. Als je bijv. op een MBP 13" je RAM uitbreidt van 4 GB naar 8 GB gaat je Graphics geheugen van 256 MB naar 512 MB.
Zou dit zijn omdat Windows 8.1 ook gratis was? Wel een slimme zet, hoewel ik denk dat veel mensen wel een tientje overhebben om OS X te upgraden. Maar goed, de verbeteringen zijn ook weer niet zo goed om er geld voor te vragen inderdaad.
Pardon? Niet om een fanboy uit te hangen, maar een OS verder optimaliseren dat er met dezelfde accu een uur langer kan worden geinternet en 1,5 uur langer video kan worden gekeken vind ik toch niet niets. Daar zit echt wel veel werk in. De andere vernieuwingen daar gelaten uiteraard, maar onder de motorkap durf ik te beweren dat er echt heel wat is veranderd om dit mogelijk te maken.
Het is natuurlijk de vraag of dit allemaal klopt, we moeten het maar van Apple aannemen zonder dat de testen duidelijk zichtbaar zijn. Maar stel het is slechts de helft dan hoor je denk ik weinig mensen klagen. Persoonlijk vind ik het toch wel knap dat het ze lukt.
maar is dat eigenlijk wel zo?
er staat "Apple claimt dat je met een MacBook Air met Haswell-processor en Mavericks een uur langer kan webbrowser en 90 minuten langer iTunes kan gebruiken dan op met Lion."
vergelijkt men dan met een Haswell-Lion combinatie of met een Ivy-Bridge-Lion combinatie?

dan nog is het een zeer mooie prestatie
In vergelijking met een Haswell-Lion, anders gaat de vergelijking niet op natuurlijk, aangezien er al een behoorlijke toename was van de Air en Pro toen de update van Ivy naar Haswell ging :)
Dat ligt meer aan de chipset dan aan het os.
En als ze nu nog langer doorklunnen, komt puur door driver ondersteuning van de nieuwe functies dan.

Is een beetje vergelijken van win8 op haswell en win81 op haswell. De 2de kan dan ook veel langer op een batterij lading
Het is natuurlijk op papier minder "moeilijk", als je zélf 100% instaat voor de hardware waarop het draait en ook zelf de hardware fabriceert.

Mooie prestatie op zich, maar niet te vergelijken met OS'n die moeten draaien op duizenden verschillende hardware combinaties.
Sinds wanneer maakt Apple zelf Intel-processoren en Nvidia-GPUs voor in hun MBPro-lijn?

Klopt natuurlijk dat er hardwarespecifiekere optimalisatie mogelijk is omdat er maar 10 processors moeten worden ondersteund, waarbij Windows ondersteuning moet bieden voor honderden CPUs. Zelfde met GPUs.

Maar in hoeverre moet je anders optimaliseren voor een ander soort CPU/GPU? Zolang het x86/x64-processors door gemaakt Intel zijn of Nvidia-GPUs.. (zelfde met AMD) (dit is een werkelijke vraag, ik heb daar driver/optimalisatie-gezien geen idee van)..
Idd, maar win8.1 voegt ook zeer veel belangrijke verbeteringen door waar veel tijd in is gaan zitten.
Zoals een start knop ? :D
Ja, ze hebben daar werkelijk een jaar voor moeten doen...

nee dus, er zijn duidelijk verbeteringen zicht aar. Niet alleen de look and feel, ook de stabiliteit en snelheid is flink(!) onder handen genomen.
REVOLUTIONAIR!
Zou dit zijn omdat Windows 8.1 ook gratis was?
Windows 8.1 is niet gratis voor Vista en Windows 7 gebruikers.

10.9 is gratis voor 10.8, 10.7 en 10.6 gebruikers.
10,8, .7 en .6 waren ook niet gratis voor Apple gebruikers, dit is precies hetzelfde: koop een oudere versie, dan kun je de nieuwste gratis installeren.
Nee, want je kunt vanaf 10.6 gelijk in 1 keer gratis updaten naar Mavericks.
Let wel op: dit geldt niet voor oudere Macs die geen 64-bit EFI hebben. Dit zijn oa alle Core Duo en een aantal Core 2 Duo Macs. Voor die Macs is Lion de laatst mogelijke OS X.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 oktober 2013 20:41]

Ik dacht van niet, ik heb met een core 2 duo namelijk gewoon 10.8 gedraaid. :)
...een aantal Core 2 Duo Macs.
Dan heb je dus geluk, zit jouw Mac niet bij dat aantal. :)
Ja, maar 10.6 heb je wel moeten kopen.
Voor 19 euro, nou poeh poeh.
18 euro sinds vandaag, tot gister was dit 29 euro.
Behalve als die al meegeleverd was.
Ja, maar dat is bij Windows ook zo.
Volgens die logica:

je kan gratis updaten van 10.6 naar 10.9 en van 10.7 naar 10.9 en van 10.8 naar 10.9.

