Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 364 reacties

Apple heeft op een eigen evenement de iPad Air gepresenteerd. De grote iPad is ontworpen als de iPad mini en is een stuk dunner en lichter dan de vorige iPad Retina. Hij is vanaf 1 november in Nederland te koop. Ook komt er een nieuwe iPad mini.

De iPad Air behoudt zijn 9,7"-scherm met een resolutie van 2048x1536 pixels. De Air heeft een nieuw ontwerp, waardoor de bezels aan de zijkanten kleiner zijn dan aan de boven- en onderkant. Hij lijkt op de iPad mini van vorig jaar en de vorige maand gepresenteerde iPhone 5s. De tablet is 7,5mm dik, dunner dan de 9,4mm van de vorige grote iPad. De nieuwe iPad weegt rond 450 gram, bijna 200 gram minder dan de vorige versie, en komt uit in wit/zilver en zwart/grijs.

De grote iPad loopt op een A7-soc van Apple zelf. Daarbij heeft de soc twee processorkernen op ARMv8-architectuur, met een core die Apple zelf Cyclone noemt. De gpu komt waarschijnlijk net als bij de soc van de iPhone 5s uit de PowerVR Rogue-serie. Ook de M7-chip voor het bijhouden van de input van bewegingsensoren, het kompas en de accelerometer zit in de iPad Air. De nieuwe iPad heeft ondersteuning voor 802.11n-wifi, maar ontbeert ondersteuning voor 802.11ac, iets wat de nieuwe MacBook Pro's wel hebben.

De fabrikant presenteerde ook een nieuwe iPad mini. Die krijgt nu ook een Retina-scherm met een resolutie van 2048x1536 pixels. Dat is dezelfde resolutie als de iPad Air. Het scherm van de iPad mini telt nu 326 pixels per inch, net als iPhones van de laatste jaren. De iPad mini krijgt dezelfde A7-soc als de iPad Air. 

De iPad Air gaat in Nederland 479  euro kosten. De versie met 4g-ondersteuning kost 120 euro meer. Hij is vanaf 1 november in Nederland te koop.

De nieuwe versie van de iPad mini komt in november uit en gaat 389 euro kosten in Nederland. De oudere iPad mini daalt in prijs naar 289 euro en blijft op de markt. Apple houdt de iPad 2 in de verkoop. De tablet van 2,5 jaar oud kost nog momenteel vanaf 340 euro in Nederlandse winkels, maar de adviesprijs is 379 euro. De iPad 3 was al verdwenen, de iPad 4 zal ook van de markt verdwijnen.

Apple maakte ook bekend dat er in de App Store voor iOS een miljoen apps staan. Die apps zijn in totaal 60 miljard keer gedownload. Bijna de helft daarvan, 475.000, zijn geoptimaliseerd voor het gebruik met iPads.

iPad Air16GB32GB64GB128GB
Wifi 479 €569 €659 €749
4G €599 €689 €779 €869
iPad mini Retina16GB32GB64GB128GB
Wifi €389 €479 €569  €689
4G €509 €599 €689  €809
Oudere iPadsiPad 2iPad mini 
Wifi €379 €289    
4G €499 €409    

 Apple iPad Air en iPad mini Retina

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (364)

1 2 3 ... 8
Opvallend dat de iPad 2 blijft verkocht worden maar niet de iPad 4 net zoals ze deden bij de iPhone waar de iPhone 4s bleef verkocht worden maar niet de 5. Ik stel mij dan de vraag of er iets mis is met de iPhone 5 en iPad 4 dat deze niet verder geproduceerd worden. Uit testen bleek dat de iPhone 5 tot 40% meer batterij verbruikte op iOS 7.

Zouden de eerste (custom designed) Swift design A6 en A6X processoren dan mankementen hebben die geaccentueerd worden/verergeren door iOS7? En mogelijk dat de reden zijn waarom deze niet verder geproduceerd worden? Kinderziektes is namelijk niet echt abnormaal bij eerste generatie producten.

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 22 oktober 2013 20:33]

Dat doen ze denk ik vanwege de iPad Mini (1e gen) die ze ook nog blijven verkopen.

Qua specs liggen de Air en de Mini (2e gen) heel dicht bij elkaar dus die zullen in de volgende generaties overblijven. (Vermoed ik)
Er is niks mis met de iPad 4, maar een iPad 2 is voor velen goed genoeg en de productiekosten voor Apple liggen vele malen lager. Simpelweg meer winst voor Apple, that's all there is too it.
Grappig dat ze de naam hebben veranderd om de gewichts reductie te benadrukken. Wat ik mis in het artikel is het volgende:
- iWork komt er geheel gratis bij, ook bij nieuwe macs
- de soc is precies dezelfde als bij de iphone 5s
- in de kleuren zilver/wit en space grey net als de 5s
- MIMO toegevoegd
Ik vind het wel schandalig dat de ipad twee nog steeds voor 399 dollar wordt aangeboden, die prijs had ondertussen toch wel mogen zakken. Wel belachelijk dat de mini nu ineens 100 60 euro duurder wordt vanwege het retina scherm ;(, echt een domper

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 23 oktober 2013 13:00]

Je bent idd zo gek als een deur als je nu nog 399 neerlegt voor een apparaat uit begin 2011... Of de mini (met zelfde hardware & resolutie als de ipad2) voor 329, terwijl je de nieuwe mini voor 399 kunt krijgen...

