Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 222 reacties

Apple heeft de 11"- en 13"-instapmodellen van de MacBook Air-laptops een upgrade gegeven. De notebooks krijgen voortaan de beschikking over de laatste Intel Haswell-processors. Bovendien kosten de laptops vanaf dinsdag 100 euro minder dan voorheen.

In plaats van een 1,3GHz-cpu krijgen de 11"- en 13"-versies van de vernieuwde MacBook Air-lijn, met codenamen J41A en J43A, voortaan een 1,4GHz Intel Core i5-processor uit de Haswell- serie met een turbo boost van 2,7GHz. De Core i7-optie beschikt nog over dezelfde kloksnelheden: 1,7GHz met een boost naar 3,3GHz.

Apple heeft verder geen wijzigingen doorgevoerd in de hardware van de compacte laptops ten opzichte van het 2013-model. Zo beschikken de MacBook Airs nog steeds over 4GB werkgeheugen en een ssd van 128GB of 256GB.

De meest spectaculaire wijziging is de prijs: het 11"-model kost nu vanaf 929 euro in plaats van 1029 euro, terwijl het 13"-model ook 100 euro in prijs zakt en nu vanaf 1029 euro verkrijgbaar is. De nieuwe MacBook Airs zijn vanaf dinsdag verkrijgbaar, ook in Nederland.

Apple

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (222)

Netjes, stapje sneller en stapje goedkoper. Hoewel het echt superfijne laptopjes zijn begrijp ik niet waarom de resolutie zo achter blijft. Bij een nieuwe lichting MBP's ga ik mijn "oude" early 2011 maar eens vervangen, al doet die het (nu met SSD'tje) nog als een zonnetje.

Het blijft daarnaast bijzonder dat die eeuwige discussie over dat ze zo duur zijn blijft. Als je het product te duur vind dan koop je het niet. Dat je loopt te klagen lijkt er eerder op dat je wel graag wilt maar het niet kan/wil betalen.
Vergelijk een Windows-laptop ook niet met een van Apple. Ze zijn beide een wereld van verschil in design, gebruik, gemak, en ondersteuning. De een wil dat er wel voor betalen, de ander niet.
Netjes, stapje sneller en stapje goedkoper. Hoewel het echt superfijne laptopjes zijn begrijp ik niet waarom de resolutie zo achter blijft.
Vanwege de accuduur, die zou dan wel eens zwaar tegen kunnen gaan vallen. En de Air is dus voor de mensen die iets lichts willen met een lange accuduur.
Scheelt dat zoveel?
Dan ben ik wel benieuwd wat er met een Retina versie gebeurd.
Je hebt helaas ook geen upgrade voor hogere resolutie (en dus dan een mindere accu).
In theorie wel; hogere resolutie betekent vaak dat er een sterkere backlight nodig is, en natuurlijk 4x zoveel pixels die door de GPU gerendered moeten worden.
Ik wil een Pro met nieuw uiterlijk om mijn 11'' Mid 2011 te vervangen, destijds bij mediamarkt voor 899,- gehaald en dan ook nog het 128GB SSD model met 4GB ram die toen nog officieel 1200,- was O+
Ik ben benieuwd wat we in Q3 kunnen verwachten wanneer de volgende generatie van de Macbook Air wordt verwacht. (de huidige upgrade is een normale reguliere upgrade)
Er gaan geruchten over een 12 inch model en modellen met Retina display, Mocht men met Retina Display komen dan kan je afvragen wat het bestaansrecht is van het 13 inch model, gezien het dan erg dicht bij de Macbook Pro Retina 13 inch komt. De Macbook pro is misschien iets zwaarder, maar is tegenwoordig ook een erg compacte laptop.
Ben dus benieuwd wat ze gaan doen met deze lijn. Zou me niks verbazen als ze straks alleen een 11 of 12 inch Macbook Air uitbrengen.
De Pro serie was volgens mij goed in staat om upgrades bij uit te voeren (RAM en SSD), de Air biedt helemaal geen mogelijkheden omdat alles gewoon vast zit in de systeemkast. Maar ik hoopte dit jaar eigenlijk al op een full HD of retina display.

Maar als ze de retina schermen ook op de Air zetten dan is de hardware misschien al goed genoeg voor de meeste Pro gebruikers. Een Pro is dan geen 300 USD meer waard zou ik zeggen. Tenzij je de zwaardere 2.6 GHz CPU van de Pro ten opzichte van de 1.4 GHz CPU van de Air erg belangrijk vindt.

Grootste nadeel vind ik dat de SSD in PCIe formaat is. Sites als iFixit laten ook al zien dat ze niet (meer) zomaar te vervangen zijn. Het was vroeger een voordeel: je sloopt een harde schijf eruit en plaatst een zelf aangeschafte SSD terug en je had weer een bizarre boost qua performance.

Maargoed, dat levert Apple natuurlijk niks op en deze setup kost minder ruimte. Wel begrijpelijk, maar toch jammer voor ons Tweakers ;)
De Pro was inderdaad ooit een goed model om te upgraden, echter hebben we het dan over de oude Macbook Pro welke end off live is.
De mogelijkheden om zelf upgrades uit te voeren aan de Macbook Pro Retina is gelijk aan de Macbook Air. Dat betekent dat het in principe alleen mogelijk is om een upgrade van de Flashdrive uit te voeren.

PCIe Flashdrive vindt ik niet direct een nadeel, ja ze zijn zeldzamer maar zijn ook een flink stuk sneller dan de oude SSD's. (1GB/s haal je toch niet met de reguliere SSD's)
Maar inderdaad gezien ze niet makkelijk te verkrijgen zijn moet je bij aanschaf goed nadenken wat het juiste formaat is. Ikzelf heb er direct een 1TB in laten zetten, hoef ik me er nooit meer druk te maken.
13 inch Air Retina en Pro Retina zouden erg dicht bij elkaar komen te liggen, enige voordeel zal misschien de zwaardere specs en de zwaardere accu van de Pro zijn.
Weet niet of dat voldoende is om te voorkomen dat ze elkaar niet gaan beconcurreren.
Ik gok op een verschuiving van de Air modellen. We zullen zien wat de heren ons brengen later dit jaar. ;-)
Ik zie het wel gebeuren dat, zolang de verkleining doorgaat, andere modellen langzaamaan uitgefaseerd worden; zie ook de iPod Shuffle, die qua grootte uiteindelijk gematched werd met de iPod Nano serie.
Ben al een tijdje op zoek naar een 13'' ultrabook, maar dan wel met 1920x1080. Hoger hoeft nou ook weer niet, dat is dan weer beetje onzin in (of voor) mijn ogen. 1440x900 op 13'' vind ik dan net weer een beetje te weinig. Blijkt nog lastig zo'n ding te vinden, vaak hebben ze 2560x1440 of zelfs 3200 x 1800, net zoals op gsm's en tablets totale spec-hunting maar niet zinvol in mijn ogen.