Bij Windows zou je dus van 8 (10.8) naar 8.1 gratis moeten kunnen updaten (dat kan!), van Windows 7 (10.7) (dat kan niet) en van Windows Vista (10.6) (dat kan al helemaal niet).

10.6 kostte destijds voor 10.5 gebruikers 29 dollar (pakweg hetzelfde bedrag in euro). Vista Home Basic (de goedkoopste variant) koste destijds voor XP gebruikers 100 euro. 10.6 (nieuwe licentie) koste 170 euro, Vista Home Basic (nieuwe licentie) koste 200 euro. En bij Home Basic zat dan geen mediacenter-software etc, iets wat je bij OSX wel hebt.

Apple is geen softwarebedrijf, is het nooit geweest. Apple is een hardwarebedrijf. De software maakt de hardware gewoon "premium", waardoor het grote marges kan hanteren die het mogelijk maken zeer goedkoop of gratis software te ontwikkelen.

Het klopt dus dat je 200 euro teveel betaalt voor een 64GB-chip ipv een 16GB-chip of dat je 1000 euro meer betaalt voor een laptop met bijna dezelfde hardware: de parel zit 'm in de software en de optimalisatie en afwerking die het systeem stabieler, veiliger en sneller maken. Het is niet enkel dat appeltje waarvoor je betaalt, je betaalt voor het totaalplaatje. En ook 6 jaar na aankoopdatum krijg je nog gratis softwareupdates (bij iOS 3 jaar, maar de levensduur van een mobieltje is korter dan die van een PC/notebook)
Nee, bij Windows 8.0 naar Windows 8.1 is dat zo.

Elke andere Windows update kost geld.
Onzin, de prijs van OS X is de laatste jaren steeds lager geworden, vorig jaar was 't nog maar iets van ¤15 oid.
Ja, maar 10.6 is ook veel later uitgekomen dan Vista, er zit veel meer verschil tussen Vista en 8.1 dan OS X 10.6 en 10.9. Daarbij zie ik je nog niet updaten van OS X 10.5 naar 10.9, want dan mag je eerste een geheel nieuwe Mac kopen, en dan is het plots niet meer zo goedkoop.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 oktober 2013 21:37]

er zit veel meer verschil tussen Vista en 8.1 dan OS X 10.6 en 10.9.
Is dat zo? Onderbouwing graag. En niet alleen cosmetisch kijken, want dan heb je gelijk.
Nieuw in Windows 7: http://en.wikipedia.org/wiki/Features_new_to_Windows_7
Nieuw in Windows 8: http://en.wikipedia.org/wiki/Features_new_to_Windows_8
Nieuw in Windows 8.1: http://nl.wikipedia.org/wiki/Windows_8.1#Aanpassingen
Verwijderd in Windows 7: http://en.wikipedia.org/w...ures_removed_in_Windows_7
Verwijderd in Windows 8: http://en.wikipedia.org/w...ures_removed_in_Windows_8

vs

Nieuw, veranderd en verwijderd in OS X 10.7: http://en.wikipedia.org/w...n#New_or_changed_features
Nieuw, veranderd en verwijderd in OS X 10.8:
http://en.wikipedia.org/w...#New_and_changed_features
Nieuw, veranderd en verwijderd in OS X 10.9: http://en.wikipedia.org/w...#New_and_changed_features