@hieronder, I stand corrected... Punt blijft dat de retina mini zoveel beter is dan de huidige mini, dat die 100 euro extra geen issue zou moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door zkotz op 22 oktober 2013 20:47]

iPad mini kost $299
iPad mini R kost $399

edit (dollartekens toegevoegd)

[Reactie gewijzigd door funk-e op 22 oktober 2013 21:18]

Prijzen in de NLdse Store zijn

iPad mini kost 289
iPad mini R kost 389

Scheelt dus 10 euro per toestel
Ik zou zeggen ¤100.
maar high-res schermen zijn veel duurder om te maken, ik vind dat prijsverschel nogal mee vallen. relatief gezien is het inderdaad wel een hoop geld extra, maar het is dan ook een pixelmonster in zijn klasse.
Het scherm koste bij de iPad vierde generatie ongeveer 41 dollar en was een van de duurste componenten van de iPad. Ik vind niet zozeer een bron (al zijn die er wel, kijk maar op sites die de ipads en andere apparaten uit elkaar halen). Dus wat dat betreft heb je gelijk, ook met de nieuwe soc erbij die zeker niet goedkoop zal zijn. Dat neemt niet weg dat de mini meer dan genoeg marge heeft om dat voor die 300 euro te verkopen. Als de mini voor 300 euro werd verkocht dan zou dat niet alleen een bijzonder sterk concurrent apparaat zijn, maar ook geen middelvinger naar de fans. Het retinadisplay van de iPad zorgde er ook niet voor dat de prijs met 100 euro omhoog ging. Dus ja, je hebt een punt maar toch vind ik het wel erg aan de prijs. Een ander punt is dat er meer tablets zoals de nieuwe Kindle die zulke resoluties of nog hoger aandragen voor lagere prijzen. Er valt dus wel het een en ander over te zeggen :)
Vreemd dat er geen wifi AC opzit, pas nog ergens gelezen/gehoord dat AC chips goedkoper schijnen te zijn dan wifi N chips. Verder mooi dat de iPad Air lekker licht is, goede accuduur heeft en toch nog zo'n krachtige SoC heeft.
Vreemd dat er geen wifi AC opzit, pas nog ergens gelezen/gehoord dat AC chips goedkoper schijnen te zijn dan wifi N chips. Verder mooi dat de iPad Air lekker licht is, goede accuduur heeft en toch nog zo'n krachtige SoC heeft.
Als ik me niet vergis zijn er nog geen kleine AC wireless chips te vinden die ook de accu nog een beetje laten leven. bij laptops is dat minder een probleem, en daarom hebben de apple laptops wel AC wifi aan boord. Of misschien heeft hun vaste leverancier (broadcom uit m'n hoofd) nog geen combi chip/package. (meestal zit er op die chip meer dan 1 functie, ik ben alleen even kwijt wat 't was. bij 3G/4G zit er op die chip ook GPS en FM radio (niet gebruikt door apple). Bij Wifi zal bluetooth er bij zitten.
Ik geloof er weinig van dat AC chips goedkoper zijn dan N-chips. AC is nog relatief nieuw en er zijn nog behoorlijk wat problemen mee.
Bovendien is het verbruik een stuk hoger omdat N-chips er al een tijd zijn en veel beter geoptimaliseerd zijn voor verbruik.

En zeg nu zelf: Is 300Mbit niet voldoende voor een iPad?
Ik kan me geen enkele toepassing verzinnen die voor de iPad een snellere verbinding vereist dan 150/300Mbit. Zelfde voor de iPhone 5S, waarbij je je dat ook mag afvragen.

Voor een laptop/desktop is dat een heel ander verhaal, daar deze machines ook heel anders gebruikt worden.

Als daarnaast de ac standaard zorgt voor een veel hoger verbruik, dan is de consequentie dat je ook weer een grotere accu moet gaan plaatsen. Dan ben je een groot deel van je huidige winst qua kleiner/dunner/lichter maken weer kwijt voor een wireless standaard die niet nodig is voor het apparaat.
Die Apple M7 is gewoon een NXP chip voor zover ik weet. Waarom wordt daar zo mysterieus over gedaan?
Die Apple M7 is gewoon een NXP chip voor zover ik weet. Waarom wordt daar zo mysterieus over gedaan?
Hij wordt door NXP gemaakt, hij heeft alleen een nieuwe subtype aanduiding, wat er op kan duiden dat ie heel custom is gemaakt voor Apple. (daar heb je heel veel chips van trouwens, al sinds de eerste Mac's)

De reden dat er zo geheimzinnig over wordt gedaan met die M7 markering, naast marketing, is dat het aangeeft dat 't apple serieus is met die ingeslagen route van een speciale, zuinige, offloader voor de A7. In weze is zo'n chip een Cortex A3 ARM processor, maar je kan - mits je het slim aanpakt - heel wat gein uithalen met zo'n ding.
Ik had eerlijk gezegd wel wat meer verwacht...
Ja hij is (wéér) dunner en lichter maar dat verhaal wordt onderhand ook oud en het lijkt me niet de bedoeling dat ze een ipad uitbrengen die niet beter is dan de vorige versie...
Ik had verwacht dat Apple, zoals vroeger, eindelijk is met iets écht vernieuwends zou komen maar ze spelen het gewoon weer safe.

Dat ze überhaupt de dikte van het device als een van hun primaire verkooppuntengebruiken is belachelijk: van 9.4 naar 7.5mm, 1.9mm verschil dus 8)7 leuke cijfers dat hij 25% dunner is maar in de praktijk zegt dit zeer weinig.
Het 'nieuwe' design ziet er eerlijk gezegd erg goed uit maar ik zie het op geen enkele manier als de nieuwe redesign zoals ze het adverteren, de verschillen zijn erg miniem. Bovendien zie ik, afgezien van het minieme dikteverschil ook geen voordelen voor de gebruiker zelf.
Waar ik wel een grote vooruitgang zie is qua gewicht: van 450 naar 200 gram is toch vrij vors maar ik kan niet zeggen dat de vorige generatie echt zwaar was dus hier valt het voordeel voor de eindgebruiker ook wel mee.
De grootste teleurstelling is wel het scherm: zelfde afmeting, resolutie en schermtype... erg jammer dat ze daar niet op durven te innoveren.
Mooi dat ze er een 64bit processor hebben opgezet, iets wat ik andere fabrikanten zeker ook wil zien doen. Maar hoewel dit erg goed is qua performance en toekomst gericht is heeft het op dit moment jammer genoeg erg weinig nut. Ik zie het zoals usb 3.0: erg leuk en toekomstgericht dat je het hebt maar je hebt er op dit moment erg weinig aan behalve als je specifiek naar dingen zoekt die er voor gemaakt zijn.
Hier en daar wat kleinere aanpassingen zoals de camera en dubbele microfoons maar dat was het eigenlijk zowel een beetje.