Had deze Macbook Air 13'' nou 1920x1080 had was het een perfecte ultrabook voor mij, geweldige bouwkwaliteit, mooi (subjectief), erg goeie battery life en met zelfs nog de mogelijkheid er Windows langs te draaien voor specifieke apps. Ik hoop dat het nieuwe model (eind dit jaar?) wel een wat hogere resolutie heeft.

Verder overigens een hele mooie prijsverlaging voor een heel mooi product.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 29 april 2014 11:29]

Traditioneel is het zo dat Apple ergens in de herfst de grote updates uitvoert (denk aan de introductie van de MBA (2008), de MBA met SSD (2010), de MBP met Retina (2012). Meestal vindt ťťns in de twee-drie jaar weer een grote update plaats en wordt in de herfst verder vooral geupdated.

Heel soms zie je dat Apple zoals ze nu doen in de lente een kleine update doorvoeren, als we heel eerlijk zijn wordt er zelfs weinig geupdated maar is vooral de prijsverlaging het noemen waard dit keer. Omdat de Air modellen al een tijdje achterlopen qua resolutie, zou het inderdaad best eens kunnen dat ze deze herfst eindelijk met Retina schermen komen.

Maar ik twijfel zelf nog erg over deze geruchten, Apple wil namelijk wel een verschil houden tussen de pro (top hardware) en air (draagbaarheid); met een Retina scherm trek je veel mensen van de pro naar de air en dat is nu ook niet wat ze willen. Liever halen ze nieuwe klanten binnen, bijvoorbeeld door een goedkopere prijs zoals we nu zien. Maargoed, de toekomst zal het leren ;)
Ook als de MBA een retinascherm krijgt heeft de MBP nog genoeg voordelen voor de pro, zoals de mogelijkheid om met 16GB ram uitgerust te worden, de hoger geklokte processors en bij de 15 inch modellen quad-core cpu's en de mogelijkheid voor snellere GeForce GT 750M graphics.

Een MBA met een retinascherm gaat er wel komen, de vraag is alleen wanneer. Een retinascherm zal een hoger energieverbruik hebben. Apple zal zo'n grote wijziging waarschijnlijk willen doen in combinatie met een update van het industrieel ontwerp (in de herfst vier jaar oud), maar dat moet dan wel voordelen bieden voor de gebruiker in de vorm van een compacter en lichtere behuizing. Er zijn geruchten over een 12 inch MacBook Air zonder fans. Een zuinigere processor die minder accucapaciteit nodig heeft en passief gekoeld kan worden zou de ruimtebesparing kunnen opleveren om een lichtere en dunnere MBA met retinascherm mogelijk te maken.
Ik sluit me hierbij wel aan. Naast commerciŽle redenen is vooral de accu iets waar Apple zich zorgen over maakt. En terecht, want bijvoorbeeld een MBA 2012 met Retina scherm, zou het nooit 8 uur uithouden op een accu. Vandaar dat die MBA retina upgrade er tot nu toe niet is.

Maar vergis je niet, de iPad retina is er toch ook al een tijdje, mťt een goede accuduur. Er zit dus ook echt wel een marketinggedachte achter dat er nog steeds geen MBA Retina is. Simpelweg omdat iPads de concurrentie met mooie Android tablets aan moeten gaan, maar een MBA Retina vooral een concurrent zou zijn voor de eigen MBP Retina.
Even wachten op de 12" Retina Air dan. Die wordt verwacht later dit jaar.
offtopic, maar ik zoek een 13''. Kwam nu uit op de HP Spectre F1N42EA, maar die is nog niet leverbaar (en heeft een 4200u of 4500u, met dus geen HD5000 GPU nog). Even afwachten maar, ik kan nog net vooruit met wat ik heb.
Het is geen ultrabook, want geen touchscreen.
Dat is Intel haar specificatie van een Ultrabook gericht op Windows 8.
Intel is hier mee gekomen om wat richtlijnen te geven aan fabrikanten om een Apple equivalent te promoten en uit te brengen. Om het even simpel te houden kan je de Macbook Air in de klasse Ultrabooks onderbrengen.
Volgens mij is het ook nieuw dat er nu een Intel HD Graphics 5000.

[Reactie gewijzigd door Neus op 29 april 2014 10:45]

Die zat er inderdaad al in. Wat me wel opvalt is dat over 2 weken (11 mei) Haswell Refresh en de nieuwe Intel 9 Series chiptset (met nieuwe moederborden, Z97, H97 enz.) uitkomt. Misschien hebben ze deze processoren voor een scherp prijsje kunnen krijgen omdat Intel ze uit aan het faseren is.

Bovendien vermoedt ik dat ze dit jaar (op WWDC)? De MacBook Air lijn flink gaan aanpakken. Ze krijgen waarschijnlijk 12" en 14" Retina schermen, in behuizingen die even groot zijn als die van de 11" en 13". (Wel eens opgevallen hoe groot de bezels van de huidige MacBook Air's zijn?).

Het kan dus zijn dat deze prijsverlaging gebruikt wordt om hun resterende voorraden MacBook Airs te verkopen, maar omdat hij ook een nieuwe processor heeft gekregen vermoed ik dat ze deze laptops de budget optie in het assortiment houden.

EDIT: Ik heb even in Intel Ark gekeken, een ik vermoed dat ze nu de Intelģ Core™ i5-4260U gebruiken, in plaats van de i5-4250U.

[Reactie gewijzigd door Balance op 29 april 2014 11:16]

Die zat er al in sinds vorig jaar juni. De enige upgrade is de processor en dat is alleen een speed bump die niet veel voorstelt.
Volgens MacRumors niet:

"The Airs continue to use Intel's HD Graphics 5000"
Goed nieuws, houd zelf niet van osx, maar zou er bijna eentje kopen en puur gebruiken als rdp apparaat. Kwaliteit is namelijk top voor die prijs.
Je kunt er ook windows opzetten, of zelfs allebei. Kun je bij aanzetten kiezen wat je wilt.

http://support.apple.com/kb/HT5639?viewlocale=nl_NL

(edit link naar apple bootcamp)

[Reactie gewijzigd door gjmi op 29 april 2014 10:49]

En windows draait er nog sneller op dan een apparaat met dezelfde specs van de concurrent (aldus de verschillende tests)
De batterij gaat wel snelle leeg dan met OSX. Ik doe het zelf ook en dat is wel erg jammer. Verder top apparaat.

Wacht voor mijn upgrade toch nog even op een retina Air model. Dat zal ook zo lang wel niet meer duren.
Ja klopt!
Moet je alleen nog een licentie kopen, mb air is voor mij ideaal als rdp apparaat omdat ik dan krachtige hardware tot mijn beschikking heb op een thin en light apparaat. Bootcamp kan inderdaad ook, maar voor mij is de meerwaarde nihil.