Lijst tussen Vista en 8.1 is beduidend langer dan die van 10.6 naar 10.9.
Dat komt omdat Apple iteraties heeft en niet bij elke release het roer compleet omgooit. Windows is echter wel bij elke release radicaal verandert, waarbij het wel lijkt alsof Microsoft niet weet welke kant ze op willen. Hopelijk komt daar nu verandering in en blijven ze eens 10 jaar voortborduren op versie 8.
Yeah, right... Zo kunnen we alles wel wegschuiven.
Kom zeg. Iedereen die vista gebruikte zat te wachten op een totaal andere versie van windows omdat het op geen *** trok. Elke OS X is een verbetering van de vorige. Een lichte vernieuwing, maar steeds een verbetering. Windows maakt telkens grote stappen vooruit maar ook terug achteruit, vandaar dat er 3800 dingen veranderen tussen 2 OS'en. Bij Apple perfectioneren ze gewoon een bestaand iets, en dat ziet er inderdaad minder spannend uit, maar ik heb het veel liever zo.
Je kan de voorafgaande conversatie misschien ook even lezen, voor het gemak. Het ging erover dat er tussen Vista en 8.1 veel meer verandering zat dan tussen 10.6 en 10.9, Microsoft verzet nu eenmaal véél meer werk dan Apple per OS release. Leer ermee leven. Daarbij, Windows Vista is verre van een slecht OS, dat fabrikanten geen drivers maakte voor Vista en het op veel te zwakke hardware zette, daar kan het OS niks aan doen. Ik heb iedere versie van Windows gebruikt sinds Windows 2, dus ik weet ook waar ik over spreek. En de eerste Windows versie die een stap achterwaarts maak, moet ik nog steeds tegenkomen.
Het is leuk dat je stelt dat MS meer werk verzet dan Apple (op basis van wie het langste lijstje heeft ). Maar dat vertaald zich alleen in kwantiteit en niet in kwaliteit of doordachte features.

Het gezeik dat ik met mn Windows 7 notebook heb is oeverloos. Met name het update beleid. Ga je even koffie halen herstart je notebook met open bestanden zich ongevraagd. Dat kun je uitzetten... en dat gaat goed tot een update vindt dat dit weer naar de defaults gereset moet worden. Gelukkig duurt het updaten gemiddeld maar een kwartier tot een half uur. Erg leuk als je bij de klant zit. Dan heb ik het nog niet eens over het niet herkennen van toetsenborden en muizen vanuit slaapstand, netwerken die niet aanmelden en ga zo door.

Maar goed, geweldig OS hoor dat Windows en zo lekker veel features....

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 23 oktober 2013 18:35]

Je kan misschien beginnen met je Windows 7 fatsoenlijke te configureren. Als je niet wilt dat Windows vanzelf afsluit bij het updaten (waar je trouwens voor wordt gewaarschuwd met een bericht om het herstarten 15 minuten, 1 uur of 4 uur uit te stellen, waarna je diezelfde keuze weer krijgt na het eindigen van die tijd, en opnieuw en opnieuw), zet dat dan uit. Als updates alsnog in staat zijn Windows te herstarten, staan je instellingen gewoon fout. En alsof het updaten Mac OS X korter duurt. Of update naar Windows 8(.1), daar krijg je 2 dagen op voorhand al een waarschuwing, als dat nog niet genoeg is... De rest van je problemen licht aan (slechte) drivers, en is ook niet perse een probleem met Windows.
Het is leuk dat je stelt dat MS meer werk verzet dan Apple (op basis van wie het langste lijstje heeft ). Maar dat vertaald zich alleen in kwantiteit en niet in kwaliteit of doordachte features.
Excuseer? Dus dat de changelog van OS X 20 keer korter is dan die van Windows, wil niet zeggen dat er bij Microsoft meer werk is verzet? Wat zegt het dan wel? Dat ze bij Apple meer koffiepauzes hebben gehad, maar ja, dan hebben ze natuurlijk ook minder werk verzet, dus dat is het ook niet. Het is ook nogal flauw om te beweren dat als Microsoft meer functies toevoegt in Windows in 1 jaar dat dat inlevert op de kwaliteit. Ik ben benieuwd wat je zou hebben gezegd als het Apple was die het meeste had gedaan in 1 jaar tijd. Dan was het plots wel allemaal goed zeker?

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 23 oktober 2013 20:31]

Heb je Vista wel eens gebruikt?
Wat is dat nu voor vraag? Ik heb 98, 2000, XP, vista en 7 meegemaakt dus ik weet wel waarover ik spreek.
Opmerkelijk dan dat mijn gebruik van Vista nimmer enig probleem heeft opgeleverd. Wat ook niet zo verwonderlijk is omdat de kernel van de diverse Windows OS-en niet aan zulke veranderingen onderhevig zijn geweest in de opvolgende OS-en als menigeen wel voor doen wil laten komen.
Goeie vraag. Iedereen die kakelt dat Vista slecht was kakelt een ander na. Vista was goed op een paar dingen na die standaard uit stonden. Bij Windows 7 zaten dezelfde dingen erin maar die stonden standaard uit en iedereen vond dat ineens WEL een goed OS. Basicly komt het erop neer dat processen die veel disk activiteiten vergden standaard aanstonden waardoor het OS in het begin erg sloom aanvoelde. Windows 7 werd gelanceerd toen al veel mensen SSD's hadden.
Mwah, vind de OpenGL 4.x update die in Mavericks zit anders wel mooi. Zullen de meeste gebruikers weinig van merken maar voor developers is dat geweldig.
Nu nog een install file downloaden. HOOG tijd voor de clean install op mijn 5 jaar oude MacbookPro.