Dus wat is de conclusie? dit apparaat is op geen enkele manier slecht... maar gezien de prijs en het feit dat dit de nieuwe generatie is had ik toch echt wel wat meer verwacht.
Ja betere specs, dunner en lichter maar dan zou het toch eigenlijk neerkomen op de ipad 4.5 of 4.8? Apple heeft het geld, de mensen, het onderzoek en het inzicht om met iets innovatiefs te komen maar ze blijven het maar op safe spelen.
Ja het device is goed, maar voor de helft van de prijs kan ik een vergelijkbaar device halen. Eigenlijk weer hetzelfde verhaal met Apple altijd.

Ik had echt mooie nieuwe technieken verwacht zoals een nieuwe generatie (buigbare) scherm bijvoorbeeld die zeer moeilijk kapot gaat. Dat testje met de ipad laten vallen zag er leuk uit maar in de praktijk wil het nog wel eens wat anders uitlopen.
De prijs is teleurstellend en het prijsverschil tussen de verschillende versies helemaal. Maarja dat is apple en hun business model he 8)7. ¤90 voor 16GB extra geheugen kan toch niet ;(
De vingerafdruk scanner had ik eigenlijk wel verwacht in de ipad, maar dit zou in de praktijk toch iets minder handig uitwerken dan met de kleinere iphone.
En dan heb je nog een tal van andere punten die ze er in zouden kunnen stoppen... ja ik ben kritisch maar dit is niet zomaar een halfgaar chinees merkje waar we het over hebben. Dit is Apple die letterlijk honderden miljoenen kan investeren in de meest gestoorde technieken maar het is simpelweg hun keuze om alles maar safe te spelen en de specs hier en daar te verbeteren onder de bescherming van het bijna heilige apple-logo waardoor iedereen het toch wel gaat kopen.
Huh? Er zit een 64bit processer in en hij is inderdaad dunner en lichter, heeft een ander design en tevens hebben de iPad mini 2 en de iPad Air beiden dezelfde specs alleen qua scherm zijn ze verschillend. De iPad mini 2 is dus als het ware nog scherper gezien het scherm formaat dan de iPad Air. Voor de iPad mini is dit een behoorlijke stap en verder vallen de launchprijzen ook nog lager uit dan verwacht ten t.o.v de huidige iPad 3 en 4. Ik vind het nog wel wat hoor...

Voor mij zijn de prijs en het gewicht en de extra snelheid dé verkoopcriteria om over te stappen van m'n huidige iPad 4.
Dit is Apple die letterlijk honderden miljoenen kan investeren in de meest gestoorde technieken maar het is simpelweg hun keuze om alles maar safe te spelen en de specs hier en daar te verbeteren onder de bescherming van het bijna heilige apple-logo waardoor iedereen het toch wel gaat kopen.
Volgens mij hebben we hier toch wel een klein beetje te maken met een Apple hater...

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 22 oktober 2013 22:03]

Mijn hemel wat een klaagzang zeg. Wat jij allemaal minieme verbeteringen vindt, is gewoon high-tech van de bovenste plank. Deze nieuwe generatie is zo krachtig als een instaplaptop, heeft een scherm beter dan je TV, weegt bijna niets en gaat 10 uur op een batterij mee. Je kunt er zowat alles mee doen en voor iedere functionaliteit is wel een app. En als je naar dat totaalplaatje kijkt, is de prijs allerzins redelijk. En dit alles noem jij dan het spelen op "safe".

Sommige mensen hebben echt een bizarre verwachting van innovatie tegenwoordig. Een Retina resolutie moet nogmaals verdubbeld worden? Waarom dan? Het scherm moet buigbaar zijn? Waarom in godsnaam? De prijs moet halveren? Ja hallo, laat je eens nakijken.

Het enige punt waarin ik je gelijk geef is dat het verschil met de iPad4 niet direct fenomenaal is. Maar dat moet je in het juiste perspectief zien: de iPad 4 is een absolute topper. Deze topper is nu nog beter gemaakt. Het resultaat is wederom een topper.

Waar Apple op de smartphone markt stevig onder druk staat, vind ik op tablet gebied dat er geen enkele tablet ook maar enigzins in de buurt komt als je kijkt naar kracht, bruikbaarheid, apps, de totaalervaring, het scherm, de accuduur en de prijs.
Iedereen mag zijn mening hebben toch ;). Ik vind de prijs van de Mini 2 ook aan de hoge kant als je het vergelijkt met de nieuwe Nexus 7. Ook de LG Pad 8.3 heeft een betere prijs (voor mensen die echt een 8" inch willen): nieuws: LG G Pad 8.3 komt begin november uit voor 299 euro Ik vind dat de adviesprijs van 299 euro nog wel moet zakken maar voor dat geld krijg je een tablet met Snapdragon 600 en een scherm van 1920x1200 pixels.
Bekijk je het praktisch dat levert alleen gewicht wat op. Verder is het feitelijk de zoveelste ipad voor de consument. Geef mij dan maar een Surface2. Zeker op het gebied van bruikbaarheid komt een ipad niet eens bij een Surface2 in de buurt.
Dat jouw voorkeur Microsoft is, is allang duidelijk. Wat mij betreft (= mijn mening, niet een feit zoals jij jouw mening probeert neer te zetten) is een iPad lichtjaren verder dan een Surface voor de dingen waar ik een tablet voor wil gebruiken:

- licht & dun, makkelijk in de hand te houden
- enorm goeie accuduur
- scherm behoort tot de absolute top (niet alleen resolutie, ook contrast & kleurechtheid)
- ongeëvenaarde hoeveelheid dedicated tablet apps (waaronder een boel gratis productiviteits-apps van Apple zelf)
- 2 tot 3 keer zo goedkoop dan een Surface pro

[Reactie gewijzigd door zkotz op 23 oktober 2013 08:39]

De nieuwe Nokia 2520 tablet bijvoorbeeld is 499 dollar maar heeft dan wel 32 GB en LTE.
Een ipad air met 32 GB en LTE is 729 dollar.