Leuk is wel dat dat deze lichte laptop onder windows nog aardig kan gamen, heb zelf een nuc met zo ongeveer de processor uit de vorige mb air en daar draaien nog verrassend veel games op uit mijn steam library.
Mooi product van Apple,maar vind het wel een beetje te duur voor wat je krijgt qua hardware tegenover een Windows laptop. :o

edit: zie mijn reactie hier onder,

[Reactie gewijzigd door Meulendijks89 op 29 april 2014 11:23]

edit: Sorry mag niks negatiefs zeggen over Apple _/-\o_
Mag best, als je het maar kunt onderbouwen. Los van Apple, sommige mensen gooien zomaar iets in de lucht alsof het een gegeven is. Een aantal mensen gelooft dat dan, gaan dat ook verkondigen. En ondertussen blijkt dat het niet, of niet meer waar is. Maar dat word niet meer gezien of worden andere argumenten erbij gehaald die niets ermee te maken hebben. Vervolgens krijg je verhitte discussies die nergens meer op slaan.

Dus onderbouwing zou wel fijn zijn :)
Welkom in de wereld van de negatieve PR.
Sorry mijn reactie was te snel, ik ben geen fanboy van Windows of Apple, heb van beide veel producten gehad, nu ik het wat beter bekeken heb krijg je toch wel een mooi apparaat voor dat geld. Ik dacht altijd dat je bij Windows laptops meer kreeg voor je geld maar dat valt best wel mee, maar het is natuurlijk maar net wat je wil. daar naast heeft de OS van Apple (dacht ik) minder nodig om goed te functioneren. Jullie hebben gelijk :)

Mocht je het willen weten ik heb zelf een Asus N550JV voor 1000 euro
Intel i7 4700HQ 2,4GHz
8GB DDR3 1600MHz
Samsung EVO 250GB SSD
Intel Graphics 4600
GT750M 2GB
15'6" 1920x1080 IPS scherm
Aluminium Behuizing
Verlicht toetsenbord
Bang & Olufsen Audio incl subwoofer

[Reactie gewijzigd door Meulendijks89 op 29 april 2014 11:29]

Leuk, maar je vergelijkt nu een 15.6" laptop van 2.7kg met een 13" Ultrabook van 1.35kg.

Blijf dan ook wel een beetje in de buurt ;)
Ik vind dat ik met een Windows laptop altijd een beetje weinig krijg voor mn geld. Misschien is de hardware leuk, maar die dikke plastic doos vol met stickers zou best nog wel goedkoper kunnen. Los van het feit dat na 1 maand de verkoopwaarde van dat ding gehalveerd is.

En als ze dan wel een beetje leuke behuizing hebben (Asus UX e.d.) zijn ze ineens net zo duur als een MacBook Air. Ook raar.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 29 april 2014 11:01]

Daar bespaar je dus ook met een window laptop, al die reclame stickers en bloatware moet de prijs van je windows notebook drukken.
weet je dat wel zeker?
Zoek eens een vergelijkbare(!) windows machine op om te zien wat die kost.
Ik ben benieuwd.
klopt algemeen bekent dacht ik.... :+
Maar de support is ook wel beter naar mijn mening :)
Zoek voor mij maar een windows ultra book uit die dit minimaal heeft:
-Intel i5 Haswell 1,4 - 2,7Ghz (met intel HD 5000) (!)
-128GB PCIe SSD (!)
-12u Batterij (!)
-Alu behuizing
-1,7cm dik (!)
-802.11ac
-4GB RAM
-13,3 ich 1440x900 (128ppi)

En goedkoper is dan 1029 euro incl btw.
Tja, als je het complete spec lijstje van de Air als eisenlijstje neemt ga je natuurlijk niks anders vinden. Er zijn zat goedkopere laptops die op meerdere punten beter scoren, maar dan weer op een ander punt je eisenlijstje niet halen. Dat gezegt hebbende:

pricewatch: Samsung NP730U3E-S01NL

20 euro duurder maar met Full HD scherm, betere processor en dedicated videokaart.
En een accuduur die maar 2/3e is van de air.
Betere processor.. Pardon? Dat is een Ivy Bridge, geen superieure Haswell.
Concurrentie kun je vinden bij Fujitsu in de vorm van de Lifebook S904 (§1270,- via de Fujitsu shop) dan wel de T904 (§1650,- via de Fujitsu shop).

Beiden hebben een multi touch scherm van 2560x1440 pixels.

De Lifebook S904 heeft de dubbele accuduur van MBA: 24 uur...
Met 2,65cm dik is dat geen ultrabook (bv Macbook Pro is 1,8cm dik)

[Reactie gewijzigd door HitDyl op 30 april 2014 09:57]

Is dat niet een beetje vergezocht? Een klein beetje dikker met een DVD-speler er in, hogere resolutie van het scherm, touchscreen ook nog eens, en een veel langere accuduur. En veel meer aansluitingen etc. etc.
Knap om zo iets te roepen zonder onderbouwing oid.
En in de VS kost een Macbook Air $899 (11 inch) of $999 (13 inch). Daar komt dan maximaal 10% bovenop aan BTW. Ergo: we worden wel weer prachtig genaaid als Europeanen. :)
Je vergeet shipping en invoerrechten. Het zit hem niet alleen in de BTW. Uiteindelijk is het ongeveer even duur, maar als je toevallig in de VS bent dan is het wel voordelig om er 1 mee te nemen.
Precies wat ik zeg dus: we worden genaaid als Europeanen. Of denk je Apple haar producten allemaal in de VS laat bouwen? Vanaf de fabriek in China gaan er direct ladingen naar de VS en naar de EU. Het enige is dat alles in de EU blijkbaar kapot belast moet worden en in de VS niet. :)

Daarbij: het is dus _niet_ voordelig om een MacBook Air uit de VS mee te nemen naar Nederland. Want zoals je al zegt: invoerrechten. Dan zit je bijna al aan het bedrag wat je in Nederland betaald zou hebben. En oh, een vliegticket is nu ook bepaald niet gratis. :P
Ik heb het over toevallig in the US zijn, en als je de documenten etc naar je thuis adres stuurt, dan kun je hem gewoon meenemen in je handbagage, waardoor je geen invoerrechten hoeft te betalen.

Daarnaast wordt in ieder geval de iMac en de Mac Pro in de VS gebouwd, dus ik zou er niet raar van staan kijken als andere producten ook in de VS worden geassembleerd

[Reactie gewijzigd door Gropah op 29 april 2014 11:37]

Nog goedkoper is uit HongKong. Standaard grapje. Twee weken vakantie nemen. Op dag 1 dat ding kopen voor 700 euro (ja, mensen, met de huidige wisselkoers is de 13" instapper 700 euro). Twee weekjes gebruiken tijdens vakantie en 95/100 keer loop je met je gebruikte laptop zo door de douane, wel de doos achterlaten.
Dat wisten we toch al? Zie iPod, iPad, iPhone prijzen!
Dat is de prijs die je betaald voor een mega grote publieke sector in Europa, in Nederland is deze sector inmiddels groter dan de private sector.
Stem voor een kleine overheid en laat mensen zelf hun geld uitgeven.
Een upgrade EN een prijsverlaging. Het moet niet gekker worden!
Ik had liever een hd scherm erin gezien en geenprijsverlaging. De huidige resolutie kan anno 2014 echt nit meer, zelfs telfoons hebben een hogere resolutie :(
HD resolutie op 11" en 13" is voor deze doelgroep echt minder belangrijk. Ik heb hier een oudere 15" macbook pro staan met dezelfde 1400x900 resolutie als de 13" macbook air. Als ze dit scherm zien zullen ze zeker niet afknappen op de beeldkwaliteit. Cijfers en specs zeggen hen (meestal) ook niet zo veel. Wat ze wel zien zijn gewoon mooie heldere kleuren, scherpe weergave, laat staan als je deze resolutie op 13" terug ziet.

Ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken die een Macbook Air koopt maar de meeste argumenten die je hoort zijn:
- Vormgeving, het lage gewicht
- Het draaien van OSX (en stiekem ook het merk Apple)
- Relatief lage prijs voor een Apple product.
Inderdaad. Mijn vrouw gaat deze Air zeker kopen. Ze heeft nu een 2006 MBP met 1440x900 (en een SSD) waar ze heel tevreden mee is en waar ze al haar werk mee kan doen (veel rdp). Enige nadeel is dat de videokaart nu al twee keer de reflow-actie in de oven heeft moeten doorstaan, geeft niet veel vertrouwen. Toetsenbord op iPad geprobeerd, voldoet voor onderweg maar niet ideaal - dus nu stap naar Air maken. Windows laptop zou ook kunnen maar mijn vrouw vindt OSX stomweg prettiger werken - via RDP op Windows Server werken ziet ze als een noodzakelijk kwaad. 1440 x 900 op 13" is een prima resolutie. Retina is veel mooier maar voegt eigenlijk weinig toe.

De MBP mag dan met pensioen en met de SSD ga ik wel proberen op de iMac een fusion drive te knutselen.
Retina is veel mooier maar voegt eigenlijk weinig toe.
Een ding voegt het wel toe: Een Retina scherm is/heeft een ips-paneel. Dat vind ik toch wel een groot voordeel, en je merkt het verschil wel echt duidelijk.
Als je op je werkplek/thuis nog externe scherm erbij hebt werkt de MBA uitstekend ... 23" schermen kosten tegenwoordig ook niks meer.
Vergeleken met 2 jaar geleden is de MacBook Air 200 euro goedkoper geworden! Toen was de basisprijs gelijk, maar moest je voor zowel 4GB RAM (standaard 2GB) en 128GB SSD (standaard 64GB) 100 euro extra betalen.

Met andere woorden: prachtige ultrabook, mooie prijs voor een premium Apple laptop.
Ben het helemaal met je eens dat het niet meer kan anno 2014 en toch heeft ca. 90% van de laptops momenteel een lagere resolutie of ppi dan deze macbook airs.
Ja, maar wel laptops van jaren geleden, of huidige 600euro kostende laptops.. groot verschil
1440x900 (WXGA+) op 13,3" is niks mis mee. Scherm had wel van een wat betere ips-paneel voorzien mogen zijn.
er is inderdaad niks mis mee, het ziet er zelfs nog redelijk scherp uit op mn laptop (acer aspire 7730zg) die een 17 inch scherm heeft
Dat kan dus wel. Accuduur is erg belangrijk bij een Air wat Apple's filosofie betreft, resolutie is daar ondergeschikt aan.
De accuduur wordt bepaald door de haswell cpu, daar heeft apple niets mee te zien. De keuze om lage resolutiescherm in te bouwen is wel bewust en in deze tijd onaanvaardbaar.
hoge resolutie=meer pixels duewe= meer stroomverbruik.
Je zal tot later dit jaar moeten wachten, dit is een normale reguliere update die je vaak in het voorjaar ziet., waar alleen de processor een update krijgt. Later dit jaar mag men de nieuwe generatie verwachten.
Ik wacht nog op een nieuwe macbook pro, die heeft vrijwel altijd de nieuwste en zwaarste processor en een redelijke videochip er in.

Macbook Air is een ultrabook, elke ultrabook is overpriced voor zijn specs. Kijk b.v. naar de sony vaio pro modellen.
wellicht moet je afmetingen, gewicht, accuduur en uiterlijk ook bij specs rekenen als je een ultrabook tegenover een andere/gewone laptop zet.
Dan zie je waar het veschil in zit.

je mag ze duur noemen, maar overpriced, daar valt over te discusieren

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 29 april 2014 11:14]

De Air modellen pakt Apple de meeste marge op. To bijna 2x zoveel als op de andere laptops die ze verkopen.
The MacBook Air sports margins between 28% and 37%, said Brian Marshall of Gleacher & Co., who estimated the new notebooks' bill of materials (BOM). That's significantly above the approximately 20% margin for Apple's entire notebook line.
Bron

Ja het is een wat oudere bron maar ik zie geen reden waarom dit verhaal niet meer op gaat.

Zelf een tevreden gebruiker van een MacBook Air 2013 11.6", heb daar toendertijd 850 euro voor betaald (Bij de release), was een actie. Draai er wel Windows 8 op (geen bootcamp). Ik was op zoek naar een lichte kleine laptop voor tijdens colleges. Na goed onderzoek werd mij vrij duidelijk dat het verschil in prijs tussen Airs en andere ultrabooks helemaal niet zo groot was en in sommige gevallen gewoon gelijk. Toen gekozen voor de bouwkwaliteit van Apple(en de daarbij komende doorverkoop waarde). Prima tevreden mee.

Grootste probleem is dat ik de SSD zou willen upgraden maar dan verlies ik mijn garantie? Iemand die daar uitsluitsel over kan geven?

Edit:
Komt dan volgend jaar of eind dit jaar de resolutie upgrade voor de Air modellen?

[Reactie gewijzigd door Speedway4 op 29 april 2014 14:48]

wellicht komt dat vooral op de belachelijke marges op SSD's.

Ze rekenen nu voor een instap MBP + § 400 als je de 500GB HDD inwisseld voor een 256 SSD. Pakken ze toch even ruim 250 euro (misschien wel 300+) pure winst erbij. Aangezien je bij een MBA niet eens de keus hebt zal daar het grootste verschil in marge in zitten (wellicht kan je vanuit jou voorbeeld zeggen marge = +8% voor een 128% ssd en + 17% bij een 256 SSD)

bij overige merken is dat niet veel anders.. laatst met iemand op zoek gegaan naar een laptop met standaard ssd ingebouwd.. amper te vinden onder de 1000 euro, toshiba, hp asus etc maken vrolijk hetzelfde reken sommetje als apple als het om ssd's gaat.
uiteindelijk een laptop van 500 euro gekocht en een 128SSD erin gezet. Beste oplossing naar mijn mening.

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 29 april 2014 13:24]

Vergeet niet dat Apple bij macbook pro' s PCI express SSD is. Die zijn ziezo iets duurder.
of zit er meer marge op voor de fabrikant ;)

/edit, nee flauw, meer marge voor de fabrikant betekend inderdaad dat ze duurder zijn voor apple om te gebruiken. Maar ik blijf bij mijn punt dat een flink deel van de marge uit de SSD upgrades komt en bij de MBA er dus standaard een hogere marge gepakt wordt

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 29 april 2014 16:26]

Die schattingen van die zogenaamde mensen die er verstand van hebben moet je sowieso met een korreltje zout nemen.