Wel super gaaf dat het gratis is. Gaat flink de iOS kant op.
Op zich ook wel logisch. Je betaald voor de hardware en updates zijn gratis. I like :)
Thanks! Handige links ^^
Mijn Macbook Pro uit 2008 krijgt ook mooi een update naar os X Mavericks. Maar dat zal een voorproefje zijn, omdat ik een Macbook pro ga aanschaffen nu ze ook Haswell processors hebben.

Erg mooie actie van Apple, kan hier alleen maar blij van worden.
Mooi dat zelfs mensen vanaf Snow Leopard gratis naar mavericks kunnen
Een mogelijke reden waarom ze het doen: het leven van OS X app developers makkelijker maken. In tegenstelling tot Windows (met losse .Net framework updates en VC++ redistributables) zit je met OS X vast aan de versieObjective-C SDK die bij je OS X-versie hoort. Nieuwe features (een voorbeeld dat ik bij een open source project zag was NSSecureCoding) kan je dan niet ondersteunen, of je moet extra moeite doen om te detecteren of die feature al dan niet aanwezig is.

Verder terug dan 10.6 gaat support voor de meeste libraries tegenwoordig niet meer (dat was de eerste versie met Automatic Reference Counting, samen met iOS 5), straks kan je als developer alles ouder dan 10.9 als niet-ondersteunde oude meuk behandelen en is je leven een stuk makkelijker :)

[Reactie gewijzigd door Rafe op 22 oktober 2013 20:54]

Niet dat ze hem eerder wel betaalde.

Je hebt bij mac geen licentiecode enz nodig. Veel mensen waaronder ikzelf plukken de cd van internet af en installeren hem op die manier.

Voor mij is het enige verschil dat het nu makkelijker word om de nieuwe versie te installeren.

Maar zeer goede zaak. Je betaald immers al een behoorlijke prijs voor de hardware van apple.

[Reactie gewijzigd door 1993jjohan op 22 oktober 2013 19:47]

Je hebt bij mac geen licentiecode enz nodig. Veel mensen waaronder ikzelf plukken de cd van internet af en installeren hem op die manier.
Serieus? :') De vorige versie koste wat, 50 euro? Voor series, en films, die hier eeuwen later worden uitgebracht, en waarvan het downloaden in Nederland sowieso legaal is, ok. Maar een OS illegaal downloaden, dat is echt behoorlijk onbehoorlijk.

OT: Meevaller dat het gratis is, ben benieuwd wanneer Mavericks beschikbaar komt, zit al de hele avond te refreshen.

[Reactie gewijzigd door Foxl op 22 oktober 2013 20:34]

sterker nog: hij was 20 euro 8)7 ;(
download loopt hoor. Lekker vlot zo te zien
Jup, hier ook. En een Safari 6.1 update voor Mountain Lion, vraag me af of die gedraaid moet wordt als Mavericks eroverheen gezet gaat worden.
ik zag hem staan maar na de installatie was die verdwenen
Echt waar?
20 euro voor software die je iedere dag, de hele dag gebruikt, en dan toch nog pikken?

sjezus man :').
Je hebt bij mac geen licentiecode enz nodig. Veel mensen waaronder ikzelf plukken de cd van internet af en installeren hem op die manier.
Dat is leuk totdat je een keer iets met je Mac hebt en je gebruik wilt maken van Internet Recovery. Dan wordt rustig om je Apple ID gevraagd, en als daar het OS niet aan is gekoppeld stopt de installatie.