De iPad air is dus wel 46% duurder dan bijvoorbeeld de nieuwe Nokia 2520.
Jammer dat je Appels met Peren aan het vergelijken bent.

Bij de Surface RT zijn van de 32 GB maar 15 GB beschikbaar voor de gebruiker. Bij de iPad met 16 GB geheugen is bijna 14 GB beschikbaar voor de gebruiker.

Bron Windows RT; website Microsoft:
"Hoeveel opslagruimte heb ik?

Surface RT: •De 32 GB-versie heeft ongeveer 15 GB vrije ruimte op de harde schijf.
•De 64 GB-versie heeft ongeveer 44 GB vrije ruimte op de harde schijf."


Je kunt dus goed vergelijken met de 16GB iPad, dat scheelt weer 90 Euro.

Het kan zijn dat het met de Nokia anders is ,en er meer geheugen vrij is, maar daar kon ik geen gegevens over vinden.

Edit: prijsverschil

[Reactie gewijzigd door Bilbo.Balings op 23 oktober 2013 12:22]

Als ze mij de Surface RT 2 (naast de Surface RT die ik al heb :P ) geven vind ik dat ook totaal niet erg natuurlijk ;). Productivity is door Office wel wat hoger maar voor de rest is het qua apps (aanbod, kwaliteit en ook prijs) en multimedia zeker minder goed dan bij een iPad.
Wat een belabberde benaming.

Dit zou misschien logischer zijn voor de iPad mini, maar dit slaat echt nergens op.

Macbook Air > Macbook Pro (flagship)
iPad Mini > iPad Air (flagship).

De enige reden die ik kan verzinnen is dat iPad 6 niet 'bijzonder' genoeg klinkt.

@NotSoSteady; Air staat ook voor kleiner scherm, en dat is de iPad mini :)

@finraziel: iPad mini is lichter > air.

[Reactie gewijzigd door W.Zijlstra. op 22 oktober 2013 20:35]

Misschien komt er in de toekomst nog wel een iPad Pro. Met 12" scherm bijvoorbeeld.
Die kans zit er zeker in. Veel bronnen verwachten al dat dit volgend jaar gebeurd. Het is nog onduidelijk of Apple deze naam geeft. Het blijft speculeren maar een goede bron bevestigd dit.

Bron: http://nutech.nl/gadgets/...iphone-komen-in-2014.html
Pro voor een ipad :) Als iets niet pro(fessional) dan is het wel een grote telefoon tablet.
Met dock hoop ik dan, ik zie Apple dat dock nog wel leuke features meegeven.
De MacBook Air staat in de pricewatch qua populariteit vaak hoger dan de MacBook Pro, dus zo gek is dat niet, en de Air staat voor zijn portabiliteit niet voor flagship.
Air geeft aan compact en licht. Heeft niets met flahship te maken,...
Dus de iPad 2 is het vlaggenschip model? Dat is de enige overgebleven iPad naast de mini en de Air moet het toch wel erg eens zijn met W.
Hij is een stuk lichter? Lijkt me niet zo heel erg moeilijk om in te zien hoe ze bij de term air uitgekomen zijn...
Ik ben zelf bepaald geen Apple fan, maar dit vind ik dan wel weer een goede stap. Ik zie zelf meer in kleinere tablets, maar dat komt voornamelijk door het gewicht. Als ze de grote tablet op deze manier weer een stuk lichter kunnen maken en hopelijk niet of weinig op de batterijduur in hoeven te leveren, dan is dat een mooie verbetering.
AIr = licht, dun, lange accuduur, mobiliteit.

Overigens is de iPad 2 veel zwaarder dan de iPad Air (600 gram vs. 450 gram).
Maakt wel de weg vrij voor een in de toekomst te introduceren iPad Pro. Speciaal voor bedrijven. Dat was tenminste meteen mijn eerste gedachte toen ik hoorde dat de nieuwe iPad, iPad Air ging heten.

Volgend jaar gaat mijn iPad 2 vervangen worden door een Air. Tenminste die komt ernaast, want voor de 2 krijg ik niet zo heel veel meer terug en die doet het voor de rest nog wel goed. Echter is hij wel veel trager dan de nieuwe reeksen.
Dit is nog maar de 5de iPad (buiten iPad Mini gerekend).
Wel een vreemde move om de iPad 2 nog steeds te houden in de line-up. Waarom niet de iPad 4 als vervanger?
iPad 2 kost -naar chinese tablet-prijs-normen met nét dat beetje meer premium gevoel- misschien nog maar 75$ voor Apple om te produceren en masse. Mooie marge, en genoeg volk dat een iPad Air niet kan betalen maar toch bij de cool kids wil horen.
Als je 400 euro voor een ipad2 neertelt terwijl je voor hetzelfde geld een ipad mini met 4 keer zo hoge resolutie kunt krijgen en state of the art hardware, dan ben je zelf ook niet helemaal slim bezig...
Pfff, weer dat zogenaamde 'cool kids' fabeltje.

Mensen kopen een iPad 2 vanwege: bouwkwaliteit, goed gevoelig touch screen, lange accuduur, gewicht, stabiel/simpel OS. Zaken waarop bijna elke Chinese tablet substantieel slechter scoort. Lijkt me een véél logischere verklaring.
@ TMC, ik doel in dit geval op cool kids omdat je -als je het niet kan betalen- niks te zoeken hebt met een iPad, en het met een beperkt budget gewoon een domme beslissing is. Koop dan een Android van 100¤ of een netbookje, die kan bijna hetzelfde, alleen wat minder 'exclusief'/premium gevoel..

Het zijn net dat soort koos kanslozen die zich echtra willen bewijzen door juist de duurste dingen te kopen zo van "zie je wel, ik kan het ook" zo zei een komiek ooit 'the ones wearing the most letters are usually the ones least likely to be able to read" maar al te vaak zie je ze op straat met een gigantische Adidas over de ganse broek en een trui van Lonsdale of Hilfiger die om aandacht schreeuwen. Met een monster energy in de ene hand en een iPhone 5 op afbetaling in de andere onderweg naar de dop.