Ik kan je namelijk vertellen dat de daadwerkelijke marge veel hoger ligt.

Dit komt door het homogene aanbod wat Apple heeft en daardoor zeer lage prijzen kan bedingen leveranciers.
Die specs zijn niet speciaal hoor, De Vaio pro is fors lichter, en alle Asus zenbooks kan je lijnrecht tegen over de macbook airs zetten.
Je begreep Prulleman's comment niet zo goed denk ik, die had het over specs van alle ultrabooks, niet alleen Apple. Qua prijs kun je jouw voorbeelden ook tegenover MBA zetten, 13,3" Sony Vaio Pro met Core i5 4200U: §1199, 13,3" MBA met Core i5 4250U: §1199.
De huidige MBP heeft anders geen redelijke videokaart hoor. Alleen als je het duurdere 15" model neemt maar dan zit je op 2500 euro voor een laptop :')

[Reactie gewijzigd door Saven op 29 april 2014 11:08]

De huidige MBP heeft anders geen redelijke videokaart hoor. Alleen als je het duurdere 15" model neemt maar dan zit je op 2500 euro voor een laptop :')
Mijn MBP - alles op full-spec gezet - was destijds 3300 euro. Ding gaat ook al 4 jaar mee. Voor iets wat dienst doet als professioneel workstation is dat helemaal geen onaardige score. Ik werk dagelijks op dat ding. Voor 'op de bank je mail checken' of 'wat doen in een spreadsheet of tekstverwerker op kantoor' is dat natuurlijk absurde overkil, maar er zijn veel beroepen (waaronder het mijne) die gretig gebruik maken van dergelijke kracht.
Macbooks gaan over het algemeen inderdaad langer mee, leg daar de accuduur naast en de mooie schermen. Daarnaast is de total cost of ownership ook lager bij macbooks, maar dit laatste heb ik me laten vertellen door een apple fanboy(een leraar op school...). Al zit er natuurlijk wel een kern van waarheid in.
TCO lager? Laat die "leraar" dat maar eens onderbouwen, en dan wil ik dat nog wel eens zien. TCO gaat verder dan alleen aanschaf en vervanging, zeker op enterprise scale.
Idd, ik heb een MacBook pro 17" full-spec uit 2008 (met een mat scherm, heerlijjk), na 3 jaar de 160Gb HDD vervangen door 320Gb en onlangs de HDD vervangen door een SSD.

En gebruik hem dagelijks. Meestal Aperture voor de fotobewerking, met Photoshop als externe foto editor, uTorrent of SABnzbd en mail in de achtergrond. Vaak ook via de Cirtix receiver een remote desktop sessie actief.
Verder beetje pages, Numbers en ja, zelfs Office. Je ontkomt er niet aan he ;)
En ook nog wel eens wat 3D teken werk en soms een VM-windows of Linux met VM-ware Fusion
Maar ding werkt nog steeds als een speer? Blijf mij er eigenlijk wel over verbazen....
Echte bottle-neck is eerder mijn externe opslag. eSATA dat dan weer wel.
Beetje teveel data denk ik O-)

En de MacBook boot toch echt sneller dan mijn Win7 pc, mogelijk niet helemaal eerlijk met de SSD in de MacBP tegen een Win7 Pc met 1 x 1Tb HDD, Ja standard HDD's, dus niet heel snel.

Maar goed, MBP van 6 jaar oud..... heb echt geen spijt van de aanschaf in 2008, ruim 3.5k Euro.
Niet echt een ultrabook, het is toch een hele snijplank de MBP 17" :)
Ik had een Acer 5920G voor net iets meer dan 1000 euro, die was erg krachtig voor die tijd en die heb ik zelf 3 jaar mis/ge-bruikt waarna mijn ex die ook nog eens 3 jaar voor de opleiding heeft gebruikt...
Oftewel : 4 jaar voor een laptop is niet echt een primeur waard, en rechtvaardigd al helemaal niet de aanschafprijs... de restwaarde daarentegen misschien wel, maar de complete afschrijving ook weer niet....
Een acer die 6 jaar meegaat is een behoorlijk extreme uitzondering, anders. Ik kan me herinneren dat we die dingen regelmatig met een maand of 2 al terug konden sturen vanwege allerhande hardware mankementen.

Daarnaast kun jij niet voor een ander bepalen of de aanschafprijs gerechtvaardigd is. Voor jou misschien niet, voor mij weer wel. Ruimschoots zelfs.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 30 april 2014 19:10]

zo extreem ook weer niet, heb collega's di de grotere broer (7920G) hadden en ook na 4 en 5 jaar door hebben verkocht...
Soms zitten er gewoon goede series tussen, net als bij de macbooks, sommigen zijn simpelweg beter dan andere jaren... Die dingen komen regelmatig met problemen, maar dat is inherent aan de markt...
Tweakers.net review MPBR Late 2013, met intel iris pro 5200: Ten opzichte van de vorige MacBook met Retina-scherm is de tdp met slechts twee watt gestegen, terwijl de Iris Pro-gpu sneller is dan de HD4000 en de Nvidia GT 650M. We belastten de gpu met enkele games en waren aangenaam verrast door de framerates die we haalden.

De gpu die in de goedkopere 15 inch zit is dus helemaal niet zo verkeerd :) hij is beter dan de vorige grafische kaart die in de 15 inch zat: de Nvidia GT 650M. Dus als je de Nvidia 650M niet als "redelijk" ziet, dan is de intel iris pro 5200 inderdaad niet redelijk. Anders moet je het toch een goed kaartje noemen :)
Mwah, tegenwoordig draait alles zowat op de cloud, dus is je bandwidth de grootste bottleneck, en maakt een snelle CPU dus ook niet zo heel veel uit. Bovendien is het niet echt prettig, zo'n laptop op schoot met een processor erin die heet wordt.
Gelukkig werkt niet iedereen of alles in de cloud. Ondanks dat ik zelf een bedrijf heb in clouddiensten, is het raadzaam na te gaan wat je allemaal in de cloud neerzet en ook wat je nodig hebt mocht je eens GEEN verbinding hebben (ja het komt voor).
Ik heb nog een oud netbookje van Asus, 1201N, welke prima is voor inderdaad cloud diensten als je eenmaal bent ingelogd. Maar ga je lokaal een pdfje of docje (met lokale office) openen, man oh man wat merk je dat dat een traag platform is...

M.a.w. een beetje power is zeker gewenst voor sommigen, ook op/in een ultrabook.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 29 april 2014 11:07]

Ik heb nog een oud netbookje van Asus, 1201N, welke prima is voor inderdaad cloud diensten als je eenmaal bent ingelogd. Maar ga je lokaal een pdfje of docje (met lokale office) openen, man oh man wat merk je dat dat een traag platform is...