Ook daar kun je wel weer omheen werken, door zelf een bootable disk te maken van OS X maar kom op... een half uur pielen om dat voor elkaar te krijgen om twee tientjes te besparen 8)7
Bij Apple betaal je niet alleen voor de hardware, je betaald ook voor de software. Veel mensen vergeten dat het ontwikkelen van een OS nogal prijzig is, en als je miljoenen kopieën weet te verkopen (zoals MS met Windows doet), dan is de prijs per unit veel lager. Als je daarbij optelt dat upgraden van Mac OS X gratis is terwijl je voor een upgrade van Windows XP of 7 lekker moet betalen, en daarbij óók nog dik moet betalen voor een goed antivirus pakket en MS Office, dan komen de prijzen van vergelijkbare systemen ineens veel dichter bij elkaar.
Genoeg goeie gratis antivirus pakketten (ken eigenlijk niemand die vandaag de dag nog 1 van de grote antivirus pakketten koopt, volgens mij overleven ze echt alleen nog vanwege het business leven wat achterloopt) en office pakketten (voor 95% van de gebruikers meer dan goed genoeg en sowieso beter (alhoewel minder mooi) dan Apple's offering) en de upgrade kopen de meeste mensen uberhaupt niet (deed ik toen ik een mac had trouwens ook niet), dus sorry, maar nee, je kunt dat niet allemaal d'r bij op tellen en dan zeggen dat de prijzen veel dichter bij elkaar liggen... want ze liggen gewoon mijlenver uit elkaar.

In ieder geval, hulde dat ze nu de update gratis hebben gemaakt. Ook wel logisch want ze maken de hardware zelf en kunnen hun marges op het totaalproduct berekenen, maar toch hulde :D
Er zijn ook mensen die minder verstand hebben van computers. Mensen die niet naar de computerwinkel gaan om losse onderdelen of een ongeconfigureerde laptop te kopen. Die mensen gaan naar de locale computerwinkel of de MediaMarkt voor een kant-en-klaar systeem. En dat zijn ook de mensen die nog altijd vertrouwen op betaalde antivirus pakketten (terecht overigens, want die bieden meer beveiliging en meer opties) en die MS Office nodig hebben omdat ze om welke reden ook niet kunnen werken met gratis alternatieven.
Die fandroid moderatie begint echt irritant te worden (ongewenst???). Geen enkele letter is hier onwaar en toch een negatieve mod. Alles wat positief belicht wordt tav Apple word per definitie naar beneden gemod. Het is toch prachtig dat het gratis is? Die nieuwe windows releases zijn na windows 98 -> XP ook niet meer dan fikse Service Packs.

De prijzen van apple machines ligt hoger dan die voor windows.

Geen appels met peren vergelijken. Systemen vergelijkbaar met een MBP retina zijn er überhaupt niet of nauwelijks omdat nergens zo'n scherm of accuduur te vinden is. En ja vergelijkbare hardware is er maar dan kom je uit bij Dell Precisions en HP elitebooks die vaak zelfs duurder zijn. Of wil jij een zwarte KOMO plastieken fricandel bij de Media Markt vergelijken met een MBPr?

Ik heb liever dat mijn wijf er lekker uitziet ipv mijn laptop maar beide is nog leuker.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 22 oktober 2013 23:49]

Er is niks?

Tiens

Samsung ATIV Book , acer S7

1500¤ gelijkaardige specs .
De upgrade van win7 naar win8 toen deze uitkwam was ¤30. Daarnaast is er een zeer goed antivirus pakket standaard in windows aanwezig (defender). Over office: open office is gratis, google docs wordt steeds beter. Ook wanneer je MS office op OS X wilt gebruiken moet je er voor betalen. Alle punten die je opnoemt zijn non-argumenten. De prijzen van apple machines ligt hoger dan die voor windows. Maakt niet uit of dit terecht is, het is gewoon een feit.
Defender werkt gewoon goed. Let wel opdat defender de nieuwe naam is voor microsoft security essentials si ds Windows 8. Als je al die andere onzin wil (nog een extra firewall, nog even n extra mailfilter, noem het op) dan moet je inderdaad naar andere pakketten kijken. De normale user heeft dat niet zo zeer nodig
Defender werkt goed voor jou. Maar voor de gemiddelde pc-gebruiker is defender helaas niet voldoende. Er was laatst een artikel over ex-werknemers van microsoft die aangaven dat defender niet is gemaakt om 'alleen' gebruikt te worden.
http://www.informationwee...r-stumbles-in-m/240160249
En alle goede software is gratis. Wat wil je nog meer?
Noem een serieus equivalent in de open-source wereld dat in de buurt komt van iLife en iWorks qua gebruiksgemak en bruikbare, voor mensen nuttige features.