Ik heb overigens zelf zo'n Chinese Tablet, genaamd de Pipo M8 Pro. 8u batterij (die ik ook effectief haal), 1280x800 LG-ips scherm quadcore rockchip met 2GB ram, microSD, HDMI, en eigenlijk een zeer knappe en stevige behuizing. Voor 160¤ + 30¤ invoerrechten heb ik niet te klagen. Ondertussen heb ik 4.2 en wachten we geduldig op Android 4.3. Er is veel brol, maar sommigen zijn echt absoluut top. iPads zijn klasse, daar kan ik niet om heen, maar er zijn vandaag de dag meerdere (ja, zelfs Chinese) merken die die kwaliteit kunnen evenaren.

[Reactie gewijzigd door musback op 23 oktober 2013 13:16]

Veel mensen willen gewoon de goedkoopste full size iPad. Een iPad wordt in veel bedrijven puur functioneel gebruikt, dan maakt gewicht, design of schermkwaliteit weinig uit. Als je er 50 koopt, dan is 50 maal een besparing van $100 best substantieel.

Waarom dan de iPad 2 en iPad 4? Simpel: de iPad 2 heeft lagere productiekosten en dus meer marge voor Apple.
Ik durf te betwijfelen of het klopt wat je zegt. Ik ben het met je eens dat de meeste mensen de goedkoopste full size iPad zouden willen en dat dat een behoorlijke besparing is voor een bedrijf. Gewicht maakt niet zoveel uit, design ook niet - maar schermkwaliteit wel. Scherm kwaliteit kan - afhankelijk van het bedrijf - wel degelijk invloed hebben; denk maar aan studio's die werken met beelden en dergelijke. Niet dat die snel een ipad zouden kopen uiteraard, maar om maar eens een voorbeeld te noemen.
"Puur functioneel gebruik" heb ik het over, hetgeen natuurlijk een zeer subjectieve term is, maar ik bedoel hier gewoon mee dat men de iPad puur koopt vanwege drie dingen:

1. Mobiel (dun, licht)
2. Lange accuduur
3. Touch screen

Voorbeelden: enquetes afnemen op beurzen, video's afspelen in musea, digitale prijskaartjes in showrooms, etc. Dan boeit schermkwaliteit allemaal niet zoveel. Zaken als snelheid, schermkwaliteit etc. zin secundair en boeien dan niet.

(@Tweaker die nu gaat zeggen "ik ken iemand die is autodealer en die wilde per se retina omdat hij de details van de auto wilde laten zien": ja dat klopt, leuke uitzondering!)
Ja, zoals je het hier presenteert ben ik het inderdaad volledig met je eens :), voor de zaken die je noemt spelen de voorgenoemde elementen niet. Alleen zou men met de drie dingen die jij noemt gewoonweg iedere tablet kunnen pakken die even veel kunnen als de ipad en tegen een lagere prijs :) - wat ook niet erg is ;)
Not really, want zoek maar eens een tablet van 9,7" die net zo licht/dun is met soortgelijke accuduur voor een betere prijs. Vind je bijna niet!
Net zo duur als de iPad Air, de iPad 2 is $100 goedkoper.
Als bedrijf wil je proberen heel consistent te zijn in welk merk, OS en model je kiest.

Je wil niet dat de ene werknemer een iPad retina heeft, de ander een iPad mini non-retina, de ander een Windows Tablet met bovendien en heel ander resolutie en schermverhouding. Oh wacht, die Windows tablet is uitverkocht, dan maar een Android voor die werknemer!

Dat zorgt voor compatibiliteitsproblemen, supportvragen, hoop problemen, gezeik en dus ook zeer hoge kosten.

[Reactie gewijzigd door mohf op 23 oktober 2013 00:32]

De ipad 1 heeft vast nog lagere productiekosten dus je redenering klopt niet.
iPad 1 is te langzaam om iOS 6 te draaien, laat staan iOS 7. Mijn redenering klopt wel alleen jij kent hem niet omdat je aannames doet i.p.v. gewoon te vragen: 'waarom is de iPad 1 dan niet nog steeds in productie volgens jou?'
Omdat een retina iPad4 dan zal concurreren met de retina iPad Air. De kans dat mensen dan toch voor de iPad4 gaan is veel groter. Het verschil tussen een (2-3 jaar oude) iPad 2 en een iPad Air is enorm.

Vergelijkbaar met een Atom-bakkie en een Core I7-desktop.
Vergelijkbaar met een Atom-bakkie en een Core I7-desktop.
Nou...... niet echt. Het verschil tussen een Atom of een i7 is wel een poepie groter. Een flink poepie ook.
Nja, OK. qua gevoel is een iPad2 natuurlijk nog supervloeiend. In tegenstelling tot een atombak.
Maar het blijft wel 4x lagere resolutie.
Het verschil tussen de Air en de iPad 2 zal zo groot zijn dat men daardoor liever de Air aanschaft, wat ongetwijfeld interessanter is voor Apple?
Denk dat de winstmarge op de iPad 2 veel groter is dan de marge op de Air.
Omdat in de ogen van Apple de te weinig verschil zit tussen de 4 en 5 om nog in productie te houden. de iPad2 kunnen ze voor Apple begrippen als budget verkopen terwijl de iPad One als topmodel ingezet kan worden.
Omdat in de ogen van Apple de te weinig verschil zit tussen de 4 en 5 om nog in productie te houden. de iPad2 kunnen ze voor Apple begrippen als budget verkopen terwijl de iPad One als topmodel ingezet kan worden.
Het is verwarrend met de HTC One en Xbox One, maar het is nog steeds een iPad Air. :)
Misschien doen ze dat wel om de beide versies goed te onderscheiden. Tussen de 3 en 4 was het verschil niet groot en wellicht zouden mensen de 3 of 4 niet boven de Air verkiezen bij aanschaf. Dan blijf je zitten met een product dat voor het hogere segment niet aantrekkelijk is en dus vergroot je je marktaandeel minder. Nu houden ze een "budget" instapmodel beschikbaar, wat misschien weer meer gebruikers over de streep gaat trekken. Op zich nog niet eens zo'n slechte strategie. En eerlijk is eerlijk, de iPad 2 doet het nog steeds goed.

