Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties

Apple zou de levering van zijn iPad mini met Retina-scherm uitstellen wegens 'inbrandproblemen'. Vooral Sharp zou productieproblemen met igzo-schermen voor de tablet hebben. Apple zou met Samsung Display onderhandelen om de levering op peil te brengen.

Niet duidelijk is wanneer de nieuwe tablets wel breed beschikbaar moeten zijn. De schermen zouden niet aan de relatief hoge kwaliteitseisen van Apple voldoen, schrijft het Koreaanse ETNews, dat vaak berichten over de supplychain correct publiceert. Er waren al eerder geruchten over productieproblemen bij de schermen van de iPad mini Retina. De site heeft het over inbrand-problemen, wat niet waarschijnlijk lijkt bij lcd-schermen, en gebruikers zouden er ook niets van kunnen zien.

Het 7,9"-scherm van de iPad mini Retina bevat een resolutie van 2048x1536 pixels. Apple had LG Display en Sharp in de arm genomen voor de productie van de nieuwe iPad mini-schermen, maar zou nu Samsung Display aan de rij leveranciers willen toevoegen. De yields zouden niet goed genoeg zijn bij Sharp: er zouden dus niet genoeg goede igzo-schermen van de lopende band rollen voor voldoende levering. Er zijn al langer geruchten dat de yields bij igzo laag zijn bij schermen met erg kleine pixels.

Bij schermen voor smartphones wordt van het ltps-productieprocedé gebruikgemaakt, waardoor vergelijkbare problemen ook daar niet spelen. Een van de mogelijkheden die Apple heeft, naast het uitbreiden van het aantal leveranciers, is om de fabrikanten over te laten stappen op ltps-tft's in plaats van amorf silicium-tft's, maar dat zou hogere kosten met zich meebrengen. Ook zou Apple zijn kwaliteitseisen kunnen verlagen.

iPad mini Retina

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (100)

Schijnt dus dat in de iPad Air ook al een IGZO scherm zit: http://www.macrumors.com/...ner-lower-power-displays/

http://www.displaymate.com/Tablet_ShootOut_3.htm

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 8 november 2013 14:37]

Aangezien dit de 'gewone' is en deze wel gewoon leverbaar zijn in Nederland, lijkt het wel of ze gewoon eerst de productie van de iPad Air geregeld hebben en daarna pas aan de Mini's zijn begonnen. Vandaar de ook nog vage/onbekende release van 'later in November' terwijl ze normaliter een releasedatum geven.


*redelijk off-topic :+
Vind zelf de iPad Air te duur en mij lijkt een iets kleiner tablet wel fijn, dus heb wel interesse in de Mini 2/Retina zeker nu deze even snel is als de 'gewone' iPad (lees: iPad Air). Aan de andere kant vraag ik me nog steeds af wat nou precies de meerwaarde is. Het scheelt mijn 15" rMBP meeslepen naar (sommige) colleges, het is fijner om met een tablet op bed een film/serie/interactieve TV te kijken dan met een laptop/iPhone (dat is mij mening althans).

On-the-go lijkt het me wel een leuk apparaat, pak je er ook eerder bij dan je laptop, dat is bij mij het geval, verwacht ik. En als hobbyist fotograaf is het ook leuk voor foto's en als webdeveloper ben ik erg benieuwd naar Coda Diet (iPad equivalent van Coda 2 voor OS X)
Ik heb em zelf ook de iPad Air en ik vind het een topapparaatje, de A7 is zeer snel en ik gebruik em vooral veel om te flipperen (pinball arcade). Fantastisch spel en de tekst op de reallife geemuleerde flipperkasten zijn op de grote iPad Air ook prima te lezen. Om deze reden heb ik juist een grote iPad Air gekozen (= snelste hardware en goed groot scherm).
OT

Het lijkt erop of je je zelf aan het overtuigen bent een mini ipad te kopen maar volgens mij ben je er al uit of niet?