En de ontwikkeling van Linux heeft heel veel geld gekost, al is het maar al die bedrijven die aan Linux ontwikkelen. Deze post hierboven zit er 100% naast.
Libreoffice, Gimp e.d. Dat is voor 90% van de mensen voldoende.

Natuurlijk heeft Linux geld gekost en kost het nog steeds geld, maar dat betekent niet dat er geen developer base is die geen geld vraagt. Linux is voor de eindgebruiker gewoon veel goedkoper dan OSX of Windows. Daar kan je omheen draaien met functies die niemand gebruikt, maar het is wel waar.

Bovendien is Linux voor veel doeleinden gewoon beter dan Windows of OSX.
Draken van programma's.

Er is een reden waarom Linux op de desktop niet aanslaat en ook waarschijnlijk nooit aan zal slaan. Ik heb jaren Linux op de desktop gebruikt en het was een nachtmerrie. En ik ben nog een IT-figuur.

Een Mac is het beste van twee werelden, je kunt alle goede apps draaien en je hebt een super terminal onder handbereik. Meer heb je niet nodig.

Het geld heb ik er graag voor over.
Ach, Linux (en vooral vage distro's) zijn soms behoorlijke clusterfucks. Maar dat betekent niet dat Linux in heel veel opzichten niet geweldig is voor een selecte groep consumenten. Ik ben geen designer, dus voor mij volstaat het aanbod van Linux. Als developer ben je zelfs op Linux beter verzorgd dan OSX.

Natuurlijk, als je vaak werkt met Abobe's Creative Suite en Final Cut, dan kan je beter naar een iMac kijken. En ik zal de eerste zijn om toe te geven dat voor de gemiddelde consument OSX (en zeker niet Windows) het beste OS is. Maar voor iemand die een beetje handig is en zijn PC gebruikt voor een beetje browsen en wat low-end programmatjes, is Linux echt wel de leukste optie, en natuurlijk een hele stabiele.

Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat de reden dat Linux niet aanslaat (maar verkapte-Linux/Android wel) een duidelijk een fool proof softwarecentrum is. Natuurlijk heeft Ubuntu wel zijn softwarecentrum, maar dat is natuurlijk een geheel andere ervaring als de Play Store of de Apple Store. Ik ben benieuwd of SteamOS wel een soort standaard kan zetten.

Ik ben trouwens wel benieuwd welke distro je gebruikte, eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 24 oktober 2013 01:03]

Eerst Debian, maar al snel Ubuntu. Het werkte wel, maar allemaal kleine bugs, slordigheden, het is een paar jaar geleden, maar ik hoog niet echt geluiden dat het nu anders is.

Een soort van Linux appstore zou zeker helpen, maar wat echt helpt is community. Het is een beetje een kip-ei verhaal. Als de buurman een Linux computer heeft en hij heeft een storing, wie kan hem in vredesnaam helpen? Zelfs de meeste computer winkels kunnen maar weinig met Linux.

Jij en ik, wij redden ons er prima mee en ik zou er ook mee kunnen werken. En een selecte groep mensen zou er waarschijnlijk ook wel mee uit de voeten kunnen, maar ze zullen altijd afhankelijk zijn van anderen en hoeveel anderen kennen Linux?

Dit laatste geldt ook een beetje voor Mac OS X, maar daar zijn tenminste al winkels voor en Apple zelf biedt ook support (kost geld).

Ik wil niet als een fanboy Linux de grond in stampen, mijn bedrijf draait er gedeelteijk op dankzij mijn toedoen (server-side), maar op de desktop blijft het moeilijk, je bent nog teveel een paria tenzij je zelf conssessies doet. Ik weet niet hoe je dat zelf ervaart.

En dan uiteindelijk is de discussie altijd over geld. Een computer van 1500 euro klinkt duur. Maar de meeste werkende mensen kunnen zo'n ding prima betalen en evengoed nog leuke dingen doen. Een mac gaat gewoon zeker 5 jaar mee voor thuisgebruik. Die van mijn ouders zeker 6 jaar. Wat is dan 1500 euro? Voor een apparaat waar je zeven dagen per week achter zit? Met het OS en de iLife + iWorks suite, is dat een OK propositie wat mij betreft.