M.a.w. een beetje power is zeker gewenst voor sommigen, ook op/in een ultrabook.
Vergelijk een (waardeloze) netbook niet met een mooie moderne ultrabook! Ultrabooks zijn zeer prettig werkende laptops. En de MacBook Air is de beste ultrabook; Apple heeft deze categorie als het ware bedacht.
Apple bedenkt zelden iets. Ze pakken iets, maken het beter en bruikbaar voor de massa, en claimen het zelf bedacht te hebben. Tablets bestonden al jaren voor de iPad, smartphones bestonden al jaren voor de iPhone en draagbare laptops had je ook al voor de macbook air. Apple kan het alleen allemaal net iets beter dan de rest. Helaas blijven ze daar vervolgens in hangen. De initiŽle stap zetten ze telkens wel, maar vervolgens zakt de innovatie in als een kaartenhuis en blijven ze gewoon hetzelfde riedeltje jaar in jaar uit herhalen.
Claimen het zelf bedacht te hebben?
Tim Cook (23 april, Q2 2014 financial results conference call):
We didn't ship the first MP3 player, nor the first smartphone, nor the first tablet. In fact, there were tablets being shipped a decade or so before then. We shipped first successful modern tablet, smartphone and MP3 player. It means much more to us to get it right than to be first.


Apple bedenkt heel vaak iets! Vaak deeloplossingen, ga slim combineren en je hebt een nieuw apparaat. Of van een onwerkbaar en/of ingewikkeld apparaat een eenvoudig werkbaar apparaat maken. De iPod is daar een goed voorbeeld van.

Het klopt, er bestonden al tablets voordat de iPad op de markt kwam. Maar, ver voor de eerste tablets, en zelfs voor de eerste Palm Pilot, had je de Apple Newton! Dat was de oer-tablet. Dus ook de tablet is een Apple uitvinding!

Heb je wel eens zitten hannesen met een kabeltje om je telefoon in de auto op te laden? Micro USB 2.0 en, helemaal erg, 3.0,: een ramp! Apple kwam met de Lightning connector: het maakt niet uit hoe je 'm aansluit. De rest van de wereld volgt volgend jaar met USB 3.1.

Maar ach, of Apple het heeft uitgevonden of slechts slim heeft gecombineerd, dat maakt helemaal niet uit. Zelf verwoord je dat ook prima:
Apple kan het alleen allemaal net iets beter dan de rest.
Zolang Apple het beter doet, zal ik Apple spullen kopen. En als Apple het minder goed gaat doen, dan kijk ik uit naar Apple's opvolger! Sony maakt ook erg mooie spullen...
Net ietsje beter? Volgens mij gun je Apple hun succes niet. Er waren wellicht een paar enorm onbekende brakwerkende tablets voor de iPad, maar de markt brak pas los toen Apple met iets kwam. Daarna kwamen de Android-tablets pas massaal oprukken. Het wordt niet voor niets overal iPad genoemd als het om een tablet gaat. Als er al een levende markt voor de iPad aan was, was dat nooit gebeurd.
Apple bedenkt zelden iets. Ze pakken iets, maken het beter en bruikbaar voor de massa, en claimen het zelf bedacht te hebben. Tablets bestonden al jaren voor de iPad, smartphones bestonden al jaren voor de iPhone en draagbare laptops had je ook al voor de macbook air.
Doel je nu op de Apple Penlite uit 1993, dat is in ieder geval een vroeg prototype in Tablet land, eerder dan veel van de concurentie.

The PenLite was an early tablet computer prototyped by Apple Computer in 1993 around the same time as the Apple Newton. It was not a PDA but rather a complete computer. The project was canceled in 1994 due to the similarity to the Newton.[2]

The Penlite was based on the PowerBook Duo and was meant to be a tablet-style addition, with a stylus as the input device. It was designed to be compatible with PowerBook Duo docks and accessories[3] and ran the normal Mac OS.


[
Dat doe ik niet, nogmaals ik reageer alleen op het feit dat een beetje performance er wat mij betreft WEL toe doet. Je hoeft mij niet uit te leggen wat het verschil tussen een netbook en een ultrabook is.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 29 april 2014 21:40]

/edit
Op verkeerde gereplied, sorrie

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 29 april 2014 21:40]

Maar een pdfje of docje kun je op een Air ook prima openen natuurlijk.
Tuurlijk, maar de vraag was of een 'rappe' cpu wat toevoegt. Antwoord: voor mij en vast een hoop anderen wel.
Veel succes met Photoshop in de cloud, of films editen en converteren in de cloud ;)
Een cloud waar Photoshop op draait met een VNC server.. Done.
Ja, veel succes met de representatieve kleuren inderdaad, om maar over pixelig beeld en lag te zwijgen. Je hebt overduidelijk nooit echt Photoshop of een videobewerking programma gebruikt, anders zou je niet met VNC als serieus voorstel komen.

Geen enkele VNC server kan mij 1:1 beeld weergeven zoals ik nu kan zien op mn MBP Retina.
Ik doe zelf echt helemaal niets met de cloud. Ja Outlook en Gmail, maar daarvoor gebruik ik ook een aparte mail client. Ik geloof ook niet in de cloud bij een andere (commerciele) partij. Ik zie hier geen toekomst voor. De cloud sterft op het moment dat de 'Personal Cloud' voor iedereen eenvoudig te gebruiken is. De personal assistant zoals Google die voor ogen heeft kan ook veel beter thuis draaien zonder profiel bij Google. Een echt persoonlijke assistent kun je zaken vertellen die je absoluut niet bij een derde partij wil stallen.
Wat dacht je van Photoshop Lightroom en de rest van de Adobe reeks? Dit draait volgens mij nog steeds lokaal dus dit is een ideale laptop voor iemand die ook nog eens een tas vol heeft met lenzen een camera etc. Of iemand die regelmatig het vliegtuig instapt want op veel vluchten is het een maximale gewicht namelijk 10KG
Wat een onzin. Cloud computing is bij verre nog geen gemeengoed. Wat files op dropbox is geen cloud computing maar cloud storage.
sorry ik ontwikkel nog steeds het liefst op mijn krachtige laptop...
gamen trouwens ook en zoals anderen voor mij al hebben aangekaart : videomontage, fotobewerking en andere intensieve taken waarbij ik niet afhankelijk ben (of wil zijn) van een internetconnectie....
Hoe kom je daar bij?
Draai bijna niks in de cloud ... niet onder osx en niet onder windows.
Sterker nog die programma's zijn veel te zwaar om in de cloud te draaien.
Ik denk dat een nieuwe MBP nog wel even op zich laat wachten, de nieuwe generatie is nog niet zo heel lang uit..
De Macbook Pro is al meer dan een jaar niet echt geupdate, wat dat betreft is het al lang tijd voor een upgrade. De volgende logische stap voor de MBP is echter een upgrade naar Broadwell, maar Intel heeft de planning voor die processoren al een paar keer vooruit geschoven. Zoals het er nu uitziet is dat wachten tot Q1 van 2015...
Huh? De Macbook Pro is oktober 2013 nog geŁpdatet met de nieuwste Haswell processors, Intel Iris and Iris Pro graphics… etc. Het zou wel kunnen dat ze met een minor upgrade komen, zoals bij de MBAir, maar om nou te zeggen dat ze al meer dan een jaar niet echt geŁpdatet zijn...