Ik heb zelf de ipad 2 die mijn vriendin heeft ingenomen nadat ik een iphone kocht. Ik doe de laatste tijd namelijk niet veel meer met mijn ipad. Ik zou wel een lichtere kleinere willen hebben. Maar moet dan wel meerwaarde hebben tegenover de ipad 2. Ik ben te eigenwijs om een e-book te kopen omdat ik alles vanaf hetzelfde apparaat wil doen. Dus ik laat de mini 2 nog schieten en hoop dat Apple zijn patent een keer gaat gebruiken voor hybride lcd/e-ink scherm.
Ik heb zitten spelen met de iPad Air en de huidige Mini in de winkel, en voor *mijn* handgrootte moet het toch echt de Air worden. Ik weet alleen nog steeds niet of ik niet dit jaar oversla en nog even langer doe met m'n iPad 3 :P
En ook bij de Air hoor je veel mensen klagen over problemen met de schermen. Vooral gele of roze vekken komen voor als mede ook veel backlight bleeding. Ik hoop niet dat Apple hun kwaliteitseisen voor de mini nog lager leggen, want dan wordt het echt dramatisch. Natuurlijk hoor je meer van de klagers dan van de mensen met een goed scherm, maar vaak is het een kwestie van "when you see it, it cannot be unseen". En veel mensen kijken niet echt kritisch naar hun scherm.
Ik heb zelf een iPad Air en ik ben zwaar onder de indruk van de schermkwaliteit, herken me dan ook totaal niet in het door jouw geschetste beeld van problematische iPad Air schermen en hou het daar door jou op geëxtrapoleerde beeld als "zouden er mogelijke problemen met Apple kwaliteitseisen zijn" dan ook voor volkomen kolder!
Ik heb er zelf ook geen ervaring mee, maar lees het zelf even na in het GoT topic [iPad] Ervaringen & Discussie - deel 13 er zijn er zat met rozd en gele vlekken in het beeld die ze gaan omruilen.
Sowieso is het verstandig even een paar dagen te wachten, er zijn heel veel vlekken die gewoon wegtrekken in de eerste paar dagen. Juist bij de allereerste batches van een nieuw model is de tijd tussen fabricage en verkoop zo kort dat de lijm nog niet helemaal is uitgehard, en dat trekt vanzelf weg. Net als alle andere keren dat er een nieuwe ipad uitkwam.
En dus 1 persoonlijke ervaring geldt voor iedereen? Ondanks alle forumberichten?
Er zijn al langer geruchten dat de yields bij igzo laag zijn bij schermen met erg kleine pixels.
Kan natuurlijk verklaren waarom ze het niet hebben bij de Air maar wel bij de de nieuwe Mini, gezien de PPI nog aardig verschilt (264 vs 324 = ~20% kleinere pixels)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 november 2013 14:59]

Punt is juist dat er uit de artikelen die ik aanhaal blijkt dat er een IGZO scherm in me iPad Air zit.
Ja en? Daar ging ik toch ook van uit :) Juist daarom de PPI vergelijking, en de quote :)

Je moet niet alles wat ik zeg als negatief opvatten want dat idee krijg ik wel, maar dat is het niet!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 november 2013 15:24]

Dat inbranden merk ik op mijn ipad 2 ook wel eens. Ziet er toch eigenaardig uit.
Alleen CRT's, plasma's en AMOLED's kunnen toch inbranden?
Ik denk ook niet dat het echt is ingebrand, maar ik zie wel de tekst door mijn hoofdscherm heen. Dat verdwijnt (gelukkig) uiteindelijk ook weer.
Als het ingebrand is dat merk je dat vanaf het inbranden altijd. "Ook wel eens" inbranden is net zo onmogelijk als een beetje zwanger zijn. Je zou eventueel ghosting kunnen bedoelen.
Dat kan hij inderdaad bedoelen, maar wat hij zegt kan wel degelijk!

Mijn (werk)computer heeft een dode pixel die is er ook altijd, maar ik heb er ook niet altijd last van :)

Dat iets er altijd is neemt niet weg dat je er niet altijd last van moet hebben, daarbij is de kleur van de achtergrond bijv ook van belang waardoor je het in de launcher niet ziet (of juist wel) en in apps weer niet (of andersom)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 november 2013 15:07]

Duw eens op die pixel, dan zou hij het zomaar weer eens kunnen doen ;) alleen als ie stuck is, dat dan weer wel.
Hij is nu weg, heb wel een barst in me scherm!

Haha nee hoor, helaas duwen maakt het niet beter, ook van die beelden die kleuren afwisselen een tijdje laten draaien, daameer zou je ook pixels kunnen 'un-stucken'. Thanks voor de tip evengoed!

Heb overigens gewoon recht op garantie, maar dan ben ik me scherm even kwijt :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 november 2013 16:53]

Hmmm, de keuze om weer voor Samsung te kiezen past niet helemaal in het eerdere aangekondigde beleid van Apple om minder afhankelijk van Samsung te willen zijn.

Maar goed, nood doet keuzes ombuigen ;)

Ze hebben natuurlijk zelf voor deze "relatief" moeilijke techniek gekozen.

