Apple MacBook Air 2015 13,3" 4GB, 128GB Review

thieskee 15 december 2015, laatste update op 15 december 2015, 547 views

Apple MacBook Air 2015 13,3" 4GB, 128GB

Een hele fijne laptop die wel wat aan de prijzige kant is.

Pluspunten

• Gelikt design
  • Ergonomisch
  • Lichte laptop
  • Lange accu duur

Minpunten

• Lage beeldscherm resolutie
  • Geen retina
  • Weinig geheugen
  • Geen HDMI aansluiting

September 15

Sinds kort de Macbook aangeschaft om mee te nemen naar school. Mijn doel was om hem te gebruiken naast mijn huidige Windows laptop. Een Asus n550jv. Deze nam ik tot kort altijd mee naar school, maar werd me toch te zwaar.

Ik heb de Macbooks altijd al mooie laptops gevonden, maar voelde niks voor het besturingsysteem. Na een aantal maanden piekeren over het feit om er toch eens een keer een aan te schaffen, mijzelf overgehaald. Natuurlijk na goede ervaringen van vrienden en familie. Ik bezit ernaast nog een legio aan Apple apparatuur en dat werkt in zijn geheel toch als een zonnetje!

December 15

Ik bezit de laptop nu een poosje en moet zeggen dat ik nog steeds helemaal tevreden ben. Ben erg te spreken over de accu duur en het gewicht van de laptop. Wat ik wel merk is wanneer ik mijn iPhone aansluit om op te laten de batterij binnen no time leeg is, wat natuurlijk logisch is. Ik heb af en toe wel mijn bedenkingen over het besturingssysteem, maar dat is even terzijde.

Om de prestaties nog eens goed te vergelijken gebruik ik hierop ook RDS om toegang te krijgen tot een extern bureaublad. De snelheid is optimaal en je kan ook zo terug switchen naar de lokale deskop. Wat echter niet helemaal optimaal werkt is full screen modus. Dit komt waarschijnlijk omdat IOS het niet helemaal goed kan scalen, omdat het snelmenu van Apple boven altijd opduikt wanneer je bovenin met de muis hangt.

Kortom:

Het is een vlotte laptop die goed is voor de basistaken. Photoshop en enkele lichte games zijn mogelijk om af te spelen, maar verwacht er niet al teveel van. Zou je toch iets zwaarders willen doen, overweeg dan de 8GB variant te nemen. Daarnaast is het overwegen van meer geheugen ook nooit verkeerd. 128 GB is niet al teveel waarvan er 120 GB beschikbaar voor gebruik is.

Accessoires

Ik heb bij de aanschaf meteen een Magic Mouse aangeschaft, omdat ik het fijner vind werken. Werkt goed via de nieuwste Bluetooth en is vrij zuinig in energiegebruik. Wat ik wel een nadeel vind is dat de Macbook Air geen HDMI poort heeft. Dit zal onder andere te maken hebben met het feit dat Apple zo min mogelijk ingangen wil. Daardoor moet je een Minidisplay kabel kopen en de betere zijn nogal prijzig voor een faciliterend kabeltje.

*Rest volgt met de tijd!

Heb jij ook een Apple MacBook Air 2015 13,3" 4GB, 128GB?

Het nadeel van de lage resolutie is toch vooral in vergelijking met de Pro retina. Vergelijk je het met wat gebruikelijk is in de markt is dit scherm nog steeds ruim voldoende. Nadeel van het gebrek aan geheugen onderschrijf ik niet. Dat komt omdat ik voornamelijk in de Cloud werk en thuis alles op een externe harde schijf opsla. Door het gebruik van een AC-router heb ik een behoorlijke snelheid. Ik heb zelf wel de 8 GB variant en de Pro retina.