Ik vind het design van de Air wel erg sexy. Voor mij is het zeker het overwegen waard om hem te gaan halen. Ik heb nu een iPad 3, een Mini, een Windows 8 RT en een Android tablet. Allemaal mooie apparaatjes, maar de Air is trekt mijn aandacht zeker.
Als je alle OS'en op een blanco tablet zou kunnen flashen, dan was dit toch wel de hardware die ik zou kiezen...
Ik reageer even algemeen op iedereen hierboven:

Het is inderdaad logisch om enigzins onderscheidt te houden tussen de nieuwe en oude versie. Maar dit jaar breken ze dus hun 'traditie'. Het nieuwe model komt erin, het vorige topmodel verdwijnt en het vorige budgetmodel blijft staan. Voorheen was het altijd een plek naar beneden schuiven.
Omdat die qua specs nog te dicht bij de Air liggen? Zou een beetje zelfmoord zijn denk ik.
Duur retina scherm, duurdere accu.
Is de A7 in de iPad Mini Retina wel dezelfde A7 als in de iPad Air?

Tijdens de presentatie van de Air kwam een slide langs met '72x betere gpu prestaties'. Bij de iPad Mini Retina was dat 8x beter... Wellicht een andere gpu?
Ipad 1 is reeds 3,5 jaar oud dus de evolutie vanaf het begin verklaart dat die 78 keer sneller zou zijn. Dat gezegd hebbende is de mini nog geen jaar oud dus minder evolutie.
Ah zodoende, dan heb ik de slide verkeerd begrepen. Goede zaak dat de mini nu dan ook 'volwaardig' is en het niet met oudere hardware moet doen.
Volgens mij ging de "72x" over het verschil van de iPad Air en de eerste iPad. Daarnaast is de upgrade van de Mini van A5 naar A7 en iPad 4 A6X naar A7

[Reactie gewijzigd door Kura op 22 oktober 2013 20:42]

Bij de iPad Air was dat in vergelijking met de eerste iPad. Bij de Mini met de eerste Mini ;)
Was dat niet voor beide:
72x beter tov iPad 1
8x beter tov iPad 4

?
Goede vraag en dat zou zomaar kunnen. Wachten op de reviews.
Een prijs van 399 dollar voor de iPad 2 die in productie blijft, het 16GB WiFi model welteverstaan, vind ik wel ronduit 'overpriced'. Flinke marge binnenharken dus?
"De iPad Air kost in de Verenigde Staten 499 dollar"
Wie koopt dan nog een iPad 2?!
Wie koopt dan nog een iPad 2?!
Bedrijven en instanties die grote aantallen kopen!
iPad mini Retina
16GB
Wifi ¤389

iPad 2
16GB
Wifi ¤379

Voor tien euro meer lijkt het mij beter om een langer ondersteund, snellere en compactere tablet te kopen.

De iPad mini Retina lijkt mij een betere keuze dan de iPad 2.

- Betere hardware
- Beter scherm
- Langer ondersteund

Bron: http://tweakers.net/nieuw...ni-met-retina-scherm.html
Maar bij de lancering vorige jaar van de iPad mini. Was die maar voor 329 euro voor een 16GB WiFi model.
Vind het jammer dat 60 euro duurder is geworden maar zat allange tijd te wachten op het Retina model. Toch ben ik verplan om m'n eerste iPad te gaaan vervangen. Vind het vormmaat veel fijner om de hele dag mee te slepen.
.... Ow dat vind je overpriced

Sorry dat ik het zeg, Apple maakt mooie apparaten, maar hoe zij aan een prijsberekening komen is mij altijd een raadsel geweest.
Te duur is pas als mensen het er niet voor geven.. en dat is duidelijk niet het geval. Zeker als je waar voor je geld krijgt is duur pas 'duur' als je het niet kan betalen. De waarde van een product zit in meerdere dingen dan alleen de onderdelen; Dat kan zijn in de vorm van specs, bouwkwaliteit, software, besturingsysteem, design, support.

Hoe wil je dat ze de prijs berekenen? Kosten +10%? Natuurlijk is dat niet realistisch, Je kijkt naar de markt en op basis daarvan zeg je _daar_ wil ik zitten met mijn product, en die prijs kan ik vragen want ..
Dit doet Apple toch ook met de iPhone 4(S)? Je kan het er mee eens zijn of niet, maar dat is Apple's beleid.
Yep, beetje flauw.... Aan de andere kant, de iPad Air vanaf 500 euro is een koopje :9 Niks in die prijsklasse wat daar bij in de buurt komt lijkt mij.
Serieus? Al eens naar de Surface-tablets gekeken? Stuk productiever en goedkoper. ( Alhoewel Windows 8 wel monsterlijk lelijk is. )
Ik wil games als Ace Of Attorney en de nieuwe game van Blizzard: Hearthstone, spelen.

Op een Surface RT gaat het zeker niet komen, aangezien Android het al (nog) niet heeft.
Je hebt wel door dat er op de Surface-tablets geen Android draait toch?
Hij bedoelt dat als Android het nog niet eens heeft, het ook niet op Windows komt.. Developers developen over het algemeen eerst voor iOS, dan voor Android.. en vervolgens misschien nog voor Windows (en dan heb ik het dus over de RT versie)
Ik wil niet productief zijn op een tablet, heb zo'n ding voor de fun! Qua resolutie en specs ken ik geen surface die überhaupt in de buurt komt van de iPad..
Eh, misschien een Nexus 10? Ik zou persoonlijk geen tablet kopen "voor de fun," maar ja dat ben ik. Vind 600 Euro een beetje veel voor de fun.
Misschien verkeerde woord keuze maar hij heeft een punt. Op een tab kan je productief bezig zijn maar uiteindelijk kiezen de meeste voor de pc omdat je dan minder beperkt bent.
De Nexus 10 misschien :-)
De Nexus 10 misschien :-)
Goedkoopste Nexus 10 is volgens de pricewatch voor 380 euro, dan krijg je dit in vergelijking met de nieuwe iPad Air:

- GPU die al achterliep op de vorige iPad
- CPU die achterloopt op de nieuwe iPad
- Dikker
- Groter
- Zwaarder

+ Hogere resolutie

Of je moet echt het Android OS willen anders zie ik niet waarom je op die prijs range (~400 euro) niet gewoon nog dat extra geld bij legt voor de iPad Air.