[Reactie gewijzigd door Daantjeeuh op 29 april 2014 11:19]

Er wordt hier wellicht over twee verschillende modellen Macbook Pro gesproken. De 'klassieke' Macbook Pro is inderdaad sinds 2012 niet meer geupdated en zal binnenkort in z'n geheel verdwijnen. De Macbook Pro Retina heeft inderdaad haar laatste update afgelopen oktober gehad.
De Macbook Pro Retina zal waarschijnlijk in juni, of september/oktober ook een update krijgen. Er zit nooit meer dan een jaar tussen de upgrades. De laatste Air upgrade is van juni 2013.
Dat kan je niet echt een "upgrade" noemen. Op het duurtste model na (die met de gt750m) zijn alle huidige Retina Macbook Pro's trager op grafisch gebied dan mijn NIET retina Macbook pro uit midden 2012. Deze bevat namelijk een dedicated gt 650m terwijl die MBP's het met geÔntegreerde gpu's moeten doen.

Oke, de CPU is wel ietsjes sneller.
Wat bedoel jij met grafische apps? Buiten spelletjes misschien is de retina 2013 een heel pak sneller dan de 2012.

http://barefeats.com/rmbpc1.html

In applicaties die OpenCL en deels ook OpenGL gebruiken is de IrisPro zelfs sneller dan de GT750m

http://barefeats.com/rmbpc.html
Als je de non-retina Macbook Pro bedoelt, die gaat er nog eerder uit dan dat ie wordt geupgrade. Volgens mij zit er in de huidige zelfs geen Haswell meer.

De retina Macbook Pro daarentegen is in oktober afgelopen jaar nog geupgrade met o.a. Haswell cpu's en pci-e flash storage.
de Macbook Retina is van oktober 2013 geloof ik en apple heeft meestal een maand of 10-12 tussen zijn modellen zitten. Zodra de 5e generatie intel er bijna is komen er nieuwe Macbook Retina modellen. Dat is al een jaar of 4-5 zo.
Helaas geen touchscreen dus is de macbook air geen ultrabook :P
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrabook#Specifications

[Reactie gewijzigd door jorisderoo op 29 april 2014 11:36]

Mij ontgaat nog steeds de meerwaarde van een touch screen op een notebook/ultrabook....

De trackpad van de Mac werkt toch veel fijner?? Plus je krijgt geen vieze vingers en krassen op je mooie retina scherm.

Of is dit alleen een vereiste geworden omdat micro$choft de druk er op heeft gezet bij Intel?
Dat Apple hardware duur is vergeleken met de specs is wat mij betreft niet meer dan een hardnekkige mythe. Zet de specs eens echt naast elkaar van 2 zogenaamd gelijke laptops. Kijk daarbij ook naar de beeldkwaliteit en het materiaal dat gebruikt is. Dus niet een 15" plastic HP, met scherm waar je van gaat huilen naast een 15" MacBook Pro leggen.
Wat betreft de instapmodellen valt het inderdaad wel mee, als je ook meeneemt dat hoe dun de laptop is belangrijk is. Echter een in kwaliteit en snelheid vergelijkbare laptop die iets groter is kost wel degelijk minder. Lenovo T540 met i7-4800MQ, 3K IPS scherm en gt-730m is 1800 euro vs. 2130 voor een apple met vergelijkbare processor. Dat is wel een actie, maar er zijn altijd acties, iets wat bij Apple niet zo is.

Die laptop is alleen inderdaad dikker en zwaarder. Dus wanneer een van je eisen is dat hij licht (2 vs 2.5 kg) en dun (18 vs 28 mm) moet zijn is het inderdaad zo gek nog niet. Verder heb je bij Lenovo de mogelijkheid om gewoon de trage schijf te kopen bij hen en er zelf een nieuwe SSD in te zetten om geld te besparen. Hierdoor verlies je niet je garantie. De Lenovo heeft een spil-resistant keyboard, en uberhaupt een beter toetsenbord. Ook ziet hij er zakelijker uit, je ziet hier op Tweakers al dat Apple toch wel negatieve gevoelens bij mensen kan oproepen, dit is niet in elke situatie erg, maar soms wel.

Wat eigenlijk het probleem met de prijzen is, is dat de upgrades wel buitenproportioneel duur zijn bij Apple. Dit zie je erg duidelijk bij de telefoons, waar je 100 euro betaalt voor 16->32 gb en 32->64 gb, maar ook 4->8gb ram is 100 euro (en dat was het ook een paar maanden geleden toen het bij lenovo nog 33 was). Ook is de customizability erg laag in vergelijking met andere high-end laptops.

Je hebt gelijk dat er vaak een vergelijking getrokken wordt met laptops die niet in dezelfde categorie zitten. Dit geeft een vertekend beeld. Echter, voor de gemiddelde consument is een plastic HP prut laptop ruim voldoende. Voor die mensen is de Apple laptop dan ook wel erg duur (net als trouwens de Lenovo die ik hier noem).

Wat mensen door elkaar halen is dat de laptop duur is voor zijn doelgroep, of dat de laptop duur is in het algemeen. Ik zou zeggen dat voor een normale consument die vooral wat internet en Word gebruikt thuis, een Apple laptop erg duur is. Als het erg belangrijk is dat hij dan licht en portable moet zijn is een MacBook Air lang geen gekke keus. Voor zwaardere gebruikers die wel graag een dunne laptop willen is er dan de MacBook Pro.

Mijn conclusie: een Apple laptop is duur als draagbaarheid en bouwkwaliteit niet belangrijk zijn en je niet een of andere reden OS X moet hebben. Anders is een Apple laptop niet opvallend duur.

Ontopic:
Ik denk dat de MacBook Air al een redelijke keuze was voor mensen die graag een erg lichte laptop wilden, maar deze prijsverlaging maakt het wel nog beter. Echter, de concurrentie zit ook niet stil, de goedkoopste concurrent is denk ik de toshiba sattelite voor 600 euro. Sure, deze heeft niet dezelfde build-quality, maar het verschil is wel 430 euro en de gemiddelde consument heeft mijns inziens weinig nodig.