[Reactie gewijzigd door Bullet NL op 8 november 2013 14:36]

De keuze lag hiervoor ook bij Samsung, er waren namelijk meerdere partijen die de schermen gingen leveren waarvan Sharp en Samsung er twee waren. Ze hebben nu dus alleen de druk bij Sharp eraf gehaald en de vraag bij Samsung vergroot.
Dit is niet helemaal correct. Hoewel Samsung displays levert voor andere Apple producten is dit specifiek voor de iPad Mini 2de generatie niet het geval. Daar is het artikel correct in dat de leveranciers van deze display LG en Sharp zijn. Nu trekt Apple dus ook voor deze displays naar Samsung om toch een deel van de productie over te nemen.

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 8 november 2013 15:21]

Hmmm, de keuze om weer voor Samsung te kiezen past niet helemaal in het eerdere aangekondigde beleid van Apple om minder afhankelijk van Samsung te willen zijn.
Je zegt het zelf al, ze willen minder afhankelijk zijn, dat is iets anders dan niet meer afhankelijk zijn.
Sharp bakt er gewoon niks van dus moeten ze een vervanger vinden die wel kan leveren. Van Samsung weten ze wat ze kunnen verwachten dus geen rare keus!
Het spreekwoord is: Nood breekt wetten.
Kwaliteitseisen verlagen lijkt me voor Apple het equivalent van "los je eigen voet eraf knallen"...
Laat de kwaliteit nu net een belangrijke factor zijn in het hoog kunnen houden van de prijs.
Mensen die Apple materiaal aanschaffen verwachten ook dat Apple daarop absoluut niet beknibbeld.
Ja, Apple levert kwaliteit. Vandaar dat ze ook zo'n lange garantietermijn hanteren.
Dat gaat Apple vast omzet kosten. Het duurde mij ook allemaal te lang, heb Google Nexus 7 gehaald. Nog goedkoper ook.
De Nexus 7 vind ik meer een grote telefoon dan een tablet. Je hebt bij 99% van de applicaties een telefoon gui die opgerekt wordt. Bij de iPad (Mini) heb je echt iPad geoptimaliseerde applicaties die goed gebruik maken van het grotere scherm.

Ik wacht dus geduldig op de Mini Retina :)
Heb je duidelijk nog geen Nexus 7 geprobeerd want dit is echt niet bij 99% van de applicaties het geval. Momenteel zelfs maar bij eentje meer van de apps die IK staan heb en dat is dan nog een oude app ook.
Ja niet iedere app is voorzien op tablets, maar ga nu ook niet dingen gaan uitvinden he. 99%, kom zeg. Als je crappy apps die je toch niet wilt, en steenoude versies meetelt, jah, dan kom je er al dichter bij, maar waarom zou je bij slechte apps en oude versies blijven?
Ik héb een Nexus 7..
En bij de meeste Apps is het weldegelijk wel het geval. Helemaal als je deze apps gaat vergelijken met iPad versies van diezelfde apps.
En dan heb ik het al over Dropbox, Twitter... En dan heb ik het nog niet eens over Apps als iWork (Pages, Numbers, Keynote), iLife (GarageBand, iPhoto, iMovie), iTunes Remote, en andere honderduizenden voor iPad ontworpen apps.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 10 november 2013 10:10]

Oke ik twijfelde of een ipad mini retina of air word nu toch maar een Ipad Air :P
Erg jammer. Keek ernaar uit, wel blij dat ze voor kwaliteit kiezen
Voor zover ik het lees, was dit de reden waarom ze nog niet een definitieve lever-datum konden geven, en betekend het niet dat de lancering van 22/23 november nu nog verder is uitgesteld.

http://english.etnews.com/device/2860431_1304.html

edit* zie net dat centralpoint de verwachtte voorraad-datum ook heeft verschoven;
http://www.centralpoint.n...rt-me276nf-a-num-2465678/
Verwachte voorraad datum: vrijdag 29 november 2013

[Reactie gewijzigd door madtraxx op 8 november 2013 15:55]

Ik ga mijn pre-order annuleren. Niet alleen vanwege het uitstel, maar ook omdat de iPad Air niet zo heel veel sneller leek als mijn huidige iPad mini. Ik vind het bedrag dan best hoog wat je bij moet betalen. Ik sla deze generatie dus nog even over.
De huidige iPad mini heeft een A5, de iPad air een A7, daar ze ieder jaar weer spreken van een verdubbeling van de prestaties (en dit vaak ook ongeveer overeen komt met de benchmarks) zit er feitelijk dus een behoorlijk verschil tussen de twee apparaten.

De vraag is natuurlijk of synthetische benchmarks een reden zijn om te upgraden, kans bestaat dat de scala aan apps die jij dagelijks gebruik helemaal geen winst halen uit deze snelheidsverbeteringen.