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 23 oktober 2013 07:38]

349 euro voor de 32 GB versie. Misschien moet je eerst goed kijken voor je gaat antwoorden.
Trouwens komt er binnenkort een nieuwe nexus 10 met een snapdragon 800 en 3 GB ram die de "nieuwe" ipad van de vloer veegt in iedere benchmark.
En dat voor maar 399 euro ipv 869 euro voor de nieuwe ipad.

Ik heb me keuze al gemaakt ;) !
349 euro voor de 32 GB versie. Misschien moet je eerst goed kijken voor je gaat antwoorden.
Trouwens komt er binnenkort een nieuwe nexus 10 met een snapdragon 800 en 3 GB ram die de "nieuwe" ipad van de vloer veegt in iedere benchmark.
En dat voor maar 399 euro ipv 869 euro voor de nieuwe ipad.

Ik heb me keuze al gemaakt ;) !
Geheugen grootte zou inderdaad nog een optie kunnen zijn. Maar daarnaast, Snapdragon 800 die de vloer aanveegt met de iPad ? De iPhone 5S is al gebenchmarkt en die doet het beter dan een Snapdragon 800...
De eerste benchmark waarin de quadcore snapdragon 800 de vloer aanveegt met een dual core A7 processor moet nog verschijnen.
3DMark is zo'n benchmark...

En ja, Samsung wint met en zonder die zogenaamde cheats...

[Reactie gewijzigd door De_baron op 22 oktober 2013 22:43]

3DMark is zo'n benchmark...

En ja, Samsung wint met en zonder die zogenaamde cheats...
3DMark is de enige benchmark bedoel je, beetje selectief benchmarks pakken dit, de rest van de benchmarks is de A7 weer beter dan zo'n beetje de rest op dit moment.

Daarnaast is alleen de LG G2 sneller in de specifieke 3DMark Unlimited Ice Storm benchmark maar wint de A7 weer op de algemene 3DMark Unlimited Graphics benchmarks.
3DMark is een heel specifieke benchmark die veel voordeel heeft van meerdere cores. Laten nu de meeste apps op mobieltjes en tablets op dit moment niet of nauwelijks gebruik maken van meerdere cores. Dit is een typisch voorbeeld van een nutteloze en vertekenende benchmark IMHO.
Trouwens komt er binnenkort een nieuwe nexus 10 met een snapdragon 800 en 3 GB ram die de "nieuwe" ipad van de vloer veegt in iedere benchmark.
En dat voor maar 399 euro ipv 869 euro voor de nieuwe ipad.

Ik heb me keuze al gemaakt ;) !
Een Snapdragon 800 veegt de vloer niet aan met de Apple A7. En dan weegt het natuurlijk ook zwaar mee hoe het OS en de apps met de CPU omgaan. Dat valt onder Android nog steeds best wel tegen.

En dan zijn er nog zaken als het OS en de updates, 450k tablet apps in het voordeel van iOS, de gebruikte materialen en afwerking, de inruilwaarde, accessories, etc

Op papier klinkt de nieuwe Nexus 10 leuk, in de praktijk is het een stuk minder fijn werken onder Android dan iOS.

Eigenaar van een Sony Tipo (Android 4.0.4 en krijgt geen updates meer) en een 2012 Nexus 7 die in een lade van m'n buro ligt.
Je vergeet dat de Nexus 10 pas de eerste Nexus tablet was , ik denk wel dat de Nexus 10 (2013) veel beter word.
Wellicht de nieuwe Nexus 10, maar die van vorig jaar legt het ruim af qua prestaties...
Wat ik met pijn in het hart zeg als Android Fan.

Dikke pluim voor Apple voor dit mooie product voor een redelijke prijs
Een Nexus device krijgt gewoon netjes direct updates vanuit Google, je hebt geen custom ROMS nodig dus.
Daarnaast groeit Android 10x harder als iOS en komen er steeds meer kwaliteits-apps bij, dan betaal ik liever een eerlijk bedrag voor up2date hardware dan de nieuwe dikke auto van Johnny Ive en z'n consorten.
Natuurlijk groeit Android 10x harder dan iOS, er zijn ook honderden dan niet zelfs duizenden merken die Android gebruiken op hun apparatuur en er is maar één merk dat iOS gebruikt.
Ik denk als je procentueel gast kijken dat iOS gemiddeld vaker gebruikt wordt dan een enkel ander merk die Android gebruikt.
Wat ik me dan afvraag is of die android tablets dan wel zoveel gebruikt worden.
Als ik bij in analitics kijk, zie ik bij alle websites waarvan ik de statistieken bijhoud dat 60 tot 80% van het mobiele verkeer vanuit IOS apparaten komt.
Dit percentage was 2 jaar geleden nog veel hoger, maar je zou toch verwachten dat dit percentage hoger moet zijn aangezien er meer android toestellen in omloop zijn.
Want de nieuwe iPad bevat geen up to date hardware. Yeah, ik zie de benchmarks wel weer verschijnen ;)

@hieronder, sarcasm. De benchmarks zullen wel weer uitwijzen dat de nieuwe iPad in vrijwel elke benchmark weer bovenaan staat.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 22 oktober 2013 20:45]

Ik ben het niet eens met DennusB, de ipad mini heeft op dit moment van spreken betere hardware dan enig andere tablet in die klasse. Met name de processor. Het scherm zal zeker indrukwekkend zijn, maar de nieuwe Kindle kan dat ook en in sommige gevallen nog een hogere resolutie.