[Reactie gewijzigd door bammette op 29 april 2014 16:07]

Inderdaad een goede zet.
Jammer dat in tegenstelling tot de concurrentie het aanraakscherm bij de Macbooks nog niet gebruikt wordt. Met OSX moet dat makkelijk kunnen.
En wat de prijzen betreft: Windows laptops / ultrabooks van vergelijkbare kwaliteit zijn net zo duur, zie Sony Vaio of Samsumg Ativ.
Ook ziet hij er zakelijker uit, je ziet hier op Tweakers al dat Apple toch wel negatieve gevoelens bij mensen kan oproepen, dit is niet in elke situatie erg, maar soms wel.
Precies, je koopt een PC* om anderen tevreden te houden, niet voor jezelf :D
*Ik gebruik hier PC als term voor "persoonlijke computer", een generieke naam voor een apparaat dat je persoonlijk gebruikt dat een Mac, Linux, BSD of Windows computer kan zijn.
Mijn conclusie: een Apple laptop is vind ik duur als draagbaarheid niet belangrijk is en jeik niet een of andere reden OS X moet hebben.
Je kan niet voor een ander bepalen wat wel of niet duur is, alleen voor jezelf. Tenzij je Kim Jong Un bent en het over je mede Koreanen hebt. ;)

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 29 april 2014 12:56]

Valt ook best mee naar mijn mening, alleen zijn upgrades (vooral ram) soms erg veel duurder. Als je deze specs vergelijkt, vind ik de Macbook Air er qua prijs niet echt uitspringen met een ssd van 250GB: http://tweakers.net/price...;379232;323599/categorie/
Dell XPS 15 vs rMBP met identieke specs
1999 VS 2600 euro

Ik heb niets tegen de lineup, behalve dat de 15'' GIGANTISCH duur is geworden tov vroeger.
2600 euro als je een laptopje wil met een aparte gpu...
en 2000 euro voor een integrated ''gpu'', en kom niet af dat dat een gpu vervangt, ja op 720p mss...
Mee eens sterker nog de rest is vaak duurder en krijg je ook nog eens minder waar voor je geld.
Ik snap nog steeds niet waar het vandaan komt dat mensen apple overpriced vinden. Binnekort stap ik zelf over op een mac.. dit alleen omdat je in ultrabook land geen laptop kunt vinden met de zelfde specs als een macbook retina voot de zelfde prijs!

Maar wel mooi dat de prijzen nog verder gezakt zijn! Hoop dat binnenkort de retina's ook een upgrade gaan krijgen :)
Dan verwijs ik je graag naar de Dell XPS 15 9530. (pricewatch: Dell XPS 15 (9530-4621)

Qua specs hetzelfde als de MBPr + touchscreen ow en een reso van 3200x1800.
Prijsrange is ongeveer hetzelfde.
Wel draait-ie windows.

[Reactie gewijzigd door 5V1NA70G op 29 april 2014 12:07]

Batterij duur van de Dell is niet even goed...
Dell is ook overpriced in de meeste gevallen
Serieus??

Ja maar is de SSD PICE of nog steeds SATA?
En het meeschalende OS?

Windows is op hoge resoluties op kleine schermen namelijk echt een bagger product.

[Reactie gewijzigd door Vegettokai op 29 april 2014 16:33]

Inderdaad, zoals al is aangegeven, de batterijduur is lang niet zo als die van de macbook!
Hier zit niemand op te wachten op iemand die direct na de 1e reactie alweer een kindeachtige opmerking moet geven. als je dat zo graag wilt ga dan ergens anders je uitleven
Leuk, hou wel van sarcasme!
Echter is dit niet de eerste keer dat Apple dit doet, tot de volgende prijsdaling gooien ze er steeds weer wat boven op.
Denk maar aan de eerdere jaren toen ze onder de $1000 grens gingen.
Mooie prijs, gaan de 2e hands modellen ook gelijk naar beneden, dan heb je voor 450 een goeie 2e hands 1 jaar oude air :)
Denk het niet. Beweer jij nu dat de huidige 2e hands airs van 1 jaar oud 550 euro kosten?
MacBooks zijn door de bouwkwaliteit zeer populair in het tweedehands circuit. En daarmee zijn ze ook wat prijsvaster dan de gemiddelde Dell of Lenovo.

Dus ja, een MBA instapper (1000 euro nieuw) van 1 jaar oud doet met gemak nog 550 euro, waarschijnlijk zelfs een stuk meer.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 29 april 2014 10:57]

Reken maar op een stuk meer...

Ik heb al mijn vorige Macbook (Pro's) en Powerbooks na 4 jaar voor minimaal 30% van de nieuwprijs verkocht.
Mijn laatste Macbook Pro was nieuw 1149 euro, zelf geŁpgraded naar 8GB en 500GB disk, kosten waren peanuts.
Verkoopprijs na 51 maanden en defecte accu (1,5 uur gebruik) §400 :)
Dat is ook wat ik bedoel: een stuk meer en niet maar 550 euro.
Inderdaad zeer populair, de bouwkwaliteit laat ik even in het midden, hier krijg je een redelijk beeld van actuele tweedehands prijzen: http://www.tweedehandsmac.nl/
Wat bossmonster dus zegt, en tuurlijk heb je ze voor 600 / 700
Maar het kan ook goedkoper als je goed zoekt.

[Reactie gewijzigd door Mektheb op 29 april 2014 11:44]

Dat valt zwaar tegen hoor. Apple hardware is vrij waardevast. Heb vorige week nog een Air mid-2012 (4GB RAM, 128GB SSD) gekocht voor 700 euro. En dat vond ik behoorlijk goedkoop, aangezien de gemiddelde vraagprijs 900 is voor een 2013 model.

Dat zie je ook bij de normale MacBooks, voor een >2010 mag je ook zo 600+ euro aftikken
Ik heb een prima MacBook Air uit 2012. Die houd ik ook nog even aan, minimaal tot er Retina-schermen in komen. Enig minpuntje aan mijn huidige Air is dat de accu na 2,5 jaar al niet verder komt dan 4 uur werken.

Daarnaast vind ik niet dat Apple duur is. Kijk eens naar hoe vaak je OS X geupgrade wordt (nota bene gratis), hoe lang ze meegaan zonder honderd keer een OS opnieuw te moeten installeren om hem snel te houden. Dus: een hoop geld in vergelijking met Windows-fabrikanten, maar ook zeker twee keer zo lang plezier van!
Nou 4 uur accuduur terwijl je met de laptop werkt bij een laptop die 2,5 jaar oud is vind ik toch behoorlijk wat!
Veel windows laptops redden dat niet eens als ze nieuw zijn heb ik het idee.
Eens! Maar ik vergelijk het met andere MacBooks. Maar het kan goed zijn dat ik het zelf verpest heb door hem vaak aan de stroom te hangen tijdens het thuiswerken. :)
Het beste is inderdaad om hem direct van de netstroom af te halen zodra je accu 100% aangeeft.
Dan te gebruiken totdat hij zelf aangeeft dat 'ie bijna leeg is.
Dat Windows opnieuw geÔnstalleerd moet worden om hem snel te houden kan onderhand naar de geschiedenisboeken; sinds ik een SSD heb met Windows 7 heb ik dat niet meer hoeven doen en/of geen performance problemen meer gehad.
Dus jouw ervaring telt voor de rest van de wereld?

Windows heeft nog steeds dezelfde problemen uit het Windows 95 tijdperk.

Nog steeds is het zo dat door het grote hoeveelheid verschillende soorten hardware met verschillende drivers, en ook omdat Microsoft zo dom is om nog steeds 32bits versies van het OS uit te brengen er altijd wel problemen zullen zijn met Windows.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True