Als dat het geval is kan ik jou keuze goed begrijpen.
In iOS 6 was het verschil in snelheid beter merkbaar. In iOS 7 wordt het (visueel/zichtmatig) wel enigszins geremd door de vrij trage effecten.

Denk dat het wel merkbaar wordt als je bijvoorbeeld RAW foto's in je fotobibliotheek van je iPad hebt staan.

Afhankelijk van waar je 'm voor gebruikt zal het het dus wel of niet waard zijn om een nieuw model aan te schaffen.
In iOS 6 was het verschil in snelheid beter merkbaar. In iOS 7 wordt het (visueel/zichtmatig) wel enigszins geremd door de vrij trage effecten.
Die kon je geloof ik (eerder gehoord) uitzetten, en zodoende zou het verschil weer wat groter moeten worden in het voordeel van de nieuwste SoC van Apple :)
Kun je uitzetten in de instellngen onder Algemeen, Toegankelijkheid, verminder beweging aan
Het enige wat ik ermee doe is inderdaad internetten, facebook en af en toe een spelletje. Ik vind het niet erg als een game een paar seconden langer nodig heeft om op te starten. Volgens de benchmarks is hij inderdaad een stuk sneller, alleen merk ik dat zelf niet bij wat ik gebruik. Wel vind ik het scherm een stuk scherper en twijfelde ik daardoor nog.

[Reactie gewijzigd door Spacey23 op 8 november 2013 14:46]

Ik denk dat een retina scherm alleen interessant is als je veel leest op je iPad, dan is het echt een uitkomst. Voor film hoef je het imho niet te doen, ik zie op mijn iPad Air niet het verschil tussen 1080p en 720p (specifiek getest), terwijl ik dit wel enigzins zie op mijn 30" monitor. Bij games schiet je er niet zo heel veel mee op, bewegende beelden op een heel klein scherm... En bij internetten heeft het eigenlijk alleen invloed op de tekst, de plaatsjes zijn op het internet gewoon te lage resolutie om er wat aan te doen...

Ik kom zelf van een iPad #1 af en dan is de performance winst ivm. een iPad Air wel enorm!
Ik heb een iPad 2 en een iPad 3 en het verschil is navenant. Wat snelheid betreft zijn beide ruim voldoende snel en vloeiend. Maar speel er ook geen spellen mee.
iPad mini (praktisch een iPad 2) naar iPad Air is een factor 5 in performance, als het niet meer is.

Tuurlijk geldt wel dat er ook 4x zoveel pixels aangestuurd moeten worden met die verbeterde performance.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 8 november 2013 14:50]

Waarom is het retina scherm van de mini moelijker te maken, dan die van de ipad Air? Grootte?
Heb deze week een poos bij MediaMarkt met de nieuwe Air lopen spelen. En idd merkte ik helemaal geen verschil met de iPad 4 kwa soepelheid interface. Kan echter zijn dat hij vooral op zware (nog te ontwikkelen) spellen stukken beter presteert. IOS loopt gewoon al hartstikke snel qua interface en de toepassingen die er nu voor ontwikkeld zijn.
Ik vind het ergens wel grappig dat Apple zo vaak afhankelijk blijkt te zijn van Samsung voor productie terwijl het op gebied van smartphones en tablets net de grootste concurenten zijn en tegen de consument staan te roepen dat ze elks het betere toestel hebben terwijl de hardware voor een groot deel van dezelfde productielijnen komt ...
Dit is natuurlijk onzin, Samsung maakt wel duizenden verschillende schermen. In feite maken ze alles zolang je maar betaalt. Dat wil niet zeggen dat een Samsung Galaxy S3 een even goed scherm heeft als de iPhone 5, daar kan gewoon veel verschil in zitten om duizend verschillende redenen, ondanks dat ze beide van Samsung komen.

Samsung is gewoon een fabriek die maakt wat je bestelt. Als Apple dure topkwaliteit bestelt, leveren ze dure topkwaliteit. Als Samsung voor hun eigen telefoons iets goedkopers willen om de kosten te drukken, maken ze goedkopere maar slechtere schermpjes. Simpel.
Ik vind het ook erg grappig idd en best leuk om te lezen, eerst zie je tijdje rechtzaak dit en dat en dan ineens lees je iets dat de 1ne de andere weer nodig heeft.

Ik vind dat toch altijd best leuk om dan te lezen :P
Vergeet niet dat samsung een enorme kluwen is van allerlei "bedrijven". Daar waar apple tegen de telefonietak begon te schoppen, komen de schermen van een hele andere tak aan de samsung boom, met een geheel eigen bedrijfsstructuur en doelen.