Ik ben niet tegen Linux op de desktop, maar ik zie het niet snel wat worden, mede omdat een desktop omgeving bouwen ook gewoon strafwerk is, en vrije tijd programmeurs willen leuke dingen maken, geen strafwerk doen. Dus wie bouwt aan die desktop? Cannonical misschien. Maar wie weet, ik denk dat een alternatief voor zowel Mac OS X als Windows altijd welkom is.
Bij Apple ligt dat historisch iets genuanceerder:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X_v10.1
En wat moet daar te lezen zijn over een backdoor?
Niks, maar bied wat meer perspectief over het feit dat Apple iets kosteloos aanbied. Aangezien upgrades voorheen tussen de ¤23 en ¤129 kostten en nu dus niets kan ik me voorstellen dat sommigen hier vraagtekens bij zetten (gezien het feit dat mensen Apple vaak overpriced/duur vinden). Dat Apple in het verleden updates ook al kosteloos ter beschikking heeft gesteld is voor mij meer een teken dat dit dus vaker gaat gebeuren.

oh enne... Apple heeft dit model vaker gehanteerd (van betaald naar kosteloos downloaden). Denk maar aan de eerste versies van iPhone OS (7 euro voor 2.0) die daarna overging naar iOS wat gratis verspreid wordt.
En zeker zo belangrijk. Het werkt ook op sommige computers die 10.7 en 10.8 niet konden installeren! Bezig met installeren op een MacBookPro van 2007 met 10.6!

[Reactie gewijzigd door bwynants op 22 oktober 2013 23:05]

Ja, is dat zo? Dat zou relaxed zijn, maar weet je het zeker? Een bron?

[Reactie gewijzigd door - peter - op 22 oktober 2013 21:00]

ja, heb het net gedaan!
Hmm, ik heb een macbook white (plastic) 2008, die tot en met lion kon, geen mountain lion. Maar ik zie toch echt niets staan in de app store.

-update-
Hmm, als ik zoek zie ik hem wel in de app store, maar helaas. 2008 macbooks white worden niet ondersteund.

Alle ondersteunde systemen:
http://support.apple.com/...locale=nl_NL&locale=nl_NL

[Reactie gewijzigd door - peter - op 22 oktober 2013 21:29]

zoals aangegeven ik heb een macbook Pro (2007) en voor mij werkt het wel...
Op macbook 4.1 (core2duo x3100) werkt het niet. Is ook logisch. Er zijn geen 64bit-drivers beschikbaar voor deze integrated graphic, en tot 10.7 kun je de drivers nog in 32bit mode draaien. Vanaf 10.8 is dat eruit gehaald.
Jammer voor mijn macbook, scheelde een halfjaar.... snik, maar lion doet het er nog wel op, alleen mis je al de mooie nieuwe features.

Tis met alles zo, wat je niet kent, kun je niet missen..
Hij is op dit moment alleen beschikbaar in de Amerikaanse App store en van daaruit kan ik met mijn account niets downloaden (volgens mijn Mac) iemand een tip of komt hij ook binnenkort gratis naar de Nederlandse App store?
Ik ben hem aan het downloaden. Hij staat niet echt aangekondigd in de Appstore, maar kwam wel naar boven toen ik zocht op 'mavericks'.
ik kan hem al downloaden op mijn nl account :)
tuurlijk! maar ze kiezen voor een gedistribueerde uitrol, als iedereen meteen maverick van 3 gb gaat downloaden zoals de ios7 wereldwijd introductie, gaat straks alles op zwart ;);)

hij komt vanzelf in de store,...vermoedelijk een kwestie van een 1 of 2 dagen.
Waarom is hij gratis? Ik bedoel ze lopen nu enkele honderden miljoenen dollar mis. Wat is hun baat er bij dat zoveel mogelijk mensen maverick geïnstalleerd hebben staan? Denken ze meer apps te verkopen oid? Vragen, vragen en nog eens vragen...
Waarom is hij gratis? Ik bedoel ze lopen nu enkele honderden miljoenen dollar mis. Wat is hun baat er bij dat zoveel mogelijk mensen maverick geïnstalleerd hebben staan? Denken ze meer apps te verkopen oid? Vragen, vragen en nog eens vragen...
Dat is heel simpel.

Apple is een hardwarebedrijf. Bijna al hun winst komt uit de verkoop van hardware. Deze software gratis weggeven maakt simpelweg dat ze meer hardware verkopen.
Waarom? Mensen die nieuwe hardware kopen hebben altijd de laatste versie van een besturingssysteem. Maar maverick is gratis, dus ook voor mensen die al in het bezit zijn van Apple hardware.
Omdat ze de software al draaien maar dat graag op een nieuwere machine doen, en wellicht zelfs omdat de nieuwe machine dan niet met een nieuwere softwareversie komt die wellicht incompatibel is met je eigen software. (Dat kun je dan testen zonder duizenden geldjes kwijt te zijn.)