De reden dat ik reageerde was eigenlijk de benchmarks. Echt vergelijkingen opstellen op basis van benchmarks tussen beide OS'en is niet mogelijk. Daarnaast is aangetoond dat verschillende fabrikanten de benchmarks saboteren, wat al helemaal geen eerlijke vergelijking is. Een derde punt is dat een benchmark maar weinig zegt in feite - het is leuk dat die een x aantal punten haalt, maar het gaat zich om de gebruikerservaring. Neem als voorbeeld de S4 die op dit moment toch zeer zeker geen slappe hardware heeft en hoog scoorde in benchmarks; ondanks al die mooie benchmarks vond ik de telefoon trager reageren dan mijn HTC One. Wat zegt een benchmark dan precies? Ik zou niet zozeer op benchmarks vertrouwen, zeker niet tussen twee OS'en. Het gaat zich om de gebruikerservaring en die is bij Apple altijd goed geweest terwijl Android en WP zeker niet onder doen voor Apple. Tegenwoordig zijn de socs die in high-end apparaten komen echt geen kattenpis, die zijn super snel ongeacht het OS waar men voor kiest. Alleen de optimalisatie kan hier en daar het verschil maken en dat is toch vaak wel duidelijk :D, maar mijn HTC One doet in niets onder voor de iPhone 5 bijvoorbeeld en dat kan ik zeggen want ik heb ze beide in gebruik gehad

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 22 oktober 2013 21:00]

Dat zeg ik niet, alleen je betaalt een stuk meer voor iets wat je dus niet krijgt volgens jou ;)
Nou, commentaar over een Android tablet geven die volgende maand op Android Kit-Kat zal draaien? Helaas, pindakaas ;)
Nexus apparaten zijn altijd minimaal 2 a 3 jaar lang ondersteund, zoveel kreeg de iPad 2 ook.
Je kunt in ieder geval roms installeren op android devices, zodra apple besluit de ondersteuning stop te zetten is het einde verhaal (mijn ipad1 was na nog geen 1.5 jaar kunstmatig afgesloten van alle updates)
Een iPad koop je misschien om de mooi. Een Nexus koop je om de functionaliteit. ;) Geen gekut met iTunes, geen gekut met syncen met niet-Apple-apparatuur.
En dan dat gezeur over brede en smalle bezels; Smalle bezels op een telefoon kunnen handig zijn, maar die kun je dan ook tussen duim en wijsvinger klemmen. Bij een tablet gaat dat niet lukken, dus is het veel handiger om een brede bezel te hebben zodat je hem fatsoenlijk vast kunt houden zonder dat je duimen voor het scherm zitten
Laat mensen dat toch lekker zelf bepalen. Ik heb zowel Android als iOS en ik vind die laatste 'functioneler' (betere apps, alles werkt vloeiender). Ik vind het prima als jij precies het omgekeerde denkt, maar presenteer dat niet als de enige waarheid. Ik neem met opzet de hele vergelijking iOS/Android niet mee omdat dit nogal persoonlijk is (en beide kampen elkaar nooit ook maar iets zullen toegeven...).
Over de smalle bezels, daar heeft Apple al iets op bedacht met de eerste Mini.
Weet even niet hoe het heet
Ondertussen zitten al die mensen wel op hun iPad lekker te browsen, gamen, muziek te maken, studeren etc..
Ik denk dat het voor jou duidelijk tijd wordt om je oogkleppen eens af te zetten. :+ Je zou ook kunnen stellen dat iPad-gebruikers hun status ontlenen aan hun iPad en er daarom overal mee te koop moeten lopen. Vooral die idioten die hem gebruiken om op straat mee te fotograferen.

Wellicht is een Androidgebruiker wat minder wereldvreemd, heeft hij wat minder oogkleppen op. En kan hij in de trein dus prima genieten van weilanden die voorbij trekken in plaats van te staren naar het scherm van de iPad.

Ik zeg niet dat het zo is. Ik wil enkel aangeven dat je de functionaliteit van een apparaat niet kunt spiegelen aan het aantal mensen dat met dat apparaat te koop loopt. Het zegt alles over de marketingmachine van Apple waar jij met beide benen in bent getrapt. En daardoor is alles wat je zegt gekleurd en daardoor niet objectief genoeg om geloofwaardig te zijn.
Een argument dat ik ook altijd voor mijn Iphone gebruikt... hij moet gewoon altijd doen wat ik wil en tegen een stootje kunnen..

een productitool is niet iets om mee te rotzooien of te spelen.. Daarom Iphone en Ipad... en een nexus testomgeving om af en toe wat te klooien..
Waarom beledigen en een -1 geven terwijl ik daadwerkelijke argumenten geef.. zwak.
Ik modereer allang niet meer hierzo, heeft geen enkele zin :)
Naar verwachting komt er donderdag ook een nieuwe Nexus 10 uit, met geupdate soc.
al kan ik het me moeilijk voorstellen dat er mensen zijn die de Nexus 10 mooi vinden.
Ik vind de Nexus 10 persoonlijk mooier dan de iPad (die mij iets te hoekig overkomt), hoewel de randen van de Nexus wel iets dunner zouden mogen.

[Reactie gewijzigd door hostname op 22 oktober 2013 21:13]

Dat is wat Apple altijd doet.
De markt is niet blij met de aankondigingen van Apple vandaag: Aandelen zouden omhoog moeten gaan op zo'n belangrijke dag, maar ze staan fors in de min (zelfs t.o.v. die van Microsoft)
Koers is de afgelopen dagen behoorlijk gestegen. Beleggers nemen nu hun winst.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 22 oktober 2013 20:52]

- nevermind

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 22 oktober 2013 21:28]

Apple aandelen gaan wel vaker omlaag na productaankondigingen, dat is niks nieuws. Bron.

Zelfs na de originele iPad aankondiging daalde het aandeel in de dagen daarna.
Flink in de min? Het valt erg mee op dit moment 0,55%
Tijdens elke keynote van Apple gaan de aandelen naar beneden. Altijd. (correct me if i'm wrong)
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True