En omdat het gratis zijn van OS upgrades een USP is, en tegelijk iets wat Microsoft nooit voor elkaar gaat krijgen.
Ik denk dat het niet gaat om honderden miljoenen dollars. Ik denk dat het te maken heeft met klantbinding. Apple zegt dan wel stellig dat consumenten de desktopmarkt niet in de steek laat, maar de verschuiving van een pc naar tablet begint toch aardig door te zetten. Ik zou denk ik ook een tablet kiezen in plaats van een desktop voor alleen wat browsen, mail checken en facebooken... Dus zo heel vreemd vind ik het niet.

Edit: Bedankt Sidewalk Super - super interessant artikel :) :D

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 22 oktober 2013 20:26]

Volgens mij gaat het wel om meer dan 400 miljoen dollar :)

Tim Cook:
We can put all of our products on the table you’re sitting at. Those products together sell $40 billion per year. No other company can make that claim except perhaps an oil company.
Verdeling van alle winsten van Apple per productcategorie over 2012
Het bovenstaande plaatje stelt een 10 voet lange tafel voor en een dikke $41 miljard aan winst. 10 voet = 120 inch en daarvan is 0,5 inch winst uit OS X, 0,5 inch is winst uit iWork en 0,2 inch is winst uit iOS apps. Winst uit OS X, valt compleet weg, winst uit iOS apps valt compleet weg en misschien ook de hele winst uit iWork. 1,2 inch van de $41 miljard zou gaan om $410 miljoen winst.

Leuk artikel waar ik de informatie vandaan haal:
It would be fun to actually lay out all the Apple products on a table to see how big it would be. The trouble is that there are many things Apple sells which take up no space at all. Things like iTunes content or services and AppleCare.

So rather than trying to imagine a table full of Apple products (some of which are non-phyisical) I thought a more fitting analogy would be to allocate the revenues from these products to a table and thinking about how much space relative to each other the products would take.

To make conversion easier, I picked a rather large table; 10 feet long, big enough to fit a small conference room. What would this table covered in product revenue look like?
http://www.asymco.com/201...e-imperial-units-edition/

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 22 oktober 2013 20:06]

Nu hoeven developers maar 1 versie van OSX te ondersteunen met hun applicaties. Heb je nog geen Mavericks? Dan heb je gewoon dikke pech, moet je maar updaten.

Als iedereen gewoon de latest versie draait dan is het heel makkelijk qua software support, vooral omdat Apple vaak breaking changes doet.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 oktober 2013 20:40]

Ik heb het idee dat een behoorlijk aantal mensen zijn blijven 'hangen' in 10.6 zoals ik) omdat .7 en .8 weinig echt verfrissend nieuws te bieden hadden behalve facebook ondersteuning , cosmetische veranderingen ed....

Ze willen nu iedereen snel laten overstappen op 10.9 omdat - inderdaad - het makkelijker is één systeem te optimaliseren en de ontwikkeling van hun OS niet verder te bemoeilijken.
Veel wat oudere systemen draaien al niet meer op 10.6 - dus het gaat er vooral om de 10.6-.7 en.8 lui te overtuigen;- de tabs in de finder- geven al snel de doorslag dat 10.9 prettiger werkt- Werd tijd dat die er nu in zitten. Het geld wat hier wordt misgelopen wordt terug verdiend - goede zet. ( in navolging van iOS)
Iedereen de nieuwste versie heeft meerdere grote voordelen, zoals je ook merkt bij iOS.

bijvoorbeeld:
Makkelijker en aantrekkelijker voor ontwikkelaars.
Positieve reclame (gratizzz!!)
Omdat ze het kunnen, denk ik.
Maar ze verdienen ook nog wel aan andere producten (naast hardware producten), zoals FCP, Logic Studio, Aperture (de pro line).
Klagen klagen en nog eens klagen.
Apple wil wel verdienen maar niet ten koste van alles. Apple waardeerd haar klanten en heeft er baat bij dat iedereen up to date is. Dat is voor klanten handig, voor Apple en voor developers. Als je zaken gratis maakt willen mensen wel.

De winst halen ze wel binnen via hardware. En daarnaast zijn iWork en iLife nu ook gratis dus daar verdienen ze ook niet op.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True